Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

12.10.2016 12:50

Vláda byla seznámena s dohodou ve věci statistik produkce odpadů

Vláda se dnes seznámila s informací Ministerstva životního prostředí o plnění úkolu k porovnání metodik pro výpočet celkové produkce odpadů používaných Ministerstvem životního prostředí a Českým statistickým úřadem. Ze společné dohody vyplývají kroky, které MŽP a ČSÚ učiní v následujících měsících a letech, s cílem sjednotit data o produkci odpadů v České republice, která jsou reportována do Evropské komise. Komentář ministerstva životního prostředí k tomuto bodu uvádíme níže.




Komentář MŽP ke statistikám odpadů:

Ministerstvo životního prostředí předložilo vládě materiál o plnění úkolu k porovnání metodik pro výpočet produkce odpadů. Obsahem materiálu jsou úkoly, které vyplývají z dohody (tzv. ujednání) mezi Českým statistickým úřadem, Ministerstvem životního prostředí a Úřadem vlády ČR o vykazování produkce komunálního odpadu v České republice.

Ze společné dohody vyplývají kroky, které MŽP a ČSÚ učiní v následujících měsících a letech, s cílem sjednotit data o produkci odpadů v České republice, která jsou reportována do Evropské komise.

Společná dohoda má rovněž přímou souvislost s plněním předběžné podmínky v Operačním programu Životní prostředí 2014+. Do této předběžné podmínky, která je vázána na podporu projektů pro energetické využití odpadů, se tematika dat o odpadovém hospodářství částečně promítá. Ministerstvo pro místní rozvoj jako koordinační orgán pro všechny operační programy bylo o ujednání informováno a o dohodě byla v srpnu 2016 informována i Evropská komise (DG Regio), se kterou MŽP povede o plnění předběžné podmínky další jednání.

Společná dohoda obsahuje okamžitě realizovatelné kroky (horizont 3 – 6 měsíců) a střednědobé řešení (horizont 1 – 4 roky).

  • Okamžitě realizovatelné řešení (horizont 3 – 6 měsíců)
  • ČSÚ - v krátkodobém horizontu zajistí údaje o produkci, příp. nakládání s komunálním odpadem úhrnem, tj. sumárně za produkci komunálního odpadu od obcí a živnostníků, s přičtením údajů o produkci s odpadem, který má povahu komunálního odpadu od podniků. Z tohoto důvodu by proběhla změna dat pro EUROSTAT a OECD a to i zpětně v časové řadě od roku 2003.
  • MŽP – přehodnotí metodu výpočtu produkce, příp. nakládání s komunálním odpadem s cílem zamezit možnému duplicitnímu započítávání odpadů a rozdílnostem mezi daty obou institucí.

 

  • Střednědobé řešení (v horizontu 1 – 4 roky)
  • Vytvoření auditní skupiny – EUROSTAT, ČSÚ, MŽP, CENIA, ÚV, MPO a nezávislí odborníci do konce září 2016.
  • Zahájení provedení auditu Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností MŽP (ISPOP) do konce října 2016.
  • Vyhodnocení výstupů auditu ISPOP MŽP ve vztahu k zachování statistického zjišťování Odp 5-01 ČSÚ.
  • Po splnění případných předpokladů z auditu ještě cca 2 roky paralelního zjišťování a poté vyhodnocení možností úplného přechodu na administrativní zdroj dat MŽP nebo rozhodnout o pokračování ve statistickém zjišťování ČSÚ.

 

ČSÚ: Vláda se zabývala vykazováním dat o odpadech

Vláda se dnes zabývala problémem dvojího vykazování dat o odpadech. Seznámila se s ujednáním Českého statistického úřadu a Ministerstva životního prostředí, které stanovuje postupy, jejichž cílem je odstranit nesoulady mezi oficiálními statistickými daty ČSÚ potvrzenými Eurostatem a administrativními údaji resortu.

Na tyto odlišnosti nejen ČSÚ, ale i Evropská komise dlouhodobě upozorňovaly a několik let poukazovaly na nutnost jejich vyřešení. Na začátku roku proto s ohledem na zájmy České republiky připravil ČSÚ návrh ujednání, jehož podpisu všemi zúčastněnými však bylo dosaženo až v srpnu. Dokument má charakter společné deklarace, že mezi úřady existuje vůle a snaha řešit dlouhodobý problém dvojího vykazování dat v oblasti produkce odpadů a že tuto skutečnost chtějí deklarovat vůči Evropské komisi. První úkoly tohoto dokumentu se začínají realizovat. Bude ovšem záležet na Evropské komisi, zda v danou chvíli bude ujednání akceptovat, protože na straně zúčastněných subjektů by měly být splněny ještě další podmínky. Ty jsou důležité pro čerpání evropských peněz a jsou v kompetenci příslušných resortů, nikoliv ČSÚ.

Ujednání stanovuje krátkodobé a střednědobé úkoly pro zúčastněné strany. Pokud se týká krátkodobých závazků ČSÚ, budou dodrženy v horizontu tří až šesti měsíců. ČSÚ zajistí, aby údaje o produkci komunálního odpadu byly v informačních systémech, zejména evropských, zveřejněny úhrnně, tj. včetně komunálního odpadu produkovaného obcemi, živnostníky i podniky. Ministerstvo životního prostředí přehodnotí metodu výpočtu produkce komunálního odpadu a odstraní duplicitní započítávání některých údajů.

Dále v případě Ministerstva dojde k nezávislému auditu jeho informačního systému odpadového hospodářství. V souvislosti s novým návrhem zákona o odpadech je kvůli využití pro evropský statistický systém nezbytné zavedení hlášení na úrovni podniků, tj. za IČO, a harmonizování klasifikace využívání odpadů v souladu s evropským nařízením o statistice odpadů.

Další informace jsou dostupné zde: https://www.czso.cz/csu/czso/evropskou-statistiku-o-odpadech-tvori-csu. Publikace s názvem Produkce, využití a odstranění odpadů – 2014 je zveřejněna na webových stránkách ČSÚ: https://www.czso.cz/csu/czso/produkce-vyuziti-a-odstraneni-odpadu-2014.

 

Nenechte si ujít:

12.10.2016 10:41

HN: Technologické firmy se chystají na obce. Čekají zájem o "chytrá města"

Inovace pro města skrývající se pod termínem smart city − chytré město − jsou pro obce stejným tématem, jako byl pro firmy Průmysl 4.0 před čtyřmi lety. Očekává se, že i když jde zatím o okrajové téma, v dalších letech se dostane do popředí zájmu. A to postupně i u menších obcí. Stejně jako musí průmyslové podniky jinak přemýšlet o své výrobě, musí i obce jinak plánovat svůj rozvoj. Svět se změní. Součástí chytrých měst jsou takzvané projekty EPC. Zjednodušeně jde o to, že se nasmlouvaná firma zaváže, že například obci ušetří na energiích tolik peněz, aby jen ty stačily na splacení této investice. Například budovu zateplí, dodají nový kotel a další technologie šetřící energie a město vše splácí z toho, co ušetří. Více ZDE

 

Čtěte také:

Zaručené úspory energie při renovaci objektů (3.10.2016)

Nenechte si ujít!

12.10.2016 10:05

Stanovisko průmyslu k revizi směrnic o odpadech a o skládkách odpadů

Svaz průmyslu a dopravy ČR podporuje základní principy revize těchto směrnic a přechodu k cirkulární ekonomii. I proto Svaz souhlasí s aktivním dodržováním hierarchie nakládání s odpadky a zvýšení podílu recyklace, v případech kdy je ekonomicky a environmentálně smysluplná. Svaz průmyslu a dopravy ČR věří, že pro budoucí optimální implementaci těchto společných cílů je jednoznačně nezbytné, abychom jednak provedli zreálnění cílů, vytvořili jasné definice pro jednotnost výkladů těchto cílů a brali v potaz národní specifika.

V Evropském Parlamentu se tomuto tématu věnují Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) a Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI). Hlasování k pozměňovacím návrhům se očekává 13. října 2016 v ITRE a na 7. listopadu 2016 v ENVI.

Celé stanovisko Svazu naleznete ZDE.

 

Nenechte si ujít:

12.10.2016 09:44

Za nezákonné předávání odpadu z oprav dálnice D1 padly pokuty v celkové výši 250 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Havlíčkově Brodě uložili tři pokuty v celkové výši 250 tisíc korun za nezákonné nakládání s odpady z rekonstrukce dálnice D1.

Dvě pokuty, každou po 100 tisících korunách, dostaly stavební firmy za to, že se nezákonně zbavovaly výkopové zeminy a kamení pocházejících z oprav D1 mezi exity 66 až 77 v úseku Loket – Hořice. Jako členové „Sdružení CPI pro D1“ předali v roce 2014 asi 22 tisíc tun výkopové zeminy podnikateli, který nebyl oprávněn tyto odpady převzít. Nevlastnil totiž souhlas k provozu zařízení na využívání, odstraňování, sběr nebo výkup odpadů.

„Stavební firmy výkopovou zeminu papírově předávaly jako takzvaný vedlejší produkt, nikoli jako odpad. Za vedlejší produkt by však dle zákona mohla být zemina považována, pouze pokud by bylo zajištěno její další využití -  a to se nestalo. V době předání navíc nebyly provedeny kompletní rozbory těchto zemin,“ uvedl Jan Panský, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Havlíčkově Brodě.

Povinností obou stavebních společností bylo ověřit si, zda je dotyčný podnikatel oprávněn odpady přijímat. V případě, že se oprávněním neprokáže, nesmí mu být odpad předán. „Porušení zákona se ale dopouští také ten, kdo odpad bez oprávnění převezme. Proto jsme uložili pokutu 50 tisíc korun i zmíněnému podnikateli,“ dodal Panský.

„Nezákonné nakládání s výkopovou zeminou je relativně častým prohřeškem, se kterým se inspektoři ČIŽP setkávají. Řada subjektů podnikajících ve stavebnictví si bohužel stále neuvědomuje, že předávání zemin se řídí jasnými zákonnými pravidly, která by při své činnosti měly dodržovat,“ řekl Erik Geuss, ředitel ČIŽP.

 

Nenechte si ujít:

12.10.2016 07:45

MF DNES: Strategicky důležitý zdroj pitné vody Želivka potřebuje opravu. Potrvá tři roky.

Největší vodárenská nádrž v Česku, ale i ve střední Evropě, zásobuje zhruba sedminu obyvatel republiky. Je tudíž pro stát absolutně klíčová. Od roku 1972, kdy byla spuštěna první část areálu vyrábějící z „jezerní“ vody vodu pitnou, neprošla zásadní modernizací. Až teď. Během následujících tří let se opraví a obnoví celý stávající areál, navíc by se již příští rok měla začít stavět zcela nová gigantická hala.

V moderní hale bude šestnáct filtrů, které z vody dokážou efektivněji „vypreparovat“ zbytky rozpuštěných pesticidů, léčiv, hormonů a dalších chemických látek obsažených například v pracích prášcích. Nově bude voda protékat otevřenými filtry s granulovaným aktivním uhlím. Stejná technologie využívající aktivní uhlí již dnes funguje například ve vodárnách zásobujících Plzeň a jižní Čechy.

Lidé nemusí obávat, že by jim během tří let rozsáhlých prací kohoutky vyschly. Současná želivská úpravna je postavena tak, že ji lze provozovat jako dvě rovnocenné linky.

Předpokládá se, že stavební povolení by mělo být vydáno v polovině příštího roku. Aktuálně se dokončuje dokumentace pro územní rozhodnutí. Hotovo by pak mělo být v lednu 2021. Více ZDE

 

 

Zdroj: MF DNES

12.10.2016 07:39

ČAOH: MŽP po měsíci opět LRV předkládá návrhy nových odpadových zákonů

Ministerstvo životního prostředí po projednání návrhu nového zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností v Legislativní radě vlády 8.9.2016 nyní, již po měsíci, znovu předkládá oba návrhy do LRV. Plénum LRV vzneslo k textu obou zákonů řadu podstatných připomínek a množství podnětů k nutnému dopracování předlohy. Stejně tak jednotlivé komise LRV definovaly ve svých písemných výstupech řadu odborných a právních požadavků na doplnění či přepracování obsahu zákonů a dopadových studií. Plénum LRV také na svém zařijovém jednání komentovalo vysoký počet trvajících rozporů k oběma zákonům s různými připomínkovými místy a doporučilo předkladateli jejich vypořádání a snížení jejich počtu. Více ZDE

 

Zdroj: ČAOH

 

Nenechte si ujít:

11.10.2016 19:34

MŽP hledá posilu do oddělení IPPC a IRZ

Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje výběrové řízení na obsazení místa v oddělení IPPC a IRZ do odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence. Nabídky se strukturovaným životopisem v českém jazyce a motivačním dopisem je potřeba doručit do na ministerstvo do 21. října 2016. Předpokládaný termín nástupu je 15. listopadu 2016. Podrobnější informace ZDE

11.10.2016 19:08

SFŽP vyhlásil nové výzvy na zvýhodněné půjčky pro vodohospodářské a energetické projekty

Státní fond životního prostředí ČR vyhlásil dvě nové výzvy na předkládání žádostí o zvýhodněné půjčky. O půjčku si mohou nyní zažádat žadatelé, kteří získali dotaci z OPŽP na vodohospodářské projekty a projekty na snížení energetické náročnosti veřejných budov. Žádat o půjčku je možné od 17. října 2016 až do 31. prosince 2018. Na obě výzvy je alokováno shodně po 500 milionech korun.

V rámci výzvy č. 2 nabízí Státní fond životního prostředí ČR zvýhodněné půjčky na dotované projekty OPŽP v oblasti vodohospodářských projektů, tedy specifický cíl 1.1 a 1.2. Výzva č. 3 je zaměřena na žadatele, kteří získali dotaci z OPŽP na projekty na snížení energetické náročnosti veřejných budov (specifický cíl 5.1). V každé výzvě je připraveno 500 milionů korun, dohromady v obou výzvách jedna miliarda korun. Zájemci mohou o půjčku žádat až do konce prosince 2018.

Aktuálně vyhlášené výzvy na předkládání žádostí o zvýhodněné půjčky nahrazují stejně zaměřené výzvy č. 7/2015 a 8/2015 z Národního programu Životní prostředí. Přičemž žadatelé, kterým byla schválena půjčka v rámci výzev č. 7 a 8, mohou požádat o změnu podmínek poskytnutí půjčky na nové výhodnější parametry.

Výhodou půjček od Státního fondu Životního prostředí ČR je jejich nulový úrok za čerpání po dobu realizace projektu. Atraktivní je ale i zvýhodněná fixní úroková sazba po realizaci projektu ve výši 0,45 procent. Začít splácet půjčku je přitom možné až následující rok po ukončení jejího čerpání.

Zvýhodněné půjčky od SFŽP ČR jsou oproti komerčním úvěrům zbaveny poplatků za sjednání půjčky, předčasné splátky či odklad splátek. Úroková sazba zvýhodněné půjčky odpovídá roční procentní sazbě nákladů na ni (RPSN). Úrok lze zafixovat až po dobu deseti let. Zajištění půjčky je možné kombinovat s dohodou o budoucím vkladu zástavního práva po dokončení dotací podpořeného projektu. Půjčka přitom může být poskytnuta až do výše rozdílu mezi poskytnutou dotací a celkovými věcně způsobilými výdaji. Kombinací zvýhodněné půjčky a dotace lze pokrýt sto procent celkových způsobilých výdajů. Žádost je administrována společně se žádostí o dotaci z OPŽP, takže žadatel má k dispozici jedno kontaktní místo.

 

Dokument ke stažení:

Dokumenty k výzvě č. 2/2016

Dokumenty k výzvě č. 3/2016

11.10.2016 19:00

Nezapomeňte: Do konce roku musí každý spalovací zdroj na tuhá paliva projít revizí!

Majitelé většiny kotlů na tuhá paliva napojených na teplovodní soustavu ústředního vytápění domu mají podle platného zákona o ochraně ovzduší od roku 2012 novou povinnost, kterou musí splnit do konce letošního roku. Do konce roku musí každý spalovací zdroj na tuhá paliva o příkonu 10–300 kW napojený na radiátory projít kontrolou technického stavu a provozu (revizí). Od 1. ledna 2017 si totiž může úřad vašeho města nebo obce s rozšířenou působností vyžádat potvrzení o revizi. V případě nedodržení povinnosti čeká domácnosti postih až do výše 20 tisíc korun. Nejpozději za dva roky je nutné revizi kotle pravidelně zopakovat.

Do konce letošního roku tak má projít prohlídkou odhadem přes půl milionu topenišť. Kontroly se dle zákona o ochraně ovzduší vztahují na otopná zařízení s příkonem od 10 do 300 kW a teplovodním okruhem, tedy na většinu kotlů na uhlí, dřevo nebo jiná pevná paliva v rodinných domech určených k trvalému bydlení i k rekreaci. Revize platí i pro krbové vložky, pokud jsou napojené na radiátory a s tepelným příkonem od 10 kW výše. Zmíněný zákon o ochraně ovzduší (č. 201/2012) říká, že první revize vašeho kotle má proběhnout do 31. 12. 2016 a pak každé dva roky. Cílem povinných revizí domácích topenišť je plošné zajištění dobrého stavu, hospodárného provozu a bezpečnosti kotlů v každé domácnosti. Jedině kotel v dobrém technickém stavu, správně provozovaný a spalující výrobcem určené palivo vypouští do ovzduší méně emisí a neměl by tak mj. obtěžovat své okolí nadměrným kouřem. Naopak kotle, které nejsou provozovány v souladu s podmínkami výrobce, a tak i zákona o ochraně ovzduší, vypouštějí do ovzduší i tisícinásobně vyšší množství prachu a rakovinotvorného benzo(a)pyrenu.

„Jde o obdobu pravidelných technických kontrol u aut. Rozdíl je v tom, že s kotlem nejdete na STK, ale technik přijde za vámi domů. Dobrá technická kondice kotlů je pro nás základem vedoucím k minimalizaci dopadů vytápění na životní prostředí a k jejich efektivnímu i bezpečnému provozu. Kotel má být dle zákona o ochraně ovzduší instalován, provozován a udržován v souladu s pokyny výrobce a tímto zákonem a spalovat palivo určené výrobcem kotle. To se mnohdy neděje a důsledkem jsou zakouřené obce v zimním období. Řada zodpovědných lidí si tyto kontroly již běžně provádí, zákon tak zakotvil takzvanou dobrou praxi. Pravidelnými revizemi chceme zajistit dobrý technický stav zdrojů vytápění a přispět tím ke snížení vlivu lokálních topenišť na ovzduší po celé ČR,“ vysvětluje ředitel odboru ochrany ovzduší MŽP Kurt Dědič.

4 kroky MŽP pro lepší ovzduší

Povinné revize ze zákona o ochraně ovzduší, celorepublikové kotlíkové dotace z OPŽP 2014–2022, zákaz provozu těch nejstarších kotlů v roce 2022 a kontroly spalovaného materiálu přímo v domácnostech zaměřené na dnes nepostihnutelné notorické znečišťovatele ovzduší – to jsou 4 kroky Ministerstva životního prostředí k lepšímu ovzduší v České republice.

Lokální vytápění domácností na pevná paliva se s ohledem na stáří spalovacích zdrojů v ČR významně podílí na nadlimitních koncentracích znečišťujících látek v ovzduší, a to zejména v lidských sídlech. Na znečištění ovzduší benzo(a)pyrenem se tyto zdroje podílejí místně až 90 %.

 

TIP MŽP: Pokud jste letos instalovali nebo ještě budete instalovat zcela nový kotel, mějte na paměti, že protokol o revizi musí mít všechny, tedy i nové kotle. Protože ne každý montážní technik má oprávnění ke kontrolám technického stavu, máte možnost si situaci zjednodušit tím, že si vyberete takového dodavatele, který v rámci instalace nového kotle zajistí i "revizi zdarma".

 

Jak sehnat revizního technika

Nejsnazší cestou je obrátit se přímo na výrobce daného kotle na tuhá paliva. Ten by vám měl poskytnout kontakt na příslušného proškoleného technika, tzv. odborně způsobilou osobu. Ke hledání kontaktu můžete využít i internetový seznam techniků, který vede Asociace podniků topenářské techniky, najdete ho zde.

Seznam vznikl po dohodě mezi MŽP a Hospodářskou komorou ČR, která jej zaštiťuje skrze Asociaci podniků topenářské techniky.

Na seznamu je aktuálně téměř 1300 odborníků, pokrývajících 36 výrobců kotlů. Někteří z nich mají více osvědčení od více výrobců, takže certifikovaných oprávnění je aktuálně 1800 po celé republice. Seznam se průběžně aktualizuje podle toho, jak jednotliví výrobci proškolují servisní techniky a udělují jim osvědčení. V seznamu můžete vyhledávat podle značky výrobce, typu kotle nebo podle kraje či města, kde odborně způsobilá osoba sídlí. V seznamu jsou vedeni pouze proškolení technici. U kontaktu na technika najdete vždy i kopii vydaného osvědčení.

 

TIP MŽP: Ne všichni výrobci mají své zástupce na uvedeném seznamu. Pokud na seznamu svého výrobce nenajdete, obraťte se na výrobce, prodejce nebo dodavatele svého kotle a domluvte se přímo s ním. Pokud vám sdělí, že žádné odborně způsobilé osoby nevyškolil a ani se k tomu nechystá, můžete využít odborníky jiných výrobců, avšak proškolené na váš typ kotle. Tuto informaci najdete v osvědčení odborně způsobilé osoby vydaném výrobcem.

 

Jak bude kontrola probíhat

Při kontrole zkoumá revizní technik kompletně celý kotel, jeho celistvost a těsnost, řídicí jednotku, regulátor a havarijní termostat, ale třeba i to, co a jak se v kotli spaluje. Během prováděné kontroly revizní technici poskytnou další poradenskou a konzultační činnost, tedy doporučí postupy k zajištění dalšího bezproblémového a hospodárného provozu (např. eliminování nadměrného kouře a šetření nákladů na palivo), případně další opatření ke snížení jeho vlivu na ovzduší (modernizaci nebo doplnění otopné soustavy o regulační prvky, akumulační nádobu, zlepšení obsluhy apod.). Základní prohlídka zabere zhruba hodinu, její cena je individuální a není zákonem stanovená. Pohybuje se mezi 600-1500 Kč, záleží především na dojezdové vzdálenosti technika. Na základě proběhlé revize vám technik vystaví doklad o kontrole, kterým se prokážete při případné výzvě z úřadu. Jak vypadá doklad o kontrole technického stavu kotle najdete zde.

 

TIP MŽP: Objednejte si revizi co nejdříve, někteří technici si vedou pro zvýšený zájem i pořadníky. Domluvte se, jestli v dohledném termínu neprovádí technik revizi i u dalších rodinných domů ve vaší obci, v takovém případě se vám může zlevnit cena za dojezd.

 

Bližší informace o provádění kontrol najdete ve sdělení „k provozování a ke kontrole spalovacích stacionárních zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižší zveřejněném na internetových stránkách MŽP.

Tato metodika MŽP připravená právě s APTT stanovuje, jak má vypadat doklad o kontrole, jak má proběhnout revize a jaké podmínky musí plnit odborně způsobilé osoby proškolené přímo výrobci.

 

TIP MŽP: S konkrétními dotazy na technické detaily revize se můžete obrátit také přímo na Asociaci podniků topenářské techniky na www.aptt.cz. Další informace najdete také zde.

 

Září 2022: zákaz provozu kotlů 1. a 2. emisní třídy

Prodej kotlů, které nejvíce škodí životnímu prostředí, tedy nejnižších emisních tříd, skončil už před dvěma lety. Od září 2022 je dle zákona o ochraně ovzduší z roku 2012 nebude možné ani provozovat. Tomu, kdo zákaz poruší, hrozí pokuta až do výše 50 tisíc korun.

Od roku 2022 budou moci být v provozu pouze kotle na tuhá paliva, které splňují minimálně 3. emisní třídu, zpravidla se jedná o kotle s datem výroby před rokem 2000. Emisní třídu kotle je možné dohledat na výrobním štítku daného kotle nebo v jeho dokumentaci. Pokud není údaj uveden na štítku nebo se jedná o kotel, který žádný výrobní štítek nemá, je více než pravděpodobné, že kotel povolené emise splňovat nebude. K výměně zastaralých kotlů doporučuje Ministerstvo životního prostředí využít probíhajících celorepublikových kotlíkových dotací.

Co a kdy bude zakázáno

1. 1. 2014: Zákaz umisťování na trh (je však možný doprodej zásob) pro kotle 1. a 2. emisní třídy.

1. 1. 2018: Zákaz umisťování na trh (je však možný doprodej zásob) kotle 3. emisní třídy, (povolena bude jen 4. a vyšší).

1. 9. 2022: Zákaz provozu kotlů 1. a 2. emisní třídy (budou v provozu pouze kotle na tuhá paliva, které splňují minimálně 3. emisní třídu, tedy zpravidla s rokem výroby po roce 2000).

Pozn. Od 1. 1. 2020 budou muset všechny kotle uváděné na trh splňovat ekodesign.

 

TIP MŽP: Neváhejte se žádostí o kotlíkovou dotaci. První vlna kotlíkových dotací postupně končí ve všech krajích, o dotaci na nový kotel až 127 500 Kč byl obrovský zájem. Druhou vlnu kotlíkových dotací spustí MŽP na začátku příštího roku. Podmínky dotace budou záviset na vyhodnocení první výzvy. Kotlíkové dotace administrují pro MŽP kraje. Obraťte se proto na svůj krajský úřad a informujte se o aktuálním stavu. Kontakty na jednotlivé kraje najdete zde.

 

Platné znění zákona o ochraně ovzduší

K povinnosti revizí

Zákon o ochraně ovzduší 201/2012 Sb. v § 17 a bodu h) stanovuje povinnosti provozovatele stacionárního zdroje „provádět jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím osoby, která byla proškolena výrobcem spalovacího stacionárního zdroje a má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě (dále jen 'odborně způsobilá osoba'), kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, a předkládat na vyžádání obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností doklad o provedení této kontroly vystavený odborně způsobilou osobou potvrzující, že stacionární zdroj je instalován, provozován a udržován v souladu s pokyny výrobce a tímto zákonem.“

K přestupkům a pokutám

Paragraf 23 zákona o ochraně ovzduší pak stanovuje přestupky. U nich platí, že při provozování kotle nesplňujícího emisní požadavky po 1. 9. 2022 hrozí jeho provozovateli pokuta až 50 tisíc korun. Pokud se provozovatel kotle neprokáže po 31. 12. 2016 dokladem o kontrole technického stavu a provozu, hrozí mu pokuta až 20 tisíc korun. Za spalování zakázaných paliv (odpadky, kaly atp.) pak hrozí pokuta až 50 tisíc korun.

 

Dokument ke stažení:

Informační leták MŽP (PDF, 385 kB)

 

 

Zdroj: MŽP

11.10.2016 18:54

Dnes večer tématem Hyde Parku bude „Kvalita ovzduší v Česku“

Ministerstvo životního prostředí čelí kvůli znečištěnému ovzduší sérií žalob. Žalobu si ministerstvo vysloužilo už třeba v Praze, Ostravě a v Brně. Podle žalob je program ministerstva na zlepšování kvality ovzduší neefektivní. Ministerstvo ale trvá na svém, že programy zákonné požadavky naprosto naplňují. „Takzvané Programy zlepšování kvality ovzduší nevedou ke svému základnímu cíli – ten je, že v co nejkratším možném čase bude v oblastech, kde je zhoršená kvalita ovzduší, dosaženo zákonných limitů a občané budou moct dýchat čistý vzduch,“ uvedla právnička Kristína Šabová. Ministr životního prostředí Richard Brabec oponuje: „Programy jsou dostatečně konkrétní a ambiciózní. Upřímně řečeno: některé věci, které ekologové namítají, jsou už za hranicí toho, co je vůbec realizovatelné.“ Kvalita ovzduší bude hlavním tématem dnešní Devadesátky. Ptejte se bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka. Sledujte ZDE

11.10.2016 18:41

ČAObH: Technologická neutralita může mít závažné dopady na životní prostředí

Česká asociace oběhového hospodářství pokládá v oblasti ochrany životního prostředí princip technologické neutrality za hazard. Asociace připomíná, že technologická neutralita obecně znamená, že stát nepreferuje některé technologie na úkor jiných. Právě po tom ale mnohdy volají skládkové společnosti. Nechtějí, aby byly upřednostněny efektivní technologie před skládkami. Činí tak zejména proto, že jejich zastaralé modely nakládání s odpadem nemohou obstát v konkurenci modernějších, generačně pokročilejších a environmentálně přijatelnějších technologií.

V roce 2008 představila Evropská komise směrnici o odpadech č. 2008/98/ES, v níž byla zmíněna hierarchie nakládání s odpady. Na prvním místě v ní stojí předcházení vzniku odpadů, dále pak příprava k opětovnému použití, recyklace, jiné využití a na posledním místě stojí odstranění odpadů, tedy zejména spalování bez energetického využití či skládkování.

Cílem směrnice o nakládání s odpady je, aby odpad vznikal co nejméně. Materiály se naopak musí využít předtím, než se odpadem vůbec stanou. Tento koncept se nazývá oběhové hospodářství. Do balíčku EU o oběhovém hospodářství pak vedle směrnice o odpadech a o skládkování odpadů spadají také směrnice o obalech a obalových materiálech, odpadních bateriích a akumulátorech, autovracích, apod.

"V konceptu oběhového hospodářství budou skládkové společnosti čelit velkým výzvám. Pokud se materiály využijí předtím, než se odpadem stanou, jejich obraty klesnou na nízké desítky procent současného stavu," uvedl předseda výkonného výboru České asociace oběhového hospodářství Milan Chromík.

Skládky odpadů totiž spadají do kategorie environmentálně nejméně přijatelných řešení. Reálně jim hrozí, že společně s očekávaným zákazem skládkování v roce 2024 skončí i jejich obchodní model a v budoucnu se stanou pouze přepravcem odpadů z míst produkce do míst jejich využití.

"Velmi malá část odpadových společností se totiž bude schopna transformovat na společnosti recyklační či zpracovatelské, protože jim celosvětově chybí potřebné know-how. Musely by navíc odepsat obrovské volné kapacity na svých skládkách," upozorňuje Milan Chromík.

Jedinou záchranou tohoto zastaralého obchodního modelu a uchování astronomických zisků je tedy volání po technologické neutralitě. V praxi by to znamenalo, že environmentálně nepřijatelné skládkování by bylo postaveno na roveň např. recyklaci.

"Technologická neutralita by v oblasti životního prostředí byla velmi nezodpovědným přístupem. Například uhelná energetika byla zatížena povolenkami CO2 právě proto, že ve srovnání s čistými technologiemi je environmentálně problematická," uzavírá Milan Chromík.

ČAObH varuje před podobnými manipulacemi, které by v důsledku znamenaly pouze další bezbřehé plýtvání přírodními zdroji a jejich maření na skládkách odpadů s nedozírnými důsledky pro životní prostředí.

 

Česká asociace oběhového hospodářství, z. s. (ČAObH) sdružuje české komerční i nekomerční subjekty, které spojuje především zájem o šetření primárních zdrojů a snižování negativních dopadů na životní prostředí či lidské zdraví. Řešení spatřuje obecně v prosazování principů oběhového hospodářství a konkrétně ve snižování množství nevyužitelných odpadů, které dnes masivně končí na skládkách. ČAObH chce na příkladech dobré praxe ukazovat, že odpad je zdrojem pro udržitelný rozvoj, nikoliv pro zisky skládkovacích společností.

ČAObH byla založena společnostmi Suez a Veolia, které jsou celosvětovými lídry v oblasti oběhového hospodářství, a Centrem environmentálních prohlášení, sdružující odborníky z vysokých škol, certifikačních organizací či výrobců.

 

 

Nenechte si ujít:

 

10.10.2016 21:22

CENIA opět pořádá semináře k problematice ISPOP

CENIA, česká informační agentura životního prostředí opět organizuje odborné semináře k problematice ISPOP. Seminář k IRZ se konkrétně uskuteční ve čtvrtek dne 1. prosince 2016 od 9:30 v budově Ministerstva životního prostředí. Formulář pro přihlášení a další informace jsou uvedeny ZDE. Přehled ostatních seminářů je uveden ZDE.

10.10.2016 21:06

MŽP dokončilo přípravu novelu vyhlášky o podmínkách ukládání odpadů na skládky

Ministerstvo životního prostředí předloží Legislativní radě vlády návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Ministerstvo předpokládá nabytí účinnosti dnem 1. ledna 2017. O rok později by mělo být platné ustanovení týkající se výstupu z úpravy směsných komunálních odpadů. Ten bude možné ukládat na skládku, pouze pokud jeho výhřevnost v sušině nepřekročí hodnotu 6,5 MJ/kg.

Tato vyhláška provádí ustanovení zákona o odpadech, pokud jde o využití sedimentů na povrchu terénu, které jsou nově zařazeny do působnosti zákona o odpadech. Dále se ruší výjimka pro využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů na povrchu terénu v případě, že z nich lze odebrat reprezentativní vzorky, která sloužila k obcházení zákazu jejich využívání na povrchu terénu, protože v praxi z těchto odpadů reprezentativní vzorek odebrat nelze. Předkládaný návrh vyhlášky dále zpřesňuje výčet odpadů, které nelze využívat na povrchu terénu a upřesňuje podmínky, které musejí splňovat odpady ukládané na skládky. Rovněž se zpřesňuje pojem „kvalifikovaná osoba“ kvůli potřebě stanovení podmínek pro splnění její odborné způsobilosti.

Návrh je předkládán v návaznosti na novelu zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 223/2015 Sb., který nabyl účinnosti dne 1. října 2015, je primárně reakcí na řízení o porušení Smlouvy (tzv. infrigementové řízení) vedené vůči České republice ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady ES č. 98/2008 ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic.

 

Dokument ke stažení:

Důvodová zpráva

Materiál

 

 

Nenechte si ujít:

 

 

10.10.2016 20:49

Novela vládního nařízení bude mít negativní dopad do cen vodného a stočného

Novela Nařízení vlády č. 401/2015 Sb., která v současné době čeká za projednání v kabinetu, bude ve svých důsledcích znamenat neodůvodnitelné zdražení vody. Vyplývá to ze stanoviska Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR).

Připravená novelizace limitů BAT jde totiž podle sdružení nad rámec technologických možností v provozu stávajících, byť i nedávno modernizovaných či dokončených ČOV. Podle SOVAK ČR se schválením novely Nařízení vlády 401/2015 Sb., do našeho vodního práva dostane předpis, není postaven na reálných hodnotách. Limity požadované pro technologie BAT, zejména pro ukazatel PCELK (celkový fosfor) jsou bez dalších investic do již modernizovaných či nově vybudovaných čistíren odpadních vod nesplnitelné v běžném provozu a povedou tudíž k penalizaci provozovatelů ČOV. Více ZDE

 

Zdroj: https://www.nase-voda.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE