Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

04.05.2015 15:22

Změny při zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů SFŽP

Se změnou zákona o veřejných zakázkách se mění i pravidla pro zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů. Nově se budou žadatelé a příjemci podpory z Národních programů řídit závaznými pokyny pro OPŽP. Informaci dnes zveřejnil Státní fond životního prostředí (SFŽP).

S ohledem na skutečnost, že dne 6. 3. 2015 byl vyhlášen a nabyl účinnosti zákon č. 40/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, mění se také Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů.

Od 1. 4. 2015 jsou všichni žadatelé i příjemci podpory v rámci všech výzev Národních programů povinni postupovat při zadávání veřejných zakázek dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí (OPŽP).

 

Dokument ke stažení:

Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí (OPŽP).

04.05.2015 12:01

HN: Soumrak biopaliv v Evropě? Naopak

Evropský parlament na konci dubna sice schválil limit pro biopaliva první generace, tedy pro bionaftu a bioetanol ze zemědělských plodin, ale porážka výrobců těchto paliv to není. Spíše jejich skryté vítězství. Schválený limit sedmi procent se týká nikoli objemu nahrazených ropných produktů, ale energetického obsahu. Spálením jednoho litru biopaliva se totiž získá méně energie než spálením stejného množství benzinu či nafty. Výrobcům biopaliv se tudíž otevírá prostor ke zhruba čtvrtinovému nárůstu prodeje do konce tohoto desetiletí. Stávající producenti v Česku i okolních zemích tak budou moci lépe využít kapacitu svých dosud nepříliš využitých výrobních závodů. Více ZDE

 

Zdroj: iHEND.cz

04.05.2015 08:44

E15: Komise hledá způsoby, jak zlepšit čerpání evropských peněz

Několik způsobů, jak podpořit nedostatečné čerpání peněz z končících operačních programů, by měla v nejbližší době nabídnout Evropská komise zemím, kterých se problém týká. Podle české eurokomisařky Věry Jourové je to pro Českou republiku výborná šance jak dotáhnout a maximálně využít zatím nedočerpané prostředky určené původně pro roky 2007 až 2013. Jednou z klíčových věcí, které by mohly pomoci například u velkých staveb dopravní infrastruktury tak má být takzvané fázování. Komise zvažuje také „pružnost“ v rámci různých takzvaných prioritních os. Mělo by tedy být možné až o desetinu přesáhnout povolené čerpání v jedné z nich za předpokladu stejně vysokého nedočerpání v jiné části programu. Více ZDE

 

Evropská komise by mohla do června schválit všechny operační programy, díky nimž Česká republika může v období 2014 až 2020 čerpat až 23,83 miliardy eur (652 miliard korun). V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekla včera ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

 

Zdroj: E15

02.05.2015 15:55

Problematika evropských dotací, monitorovací systém a veřejné zakázky

AVÍZO Nejen o toku evropských miliard pak přijdou diskutovat ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a exministr, starosta Kyjova František Lukl. Témata pro druhou část Otázek Václava Moravce budou: zakázka na monitorovací systém MS2014+, čerpání evropských dotací, Integrovaný regionální operační program, možnosti čerpání pro obce, zákon o veřejných zakázkách.

30.04.2015 17:30

Komise dnes schválila nový Operační program Životní prostředí 2014–2020

Evropská komise dnes schválila Operační program Životní prostředí 2014–2020. Ministerstvo životního prostředí o tom informovala eurokomisařka Věra Jourová. OPŽP se tak stal hned druhým programem, který k čerpání schválila Evropská komise.

"Momentálně už běží přípravy na jednání Monitorovacího výboru OPŽP, které proběhne v polovině června, tak abychom ostré výzvy mohli vyhlásit ihned po tomto jednání a příjem žádostí spustit už od 14. srpna tohoto roku,“ komentuje ministr Brabec dnešní schválení OPŽP 2014–2020 Evropskou komisí.

Operační program Životní prostředí 2014–2020 navazuje na končící OPŽP 2007–2013. Pro žadatele je v něm přichystáno téměř 2,637 miliardy eur (72 mld. Kč). V novém programovém období lze získat finanční podporu v některé z následujících oblastí:

1. zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní,

2. zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech,

3. odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika,

4. ochrana a péče o přírodu a krajinu,

5. energetické úspory.

 

Mezi očekávané přínosy programu dnes komise v tiskové zprávě zařadila nové napojení 60.000 obyvatel na vylepšené čističky odpadních vod a lepší zásobení vodou pro dalších 150.000 lidí. Asi 80.000 českých občanů prý bude mít prospěch z nových protipovodňových opatření.

Program pomůže zvýšit české kapacity pro recyklaci odpadů o 700.000 tun, podpoří 1600 opatření na podporu živočišných a rostlinných druhů a jejich stanovišť. Napomoci má také každoročnímu snížení emisí skleníkových plynů o 620.000 tun oxidu uhličitého (CO2) a snížení spotřeby energie ve veřejných budovách o 2,000.000 gigajoulů (GJ).

 

První avízo výzev z NOVÉHO OPŽP vyhlášeno! Více ZDE

 

 

Zdroj: MŽP, ČTK

30.04.2015 13:15

Energetická koncepce a plán rozvoje jaderné energetiky již příští týden na vládě

AVÍZO Dne 6. května 2015 by měla vláda podle návrhu programu projednat jednak Aktualizaci Státní energetické koncepce ČR a Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice.

 

 

 

 

 

30.04.2015 10:02

Novela zákona EIA – první zkušenosti

DOPORUČUJEME Jakkoliv se člověk podle obecných zkušeností nemá pouštět do sporu s právníky, dovolím si v některých bodech polemizovat s autorem předchozího článku (Novela zákona EIA – průlomová změna pro investory, úřady i veřejnost, 22.4.2015 | Autor: Mgr. Radek Motzke). Naše sporné pohledy budou zřejmě vyplývat z našeho odlišného postavení v procesu EIA – člena Ekologického právního servisu zastupujícího převážně veřejnost a autorizované osoby stojící obvykle na straně investorů nebo úřadů.

Ve svém příspěvku se vracím k několika z kapitol z jeho poměrně podrobně a přesně zaměřeného článku.

 

a) změny v projektech musí být znovu podrobeny zjišťovacímu řízení

Je samozřejmě pravdou, že v minulosti, stejně jako tomu bude zcela nepochybně i v budoucnosti, docházelo v některých případech k porušení ducha, ne-li i litery zákona. To bylo dáno zejména tím, že investoři provedli v projektu, který prošel procesem EIA, změny, jejichž dopad na životní prostředí nebyl posouzen.

Současně je ale pravdou, že z hlediska veřejnosti obecně platí systém „jen ne u mě“ – tedy: víme, že potřebujeme spalovny, energetiku, dálnice, továrny, ale stavte je někde jinde, ne v naší blízkosti. Z tohoto pohledu přináší novela zákona některé velmi komplikující postupy vedoucí k prodloužení celého procesu schvalování záměrů.

Skutečnost, že změněné projekty byly v následných správních řízeních povolovány, byla dána neznalostí úřadů, které tato řízení vedly, nikoliv nedostatkem v zákoně. Hlavním problémem v této oblasti byla otázka, co je a co už není významnou změnou záměru – a tato otázka zůstává sporná i nadále, resp. zůstává na posouzení příslušného úřadu, co napíše ve stanovisku ke coherence stamp. Jsou úřady, které si pod významnou změnou u 9 km dlouhé silnice představují lapol, a jsou jiné, pro které není významnou změnou ani posun mimoúrovňové křižovatky v CHKO o 500 m.

 

b) respektování podmínek z procesu EIA

Nevím, jaké zkušenosti mají ostatní mí kolegové, ale v řízeních, kterých jsem se účastnila, se nerespektování podmínek závěru zjišťovacích řízení a stanovisek objevovalo zcela výjimečně a obvykle bylo dáno především chybně postavenými, nerelevantními, někdy i protiprávními podmínkami. Za nepříliš šťastnou v tomto směru považuji novou právní úpravu, která pro závěr zjišťovacího řízení zamezuje stanovení podmínek realizace záměru, protože právě u záměrů, které nebudou dále procházet ověřovacím stanoviskem, navíc ve fázi zjišťovacího řízení u nich nejsou všechny parametry obvykle známy, je riziko odchylek majících vliv na životní prostředí znatelné.

 

c) pojistka proti vydírání investorů ze strany pochybných neziskovek

V procesu EIA samotném nemá stanovení definice „dotčené“ veřejnosti tak velký vliv, jak je prezentováno. Stále zůstává v platnosti, že zjišťovacího řízení a následně projednání dokumentace se může zúčastnit kdokoliv bez omezení. To samo o sobě stačí, aby i jednoduchý záměr byl poslán do plného procesu posuzování, jak tomu v převážné většině případů bylo i dnes – pokud se ve zjišťovacím řízení objevily námitky obyvatelstva (stačili 2-3 občané), byl záměr téměř vždy poslán k dalšímu posuzování.

Relativním přínosem tak zůstává pouze omezení možnosti odvolání proti závaznému stanovisku a účasti v následném správním řízení na tzv. dotčenou veřejnost, tedy na etablované neziskové spolky a spolky podporované 200 podpisy. Problémem ovšem je, zda takto na to budou nahlížet i soudy a evropský soudní dvůr, pokud k nim budou podávány stížnosti a žaloby menšími skupinami obyvatel, a zda budou automaticky takové žaloby zamítat.

Ze strany úřadů můžeme očekávat spíše ústupky dotčené veřejnosti a „pojišťování se“ při vedení řízení, což je ostatně celkem logické. 

 

d) novela brání průtahům při soudním přezkumu povolení, soudy musí rozhodnout do 90 dnů.

S ohledem na běžně prezentovaný výklad této lhůty (ostatně obdobně jako u všech ostatních lhůt platných pro úřady) jako lhůt pořádkových, nevymahatelných, a asociací soudců již předem kritizovaných jako nedostatečně dlouhé, snad polemika v této oblasti při zkušenostech se soudním systémem v ČR ani není potřebná.

Kromě toho není zřejmé, na základě čeho budou soudy rozhodovat o věcných (odborných) otázkách řízení EIA, napadených odpůrci - soudní znalci v této oblasti neexistují, odborné znalosti soudců v této oblasti nejsou až na výjimky dostatečné.

 

e) omezení okruhu developerských projektů, které musí projít alespoň zjišťovacím řízením (nově jde pouze o průmyslové zóny nad 20 ha, záměry rozvoje měst nad 5 ha, skladové komplexy nad 1 ha a obchodní komplexy a nákupní střediska nad 6000 m2, tématické areály nad 2 ha).

V naší právní úpravě existuje výraz „oznámení podlimitního záměru“. Každá autorizovaná osoba působící napříč různými kraji se jistě setkala s tím, že se jedná o zcela iluzorní záležitost, plně závislou na uvážení příslušného krajského úřadu, kdy daný úřad může poslat do zjišťovacího řízení cokoliv. Obvykle v takových případech slýcháme ze strany úřadů: „my jsme se tady u nás dohodli, že když podlimitní záměr dosáhne 25, 50, ..% limitu, posíláme ho na zjišťovací řízení“. Jedná se o právní nejistotu, kdy zcela nepodstatný záměr může skončit v kolečku ročního posuzování velké EIA – a tuto nejistotu novela neodstranila.

 

f) novela zamlžuje, co je a co není navazujícím rozhodnutím, jemuž musí předcházet vydání stanoviska EIA.

Již po prvním měsíci fungování novely je zřejmé, že úřady (jak krajské, tak následně stavební, báňské, vodoprávní….) ani netuší, jak s definicí následného správního řízení zacházet. K jedné akci je často vydáváno několik povolujících závazných stanovisek a rozhodnutí, přičemž některé z nich existují paralelně vedle sebe. Slyšela jsem výklad, že následným správním řízením je takové, které stojí na konci povolovacího řetězce. To ale podle mě do značné míry odporuje definici v zákoně. Je úsměvné, že např. integrované povolení není považováno za následné správní řízení, byť se jedná o komplexní rozhodnutí zaštiťující všechny oblasti životního prostředí. Po IP totiž následuje ještě stavební řízení. Je tak nastartován proces, kdy po absolvování 4 měsíců řízení o integrovaném povolení a dalším min. 1,5 měsíci stavebního řízení se přihlásí dotčená veřejnost, která dosud nikde nefigurovala, a celý proces skončí u soudu. Ten v ideálním případě po 90 dnech rozhodne o pochybení úřadu a celé kolečko se vesele opakuje. V právním a hospodářském prostředí ČR, kdy se ještě v dubnu neví, jaký dotační titul bude vyhlášen v květnu, bude docházet u investorů k velkým škodám, a v denním tisku se dočteme o tom, jak nepřipravení jsou naši investoři…

 

g) rozšířil se okruh účastníků navazujících řízení a také okruh námitek, které v nich mohou uplatňovat  -  tzv. privilegované neziskovky se mohou odvolat v širokém okruhu otázek proti navazujícím rozhodnutím, i když se nijak neúčastnily řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo.

Jedná se o velmi nebezpečnou právní úpravu, nahrávající právě vydírání ze strany neziskovek. Ty tak mohou nechat uplynout prakticky celý proces schvalování, který trvá mnohdy rok a více, aniž by vstoupily do řízení, a teprve v konečném stadiu pak mohou vše „shodit“ a zdržet o další rok. Nejistota celého procesu a jeho prodražení se tak podstatně zvětší.

 

h) novela se vztahuje se na probíhající řízení EIA a částečně i na probíhající navazující řízení, pokud obsah již vydaného stanoviska EIA není v souladu s novelou zákona EIA a souvisejícími předpisy, musí záměr projít řízením EIA znovu.

Jak jsem se na vlastní kůži přesvědčila, tato bezprecedentní právní úprava, zcela nelogická, matoucí a nejednoznačná, může způsobit dlouhodobé průtahy v již končícím správním řízení. Mimo jiné mohou nastat případy, kdy díky změně zařazení záměru původně spadajícího do kategorie II do kategorie I dojde k nutnosti absolvovat celý proces EIA u naprosto bezproblémových případů (znám např. chov drůbeže, který prošel bez jakýchkoliv připomínek dvěma zjišťovacími řízeními a nyní musí jít do velké EIA kvůli odlišnému zařazení). Obdobou je také těžba, kde se roční objem těžby nově kombinuje s plochou těžby.

Způsoby, jakými stavební a báňské úřady z neznalosti a obav z dotčené veřejnosti řeší vzniklé zmatky, by byly na zasmání, kdyby se nejednalo o zmatečnost několikaletých schvalovacích a povolovacích procesů. Neznalost nové právní úpravy ze strany některých stavebních úřadů, zejména těch menších, je až zarážející.

 

i) „zezávaznění“ (ověření) stanovisek

Letmým pohledem na stránky Cenia zjistíme, kolik stanovisek bylo vydáno mezi 20. - 31.3.2015. Přitom  se někdy jednalo o případy projednávané více než dva roky, navíc platnost stanoviska vydaného před 1.4.2015 je v neukončeném nebo nezahájeném následném správním řízení pouze iluzorní. Všechna tato stanoviska bude nově nutno „zezávaznit“, a v tomto procesu již budou některé podmínky činit problémy. Jedná se především o podmínky vyplývající ze zákona, které se nově do závazných stanovisek neuvádějí, přitom ale na jejich uvedení úřady a veřejnost dosud trvaly.

Souhlasím s autorem v tom, že je chybou, že zákon neumožňuje se proti ověřovacímu stanovisku odvolat, protože by tak možná došlo k vyjasnění pozic účastníků hned na začátku (ovšem při právní úpravě, kdy námitky nemusejí být v různých stupních procesu podávány, a pak se mohou objevit až v konečném správním řízení, je to v podstatě jedno).  


j) zlepšení podmínek pro účast veřejnosti

Autor vycházel z přesvědčení, že veřejnost neměla před nabytím účinnosti novely zákona, tedy do 30.4.2015, dostatečná práva pro svou obranu při realizaci ekologicky sporných zakázek, a že posílení práva veřejnosti je krok správným směrem.

Mé zkušenosti z procesu posuzování vlivů na životní prostředí jsou poněkud odlišné než zkušenosti autora předchozího článku. Souhlasím s tím, že v ojedinělých případech docházelo ke střetům s veřejností z neznalosti podstaty záměru nebo z neznalosti právní úpravy této oblasti.

Daleko častější jsou ale případy, kdy zcela jednoznačně vedla k blokování realizace záměru snaha eliminovat záměr v předmětném území nikoliv proto, že by byl škodlivý pro životní prostředí, ale prostě proto, že ho tam místní občané nechtějí. Zažila jsem případ, kdy ani v souladu s územním plánem obce nebylo možno kvůli blokaci ze strany občanů využít malou průmyslovou zónu situovanou mimo obytnou zástavbu, přičemž byly v průběhu dvou let postupně „shozeny“ záměry logistiky, obchodního centra, pily, skladu a kovovýroby. V obdobných případech pak jsou zneužívány ekologické argumenty a využívány všechny možnosti právní úpravy, aby bylo realizaci záměru zamezeno, a je těžké chtít od úřadu, aby byl pod takovým tlakem na straně zdravého rozumu. Obecné argumenty na právo na zdravé životní prostředí jak totiž možno aplikovat kdykoliv a kdekoliv, protože každý záměr nějaký negativní vliv na životní prostředí vykazuje. Jak v takových případech bude rozhodovat soud, je opravdu otázkou.

 

k) integrace procesu EIA do povolovacího řízení

Integrace procesu EIA do povolovacího řízení by byl samozřejmě velmi přínosný krok, který by za jistých podmínek mohl celkovou dobu pro realizaci záměru významně zkrátit.

Jako velmi problematickou až nemožnou však vidím integraci procesu EIA v případě variantních řešení, zejména u rozsáhlých staveb.

Dalším problémem je již opakovaná nepřipravenost a uspěchanost při vydávání právních předpisů v naší zemi. Ta má vliv nejen na kvalitu přípravy záměrů, ale zejména na kvalitu práce správních úřadů. Paradoxně jsou to úřady, které (v lepším případě) dávají za úkol investorovi, aby zjistil, jak vlastně byla která pasáž v zákoně myšlena, nebo které si (v horším případě) vytvářejí vlastní výklady. Ty se pak úřad od úřadu, kraj od kraje a mnohdy i úředník od úředníka liší a zvyšují právní nejistotu investora i veřejnosti.

 

Závěr

Nemohu říci, že bych přes všechny nedostatky právního prostředí v ČR považovala naši zemi v oblasti životního prostředí za nekultivovanou. Jsem přesvědčená, že v uplynulém desetiletí došlo u práva v oblasti životního prostředí a jeho reálné vymahatelnosti k řadě zlepšení. V řadě případů měly neziskové organizace a veřejnost potřebný korekční účinek na příliš rozpínavé a necitlivé plány investorů a přispěly k rovnováze mezi ekologickou a ekonomickou stránkou projektů.

Bohužel již nejsem beze zbytku přesvědčená o tom, že tato novela tak, jak byla po formální stránce koncipována, k dalšímu zlepšení v této oblasti významně přispěje, a že nebude jen formální komplikací procesu EIA a navazujících správních řízení.

 

Autor: Ing. Pavla Žídková

 

 

Své názory, komentáře, reakce či zkušenosti s novelou EIA nám určitě zasílejte do redakce na info@tretiruka.cz. Děkujeme
 

 

30.04.2015 09:07

MPO zveřejnilo první avízo výzev z OPPIK!

ÚSPORY ENERGIE, INOVACE...  Ministerstvo průmyslu a obchodu jako Řídící orgán Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014—2020 (OP PIK) zveřeňilo předběžnou informaci pro žadatele o parametrech prvních výzev a požadavcích kladených na projekty předkládané v rámci žádostí o podporu do vybraných programů OP PIK.

Ministerstvo plánuje vyhlásit 11 výzev OP PIK s alokacemi ve výši 17,35 miliardy korun a přijímat první žádosti o dotaci od začátku června. Z celé první vlny má nejvyšší alokaci výzva Úspory energie v hodnotě 5 miliard korun, ovšem většina výzev a bezmála 11 miliard budou směřovat na rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace a rozvoj malých a středních podniků.

Zveřejněné dokumenty obsahují textaci výzev dle vládou schváleného Metodického pokynu pro řízení výzev, hodnocení a výběr projektů v programovém období 2014—2020 a mají za cíl seznámit potenciální žadatele ještě před oficiálním vyhlášením výzev s návrhem těchto plánovaných výzev, se způsobilými výdaji či postupem pro hodnocení a výběr projektových žádostí. V případě nyní zveřejňovaných dokumentů se tedy nejedná o finální texty výzev, tudíž nelze na jejich základě přijímat žádosti o podporu ani začít fyzicky realizovat projekty, protože v režimu veřejné podpory vzniká uznatelnost nákladů nejdříve dnem podání předběžné žádosti o podporu. Všechny další potřebné dokumenty a přílohy k výzvám budou uveřejněny s oficiální výzvou po schválení výběrových kritérií výzev Monitorovacím výborem OP PIK. Jednání Monitorovacího výboru OP PIK svolává Řídící orgán OP PIK na nejbližší možný termín (27. květen 2015).

Příjem předběžných (neboli registračních) žádostí je plánován na červen 2015, přesné termíny budou včas oznámeny. Příjem žádostí bude probíhat prostřednictvím portálu IS KP14+ Aplikace MS2014+. Více informací včetně video—tutoriálů naleznete na www.dotaceEU.cz/ISKP. Další informace k programům podpory a výzvám OP PIK Vám podá infolinka agentury CzechInvest 800 800 777. 

 

Přehled prvních výzev OP PIK plánovaných k vyhlášení v červnu 2015:

Prioritní osa a specifický cíl OP PIK Program podpory — výzva Druhy výzev Plánovaná finanční alokace
PO—1 / SC 1.1 "Aplikace" kolová 2 mld. Kč
PO—1 / SC 1.1 "Potenciál" kontinuální 1,5 mld. Kč
PO—1 / SC 1.1 "INOVACE — Inovační projekt" kontinuální 4 mld. Kč
PO—1 / SC 1.2 "Partnerství znalostního transferu" kolová 300 mil. Kč
PO—1 / SC 1.2 "Spolupráce — klastry" kolová 500 mil. Kč
PO—2 / SC 2.1 "Technologie" kontinuální 250 mil. Kč
PO—2 /SC 2.2 "Marketing" kolová 300 mil. Kč
PO—2 / SC 2.3 "Nemovitosti" kontinuální 1,5 mld. Kč
PO—2 / SC 2.4 "Školicí střediska" kolová 500 mil. Kč
PO—3 / SC 3.2 "Úspory energie" kontinuální 5 mld. Kč
PO—4 / SC 4.2 "ICT a sdílené služby" kolová 1,5 mld. Kč

 

30.04.2015 07:58

Na MPO se diskutovalo na aktuální téma "Problematika výkupu kovů v ČR"

PREZENTACE KE STAŽENÍ Cílem semináře byla výměna zkušeností mezi veřejnou správou a zástupci recyklačního průmyslu v zájmu posílení prevence negativních jevů spojených se sběrem kovových odpadů a nalezení efektivního modelu komplexního přístupu k řešení problematiky.

Podstatou je efektivní výkon kontrolních pravomocí, který ve svém důsledku přispěje ke snížení či eliminaci přestupků a trestných činů při výkupu kovů. Cílem řešení je minimalizovat negativní dopady na průmysl druhotných surovin, kterými jsou například snižování počtu pracovních míst ve firmách provozujících sběr a výkup odpadů a zpracování odpadů, zvyšování administrativní zátěže, což v důsledku vede ke snížení konkurenceschopnosti firem v evropském měřítku. Zároveň je ale nutné realizovat takové kroky, které povedou k minimalizaci společensky negativních jevů, které jsou na výkup kovů navázány.

V úvodní části semináře vystoupil náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický, který představil Politiku druhotných surovin ČR a souvislosti s diskutovaným tématem. Zejména upozornil na význam druhotných surovin, na potřebu zvýšení podpory jejich získávání, zpracování a využívání, neboť se jimi nahrazují deficitní primární suroviny potřebné pro průmysl ČR. Tento trend je v plně v souladu s novým směrem Evropské unie, kterým je oběhové hospodářství — přeměna odpadů na zdroje.

Náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová představila návrh Komplexního řešení problematiky negativních jevů při výkupu kovových odpadů v ČR, zpracovaný MŽP a mezirezortní pracovní skupinou. Aktuální vývoj legislativy v oblasti výkupu kovů a dopady na recyklační průmysl následně zhodnotil výkonný ředitel Svazu průmyslu druhotných surovin ČR Petr Šulc, který rovněž představil připomínky SPDS ČR k návrhu komplexního řešení. Na semináři dále vystoupili zástupci Ministerstva vnitra, ČIŽP a ČOI s výsledky své kontrolní činnosti a seznámili účastníky s možnou prevencí zjištěných nedostatků.

Do diskuze se zapojila řada účastníků, mezi kterými byl i předseda Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin pan Petr Miller. V diskuzi nejčastěji zazněl požadavek na provádění kontrol tzv. "šedé zóny", nikoliv pouze provozovatelů sběren, kteří mají živnostenské oprávnění a další potřebná povolení k této činnosti. Dalším akcentovaným požadavkem byla větší součinnost orgánů veřejné správy při dozorové činnosti. Seminář poté uzavřeli závěrečným slovem náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický, náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová a výkonný ředitel Svazu průmyslu druhotných surovin ČR Petr Šulc s tím, že je potřebné vzájemně komunikovat a společně hledat efektivní řešení této problematiky za účasti všech dotčených subjektů.

Seminář pořádal Svaz průmyslu druhotných surovin ČR a Unie zaměstnavatelských svazů ČR ve spolupráci s MPO a Ministerstvem životního prostředí. Seminář byl určen pro podnikatelskou sféru, odbornou veřejnost, veřejnou správu, poslance a senátory a další.

 

Dokumenty ke stažení:

 

 

Zdroj: MPO

30.04.2015 07:32

Evropa se předběžně dohodla na startu reformy EU ETS v roce 2019

Změna českého postoje včera umožnila diplomatům Evropské unie dosáhnout předběžné dohody o datu spuštění reformy trhu s emisními povolenkami (EU ETS). Lotyšské předsednictví tak bude moci příští úterý začít vyjednávat s europarlamentem a Evropskou komisí o datu startu k 1. lednu 2019. Evropská komise plánuje změnou mechanismu snížit přebytek povolenek na trhu a zvýšit tak jejich cenu.

Česko trvá na tom, že reforma a vznik rezervy tržní stability se nesmí dotknout loni na podzim odsouhlaseného "fondu solidarity", z něhož by měly jít investice v této oblasti do chudších států unie.

Země EU ale odmítají únorový návrh výboru europarlamentu, podle něhož by se výtěžek z prodeje 300 milionů povolenek měl stát základem ještě dalšího budoucího Fondu energetických inovací.

 

Zdroj: ČTK

29.04.2015 17:55

ČOI: Při prodeji a rozvozu pevných paliv dochází poměrně často k poškození spotřebitele

Výsledky kontrolní akce České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že při prodeji pevných paliv a jeho rozvozu dochází poměrně často k poškození spotřebitele, a to neúplnými informacemi o nabízeném zboží a jeho ceně při objednávce a následně dodávkou nižšího objemu paliva a jejím nesprávným účtováním.

Ve 2. pololetí roku 2014, tedy v období, kdy si spotřebitelé nejčastěji doplňují zásoby tuhých paliv na zimu, bylo provedeno u vytipovaných dodavatelů celkem 129 kontrol, při nichž Česká obchodní inspekce zjistila nedostatky ve více než 40 % případů.

Kontroly prodeje tuhých paliv ve skladech i jejich dodávek při rozvozu prokázaly, že zdaleka ne všichni dodavatelé dodržují zásady poctivosti prodeje. To znamená, že objednané množství paliva není ve skutečnosti dodáno a je nesprávně účtováno, spotřebitelé nejsou seznámeni s cenou paliva, povinnými údaji o výrobci, o druhu paliva nebo jeho vlastnostech.

Poškození spotřebitele tak může být velmi citelné. Celkem bylo do konce roku 2014 pravomocně uloženo 40 pokut v souhrnné výši 442 500 Kč, vydán zákaz používání na 4 kusy úředně neověřených měřidel a zakázán prodej 760 kusů dřevěných briket a 40 kusů palivového dřeva v celkové hodnotě 42 464 Kč. Vzhledem k zjištěným nedostatkům byla akce zaměřená na prodej tuhých paliv zařazena do plánu kontrol na rok 2015.

V období od 1. 7. do 31. 12. 2014 provedla Česká obchodní inspekce v rámci kontrolní akce zaměřené na dodržování obecně závazných právních předpisů, zejména zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, celkem 129 kontrol prodeje tuhých paliv. Porušení povinností zjistili inspektoři při 53 kontrolách, tj. ve 41,1 % z nich.

 

Přehled porušení zákona o ochraně spotřebitele:

  • nejčastěji, a to ve 30 případech, porušili prodávající zásady poctivosti prodeje (§ 3 odst. 1 písm. a), tím, že nedodrželi povinnost prodávat výrobky ve správné hmotnosti, míře nebo množství, případně neumožnili spotřebiteli překontrolovat si správnost těchto údajů
  • dalším nejčastějším zjištěním, při 14 kontrolách, bylo nesplnění informačních povinností (§ 10), kdy výrobky (dřevěné pelety a dřevěné brikety), nebyly viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem, názvem, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, případně o rozměru a dalších údajích potřebných k  identifikaci výrobků dle jejich povahy
  • o ceně nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) nebyl spotřebitel řádně informován v 10 případech
  • nedostatky v poskytování řádných informací o vlastnostech prodávaných výrobků a o nebezpečí, které vyplývá z jejich nesprávného použití (§ 9) byly prokázány při 4 kontrolách.

 

Vzhledem k četným nedostatkům, při nichž bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, bude tak akce zaměřená na problematiku prodeje tuhých paliv zařazena do plánu kontrol i v roce 2015.

29.04.2015 13:10

EK schválila Česku první operační program, první avíza z OPPIK již zítra!

Evropská komise schválila České republice první operační program pro čerpání evropských peněz v rámci programového období 2014 -2020, a to Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, který má na starosti Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Už zítra MPO zveřejní první avíza.

Schválení operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) je mimořádně dobrou zprávou pro podnikatele, firmy, vědecké pracovníky, univerzity i pro rozvoj informačních technologií. V programu, který spadá do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu, je k dispozici celkem 116 miliard korun.

Jedná se o třetí největší program v současném programovém období. Podporu si mezi sebe rozdělí čtyři prioritní oblasti, a to Rozvoj výzkumu a vývoje, Efektivnější nakládání energií, Podpora podnikání malých a středních firem a Rozvoj informačních a komunikačních technologií. Oproti minulému období 2007-2013 došlo k navýšení finančních prostředků o jednu třetinu.

„Fakt, že OP PIK byl schválen jako vůbec první český program pro programovací období 2014 – 2020, je výbornou zprávou především pro české podnikatele. Už zítra pro ně umístíme na web MPO avíza k čerpání první vlny 11 výzev. Dostanou tak veškeré informace k tomu, jak připravit své projekty a správně vyplnit žádosti o dotace, které začneme přijímat již začátkem června,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

První avíza OPPIK zveřejníme jakmile budou k dipsozici.

 

Schválení dalších operačních programů by mělo následovat v příštích dnech. Očekávám, že ministerstva zajistí co nejrychlejší vyhlášení prvních výzev, aby česká ekonomika mohla těžit z dostupných evropských peněz," dodal předseda vlády Bohuslav Sobotka.

 

Výše uvedené zaměření kopíruje rozdělení na 4 prioritní osy OP PIK 2014 - 2020:

Prioritní osa zaměření OP PIK 2014 - 2020

Plánovaná finanční alokace (mld. Kč)

PO 1      Rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace

38,47

PO 2      Rozvoj podnikání a konkurenceschopnosti malých a středních podniků

25,72

PO 3      Účinné nakládání energií, rozvoj energetické infrastruktury a OZE, podpora zavádění nových technologií v oblasti nakládání energií a druhotných surovin

34,72

PO 4      Rozvoj ICT a vysokorychlostních přístupových sítí k internetu

21,09

 

Mezi očekávané výstupy operačního programu patří:

  • podpora formou grantů pro více než 1970 podniků
  • vytvoření 12 000 nových pracovních míst v malých a středních podnicích
  • 600 nových přihlášek na ochranu práv duševního vlastnictví
  • roční snížení emisí skleníkových plynů o 300 000 tun CO
  • větší uplatnění inovativních nízkouhlíkových technologií.

 

Dokument ke stažení (zdroj: MPO):

 

Čtěte také:

Dotační výzvy pro energetiku MPO otevře letos (29.4.2015)

29.04.2015 10:22

EKO-KOM: Každý občan ČR ročně v průměru vytřídí přes 40 kg odpadů

Výsledky třídění za rok 2014 Třídění odpadů je již pro 72 % obyvatel ČR běžnou součástí jejich života. Průměrná česká rodina, ve které se odpady třídí, za rok naplní čtyři barevné kontejnery papírem, sklem, plasty a nápojovými kartony. Vytříděný odpad na obyvatele z 12 kg v roce 2000 narostl na celých 40 kg v roce 2014.

„Díky zlepšování podmínek pro třídění, aktivní spoluprací s 6.073 obcemi v České republice a všem podpůrným vzdělávacím aktivitám, které EKO-KOM realizuje, naši občané třídí třikrát více, než když jsme před 14ti lety začínali,“ komentuje příznivé výsledky třídění odpadů generální ředitel společnosti EKO-KOM a.s., Zbyněk Kozel.

Pozitivní výsledky třídění odpadů se odrážejí také v rámci evropských výsledků, které pravidelně zveřejňuje Evropský statistický úřad Eurostat. V  celkové míře recyklace a využití obalových odpadů se Česká republika umístila na skvělém čtvrtém místě. Nadprůměrní jsme hlavně v třídění a recyklaci plastů.

Přes vysokou míru recyklace český systém sběru a třídění obalů vykazuje výrazně nižší náklady oproti například Rakousku nebo Německu (viz. níže výsledky studie BIO Intelligence Service pro Evropskou komisi). Při stejné kvalitě, je tak systém EKO-KOM výrazně levnější a tedy i efektivnější.

 

Výsledky systému EKO-KOM za rok 2014

 

 

V roce 2014 bylo recyklováno 75 % všech obalů dodaných na trh klienty systému EKO-KOM. Dosažená procenta recyklace obalů jednotlivých materiálů jsou následující: plastů bylo recyklováno celých 67% z vyrobených plastových obalů, papíru 89 %, skla 73 %, kovů 62 % a nápojových kartonů 21 %.

 

Češi považují třídění za minimum toho, co mohou udělat pro ochranu životního prostředí

Podle posledního průzkumu společnosti Markent 97 % obyvatel ČR, kteří třídí odpad, považuje třídění odpadů právě za to minimum, které mohou pro ochranu životního prostředí udělat. Vhodné podmínky pro třídění jim vytváří dostatečné množství barevných kontejnerů umístěných v ulicích.

Díky jedné z nejkvalitnějších sběrných sítí v Evropě, na jejímž vytvoření se svými investicemi významně podílela společnost EKO-KOM, mají obyvatelé ČR možnost třídit své odpady do 253 000 barevných kontejnerů. Na jedno třídící místo tak v průměru připadá pouze 141 obyvatel.

„Dostupnost barevných kontejnerů v obcích z nás dělá jednu z předních evropských zemí v kvalitě sběrné sítě pro třídění. Díky tomu, že 72 % Čechů třídí, se na skládky ročně uloží o bezmála 700 tisíc tun odpadu méně. To je takové množství odpadu, které by naplnilo vlak dlouhý přes 2000 kilometrů“, uvádí Šárka Nováková ze společnosti EKO-KOM.

 

V porovnání s Evropou máme dobré výsledky a nízké náklady

Společnost EKO-KOM za posledních 15 let vybudovala ve spolupráci s českým průmyslem a obcemi stabilní a efektivní systém, který je v rámci Evropy uznávaný a vysoce efektivní, a to jak z hlediska dosahované výše recyklace obalového odpadu, tak i z hlediska  nákladů na třídění a recyklaci v přepočtu na jednoho občana za rok.

To jednoznačně potvrzuje studie BIO Intelligence Service, která byla zadána Evropskou komisí, a která mimo jiné srovnává náklady na třídění a recyklaci obalů vynakládaných v zemích EU s dosahovanou vysokou mírou recyklace. V roce 2014, po detailním posouzení, autoři studie došli k závěru, že z hlediska celkových nákladů je český systém sběru a využití obalových odpadů nejefektivnější ze srovnávaných zemí.

Aby byly obaly vytříděny a recyklovány, musíme v ČR vynaložit na každého obyvatele kolem 5 euro. V Německu jsou tyto náklady více než dvojnásobné, a to celých 12 euro. Nejvyšší náklady – 20 euro na obyvatele - vykázalo Rakousko, to je dokonce čtyřnásobně více než v ČR. Naopak srovnatelný systém třídění, jen o málo dražší než u nás, mají v Belgii.

Na vysoké efektivitě systému se jednoznačně podílejí obce kvalitní organizací třídění, ale také občané, kteří třídí dobrovolně a dobře. Díky systematické osvětě třídí stabilně přes 70 % obyvatel a jejich podíl stále ještě narůstá. Právě výchova dětí i dospělých k rozumnému a kvalitnímu třídění odpadu je jednou z činností společnosti EKO-KOM.

 

Povinné činnosti a struktura nákladů společnosti EKO-KOM

Klíčovým prvkem pro zajištění fungování systému třídění a recyklace obalových odpadů je tzv. Autorizovaná obalová společnost. Tento pojem, označující účelovou neziskovou společnost určenou pro organizaci recyklace obalů, zavedl Zákon o obalech č. 477/2001 Sb. Společnost EKO-KOM je autorizovanou obalovou společností od roku 2002 (na splnění podmínek autorizace se připravovala již od roku 1999), a jako taková je striktně regulována zákonem o obalech. Ten jí ukládá zajistit řadu činností, které jsou pro organizaci třídění a recyklace obalů klíčové.

Na prvním místě je pochopitelně zajištění dostupných kontejnerů a jejich obsluhy, dále dotřídění sebraného odpadu a konečně i jeho recyklaci. Náklady na sběr, svoz, recyklaci obalových odpadů tvoří celých 85 % všech nákladů společnosti. Platby obcím (jde o financování zajištění sběrné sítě, její obsluhy, předání odpadů k dalšímu zpracování) a také částečně svozovým firmám (sběr a využití komerčních obalových odpadů) tvoří 68 % nákladů. Dalších 8 % tvoří náklady na třídičky, které  občany vytříděné komunálních odpady dále roztřídí a upraví na recyklovatelné druhotné suroviny. Podporována musí být také samotná recyklace v případě některých obtížně využitelných odpadů, na kterou bylo vynaloženo 6 % ročních nákladů. Kolísání cen na trhu druhotných surovin vyžaduje také udržování finanční rezervy, která musí růst spolu s růstem množství vytříděného odpadu, v minulém roce šlo o  3 % celkových nákladů. 

Z hlediska výkaznictví je klíčovou úlohou autorizované společnosti zajistit evidenci všech obalových a odpadových toků, včetně její kontroly a pravidelných auditů. To je nutné nejen pro prokázání splnění zákona, ale zejména pro sestavení statistik pro Evropskou komisi. Vzhledem k tomu, že do systému je zapojeno celkem 28 tisíc firem a obcí, představuje evidence, její kontrola a stovky nutných auditů okolo 7 % celkových nákladů společnosti.

Zákon také ukládá autorizované společnosti v určeném rozsahu zajistit osvětu, výchovu žáků, oslovení spotřebitelů a další činnosti směřující k tomu, aby lidé aktivně a dobře třídili. Jde o celou škálu aktivit od povinného rozsahu reklamy v médiích, přes detailní informování spotřebitelů o třídění, až po povinnost zajistit každým rokem přímou výuku třídění a recyklace pro více než 190 000 školních dětí. Aby se udržovala vysoká účinnost třídění v obcích, vynakládá společnost EKO-KOM na tyto komunikační aktivity okolo 4 % celkových nákladů.

Zbylá 4 % nákladů tvoří z poloviny vlastní administrativní náklady (2 %) a z poloviny povinné odvody státu (2 %), tedy platby ve prospěch Státního fondu životního prostředí (800 Kč ročně za každého výrobce, zapojeného do systému) a ostatní daně.

 

Podrobný výčet povinností společnosti EKO-KOM je dán podmínkami autorizace, kterou MŽP společnosti vydalo MŽP na základě zákona o obalech (k dispozici na www.ekokom.cz).

 

 

Zdroj: EKO-KOM

29.04.2015 09:48

„DUSÍK PRAKTICKY“ aneb „Kdo nechápe proměny dusíku, nemůže efektivně navrhovat a posuzovat ČOV“

Účastníci semináře získají přehled o formách dusíku, mechanismu přeměny mezi nimi, a hlavně o praktickém dopadu těchto procesů jak na navrhování ČOV, tak i na čištění vzduchu. Dozví se také o významu a vlivu jednotlivých forem dusíku na životní prostředí. Pochopení souvislostí pak může pomoct jak při posuzování návrhů likvidace nežádoucích forem dusíku (úředníci), tak i k optimalizaci návrhu na čištění vod a vzduchu (projektanti), a tedy celkově k nemalé úspoře prostředků (investoři). Ve výsledku pak k zefektivnění použití prostředků vynaložených na ochranu přírody (stát). Kdyby nic jiného, tak se účastnící naučí vidět rozbor vody v souvislostech. Více ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE