Více času na podstatné

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ÚPRAVA, ZPRACOVÁNÍ A RECYKLACE ODPADŮ

 

Retex ukazuje, že recyklace textilu muže být technologicky i ekonomicky smysluplná
Redakce OF

Maturitní zkouška vedení MŽP
Miloš Kužvart

Více racionality v legislativním procesu
Petr Havelka

Klíčovou výzvou je výstavba ZEVO a zlepšení primárního třídění komunálního odpadu
Martin Hájek

Česko v přelomové fázi: Od strategií k reálné změně
David Kopecký

Končící vláda promarnila příležitost zlepšit ochranu životního prostředí, ta nastupující hrozí destrukcí
Matej Pomahač

Nebezpečný odpad, který nemá kam. Česká republika opět ustupuje od svých ambiciózních plánů
Redakce OF

Recyklace použitých papíru, kartonu a lepenek
Miloš Lešikar

Popelnice pod lupou: Co odhalily fyzické analýzy směsného odpadu v Česku?
Redakce OF

Prodloužený život fotovoltaických solárních panelů
Tomáš Pešek a Olga Šolcová

Češi třídí víc než kdy dříve: Recyklace obalu láme rekordy
Redakce OF

Odstranění mikropolutantů při výrobě pitné vody v rámci technologie umělé infiltrace vodárny Káraný
Marek Šváb a Marek Skalický

Dvě koruny nejsou spása. Recyklace textilu potřebuje systém, ne dotaci
Redakce OF

Evropa už nemůže odpad skládkovat a slepě recyklovat, ale musí z nej vyrobit budoucnost
Redakce OF

Nadále zůstane nevyužito 900 milionu plechovek a PET lahví za rok
Eva Tylová

Evropa hasí „věčné chemikálie“. PFAS mizí z hasicích prostředků
Redakce OF

ÚOHS zneužití dominance u kolektivních systému pro elektrozařízení nenašel
Martin Švanda

Neviditelné pilíře čisté energetiky a globální stability
Redakce OF

Plastový pas ze Singapuru: Ambiciózní vize globální recyklace a nové ekonomiky plastů
Redakce OF

Maroko startuje recyklaci. Firmy získají daňové úlevy i dotace
Jakub Atarsia

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. LEGISLATIVA OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ v praxi se zaměřením na aktuální změn
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.-6.11. 16. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
6.11. 17. ročník konference SEDIMENTY Z VODNÍCH TOKŮ A NÁDRŽÍ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11., 27.11. 2025
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
26.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
27.11. ENVIshop 2025
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
5.12. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
5.12. Aktuální otázky zákona o odpadech a prováděcích předpisů a odpadová evidence
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 19.02., 26.02.2026
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
23.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy

 

  

 

Novinky

26.10.2015 15:00

Každý den v týdnu nabídne zásadní momenty. Jedná vláda, parlamenty i Evropská rada

AVÍZO/VÝSLEDKY Již v pondělí vláda schválila strategii přizpůsobení se změně klimatu a výši podpory podporovaných zdrojů ze státního rozpočtu na příští rok a seznámila se s informací ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona EIA. Dnes se také sešla Rada pro životní prostředí, kde zástupci jednali i o přezkumu systému pro obchodování s emisemi (EU ETS). Jednat bude národní (úterý) tak i Evropský parlament (středa). Evropští poslanci budou hlasovat o směrnici, která zavádí národní stropy pro hlavní znečišťující látky. Ve čtvrtek projedná Legislativní rady vlády novelu zákona ochraně ovzduší.

Hned v pondělí bude zasedat vláda. Na programu má návrh nařízení vlády, kterým se stanoví prostředky státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů, druhotných zdrojů a vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a na provozní podporu tepla pro rok 2016 (Výsledek: Vláda návrh schválila) a několikrát již odloženou Strategii přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (Výsledek: Vláda návrh schválila, další informace ZDE). K pokrytí požadavků uvedených ve zmíněném ustanovení byl nařízením vlády stanoven pro rok 2016 požadavek finančních prostředků na dotaci ze státního rozpočtu ve výši 21,965 mld. Kč (+6 mld. Kč oproti roku 2015). Nařízení má nabýt účinnosti dnem jeho vyhlášení.

Adaptační Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR shrnuje pozorované změny klimatu na globální, evropské a národní úrovni a prezentuje zpracované projekce dalšího vývoje klimatu a předpokládané dopady na území ČR. Materiál rovněž identifikuje prioritní oblasti hospodářství a životního prostředí ve vztahu k předpokládaným dopadům změny klimatu a shrnuje vhodná adaptační opatření tím, že uvádí do kontextu adaptační opatření navrhovaná v rámci různých strategických složkových (sektorových) dokumentů a doplňuje směry adaptačních opatření v oblastech, pro které taková opatření zpracována nebyla.

Materiál také shrnuje potřebné legislativní změny a možné ekonomické nástroje a dosavadní ekonomické poznatky, dále komunikační principy pro zapojení veřejnosti a také potřebné směřování výzkumu, vzdělávání, výchovy a osvěty v této oblasti. Strategie rovněž uvádí rámcové vyhodnocení finanční náročnosti realizace navržených adaptačních opatření, analýzu vlivu na podnikatelské prostředí a kvantifikaci nákladů v případě nečinnosti, v návaznosti pak přehled stávajících i perspektivních ekonomických nástrojů a možnosti jejich využití. Další zpřesnění a doplnění ekonomických aspektů bude zpracováno v rámci přípravy národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu.

Vláda dále má na programu informace ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014 (výsledek ZDE).

V pondělí (26.10.) bude také jednat Evropská rada životní prostředí (výsledky ZDE). Rada uspořádá první rozpravu o přezkumu systému EU pro obchodování s emisemi, (EU ETS). Ministři se budou zabývat tím, zda navrhované reformy umožní systému EU ETS dostát své úloze při plnění cílů EU v oblasti klimatu po roce 2020. Mezi ministry rovněž proběhne výměna názorů o tom, jak zajistit, aby hledisko životního prostředí hrálo i nadále plnohodnotnou úlohu v procesu evropského semestru. Konkrétně budou jednat o postupném ukončování subvencí škodících životnímu prostředí a o provádění politik a právních předpisů v oblasti životního prostředí. Rada se bude také zamýšlet nad tím, jak zavést do praxe Agendu pro udržitelný rozvoj 2030 – program nazvaný „Přeměna našeho světa“, který byl přijat během summitu OSN o udržitelném rozvoji, který se konal v New Yorku. Ministři budou rovněž řešit otázku emisí z automobilů a manipulace systémů regulace emisí ve vozidlech, která se týká kvality ovzduší v EU. Českou republiku bude zastupovat náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž, který se před zasednáním Rady zúčastní koordinační schůzky ministrů životního prostředí zemí Visegrádské skupiny Rumunska a Bulharska.

V úterý (27.10.) bude zahájena mimořádná schůze poslanecké sněmovny. Poslanci mají projednat poslanecký návrh novely zákona o podporovaných zdrojích energie. Zemědělské podniky ve formě akciových společností, jejichž vedlejší činností je výroba elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, by měly mít i podle vlády nárok na podporu bez podmínky zaknihovaných akcií. Vláda proto ve Sněmovně podpoří novelu zákona o podporovaných zdrojích energie poslanců opoziční KSČM. Kladně se k návrhu vláda vyjádřila začátkem října. Stejná pravidla mají platit i pro zemědělské podniky, které vyrábějí elektřinu obecně z obnovitelných zdrojů. Nyní se výjimka z podmínky mít zaknihované akcie vztahuje jen na výrobce s hlavní činností zemědělská výroba, kteří produkují elektřinu z bioplynu. Vzhledem k nutnosti zajistit, aby navrhovaný zákon nabyl účinnosti k témuž datu jako novela obsažená v zákoneě č. 131/2015 Sb. tj. k 1. lednu 2016, navrhují navrhovatelé Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s navrhovaným zákonem již v prvním čtení. Výsledek: Návrh byl projednán v obecné rozpravě. Sněmovna nesouhlasila s projednáváním tak, aby mohla s návrhem zákona vyslovit souhlas již v prvém čtení. Lhůta k projednání výbory byla určena na 30 dní.

Následující den (28.10.), tedy ve středu, bude zas Evropský parlament hlasovat o směrnici, která by měla zavést národní stropy pro šestici hlavních látek znečišťujících ovzduší, včetně oxidu siřičitého, prachu a oxidů dusíku. Cílem směrnice je vyřešit přeshraniční problém špatné kvality ovzduší, která ročně způsobuje odhadem 400 000 předčasných úmrtí v EU, a ušetřit do roku 2030 na nákladech spojených se znečištěním ovzduší 40 miliard eur. Návrh Výboru pro životní prostředí uvádí, že budoucí směrnice o národních emisních stropech (NEC) by měla zahrnovat stropy pro rtuť (Hg) počínaje od roku 2020, stejně jako navržené stropy pro oxid siřičitý (SO2), oxidy dusíku (NOx), nemetanické těkavé organické sloučeniny (NMVOC), metan (CH4), amoniak (NH3) a částice (až do PM2,5 mikrometrů), kterých by mělo být dosaženo do roku 2020, respektive 2030. Výsledek: Europoslanci schválili nové národní stropy pro znečišťující látky - více ZDE

Návrh zákona o ochraně ovzduší má na programu Legislativní rada vlády (LRV) na svém zasedání ve čtvrtek 29. Novela navrhuje zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Navržená úprava má umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety, přičemž Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. Novinkou je i úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací. Zákon předkládá Ministerstvo životního prostředí (MŽP) s rozporem právě související s kontrolou domácností. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016 s výjímkami. Více ZDE

Ve čtvrtek se bude evropský výbor pro životní prostředí (ENVI) se bude zabývat bodem "Na cestě k nové mezinárodní klimatické dohodě v Paříži".

 

 

26.10.2015 14:33

Rada pro životní prostředí jednala o reformě systému emisního obchodování

Ministři životního prostředí evropské osmadvacítky na zasedání v Lucemburku projednali reformu systému emisního obchodování EU ETS, problematiku dotací škodlivých pro životní prostředí, Agendu udržitelného rozvoje do roku 2030 a dostali také informaci k přípravám nadcházející klimatické konference COP21 v Paříži. Na té se na přelomu listopadu a prosince očekává uzavření nové mezinárodní dohody o ochraně klimatu po roce 2020. Českou republiku na zasedání Rady pro životní prostředí zastupoval náměstek ministra Vladislav Smrž.

Ministři životního prostředí států EU dnes v Lucemburku projednali nový návrh reformy evropského systému obchodování s emisními povolenkami. Návrh revize směrnice o EU ETS, který Evropská komise představila letos v červenci, zohledňuje cíle snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030, které si EU stanovila v říjnu 2014. Česká republika návrh revize systému EU ETS vítá, bude však vyžadovat další intenzivní diskusi, při níž bude nutné vzít v potaz zkušenosti s fungováním systému v předchozích letech, držet se osvědčených postupů, ale také se poučit z dřívějších nedostatků.

„Tržní stabilizační rezervu spolu s revizí současné směrnice k EU ETS považuje ČR za nezbytnou součást souboru opatření, která mají pomoci dosáhnout klimaticko-energetických cílů EU vymezených do roku 2030 a která usnadní postupný přechod k nízkouhlíkové ekonomice. Zároveň lze v jednotlivých složkách návrhu revize spatřovat příležitosti k dalšímu zefektivnění systému a k jeho větší transparentnosti, férovosti a administrativní nenáročnosti,“ uvedl po zasedání v Lucemburku náměstek Vladislav Smrž a zároveň dodal: „ČR dlouhodobě podporuje systém emisního obchodování jako hlavní nástroj na snižování emisí skleníkových plynů. Protože však je v systému velký přebytek povolenek, spadla jejich cena téměř k nule. Pokud by se na evropské úrovni nezasáhlo, hrozilo by, že by systém mnoho let vůbec nefungoval. Příležitostí, jak z EU ETS udělat efektivní a odolný mechanismus, je právě probíhající proces revize směrnice o emisním obchodování,“ dodává náměstek Smrž.

Česká republika jako země aktuálně předsedající Visegrádské skupině ministry životního prostředí také informovala o společných pozicích a prioritách zemí skupiny V4 spolu s Bulharskem a Rumunskem k návrhu zmíněné revize.

Dalším bodem jednání ministrů osmadvacítky bylo ozelenění evropského semestru, tedy roční cyklus koordinace hospodářských politik členských zemí a problematika odstraňování dotací škodlivých pro životní prostředí. V této debatě se většina zástupců členských zemí EU shodla, že při jejich odstraňování je třeba zajistit, aby ekonomický růst, podpora zaměstnanosti a zlepšení konkurenceschopnosti neměly negativní dopady na životní prostředí. „Na základě zkušeností ČR mohu říci, že mezi nástroje pro reálný odklon od podpory škodlivé pro životní prostředí řadíme postupnou nápravu, zejména přísnější podmínky pro poskytování dotací, nastavení monitorovacích mechanismů pro zvýšení transparentnosti podpory a také zlepšení informovanosti o negativních dopadech podpory,“ zdůraznil k tomuto tématu náměstek Smrž.

Ministři životního prostředí také projednávali naplňování Agendy udržitelného rozvoje do roku 2030 v návaznosti na nedávné schválení Cílů udržitelného rozvoje na zářijovém summitu OSN. Agenda udržitelného rozvoje představuje doposud nejambicióznější a nejkomplexnější soubor hlavních zásad rozvoje, který mají státy do své legislativy začlenit do r. 2030. Pro ČR je nejdůležitější promítnout Cíle udržitelného rozvoje na evropské úrovni do sektorových politik tak, aby byly sladěny všechny 3 pilíře udržitelnosti (ekonomický, sociální a rozměr životního prostředí). Česká republika proto uvítala důraz kladený na provázanost politik právě v souvislosti s přijetím nové ambiciózní agendy. Česká republika je přesvědčena, že jednou z příležitostí je oblast dálkového pozorování Země v evropském programu COPERNICUS. EU by měla také v kontextu udržitelného rozvoje zajistit, aby její politiky negativně neovlivňovaly oblasti mimo její území.

 

Dokument ke stažení:

Výsledek zasedání RADY

26.10.2015 14:19

Jaká byla kvalita ovzduší v Česku v roce 2014?

Dnešním dnem vychází souhrnný materiál Úseku ochrany čistoty ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu "Znečištění ovzduší na území České republiky v roce 2014". Ročenka srozumitelně hodnotí kvalitu ovzduší, popisuje výskyt smogových situací a úrovně emisí. V grafech, mapách, tabulkách a textových komentářích dokumentuje nejen stav ovzduší v roce 2014, ale i jeho dlouhodobý vývoj a příčiny.

Na řadě lokalit došlo v roce 2014, stejně jako v předchozích letech, k některých látek se škodlivými dopady na lidské zdraví. „Řada hospodářských a společenských aktivit stále produkuje takové množství emisí, které je v kombinaci s meteorologickými a rozptylovými podmínkami příčinou překračování imisních limitů určitých škodlivých látek. Ovzduší České republiky v současné době nejvýznamněji zatěžují částice PM10 a PM2,5, benzo[a]pyren a přízemní ozon,“ seznamuje se závěry analýz ČHMÚ jeho ředitel Václav Dvořák.

K překračování imisních limitů dochází ve všech zónách a aglomeracích, nejzávažnější situace však zůstává v aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek. Vysoké koncentrace škodlivin zde způsobuje po obou stranách hranice vysoká koncentrace průmyslové výroby, hustá zástavba s lokálním vytápěním pevnými palivy a rozvinutá dopravní infrastruktura.

Na kvalitě ovzduší v Praze a Brně se podepisují nadlimitní koncentrace škodlivin pocházející převážně z dopravy.

Zhoršená kvalita ovzduší není problémem jen aglomerací a větších měst, ale i malých sídel, kde se suspendované částice a benzo[a]pyren dostávají do ovzduší převážně z lokálního vytápění. „Lze ovšem předpokládat, že i v obcích, kde tyto škodliviny nejsou měřeny, mohou být jejich koncentrace zvýšené i nadlimitní,“ doplňuje náměstek ČHMÚ pro ochranu čistoty ovzduší Jan Macoun.

Imisní limit suspendovaných částic PM10 byl překročen na 8,1 % území České republiky, kde žije 24,4 % obyvatel. Imisní limit částic PM2,5 byl překročen na 1,8 % území České republiky, kde žije 8,6 % obyvatel. Roční průměrné koncentrace benzo[a]pyrenu překročily imisní limit na 10,7 % území České republiky, kde žije 51,1 % obyvatel. Část území i obyvatel České republiky byla v roce 2014 vystavena i nadlimitním koncentracím přízemního ozonu (5,6 % území a 0,8 % obyvatel).

Lokálně byl překročen imisní limit pro kadmium. Na několika lokalitách s vysokou intenzitou dopravy byl naměřen nadlimitní oxid dusičitý. Nadlimitní koncentrace benzenu, arsenu, olova, niklu, oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého nebyly v roce 2014 naměřeny na žádné měřicí stanici Státní sítě imisního monitoringu.

Na ročence pracoval kolektiv odborníků ochrany ovzduší ČHMÚ. Prezentovaná data o kvalitě ovzduší ČHMÚ byla naměřena ve Státní síti imisního monitoringu za spolupráce laboratoří ochrany ovzduší.

Údaje verifikoval a zpracoval do databáze Informační systém kvality ovzduší. Ta obsahuje i výstupy spolupracujících institucí –  zdravotních ústavů, ČEZ, a. s., Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti, v.v.i., České geologické služby, Hydrobiologického ústavu, městských úřadů. Zahrnuty jsou i informace z příhraničních oblastí Německa a Polska. Zpracování emisních údajů zajišťuje ČHMÚ ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí, úřady obci s rozšířenou působností a CENIA. Podílí se na něm i Český statistický úřad, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a Výzkumný ústav zemědělské techniky, v.v.i. Podklady dodal i Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad v Dobrušce, ČSÚ, Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy.

Ročenka vychází v tištěné podobě, její elektronickou podobu najdete na webových stránkách ČHMÚ. Společně se souhrnným tabelárním přehledem „Znečištění ovzduší a atmosférická depozice v datech, Česká republika 2014“ je distribuována i na CD.

26.10.2015 13:14

MŽP ke stavu ověřování stanovisek EIA podle nové evropské legislativy

Evropská komise si v  rámci letošní novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí stanovila podmínky pro ukončení tzv. infringementového řízení. Podmínky platí pro projekty s vydaným stanoviskem o posuzování vlivů záměru na životní prostředí (tzv. EIA), ale s nedokončeným povolovacím procesem (bez vydaného územního rozhodnutí nebo stavebního povolení). Všem těmto projektům je nezbytné stanovisko EIA ověřit a na základě ověření, že se projekt neodchýlil od původních plánů, pro které bylo stanovisko EIA vydáno, vydat nové, tentokrát závazné stanovisko EIA. Takové ověření se v ČR týká stovek projektů. Evropská komise si dále vymínila i prověření z velké většiny již dokončených dopravních staveb spolufinancovaných z Operačního programu Doprava 2007–2013.

O aktuálním stavu dnes vládu informoval ministr životního prostředí Richard Brabec. „V prvním případě jde v zásadě o již realizované dopravní projekty spolufinancované z EU fondů, konkrétně z Operačního programu Doprava 2007–2013, které musí být profinancované do konce letošního roku. Ve druhém případě jde o projekty bez dosud vydaného územního rozhodnutí nebo stavebního povolení, kterým bylo stanovisko EIA vydáno podle zákona EIA z roku 1992. V obou případech bude o dalším vývoji rozhodovat Evropská komise,“ upozorňuje ministr životního prostředí Richard Brabec.  

„Pro novelizaci zákona EIA a jeho uvedení do souladu s evropským právem jsme během loňského roku udělali maximum. Bývalé vlády i tehdejší koaliční partneři novelizaci zákona EIA odsouvali tak dlouho, že ČR se nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními. Kdyby novela byla dávno přijata v podobě, která by evropskému právu odpovídala, pro všechny projekty by takové ověření bylo už standardním krokem v průběhu povolovacího procesu, a na dnešní obavy ze zdržení projektů či jejich financování by tak vůbec nemuselo dojít," dodává ministr Brabec.   

Dopravní projekty spolufinancované z evropských fondů nyní čekají na stanovisko Evropské komise. Ta má aktuálně k dispozici stanoviska MŽP ke změnám projektu. U těchto staveb byly předmětem vyhodnocení změny projektů, které na dnes již (z velké části) zrealizovaných stavbách vyvstaly a byly realizovány mezi procesem EIA a vydáním stavebního povolení, případně kolaudací. Evropská komise o stavu schvalování projektů průběžně komunikuje s ministerstvem dopravy.

U projektů s vydaným stanoviskem EIA, ale bez dosud vydaného územního rozhodnutí nebo stavebního povolení, je nutné stanovisko EIA ověřit. Toto ověření stanoviska EIA spočívá především v prověření, zda obsah stanoviska odpovídá požadavkům evropského práva a zda se projekt od doby vydání stanoviska EIA významně nezměnil, resp. zda se významně nezměnilo i území, do kterého má být projekt umístěn. Původně nezávazné podmínky stanoviska EIA se v rámci tohoto ověření zezávazní vydáním nového ověřujícího závazného stanoviska, do kterého se relevantní podmínky původního stanoviska EIA převezmou. Ověření provádí úřad, který stanovisko EIA vydal. Projektů, které jsou již nyní pravomocně povoleny a zbývá je již jen realizovat, se ověření netýká. Obecně lze ověření stanovisek EIA rozdělit do dvou skupin, a sice pro stanoviska EIA vydaná podle zákona EIA z roku 2001 a pro stanoviska EIA vydaná podle původního zákona z roku 1992.

K projektům, které mají vydané stanovisko EIA podle zákona  z roku 1992, se v nejbližší době sejdou zástupci ministerstva životního prostředí, ministerstva dopravy a ministerstva pro místní rozvoj s Evropskou komisí. Aktuálně se jedná o desítky především dopravních projektů, kterým bylo stanovisko EIA vydáno před více než 10 lety a které se i po tolika letech nacházejí stále v územním, nebo stavebním řízení. Ministerstvo životního prostředí vypracovalo v letních měsících postup, na základě kterého je po doložení všech nezbytných dokumentů ze strany investora připraveno začít stanoviska k těmto projektům vydávat. Evropská komise si však vyžádala vlastní předběžné prověření celého postupu v souvislosti s takto historickými projekty, proto se další postup, tj. případné vydávání ověřovacích závazných stanovisek, bude odvíjet od očekávané schůzky.

Evropská komise čekala 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. Evropská komise s Českou republikou v minulých letech již vedla proces vedoucí k soudnímu řízení u Evropského soudního dvora, a to pro neplnění požadavků vyplývajících z členství v EU. Žádná z bývalých vlád však nebyla schopna dohodnout se na nové podobě zákona tak, aby zajistila soulad s evropským právem. Evropská komise měla k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobě výtky především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, dalším z nedostatků české úpravy zákona byla nezávaznost stanoviska EIA pro další povolovací orgány a nedostatečná možnost se proti výsledku procesu EIA odvolávat k soudu. České legislativě také chybělo ověření v navazujících řízeních (územním a stavebním), které by potvrdilo, že nedošlo v průběhu řízení k závažným změnám projektu, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí. Novelu zákona EIA současné vlády se podařilo schválit v Parlamentu ČR letos v únoru a účinná je od 1. dubna letošního roku, po podpisu prezidentem ČR. Vládě se tak podařilo předejít okamžitému zastavení čerpání evropských fondů v řádu až 100 mld. korun. Důsledkem  oddalování novely v předchozích 10 letech je právě i nynější ověřování a zezávazňování stanovisek EIA výše uvedených projektů.  

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Nové schéma procesu EIA platné od 1. dubna 2015 (21.10.2015)


 

 

26.10.2015 12:09

Aktuální Priorita představuje nové výzvy v OPŽP

Státní fond životního prostředí vydal novu Prioritu. Aktuální číslo Priority přináší plné znění všech sedmi výzev, které byly 15. října vyhlášeny v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020. V těchto výzvách budou žadatelé o dotaci předkládat projekty na zkvalitnění vodohospodářské infrastruktury, nakládání s odpady, rekultivace starých skládek, na energetické úspory, ochranu ovzduší a průmyslové znečištění. Dále v Prioritě naleznete shrnutí z druhého řádného zasedání monitorovacího výboru OPŽP. Na programu jednání monitorovacího výboru byla obecně pravidla pro žadatele a příjemce dotací z OPŽP (část B), roční komunikační plán, a zejména hodnoticí kritéria pro právě vypsané výzvy.

 

Dokument ke stažení:

Priorita č. 10/2015

26.10.2015 09:08

Informace ČAOH k semináři k odpadům na Italském velvyslanectví

Za účasti italského velvyslance pana Aldo Amati, se na Italském velvyslanectví na konci září, uskutečnilo setkání českých a italských odborníků z oblasti odpadového hospodářství. Akce se mimo jiné zúčastnilo také české i italské ministerstvo životního prostředí, ministerstvo pro místní rozvoj, Svaz měst a obcí ČR, a další.

Ministerstvo životního prostředí zde uvedlo informace o proběhlých a připravovaných změnách odpadové legislativy. Zástupce Svazu měst a obcí, ředitel Dan Jiránek, zde komentoval pohled obcí, jakožto důležité části původců odpadů, na možný další vývoj v odpadovém hospodářství v ČR. Mimo jiné uvedl, že SMO ČR by uvítalo snížení administrativní zátěže obcí ze strany odpadové legislativy. Petr Havelka z České asociace odpadového hospodářství se podrobněji věnoval klíčové aktuální věci, a to evropskému balíčku k oběhovému hospodářství a jednotlivým cílům, které bude nutné v dohledné době zakotvit také do české legislativy. ČAOH vnímá myšlenky této nové evropské recyklační strategie velmi pozitivně a podporuje ji. Podrobněji se věnoval také výstupům ze studie ČAOH k možnostem energetického využití odpadů a paliv z odpadů v ČR (více na webu asociace ZDE).

 

Omezení skládkování, skládkovací poplatky

Na semináři bylo rovněž zmíněno, že v České republice již od roku 2009 každoročně klesá míra skládkování odpadů, a to v progresi cca o 16 % (více než 1,3 milionu tun) za 5 let, navíc bez navýšení skládkovacích poplatků. Pokud by se poplatky v ČR navyšovaly, byl zde uveden pozitivní příklad z Polska (partnera v rámci Visegrádské čtyřky), jak ekonomický nástroj zafungoval, při mírném navýšení poplatku. Polsko zvedlo své poplatky na hodnotu cca 700 Kč u využitelných a neupravených odpadů. Odpady po úpravě s menší mírou využitelnosti jsou pak zpoplatněny v míře cca 450 Kč a 200 Kč za tunu, dle reálných možností jejich využití. Toto zvýšení poplatků na hodnotu 700 Kč vedlo k zásadnímu odklonu odpadů ze skládek a přemístění odpadů do zpracovatelských, třídících a recyklačních kapacit. Na Polském příkladu je patrné, že pro podporu myšlenek oběhového hospodářství, třídění a recyklace, stačí poplatky v podobné výši. Velmi pravděpodobně však tato výše nestačí na realizaci a provoz nových spaloven komunálních odpadů, jakožto nejnákladnější odpadové technologie. Ale ty již Evropská komise stejně v nové strategii nehodlá podporovat a některé státy jako například Dánsko od nich chtějí ustupovat ve prospěch recyklace. V tomto směru, tedy v duchu nové evropské recyklační strategie, by se tedy měl upravit i očekávaný nový český zákon o odpadech.

 

Zkušenosti s vyhláškou k palivům z odpadů

Velmi zajímavá byla rovněž prezentace mezinárodně uznávaného odborníka z italského ministerstva životního prostředí, pana Mininniho. Tématem jeho prezentace byly pozitivní výsledky a zkušenosti s italskou vyhláškou k palivům z odpadů. Ta v souladu s evropskou odpadovou směrnicí a po schválení Evropskou komisí, stanovuje kritéria, za kterých lze odpady zpracovat do podoby paliva odpovídajícího evropské normě a využít je mimo odpadový režim. Samozřejmě při splnění všech evropských povinností týkající se ochrany ovzduší, které vycházejí z limitů pro spalovny odpadů. Podobnou vyhlášku k palivům z odpadů nyní zpracovalo i Slovensko a Rakousko. České MŽP její zpracování rovněž opakovaně veřejně přislíbilo, a to již cca před rokem. Odborná veřejnost už MŽP na vyžádání poskytla veškeré podklady. Doufejme, že vydání vyhlášky bude v podobném čase, jako u našich sousedů. Tak, aby se i touto cestou daly co nejdříve naplňovat myšlenky balíčku k oběhovému hospodářství, které ostatní státy začínají brát velmi vážně. 

 

Itálie bere balíček k oběhovému hospodářství vážně

S odkazem na evropský balíček na semináři zazněly také konkrétní informace, jak se k nové strategii staví Italie.  Itálie postupně orientuje své OH na co největší míru zpracování odpadů, včetně směsných komunálních odpadů. Na semináři byly podány informace, že Itálie směřuje odpad do mnoha zařízení na třídění, kde je z něj vytříděno co nejvíce materiálově využitelných složek. Z vytříděné energeticky bohaté části se vyrobí palivo z odpadů, odpovídající evropské normě a palivové vyhlášce. Toto palivo je následně využíváno v cementárnách a dalších k tomu určených zdrojích, typu elektrárny a teplárny, a to při plnění přísných limitů ochrany ovzduší. Italští odborníci rovněž zmínili, že po úpravě odpadů v moderních třídících zařízeních, zůstává pouze cca 15 % nevyužitelného zbytku, který putuje na zabezpečenou skládku. Itálie nastavuje svůj systém na zodpovědné plnění moderní evropské strategie oběhového hospodářství a chce plně dostát očekávaným vysokým recyklačním cílům, které např. pro komunální odpady mají dosahovat hodnoty 70%.

 

Zdroj: ČAOH

26.10.2015 08:00

Novým státním tajemníkem na MŽP bude Landa

Současný státní tajemník na Ministerstvu životního prostředí Kamil Srnec končí ve funkci k 31.10. Nahradí ho Jan Landa, současný první náměstek pro řízení sekce úřadu ministerstva. Jan Landa se narodil v roce 1957 v Lounech, vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Během své pracovní kariéry získal manažerské zkušenosti v oblasti financování a řízení firem, v oblasti firemních rozpočtů, plánů, controllingu, v oblasti výkonu státní správy. V minulosti působil na pozicích finančního ředitele např. ve společnosti Unipetrol, a.s., Kaučuk, a.s. Před nástupem na ministerstvo působil jako tajemník Městského úřadu v Lovosicích.

26.10.2015 07:38

Největší znečištění ve vodách představuje fosfor

Největší znečištění povrchových vod v povodí Moravy a Dyje stále představuje fosfor. U poloviny sledovaných míst jsou překračovány limity dané legislativou. Naopak zvýšené koncentrace kovů se objevují pouze lokálně a ve velmi nízkých koncentracích se v tocích vyskytují specifické organické látky. Vyplývá to z výsledků hodnocení jakosti povrchových vod monitorovaných Povodím Moravy, s.p.

Povodí Moravy sleduje kvůli obsahu fosforu a dalších látek na 347 míst. Z nich bylo v roce 2014 pouze 33 % hodnoceno jako vyhovujících (zařazení do I. a II. třídy jakosti) a naopak téměř 37 % je řazeno do nevyhovující třídy (tedy IV. a V. třídy).

„Stejně jako v přechozích letech musíme opět konstatovat, že problém živin, a především pak fosforu, je stěžejním problémem povrchových vod a je hlavní příčinou eutrofizace, která se projevuje především u stojatých vod, kde dochází k intenzivnímu rozvoji vodního květu. To vede k omezení možnosti využití těchto vod např. pro rekreaci, zásobování pitnou vodou, závlahy, apod.,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy, s.p. Jan Hodovský a dodává: „je nutné zaměřit pozornost i na menší bodové zdroje znečištění, které nemají z legislativy povinnost fosfor na odtoku z ČOV odstraňovat. Česká legislativa a některé vodoprávní úřady však ne vždy vidí tuto potřebu stejně, jako Povodí Moravy, s.p.“. Druhým nejhůře hodnoceným ukazatelem v posledním dvouletí jsou dusičnany.

Nejznečištěnějšími toky jsou ty, které mají omezenou ředící možnost a v jejich povodích je řada oblastí postižených erozí. Těmito toky jsou např. Trkmanka, Litava (Cézava), Bílý potok pod Poličkou, Kyjovka od Kyjova, Haná pod Vyškovem atd. Do nejlepší třídy jakosti (do I. a II. třídy) se řadí především drobnější toky nebo horní úseky významných toků v povodí Jeseníků a Beskyd a toky v povodí vodárenských nádrží. Významnější zhoršení kvality oproti předchozím letům bylo zaznamenáno například u říčky Kolelač, Bílý potok, Kotojedka nebo Moštěnka.

Povodí Moravy, s.p. sleduje až 400 ukazatelů, jako jsou například ukazatele organického znečištění, kyslíkového režimu, obsahu živin, radiologické ukazatele, sledování bioty, kovů nebo specifických organických látek.

 

Náš tip: udržitelné hospodaření s fosforem bude i tématem konference TVIP 2016 - více ZDE
26.10.2015 07:19

Beneš: Obnovitelné zdroje budou běžnou součástí energetického mixu

ČEZ hledá způsob, jak nepodlehnout padajícím cenám elektřiny. Nové výnosy mají zajistit tradiční energetika i nová generace služeb. Dodatečný zdroj zisků si ČEZ může díky nízké zadluženosti také koupit. Zájem má o německé uhelné doly a elektrárny švédské společnosti Vattenfall. „Ty nám mohou přinést provozní zisk ve stovkách milionů eur za rok. Samozřejmě bude velká diskuze, jestli nám tato akvizice zapadá do strategie. Já tvrdím, že ano,“ říká pro E15 generální ředitel Daniel Beneš. Rozhovor čtěte ZDE

 

 

Zdroj: E15Více na: https://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/generalni-reditel-cezu-chceme-vratit-provozni-zisk-nad-70-miliard-1239588#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

23.10.2015 20:11

Zaorálek: Vietnamu můžeme nabídnout čističky odpadních vod a ekologizaci průmyslu

Ministr zahraničních věcí ČR Lubomír Zaorálek při návštěvě Vietnamské socialistické republiky jednal také s místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí VSR Pham Binh Minhem. Oba partneři vysoce hodnotili vynikající úroveň bilaterálních vztahů a četnost vzájemných návštěv ústavních činitelů včetně nedávného přijetí vietnamského prezidenta v ČR. Vyslovili se i pro další posílení obchodních vztahů. „Vietnamská strana chce spolupracovat v obranném průmyslu, zajímají ji konkrétně radary a letadla. Velmi naléhavá bude v budoucích letech ochrana životního prostředí, kde můžeme nabídnout čističky odpadních vod a ekologizaci průmyslu. Zájem je také o zdravotnická zařízení a vybavení nemocnic. Velmi žádané jsou investice do dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr Zaorálek.

Partneři dále diskutovali o dalších aktuálních otázkách mezinárodního dění, včetně ratifikace smlouvy o partnerství a spolupráci a přípravě dohod o Zóně volného obchodu mezi VSR a EU, kterou ČR aktivně podporuje.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Šikanují nás, hrozí milionové ztráty, běduje česká firma ve Vietnamu. Řeší to i Zaorálek (23.10.2015, Aktuálně.cz)

23.10.2015 16:31

CENIA hledá specialistu na odpadové hospodářství

CENIA, česká informační agentura životního prostředí hledá kandidáta na pozici specialista odpadového hospodářství. Profil pozice: příjem, zpracování a vyhodnocování dat; interpretace kvantitativních a kvalitativních dat v oblasti odpadového hospodářství; analýza a hodnocení stavu odpadového hospodářství; prezentace výsledků na seminářích a konferencích; tvorba informačních výstupů a spolupráce na projektech CENIA. Životopis včetně motivačního dopisu je nutné zaslat do 6. listopadu 2015. Další informace ZDE

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Redakce Odpadového fóra hledá odborného redaktora/ku (T: 16.11.2015)


Více zde:

 

23.10.2015 12:33

Rozúčtování nákladů na teplo a teplou vodu má být podle MMR spravedlivější

Koncem minulého týdne vyšla ve Sbírce zákonů vyhláška o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. Datum účinnosti nové vyhlášky je 1. ledna 2016.

Hlavní změnou nové vyhlášky je především změna poměru základní složky, která činí 30 % až 50 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku. Dále změna v rozdílech v nákladech na vytápění připadající na 1m2 započitatelné podlahové plochy, které nesmí překročit u příjemců služeb spodní hranici 20 % a horní hranici 100 % oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období. Při překročení některé stanovené hranice provede poskytovatel služeb úpravu výpočtové metody způsobem uvedeným ve vyhlášce, ale pouze u těch příjemců služeb, u nichž k překročení došlo. U ostatních příjemců služeb se vychází z náměrů.

Jedná se o prováděcí předpis k zákonu, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty. Vyhláška ruší stávající vyhlášku č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele.

Vyhláška byla ve Sbírce zákonů vyhlášena pod číslem 269/2015 Sb.

 

 

23.10.2015 10:20

Jednání Sněmovny pokračuje, dnes biocidy

SLEDUJEME 33. schůze Poslanecké sněmovny ČR bude zahájena zítra 6.10.2015 ve 14 hodin. Poslanci mají na programu první čtení novely zákona o integrovaném registru znečištění, zákon o biocidech nebo zákon o ochraně přírody a krajiny. Druhé a třetí čtení je naplánováno u novely energetického zákona a u podpory biopaliv. Níže uvádíme anotaci předpisů a po zahájení schůze i aktuální zpravodajství.

 

 

 

Aktuality:

23.10.:

  • BIOCIDY: Novela zákona o biocidech prošla prvním čtením. Poslanci přikázali předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.

 

22.10.:

  • Sněmovna dnes jednomyslně schválila navýšení výdajového limitu Státního fondu životního prostředí o 974,5 milionu korun na celkových 4,23 miliardy korun. Fond potřebuje další peníze kvůli dočerpávání peněz z evropských fondů za období 2007–2013 a kvůli nárůstu vyplácené podpory žadatelům v programu Nová zelená úsporám 2013.

 

20.10.:

  • dnes od 14 hodin pokračuje jednání sněmovny
  • energetický zákon (ST 538): vrácen zákon do bloku druhého čtení - příslušné výbory přerušily projednávání tohoto tisku
  • podpora biopaliv (ST 418): ukončeno druhé čtení
  • Biocidy: Pá 23. 10., 2. bod

 

9.10.:

  • schůze přerušena do 20. října do 14 hodin (v plánu jsou biopaliva a energetický zákon)
  • biocidy: zatím neprojednáno

 

8.10.:

  • INTERPELACE: V poslanecké sněmovně byly na pořadu také ústní interpelace. Ministr životního prostředí Richard Brabec odpovídal na otázky, které se jednak týkaly doplnění soustavy NATURA 2000. Ministr ve své odpovědi připustil, že pokud Česká republika nedoplní do konce roku 2015 nařízením vlády evropsky významné lokality může to mít v teoretické rovině za následek ohrožení čerpání operačního programu životního prostředí. Druhá otázka směřovala k posunutí termínu dokončování vodohospodářských staveb ze starého OPŽP. Ministr připomenul, že se České republice nepovedlo vydobýt si pravidlo N+3 pro závěr programového období. Tedy, že platby ze strany příjemce musí být uskutečněny do 31. 12. 2015. Více ZDE

 

7.10.:

  • IRZ a ISPOP: zatím neprojednáno
  • Ochrana přírody a krajiny: přerušeno - Poslanci dnes ve Sněmovně rozjednali novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která se zaměřuje výhradně na novelizaci částí zákona o národních parcích. Novela obsahuje: posílená role obcí v rozhodovacích procesech, jednotné ochranné podmínky, nově nastavená zonace, koncepční zásady péče a jednodušší návštěvní řád. Podrobnosti je možné najít na webu MŽP - ZDE.
  • Národní park České Švýcarsko: schváleno v prvním čtení - Správa Národního parku České Švýcarsko nebude spadat pod služební zákon. Počítá se s její přeměnou na příspěvkovou organizaci. Změnu dnes už v prvním kole projednávání schválila Sněmovna v rámci novely, kterou předložili zástupci všech sněmovních stran. Novelu nyní dostane k posouzení Senát.

 

6.10.: podrobnosti z programu - plán:

  • IRZ a ISPOP - St 7. 10., 7. bod
  • Biocidy - Pá 9. 10., 4. bod
  • Ochrana přírody a krajiny - St 7. 10., 6. bod
  • Národní park České Švýcarsko - St 7. 10., 5. bod
  • Bipalova (druhé čtení) - Út 20. 10., 6. bod
  • Energetický zákon - Út 20. 10., 10. bod

 

Anotace předpisů:

 

IRZ a ISPOP

Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP.

Cílem novely je především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.

Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.

Předkládaný návrh zákona představuje podle ministerstva kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.

 

Zákon o biocidech

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

 

Energetický zákon - vládní návrh (ST538)/poslanecký návrh (ST496)

V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona (sněmovní tisk č. 351), k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016. Vzhledem k časové urgentnosti přijetí novely, která má technický charakter ohledně vyjádření odložení účinnosti těch částí, které se týkají Rady ERÚ, navrhuje se požádat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR o schválení této novely již v prvním čtení.

K poslaneckému návrhu vláda zaujala negativní stanovisko a připravila vlastní návrh novely energetického zákona.

 

Ochrana přírody a krajiny

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

 

Biopaliva

Projednávaná novela zákona o spotřebních daních totiž snižuje podporu biopaliv a zpřísňuje podmínky na trhu s biopalivy. Novela zvyšuje spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavádí daňové sazby u čistých biopaliv. Některé navrhované změny v zákoně o spotřebních daních (od 1. 7. 2017): FAME B100 – nyní je sazba spotřební daně 0 Kč/l, navrhuje se zvýšit na 2,19 Kč/l a směsná motorová nafta B30 – nyní je sazba spotřební daně 7,665 Kč/l, navrhuje se 8,515 Kč/l. (Více k historii - ZDE).

 

Národní park České Švýcarsko

Poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon o Národním parku České Švýcarsko. Navrhnuto prvé čtení podle § 90 odst. 2 (souhlas v prvém čtení). Jde o technickou novelu zákona jejímž cílem je správu parku převést na organizační složku státu (příspěvkovou organizaci), tedy na stav jako je i u ostatních správ národních parků.

 

 

Přehled sněmovných tisků:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - druhé/třetí čtení
  • Návrh poslanců Marka Černocha, Jany Hnykové, Olgy Havlové, Martina Lanka, Karla Fiedlera, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jiřího Štětiny a Jaroslava Holíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 496/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 
  • Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - druhé/třetí čtení 
  • Návrh poslanců Robina Böhnische, Michala Kučery, Josefa Hájka, Jana Zahradníka, Marie Pěnčíkové, Jiřího Junka, Jaroslava Holíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 161/1999 Sb., kterým se vyhlašuje Národní park České Švýcarsko, a mění se zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 451/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 

 

23.10.2015 08:40

Novela stavebního zákona z pohledu úřadu ombudsmana

Novela stavebního zákona přinese některé nové instituty, které by podle ministerstva měly zrychlit proces výstavby. Některé schvalovací proces natolik uvolňují, že lidé budou muset být ve střehu a hlídat jakoukoli stavební činnost ve svém okolí, aby případně mohli bránit svá práva, míní zástupce ombudsmana.

Neustálé novelizace právních předpisů jsou podle zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislava Křečka kontraproduktivní. Platí to i pro stavebnictví, kde Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo už třetí zásadní novelu za posledních osm let. I tato, aktuálně projednávaná, má podle ministerstva urychlit proces výstavby. Vzhledem k tomu, že ke stejnému cíli měly vést i obě předchozí novely, vyvolává to otázku po smysluplnosti častých změn.

Zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček ministerstvu v souvislosti s novelou rovněž vytýká, že chybí především analýza příčin pomalosti schvalovacích procesů. Není zřejmé, zda jde o problém právního předpisu, zda jsou rezervy na straně úřadů nebo do jaké míry jde pomalost schvalování na vrub také nedostatečné součinnosti ze strany samotných investorů.

Trend neustálých změn právní úpravy je zvlášť zřetelně vidět na záměru novelizovat současně se stavebním zákonem i zákon o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Ten byl podstatně změněn k 1. 4. 2015 a sotva pár měsíců poté se jedná o další změně, aniž by vůbec byl ponechán čas na vyhodnocení reálného fungování zákona v praxi.

V připomínkách k návrhu novely stavebního zákona upozornil zástupce ombudsmanky ministerstvo, že zásadní vliv na délku projednávání stavebního záměru mají opravné prostředky, tedy právo bránit se, které nelze účastníkům řízení vzít. Z tohoto důvodu má zástupce ombudsmanky pochybnosti o tom, že připravovaná novela nějak zásadně urychlí proces výstavby, jak si ministerstvo slibuje.

Některé změny budou klást větší nároky na aktivní přístup k obraně vlastních zájmů, na obezřetnost lidí ve vztahu ke stavebním činnostem v okolí. Některé další změny mohou být zkouškou pro samosprávy obcí a jejich odpovědnost za urbanistický rozvoj. Novela však přináší i změny, které podle zástupce veřejné ochránkyně práv odezvu v praxi vůbec nezaznamenají, protože budou pro investory příliš náročné a nákladné.

 

Institut koordinovaného povolení

Pokud si investor tuto novinku zvolí – není to jeho povinnost, ale pouze možnost – místo několika navazujících řízení, povede jedno společné, které zahrne posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), územní rozhodnutí a stavební povolení. Zdánlivě to nabízí zrychlení, protože i dotčené strany se budou moci bránit jen v jednom řízení, nikoli postupně ve třech.

Na druhou stranu je ale koordinované řízení tak složité a náročné na přípravu, že nejspíš nebude využíváno. Už dnes je možné sloučit do jednoho řízení proces EIA s územním řízením a urychlit tak celkovou dobu povolování stavby, ale z důvodu náročnosti to prakticky nikdo nevyužívá. Nedá se tedy předpokládat, že u sloučení tří řízení by to bylo lepší.

V „klasickém“ postupu investor vede tři na sebe navazující řízení. Podklady zpracovává postupně pro jednotlivé fáze, takže každý krok vychází ze schváleného předchozího. Koordinované řízení však předpokládá, že investor najednou vypracuje tak mimořádně kvalitní podklady, které by obstály ve všech samostatných řízeních. Profesní skupiny ve stavebnictví se ale shodují, že je to prakticky nemožné, takže investor by riskoval čas, úsilí i finanční prostředky na vypracování obsáhlých podkladů zbytečně. Podle zástupce veřejné ochránkyně práv se tak nedá očekávat, že by tato novinka měla v praxi nějakou pozitivní odezvu a vedla ke zrychlení schvalování výstavby.

 

Jen na ohlášení postavíte jakýkoli rodinný dům

Největší praktický dopad na běžné lidi může mít rozšíření okruhu staveb, které je možné stavět na základě pouhého ohlášení. Až dosud je to možné u staveb rodinných domů a objektů pro rodinnou rekreaci do 150 m2 zastavěné plochy. Novela stavebního zákona však tento limit ruší, takže na ohlášení bude možné stavět jakékoli rodinné domy.

Zástupce veřejné ochránkyně práv upozorňuje, že v praxi se za rodinné domy nebo rodinné rekreační objekty někdy vydávají stavby značného rozsahu. Nově tedy bude možné i takové obří rodinné domy stavět pouze na základě ohlášení. „Jedinou pojistkou budou územní a regulační plány obcí. Bude pak záležet na samosprávě, do jaké míry jí bude záležet na urbanistické podobě obce, jestli stanoví limity pro velikost staveb. Změnit územní plán je však náročný a zdlouhavý proces, takže není jisté, kolik obcí ho bude chtít podstupovat,“ upozorňuje na úskalí navrhované právní úpravy zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček.

Stavebník už také nebude muset doložit souhlas všech vlastníků sousedních mezujících pozemků a staveb. Bude na stavebním úřadu, aby posoudil, zda umisťovaná stavba může zasahovat do práv třetích osob. Pro stavebníky jde rozhodně o zjednodušení. V některých případech totiž namítali obtíže při zajištění souhlasu všech osob, které mají vlastnická nebo jiná věcná práva k sousedním pozemkům, a rovněž poukazovali na to, že někteří z těchto vlastníků ani nejsou stavbou nijak dotčeni. Ilustrovat to lze na příkladu stěžovatele z Jičínska, který si chtěl svůj pozemek oplotit, ale nedostal souhlas obce – vlastníka sousedního pozemku. Za stávající právní úpravy musí stavební úřad v takovém případě zahájit územní řízení, vlastníci sousedních pozemků i další účastníci řízení mohou proti stavebnímu záměru vznášet námitky nebo se odvolat proti územnímu rozhodnutí. Podle navrhované novely už by to měl stěžovatel jednodušší. Nově totiž bude stačit, aby vlastníka sousedního pozemku o stavebním záměru informoval a stavební úřad sám zváží, jestli jsou jeho práva nějak dotčena.

Tahle novinka v zákoně však může vést k tomu, že se sousedé dozvědí o stavbě až ve chvíli, kdy se začne stavět, a to už může být pozdě vznášet námitky. Územní souhlas totiž platí 2 roky, ale jeho přezkum je možný do jednoho roku. Pokud tedy stavebník začne s prací až po roce, územní rozhodnutí už je nepřezkoumatelné. „Jednáme ještě s ministerstvem o možnosti, aby se například prodloužila lhůta pro přezkum územního souhlasu také na 2 roky, nebo aby se naopak zkrátila lhůta, ve které musí stavebník začít stavět,“ vysvětluje zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček aktuální úsilí o zlepšení situace a dodává: „Domnívám se, že pokud zákon takto vychází vstříc stavebníkům a nevyžaduje po nich souhlasy sousedů, musí zároveň umožnit, aby se sousedé případně mohli bránit.“

Tohle posílení právní jistoty vlastníků sousedních pozemků považuje zástupce ombudsmanky za důležité. Není totiž neobvyklé, že stavebník sousedy o stavebním záměru neinformuje a stavební úřad i přes tuto vadu stavbu schválí. To se stalo stěžovatelům z Olomouce. Stavebník je jako sousedy dostatečně neinformoval a projektová dokumentace rovněž obsahovala vady. Stavební úřad na tyto nedostatky nereagoval, neupozornil na ně stavebníka a v rozporu se zákonem mu udělil souhlas s provedením stavby vodovodní přípojky a dalších stavebních úpravy. Stěžovatelé se proti tomu začali bránit příliš pozdě. „V dané situaci jsme ve shodě s krajským úřadem museli konstatovat, že souhlasy sice byly nezákonné, ale stavebník jednal v dobré víře. Stavbu realizoval přesně podle dokumentace, kterou mu stavební úřad schválil. Pokud by byly nyní souhlasy zrušeny, provedená stavba by se stala nepovolenou a stavebníkovi by vznikla neúměrně větší újma, než jak bylo zasaženo do práv vlastníků sousedních nemovitostí,“ upozorňuje zástupce ombudsmanky na rizika, když se lidé začnou proti ohlášené stavbě bránit pozdě.

 

Větší jistota v územním plánování

Za pozitivní změnu považuje zástupce ombudsmanky zkrácení lhůty pro přezkum územního plánu. V současné době je možné napadnout územní plán do tří let od účinnosti, což přináší značnou nejistotu do území. Zejména investoři větších stavebních záměrů zůstávají tři roky v nejistotě a mnohdy oddalují výstavbu, aby snížili riziko ztrát, pokud by byl územní plán zrušen a jejich stavba by se tak stala nelegální.

„Ministerstvo pro místní rozvoj původně navrhovalo zkrátit lhůtu pro přezkum územního plánu dokonce jen na 6 měsíců, což považuji za příliš radikální změnu. Nakonec se nám podařilo dohodnout se s ministerstvem na rozumném kompromisu. Návrh na přezkum územního plánu bude možné podat do jednoho roku ode dne, kdy nabyl účinnosti. To považuji za přiměřeně dlouhou dobu na to, aby se ten, kdo se cítí být dotčen na svých právech, mohl bránit a současně, aby nedocházelo ke zbytečném prodlužování výstavby,“ popisuje jednu z pozitivních změn ve stavebním zákoně zástupce ombudsmanky.

 

Omezení veřejnosti vyjadřovat se k životnímu prostředí

Díky připomínkám se sice podařilo odstranit ze zákona návrh na zúžení okruhu osob, které mohou uplatňovat námitky proti územnímu plánu, ale v procesu EIA zatím podobné omezení zůstává. Zástupce veřejné ochránkyně práv proto předpokládá ještě další jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj. To ve snaze urychlit proces schvalování navrhuje, aby ve sloučeném řízení (územní řízení s posouzením vlivu na životní prostředí) a novém koordinovaném řízení došlo k omezení práva veřejnosti vyjadřovat se k dokumentaci a posudku stavebního záměru z hlediska ochrany životního prostředí.

Podle zástupce ombudsmanky by se jednalo o krok zpět: „Jsem si vědom toho, že existují i případy, kdy občanská sdružení účelově blokují schvalovací proces, ale s takovým jednáním si státní správa musí umět poradit. Není možné, aby kvůli tomu zákon obecně okleštil právo veřejnosti aktivně se účastnit schvalovacích procesů.“

 

Dvoumetrový plot bez nutnosti povolení

Hlavně pro drobné stavebníky představuje zjednodušení stavby oplocení. Ministerstvo sice původně navrhovalo úplnou volnost, ale po našich připomínkách stanovilo maximální výšku na 2 m. Takový plot bude nyní možné postavit bez nutného posouzení stavebním úřadem. K doporučení omezit výšku volně stavěného plotu vedly zástupce ombudsmanky zkušenosti s případy, kdy se jako plot označovaly masivní stavby s významným dopadem na okolí.

 

Nejdůležitější novinky:

  • Institut koordinovaného povolení: tři v jednom. Jedno řízení, které zahrne posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), územní rozhodnutí a stavební povolení. Vypadá to jako zjednodušení, ale podle odborníků je to tak složité a náročné na přípravu, že je nepravděpodobné, že by nějaký investor tento postup zvolil.
  • Rodinné domy jakékoli velikosti jen na ohlášení: ruší se limit 150 m2 zastavěné plochy, takže jen na základě ohlášení bude možné stavět libovolně velké rodinné domy nebo stavby pro rodinnou rekreaci.
  • Zkrácení lhůty pro přezkum územního plánu: ze tří let se zkrátí na jeden. Lidé, jejich zájmů se územní plán dotýká, tak budou mít stále dost času na obranu, ale zároveň se zvýší jistota stavebníků.
  • Omezení práva veřejnosti vyjadřovat se k dopadům stavebních záměrů na životní prostředí: usilujeme o to, aby ministerstvo od tohoto návrhu ustoupilo.
  • Plot do výšky 2 m na vlastním pozemku bez posuzování stavebním úřadem.
23.10.2015 08:15

Uhlí lze spalovat i pod zemí, Poláci úspěšně skončily zkoušky

Spalovat uhlí ještě pod zemí se může zdát nesmyslné, ale ve skutečnosti nám může otevřít zcela nová ložiska paliv. V Čechách jsme nechtěli, v Polsku to těžařům vyšlo. Na dole Barbara nedaleko Katowic letos úspěšně skončily zkoušky metody, kterou Češi a české Ministerstvo životního prostředí u nás před třemi lety odmítli. Geologové ve spolupráci s dalšími odborníky do podzemí přivedli kyslík a zapálili část tamní podzemní uhelné sloje. V rámci hledání nového, čistšího způsobu získávání energie z uhlí. Pokus v Polsku navazuje na poměrně dlouhou tradici. Postup zplyňování uhlí je známý už od 19. století a běžně se používá. Ovšem obvykle na povrchu, tedy ve speciálně připra vených kotlech. Pod zem se přesunul až později a v malém měřítku. Více ZDE

 

 

Zdroj/foto: Svět plný energie

22.10.2015 17:33

REACH NOVINKY: Aktualizované pokyny pro BL, webinář, registrace a konzultace

Na internetových stránkách ECHA byly zveřejněny aktualizované pokyny pro sestavení bezpečnostních listů, které jsou dostupné ve 22 jazycích EU. Dne 18. listopadu 2015 bude agentura ECHA pořádat další webový seminář zaměřený na registraci v roce 2018. Tématem bude nalezení předchozího žadatele o registraci dané látky a příprava na spolupráci. V rámci příprav na konečný termín registrace připravuje agentura ECHA v roce 2016 revizi registračního procesu a zve zúčastněné strany na informační schůzku do Bruselu. ECHA a kompetentní autorita Německa vyzývají k předložení informací o používání a zpracování diisokyanátů do 1. prosince 2015. Podrobnější informace najdete níže.

 

Související články:

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE