Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

26.07.2017 07:40

Návrh na rozšíření způsobu stanovení emisních limitů pro pachy považuje SPČR za problematický

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SPČR) se vyjádřil k Návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší. Návrh vyhlášky podle svazu v řadě bodů není plně v souladu s evropskými předpisy, některá navrhovaná ustanovení přinášejí výkladové nejistoty a některé navrhované změny (navrhovaná další rozšíření Vyhláškou) by mohly znamenat primárně dodatečnou administrativní zátěž pro podniky, zvýšené finanční  náklady, aniž by byly v rámci Důvodové zprávy objektivně a technicky zdůvodněny zaváděné požadavky. Za velmi problematický považuje SPČR například návrh na rozšíření způsobu stanovení emisních limitů pro pachové látky. Konkrétní znění připomínek uvádíme níže. Cílem řady z nich je zejména odstranění nejasností.

 

Dokument ke stažení:

SPČR_vyhl_ovzduší.pdf

25.07.2017 14:41

Ústavní soud ponechal úředníkům pravomoc kontrolovat domácí topeniště

Zamítl tak návrh pravicových poslanců na zrušení části zákona o ochraně ovzduší. Poslanci v možnosti kontrol spatřovali vážný zásah do práva na nedotknutelnost obydlí.

Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Ludvík David) zamítlo návrh skupiny 41 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení ustanovení § 17 odst. 2, § 23 odst. 1 písm. j) a části § 23 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně ovzduší, jež byla do zákona doplněna novelou č. 369/2016 Sb.

Napadená ustanovení dávají obecnímu úřadu s rozšířenou působností možnost, aby za účelem kontroly spalovacího stacionárního zdroje (kotle) došlo ke vstupu do obydlí (rodinného domu, bytu nebo stavby pro rodinnou rekreaci) provozovatele zdroje. Obsahují také skutkovou podstatu přestupku, spočívající v nesplnění povinnosti umožnit kontrolujícímu přístup ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům, za což hrozí pokuta až do výše 50 000 Kč.

Navrhovatelé především namítali, že jde o nepřípustný zásah do práva provozovatele na nedotknutelnost obydlí podle čl. 12 Listiny základních práv a svobod, neboť Listina umožňuje domovní prohlídku pouze na příkaz soudce jen pro účely trestního řízení a obyčejným zákonem nelze rozšířit důvody omezení nedotknutelnosti bydlení. 

Napadená ustanovení nepochybně představují omezení práva na nedotknutelnost obydlí.  Čl. 12 odst. 3 Listiny základních práv a svobod však připouští zákonné omezení tohoto práva, je-li to v demokratické společnosti nezbytné pro mj. ochranu života nebo zdraví osob; obdobnou úpravu obsahuje i čl. 8 odst. 2 evropské Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Čl. 35 Listiny pak chrání právo na příznivé životní prostředí, jež nesmí nikdo, ani výkonem svých práv, porušovat či ohrožovat.

Ústavní soud podrobil napadený zákonný text testu proporcionality (přiměřenosti). Tento test zahrnuje tři kritéria – kritérium vhodnosti, nezbytnosti a proporcionality zákona v užším smyslu (vážení v něm obsažených a s ním kolidujících hodnot a principů). Právní úprava obstála ve všech krocích.

Ústavní soud též poukázal na zahraniční právní úpravy, které obdobné kontroly připouští (např. Německo, Rakousko). Český právní řád také obsahuje dostatečné procesní záruky obrany vlastníka či uživatele obydlí, domnívá-li se, že zásah správního orgánu je nezákonný. Tou hlavní je tzv. zásahová žaloba podle § 82 soudního řádu správního. Podobně se lze bránit správní žalobou i proti pokutě uložené za porušení povinností provozovatele stacionárního zdroje.

Provozovatelé stacionárních zdrojů (kotlů na tuhá paliva) musí být solidární s jinými osobami. Následky znečištění ovzduší se promítají do nákladů zatěžujících systém veřejného zdravotního pojištění, plynoucích z poškození zdraví jiných osob. Vstup do obydlí za účelem zajištění důkazů o nezákonném postupu při topení je omezen na zpřístupnění kotle a používaného paliva. Navíc musí případnému vstupu do obydlí předcházet opakované důvodné podezření správního orgánu o nezákonném postupu a také písemné upozornění, po němž může provozovatel zabránit kontrole tím, že od nezákonného postupu (např. použití odpadu jako paliva) upustí. Zákonná úprava představuje přiměřené zákonné omezení základního práva. Jde o omezení, jež je aprobováno v čl. 12 odst. 3 Listiny a bylo přijato v přípustném rámci pozitivního závazku státu s legitimním cílem ochrany zdraví a příznivého životního prostředí.

K výroku a odůvodnění nálezu zaujal odlišné stanovisko soudce Jaroslav Fenyk.

 

Dokument ke stažení:

Text nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2/17 včetně disentu je dostupný: ZDE

25.07.2017 14:32

MMR zpřehlednilo Zásady urbánní politiky

Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovalo aktualizaci Zásad urbánní politiky. Důvodem bylo promítnutí posledního vývoje a trendů v rozvoji měst, včetně mezinárodního kontextu. Zásady urbánní politiky jsou otevřeným dokumentem, který je souhrnem doporučení pro rozvoj měst v České republice. Cílem je sjednotit přístupy všech úrovní veřejné správy. Platnost aktualizovaných zásad urbánní politiky je do roku 2023, kdy se předpokládá další aktualizace. Dokument zároveň slouží jako podklad pro připravovanou Strategii regionálního rozvoje ČR 2020+.

 

 

Dokument ke stažení:

ZDE

25.07.2017 14:16

Představujeme unikátní technologii na nové využití odpadních plastů

S novou technologií na využití odpadních termoplastů přichází na trh třebíčská firma VIA ALTA. První linka svého druhu ve střední Evropě vznikla v reakci na zvyšující se spotřebu plastových materiálů a jejich problematickou recyklaci. Nová technologie využívá zejména PET lahve, PET fólie, LDPE obaly a obdobné termoplasty jako pojivo, ale umí využít např. i hůře recyklovatelné sklo ze solárních panelů a další problematické materiály jako plnivo. Linka umí za rok zpracovat 300 tun plastu a vyprodukovat 1000 tun výrobků.

V České republice se každý rok vyprodukuje více jak 600 tisíc tun plastového odpadu. Díky moderním technologiím se ale může odpadní plast stát materiálem pro další využití. Právě v souvislosti s nemožností účelně zpracovávat vícedruhový nevyčištěný odpad byla, ve spolupráci VIA ALTA, Lotyšské univerzity Riga a ČVUT Praha, zkonstruována technologická linka pro výrobu stavebních dílců z odpadních termoplastů. Tato linka je dále rozvíjena za podpory Technologické agentury ČR.

Technologie POLYBET využívá odpadní termoplast jako vstupní surovinu nebo příměs při výrobě nových produktů. „Odpadní plasty jsou využívány jako pojivo v kompozitní směsi svým hlavním charakterem připomínající beton – tedy v tzv. polymerním betonu. Polymerní beton je směsí termoplastických polymerů (pojivo) a širokého spektra použitelných plniv - písku, štěrku, odpadního skla, strusky, škváry, drceného stavebního odpadu, plastů – obecně jakéhokoli inertního materiálu. Vlastní složení vstupní směsi pak ovlivňuje fyzikální vlastnosti výsledného produktu v širokém rozpětí – od pevného, ale křehkého materiálu po méně pevný, ale pružný materiál. Polymerní beton má shodné nebo lepší mechanické vlastnosti ve srovnání s klasickým betonem. Nabízí širokou konstrukční variabilitu, teplotní a vlhkostní stabilitu a především snížení nákladů,“ uvádí Jakub John, ředitel společnosti VIA ALTA.

„Jde o inovativní technologii, která prošla dlouhodobým vývojem a řadou inovací. Konkrétní finální produkty jsou certifikované a certifikovatelné jako stavební materiály, designové prvky, prvky vodohospodářské infrastruktury, městských mobiliářů atd. Finálními produkty využitelnými ve stavebnictví jsou pak, dle použitých lisovacích matric, různé druhy a tvary dlažeb, dlaždic, bloků, obrubníků, svahovek, poklopů vpustí, prvků mobiliářů a stavebních prvků,“ říká ředitel společnosti VIA ALTA. Společnost je dodavatelem technologie, která bude nabízena provozovatelům jako dodávka na klíč, včetně souvisejícího inženýringu, provozního poradenství​ a servisu.

 

Nová linka může napomoci například i v oblasti recyklace solárních panelů. „Jednou z překážek snadné a ekonomicky rentabilní recyklace solárních panelů je využitelnost kaleného skla znečištěného nanášenými vrstvami. Pro sklárnu téměř nepoužitelný materiál, pro POLYBET ideální plnivo,“ dodává Jakub John.

Do dalšího vývoje technologie, který je realizován za podpory Technologické agentury ČR, se zapojila také ČVUT v Praze. „Výhodou technologie POLYBET je nejenom ekonomika a ekologie provozu, ale také variabilita výrobků. Stále vyvíjíme a hledáme různé tvarové limity výsledných produktů. Využití pro stavebnictví je opravdu široké,“ říká prof. Ing. Alena Kohoutková, CSc. ze stavební fakulty.

„Poloprovozní testování prototypu bylo ukončeno, první linka je už v provozu v Ivančicích. Odezva stavebních firem a výrobních závodů je pozitivní jak z České republiky, tak ze zahraničí,“ uzavírá Jakub John.

 

Popis technologie:

Pojivo ve formě hrubě tříděného odpadního plastového materiálu – celé, nevymývané, netříděné PET lahve, celé plastové obaly a další druhy plastového odpadu je drceno na frakci cca 0 – 12 mm pro snížení energetické náročnosti pro jeho ohřev. Plnivo (písek, kamenivo, drcené sklo apod.) je sušeno a zahříváno na teplotu cca 350°C. Následně je plnivo i pojivo smíseno v hlavním ohřívacím a míchacím reaktoru, kde je horké plnivo promícháno s pojivem na homogenní směs, ale stále sypkou směs. Směs je dále pomocí šnekového dopravníku, kde je dohřívána na přesnou teplotu tání a stává se tekutou, vpravena do jednotlivých lisovacích forem. Následně je hydraulicky lisována, chlazena a finální výrobek je z lisu předán k finální manipulaci – paletizaci, balení a expedici. Linka vyrobí cca 10 kg výrobků za minutu, celou paletu naplní za cca hodinu. Je možno vyrábět až 4 výrobky najednou – záleží dle nastavení konstrukce.

 

 

Orientační cena základního modelu technologie začíná na částce 250 000 EUR.

25.07.2017 12:23

Norské fondy: Oblast životního prostředí bude spravovat SFŽP. První výzvu lze očekávat za rok

Jednou z pěti prioritních oblastí Norských fondů 2014-2021 je program Životní prostředí, ekosystémy a změny klimatu, na který bylo vyčleněno přes 30 mil. eur z celkových 82,325 mil. eur. Program se bude primárně zaměřovat na „měkké projekty v oblasti životního prostředí" např. tvorbu strategií, monitoring, poskytování informací ad.

Státní fond životního prostředí ČR byl vybrán jako nejvhodnější kandidát na funkci zprostředkovatele pro tento program, a to díky svým předchozím úspěchům a letitým zkušenostem s administrací obdobných programů. Přípravy programu se rozeběhnou v průběhu září po podpisu memoranda mezi Českou republikou a Norským královstvím, jehož znění odsouhlasila vláda ČR.

Partnerem programu ze strany poskytovatele prostředků bude Norská agentura životního prostředí, na české straně pak Ministerstvo životního prostředí. Funkci Národního kontaktního místa ponese Ministerstvo financí a mimo to bude fungovat jako certifikační a auditní orgán a orgán pro nesrovnalosti.

„Od podpisu memoranda budeme mít zhruba jeden rok na přípravu všech potřebných dokumentů a po schválení tzv. Programové dohody budeme moci spustit první výzvy na konkrétní projekty. Pokud vše půjde podle plánu, tak první žádosti o dotace by mohli žadatelé začít podávat v posledním čtvrtletí příštího roku," upřesňuje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman. Na programové období 2014-2021 je pro oblast životního prostředí připraveno 30 mil. eur a dalších 150 tis. eur je alokováno na posílení bilaterálních vztahů.

Cílem programu Životní prostředí, ekosystémy a změny klimatu je, jak už sám název napovídá, zlepšit environmentální situaci v ekosystémech a zmírnit dopady lidské činnosti na změny klimatu. K jeho naplnění dojde prostřednictvím projektů, jejichž obsahová náplň by měla být zaměřena na tvorbu strategií, plánů řízení a ochrany v oblasti životního prostředí s ohledem na ekosystémy, ohrožené druhy a společenstva včetně akčních plánů na omezení cizích invazivních druhů živočichů a rostlin. Podporovány budou rovněž projekty zaměřené na monitoring, modelování v oblasti životního prostředí včetně sdílení a poskytování informací o životním prostředí.

Norské fondy podpořily v České republice již řadu zajímavých projektů. Aktuálně vstupují již do třetího programového období, v němž poskytnou finanční prostředky do pěti různých oblastí. Vedle životního prostředí poputují finance například na rozvoj podnikání, lepší účinnost a účelnost soudního systému, boj proti diskriminaci a extremismu ad. Obecným cílem Norských fondů je přispět ke snížení hospodářských a sociálních rozdílů v Evropském hospodářském prostoru a k posílení bilaterálních vztahů mezi Norskem a přijímajícími státy.

 

Dokument ke stažení:

Memorandum o porozumění o implementaci finančního mechanismu Norska na období 2014-2021

25.07.2017 12:08

HK: Rozvoj vodní dopravy blokují paradoxně ekologické argumenty

Přeprava nákladu po vodě je nejekologičtější a pro řadu firem také nejvhodnější způsob přepravy, přesto ji nemůžou plnohodnotně využívat. Důvodem je podle Hospodářské komory, že vláda dosud nerozhodla o Koncepci vodní dopravy ČR. Marně podle ní na ni čekají i podnikatelé ve vodní dopravě a provozovatelé infrastruktury vodní dopravy. Hospodářská komora proto dopisem požádala předsedu vlády Bohuslava Sobotku, aby Koncepce byla projednána a schválena ještě současnou vládou.

Koncepce vodní dopravy má skoncovat s dlouhodobým zanedbáváním rozvoje tohoto sektoru a vytvořit perspektivu pro kvalitní obsluhu průmyslových zákazníků. Dokument v současnosti prochází na ministerstvu životního prostředí procesem posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA), ministerstvo ale odmítá jeho schválení, pokud dokument bude obsahovat stavbu Plavebního stupně Děčín. Jako důvod uvádí negativní vlivy na evropsky významnou lokalitu NATURA 2000 Porta Bohemica která byla v oblasti výstavby plavebního stupně nedávno vyhlášena.

„Dochází tak ke kuriózní situaci. Rozvoj vodní dopravy, která je všude v Evropě pokládána za nejekologičtější způsob dopravy, je v České republice blokován za použití různých ekologických argumentů. V případě Plavebního stupně Děčín nepomáhá ani to, že se při projednávání novely koncepce NATURA 2000 Ministerstvo životního prostředí vzhledem k výhradám Ústeckého kraje i dalších subjektů vyjádřilo, že vyhlášení lokality Porta Bohemica realizaci zmíněného vodního díla nebrání,“ poukazuje předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp na tento paradox.

Dopravní sekce vliv potenciální výstavby Plavebního stupně Děčín na NATUROU chráněné přírodní složky nepopírá, je ale podle jejích odborníků v dopravě je nezbytné najít rozumný kompromis mezi veřejným zájmem na pokračování vodní dopravy v ČR a dotčeným zájmem ochrany přírody, a to uložením rozumných a realizovatelných kompenzačních opatření eliminujících deklarované ovlivnění evropsky významné lokality. „Tím bude možné odblokovat váznoucí Koncepci vodní dopravy ČR tak, aby mohla být projednána ještě současnou vládou, která má ve svém programovém prohlášení projekty na zlepšení plavebních podmínek na Labi (plavební stupně Děčín a Přelouč),“ připomíná Šíp.

Stávající projekt Plavebního stupně Děčín je výsledkem dlouholetého hledání kompromisu s celou řadou variant, právě s ohledem na minimalizaci účinků na chráněné složky životního prostředí. Navíc je jedinou cestou, jak dosáhnout přijatelné splavnosti Labe na českém území. To je o to významnější, že v Německu byla počátkem letošního roku uzavřena dohoda o zlepšení splavnosti mezi spolkovými ministerstvy životního prostředí a dopravy a všemi polabskými spolkovými zeměmi tak, aby řeka většinu roku umožňovala přepravu nákladů.

Nemožnost navázat na tuto novou skutečnost by podle Hospodářské komory znamenala faktický zánik nákladní vodní dopravy v ČR a značné národohospodářské i podnikatelské škody.

25.07.2017 11:27

Pozvánka: 12. bienální konferenci a výstavu VODA 2017

dovolujeme si Vás pozvat na 12. bienální konferenci a výstavu VODA 2017, kterou pořádá Asociace pro vodu ČR ve dnech 20. – 22. září 2017 v Kongresovém centru Lázeňská Kolonáda v Poděbradech. Konference bude opět třídenní, ve středu a čtvrtek budou probíhat přednášky, v pátek pak budou navazovat dvě exkurze. Změnou oproti poslední konferenci bude čtvrteční  odpolední paralelní diskuzní sekce Vize dalšího vývoje vodního hospodářství v ČR, jejíž témata naleznete v přiloženém 2. cirkuláři. Středeční společenský večer zahájíme opět koncertem a čtvrteční pozdní odpoledne strávíme plavbou po Labi.

Více informací včetně kompletního programu naleznete v přiloženém 2. cirkuláři a na webových stránkách konference: https://www.czwa.cz/voda2017/index.php

 

Přihlásit se na konferenci můžete dvěma způsoby:

1. online zde: https://www.czwa.cz/voda2017/index.php?p=registrace

2. vyplněním a odesláním skenu přiložené závazné přihlášky na email service@czwa.cz

 

TERMÍN PRO PŘIHLÁŠENÍ ZA ZVÝHODNĚNÉ VLOŽNÉ JE 9. SRPNA 2017!!!

 

V rámci konference Vám také nabízíme firemní prezentaci. Možnosti najdete ve 2. cirkuláři a v přiložené objednávce.

Firemní prezentaci objednávejte vyplněním a odesláním naskenované Objednávky firemní prezentace na email service@czwa.cz

 

Veškeré informace a také fotogalerii z předcházejících konferencí naleznete na webových stránkách konference https://www.czwa.cz/voda2015.html

 

Dokument ke stažení:

 

25.07.2017 09:00

Dvě miliardy z OPŽP míří zejména na efektivnější třídění odpadů, další výzvu čekejte v září

Snížit objem komunálního odpadu končícího na skládkách má 632 nových projektů, kterým rezort MŽP aktuálně přidělil dotace v souhrnné výši přes 2,036 miliardy korun. Cílem většiny úspěšných projektů je přispět k pohodlnějšímu a dostupnějšímu třídění komunálního odpadu v obcích. Další výzvu s alokací 800 milionů plánuje ministerstvo na září.

Na separaci odpadů ministerstvo životního prostředí posílá přes polovinu z celkové dvoumiliardové alokace. V praxi to znamená pro stovky míst nové nádoby na tříděný odpad a bio odpad, města budou moci pořídit techniku na jeho svoz i zpracování jako vozidla, drtiče, nakladače či štěpkovače. „Největší objem prostředků putuje obcím a městům ve snaze ušetřit náklady za povinnost zajišťovat třídění odpadů. Češi jsou navíc dlouhodobě přeborníky v třídění ve srovnání s Evropou, ročně vytřídí přes 45 kg, a proto z řady lokalit hlásí naprosto nedostačující kapacitu sběrných nádob. Dotace má přispět městům i k navýšení kapacity a počtu svozových míst, třídění odpadu bude tedy dostupnější ještě více domácnostem,“ uvádí ministr Brabec.

Kromě klasických sběrných nádob dotace podpoří ale i modernější řešení. V Kladně, Kolíně, Lovosicích a jiných městech například zabudují stále populárnější podzemní kontejnery, které mají vyšší kapacitu, jsou hygieničtější a šetrnější pro životní prostředí. Ve Vratimově, Hlinsku či Havlíčkově Brodu přibudou modernější třídicí linky komunálního odpadu s vyšší účinností a stovky tisíc korun půjdou také zpracovatelům plastových, kovových odpadů a elektroodpadu na modernizaci provozoven.

Další početnou skupinu, která ukrojí z celkového dotačního rozpočtu přes 400 milionů korun, tvoří projekty na stavbu a modernizaci sběrných dvorů. „Finanční injekcí chceme městům pomoci řešit nedostatečnou kapacitu sběrných dvorů v jejich spádové oblasti, zkvalitnit třídění odpadů a eliminovat vznik černých skládek velkoobjemového a nebezpečného odpadu,“ říká ministr Brabec s tím, že peníze na sběrné dvory z evropských fondů putují celkem do 94 lokalit. Rozšířený sběrný dvůr bude moci vyrůst díky 20milionové dotaci například v Příboru, Žatci či Poděbradech, mezi nejúspěšnější žadatele co do výše dotace se řadí i města jako Chrudim, Řevnice či Úvaly.

Stranou nezůstanou ale ani provozovatelé bioplynových stanic a zpracovatelé nebezpečného odpadu. Půl miliardy ze 41. výzvy OPŽP si rozdělí projekty, které řeší zpracování biologicky rozložitelného komunálního odpadu. Evropské peníze přispějí především na modernizaci a výstavbu provozů. Například v Jarošovicích v Jihočeském kraji budou moci instalovat novou bioplynovou stanici k pasterizaci odpadů, čímž se energeticky využije ročně dalších 5 tisíc tun biologicky rozložitelného odpadu, který nelze jinak materiálově využít nebo je pro jiné využití nevhodný.

Novinku a poslední skupinu v podpořeném balíčku odpadových projektů tvoří ty, které se zabývají nakládáním s nebezpečnými odpady. Na dotaci dosáhlo osm žadatelů, díky EU fondům si budou moci pořídit nové technologie určené k nakládání s nebezpečnými obaly, odpadními oleji, bateriemi, akumulátory či automobily.

 

Další dotace na třídění odpadů odstartuje v září

V současném Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 byly vyhlášeny již 3 výzvy na zvýšení podílu materiálového a energetického využití odpadů. Státní fond životního prostředí ČR v nich obdržel 1 369 žádostí s požadavkem na 4,74 miliardy korun a z toho schválil 915 projektů za 3,06 miliardy korun. Další výzvu s alokací 800 milionů plánuje na září. V Operačním programu Životní prostředí je na odpady a materiálové toky a odstraňování ekologických zátěží a rizik alokováno celkem 12,7 miliardy korun.

 

Výhodné půjčky SFŽP ČR mohou pokrýt až 100 procent výdajů

U některých projektů 41. výzvy, u kterých je výše dotace 25 nebo 30 procent způsobilých výdajů místo obvyklých 85 procent, mohou úspěšní žadatelé navíc získat od Státního fondu životního prostředí ČR zvýhodněnou půjčku s nízkou úrokovou sazbou. Na tyto půjčky Fond vyčlenil 250 milionů korun a žadatelům mohou pokrýt až sto procent celkových způsobilých výdajů na jimi realizovaný projekt. Požádat o ně mohou až do konce roku 2018, nejpozději však před schválením podkladů pro vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace z Operačního programu Životní prostředí. Získání půjčky je podmíněno schválením dotace z OPŽP.

 

Dokument ke stažení:

Seznam schválených projektů

24.07.2017 13:04

Ústavní soud rozhodne o kontrolách domácích topenišť

Ústavní soud v úterý vyhlásí, jak rozhodl o návrhu pravicových poslanců na zrušení několika pasáží zákona o ochraně ovzduší. Poslancům vadí to, že úřady mohou kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Spatřují v tom vážný zásah do práva na nedotknutelnost obydlí, a to nejen ve vztahu k majitelům nemovitostí, ale i případným nájemcům.

Fyzická kontrola je krajním řešením, připadá v úvahu jen v odůvodněných situacích, po opakovaných stížnostech a výzvě k nápravě. Lidem, kteří kontrolory nepustí ke kotli nebo k palivu, hrozí podle zákona postih až 50.000 korun.

Podle návrhu dostupného na webu soudu je novela odrazem "neustálé touhy po regulaci" a otevírá "mnohaproudou dálnici pro různé ministerské úřednické a nátlakové skupiny", které chtějí o všem vědět a vše kontrolovat v zájmu obecného blaha.

Návrh vyjadřuje obavu z toho, že "dálnice pro regulace a omezení svobod" nakonec skončí třeba kontrolními kamerami vlády na záchodech v bytech, protože "řádné a pravidelné vyměšování je zdravotně správné". Takový zásah do soukromí by prý bylo možné zdůvodnit ochranou zdraví, stejně jako zákon nyní ospravedlňuje kontroly kotlů právem na příznivé životní prostředí.

Skupina poslanců zdůraznila také to, že Listina základních práv a svobod umožňuje domovní prohlídku na příkaz soudce jen pro účely trestního řízení, nikoliv na základě zákona o ochraně ovzduší. Omezit nedotknutelnost obydlí je možné jen z jasně vymezených důvodů. Mezi ně sice patří ochrana života nebo práv a svobod druhých, ovšem podle poslanců nepostačuje povšechné tvrzení o ochraně zdraví a práv "neurčitých osob v neurčité míře". Vždy by měla existovat přímá vazba mezi vstupem do obydlí a záchranou člověka, majetku či naplnění jiného nesporného cíle.

Nové znění zákona o ochraně ovzduší je účinné od začátku letošního roku. Podle zjištění ČTK ale až do června novela žádné pokuty nepřinesla a příliš nevzrostl ani celkový počet kontrol. Upozornění na spalování nevhodných látek přichází na radnice většinou od sousedů. Úředníci připouštějí, že mnoho oznámení je neopodstatněných a lidé si jejich prostřednictvím často pouze vyřizují spory.

 

 

Zdroj: ČTK

24.07.2017 12:37

Vláda schválila koncepci ochrany před suchem. STAHUJTE!

Vláda schválila společnou státní koncepci ochrany před suchem, která stojí na 5 základních pilířích. Koncepce počítá například s informační platformou o suchu a nedostatku vody, rozvojem a posilováním vodních zdrojů, se zvýšením retenčních a akumulačních schopností krajiny. Důležitou roli budou hrát plány pro zvládání sucha. Samotnou koncepci si můžete stáhnout níže. Audio záznam z tisková konference po jednání vlády - ZDE.

Opatření vedou k posílení nebo vytváření nových vodních zdrojů, k vytvoření jednotné komunikační platformy k suchu nebo ke zvýšení objemu vody v půdě a v celé ploše krajiny. To má přispět jak ke snížení deficitu půdní vláhy, tak k omezení výskytu nedostatečných průtoků v tocích. Další soubor opatření vede k zodpovědnému hospodaření s vodou, tj. k jejímu opětovnému využívání a snižování míry znečištění vody, která se navrací do přirozeného prostředí.

 

Tematické pilíře Koncepce

1) Vytvoření informační platformy o suchu a nedostatku vody  - Prvním krokem při zvládání rizika sucha a nedostatku vody, je vytvoření informační platformy pro monitoring sucha a stavu vodních zdrojů. Aktivity navržené v rámci tematického pilíře směřují k naplnění strategického cíle 1 - zajišťují srozumitelné informace o aktuálním stavu sucha a vodních zdrojů včetně očekávaného vývoje, aby bylo možné včas zahájit přijímání potřebných operativních opatření v souvislosti s probíhající nepříznivou hydrologickou situací.

2) Posilování odolnosti a rozvoj vodních zdrojů -  Druhý tematický pilíř směřuje k naplnění strategického cíle 2 a je zaměřen na posilování odolnosti a rozvoj vodních zdrojů. Představuje reakci na pozorované nepříznivé trendy v množství a jakosti dostupných vodních zdrojů a rovněž na nepříznivé dopady změny klimatu. Do této skupiny opatření primárně spadají opatření na stávající vodárenské infrastruktuře, opatření na ochranu množství a jakosti dostupných vodních zdrojů a strategické aktivity zaměřené na přípravu a realizaci nových vodních zdrojů. Do tohoto pilíře byla zařazena rovněž opatření na rozvoj zemědělské závlahy a opatření na zvýšení požární ochrany.

3) Zemědělství jako nástroj ochrany množství a jakosti vody a ochrany půdy - Třetí tematický pilíř směřuje k naplnění strategického cíle 2 v zemědělství a lesnictví. Opatření navržená v rámci tohoto pilíře představují reakci na zhoršující se vláhovou bilanci, klesající retenční a infiltrační schopnosti zemědělské půdy, nepříznivé dopady vodní eroze a znečištění vody látkami na výživu a ochranu rostlin. Cílem opatření navržených v rámci tohoto tematického pilíře je snížení následků sucha v zemědělství, zlepšení fyzikálních vlastností půd, zpomalení odtoku vody z krajiny a ochrana jakosti vody.

4) Zvýšení retenční a akumulační schopnosti krajiny - Čtvrtý tematický pilíř vede k naplnění strategického cíle 3 a zahrnuje veškeré aktivity k nápravě nepříznivých důsledků systematického odvodnění krajiny a zásahů člověka do sítě vodních toků. Cílem opatření přijatých v souladu s touto prioritou je zvýšení retence vody v krajině a zvyšování odolnosti vodních ekosystémů vůči hydrologickým extrémům.

5) Podpora principů zodpovědného hospodaření s vodou napříč sektory - Pátý tematický pilíř vede k naplnění strategického cíle 2 a 3 a je zaměřen na snižování poptávky po vodě, její opětovné využívání a snižování míry znečištění vody, která se navrací do přirozeného prostředí. V této oblasti je k dispozici řada nových technologií, které zatím nejsou v praxi uplatňovány a mohou výrazně přispět ke snižování následků sucha a nedostatku vody na společnost, hospodářství a na životní prostředí.

 

Během vyhodnocení suché epizody z roku 2015 se ukázalo, že vážným nedostatkem je chybějící ucelená legislativa řešící problematiku sucha a nedostatku vody ve vodním zákoně. Je tedy podle MŽP nutné, nastavit celý systém operativního řízení a vytvořit mu právní podporu. Koncepce proto popisuje návrh tzv. suché hlavy novely vodního zákona, zahrnující definice základních pojmů, rozlišení mezi pojmy „stav sucha“ a „stav nedostatku vody“. Zatímco stavem sucha se rozumí míra nebezpečí sucha vázaná na směrodatné limity (zejména množství srážek, velikost průtoků ve vodních tocích a výška hladin podzemních vod), stavem nedostatku vody se rozumí dočasný stav, kdy v důsledku sucha požadavky na užívání vod převyšují dostupné zdroje vody a kdy je nezbytné omezovat nakládání s vodou a přijímat další opatření s potenciálním dopadem na základní lidské potřeby, hospodářskou činnost a životní prostředí.

V souvislosti s připravovanou novou hlavou zákona o vodách se uvažuje o nastavení procesů pro zavedení plánování pro zvládání sucha. Základním nástrojem pro zvládání sucha a nedostatku vody budou plány pro zvládání sucha (jejich cílem je zajistit dostatek vody k pokrytí základních společenských potřeb, minimalizovat dopady na vodní útvary a hospodářskou činnost). Pro období nedostatku vody budou na úrovni krajů, popř. obcí s rozšířenou působností svolávány komise pro zvládání sucha, které budou dle zmíněného plánu rozhodovat o přijetí definovaných opatření. Základní strukturu plánů stanoví vodní zákon, další náležitosti tvorby a obsahu budou upraveny metodikou nebo vyhláškou. Plány budou povinně zpracovávány na úrovni krajů krajskými úřady. Pro svůj správní obvod budou mít možnost pořídit plán také obecní úřady obcí s rozšířenou působností, jejich soulad s krajským plánem musí schválit kraj. Krajské plány budou projednány MŽP.

Koncepce počítá s plány pro zvládání sucha. Připravovaná novela vodního zákona bude zavádět povinnost zpracování „Plánů na zvládání sucha“, resp. metodické postupy pro veřejnou správu různých úrovní k uplatňování operativních opatření v období sucha. V souladu s procesy navrhovanými v nové hlavě vodního zákona budou tak ve spolupráci výzkumných institucí a institucí státní správy realizována opatření na vytvoření informační platformy na sucho, zahrnující rozvoj a propojení monitoringů sucha, vznik varovného systému na sucho, program hospodaření s omezenými vodními zdroji nebo předpověď vývoje stavu vodních zdrojů.

Zavede se jednotný on-line systém pro zvládání sucha, který půjde používat jako webovou či mobilní aplikaci. On-line systém „zvládání sucha“ bude přehledně podávat kompletní informace o kvantitativním stavu vod, požadavcích na odběry se zahrnutím cca 200 nejvýznamnějších vodních nádrží a převodech vody. Systém bude zahrnovat i výhledovou předpověď počasí a informaci o aktuální intenzitě sucha (pomocí plánovaných indikátorů). Starostové, podniky povodí, občané tak budou mít k dispozici kompletní informaci o stavu sucha. Systém bude sloužit jako podklad pro operativní rozhodování tzv. „komise pro zvládání sucha“ a jako podklad pro připravovaný „plán pro zvládání sucha“. Spuštění testovací verze MŽP plánuje na konec letošního roku. Opatření zaměřená na ochranu před suchem pak zahrnují širokou škálu přírodě blízkých i technických řešení.

Letos v lednu vládou schválený Národní akční plán adaptace na změnu klimatu je klíčovým dokumentem koncepce pro zvládání sucha. Svými 52 prioritními opatřeními mj. sleduje zachování kvality podzemních a povrchových vod v souvislosti s používáním hnojiv a pesticidů, nastavení pravidel pro plnění podmínek tzv. greeningu (ozelenění v zemědělství), standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy, podporu rozvoje ekologického zemědělství, podporu provádění komplexních pozemkových úprav, opatření na lesní půdě, obnovu přirozených funkcí vodních toků a niv, obnovu mokřadů v krajině, podporu realizace protierozních opatření v krajině, opatření na snižování spotřeby vody v energetice a v průmyslu, podporu hospodaření se srážkovými vodami, podporu opětovného využívání vyčištěných odpadních vod nebo podporu moderních technologií čištění odpadních vod.

Financování ochrany před suchem má zajistit v následujících letech zejména pomoc z evropských fondů. MŽP vyčlenilo na projekty zaměřené na boj proti suchu v evropských zdrojích zhruba 13,52 mld. Kč, tzn. do r. 2020 je zatím připraveno ještě přes 6,5 miliardy korun, dále z národních zdrojů je nyní připraveno ještě na letošek dalších 240 mil. Kč.

 

Dokument ke stažení:

24.07.2017 11:41

Požádat o dotaci na udržení vody v krajině bude možné až do ledna 2018

Státní fond životního prostředí (SFŽP) dnes oznámil, že došlo k prodloužení termínu pro příjem žádostí u výzev č. 50 a 51 do 5. ledna 2018. Výzva č. 50 je zaměřena na zprůchodnění migračních bariér pro vodní živočichy vyplývající z Koncepce zprůchodnění říční sítě ČR, výzva č. 51 je cílena na opatření vyplývající z plánů dílčích povodí. Žadatelé, kteří nestihli získat veškerá potřebná stanoviska s nabytím právní moci, tak mají možnost podat žádost o podporu i v druhé polovině roku. Výzvy jsou určeny pro široký okruh žadatelů. SFŽP doporučuje záměry konzultovat na regionálních pracovištích AOPK ČR, případně je možné položit dotaz: dotazy-PO4@nature.cz.

 

Další informace:

24.07.2017 10:58

MPO hledá posilu do oblasti energetiky a energetické účinnosti

Ministerstvo průmyslu a obchodu, sekce energetika, státní instituce zastřešující legislativní a metodické prvky v oblasti energetiky a úspor energie, oznamuje, že bude v souladu se zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní službě“) vyhlašovat výběrové na pozici: referent /ka ministerský rada v oblasti energetiky a energetické účinnosti. Více ZDE

24.07.2017 09:38

Příští rok půjde ze státního rozpočtu 26 miliard na podporované zdroje energie

Počítá s tím návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu podle § 28 odst. 3 zákona o podporovaných zdrojích energie pro rok 2018. Podle zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, má vláda České republiky stanovit nařízením vlády prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na dotaci do 30. září roku 2017.

Nařízení vlády stanoví prostředky státního rozpočtu pro poskytnutí dotace, nestanoví podmínky použití dotace ani další náležitosti. Podmínky pro použití a administraci dotace stanoví přímo zákon č. 165/2012 Sb., a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.

Schválení nařízení vlády je nutným předpokladem k financování podpory elektřiny a  podpory tepla z podporovaných zdrojů energie v roce 2018.

Nařízení vlády musí stanovit pro rok 2018 rozsah finančních prostředků na  podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, druhotných energetických zdrojů a vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a na provozní podporu tepla z obnovitelných zdrojů tak, aby byly pokryty všechny nároky uvedené v ustanovení zákona č. 165/2012 Sb.

K pokrytí požadavků uvedených v zákoně nařízení vlády stanoví pro rok 2018 finanční prostředky na dotaci ze státního rozpočtu ve výši 26,185 mld. Kč.

 

 

Dokument ke stažení:

Důvodová zpráva

Materiál

24.07.2017 08:05

HN: Český plán, jak na sucho: přehrady, mokřady a do lesů zpátky koně

Výjimečný materiál, jenž zatím nejdůkladněji shrnuje recepty na boj proti suchu, dnes projedná vláda. Text, který vypracovali experti ministerstva životního prostředí, ukazuje, jak se v příštích letech bránit zejména ubývání vody a ničení zemědělské půdy. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: iHNED.cz

24.07.2017 08:00

Vláda má na programu sucho, environmentálního značení, výkupy kovů či světelné znečištění

Vláda by měla dnes dle zveřejněného návrhu programu projednat návrh Koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky (schváleno, více ZDE). Dále má vláda v plánu projednávat Národní program environmentálního značení (NPEZ) – aktualizace 2017 (schváleno), světelné znečištění, problematiku výkupu kovů nebo návrh nařízení vlády o podpoře elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů energie.

 

Podpora elektřiny a tepla - schváleno

Navrhované nařízení vlády o podpoře elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů energie je předkládáno s cílem jednoznačně stanovit postup pro výplatu podpory po získání kladného rozhodnutí Evropské komise o slučitelnosti podpory s právem Evropské unie, a to za období od nabytí účinnosti zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, nebo jeho ustanovení, které podporu zavádí, s vazbou na konkrétní datum uvedení daného projektu do provozu. Nařízení vlády tedy umožňuje operátorovi trhu vyplatit podporu zpětně, a to na základě již vydaných cenových rozhodnutí Evropským regulačním úřadem. Nepřijetím legislativních úprav by byla podle MPO v řadě případů reálně ohrožena návratnost vložených finančních prostředků do projektů.

 

Výkup kovů - pro informaci

Vláda projedná i zprávu k plnění usnesení vlády č. 611/2015 - Komplexní řešení problematiky negativních jevů při výkupu kovových odpadů v ČR. Tzv. bezhotovostní vyhláška podle Ministerstva životního prostředí se jednoznačně osvědčuje. Krádeže kovů srazila o 72 % oproti době před vyhláškou. Vedle snížení počtu trestných činů krádeží kovů a způsobené škody byl zaveden centrální registr provozovatelů sběren a výkupen kovů, dále také meziresortní specializovaný tým – malou Kobru složenou z inspektorů ČIŽP, policistů, celníků a ČOI, nebo posílit personální zdroje a technické vybavení ČIŽP. Více ZDE.

 

Světelné znečištění - pro informaci

Vláda se také bude dnes zabývat problematikou světelného znečištění. Materiál konstatuje, že v současné době světelné znečištění není v České republice komplexně právně ošetřené, žádný právní předpis nestanoví, který správní orgán tento veřejný zájem chrání ani jaké jsou pro světelné znečištění limitní hodnoty. Zároveň mapuje stávající dílčí předpisy a jejich bílá místa z pohledu světelného znečištění. Např. ve stavebním zákoně a jeho vyhláškách, jsou zmiňovány limity světelného znečištění, ty ale v žádných podzákonných normách neexistují. Obtěžování umělým světlem by ideálně mělo být minimalizováno už při plánování staveb. Dokud ale problematika světelného znečištění nenabyde jasného vymezení věcné působnosti správních orgánů, nelze v rámci stavebního zákona tuto problematiku posuzovat.

Jinou možností je zapracování limitů světelného znečištění do přestupkového zákona, kde by se tak otevřela možnost pro občany bránit se proti rušení nočního klidu umělým osvětlením. Ke snižování negativního vlivu světelného znečištění se nabízí regulace pro omezení vlivů na přírodu i životní prostředí a na zdraví člověka jako veřejný zájem. Sem patří svícení do oken, svícení s nevhodnou teplotou chromatičnosti (barvou světla) nebo intenzitou. Bylo by zapotřebí posílit pravomoci obcí pro lokální regulaci problematiky světelného znečištění, vymezit limity pro světelné podmínky a v neposlední řadě omezit nadměrné svícení jako způsob naplňování požadavků na hospodárné využívání energie nebo dosahování energetických úspor podle zákona o hospodaření energií. Do budoucna je zapotřebí definovat veřejný zájem na ochraně před světelným znečištěním a následně ho promítnout do více předpisů (zákonů různých rezortů) nebo na technické normy, na něž by se dalo odkazovat.

 

Další informace:

24.07.2017 07:49

Novela stavebního zákona vychází ve sbírce

Novela zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony vychází ve sbírce pod číslem 225/2017 Sb. (částka č. 82/2017 Sb.). Novela má za cíl zjednodušit a zrychlit povolovací řízení. Novela umožní mimo jiné sloučit územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Novela nabude účinnosti šest měsíců po jejím vyhlášení. Ministerstvo pro místní rozvoj v současné době pracuje v souvislosti s novelou na aktualizaci často kladených dotazů, brožuře a také rezort plánuje pořádat školení k novele stavebního zákona.

 

Související článek:

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE