Více času na podstatné

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ÚPRAVA, ZPRACOVÁNÍ A RECYKLACE ODPADŮ

 

Retex ukazuje, že recyklace textilu muže být technologicky i ekonomicky smysluplná
Redakce OF

Maturitní zkouška vedení MŽP
Miloš Kužvart

Více racionality v legislativním procesu
Petr Havelka

Klíčovou výzvou je výstavba ZEVO a zlepšení primárního třídění komunálního odpadu
Martin Hájek

Česko v přelomové fázi: Od strategií k reálné změně
David Kopecký

Končící vláda promarnila příležitost zlepšit ochranu životního prostředí, ta nastupující hrozí destrukcí
Matej Pomahač

Nebezpečný odpad, který nemá kam. Česká republika opět ustupuje od svých ambiciózních plánů
Redakce OF

Recyklace použitých papíru, kartonu a lepenek
Miloš Lešikar

Popelnice pod lupou: Co odhalily fyzické analýzy směsného odpadu v Česku?
Redakce OF

Prodloužený život fotovoltaických solárních panelů
Tomáš Pešek a Olga Šolcová

Češi třídí víc než kdy dříve: Recyklace obalu láme rekordy
Redakce OF

Odstranění mikropolutantů při výrobě pitné vody v rámci technologie umělé infiltrace vodárny Káraný
Marek Šváb a Marek Skalický

Dvě koruny nejsou spása. Recyklace textilu potřebuje systém, ne dotaci
Redakce OF

Evropa už nemůže odpad skládkovat a slepě recyklovat, ale musí z nej vyrobit budoucnost
Redakce OF

Nadále zůstane nevyužito 900 milionu plechovek a PET lahví za rok
Eva Tylová

Evropa hasí „věčné chemikálie“. PFAS mizí z hasicích prostředků
Redakce OF

ÚOHS zneužití dominance u kolektivních systému pro elektrozařízení nenašel
Martin Švanda

Neviditelné pilíře čisté energetiky a globální stability
Redakce OF

Plastový pas ze Singapuru: Ambiciózní vize globální recyklace a nové ekonomiky plastů
Redakce OF

Maroko startuje recyklaci. Firmy získají daňové úlevy i dotace
Jakub Atarsia

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. LEGISLATIVA OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ v praxi se zaměřením na aktuální změn
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.-6.11. 16. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
6.11. 17. ročník konference SEDIMENTY Z VODNÍCH TOKŮ A NÁDRŽÍ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11., 27.11. 2025
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
26.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
27.11. ENVIshop 2025
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
5.12. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
5.12. Aktuální otázky zákona o odpadech a prováděcích předpisů a odpadová evidence
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 19.02., 26.02.2026
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
23.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy

 

  

 

Novinky

23.09.2015 08:01

EurActiv: Trh s elektřinou v EU se změní, Česko v něm chce jádro

Konec se zvýhodněním obnovitelných zdrojů a rovné podmínky pro jadernou energetiku. Tak si Česko představuje nový model trhu s elektřinou, který se v EU začíná připravovat. Budoucnost energetiky patří decentralizaci, zásadní roli bude hrát skladování energie. Na to reaguje i ČEZ, který sleduje nejen vývoj v Bruselu, ale také v sousedním Německu, které přišlo s vlastním návrhem pro budoucí fungování trhu. Česko chce, aby se EU vydala směrem k jednomu trhu s elektřinou, který nebude poskytovat speciální podmínky obnovitelným zdrojům a nebude pracovat s takzvanými kapacitními mechanismy Na mezinárodní konferenci International Energy Club v Ostravě to minulý týden řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Více ZDE

 

Čtěte na EurActiv.cz také:

Země střední Evropy se ozývají proti plánům na vybudování třetí a čtvrté větve plynovodu Nord Stream z Ruska do Německa. Slovensko projekt označilo za podraz, který jde proti jednotě EU a ohrožuje Ukrajinu. Evropská komise prý Nord Stream nepovažuje za prioritu, pokud ale bude vyhovovat evropským pravidlům, nemusel by jí projekt vadit. Více ZDE

23.09.2015 07:30

Odborníci sice vytipovala lokality k ukládání CO2, ale pod zem zatím nepůjde

V Česku se úložiště oxidu uhličitého (CO2) zatím sice připravovat nebude, čeští geologové nicméně už několik let zkoumají, kde by se na území ČR technologie zachytávání a ukládání CO2 pod zem uplatnila. A mají i vytipované oblasti. ČTK do sdělil Vít Hladík z brněnské pobočky České geologické služby.

Geologické ukládání oxidu uhličitého CO2 pod zem je součástí metody, kterou odborníci považují za jeden z perspektivních způsobů zmírňování klimatických změn. Novela zákona, na níž pracuje ministerstvo životního prostředí, tuto možnost ukládání sice nevylučuje, do roku 2020 ji ale nepovoluje (více k návrhu zákona ZDE).

Úřad chce do té doby určit rizika vlivů CO2 na podzemní vody, působení na horninové prostředí, ekonomickou výhodnost a bezpečnost. Ministerstvo podle Jany Taušové z tiskového oddělení v současnosti vypořádává připomínky k návrhu zákona, který vychází z evropské legislativy.

Česká geologická služba vytipovala lokality v "českém permokarbonu". Jde o pás hluboko uložených prvohorních usazenin táhnoucí se od Žatce až do Podkrkonoší a v pásu karpatské předhlubně na východní Moravě.

"Máme předběžný konzervativní odhad úložné kapacity zhruba 850 milionů tun CO2, což by určitě umožnilo realizovat desítku projektů CCS. Nic ale není zadarmo. První projekt by potřeboval podporovat subvencemi, jak se to děje na celém světě. Postupně by se technologie měla stát komerční," řekl Hladík z brněnské pobočky České geologické služby. Ta pracuje také na výzkumném projektu geologického ukládání CO2 v ČR. Skončí příští rok.

CCS (Carbon dioxide Capture and Storage) je podle Hladíka jedinou technologií, která umožňuje omezit emise CO2 při spalování fosilních paliv u stacionárních zdrojů o 90 procent a více. To může být důležité při naplňování cílů dekarbonizace do roku 2050, kdy se na úrovni EU očekává osmdesátiprocentní snížení emisí CO2.

Za posledních 250 let se množství skleníkového plynu CO2 v atmosféře neúměrně zvýšilo kvůli rostoucímu spalování fosilních paliv (uhlí, ropy a plynu). Zhruba polovinu nadbytku vstřebala vegetace nebo se rozpustila v oceánech, kde způsobuje jejich nežádoucí okyselení. Zbytek se hromadí v atmosféře a negativně ovlivňuje klima.

V rámci metody CCS se oxid uhličitý ukládá do hlubokých geologických vrstev porézních a propustných hornin, které jsou překryty nepropustnými horninami. Neexistuje však celosvětová dohoda, že opatření ke zmírnění změny klimatu (včetně této technologie) jsou potřebná, není jasné financování a veřejnost není vstřícná a důvěřivá k jakémukoli ukládání.

Jak zachytávat a ukládat CO2 zkoumá Evropa, Amerika, Austrálie i Japonsko od 90. let minulého století. Například téměř 20 let se už ukládá v moři poblíž Norska; další projekty jsou v USA, Kanadě (kde je první elektrárnu vybavenou technologií CCS), Brazílii a Saúdské Arábii.

22.09.2015 13:00

Návrh vyhlášky o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích

Energetický regulační úřad předložil do připomínkového řízení návrh vyhlášky o podrobnostech udělování licencí v energetických odvětvích s termínem připomínek 14. října 2015. Návrh vyhlášky se podle navrhovatele vydává na základě ustanovení § 98a odst. 2 písm. a) energetického zákona. Z tohoto pohledu je ERÚ oprávněn stanovit vyhláškou způsoby prokazování finančních a technických předpokladů a odborné způsobilosti pro jednotlivé druhy licencí, způsoby určení vymezeného území a provozovny, prokázání vlastnického nebo užívacího práva k užívání energetického zařízení, náležitosti prohlášení odpovědného zástupce a vzory žádostí k udělení, změně a zrušení licence a vzory žádostí o uznání oprávnění k podnikání uděleného v jiném členském státě Evropské unie. Vzhledem k rozsáhlosti změn navrhuje ERÚ vydat novou vyhlášku. Podklady ZDE.

22.09.2015 12:43

Za 15 let by mohl vítr pokrýt čtvrtinu evropské spotřeby elektřiny

Větrná energetika by mohla mít v roce 2030 Evropské unii nezastupitelné místo, soudí dnes portál E15. Vychází totiž z prognózy Evropské asociace pro větrnou energii (EWEA), která uvádí, že vítr pokryje do patnácti let čtvrtinu evropské poptávky po elektřině. Do roku 2030 by tak  měla kapacita větrných parků v EU činit 320 gigawattů, přičemž 254 gigawattů dodají pozemní větrné elektrárny a zbylých 66 gigawattů zas offshore větrných parků. S uvažovanou instalovanou kapacitou bude evropská větrná energetika vyrábět 778 terawatthodin elektřiny, což je zhruba 25 procent celkové spotřeby elektrické energie v Evropské unii. Pro srovnání, za součásného stavu vítr pokryje zhruba 10 procent evropské poptávky po elektřině.

 

 

Zdroj: E15

 

22.09.2015 08:52

MŽP vyhlásilo program na podporu projektů v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo program na podporu projektů NNO - podprogram na podporu projektů NNO působících v oblasti ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje pro rok 2016. V rámci podprogramu budou podporovány výhradně neinvestiční projekty nestátních neziskových organizací.

Doba realizace podpořených projektů je ohraničena rokem 2016. Minimální výše podpory je 30.000,- Kč, maximální výše podpory je 200.000,- Kč na jeden projekt, jedna organizace může podat maximálně 2 projekty. Uzávěrka příjmu žádostí je 21. října 2015 ve 12:00 hodin. Případné dotazy zodpoví odbor finančních a dobrovolných nástrojů - kontaktní osoba RNDr. Miloslav Novák miloslav.novak(zavináč)mzp.cz.

 

Dokument ke stažení:

 

22.09.2015 08:30

Návrh vyhlášky o postupech registrace podpor u operátora trhu

Cílem navrhované vyhlášky je upravit postup registrace podpory elektřiny a podpory tepla u operátora trhu tak, aby registrace byla funkční, co nejméně zatěžující pro výrobce, ale zároveň zajišťovala operátorovi trhu veškeré informace, které potřebuje znát pro výplatu a evidenci podpory. Vyhláška nahrazuje současnou vyhlášku č. 346/2012 Sb., jejímž cílem bylo sjednocení všech procesů vyplácení podpory včetně zajištění toho, že v rámci České republiky je jedno cílové místo sloužící pro registraci výrobců z podporovaných zdrojů ve smyslu zákona o podporovaných zdrojích. Tato právní úprava je však již překonaná a cílem této vyhlášky je tedy aktualizovat právní úpravu s ohledem na praxi fungování celého systému výplaty a evidence podpor podle zákona o podporovaných zdrojích. Více ZDE

 

 

 

22.09.2015 08:15

Výroba paliva z atmosférického oxidu uhličitého

Kanadská firma Carbon Engineering vyvinula systém pro čerpání oxidu uhličitého z atmosféry. Jejím dalším cílem je jeho následné zpracování do podoby uhlovodíkového paliva. Recyklace do atmosféry vypuštěného CO2 by sice umožnila nulovou uhlíkovou stopu v procesu spalování takto vyrobeného paliva, ekonomická efektivita uvedené metody je ale zatím sporná a tato oblast proto příliš nepřitahuje investory. Nelze také čekat, že by podobné technologie měly měřitelný vliv na globální životní prostředí.

Demonstrační systém pro zpracování oxidu uhličitého vypadá jako velký blok zdi, vybavený po celé ploše polem velkých větráků. Tyto větráky vhánějí vzduch směrem ke speciální kapalině, která má schopnost zachycovat právě oxid uhličitý. Kontakt kapaliny s oxidem uhličitým je zabezpečován přes systém zvlněných plastových desek, přes které obě substance proudí. Kapalina je pak odváděna do sady jímek, kde je z ní oxid uhličitý zase odčerpáván.

Demonstrační systém může zatím zneutralizovat uhlíkovou stopu asi jen 33 průměrných Kanaďanů. Výhledově však chce firma Carbon Engineering postavit na tomto principu větší farmu, která dokáže zneutralizovat emise CO2 z asi 300 000 automobilů, což představuje asi 20 000krát větší objem CO2. Je také zajímavé, že podobně výkonný lesní porost by zabral asi tisíckrát větší plochu země.

K výrobě uhlovodíkového paliva potřebuje tento systém kromě dodávky CO2 také vodík, který bude uvolňován pomocí štěpení vody. Tuto schopnost chce firma Carbon Engineering přidat do svého systému v roce 2017. Funkčně podobné systémy vyvíjí také řada dalších firem, například newyorkský startup Global Thermostat a švýcarská společnost Climeworks, která demonstrovala funkčnost své technologie ve spolupráci s německými firmami Audi a Sunfire. Velkým problémem technologií tohoto druhu je však jejich vysoká energetická náročnost a nutnost zahřívání oxidu uhličitého na teploty kolem 400 stupňů Celsia.

 

 

Zdroj: ČRo Plus Leonardo

22.09.2015 08:01

Návrh vyhlášky o stanovení podrobností ochrany kvality zemědělské půdy

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do přípomínkového řízení návrh vyhlášky o stanovení podrobností ochrany kvality zemědělské půdy a o změně vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu. Vyhláška je předkládána v návaznosti na novelu zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, provedenou zákonem č. 41/2015 Sb. Účinnost vyhlášky je navrhována k 1. 4. 2016, zejména z důvodů, že se jedná o novou kompetenci České inspekce životního prostředí. Termín připomínek je stanoven na 13. října 2015. Více ZDE

 

 

 

22.09.2015 07:45

Návrh nařízení, kterým se stanoví sazba poplatku za činnost ERÚ

ERÚ předkládá se ke schválení návrh nařízení vlády, kterým se stanoví sazba poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu. V současné době je poplatek vybírán na principu, kdy sazba poplatku je stanovena přímo energetickým zákonem a je jak v odvětví elektroenergetiky, tak v odvětví plynárenství vázána na hodnotu spotřeby za kalendářní rok, který předchází kalendářnímu roku, ve kterém se sestavuje návrh rozpočtové kapitoly Energetický regulační úřad. Sazba poplatku činí 2 Kč/MWh elektřiny a 1 Kč/MWh plynu. ERÚ navrhuje stanovit nařízením vlády sazbu 2,50 Kč za měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího elektřinu a sazbu 1,40 Kč/MWh za množství spotřebovaného plynu. Termín připomínek je stanoven na 13.10.2015. Další informace ZDE

 

 

 

 

 

21.09.2015 20:33

Nová Priorita: Dopady OPŽP na výkon hospodářství, inspirace a veřejné zakázky

Aktuální Priorita se zabývá čerpáním z právě končícího Operačního programu Životní prostředí. Dále Priorita přináší shrnutí jednotlivých typů projektů, jež mohou být podpořeny v právě vyhlášených výzvách Operačního programu Životní prostředí 2014-2020. Další díl netradiční příručky pracovníků právního odboru Státního fondu životního prostředí ČR se věnuje některých úskalím, fíglům a dokumentům při zadávání veřejných zakázek v rámci OPŽP.

 

Dokument ke stažení:

Priorita_9_2015.pdf

21.09.2015 17:26

ERÚ bude penalizovat distributory za nedodržení kvality dodávek elektřiny

Princip je podle ERÚ velmi jednoduchý. Úřad nově definoval na následující období (2016–2018) podmínky regulace kvality dodávky elektřiny, které jsou součástí celkového regulačního rámce a jsou závazné pro všechny distribuční společnosti (ČEZ Distribuce, a.s., E.ON Distribuce, a.s., PREdistribuce, a.s.).

ERÚ stanovil nové, přísnější, požadavky na hodnoty tzv. ukazatelů nepřetržitosti, které slouží k hodnocení kvality dodávek elektřiny. V rámci tohoto ukazatele úřad mimo jiné sleduje a vyhodnocuje i množství a délku trvání odstávek v dodávkách zákazníkům. Pokud distributoři stanovená kritéria nedodrží, pak budou přísně penalizováni. Na druhé straně bude úřad poskytovat bonus těm společnostem, které dokáží provozovat své soustavy jen s minimálními výpadky dodávek pro své zákazníky.

 

 

21.09.2015 15:42

Společnost Alza.cz dostala pokutu 1,8 milionu za dlouhodobé porušování zákona o obalech

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení odpadového hospodářství v Praze udělili pokutu 1,8 milionu korun společnosti Alza.cz za porušení zákona o obalech. Firma dlouhodobě neplnila svou povinnost zajistit využití a recyklaci obalů z prodávaných výrobků.

Společnost ALZA se zabývá prodejem baleného zboží spotřebiteli (internetový obchod). Část prodávaného zboží dováží nebo přeshraničně přepravuje. „Přestože v kontrolovaných letech 2012 až 2014 uvedla Alza.cz na trh a do oběhu v Česku asi čtyři tisíce tun obalů, nezajistila jejich využití a recyklaci stanovené zákonem. Tuto povinnost mají všechny subjekty, které uvádí na trh nebo do oběhu balené zboží - dovozci, výrobci. Oproti konkurenci tak výrazně ušetřila náklady spojené se splněním této povinnosti,“ uvedl Václav Beroušek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Praze.

„Smyslem zákona o obalech je, aby odpady z prodávaného baleného zboží nekončily bez užitku na skládkách, ale byly naopak dále využity,“ vysvětlil Lukáš Kůs, vedoucí oddělení odpadového hospodářství ČIŽP.

Internetový obchod nesplnil také další povinnosti, a to přihlásit se do seznamu zpětného odběru nebo využití odpadů na Ministerstvu životního prostředí (MŽP) a posílat průběžně informace o evidenci obalů do celorepublikové databáze ISPOP. „Do seznamu se firma přihlásila až ve čtvrtém čtvrtletí roku 2014, přestože jí tato povinnost vznikla daleko dříve,“ dodal Kůs. Společnost Alza.cz nezaslala na MŽP ani roční výkazy o nakládání s obaly a odpady z obalů. Právě tyto informace jsou pro MŽP nezbytné k pravidelnému vyhodnocování procenta recyklace a využití odpadů z obalů stanovená zákonem.

Alza.cz se proti rozhodnutí ČIŽP odvolala, Ministerstvo životního prostředí však sankci udělenou inspekcí potvrdilo. Firma pokutu uhradila.

21.09.2015 12:36

Coca Cola představila PET láhev vyrobenou stoprocentně z rostlinných materiálů

Na světové výstavě World Expo v Miláně představila společnost Coca Cola první PET láhev vyrobenou stoprocentně z rostlinných materiálů. Společnost Coca Cola používala již dříve PET láhve vyrobené ze směsi konvenčních a rostlinných materiálů. Podle sdělení společnosti je při jejich výrobě používána patentovaná technologie. Cukr obsažený v rostlinách je při výrobě změněn v plast.

Obaly fungují stejně jako tradiční PET a stejně se recyklují. Zatížení životního prostředí je nižší a šetří se přírodní zdroje. Nová láhev se může používat v rozličných velikostech pro balení minerálních vod, limonád, šťáv a čajů.

K jejich výrobě používá Coca Cola jako výchozí surovinu cukrovou třtinu a odpady z jejího zpracování. Coca Cola zavedla na trh PET láhve ze směsných materiálů již v roce 2009 a dodala od té doby do 40 zemí více než 35 mld. láhví.

Tyto PET láhve byly vyrobeny s podílem 30 % PET z rostlinných zdrojů. Podle odhadu bylo ušetřeno od jejich zavedení ročně více než 315 000 t emisí CO2. Coca Cola chce dále investovat do výroby těchto (Plant Bootle) láhví.

 

 

Zdroj: https://www.packaging-cz.cz

21.09.2015 10:01

VIDEO: Proč odpady nepatří na skládku

VIDEO Ve čtvrtek 17. září 2015 se uskutečnil seminář Národního konventu o EU na téma odpadové hospodářství. Úvodní příspěvky přednesli: Jan Maršák z Ministerstva životního prostředí, Pavel Růžička ze společnosti EMPRESS a Zbyněk Kozel generální ředitel společnosti  EKO-KOM. Přibližně třicetiminutové video, které zveřejnil Národní konvent o EU na kanálu YouTube si můžete prohlédnou ZDE.

Připomínáme, že Národní konvent pokračuje v pořádání odborných kulatých stolů, prvním tématem, které je naplánované na tento pátek dne 25. září, bude právě oběhové hospodářství. Diskuse se zaměří především na podmínky pro přechod k oběhovému hospodářství nebo na priority, které by Česká republika měla prosazovat při formování evropské legislativy v oblasti oběhového hospodářství. Konkrétně bude diskutováno také nastavení cílů, postupů a nástrojů při nakládání s odpady v České republice.

V pátek 30. října 2015 uspořádá Národní konvent  kulatý stůl na téma vzdělávání v podnikání. Poslední odborná diskuse proběhne v pátek 11. prosince 2015. Její účastníci se zaměří na oblast vědy a výzkumu.

 

21.09.2015 09:06

V polovině října MŽP plánuje nové výzvy z OPŽP

Podle harmonogramu výzev nového Operačního programu životní prostředí (OPŽP) na rok 2015 se zájemci o dotace mohou těšit na další nové dotační příležitosti. Státní fond životního prostředí by měl totiž příští měsíc  15. října vyhlásit výzvy v prioritních osách 1 (čistota vod), 2 (kvalita ovzduší), 3 (zpracování odpadu) a 5 (energetické úspory). Níže uvádíme přehledný přehled plánovaných výzev. Na konci článku si můžete stáhnout plán výzev až do roku 2018. Upozorňujeme, že informace obsažené v tomto harmonogramu mohou být upravovány s ohledem na skutečný vývoj implementace operačního programu.



Prioritní osa Specifický cíl Cílové skupiny Předpokládaný datum zahájení přijmu žádostí Předpokládaný datum ukončení příjmu žádostí
1 1.1. Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod veřejný sektor 15.10.2015 5.1.2016
1 1.2 Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství veřejný sektor 15.10.2015 5.1.2016
2 2.3 Zlepšit systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů veřejný sektor 15.10.2015 14.10.2016
3 3.2 Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů kraje, města, obce, původci odpadu, podnikatelské subjekty 15.10.2015 5.1.2016
3 3.3 Rekultivovat staré skládky kraje, města, obce 15.10.2015 5.1.2016
3 3.5 Snížit environmentální rizika a rozvíjet systémy jejich řízení subjekty angažující se v oblasti omezování environmentálních rizik 15.10.2015 14.10.2016
5 5.1 Snížit energetickou náročnost  veřejných budov a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie vlastníci veřejných budov 15.10.2015 29.2.2016
5 5.2 Dosáhnout vysokého energetického standardu nových veřejných budov stavebníci 15.10.2015 14.102016


Dokument ke stažení:
 

 

21.09.2015 07:54

Novela zákona o ochraně ovzduší vypořádána

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypořádalo návrh novely zákona o ochraně ovzduší. Nejzásadnější body a cíle novely jsou: zakotvení pravidel pro uznávání zahraničních plaket pro vjezd do nízkoemisních zón, přijetí úpravy umožňující přímou kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, zakotvení imisního limitu pro částice PM2,5 od roku 2020, zpřesnění podmínek aplikace imisních limitů pro troposférický ozon, úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací podle přílohy č. 6 zákona o ochraně ovzduší a blok legislativně technických úprav zákona prováděný v návaznosti na více než dvouletou účinnost zákona o ochraně ovzduší a zkušenosti s jeho uplatňováním v praxi správních úřadů a provozovatelů zdrojů.

Návrh zákona je předkládán na základě usnesení vlády č. 547 ze dne 24. července 2013, kterým bylo ministru životního prostředí uloženo zevrubně analyzovat problematiku zkvalitňování ovzduší obcí, které je ovlivňováno spalováním nekvalitního paliva, a to rovněž s přihlédnutím k zahraničním zkušenostem a technickým možnostem kontroly, a vládě předložit legislativní návrhy umožňující řešit danou problematiku. Dále návrh plní usnesení vlády č. 1077 z 15. prosince 2014, kterým bylo ministru životního prostředí uloženo předložit vládě návrh novely přílohy č. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, která stanoví imisní limit pro částice PM2,5 ve výši 20 μg.m-3, a to nejpozději do 31. prosince 2017.

Hlavním cílem návrhu zákona podle ministerstva je naplnit závazky přijaté v rámci mezinárodní spolupráce v oblasti nízkoemisních zón, v reakci na probíhající řízení EU Pilot č. 6200/14/ENVI zajistit plnou transpozici předpisů Evropské unie a posílit ochranu ovzduší a lidského zdraví před působením emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší, a to zejména prostřednictvím úpravy nových kontrolních pravomocí orgánů ochrany ovzduší, které umožní efektivnější vymáhání zákonem stanovených povinností.

Navrhuje se zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. V České republice jsou trvale překračovány imisní limity stanovené zákonem pro jemné prachové částice v ovzduší. Tyto částice pronikají do dýchacího traktu, kde se ukládají a způsobují onemocnění dýchacích cest a rizika dalších onemocnění. Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací stacionární zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností. Problémem v České republice je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení (odhořívací a prohořívací kotle 70–80 %), která nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad. Ačkoli zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech (zákaz spalování odpadu, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry), bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné. Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a Českou republikou o vzájemném uznávání systémů nízkoemisních zón se navrhuje se doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v České republice (dosud zde nebyla žádná vyhlášena) uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, v kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako nastavení systému nízkoemisních zón v České republice. V tuto chvíli se jedná pouze o emisní plakety vydané v Německu. Vzory kompatibilních emisních plaket zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí. Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. 

Evropská komise zahájila dne 2. září 2014 šetření v rámci tzv. systému EU Pilot ve věci provedení směrnice 2008/50/ES, v kterém mj. upozornila na nesoulad české právní úpravy se směrnicí v rozsahu stanovení národního cíle a mezní hodnoty (česká právní úprava používá pojem „imisní limit“) pro částice PM2,5. Imisní limit pro ochranu zdraví v bodě 1 přílohy č. 1 k zákonu se proto navrhuje změnit z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3, nicméně účinnost tohoto novelizačního bodu se navrhuje až k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti a vypustit úpravu povinností, které představují z hlediska dopadů na ovzduší neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro provozovatele nebo pro orgány ochrany ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016. Výjimkou jsou ustanovení upravující odstranění možnosti zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv, jejichž účinnost se na základě připomínky Ministerstva financí navrhuje k 1. lednu 2016. Účinnost ustanovení upravujících novou pravomoc obecních úřadů obcí s rozšířenou působností kontrolovat spalovací stacionární zdroje v domácnostech se navrhuje k 1. lednu 2017. Odložená účinnost je navržena také u změn přílohy č. 10. Účinnost ustanovení upravujícího imisní limit pro částice PM2,5 je v souladu s termínem stanoveným pro plnění tohoto imisního limitu ve směrnici 2008/50/ES navržena až na 1. leden 2020.

Návrh zákona bude vládě předkládán s rozporem s Úřadem vlády ČR – místopředsedou vlády pro vědu, výzkum a inovace. Úřad vlády ČR – místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace požaduje vypuštění navrhované úpravy kontrol spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, které považuje za nepřípustný zásah do práva na soukromí.

 

V důvodové zprávě MŽP uvádí následující dopady na podnikatelské subjekty:

  • úspora nákladů při možnosti využití uznatelné emisní plakety – bod 1.3.1
  • zjednodušení volného pohybu osob mezi dotčenými zeměmi – bod 1.3.1
  • potenciální výnos z distribuce plaket pro subjekty pověřené MŽP – bod 1.3.1
  • menší tlak na regulaci provozu stacionárních zdrojů – bod 2.3.1
  • náklady na opatření ke snížení PM2,5 – bod 3.3.1
  • úspora nákladů na opatření při neopodstatněných vyhlášeních smogové situace a regulace a úspora nákladů díky včasnému ukončování smogové situace a regulace – bod 4.3.1
  • úspora nákladů na regulační opatření u zdrojů, které splňují nejlepší dostupné techniky – 4.3.1
  • možnost udělení autorizace subjektu s jiným než příslušným technickým vzděláním – bod 5.3.1
  • změna nákladů dotčených stacionárních zdrojů z vyjmutí/zařazení mezi vyjmenované zdroje – bod 6.3.1
  • zajištění jednoznačného znění zákona – bod 7.3.1                                                           
  • snížení administrativní zátěže na vydání závazného stanoviska – bod 7.3.1
  • úspora nákladů provozovatelů provádějící kontinuální měření – bod 7.3.1
  • možnost mít stanoveny zvláštní podmínky provozu v době zkušebního provozu – bod 7.3.1
  • velmi nízké zvýšení administrativních nákladů na vedení evidence – bod 7.3.1
  • náklady pro provozovatele poštovních služeb v souvislosti s výjimkou z omezení provozu v nízkoemisních zónách – bod 7.3.1
  • prodloužením doby pro uchovávání výsledků jednorázových a kontinuálních měření – bod 7.3.1
  • negativní dopady na dodavatele pohonných hmot používající čistá a vysokoprocentní biopaliva – bod 7.3.1 

náklady výrobců stacionárních zdrojů dotčených přílohou č. 10 na přizpůsobení se požadavkům na ekodesign – bod 7.3.1

 

Aktuální znění předpisu, návrh prováděcích předpisů, důvodovou zprávu, platné znění předpisu a přehled vypořádání najdete ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE