Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Září    
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
25.9. konference TĚŽBA a její dopady na životní prostředí XI
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
1.10. Pekařské konference
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

13.11.2013 12:51

Čištění komunálních vod od A do Z … aneb ABECEDA novinek

Tradiční jarní semináře, „Čištění komunálních vod od A do Z … aneb ABECEDA novinek“, budou tentokrát zaměřeny na čištění komunálních vod a to od A do Z - od přírodních způsobů až po recyklaci odpadních vod, včetně recyklace tepla, nutrientů a související problematiky zápachu. Zmíněny budou nejnovější poznatky z oblasti jak vegetačních, tak „strojních“ ČOV a také informace o nových polutantech a technologiích na jejich odstraňování. Na přání vodoprávních úřadů je zařazen i příspěvek týkající se postupu stanovení emisních limitů kombinovaným postupem. Více ZDE

 

13.11.2013 11:18

MŽP a MMR budou koordinovat spolupráci programů na podporu rekonstrukcí bytových domů

Ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský dnes podepsal s ministrem pro místní rozvoj Františkem Luklem memorandum o koordinaci postupů při realizaci programů na podporu rekonstrukcí bytových domů. Ty jsou totiž financovány z programu MŽP Nová zelená úsporám a současně z programu MMR Jessica. MŽP v memorandu deklaruje, že v příštích letech nebude vypisovat výzvy na příjem žádostí v programu NZÚ, pokud nebudou vyčerpány prostředky JESSICA. Níže uvádíme text Memoranda.

Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) a Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) vnímají složitost situace, která panuje v oblasti energetických úspor v bytových domech v ČR, a chtějí tuto složitou situaci společně řešit. Obě ministerstva mají své programy na podporu projektů v této oblasti, MŽP program Nová zelená úsporám – podprogram Bytové domy (dále jen „NZÚ BD“), který administruje Státní fond životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) a MMR spravuje program Panel+, který zabezpečuje Státní fond rozvoje bydlení (dále jen „SFRB“).

MŽP i MMR jsou si vědoma toho, že podinvestovanost v oblasti bytových domů v České republice je více než 400 mld. Kč a že objem finančních prostředků poskytovaných z programů obou ministerstev v příštích letech je nedostatečný pro úspěšnou a efektivní sanaci bytového fondu bytových domů.

Jako projev porozumění a ochoty hledat společné řešení je uzavíráno toto memorandum, jehož cílem je poskytnout prostor pro úspěšnou realizaci programu JESSICA, zabezpečovaného SFRB, a programu NZÚ BD, zabezpečovaného SFŽP, a nevytvářet konkurenční prostředí mezi oběma programy, naopak dosáhnout společně synergických efektů.

Představitelé MŽP a MMR proto společně prohlašují:

1. Míra podpory realizovaných opatření v podprogramu NZÚ BD bude nastavena na obdobnou výši jako je nastavena míra podpory u produktů nabízených SFRB pro bytové panelové i nepanelové domy.

2. MŽP deklaruje, že v letech 2013 a 2014 nebude vypisovat výzvy na příjem žádostí v podprogramu NZÚ BD, pokud nebudou vyčerpány prostředky JESSICA.

3. O případném souběhu programů NZÚ BD a programu JESSICA bude rozhodovat vláda ČR.

4. MŽP i MMR budou v následujících letech vyvíjet maximální snahu o koordinaci při vypisování výzev na příjem žádostí.

13.11.2013 11:08

ISPOP nebude na přelomu listopadu a prosince dostupný 10 dnů! Údržby se dočká i systém OPŽP.

Ve dnech 29. 11. 2013 (18:00) do 8. 12. 2013 (23:59) nebude systém ISPOP dostupný v důsledku provozní odstávky. Během odstávky dojde k nasazení nové verze aplikace a k importu zdrojů z databází podniků povodí pro ohlašování údajů pro vodní bilanci. Informace pro uživatele ISPOP platné během provozní odstávky najdete ZDE.

Dále CENIA informuje o dočasné nedostupnosti IS MA ISOH. Chyba, podle CENIA, nastala na hlavním síťovém rozvodu. Předpokládá se, že výpadek bude odstraněn během dnešního odpoledne.

Od 17 hodin v pondělí 18. listopadu  2013 do cca 6 hodin v úterý 19. listopadu 2013 bude probíhat pravidelná údržba systémů Operačního programu Životní prostředí, programu Zelená úsporám a Nová zelená úsporám. Z toho důvodu nebudou dostupné informační systémy  pro předkládání žádostí v těchto programech. Údržba a tím nedostupnost systémů proběhne ve večerních a nočních hodinách, aby byl přístup veřejnosti co nejméně omezen.

 

Zdroj: CENIA, SFŽP

13.11.2013 07:51

Vláda dnes projedná novelu zákona o obalech, navrhované recyklační cíle jsou už splněny

Ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský (KDU-ČSL) již několikrát uvedl, že chce zvýšit podíl recyklace či energetického využití odpadu a minimalizovat odpad, který je odvážen na skládky. Hovořil o tom především před říjnovými volbami. Novela zákona o obalech, kterou ve středu jeho ministerstvo předkládá vládě, tomu nenasvědčuje. Závazné recyklační cíle pro firmy uvádějící na trh obaly (například plastové či skleněné lahve,  dřevěné přepravky, fólie atd.), tedy výrobci baleného zboží i jeho dovozci, stanovuje nízko. Konkrétně na úrovni, která je platná nyní, jenže... Navrhované cíle pro recyklaci obalů v roce 2015 Česká republika řadu let nejen plní, ale dokonce výrazně překračuje. Více ZDE

 

Související článek a dokumenty:

Vláda má v plánu projednat novelu zákona o obalech (7.11.2013)


 

Zdroj: Českápozice.cz

12.11.2013 09:38

Náš tip: Modely fyzikálních a energetických zařízení

V rámci Týdne vědy a techniky AV ČR si Vám dovolujeme doporučit interaktivní expozici "Modely fyzikálních a energetických zařízení". Expozici najdete do 15. listopadu 2013 od pondělí do pátku mezi 9:00–18:00 hodinou na adrese AKADEMIE VĚD ČR, Národní 3, Praha 1.

 

Obsah výstavy:

 

  • Mlžná komora
    Žijeme v moři neviditelného záření, radioaktivita je přirozenou součástí našeho okolí i každého z nás, z vesmíru neustále přicházejí kosmické paprsky. V komoře v tenké vrstvě přesycených par izopropylalkoholu způsobí prolétající částice ionizaci – vznik iontů a volných elektronů. Na těchto iontech se podél dráhy částice kondenzují páry na drobné kapičky – tuto stopu malinkých kapiček vidíme. Budete překvapeni, co je to přírodní radiační pozadí.
  • Měření radioaktivity
    Na celém světě a v průběhu celého života jsme vystaveni působení přírodního ionizujícího záření. Z kosmického prostoru a zejména ze Slunce přicházejí jednotlivé částice, další vznikají při interakcích kosmického záření se vzduchem. Některé atomy, z nichž je tvořen náš svět, nejsou stabilní a samovolně se přeměňují na jiné atomy a vysílají přitom částice. Člověk svou činností napomáhá uvolňování dalších radionuklidů – spalováním fosilních paliv, hnojením draselnými hnojivy, které obsahují radioaktivní draslík 40K, stavební činností, kde se ze stavebních materiálů uvolňuje radon, manipulací s přírodními i umělými radionuklidy atd. Ve vystaveném zařízení si můžete orientačně změřit radioaktivitu vlastního doneseného předmětu nebo přírodniny.
  • Kontejner na použité jaderné palivo
    Použité jaderné palivo se po vyjmutí z reaktoru nechá několik let chladit v bazénu vedle reaktoru. Jeho radioaktivita i teplota klesnou na úroveň vhodnou k další manipulaci. Pak se překládá do transportních a skladovacích kontejnerů. Skutečný Castor je vyrobený z tvárné litiny, vnitřní koš na kazety je bórovaného hliníku. Má výšku 5,5 m a průměr 2,3 m. Naplněný váží 115 tun. Do každého kontejneru využívaného na JE Temelín se vejde 19 palivových souborů. Veškeré použité palivo z Temelína za celou jeho projektovanou dobu životnosti se vejde do 152 Castorů.
  • Palivový cyklus uhelné elektrárny
    Uhelná energetika je a ještě dlouho zůstane celosvětově dominantním zdrojem elektřiny. Mnoho uhlí se musí vydolovat, mnoho vápence na odsíření, struska, popílek a další vedlejší produkty se pak musejí uskladnit a uložit. V areálu elektrárny uvidíte na modelu všechny její důležité součásti.
  • Typy úložišť jaderných odpadů
    Na jediném modelu se seznámíte s různými technickými řešeními ukládání jaderných odpadů tak, jak jsou vyprojektovaná nebo v provozu v různých zemích - podzemní, podpovrchové, mokré. Jaderné odpady mají proti jiným průmyslovým, chemickým nebo komunálním odpadům jednu velkou výhodu – je jich relativně velmi málo.

 

Zajímavé přednášky:

Vliv znečištěného ovzduší na průběh a výsledky těhotenství (13.11., Praha), více ZDE

Co se děje v zázemí našich měst? (13.11., Praha), více ZDE

Další informace o programu Týdne vědy a techniky AV ČR - ZDE

 

 

12.11.2013 09:15

Skupina ČEZ v kontextu vývoje energetiky aktualizovala svou strategii

Skupina ČEZ v kontextu vývoje energetiky aktualizovala svou strategii. Strategie na následující období konkretizována do sedmi strategických programů. Například program „Nové jaderné zdroje“ má za cíl zajistit ekonomickou proveditelnost výstavby 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín. Skupina ČEZ také dnes oznámila, že za první tři čtvrtletí roku 2013 vydělala 31,7 miliard korun, což je téměř o pět procent méně v meziročním srovnáním. Více ZDE

 

12.11.2013 08:18

Žádost o spolupráci ve věci plnění požadavků Protokolu o PRTR

Odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence Ministerstva životního prostředí žádá o spolupráci ve věci plnění požadavků Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (Protokol o PRTR).

Podle článku 17 Protokolu o PRTR zasedání stran průběžně přezkoumává provádění a vývoj Protokolu na základě pravidelných zpráv smluvních stran. Na základě rozhodnutí I/5 zasedání stran byl tento požadavek na první schůzi rozpracován a byl sjednán postup pro podávání zpráv a pro samotný formát zprávy. Každá smluvní strana je povinna vypracovat pro každou řádnou schůzi zasedání stran předmětnou zprávu, která se týká plnění požadavků stanovených v Protokolu o PRTR. MŽP vypracovalo návrh zprávy, ke kterému je možno nyní uplatnit připomínky.

Případné připomínky nebo komentáře zasílejte (využijte přiložený formulář) nejlépe na e-mailovou adresu pracovníka OPVIP MŽP Ing. Mgr. Eduarda Hlavatého (eduard.hlavaty(zavinač)mzp.cz) a jako předmět zprávy uveďte: „Protokol o PRTR – připomínky k návrhu zprávy“. Vaši reakci uvítáme do 25. listopadu 2013.

 

Dokumenty ke stažení:

Reporting format PRTR 2014_CS_08112013_web_draft.doc

Pripominky - formular.doc

 

Zdroj: IRZ (MŽP)

11.11.2013 11:02

Členské země se minulý pátek dohodly na podpoře tzv. backloadingu

Tento týden by se mohly členské země dohodnout s europoslanci na kompromisu ohledně dočasného stažení 900 milionů emisních povolenek z aukcí. V pátek (8. listopadu) se ukázalo, že členské státy jsou návrhu Komise nakloněny. V prosinci by tak mohl být backloading schválen. Čeká se také na návrh dlouhodobějších změn v systému emisního obchodování. Více ZDE

 

Zdroj: EurActiv.cz

11.11.2013 08:46

IPPC: ZÁKLADNÍ ZPRÁVA – informace a podklady

Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích přinesla do oblasti integrované prevence řadu požadavků v oblasti ochrany půdy a podzemních vod, z nichž za nejdůležitější lze považovat vypracování základní zprávy.

Pokud jsou v zařízení používány, vyráběny nebo ze zařízení vypouštěny nebezpečné látky, které mohou způsobit znečištění půdy a podzemních vod v místě zařízení, je provozovatel zařízení povinen zajistit vypracování základní zprávy a předložit základní zprávu úřadu ke schválení jako součást žádosti.
Požadavky na základní zprávu jsou nadefinovány přílohou č. 2 vyhlášky č. 288/2013 Sb. (Základní práva (příloha 2))

K vyhodnocení toho, zda má provozovatel povinnost zpracovat základní zprávu, se použije postup z metodického dokumentu k problematice základní zprávy. Dokument obsahuje i řadu dalších informací pro povolující orgány, provozovatele a zpracovatele základní zprávy. (Metodický dokument k problematice základní zprávy).

Provozovatele stávajících zařízení, kteří mají povinnost zpracovat základní zprávu, ji musí předložit povolujícímu úřadu ke schválení v rámci prvního řízení o změně integrovaného povolení, které bude zahájeno po 7. lednu 2014.

V případě zcela nových zařízení, nebo zařízení nově vstupujících do režimu integrované prevence, se základní zpráva předkládá v rámci podání žádosti o vydání integrovaného povolení.

Samotná skutečnost, že je předkládána základní zpráva, nezakládá důvody k tomu, aby byla změna posuzována jako podstatná podle definice v § 2 písm. i) zákona o integrované prevenci. Charakter změny musí posoudit povolující úřad podle předložených technických informací.

Základní zprávu mohou zpracovávat pouze odborně způsobilé osoby podle zákona č. 62/1988 Sb. o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu (o geologických pracích). Odborná způsobilost musí odpovídat charakteru dokumentu – tj. oblasti hydrogeologie, sanační geologie a/nebo environmentální geologie, přičemž postačí jen jedno z uvedených osvědčení. Seznam odborně způsobilých osob podle zákona o geologických pracích je uveden zde.

Další Metodické pokyny, na které se Metodický dokument k problematice základní zprávy odkazuje:

Metodický pokyn Vzorkování v sanační geologii

Metodický pokyn MŽP Analýza rizik kontaminovaného území

Metodický pokyn MŽP Indikátory znečištění

Metodický pokyn pro průzkum kontaminovaného území

 

Související článek:

 

11.11.2013 08:14

ČRo: Evropská komise Česku pohrozila žalobou kvůli zakázce na dostavbu jaderné elektrárny Temelín.

Evropská komise (EK) Česku pohrozila žalobou kvůli zakázce na dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Vyplývá to z informací, které má Český rozhlas exkluzivně k dispozici. Podle Komise totiž Česko porušuje právo, když jí odmítá poskytnout informace, proč ze zakázky na dostavbu Temelína vyřadilo francouzskou firmu Areva. Praha tyto údaje do Bruselu odmítá poslat s tím, že stížnost Arevy v současnosti projednává český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Argumentuje, že dokud se stížností zabývají české úřady, nemusí Evropské komisi dokumenty poskytnout. Více ZDE

 

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál (rozhlas.cz)

08.11.2013 11:03

ISPOP: Přehled změn v plnění ohlašovacích povinností v roce 2014

V rámci plnění ohlašovacích povinností prostřednictvím ISPOP dojde v roce 2014 k několika změnám, které vyplývají z platné legislativy. Změny se podle agentury CENIA dotknout agent odpadů, ovzduší a vody. Například v této souvislosti dojde ke změně vedení evidence při přepravě nebezpečných odpadů (ELPNO) v elektronické podobě prostřednictvím ISPOP s účinností od 1. října 2014. V oblasti ovzduší se poplatkové přiznání za provozovnu, u níž celková výše poplatků bude menší než 5000 Kč, nebude možné do ISPOP odeslat. Níže uvádíme příklad změn. Další informace jsou k dispozici na webových stránkách ISPOP  v sekci Chci podat hlášení.

 

Odpady:

Formulář „Roční zpráva o plnění povinnosti zpětného odběru baterií a akumulátorů“ (dle přílohy č. 3 vyhlášky č. 170/2010 Sb.) se za rok 2013 podává elektronicky prostřednictvím systému ISPOP. PDF formulář pro vyplnění hlášení bude dostupný registrovaným uživatelům v uživatelském účtu nejpozději 1. 1. 2014.

Novelizace zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech zákonem č. 169/2013 Sb. ze dne 16. května 2013 přináší změny v odpadové legislativě. Účinnost některých změn je stanovena postupně ke dni 1. října 2013, 1. ledna 2014, 1. října 2014 a 1. ledna 2015.

V souvislosti s ISPOP dojde ke změně vedení evidence při přepravě nebezpečných odpadů (ELPNO) v elektronické podobě prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) uvedená v § 40 zákona s účinností od 1. října 2014.

 

Voda:

V roce 2014 se hlášení údajů pro vodní bilanci (dle § 22, odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách v platném znění a § 10 vyhlášky č. 431/2001 Sb., přílohy 1 - 4) za rok 2013 budou nově zasílat příslušnému správci povodí pouze prostřednictvím ISPOP.

Změna se týká ohlašovacích povinností:

- Odběr podzemní vody – formulář F_VOD_ODBER_PODZ

- Odběr povrchové vody – formulář F_VOD_ODBER_POVR

- Vypouštěné vody – formulář F_VOD_VYPOUSTENI

- Vzdouvání nebo akumulace povrchové vody – formulář F_VOD_AKU

 

Uživatelům registrovaným v ISPOP budou k dispozici v jejich uživatelských účtech interaktivní PDF formuláře.

 

Ovzduší:

Základní změny v ohlašování údajů za rok 2013 podle nového zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší

V souvislosti s legislativními změnami dochází k rozdělení původního hlášení F_OVZ_SPOJ na dvě samostatná hlášení – formulář pro poplatkové přiznání F_OVZ_POPL a formulář pro souhrnnou provozní evidenci F_OVZ_SPE. Povinnosti se vztahují výhradně na zdroje, vyjmenované v příloze č. 2 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. V pochybnostech, zda provozovatel provozuje takový zdroj, lze u vybraných případů využít informace uvedené ve Věstníku MŽP

 

Hlášení F_OVZ_POPL:

Povinnost podat poplatkové přiznání (hlášení F_OVZ_POPL) dle § 15, odst. 8 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší do 31. března roku následujícího po skončení poplatkového období příslušnému krajskému úřadu prostřednictvím ISPOP má provozovatel stacionárního zdroje uvedený v příloze č. 2 zákona č. 201/2012 Sb. („Vyjmenovaný zdroj“).

Od podání poplatkového přiznání jsou osvobozeny provozovny, u nichž celková výše poplatků nedosahuje 5 000 Kč. Poplatkové přiznání za provozovnu, u níž celková výše poplatků za poplatkové období činí méně než 5000 Kč, nebude možné do ISPOP odeslat.

 

Hlášení F_OVZ_SPE:

Povinnost ohlašovat údaje souhrnné provozní evidence (hlášení F_OVZ_SPE) má dle § 17, odst. 3, písm. c) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší provozovatel stacionárního zdroje uvedený v příloze č. 2 tohoto zákona („Vyjmenované zdroje“), s výjimkou kategorie označené kódem 8. Chovy hospodářských zvířat (viz § 17, odst. 4 zákona č. 201/2012 Sb.).
Obsah souhrnné provozní evidence je dle § 17, odst. 7 zákona č. 201/2012 Sb. stanoven v příloze č. 11 vyhlášky č. 415/2012 Sb.

V souladu s textem úvodního ustanovení v příloze č. 11 vyhlášky č. 415/2012 Sb. se u vybraných provozoven použije pro ohlášení souhrnné provozní evidence zjednodušený formulář F_OVZ_SPE.

Údaje souhrnné provozní evidence neohlašuje provozovatel stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 tohoto zákona („Nevyjmenovaný zdroj“).

 

Zdroj: CENIA (ISPOP)

 

08.11.2013 08:30

EU usiluje o vyvážený postup k dosažení pokroku v oblasti klimatu na konferenci ve Varšavě

Na konferenci OSN o změně klimatu, která se bude konat 11.–22. listopadu ve Varšavě, se EU chystá prosadit vyvážený soubor rozhodnutí, na jehož základě bude možné dosáhnout pokroku v mezinárodním úsilí v oblasti klimatu. Rozhodnutí by měla přispět k lepšímu provádění již schválených opatření v této oblasti, zrychlit další snižování celosvětových emisí skleníkových plynů do roku 2020 a připravit půdu pro novou právně závaznou celosvětovou dohodu o klimatu, která by měla být přijata do roku 2015 a která by měla obsahovat závazky všech zemí k omezování emisí.

 

Valentinas Mazuronis, litevský ministr životního prostředí, jehož země v současné době předsedá Radě EU, prohlásil: „Zasedání ve Varšavě je důležitým krokem v plnění závazků, které byly až dosud přijaty, v hledání způsobů, jak učinit z krátkodobých opatření ambicióznější cíle, a v přípravě dohody na rok 2015. EU navrhla pro stanovení ambiciózních závazků pro dohodu chystanou na rok 2015 postupný proces, který by zahrnoval fázi hodnocení a který tvoří pevný základ pro rozhodnutí přijatá ve Varšavě.“

Connie Hedegaardová, komisařka EU pro oblast klimatu, k tomu dodala: „Je třeba zdůraznit, že varšavskou konferencí nekončí jednání o celosvětové dohodě o klimatu, která má být uzavřena v roce 2015. Bude to však důležité setkání, jehož cílem je dosáhnout pokroku a vytvořit základ pro jednání v Paříži v roce 2015. Ve Varšavě se musíme dohodnout na stanovení smělých závazků pro dohodu plánovanou na rok 2015 a dalším snižování emisí do konce tohoto desetiletí. Všechny země musí být připraveny předložit své ambiciózní závazky na summitu vedoucích světových činitelů v oblasti změny klimatu, který svolal generální tajemník OSN Pan Ki-moon na září příštího roku.“

 

Matthias Groote v rozhovoru o konferenci OSN o změně klimatu: “Bude to těžký týden, ale musíme přijít s výsledky"

Konference OSN o změně klimatu, která se koná 11.-22. listopadu ve Varšavě, bude jednat o pomoci zemím při přizpůsobování se klimatickým změnám. Zaměří se také na přípravu následující konference, která v roce 2015 v Paříži vypracuje nové mezinárodní dohody o klimatu. Ty budou po roce 2020 platné pro všechny země. Delegaci Evropského parlamentu povede německý socialista Matthias Groote, kterého jsme se zeptali na cíle a očekávané výsledky konference.

 

Jaké budou hlavní cíle parlamentní delegace?

Naším úkolem, coby delegace Evropského parlamentu, je jednat s tolika stranami, jako jsou nevládní organizace a jiné delegace, jak to jen bude možné. Už máme dohodu o snižování emisí z automobilů a o snížení emisí o 20 % pod úroveň roku 1990 do roku 2020. To je náš vzkaz, který můžeme prodat. Chceme skutečné závazky od všech zemí světa. Chceme posun dopředu hned teď, ne až v roce 2018 nebo 2020. Musíme mít na mysli pařížskou konferenci v roce 2015, a musíme tlačit na závazné cíle, také od nerozvinutých zemí. A potřebujeme také větší finanční podporu od rozvinutých zemí.

 

S jakými výsledky byste byli ve Varšavě spokojeni?

Varšavská konference je přípravou na pařížskou konferenci, kde budeme muset rozhodnout o nových opatřeních a kvótách pro období po roce 2020. Varšavská konference bude doufejme konferencí jasných slibů a závazků. Já bych si přál závazky velkých ekonomik vůči Zelenému klimatickému fondu, jinak nerozvinuté země ztratí důvěru. Bude to těžký týden, tradicí jsou diskuze dlouho do noci, ale musíme přijít s výsledky.

 

Dohoda z roku 2015

Naléhavě je třeba dosáhnout pokroku v koncepci, oblasti působnosti a struktuře globální dohody, která má být přijata nejpozději do roku 2015 a která má vstoupit v platnost v roce 2020. EU chce, aby varšavská konference potvrdila dosavadní pokrok a naplánovala činnost, kterou je třeba vykonat v roce 2014 tak, aby návrh znění byl k dispozici v dostatečném předstihu před květnem 2015.

Ve Varšavě musí být zejména dohodnout postup, podle něhož všechny strany stanoví pro účely dohody z roku 2015 své ambiciózní závazky ke snižování emisí po roce 2020. Tento postup by měl zahrnovat časový harmonogram pro přípravu jejich závazků v roce 2014, ustanovení o poskytování informací, kterými své závazky zdůvodní, a hodnotící fázi zajišťující, že závazky budou celkově dostatečně ambiciózní na to, aby se globální oteplování udrželo pod hranicí 2 °C ve srovnání s teplotou před industrializací.

 

Opatření do roku 2020

Třebaže EU i dalších více 80 zemí přijaly závazky ke snížení emisí do roku 2020, v úhrnu nejsou tyto závazky ještě dostatečně ambiciózní, aby svět mohl udržet oteplování pod hranicí 2 °C. EU by uvítala, kdyby se ministři, kteří se zúčastní konference ve Varšavě, zasadili o zvýšení cíle stanoveného pro období do roku 2020, což rovněž přispěje k uzavření ambiciózní dohody v roce 2015.

EU by rovněž uvítala, kdyby země, které tak dosud neučinily, předložily své závazky ke snížení emisí pro rok 2020 ještě před konferencí ve Varšavě. Konference by měla schválit postup, na jehož základě by všechny strany zvážily, jak by v roce 2014 mohly posílit svá opatření ke snížení emisí do roku 2020.

EU také vyzývá k další mezinárodní spolupráci na posílení cílů ke snížení emisí do roku 2020. Existuje značný potenciál k dalšímu snižování emisí, mimo jiné zvýšením úsilí v oblasti energetické účinnosti, obnovitelné energie, fluorovaných skleníkových plynů, reformy dotací na fosilní paliva a emisí z letecké a lodní dopravy. 

Konkrétně v případě fluorovaných plynů EU chce, aby varšavská konference vyslala jasný signál vyzývající strany Montrealského protokolu o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, aby přijaly opatření k postupnému snižování HFC, skupiny skleníkových plynů se silným účinkem.

 

Provádění přijatých rozhodnutí 

Třetí oblastí, v níž je zapotřebí přijmout ve Varšavě rozhodnutí, je dosažení pokroku při provádění opatření schválených na předchozích zasedáních.

Patří sem i otázka, jak postupovat v případě ztrát a škod způsobených změnou klimatu v obzvlášť zranitelných rozvojových zemích. Varšava se musí rovněž zabývat otázkou financování opatření v oblasti klimatu v rozvojových zemích. Jednání ministrů na vysoké úrovni o otázkách financování by mělo přispět k nastolení konsensu o dalším postupu.

K dalším otázkám, o nichž je třeba rozhodnout, patří dokončení přípravy pravidel pro transparentnost u dosud přijatých závazků a podrobných pravidel pro provádění druhého kontrolního období Kjótského protokolu, které probíhá v letech 2013 až 2020.

 

Financování EU v oblasti klimatu v roce 2013

EU a členské státy jako největší světový poskytovatel oficiální rozvojové pomoci předloží ve Varšavě zprávu o svém pokračujícím poskytování finančních prostředků na opatření v oblasti klimatu pro rozvojové země. EU a členské státy se zavázaly, že v období 2010–2012 poskytnou 7,2 miliardy EUR na financování „rychlého startu“ pro rozvojové země, a tento příslib překročily poskytnutím celkem 7,34 miliardy EUR, z toho 2,67 miliard EUR v loňském roce. Ačkoli pro rok 2013 žádná taková povinnost pro financování opatření v oblasti klimatu neplatí, EU a řada členských států oznámila dobrovolné příspěvky pro rozvojové země ve výši 5,5 miliardy EUR a podle posledního hodnocení tuto částku s největší pravděpodobností dodrží.

 

Další informace:

Stránka GŘ pro oblast klimatu věnovaná varšavské konferenci: https://ec.europa.eu/clima/events/articles/0086_en.htm

MEMO/13/953: Otázky a odpovědi týkající se konference OSN o změně klimatu ve Varšavě

08.11.2013 07:56

Veřejném projednání Aktualizace státní energetické koncepce proběhne na konci listopadu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) oznámilo termín veřejného projednávání Aktualizace státní energetické koncepce. Veřejné projednání koncepce včetně posouzení vlivů koncepce na životní prostředí se uskuteční dne 21. listopadu 2013 v Kongresovém sálu interhotelu Ambassador. Veřejné projednání je určeno zástupcům státní správy a veřejné správy, akademické sféry, podnikatelských subjektů, nevládních organizací a další zainteresované veřejnosti. Více ZDE

 

07.11.2013 16:21

Vláda má v plánu projednat novelu zákona o obalech

Vláda by měla příští týden projednat novelu zákona o obalech. Cílem této novelizace zákona je jednak zakotvení cílů recyklace a celkového využití odpadů z obalů, které byly předchozí novelou zákona o obalech stanoveny pouze pro období let 2006 – 2012, a to pro další období let 2013 – 2015. Novela dále upřesňuje názorné příklady výrobků, které mají, resp. nemají být považovány za obal na základě směrnice 2013/2/EU, která mění příslušný seznam těchto výrobků uvedených ve směrnici 94/62/ES, o obalech a obalových odpadech. Více ZDE

 

07.11.2013 14:30

Výdaje na výzkum a vývoj jsou nejvyšší od vzniku ČR

V roce 2012 dosáhly celkové výdaje za provedený výzkum a vývoj (VaV) na území ČR výše 72,4 mld. Kč. V porovnání s Maďarskem jde o hodnotu téměř dvaapůlkrát a se Slovenskem dokonce šestkrát vyšší. Podíl těchto výdajů na HDP, tzv. intenzita VaV, dosáhl ve stejném roce 1,9 % a přibližuje se průměru zemí Evropské unie.

Nejvýznamnějším zdrojem financování VaV v ČR je od roku 2009 státní rozpočet. V roce 2012 bylo z domácích veřejných zdrojů alokováno na zde provedený VaV 26,6 mld. Kč. Největší část, 11,3 mld. Kč (42 %), směřovala do veřejných vysokých škol. Druhým největším příjemcem byla pracoviště Akademie věd ČR, která v roce 2012 obdržela ze státního rozpočtu na VaV 7,3 mld. Kč (27 %). Pětina celkových finančních prostředků z veřejných zdrojů ČR, tj. 5,3 mld. Kč byla určena na financování podnikatelského výzkumu.

Ze soukromých domácích zdrojů bylo sice do VaV investováno celkem 26,3 mld, ale jen necelé procento (158 mil. Kč) z této částky směřovalo do vysokých škol. „Znepokojujícím zjištěním je tak přetrvávající nízký podíl podnikatelských zdrojů z ČR na financování VaV prováděného ve vládním a vysokoškolském sektoru. A to přesto, že by se dalo předpokládat, že především český vysokoškolský sektor s vysokým podílem technických věd a aplikovaného výzkumu má velký potenciál pro spolupráci s podniky,“ uvedl Martin Mana, vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Český výzkum se stává závislým na zahraničním financování
Zahraniční veřejné zdroje zaznamenaly v posledních dvou letech ve financování VaV výrazný nárůst. Zatímco v roce 2010 podpořil veřejný zahraniční sektor český výzkum 2,2 mld. Kč, v loňském roce se jednalo o částku 11,6 mld. Kč. Z toho téměř dvě třetiny (64 %) byly směřovány do financování výzkumu na vysokých školách. Do těchto zdrojů patří především operační programy strukturálních fondů EU zaměřené na podporu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Celkově je ze zahraničních zdrojů, veřejných i podnikatelských, financována více než čtvrtina (26 %) tuzemského VaV. „Česká republika se tak zařadila mezi země jako je Irsko nebo Litva a Lotyšsko s výrazným vlivem zahraničních zdrojů na financování u nás prováděného výzkumu a vývoje,“ informoval Mana.

Pro výzkum a vývoj je zásadní podnikatelský sektor
Z celkových výdajů na VaV bylo 54 % (38,8 mld. Kč) využito v podnikatelském sektoru. Největší objem financí byl vynaložen v podnicích pod zahraniční kontrolou, v roce 2012 se tyto podniky podílely 52 % na celém podnikatelském sektoru. Spolu s Belgií, Irskem, Maďarskem a Rakouskem jde o jeden z nejvyšších podílů v rámci zemí EU. V podnikatelském VaV stále dominují průmyslové podniky, a to především v automobilovém a strojírenském průmyslu. V roce 2012 bylo v těchto odvětvích za zde provedený VaV spotřebováno celkem 8,8 mld. Kč. V posledních letech roste v rámci zpracovatelského průmyslu význam VaV realizovaného v elektrotechnickém průmyslu a ve výrobě ostatních dopravních prostředků. Kromě průmyslu roste význam VaV i v podnicích působících v oblasti poskytování profesních, vědeckých a technických činností a IT služeb.

Ve veřejném výzkumu roste význam vysokých škol
V České republice je „veřejný“ výzkum, tj. VaV prováděný ve vládním a vysokoškolském sektoru, realizován především na veřejných vysokých školách a ve veřejných výzkumných institucích, jejichž zřizovatelem je Akademie věd ČR. V roce 2012 dosáhly celkové výdaje na veřejný VaV 33,2 mld. Kč, z toho na vysokoškolský sektor připadlo 19,9 mld. Kč (60 %). Na vysokoškolském výzkumu mají vysoké zastoupení, kromě převažujících technických a přírodních věd, také vědy lékařské a částečně i sociální a zemědělské. V případě lékařských věd hraje významnou roli zařazení fakultních nemocnic do vysokoškolského sektoru.

Pracoviště AV ČR se zaměřují primárně na základní výzkum v oblasti přírodních věd
Převážná část výdajů na VaV směřuje ve vládním sektoru do oblasti přírodních věd, která je doménou zejména pracovišť AV ČR. Podíl přírodních věd ve vládním sektoru v České republice je jedním z nejvyšších v rámci dostupných údajů za jednotlivé země EU. Kromě přírodních věd je poměrně významné i zastoupení věd humanitních. Na těchto výzkumech se kromě pracovišť AV ČR podílejí i veřejné knihovny, archivy, muzea a jiná kulturní zařízení, která provádějí VaV jako svoji vedlejší činnost.

Jihomoravský kraj se stává významným centrem výzkumu
Mezi kraji dominuje v oblasti VaV dlouhodobě Praha, kde v roce 2012 bylo nejvíce pracovišť VaV (680, tj. 24% podíl), nejvíce zaměstnanců (22 164 osob, tj. 37 % všech zaměstnanců ve VaV) i výdajů (25 mld. Kč, což činí 35% podíl) směřujících do VaV. Od roku 2007 vzrůstá význam Jihomoravského kraje. V loňském roce se zde nacházelo 466 výzkumných pracovišť (v roce 2007 jich bylo jen 321) a byla spotřebována pětina celkových výdajů směřujících do VaV v ČR, zatímco v roce 2007 tento podíl dosáhl jen 11 %.

------------------------------------------------------------------------
V roce 2013 uskutečnil Český statistický úřad mimořádnou revizi údajů o výdajích na VaV v podnikatelském sektoru. Její výsledky se promítly do dat o výdajích za provedený výzkum a vývoj v České republice za období 2005 až 2011. Některé publikované údaje k 7.11.2013 se proto liší od údajů publikovaných v předchozích letech. Kompletní komentář k revizi, včetně graficky znázorněných změn, naleznete na webu ČSÚ: https://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mimoradna_revize_udaju_o_vydajich_na_vyzkum_a_vyvoj_za_roky_2005_2011

Další informace o výzkumu a vývoji v ČR: www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/statistika_vyzkumu_a_vyvoje

Publikace „Ukazatele výzkumu a vývoje za rok 2012“ bude zveřejněna na webových stránkách Českého statistického úřadu 29. listopadu 2013.

 

Zdroj: ČSÚ

07.11.2013 09:51

Svoz elektroodpadu z domova si objednalo již 781 domácností, nejaktivnější je Praha a Tábor

Službu bezplatného svozu elektroodpadu z domácností nazvanou Buď líný si objednalo celkem 781 zákazníků. Za dva roky fungování tak projekt zbavil české domácnosti již 157 tun vyřazených elektrospotřebičů. Nejčastěji službu využívají obyvatelé hlavního města Prahy, odkud pochází téměř 43 % svezeného elektroodpadu. Odvoz nepotřebných spotřebičů si Češi objednávají nejvíce v říjnu. Více ZDE

 

06.11.2013 15:59

Návrh vyhlášky, kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody.

Ministerstvo zdravotnictví ČR poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Cílem předkládaného návrhu vyhlášky je uvedení znění vyhlášky do souladu s novelou zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Dále z několikaleté praktické aplikace stávající platné vyhlášky vyplynuly některé dílčí nedostatky, které předložená novela napravuje a současně dochází ke zpřesnění některých ustanovení vyhlášky. Termín připomínek je stanoven na 27. listopadu 2013. Více ZDE

 

06.11.2013 13:32

Vláda dnes schválila program Nová zelená úsporám, lze tak navázat na současnou výzvu

Vláda dnes schválila program Nová zelená úsporám. Ten do roku 2020 přinese dotace v celkové odhadované výši 27 miliard korun, které by měly udržet nebo vytvořit přibližně 70 tisíc pracovních míst.

„Jedná se o nejvýznamnější prorůstové opatření, které v současné době může česká ekonomika dostat. Program z jedné investované koruny přinese zpět do našeho hospodářství minimálně tři další koruny, jak prokázala praxe Programu Zelená úsporám,“ uvedl ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský.

V úspěšném předchozím programu se zateplilo 36 tisíc rodinných a na 6 tisíc starých bytových domů. Každá investovaná miliarda přinese občanům na 2700 pracovních míst, a podpoří tak především lokální zaměstnavatele ve stavební výrobě a službách, tedy hlavně malé a střední firmy, živnostníky a drobné podnikatele v regionech.

„Jsem rád, že vláda program schválila. Můžeme kontinuálně navázat na současnou výzvu, kde lidé mohou žádat o dotace na komplexní rekonstrukce rodinných domů. Ministerstvo životního prostředí očekává konce roku 2013 podíl výnosu z emisních povolenek, který bude určen na program Nová zelená úsporám, ve výši 1,2 miliardy korun,“ říká ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský.

 

Související článek:

MŽP: Program Nová zelená úsporám 2013 pokračuje dál (1.11.2013)

Pokračování programu Nová zelená úsporám je v ohrožení, vláda totiž neschválila potřebnou dokumentaci (23.10.2013)

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE