Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

04.09.2014 11:06

Tradiční Železný týdne zahájí již zítra! Partnery jsou letos muzea.

Dvanáct regionálních muzeí podpoří letos tradiční akci kolektivního systému ELEKTROWIN Železný týden. Akce, která se letos koná už počtvrté, je určena ke zvýšení zpětného odběru vysloužilých spotřebičů v České republice. Železné týdny se v jednotlivých regionech postupně uskuteční od 5. do 28. září.

"Už tradičně se během září zvyšuje množství spotřebičů odevzdaných k recyklaci, Železný týden je pro naše spoluobčany velkou výzvou, během něj se vždy provětrají sklepy, garáže i půdy, kam se někdy během roku staré spotřebiče odkládají,“ říká generální ředitel ELEKTROWIN a.s. Roman Tvrzník.

"Naši předkové sice slovo ‚recyklace‘ neznali, v každodenním životě se ale chovali velmi ekologicky,“ upozorňuje Jindřich Ondruš, ředitel Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. „Ještě zhruba před 150 lety zejména na venkově domácnosti neprodukovaly prakticky žádný zbytkový odpad, protože zužitkovaly téměř vše beze zbytku,“ dodává Ondruš.

Ani zámožnější městské domácnosti dlouho neřešily, kam s vysloužilými elektrospotřebiči. Ještě ve 30. letech 20. století byl totiž například nákup ledničky velký luxus a i když taková lednice dosloužila, zůstávala v bytě jako kus nábytku.

I díky tomu se například pražskému Národnímu technickému muzeu daří získávat cenné přírůstky. Jen během loňského zářijového „recyklačního víkendu“ sem návštěvníci přinesli zhruba stovku spotřebičů, z nichž kurátoři vybrali ty nejzajímavější do sbírek muzea. Byly mezi nimi například dvě ledničky ze 30. let 20. století.

"Přelom 80. a 90. let už ale tak dobře zdokumentovaný nemáme, alespoň ne v oblasti elektrotechniky, informatiky a akustiky,“ upozorňuje Hynek Stříteský, ředitel Muzea elektrotechniky a médií, které je součástí NTM. Vysvětluje, že s nástupem tržní ekonomiky si domácnosti pořizovaly náhle dostupnou elektroniku i jiné spotřebiče z dovozu, zároveň se výrazně zrychlila jejich další obměna. Historickou hodnotu vyřazovaných spotřebičů si tehdy nikdo neuvědomoval. Podobně jako NTM chce letos využít Železný týden k rozšíření sbírek třeba také Muzeum východních Čech v Hradci Králové, jehož motto zní "sbíráme Vaše vzpomínky".

"Po výběru se mohou přinesené spotřebiče stát součástí muzejních sbírek a v budoucnu tak vydat dalším generacím svědectví o každodenním životě v minulosti i o dějinách techniky a průmyslu,“ vysvětluje Josef Šrámek, kurátor historického oddělení pověřený výběrem předmětů do sbírek.

Liberecká iQLandie zase v souvislosti s letošním Železným týdnem připravila sérii workshopů, kde si návštěvníci za pomoci lektorů rozeberou nejběžnější domácí spotřebiče a zároveň se dovědí, jak a proč fungují.

„První spotřebiče, které se stanou názornou pomůckou při workshopech, jsme shromáždili z vlastních domácností,“ říká Jana Pivoňková z marketingu iQLandie. "Rádi bychom ale využili i ty, které přinesou návštěvníci,“ dodává.

Do jednotlivých muzeí také během září zavítá unikátní pojízdné Recyklatorium, které vybídne návštěvníky k odložení drobného vysloužilého elektrospotřebiče, a to za odměnu. Za odevzdaný spotřebič čeká každého sleva na vstupném a dárek jako odměna za šetrný přístup k životnímu prostředí.

"Každý, kdo přinese spotřebič, se zároveň stane ‚hrdinou recyklace‘,“ doplňuje Roman Tvrzník s tím, že příchozí si také mohou otestovat své znalosti recyklace ve vědomostním kvízu přímo v Recyklatoriu. "Kromě dalších dárků si odnesou i upomínkovou fotografii s Recyklatoriem nebo dokonce jedinečný výtisk časopisu s vlastní fotografií na titulní straně,“ doplňuje Tvrzník.

Všechny staré spotřebiče se ovšem do muzeí nevejdou. Díky systému jejich zpětného odběru a recyklace, který v ČR funguje od roku 2005, se ale daří při výrobě nových využít většinu materiálů obsažených ve vyřazených výrobcích.  Vysloužilce z domácností může každý zdarma odevzdat nejen během zářijových "Železných týdnů“ v regionálních muzeích, ale na kterémkoli ze sběrných míst v celé ČR, a to po celý rok. Jen ELEKTROWIN už jich ve spolupráci s městy a obcemi, prodejci elektra nebo třeba dobrovolnými hasiči vytvořil na 12 000.

 

Kdy a kde proběhne letošní Železný týden?

5.–7. 9.

Muzeum Vysočiny – Jihlava

Valašské muzeum v přírodě – Rožnov p. Radhoštěm

Východočeské muzeum – Pardubice

 

12.–14. 9.

Slezské zemské muzeum – Opava

Muzeum východních Čech – Hradec Králové

Technické muzeum – Brno

 

19.–21. 9.

iQLANDIA science centrum – Liberec

Muzeum Lega – Tábor

Národní technické muzeum - Praha


26.–28. 9.

Muzeum města – Ústí nad Labem

Techmania Science Center – Plzeň

Vlastivědné muzeum – Olomouc 

 

Foto: Elektroodpad na Moravském náměstí v Brně. Autor: DENÍK/Attila Racek

04.09.2014 09:26

CNG novinky: 10 nejnovějších plnicích stanic

Počet plnicích CNG stanic v poslední době velmi rychle narůstá. V minulých letech docházelo k nárůstu nových plnicích stanic CNG v řádu jednotek, nyní se staví po desítkách. Stanice CNG nyní vznikají už i na běžných čerpacích stanicích – pouze přidáním stojanu na CNG – a proto si toho nemusí každý všimnout. V současné době je motoristům u nás k dispozici už celkem 60 plnicích CNG stanic, v Evropě přes 4 tisíce. Více ZDE

 

04.09.2014 09:16

MŽP připravuje program na podporu nízkoemisních zón

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) nabízí městům a  obcím možnost spolupráce při tvorbě Programu na podporu zavádění nízkoemisních zón, který bude součástí Národních programů Státního fondu životního prostředí ČR. Cílem programu bude spolufinancováním souvisejících opatření podpořit města a obce při zavádění nízkoemisních zón na jejich území.

Pro zjištění zájmu o takto zaměřený program a konzultace všech možností budoucího programu připravuje ministerstvo  na přelomu září a října společné jednání se zástupci měst a obcí, kde zvažují zavedení nízkoemisních zón. Konkrétní termín a místo setkání budou zveřejněny na webových stránkách Státního fondu životního prostředí ČR a Ministerstva životního prostředí.

MŽP prosí zájemce, aby se o tuto spolupráci obraceli na níže uvedneý kontakt do 20. září 2014.

 

Kontakt:

Bc. Jana Pokorná (oddělení ekonomických nástrojů Ministerstva životního prostředí)

e-mail: jana.pokorna@mzp.cz

Tel.: 267 12  2715.

 

04.09.2014 08:22

Nová "zúčtovací vyhláška" bude účinná od 1. října

NOVINKA Ve Sbírce předpisů ČR vychází nová vyhláška Energetického regulačního úřadu č. 193/2014 Sb. o způsobech a termínech účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie s účinností 1. října 2014. Nová vyhláška nahrazuje zúčtovací vyhlášku č. 439/2012 Sb.

Cílem navrhované právní úpravy je sjednocení procesů a definování účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny účastníkům trhu a následné stanovení způsobu a termínů účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy, a rovněž účtování a hrazení složky ceny za distribuci elektřiny spojenou s podporou decentrální výroby elektřiny.

Cílem této vyhlášky je také definovat způsob a postup stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou a jeho úhrady operátorovi trhu a termíny a způsob informování výrobce povinně vykupujícím nebo vykupujícím o dosažení záporné ceny na denním trhu s elektřinou a o situaci, kdy nedojde k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu. Vzhledem k zastavení podpory na biometan od roku 2014 není již v tomto právním předpisu oproti stávajícímu právnímu předpisu stanoveno hrazení složky ceny za přepravu plynu a ceny za distribuci plynu na krytí nákladů spojených s podporou biometanu.

 

Text nové vyhlášky:

193

VYHLÁŠKA


ze dne 28. srpna 2014


o způsobech a termínech účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie



Energetický regulační úřad stanoví podle § 53 odst. 2 písm. h), i), k), n) a o) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 90/2014 Sb., k provedení § 11 odst. 9 až 11, § 13 odst. 1, § 28 odst. 4 a § 43 odst. 3 tohoto zákona:

 

§ 1

Předmět úpravy


Tato vyhláška stanoví
 

a) způsob a termíny účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny,
 
b) způsob a termíny účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy,
 
c) způsob a termíny účtování a hrazení složky ceny za distribuci elektřiny spojené s podporou decentrální výroby elektřiny,
 
d) termíny a způsob informování výrobce povinně vykupujícím nebo vykupujícím o dosažení záporné ceny na denním trhu s elektřinou a o situaci, kdy nedojde k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu,
 
e) způsob a postup stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou a jeho úhrady mezi povinně vykupujícím a operátorem trhu.

 
§ 2

Účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených
s podporou elektřiny


(1) Obchodník s elektřinou nebo výrobce elektřiny účtuje zákazníkovi cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za dodávku elektřiny.

(2) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel distribuční soustavy účtuje zákazníkovi cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za přenos nebo za distribuci elektřiny.

(3) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel distribuční soustavy účtuje výrobci cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny do 15 dnů od sdělení množství elektřiny, za které se cena hradí, pokud se nedohodnou jinak. Výrobce elektřiny sděluje množství elektřiny provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli distribuční soustavy prostřednictvím systému operátora trhu podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou1), nebo podle vyhlášky upravující vykazování a evidenci elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů a biometanu2).

(4) Provozovatel distribuční soustavy, ke které je připojena lokální distribuční soustava, účtuje provozovateli této lokální distribuční soustavy cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny do 7 dnů od sdělení množství elektřiny, za které se cena hradí. Provozovatel lokální distribuční soustavy sděluje množství elektřiny provozovateli distribuční soustavy podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou1). Při sdělování množství elektřiny, účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny mezi provozovatelem nadřazené a provozovatelem připojené distribuční soustavy se postupuje obdobně.

(5) Má-li zákazník povinnost hradit cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny obchodníkovi s elektřinou nebo výrobci elektřiny, účtuje příslušný provozovatel distribuční soustavy cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny tomuto obchodníkovi s elektřinou nebo výrobci elektřiny, a to způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za distribuci.

 

§ 3

Účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou
elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové
soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy


(1) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy předávají operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvanáctého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o předběžném množství elektřiny, za které se hradí cena na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu provozovateli přenosové soustavy a provozovateli regionální distribuční soustavy do patnáctého dne téhož kalendářního měsíce cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny. Výše úhrady se určí jako součin výše ceny za MWh a předběžného množství elektřiny se započtením korekčního faktoru podle § 7.

(2) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy předávají operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvacátého osmého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o skutečném množství elektřiny, za které se cena hradí. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi předběžným a skutečným množstvím elektřiny se započtením korekčního faktoru podle § 7.

(3) V případě zjištění nedostatků v údajích o skutečném množství elektřiny předaných operátorovi trhu podle odstavce 2 za předchozí zúčtovaná období předává provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy operátorovi trhu prostřednictvím samostatného výkazu aktualizaci skutečného množství elektřiny, za které se hradí cena na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi skutečným množstvím elektřiny podle odstavce 2 a jeho aktualizací.

(4) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy uhradí operátorovi trhu částku podle odstavce 1 a případné doplatky podle odstavců 2 nebo 3 do 5 pracovních dnů od doručení vyúčtovacího dokladu. Operátor trhu vrátí provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy případný přeplatek podle odstavců 2 a 3 ve stejném termínu.

 

§ 4

Účtování a hrazení složky ceny za distribuci elektřiny

spojené s podporou decentrální výroby elektřiny


(1) Provozovatel nadřazené distribuční soustavy účtuje složku ceny za distribuci elektřiny spojenou s podporou decentrální výroby elektřiny (dále jen "složka ceny") provozovateli připojené distribuční soustavy způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za distribuci. Provozovatel připojené distribuční soustavy sděluje údaje o množství elektřiny, za které je složka ceny účtována, provozovateli nadřazené distribuční soustavy podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou1).

(2) Provozovatel regionální distribuční soustavy předává operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvanáctého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o předběžném množství elektřiny, za které se hradí složka ceny. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu provozovateli regionální distribuční soustavy do patnáctého dne téhož kalendářního měsíce úhradu ve výši, která se určí jako součin výše složky ceny a předběžného množství elektřiny.

(3) Provozovatel regionální distribuční soustavy předává operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvacátého osmého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o skutečném množství elektřiny, za které se složka ceny hradí. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi předběžným a skutečným množstvím elektřiny.

(4) V případě zjištění nedostatků v údajích o skutečném množství elektřiny předaných operátorovi trhu podle odstavce 3 za předchozí zúčtovaná období předává provozovatel regionální distribuční soustavy operátorovi trhu prostřednictvím samostatného výkazu aktualizaci skutečného množství elektřiny, za které se složka ceny hradí. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi skutečným množstvím elektřiny podle odstavce 3 a jeho aktualizací.

(5) Provozovatel regionální distribuční soustavy uhradí operátorovi trhu částku podle odstavce 2 a případné doplatky podle odstavců 3 nebo 4 do 5 pracovních dnů od doručení vyúčtovacího dokladu. Operátor trhu vrátí provozovateli regionální distribuční soustavy případný přeplatek podle odstavců 3 a 4 ve stejném termínu.

 

§ 5

Informace o dosažení záporné ceny a o situaci, kdy nedojde
k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny

Povinně vykupující nebo vykupující informuje výrobce o dosažení záporné ceny nebo o tom, že nedošlo k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu, a to v den, kdy taková situace nastala, způsobem umožňujícím dálkový přístup uvedením odkazu na informace zveřejňované operátorem trhu o obchodování na denním trhu s elektřinou.




§ 6

Stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou
a jeho úhrada

(1) Při stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou se vychází z cen dosažených na denním trhu organizovaném operátorem trhu.

(2) Povinně vykupující hradí operátorovi trhu platbu vyplývající z rozdílů mezi hodinovými cenami a výkupní cenou za obchodní hodiny, ve kterých došlo k sesouhlasení nabídky a poptávky na denním trhu, stanovenou postupem podle přílohy k této vyhlášce.




§ 7

Způsob vypořádání z předcházejících období

Pokud Energetický regulační úřad stanoví provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy podle vyhlášky upravující způsob regulace cen a postupy pro regulaci cen v elektroenergetice3) kladný korekční faktor související s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů, kombinované výroby elektřiny a tepla a druhotných energetických zdrojů, operátor trhu účtovanou úhradu podle § 3 odst. 1 a 2 sníží o jednu dvanáctinu stanoveného korekčního faktoru. Pokud Energetický regulační úřad stanoví provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy záporný korekční faktor, operátor trhu účtovanou úhradu podle § 3 odst. 1 a 2 zvýší o jednu dvanáctinu stanoveného korekčního faktoru.




§ 8

Zrušovací ustanovení

Vyhláška č. 439/2012 Sb., o stanovení způsobu a termínů účtování a hrazení složky ceny za přenos elektřiny, přepravu plynu, distribuci elektřiny a plynu na krytí nákladů spojených s podporou elektřiny, decentrální výroby elektřiny a biometanu a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o zúčtování), se zrušuje.




§ 9

Účinnost


Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2014.

 

Předsedkyně:

Ing. Vitásková v. r.

 

 

Příloha k vyhlášce:

 

Stanovení měsíční výše platby vyplývající z rozdílů mezi hodinovou cenou a výkupní cenou

Měsíční výše platby P vyplývající z rozdílů mezi hodinovou cenou a výkupní cenou se vypočte podle vzorce:

 

 

kde

 

n          je počet hodin v kalendářním měsíci,

hci       je sesouhlasená hodinová cena na denním trhu s elektřinou v hodině i; pokud sesouhlasená hodinová cena na denním trhu je záporná, použije se pro účely výpočtu platby P hodnota 0,

MEi     je množství elektřiny dodané ze všech obnovitelných zdrojů uplatňujících formu podpory výkupními cenami v hodině i v kalendářním měsíci,

o          je počet druhů obnovitelných zdrojů,

m         je počet kategorií a tarifů výkupních cen podle data uvedení zařízení do provozu, případně podle výše instalovaného výkonu a použitého paliva uvedeného v cenovém rozhodnutí Energetického regulačního úřadu u podpory formou výkupních cen obnovitelného zdroje s,

vcst      je výkupní cena obnovitelného zdroje s ve výkupní ceně t,

MEst    je množství elektřiny dodané z obnovitelného zdroje s ve výkupní ceně t za kalendářní měsíc za hodiny, ve kterých došlo k sesouhlasení nabídky a poptávky na denním trhu.

 

04.09.2014 07:54

E15: Nová podpora bioplynu naráží na odpor

Sotva letos stát zastavil veškerou provozní podporu novým obnovitelným zdrojům, už připravuje podporu novou. Tentokrát pouze pro bioplynové stanice, které budou zpracovávat zemědělský a komunální biologický odpad. Nové odpadové bioplynky by podle připravované novely zákona o podporovaných zdrojích měly mít nárok na provozní podporu formou zeleného bonusu od roku 2017. Obnovení podpory si do zákona prosadilo ministerstvo zemědělství jako formu pomoci zemědělcům. Vzniknout by mohlo až 80 nových bioplynek. Z pohledu Energetického regulačního úřadu jde o nesystémové řešení. Ministerstvo životního prostředí chce bioplynky podporovat proto, že budou moci od příštího roku zpracovávat také odpady z kuchyní a stravoven. Více ZDE

 

Zdroj: E15

03.09.2014 16:18

Vláda schválila novelu zákona EIA. Aktuální znění návrhu zákona ke stažení!

Na tiskové konference vlády ČR ministr životního prostředí Richard Brabec dnes oznámil, že vláda schválila novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Novela má velký význam z pohledu čerpání evropských dotací. Cílem návrhu je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy s tzv. směrnicí EIA. Novela postupuje dále do schvalovacího procesu a měla by být platná od prvního ledna 2015. Dále ministr R. Brabec uvedl, že Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně připravuje zásadní novelu stavebního zákona. Novela by měla vytvořit tzv. jednotné povolovací řízení, tedy spojí se proces EIA (a další procesy) s územní a stavební řízení do jednoho, účinnost se předpokládá 1. ledna 2016.

 

 

Na základě stanoviska LRV došlo v novele zákona EIA zejména k následujícím změnám:

  • závěr zjišťovací řízení (ZZŘ)

- tzv. pozitivní ZZŘ (je nutné provést proces EIA) bude vydáván ve formě usnesení - dosud pouze vyjádření  
- po dobu soudního přezkumu tzv. negativního ZZŘ (proces EIA se nepovede) nelze vydat povolení k záměru

  • coherence stamp (CS) = ověřovací závazné stanovisko, zda (ne)došlo ke změnám záměru mezi procesem EIA a vydáním povolení

- krom stavebního řízení bude CS vydáván vždy i pro územní řízení - dosud CS obligatorní pouze pro stavební řízení a změnu stavby před dokončením
- pokud ke změnám záměru nedošlo a orgán EIA coherence stamp nevydá, vždy tuto skutečnost sdělí úřadu, který vede povolovací řízení - dosud dle novely nebylo nutné sdělení vydávat

  • účast dotčené veřejnosti v povolovacích řízeních

-  30 denní lhůta pro přihlášení dotčené veřejnosti k účastenství v povolovacích řízeních - dosud 15 denní lhůta

  • přístup k soudní ochraně

- dotčená veřejnost bude oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu - dosud novela počítala s vytvořením možnosti práva dotčené veřejnosti na příznivé životní prostředí

 

 

Přehled výsledků:
  Výsledek

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Schváleno
Anotace
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů Schváleno
Anotace
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů Schváleno
Anotace
Informace o základních tezích novely stavebního zákona a časovém harmonogramu legislativních prací Schváleno
více ZDE
Statut Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky Schváleno
Návrh na určení Ministerstva průmyslu a obchodu jako vnitrostátního příslušného orgánu odpovědného za usnadňování a koordinaci procesu udělování povolení pro projekty společného zájmu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013 ze dne 17. dubna 2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě Odloženo

 

Dokumenty ke stažení - EIA (stav k 3.9.2014):

Materiál (PSP ČR - ST 299)

Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění


Související článek:

Vláda příští týden projedná důležité zákony (29.8.2014)

Vláda zítra projedná i teze novely stavebního zákona (2.9.2014)

 

03.09.2014 14:45

Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace na rok 2015

Evropská komise na konci července vydala "Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace na rok 2015" (dále PPU). Sdělení, které je přijímáno druhým rokem, určuje prioritní oblasti, v nichž hodlá Komise využívat evropskou normalizaci jako nástroj politiky na podporu nových nebo existujících právních předpisů a politik Unie v průběhu roku 2015. Níže uvádíme některé strategické priority evropské normalizace týkající se oblasti životního prostředí.

 

Ekodesign / výrobky spojené se spotřebou energie
Pokud jde o akce uvedené ve sdělení Komise „Plán pro Evropu účinněji využívající zdroje“, je nutné vypracovat normy týkající se účinného využívání zdrojů, jako jsou indexy recyklovatelnosti, využitelnosti nebo opětovné použitelnosti či trvanlivost výrobků nebo jejich hlavních složek, jakož i ostatní environmentální parametry, aby byla usnadněna charakterizace případných požadavků ekodesignu v dalších oblastech.

Další žádosti o normalizaci na podporu nařízení Komise, kterými se provádí směrnice o ekodesignu (např. větrací soustavy, ohřívače pro vytápění vnitřních prostorů a pro ohřev vody, pohotovostní režim při připojení na síť pro zařízení připojená do sítě a umožňující práci v síti), budou vydány jako jednotlivá pověření.

V případech, kdy Komise považuje za pravděpodobné, že nová opatření (tj. nařízení Komise nebo nařízení Komise v přenesené pravomoci) týkající se ekodesignu a/nebo energetických štítků budou navržena pro výrobky v rámci pracovního plánu pro ekodesign na období 2012–2014, by mohly být podány nové žádosti o normalizaci v těchto oblastech.

Komise hodlá žádosti o normalizaci vydat během druhého čtvrtletí 2015.

 

Recyklace odpadu
Provádění akce uvedené v bod ě 2.1.4.4 sdělení Komise COM(2013) 561 (dále jen „roční pracovní program Komise na rok 2014“) je třeba stále považovat za součást tohoto PPU, kromě odkazu na charakterizaci odpadu s nebezpečnou vlastností H 12 – uvolňování akutně toxického plynu kategorie 1, 2 nebo 3, pro který se pověření právě připravuje.

Komise hodlá žádosti o normalizaci vydat během prvního čtvrtletí 2015.

 

Kvalita ovzduší a průmyslové emise
Směrnice o arsenu, kadmia, rtuti, niklu a polycyklických aromatických uhlovodících požaduje monitorování polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU). Pro zajištění lepší srovnatelnosti údajů jsou požadovány ověřené standardní metody pro PAU.

Směrnice o průmyslových emisích zmocňuje Komisi k zavedení kontinuálního monitorování emisí polychlorovaných dibenzodioxinů a polychlorovaných dibenzofuranů (PCDD/PCDF) ze zařízení na spalování odpadu, jakmile budou v Unii dostupné vhodné měřicí postupy. Komise předpokládá, že v průběhu roku 2015 zašle evropským normalizačním organizacím pověření k dokončení ověřování existujících technických specifikací v této oblasti.

 

Alternativní paliva a související infrastruktura
Bude zapotřebí normalizace za účelem provádění balíčku Čisté zdroje energie pro dopravu, včetně Evropské strategie pro alternativní paliva a návrhu směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.

Komise hodlá rovněž podpořit rychlejší uvedení pokročilých koncepcí na trh prostřednictvím harmonizace a vytváření norem pro fotovoltaické technologie. Komise zkoumá oblasti týkající se alternativních paliv, které budou vyžadovat další normalizaci.

 

Chemické látky
Za součást tohoto PPU se nadále považuje provádění akce uvedené v bodě 2.2.16 ročního pracovního programu Komise na rok 2014.

Na základě rámcové směrnice o vodě a příbuzných předpisů Komise zvažuje vypracování norem pro analytické metody u látek znečišťujících vodu a určitých biologických a mikrobiologických parametrů.

 

Fluorované skleníkové plyny
Nové nařízení o fluorovaných skleníkových plynech (č. 517/2014) zavádí dalekosáhlé změny politiky s cílem omezit používání fluorovaných skleníkových plynů v zařízeních, jako jsou klimatizační systémy, chlazení, pěny, protipožární zařízení a aerosoly. Komise tudíž předpokládá tyto akce:

  • zmapovat stávající normy a jejich význam pro druhy zařízení, pro které platí nové nařízení o fluorovaných skleníkových plynech,
  • vydat doporučení k přezkumu, aktualizaci a případné harmonizaci těchto norem na základě technologického pokroku s cílem umožnit bezpečné používání alternativ nepoškozujících životní prostředí a odstranit zbytečné překážky jejich využívání,
  • zahájit proces přezkumu v oblastech, kde je považován za nezbytný.

 

Udržitelné používání fosforu
Na základě svého závazku, který přijala v plánu pro Evropu účinně využívající zdroje, zveřejnila Komise v roce 2013 konzultativní sdělení o udržitelném využívání fosforu. Činnosti a opatření politiky navazující na konzultaci mohou vést k možným normalizačním činnostem.

 

Horizont 2020
Vypracování a provádění programů pro výzkum a inovace, také prostřednictvím normalizace, jsou nezbytné pro řešení problematiky konkurenceschopnosti. Program Horizont 2020 poskytne silnou podporu pro využívání inovací na trhu, zejména na pomoc normalizaci prostřednictvím výzkumu a prostřednictvím zavádění vědy do norem. Normalizační činnosti jsou nezbytnou cestou pro přijímání výsledků výzkumu trhem a pro šíření inovací.

 

Dokument ke stažení:

Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace na rok 2015

Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace (31.7.2013)

 

03.09.2014 08:52

Host Studia Leonardo: prof. Václav Janda z Ústavu technologie vody a prostředí VŠCHT

ECHO Vysokou kvalitu vody v Česku považujeme za samozřejmost. Za tímto faktem se ale skrývá složitý proces výběru, úpravy a transportu vody do domácností. Kudy voda proteče, než doma otočíme kohoutkem? Moderátor Jan Burda se zeptá ve čtvrtek 4. září od 16.10 prof. Václava Jandy z Ústavu technologie vody a prostředí VŠCHT v Praze. Od 10:00 do 16:40 lze zítra hostovi pokládat otázky. Studio Leonardo (ČRo Plus) můžete poslouchat ZDE.

 

 

Prof. Ing. Václav Janda, CSc.
Inženýrské studium dokončil v roce 1977, doktorské v roce 1981 v oboru Technologie vody na Katedře technologie vody a prostředí. Do roku 1993 pracoval na Ústavu technologie vody a prostředí jako odborný asistent a vědecký pracovník. V roce 1993 se habilitoval a působil jako docent. V roce 2000 byl jmenován profesorem v oboru Chemie a technologie ochrany životního prostředí. Pracuje také jako proděkan Fakulty technologie ochrany prostředí. Absolvoval zahraniční stáže v Belgii (University of Ghent, 1989) a Velké Británii (University of Leeds, 1993). Je tajemníkem Československé asociace vodárenských expertů. 

Nosnými tématy ve vědecké a pedagogické činnosti jsou chemické a biologické způsoby úpravy vlastností vody a analýza organických látek ve vodách a obecně životním prostředí. Zajímá se také o otázky výroby energie a racionální využití alternativních zdrojů energie a tepla. 

 

Zdroj: ČRo Plus

02.09.2014 10:17

Vláda zítra projedná i teze novely stavebního zákona

Vláda na svém zítřejším zasedání kromě novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona o hospodaření s energií a bude informována o základních tezích novely stavebního zákona. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) předpokládá, že novela by mohla být účinná od roku 2016. MMR chce také zřídit speciální pracovní skupinu.

"Základní teze novely stavebního zákona s cílem zjednodušit a zrychlit povolovací řízení MMR spatřuje zejména v jednom rozhodnutí zahrnující všechna povolení potřebná k realizaci záměru, ve spojení procesu posuzování vlivů na životní prostředí a dále např. i řízení o vydání integrovaného povolení (IPPC) s povolováním stavby, v upřesnění působnosti dotčených orgánů, ve zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací, v umožnění využití územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy a ve zkrácení lhůt v soudním řádu správním umožňující přezkum opatření obecné povahy.", uvedla Veronika Vároši z tiskového oddělení MMR.

Časový harmonogram legislativních prací na novele stavebního zákona MMR připravilo tak, že v prosinci tohoto roku by měl být zpracován návrh zákona. Mezi prosincem a únorem je naplánováno mezirezortní připomínkové řízení s tím, že by měla být nová norma předložena vládě ČR během března. MMR předpokládá, že novela stavebního zákona by měla být účinná od prvního ledna 2016.

 

Harmonogram v kostce:

  • prosinec 2014: zpracování návrhu zákona
  • prosinec 2014 – únor 2015: meziresortní připomínkové řízení                      
  • březen 2015: předložení návrhu zákona vládě
  • leden 2016: předpokládaná účinnost zákona

 

MMR dále uvedlo, že za účelem aktivní a účinné spolupráce bude zřízena pracovní skupina složená ze zástupců stavebních úřadů, dotčeným ministerstev, profesních organizací a investorské sféry.

Poslední "velká novela" stavebního zákona nabyla účinnosti prvního ledna 2013 a to zákonem č. 350/2012 Sb., která přinesla do praxe velké množství změn. Současně s novelou stavebního zákona byly novelizovány i některé související předpisy, např. zákon o správních poplatcích a prováděcí předpisy.



Čtěte také:

Vláda příští týden projedná důležité zákony (29.8.2014)



Foto: www.nejlepsibydleni.cz

 

02.09.2014 09:43

REACH novinky: V platnost vstoupila dvě nová nařízení

V platnost vstoupilo nové nařízení Komise (EU) ze dne 15. 7. 2014, kterým se mění příloha nařízení (ES) č. 440/2008, kterým se stanoví zkušební metody podle nařízení (ES) č. 1907/2006 (nařízení REACH). Dále dne 22. 8. 2014 vstoupilo v platnost nové nařízení, kterým se rozšiřuje seznam chemických látek v příloze XIV nařízení REACH o dalších 9 látek podléhajících povolení pro určitá použití.

Dne 21. srpna 2014 bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nařízení Komise (EU) č. 900/2014 ze dne 15. července 2014, kterým se přizpůsobuje technickému pokroku nařízení (ES) č. 440/2008, kterým se stanoví zkušební metody podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek. Nařízení vstoupilo v platnost 24. srpna 2014.

Nařízení Komise (ES) č. 440/2008 obsahuje zkušební metody pro určování fyzikálně—chemických vlastností, toxicity a ekotoxicity chemických látek pro účely nařízení REACH.

Přidáním nových a aktualizovaných zkušebních metod je toto nařízení průběžně aktualizováno.

Nařízení Komise (EU) č. 900/2014 obsahuje šest nových zkušebních metod pro stanovení toxicity a jiných účinků na zdraví včetně studie vývojové neurotoxicity, rozšířené jednogenerační studie reprodukční toxicity, transgenního in vivo testu genové mutace na hlodavcích, testu in vitro s cílem posoudit účinky na syntézu steroidních hormonů a dvou metod in vivo pro posouzení estrogenních a (anti) androgenních účinků.


 
Nařízení Komise (EU) č. 895/2014 k příloze XIV nařízení REACH

Nové nařízení Komise (EU) č. 895/2014 ze dne 14. 8. 2014, kterým se mění příloha XIV nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, stanoví další látky, které budou podléhat povolení pro určitá použití.

Všechny tyto látky splňují kritéria pro klasifikaci jako karcinogenní (kategorie 1A nebo 1B) nebo toxické pro reprodukci (kategorie 1B). Látky jsou používány například jako rozpouštědla, antikorozní činidla a tužidla.

Jedná se o následující látky:

  • formaldehyd, oligomerní reakční produkty s anilinem (technický MDA)
  • kyselina arseničná
  • bis(2—methoxyethyl)ether (diglym)
  • 1,2—dichlorethan (EDC)
  • 2,2′—dichlor—4,4′—methylendianilin (MOCA)
  • chroman chromitý
  • chroman strontnatý
  • chroman draselno—zinečnatý
  • oktahydroxid—chroman pentazinečnatý

U každé látky v seznamu je uvedeno nejzazší datum podání žádosti o povolení (od února 2016 do července 2017) a dále datum, od kterého je její používání a uvádění na trh zakázáno (datum zániku).

 

Příloha XIV nařízení REACH obsahuje v současné době již 31 látek.

 

 

 

Zdroj: MPO

02.09.2014 09:11

OPŽP: Podat žádost o platbu lze i před nabytím účinnosti smlouvy o spolufinancování

Státní fond životního prostředí ČR z důvodu zajištění maximálního čerpání finančních prostředků z Operačního programu Životní prostředí umožňuje příjemcům podpory generovat v systému BENE-FILL žádosti o platbu ještě před tím, než příjemci projednají, schválí a  zašlou podepsanou smlouvu o spolufinancování zpět na fond.  

Jedná se o případy, kdy jsou projekty spolufinancovány z prostředků fondu, to znamená, že  příjemce podpory obdrží společně s Rozhodnutím o poskytnutí dotace i Smlouvu o poskytnutí podpory ze SFŽP ČR. Avšak proplacení žádosti o platbu je možné až ve chvíli, kdy se smlouva stane právně účinnou.

Možnost podat žádost o platbu ještě před nabytím účinnosti smlouvy o spolufinancování je jedním z loňských akceleračních opatření, které se osvědčilo v praxi.

Státní fond proto žádá příjemce podpory, aby tohoto způsobu podávání žádosti o platbu maximálně využívali a tím umožnili souběžnou administraci a finanční kontrolu  žádosti o platbu a schvalování smlouvy na straně příjemce podpory. 

 

 

Zdroj: SFŽP

02.09.2014 08:57

Všechny zásobníky zemního plynu jsou téměř plné

Veškerá skladovací kapacita zemního plynu ve výši 2,931 miliard metrů kubických je již nyní v ČR téměř naplněna. Zásobníky RWE Gas Storage a MND Gas Storage jsou naplněny na cca 97 procent, zcela plné by měly být během několika příštích dní. Česká plynárenská soustava je již nyní dobře připravena na nadcházející zimní topnou sezónu 2014/2015 a případné poklesy dodávek. Česká republika se podílem skladovací kapacity na roční spotřebě plynu řadí mezi evropskou špičku. Podzemní zásobníky mají v případě politických konfliktů, kdy by dodavatel plynu případně omezil nebo zcela zastavil dodávky, zásadní roli pro spolehlivost dodávek. Více ZDE

01.09.2014 18:50

Kontrola přepravy odpadů přes hranice nezjistila žádné závažné porušení zákona

Společná kontrolní akce pracovníků MŽP, ČIŽP, celní správy a dopravní i cizinecké policie proběhla koncem srpna na bývalém česko-slovenském hraničním přechodu Starý Hrozenkov – Drietoma. Kontroloři se zaměřili na přepravu odpadů, které se do ČR vozí k dalšímu využití, nebo přes republiku putují do jiných států. Kontrola, která na české i slovenské straně probíhá pravidelně několikrát do roka, nezjistila až na několik administrativních nedostatků žádné závažné pochybení.

„Kontrolní akce se zaměřila na přepravu odpadů, které se do České republiky dopravují k dalšímu využití do zpracovatelských zařízení, nebo se přes naše území převážejí ke zpracování v jiných státech. Smyslem těchto pravidelných kontrol, které spolu s kolegy z příslušných orgánů ze sousedních států pořádáme pravidelně několikrát do roka, je prověřit, zda se při přepravě odpadů dodržují evropské i české právní předpisy,“ prozrazuje náměstkyně ministra Berenika Peštová.

Celodenní kontrolní akce zaměřená na převoz odpadů proběhla tentokrát ve spolupráci s partnerskými kontrolními orgány Slovenska a z pohledu MŽP neukázala až na několik administrativních nedostatků žádné závažné porušení zákona. Kontrolou prošlo přes 200 kamionů. U 36 vozidel provedli pracovníci ČIŽP, celní správy a dopravní i cizinecké policie prohlídku podrobnou. Kontroloři zaznamenali tři případy přeshraniční přepravy odpadů. Všechny byly deklarovány jako přepravy v režimu tzv. zeleného seznamu, které nepodléhají souhlasu českého ani slovenského ministerstva.

Inspektoři ČIŽP prověřili, zda přepravované odpady odpovídají předloženým dokladům, a zkontrolovali oprávněnost českých příjemců dovážené odpady využívat. Nedostatky objevili ve vyplnění doprovodného formuláře s povinnými informacemi o zásilce odpadů – a to u všech tří kontrolovaných nákladních aut. U jednoho z nich chybělo i povinné označení, které podle zákona musejí mít vozidla převážející odpad. Jednalo se ale jen o administrativní nedostatky, takže řidiči byli na místě poučeni o správném vyplnění doprovodného dokladu. Zjištěné nedostatky pak budou dále řešeny s odesílateli zásilek. Závažné porušení předpisů ale kontroloři nezjistili.

„Tyto pravidelné kontroly slouží jako prevence proti nedovolené přepravě odpadů a MŽP se jich účastní už od vstupu do Evropské unie v roce 2004, v posledních letech také v rámci mezinárodního projektu sítě IMPEL [1] Prosazovací akce III [2],“ dodává náměstkyně Berenika Peštová.

 

Poznámky:

[1] European Union Network for the Implementation and Enforcement of Environmental Law (IMPEL) vznikl v roce 1992 jako neformální síť evropských regulátorů a institucí a je zaměřený na implementaci a prosazování práva životního prostředí. Tato síť se zavázala přispívat k efektivní aplikaci environmentální legislativy EU skrze budování kapacit, zvýšení povědomí, sdílení dobré praxe, poskytováním příruček a nástrojů, prosazování spolupráce za poskytování zpětné vazby zákonodárcům a regulátorům o praktičnosti a prosaditelnosti environmentální legislativy.

[2] Projektu “Prosazovací akce III” se účastní 25 zemí, v rámci vykonávaných kontrol se v něm zjišťuje porušení evropské legislativy při přeshraniční přepravě odpadů.

01.09.2014 12:52

ČN: Bez povolení se budou moct kácet i ovocné stromy mimo zahrady

Bez povolení se budou moct kácet i ty ovocné stromy, které rostou nejen na zahradách ale i na dalších pozemcích v blízkosti domů, chat či chalup nebo na veřejných prostranstvích. Ministerstvo životního prostředí vyhovělo podle zjištění ČTK zásadní připomínce, kterou k novele vyhlášky o ochraně dřevin vzneslo několik subjektů. Nově by se tak mohly kácet ovocné stromy například i na nádvořích nebo v dalších částech obcí, kde běžně rostou. Z ovocných druhů se bude moct porazit například hrušeň, jabloň, meruňka, ořešák, třešeň a i třeba pistáciovník nebo mandloň. Pro ostatní neovocné druhy si budou muset lidé obstarat souhlas úředníků. Cenné a okrasné stromy s průměrem kmene přes 80 centimetrů ve výšce 1,3 metru nad zemí se naopak nově nebudou moci vůbec volně kácet ani na vlastní zahradě. Více ZDE

 

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE