Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

19.07.2017 17:05

Novelu zákona EIA znovu projednají poslanci

Senát dnes přijal k novele zákona o posuzování vlivů na životní prostředí pozměňující návrhy. Novelou se tak budou muset znovu zabývat poslanci na zářijové schůzi. Legislativně technické pozměňovací návrhy (výboru VUZP) ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí připravila senátorka Jitka Seitlová (více ZDE). Přijaté návrhy by měly novelu provázat s nedávno přijatým stavebním zákonem.

Senát dal také souhlas k ratifikaci Vídeňské úmluvy na ochranu ozonové vrstvy. Změna Montrealského protokolu spočívá v zařazení částečně fluorovaných uhlovodíků (dále jen „látky HFC“) do seznamu látek regulovaných Protokolem a ve změně příslušných článků Protokolu tak, aby zařazení látek HFC bylo v textu Protokolu odpovídajícím způsobem reflektováno. Změnou Protokolu se stanoví také harmonogram pro postupné snižování výroby a spotřeby látek HFC o 80 až 85 % do druhé poloviny 40. let 21. století. První redukce látek HFC ve většině hospodářsky vyspělých zemí je vyžadována v období 2019 - 2023. Většina rozvojových zemí bude následovat se zmrazením spotřeby a výroby látek HFC v období 2024 - 2028 a některé rozvojové země pak zmrazí spotřebu a výrobu v období 2028 - 2031.

 

Přehled programu:

  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 148/
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Vídeňská úmluva na ochranu ozonové vrstvy, sjednaná ve Vídni dne 22. března 1985, Montrealský protokol o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, sjednaný v Montrealu dne 16. září 1987, v platném znění, a změna Montrealského protokolu, přijatá v Kigali dne 15. října 2016 /senátní tisk č. 70/
19.07.2017 15:12

ECHA zveřejnila aktualizované Pokyny (2), které se vztahují k aplikaci nařízení CLP

Aktualizace se týkají Pokynů pro aplikaci CLP kritérií a Pokynů pro označování a balení podle nařízení CLP.

 

 

1) aktualizace Pokynů pro aplikaci CLP kritérií (verze 5.0) z července t. r. odráží hlavně změny osmého přizpůsobení technickému pokroku/ATP nařízení CLP (změny provedeny nařízením Komise EU 2016/918). Další vylepšení Pokynů byla provedena na základě získaných zkušeností.

Aktualizace Pokynů se týkají pouze části 1 (Obecný úvod), specifických oddílů části 2 (fyzikální nebezpečnost) a části 3 (nebezpečnost pro zdraví).

2) aktualizace Pokynů pro označování a balení v souladu s nařízením CLP (ES) č. 1272/2008 (verze 3.0) z července t. r. také odráží jednak změny osmého přizpůsobení technickému pokroku/ATP (změny provedeny nařízením Komise EU 2016/918), ale současně je v souladu s pátou revizí UN (OSN) Globálního harmonizovaného systému (GHS).

Výše uvedené změny vyvolaly potřebu vytvoření nové kapitoly o balení pro přepravu a upřesnění výjimky požadavků pro balení kovů v kompaktní formě.

Revidované dokumenty byly zveřejněny pouze v anglickém jazyce.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO (ECHA webové stránky)

19.07.2017 15:09

ECHA zveřejnila 4 aktualizované dokumenty Pokynů k požadavkům na informace a posuzování chemické bezpečnosti

Aktualizované dokumenty pokynů se vztahují k identifikaci chemických látek s persistentními, bioakumulativními a toxickými (PBT) vlastnostmi a vlastnostmi vysoce perzistentními a vysoce bioakumulativními (vPvB).

 

 

Základní Pokyny k požadavkům na informace a posuzování chemické bezpečnosti se skládají ze dvou hlavních částí:

  • stručných pokynů (část A až F) a
  • pomocných referenčních pokynů (kapitoly R. 2 až R. 20).

Pokyny k požadavkům na informace a posuzování chemické bezpečnosti mají za cíl pomoci průmyslovým společnostem při provádění posuzování chemické bezpečnosti a při přípravě zpráv o chemické bezpečnosti, jsou-li vyžadovány. Zpráva o chemické bezpečnosti (CSR) tvoří povinnou součást registrační dokumentace (pro látky, které nejsou meziprodukty, v množství > 10 t/r), součást žádosti o povolení nebo součást povinností pro následného uživatele.

ECHA uveřejněné aktualizované 4 dokumenty se vztahují k identifikaci chemických látek s persistentními, bioakumulativními a toxickými (PBT) vlastnostmi a vlastnostmi vysoce perzistentními a vysoce bioakumulativními (vPvB) a týkají se:

tručných pokynů:

  • části C (verze 3.0) – hodnocení PBT/vPvB

Úplná revize zohledňuje provedenou aktualizaci referenčního pokynu R 11 (verze 3.0). Hlavní změny aktualizace tvoří:

  • aktualizace tabulky C4. 1 „Screening informací k persistenci, bioakumulaci a toxicitě (PBT)“;
  • aktualizace oddílu „Závěry o PBT nebo vPvB vlastnostech“;
  • aktualizace vzájemného odkazování a spojení s revidovanými kapitolami referenčního pokynu R.11.

 

referenčních pokynů:

  • R.11 (verze 3.0) – hodnocení PBT/vPvB

Revize tohoto dokumentu byla nezbytná v oddílech, které se vztahují k přístupu vědeckého hodnocení, protože zohledňuje současný vědecký a technický vývoj v této oblasti, včetně přijatých nebo revidovaných OECD metodik (TGs).

Hlavní změny aktualizace tvoří:

  • aktualizace oddílu R.11.4.1.1 „Hodnocení perzistence“ a další související pododdíl a graf;
  • aktualizace oddílu R.11.4.1.2 „Hodnocení bioakumulace“ a další související pododdíl a graf;
  • aktualizace oddílu R.11.4.1.4 „Závěry o PBT nebo vPvB vlastnostech“;
  • aktualizace oddílu R.11.4.2.2 „Hodnocení látek obsahujících více složek, nečistot a nebo aditiv“;
  • aktualizace přílohy R.11 – 3 „Hodnocení PBT vlastností UVCB ropných látek“;
  • aktualizace vzájemného odkazování a spojení s revidovanými kapitolami referenčních pokynů R.7b a R.7c.

 

  • R 7b (verze 4.0) – specifické pokyny ke sledované vlastnosti

Částečná revize referenčního dokumentu zohledňující problematiku spojenou s revizí referenčního dokumentu R 11 (verze 3.0) ve věci PBT/vPvB vlastností;

Hlavní změny aktualizace tvoří:

  • aktualizace oddílu R.7.9.3.1 o informačních zdrojích o degradačních/ biodegradačních údajích;
  • aktualizace oddílu R.7.9.4.1 o hodnocení degradačních/biodegradačních údajů;
  • aktualizace oddílu R.7.9.5.2 o odvození vhodnosti údajů pro hodnocení  degrability/biodegradability;
  • aktualizace vzájemného odkazování a spojení s revidovanými kapitolami referenčního pokynu R.11.

 

  • R 7c (verze 3.0) – specifické pokyny ke sledované vlastnosti

Částečná revize referenčního dokumentu zohledňující problematiku spojenou s revizí referenčního dokumentu R 11 (verze 3.0) ve věci PBT/vPvB vlastností;

  • aktualizace oddílů R.7.10.1 – R.7.10.8 o bioakumulaci ve vodním prostředí;
  • aktualizace oddílu R.7.10.8 – R.7.10.14 o bioakumulaci v půdě;
  • aktualizace oddílu R.7.10.15 o toxikokinetických údajích savců při hodnocení bioakumulace;
  • aktualizace vzájemného odkazování a spojení s revidovanými kapitolami referenčního pokynu R.11.

Revidované dokumenty byly zveřejněny pouze v anglickém jazyce.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO (ECHA webové stránky)

19.07.2017 13:23

OPŽP: V září bude poslední šance požádat o dotaci na vodohospodářské projekty

V září budete mít poslední šanci požádat o dotaci na projekty vodovodů a kanalizací z Operačního programu Životní prostředí. V nedávné době došlo k několika změnám spočívajícím jednak v úpravě hodnoticích kritérií a jednak v posuzování podmínek přijatelnosti, se kterými bychom vás rádi seznámili.

Poslední výzvy k podávání žádostí o dotaci na vodohospodářské projekty z prioritní osy 1, specifický cíl 1.1 a 1.2, budou vyhlášeny 14. září 2017, a to s číslem 71 a 73. V souladu s harmonogramem výzev budete moci své žádosti podávat od 16. října až do 18. ledna 2018.

Změna hodnoticích kritérií se týká způsobu hodnocení projektů výstavby kanalizací pro obce, u kterých jsou odpadní vody vedeny kanalizačním přivaděčem na čistírnu odpadních vod situovanou v jiné obci. Tyto projekty budou hodnoceny ve stejné kategorii jako projekty výstavby čistíren odpadních vod a kanalizací. Náklady na kanalizační přivaděč budou hodnoceny jako náklady na čistírnu odpadních vod a nebudou tak vstupovat do výpočtu nákladovosti na kanalizaci u hodnotícího kritéria „Kanalizace – nákladovost v Kč/EO“.

Další změna spočívá ve flexibilnějším přístupu při posuzování podmínky přijatelnosti „Soulad projektu s platným Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací území krajů“. U projektů 71. a 73. výzvy bude možné naplnění této podmínky prokázat dodatečně po ukončení příjmu žádostí, nejpozději však současně s předložením dokladů dle Přílohy č. 2 – Podklady pro vydání RA a RoPD / RoPD / RoPD (změna), která je součástí Pravidel pro žadatele a příjemce. K této změně jsme přistoupili s ohledem na delší procesy projednávání změn plánů rozvoje vodovodů a kanalizací pro území krajů (PRVKUK). Při podání žádosti o podporu doložte jako podklad pro posouzení přijatelnosti projektu stanovisko příslušného odboru krajského úřadu, že podaná žádost odpovídá návrhu změny PRVKUK.

 

Dokument ke stažení:

Upravená hodnoticí kritéria

19.07.2017 13:09

Konzultace Desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice 2018 - 2027

Energetický regulační úřad informuje účastníky trhu s plynem o zahájení konzultace Desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice 2018-2027. Dokument určený pro veřejnou konzultaci a všeobecné informace k Desetiletému plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice je uveden na internetových stránkách provozovatele přepravní soustavy, společnosti NET4GAS, s.r.o. ZDE.

19.07.2017 11:01

Splachování dešťovkou bude podmíněno dohodou žadatele s vodárnou

Když ministerstvo životního prostředí (MŽP) na konci května spustilo program Dešťovka, v němž rozdává desítky tisíc na zadržování srážkové vody, u mnohých vodárenských společností to vyvolalo zlou krev. Lidem nedošlo, že aby mohli dešťovku splachovat, musejí mít souhlas vodárny. Teď, necelé dva měsíce před spuštěním druhé vlny dotací, je situace daleko klidnější. Podle Deníku.cz došlo k dohodě Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) a Státního fondu životního prostředí (SFŽP). Nově tak udělení dotace na splachování dešťovkou bude podmíněno dohodou žadatele s vodárnou. Platbu za stočné paušálem vidí vodárny jako za nejschůdnější řešení. Více ZDE

 

Zdroj: https://www.denik.cz/

19.07.2017 09:17

Projev ministra Brabce na půdě OSN k udržitelnému rozvoji - Česká republika 2030

První místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec představil na půdě OSN v New Yorku dne 18. července 2017, jak Česká republika naplňuje 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) a jak vnímá svoji budoucnost v roce 2030. Svou vizi ČR zformulovala do dokumentu Česká republika 2030, který v dubnu tohoto roku schválila vláda (více ZDE). Dokument obsahuje podrobné vyhodnocení stavu v různých oblastech a rovněž srovnání s ostatními zeměmi.

 

 

Projev ministra R. Brabce:

 

Vaše excelence, dámy a pánové,

1. Jsem poctěn a potěšen možností představit vám dnes zde, na Politickém fóru na vysoké úrovni, Národní zprávu o implementaci Agendy 2030 v České republice. Hned po přijetí Agendy 2030 v roce 2015 jsme začali promítat její principy do národních politik. V tomto ohledu byla dobrovolná národní zpráva jedinečnou příležitostí podívat se na naše národní priority z hlediska globálních cílů a zanalyzovat zároveň naše slabé a silné stránky.

2. Svou prezentaci začnu nudnou, ale velice důležitou částí našich snah: skutečnost, že hlavnímu koordinačnímu mechanismu udržitelného rozvoje, Radě vlády pro udržitelný rozvoj, předsedá premiér, byla zcela zásadní v zajištění širokého zapojení všech ministerstev, mnoha neziskových organizací, zástupců byznysu, ale i akademického sektoru. Záštita na nejvyšší úrovni ze strany předsedy vlády zajistila nejen faktickou přesnost výsledné strategie, ale také její široké přijetí napříč různými aktéry. Naše národní zpráva byla koordinována ve stejně kooperativním duchu.

3. Jejím hlavním odrazovým můstkem byl kvalitní dokument se silnou analytickou základnou, náš národní strategický rámec udržitelného rozvoje nesoucí název „Česká republika 2030“. Tento dokument pokrývá všechny 3 pilíře udržitelného rozvoje, ale obzvlášť se zaměřuje na 6 klíčových oblastí. Ty nejdůležitější principy, jako je dobré vládnutí nebo lokální, regionální a globální rovina aktivit k udržitelnosti byly navíc od samého počátku součástí našeho uvažování. K jakým výsledkům jsme se tedy dobrali?

4. V rámci sociálního pilíře udržitelného rozvoje jsme obzvlášť silní. V EU vykazujeme nejnižší míru osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením. Jsem hrdý na to, že v celé Evropě je před námi pouze Norsko a Island. Jsme také zdravý a vzdělaný národ, pro který je zásadní rodina, potomci a širší sociální vazby vůbec. Alkohol, cigarety a zplodiny z výfuků a zastaralých topenišť nás ale na druhou stranu táhnou dolů, stejně jako další překážka našeho rozvoje: nerovnost mezi pohlavími. Z vlastní zkušenosti musím říct, že je velmi smutné, že ze 17 členů vlády jsou pouze 2 ženy. Spolu s výraznými rozdíly v odměňování mužů a žen je tohle smutná realita, která přetrvává i přes moderní politiky v této oblasti. Toto musíme změnit.

5. Jsem rád, že můžu bez obav prohlásit, že jsme národ, který se nebojí práce. Naše ekonomika – velmi otevřená a závislá na zahraničním obchodě – kontinuálně roste. Vedle rekordně nízké nezaměstnanosti vykazuje ČR také nejnižší míru příjmových nerovností v OECD, což z nás dělá favorita v plnění Cíle udržitelného rozvoje č. 10 (SDG-10). Negativní stránkou našeho hospodářství je na druhou stranu skutečnost, že z důvodu dominance automobilového průmyslu, který však zaměstnává spoustu lidí, máme vysokou energetickou náročnost a nízkou efektivitu využívání energie. Je jasné, že přechod na nízkouhlíkovou ekonomiku bude výzvou, ale také nevyhnutelnou součástí naší cesty k dosažení SDG-7.

6. Jako „Pan životní prostředí“ můžu říct, že jsem moc rád, že žiju v krásně zelené zemi v samém srdci Evropy. Lesy, které pokrývají třetinu území ČR, jsou naše národní bohatství. Naše 4 národní parky jsou místy, kde lidé nacházejí nejen čistou přírodu, ale také příležitosti k relaxaci a sběru hub, našemu „národnímu sportu“. Můj hlavní cíl je nejen ještě více chránit nejcennější místa, ale zároveň také přiblížit přírodu lidem. Proto je naší hlavní prioritou do roku 2030 posílení odolnosti přírodních ekosystémů tak, aby si i naše děti mohly užívat přírodu, jako si ji užíváme my. Budeme muset zajistit, aby lidská činnost spolu s pronikáním invazivních druhů nadále neohrožovala existenci nejvzácnějších živočišných a rostlinných druhů. Dalším „horkým“ tématem – doslova – je změna klimatu. V tomto okamžiku čelíme jejím nejzávažnějším dopadům, jakými jsou degradace půdy, sucha a změny v distribuci srážek. Některé z nich byly opravdu šokující co do své intenzity.

7. Co se týká dělby moci, vedle vlády hraje zásadní roli také našich 14 regionů a víc jak 6200 municipalit, které mají obrovský vliv na každodenní životy našich občanů. Vzájemná spolupráce je tedy nejen extrémně důležitá pro Agendu 2030, ale hlavně pro zajišťování základních služeb, jako je například přístup k pitné vodě. Bez úzké spolupráce státu a měst by nebylo myslitelné, aby 98 % populace bylo připojeno k dodávkám pitné vody. Stejně dobré výsledky vykazujeme v nakládání s odpadními vodami. Splavování zbytků zemědělských hnojiv do řek a vodních nádrží však zůstává velkou výzvou. Co se týká spolupráce a participace obecně, je povzbuzující vidět, že se zapojování občanů zlepšuje – počet Lokálních akčních skupin roste, stejně jako počet měst a vesnic zapojených v Místní Agendě 21. Obecně však s ohledem na SDG-11 musíme zařadit vyšší rychlost a zaměřit se na regionální příjmové nerovnosti a rozdíly v kvalitě životního prostředí.

8. Ani globální úrovni si ČR, která je relativně malou zemí, nevede špatně. Aktivně podporujeme globální aktivity k udržitelnému rozvoji a v tomto smyslu jsme se také zavázali splnit mezinárodní cíle. Česká republika čerpá ze své tranzitivní zkušenosti a ve světě vystupuje na obranu lidských práv, nerovnosti mezi pohlavími a dobrého vládnutí. Během vyjednávání Agendy 2030 jsme konzistentně podporovali SDG 16 a s ním spravedlivé, mírové a inkluzivní společenské uspořádání. V tomto duchu jsme přistoupili také k našemu nadcházejícímu předsednictví v ECOSOCU a vybrali jsme jako prioritu právě téma participace. A protože je důležité jít příkladem, jsem hrdý na to, že vás můžu na tomto místě informovat, že Česká republika je jednou ze zemí s největším nárůstem prostředků na oficiální rozvojovou pomoc v roce 2016 – meziroční nárůst o více než 29 %. Samozřejmě víme, že i dál musíme usilovat o posílení koherence politik a nárůstu ODA do výše našeho národního závazku, který činí 0,33 % HND.

9. Udržitelný rozvoj není myslitelný ani bez správného vládnutí a institucí, které vycházejí vstříc občanům. Proces hodnocení dopadů regulace, které je součástí českého legislativního procesu od roku 2007, může být jedním z příkladů, skrze který se snažíme tento cíl plnit. I tak jsme však ještě daleko od kýžené úrovně fungování veřejných institucí. Pro mě osobně je nejvíce znepokojující skutečnost, že důvěra našich občanů v hlavní úřady byla v roce 2014 pouze 51 %, daleko za nejlepšími evropskými státy.

10. Stejně jako pro každou jinou oblast, i pro Agendu 2030 bude zásadní, jak o ní budeme informovat. Principy udržitelného rozvoje jsou v tomto ohledu velkou výzvou, a abychom je mohli lidem opravdu přiblížit, musíme o nich informovat srozumitelně. Na tomto místě postačí, když zmíním dva příklady: ambasadoři Cílů udržitelného rozvoje v České republice a Ceny SDGs, které jsme udělili poprvé v květnu tohoto roku. Posledně jmenovaná soutěž – první svého druhu v Evropě – byla zorganizována konsorciem veřejných institucí a Asociací společenské odpovědnosti a měla za cíl vyznamenat projekty, které přispívají k implementaci SDGs v ČR. Celkově se do ní přihlásilo 215 projektů a tento obrovský zájem jen potvrdil, že mezi soukromými firmami je velká chuť měnit plány ve skutečnost.

11. Spolupráce na cenách SDGs mezi veřejným a soukromým sektorem ukázala nutnost v otázkách komunikace hlavních priorit úzce spolupracovat. Taťána Gregor Brzobohatá vám nyní představí vizi občanské společnosti.

12. Dámy a pánové, jak kdysi řekl Antoine de Saint-Exupéry, „naši Zemi nedědíme po předcích, ale půjčujeme si ji od našich dětí“. Jednejme v tomto duchu. Děkuji.

 

19.07.2017 08:05

ERÚ aktualizoval výkladové stanovisko

Energetický regulační úřad jako správní orgán s působností výkonu regulace v energetických odvětvích a výkonu dozoru nad dodržováním povinností stanovených zákonem č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, vydává podle ustanovení § 17e odst. 1 písm. d) energetického zákona výkladové stanovisko k přílohám č. 2 až 5 a 15 až 16 k vyhlášce č. 404/2016 Sb., za účelem sjednocení sestavování výkazů pro zpracování zpráv o provozu soustav v energetických odvětvích. Toto aktualizované výkladové stanovisko na základě vyhodnocení prvního sběru dat pro zpracování zpráv o provozu tepelných soustav ČR zpřesňuje a doplňuje zejména definice a popis kontrol ve výkazech, které se týkají vykazování výroby tepla. Toto výkladové stanovisko nahrazuje předchozí výkladové stanovisko č. 1/2017 ze dne 31. ledna 2017.

 

Dokument ke stažení:

Vykladove_stanovisko_elektro_teplo_11_2017.pdf (350 KB)

18.07.2017 18:58

Bude Česko lithiovou velmocí?

Nejnovější průzkumy potvrzují, že ČR má nejbohatší ložiska lithia v celé EU. Dokonce by se v Krušných horách mělo nacházet 6 procent světových zásob lithia. Druhé podobné je jen v Srbsku. Tento kov je považován za surovinu budoucnosti, používá se totiž pro výrobu baterií pro nejmodernější technologie včetně elektromobilů. Jedním z míst kde se by dalo těžit, je Cínovec v Krušných horách. Jediným povolením k těžbě zatím disponuje soukromá firma, kterou ovládá investiční fond miliardáře Karla Janečka. Kdy se začne kov těžit? Ptejte se dnes v 90' ČT24 Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně. Záznam pořadu ZDE (článek ZDE).

18.07.2017 10:47

Návrh vyhlášky o dokumentaci staveb

K přípravě návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhlášky č. 62/2013 Sb., bylo přistoupeno v souvislosti s projednávaným návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, který přináší, kromě jiných změn, změnu věcné příslušnosti obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů v případě vedení společného řízení, kterou je třeba také zohlednit v prováděcí vyhlášce. Změna vyhlášky č. 499/2006 Sb. vyvolá zároveň změnu vyhlášky č. 169/2016 Sb., o stanovení rozsahu dokumentace veřejné zakázky na stavební práce a soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr v platném znění, která je prováděcím právním předpisem k zákonu č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.

Prvním cílem navrhované právní úpravy vyhlášky č. 499/2006 Sb. je návrh nových příloh v souvislosti s novelou stavebního zákona, která umožňuje vést společné řízení (územní a stavební) nejen u staveb v působnosti obecného stavebního úřadu, ale též u staveb drah, staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, staveb vodních děl a staveb v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu. Společné řízení bude možné vést také v případě souboru staveb, které budou v působnosti různých (výše uvedených) stavebních úřadů.

Druhým cílem je doplnění nových příloh v reakci na požadavky aplikační praxe. Nově se upravuje obsah a rozsah dokumentace nebo projektové dokumentace pro některé druhy staveb, konkrétně pro liniové stavby technické infrastruktury, stavby dráhy, stavby dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace nebo pro soubor staveb v areálu jaderného zařízení.

Třetím cílem je odstranění duplicit v jednotlivých přílohách vyhlášky. Duplicitní informace o stavbě a území jsou ve stávající úpravě obsaženy především v průvodní zprávě a v souhrnné technické zprávě. Navrhovaná úprava tuto duplicitu odstraňuje, přičemž je kladen důraz na zachování základní struktury dokumentace, která zůstává jednotná po celou dobu různých fází projektu.

Nedílnou součástí navrhované právní úpravy vyhlášky č. 499/2006 Sb. jsou přílohy, ve kterých je podrobně stanoven rozsah a obsah jednotlivých dokumentací resp. projektových dokumentací, v poslední příloze jsou pak stanoveny obsahové náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a způsob jejich vedení. Počet příloh vzrostl z původních devíti na šestnáct. Nově jsou zpracovány přílohy, které stanoví rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění některých druhů staveb nebo rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení pro stavby v působnosti některých speciálních a jiných stavebních úřadů.

 

Návrh novely vyhlášky č. 499/2006 Sb. obsahuje 16 příloh:

  • v příloze č. 1 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení,
  • v příloze č. 2 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění liniové stavby technické infrastruktury včetně souvisejících technologických objektů,
  • v příloze č. 3 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby dráhy,
  • v příloze č. 4 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace,
  • v příloze č. 5 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění souboru staveb v areálu jaderného zařízení,
  • v příloze č. 6 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území,
  • v příloze č. 7 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území,
  • v příloze č. 8 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení,
  • v příloze č. 9 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení liniové stavby technické infrastruktury včetně souvisejících technologických objektů,
  • v příloze č. 10 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení stavby dráhy,
  • v příloze č. 11 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení stavby dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace,
  • v příloze č. 12 je stanoven rozsah a obsah projektové dokumentace pro ohlášení stavby uvedené v § 104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona nebo pro vydání stavebního povolení,
  • v příloze č. 13 je stanoven rozsah a obsah projektové dokumentace pro provádění stavby,
  • v příloze č. 14 je stanoven rozsah a obsah dokumentace skutečného provedení stavby,
  • v příloze č. 15 jsou stanoveny náležitosti dokumentace bouracích prací,
  • v příloze č. 16 jsou stanoveny obsahové náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a způsob jejich vedení.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

Platné znění

18.07.2017 09:07

REACH: Překlad Pokynů pro sdílení údajů a aktualizace požadavků na látky obsažené předmětech

Aktualizované Pokyny pro sdílení údajů publikované (verze 3.1)v lednu 2017 byly přeloženy do 23 jazyků členských zemí EU a jsou nyní dostupné na webových stránkách ECHA.

V těchto pokynech jsou popsány mechanismy sdílení dat pro zavedené a nezavedené látky podle nařízení REACH, *obsahují praktická doporučení, která by měla podnikům pomoci splnit jejich povinnosti ohledně sdílení údajů, a zahrnují podrobný popis následujících postupů:

  • utváření fóra SIEF,
  • sdílení údajů pro zavedené látky (v rámci fóra SIEF) a možné spory týkající se sdílení údajů,
  • sdílení údajů pro nezavedené látky a možné spory týkající se sdílení údajů,
  • povinné společné předložení údajů.

 

Další informace

 

Aktualizované Pokyny ohledně požadavků na látky obsažené v předmětech

Aktualizované Pokyny ohledně požadavků na látky obsažené v předmětech (verze 4.0) byly zatím zveřejněny pouze v anglickém jazyce. Na překladu do dalších jazyků členských zemí EU se v současné době pracuje.

Pokyny ohledně požadavků na látky obsažené v předmětech (dále pokyny) budou užitečné pro společnosti, které dovážejí nebo vyrábějí předměty.

Pokyny vyjasňují povinnosti společností, které pro ně vyplývají z nařízení REACH, tj.:

- komunikovat se zákazníky:

  • podle čl. 33 odst. 1 nařízení REACH každý dodavatel předmětu obsahujícího látku, která splňuje kritéria uvedená v článku 57 nařízení REACH a je identifikována podle článku 59 odst. 1, v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních poskytne příjemci předmětu dostatek informací umožňujících bezpečné použití předmětu, včetně alespoň názvu látky;
  • podle čl. 33 odst. 2 nařízení REACH na žádost spotřebitele každý dodavatel předmětu obsahujícího látku, která splňuje kritéria uvedená v článku 57 nařízení REACH a je identifikována podle článku 59 odst. 1, v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních poskytne spotřebiteli předmětu dostatek informací umožňujících bezpečné použití předmětu, včetně alespoň názvu látky; Příslušné informace musí být poskytnuty zdarma do 45 dní po obdržení žádosti a

- oznamovat přítomnost látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC) v dovážených nebo vyráběných předmětech Agentuře pro chemické látky (ECHA). SVHC látky jsou uvedeny na Kandidátském seznamu, který je pravidelně ECHA doplňován.

Aktualizované pokyny zahrnují také nové příklady, které šířeji vyjasňující rozsah povinností společností ve vazbě na rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 10. září 2015 (případ C-106/14). Podle pravidel se legislativní povinnosti týkají také jednotlivých předmětů, které jsou součástí komplexních předmětů, jako např. součástky automobilu nebo pračky. Byly také aktualizovány a zpřesněny dříve uvedené příklady.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

17.07.2017 12:47

Na Kandidátský seznam byla zařazena další látka SVHC

ECHA zařadila na Kandidátský seznam látku PFHxS. Dále byly aktualizovány záznamy pro bisphenol A a čtyři ftaláty přidáním vlastnosti endokrinního disruptoru pro lidské zdraví. Kandidátský seznam nyní obsahuje 174 látek.

Kandidátský seznam (dále KS) obsahuje látky, které mohou mít vážný dopad na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Látky nyní zařazené nebo aktualizace látek na KS, jejich vlastnosti a příklady použití:

 

  1. Perfluorohexane-1-sulfonic acid and its salts (PFHxS): látka je vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (vPvB). Dosud není registrována podle nařízení REACH. Používá se např. jako změkčovadlo, povrchově aktivní látka, smáčedlo, inhibitor koroze a do pěnových hasicích přístrojů;
  2. 4,4'-isopropylidenediphenol (bisphenol A, BPA) (EC 201-245-8, CAS 80-05-7), Francie navrhla jako látku s vlastnostmi endokrinního disruptoru pro lidské zdraví. BPA je již v KS zapsán z důvodu toxicity pro reprodukci. Používá se při výrobě polykarbonátu, jako tvrdidlo pro epoxidové pryskyřice, antioxidant při zpracování PVC a při výrobě termopapíru;
  3. Benzyl butyl phthalate (BBP) – EC 201-622-7, CAS 85-68-7. Používá se do lepidel, tmelů a nátěrových hmot;
  4. Bis(2-ethylhexyl) phthalate (DEHP) – EC 204-211-0, CAS 117-81-7. Používá se jako změkčovadlo v polymerech (PVC);
  5. Dibutyl phthalate (DBP) – EC 201-557-4, CAS 84-74-2. Používá se jako změkčovadlo v polymerech (PVC);
  6. Diisobutyl phthalate (DIBP) – EC 201-553-2, CAS 84-69-5. Používá se pro povrchové úpravy, plnidla, tmely, omítky, modelovací hmoty a polymery.

 

Evropská komise rozhodla identifikovat BBP, DEHP, DBP a DIBP jako endokrinní disruptory pro lidské zdraví podle čl. 57 písm. f) nařízení REACH. Tyto ftaláty jsou již zahrnuty do KS jako látky toxické pro reprodukci (kategorie 1B) a jsou rovněž uvedeny v příloze XIV nařízení REACH.

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 174 SVHC látek, z nichž 43 látek již bylo zařazeno do přílohy XIV nařízení REACH tj. seznam látek podléhajících povolení.

Po zařazení látky do KS vyplývají společnostem zákonné povinnosti, které se mohou vztahovat na látky samotné, ve směsích nebo v předmětech. Každý dodavatel předmětů obsahujících látku z KS v koncentraci vyšší než 0,1% hm. musí poskytnout dostatek informací příjemcům předmětu a spotřebitelům. Kromě toho, dodavatelé a výrobci předmětů obsahujících látku z KS musí do 6 měsíců po jejím zařazení podat oznámení agentuře ECHA.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

17.07.2017 12:29

Každou osmou baterii vyhazujeme předčasně

Množství baterií uvedených v České republice do prodejní sítě se podle dat společnosti ECOBAT za posledních 7 let zvýšilo o 19 procent. Dobrou zprávou je, že ve srovnání s minulostí lidé více kupují alkalické baterie, které jsou výkonnější a mají delší životnost, na úkor dříve převažujících levnějších zinkových baterií. Naopak rezervy máme v efektivním využívání baterií. Například ekonomicky výhodnější i ekologicky šetrnější dobíjecí baterie se v posledních letech na celkových prodejích podílejí jen 15 až 22 procenty. Zároveň přibližně každou osmou baterii vyhazujeme předčasně – tedy už když je vybitá ani ne z poloviny. Snižovat spotřebu baterií se nám nedaří, roste proto význam jejich recyklace.

Během posledních let se zcela změnil poměr prodávaných nenabíjecích, tj. primárních, baterií. Více se dnes využívají výkonnější alkalické baterie na úkor dříve převažujících levnějších zinkových baterií. „V roce 2006 se v České republice prodalo dvakrát více méně kvalitních zinko-chloridových baterií. Tato situace se však rychle začala měnit, takže v roce 2016 se u nás naopak prodalo dvakrát více kvalitnějších alkalických baterií,“ říká Petr Kratochvíl, jednatel společnosti ECOBAT a dodává: „Spíše, než environmentální uvědomění uživatelů má na tento příznivý trend vliv změna obchodní politiky distributorů a prodejců baterií, protože ceny kvalitnějších alkalických baterií se oproti minulosti výrazně přiblížily cenám těch levnějších“. 

 

Dobíjecí baterie nevyužíváme dostatečně

Metody, jak prodloužit životnost baterií a tím i snížit jejich spotřebu, jsou dostupné. Jde například o používání dobíjecích baterií, repasování akumulátorů nebo lepší využívání reálné životnosti baterie. Realita je však taková, že dobíjecí baterie tvoří jen pětinu až šestinu všech baterií prodávaných v České republice. Počáteční investice do nákupu nabíječky a dobíjecích baterií bývá sice desetkrát vyšší, celková ekonomická bilance je však příznivější ve prospěch nabíjecích baterií. Jejich životnost je mnohonásobně delší, protože proces nabíjení můžeme opakovat v některých případech až tisíckrát. Mezi lidmi však stále převládá ryze spotřební přístup, kdy volí jednorázové baterie, a poté, co doslouží, je vyhodí a pořídí si nové. „Těžko odhadnout důvody, proč tomu tak je, někoho zřejmě odradí vyšší pořizovací náklady u dobíjecích baterií, někdo prostě volí jednodušší řešení a dává přednost jednorázovým bateriím, u kterých nemusí myslet na to, aby je dal včas nabít,“ vysvětluje Petr Kratochvíl z ECOBATu.

 

Zhruba každé osmé baterie se zbavujeme předčasně

Testování baterií, které proběhlo na třídicí lince v Kladně, kam jsou sváženy baterie odevzdané k recyklaci, ukázalo, že 13 procent baterií, které lidé vyhodili, mělo v okamžiku testování více než 50 procent z původní kapacity. „V testu jsme se zaměřili na nejčastěji používané mikrotužkové a tužkové nenabíjecí baterie. U všech baterií jsme provedli testy vybíjení na hodnotu napětí 0,9 V a z toho jsme odvozovali, jaká byla kapacita baterie v okamžiku před provedením našeho testu. Může se zdát, že 13 procent baterií není vysoké číslo, ale těchto 13 procent na druhé straně představuje více než 200 tun baterií, které nemusely skončit jako neužitečný odpad,“ uvedl Petr Kratochvíl. Z poloviny vybitá baterie nemusí obstát u energeticky náročnějších zařízení, jako je třeba autodráha, ale velmi dobře poslouží v kuchyňské váze nebo v hodinách, kde může bez problémů sloužit i několik dalších let.

 

Snížit spotřebu baterií nám nejde, roste význam recyklace

Ideálním řešením, jak snižovat negativní dopady používání baterií na životní prostředí, je snižovat jejich spotřebu. I přes nové trendy a možnosti však jejich spotřeba naopak roste. „Je zřejmé, že i v příštích letech bude snaha o důsledný sběr a recyklaci co největšího množství použitých baterií tím hlavním nástrojem, jak snižovat ekologickou zátěž plynoucí z jejich používání,“ dodává Kratochvíl.

 

 

Čtěte také:

Díky recyklaci baterií získáme cenné kovonosné suroviny k dalšímu využití

 

17.07.2017 09:45

Vyjádření MMR: Územní plán a odpojování objektů od CZT a územní energetické koncepce

Odbor územního plánování MMR zpracoval na podnět pracovních skupin pro podporu implementace programů zlepšování kvality ovzduší vyjádření, v němž odůvodnil nemožnost zakazovat odpojování stávajících objektů od centrálního zásobování teplem prostřednictvím regulativů územního plánu. Vyjádření řeší rovněž způsob promítnutí územní energetické koncepce do územního plánu.

 

 

Dokument ke stažení:

vyjádření

17.07.2017 08:14

Vědci: Vlasy dokážou zbavit vodu ropy

Běžný odpad práce každého kadeřníka, tedy odstřižky vlasů, by patrně bylo možné využívat při odstraňování následků ropných katastrof  na vodě. Tvrdí to alespoň výzkumníci z University of Technology Sydney, podle nichž je to mimořádně levný čisticí materiál.

Vědci pracují s krátkými odstřižky, dlouhé nechávají výrobcům paruk. „Vlasy jsou přirozeným biosorbentem, který dokáže pojmout trojnásobek až devítinásobek své hmotnosti v mastných látkách,“ tvrdí autorka nápadu Rebecca Pagnucciová. Připomíná, že sanační efekt pozorujeme při maštění vlasů.

Pagnucciová dokončuje studii, v jejímž rámci chce svá zjištění důkladně prověřit. Jednou z výhod vlasů je pak i to, že je lze od chemikálií jednoduše vyprat a znovu použít. Autorka věří, že vyvolá revoluci v boji proti znečištění vod ropnými produkty.

 

Zdroj: E15

17.07.2017 07:46

S ratifikací Pařížské dohody souhlasí sněmovní výbory

Pařížskou klimatickou dohodu proti globálnímu oteplování Sněmovna v září s největší pravděpodobností schválí. Zahraniční výbor i výbor pro životní prostředí minulý týden souhlas s ratifikací dohody doporučily. Senát ratifikaci schválil bez větších potíží již v dubnu. Souhlas obou parlamentních komor ratifikační proces nicméně neukončí. Smlouvu musí ve finále stvrdit ještě prezident.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE