Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

08.04.2015 12:27

Slovensko sepsalo petici proti novému zákonu o odpadech, prezident nakonec normu podepsal

Petici s více než 6500 podpisy doručili včera do podatelny Kanceláře prezidenta SR představitelé iniciativy, jejímž cílem je zastavit schválení nového zákona o odpadech. Prezidenta Andreje Kiska žádají, aby ho vrátil na jednání Národní rady SR. "Komu může vyhovovat vytváření monopolu na trhu s odpadem," ptá se člen petičního výboru. Rozhodování o tom, zda tento významný zákon podepíše nebo jej vrátí Národní radě Slovenské republiky s připomínkami, však podle prezidenta nebylo jednoduché.

V petici zároveň iniciátoři vyzývají vládu Roberta Fica, aby byl zákon přepracován ve prospěch všech občanů Slovenska. Obávají se, že takto schválený zákon povede k vyšším poplatkům za odvoz a likvidaci odpadu.

Zákon podle iniciátorů petice bude negativní dopady i na šíření černých skládek a tím i na další znehodnocování našeho životního prostředí.

Schválený zákon diskriminuje soutěše organizace působící v odpadovém hospodářství na Slovensku. V konečném důsledku způsobí ztrátu cca 2 500 pracovních míst v odvětvích zpracování odpadů a jejich recyklace na území Slovenské republiky, " uvedl člen petičního výboru Vladimír Šinák. "Komu může vyhovovat vytváření monopolu na trhu s odpadem, komu může vyhovovat zvyšování cen za smetí pro všechny občany Slovenska, komu může vyhovovat rušení pracovních míst na Slovensku?" Ptá se Šinák.

Petiční výbor také upozorňuje, že Evropská komise pravděpodobně začne proti České republice řízení o porušení předpisů EU v tzv. infringement procedure a uloží České republice příslušné sankce.

Aktivisté dnes zároveň odstartovaly okružní jízdu po Slovensku, ve které schcú občanům vysvětlovat nebezpečí schváleného zákona na jejich každodenní život.

 

Prezident Andrej Kiska podepsal zákon o odpadech
Rozhodování o tom, zda tento významný zákon podepíše nebo jej vrátí Národní radě Slovenské republiky s připomínkami, však podle prezidenta nebylo jednoduché. V zákoně o odpadech prezident zjistil několik nejasných ustanovení, které samy o sobě nezakládají důvod k vrácení zákona jako celku. Přesto jsou tak významné, že na ně už teď upozorňuje.

K těmto sporným paragrafem zákona o odpadech patří především tato ustanovení:

1. Ustanovení § 59 odst. 8 zákona, který ukládá obci povinnost uhradit náklady přesahující výšku obvyklých nákladů v příslušném regionu. Hlava státu rozumí snaze zákonodárce vytvořit pro organizace odpovědnosti výrobců nástroj, kterým by se mohly bránit proti příliš vysokým cenám za tříděný sběr odpadu. Ale způsob, jakým to zákon řeší, by mohl být v rozporu s čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie, který stanoví zásadu, podle níž náhradu škody hradí znečišťovatel.

Zásada "znečišťovatel platí" patří podle článku čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie mezi základní zásady politiky Evropské unie v oblasti životního prostředí. Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že nikdo není povinen nést náklady spojené s odstraněním znečištění (odstraňování odpadů), na kterém se nepodílel.

2. Cílem směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/62 / ES ze dne 20. prosince 1994 o obalech a obalových odpadech v platném znění je mimo jiné zajištění funkčního vnitřního trhu tak, aby se odstranily překážky obchodu a narušení a omezení hospodářské soutěže v Evropské unii.

Podle § 81 odst. 22 zákona obec může pro nakládání s odpady z obalů a odpadů z neobalových výrobků sbíraných spolu s obalovými odpady uzavřít smlouvu pouze s jednou organizací odpovědnosti výrobců pro obaly na dobu nejméně jednoho kalendářního roku.

Zároveň je smluvní vztah s obcí podle § 28 zákona pro organizaci odpovědnosti výrobců nezbytnou podmínkou pro získání autorizace na svou činnost podle tohoto zákona. Podle § 94 zákona může organizace odpovědnosti výrobců přijít o autorizaci v případě nesplnění povinností vyplývajících z § 28 odst. 7, mimo jiné v případě, že nebude schopna smluvně zajistit objem sklizně, který odpovídá souhrnnému sběrového podílu výrobců, které zastupuje.

Schválený zákon může představovat několik rizik pro hospodářskou soutěž na relevantním trhu:

 

  • soutěž mezi organizacemi odpovědnosti výrobců se bude do značné míry odehrávat na úrovni obcí, nikoli na úrovni výrobců, protože zajištění dostatečného počtu smluv na pokrytí souhrnného sběrového podílu výrobců, které zastupuje, bude pro organizace rozhodující podmínkou získání a udržení autorizace,
  • získání ze zákona exkluzivní smlouvy s obcí jednou organizaci negativně ovlivňuje schopnost konkurenční organizace smluvně zajistit dostatečný objem sklizně, což může omezovat reálnou soutěž na relevantním trhu,
  • ustanovení principu "jedna obec - jedna smlouva" je třeba vykládat ve spojitosti s § 135 odst. 13 zákona, jakož i se skutečností, že podle veřejně dostupných údajů na relevantním trhu působí soutěžitel, který má smlouvy uvedené v citovaném paragrafu uzavřeno s více než 1 500 obcemi a městy. I přesto, že smlouvy uzavřené podle dosavadních předpisů jsou smluvní strany oprávněny písemně vypovědět iz důvodu nabytí účinnosti tohoto zákona, dává zákon tomuto jednomu soutěžiteli faktickou výhodu oproti ostatním organizacím odpovědnosti výrobců a může vést ke vzniku subjektu s dominantním postavením na relevantním trhu,
  • po počátečním rozdělení relevantního trhu mezi organizace odpovědnosti výrobců může princip "jedna obec - jedna smlouva" představovat natolik závažnou bariéru, že možnost případného vstupu nového subjektu na trh bude omezena, stejně jako reálná vzájemná soutěž stávajících subjektů.


Prezident Slovenské republiky Andrej Kiska dospěl k závěru, že tyto výhrady k některým ustanovením zákona o odpadech mají charakter, který by postačoval k jejich promítnutí do připomínek při vrácení zákona Národní radě Slovenské republiky. Na druhé straně, navrhnout jen vypuštění kritizovaných ustanovení není dostačující.

Vypuštění výše uvedených ustanovení zákona by vyžadovalo přepracování několika na ně navazujících ustanovení zákona. Na to prezident České republiky není oprávněn, neboť nedisponuje právem zákonodárné iniciativy, a nemůže v rámci práva veta navrhovat poslancem parlamentu takovou rozsáhlou "novelizaci" schváleného zákona.

Hlava státu však očekává, že během doby od vstupu zákona o odpadech do jeho vstupu v platnost zainteresovaní, především Ministerstvo životního prostředí České republiky, přispějí k tomu, aby se z obsahu této důležité zákonné úpravy odstranili nedostatky, které by mohly vést k negativním důsledkům nejen pro uživatele tohoto zákona, ale i pro Slovenskou republiku, která je zodpovědná za správnou implementaci práva Evropské unie.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Minister životného prostredia Peter Žiga dnes podal demisiu (1.4.2015, Odpady-portal.sk)

 

Zdroj: Odpady-portal.sk, Tisková zpráva Kanceláře Prezidenta SR

 


 

 

08.04.2015 10:26

Nečastější otázky a odpovědi k novému dotačnímu monitorovacímu systému

Nový monitorovací systém evropských fondů MS2014+ v programovém období 2014–2020 je připraven ke spuštění do ostrého provozu. Nový systém plně nahrazuje tři rozdílné systémy a to v gesci Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí končícího dotačního období 2007–2013, a tak sjednocuje a výrazně zjednodušuje proces podávání žádosti o dotaci. MMR ČR připravilo odpovědi na nejčastější otázky k novému monitorovacímu systému MS2014+, které najdete ZDE.

 

Mohlo by Vás zajímat:

  •  Evropské fondy 2014–2020: Jednoduše pro lidi  [PDF, 3.48MB] (2. vydání) – Brožura pro zájemce o dotace. Obsahuje základní vhled do problematiky programového období 2014–2020. Informuje o Dohodě o partnerství, metodických pokynech i novém monitorovacím systému MS2014+. Stěžejní část tvoří informace o desíti operačních programech.
08.04.2015 08:58

Přerovská sběrna přišla o licenci, opakovaně totiž porušovala zákon o odpadech

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení odpadového hospodářství v Olomouci požádali o odebrání povolení k provozování sběrny v Přerově. Sběrna provozovaná opakovaně vážně porušovala povinnosti stanovené zákonem o odpadech. Krajský úřad Olomouckého kraje na základě žádosti ČIŽP odebral souhlas k provozování zařízení.

Při kontrole sběrny v roce 2012 inspektoři zjistili porušení celkem čtyř ustanovení zákona o odpadech a uložili provozovateli pokutu 26 tisíc korun. Další pochybení zjistili i v roce 2013. „Provozovatel sběrny opět porušil zákon o odpadech. Vykoupil elektromotor z ventilátoru pantografické jednotky, tedy odpad, který měl charakter části průmyslového strojního zařízení. Za to mu inspektoři uložili další pokutu 50 tisíc korun,“ uvedl Erik Geuss, ředitel ČIŽP.

Proti pokutě bylo podáno odvolání, Ministerstvo životního prostředí ho však zamítlo a rozhodnutí ČIŽP potvrdilo. Vzhledem k opakovanému porušení zákona o odpadech požádala ČIŽP Krajský úřad Olomouckého kraje o prověření udělení souhlasu k provozování zařízení. Ten dal inspekci za pravdu a souhlas k provozování zařízení v únoru 2015 odebral.

08.04.2015 08:37

iHNED: Jedna stavba, jedno razítko. Nový zákon má zjednodušit stavební povolení

Od poloviny příštího roku by měla všem ulevit novela stavebního zákona – cílem je, aby jedna stavba vyžadovala jen jedno povolení. Zatím investoři, ať už jde o developera, stát, nebo někoho, kdo si chce postavit rodinný dům, musejí nejdřív sehnat razítko, kterým stavbu „umístí“ do krajiny. Pak si jdou pro stavební povolení. Do budoucna se vše odehraje v jednom kroku.

Jednoduché stavby bude povolovat (jejich umístění i konkrétní podobu) obecný stavební úřad. Složitější stavby – například dálnice nebo rozšíření Jaderné elektrárny Temelín – přejdou pod speciální režim. Navíc se zkrátí doba, po kterou si lze na záměr stěžovat – dnes jsou to tři roky od chvíle, kdy projekt dostal zelenou. Zatím není jasné, jak se lhůta zkrátí, ministerstvo pro místní rozvoj hovoří o tom, že bude roční. Více ZDE

 

Čtěte také:

Novelu stavebního zákona by měla vláda projednat v červenci (23.3.2015)

 

Zdroj: iHNED.cz

08.04.2015 08:09

Návrh NV o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod...

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech. Rozsah změn si vyžádal zpracování nového nařízení vlády namísto novely platného nařízení č. 61/2003 Sb., které bude tak zrušeno. 

 

 

Návrh nařízení vlády zakotvuje oproti platné právní úpravě:

  • transpozici směrnice 2013/39/EU, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky,
  • vybrané definice – např. „průmyslové odpadní vody“, „městské odpadní vody“, jejichž absence vyvolávala v praxi nejasnosti,
  • zpřesnění náležitostí a podmínek povolení podle § 38 odst. 12 vodního zákona (Jedná se o výjimečné povolení umožňující vypouštět odpadní vody po přechodnou dobu – např. při zkušebním provozu - v emisních limitech neodpovídajících emisním standardům stanovených v nařízení vlády.),
  • úpravu přílohy č. 7 – nejlepší dostupné technologie mají být do budoucna definovány pouze slovním popisem, konkrétní hodnoty mají být vypuštěny.

 

Termín připomínek je stanoven na 28. dubna 2015. Navrhované nařízení má nabýt účinnosti 15. října 2015. Podklady ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, více ZDE (T: 9.4.2015)

07.04.2015 17:51

ČRo: Blackout v Turecku způsobila lidská chyba

Rozsáhlý výpadek proudu na konci března pravděpodobně způsobila série špatných rozhodnutí v řízení distribuce elektřiny. Dispečeři nejprve odpojili ze sítě dvě elektrárny, jenže v tu chvíli zároveň probíhala na dalších přenosových trasách údržba. Věřili, že takové zatížení turecká elektrická síť vydrží, ale zmýlili se. Když zkolabovalo první vedení vysokého napětí, během zlomku vteřiny následovalo postupně dalších pět tras. Masivní výpadek elektrického proudu tak stál místo šéfa státní distribuční společnosti. Ten na sebe vzal odpovědnost, který na několik hodin postihl 70 milionů lidí. Více ZDE

 

Související článek:

Turecko dnes postihl rozsáhlý blackout (31.3.2015)

 

Zdroj: ČRo

07.04.2015 15:03

Dana Drábová bude dnes hostem Hyde Parku

AVÍZO Dohoda z Lausanne dává naději nejen Blízkému východu. Podaří se ale efektivně uhlídat íránský jaderný program? Jak daleko je Teherán od výroby jaderné bomby? V Hyde Parku dnes večer s Danou Drábovou, předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Záznam pořadu - ZDE.

 

 

 

Zdroj: ČT24

Foto: ČT24 HP ze dne 2.4.2014

07.04.2015 12:29

Národní konvent o EU doporučuje vládě, jak zlepšit energetickou bezpečnost

Národní konvent o Evropské unii zveřejnil doporučení vzešlé z  kulatého stolu k energetické bezpečnosti. Cílem setkání bylo iniciovat hlubší diskusi o energetické bezpečnosti – tématu, jež v současnosti rezonuje napříč Evropskou unií. Doporučení a závěry budou sloužit jako vodítka pro vládu a ostatní tvůrce evropské politiky. Další informace a dokumenty ke stažení - ZDE.

 

 

07.04.2015 12:15

Německo chce zdanit uhelné elektrárny

Německu v současnosti hrozí, že nedokáže splnit vlastní cíl snížit do roku 2020 své emise CO2 o 40 procent proti úrovni roku 1990. Německá vláda se tak chystá uvalit zvláštní daň na výrobu elektřiny ve starých uhelných elektrárnách.

Podle připravovaného materiálu by uhelné elektrárny starší než 20 let měly platit 18 až 20 eur (495 až 550 korun) za každou tunu CO2 vzniklého při výrobě. Ministerstvo předpokládá, že tento odvod nahradí evropský systém emisního obchodování, který je kvůli nízkým cenám povolenek neúčinný a nemotivuje energetické firmy k upřednostňování nízkouhlíkových zdrojů.

Část spolkových zemí se ale brání proti záměru zdanit výrobu uhelných elektráren a v podstatě je tak donutit k zastavení výroby, obávají se i ztrát pracovních míst. Produkci elektrické energie by měly v budoucnu nahradit obnovitelné zdroje, jejichž podíl na celkové výrobě elektřiny by měl v roce 2035 dosáhnout 55 až 60 procent.

 

Zdroj: ČTK

07.04.2015 09:03

EKO-KOM zveřejňuje rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh

Až doposud společnost EKO-KOM a.s. správní řízení jako jeho účastník nijak nekomentovala. Představitelé společnosti Interseroh nás aktivně vedenou kampaní obviňují z nezákonného ovlivnění rozhodnutí MŽP. Tuto kampaň společnost EKO-KOM považuje za nekalosoutěžní jednání, jehož cílem je poškodit dobré jméno firmy a pravděpodobně také ovlivnit nezávislé rozhodování správního orgánu.

Konkrétní znění rozhodnutí MŽP společnost Interseroh Czech a.s. doposud nezveřejnila, ale opakovaně tvrdí, že pro ni negativní rozhodnutí „vyšlo z dílny EKO-KOM a.s.“. Toto nařčení naprosto odmítáme.

Naše společnost se, po důkladném zvážení, rozhodla rozhodnutí MŽP, proti kterému společnost Interseroh podala rozklad, uveřejnit, aby si veřejnost a média mohla udělat ucelený pohled, nakolik je tvrzení, že jsme toto rozhodnutí nezákonně ovlivnili, oprávněné či nikoliv.

Stávající Rozhodnutí MŽP je dokumentem, který dle zákona musí být veřejně přístupný. Podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány státní správy, MŽP nevyjímaje, povinny poskytovat i nepravomocná správní rozhodnutí, pokud se týkají ochrany životního prostředí, kam recyklace obalů a rozhodnutí podle zákona o obalech nepochybně náleží.

Rozhodnutí MŽP, kterým se zamítá žádost Interseroh Czech a.s. o autorizaci ke sdruženému plnění dle Zákona o obalech se opírá zejména o následující důvody, které MŽP rozvádí na celkem 26 stranách (rozhodnutí je možné si stáhnout na webu EKO-KOM a.s., odkaz níže):

 

  • Nebylo prokázáno, že by žadatel zajistil sběrnou síť, ani oprávnění žadatele využívat existujícího systému sběru. MŽP telefonicky kontaktovalo zástupce 76 obcí, které v návrhu uvedla Interseroh Czech a.s., avšak žádná z nich spolupráci s Interseroh nepotvrdila, naprostá většina obcí tuto firmu ani neznala. [§ 10 odst. 1 zákona o obalech]
  • Z projektu vyplývá, že žadatel chtěl odvíjet rozsah sběru pouze od minimální míry využití odpadových obalů. Rozsah zpětného odběru ovšem musí být celorepublikový a nesmí být omezený množstvím. [§ 10 odst. 1 zákona o obalech]
  • Žádost nedokládá dostatečné finanční zajištění projektu sdruženého plnění. Neobsahuje podrobný popis předpokládaného finančního zajištění projektu, mj. neobsahuje ani předpokládanou výši sazeb odměn za sdružené plnění. [§ 17 odst. 3, 4 zákona o obalech]
  • Finanční zajištění je mj. dokládáno zajištěním úvěru, jehož splatnost však končí před uplynutím jednoho roku od udělení autorizace (i kdyby k udělení autorizace došlo v okamžiku, kdy Interseroh Czech a.s. úvěr MŽP doložila). Zákon o obalech vyžaduje podrobný popis předpokládaného finančního zajištění sdruženého plnění po dobu prvního roku fungování. [§ 17 odst. 3, 4 zákona o obalech]
  • V projektu je zmíněno financování systému Interseroh prostřednictvím cash-poolingu ALBA GROUP. Takové propojení s některým z akcionářů (podnikajících v odpadovém sektoru) či osobou jej ovládající zákon vylučuje. [§ 20 odst. 9 zákona o obalech]
  • Způsob spolupráce žadatele, svozových firem a obcí je popsán nedostatečně. Není zřejmé, jak bude minimalizováno riziko duplicitní evidence odpadů z obalů. Zákon o obalech vyžaduje poskytnutí dostatečných záruk, že projekt zajišťování sdruženého plnění neohrozí zajišťování plnění povinností zpětného odběru a využití realizované jinými osobami podle § 13 odst. 1 zákona o obalech. [§ 17 odst. 4 zákona o obalech]
  • Žádost nezaručuje spolupráci s obcemi za obdobných podmínek. O poptávce odpadů z obalů od obcí bude rozhodováno ad hoc. [§ 21 odst. 3 zákona o obalech]
  • Žadatel nesplňuje požadavek na zamezení střetu zájmů, neboť z žádosti je zjevný záměr a jeho akcionáře jednat ve prospěch osoby, resp. skupiny osob, jejichž činnost přímo souvisí s nakládáním s odpady (ALBA GROUP). [§ 19 odst. 2 zákona o obalech]
  • Smlouva o sdruženém plnění, tvořící součást projektu, připouští plnění podmínek zákona jednotlivými povinnými osobami za odlišných podmínek (jedná se např. o možnost poskytnutí individuálních slev), což zákon o obalech nepřipouští. [§ 21 odst. 1 písm. c) zákona o obalech]
  • Žádost o autorizaci předpokládá nižší míru využití odpadů z obalů než zákon o obalech. [příloha č. 3 zákona o obalech]
  • Rozhodnutí MŽP zmiňuje i nedostatky evidence prodejních obalů (nemožnost evidovat množství prodejních obalů určených spotřebiteli, přičemž tento údaj je nezbytný ke splnění zákonných požadavků) a nedostatků evidence obalů z PVC.
  • Výhrady k prokázání splnění některých podmínek pro udělení autorizace vyslovovaly i Ministerstvo průmyslu a obchodu, resp. Ministerstvo zemědělství.
      

S cílem neohrozit zájmy společnosti Interseroh Czech jsou v textu rozhodnutí zabělena místa, která obsahují skutečnosti, které by eventuálně mohly být považovány za obchodní tajemství žadatele.

Poznámka: Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí („MŽP“) č. j. 16857/ENV/14, 1064/720/14, sp. zn.: 16857/ENV/14, 1064/720/14, ze dne 26. ledna 2015, kterým MŽP rozhodlo o neudělení autorizace k zajišťování sdruženého plnění povinností zpětného odběru a využití odpadů z obalů podle ustanovení § 17 zákona o obalech žadateli o autorizaci, společnosti Interseroh Czech a.s., IČO: 01746189, se sídlem Pobřežní 394/12, Karlín, 186 00 Praha 8 („Interseroh“), je veřejným dokumentem. Jedná se o rozhodnutí správního orgánu, které je veřejně přístupné: podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány státní správy, MŽP nevyjímaje, povinny poskytovat i nepravomocná správní rozhodnutí [podle tohoto zákona jsou nepřístupná pouze nepravomocná rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech - § 8 odst. 2 písm. c)].

 

Odkaz na dokument ke stažení:

Rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh Czech (Odkaz na web EKO-KOM a.s., zpráva ze 7.4.2015)

 

Souvisejcí článek:

Stanovisko společnosti INTERSEROH Czech a.s. k poslednímu kroku společnosti EKO-KOM (9.4.2015)

EKO-KOM: Zveřejněním rozhodnutí MŽP nemohly být poškozeny obchodní zájmy společnosti Interseroh (10.4.2015)

 

04.04.2015 08:54

Obce, spolky nebo školy mohou žádat o dotaci na sázení stromů

Grant ve výši až 30 tisíc korun poskytuje Nadace Partnerství a můžete jej využít ke koupi sazenic stromů a keřů, kůlů, ochranného pletiva a dalšího potřebného materiálu. Důležité je, aby se do sázení zapojila místní veřejnost a sázely se druhy, které jsou na území původní. Nadace žádosti přijímá do 28. května.

„Na podzimní výsadby stromů máme letos v plánu rozdělit celkem 300 tisíc korun, které jsme získali darem od společnosti Makro, Reda, závodníků RunCzech a dalších sponzorů. Je možné žádat o grant ve výši minimálně 10 tisíc a maximálně 30 tisíc korun. Za tuto částku by se mělo vysadit nejméně 10 a více kusů stromů,“ uvádí koordinátorka grantů Zuzana Šeptunová z Nadace Partnerství. Zároveň by podle ní měli žadatelé výsadbu naplánovat tak, aby se do ní mohlo zapojit co největší množství obyvatel všech věkových skupin. Když si totiž lidé strom sami vysadí, mají k němu lepší vztah a je pak méně pravděpodobné, že jej zničí.

Dalším důležitým kritériem udělení grantu je zvolit druhy dřevin vhodné pro danou lokalitu. V našich podmínkách se daří domácím druhům – například lípám, dubům nebo javorům. Tradiční jsou také aleje ovocných stromů. Žadatelé o nadační příspěvek by se měli naopak vyhnout nepůvodním druhům, mezi něž patří například túje, akáty či stříbrné smrky. Jejich výsadbu nadace nepodporuje. Obce, školy, spolky a další organizace, které chtějí grant obdržet, musí počítat také s následnou péčí o vysazené stromy, a to po dobu minimálně 5 let.

A proč by stromy v naší krajině a městech měly přibývat? „Listnatý strom o výšce 25 metrů během půl roku vyprodukuje množství kyslíku potřebné pro život 10 lidí na jeden celý rok. Zároveň dokáže zachytit až 1 tunu prachových částic, které postupně odvede do půdy. Věříme, že čistější vzduch, příjemný stín i hezčí místa k procházkám, snad budou pro lidi dostatečnou motivací,“ říká Zuzana Šeptunová.

 

Dokument ke stažení:

Seznam doporučených druhů k výsadbě (pdf, 109 kB)

03.04.2015 08:29

Připravte se na první výzvy, poslední verze OPŽP ke stažení!

OPŽP 9. verze pro EK Na přelomu dubna a května lze očekávat první výzvy v novém programovém období. To se týká i OPŽP patřícího mezi čtyři programy, které jsou z pohledu připravenosti nejdále. Je důležité začít s přípravou projektů co nejdříve, vyzval potencionální žadatele na dnešní tiskové konferenci premiér B. Sobotka. Je tak důležité si dopředu prostudovat patřičné dokumenty programů. Poslední verzi OPŽP připravenou pro Komisi si proto určitě stáhněte na konci článku.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se dnes setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem, ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou, ministryní práce a sociálních věcí Michaelou Marksovou a ministrem školství Marcelem Chládkem. Premiér s ministry jednal o přípravě na čerpání peněz z fondů EU a aktuálním stavu jednotlivých operačních programů.

Na tiskové konferenci premiér uvedl, že v dubnu by měly být zveřejněny avíza výzev a následně po schválení programů Evropskou komisí (přelom dubna a května) budou oficiálně výzvy vyhlášeny. Podmínkou je schválení revize víceletého finančního rámce Evropským parlamentem. Hlasovat by o ní měl na konci dubna. Premiér dále vyzval všechny dotčené subjekty – potencionální příjemce podpory, aby již začali s přípravou projektů.

Operační program životního prostředí (program MŽP) i OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (program MPO) patří mezi čtyři programy, které jsou z pohledu připravenosti nejdále. Celková alokace těchto čtyř programů dosahuje 50 procent evropských peněz (11,8 miliard eur), které může v novém programovém období Česká republika vyčerpat. Do této skupinu programů patří také program Zaměstnanost (MPSV) a program Výzkum, vývoj a vzdělávání (MŠMT).

Státní fond životního prostředí zveřejnil poslední osmou verzi Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) pro programové období 2014 - 2020. Tato verze je připravena ke schválení Evropskou komisí. Aktuální dokument si tak můžete níže stáhnout a připravit se s předstihem na první výzvy.

 

Záznam z tiskové konference po schůzce premiéra s ministry
- ZDE

 

Dokument ke stažení:

 

 

 

Aktualizováno: 12:10 

Zdroj: Vláda ČR, SFŽP

02.04.2015 20:36

Babišova studie: Prolomit limity na dole Bílina ano, na dole ČSA ne

STUDIE KE STAŽENÍ! Studie, kterou si nechal zpracovat vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš, doporučuje, aby byly prolomeny těžební limity na dole Bílina. Studie dále uvádí, že aktuální stav spotřeby hnědého uhlí ani energetická bilance ČR nevyžaduje prolomit limity v dole ČSA, což by znamenalo mimo jiné zbourání části Horního Jiřetína. Nezávislou studii, která má určit, zda se těžba za limity stanovenými v roce 1991 vyplatí, si nyní nechává zpracovávat i ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Studie zadaná MPO bude připravena do konce června. Materiál vypracovaný pro Babiše obsahuje také predikci těžby hnědého uhlí v rámci limitů v následujících letech při jednotlivých scénářích. Bez ohledu na vývoj situace okolo těžebních limitů bude v letech 2015 až 2020 těžba klesat. Studie také upozorňuje na růst dovozu hnědého uhlí ze zahraničí.

 

Dokument ke stažení:

Studie CBU_Bilance těžeb a spotřeby HU_finál.pdf

 

Zdroj: ČTK

02.04.2015 17:32

Problém uznávání výrobků v Evropě řeší ověření ETV

Česká republika stejně jako většina východoevropských zemí zaznamenává výrazné překážky na vnitřním trhu EU. Na problém negativní zkušenosti českých podnikatelů vstupujících na evropský trh poukázala Hospodářská komora ČR.

“Elegantní řešení protekcionismu v Evropě nabízí Evropská komise v podobě ověřování environmentálních technologií (EU ETV). Oslovení zahraničních zákazníků s využitím prohlášení o výkonnosti přizpůsobených podle potřeb cílových trhů je jedinečnou příležitostí pro české exportéry,” uvedl Ing. Evžen Ondráček, vedoucí ověřovacího orgánu CEMC ETVCZ.

ETV je novým marketingovým nástrojem, který pomáhá při uplatnění jejich výrobků nejen na evropském trhu, ale i na dalších vybraných trzích. Lze jej využít k přesvědčení investorů, kupců a grantových agentur o inovativnosti řešení, prokázání shody s právními předpisy atd.

Díky své univerzálnosti a certifikaci nachází metodika ETV uplatnění při hodnocení výstupů výzkumných projektů, které mají charakter certifikované metodiky nebo ověřené technologie.

“Tyto ověřené inovativní technologie, které jsou již připraveny na trh, se prostřednictvím ETV mohou dostat do prestižní evropské databáze inovativních technologií a díky pilotnímu projetu EU ETV mohou získat významnou dotaci právě na ETV, a tím k tržním příležitostem prostřednictvím spolupráce s Evropskou komisí,” upřesnil Ing. Evžen Ondráček.

Program EU ETV nebude chybět ani v rámci programu Jarních průmyslových veletrhů v Letňanech. "V rámci doprovodného programu dne 22. 4. 2015 od 11h (PVA, Vstupní hala I, Konf. sál 3) jsme pro vás připravili přednášku Jak prorazit s inovací na zahraničních trzích,“ uzavřel Ing. Evžen Ondráček.

 

Důležité odkazy:

  • Více informací a registrace o přednášce „Jak prorazit s inovací na zahraničních trzích“ - ZDE
  • Tisková zpráva HK ČR ze dne 30.3.2015 - ZDE
  • Kompletní průvodce pro navrhovatele - ZDE
  • Video o ETV - ZDE
  • Stránky EK – JRC, ověřovací orgány - ZDE

 

 

02.04.2015 14:27

Krátké zpávy: Pražská ČOV získala stavební povolení, Sobotka jednal o energetické unii, CSR

Praha může začít s přestavbou čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. Získala totiž povolení ke stavbě nové vodní linky. Čistírnu musí město postavit kvůli předpisům EU. Do zkušebního provozu, který potrvá rok, má být uvedena v prosinci 2017. Radní pro infrastrukturu na dotaz ČTK řekla, že Praha termín patrně nestihne. Zpoždění odhaduje na několik měsíců. Pokud Praha termín nestihne, hrozí jí sankce od České inspekce životního prostředí a pokutu od EU by mohla dostat i Česká republika. Linku město zaplatí z poplatků za vodné a stočné a z rozpočtu, na evropské dotace město nedosáhne. Výstavba linky je první fází celkové modernizace čistírny, která by v konečném součtu měla stát přes deset miliard korun.

 

Premiér jednal s místopředsedou EK o energetice či prioritách V4

Energetická unie přinese České republice větší bezpečnost a spolehlivost dodávek i větší propojení a kapacitu sítí. Po dnešním jednáním s místopředsedou Evropské komise odpovědným za energetickou unii Marošem Šefčovičem to v tiskovém prohlášení uvedl premiér Bohuslav Sobotka. Právě plánovaná energetická unie je hlavním tématem návštěvy slovenského místopředsedy komise v Praze. Kromě tohoto tématu jednal Sobotka se Šefčovičem také o spolupráci Česka a Evropské komise v oblasti energetiky a o přípravě českého předsednictví visegrádské skupině, jehož se Praha ujme od července.

 

Do České republiky přichází Global Compact, největší CSR platforma na světě

Největší platforma společenské odpovědnosti na světě, Global Compact, která funguje pod záštitou OSN, dnes vstoupila do České republiky. Slavnostní akt vzniku Národní sítě Global Compact ČR se uskutečnil na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Hostitelskou organizací Národní sítě Global Compact Česká republika se stala Asociace společenské odpovědnosti. V rámci platformy United Nations Global Compact je již zapojeno téměř 13 000 organizací z více než 160 zemí světa.

 

Ministr Brabec: Babiš není Řebíček. Sním za něj klobouk

Stranická legitimace ministra životního prostředí v hnutí ANO nese číslo 002, přičemž jedničku má zakladatel Andrej Babiš. Jako Babišův nástupce se ovšem Brabec necítí, o post partajního lídra neusiluje, byť byl na nedávném sněmu ANO zvolen do předsednictva. Tvrdí, že se chce věnovat ministerské práci. Rozhovor s ministrem R. Brabcem čtěte ZDE

 

 

Zdroj: ČTK, MPO, TÝDEN.cz

 

02.04.2015 12:37

iDNES: Lidé třídí, EKO-KOM vydělává miliony. Ale mlží, za co je utrácí

Z třídění obalů se v Česku stal dobrý byznys pro jedinou firmu - EKO-KOM. Stát nástup konkurence odmítá. Není jasné, za co přesně utrácí monopolní hráč vydělané miliony. EKO-KOM založilo deset velkých firem, které produkují obaly. Společnost EKO-KOM vybere od výrobců obalů ročně přes 1,6 miliardy korun, v Česku nikdo kromě ní nemůže peníze za třídění rozdělovat. Obcím posílá peníze za to, že v nich stojí barevné kontejnery, do kterých obyvatelé poctivě třídí. Lidé si tak tyto odměny pro své radnice platí vlastně sami v ceně potravin či nápojů, jejichž výrobci musí tyto poplatky odvádět. Je to vlastně taková daň, jen ji místo státu přerozděluje soukromá firma s výsadním postavením. Monopol, který se snaží už déle než rok zatím neúspěšně narušit společnost Interseroh. Více ZDE

 

Náš TIP: Pokud máte dlouhou chvíli, tak si určitě přečtěte diskuzi pod článkem

 

Zdroj: iDNES.cz (článek vyšel v tištěné verzi MF DNES dne 26.3.2015)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE