Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

20.09.2016 12:58

Odborníci: Stávající způsob nakládání s přebytečným kalem je dlouhodobě neudržitelný

Dne 6.  9. 2016 se v sídle kanceláře SOVAK ČR uskutečnil kulatý stůl na téma: Možnosti využití termochemických procesů při zpracování kalů v čistírenské praxi. Na toto jednání přijali pozvání ředitele SOVAK ČR Ing. Oldřicha Vlasáka zástupci provozovatelů ČOV, vědeckých pracovníků a společností zabývající se technologiemi s produkcí  Biocharu.

Cílem kulatého stolu bylo probrat jednotlivé možnosti využití této technologie, identifikovat otázky nutné k řešení a stanovit reálné možnosti využití čistírenské praxi v České republice s popsáním všech výhod i nevýhod. Při řešení kalové koncovky se jednotliví provozovatelé ČOV potýkají se stále se zpřísňující legislativou v oblasti odpadového hospodářství. Tyto změny vedou k významnému omezení stávajícího nakládaní s přebytečným čistírenským kalem. Tento vývoj je vyvolán také stále se zhoršující kvalitou čistírenských kalů z hlediska mikropolutantů, který provozovatelé čistíren odpadních nejsou schopni ovlivňovat, ale musí být na něj spolu s vlastníky ČOV připraveni reagovat.

 

Dle informací MŽP (Konference Odpady ekologicky i ekonomicky, 15.9.2016) je návrh vyhlášky o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě dokončen. Legislativní rada vlády by jí měla projednat v říjnu 2016.

 

Jako poměrně zajímavé a v zahraničí hojně diskutované jsou metody zpracování čistírenských kalů za využití termochemických procesů jako pyrolýzy nebo zplyňování. Termickým rozkladem čistírenských kalů za nepřístupu média s kyslíkem lze vyrobit látku obecně nazývanou Biochar, (alternativně Biouhel či Biokarbon) která obsahuje vysoký podíl stabilního organického uhlíku a téměř 90 % fosforu přiteklého na ČOV. Z řady odborných článků, studií a výzkumných projektů vyplývají dva hlavní potenciální směry využití technologií s produkcí Biocharu v čistírenské praxi:

  1. Minimalizace produkce aerobně či anaerobně stabilizovaného přebytečného kalu a jeho možné následné využití v zemědělství.

  2. Využití sorpčních vlastností Biocharu pro dočištění vyčištěných odpadních vod.

Jednotliví účastníci kulatého stolu se během jednání shodli na skutečnosti, že čistírenský kal v současné době obsahuje i řadu problematických látek, které i díky stále se zpřísňující národní i evropské legislativě činí stávající způsob nakládání s přebytečným kalem v České republice dlouhodobě neudržitelným. Jako vhodná alternativa se tedy jeví termochemické zpracování kalů a to jak ve formě spalování tak pyrolýzy. V případě spalování ovšem panovala jednoznačná shoda účastníků v negativním postoji k spoluspalování čistírenských kalů s ostatním odpadem, neboť tak dochází ke ztrátě řady cenných látek obsažených v čistírenských kalech. Biochar se ukazuje jako velice slibný produkt pro zvýšení kvality zemědělských půd, ať už zvýšením obsahu organických látek a nutrientů, či lepší schopností udržet vodu v půdě. Je nutné se vážně zabývat ekonomickým dopadem termochemického zpracování kalů na celkové náklady čištění odpadních vod. Účastníci kulatého stolu rovněž vyjádřili potřebu lepší podpory výzkumu technologií a aplikací, taktéž je nutné řádně připravit legislativu v této oblasti. Byla rovněž podpořena myšlenka užší spolupráce s Českou asociací pro pyrolýzu a zplyňování a Českou asociací oběhového hospodářství.

Závěrem ředitel SOVAK ČR Ing. Oldřich Vlasák poděkoval všem účastníkům kulatého stolu za účast, diskuzi a předání řady zajímavých a důležitých informací. Vyjádřil potřebu užší spolupráce odborníků z nejrůznějších oborů pro lepší využití termochemických způsobů odstraňování čistírenských kalů a vyslovil záměr uspořádat další setkání ještě do konce tohoto roku.

Bližší informace o tomto jednání přinese nejbližší vydání časopisu Sovak. Případní zájemci o zapojení do probíhající odborné diskuze mohou kontaktovat autora příspěvku na wanner@sovak.cz.

 

 

Autor: Filip Wanner

Zdroj: SOVAK ČR

20.09.2016 12:46

Od října už žádné výjimky pro zkracování nočního klidu

Od 1. října 2016 se pro obce mění pravidla pro povolování akcí způsobujících hluk do pozdních nočních hodin. Až dosud mohly obce takovým akcím udělovat výjimky, ale to už od října neplatí.

Zákon o přestupcích stanoví dobu nočního klidu od 22 do 6 hodin, což ale neznamená, že už by v obci nebylo možné uspořádat žádnou společenskou či sportovní akci končící po 22. hodině. Obce mají právo vydat obecně závaznou vyhlášku, ve které stanoví, kdy může být doba nočního klidu kratší nebo žádná. Tyto výjimečné případy však musí být ve vyhlášce taxativně uvedeny. Pokud obec nebude po 1. říjnu takovou vyhlášku mít, musí všechny akce končit ve 22:00, jinak se rušitel dopouští přestupku.

Smyslem změny je ochránit veřejný zájem na nerušeném odpočinku v noční době. Výjimečné případy nočního hluku proto nemohou být povolovány ad hoc, ale musí být předem známy a ve vyhlášce vymezeny natolik určitě, aby lidé, kteří v obci žijí, mohli počet a rozložení nuceně probdělých nocí v roce předvídat a připravit se na ně. Není proto možné, aby např. nová vyhláška dny s kratším nočním klidem vymezovala paušálně (např. od června do září, o víkendech a svátcích apod.). Ústavní soud, který zrušil městu Chrastava vyhlášku právě kvůli takto obecným formulacím, rozhodl, že dny, kdy je noční klid zkrácen, musí být vymezeny buď konkrétním datem (např. 31. prosince) nebo datovatelným obdobím (např. Velikonoce) nebo událostí, jejíž datum je vzhledem k místním tradicím předvídatelné (každoroční pouť apod.).

Některé obce na nových vyhláškách pracují a např. vyzývají pořadatele, aby nahlásili akce, které chtějí v obci i v příštím roce pořádat. Zastupitelstvo je totiž musí projednat a ty, které schválí, pak uvést v obecně závazné vyhlášce, kterou obec následně vydá. Jestliže se později objeví návrhy na uspořádání dalších akcí, které ve vyhlášce nejsou uvedeny, nelze jim udělit výjimku, ale obec bude muset vyhlášku novelizovat.

Ochránkyně už zaznamenala první stížnosti na nově přijaté obecně závazné vyhlášky. Podobně jako v případě města Chrastava je v nich možnost zkráceného nočního klidu vymezena velmi obecně a široce, např. v jedné obci stanovili začátek nočního klidu od 2:00 „ ve dnech pracovního volna a pracovního klidu, v období od 1. 5. do 30. 9., při kulturních a společenských akcích organizovaných v obci“. Takové vyhlášky jsou v rozporu se zákonem i s nálezem Ústavního soudu.

Lidé, kteří se domnívají, že je nová vyhláška v rozporu se zákonem, by se měli obrátit na Ministerstvo vnitra, které má dozorová oprávnění a může obec vyzvat k nápravě. Ministerstvo by také mělo obce metodicky vést při vypracovávání nových vyhlášek. Podle zákona o obcích navíc obce musí ministerstvu předkládat ke kontrole všechny přijaté vyhlášky, což se ne vždy děje. Podnět občana obce je tak pro ministerstvo nejen impulsem pro kontrolu vyhlášky, ale i informací, že obec svou zákonnou povinnost nesplnila.

Veřejné ochránkyni práv zákon neumožňuje zabývat se přímo postupem obce. Může ale prověřit stížnost na ministerstvo, pokud by stěžovatel nebyl spokojen s tím, jak dohlíží, aby obecní vyhláška nebyla v rozporu se zákonem. Každoročně se takto ochránkyně zabývá zhruba desítkou stížností a jen výjimečně se nepodaří problém odstranit. Pokud ochránkyně považuje obecní vyhlášku za nezákonnou a ministerstvo nezajistí nápravu, může se ochránkyně obrátit na Ústavní soud s návrhem na její zrušení – obvykle jde o 1 takový případ ročně.

20.09.2016 09:44

Hájek: Díky recyklační slevě bude masivní skládkování pokračovat

O budoucnost teplárenství a jeho významnou součást, kterou je centrální zásobování teplem (CZT), se Martin Hájek, výkonný ředitel Teplárenského sdružení ČR, nebojí. V rozhovoru pro Hospodářské noviny ředitel Hájek odpovídal i na otázku zda zlepšení podmínek pro energetické využití odpadu přinese nový zákon o odpadech. "Bohužel v rámci připomínkového řízení se do zákona na poslední chvíli dostal velmi problematický institut, takzvané recyklační slevy pro původce odpadu," odpovídal ředitel Hájek a dodal, že tím může být zcela eliminován klíčový ekonomický nástroj, který měl přinést motivaci k využívání odpadu namísto jeho skládkování. Podle něj je to důvod k obavám, že zákon bude nakonec konzervovat dnešní stav a masivní skládkování bude pokračovat. Celý rozhovor čtěte ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

20.09.2016 08:00

Jak financovat úspory energií?

Podle novely zákona o hospodaření energií č. 177/2006 Sb. platí povinnost prokazovat splnění požadavků na energetickou náročnost budovy. Od roku 2009 je průkaz energetické náročnosti budov (PENB) povinnou součástí stavební dokumentace k žádosti o stavební povolení. Tato povinnost se týká i rozsáhlejších rekonstrukcí. Od letošního roku se změnou zákona 406/2000 Sb., o hospodaření energií, tato povinnost dále rozšiřuje i na stavební ohlášení a domy či byty prodávané nebo pronajímané. Více ZDE

 

 

Dále dnes HN k energetice:

 

 

Nenechte si ujít!

 

 

Zdroj: iHNED.cz

20.09.2016 07:58

EIT vyhlašuje soutěž podnikatelských nápadů pro inovace v oblasti surovin

Evropský institut pro inovace a technologie (EIT) vyhlašuje soutěž podnikatelských nápadů pro inovace v oblasti surovin. Soutěž má za úlohu pomoct potencionálním podnikatelům ve vývoji technologií a business modelů s potenciálem v oblasti surovin a ve všech příbuzných oborech. Uzávěrka přihlášek je 17. října 2016. Podrobný rozpis témat a bližší informace naleznete ZDE.

 

 

Zdroj: CZELO - Česká styčná kancelář pro výzkum, vývoj a inovace

19.09.2016 20:03

Německo chystá tvrdší omezení pro auta. Prioritu mají mít elektromobily, hybridy či vozy na plyn

Tradiční červené, žluté a zelené plakety, které musí mít povinně na předních sklech svých aut vylepeni ti, kteří chtějí zajíždět do center desítek německých měst, by měly brzy doplnit ještě jejich modré varianty. Právo na jejich získání ovšem budou mít jen majitelé ekologických vozů, tedy například plynových, hybridních, vodíkových či klasických elektromobilů. Jak informoval tuzemský automotoklub ÚAMK, původně měly být modré zóny ve městech na německém území vymezeny nejpozději v roce 2019. S novým plánem udělovat známku jen autům s alternativními pohony se ale realizace tohoto opatření nejspíše odloží. Více ZDE

 

Zdroj: Aktuálně.cz

19.09.2016 14:11

Prezident podepsal novelu zákona o biocidech

Prezident republiky Miloš Zeman dnes podepsal zákon ze dne 6. září 2016 o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech). Novela, která bude platná patnáctým dnem po jeho vyhlášení ve Sbírce předpisů ČR, současně novelizuje zákon o chemických látkách a zákon o správních poplatcích.

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.

Cílem novely zákona je provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Novela zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

 

Související článek:

Podzimní aktuality v oblasti chemických a biocidních výrobků (5.9.2016, Odpadové fórum)


Dokument ke stažení:
Návrh zákona ve znění ve kterém byl postoupen Senátu - 589/4


Nenechte si ujít!

 

 

 

19.09.2016 08:24

Poskytování energetických služeb se zárukou (EPC) nejen ve veřejném sektoru

Dovolujeme si Vás tímto pozvat na seminář v rámci ENERGFY TOUR 2016 „Poskytování energetických služeb se zárukou (EPC) nejen ve veřejném sektoru“, který proběhne v Praze, Jihlavě a Olomouci během měsíce října a listopadu. Cílem akce je podpora metody EPC jako efektivního nástroje pro realizaci úsporných opatření v budovách. Metoda je primárně vhodná pro opatření technologického charakteru a nachází uplatnění v téměř všech typech budov s náklady na energie vyššími než 3 miliony korun ročně.

Pro klienta jsou hlavními přínosy projektu řešeného metodou EPC záruka za dosažení úspor, transparentní vyhodnocení výsledků a jeden smluvní partner po celou dobu trvání smluvního vztahu. Úspory jsou zpravidla použity na splácení nákladů projektu, v případě přání klienta je v rámci jedné smlouvy zajištěno i financování úsporných opatření.

V zájmu komplexní renovace budov je vhodné a možné kombinovat metodu EPC s dotačními programy, které mohou poskytnout finanční prostředky pro nákladná stavební opatření s dlouhou dobou návratnosti.

V ČR bylo dosud realizováno více než 200 projektů s celkovou investicí do úsporných opatření ve výši 2,5 mld. Kč. Akce probíhá pod záštitou Středočeského kraje, Kraje Vysočina a Olomouckého kraje.

 

TERMÍN A MÍSTA KONÁNÍ:       

  • 11. 10. 2016 – PRAHA (Krajský úřad Středočeského kraje)
  • 25. 10. 2016 – JIHLAVA (Krajský úřad Kraje Vysočina)
  • 16. 11. 2016 – OLOMOUC (Krajský úřad Olomouckého kraje)

 

TÉMATA a PROGRAM ENERGFY TOUR 2016:

  • Poskytování energetických služeb se zárukou nejen ve veřejném sektoru
  • Energetický audit a management hospodaření s energií
  • Průkazy energetické náročnosti budov

 

více k ENERGY TOUR 2016 - ZDE

 

19.09.2016 08:00

Odpad, který i nakrmí

VIDEO Mezi nejnebezpečnější plastový odpad, který lze ve světových oceánech a mořích nalézt, patří ve Spojených státech používané vazače šestice plechovek piv, takzvaných six-packů. Hrozí hlavně středně velkým živočichům, kteří se do nich mohou zamotat, a pokud je vazače rovnou neuškrtí či jim neznemožní lov, končí s růstovými deformacemi.

Jeden z amerických pivovarů se s tím proto rozhodl „něco udělat“ a vyvinul biologicky zcela rozložitelný vazač piv. To by nebylo nic nového pod sluncem, neboť v mnoha amerických státech už nyní platí legislativa, která výrobcům nařizuje používat na vazače six-packů ekologicky rozložitelné materiály. Nový vynález však v případě zájmu vodních živočichů může posloužit jako krmení. Je totiž speciálním postupem vyroben z pivovarnického odpadu – mláta.

Vynález si připsali odborníci pivovaru Saltwater Brewery, kterému s propagací pomáhá agentura We Believers. Obě firmy vyrobily jen několik stovek vazačů, doufají ale, že se jim během několika měsíců podaří produkci zvýšit až na 400 tisíc měsíčně a zároveň přesvědčit majitele ostatních pivovarů, aby je následovali.

 

 

Zdroj: E15

16.09.2016 13:27

Za úhyn 3,5 tisíce ryb dostala firma pokutu 540 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Ostravě uložili pokutu 540 tisíc korun společnosti za úhyn více než 3,5 tisíce ryb. Inspektoři ČIŽP v průběhu správního řízení totiž prokázali, že ryby byly otráveny nedostatečně naředěnými odpadními vodami vypouštěnými do náhonu v době, kdy v něm společnost při jeho opravě snížila průtok.

„Mezi uhynulými rybami bylo více než 2,5 tisíce jedinců zvláště chráněné střevle potoční, dále pstruzi obecní, mřenky mramorované a hrouzci obecní,“ uvedl Karel Kozubek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP Ostravě.

Při ukládání pokuty inspektoři ČIŽP konstatovali vážnou újmu, kterou společnost způsobila na životním prostředí. „V důsledku pochybení firmy došlo k naprostému zlikvidování rybí fauny v úseku náhonu o délce přibližně 1,5 kilometru,“ dodal Kozubek.

16.09.2016 13:02

Spotřeba látek poškozující ozonovou vrstvu je za posledních 10 let na nejnižší úrovni

V roce 2015 spotřeba chemických látek, které poškozují ozónovou vrstvu, dosáhly své nejnižší úrovně od roku 2006, a to částečně i kvůli poklesu dovozu. Ten oproti roku totiž poklesl o 12%. Uvádí to ve zprávě Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). Další podrobnosti se dočtete na webu agentury ZDE.

 

 

 

16.09.2016 11:40

Novela zákona o PHM a čerpacích stanicích prošla prvním čtením

SCHŮZE UKONČENA Dne 6. září byla zahájena další schůze dolní komory Parlamentu ČR. Poslanci mají opět na programu několik environmentálních zákonů. A to především novelu zákona o ochraně ovzduší, novelu zákona o obalech a vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu a o fluorovaných skleníkových plynech.

Poslanci se budou také zabývat ochranou přírody a krajiny, geneticky modifikovanými organizmy nebo několika mezinárodními smlouvami. Lze předpokládat, že na program schůze bude zařazena i novela zákona o biocidech, kterou vrací poslancům s pozměňovacími návrhy senát.

Schůzi budeme tradičně sledovat a přinášet aktuální informace.

 

Aktuality z jednání:

16.9.

  • Novela zákona o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot prošla dnes prvním čtením. Návrh zákona zavádí příslušné definice a povinnosti, které souvisejí s vytvořením infrastruktury pro alternativní paliva. Jedná se konkrétně o definice těchto pojmů: alternativní palivo, veřejně přístupná čerpací stanice, dobíjecí stanice včetně dobíjecího bodu, běžná dobíjecí stanice, vysoce výkonná dobíjecí stanice, veřejně přístupná dobíjecí stanice, elektrické vozidlo.

 

 

14.9.

  • Pozemní komunikace: Opětovnou možnost pokládat vodovody, kanalizace a další podobnou infrastrukturu podélně pod krajskými i státními silnicemi schválili již v prvním čtení obcím poslanci. Nynější úprava zákona o pozemních komunikacích podle předkladatelů přináší obcím potíže, když umožňuje pokládat technickou infrastrukturu jen do místních komunikací. Účinnost zákona se navrhuje stanovit 30. dnem po dni jeho vyhlášení. Podklad - ST 838

 

9.9.

  • Ochrana přírody: Novela zákona o ochraně přírody a krajiny prošla ve sněmovně druhým čtením. Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 739/4

 

8.9.

  • Ratifikace změny Přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu přijatá v Ženevě dne 15. května 2015: Poslanecká sněmovna dala souhlas k ratifikaci
  • Ratifikace změny příloh A a C Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech, přijaté v Ženevě dne 15. května 2015: Poslanecká sněmovna dala souhlas k ratifikaci

7.9.

  • Ozonová vrstva: novela zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech prošla druhým čtení. Výbor pro životní prostředí doporučuje novelu schválit a to bez pozměňovacích návrhů v následném třetím čtení. Novela zákona upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Upravuje dále ustanovení týkající se hodnotících, atestačních a certifikačních subjektů, implementace nových povinností a posouzení možnosti částečného převedení kompetencí při vydávání certifikátů z MŽP na soukromé subjekty. A v neposlední řadě doplňuje sankční ustanovení a povinností vybraných provozovatelů zařízení a rozšíření pravomocí ČOI.

 

  • Ochrana ovzduší: poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o ochraně ovzduší ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Poslanci schálili pozměňovací návrhy uvedené pod písmeny: A1 - A7, A8 (var1), A9, A10. Ty se týkají například pachů - ministerstvo životního prostředí bude stanovovat specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem, záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti), přílohy č. 10 (nadpisy) a biopalivům. Vypuštění přímé kontroly domácích topenišť poslanci nechválili. TOP 09 a ODS vzápětí oznámily, že normu napadnou u Ústavního soudu. Předpis prosazený vládní koalicí podle nich protiústavně narušuje domovní svobodu. Návrh novely zákona o ochraně ovzduší počítal s účinností již od 1. června 2016 s výjimkami. Dle schváleného pozměňovacího návrhu se účinnost posouvá na 1. ledna 2017 s výjimkou pro ponížený imisní limit pro částice PM2,5 s účinností od 1. ledna 2020. Novelu zákona ještě musí schválit senát a následně podepsat prezident.

 

  • GMO: Stát pravděpodobně dostane od příštího roku možnost zakázat v Česku pěstování geneticky modifikovaných plodin (GMO), které jsou jinak v Evropské unii povolené. Tuto možnost členským státům dala evropská směrnice, Česká republika ji ale zatím nemohla využít. Změnit to má až novela, kterou dnes poslanci schválili ve třetím čtení. Novela také ruší povinnost oznamování každého nového geneticky modifikovaného organismu, který je hodnocen jako nejméně nebezpečný, na uzavřených pracovištích. Jde například o vysoké školy, nemocnice nebo biotechnologické firmy, tedy o použití v laboratořích pro výzkumné účely. Norma zjednodušuje postupy pro práci s GMO v nejnižší kategorii rizika, aby byla odstraněna nadbytečná administrativa při vědecké práci. Bude tak stačit jedno oznámení, pouze u první práce s GMO. V Česku se pěstuje pouze geneticky modifikovaná kukuřice, její plochy se ale stále snižují. Letos její výměra klesla skoro o polovinu na necelých 1000 hektarů.

 

6.9.:

  • Biocidy: poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s novelou zákona o biocidech ve znění schváleném senátem. Senát návrh vrátil sněmovně koncem srpna s pozměňovacími návrhy (legislativně technické úpravy - usnesení č. 529). Novelu zákona musí ještě podepsat prezident. Novela, která bude platná patnáctým dnem po jeho vyhlášení, současně novelizuje zákon o chemických látkách a zákon o správních poplatcích. Podrobně se touto problematikou bude zabývat 6. října seminář "Biocidy a detergenty 2016: 6. 10. 2016" - další podrobnosti najdete ZDE. Doporučujeme také odborný článek "Podzimní aktuality v oblasti chemických a biocidních výrobků".
  • Schůze bude zahájena ve 14 hodin, body z bloku 3. čtení jsou naplánovány na středu 7. září

 

Přehled programu:

  • Návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů /sněmovní tisk 589/4/ - vrácený Senátem
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - třetí čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 877/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech /sněmovní tisk 754/ - druhé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 91/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 201/2012 Sb. /sněmovní tisk 861/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - třetí čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 739/ - druhé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 686/ - třetí čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změna Přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu přijatá v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 698/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny příloh A a C Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech, přijaté v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 711/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat /sněmovní tisk 731/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Úmluva o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů, sjednaná v Bonnu dne 23. června 1979, a změny příloh I a II této Úmluvy, přijaté v Quitu dne 9. listopadu 2014 /sněmovní tisk 733/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny Protokolu o perzistentních organických polutantech, Protokolu o omezování
  •  acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu a Protokolu o těžkých kovech k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států /sněmovní tisk 734/ - druhé čtení
 

 

Anotace předpisů:

Biocidy

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

 

Ochrana ovzduší

Návrh novely zákona o ochraně ovzduší počítal s účinností již od 1. června 2016 s výjimkami. Dle navrženého pozměňovacího návrhu se navrhuje účinnost mění od 1. ledna 2017 a výjimkou pro ponížený imisní limit pro částice PM2,5 z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3 s účinností od 1. ledna 2020.

Novela určitě vzbudí velkou diskuzi, protože navrhuje také zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech.  Navrhuje se zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety.

Garanční Výbor pro životní prostředí projednal návrh novely zákona o ochraně ovzduší (sněmovní tisk 678) a vydal dne 5. 5. 2016 usnesení pozměňovací návrhy. Ty se týkají například pachů, kde výbor navrhuje, aby ministerstvo životního prostředí stanovilo specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem. Dále se pozměňovací návrhy týkají například záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti). Výbor také připravil variantní pozměňovací návrh vztahující se biopalivům. Poslanecké pozměňovací návrhy se například týkají vypuštění přímé kontroly domácích topenišť nebo pachů.

 

Dokumenty:

  • Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 678/4, který byl rozeslán 27. 5. 2016
  • Výbor pro životní prostředí vydal usnesení (stanovisko) garančního výboru jako sněmovní tisk 678/5

 

Novela zákona o obalech:

Hlavním cílem novely obalového zákona je omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. MŽP navrhuje zákaz bezplatného poskytování lehkých plastových odnosných tašek v místě prodeje výrobků spotřebiteli, s výjimkou velmi lehkých plastových odnosných tašek.

Rovněž se zavádí povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky. Způsob bude blíže stanoven prováděcím právním předpisem až v návaznosti na vydání příslušeného prováděcího aktu Evropské komise. Lhůta pro transpozici uvedené směrnice uplyne 27. listopadu 2016.

Návrh zákona také stanoví nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu, neboť platný zákon o obalech upravuje tyto cíle pouze do roku 2016. Nové cíle jsou stanoveny pro období počínaje rokem 2016 (cíle pro tento rok se nemění), a to v souladu se závaznou částí Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024, která byla vyhlášena v podobě nařízení vlády č. 352/2014 Sb.

Navrhovaným zákonem se dále také zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva.

Navrhovaná úprava se týká též § 9 odst. 10, v němž je osobám, které uvádějí do oběhu nápoje v obalech, které nejsou vratnými zálohovanými obaly, stanovena povinnost nabízet stejné nápoje rovněž ve vratných zálohovaných obalech, pokud jsou v nich tyto nápoje uváděny na trh, s výjimkou osob uvádějících tyto nápoje do oběhu na prodejní ploše menší než 200 m2. Namísto zrušení daného ustanovení, které původně požadovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, se jako kompromisní řešení navrhuje zúžení působnosti předmětného ustanovení pouze na tři nejběžnější druhy piva (stolní pivo, výčepní pivo a ležáky). Důvodem je stále trvající poptávka po vratných zálohovaných obalech ve vztahu k pivu.


Návrh zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech

Novela zákona upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Upravuje dále ustanovení týkající se hodnotících, atestačních a certifikačních subjektů, implementace nových povinností a posouzení možnosti částečného převedení kompetencí při vydávání certifikátů z MŽP na soukromé subjekty. A v neposlední řadě doplňuje sankční ustanovení a povinností vybraných provozovatelů zařízení a rozšíření pravomocí ČOI.

Novela upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Tzv. nehermeticky uzavřená zařízení plněná fluorovanými skleníkovými plyny smí být podle čl. 11 odst. 5 nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 prodávána konečnému uživateli pouze tehdy, je-li doloženo, že instalaci provede podnik certifikovaný v souladu s článkem 10 tohoto nařízení (tj. osoba, která je držitelem certifikátu podle § 10 zákona č. 73/2012 Sb.). Při instalaci chladicích a klimatizačních zařízení jsou odborné znalosti a praktické schopnosti zcela nezbytné k tomu, aby byl vyloučen únik fluorovaných skleníkových plynů, který by mohl být způsoben neodborným zacházením. Navrhuje se proto stanovit povinnost prodejcům nehermeticky uzavřených zařízení, aby zajistili, že instalace bude provedena certifikovanými osobami. K zajištění kontroly této povinnosti musí prodejci současně vést evidenci prodaných nehermeticky uzavřených zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny spolu s uvedením čísla certifikátu certifikovaných osob, které provedly jejich instalaci.

V návaznosti na nové povinnosti stanovené přímo použitelným nařízením Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, se doplňují nové skutkové podstaty správních deliktů za porušení povinností v tomto nařízení stanovených. V reakci na zkušenosti z praxe se navrhuje rozšířit pravomoci České obchodní inspekce tak, aby kromě provádění kontrol, měla kompetenci v návaznosti na provedené kontroly uložit nápravná opatření nebo vést řízení o správním deliktu.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s tříletou aplikační praxí zákona č. 73/2012 Sb. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti, umožnit efektivnější kontrolu stanovených povinností, případně vypustit úpravu povinností, které představují neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro dotčené subjekty. Dalšími změnami dochází k adaptaci na nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, zejména se odstraňují ustanovení zákona, která jsou s tímto nařízením v rozporu.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2017.


Novela zákona o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot

Návrh zákona zavádí příslušné definice a povinnosti, které souvisejí s vytvořením infrastruktury pro alternativní paliva. Jedná se konkrétně o definice těchto pojmů: alternativní palivo, veřejně přístupná čerpací stanice, dobíjecí stanice včetně dobíjecího bodu, běžná dobíjecí stanice, vysoce výkonná dobíjecí stanice, veřejně přístupná dobíjecí stanice, elektrické vozidlo.

Návrh zákona obsahuje novou právní úpravu - právní úpravu dalšího druhu alternativního paliva pro pohon vozidel, a to elektřiny, která dosud nebyla právně upravena, včetně dobíjecích stanic pro elektrická vozidla a jednotlivých druhů těchto stanic. Obchodování s elektřinou je v současné době upraveno v energetickém zákoně. Vzhledem k nově zavedenému druhu elektřiny pro pohon elektrických vozidel, bude proto i obchodování s tímto druhem elektřiny, řešeno při nejbližší novele energetického zákona. Návrh zákona dále stanovuje příslušné povinnosti pro provozovatele těchto dobíjecích stanic vyplývající ze směrnice 2014/94/EU a zavádí se směrnicí a v souladu s Národním akčním plánem „Čistá mobilita“ vyžadovanou příslušnou evidenci dobíjecích stanic.

V této souvislosti je zapotřebí uvést, že čerpací stanice, na kterých se prodává stlačený zemní plyn, zkapalněný zemní plyn a zkapalněný ropný plyn, jsou již nyní Ministerstvem průmyslu a obchodu zveřejňovány, a to na základě § 6 zákona o pohonných hmotách, který zavedl evidenci čerpacích stanic (bez rozlišení prodávané pohonné hmoty).

Návrhem zákona se rovněž rozšiřují povinnosti pro provozovatele čerpacích stanic, které vyplývají přímo ze směrnice 2014/94/EU, a které souvisejí se zaváděním infrastruktury pro alternativní paliva a doposud nebyly stávající legislativou řešeny. Tyto povinnosti vyplynuly z neustále narůstajícího množství různých druhů paliv pro pohon vozidel (povinnost provozovatele čerpacích stanic poskytovat informace o kompatibilitě jím prodávaných pohonných hmot s vozidlem spotřebitele) a dále z potřeby přiblížit spotřebiteli pohonných hmot výhody alternativních paliv se zřetelem na jejich cenu (povinnost informovat spotřebitele pohonných hmot o cenovém porovnání alternativních paliv s fosilními palivy).

Kromě povinností, které jsou implementací části směrnice 2014/94/EU, návrh zákona upravuje a zpřesňuje některá stávající ustanovení, která přináší v současné době problémy v praxi. Jedná se zejména o upřesnění těch ustanovení, jejichž nejednoznačnost pak v praxi může vést k obcházení zákona. Jedná se zejména o úpravu současné povinnosti distributora pohonných hmot nakupovat pohonné hmoty mj. na čerpací stanici zapsané v evidenci čerpacích stanic, což by mohlo mylně vést k tomu, že prodej se může uskutečnit v prostoru čerpací stanice kdekoliv, a nikoli, že prodej pohonných prodej musí být uskutečněn přes stanovené měřidlo a pistoli výdejního stojanu. Nově je stanoveno, že distributor pohonných hmot a provozovatel čerpací stanice může nakupovat i od osoby, která je držitelem platné licence na obchod s plynem, pokud se jedná o nákup stlačeného zemního plynu. Dále se jedná o úpravu spočívající ve zpřesnění definice čerpací stanice, výdeje pohonných hmot a definice provozovatele čerpací stanice, který pohonné hmoty nejen prodává, ale prodává a vydává.

Nově je také navrhována změna povolování provozu u čerpacích stanic, které nejsou stavbou. Doposud byly čerpací stanice – stavby povolovány kolaudačním rozhodnutím dle stavebního zákona, avšak čerpacím stanicím, které nejsou stavbami, bylo stavebními úřady vydáváno povolení k jejich provozu, pokud tyto čerpací stanice splnily zákonem taxativně vymezené podmínky. V praxi se však projevily obtíže při aplikaci tohoto ustanovení. Danou povinnost nebyly stavební úřady prakticky schopny splnit. Nově je tedy povolování u obou druhů čerpacích stanice sladěno a oba druhy čerpacích stanic budou muset splňovat stejné požadavky a bude na správním uvážení příslušného stavebního úřadu, zda je konkrétní stavební záměr stavbou nebo zařízením (výrobkem plnícím funkci stavby) ve smyslu stavebního zákona. Je však třeba upozornit na skutečnost, že čerpací stanice musí splňovat i další požadavky vyplývající z jiných právních předpisů (např. podmínky stanovené zákonem o ochraně ovzduší aj.).  Tyto jiné právní předpisy (např. zákon o ochraně ovzduší aj.) musí rovněž splňovat i ostatní subjekty, které nakládají s pohonnými hmotami, a na které se ustanovení § 5 odst. 1 nevztahuje.


Ochrana přírody a krajiny (ST501):

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.


Ochrana přírody a krajiny (ST739):

Náhrada újmy nebude vyplácena za újmu vzniklou nebo trvající na pozemcích ve vlastnictví státu. Dojde tím k zamezení transferů finančních prostředků uvnitř státu, kdy jsou státní prostředky vypláceny zejména státním podnikům za újmu na státních pozemcích, na kterých stát deklaroval zájem na ochraně přírody. Novela zákoan by měla být účinná od 1. ledna 2017.

 

 

16.09.2016 11:06

Vyšlo nové číslo WASTE FORUM

Tento týden bylo vystaveno nové číslo elektronického recenzovaného časopisu WASTE FORUM. Obsahuje celkem 5 původních vědeckých prací: Zasakování teplé vody do napjaté zvodně – alternativní teoretický model pro tepelné stopovací testy na kontaminovaných lokalitách, Využití odpadního materiálu z výroby minerální vlny do stavebních materiálů a produktů, Možnosti zjišťování korundu ve struskách pomocí gravitačního rozdružování na splavech Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu a Fentonova degradace antibiotik a jiných léčiv v odpadních vodách – vliv železnatých spinelů. Plné verze tohoto i všech archivních čísel jsou volně ke stažení na www.wasteforum.cz.

Redakční uzávěrka nejbližšího čísla je 8. října 2016, dalšího 8. ledna 2017. Pokyny pro autory jsou uvedeny na stránkách časopisu.

Partnerem aktuálního čísla časopisu WASTE FORUM je CEMC ETVCZ, jediný akreditační orgán v ČR a SR pro ověřování environmentálních technologií a dalších technologií přínosných pro životní prostředí. Je to u příležitosti vydání prvního Ověřeného prohlášení v programu EU ETV. Slavnostní předání Ověřeného prohlášení ministrem průmyslu a obchodu a zástupcem Evropské komise se uskuteční dne 22. 9. 2016 na semináři Komercionalizace výzkumu a vývoje konaném k této příležitosti na půdě MPO.

16.09.2016 09:45

MŽP vyhlásilo nové dotace do vodohospodářské infrastruktury a na zajištění pitné vody v období sucha

NOVÉ DOTACE Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR vyhlásilo tři nové výzvy v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020. Necelých 5 miliard korun z peněz EU půjde na projekty, které zlepší vodohospodářskou infrastrukturu v ČR, zamezí nedostatku pitné vody v období sucha a zlepší úroveň čištění odpadních vod. Příjem žádostí startuje 17. října a potrvá až do 19. ledna příštího roku.

„Nejvíce peněz, celkem 3,6 miliardy korun, půjde na kanalizace a čistírny odpadních vod, další víc než miliardu směřujeme na úpravny a přivaděče vody. 100 milionů korun poputuje na odstraňování příčin nadměrného zatížení povrchových vod živinami. Zlepšovat kvalitu vod v ČR je důležité a aktuálně velmi potřebné. Na kvalitní pitnou vodu má právo každý občan. Tím spíše, že kvalitu i množství vod v Česku nyní výrazně ovlivňuje pokračující sucho, které naši zemi poslední dva roky trápí. Nově vypsané výzvy tak vnímám jako potřebnou pomoc pro obce a města, kterým evropské prostředky pomohou financovat nákladné vodohospodářské projekty a zároveň splnit požadavky na kvalitu a čištění vod, které po nás požaduje Evropská komise,“ uvádí ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Díky našemu Operačnímu programu Životní prostředí vzniklo v programovém období 2007–2013 382 čistíren odpadních vod, více než 4300 km stokových systémů, postavilo se či zrekonstruovalo skoro 600 km rozvodů pitné vody a na 25 úpraven pitné vody,“ vypočítává přínosy OPŽP ministr Brabec.

V současném Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 byly vyhlášeny již čtyři výzvy zaměřené na zlepšování kvality vod. Státní fond životního prostředí ČR v nich dostal takřka 250 žádostí s požadavkem dotace z EU přes 6 miliard korun. Z toho schváleno bylo 157 projektů s dotací ve výši přes 4,6 miliardy korun. „Díky tomu bude podpořeno 88 čistíren odpadních vod, vybudováno 714 km stokových systémů, 58 km rozvodů pitné vody a 8 úpraven pitné vody,“ upřesňuje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Žádosti o podporu bude možné podávat do systému MS 2014+ od 17. října. Kromě obcí a měst se mohou o dotaci hlásit také dobrovolné svazky obcí, městské části hl. města Prahy, příspěvkové organizace a obchodní společnosti ovládané z více než 50 % obcemi a městy nebo jinými veřejnoprávními subjekty. Dosáhnout mohou na dotaci až téměř 64 % z celkových způsobilých výdajů [1].

 

Čistší vodárenské nádrže i koupaliště - 38. výzva OPŽP

V této nové výzvě mohou získat dotaci projekty zaměřené na odstraňování příčin nadměrného zatížení povrchových vod živinami, takzvanou eutrofizaci vod. „Zájem máme zejména o projekty, které budou bránit znečišťování vodárenských nádrží, koupacích nadrží a přítoků do těchto nádrží,” uvádí ředitel Valdman.

O dotace tak bude možné zažádat na úhradu dodávek a instalace technologií na dodatečné odstraňování fosforu na stávajících čistírnách odpadních vod, ale také například na vybudování záchytných nádrží na jednotné kanalizaci.

 

Nová či modernizovaná kanalizace a čistírny odpadních vod - 42. výzva OPŽP

Finanční prostředky v celkové výši 3,6 miliardy korun je možně v rámci této výzvy čerpat na výstavbu kanalizací za předpokladu existence vyhovující čistírny odpadních vod v aglomeraci nebo za předpokladu její související výstavby. „V tomto případě je třeba zopakovat, že podporovány budou pouze oddílné kanalizace, tedy ty, které nezatěžují ČOV dešťovou vodou. Výstavbu jednotné kanalizace lze podpořit jen ve výjimečných a odůvodněných případech, a to dojde-li její výstavbou k odvedení odpadních vod ze stávající jednotné kanalizace na ČOV, např. podchycením volných výustí. Z pohledu efektivity řešení je tento přístup jediný možný a poslední výzva jednoznačně prokázala, že to pro investory není překážkou,“ zdůraznil ředitel Valdman.

Podporu budou moci žadatelé získat dále přímo na výstavbu, modernizaci a intenzifikaci čistíren odpadních vod, včetně decentralizovaných řešení likvidace odpadních vod. Minimální výše způsobilých realizačních výdajů činí v tomto případě jeden milion korun.

„Chceme podpořit i ty žadatele, pro které není efektivním řešením výstavba klasické mechanicko-biologické ČOV, ale např. čistírna kořenová nebo decentralizované čištění na více menších čistírnách,“ vysvětlil ministr Brabec.

„Cesta nastoupená v minulých letech, kdy se kladl až příliš velký důraz na budování rozsáhlých kanalizačních sítí napojených na jednu centrální čistírnu odpadních vod, se neukázala jako jediná správná. V některých případech může být pro žadatele technicko-ekonomicky výhodnějším řešením likvidace odpadních vod např. na několika menších čistírnách, které budou sloužit pro dílčí části obce,“ doplnil ministr Brabec.

 

Zvýšení kvality pitné vody – 43. výzva OPŽP

Tato výzva úzce souvisí s výzvou předchozí. Dotace je možné získat na výstavbu a modernizaci úpraven vody a zvyšování kvality zdrojů pitné vody, včetně výstavby a modernizace systémů (technická opatření) pro ochranu zdrojů pitné vody v jejich bez­pro­střední blízkosti, sloužících veřejné potřebě. O finanční podporu bude možné žádat konkrétně na výstavbu a dostavbu přivaděčů a rozvodných sítí pitné vody i souvisejících objektů sloužících veřejné potřebě. Výzva by měla pomoci zejména obcím, které se následkem sucha potýkají s nedostatkem kvalitní pitné vody. „Kromě této výzvy, u které stejně jako u 42. výzvy nabízíme dofinancování projektů formou zvýhodněné půjčky z prostředků SFŽP ČR, máme zejména pro menší obce otevřenu výzvu v Národním programu Životní prostředí, kde lze získat podporu na průzkum, budování a posílení zdrojů pitné vody,“ upozornil ředitel Valdman.

 

Dokumenty k 38. výzvě: https://www.opzp.cz/vyzvy/38-vyzva 
Dokumenty k 42. výzvě: https://www.opzp.cz/vyzvy/42-vyzva 
Dokumenty k 43. výzvě: https://www.opzp.cz/vyzvy/43-vyzva

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE