Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

07.01.2020 18:28

Společnost nakládala s odpady na pozemcích, které k tomu nebyly určeny. Dostala pokutu 125 tisíc korun

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Oblastního inspektorátu v Hradci Králové uložili pokutu 125 tisíc korun společnosti Sluneční stráň s.r.o. Firma nakládala s odpadní zeminou a kamením s příměsí stavebních odpadů na pozemcích v katastrálním území České Čermné na Náchodsku, které k nakládání s odpady nebyly určeny. Porušila tím zákon o odpadech.

Celkem se jednalo o 21 267 tun odpadů, se kterými firma prováděla úpravy terénu v období od srpna do listopadu 2018. „Při inspekčním šetření a následné kontrole jsme zjistili, že odpady pocházely z modernizace nemocnice v Náchodě a společnost Sluneční stráň s nimi nakládala na pozemcích, které nebyly k nakládání s odpady určeny nebo nesplňovaly požadavky pro využití odpadní zeminy stanovené rozhodnutím příslušného stavebního úřadu.Některé pozemky byly lesními pozemky, využívanými jako manipulační plochy pro skladování dřeva, nebo trvalým travním porostem pod ochranou zemědělského půdního fondu,“ řekl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP Hradec Králové.

Odpadní zemina a kamení, se kterými bylo na pozemcích nelegálně nakládáno, měly v sobě místy šedesát až sedmdesát procent příměsi stavebních odpadů, zejména cihel a betonu. „Právě charakter odpadů a zejména jeho množství, které inspekce považuje za velké, byly posouzenypři stanovení výše pokuty,“ uvedl Trávníček.

Smyslem nakládání s odpady na pozemcích, které jsou k nakládání s odpady dle zákona určeny, nebo na nichž lze využívat odpady splňující stanovené požadavky je, aby nedocházelo k ohrožení jednotlivých složek životního prostředí, popřípadě zdraví lidí.

Společnost se proti rozhodnutí o pokutě neodvolala, sankce 10. prosince nabyla právní moci.

06.01.2020 14:19

Mattoni s Košík.cz společně testují projekt zálohovaných PET lahví

Zákazníci Košík.cz mohou nyní vracet zálohované PET lahve k opakované recyklaci. Na tomto v Česku jedinečném řešení se domluvil online obchod Košík.cz a minerální voda Mattoni. Pilotní projekt tak v praxi uzavře cirkulární smyčku PETu – od prodeje výrobku, přes vrácení obalu, recyklaci použitého PETu až po výrobu nové PET lahve s vysokým přídavkem recyklátu. Projekt má prokázat, že je o tento způsob vratných záloh na PET lahve mezi spotřebiteli skutečně zájem, jak ukazují průzkumy veřejného mínění.

„Zálohování na zkoušku“ připravila značka Mattoni spolu s online supermarketem Košík.cz, který je známý svými bezobalovými aktivitami. „V rámci našeho projektu Budoucnost bez obalu hledáme nové typy udržitelných obalů pro všechny druhy zboží. V případě nápojů se však ukazuje jako nejlepší cesta změna způsobu nakládání se současnými obaly, aby se minimalizoval jejich dopad na životní prostředí. A to s využitím benefitů, které přináší online prodej – tedy možností pohodlného zpětného odběru obalů přímo z domácnosti,“ popisuje motivaci Tomáš Jeřábek, generální ředitel Košík.cz.

Minerální voda Mattoni (z portfolia skupiny Mattoni 1873, zakládajícího člena iniciativy Zálohujme.cz) pro projekt vytvořila speciální edici lahví z 80% recyklovaného PETu, které jsou k dostání exkluzivně na Košík.cz a váže se na ně záloha 3 Kč. „Nápojový průmysl má unikátní možnost stát se plně udržitelným, plně cirkulárním, a my jí chceme využít,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873. „Plastové lahve vnímáme jako cennou surovinu, kterou lze mnohonásobně opakovaně recyklovat. Pro snadnější recyklaci jsme již sjednotili barevnost lahví Mattoni na světle zelenou. Nechceme, aby PET lahve končily zbytečně na skládkách nebo v přírodě. Chceme, aby z nich byly opět vyrobeny nové lahve. To dokáže zajistit transparentně nastavený centrálně řízený systém vratných záloh,“ dodává Pasquale.

Objednáte online, kurýr přiveze nákup, odečte zálohu a odveze prázdné lahve k recyklaci

Princip je jednoduchý. Zákazník si při online nákupu v internetovém obchodě Košík.cz objedná vratné zálohované lahve Mattoni. Při dalším závozu kurýr nezmačkané prázdné lahve s víčkem a etiketou vyzvedne a zálohy vrátí v podobě zákaznických kreditů na další nákup (totožně jako v případě jiných zálohovaných obalů). Vrácené PET lahve pak Košík odveze ve speciálním boxu zpět k dodavateli, který zajistí recyklaci. „Systém zpětného odběru v současnosti využíváme také u jednodruhových papírových sáčků při nákupu potravin a ekodrogerie v rámci sekce Budoucnost bez obalu. Při zavedení vratné zálohy na plně recyklovatelné PET lahve jsme vycházeli z podnětů samotných zákazníků, kteří nás mnohokrát přesvědčovali, že u ekologicky šetrných obalů jim rozhodně nevadí,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek.

Regranulát vzniklý recyklací vrácených lahví bude následně použit výhradně na výrobu nových PET lahví. Zákazníci tak mají naprostou jistotu, že se z odevzdané lahve opět vyrobí lahev. PET se využije jako surovina, neskončí jako odpad nebo jako znovu nerecyklovatelný výrobek. „Současný systém třídění a recyklace PET lahví má k dokonalosti daleko. Každá třetí PET lahev nyní skončí na skládce, ve spalovně nebo dokonce pohozená ve volné přírodě. Zkušenosti ze zahraničí ale ukazují, že pomocí systému vratných záloh lze docílit i více než 90% návratnosti nápojových obalů,“ doplňuje Alessandro Pasquale

V lednu 2020 by měl Parlament ČR začít projednávat návrh nové odpadové legislativy. Ta stále nepočítá se zavedením centrálně řízeného systému vratných záloh v ČR, přestože je to podle některých odborníků jediná cesta, jak splnit vybrané cíle EU. Autoři nové legislativy z Ministerstva životního prostředí sice říkají, že navržené zákony zároveň individuálním zálohám nebrání výrobcům zavést vlastní zálohové systémy, což ale podle právního rozboru skupiny Mattoni 1873 v praxi ekonomicky ani environmentálně nedává smysl. „Pilotní projekt Mattoni s Košíkem není krokem k zavádění individuálního zálohového systému. Je to způsob, jak ukázat cirkulární smyčku PET materiálu v menším měřítku a otestovat reálné chování spotřebitelů ve vztahu k vratným zálohám,“ upozorňuje Pasquale.

 

Produkty Mattoni „Z lahve bude lahev“ z 80% recyklovaného PETu na Košík.cz
https://www.kosik.cz/stranky/z-lahve-bude-lahev

 

KOMENTÁŘ: Nenávratně se připravujeme o vzácné materiály

Vojtěch Vosecký, expert na cirkulární ekonomiku

Každý rok vyprodukuje Evropa 2,5 miliardy tun odpadu ročně. Z toho polovina končí na skládkách nebo ve spalovnách. Tím se nenávratně připravujeme o vzácné materiály. Skoro každý by přitom chtěl vlastní auto, nový telefon, hezké oblečení a dobré jídlo. Ale jak toho dosáhnout, aniž bychom přitom ruinovali planetu? Odpovědí může být cirkulární ekonomika.

Cirkulární ekonomika je popisována jako koncept, ve kterém neexistuje odpad. Je inspirována přírodními ekosystémy, kde veškeré toky organických živin kolují v dokonalých a nekonečných cyklech, bez ztráty na kvalitě. Cirkulární ekonomika tuto představu aplikuje do světa lidí. Dobrým odrazovým můstkem jsou tři základní principy, kterými se může řídit firma, město, stát, ale i každý z nás:

  1. Minimalizovat vznik odpadu a přeměnit jej na zdroj
  2. Uzavřít a udržet tok materiálu v oběhu bez ztráty na kvalitě
  3. Regenerovat místní ekosystémy

 

 

 

Obrázek 1: Diagram konceptu cirkulární ekonomiky.

 

Může jít takový model ruku v ruce s ekonomickým růstem? Dnes vidíme, že uplatněním principů cirkulární ekonomiky do způsobu, jakým navrhujeme, vyrábíme a recyklujeme produkty, je možné dosáhnout velmi zajímavých finančních i environmentálních výsledků. Například společnost Philips vyvinula službu Pay-per-lux: místo nákupu žárovek si pronajímáte světlo a platíte jen za čas, kdy se svítí.

Philips žárovky i vlastní, takže se nemusíte starat o údržbu. To zároveň motivuje firmu navrhnout perfektní produkt, který není potřeba měnit a opravovat příliš často. A když už se se žárovkou něco stane, firma si ji vezme zpátky a vše se pokusí co nejvíce znovu-využít a přímo zrecyklovat. Díky vysoké kvalitě produktu a pohybovým čidlům se tak podařilo ušetřit 50 % nákladů na elektřinu, z čehož ve výsledku těží i koncový zákazník.

 

Cirkulární ekonomika v ČR

Za posledních několik let jsme byli svědky vzniku ambiciózních cirkulárních iniciativ také v České republice. Například iniciativa Zálohujme.cz si klade za cíl uplatnit cirkulární principy v nápojovém průmyslu a zavést zálohový systém na PET lahve a plechovky, což by navýšilo jejich recyklaci z mizerných 69 %, respektive 30 %, na více než 90 % v obou případech. Pozadu nezůstávají ani vládní či městské strategie. Cirkulární Česko 2040 má vytvořit národní plán transformace na cirkulární stát, hlavní město Praha se zase zavázalo stát se do roku 2050 uhlíkově neutrálním. Jako jedna ze strategií, jak uhlíkové neutrality v Praze dosáhnout bylo vytyčeno právě zavedení cirkulárních procesů.

Cirkulární ekonomika má velký potenciál zmírnit negativní dopady lidské činnosti na životní prostředí i rozvíjet business odpovědným směrem, což si v ČR postupně uvědomuje čím dál tím více subjektů. Aby se téma dále ubíralo správným směrem, je však důležité ho neustále rozvíjet a podrobovat kritice. Proto nesmíme usnout na vavřínech, ale naopak přidat. Bude to jízda, ale i závod s časem.

 

 

Vojtěch Vosecký – expert na cirkulární ekonomiku

https://www.linkedin.com/in/vojtechvosecky/

 

Vojtěch Vosecký je jedním z předních odborníků na cirkulární ekonomiku v České republice. Vystudoval holandskou Wageningen University, pomohl založit INCIEN, ve kterém působil přes 4 roky, a podobným tématům se věnoval i v Evropském parlamentu. Momentálně vede v Praze expertní skupinu pro cirkulární ekonomiku a pracuje s řadou dalších organizací. Vojtěch je aktivním členem nadnárodní organizace Circular Economy Club, a také součástí poradních orgánů a pracovních skupin souvisejících s udržitelností při MŽP.

 

06.01.2020 12:18

Firma provozující Skládku Šlapanice dostala od inspektorů ČIŽP další pokuty. Tentokrát za 260 tisíc korun

Společnost SATESO, s.r.o. ze Šlapanic dostala od inspektorů České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Brně dvě pokuty za celkových 260 tisíc korun. V rozporu s integrovaným povolením provozovala zařízení k odstraňování odpadů „skládku Šlapanice“, kdy nezabezpečila udržování výšky hladiny průsakové vody ve skládce na kόtě stanovené provozním řádem. Firma také v rozporu s vydaným povolením vypouštěla předčištěné odpadní vody z ČOV na skládce Šlapanice do kanalizace pro veřejnou potřebu města Brna. Pokuty jsou od 30. 11. 2019 pravomocné.

„Výška hladiny průsakové vody ve skládce měla být podle dodatku provozního řádu schváleného Krajským úřadem Jihomoravského kraje udržována od počátku prosince 2017 do konce listopadu 2018 na kόtě max. 236 m n. m. Zjištěná výška hladiny 7. listopadu 2018 však byla vyšší. To je porušením zákona o integrované prevenci, za který jsme subjektu uložili pokutu 200 tisíc korun,“ řekl Tomáš Augustin, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Brně.

Druhou pokutu, 60 tisíc korun, dostal subjekt za to, že v rozporu s vydaným povolením vypouštěl předčištěné odpadní vody z ČOV na skládce Šlapanice do kanalizace pro veřejnou potřebu města Brna. Na odtoku z ČOV tak došlo k překročení limitní koncentrace ukazatele AOX, což je porušením vodního zákona.

„Obviněný včas nepřijal odpovídající technická a organizační opatření k zajištění plnění požadavků plynoucích z integrovaného povolení. Tím nezajistil ochranu životního prostředí, což je základním účelem i předmětem zákona o integrované prevenci. Provozem v rozporu s podmínkami integrovaného povolení porušil jednu ze základních povinností provozovatele zařízení „skládka Šlapanice“, řekl Augustin.

Při stanovení výše pokuty inspektoři přihlédli k tomu, že se ze strany obviněného jednalo o opakované porušování podmínek provozu zařízení. V roce 2017 mu byla uložena pokuta 90 tisíc korun (uhrazena) a v roce 2018 dostala firma pokuty dvě za celkem 210 tisíc korun (uhrazena). „Je také třeba uvést, že společnost SATESO s.r.o. ušetřila dlouhodobým neprováděním vývozů průsakových vod značné finanční prostředky v řádech statisíců ročně,“ uvedl Augustin.

 

Halogenované organické sloučeniny (AOX) - je poměrně široká skupina organických látek obsahující některý z prvků patřících do skupiny halogenů. AOX je mezinárodně uznávaný parametr pro sledování těchto látek ve vodě; může se jednat o jednoduché sloučeniny jako je chloroform, nebo komplexní látky jako jsou dioxiny. V přírodě se většina AOX přirozeně nevyskytuje, jejich hlavním zdrojem v prostředí je především průmyslová výroba papíru a celulózy. Konkrétní chemické i toxikologické vlastnosti jsou vždy závislé na druhu sloučeniny; souhrnně popsat negativní účinek AOX je prakticky nemožné. Obecně se ale dají tyto látky považovat za toxické pro vodní organizmy, schopné bioakumulace, s různou mírou toxicity pro člověka.

06.01.2020 10:28

Pozvánka: ODPADY - AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA + HLÁŠENÍ ODPADŮ DO ISPOP V ROCE 2020 - PRAHA 2. TERMÍN

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz si Vás dovolují pozvat na seminář ODPADY - AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA + HLÁŠENÍ ODPADŮ DO ISPOP V ROCE 2020, který se uskuteční 21. ledna 2020 v Praze. Výklad aktuální legislativy a jejich dopadů do praxe a erudovaných praktických informací pro ohlášení odpadů do ISPOP získáte přímo od spoluautora právních předpisů z MŽP a specialistky na ohlašování odpadů do ISPOP z CENIA.

Témata přednášek:
Mgr. et Mgr. Štěpán Jakl
Ministerstvo životního prostředí, odbor odpadů

  • VYHLÁŠKA O KRITÉRIÍCH, PŘI JEJICHŽ SPLNĚNÍ JE ZNOVUZÍSKANÁ ASFALTOVÁ SMĚS VEDLEJŠÍM PRODUKTEM NEBO PŘESTÁVÁ BÝT ODPADEM
  • NÁVRH NOVÉHO ZÁKON O ODPADECH A NÁVRH ZMĚNOVÉHO ZÁKONA
  • ZMĚNY VYPLÝVAJÍCÍ ZE SMĚRNICE O JEDNORÁZOVÝCH PLASTECH


RNDr. Eva Horáková
CENIA, česká informační agentura životního prostředí, oddělení odpadového hospodářství

  • POVINNOSTI PŮVODCŮ A OPRÁVNĚNÝCH OSOB Z POHLEDU VEDENÍ EVIDENCE A OHLAŠOVÁNÍ, PŘIDĚLOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ IČP A IČZ
  • PŘÍKLADY CHYB BRÁNÍCÍCH ÚSPĚŠNÉMU PODÁNÍ HLÁŠENÍ A DALŠÍ NEDOSTATKY V HLÁŠENÍCH (NESPRÁVNÁ KATALOGOVÁ ČÍSLA ODPADŮ, ŠPATNÉ KÓDY NAKLÁDÁNÍ, NEVYROVNANÉ BILANCE…)
  • TYPY KONTROL PROVÁDĚNÝCH MŽP NAD OHLAŠOVANÝMI DATY
  • – KŘÍŽOVÉ KONTROLY, POROVNÁNÍ V ČASOVÝCH ŘADÁCH, SEZNAMY „HŘÍŠNÍKŮ“
  • INFORMAČNÍ SYSTÉM ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSVÍ (ISOH) – WEBOVÉ APLIKACE PRO VEŘEJNOST


Seminář bude věnovaný aktuální podobě projednávaného zákona o odpadech, který bude přijat v návaznosti na změnu evropských směrnic v rámci balíčku k oběhovému hospodářství, a to s přepokládanou účinností od 1. ledna 2021.

Účastníci se dále seznámí vyhláškou č. 130/2019 Sb., o kritériích, při jejichž splnění je znovuzískaná asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem. Jedná se o první vyhlášku, která v České republice nastavuje  podrobná kritéria pro vedlejší produkt a přechod odpad neodpad.

Dále budou představeny změny, které budou nově vyplývat z přijaté Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/904 ze dne 5. června 2019 o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí.

V rámci praktické části semináře budou zopakována pravidla přidělování a používání identifikačního čísla provozovny a zařízení, pozornost bude rovněž zaměřena na časté problémy v oblasti evidence (evidence stavebních firem a mobilních zařízení, zařízení pro nakládání s autovraky, zařízení pro nakládání s kaly z ČOV, správné používání kódů nakládání apod.) s uvedením příkladů nedostatků a chyb, které mohou zabránit úspěšnému podání hlášení.

Účastníci získají základní informace o kontrolách, které nad ohlašovanými daty provádí Ministerstvo životního prostředí.
Součástí semináře bude krátká ukázka nových modulů informačního systému nakládání s odpady (Registr zařízení, VISOH, Seznam výrobců elektrozařízení, Registr míst zpětného odběru elektrozařízení).

 

Termín: středa 22. ledna 2020, přednášky 9:00 - 15:30 hodin

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác    

Cena: 2110 Kč bez DPH

 

Další informace ZDE

 

 

06.01.2020 09:39

SFŽP aktualizoval Pravidla pro žadatele a příjemce podpory z OPŽP 2014+ (24. verze)

Státní fond životního prostředí ČR informuje o aktualizaci Pravidel pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí pro období 2014-2020 s účinností od 2. 1. 2020.

Přehled provedených změn je uveden v úvodu dokumentu. Mezi nejpodstatnější změny patří doplnění nákupu nemovitosti od osoby blízké a osob spojených s právnickou osobou a fyzickou osobou nepodnikající mezi nezpůsobilé výdaje pro podporu OPŽP. Za účelem stvrzení této podmínky přibyla nová příloha Prohlášení žadatele k nákupu nemovitosti, která je povinnou přílohou žádosti pouze při zařazení nákupu nemovitosti do způsobilých výdajů.

Dále došlo k upřesnění postupu při právním zatížení předmětu podpory v okamžiku před vydáním právního aktu. Platí, že žadatel je povinen neprodleně oznámit SFŽP ČR uzavření jakékoli smlouvy týkající se zástavy předmětu podpory, a to v kterékoliv fázi administrace projektu.

Ve specifickém cíli 3.5 došlo k doplnění a úpravě kritérií přijatelnosti v souvislosti s realizací protihlukových opatření a monitoringu znečišťujících látek. V prioritní ose 4 jsou upravena vybraná kritéria přijatelnosti, způsobilé a nezpůsobilé výdaje a doplněni oprávnění žadatelé. V rámci prioritní osy 5 došlo k doplnění nové aktivity 5.1.c. Jedná se o podporu výstavby nových budov v pasivním energetickém standardu, s čímž také souvisí doplnění kritérií přijatelnosti, formy a výše podpory pro tuto aktivitu.

V kapitole C došlo k upřesnění postupů hodnocení a výběru projektů u průběžných výzev a k nahrazení předávání usnesení, kterým se zastavuje řízení o udělení dotace, respektive rozhodnutí o zamítnutí žádosti o poskytnutí dotace do datových schránek za doručování prostřednictvím MS2014+. Nově tyto dokumenty v případě vydání naleznete v IS KP14+ na záložce Dokumenty žádosti o podporu.

Jednou z nejpodstatnějších změn z pohledu žadatelů a příjemců podpory je nahrazení předávání právních aktů a jejich změn do datových schránek / poštou za doručování prostřednictvím MS2014+. K této změně dochází v souladu se zákonem č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje a s praxí uplatňovanou v rámci ostatních operačních programů. V této souvislosti upozorňujeme na doporučení v aktuálních Tipech k ISKP14+, aby si zástupce žadatele vždy ponechal roli Správce přístupů a nepředával všechny role na poradenskou firmu. Nově vydané právní akty naleznete v IS KP14+ na záložce Právní akt o poskytnutí/převodu podpory.

Jistě vítanou změnou bude, že při odvolání žádosti nebo při odstoupení od právního aktu prostřednictvím IS KP14+ již není žadatel povinen zasílat zároveň na SFŽP ČR písemnou žádost se zdůvodněním.

Došlo také k doplnění označování faktur, a to u výjimečných případů, kdy je žadateli umožněno, aby doklady označil názvem a číslem projektu sám ručně. V tom případě je nezbytné, aby při dopsání čísla projektu bylo připojeno také datum a parafa dopisujícího.

Dále byly doplněny postupy při přípravě a vydávání právních aktů u organizačních složek státu (OSS) a státních příspěvkových organizací zřízených OSS, které spadají do resortu MŽP.

V příloze č. 1 mezi povinné přílohy žádosti u žadatelů příspěvkových organizací krajů, měst a obcí přibylo souhlasné stanovisko zřizovatele s realizací projektu a v prioritní ose 4 došlo k úpravě podkladů k žádosti o podporu související s úpravou kritérií a způsobilých výdajů.

Aktuální verze Pravidel je dostupná na portálu www.opzp.cz v sekci Dokumenty.

 

 

06.01.2020 09:35

test

test

30.12.2019 18:06

Rozšíření spalovny v Malešicích má kladné stanovisko EIA

Plán městské firmy Pražské služby zvýšit kapacitu spalovny v Malešicích získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z databáze EIA. Ministerstvo životního prostředí nevyhovělo připomínkám Prahy 10, která chtěla kompenzační opatření proti karcinogenní látce benzo(a)pyren. Zvýšení emisí látky bude podle ministerstva nevýznamné. Provoz začal v Malešicích fungovat v roce 1998.

Pražské služby postupně vyměňují čtyři kotle, ve kterých se odpad z metropole spaluje. Projekt výměny má do roku 2023 zvýšit kapacitu zařízení ze současných 330.000 tun spáleného odpadu ročně na 394.000 tun. Jeden ze čtyř kotlů už vyměněn byl, na dalším se pracuje a zbylé budou následovat. Celá výměna vyjde na zhruba 2,8 miliardy korun a má trvat do roku 2022.

Benzo(a)pyren je látka, který se do ovzduší dostává při spalování odpadu. Radnice Prahy 10 požadovala, aby firma dobrovolně investovala do opatření, která zajistí, že se emise látky nezvýší. Podle úředníků ministerstva by to však byla zbytečná investice. "Vzhledem k počtu zasažených obyvatel (nejvýše v řádu stovek) se vypočtené změny ve zdravotním riziku v reálné situaci rozpoznatelně neprojeví. Realizace kompenzačních opatření by byla vynaložením prostředků bez reálného vlivu na snížení rizik veřejného zdraví," stojí ve stanovisku.

Ministerstvo svoje souhlasné stanovisko podmínilo tím, že firma při dalším postupu zohlední začátkem prosince vydaný dokument Evropské unie, který ze zabývá hodnocením technologií pro spalování odpadu. Další podmínky úředníci nestanovili.

Zástupci Pražských služeb před časem při spuštění prvního modernizovaného kotle uvedli, že nová zařízení mají vyšší účinnost a nižší emise. Oxidů uhlíku a dusíku mají produkovat o 40 až 50 procent méně. Po dokončení výměny vybavení dostane spalovna i nový vzhled. Pražské služby připravují architektonickou soutěž, do které chtějí zapojit i veřejnost, na novou podobu budov. Současně bude upraveno i okolí spalovny a zvažuje se stavba bioplynové stanice.

30.12.2019 11:21

Ukončení povinnosti štítkovat svítidla a změna ve štítkování světelných zdrojů

Na základě nařízení 2019/2015, které bylo zveřejněno dne 5. prosince 2019 v Úředním věstníku EU, dochází ke změnám v oblasti štítkování světelných zdrojů a svítidel.

Nařízení Komise v přenesené pravomoci 2019/2015, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích světelných zdrojů, vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, tj. od 25. prosince 2019.

Konec štítkování svítidel od 25. prosince 2019

Od 25. prosince 2019 dochází ke zrušení povinnosti opatřovat svítidla energetickým štítkem, jelikož se na základě čl. 9 nařízení 2019/2015 ruší čl. 3 odst. 2 a čl. 4 odst. 2 nařízení 874/2012. Svítidlem se dle definice uvedené v nařízení 874/2012 rozumí zařízení, které distribuuje, filtruje či přeměňuje světlo vysílané jedním či několika světelnými zdroji a obsahuje veškeré součásti nezbytné pro podporu, upevnění a ochranu světelných zdrojů, případně i doplňkové prvky obvodu spolu s připojením ke zdroji elektrické energie. Klasicky se jedná například o lustry nebo stolní lampy.

Od 25. prosince 2019 tedy zaniká povinnost pro dodavatele dodávat ke svítidlům štítek a povinnost pro obchodníky označovat svítidla štítkem v místě prodeje. Doporučujeme, aby od tohoto data dodavatelé přestali dodávat ke svítidlům štítek a obchodníci přestali štítek u svítidel vystavovat, a to jednak v místě prodeje, ale např. také v reklamních katalozích nebo na internetu. Stávající svítidla, u nichž je štítek vytištěn nebo připevněn k obalu, mohou být doprodána bez omezení. Uvedené ukončení štítkování se týká pouze svítidel, nikoli však světelných zdrojů (např. halogenové nebo LED žárovky). Povinnost označovat tyto světelné zdroje energetickým štítkem vyobrazeným v nařízení 874/2012 se nemění a to až do 1. září 2021.

Nové štítky pro světelné zdroje od 1. září 2021 a s tím související povinnosti dodavatelů

Na základě nařízení 2019/2015 budou světelné zdroje označovány novou podobou energetické štítku. Hlavní odlišností nového štítku je uvedení rozsahu energetických tříd A – G a doplnění QR kódu, po jehož sejmutí se zobrazí více informací o světelném zdroji. Dodavatelé budou muset světelné zdroje opatřovat novou podobou energetického štítku od 1. září 2021. V předstihu před tímto datem, tedy již od 1. května 2021 budou muset dodavatelé světelných zdrojů nahrát informace obsažené v informačním listu do databáze výrobků.

Povinnosti obchodníků – náhrada starých štítků za nové po 1. září 2021  

Obchodníci budou mít tak jako dosud povinnost zajistit, aby byl každý světelný zdroj v místě prodeje opatřen energetickým štítkem a vystaven tak, aby štítek nebo energetická třída byly zřetelně viditelné. V případě vizuální reklamy včetně reklamy na internetu musí konkrétní model světelného zdroje obsahovat energetickou třídu a rozsah tříd dostupných na štítku. Povinnost pro obchodníky uvádět nový energetický štítek začne platit od 1. září 2021. Stávající štítky, tj. štítky v podobě podle nařízení 874/2012, musí být nahrazeny novými štítky do 28. února 2023. Po tomto datu musí být staré štítky zakryty a to i v případech, kdy jsou vytištěny na obalu nebo k němu připevněny. Od 1. března 2023 musí být na všech světelných zdrojích již pouze nové štítky.

 

 

Zdroj: MPO

30.12.2019 11:17

Zvýhodněné půjčky na vodohospodářské projekty

Zejména obce, města, kraje, ale i jiné subjekty mohou získat zvýhodněnou půjčku od Státního fondu životního prostředí ČR na vodohospodářské projekty. Podmínkou je, aby tyto projekty získaly dotaci z Operačního programu Životní prostředí a současně že žadatel má omezenou možnost opatřit si prostředky z tržních zdrojů.

Žadatelé, kterým byla schválena dotace z OPŽP v oblasti vodohospodářských projektů, tedy specifický cíl 1.1 a 1.2, mohou od 2. ledna požádat i o zvýhodněné půjčky. Půjčka může být poskytnuta až do výše rozdílu mezi celkovými věcně způsobilými výdaji a poskytnutou dotací.

„Snažíme se obcím realizaci těchto velkých a potřebných projektů co nejvíce usnadnit. Ne všechny obce dosáhnou na klasické tržní finanční produkty a právě jim tímto krokem vycházíme vstříc,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Výhodou půjček od Státního fondu Životního prostředí ČR je jejich nulový úrok za čerpání po dobu realizace projektu. Atraktivní je ale i zvýhodněná fixní úroková sazba po realizaci projektu ve výši 0,45 procent. Začít splácet půjčku je přitom možné až následující rok po ukončení jejího čerpání.

Zvýhodněné půjčky od SFŽP ČR jsou oproti komerčním úvěrům zbaveny poplatků za sjednání půjčky, předčasné splátky či odklad splátek. Úroková sazba zvýhodněné půjčky odpovídá roční procentní sazbě nákladů na ni (RPSN). Úrok lze zafixovat až po dobu deseti let. Zajištění půjčky je možné kombinovat s dohodou o budoucím vkladu zástavního práva po dokončení dotací podpořeného projektu. Kombinací zvýhodněné půjčky a dotace lze pokrýt sto procent celkových způsobilých výdajů. Žádost je administrována společně se žádostí o dotaci z OPŽP, takže žadatel má k dispozici jedno kontaktní místo.

 

Další informace: Výzva č. 1/2019 PU

30.12.2019 11:11

Francie přijala pozměňovací návrh, který změní bioplastický průmysl

Francouzská norma NF EN 13432 inspirovaná evropskou normou EN 13432 stanoví požadavky na biologicky rozložitelné a kompostovatelné obaly. Uvádí technická kritéria, podle nichž musí být obal označen jako „biologicky rozložitelný“ nebo „kompostovatelný“. Francouzský parlament přijal nový pozměňovací návrh (číslo 1181). Pozměňovací návrh říká: pokud obal není „domácí kompostovatelný“, nelze jej označit jako „kompostovatelný“. Kritici novely tvrdí, že je to v rozporu s EN 13432 a volným oběhem zboží v EU.

 

 

Další informace:

amendement 1181

 

30.12.2019 11:09

EURO: Uhelná komise či modernizační fond. Ministerstvo životního prostředí se zaměří na snižování emisí

Prioritami ministerstva životního prostředí (MŽP) pro rok 2020 jsou mimo jiné zákaz jednorázových plastů, dokončení práce uhelné komise či příprava modernizačního fondu. Úřad chce také pokračovat v dotačních programech z evropských a národních zdrojů, důležité je pro něj také projednání nové odpadové legislativy či novely vodního zákona v Parlamentu. Více ZDE

30.12.2019 11:04

MŽP vydalo poslední číslo Věstníku v roce 2019

Ministerstvo životního prostředí vydalo na svých webových stránkách prosincové číslo Věstníku MŽP. Obsahem tohoto čísla je:

 

 

 

  • metodické sdělení odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence MŽP pro uchazeče o vykonání zkoušky odborné způsobilosti podle § 19 odst. 4 písm. b) zákona č. 100/2001 Sb. a podle § 1 vyhlášky MŽP č. 453/2017 Sb. a pro žadatele o udělení nebo o prodloužení platnosti autorizace
  • sdělení odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence MŽP o autorizovaných osobách (úplný seznam k 13. 11. 2019) ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb.
  • sdělení odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence MŽP k termínu konání zkoušek odborné způsobilosti v oblasti SEA/EIA podle § 19 zákona č. 100/2001 Sb.
  • dělení odboru druhové ochrany a implementace mezinárodních závazků MŽP o zajištění zpracování souhrnů doporučených opatření pro evropsky významné lokality
 
 
Dokument ke stažení:

 

30.12.2019 10:00

Provozovatel děčínského aquaparku dostal pokutu za odběr podzemních vod nad povolený limit

Pokutu 153 850 korun dostala příspěvková organizace Děčínská sportovní za to, že odebrala celkem 6154 metrů krychlových podzemních vod nad povolený limit. Pochybení provozovatele děčínského aquaparku zjistili při kontrole poplatkových přiznání za rok 2018 inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Oblastního inspektorátu v Ústí nad Labem.

V lednu 2018 překročil provozovatel povolený měsíční odběr podzemních vod z vrtu o 4768 metrů krychlových, v březnu téhož roku potom o 1386 metrů krychlových. Porušil tak podmínky vodoprávního povolení vydaného Magistrátem města Děčín a také vodní zákon.

Pokuta byla určena výpočtem, a to ve výši 25 korun za každý metr krychlový nelegálně odebrané podzemní vody. „Podle zákona je přitom možné za tento přestupek uložit pokutu ve výši 70 korun za metr krychlový. Nicméně vzhledem k tomu, že neoprávněným odběrem nebyla způsobena újma na podzemních vodách, ani poškozeny zájmy dalších odběratelů vody, byly uplatněny takzvané důvody zvláštního zřetele hodné, kterými zákon umožňuje základní pokutovou sazbu za nelegální odběr snížit,“  uvedl Pavel Grund, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ústí nad Labem.

Pokuta nabyla 6. prosince právní moci.

19.12.2019 20:42

Na půdě Poslanecké sněmovny se diskutovalo o odpadovém zákoně. Co přinesl seminář INCIEN?

V reakci na nový zákon o odpadech byl na půdě Poslanecké sněmovny uspořádán seminář „65-25-10“. Setkali se zde zástupci institucí, jejichž role je v odpadovém zákoně významná. Cílem semináře bylo otevřeně diskutovat nad novou legislativou, jejími nedostatky i přednostmi. Výsledky semináře shrnuje v tomto textu Soňa Jonášová, ředitelka Institutu Cirkulární Ekonomiky, který seminář organizoval.

 

Skládkování je v ČR problém

První seminář věnovaný připravovanému odpadovému zákonu ukázal, že v něm chybí odpovědi na otázky, kdo a jak bude evidovat, distribuovat a řídit tzv. „třídicí slevu“. Vznikly nezodpovězené otázky nad odsunem konce skládkování využitelného odpadu o 6 let. V této oblasti samo ministerstvo očekává hojnou diskuzi během schvalování zákona v Poslanecké sněmovně a Senátu, která je, jak se ukázalo na pátečním semináři, zcela na místě. S odsunem totiž nesouhlasí většina krajů (75 % připomínkových míst reprezentujících kraje se vyjádřilo striktně proti, odsun nepodpořili ani starostové reprezentovaní Svazem měst a obcí a další organizace).

Skládkování se potvrdilo jako nejhorší způsob nakládání s odpady. Je paradoxně stále vedeno v nízkém režimu daňového zatížení, nepodléhá žádným striktním kontrolám a současný poplatek ani zdaleka nevypovídá o skutečné ceně, která ve svém důsledku nezahrnuje ani likvidaci stovek požárů skládek, které dnes platí stát z vlastní kapsy.

 

Chybí podpora recyklačního byznysu

Skládkování musí být také vyjmuto z nízké daňové sazby.  Naopak by mohl být daňově podpořen proces recyklace, který ovšem potřebuje precizní vymezení, aby v praxi nedocházelo jen k prosté předúpravě bez následné recyklace. Zproštění nízkého režimu daně za skládkování výměnou za podporu recyklačního byznysu má ohromný potenciál nastartovat požadovanou změnu v nakládání s odpady. U technického zabezpečení skládek se zvažuje v novém zákoně navýšení odpadů z 20 na 25 %, které je možné použít. S tímto krokem byl ale vyjádřen nesouhlas kvůli nutné orientaci odpadů směrem k recyklaci, a ne k technickému zabezpečení skládek. 

Také zástupci České asociace odpadového hospodářství ČAOH se shodli s ostatními, že poplatky za skládkování je třeba navyšovat. Pro příklad bylo uvedeno sousední Polsko, kde dnes volí skokové zdražování (z 1100 na 1500 Kč za tunu, u nás je cena 500 Kč). Jen zdražením skládkovacího poplatku je možné přesměrovat odpady směrem k lepší recyklaci. Zvyšování poplatků také, pro mnohé překvapivě, ulevuje obecním rozpočtům, protože se recyklace stává vhodnou alternativou a zvedá se tak i poptávka po recyklátech. Tuto poptávku významně navyšují i nově připravované veřejné zakázky, které ve svém znění preferují recyklát. To reflektuje i INCIEN, a proto plánuje v roce 2020 připravit první českou cirkulární zelenou dohodu právě na téma cirkulární ekonomiky ve veřejných zakázkách, ke které se již dnes hlásí zástupci obcí, advokátních kanceláří i ministerstev. Cílem je poukázat na konkrétní kvalitativní kritéria, která pomohou do veřejných zakázek dostávat parametry obsahu recyklátu, opravitelnosti či pozáručního servisu na pořízené zařízení či produkty. Tedy aplikovat principy cirkulární ekonomiky do veřejných zakázek.

 

Odsun skládkování zpomaluje cirkulární investory

Při projednávání zákona se očekává hledání kompromisu, který zdaleka není mezi rokem 2024 a rokem 2035. Posunutí konce skládkování na rok 2030 je jen chytrý tah vyjednavačů, kteří pracují s cíli EU, které nastavují konkrétní hodnoty pro rok 2035. V České republice byl však konec skládkování využitelných odpadů pevně zafixován v zákoně již v roce 2014, a tak je odsun jen otázkou jednání mezi investory do konkrétních technologií, aby byly v Česku dostatečné kapacity nahrazující sládky. Odsun konce skládkování na 2030 je obrovským rizikem, protože tato informace protrhla hráz projektů nových skládek. Jen v listopadu je možné v informačním systému EIA najít čtyři projekty rozšiřování skládek a tomuto precedentu je nezbytně nutné zamezit.

Je tak jasné, že odsun skládkování se děje pod tlakem dlouhodobé dezinformační kampaně vedené směrem k zástupcům měst a obcí, kteří mají obavy o to, kam budou odpady vyváženy, pokud bude omezeno skládkování. Tato nejistota navíc vytváří těžké podmínky pro nové investory do zařízení nahrazující skládky, a tak je třeba jasná diskuze o tom, jaká zařízení se budují a kde, aby byla infrastruktura koncových zařízení dostupná pro celou republiku. Na semináři byla představena mapa plánovaných zařízení na energetické využívání odpadů a je jasné, že diskuze o jejich kapacitách není možné vést pouze na úrovni jednotlivých krajů, ale na úrovni spolupráce mezi jednotlivými kraji. Některá zařízení totiž stojí na hranici více krajů, a tak je důležité hledat cesty pro synergie mezi nimi a maximálně snižovat dojezdové vzdálenosti. 

 

Chybí transparentnost stavu skládkovaného odpadu

V současnosti otevřené kauzy nepřesného vykazování a v některých případech i falšování informací o skutečném stavu množství skládkovaného odpadu ukazují absolutní nutnost revize norem pro provoz skládek. Tato revize by měla obsahovat aspekty nejmodernějších technologií jako jsou termokamery pro prevenci vzniku požárů, přesný monitoring množství svezeného odpadu váhovými systémy nebo dokonalou evidenci jednotlivých materiálových toků odpadů pro zjištění jasného původu odpadu. Jedině přesná evidence, digitalizace, kontrola a vymahatelnost přestupků je cestou k férovosti. Za požáry, které vzniknou v důsledku nedostatečné kontroly by v budoucnu měli zodpovídat provozovatelé, neboť dnes při mnoha požárech není pachatel odhalen, a tak jsou miliardy za požáry placeny ze státní kasy. 

Ze závěrů semináře vyplývá, že je třeba nastavit akční plán, jak propojit témata odpadového hospodářství, cirkulární ekonomiky a nízkouhlíkové politiky EU (např. podporou ekomodulace atd.). Dále je třeba pečlivě vymáhat hierarchii nakládání s odpady (předcházení vzniku odpadů – znovupoužití – recyklace – energetické využití – skládkování), protože třídící sleva při dnešním nastavení zvýhodňuje skládkování proti energetickému využívání a recyklaci, což je v rozporu s touto hierarchií.

Účastníci tak byli vyzvání ke specifikaci možnosti fungování dané slevy či bonusu tak, aby byl systém transparentní a v souladu s hierarchií. V neposlední řadě je třeba posílit mezirezortní ministerskou spolupráci, protože zákon protíná problematiku životního prostředí s obchodem, ale i financemi, sociálními věcmi nebo zemědělstvím. A nakonec je nutné zabývat se mimo jiné i bioodpadem, který tvoří velkou složku v komunálním odpadu a na skládky rozhodně nepatří.

 

Rolí INCIEN bylo debatu o odpadovém zákoně na tomto semináři moderovat, stále ale volá po zachování roku 2024 pro zákaz skládkování recyklovatelných materiálů viz Otevřený dopis ministrům.

 

Autor: Soňa Jonášová, ředitelka Institutu Cirkulární Ekonomiky

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE