Více času na podstatné

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ÚPRAVA, ZPRACOVÁNÍ A RECYKLACE ODPADŮ

 

Retex ukazuje, že recyklace textilu muže být technologicky i ekonomicky smysluplná
Redakce OF

Maturitní zkouška vedení MŽP
Miloš Kužvart

Více racionality v legislativním procesu
Petr Havelka

Klíčovou výzvou je výstavba ZEVO a zlepšení primárního třídění komunálního odpadu
Martin Hájek

Česko v přelomové fázi: Od strategií k reálné změně
David Kopecký

Končící vláda promarnila příležitost zlepšit ochranu životního prostředí, ta nastupující hrozí destrukcí
Matej Pomahač

Nebezpečný odpad, který nemá kam. Česká republika opět ustupuje od svých ambiciózních plánů
Redakce OF

Recyklace použitých papíru, kartonu a lepenek
Miloš Lešikar

Popelnice pod lupou: Co odhalily fyzické analýzy směsného odpadu v Česku?
Redakce OF

Prodloužený život fotovoltaických solárních panelů
Tomáš Pešek a Olga Šolcová

Češi třídí víc než kdy dříve: Recyklace obalu láme rekordy
Redakce OF

Odstranění mikropolutantů při výrobě pitné vody v rámci technologie umělé infiltrace vodárny Káraný
Marek Šváb a Marek Skalický

Dvě koruny nejsou spása. Recyklace textilu potřebuje systém, ne dotaci
Redakce OF

Evropa už nemůže odpad skládkovat a slepě recyklovat, ale musí z nej vyrobit budoucnost
Redakce OF

Nadále zůstane nevyužito 900 milionu plechovek a PET lahví za rok
Eva Tylová

Evropa hasí „věčné chemikálie“. PFAS mizí z hasicích prostředků
Redakce OF

ÚOHS zneužití dominance u kolektivních systému pro elektrozařízení nenašel
Martin Švanda

Neviditelné pilíře čisté energetiky a globální stability
Redakce OF

Plastový pas ze Singapuru: Ambiciózní vize globální recyklace a nové ekonomiky plastů
Redakce OF

Maroko startuje recyklaci. Firmy získají daňové úlevy i dotace
Jakub Atarsia

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11., 27.11. 2025
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
26.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
27.11. ENVIshop 2025
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
5.12. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
5.12. Aktuální otázky zákona o odpadech a prováděcích předpisů a odpadová evidence
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 19.02., 26.02.2026
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
23.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
Červen    
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností

 

  

 

Novinky

04.09.2015 08:39

TC AV ČR vydalo Průvodce duševním vlastnictvím v H2020

Český překlad nové publikace Evropského helpdesku pro otázky práv z duševního vlastnictví, je publikace věnována otázkám tvorby, ochrany a využití různých forem duševního vlastnictví v programu Horizont 2020. Jedná se o prakticky pojatou příručku určenou především pro malé a střední podniky, ale mohou jí samozřejmě využít i pracovníci dalších organizací, včetně univerzit nebo ústavů AV ČR, kteří se projektů Horizontu 2020 již sami aktivně účastní, nebo o zapojení do programu teprve uvažují. Srozumitelně napsaný text čtenáře seznamuje krok za krokem s hlavními zásadami a pravidly ochrany a využití duševního vlastnictví během jednotlivých fází projektu i po jeho skončení a upozorňuje rovněž na nejčastější chyby a potenciální úskalí, kterých by se měli úspěšní účastníci vyvarovat.

 

Dokument ke stažení:

IPR-v programu H2020.pdf

04.09.2015 07:29

Sdělení odboru odpadů MŽP k označování nebezpečných odpadů

Podle § 13 odst. 2 písm. a) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, musí být nebezpečné odpady vymezené jako odpady s nebezpečnou vlastností uvedenou v příloze č. 2 k tomuto zákonu pod kódem H1, H2, H3, H6, H8, H9 a H14 označeny grafickým symbolem podle zvláštního právního předpisu, což je zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (dále jen „chemický zákon“), ve znění pozdějších předpisů. Dne 1. června 2015 však pozbyla platnosti hlava II první části chemického zákona, která obsahovala mj. právní úpravu označování nebezpečných chemických směsí.

Nařízením EP a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006, byl zaveden nový systém klasifikace a označování chemických látek a směsí (dále jen „nařízení CLP), tzv. systém CLP (Classification, Labeling and Packaging) o klasifikaci, označování a balení chemických látek a chemických směsí (dřívější terminologií přípravků). Nařízení zavedlo v rámci EU nová kritéria pro klasifikaci a označování chemických látek a směsí, avšak s ohledem na náročnost systému byla jeho účinnost ve vztahu k chemickým látkám a k chemickým směsím rozdělena. Od 1. prosince 2010 jsou podle jeho ustanovení klasifikovány, označovány a baleny chemické látky, pro chemické směsi byla účinnost nařízení odložena na 1. června 2015 s tím, že před tímto datem bylo možné chemické směsi klasifikovat, označovat a balit podle nařízení CLP dobrovolně.

Označování směsí do tohoto data stanovila na základě zmocnění § 12 odst. 6 chemického zákona vyhláška č. 402/2011 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností chemických látek a chemických směsí a balení a označování nebezpečných chemických směsí. Vyhláška stanovila v § 7 volbu výstražného symbolu směsi a v příloze č. 5 výstražné symboly platné do 31. května 2015, kdy skončila platnost této vyhlášky. Výstražný symbol zahrnoval podle § 7 odst. 2 citované vyhlášky grafický symbol ve formě piktogramu a slovní vyjádření nebezpečnosti, které není zákonem o odpadech pro označování nebezpečných odpadů požadováno.

Nabytí účinnosti nařízení CLP v plném rozsahu i ve vztahu k chemickým směsím a s tím související povinné označování nebezpečných chemických směsí novými výstražnými symboly nebezpečnosti se bude dotýkat také nebezpečných odpadů. V návaznosti na tyto změny byla připravena úprava v rámci novely zákona o odpadech, která je v současné době projednávána v Poslanecké sněmovně (již podepsal prezident - text ke stažení níže). Vládní návrh této novely ve znění pozměňovacích návrhů upravuje § 13 zákona o odpadech tak, že nově bude Ministerstvo životního prostředí zmocněno ke stanovení způsobu a rozsahu označování nebezpečných odpadů vyhláškou. Vyhláška bude využívat značení dle nařízení CLP, z možných označení, která dle chemické legislativy odpovídají rozsahu jedné nebezpečné vlastnosti dle odpadové legislativy, bude používáno pouze jedno nejpřísnější. V návrhu je nastaveno přechodné ustanovení pro uvedení označování všech odpadů do souladu s novým zněním zákona a vyhlášky do konce roku 2015. Do konce roku 2015 tak bude možné používat dosavadní označování.

Ministerstvo životního prostředí, které aktuálně připravuje návrh dané vyhlášky, doporučuje všem povinným subjektům vyčkat s příslušnými změnami v označování nebezpečných odpadů na účinnost novely zákona o odpadech a také předmětné prováděcí vyhlášky. Nabytí účinnosti lze u obou právních předpisů předpokládat pravděpodobně v říjnu/listopadu tohoto roku.

K 1. červnu 2015 vstoupilo v účinnost také nařízení Komise (EU) č. 1357/2014 ze dne 18. prosince 2014, kterým se nahrazuje příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech a o zrušení některých směrnic (dále jen „nařízení Komise (EU) č. 1357/2014“).

Toto nařízení v návaznosti na nařízení CLP mění kódové označení, názvy a definice jednotlivých nebezpečných vlastností odpadů. Výše uvedený návrh novely zákona o odpadech projednávaný v Poslanecké sněmovně (tisk č. 409) zajišťuje adaptaci zákona o odpadech na toto nařízení.

Návrh novely obsahuje přechodná ustanovení, která stanoví, že osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností odpadu vydaná do účinnosti novely podle stávajícího znění zákona o odpadech jsou platná i pro nové vymezení nebezpečných vlastností v nařízení Komise (EU) č. 1357/2014, a to až do konce doby, na kterou byla vydána. V rámci těchto přechodných ustanovení je rovněž stanoveno, že osoby pověřené Ministerstvem životního prostředí nebo Ministerstvem zdravotnictví k hodnocení nebezpečných vlastností odpadů do účinnosti novely podle stávajícího znění zákona o odpadech budou ze zákona pověřeny i pro nové vymezení nebezpečných vlastností. Daná přechodná ustanovení tedy zajišťují, že pověření k hodnocení nebezpečných vlastností odpadů a osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností odpadu vydaná přede dnem nabytí účinnosti novely zákona o odpadech nebude nezbytné měnit nebo aktualizovat.

Změna názvů nebezpečných vlastností se dále dotkne identifikačních listů nebezpečných odpadů. V současné době však není vhodné tyto identifikační listy aktualizovat, protože s účinností příslušné prováděcí vyhlášky budou požadavky na obsah identifikačního listu upraveny. Pokud by byl identifikační list změněn nyní, bylo by pravděpodobně nezbytné jej měnit znovu v průběhu roku 2015.

Ministerstvo životního prostředí proto doporučuje původcům odpadů, oprávněným osobám a osobám pověřeným k hodnocení nebezpečných vlastností postupovat podle stávajícího znění zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a jeho prováděcích právních předpisech, a to až do účinnosti jeho novelizace a provedení plné adaptace právních předpisů České republiky na nařízení Komise (EU) č. 1357/2014.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Text novely zákona o odpadech (text schválený - Parlamentem ČR a prezidentem)

Informace pro žadatele o udělení pověření k hodnocení nebezpečných vlastnostností odpadů

Seznam pověřených osob k hodnocení nebezpečných vlastností odpadů

03.09.2015 19:46

Klimatolog pro iDNES: Když bude teplá zima, hrozí za rok katastrofální sucho

Česko má za sebou mimořádně suché léto. Pokud nastane mírná zima a poté bude málo pršet, může být sucho v roce 2016 skutečně katastrofální. V rozhovoru pro iDNES.cz to tvrdí bioklimatolog Zdeněk Žalud z Mendelovy univerzity v Brně. Pokud bude září normální, dá se říct, že současná epizoda sucha bude pokračovat. Představa, že sucho končí prvním deštěm, je naivní. Sucho tak podle něj může někdy trvat i několik let. Který extrém přijde příští léto, zda sucho nebo povodně, jeden či žádný, nikdo seriózně nemůže říci. Možné jsou všechny varianty. Rozhovor čtěte ZDE

 

Mohlo by vás zajímat:

Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody (dokumenty)

 

Zdroj: iDNES.cz

 

03.09.2015 18:20

Již za 3 měsíce musí velké firmy splnit povinnost energetických auditů

Již k 5. 12. 2015 musí velcí podnikatelé (nad 250 zaměstnanců) splnit novou povinnost - zpracovat pro energetické hospodářství energetický audit a to opakovaně každé 4 roky. Alternativně lze tuto povinnost naplnit implementací a certifikaci Systému managementu hospodaření s energií podle ISO 50001, resp. Systému environmentálního managementu podle ISO 14001, který obsahuje vstupní energetický audit.

 

 

Kdo je povinnou osobou

Za velký podnik se budou považovat podniky, které nesplní kritéria pro střední podniky, tzn. podniky, které mají počet zaměstnanců vyšší než 250 osob a dále všechny podniky, které přesáhnou finanční kritérium, tzn. podniky s obratem vyšším než 50 milionů eur nebo s bilanční sumou roční rozvahy vyšší než 43 milionů eur (aplikační výklad MPO k definici MSP). V tomto případě pak nemusí být ani podmínky splněny kumulativně tzn., stačí pouze přesáhnout počet zaměstnanců a podnik již nebude moci být zařazen do kategorie středních podniků.

České pobočky firem pod 250 zaměstnanců si mylně myslí, že se jich audity netýkají, protože zapomínají připočítat zaměstnance své „matky“. Při posuzování statutu velkého podniku je totiž nutné posoudit i vztah k propojeným podnikům v rámci EU. Při výpočtech záleží na výši vlastnického podílu. Toto se dotkne stovek českých poboček.

 

Časté nejasnosti jsou ohledně energetických auditů na pronajaté prostory

Vzhledem k tomu, že povinnost se týká užívaných nebo vlastněných energetických hospodářství (dále jen „EH“), pronajatá budova je považována za užívané EH a povinnost se na ni vztahuje.

Z pohledu energetického hospodářství mohou nastat 4 následující případy:

I) Vlastník EH není malým nebo středním podnikatelem a pronajímá EH podnikateli, který je malý nebo středním, poté se povinnost vztahuje na vlastníka.

II) Vlastník EH je malým nebo středním podnikatelem a nájemce jím není. Povinnost se v takovém případě vztahuje na uživatele – nájemce EH.

III) Oba dva subjekty, vlastník i nájemce, nejsou malými nebo středními podnikateli a tudíž se povinnost vztahuje na oba dva a je pouze na dohodě mezi těmito stranami, jak tuto povinnost naplní.

IV) V případě však, že si pronajímáte pouze části budov, nejedná se z legislativního pohledu o energetické hospodářství, neboť EH je soubor technických zařízení a budov sloužících k nakládání s energií.

 

Do kdy musí podniky povinnost splnit a co hrozí, když ji nesplní?

Velké podniky jsou povinny zpracovat energetický audit či si certifikovat systém podle ISO 50001 do 5. prosince 2015.

Pokud má však podnik platný energetický audit, který byl zpracován v období 3 let přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona (1. 7. 2015), v tom případě se takovýto energetický audit považuje za energetický audit podle tohoto zákona a povinnost je tedy až do 30. 6. 2019 splněna.

Jinak se právnická osoba se dopustí správního deliktu a může jí být uložena pokuta až do výše 5.000.000 Kč. Pokuty vybírá a vymáhá Státní energetická inspekce.

 

Energy Tour 2015 - České ekologické manažerské centrum (CEMC) Vás zve na cyklus seminářů, kde Vám představí zásadní změny zákona o hospodaření energií a na praktických příkladech Vám ukáže jak se s povinnostmi v praxi vypořádat. Další podrobnosti ZDE

 

Zdroj: Tisková zpráva - Bureau Veritas CZ

03.09.2015 15:13

Vznikne nové pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR

V souvislosti s vyhlášením chráněné krajinné oblasti Brdy a kvůli lepší dostupnosti pro veřejnost vznikne na Příbramsku detašované pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, v rámci něhož bude pracovat i správa chráněné krajinné oblasti Brdy. Kanceláře v Příbrami se budou věnovat především dotačním programům v širším regionu středních Čech a frekventovanějším správním agendám v CHKO, zatímco budova v Jincích bude poskytovat zázemí těm pracovníkům, kteří se budou zaměřovat na zajištění odborné a technické podpory činností organizace (např. management, lesnictví, botanika, zoologie) a kteří se budou pohybovat přímo v prostoru bývalého vojenského újezdu.

 

03.09.2015 10:14

ECOBAT: Za první pololetí vzrostl zpětný odběr baterií o 25%

Podle aktuálních údajů společnosti ECOBAT se v prvních šesti měsících roku 2015 zpětně odebralo v České republice celkem 621 tun použitých baterií a akumulátorů – přibližně 25 miliónů kusů tužkových baterií typu AA.  V porovnání se stejným obdobím loňského roku se jedná o téměř 25% nárůst. Nejvíce baterií se již tradičně zpětně odebralo v kraji Hl. m. Praha (23 %) a ve Středočeském (16 %) a Jihomoravském kraji (15 %). Více ZDE

 

 

 

03.09.2015 09:41

Obnovitelné zdroje vs. jaderná energetika

Konvenční energetické zdroje jako uhlí nebo jaderné elektrárny přestávají být ekonomicky výhodnější než obnovitelné zdroje. Tyto závěry vyplývají z několika studií renomovaných institucí zveřejněných v minulých dnech, uvedla dnes Česká fotovoltaická průmyslová asociace (CZEPHO). Podle CZEPHO je to pro Ministerstvo průmyslu a obchodu vzkaz, že nová Státní energetická koncepce i tlak zájmových skupin na rozšiřování těžby uhlí neodpovídají trendům světové energetiky.

Naproti tomu se dnes také můžeme dočíst, že cena jaderné energie je srovnatelná s jinými silovými zdroji elektrické energie, avšak nové jaderné elektrárny mohou vyrábět více elektřiny a levněji po celou dobu jejich životnosti, pokud jsou finanční náklady spojené s jejich provozem udrženy nízko. K takovému závěru došla nedávno provedená studie agentur OECD Nuclear Energy Agency (NEA) a International Energy Agency (IEA).

Zpráva uvádí, že srovnávací ceny elektrické energie obnovitelných zdrojů (a to především fotovoltaických) za posledních pět let významně poklesly. Tyto zdroje tak nyní mohou vyrábět elektrickou energii za stejné nebo dokonce nižší ceny než nové fosilní elektrárny.

Nicméně hlavní faktory ovlivňující cenu různých technologií se na jednotlivých trzích liší. Autoři zprávy tak vyzývají k opatrnosti při interpretaci této studie. „V současné době neexistuje žádná technologie výroby elektrické energie, která by mohla být považována za nejlevnější za všech okolností. Jak tento dokument zdůrazňuje: náklady na jednotlivé systémy, struktura trhů, politika životního prostředí a využívání dotací i nadále hrají velmi důležitou roli při určování konečných srovnávacích nákladů jakékoliv dané investice,“ uzavírá zpráva.

 

Související články:

Cena elektřiny z jádra zůstává konkurenceschopná, uvádí zpráva agentur IEA/NEA (Atominfo.cz, 2.9.2015)

Obnovitelné zdroje budou levnější než uhlí nebo atom. ČR musí přepracovat SEK (CZEPHO, 3.9.2015)


 

 

03.09.2015 09:05

ČIŽP dala pokuty za vykácení lesa, otrávení rybníka i za porušení zákona o ochraně ovzduší

V listopadu 2012 zjistili inspektoři z oddělení ochrany lesa České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Olomouci vykácení porostu mladšího 80 let. Lesní porosty do tohoto věku zákon na ochranu lesa před mýtní těžbou chrání. Lesní pozemek s porostem koupila společnost a přes písemný zákaz příslušné státní správy lesa ihned nechala dřevo vytěžit najatou firmou. Souvislá holina byla vytvořena na ploše 0,96 ha. ČIŽP uložila podle zákona společnosti pokutu 400 tisíc korun. Případ šetřila také Policie ČR a dostal se k soudu. Ten vůbec poprvé odsoudil v souvislosti s nelegálním kácením konkrétní fyzické osoby, které ho nařídily, a to za zneužití vlastnictví.

 

Uhyn ryb kvůli úniku močůvky

Inspektoři z oddělení ochrany vod zas udělili pokutu 300 tisíc korun. Družstvo ji dostala za to, že v červenci kvůli havárii močůvkou znečistilo a otrávilo potok a také rybník, ve kterém uhynulo několik stovek kilogramů ryb. I přesto, že podnik závadu po zjištění odstranil a pustil do potoka velké množství čisté vody, aby se koncentrace zředila a kvalita vody zlepšila, negativní vliv se může projevit až později a nemusí být jednoznačně prokazatelný jako u ryb. Za rybník už se podle inspektorů ale závadné látky nedostaly v koncentraci, která by mohla ohrozit kvalitu vody a živé organismy. Obec vyčíslila škody na uhynulé rybí obsádce na cca 73 tisíc korun.

 

Firma porušila zákon o ovzduší a dostala pokutu sto tisíc korun

Inspektoři z oddělení ochrany ovzduší České inspekce životního prostředí v Brně uložili pokutu sto tisíc korun společnosti za znečišťování ovzduší. Firma porušila zákon o ochraně ovzduší tím, že v rozporu s rozhodnutím o povolení provozu, které vydal Krajský úřad, provozovala mobilní drtič stavebních sutí v areálu zákazníka. Konkrétně se jednalo o provoz drtiče bez zajištění snižování emisí tuhých znečišťujících látek, o skrápění příjezdové komunikace a manipulačních ploch. Navíc měla firma povinnost před zahájením provozu tohoto zdroje informovat Českou inspekci životního prostředí, což neučinila.

03.09.2015 07:35

EKONOM: Na falešné ekology s kamerou

DOPORUČUJEME Advokáti varují před nepravými ekologickými sdruženími, která chtějí namísto ochrany krajiny spíše maximalizovat svůj zisk. Chtějí peníze za to, že nebudou napadat proces schvalování. "Taková nepravá ekologická sdružení si velmi dobře uvědomují, že prodloužení o řadu měsíců až let v důsledku odvolacího a soudního řízení znamená pro developera finanční ztrátu investic utopených v projektu," říká seniorní advokát Jiří Buryan z Havel, Holášek & Partners. "Za zásadní chybu považujeme i to, že ekologickým sdružením jsou za své aktivity těžko postižitelné a realizují je bez jakékoli hmotné odpovědnosti a zodpovědnosti." tvrdí Jiří Študent z Českého ekologického manažerského centra s tím, že tak mají téměř neomezené možnosti. Celý článek najdete v dnešním EKONOMu č.36/2015 na straně 40 (nebo ZDE, scan článku ZDE . Celý komentář CEMC pro redakci EKONOMu uvádíme níže.

 

Komentář CEMC pro EKONOM:

Nutno bohužel konstatovat, že právní prostředí různým “ekologickým” sdružením značně nahrává. Právě čerstvá novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je z tohoto pohledu příkladná, kde došlo ke značnému posunu rovnováhy mezi právy jednotlivých účastníků správních řízení v neprospěch investorů. Je cela popíráno právo žadatele realizovat určitý investiční záměr, pokud splní předem stanovené zákonné podmínky na ochranu životního prostředí (více k tématu ZDE).

Určitě by bylo zajímavé, kdyby Ministerstvo životního prostředí potažmo EU, vyhodnotila skutečný přínos procesu EIA. Nakonec bychom určitě zjistili, že kvalitní odborný pracovník úřadu, formálně jednoduchý a jednotný povolovací princip, racionální a stálá environmentální legislativa preferující individuální přístup a místní podmínky je pro životní prostředí daleko přínosnější, potažmo i pro samotné racionální rozhodování v konkrétních kauzách. Jedině tak se dá bránit účelovým aktivitám, protože vytvoříme podmínky, aby byl úředník odbornou autoritou. Neustále měnící se pravidla hry – tedy legislativy a její množství naopak žádoucímu stavu nikterak nepřispívá.

Určitě jeden z nejslabších článků je samotná Evropská unie, která namísto toho, aby cíleně legislativu co nejvíce zjednodušovala a zaměřila se na to podstatné, tak jí vytváří stále komplikovanější a tvoří tak nové a nové investiční bariéry a tedy i další manipulační prostor pro účelové občanské iniciativy. Už od pradávna platí zásada zlatého selského rozumu, do čehož určitě nepatří současný trend EU, tedy touha regulace všeho a určitě ani naše lidová tvořivost při implementaci evropské legislativy do našeho právního řádu. Jedná se bohužel o iniciativy s těžko prokazatelným dopadem na životní prostředí ale bohužel se zásadním dopadem na naše hospodářství.

Za zásadní chybu považujeme i to, že “ekologickým” sdružením jsou za své aktivity těžko postižitelné a realizují je bez jakékoli hmotné odpovědnosti a zodpovědnosti. Na konci července média informovala o tom, že čeští odpůrci jádra dostali z Rakouska miliony na své aktivity, což jasně deklaruje to, jak má společnost vnímat jejich účelové názory. Pojďme zkusmo těmto iniciativám svěřit výrobní podnik a dát jim skutečnou zodpovědnost a prostor pro své myšlenky. Myslím, že by velmi rychle pochopily, že ochrana životního prostředí má také své hranice a že dávat lidem práci a vytvářet HDP není až tak snadné.

 

Ing. Jiří Študent ml., CEMC

02.09.2015 15:45

Znečištění podzemních a povrchových vod - riziko budoucí katastrofy

Dovolujeme si Vás tímto pozvat na další seminář cyklu Prevence katastrof - ochrana obyvatel a životního prostředí 2014-2015, který nese podtitul Znečištění podzemních a povrchových vod - riziko budoucí katastrofy. Seminář se koná ve čtvrtek 24. září 2015 v Praze. Seminář pořádá ČESKÝ SPOLEK PRO PÉČI O ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a Český národní výbor pro omezování následků katastrof.

Cílem semináře je upozornit na staré ekologické zátěže (SEZ), jejichž výskyt je v rámci ČR poměrně dobře zmapován a jejichž četnost možná překvapí nejednoho z vás. SEZ mají často negativní dopady na kvalitu vod. Proto bychom chtěli obrátit pozornost ke kvalitě podzemních vod i povrchových vod a ohrožení této kvality SEZ i jinými druhy krizových situací. Tyto důležité zdroje pitné vody jsou často znečišťovány SEZ, působením zemědělství i průmyslu a v neposlední řadě nepřímo ohrožovány i nedostatečnou údržbou vodovodních řadů (potrubí), jak jsme letos zaznamenali například v pražských čtvrtích Bubeneč a Dejvice. Vznikají a mohou tak vznikat další typy krizových situací, na které je třeba se včas připravit. V diskusi se pak zeptáme, zda nepřišel i čas věnovat se více (fyzickému) zabezpečení veřejných vodovodů a kanalizací, vodáren a další infrastruktury, neboť nelze vyloučit ani nebezpečí záměrné kontaminace vody. Jaké možnosti dnes obec či město má?

Další informace najdete v níže uvedených dokumentech. V roce 2016 se můžete těšit na seminář Přívalové (bleskové) povodně – technické možnosti včasného varování, limity předpověditelnosti, zlepšování připravenosti.

 

Dokument ke stažení:

Pozvánka

Přihláška

02.09.2015 13:58

AREVA spouští unikátní testovací systém pro optimalizaci jaderných reaktorů

AREVA ve svém zařízení Creusot ve Francii spustila unikátní testovací systém, který v malém měřítku dokáže reprodukovat veškeré komponenty chladicího systému reaktoru typu EPR. Systém s názvem BEATRICE (Boucle pour l'Etude et l'Analyse du TRansport de produits de Corrosion dans l'Eau: smyčka pro studium a analýzu přepravy korozních produktů ve vodě) simuluje vlastnosti reaktoru, co se teploty, tlaku, rychlosti cirkulace tekutin a chemie týče, aby bylo možné pozorovat chování hlavních komponent - paliva, parogenerátorů, reaktorové nádoby a potrubí. Teplo vyprodukované jadernou reakcí je simulováno silnými elektrickými topnými elementy.

AREVA vyvinula tento testovací systém, aby mohla svým zákazníkům nabídnout inovativní a spolehlivé řešení pro optimalizaci provozu reaktoru. Jde zejména o snížení úrovně korozních částic, které vznikají a následné cirkulují v systému chlazení reaktoru a po průchodu aktivní zónou se stanou radioaktivními. Projekt BEATRICE je součástí Bezpečnostní aliance AREVY – souboru produktů a služeb navržených pro optimalizaci bezpečnosti jaderných zařízení. Evropská i americká zařízení a výzkumné organizace již o tento inovativní systém projevily zájem.


 

02.09.2015 12:20

MPO předložilo studie k problematice těžebních limitů

STUDIE KE STAŽENÍ Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) dne 31. 8. 2015 předalo vládě čtveřici studií zabývající se ekonomickými, sociálními a environmentálními dopady jednotlivých zvažovaných variant posunutí těžebních limitů a též potřebami českého teplárenství. Tyto studie budou představovat důležité podklady při rozhodování vlády v této otázce. Plné znění studií naleznete níže.

 

 

 

02.09.2015 09:00

Starý OPŽP: SFŽP stanovil sociálně únosnou cenu vody

Státní fond životního prostředí zveřejňil přehled sociálně únosné ceny pro vodné a stočné, stanovené pro jednotlivá krajská území (NUTS 3) dle pravidel OPŽP 2007-2013, které jsou platné pro rok 2016. Sociálně únosná cena pro vodné a stočné je platná pro projekty spolufinancované z Operačního programu Životní prostředí v programovém období 2007-2013 v rámci prioritní osy 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní, podoblasti podpory 1.1.1 - Snížení znečištění z komunálních zdrojů a oblasti podpory 1.2 - Zlepšení jakosti pitné vody. Tyto ceny jsou rozhodující při posuzování dodržování podmínek Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro výše uvedené projekty, a to v tom smyslu, že příjemce má možnost (nikoliv povinnost) ceny na sociálně únosnou úroveň snížit. Sociálně únosná hranice pro výdaje na vodné a stočné definována jako cena pro vodné a stočné (včetně DPH), která představuje 2 % průměrných ročních čistých příjmů domácností se standardní specifickou spotřebou vody 80 l/os*den.

 

Dokument ke stažení:

Sociálně únosná cena pro vodné a stočné na rok 2016 dle podmínek OPŽP 2007–2013

02.09.2015 08:08

Ministerstvo průmyslu a obchodu zahájilo další etapu Ekoauditu

ZÁSADNÍ! Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zahájilo další aktualizaci formou sběru podnětů, návrhů a připomínek k právním předpisům z oblasti životního prostředí, které způsobují nadměrnou a neopodstatněnou administrativní a finanční zátěž podnikatelským subjektům.

Screening v rámci nové etapy Ekoauditu je zaměřen zejména na následující zákony: o odpadech, o ochraně ovzduší, o látkách poškozují ozonovou vrstvu a o fluorovaných skleníkových plynech, obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, vodách, vodovodech a kanalizacích, obalech, IPPC, IRZ, o ochraně příroda a krajiny, EIA, PZH, předcházení ekologické újmě a o chemických látkách a směsích.

Pro podněty a připomínky prosím využijte níže uvedený formulář, který zašlete na studentj@cemc.cz. MPO stanovilo termín 12. října 2015, proto prosíme o zaslání podkladů nejpozději do 10. října 2015. Další podklady k Ekoauditu (přehled stávajících úkolů z předchozích fází ekoauditu, přehled splněných úkolů z předchozích fází, rodné listy nových úkolů...) najdete ZDE.

 

Dokumenty ke stažení:

EKOAUDIT_Dotazník.doc

01.09.2015 17:30

Z programu Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii ČR

AVÍZO Ve čtvrtek 10. září 2015 se odpoledne na Ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) uskuteční devatenácté zasedání Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky. Rada vlády má na programu například stav plnění a prosazování Státní energetické koncepce ČR, přípravu podkladů k problematice těžby hnědého uhlí v ČR (limity těžby), akční plán čisté mobility, aktualizaci Národního akčního plánu ČR pro energii z obnovitelných zdrojů energie, návrh věcného záměru zákona o zapojení obcí do výběru lokality hlubinného úložiště vysokoaktivních radioaktivních odpadů, stav v oblasti řešení problematiky povolovacích procesů - zejména novela stavebního zákon a příprava a projednávání právních předpisů z oblasti odpadového hospodářství.

01.09.2015 10:51

ČIŽP uložila za porušení tří zákonů pokuty za víc než půl milionu korun

Za porušení tří zákonů uložil Oblastní inspektorát České inspekce životního prostředí společnosti tři pokuty v celkové výši 530 tisíc korun. „Zatímco první půlmilionová pokuta je skutečně závažná, zbylé dvě jsou spíše administrativního charakteru, nicméně zákony jsou dané a musí je dodržovat všichni,“ komentovala udělené sankce Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

První pokuta ve výši půl milionu korun byla uložena podle zákona o integrované prevenci. Správního deliktu se firma dopustila tím, že provozoval zařízení v rozporu s několika závaznými podmínkami integrovaného povolení, které vydal Krajský úřad. Zařízení je určeno k dekontaminaci nebezpečných odpadů. „Tento účel zařízení ale podle našich zjištění nebyl splněn, protože od podzimu 2012 do března 2014 neprobíhala dekontaminace pomocí žádné technologie. Nebezpečné odpady byly v zařízení pouze skladovány, a to více než tři roky. Tuto změnu měl však provozovatel ohlásit krajskému úřadu a předložit ke schválení aktualizovaný provozní řád zařízení, což neučinil,“ řekla Petra Horčicová.

Druhá pokuta ve výši deset tisíc korun byla uložena stejnému provozovateli za porušení povinnosti stanovené zákonem o vodách při zacházení s nebezpečnými látkami. „Zjistili jsme, že firma provozovala v roce 2014 záchytnou jímku na odpadní vody z dekontaminační plochy bez platné těsnostní zkoušky. Platnost té původní vypršela v roce 2008,“ upřesnila Horčicová.

Za porušení povinnosti stanovené zákonem o ovzduší padla následně třetí pokuta, a to ve výši dvacet tisíc korun. Při kontrole inspektoři zjistili, že výše uvedená společnost jako provozovatel stacionárního zdroje znečištění neohlásil v zákonné lhůtě souhrnnou provozní evidenci za kalendářní roky 2011 a 2012.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE