Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

28.03.2016 10:41

EIA: Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu nových dálnic

Nejčernější možný scénář pro stavby nových silnic a dálnic začíná být skutečností. Kvůli problémům se studiemi vlivu na životní prostředí nebude možné desítky miliard korun investovat letos, ale až příští rok. Mimo jiné se nezačne stavět 88 kilometrů nových dálnic, s nimiž se počítalo.

Takový vývoj předpokládá materiál, který poslalo tento týden ministerstvo do meziresortního připomínkového řízení. Jednání s Evropskou komisí o výjimce totiž neskončila úspěšně - ústupky navrhované Bruselem situaci neřešily. Ministerstvo dopravy se pokoušelo vyjednat výjimku s Evropskou komisí déle než osm měsíců. Nakonec se však odhodlalo k ráznému kroku: všechny stavby projdou novým posouzením EIA. Ministerský plán počítá s tím, že se nová stanoviska EIA začnou vypracovávat okamžitě. Ředitelství silnic a dálnic je už začíná zadávat pro jednotlivé stavby v malých soutěžích do hodnoty dvou milionů korun. Více ZDE

 

Čtěte také - dokumenty:

Stát má plán pro přípravu klíčových staveb, které mají stará stanoviska EIA (30.3.2016)

 

Zdroj: iDNES.cz

25.03.2016 04:54

Nová Priorita se vrací k zvýhodněným půjčkám od Státního fondu životního prostředí

Březnové vydání Priority Státního fondu životního prostředí čtenářům přibližuje prostřednictvím rozhovoru se starostou Znojma a předsedou sdružení obcí Vodovody a kanalizace Znojemsko Vlastimilem Gabrhelem, jak v praxi pracovat se zvýhodněnými půjčkami od Státního fondu životního prostředí ČR. Představuje i nově vyhlášenou 36. výzvu OPŽP a Písek jako „chytré město". Hlavní téma Priority však míří do jihočeského města Písek, které se podpisem memoranda s Ministerstvem životního prostředí přihlásilo k iniciativě takzvaných chytrých měst. V dalším textu se Priorita soustředí na středočeskou Příbram, kde za pomoci dotace z Operačního programu Životní prostředí zmodernizovali tamější zimní stadion, na jehož ledových plochách příbramští a nejenom oni bruslí i v parných letních dnech. 

 

Dokument ke stažení:

Priorirta 3/2016

24.03.2016 16:00

Legislativní rada vlády přerušila projednávání novely stavebního zákona

VÝSLEDEK Návrh stavebního zákona měla dnes na programu Legislativní rada vlády. Návrh zákona, kterým se mění zákon č.183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony předkládá Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR).

Novela stavebního zákona má podle předkladatele přinést zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. koordinované řízení.  Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů.

Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, kde jsou změny vyvolané nutností upravit v právním řádu výkon působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu ke koordinaci procesů povolování projektů společného zájmu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví hlavní směry transevropské sítě.

 

MMR ČR: Na závěr Legislativní rada vlády s ohledem na rozsah a povahu připomínek svého stanoviska projednání návrhu se souhlasem předkladatele, respektive ministryně Karly Šlechtové, přerušila, a navrhla předkladateli, aby návrh zákona upravil podle připomínek návrhu stanoviska Legislativní rady vlády, zpravodajských zpráv a závěrů projednání, a Legislativní radě vlády upravený návrh předložil k jeho opětovnému projednání. Výsledek JEDNÁNÍ LRV: Legislativní rada vlády přerušila projednávání.

24.03.2016 12:58

Za výkup kovových odpadů na nepovolených pozemcích padla další pokuta

Už druhou pokutu, tentokrát ve výši 150 tisíc korun, uložili inspektoři z oddělení odpadového hospodářství České inspekce životního prostředí v Olomouci provozovateli sběrny. Ta podle inspekce porušila zákon o odpadech tím, že téměř dva roky prováděla sběr a výkup kovových odpadů na pozemcích, které k tomu nebyly příslušným krajským úřadem povolené. Za stejný správní delikt byl účastník řízení inspekcí pokutován už v roce 2013 částkou 70 tisíc korun. „Dříve uložená pokuta 70 tisíc korun zřejmě neměla pro provozovatele výchovný účinek, protože pokračoval v provozu zařízení v rozporu se zákonem o odpadech, aniž by si obstaral zákonem předepsané povolení. Proto jsme udělili pokutu další, vyšší,“ řekl Radek Pallós, ředitel Oblastního inspektorátu v Olomouci.

24.03.2016 09:27

CHLP novinky: Seznam látek CLP v jedné tabulce, pokyny v češtině a vyjímky pro olovo a kadmium

Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) zveřejnila seznam harmonizovaných klasifikací a označení nebezpečných látek v jediném souboru MS Exel. Tabulka byla aktualizována ke dni 9. 3. 2016 a slouží pouze pro informační účely - více ZDE. ECHA také uveřejnila aktualizované Pokyny k požadavkům na informace a posuzování chemické bezpečnosti kapitolu R 12- Deskriptory použití nově v českém jazyce - více ZDE.

ECHA zpřístupnila dne 16. března 2016 novou webovou stránku, která umožní následným uživatelům chemické látky zpracovat mapu jejího použití a tak poskytovat registrantům informace o používání chemických látek a podmínkách jejich použití - více ZDE.

Dále na březnových jednáních výbory RAC a SEAC přijaly stanoviska k návrhům na omezení, odsouhlasily žádosti o povolení a přijaly stanoviska k návrhům na harmonizované klasifikace a označení - více ZDE.

Evropská komise připravuje prodloužení vyjímek pro použití olova a kadmia ve skle v rámci směrnice RoHS 2 a to na základě žádosti průmyslových asociací. Vyjímka se má týkat Olovo ve skle pro optické účely a Kadmia a olova ve filtračním skle a skle používaném pro etalony odrazivosti. Více ZDE.

 

24.03.2016 08:03

Připomínky: Návrh novely vyhlášky o energetickém auditu a posudku

Ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku. Návrh vyhlášky například stanovuje v případě podnikatele, který není malým nebo středním podnikatelem, zpracovat energetický audit na energetické hospodářství, které má spotřebu energie vyšší než 700 GJ (194 MWh) za rok.

Dále se zpřesňuje úprava činnosti energetického specialisty, rozšířuje se rozsah energetického auditu o oblast dopravy, dochází ke zpřesnění termínu „energetické bilance“, zpřesnějese v jakých jednotkách se vyhodnocuje ekologické hodnocení, doplnují se nové požadavky na zpracování energetických posudků, mění se přílohy včetně přílohy č. 6 - ekologické hodnocení. Vyhláška by měla být účinná patnáctým dnem po jejím vyhlášení. Termín pro připomínky je stanoven na 15. dubna 2016. Více ZDE

 

24.03.2016 07:21

Němci budou dotovat zelenou energii z ciziny

I v Česku by časem mohly stát solární či větrné elektrárny, které by dotovali němečtí spotřebitelé elektřiny. Už letos si rozšíření německé podpory pro  zahraniční výrobny vyzkouší v pilotních projektech Lucembursko a Dánsko. Pilotní aukce by měly zajistit výstavbu solárních parků s výkonem 100 megawattů.

Novinka vychází z německého zákona o podpoře obnovitelných zdrojů. Evropská komise do něj prosadila závazek, že Německo po roce 2017 otevře aukce o podporu pro nové elektrárny zahraničním výrobnám, a to až do výše pěti procent výkonu instalovaného v daném roce.

Berlín si klade tři základní podmínky pro otevření svého systému podpory pro zahraniční zájemce. Mezi vládami musí existovat mezinárodní smlouva o mechanismu aukcí a vyplácení podpory,  partnerská země musí otevřít svůj systém podpory pro německé investory a elektřina ze zahraniční zelené elektrárny musí fyzicky dotéct do Německa. Více na E15 ZDE.

 

Zdroj: E15

24.03.2016 07:12

Pozvánka na ENERGO SUMMIT

Dne 10. 5. 2016 se uskuteční 2. ročník vrcholné události energetického sektoru – ENERGO SUMMIT s mezinárodní účastí řečníků. Summit je součástí veletrhu FOR ENERGO, který se koná v termínu 10. – 13. května 2016 v PVA EXPO PRAHA Letňany. Registrace je již spuštěna a vzhledem k rychle se plnící kapacitě doporučuje organizátor rezervovat si místo včas

ENERGO SUMMIT se věnuje zásadním tématům současného světa energií, o kterých budou hovořit přední odborníci z České republiky i zahraničí. Program je rozdělen do tří bloků: Energetická unie a její výzvy, Dekarbonizace: příležitosti a rizika a Budoucnost české energetiky. Summit bude moderovat PhDr. Přemysl Čech, který již přes 30 let pracuje jako redaktor a moderátor v České televizi. Generálním partnerem je Skupina ČEZ a dalším partnerem summitu i veletrhu je Skupina ÚJV.  Záštitu nad summitem převzal Úřadu vlády, Ministerstva obchodu a průmyslu, Visegrádská skupina a nově také předseda vlády Bohuslav Sobotka. Místem konání je nově otevřený Kongresový sál, který má kapacitu až 650 osob a je vybaven nejmodernější AV technikou.

Bližší informace o Energo Summitu včetně celého programu naleznete zde.

Registrovat se můžete zde.

23.03.2016 17:28

Odpady v Olomouckém kraji možná bude likvidovat plazmová spalovna

O pořízení moderní technologie plazmového zplyňování odpadu uvažují samosprávy v Olomouckém kraji, které tímto způsobem chtějí v budoucnu ročně zlikvidovat až 100 000 tun zbytkového odpadu z celého regionu. Vybudování plazmové spalovny bude stát 1,5 až dvě miliardy korun, přičemž úřady nyní zjišťují možnosti financování projektu. Původně se počítalo s vybudováním klasické spalovny odpadu v Přerově, v přípravě projektu se ale kvůli odporu místních obyvatel nepokročilo.

Mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová řekla, že podle nového plánu odpadového hospodářství by občané Olomouckého kraje v následujících letech měli ročně vyprodukovat zhruba 160.000 tun zbytkového směsného komunálního odpadu. Města a obce ho ale od roku 2024 nebudou moci ukládat do země. Přibližně 100 000 tun odpadu by mohlo být zlikvidováno pomocí plazmového zplyňování, což je podle Navrátilové nová technologie.

Spolek Odpady Olomouckého kraje, který sdružuje obce a města s více než dvěma třetinami obyvatel regionu, proto už zahájil spolupráci s firmou PGP Terminal, jež se na plazmové zplyňování specializuje a vlastní v Česku licenci na kanadskou technologii Westinghouse Plasma Corporation. "Chtěli bychom, aby zvolené řešení co nejméně zatěžovalo životní prostředí. Velký důraz klademe také na zvýšení materiálového využití směsného komunálního odpadu a v neposlední řadě i zhodnocení jeho energetického potenciálu," uvedla koordinátorka systému odpadového hospodářství v kraji Zuzana Ochmanová.

Podle generálního ředitele PGP Terminal Petra Břenka technologii plazmového zplyňování nelze srovnávat s klasickými spalovnami, protože pracuje při mnohem vyšších teplotách. "Jde o zařízení, v němž dochází k přeměně odpadu na prvky a jednoduché sloučeniny, například vodík, oxid uhelnatý a vodu. V zařízení se při teplotách okolo 3000 stupňů Celsia odpad transformuje na syntetický plyn, z něhož se po pročištění vyrábí elektřina, teplo nebo palivo pro automobily," uvedl Břenek. Vedlejším produktem procesu je sklovitá tavenina, kterou lze využít ve stavebnictví.

Konečné rozhodnutí o tom, zda se spolek pustí do stavby plazmové spalovny, podle Navrátilové zatím nepadlo. Vytipována nebyla ani vhodná místa, kde by nová technologie s roční kapacitou 100 000 tun odpadu mohla být postavena. "Může být zprovozněna například v opuštěných průmyslových areálech či v sousedství skládek," uvedla Navrátilová.

Ve spolupráci s hejtmanstvím spolek připravuje také žádost o evropské dotace na vytvoření systému sedmi odpadových center v kraji, z nichž má být slisovaný zbytkový komunální odpad odvážen do spalovny. Velká část odpadu nyní končí v brněnské spalovně. Poplatky za umístění komunálního odpadu na skládky se stále zvyšují. Například Olomouc platí více než 1000 korun za tunu a v následujících letech by se měla částka až zdvojnásobit.

 

Zdroj: ČTK

23.03.2016 15:38

Vegetační klid končí, kácení stromů je lépe nechat až na podzim

Ministerstvo životního prostředí upozorňuje, že vzhledem k poslednímu průběhu počasí se stromy po celé ČR připravují na rozkvět i olistění a ptáci začínají hnízdit. Krátí se tím čas přirozeného útlumu fyziologických a ekologických funkcí dřevin, který obvykle trvá zhruba od začátku listopadu do konce března s ohledem na nadmořskou výšku místa a další charakteristiky konkrétní lokality.

V souladu s ustanovením Vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení MŽP doporučuje provádět kácení dřevin zpravidla v období jejich vegetačního klidu. Proto by obce, správci komunikací i všichni, kteří mají v plánu kácení dřevin v letošním roce, měli tyto plány přehodnotit tak, aby nedocházelo ke zbytečným škodám na životním prostředí.

V případě, že se člověk setká s nepovoleným nebo bezdůvodným kácením stromů, může kontaktovat přímo Českou inspekci životního prostředí ČR. Více na stránkách ČIŽP ČR.

 

Důležité informace k obecné ochraně dřevin:

Zákon 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny

Vyhláška 189/2013 Sb. o ochraně dřevin a povolování jejich kácení ve znění vyhlášky č. 222/2014 Sb.

 

23.03.2016 14:49

Česko oproti průměru EU více skládkuje a méně kompostuje komunální odpad

Na každého Evropana v roce 2014 připadá 475 kg komunálního odpadu, což je o 10 % méně než v roce 2002. Důležité je i to, že od roku 2007 množství odpadů z obcí neustále klesá, přestože ekonomika roste. Informace zveřejnil Eurostat.

Podle nové zprávy Evropského statistického úřadu Česká republika zaostává za evropským průměrem v recyklaci a kompostování. Podle Eurostatu státy EU totiž recyklovaly 28 % komunálních odpadů a kompostovaly 16 % komunálních odpadů. Česko však recyklovalo jen 23 % komunálního odpadů a kompostovalo pouhé 3 % komunálních odpadů. Dále komunální odpad v 19 % spalujeme (průměr EU - 27 %) a z 56 % skládkujeme (průměr EU - 28 %).

Podotýkáme, že teprve od 1. ledna 2015 mají obce povinnost třídit biologicky rozložitelný komunální odpad. Zákon o odpadech dále stanovuje, že na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady.

Za Českou republiku posílá Eurostatu data Český statistický úřad.


Dokument ke stažení:

Download Publication

 

23.03.2016 12:14

Vodní dílo bude nadále součásti pozemku

SCHŮZE UKONČENA Dne 1.3. března byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Dá se očekávat, že největší pozornost určitě přitáhne první čtení novely zákona o ochraně ovzduší, kde Ministerstvo životního prostředí navrhuje přímou kontrolu kotlů v domácnostech. Z návrhu programu schůze vyplývá, že poslanci by se měli novele věnovat již druhý den schůze a to 2. března jako osmý bod.

Poslanci dále v rámci 42. schůze mají na programu další legislativní proces u novely týkající se ukládání CO2 do přírodních horninových struktur a o geologických pracích, biocidů, geneticky modifikovaných organizmů, ochraně zemědělského půdního fondu a nebo novely energetického zákona. Poslanci také projednají zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2014. V pátek 4.3. by měli poslanci schvalovat ve třetím čtením zákony týkající se novely zákona o veřejných zakázkách. Schůze bude zahájena 1. března ve 14 hodin odpoledne.

 

Aktuality:

23.3.:

  • 42. schůze byla dnes ukončena
  • Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu - III. čtení: poslanci dnes hlasovali také o pozměňovacím návrhu poslance Petra Kudely, který se týkal vodní děl - a tedy vodního zákona. Návrh počítal s tím, že by vodní dílo již nebylo součástí pozemku. Vlastník pozemku by tak byl povinen strpět na svém pozemku vodní dílo vybudované před 1. lednem 2002 a jeho užívání. Vlastníku pozemku by náležela náhrada. Pozměňovací návrh evidovaný pod jako C3 nebyl přijat. Zemědělský výbor jako garanční výbor nedoporučil pozměňovací návrh schválit, naopak ministr zemědělství M. Jurečka se k návrhu postavil pozitivně.

 

11.3.:

  • Schůze přerušena do úterý 22. března do 14 hodin.
  • Poslanci podpořili vznik Agentury pro podnikání a inovace. Na starosti bude mít evropské dotace - více ZDE
  • Za vynětí půdy pro stavbu rodinných domů se má platit méně - více ZDE

 

9.3.:

  • Druhým čtením dnes prošel návrh novely energetického zákona, upravující postavení vedení ERÚ - více ZDE
  • Poslanci schválili nový zákon o zadávání veřejných zakázek - více ZDE

     

4.3.: Plán

  • 1. a 2. bod: třetí čtení návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek (ST637 + ST638)

 

3.3.:

  • Interpelace od 14,30 hod:
    • poslanec Adamec ve věci EIA - výsledky vyjednávání v Evropské komisi na primiéra B. Sobotku - ZÁZNAM
    • poslanec Černý ve věci ukončení těžby uranu na Dolní Rožínce na primiéra B. Sobotku -  ZÁZNAM (od 7,20 minuty)
    • poslanec Kalousek ve věci staveb podle nového zákona o vlivu na život. prostředí na primiéra B. Sobotku - neprojednáno
    • poslanec Okleštěk ve věci výkupu kovů ve sběrnách druhotných surovin na ministra životního prostředí R. Brabce - ZÁZNAM (od 5:30 minuty) + ZÁZNAM (pokračování od 3:30 do 4:53 minuty)

 

  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014:
    • Poslanci vzali zprávu na vědomí
    • Zpráva za rok 2014 uvádí, že se zlepšování životního prostředí v ČR zpomaluje. Nejvýrazněji se české životní prostředí zlepšovalo po roce 1989, kdy se zásadně začaly měnit technologie výroby, byla přijata zcela nová legislativa a došlo k výrazné přeměně národního hospodářství. Po roce 2000 měly na postupné zlepšování kvality ovzduší vliv i vstup do Evropské unie a zavedení přísnějších standardů v ochraně životního prostředí spolu s prostředky, díky kterým je možné zlepšování kvality životního prostředí výrazněji financovat. Vliv na zlepšující se trend měla i světová krize, která obecně zpomalila průmysl a produkci, což bylo pro životní prostředí příznivé. Po roce 2010 se však celkový pozitivní vývoj zlepšování životního prostředí postupně zpomaluje. Nejinak tomu bylo i v roce 2014, což potvrzuje nová zpráva o stavu životního prostředí. Nevyhovující je stále kvalita ovzduší, vod i půdy. Naopak jako pozitivní zpráva označuje postupné snižování odběru vod v domácnostech, zvýšení počtu obyvatel připojených na ČOV nebo zvyšující se podíl veřejné dopravy v osobní přepravě. Více ZDE
       

2.3.:

  • Novela zákona o ochraně ovzduší: Návrh novely zákona prošel prvním čtením. Novelu dále projedná Výbor pro životní prostředí jako výbor garanční. Novelu také projedná výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a také ústavně právní výbor. Návrh poslance Zahradníka na zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení ani na vrácení návrhu zákona navrhovali k dopracování nebyl přijat. Navržená lhůta pro zkrácení pro projednání zákona ve výborech o deset dnů také nebyla poslanci schválena. Kritici předlohy poukazují možný na zásah do práva na nedotknutelnost obydlí. Zastánci naopak mluví o právu na příznivé životní prostředí. První čtení trvalo přibližne jednu hodinu.
  • Geneticky modifikované organizmy: Návrh novely zákona prošel prvním čtením. Novelu dále projedná Výbor pro životní prostředí jako výbor garanční a také výbor zemědělský.
  • Zákon o daních z příjmů (NZDP):
    • VaV - poslanci schválili pozměňovací návrh týkající se výdajů vynaložených na výzkum a vývoj zahrnované do odpočtu (§34b). Nově tak bude možné zahrnout služby, které souvisí s realizací projektu výzkumu a vývoje a které spočívají v ověření nebo prokázání toho, že výsledek výzkumu a vývoje splňuje požadavky stanovené právními předpisy, pokud výdaje na ověření nebo prokázání nebyly zahrnuty do odpočtu u jiného poplatníka
    • Výroba elektřiny - Nově se daňové zvýhodnění bude týkat provozovatelů malých elektráren o výkonu do 10 kWp. Daňové slevy budou platit už od začátku letošního roku. Nyní jsou příjmy z provozování výroben elektřiny zdaňovány jako příjem z jiného podnikání, k němuž je třeba podnikatelské oprávnění. Nově například u solárních elektráren s instalovaným výkonem do deseti kilowatt, na které od loňska nemusí být licence, již nepůjde o příjmy ze samostatné činnosti, ale o ostatní příjmy. Podle NZDP příjmy z provozování FVE ve výši do 30.000 korun ročně budou osvobozeny od daně.

 

1.3.:

  • Ukladání CO2: poslanci projednali ve druhém čtení novelu zákona o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur. Garanční Výbor pro životní prostředí projednal návrh zákona a vydal 11. 2. 2016 usnesení - pozměňovací návrhy. Připomínáme, že na minulé schůzi poslanci nesouhlasili se schválením návrhu zákona již v prvním čtení, jak bylo navrhováno Ministerstvem životního prostředí.
  • Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu: poslanec Petr Kudela také podal pozměňovací návrh, který se týká vodní děl - tedy vodního zákona. Návrh počítá s tím, že by vodní dílo již nebylo součástí pozemku. Vlastník pozemku by tak byl povinen strpět na svém pozemku vodní dílo vybudované před 1. lednem 2002 a jeho užívání. Vlastníku pozemku by náležela náhrada. Text pozměňovací návrhu ZDE

 

Anotace:

Ochrana ovzduší

Novela zákona o ochraně ovzduší by měla být od platná 1. června 2016 s výjimkami. Výjimkou by měl být i ponížený imisní limit pro částice PM2,5 z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3 s účinností od 1. lednu 2020.

Novela určitě vzbudí velkou diskuzi, protože navrhuje také zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech.  Navrhuje se zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety.

 

Ukladání CO2

Předložený návrh novely zákona o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o geologických pracích má za cíl lepší provedení ustanovení čl. 3 bodů 2, 4, 15, 16, 20 a 21, čl. 11 odst. 2 a Přílohy I směrnice 2009/31/ES, o geologickém ukládání oxidu uhličitého (směrnice CCS) tak, aby jejich provedení do českého právního řádu bylo v souladu s evropským právem.

Jde o doplnění nových definic (vodní sloupec, geologická formace, oblak oxidu uhličitého, migrace, uzavřením úložiště, doba po uzavření), které jsou obsažené v článku 3 směrnice CCS, dále jde o nápravu chybné poznámky pod čarou (odkaz na zákona EIA), spojené s úpravou znění ustanovení § 7 odst. 2. Posledním bodem je nově zahrnuté provedení první věty přílohy I směrnice CCS do přílohy zákona o geologických pracích.

Tyto změny nemají mít podle navrhovatele (MŽP) žádný reálný dopad, neboť jde čistě o legislativně-technické úpravy, navíc zákon o ukládání CO2 v ust. § 24 stanoví, že ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur na území České republiky nelze do 1. ledna 2020 povolit. Dále je navrhováno, aby Poslanecká sněmovně Parlamentu České republiky vyslovila s tímto vládním návrhem zákona souhlas již v prvém čtení. Novela má být platná patnáctým dnem po dni vyhlášení.


GMO

Pokud projde předpis legislativním procesem, tak stát dostane možnost zakázat pěstování geneticky modifikované plodiny, která je povolená v Evropské unii. Dnes změnu zákona, kterou navrhlo ministerstvo životního prostředí odsouhlasila vláda. Tuto možnost členským státům dala evropská směrnice schválená v březnu, Česká republika by ji ale zatím kvůli chybějící legislativě nemohla využít.

V Česku se pěstuje pouze GM kukuřice, její plochy se stále snižují. V letošním roce její výměra klesla skoro o polovinu na necelých 1000 hektarů. Sklizená GM kukuřice se používá do bioplynových stanic nebo jako krmivo přímo na farmách. V příštím roce se podle ní očekává další pokles plochy.

Novela také ruší povinnost oznamování každého nového geneticky modifikovaného organismu (GMO), který je hodnocený jako nejméně nebezpečný, na uzavřených pracovištích jako jsou například vysoké školy, nemocnice nebo biotechnologické firmy. Jde tedy o použití v laboratořích pro výzkumné účely.

Pokud bude zákon zákonodárci schválen, měl by začít platit od července příštího roku.

 

Biocidy

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Cílem návrhu zákona je provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR.

A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.


Ochrana půdního fondu

Předložený návrh podle navrhovatelů jednak usnadňuje výstavbu rodinných domů na zastavitelných plochách, když k nim nevyžaduje souhlas orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, jednak odstraňuje diskriminační úpravu, podle níž za odnětí půdy, na níž bude vystavěna pozemní komunikace, jsou povinny platit obce a kraje, ne však stát, který jako jediný má zcela nepochopitelně stanovenou výjimku. Poslední novelizační bod říká, že v případě veřejně prospěšných staveb v zastavitelné ploše se odvody za trvale odňatou zemědělskou půdu ze zemědělského půdního fondu nestanoví. Jak výbor pro životní prostředí tak i výbor zemědělský přijal k novele komplexní pozměňující návrhy.


Energetický zákon:

V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona, k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016. Třetí čtení zákona bylo na prosincové schůzi přerušeno a následně na lednové schůzi byla novela navrácena do druhého čtení.

Přehled programu - PSP ČR 42. schůze:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 685/ - druhé / třetí čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - druhé čtení 
  • Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - druhé čtení  (Út 8. 3., 2. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - prvé čtení  (St 2. 3., 8. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 686/ - prvé čtení  (St 2. 3., 9. bod)
  • Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 543/ - třetí čtení 
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny příloh A a C Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech, přijaté v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 711/ - prvé čtení
  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014 /sněmovní tisk 667/  (Čt 3. 3., 4. bod v 11.00 hodin)
 

 

23.03.2016 09:03

Nenechte si ujít: Malé zdroje elektrické energie pracující na principu pyrolýzy a zplyňování

Spolek pro technickou výchovu všech generací a propagaci výsledků vědy a výzkumu ENERGIS 24 pořádá 21. dubna v Brně pro všechny zájemce odborný seminář zaměřený na nové technologie pro energetické využití biomasy a odpadů pyrolýzou a zplyňováním. Podrobný program najdete na www.Energis24.cz, kde probíhá elektronická registrace. Těšit se můžete na 15 odborných příspěvků s danou tematikou včetně představení doplňkových vývojových technologií a nabídky financování. Všechny prezentované technologie jsou použitelné na lokální a komunální úrovni měst a obcí či svazků obcí.

 

Energetické využití odpadů

HEDVIGA Group představí vlastní vývoj zařízení pro pomalý termický rozklad - PTR pneumatik s elektrickým výkonem cca 1 MW, které tato společnost nedávno instalovala na předměstí Londýna. Proč to nebylo možné nejprve Čechách? Svůj pohled nám sdělí Marek Beneš ze společnosti Hedviga i zástupce Odboru odpadů MŽP ČR a možná i Asociace odpadového hospodářství. Své mnohaleté, mnohdy bolestné zkušenosti z instalace demonstrační jednotky vakuové pyrolýzy pneumatik sdělí zástupce platformy pro konverzi odpadů THERISON Karel Prokeš.

Snad z neznalosti nebo ze strachu ve světě používané a k životnímu prostředí ohleduplné technologie ČR často naráží na odpor rádoby odborníků z nejrůznějších ekologických organizací. Staví se proti moderním technologiím, jež se mohou podílet na materiálově energetickém využití odpadů, ovšem již nenabízejí jinou alternativu než zahrabání vysoce výhřevného odpadu do skládek, které se postupem času stávají nebezpečnou časovanou bombou. Díky podobným protestům se nerealizovala celá řada připravených projektů zaměřených do oblasti EVO.

Několik firem již nabízí zařízení pro EVO na lokální a komunální úrovni, které je vyřešené jako celý řetězec navazujících technologií včetně výroby certifikovaného tuhého alternativního paliva TAP vyrobeného z vybraných částí odpadních plastů. Jejich zařízení je použitelné na lokální a komunální úrovni pro větší obce či svazky obcí, pro které to může být zajímavá ekonomická alternativa oproti svozu odpadů do vzdálených spaloven nebo ukládání do skládek. Podobné projekty se už v naší zemi připravují a budeme rádi, když jich bude přibývat. Technickým systémům pro EVO i nové legislativě v oblasti odpadového hospodářství budeme věnovat první dopolední přednáškový blok.

 

Moderní biomasové elektrárny na principu zplyňování
Představení technologií od výkonu několika kW do výkonu více než 2 MW a představení partnerů projektu věnujeme druhý přednáškový blok. Těšit se můžete na první dřevoplynovou instalaci mikrokogenerační jednotky o výkonu 5 kW, pracující v ostrovní aplikaci hájenky umístěné v šumavských lesích, představení česko-slovenské kontejnerové zplyňovací jednotky pro energetické využití dřevní štěpky o výkonu 300 kWel i prezentaci naší nejvýkonnější biomasové elektrárny v Kozomíně. Technologie pro zplyňování biomasy u nás rovněž nemají na růžích ustláno. Pořádání podobných seminářů a publikační činnosti se věnujeme již téměř 10 let a máme zdokumentovanou celou řadu větších či menších pomníčků mnohdy vedoucích k firemním či osobním  ragédiím. Takže se není co divit, že těmto technologiím u nás leckdo nevěří, ve světě však vývoj v naší zemi velice bedlivě sledují. Je tomu již více než 10 let, kdy jsem pořídil snímek Japonců přihlížejících české instalaci KJ pracující na dřevní plyn. Tehdy perspektivu oboru v naší zemi viděl jen málokdo. Ze zvědavosti jsem název společnosti japonských návštěvníků vložil do vyhledávače světového žebříčku firem a k mému velkému překvapení společnost byla svým obratem sprovnatelná s velikosti firem jako NESTLE nebo Boeing, což mne utvrdilo v tom, že dřevní plyn má svoji perspektivu.

 

Moderní technologie u Bor-Biotechnology
V Kozomíně vyrostla moderní biomasová elektrárna pracující na principu zplyňování dřevní štěpky o výkonu 2,1 MWel. Jejich energocentrum je složené z 5 zplyňovacích reaktorů tuzemské výroby a je jedním z mála spolehlivě fungujících zařízení tohoto druhu v ČR. Pochopitelně realizační fázi, tak jako na jiných instalacích, provázela celá řada problémů, které se podařilo natolik úspěšně vyřešit, že se Kozomín stal pravidelným cílem i zaoceánských návštěvníků. Ti na vývoji podobné technologie pracují např. v Kanadě a mají zájem o spolupráci s Kozomínem. Zástupce společnosti BOR-Biotechnology všechny seznámí s výsledkem ročního zkušebního provozu jejich bioenergetického centra, které se má stát srdcem připravované papírny.

 

Vědeckotechnický park CAVD a Te chnologie 3D tisku
Zástupci CAVD představí na semináři právě dokončované technické zázemí Vědeckotechnického parku Dobříš včetně představení jejich centra METAL 3D tisku s nově instalovaným zařízením RENISHAWAM 250. S pracovním prostorem 250x250x300 mm, tloušťkou tištěné vrstvy 20-100 μm a výkonem laseru 250 W. Jde o jedno z mála takto výkonných pracovišť technologie 3D tisku v Evropě. Podobné zařízení v ČR existuje snad jen v prototypové dílně mladoboleslavské škodovky a umožňuje tisk rozměrných kovových i nekovových materiálů včetně titanu.

Druhý dopolední blok zakončíme nabídkou dotačního i korporátního financování.

 

Po slední blok je věnovaný doprovodným a vývojovým technologiím
V úvodu představíme možnosti individuální výroby vodíku a kyslíko–vodíkového plynu a jeho použití jako aditiva paliva pro výrazné snížení emisí výfukových plynů nejen spalovacích motorů a mírné snížení spotřeby a zvýšení životnosti motorů. Těšit se můžeme na nový typ plazmové jiskry zapalovací soustavy spalovacích motorů. Vede ke zvýšení výkonu spalovacích motorů, nabízí zkušenosti z vývoje malého ORC o výkonu několika kW, použitelného pro rodinné domy a malé provozovny, na kterém pracují v Univerzitním centrum efektivních budov UCEEB-ČVUT.

Osobně se nejvíc těším na přednášku Jakuba Stejskala. Jako první v ČR v rámci své studentské ročníkové práce s pomocí technických složek města v kompostárně v České Třebové postavil první regulérní biomilíř v ČR.

V podstatě jde o hromadu dřevní štěpky, hlíny, trávy a listí v objemu asi 60 m3 s vetknutým tepelným výměníkem. Po dobu asi 450 dnů dodává tepelný výkon 12 kW s průměrnou teplotou 51 °C. Za zmínku stojí, že anaerobní a metanogenní procesy dodají o něco více tepla, než spálení stejného množství vysušené biomasy.

 

Energetický obrat v sousedním Německu
V závěru semináře Ing. Milan Šimoník pohovoří o tolik probíraném, řadou odborníků zatracovaném „energetickém obratu“ v sousedním Německu – Energiewende. Německá vláda po mnohaleté odborné diskusi naplňuje vůli lidu, který si přeje proměnu energetické soustavy od velkých centralizovaných zdrojů, které jsou v rukou několika málo firem, k instalaci řady malých, většinou obnovitelných zdrojů, s miliony drobných vlastníků. Tato změna je mnohdy označovaná za 4. průmyslovou, tzv. energetickou revoluci. Proč? Protože to tak lidé chtějí a německá vláda po zralé úvaze naplňuje jejich vůli, což je v našich podmínkách mnohdy málo pochopitelné.

 

Další informace na www.energis24.cz
22.03.2016 14:39

MŽP vypořádalo poplatkovou novelu vodního zákona, rozpory však zůstávají

Ministerstvo životního prostředí pošle na vládu novelu zákona o vodách s několika rozpory. Rozpory se týkají řešení problematiky odlehčovacích komor, limitu zpoplatnění odběrů podzemních vod, rozdělení výnosů z poplatku za odebrané množství podzemní vody, limitů a sazeb poplatků a odložení účinnosti ve vztahu k navrhované úpravě zneškodňování odpadních vod z bezodtokých jímek. Novela by měla být platná od 1. ledna 2017.

Základním cílem předkládaného návrhu zákona má být podle Ministerstva životního prostředí zlepšení motivační funkce poplatků za vypouštěné množství odpadních vod do vod povrchových a poplatku za odebrané množství podzemní vody ve vztahu k zajištění ochrany množství a kvality povrchových a podzemních vod.

Základní funkci poplatků lze spatřovat podle MŽP především v oblasti cílené motivace uživatelů vody k šetrnému využívání zdrojů vody a ke snižování vypouštěného znečištění do povrchových vod, což nabývá na významu zvláště v souvislosti s předpokládanou změnou klimatu a s tím spojeným nebezpečím omezení disponibilních zdrojů vody.

Původní limity a sazby, velmi progresivní v době vzniku vodního zákona (zákon č. 254/2001 Sb. nabyl účinnosti dne 1.1.2002), zůstávají ve vodním zákoně prakticky v nezměněné podobě dodnes a již neumožňují tuto funkci naplňovat a poplatky se tak stávají nefunkčními. Ačkoliv bylo v minulých letech podniknuto ze strany MŽP několik pokusů o novelu Hlavy X vodního zákona, která upravuje agendu poplatků (poslední v letech 2008 - 2009 při tvorbě novely č. 150/2010 Sb.), změny se nikdy nepodařilo dosáhnout. Navržená novelizace má za cíl rychlé a dlouhodobé zlepšení funkce poplatků sloužících, jakožto ekonomický nástroj, k ochraně množství a kvality povrchových a podzemních vod, a to v reakci na neuspokojivý stav kvality vody v útvarech povrchových vod a vzhledem k předpokládaným klimatickým změnám, se kterými je spojeno nebezpečí srážkového deficitu a následného sucha.

Jednou z hlavních změn, kterou novela přináší, je dále přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí České republiky. Fond se tak stává správcem poplatku ve smyslu § 10 daňového řádu. Vzhledem k této úpravě je třeba postavit najisto, který orgán veřejné moci je vůči Fondu nadřízeným správcem daně, za tímto účelem je navrhována odpovídající změna zákona o Státním fondu životního prostředí České republiky.

Cílem předkládaného návrhu je dále náprava aplikačních problémů plynoucích z platné zákonné úpravy, které byly identifikovány například v rámci tzv. ekoauditu, a reakce na proběhlou nebo připravovanou novelizaci jiných právních předpisů.

 

Klíčové body a cíle novely:

 

  • Novelizace poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění vypouštění odpadních vod do vod povrchových, a to z důvodu nutnosti obnovení funkčnosti ekonomického nástroje a s ohledem k setrvale nevyhovujícímu stavu kvality vody v útvarech povrchových vod v parametrech celkový fosfor, amoniakální dusík a AOX.
  • Novelizace poplatku za odebrané množství podzemní vody - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění odběrů podzemních vod tak, aby byl poplatek za odběr podzemních vod srovnatelný s platbou za odběr povrchových vod a nedocházelo tak k přednostnímu využívání podzemních vod, tam, kde je to vzhledem k rozložení zdrojů možné. Výše sazeb poplatku za odebrané množství podzemních vod jsou navrhovány s vědomím a při zohlednění skutečnosti, že ve všech místech a případech nelze zdroj povrchové vody reálně upřednostnit před zdrojem vod podzemních.
  • Novelizace správy poplatků - Dochází k přenesení většiny kompetencí ve správě poplatků z ČIŽP na Fond, jakožto hlavního příjemce výnosu z poplatků. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.) místo správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) a z centralizace celého procesu, je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže ČIŽP, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. S touto změnou souvisí i změna získávání podkladů pro výpočet poplatků za vypouštění odpadních vod, kdy zjišťování koncentrace znečištění v odpadních vodách bude v režii Fondu.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se odpadních vod - Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona.
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení vodního zákona - Dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků
  • Naplnění požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit) - Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje, s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.
  • Aktuální dokumenty: důvodová zpráva, platné znění a text novely najdete ZDE

 

Shrnutí po vypořádání:

  • Současný limit pro stanovení poplatku za objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových být podle návrhu zákona poloviční – 50tis m3/rok.
  • Hodnota limit pro zpoplatnění odběrů podzemních vod - 4500 m3/rok (původně 6 000m3/rok, MŽP navrhovalo 3 000m3/rok, MZE trvá na zachování stávajícího limitu)
  • Původně MŽP navrhovalo čtyřnásobné zvýšení poplatku za odebrané množství podzemní vody, nakonec  bude poplatek postupně navyšován a od roku 2022 bude činit 6 Kč/m3.
  • Dílčí objemová sazba poplatku pro nečištěné odpadní vody zůstala vůči návrhu stejná a sazba poplatku pro čištěné odpadní vody má činit 0,2 Kč/m3 (z chlazení průmyslových zařízení 0,1 Kč/m3).
  • Přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí ČR
  • Rozdělení výnosů z poplatku za odebrané množství podzemní vody - 50% SFŽP, 25% kraj, 25% státní rozpočet
  • Aktuální dokumenty: důvodová zpráva, platné znění a text novely najdete ZDE

 

Rozpory:

 

Mezirezortní připomínkové řízení bylo ukončeno dne 7. prosince 2015. Návrh je předkládán s rozpory s následujícími připomínkovými místy:

 

  1. Ministerstvem zemědělství (dále jen „MZE“)

 

1. Rozpor ohledně (ne)zahrnutí MZE navržených novelizačních bodů do novely.

 

Vyjádření MŽP: MZE předložené návrhy změn byly předloženy MŽP před MPŘ, avšak předložený materiál (zejména pak RIA) byl jako celek nedopracovaný a neúplný, proto nemohl být do materiálu odesílaného do připomínkového řízení zahrnut.

MŽP konstatovalo, že akceptuje zapracování novelizačních bodů do materiálu za předpokladu, že takový postup bude přijat v rámci vypořádání obligatorními připomínkovými místy.

Obligatorní připomínková místa se vyjádřila následovně:

 

MPO – nesouhlas

MF – nesouhlas

SMOČR -nesouhlas

MO – nesouhlas

MS – dílčí nesouhlas

MMR – dílčí nesouhlas k bodu 2, 11, 12

 

Na základě uvedených nesouhlasů nebyly navržené novelizační body do materiálu zapracovány.

 

2. Rozpor ohledně řešení problematiky odlehčovacích komor.

 

MZE odmítá přijmout zmocnění ke zpracování vyhlášky, která by měla zakotvit technické požadavky na odlehčovací komory a na jejich provoz (§ 15 odst. 11) a nesouhlasí ani s přechodným ustanovením (čl. II), které váže osvobození od poplatku za vypouštění odpadních vod právě na splnění požadavků daných touto vyhláškou [§ 89b odst. 1 písm. f)].

Vyjádření MZP: Zakotvení technických požadavků na odlehčovací komory a na jejich provoz a následná postupná harmonizace stávajícího nevyhovujícího stavu s těmito požadavky je nezbytnou podmínkou pro přechodné zmírnění požadavků na vypouštění odpadních vod z odlehčovacích komor ve smyslu nově navržených ustanovení § 8 odst. 3 písm. g) a § 89b odst. 1 písm. f). Bez přijetí změn v § 15 odst. 11 a bez doplnění přechodného ustanovení nelze přijmout ani změnu v § 8 odst. 3 písm. g) a § 89b odst. 1 písm. f) a na odpadní vody vypouštěné z odlehčovacích komor jednotné kanalizace se budou v plném rozsahu vztahovat požadavky vodního zákona. Vzhledem k výše uvedenému si dovolujeme požádat vládu o rozhodnutí o rozporech k § 8 odst. 3 písm. g), § 15 odst. 11, § 89b odst. 1 písm. f) a přechodného ustanovení čl. II bod 4. jako celku, neboť přijetí dílčích změn v jednotlivých ustanoveních postrádá z hlediska řešení problematiky odlehčovacích komor smysl.

 

3. Rozpor ohledně limitu zpoplatnění odběrů podzemních vod (§ 88b).

MZE požaduje zachování stávajícího limitu zpoplatnění odběru podzemních vod (6000 m3/rok/500m3/měsíc). Tato připomínka souvisí s připomínkou MZE k § 10 odst. 1, který upravuje ohlašovací povinnost vázanou právě na tento limit. Vyřešení rozporu k limitu zpoplatnění tedy povede také k vyřešení rozporu k tomuto ustanovení.

Vyjádření MŽP: Jedná se o jediný rozpor ohledně limitu zpoplatnění odběru podzemních vod, který po vypořádání připomínek trvá. Původní návrh MŽP, který byl odeslán do MPŘ, pracoval s limitem 3000 m3/rok, na základě vypořádání připomínek následně došlo k výraznému zmírnění a limit se po dohodě s připomínkovými místy ustálil na 4500 m3/rok. Zpoplatnění odběru podzemních vod se tak dotkne až odběrů pro více než 150 obyvatel, zásobených pitnou vodou.

 

4. Rozpor ohledně rozdělení výnosů z poplatku za odebrané množství podzemní vody (§ 88g).

MZE požaduje výnos rozdělit následovně: 10% obce, 30% kraje, 30% SFŽP, 30% správce povodí.

Vyjádření MŽP: MŽP akceptovalo zásadní připomínku MF, které navrhovalo následující rozdělení výnosů: 50% Fond, 25% kraje, 25% státní rozpočet.

MŽP zásadně nesouhlasí se snížením výnosu Fondu na 30% a požaduje zachování výnosu na 50%. Rozdělení zbývající části výnosu ponechává MŽP na jednání připomínkových míst a rozhodnutí vlády. MŽP nicméně nenachází odůvodnění pro přesun výnosů do rozpočtu správců povodí ani obcí. Správci povodí nevykonávají správu podzemních vod. Jejich činnost se omezuje ve vztahu k podzemním vodám na pravomoci více méně administrativní, kterým navržená výše výnosů absolutně neodpovídá. MZE navíc nezaručilo a do návrhu nenavrhlo žádnou účelovou vázanost příjmů, které by měly do rozpočtu správců povodí plynout, tyto prostředky by proto mohly být využívány flexibilně pro plnění jakýchkoliv činností správců povodí, což nelze zcela jednoznačně považovat za žádoucí. Správci povodí jsou navíc řízeni MZE, jednalo by se tedy o zcela nesystémový a nežádoucí převod metodického vedení ve vztahu příjmům z poplatků, které by měly být přednostně vázány na využití v oblasti ochrany kvantity a kvality podzemních vod, která spadá do gesce MŽP.

MŽP nesouhlasí ani s přenesením části poplatků do rozpočtů obcí, neboť již podle platného znění zákona může být část výnosu poplatku za odebrané množství podzemní vody, která je příjmem rozpočtu kraje, použita pouze na podporu výstavby a intenzifikace vodohospodářské infrastruktury, a to zejména pro obec, na jejímž území se odběr podzemní vody uskutečňuje. Tato vázanost zůstává zachována (viz § 88h odst. 1). Podle názoru MŽP jsou kraje jako jediné schopny rozdělit prostředky obcím centrálně, cíleně a účelně.

Obdobnou připomínku a trvající rozpor konstatujeme ve vztahu k návrhu SMO ČR, který požaduje bez bližšího určení rozdělení příjmů pro další subjekty, přesun 20 % příjmu z poplatku za odběr podzemních vod do rozpočtu obcí, na jejichž území se nachází vodní zdroje a ochranná pásma. Vyjádření MŽP k rozdělení výnosu obcím viz výše.

 

5. Rozpory týkající se limitů a sazeb poplatků (příloha č. 2).

 

  1. Připomínka k RIA (viz připomínka MZE č. 2 v přiložené vypořádací tabulce) týkající se vyhodnocení dopadů poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků ze vypouštění odpadních vod do vod povrchových,
  2. požadavek na zakotvení sazby za odběr podzemní vody pro zemědělskou prvovýrobu na 2 Kč/m3 ,
  3. obecný nesouhlas se sazbami za vypouštěné znečištění.

 

Vyjádření MŽP:

Ad a) MŽP se opakovaně pokoušelo zjistit konkrétní požadavky MZE skrývající se za obecně formulovanou připomínkou a opakovaně RIA doplňovalo na základě proměnlivých požadavků MZE. Ani přes tuto snahu se však nepodařilo připomínku vypořádat. MŽP si dovoluje dále upozornit, že veškeré připomínky uplatněné k RIA jinými připomínkovými místy se podařilo v rámci jednání vypořádat, a to včetně odboru RIA Úřadu vlády. MŽP je připraveno zapracovat veškeré konkrétní připomínky, které vyplynou ze stanoviska LRV (Komise pro hodnocení dopadů regulace), jakožto odborného garanta hodnocení dopadů regulace. V případě, že vláda akceptuje připomínku MZE, dovolujeme si požádat o maximální konkretizaci této připomínky v usnesení vlády, v opačném případě nelze připomínku do RIA zapracovat.

 

Ad b) V rámci vypořádání nebylo vysvětleno, z jakého důvodu by měla být sazba pro speciální odvětví – pro zemědělskou prvovýrobu – „zakonzervována“ na sazbě odpovídající platné sazbě za odběr podzemní vody pro pitné účely (2 Kč/m3), a která je dokonce nižší než současná sazba pro odběr podzemních vod pro jiné než pitné účely (dnes 3 Kč/m3). Pro MŽP je dále zcela neakceptovatelný postoj, který ze strany MZE zazněl v rámci vypořádání této připomínky, že „v živočišné výrobě je nutné upřednostnit z důvodu vyšší kvality podzemní zdroje nad zdroji povrchovými, resp. nad vodou z veřejného vodovodu“, a proto je nutné sazbu pro toto odvětví snížit. Takový postoj totiž vyvolává oprávněné obavy ohledně kvality vody dodávané obyvatelstvu z veřejné sítě.

 

Ad c) MŽP se opakovaně pokoušelo objasnit způsob nastavení sazeb za vypouštěné znečištění, a to i přes to, že tato problematika je podrobně rozebrána v materiálu RIA. Ze strany MZE nebyly předloženy žádné konkrétní argumenty zpochybňující oprávněnost způsobu nastavení limitů a sazeb ve vztahu k zabezpečení ochrany vod. O tom, že nastavení těchto parametrů je reálné, svědčí i jejich akceptace všemi ostatními připomínkovými místy.

 

6. Nad rámec zásadních připomínek uplatněných v rámci MPŘ vyjádřilo MZE nesouhlas se zapracováním (akceptací) připomínek jiných připomínkových míst, a to:

 

1. S úpravou § 8 odst. 1 písm. d) - nesouhlas s úpravou ustanovení tak, aby čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následné vypouštění do těchto vod bylo na základě povolení prováděno za účelem "využití" tepelné energie.

 

Ustanovení bylo upraveno na základě zásadní připomínky Hospodářské komory, Ústeckého kraje a hl.m. Prahy.

 

2. S navrženou výší sazeb za správní delikty spočívající v jednání v rozporu s výjimkou podle § 39 odst. 7 (§ nebo v jednání spočívajícím v přikrmování ryb rostlinnými krmivy v rozporu s § 39 odst. 12 (§ 122 odst. 5, 6 a 7; § 125g odst. 5, 6 a 7).

MŽP akceptovalo výše sazeb navržené Agrární komorou ČR.

  1. Kraj Vysočina

Rozpor ohledně odložení účinnosti ve vztahu k navrhované úpravě zneškodňování odpadních vod z bezodtokých jímek (§ 38 odst. 8).

Kraj Vysočina požaduje odložení účinnosti ve vztahu k ustanovení § 38 odst. 8 návrhu, neboť se domnívá, že je nutné „informovat veřejnost o nové povinnosti, o které se obecně reálně neví, a aby mohl naběhnout příslušný dotační program“. Tato povinnost (zneškodňování odpadních vod vyvážením pouze na ČOV) způsobí podle kraje navýšení výdajů mnoha domácností o desetitisíce korun ročně oproti současnému stavu, který však, jak kraj sám konstatuje, vyhovující není. Kraj navrhuje odložení účinnosti ustanovení do 1.1.2020.

Vyjádření MŽP: MŽP se domnívá, že odložení účinnosti ustanovení § 38 odst. 8 na rok 2020 není řešením. Navržené ustanovení pouze precizněji definuje povinnost, která je již v platném zákoně obsažena (§ 38 odst. 6). Odložení účinnosti by tak sloužilo toliko k prodloužení doby, po kterou bude platná méně precizní právní úprava, která se navíc jednoznačně nevymezuje vůči zákonu o odpadech, což může v aplikační praxi vyvolávat další potíže. Ani z pohledu informovanosti veřejnosti není podle názoru MŽP odložení účinnosti nutné, neboť samotná novela zákona má nabýt účinnosti dne 1.1.2017, a tak již v tuto chvíli existuje dostatečný prostor informovat veřejnost o připravovaných změnách, které nicméně, jak bylo uvedeno výše, nejsou markantní, neboť ohledně způsobu likvidace odpadních vod z jímek je MŽP ve svých výkladech konstantní a stávající požadavky jsou nově pouze explicitně pojmenovány zákonem. Zároveň MŽP aktivně připravuje projekt "Chytrá obec", který by měl do budoucna zajistit stabilní příjem malých obcí pro zajištění v daném místě adekvátního zneškodňování odpadních vod. Tento projekt je cestou, jak nejen veřejnost "informovat", ale i navrhnout obcím konkrétní řešení a financování.

 

 

 

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE