Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červen    
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
20.6. Open Research Institute Day: Příprava dat k analýze
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

05.02.2015 13:08

Jeden zákon pro národní parky se všem úředníkům nezamlouvá

Ministerstvo životního prostředí vypořádalo připomínky k návrhu novely zákona o ochraně přírody a krajiny. Novela předpokládá komplexní změnu právní úpravy národních parků. Snahou je nově vyhlásit zákonem národní parky zřízené v roce 1991 nařízením vlády tj. Národní park Šumava, Krkonošský národní park a Národní park Podyjí resp. v roce 1999 zákonem Národní park České Švýcarsko. Ne všechny rozpory se však podařilo vypořádat a tak norma bude vládě předložena s rozporem Ministerstvem zemědělství, Ministerstvem dopravy, Plzeňským krajem a Jihočeským krajem.

Navrhuje se jednotná úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti i při respektování specifických přírodních podmínek jednotlivých národních parků, uvádí ministerstvo ve zprávě. Podle ministerstva jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy, zejména lesní zákon, zákon o myslivosti, zákon o rybářství a stavební zákon. Cílem je tak zajistit maximální účelnost při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

Ministerstvo zemědělství požaduje vyhlašovat národní parky samostatnými zákony a nesouhlasí se stanovením bližších ochranných podmínek všech NP v jednom zákoně. Podle názoru MZe je stávající stav, kdy je každý jednotlivý národní park vyhlašován jednotlivým zákonem, vyhovující, protože je v rámci legislativního procesu zřejmé, koho se navržená právní úprava má dotknout a umožňuje zcela cíleně projednat jednotlivá omezení v každém parku zvlášť. Každý národní park je vyhlášen z jiných důvodů (odlišné předměty ochrany), a proto se logicky musí u jednotlivých národních parků lišit jejich ochranné podmínky a omezení vztahující se k území příslušného národního parku.

Ministerstvo životního prostředí k tomuto rozporu uvádí, že naopak považuje za racionální a efektivní stanovit jednotný režim pro všechny NP. Specifické přírodní podmínky jednotlivých NP jsou postihnuty bližšími ochrannými podmínkami (§ 16a až 16d návrhu). V případě nově vyhlašovaného národního bude možné bližší ochranné podmínky rovněž specifikovat bez ohledu na to, zda dojde k vyhlášení samostatným zákonem, nebo novelou tohoto zákona.

Ministerstvo dopravy nesouhlasí se změnou § 43 odst. 1 a 2 návrhu a požaduje ponechat schvalování výjimek ze zákazů u zvláště chráněných území v případě, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody, na vládě. Požadavek na vypuštění těchto ustanovení uplatnilo v rámci meziresortního připomínkového řízení především Ministerstvo obrany a Úřad vlády.

Ministerstvo životního prostředí souhlasí s požadavkem na vypuštění dosavadní ingerence vlády do rozhodování o povolování výjimek ze zákazů u zvláště chráněných území v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody. Tato ustanovení jsou předmětem dlouhodobé kritiky pro jejich nesystémovost, rozpornost s principy správního řízení a ústavní nekonformitu z důvodu negace procesních práv účastníků řízení. Nadto praxe ukázala, že role vlády je pouze formální, z věcného hlediska nešlo o konfliktní případy.

Ohledně výše uvedených rozporů s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem dopravy nicméně nadále probíhají intenzivní jednání tak, aby byly rozpory do doby projednání návrhu zákona na schůzi vlády vyřešeny.

Plzeňský kraj požaduje vyhlašovat NP samostatnými zákony. Dále nesouhlasí s novým institutem klidového území, podle jeho názoru stačí stávající možnost omezení vstupu z důvodu ochrany přírody (§ 64 ZOPK). Dalším předmětem rozporu je požadavek, aby rada NP byla poradním orgánem ředitele NP a požadavek upravit v zákoně podrobná procesní pravidla pro jmenování členů rady, jejich zastoupení a maximální počet.

Jihočeský kraj trvá na většině připomínek jím uplatněných v rámci připomínkového řízení. Kraj například nesouhlasí s vyhlašováním národních parků jedním zákonem, požaduje zpracování samostatných zákonů zohledňujících specifika jednotlivých NP. JČK dále požaduje, aby byl trvale udržitelný rozvoj obcí zahrnut mezi dlouhodobé cíle NP, a nesouhlasí se vztažením dlouhodobých cílů NP k převažující ploše území NP. JČK též požaduje, aby stavby dopravní a infrastruktury umisťované ve volné krajině nepodléhaly výjimce správy NP a dále nesouhlasí s ochrannou podmínkou, která zakazuje ve volné krajině používat na pozemcích mimo zahrady umělá hnojiva, kejdu, silážní šťávy nebo pozemky vápnit. JČK dál požaduje bezvýjimečný vjezd cyklistů a jezdců na koni i na veřejně přístupné účelové komunikace ve volné krajině. 

Předmětem rozporu je i nová koncepce zonace nevázaná na základní ochranné podmínky. JČK trvá určení proporcionality zastoupení jednotlivých subjektů v Radě NP. Dalším předmětem rozporu je nesouhlas JČK s rozšiřování bezzásahových zón (§ 22a). JČK také vyslovil nesouhlas s akceptováním připomínky Jihomoravského kraje (předběžná ochrana budoucích zvláště chráněných území - § 40 odst. 7).

 

Obsahem předkládaného návrhu zákona je především:

  • změna ustanovení zákona č. 114/1992 Sb., která jsou v účinnosti od počátku 90. let, v návaznosti na zkušenosti s jejich aplikací a v reakci na nezbytnost sladit zákon
    č. 114/1992 Sb. s mezinárodními předpisy na úseku péče o národní parky,
  • stanovení dlouhodobých cílů ochrany národních parků a poslání národních parků (včetně trvale udržitelného rozvoje či turistického využívání šetrného k přírodě),
  • nové vyhlášení národních parků, které byly vyhlášeny nařízením vlády (Krkonošský národní park, Národní park Podyjí a Národní park Šumava) a samostatným zákonem (Národní park České Švýcarsko),
  • revize a zjednodušení základních ochranných podmínek a jejich účelné rozlišení pro celé území národního parku a pro území mimo zastavěná území a zastavitelné plochy obcí,
  • využití institutu opatření obecné povahy jakožto nejvhodnější formy pro regulaci konkrétních činností pro obecně vymezený okruh adresátů (klidová území, vyhrazování cest a tras, vyhrazování míst pro táboření, splouvání vodních toků atd.)
  • nové pojetí zonace národních parků s tím, že zóny budou děleny podle cílů ochrany a způsobů péče ve vazbě na aktuální míru pozměnění ekosystémů činností člověka (zóna přírodní, zóna přírodě blízká, zóna soustředěné péče o přírodu a zóna kulturní krajiny),
  • zavedení nového institutu pro nezbytnou regulaci pohybu osob na území národního parku – klidových území. Stávající omezení vstupu na celé území I. zóny NP bez ohledu na skutečnou potřebu regulace pohybu osob se ukázalo pro zajištění cílů ochrany přírody národních parků jako nadbytečné,
  • nové pojetí návštěvního řádu jakožto praktického informačního dokumentu pro návštěvníky parku i pro další osoby působící na území národního parku,
  • zavedení nového odborného dokumentu - zásad péče o národní parky, který bude určovat priority a zásady péče o jednotlivé skupiny ekosystémů, biotopy druhů, druhy a zásady využívání těchto ekosystémů tak, aby byly plněny cíle ochrany NP,
  • posílení role obcí v rozhodovacích procesech – obce budou nadále moci prosazovat své zájmy v radách národních parků a nadto budou moci ovlivnit podobu opatření obecné povahy (klidová území, vyhrazování míst pro jednotlivé aktivity) z pozice dotčených orgánů podle správního řádu,
  • otevření všech národních parků šetrnému turismu.

 

 

Zdroj: Podkladový materiál k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

05.02.2015 09:57

Vláda bude rozhodovat o budoucnosti regulace českého vodárenství

SCHVÁLENO! Nad vodárenským byznysem v Česku bude nadále bdít několik ministerstev, nikoliv jeden nezávislý regulátor, jak původně chtěla Evropská komise. Vyplývá to z materiálu Ministerstva průmyslu a obchodu, který byl poslán do připomínkového řízení na začátku ledna 2015.

Ministerstvo ve shodě s ostatními resorty navrhuje, že místo vytváření nového regulátora pouze upraví současný stav. Plánovaná úprava spočívá ve zřízení koordinačního regulačního orgánu na Ministerstvu zemědělství. Cenovou regulaci budou mít nadále na starosti na ministerstvu financí. Ministerstvo zemědělství navrhuje zřízení centralizovaného místa pro pomoc při vyřizování stížností, námětů a žádostí o vysvětlení v problematice vodáren. Stát chce navíc nově vodárny vzájemně porovnávat podle jednotlivých ukazatelů, počínaje ekonomickou efektivitou a konče zákaznickým servisem. Materiál "Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství" projedná vláda dle návrhu programu již příští týden v pondělí dne 9. února.

 

Věcnou náplň „koordinačního subjektu“ regulačních aktivit pro vodohospodářské služby v oboru vodovodů a kanalizací navrhuje ministerstvo v následujících bodech:

  • Zvýšení dohledu nad předáváním informací z oblasti vodovodů a kanalizací získávaných od cca 5 900 vlastníků a 2 500 provozovatelů infrastruktury.
  • Rozvoj a využívání elektronických aplikací pro kontrolu a vyhodnocování databází s údaji o majetcích, cenách a vydaných povoleních.
  • Hodnocení efektivity výkonnosti a definování a uplatnění výkonnostních ukazatelů provozování infrastruktury.
  • Rozšíření cílené kontroly v případech, kdy je zjištěn  výrazný odklon od základních standardních parametrů.
  • Posílení analytické činnosti a „benchmarkingu“ vodárenských společností a jeho průběžné uplatňování v praxi a využití v regulačních pravidlech.
  • Centralizované vyřizování stížností odběratelů a dalších subjektů a případná distribuce dalším subjektům regulace k vysvětlení a vyřízení (koordinační role).
  • Připomínkové místo pro ostatní regulátory (zejména k cenovému výměru MF).
  • Sestavování každoroční zprávy do ročenky VaK o provedených kontrolách, jejich výsledcích a o uplatňování benchmarkingu.
  • Spolupráce na zpracování koncepce rozvoje oboru vodovodů a kanalizací.
  • Hodnocení využití zdrojů vody ve vztahu k jejím potřebám včetně období extrémního počasí (sucho) s ekonomickými důsledky.
  • Zajištění dostatečné ochrany spotřebitele.

 

Výsledek jednání vlády: Schváleno.

 

Další výsledky jednání vlády:

Nový operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost nabídne 120 miliard korun

 

Dokument ke stažení:

Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství a Předkládací zpráva

 

 

Zdroj: Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství, iDNES.cz


 

 

05.02.2015 08:10

EKONOM: Kdo vyhraje bitvu o uhlí

DOPORUČUJEME Vše nasvědčuje tomu, že vláda schválí prolomení územních limitů těžby jen v omezeném rozsahu na Lomu Bílina, kde těžebním strojům nestojí v cestě obydlené domy. Domy v Horním Jiřetíně se tak s pravděpodobností blížící se jistotě bourat nebudou. Rozhodnutí o posunu územních limitů těžby na Mostecku je politicky neprůchodné, ekonomicky pochybné a z pohledu energetiky zbytečné. Kdo má zájem na prolomení limitů? A proč o něj usiluje? Odpovědi najdete v hlavním tématu aktuálního čísla týdeníku Ekonom.

04.02.2015 19:48

Při ohlašování vodní bilance se málo chybovalo, stouplo i povědomí občanů ohlásit údaje za domovní čističky

Konec ledna znamenal první letošní povinnost hlásit údaje do ISPOPu a to za vodní bilanci. V termínu bylo do systému ohlášeno 91% očekávaných hlášení, uvedla CENIA na svém webu. CENIA zaznamenala pozitivní trend v hlášení, která zasílají převážně občané jako provozovatelé malých domovních čistíren odpadních vod. Následné ohlašovací povinnosti s termínem 15. února se budou týkat především agendy odpadů.

Pro hlášení o odběru podzemní vody, odběru povrchové vody, vypouštěných vod a vzdouvání nebo akumulace povrchové vody bylo v ISPOP evidováno celkem 12 332 aktivních míst užívání vody, za která měli provozovatelé zaslat odpovídající počet hlášení. V zákonem stanoveném termínu bylo do systému ohlášeno za 11 254 míst užívání vody, což je přes 91% očekávaných hlášení.

Nezpracovatelných hlášení bylo do systému zasláno 246, což je 2,1% všech hlášení údajů pro vodní bilanci. Mezi nejčastější důvody, které vedly k nezpracovatelnému hlášení, patří zaslání duplicitního řádného hlášení či nevyplnění povinných polí ve formuláři.

Počet hlášení „Základní údaje předávané znečišťovatelem vodoprávnímu úřadu, správci povodí a pověřenému odbornému subjektu“ (formulář dle § 38, odst. 4, zákona č. 254/2001 Sb. o vodách), která zasílají také provozovatelé (převážně občané) malých domovních čistíren odpadních vod dle rozhodnutí vodoprávního úřadu, bylo více než v roce 2014 – nyní celkem 4 436 hlášení, v roce 2014 celkem 4 092 hlášení. 

 

Následné ohlašovací povinnosti s termínem 15.2.2015:

  • Hlášení o produkci a nakládání s odpady
  • Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady
  • Hlášení o zpracování, využívání a odstraňování elektroodpadů vč. hlášení o produkci a nakládání s odpady
  • Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence
  • Poplatkové přiznání pro výpočet vyrovnání poplatku (za zdroj odběru podzemní vody)
  • Poplatkové přiznání za zdroj znečišťování (voda)

 

Zdroj: CENIA, ISPOP

04.02.2015 14:24

MŽP jednalo proti právu

PŘÍPAD Interseroh Czech Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo 26. ledna zamítavé rozhodnutí o udělení autorizace společnosti Interseroh Czech, která chce vstoupit na trh vedle dosavadního a jediného hráče EKO-KOM.

Dle slov generálního ředitele Interseroh Czech, Ivana Václavka, je toto rozhodnutí šokující a důvody neudělení svědčí o tom, že správní řízení probíhalo protiprávně. „Vše co od nás bylo požadováno, jsme dodali. Některé dokumenty i nad rámec požadavků,“ říká Ivan Václavek.

Zákon stanovuje, že autorizaci může dostat, jakýkoliv subjekt, který splní zákonné podmínky. Zákon tedy garantuje, že je zde prostor i pro jiné společnosti, ne jen pro jednu. Garantuje tedy standardní konkurenční prostředí.

Rozhodnutí vydává MŽP ve spolupráci s MPO a MZe. Postup se řídí správním řádem zákona. Lidskou řečí to znamená, že subjekt podá žádost, na tuto žádost jsou mu správním orgánem zaslány připomínky a upozornění žadatele (pokud jsou v žádosti nedostatky), na doplnění. Filozofie vyplývající ze zákona 500/2004 Sb. je taková, že správní orgán je povinen vést řízení tak, aby umožnil žadateli splnit všechny zákonné požadavky, aby se dospělo ke kladnému stanovisku. „Třetina důvodů, které MŽP uvedlo k zamítavému stanovisku, se ale během celého řízení vůbec neřešila. Proto si myslíme, že MŽP postupovalo protizákonně,“ postěžoval si Ivan Václavek.

Generální ředitel dále uvedl, že důvody k zamítnutí zákona jsou z 90 % totožné s důvody zamítavého postoje EKO-KOM, který je uvedl ve svém závěrečném vyjádření ke spisu podaném 9. listopadu loňského roku.

Interseroh Czech je přesvědčen, že všechny zákonné požadavky splnil, a to více, než je nutné. Je tedy jasné, že se proti zápornému stanovisku odvolá k rozkladové komisi ministra životního prostředí. Pokud neuspěje, využije dalších dostupných právních možností.

 

Jiří Študent

 

Čtete také:

ČTK: MŽP nepovolilo Interseroh Czech podnikat s recyklací obalů

iHNED.cz: Zpětný odběr obalů od firem zůstává v Česku i nadále monopolním trhem

Interseroh nezískal autorizaci, jedinou obalovou společností zůstává EKO-KOM (30.1.2015)

 

 

04.02.2015 11:36

1. výzva k předkládání projektových návrhů již 12. února!

Central Europe 2020 Monitorovací výbor programu Interreg CENTRAL EUROPE rozhodl o datu zahájení první výzvy k předkládání návrhů projektů. Výzva bude otevřena ve čtvrtek 12. února 2015. K dispozici bude až 80 milionů eur z Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF), na nové projekty. Žádosti mohou být podány do všech 4. tématických priorit, které se týkají inovací, snížení emisí CO2, ochrany přírodních a kulturních zdrojů a zlepšení dopravního spojení.

 

 

Přehled prioritních os:

 

Prioritní osa 1 - Spolupráce v oblasti inovací s cílem zvýšit konkurenceschopnost Střední Evropy
1.1 Zlepšit udržitelné vazby mezi aktéry systémů inovací pro posílení regionální inovační kapacity ve střední Evropě
1.2 Zlepšit znalosti a podnikatelské dovednosti s cílem podpořit hospodářské a sociální inovace ve středoevropských regionech

 

Prioritní osa 2 - Spolupráce v oblasti nízkouhlíkových strategií ve Střední Evropě
2.1 Vytvářet a realizovat řešení zaměřená na zvýšení energetické účinnosti a využívání energie z obnovitelných zdrojů ve veřejné infrastruktuře
2.2 Zlepšit územně založené strategie nízkouhlíkového energetického plánování a politiky přispívající ke zmírňování klimatických změn
2.3 Zvýšit kapacity pro plánování mobility ve funkčních městských oblastech s cílem snížit emise CO2

 

Prioritní osa 3 - Spolupráce v oblasti přírodních a kulturních zdrojů pro udržitelný růst ve Střední Evropě
3.1 Rozvíjet kapacity pro integrované řízení ochrany životního prostředí s cílem zajistit ochranu a udržitelné využívání přírodního dědictví a zdrojů
3.2 Rozvíjet kapacity pro udržitelné využívání kulturního dědictví a zdrojů
3.3 Zlepšit řízení životního prostředí funkčních městských oblastí s cílem vytvořit z nich místa, kde se bude lépe žít

 

Prioritní osa 4 - Spolupráce v oblasti dopravy s cílem zajistit lepší spojení ve Střední Evropě
4.1 Zlepšit plánování a koordinaci systémů regionální osobní dopravy s cílem zajistit lepší napojení na vnitrostátní a evropské dopravní sítě
4.2 Zlepšit koordinaci mezi subjekty působícími v oblasti nákladní dopravy s cílem zvýšit využití ekologických multimodálních dopravních řešení

 

Více o programu nadnárodní spolupráce Central Europe 2020 nadete ZDE.

 

 

04.02.2015 08:47

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ byl loni 29 miliard korun

V rozhovoru pro Právo to řekl generální ředitel firmy Daniel Beneš. Mluvil také o nových jaderných blocích v Temelíně či Dukovanech. Předpokládá rovněž, že ceny elektřiny budou v následujících letech spíše stagnovat.  V rozhovoru Beneš upozornil na to, že ceny silové elektřiny v posledních letech stagnují a předpokládá, že to tak bude i nadále. „To ale nevypovídá nic o ceně za elektřinu včetně všech vedlejších nákladů, kterou platí občané. V současnosti totiž platí z velké části za ostatní služby, ať jsou to přenosové služby, distribuce a především podpora výroby z obnovitelných zdrojů,” řekl Beneš.

Upozornil, že právě kvůli podpoře obnovitelných zdrojů je cena silové elektřiny pokřivená. Podle Beneše je prioritou firmy zvýšit výkon jaderných bloků v Temelíně a v Dukovanech. Připomněl, že v posledních letech se zvýšil instalovaný výkon obou elektráren o 530 megawattů. Důležitá je podle něj i výstavba nových bloků v Dukovanech i Temelíně. Předpokládá, že vyrostou v letech 2035-2037. Celý rozhovor s generálním ředitelem ČEZ Danielem Benešem si můžete přečíst v dnešním vydání deníku Právo (nebo již ZDE).

 

Čtěte také:

Šéf ČEZ pro LN: Stát nemá důvod se nás zbavit, plníme plán a vyděláváme (Lidovky.cz, 3.2.215)

 

Zdroj: Novinky.cz


 

 

04.02.2015 08:18

Praha vyhlásila novou výzvu, podpoří tak podniky a životního prostředí

Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vyhlášení 15. výzvy Operačního programu Praha - Konkurenceschopnost, která je zaměřena na dvě oblasti, konkrétně na revitalizaci a ochranu území a na podporu malých a středních podniků. Projekty budou schvalovány průběžně Zastupitelstvem hlavního města Prahy, a to nejpozději do června letošního roku. Žádosti o dotace pro podniky město přijímá do 27. března, pro revitalizaci zemí do 30. dubna.

Praha tak finišuje s čerpáním evropských dotací v rámci Operačního programu Praha – Konkurenceschopnost, který umožňuje financování projektů v programovém období 2007 – 2013 z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

„V rámci revitalizace a ochrany území mohou žadatelé podat projekty zaměřené na revitalizace ploch s ekologickou zátěží, poškozených a nevhodně využívaných zelených ploch i vodních toků a vodních nádrží, na obnovu nevyužívaných historicky cenných objektů a areálů, výstavbu protihlukových pásů zeleně a další aktivity, které jsou přesně specifikovány v textu výzvy,“ upřesňuje Petr Dolínek (ČSSD), náměstek primátorky zodpovídající za agendu evropských fondů.

Druhou oblastí, ve které budou moci zájemci žádat o evropské peníze, je výše zmíněná podpora malých a středních podniků. V tomto případě musí být podané projekty zaměřené na zvýšení technických a užitných hodnot výrobků, technologií a služeb, inovační aktivity směřující k novým technologiím, zvýšení efektivnosti procesů výroby a poskytování služeb a další. Přesný výčet podporovaných aktivit dle klasifikace ekonomických činností (CZ - NACE) je uveden v textu výzvy, který je dostupný na webových stránkách www.oppk.cz.

„Pro oblast podpory 2.1 Revitalizace a ochrany území jsme vyčlenili částku 50 milionů korun. Projektové žádosti mohou žadatelé předkládat v termínu od 5. 2. 2015 do 30. 4. 2015. V rámci oblasti podpory 3.3 Rozvoj malých a středních podniků je možné podávat projektové žádosti od 5. 2. 2015 do 27. 3. 2015 a pro tuto oblast byla alokována také částka 50 milionů korun. Pro žadatele připravujeme i semináře, které by měly usnadnit zpracování projektových žádostí,“ dodává náměstek primátorky Petr Dolínek.

Projekty budou schvalovány průběžně Zastupitelstvem hlavního města Prahy, a to nejpozději do června letošního roku.

04.02.2015 07:43

Konference NGV 2015 již 18. února

Perspektivy CNG a LNG Český plynárenský svaz Vás srdečně zve k účasti na již 8. ročník mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využití CNG a LNG v dopravě, která se uskuteční 18. února 2015 v Konferenčním centru CITY v Praze 4. Mezinárodní konference NGV 2015, která je největší konferencí o stlačeném (CNG) a zkapalněném (LNG) plynu v ČR, je pořádaná pod záštitou Ministerstva životního prostředí a vystoupí zde mnoho významných hostů.

Konferenci zahájí ministr životního prostředí Richard Brabec spolu s výkonným ředitelem Českého plynárenského svazu (ČPS) Janem Rumlem. Do ČR přijede vystoupit na konferenci ale i Lennart Pilskog, generální sekretář NGVA Europe - organizace, která sdružuje 151 společností a sdružení (ze 42 zemí) zabývajících se CNG a LNG. Významným hostem bude i Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. O Národním akčním plánu čistá mobilita přijde účastníky na konferenci informovat náměstek ministra z Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Program této jednodenní konference se skládá ze třech přednáškových bloků. Na konferenci také vystoupí např. Jan Bezděkovský z odboru strategie ministerstva dopravy nebo Radim Šrám, mezinárodně uznávaný vědecký pracovník z Akademie věd, který se už 25 let věnuje vlivům znečištění ovzduší na zdravotní stav populace. Dalším hostem bude Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS a místopředseda představenstva E.ON Energie, která plánuje do roku 2018-19 postavit v ČR celkem 40 CNG stanic. Účastníky bude zcela jistě zajímat i nabídka CNG vozů značky ŠKODA, kterou představí Ondřej Všianský, fleet manager ŠKODA Auto a mnoho dalších zajímavých hostů. Celý program najdete ZDE

„Tato mezinárodní konference je největší konferencí o stlačeném a zkapalněném plynu v ČR. NGV 2015 pořádá Český plynárenský svaz již poosmé a každoročně se, s rostoucím zájem o tento druh perspektivního a levného paliva, zvyšuje i zájem o účast. Konferenci, která je určena jak pro odbornou, tak i širokou veřejnost si rozhodně nenechte ujít,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.

 

Zájemci o účast najdou přihlášku ZDE nebo kontaktujte vzdelavani@cgoa.cz.

 

03.02.2015 19:12

Rozhovor s ředitelem ČIŽP Erikem Geussem o problematickém byznysu s odpady

DOPORUČUJEME Obdoba daňové Kobry by mohla v dohledné době vzniknout i v oblasti nakládání s odpady. Podle nového ředitele České inspekce životního prostředí Erika Geusse je totiž třeba, aby si inspektoři mohli efektivně vynutit vstup na skládky. Nyní se totiž v mnoha případech stává, že i když mají podezření na nelegální ukládání odpadu, inspektoři ho bez možnosti těsné spolupráce třeba s policií nemohou zadokumentovat. V byznyse s odpady se přitom točí až desítky miliard. Mnohdy jedinou možností, jak potrestat nepoctivé firmy, tak podle Geusse je odebrání licence, i milionové pokuty totiž firmy nemusí prakticky nijak zasáhnout. Řízení o odnětí licence se však u soudů táhne mnohdy velmi dlouho. Rozhovor čtěte na Aktuálně.cz ZDE.

 

Zdroj: Aktuálně.cz

Foto: ČIŽP

03.02.2015 17:18

Slib ministra Brabce: Nebezpečné chemikálie z bývalé textilky odstraníme

Ministr životního prostředí Richard dnes slíbil pomoci při odstranění nebezpečných chemikálií z areálu bývalé společnosti Vitka Textiles v Brněnci na Svitavsku. Ministr se na místě bývalé továrny sešel s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým a starostou obce Brněnec Blahoslavem Kašparem a slíbil, že se o řešení tohoto letitého problému zasadí.

"Do konce příštího týdne MŽP navrhne projekt, ve kterém doporučí právní, technické i cenové řešení neodkladného zajištění všech rizikových chemikálií. S hejtmanem Pardubického kraje se následně osobně domluvím na možném společném financování ze zdrojů rezortu MŽP a kraje. Pro následnou komplexní sanaci areálu je pak zásadní v první řadě dořešit majetkové vztahy, které určí, s kým lze v této věci vůbec dále jednat,“ prohlásil ministr Brabec při obhlídce zdevastované továrny.

Volně přístupné barely či plechovky s chemikáliemi ohrožují životní prostředí i zdraví obyvatel z okolí. Areál, který je zcela přístupný veřejnosti, chátrá už několik let kvůli nedořešeným majetkovým vztahům, o kterých bude rozhodovat soud. Původní majitel nezajistil likvidaci chemikálií a k nebezpečným odpadům se nikdo nehlásí.

03.02.2015 13:58

Kvalita vnitřního prostředí budov

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "Kvalita vnitřního prostředí budov", který se uskuteční 7. dubna 2015 v Hradci Králové. Hlavním tématem semináře  jsou otázky zhoršující se kvality vnitřního prostředí budov v souvislosti se snižováním energetické náročnosti budov, tj. jejich utěsněním, bez následného dořešení větrání všech typů prostor – obytných, pobytových, pracovních výrobních i nevýrobních.

Základním požadavkem na dodržení hygienických požadavků, tj. limitů na všechny faktory vnitřního prostředí dané platnou legislativou, je dostatečné větrání.

Základní diskutovanou otázkou pak je, jaké problémy přináší výměna oken za okna těsná a zda za současného stavu lze dodržení hygienických požadavků zajistit otevřením okna, nebo je nutné zvolit větrání nucené, příp. klimatizaci.

Budou uvedeny zkušenosti z měření mikroklima i některých chemických látek ve vnitřním ovzduší budov a zkušenosti a praktické příklady z měření a hodnocení denního i umělého osvětlení bytů, pobytových i pracovních prostor.

 

Přednášející:

Ing. Zuzana Mathauserová (vedoucí Národní referenční laboratoře pro prašnost a mikroklima v pracovním prostředí, SZÚ (v Praze)

Ing. Jana Lepší (Zdravotní ústav se sídlem v Plzni, oddělení měření denního a umělého osvětlení, měření tepelně-vlhkostního mikroklimatu)

 

Další informace:

Termín: 7. dubna 2015 - Hradec Králové
Místo konání: Kongresové centrum Aldis
Cena: 1450,- Kč bez DPH

 

Další podrobnosti k termínu: ZDE

 

03.02.2015 11:56

ERÚ nesouhlasí se snahou o vytváření "soukromých" ombudsmanů

Se snahou Ministerstva průmyslu a obchodu prosadit do zákona o ochraně spotřebitele možnost jmenovat jako arbitry a ombudsmany soukromé subjekty zásadně nesouhlasí Energetický regulační úřad (ERÚ). „Považuji za další faul od Ministerstva průmyslu a obchodu" řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka v tiskové zprávě. Novelu zákona o ochraně spotřebitele projedná ve středu vláda.

Podle posledního návrhu na implementaci směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů, předloženého do Legislativní rady vlády, by mohlo MPO pověřit řešením sporů jakékoliv jiné profesní sdružení, komoru či jinou právnickou osobu, což je v rozporu se Směrnicí. „Spory z energetické oblasti by pak mohlo řešit například sdružení obchodníků s energiemi, což popírá smysl této instituce,“ uvedl dnes Jiří Chvojka ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ.

„Považuji za další faul od Ministerstva průmyslu a obchodu, kdy po roce projednávání novely zákona o ochraně spotřebitele byla část o energetickém ombudsmanovi z této novely odstraněna, přesunuta do novely energetického zákona, odkud však byla bez náhrady rovněž vyjmuta. Pak se opět objevila v novele zákona o ochraně spotřebitele v naprosto jiné podobě, než s námi bylo původně dojednáno,“ řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

„Konkrétně ustanovení § 20d odst. 1 písm. e) návrhu zákona o ochraně spotřebitele je v rozporu s čl. 18 a čl. 25 Směrnice, když citované ustanovení zakotvuje možnost pro MPO pověřit výkonem mimosoudního rozhodování sporů i jiný subjekt. Článek 18 Směrnice ale jednoznačně stanovuje členským zemím povinnost taxativně určit příslušné orgány, které budou vykonávat působnost alternativních rozhodců ve lhůtě do 9. července 2015. Neumožňuje, aby členské státy mimosoudním řešením sporů pověřovaly jednotlivé subjekty ad hoc. Vrcholem ignorance pak je ustanovení, které zakotvuje, že v případě, kdy bude MPO po dobu dvou měsíců nečinné, je žádosti o zapsání do seznamu subjektů mimosoudního řešení sporů vyhověno,“ popsal důvody zásadního nesouhlasu Jiří Chvojka.

Energetický ombudsman ERÚ byl na úřadě zřízen v únoru 2014 jako reakce na výše citovanou Směrnici o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Hlavní úlohou ombudsmana je nezávisle hájit práva spotřebitelů a fungovat jako kvalifikovaný subjekt v řešení problémů ve vztazích spotřebitelů a obchodníků s energiemi. Tento nový systém mimosoudního řešení sporů, zahrnutý v legislativě Evropské unie, musí být uveden do praxe do července 2015. Implementace se netýká pouze energetického odvětví, ale také oblasti finančních služeb, oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb a jiných sektorů.

 

 

03.02.2015 08:01

Uhlí za limity by mělo být efektivně využito v teplárnách

Teplárny mají zájem využít uhlí za limity, chtějí však dopředu znát podmínky, za kterých bude uhlí k dispozici, aby bylo možno zajistit cenově přijatelné dodávky tepla pro průmysl a obyvatelstvo. Představitelé Teplárenského sdružení České republiky o tom chtějí jednat s politickou reprezentací i těžebními společnostmi.

Zájmem obyvatel využívajících teplo vyrobené z uhlí je definování přijatelných podmínek, za kterých bude toto uhlí k dispozici teplárenským společnostem pro výrobu tepla. Teplárenské sdružení ČR má proto zájem se zapojit do probíhající debaty o využití uhlí za limity těžby v severních Čechách.

„Provozovatelé tepláren mají zájem využít uhlí za limity v takovém množství a ceně, aby to umožnilo obnovu a modernizaci teplárenských zdrojů na dobu jejich životnosti při zachování konkurenceschopné ceny tepla,“ uvedl předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek a dodal: „Vláda by měla dopředu nastavit jasné podmínky pro využití uhlí za limity.“

O využití uhlí v současné době fakticky rozhodují těžební společnosti, které ho vytěží. Stát nemá potřebné nástroje, aby mohl zasáhnout a prosadit způsob využití zásob uhlí za limity ve veřejném zájmu.

„Chceme panu premiérovi (Bohuslavu) Sobotkovi a panu ministrovi (Janu) Mládkovi sdělit naše představy o nezbytných krocích, které je potřeba udělat, aby bylo uhlí za limity skutečně efektivně využito,“ řekl Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení ČR.

Premiér Bohuslav Sobotka i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek veřejně deklarovali ochotu jednat se všemi, jichž se otázka limitů těžby uhlí v severních Čechách dotýká. Takovým subjektem je nepochybně
i Teplárenské sdružení České republiky a jeho výkonná rada se usnesla, že tuto nabídku využije.

Z hnědého uhlí se v České republice vyrábí necelá polovina veškerého tepla pro rozvod. Teplo z hnědého uhlí zde využívá přibližně 650 tisíc domácností, což je více než dvě pětiny všech domácností připojených na dálkové vytápění. Na výrobu tepla se v roce 2013 spotřebovalo 6,4 milionu tun hnědého uhlí, což byla necelá šestina z více než 36 milionů tun celkové spotřeby hnědého uhlí v energetice ČR.

 

Zdroj: Teplárenské sdružení ČR

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE