Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

02.10.2014 18:54

OPŽP: Ministerstvo vydalo dodatek ke směrnici č. 6

Ministerstvo životního prostředí vydalo dodatek č. 1 ke směrnici č. 6/2014 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí České republiky a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 (životní prostředí). Úprava se týká textace k dokladům nutným pro zajištění pohledávek v příloze č. 1 B a vydání nového znění přílohy č. 4. Dodatek stejně jako konsolidované aktuální znění směrnice č. 6/2014 naleznete na stránkách Stáítního fondu životního prostředí ZDE.

 

Dokument ke stažení:

Dodatek č. 1 ke Směrnici 6/2014

 

Zdroj: SFŽP

02.10.2014 18:46

Statistiky v oblasti výroby elektřiny - rok 2013 a část roku 2014

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo aktualizované souhrnné údaje o výrobě elektřiny za rok 2013, včetně podílu paliv na hrubé výrobě a podílu obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě a dále souhrnné údaje o výrobě elektřiny za leden až srpen 2014. Souhrnná tabulky obsahují měsíční a celkové roční údaje o výrobě elektřiny podle paliv, včetně dovozů, vývozů a spotřeby. Současně je zde tabulka s vyjádřením podílu jednotlivých typů paliv na hrubé výrobě elektřiny a také podílu obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny v ČR. 

 

Dokument ke stažení:

 

Zdroj: MPO

01.10.2014 21:52

Výdaje na ochranu životního prostředí v roce 2013

Český statistický úřad zveřejnil přehled "Výdaje na ochranu životního prostředí v roce 2013". Výdaje na ochranu životního prostředí zahrnují výdaje na pořízení dlouhodobého hmotného majetku na ochranu životního prostředí a neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí, které se vztahují k aktivitám na ochranu životního prostředí (technologie, procesy, zařízení nebo jejich části), jejichž hlavním účelem je zachycení, odstranění, monitorování, kontrola, snižování, prevence nebo eliminace znečišťujících látek a znečištění nebo jakékoliv jiné poškození životního prostředí, ke kterému dochází při činnosti podniků. Více k metodice ZDE.

 

 

Čtěte také: Investice do ekologie v ČR byly loni nejvyšší od roku 1999 (ČeskéNoviny.cz, 6.10.2014)

Investice do ochrany životního prostředí v Česku loni meziročně vzrostly o pět procent na 27,1 miliardy korun, byly tak nejvyšší od roku 1999. Zatímco firmy své ekologické investice zvýšily o třetinu, stát je naopak o čtvrtinu snížil. Nejvíce se podobně jako v roce 2012 investovalo do nakládání s odpadními vodami, na něž směřovalo zhruba 9,5 miliardy korun. Více ZDE

 

 

Podrobnosti:

 

A - Investice na ochranu životního prostředí
A.1 Investice na ochranu životního prostředí v letech 1986 – 2013 PDF
A.2 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření,druhu technologie a zdrojů financování v roce 2013 PDF
A.2.1 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření, druhu technologie a zdrojů financování v roce 2013 - podnikový sektor PDF
A.2.2 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření, druhu technologie a zdrojů financování v roce 2013 - vládní sektor PDF
A.3 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměřen a kraje sídla investora v roce 2013 PDF
A.4 Investice na ochranu životního prostředí podle zdrojů financování a kraje sídla investora v roce 2013 PDF
A.5 Investice na ochranu životního prostředí podle místa investice PDF
A.6 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a klasifikace ekonomických činností v roce 2013 PDF
A.7 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a druhu vlastnictví v roce 2013 PDF
A.8 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a institucionálních sektorů v roce 2013 PDF

B - Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí
B.1 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí v letech 2009 - 2013 PDF
B.2 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 PDF
B.2.1 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 - podnikový sektor PDF
B.2.2 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 - vládní sektor PDF
B.3 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a kraje sídla investora v roce 2013 PDF
B.4 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a klasifikace ekonomických činností v roce 2013 PDF

C - Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí
C.1 Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 PDF
C.2 Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí podle klasifikace ekonomických činností v roce 2013 PDF

Grafická příloha
Investice na ochranu životního prostředí podle místa investice na 1 obyvatele Html

 

Zdroj: ČSÚ

01.10.2014 13:22

Senát dnes projednal několik evropský tisků týkající se odpadů, energetiky a emisí z nákladní aut

Dnes v devět hodin byla zahájena 25 schůze senátu. Senátoři z pohledu životního prostředí projednali evropské tisky, které se týkají strategie spotřeby těžkých nákladních vozidel a jejich emisí CO2, strategie evropské energetické bezpečnosti. Dále senátoři zařadili nový bod týkající se nového rámce Evropské unie pro odpadové hospodářství. Senátoři se v každém bodě přiklonili ke stanovisku Výboru pro evropské záležitosti. Texty uvádíme níže.

 

Strategie pro snižování spotřeby paliva těžkých nákladních vozidel a jejich emisí CO2:

Výsledek: Senát přijal doporučení VEU (Výboru pro záležitosti evropské unie)

  1. podporuje: zavedení jasného a uceleného rámce pro měření a vykazování emisí CO2 u těžkých nákladních vozidel, který umožní objektivní srovnávání mezi různými druhy nákladních vozidel a přispěje tak k transparentnosti trhu s těžkými nákladními vozidly; to by mohlo dále podpořit využívání energeticky účinných technologií u těchto vozidel, což může v důsledku podpořit konkurenceschopnost evropských výrobců na světových trzích;
  2. připomíná: v této souvislosti své usnesení č. 772 z 25. října 2012 k návrhu na snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel do roku 2020, ve kterém zdůraznil, že je potřeba navrhovaná opatření přijímat postupně, aby na ně mohli klíčoví výrobci efektivně reagovat, což je třeba zohlednit i u těžkých nákladních vozidel;
  3. doporučuje: ponechat rozhodnutí o zavedení případných opatřeních ve střednědobém horizontu (jako např. výstavba moderní infrastruktury podporující alternativní paliva pro těžká vozidla, inteligentnější tvorba cen za užívání infrastruktury, efektivní a jednotné zdanění vozidel, apod.) na jednotlivých členských státech, neboť je přesvědčen, že tento přístup umožní členským státům zvolit optimální mix opatření odrážející reálné možnosti a respektující národní specifika;
  4. zdůrazňuje: potřebu průběžně obnovovat přestárlý vozový park těžkých nákladních vozidel v ČR, se kterým je spojena řada negativních dopadů, jako je např. nadměrná spotřeba paliva, vysoké množství vypouštěných emisí, horší jízdní vlastnosti vozidla a s tím související nižší míra bezpečnosti provozu těchto vozidel představující potenciální riziko i pro ostatní účastníky silničního provozu atd., a v této souvislosti navrhuje, aby vláda zvážila možnost zavést ekonomická opatření stimulující obměnu vozového parku těžkých nákladních vozidel;
  5. považuje za zásadní: aby při kontrolách technického stavu vozidel a měření emisí byly vždy striktně dodržovány patřičné standardy tak, aby v silničním provozu nezůstávala vozidla, jež stanovená kritéria nesplňují;

 

Strategie evropské energetické bezpečnosti:

Výsledek: Senát schválil doporučení VEU (Výboru pro evropské záležitosti)

  1. vítá: v obecné rovině iniciativy usilující o zajištění energetické bezpečnosti, a to nejen s ohledem na aktuální nestabilní situaci na Ukrajině a v některých dalších zemích exportujících ropu, ale především vzhledem k vysoké závislosti členských států na dovozech energetických surovin ze třetích zemí;
  2. připomíná: že řešení energetické bezpečnosti EU představuje jednu z pěti hlavních priorit stanovených ve Strategické agendě pro Unii v čase změn, která tvoří přílohu závěrů Evropské rady z 26. - 27. června 2014;
  3. dodává: že se problematice energetické politiky EU dlouhodobě věnuje a v této souvislosti připomíná usnesení Senátu k č. 463 z 23. dubna 2014 k energo-klimatickému rámci do roku 2030, ve kterém Senát zdůraznil, že omezování závislosti na mimoevropských energetických zdrojích např. prostřednictvím obnovitelných zdrojů, jež je žádoucí, by mělo probíhat nákladově efektivním způsobem neohrožujícím konkurenceschopnost evropské ekonomiky;

II.

  1. zdůrazňuje: že EU musí při řešení otázek energetické soběstačnosti a bezpečnosti postupovat jednotně a koordinovaně; je třeba předcházet tomu, aby některé členské státy podnikaly dílčí kroky v oblasti energetické politiky, jež poškozují či by mohly poškodit ostatní;
  2. považuje za zásadní: aby Evropská unie co nejrychleji diverzifikovala zdroje energetických surovin, včetně jejich tranzitních tras, a to především za účelem snížení závislosti na doposud dominantních dodavatelích těchto surovin ze zemí mimo EU;
  3. dodává: že pro energetickou bezpečnost je zásadní i efektivní dozor energetických regulátorů nad dominantními subjekty působícími na energetickém trhu (např. přepravci surovin), a to včetně dozoru nad jejich ekonomickou stabilitou;
  4. podotýká: že se EU dostatečně nepoučila z plynové krize v roce 2009 a doposud se nepodařilo realizovat projekt jižního koridoru (Southern Corridor), přestože bylo vybudování tohoto plynovodu k posílení dodávek z Kaspické pánve označováno za prioritu a jeho vybudování by mimo jiné mohlo poskytnout další impulz pro integraci balkánských států do EU a posílit vztahy s jihokavkazskými státy v projektu Východního partnerství;
  5. podporuje: jadernou energii jakožto nízkoemisní zdroj elektrické energie, který je na rozdíl od některých obnovitelných zdrojů energie (sluneční záření a vítr) zároveň zdrojem stabilním z hlediska bezpečnosti přenosové soustavy; další důležitou výhodou jaderné energie je možnost velice dlouhodobého a stabilního zajištění dodávek paliva;
  6. opakovaně podotýká: že masivnější zavádění obnovitelných zdrojů do energetických mixů členských států za pomoci různých režimů podpor výrazně deformuje trh s energiemi a značně prodražuje výrobu energie pro koncové spotřebitele, což rozhodně nevede k žádoucímu omezování závislosti na mimoevropských energetických zdrojích;
  7. domnívá se: že pouhé působení principů volného trhu nedokáže samo o sobě zajistit energetickou bezpečnost EU, a proto považuje za zásadní doplňovat agendu jednotného energetického trhu EU o prvky posilování energetické bezpečnosti, jako např. budování přeshraničních propojení energetických sítí či zajištění možnosti zpětného toku plynu, včetně technických opatření proti negativním vlivům neplánovaných přetoků elektrické energie na přenosové sítě v důsledku nestabilního výkonu slunečních a větrných elektráren;
  8. konstatuje: že snižování energetické náročnosti vedoucí ke snížení spotřeby energií je jednou z možností, jak dosáhnout vyšší energetické bezpečnosti, naplňovat cíle ochrany klimatu a také šetřit leckdy nenahraditelné a neobnovitelné zdroje pro efektivnější využití a pro příští generace; není však zcela přesvědčen o reálnosti úspor uváděných ve sdělení, které mají být získány zvyšováním energetické účinnosti budov a dále má pochybnosti ohledně účinnosti a technické funkčnosti metody zachycování a ukládání uhlíku;

 

Nový rámec EU pro odpadové hospodářství:

Výsledek: Senát přijal doporučení VEU (Výboru pro záležitosti evropské unie)

Návrh reaguje na právní povinnost revidovat cíle v oblasti nakládání s odpady stanovené ve třech směrnicích: směrnici 2008/98/ES o odpadech, směrnici 1999/31/ES o skládkách odpadů a směrnici 94/62/ES o obalech a obalových odpadech. Návrh se přitom zabývá situací v souladu s cíli plánu účinného využívání zdrojů4 a 7. akčního programu pro životní prostředí, včetně úplného zavedení hierarchie způsobů nakládání s odpady ve všech členských státech, snížení produkce odpadů v absolutním vyjádření a produkce odpadu na obyvatele a vypracování komplexní strategie pro boj proti zbytečnému plýtvání potravinami, zajištění vysoce kvalitní recyklace a používání recyklovaného odpadu jako významného a spolehlivého zdroje surovin pro Unii, omezení energetického využití odpadu na nerecyklovatelné materiály a omezení ukládání na skládky na nevyužitelné odpady. Přispívá rovněž k provádění iniciativy EU v oblasti surovin.

 

Návrh obsahuje tyto hlavní změny:

  • sladění definic a odstranění zastaralých právních požadavků,
  • zjednodušení a zefektivnění povinností týkajících se předkládání zpráv,
  • zavedení systému včasného varování pro účely sledování plnění cílů týkajících se recyklace,
  • zavedení minimálních provozních podmínek pro rozšířenou odpovědnost výrobce,
  • zvýšení cíle týkajícího se úrovně přípravy k opětovnému použití a recyklace komunálního odpadu na 70 % do roku 2030,
  • zvýšení cílů týkajících se opětovného použití a recyklace obalových odpadů,
  • omezení ukládání jiného než zbytkového komunálního odpadu na skládky do roku 2030,
  • sladění s články 290 a 291 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva“) týkajícími se aktů v přenesené pravomoci a prováděcích aktů.

 

Doporučení Výboru pro evropské záležitosti:

I.

  1. podporuje v obecné rovině úsilí Komise v zavádění oběhového hospodářství, které zvýší míru recyklace odpadu, sníží množství skládkovaného odpadu, přispěje k většímu využívání druhotných surovin z odpadu a k vyšší surovinové nezávislosti a tím i bezpečnosti EU;
  2. dospěl však k závěru, že návrh směrnice je, pokud jde o vymezení závazných cílů, v rozporu se zásadou subsidiarity ve smyslu čl. 5 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii, neboť Komise nedoložila, že navrhované závazné cíle jsou reálně dosažitelné za přiměřených nákladů pro členské státy a obce, a neprokázala tak skutečnou přidanou hodnotu zvoleného způsobu jednání na úrovni EU;
  3. přijímá podle čl. 6 Protokolu o používání zásad subsidiarity a proporcionality připojeného ke Smlouvám k návrhu směrnice odůvodněné stanovisko o jeho rozporu se zásadou subsidiarity, a to z důvodů uvedených v bodech II.1 až II.4 tohoto stanoviska;

II.

  1. nesouhlasí, ve shodě s vládou, s nastavením navrhovaných cílů pro snižování míry skládkování a objemu odpadu a zvyšování míry jeho recyklace obsažených ve sdělení Komise, neboť na základě dokumentů Komise nepovažuje za doložené, že navrhovaných cílů lze v daném časovém rámci reálně dosáhnout a že tudíž bude dosaženo i přínosů tvrzených Komisí, zejména ve srovnání s ekonomickou zátěží, která by byla s naplňováním cílů spojena;
  2. konstatuje, že navrhované změny se dotýkají působnosti obcí a mohou zasahovat do jejich dlouhodobých investic, jakož i do fungování systému tříděného sběru odpadů;
  3. proto zastává názor, že před stanovením jakýchkoliv závazných cílů by měla být provedena analýza dopadů na jednotlivé členské státy reflektující jejich specifické hospodářské struktury, jakož i podrobná analýza plnění či příčin neplnění stávajících cílů a teprve na základě pečlivého vyhodnocení těchto analýz by měly být nastaveny konkrétní realistické cíle;
  4. obává se, že prováděním směrnice v navrhované podobě by nadměrně narostla administrativní i ekonomická zátěž pro členské státy, obce i podnikatelské subjekty;
  5. souhlasí s jednotlivými výhradami vlády k návrhu směrnice;
  6. doufá, že by zavedení oběhového hospodářství mohlo přispět k eliminaci ilegálních skládek odpadu, se kterými má svoji neblahou zkušenost i Česká republika a jejichž likvidace a náprava ekologických škod vyžaduje značné finanční náklady;
  7. připomíná své usnesení č 432 z 19. března 2014 k návrhu směrnice k omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek, ve kterém vyjádřil názor, že hlavní možností řešení problematiky plastového odpadu je jednak předcházení vzniku tohoto odpadu a jednak apelování na výrobce, aby jejich produkty vykazovaly co největší míru recyklovatelnosti; dále považoval za vhodné zvážit energetické využití tohoto odpadu v souladu s evropskou hierarchií nakládání s odpady;
  8. v souvislosti s tím podotýká, že objem odpadů závisí také na množství vyrobeného zboží a ovlivňuje ho i posun výroby od zboží dlouhodobé životnosti ke zboží krátkodobé životnosti, který není vždy vyvolán technologickým vývojem, nýbrž často jen snahou maximalizovat zisk na úkor spotřebitele nebo rychle se měnícími legislativními a technickými požadavky na výrobky; v některých případech navíc hmotnost a objem obalu výrazně přesahuje hmotnost a objem samotného výrobku, aniž by to vyžadovala povaha výrobku nebo způsob jeho prodeje;

 

Podklady:

  • N 143/09 - Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2008/98/ES o odpadech, směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech, směrnice 1999/31/ES o skládkách odpadů, směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností, směrnice 2006/66/ES o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech a směrnice 2012/19/EU o odpadních elektrických a elektronických zařízeních
  • K 144/09 - Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů Směrem k oběhovému hospodářství: program nulového odpadu pro Evropu

 

Senát: od 01. 10. 2014 / 25. schůze
Názen předpisu Výsledek

Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu: Strategie pro snižování spotřeby paliva těžkých nákladních vozidel a jejich emisí CO2
/evropský senátní tisk č. K 139/09/

přijato doporučení VEU

Sdělení Komise Evropskému parlamentu a Radě - Strategie evropské energetické bezpečnosti
/evropský senátní tisk č. K 140/09/

schváleno doporučení VEU

Nový rámec EU pro odpadové hospodářství

/evropský senátní tisk č. N 143/09K 144/09/

 

Usnesení: VEU a VUZP

Senát přijal doporučení VEU

 

01.10.2014 11:23

Zemědělci od dnešního dne mohou žádat o zelenou naftu

Dnešním dnem začíná platit novela zákona o spotřebních daních, která zemědělcům umožňuje získat zpět část spotřební daně za pohonné hmoty využité při práci na polích a v sadech. Nárok na vrácení daně lze uplatnit nejpozději do 1. prosince 2014.

Konkrétně se novela vztahuje na rostlinnou prvovýrobu včetně chmelařství, ovocnářství, vinohradnictví, pěstování zeleniny, hub, okrasných květin, dřevin, léčivých a aromatických rostlin.

Podle návrhu Ministerstva zemědělství schváleného vládou dostanou žadatelé zpátky 40 % daně za nakoupenou naftu. Pokud využívají například naftu s příměsí řepkového oleje, tak dostanou zpět 57 % spotřební daně. Nárok na vrácení daně prokáží žadatelé dokladem o nákupu pohonných hmot (v případě vlastní výroby spotřebovaného minerálního oleje interním dokladem) a evidencí o jejich skutečné spotřebě.

Daňové přiznání, návrh formuláře pro evidenci skutečné spotřeby včetně dalších pokynů a informací pro uplatnění vratky spotřební daně jsou na stránkách Celní správy ČR (www.celnisprava.cz), která žádosti o zelenou naftu vyřizuje.

Nárok na vrácení daně z pohonných hmot spotřebovaných od 1. července do 31. srpna 2014 lze uplatnit nejpozději do 1. prosince 2014. Po tomto termínu nárok zaniká.

 

 

01.10.2014 08:57

EU: Sledujte slyšení kandidátů na komisaře v přímém přenosu, dnes Jourová a Cañete

Slyšení 27 kandidátů na členy nové Evropské komise vedené Jeanem-Claudem Junckerem dnes mají dalších 6 pokračování: před parlamentní výbory předstoupí Corina Crețu, Marianne Thyssen, Jonathan Hill, Věra Jourová, Tibor Navracsics a Miguel Arias Cañete. Během tříhodinových slyšení budou členové příslušných výborů zkoumat kompetenci a znalosti kandidátů.

 

 

Vybíráme z dnešního programu:

  • Věra Jourová z České republiky je kandidátkou na komisařku pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů. Čeká ji slyšení před Výborem pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů, Výborem pro právní záležitosti, Výborem pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci a Výborem pro práva žen a rovnost pohlaví. Sledujte slyšení, které začíná ve 13:30, v přímém přenosu.
  • Miguel Arias Cañete ze Španělska je kandidátem na komisaře pro opatření v oblasti klimatu a energetiku. I jeho slyšení ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku a Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin, které začíná v 18:00, můžete sledovat živě

 

Kdo nahradí Věru Jourovou? Kandidátkou na post ministryně pro místní rozvoj je Karla Šlechtová. Karla Šlechtová v současné době působí jako ředitelka Odboru EU fondů na Úřadu vlády ČR. Premiér předloží žádost na její jmenování prezidentu republiky v nejbližších dnech.

 

Další informace/záznam:

 

 

01.10.2014 07:53

ČAOH: Obecní vyhlášky nemohou zavázat občany k předání odpadů zdarma do obecních sběren

V posledních dnech se v médiích objevují zprávy, že některé obce (např. Bohumín, Karviná, Chomutov) schválily obecně závazné vyhlášky, pomocí kterých razantně zamezí krádežím kovů. V této souvislosti uvádí Česká asociace odpadového hospodářství několik podstatných poznámek. Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra zveřejnil již v červenci 2014 „Informaci k problematice regulace odkládání kovů obecně závaznou vyhláškou obce“[1]. V této informaci se ministerstvo zabývá různými aspekty této problematiky a závěrem konstatuje, že „obce nemají dle současné právní úpravy možnost zamezit obecně závaznou vyhláškou prodeji kovů do sběren a výkupen“. Více ZDE

 

30.09.2014 20:09

Za rok 2013 hlásilo do IRZ údaje více jak 5 tis. provozoven

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s CENIA, českou informační agenturou životního prostředí po roce zveřejňilo údaje ohlášené do integrovaného registru znečišťování životního prostředí (IRZ). Konkrétně se jedná o údaje za ohlašovací rok 2013, který se tak stal v historii IRZ již desátým ohlašovacím rokem. Za rok 2013 byly k dnešnímu dni údaje ohlášeny do IRZ za celkem 5 195 provozoven. Z tohoto množství jich 789 disponuje jednou nebo více činnostmi, které jsou definovány v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006. V porovnání s předchozím ohlašovacím rokem se jedná, v případě celkového počtu provozoven, o poměrně výrazný nárůst (z 5 014 provozoven), zatímco počet provozoven s E-PRTR činností či činnostmi je víceméně stabilní (794). Údaje o znečištění životního prostředí (za ohlašovací roky 2004 až 2013) v ČR jsou k dispozici na webových stránkách registru ZDE.

 

Zdroj: IRZ

30.09.2014 17:30

SFŽP v kontextu střednědobého výhledu státního rozpočtu

Příjmy fondu jsou pro rok 2015 rozpočtovány ve výši 1,7 mld. Kč, přičemž převážnou část příjmů tvoří poplatky za znečišťování životního prostředí ve výši 1,3 mld. Kč.  Zbývající část příjmů tvoří dotace ze státního rozpočtu na úhradu výdajů vynaložených z technické asistence programů EU ve výši 208,7 mil. Kč, z toho programy Ministerstva životního prostředí  TA-OPŽP ve výši 190,2 mil. Kč a programy Ministerstva práce a sociálních věcí TA-OP LZZ ve výši 18,5 mil. Kč, dále splátky půjček poskytnutých příjemcům podpor ve výši 187,9 mil. Kč a platby úroků z těchto půjček ve výši 14,5 mil. Kč.

Výdaje fondu na rok 2015 jsou stanoveny ve výši 3,3 mld. Kč. Největší výdaje představuje kofinancování závazků v rámci programu OPŽP ve výši 1,951 mld. Kč, výdaje na akce národních programů ve výši 254 mil. Kč, financování programu Nová Zelená úsporám 2013 (NZÚ 2013) ve výši 197,5 mil. Kč a úhrada nákladů spojených s činností kanceláře fondu včetně technické asistence ve výši 797,4 mil. Kč. 

V roce 2016 jsou příjmy fondu navrženy ve výši 1,4 mld. Kč a výdaje ve výši 1,9 mld. Kč, v roce 2017 příjmy ve výši 1,3 mld. Kč a výdaje ve výši 1,5 mld. Kč.

 

Výdaje na výzkum, vývoj a inovace

Prostředky v této oblasti jsou rozpočtovány ve výši 26,6 mld. Kč (bez EU) každoročně. Podíl výdajů na výzkum, vývoj a inovace na HDP v b.c. se v letech střednědobého výhledu pohybuje na úrovni okolo 0,60 %.

 

Povinnost předložit Poslanecké sněmovně schválený střednědobý výhled ukládá vládě zákon o rozpočtových pravidlech. Střednědobý výhled se zpracovává zároveň s návrhem státního rozpočtu na příslušný rok a jeho obsah tvoří příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na dvouleté období následující po roce, na který je sestavován návrh státního rozpočtu.  Výhled poskytuje přehled o klíčových aspektech budoucího vývoje ve fiskální oblasti.

 

Zdroj: Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2016 a 2017

30.09.2014 16:59

Prevence vzniku odpadů je pro země visegrádské čtyřky klíčová z pohledu využívání zdrojů

Na dvoudenním setkání zemí visegrádské skupiny – V4+, kterého se účastnily i Bulharsko a Rumunsko, jednali zástupci zemí o čistším ovzduší, odpadovém hospodářství či klimaticko-energetickém rámci do roku 2030. Druhý den jednání byli k problematice klimaticko-energetického rámce do roku 2030 přizváni i zástupci Francie a Německa.

Vedle tzv. balíčku EU k čistému ovzduší se na konferenci hovořilo také o balíčku EU k odpadům a oběhovému hospodářství, evropském politickém rámci pro klima a energetiku do roku 2030 a také o problematice mezinárodního vyjednávání ke změně klimatu.

„Zástupci jednotlivých zemí na jednání podpořili balíček k čistému ovzduší, který navrhuje další snížení znečištění ovzduší. Současně ale navrhli deklarovanou ambiciózní úroveň snížení vybraných znečišťujících látek přehodnotit a případně doplnit o flexibilní mechanismus, tedy o možnost dodatečných úprav při změně očekávaného vývoje,“ prozradil náměstek MŽP pro fondy EU Jan Kříž zastupoval Českou republiku.

Na bratislavském zasedání se probírala i prevence vzniku odpadů. Účastníci se na jednání shodli, že toto téma je jedním z klíčových bodů v přístupu k účinnému využívání zdrojů. Za pozitivní považují zástupci V4+, Bulharska a Rumunska aktivity, které vedou k vyššímu zapojení odpadů na trhu druhotných surovin. „Navržené recyklační cíle jsou přehnaně ambiciózní bez dostatečné analýzy nákladů a nereflektují momentální situaci v odpadovém hospodářství v jednotlivých zemích V4. Zazněl proto návrh dále diskutovat na evropské úrovni o časovém rámci dosažení navržených cílů nebo je nastavit tak, aby zohledňovaly reálnou situaci ohledně nakládání s odpady v konkrétních členských státech,“ dodává ředitel odboru odpadů MŽP Jaromír Manhart.

V otázce klimaticko-energetického rámce do roku 2030 zástupci zemí V4+ zdůraznili, že je třeba posílit vyjednávání před přijetím konečné dohody v říjnu na Evropské radě. Vyjádřili také podporu pro stanovení závazného cíle pro snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030, pokud bude dodržena podmínka férového rozdělení úsilí mezi jednotlivými členskými státy. Některé země zvažují podporu pro celoevropské cíle týkající se rozvoje obnovitelných zdrojů energie a energetické účinnosti, ale preferují jejich indikativní charakter. Země V4+ také podpořily zavedení mechanismu solidarity, který umožní členským státům s nižším HDP na obyvatele financovat modernizace a inovace, které povedou ke snižování emisní náročnosti v energetice a průmyslu.

„Na bratislavském setkání V4+ jsme rovněž podpořili přijetí nové mezinárodní dohody o ochraně klimatu v listopadu 2015 v Paříži, která stanoví závazky ke snížení emisí skleníkových plynů všem světovým emitentům, a věříme, že při nadcházející konferenci v Limě bude zaznamenán výrazný pokrok ohledně základních elementů nové dohody,“ uzavírá náměstek Jan Kříž.

 

Čtěte také:

30.09.2014 09:35

Vědec: Z jakékoliv chemikálie může být pitná vodu

ROZHOVOR Celosvětové zásoby pitné vody se každým rokem ztenčují. Většina vody je kontaminovaná, mořská, brakická nebo ve formě ledu. Petr Carvan z Výzkumného technologického institutu vymyslel unikátní filtrační systém, který z prasečí kejdy dokáže udělat vodu pitnou. A ještě vám bude chutnat. "Od konkurence se lišíme tím, že nepoužíváme reverzní osmózu, ale obrácený systém takzvaných vakuových spirálních modulů," odpovídá Carvan na otázku jak se liší technologie od klasických čističek vody. Rozhovor s Petrem Carvanem, který vymyslel unikátní systém na filtraci kontaminované vody čtěte na Aktuálně.cz ZDE.

 

 

Zdroj: Aktuálně.cz

Foto: Vojtěch Marek

30.09.2014 08:27

Sobotka: Prioritou vláda je integrace územního a stavební řízení s procesem EIA

V projevu předseda vlády Bohuslav Sobotky na Sněmu Svazu průmyslu a dopravy, který se konal včera v Brně uvedl, že prioritou vlády je i integrace územního a stavebního řízení ale také procesu EIA do jednoho řízení tak, aby se maximálně zrychlilo povolování nových staveb. Tato významná reforma by měla podle Sobotky proběhnout v roce 2015. Co se týče klimatické politiky, tak Sobotka uvedl, že vláda bude postupovat tak, aby klimatická politika Evropské unie neohrozila konkurenceschopnost evropského průmyslu a aby nepřinesla další neúměrné zatížení v důsledku podpory obnovitelných zdrojů. Česká republika bude podporovat stanovení jednotného evropského cíle, pokud jde o snižování emisních skleníkových plynů. Dále premiér uvedl, že stanovení podílu obnovitelných zdrojů by mělo zůstat v kompetenci jednotlivých členských zemí Evropské unie, protože každá z těchto zemí má své vlastní přírodní podmínky.

 

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na Sněmu Svazu průmyslu a dopravy v Brně 29. září 2014

 

Vážený pane prezidente Hanáku, vážené dámy, vážení pánové,

česká ekonomika prošla v nedávné minulosti krizovým obdobím, zažili jsme několik let ekonomického poklesu. Jsem velmi rád, že rok 2014 bude pro naši ekonomiku rokem obratu. Pro celý rok je prozatím očekáván růst našeho hospodářství o 2,6 %. Chci při této příležitosti poděkovat podnikatelům a také jejich zaměstnancům, kteří k tomuto růstu ekonomiky svou invencí a svou tvrdou prací přispěli. Chci vás ujistit o tom, že nová česká vláda postupně přijímá opatření, která dále podporují ekonomické oživení v naší zemi. Naše hospodářská politika je zaměřena na sledování dvou hlavních cílů: zaprvé zaměstnanosti a současně zadruhé rozpočtové odpovědnosti s cílem udržet deficit veřejných financí pokud možno hluboko pod 3 % hrubého domácího produktu. Jak už zde zmínil pan prezident Hanák ve svém vystoupení, vláda dokončuje v rámci tripartitního dialogu Akční plán na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti ČR, který zahrnuje prorůstové aktivity jednotlivých ministerstev pro zbytek roku 2014, ale zejména pro rok 2015 stanoví těmto aktivitám jasný časový harmonogram a stanoví také konkrétní indikátory, podle kterých bude plnění tohoto plánu vyhodnocováno. Tyto konkrétní kroky pro podporu hospodářského růstu jsou koncipovány s cílem urychleně zmobilizovat růstový potenciál naší země. Na úrovni vlády máme tyto konkrétní prorůstové priority:
Je to efektivní čerpání evropských fondů. Musíme dnes dělat vše pro maximálně rychlé a efektivní dočerpání zbylých prostředků v ještě stávajících operačních programech a současně je nutno připravit se rychle na čerpání prostředků z fondů Evropské unie v rámci nových programů tak, aby první výzvy mohly být začít vypisovány zkraje roku 2015. Další významnou prioritou vlády jsou investice do veřejných projektů, které mají vysoký multiplikační efekt, jako je například dostavba páteřní infrastruktury, ale též projekty, které umožní sladění rodinného a pracovního života a umožní vyšší participaci na trhu práce, jako je výstavba startovacích bytů nebo rozšíření kapacit mateřských škol. Cílem vlády je odstranit legislativní bariéry, které dnes brání zrychlení veřejné výstavby. Další prioritou vlády je integrace územního a stavebního řízení ale také procesu EIA do jednoho řízení tak, abychom maximálně zrychlili povolování nových staveb v naší zemi. To je významná reforma, která by v rámci legislativy měla proběhnout právě v roce 2015. Další prioritou vlády je transparentní, ale současně také efektivní a rychlý systém zadávání veřejných zakázek jako nástroj podpory výstavby a podnikání. Mezi další priority patří podpora exportu prostřednictvím zajištění úvěrové pomoci a pojištění exportu a posilování nástrojů ekonomické diplomacie. Naším cílem je také zvýšení potenciálu sektoru informačních a komunikačních technologií prostřednictvím budování dostatečné infrastruktury umožňující přístup k vysokorychlostnímu internetu a podporu sdílených služeb.
Důležitým cílem je samozřejmě také efektivní výkon fungující veřejné správy, která je klíčovým předpokladem pro obnovu hospodářského růstu a zvyšování zaměstnanosti. Vláda si velmi dobře uvědomuje to, co bylo velkým handicapem České republiky z hlediska hodnocení konkurenceschopnosti naší země v minulých letech, že to právě byla neefektivní a málo kvalitní veřejná správa. Proto jsme také přijali zákon o státní službě, který by měl začít platit od 1. ledna příštího roku. A v neposlední řadě je naším cílem také podpora zaměstnanosti prostřednictvím posílení kapacit úřadů práce, zlepšení jejich fungování, pomoci dlouhodobě nezaměstnaným, včetně posílení motivace pracovat a nebýt závislý na dávkách. Náš sociální systém v tomto směru potřebuje jasné změny.

Jak už zde zmínil pan prezident Svazu průmyslu a dopravy, Svaz průmyslu a dopravy České republiky vyhlásil rok 2015 Rokem průmyslu a technického vzdělávání. To je velmi důležitý a vážný signál, který vláda vnímá. Je mi ctí sdělit a potvrdit, že jako předseda vlády přijímám nad tímto projektem záštitu. Stejně tak chci potvrdit, že vláda je připravena poskytnout tomuto projektu podporu ze státního rozpočtu. Chtěl bych rovněž připomenout v této souvislosti, že k podpoře technického vzdělávání už byla podepsána smlouva mezi ministerstvem školství a Svazem průmyslu a dopravy. Také Národní ústav pro vzdělávání bude podporovat technické vzdělávání revizí Rámcových vzdělávacích programů. To je velmi důležité právě pro to, aby se technické obory a projekty dostaly i do vzdělávacích programů v rámci základních a středních škol. Vláda již letos vyčlenila 200 miliónů korun na Rozvojový program na podporu odborného vzdělávání a ministerstvo školství může tento program vyhlásit i v roce 2015.

Vážené dámy, vážení pánové,

dovolte mi, abych ještě podrobněji zmínil některá témata, která jsou velmi důležitá pro oblast spolupráce vlády a průmyslu v naší zemi. První téma, které bych chtěl podtrhnout, je otázka budoucnosti energetiky. K tomu tři poznámky. Za prvé, pokud jde o budoucnost energetiky, prioritou a důležitou oblastí je zabezpečení dopravních cest pro paliva a energie v Evropě. Potřebujeme celoevropsky propojené energetické přenosové sítě připravené na velké výkyvy přenosu vzhledem k masívnímu zapojení alternativních energetických zdrojů, abychom aktivně předcházeli rizikům blackoutů z přepětí. Potřebujeme také propojit české plynovody a ropovody do všech geografických směrů – tak si zajistíme možnost dovozu ropy a plynu z různých zdrojů v případě výpadku jednoho nebo několika z nich. To je důležité v rámci posílení energetické bezpečnosti. A když už jsem u energetické bezpečnosti, k jejímu posílení přispívá i rozvoj domácích energetických zdrojů. Do konce roku bude připravena aktualizace Energetické koncepce České republiky, bude připravena aktualizace Surovinové politiky naší země a bude rovněž připraven plán dalšího rozvoje jaderné energetiky v České republice. Jsem přesvědčen o tom, že jádro bude i nadále důležitou součástí našeho energetického mixu a že se budou rozvíjet obě naše jaderné elektrárny – Temelín i Dukovany. Pokud jde o energetiku, ještě mi dovolte dvě stručné poznámky. Pokud jde o ceny elektrické energie, vláda si uvědomuje, že český průmysl byl výrazně zatížen vlivem podpory obnovitelných zdrojů energie, což ohrožuje v řadě oblastí jeho konkurenceschopnost. Proto vláda připravuje nový energetický zákon, který by měl přispět ke snížení této zátěže pro odvětví s vysokou spotřebou energie tím, že se tyto úlevy nepromítnou do vyšších cen pro domácnosti. Návrh zákona je v tuto chvíli projednán v Legislativní radě vlády a předpokládám, že během měsíce by měl být také projednán na vládě.
Poslední poznámka k energetice: jak jistě víte, připravuje se nový energeticko-klimatický balíček Evropské unie. Česká vláda koordinuje svou pozici i postup vyjednávání jak se Svazem průmyslu a dopravy, tak se sociálními partnery v rámci tripartity. Budeme i nadále postupovat tak, aby klimatická politika Evropské unie neohrozila konkurenceschopnost evropského průmyslu, aby nepřinesla další neúměrné zatížení v důsledku podpory obnovitelných zdrojů. Jako Česká republika budeme podporovat stanovení jednotného evropského cíle, pokud jde o snižování emisních skleníkových plynů, ale domníváme se, že stanovení podílu obnovitelných zdrojů na energetiky jednotlivých zemí by mělo zůstat v kompetenci jednotlivých členských zemí Evropské unie, protože každá z těchto zemí má své vlastní přírodní podmínky.

Dovolte mi, abych ještě zmínil otázku v oblasti podpory investic. Snažíme se, abychom obnovili agenturu CzechInvest, která patřila k těm nejlepším agenturám podobného typu ve střední Evropě. Agentura má vypracovaný nový plán pro léta 2014–2017, kterým chce řešit slabá místa, například v oblasti české legislativy, lidských zdrojů či infrastruktury a zejména koordinaci aktivit všech zainteresovaných subjektů státní správy. Vláda schválila novelu o investičních pobídkách, která reaguje na nová pravidla Evropské komise. Chci potvrdit fakt, že investoři mají i nadále o Českou republiku velký zájem. Za první pololetí letošního roku eviduje agentura CzechInvest 160 investičních projektů. To znamená, že by tyto investice mohly v letošním roce přinést českému hospodářství 78 miliard korun a vytvořit přes 14 tisíc nových pracovních míst. Chci zde také zmínit další důležitou novelu, po které volá řada podnikatelů v naší zemi, a to je novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. V minulých letech došlo k výraznému zdražení poplatků za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu, což následně zablokovalo rozvoj řady výrobních aktivit v naší zemi. My jsme připraveni jako vláda v krátkém čase projednat novelu zákona, která by umožnila snížit poplatky za vynětí půdy z půdního zemědělského fondu pro aktivity výrobního typu ve stávajících průmyslových zónách. Chci také zmínit nový operační program podnikání pro inovace, který by měl pro inovace a konkurenceschopnost pro léta 2014–2020 přinést takřka 116 miliard korun, což je o téměř 40 % více finančních zdrojů, než bylo vyčleněno pro dobíhající operační program podnikání a investice. Tento nový program, který je v tuto chvíli v závěrečné fázi projednávání Evropskou komisí by měl podpořit vyšší konkurenceschopnost malých a středních českých podnikatelů. Akcentuje podporu aplikovaného výzkumu, vývoj a inovace a vůbec udržitelnou ekonomiku založenou na znalostech a inovacích, což koneckonců odráží priority Evropské unie. Důležitým polem pro vládní aktivitu je podpora exportu a ekonomické diplomacie. Jsem rád, že byla uzavřena dohoda mezi Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem průmyslu a obchodu o koordinaci politické diplomacie. Doufám, že touto dohodou končí neprogresivní soupeření obou institucí, které jsme tady zažívali v minulých letech. Smlouva o spolupráci zastupitelských úřadů a zahraničních kanceláří CzechTradu a CzechInvestu včleňuje odborné pracovníky Ministerstva průmyslu a obchodu do sítě zastupitelských úřadů, a vytváří tak jejich jednotnou síť. Výsledkem této dohody je i zřízení univerzálního Klientského centra jako jednotného vstupního místa pro informace a služby, které jsou poskytovány českým exportérům. Vláda také projednala rozdělení prostředků na rozšíření sítě našich ekonomických diplomatů, tzn. že v následujících dvou letech by se měl navýšit jejich počet o 26 osob a v příštím roce to bude dalších 12 ekonomických diplomatů. Chci také zmínit fakt, že se zabýváme ekonomickou a personální stabilizací České exportní banky a Exportní garanční a pojišťovací společnosti. Hlavním úkolem nového managementu je zajistit finanční stabilitu obou společností, v souvislosti s přechodně zhoršeným úvěrovým portfoliem České exportní banky. Rádi bychom zvýšili počet vývozců ze segmentu malých a středních podniků a chceme také podporovat export v oblasti výzkumu a vývoje. Vláda se přirozeně snaží podporovat nová teritoria pro náš export. Chci zmínit pozitivní letošní obrat ve vztazích s Čínskou lidovou republikou. Domnívám se, že zintenzivnění kontaktů na politické úrovni pomůže podpořit vzájemné obchody a investice. Chci zmínit také posílení a zintenzivnění vztahů s Korejskou republikou. Už zde zazněla otázka sankcí. V souvislosti se sankcemi, které uvalila Evropská unie na Rusko, samozřejmě vyvstala otázka dopadu těchto sankcí na naši ekonomiku a zejména otázka dopadu odvetných sankcí ze strany Ruské federace na český export. Vláda v rámci obhajoby národních zájmů aktivně ovlivňovala podobu sankcí, které Evropská unie postupně vůči Rusku uplatňovala. A dosáhli jsme takové úpravy sankcí, aby co nejméně dosáhly na strojírenský export. Jak už zde bylo zmíněno, byla vytvořena pracovní komise, která zpracovala analýzu a návrh konkrétních opatření měřících eliminaci potenciálních ztrát pro české hospodářství. Tato pracovní skupina bude i nadále pracovat, bude monitorovat situaci v české ekonomice a připravovat konkrétní opatření pro vládu a vláda je bude projednávat na svém příštím zasedání. Dopady na náš export zatím nejsou velké, ale pokles našeho exportu, podotýkám, může nastat v budoucnu, pokud budou eskalovat vzájemné sankční akce. Proto je velmi důležité, abychom pokračovali v hledání nových trhů, chci zmínit Kazachstán, Azerbajdžán nebo Bělorusko, chci zmínit Turecko, Indii, Brazílii nebo státy evropského zálivu. V těchto zemích budou podniknuty během příštího roku akce ze strany politicko-ekonomické diplomacie české vlády.

Dovolte mi, abych se ještě zmínil o oblasti podpory vědy a výzkumu inovací a také oblasti podpory školství. Věda, výzkum a inovace patří mezi vládní priority, je to zobrazeno také v návrhu rozpočtu na příští rok. Chci připomenout, že ještě v rozpočtu letošního roku jsme na to vyčlenili částku 900 miliónů korun, kterými by měly být letos posíleny výdaje na vědu, výzkum a inovace. Jsme přesvědčeni o tom, že v naší zemi je potřeba vytvořit standardní systém řízení v oblasti vědy a výzkumu, proto také v rámci vlády byla nově zřízena pozice místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace. Je potřeba si uvědomit, že agenda vědy a výzkumu je dosud roztříštěná mezi vysoké školy, Akademii věd, Grantovou a Technologickou agenturu, ministerstva a nově i vědecká centra vznikající za přispění dotací z EU. Proto pokládáme za důležité, aby člen vlády přímo zastřešil koordinaci směřování vědy a výzkumu, rozdělování peněz mezi jednotlivé aktéry s cílem posílit efektivitu vynaložených prostředků a také podpořit spolupráci vědy a průmyslu. Tady chci zmínit speciálně program epsilon, chci ujistit jak pana prezidenta Hanáka, tak i vás všechny přítomné, že vláda bude na začátku příštího roku hledat další finanční zdroje tak, abychom spolupráci průmyslu a vědy v rámci aplikovaného výzkumu podpořili.

Pokud jde o školství, naše školství je dlouhodobě podfinancované a ve srovnávacích testech čeští žáci a studenti bohužel v řadě sledovaných dovedností zaostávají za svými zahraničními kolegy. Budeme se snažit systematicky zvyšovat výdaje na školství s důrazem na základní a střední školství včetně otázky platů učitelů a zaměstnanců veřejných škol všech stupňů. Ministerstvo školství ale také začalo pracovat na zjišťování kvalifikačních potřeb a požadavků trhu práce. To je nová věc, která tady v minulosti nebyla. V této věci vznikl materiál, který je nyní projednáván s dotčenými resorty a partnery, jako je Svaz průmyslu a dopravy nebo Hospodářská agrární komora. Pilotně se testují jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou. Naším cílem také je, aby se do maturitní zkoušky, do státní maturitní zkoušky, jako povinný předmět vrátila matematika. Připravuje se také konkrétní podoba mistrovské zkoušky, v roce 2016 se rozběhne její pilotní testování.

Vážené dámy, vážení pánové,

chtěl bych na tomto místě skutečně poděkovat za to, že se vládě v uplynulých osmi měsících dařilo vést poctivý a mnohovrstevný sociální dialog. Vážím si tohoto dialogu a vážím si tohoto dialogu ve vztahu k zaměstnavatelům, ke Svazu průmyslu a dopravy a i ve vztahu k odborům. Jsem přesvědčen o tom, že intenzita tohoto dialogu přispívá ke zvyšování kvality, rozhodování české vlády a umožňuje nám, abychom vedli intenzivní debatu o všech strategických klíčových záměrech, na kterých se naše země potřebuje prostřednictvím vládního rozhodování dohodnout.

Vážené dámy, vážení pánové,

věřím, že před sebou máme období ekonomického růstu. Chci vás ujistit o tom, že vláda bude svými kroky udržitelný hospodářský růst podporovat, s ohledem na podporu ekonomiky byl koneckonců připraven i návrh rozpočtu na příští rok. Rok 2015 bude rokem důležitých změn v oblasti školství, vědy a výzkumu a také stavební legislativy s cílem odstranit zbytečné bariéry, které brání našemu ekonomickému rozvoji. Budeme se soustředit také na vytváření férového podnikatelského prostředí, včetně odstraňování zbytečné byrokracie, včetně boje s korupcí a včetně boje s daňovými úniky.
Doufám, že se nám všem bude dařit společně přispívat ke zdárnému rozvoji celé naší země.

Děkuji za spolupráci a děkuji za vaši pozornost.

29.09.2014 21:03

Budeme propouštět a škrtat, říká ředitel ČEZ Beneš pro HN

Budeme propouštět a škrtat, ale zároveň chceme nakupovat. Generální ředitel energetické skupiny ČEZ v rozhovoru pro Hospodářské noviny nastínil strategii, kterou se má ČEZ v dalších letech vydat. Patří do ní akvizice Slovenských elektráren a reakce na posun energetického trhu směrem k zákazníkovi. "Když budete chtít být za pár let energeticky soběstačný, budeme tou firmou, která vám dodá solární panely, baterie, půjčí vám na ně, poskytne pojištění i údržbu," říká Beneš. Rozhovor čtěte ZDE

 

Zdroj: Hospodářské noviny

FOTO: HN - MATEJ SLÁVIK

 

29.09.2014 20:43

Seznamte se s aktuální verzí novely energetického zákona

Legislativní rada vlády na svém jednání 28. srpna 2014 přerušila projednávání návrhu s tím, že má předkladatel do návrhu zapracovat připomínky z návrhu stanoviska Legislativní rady vlády. Na jednání byla dohodnuta řada změn, které ve většině případů odstraňují rozpory z mezirezortního připomínkového řízení, zejména pokud jde o sporné ustanovení o omezení maximálního množství elektřiny z obnovitelných zdrojů s nárokem na podporu, které bylo vypuštěno. Došlo také k úpravě od Energetického regulačního úřadu původně navrženého ustanovení § 51 týkajícího se neoprávněného čerpání podpory. V případě podpory bioplynových stanic využívajících zemědělské produkty byla oproti původnímu návrhu změněna forma jejich podpory z kombinované výroby elektřiny a tepla na podporu tepla, a to na základě doporučení Energetického regulačního úřadu. Variantně je jako kompromis s Energetickým regulačním úřadem navrženo ustanovení týkající se poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu. Více ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat: Aktualizace Státní energetické koncepce ČR, podklady ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE