Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: EVO / REUSE centra

 

Teplo je duležité. ZEVO s plynem jako náhrada za uhlí
Redakce OF

V energetickém využití odpadu se blýská na lepší casy
Jirí Vecka

Prumyslové odpady – jejich recyklace a materiálové využití
Václav Kuncl

Prukopnické využití škváry v dopravních stavbách už není snem
Tomáš Baloch

Príprava paliv pro energobloky
Tomáš Hamšík

Nehomogenní palivo, nestabilní kotle, kolísavý odber páry a na to navázané plánování výroby energií – i s tím si umí AI poradit
Marek Kollmann

Sečteno, podtrženo: Dřevo je stavební materiál budoucnosti
Redakce OF

Vybarvi-spoj-podtrhni aneb příležitost pro změnu na školách je tu!
Jan Froněk

Digitální zálohy na PETky a plechovky? Odborníci pred nimi varují
Redakce OF

Vliv cirkulární ekonomiky na pracovní prostredí s ohledem na BOZP
Josef Senčík

Biodegradabilní elektroizolační kapalina již není snem
Pavel Trnka

Výzkumné príležitosti v oblasti životního prostredí
MŽP a TA ČR

Kdo neměří, jako by nebyl
Redakce OF

V lázenském městě Teplice se chystá další udržitelná procedura
Redakce OF

LIBRE– Libenské reuse a komunitní centrum
Veronika Nováčková

Třídění odpadu na hrbitove už není tabu
Redakce OF

MiSe Klima poradí, jak snížit dopady zmeny klimatu
Eva Škorničková

Podpora elektromobility vCesku je dnes již relativne široká
Lukáš Kadula

Globální rust elektromobilu pokracuje
František Vörös

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
4.6. Webinár: Používejte Cyrkl jako superhrdina
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
16.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady včetně nových evidenčních povinností od 1. 1. 2025
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
30.10. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Listopad    
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
 
  

 

Novinky

29.05.2024 18:14

Připomínky: Těžká vozidla – rozšíření povinnosti pro výrobce vykazovat emise CO2 a spotřebu paliva

Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh nařízení v přenesené pravomoci týkající se těžkých vozidel – rozšíření povinnosti pro výrobce vykazovat emise CO2 a spotřebu paliva. Podle nařízení EU 2018/956 jsou výrobci těžkých vozidel povinni vykazovat emise CO2 a spotřebu paliva. Tato iniciativa mění přílohu nařízení, aby od roku 2024 výrobcům ukládala vykazovat údaje o určitých středně těžkých a těžkých nákladních vozidlech, autobusech, autokarech a přípojných vozidlech.

 

Dokument ke stažení:

EU 50_24 EK Návrh nařízení v přenesené pravomoci – Ares(2024)3470650

EU 50_24 EK Příloha

29.05.2024 16:51

Češi nevyužívají re-use centra a málo obnovují staré věci. Rádi utrácejí za nové oblečení a udržitelnost neřeší

Většina Čechů neví, k čemu slouží takzvaná re-use centra. Osobně je navštívilo pouze sedm procent respondentů. Jde o místa, kam mohou lidé bezplatně odevzdat drobnější a stále funkční předměty z domácnosti, které už nepoužívají. Téměř polovina lidí si nové šaty nakupuje pouze pro radost. Vyplývá to z výzkumu Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně, který se uskutečnil v rámci projektu Chytře a udržitelně ve spolupráci s hlavním realizátorem Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy.

Mezi spotřebiteli není ani rozšířený pojem „upcyklace“, tedy opětovné využívání různých věcí a materiálů, které by se jinak vyhodily nebo zchátraly. Až 71 procent oslovených v průzkumu uvedlo, že nikdy nic „neupcyklovalo“. Češi také neřeší, odkud pochází jejich oblečení, často ho nakupují jen pro radost a ohlížejí se především na cenu.

Výzkum se uskutečnil pod vedením týmu Ing. Lucie Veselé, Ph.D., z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně od listopadu 2024 do února letošního roku, a to formou dotazníkového šetření na reprezentativním vzorku 1100 respondentů. Dále byly využity metody kvalitativní, jako focus groups a rozhovory. Projekt podpořila Technologická agentura ČR. Mezi hlavní partnery patří Ministerstvo životního prostředí ČR.

„Výsledky tohoto průzkumu jasně ukazují, že potřebujeme posílit povědomí veřejnosti o tom, proč je důležité chovat se udržitelně a jaké jsou současné možnosti. Textilní průmysl a zejména tzv. rychlá móda generuje enormní množství odpadu. V současnosti probíhá na evropské úrovni změna v přístupu k textilním i potravinovým odpadům a Česká republika ji aktivně podporuje. Ministerstvo životního prostředí se také dlouhodobě zaměřuje na podporu re-use center a tvorby environmentálních vzdělávacích programů, které občany mohou nasměrovat k šetrnějšímu a udržitelnějšímu chování,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a dodává: „Naší snahou je hlavně zvýšit recyklaci textilu – i proto nás od ledna 2025 čeká zavedení povinného sběru textilu. Součástí každé obce tak bude místo pro odevzdání textilu, aby se textilnímu odpadu a negativním dopadům na životní prostředí předcházelo. Současně probíhá diskuze ohledně zavedení rozšířené odpovědnosti výrobců za své výrobky, které mají dopad na životní prostředí, tedy za jejich sběr, třídění, recyklaci, likvidaci. Týkat by se to mělo vedle textilu a ložního prádla třeba obuvi nebo klobouků. Chceme zkrátka nadále podporovat principy cirkulární ekonomiky a znovu využívat zdroje, které už byly jednou využity.“

Češi, kteří mají s upcyklací nějakou zkušenost, takto nejčastěji „renovují“ oblečení a nábytek a největší motivací pro obnovu je kreativní nápad a poté úspora peněz. Naopak spotřebitele od upcyklace produktů v domácnosti odrazuje nedostatek dovedností, času a inspirace. Z průzkumu nicméně vyplývá, že drtivá většina Čechů pojem upcyklace vůbec nezná. Rozbité věci Češi neopravují, opraváři podle nich chybí anebo se jim oprava finančně nevyplatí.

„Situace je svým způsobem obdobná počátku 90. let minulého století v oblasti recyklace nebo před pár lety s plýtváním potravinami. Domácnosti se nejprve musí o tématech upcyklace i fast/slow fashion dozvědět a následně být edukovány“, říká prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr., děkan Pedagogické fakulty UK.

„Je však potřeba v rámci vzdělávacího procesu poskytnout laické veřejnosti mnohem více než jen suchá data nebo nezáživný text. Pokud chceme, aby Češi začali používat re-use centra a chovali se více udržitelně, musíme je to naučit interaktivní, hravou formou. Vidíme to jasně i na výsledcích úspěšného vzdělávacího projektu Smart Food, díky němuž se u žáků třetích až pátých tříd zlepšily znalosti o správném zacházení s jídlem a neplýtvání až o 40 procent. To samé chceme docílit u projektu Chytře a udržitelně,“ doplňuje Bc. Igor Červený, vedoucí oddělení pro podporu distančního vzdělávání z Pedagogické fakulty UK a spoluzakladatel fakultního SpinOff FutureBooks. Digitální podobu interaktivních výukových médií může pro projekt Chytře a udržitelně poskytnout právě platforma FutureBooks, kterou vyvinula Pedagogická fakulta UK. Díky tomu, že podněcuje žáky k aktivitě a hře, zvyšuje i jejich úspěšnost v pochopení tématu, a tím zvyšuje jejich úspěšnost a výsledky téměř o čtvrtinu v porovnání s tištěnou formou výukových materiálů.

VÝSLEDKY VÝZKUMU V DETAILU

Přestože téměř tři čtvrtiny Čechů upcyklaci nevyužívá, čtvrtina z nich by ji někdy ráda zkusila. Více než polovina respondentů (55 %) už někdy nakoupila produkt „z druhé ruky“. Největší motivací pro ně byla cena a jedinečnost produktu, až pak udržitelnost. Od nákupu „z druhé ruky“ je odrazuje hygiena a omezený výběr. Oslovení odhadují, že nenosí až 31 procent obsahu své vlastní šatní skříně. Pokud ho chtějí vyhodit, umístí ho nejčastěji do kontejneru na textilní odpad nebo darují známým. Možnosti re-use či swap využívají zřídka.

„Na otázku, co se děje s oblečením v textilním kontejneru, odpovědělo 21 procent respondentů, že neví. Až 67 procent se jich domnívá, že se tento textil věnuje charitám a neziskovým organizacím. Vybavení domácnosti nejčastěji spotřebitelé vyhazují do kontejneru, nebo pak darují někomu ze svého okolí či za odvoz,“ uvádí příklady z výzkumu Ing. Lucie Veselá, Ph.D., vedoucí Ústavu marketingu a obchodu na PEF MENDELU.

Jak se Češi chovají ke spotřebě oblečení

Až 37 procent spotřebitelů si jednou měsíčně koupí nějaké nové oblečení, knihy 18 procent lidí a alespoň jednou za půl roku si knihu dopřeje 46 procent respondentů. Dekoraci si pořídí do domácnosti jednou ročně většina spotřebitelů, a pokud jde o nový nábytek, tak jej průměrně pořizují jednou za dva roky. Průzkum zároveň ukázal, že až 20 procent oslovených nakupuje nový nábytek nejméně jednou ročně. Zemi původu oblečení nikdo neřeší a pojem greenwashing, většina oslovených vůbec neřeší.

„V rámci online rozhovorů padl zajímavý názor, že by se měl více zdanit dovoz levného a nekvalitního oblečení z Asie. Několik respondentů také uvedlo, že by měly odpovědnost přijmout také obchodní řetězce, které by se měly snažit snížit množství obalového materiálu. Překvapilo nás, že jen pár dotazovaných přitom zmínilo, že zodpovědnost je primárně na každém spotřebiteli,“ uvádí příklady z výzkumu Ing. Lucie Veselá, Ph.D., vedoucí Ústavu marketingu a obchodu na PEF MENDELU.

„Z výše uvedených důvodu se proto naše Pedagogická fakulta UK aktivně v projektu zaměřuje na to, jak můžeme vzděláváním dětí a domácností přispět k udržitelnějšímu a odpovědnějšímu chování. Věříme, že dlouhodobá změna chování spotřebitelů může být dosažena pouze prostřednictvím cíleného vzdělávání a zvýšeného povědomí o ekologických důsledcích každodenních rozhodnutí jednotlivců. Naší snahou je připravit budoucí generace na to, aby se staly uvědomělými a odpovědnými občany, kteří budou aktivně přispívat k ochraně našeho společného životního prostředí,“ říká doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D., proděkan pro vědu a výzkum, Pedagogická fakulta UK.

Kde spotřebitelé nakupují

Překvapivě stále převažují nákupy v kamenných prodejnách nad online, internetové prostředí nicméně převládá u nákupu knih a hraček. Někteří spotřebitelé si rádi vybírají produkty online a pak si je jdou vyzkoušet a koupit do kamenné prodejny. Tento způsob využilo při výběru nábytku 18 procent lidí a u oblečení 13 procent. Obrácený způsob, tedy výběr v obchodě a nákup po internetu, je méně častý. Většina Čechů navštěvuje second handy, ale není to kvůli udržitelnosti, nýbrž kvůli nízké ceně oblečení.

Dva pojmy slow fashion (pomalá móda jako reakce na konzum) ani fast fashion (masová, levná móda bez ohledu na ekologii) drtivá většina oslovených nezná. Myslí si, že je to trend pro starší generaci, protože mladí chtějí stále nové trendy za málo peněz. Uvědomují si, že fast fashion je problém, ale nemají peníze na to si dovolit dražší oblečení.

Nejčastěji si Češi pořizují oblečení ve fast fashion řetězcích (až 35 %), po nichž následují specializované prodejny. Pouze dvě procenta respondentů uvedla, že si nechávají šít šaty na míru nebo si je ušijí vlastními silami. Nábytek, nádobí nebo sportovní vybavení chodí spotřebitelé nakupovat do specializovaných řetězců nebo hypermarketů, které převládají i u dekorací a drobného vybavení domácnosti, jako jsou třeba šatní ramínka.
 

Proč si lidé pořizují nové věci

Nejčastějším důvodem je to, že se jim jejich stávající oblečení nebo vybavení domácnosti poškodilo. Až 40 procent lidí si nové šaty nakupuje pouze pro radost.

 

Jak jsou na tom Češi s recyklací odpadů

V rámci redukce odpadu oslovení uváděli, že nekupují PET lahve, nebalí si ovoce a zeleninu do sáčků, berou si vlastní tašky na nákup, případně se snaží omezovat plasty. Drtivá většina Čechů třídí odpad už ve své domácnosti a je znepokojena, pokud to někdo takto nedělá. K udržitelnosti by podle většiny respondentů měla vést hlavně výchova v rodině a pak také vzdělávání na základní škole, případně od státu.

„Z rozborů velkoobjemového odpadu je patrné, že lidé nejvíce vyhazují oblečení, nábytek, drobné vybavení domácnosti, obuv a příměsi, jejichž největší složkou je stavební materiál. Těchto top 5 kategorií víceméně odpovídá jarnímu úklidu. Nejméně se vyhazuje vybavení pro zvířata a do kuchyně nebo autosklo,“ dodává Ing. Lucie Veselá, Ph.D., vedoucí Ústavu marketingu a obchodu na PEF MENDELU.

 

28.05.2024 19:24

Na plýtvání jídlem a potravinovém odpadu mají největší podíl domácnosti

Každý Čech ročně vyhodí 91 kilogramů potravin, v celé zemi je to 1,9 milionu tun ročně, vyplývá z dat ministerstva životního prostředí. V Evropě vzniká největší množství potravinového odpadu v domácnostech, na plýtvání jídlem se podílí z 53 procent. Dalších 31 procent odpadu jde na vrub zpracování a výrobě, devět procent ztrát připadá na restaurace a pohostinství a sedm procent na maloobchod a distribuci, uvedl Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA). Více ZDE

28.05.2024 19:21

Nařízení Komise (EU) 2024/1328 ke změně přílohy XVII nařízení REACH

V Úředním věstníku Evropské unie bylo zveřejněno nařízení Komise (EU) 2024/1328 ze dne 16. května 2024, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, pokud jde o oktamethylcyklotetrasiloxan (D4), dekamethylcyklopentasiloxan (D5) a dodekamethylcyklohexasiloxan (D6). Nové nařízení vstoupí v platnost v červnu 2024.

Položka 70 v příloze XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se týká omezení látek D4 a D5, které již od roku 2020 nesmí být uváděny na trh ve smývatelných kosmetických přípravcích v koncentraci 0,1 % hmotnostních nebo vyšší. Nové nařízení do existujícího omezení zařadilo také látku D6.

Všechny uvedené látky po dni 6. června 2026 nesmí být uváděny na trh jako látky samostatné, jako složky jiných látek nebo ve směsích v koncentraci rovné nebo vyšší než 0,1 % hm. a nesmí se používat jako rozpouštědlo pro chemické čištění textilií, kůže a kožešin.

Pro zajištění souladu s navrhovaným omezením byly navrženy doby odkladu i odchylky pro některá specifická použití. Omezení se nebude vztahovat na některá použití např. na průmyslovou výrobu elektroniky nebo na některá profesionální použití jako je chemické čištění v uzavřených systémech.

 

Dokument ke stažení:

Nařízení Komise (EU) 2024/1328

Nařízení Komise (EU) 2024/1328 - EN

 

 

28.05.2024 19:12

Připomínky: EU 48/24 F-plyny – vykazování a požadavky na certifikaci RACHP

Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh prováděcího nařízení F-plyny: Nařízení (EU) 2024/573 o fluorovaných plynech stanoví nové požadavky na certifikaci. Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh prováděcího nařízení F-plyny: požadavky na certifikaci RACHP se rozšířují na organické Rankinovy cykly a chladicí jednotky v mobilních zařízeních  / vykazování – nový formát. 

Nařízení (EU) 2024/573 o fluorovaných plynech stanoví nové požadavky na certifikaci. Seznam zahrnutých zařízení se rozšiřuje nad rámec RACHP tak, aby zahrnoval organické Rankinovy cykly a chladicí jednotky v mobilních zařízeních, a dotčené látky zahrnují rovněž alternativy (uhlovodíky, amoniak, CO2). Je nezbytné zrušit a nahradit stávající prováděcí nařízení, aktualizovat minimální požadavky na certifikaci ohledně takového zařízení a umožnit vzájemné uznávání certifikátů mezi členskými státy.

Tato iniciativa uvádí také formát podávání zpráv do souladu s novými povinnostmi týkajícími se podávání zpráv.

 

Dokumenty ke stažení:

EU 48_24 EK Návrh prováděcího nařízení – Ares(2024)3437233

EU 48_24 EK Návrh prováděcího nařízení – Ares(2024)3431222

EU 48_24 EK Příloha – Ares(2024)3431222

 

28.05.2024 13:49

Rada s konečnou platností schválila akt o průmyslu pro nulové čisté emise

Rada dnes přijala nařízení, kterým se zřizuje rámec opatření pro posílení evropského ekosystému výroby technologií pro nulové čisté emise. Toto nařízení se také označuje jako „akt o průmyslu pro nulové čisté emise“. Přijetí tohoto nařízení představuje poslední krok v rozhodovacím procesu. Jeho cílem je podpořit průmyslové zavádění technologií pro nulové čisté emise, které jsou zapotřebí k dosažení cílů EU v oblasti klimatu, a využít při tom sílu jednotného trhu k posílení postavení Evropy jakožto lídra v oblasti ekologických průmyslových technologií.

 

Podpora ekologických technologií

Akt o průmyslu pro nulové čisté emise vytvoří příznivé podmínky pro investice do ekologických technologií tím, že:

  • zjednoduší povolovací postup u strategických projektů,
  • usnadní přístup na trh pro produkty strategických technologií (zejména při zadávání veřejných zakázek nebo při dražbách energie z obnovitelných zdrojů),
  • zvýší dovednosti evropské pracovní síly v těchto odvětvích (tj. prostřednictvím akademií průmyslu pro nulové čisté emise a vysoce koncentrovaných průmyslových oblastí neboli tzv. „průmyslových údolí“),
  • vytvoří platformu pro koordinaci činnosti EU v této oblasti.

Na podporu inovací se v uvedeném právním aktu navrhuje vytvoření podpůrných regulačních rámců pro vývoj, testování a validaci inovativních technologií (označovaných jako tzv. „regulační pískoviště“).

Pokrok při plnění cílů tohoto aktu bude měřen pomocí dvou orientačních referenčních kritérií. Podle prvního z nich má výrobní kapacita technologií pro nulové čisté emise, jako jsou solární fotovoltaické panely, větrné turbíny, baterie a tepelná čerpadla, dosáhnout 40 % potřeb EU v oblasti zavádění odpovídajících technologií. Druhým kritériem je konkrétní cíl zvýšit podíl Unie na výrobě těchto technologií, tak aby do roku 2040 dosáhl 15 % světové produkce.

Kromě toho tento akt stanoví roční injektážní kapacitu v objemu nejméně 50 milionů tun CO2, které má být do roku 2030 dosaženo v geologických úložištích nacházejících se na území Unie.

 

Další postup

Rada dnes schválila postoj Evropského parlamentu, a legislativní akt je tudíž přijat.

Po podpisu předsedkyní Evropského parlamentu a předsedou či předsedkyní Rady bude nařízení vyhlášeno v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost dnem vyhlášení.

 

Souvislosti

Akt o průmyslu pro nulové čisté emise je spolu s aktem o kritických surovinách a reformou uspořádání trhu s elektřinou jednou ze tří klíčových legislativních iniciativ v rámci průmyslového plánu Zelené dohody a jeho cílem je posílit konkurenceschopnost evropského průmyslu pro nulové čisté emise a podpořit rychlý přechod ke klimatické neutralitě.

Komise návrh předložila dne 16. března 2023. Evropský parlament přijal postoj dne 21. listopadu 2023 a Rada přijala obecný přístup dne 7. prosince 2023. Rada a Parlament dosáhly předběžné dohody dne 6. února 2024, o níž se hlasovalo na plenárním zasedání Evropského parlamentu dne 25. dubna 2024.

 

Dokument ke stažení:

Návrh Komise

28.05.2024 13:40

Rada s konečnou platností schválila snižování emisí metanu v odvětví energetiky

Rada dnes přijala nařízení o sledování a snižování emisí metanu. Toto nařízení je součástí balíčku „Fit for 55“. Zavádí se v něm nové požadavky na měření, vykazování a ověřování emisí metanu v odvětví energetiky. Cílem mitigačních opatření, jako je zjišťování úniků a oprava netěsností a omezení vypouštění a flérování metanu, bude zamezit emisím metanu. Globální monitorovací nástroje zajistí transparentnost, pokud jde o emise metanu z dovozu ropy, zemního plynu a uhlí do EU.

Přísnější pravidla pro monitorování a vykazování

Provozovatelé budou muset měřit emise metanu na úrovni zdroje a vypracovávat monitorovací zprávy, které budou kontrolovat nezávislí akreditovaní ověřovatelé.

V zájmu toho, aby se zamezilo jakýmkoli rizikům pro veřejné zdraví a životní prostředí vyplývajícím z emisí metanu, budou členské státy udržovat a pravidelně aktualizovat soupis všech vrtů, jakož i plány na zmírňování emisí týkající se neaktivních vrtů. Budou rovněž měřit a monitorovat emise z uhelných dolů, které byly uzavřeny nebo opuštěny před méně než 70 lety, neboť metan se z těchto dolů nadále uvolňuje i po zastavení těžby.

Vnitrostátní orgány budou provádět pravidelné inspekce s cílem zkontrolovat, zda provozovatelé dodržují požadavky tohoto nařízení, včetně přijetí následných nápravných opatření, a zajistit, aby tak činili.

Preventivní a mitigační opatření

Podle těchto nových pravidel budou provozovatelé muset zajistit zjišťování úniků metanu a opravy netěsností. Provozovatelé budou muset ve stanovených intervalech provádět kontroly ke zjišťování úniků metanu u různých typů infrastruktury.

Okamžitě po zjištění úniků a nejpozději do pěti dnů poté pak budou muset opravit nebo vyměnit všechny komponenty, u nichž úniky metanu přesahují určité úrovně. Stanovená lhůta pro úplnou opravu podle nových pravidel je 30 dnů.

Toto nařízení navíc zakazuje vypouštění a flérování metanu z degazačních stanic od roku 2025 a z větracích šachet od roku 2027, pokud to není nezbytně nutné nebo pokud nedojde k mimořádná události nebo poruše.
Emise metanu mimo EU

Povinné vykazování se bude vztahovat také na emise metanu u energie dovážené do EU. Novými pravidly budou zavedeny globální monitorovací nástroje ke zvýšení transparentnosti, pokud jde o emise metanu z dovozu ropy, zemního plynu a uhlí do EU.
Další postup

Toto nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Komise v roce 2028 přezkoumá uplatňování tohoto nařízení, včetně dosažené úrovně snížení emisí.

Souvislosti
Komise (pod vedením komisařky pro energetiku Kadri Simsonové) předložila návrh nařízení o snižování emisí metanu v odvětví energetiky v prosinci 2021. Tento návrh navazuje na strategickou vizi, která byla v roce 2020 stanovena ve Strategii EU pro metan, a je součástí legislativního balíčku „Fit for 55“, jehož cílem je dosáhnout v EU do roku 2050 klimatické neutrality.

 

Dokument ke stažení:

Nařízení o emisích metanu

 

28.05.2024 13:34

Rada s konečnou platností schválila nařízení o ekodesignu

Rada dnes přijala nařízení o ekodesignu, které stanoví požadavky na udržitelné výrobky. Nařízením se nahrazuje stávající směrnice o ekodesignu a její oblast působnosti se jím nad rámec výrobků spojených se spotřebou energie rozšiřuje na všechny druhy zboží uváděného na trh EU. Přijetí tohoto nařízení představuje poslední krok v rozhodovacím procesu.

Nařízení se týká všech druhů výrobků až na několik výjimek (tj. automobily nebo výrobky související s obranou a bezpečností). Novým nařízením se zavádějí nové požadavky, jako je trvanlivost výrobku, jeho opětovná použitelnost, modernizovatelnost a opravitelnost, pravidla pro přítomnost látek, které brání oběhovosti, účinnost z hlediska využívání energie a zdrojů, obsah recyklovaných materiálů, repasování a recyklace, uhlíková a environmentální stopa a požadavky na informace, včetně digitálního pasu výrobku. Komise bude zmocněna k tomu, aby prostřednictvím aktů v přenesené pravomoci stanovila relevantní požadavky na ekodesign, a průmysl bude mít 18 měsíců na jejich splnění.

Kritéria ekodesignu se budou používat při zadávání veřejných zakázek s cílem motivovat příslušné subjekty k veřejnému nakupování ekologických výrobků. Novým nařízením se zavádí přímý zákaz ničení neprodaného textilu a neprodané obuvi (malé a střední podniky budou mít z tohoto zákazu dočasnou výjimku) a Komise se jím zmocňuje, aby v budoucnu zavedla podobné zákazy i pro další výrobky. Pokud jde o výrobky prodávané on-line, bude nařízení o ekodesignu sladěno s nařízením o digitálních službách.

Dnešním schválením Radou byl legislativní akt přijat. Po podpisu předsedkyní Evropského parlamentu a předsedou či předsedkyní Rady bude nařízení vyhlášeno v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost dvacátým dnem po tomto vyhlášení. Použije se po uplynutí 24 měsíců od vstupu v platnost.

 

Dokument ke stažení:

Návrh Komise

 

25.05.2024 06:45

Vědci tvrdí, že našli způsob, jak recyklovat cement z demolovaných betonových budov

Cement je nejrozšířenějším stavebním materiálem v moderním světě, ale je také obrovským zdrojem emisí plynů, které oteplují planetu. To je způsobeno chemickými reakcemi při zahřívání vápence na vysoké teploty spalováním fosilních paliv. Recyklace cementu by výrazně snížila jeho uhlíkovou stopu. Vědci tvrdí, že pokud by se přešlo na pece poháněné elektřinou a místo fosilních paliv by se využívala větrná a solární energie, mohlo by to znamenat, že by se neuvolňovaly vůbec žádné skleníkové plyny. Použitý cement lze reaktivovat jeho opětovným vystavením vysokým teplotám. Průlomem je dokázat, že to lze provést pomocí tepla, které vzniká při recyklaci oceli. Více ZDE

25.05.2024 06:30

Otázky a odpovědi týkající se balíčku týkajícího se dekarbonizovaných plynů a vodíku

Revize legislativy o dekarbonizovaných plynech a vodíku přinese zlepšení v oblasti obchodu s obnovitelnými a nízkouhlíkovými plyny a usnadní jejich přístup na trh. Nové normy zajišťují společné standardy kvality plynu pro všechny členské státy a umožní snadnější obchod s vodíkem. Zároveň legislativa posílí práva a ochranu spotřebitelů, což zahrnuje lepší informace o smlouvách a cenách, rychlejší přepínání dodavatelů a lepší přístup k datům a smart technologiím. Navíc nové pravidla podpoří výstavbu infrastruktury pro vodík a zavedou certifikační systém pro nízkouhlíkový vodík a syntetická paliva. Tyto kroky směřují k dosažení cílů EU v oblasti klimatu a zlepšení energetické bezpečnosti. Více ZDE

25.05.2024 06:20

Export recyklovatelných surovin z EU v roce 2023 vzrostl o 74 % od roku 2004

V roce 2023 činil objem exportu recyklovatelných surovin z EU do zemí mimo EU 39,3 milionu tun, což je nárůst o 74 % od roku 2004. Import recyklovatelných surovin do EU ze zemí mimo EU dosáhl 39,8 milionu tun, což je pokles o 8,6 % ve srovnání s rokem 2004. Největší kategorií exportovaných surovin byly kovy (21 milionů tun), zatímco největší kategorií importovaných surovin byly organické materiály (24,4 milionu tun). Největším obchodním partnerem pro export recyklovatelných surovin z EU bylo v roce 2023 Turecko s objemem 12,2 milionu tun, zatímco největším partnerem pro import byla Brazílie s objemem 9,7 milionu tun.

25.05.2024 06:02

Firmy mohou žádat o dotace na úsporu energií z OP TAK

Agentura pro podnikání a inovace (API), zprostředkující subjekt Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK), zahájila koncem května příjem žádostí o dotace ve výzvě Úspory energie. Výzvu vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu, které je řídicím orgánem OP TAK. API bude žádosti přijímat až do 31. 10. 2025. Více ZDE

22.05.2024 18:11

MŽP: Omezení prašnosti i konec dohadů u jednorázových měření emisí. Vláda schválila návrh novely zákona o ovzduší

Rozšíření počtu firem, které budou nepřetržitě sledovat emise škodlivých látek, jednoznačná pravidla pro jednorázová měření emisí, ale i pravidla pro firmy, která mají omezit prašnost při stavbách i demolicích. To všechno přináší novela zákona o ovzduší, kterou dnes schválila vláda.

„Novela přináší řadu nejrůznějších opatření, všechna mají ale společné tři cíle. Zlepšit kvalitu ovzduší ve městech a obcích, více využívat digitální nástroje a snížit administrativu. Například vedle toho, že firmy budou muset minimalizovat prašnost na stavbách, při rekonstrukcích či demolicích, aby prach neobtěžoval občany, zavádíme také rozšíření kontinuálního měření emisí a zejména novinky v oblasti jednorázového měření emisí. Výsledky z měření emisí budou nově předávány jen digitálně, do centrálního systému je budou zadávat přímo měřicí skupiny, takže firmám odpadne administrativa s tím spojená. A díky povinnosti nepřetržité kontroly technologie skončí dohady, zda firmy skutečně požívají například filtry nebo odlučovače průběžně, i když se znečišťující látky měří například jen jednou za rok,“ vysvětluje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Povinnosti nepřetržité kontroly technologie nebo opatření ke snižování emisí se podle návrhu dotkne od počátku roku 2026 zhruba 7 700 zdrojů, u nichž provozovatel zjišťuje úroveň znečišťování pouze jednorázovým měřením emisí většinou jednou za rok.

Kontinuální měření emisí pro různá odvětví a odstupy pro obydlí kvůli zápachu z výroben

Od začátku roku 2028 se rozšíří povinnost kontinuálního měření emisí na sektory tavení skla a nerostů, petrochemie, výroby vápna, dřevotřísky apod. Cílem je zkvalitnění monitoringu emisí u emisně významných zdrojů. Nová bude i povinnosti ohlašování výsledků kontinuálního měření emisí v (téměř) reálném čase elektronicky prostřednictvím informačního systému kvality ovzduší ČHMÚ. Díky tomu bude možné získat okamžitý přístup k údajům.

Další klíčovou součástí novely zákona o ovzduší je zavedení minimálních vzdáleností obytné zástavby od zdrojů znečištění a naopak, a to kvůli obtěžování prachem a zápachem. Při plánování výstavby pro bydlení nebo občanskou vybavenost nebo naopak při umístění nového, například výrobního podniku v blízkosti domů, bude muset obec počítat s minimální vzdáleností odstupu. Ta se bude podle návrhu pohybovat obvykle okolo 200 metrů, maximálně až 500 metrů.

„Díky tomu ochráníme obytné zástavby před přibližováním zapáchajících a prašných výrob, stejně jako průmyslové a zemědělské podniky před přibližováním zástavby. Minimální vzdálenosti budou stanoveny pro vybrané typy činností a ploch ve vyhlášce a jejich hodnoty budou pevně dané,“ dodává ministr Hladík.

Méně prachu ze staveb ve městech a obcích i vyšší sazby poplatku za znečištění

Lidem pomůže také nová povinnost pro stavebníky, kteří budou přímo ze zákona muset minimalizovat prašnost zejména ve městech a obcích. „Například pomocí postupné odkrývky povrchu, protiprašnými sítěmi na lešeních při rekonstrukci fasád, minimalizací spádových výšek při přesypech materiálů nebo díky rychlému vysazování zeleně kolem staveb,“ vyjmenovává ministr životního prostředí.

Součástí motivace ke snižování emisí je také zavedení nových sazeb u poplatku za znečišťování ovzduší s platností od roku 2025, u nichž se zohlední inflace z posledních let. O inflaci by se pak poplatky měly podle novely zákona upravovat každoročně. Cílem není vybírat peníze pro stát, ale dosáhnout takové výše, která bude motivovat k dalšímu snižování emisí znečišťujících látek do ovzduší.

Nízkoemisní zóny pro lepší ovzduší v obcích

„A nakonec měníme také nastavení nízkoemisních zón, které jsou v legislativě přes deset let, ale nikdo je nepoužíval. Proto chceme, aby obce, které se je rozhodnou zavést, si také mohly samy nastavit konkrétní parametry. Například, že do ní nesmí jezdit vozy určité starší emisní kategorie, případně budou moci jejich vjezd zpoplatnit. Zkrátka aby radnice mohly najít řešení, které v konkrétním městě nejlépe pomůže zvýšit kvalitu ovzduší,“ dodává ministr Hladík.

Nová pravidla také ruší některé podmínky, které dnes v řadě míst zcela znemožňují zavedení nízkoemisní zóny. Jedná se například o využívání objízdné trasy po stejně kvalitní komunikaci, plošné výjimky pro rezidenty a fyzické označování aut emisními plaketami. Novela naopak zavádí evidenci vjezdu do nízkoemisní zóny pomocí poznávacích značek a propojení údajů s registrem vozidel, stejně jako možnost zavést individuální výjimky pro rezidenty podle klíče, který si v mezích zákona určí sama obec.

Stejně tak budou radnice moci lépe reagovat v případě smogových situacích, kdy budou moci regulovat více oblastí než jen silniční dopravu. To znamená například zvýhodnit dočasně veřejnou dopravu nebo zlepšit kvalitu ovzduší v místě třeba dočasným omezením spalování v otevřených ohništích, případně vytápění doplňkovými zdroji, jakými jsou třeba krby nebo regulací prašné činnosti například ze staveb.

Vláda také schválila usnesení, ve kterém se zavázalo Ministerstvo dopravy, že vládě do konce roku předloží analýzu funkčnosti stanic měření emisí a případně navrhne takové změny, které zabrání tomu, aby jimi procházela nevyhovující auta. Dále usnesení vlády obsahuje úkol pro Ministerstvo vnitra, aby ve spolupráci Policie ČR a Centra dopravních služeb zintenzivnilo ve všech krajích každoroční silniční kontroly se zaměřením na měření emisí a do konce roku 2024 má Ministerstvo vnitra předložit vládě informaci o plnění tohoto úkolu.

22.05.2024 16:12

ČHMÚ na svém webu zveřejnil přehled zdrojů znečišťujících ovzduší v roce 2023

ČHMÚ zveřejnil na svých webových stránkách  ohlášené emise jednotlivých znečišťujících látek za rok 2023 za téměř 9 tisíc jednotlivě sledovaných významných provozoven. Jde především o emise pevných částic, oxidů síry a dusíku, organických látek, ale také toxických kovů nebo polyaromatických uhlovodíků a dioxinů. Vedle celkových ročních emisí jsou zveřejněny také typy provozovaných zdrojů a druhy používaných paliv. Provozovatelé zdrojů tyto emise povinně zjišťují na základě evropské a národní legislativy a každoročně ohlašují prostřednictvím ISPOP. Množství emisí vypuštěných do ovzduší jednotlivě sledovanými stacionárními zdroji se proti údajům za rok 2022 opět snížilo. Nejvíc u emisí tuhých znečišťujících látek a oxidu siřičitého cca o 20 %, u emisí oxidů dusíku o cca 16 %.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE