Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

23.02.2016 13:55

Stanovisko SOVAK ČR k návrhu zákona o odpadech

Pro vodohospodářské společnosti je problémová zejména nová položka platby za technické zabezpečení skládek, kde Sdružení oboru vodovodů a kanalizací České republiky (SOVAK ČR) doporučuje ponechat stávající stav. SOVAK ČR také upozorňuje na sociální dopady ve vztahu k růstu položky skládkovacího poplatku za směsný komunální odpad.

SOVAK ČR se účastní v roce 2016 připomínkového řízení k novému zákonu o odpadech, který byl předložen do meziresortního připomínkové řízení Ministerstvem životního prostředí. Obecně je možné konstatovat, že nový zákon se zaměřuje na problémové okruhy aktuálně platného zákona č. 185/2001 Sb., který prošel již řadou novelizací a v oblasti recyklace a znovuvyužití materiálů zpřesňuje regulatorní prostředí. Na druhou stranu je nutné vnímat i ekonomické aspekty předlohy, které jsou sice vedeny snahou motivace ke změně současného způsobu nakládání s odpady, na straně druhé představují ve srovnání s podmínkami ostatních států EU příliš velkou zátěž pro podnikatelské subjekty a fyzické osoby.

Pro vodohospodářské společnosti je problémová zejména nová položka platby za technické zabezpečení skládek, kde je efektivně vzhledem k svým optimálním vlastnostem využíván zejména kal z čištění komunálních odpadních vod a kde doporučujeme ponechat stávající stav regulace maximálním % TZS i vyloučení z poplatkové povinnosti. Také plánovaný nárůst položky skládkovacího poplatku za směsný komunální odpad by měl být zvolen racionálně tak, aby nepředstavoval významné sociální dopady a měl by být posuzován v kontextu souběžného nárůstu environmentálních poplatků, iniciovaných Ministerstvem životního prostředí, zejména v poplatkové novele zákona č. 254/2001 Sb. (vodní zákon).

Sdružení SOVAK ČR je dobrovolným, neziskovým zájmovým sdružením v oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu a sdružuje subjekty, jejichž hlavním předmětem činnosti je zajišťování zásobování vodou nebo odvádění a čištění či jiné zneškodňování odpadních vod.

 

Zdroj: SOVAK ČR

 

K novému zákonu o odpadech čtěte také:


 

 

23.02.2016 13:13

ČEZ chce elektřinu vyrábět i z větrníků na moři

ROZHOVOR ČEZ hodlá do osmi let ztrojnásobit kapacitu obnovitelných zdrojů elektřiny. Kupovat a stavět bude především větrné elektrárny, a to v Polsku, Německu, Francii a Velké Británii. „Chceme také mořské větrné zdroje. Jsme si vědomi, že se tuto technologii budeme muset naučit. Do projektů bychom ale šli s partnery, kteří už zkušenosti mají,“ uvedl v rozhovoru pro E15 šéf divize nová energetika firmy ČEZ Tomáš Pleskač. Rozhovor čtěte ZDE

 

 

Zdroj: E15Více na: https://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/tomas-pleskac-elektrinu-chce-cez-vyrabet-i-z-vetrniku-na-mori-1273407#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

23.02.2016 11:43

Virtuse Energy: Cena emisních povolenek zůstává pod tlakem

Cena emisních povolenek se momentálně pohybuje kolem 5 eur za tunu, na začátku února klesla i na 4,60 euro. To je mnohem méně, než se původně očekávalo. Predikce v roce 2015 předpokládaly ukončení minulého roku na úrovních kolem 8,50 až 9 euro. Přestože byly schváleny dvě dílčí reformy, které by měly trh stabilizovat, cena povolenek zůstává nadále pod tlakem a velmi silně reaguje na ceny energetických komodit.

Virtuse Energy jako český a slovenský obchodník s emisními povolenkami a obchodník s elektřinou předpokládá, že dlouhodobě by se cena povolenky i přes současný pokles měla pohybovat právě mezi 8 a 9 eury. Na konferenci 3. Slovak Emission Trading o emisních povolenkách to dnes uvedla její obchodní ředitelka Pavlína Novotná.

K prolomení dlouhodobého rostoucího trendu ceny povolenky došlo 11. prosince loňského roku. Po pomalém zotavování se nakonec rok 2015 uzavřel na ceně 8,29 euro. Začátkem roku 2016 však pokračoval prudký klesající trend. Od počátku letošního roku se cena povolenky propadla o více než 40 %.

„Příčin vedoucích k tak prudkému poklesu ceny je celá řada a svou roli hrají jistě i spekulanti. Povolenka je součástí energetického komplexu, v poslední době koreluje hlavně s cenou ropy a elektřiny, vliv má mezinárodní politika a ekonomika. Pokud se zaměříme na poptávku a nabídku, je třeba zmínit, že v důsledku nadprůměrných teplot budou teplárny potřebovat méně emisních povolenek ke splnění své zákonné povinnosti. Z některých charakteristik forwardového trhu vyplývají domněnky o změně zajišťovací strategie elektráren na další roky, konkrétně snížení hedgingu. Kromě nadprůměrného teplého počasí v posledních dvou letech a změně energetického mixu dochází k tomu i v souvislosti s nařízením MiFID II (Markets in Financial Instruments Directive), které zvýší regulatorní zátěž tvorby takového zajištění,“ uvedla říká Pavlína Novotná.

Evropský systém emisního obchodování dlouhodobě trpí přebytkem povolenek. Z důvodu zlepšení funkčnosti a stabilizace ceny byla po složitých a zdlouhavých jednáních zavedena dvoufázová reforma. Nejprve v rámci backloadingu byl v letech 2014 až 2016 snížen objem EUA prodávaných v aukcích o 900 milionů euro. Později byla schválena tržní stabilizační rezerva (MSR – Market Stability Reserve), ke stažení prvních přebytečných povolenek však dojde až v roce 2019. Podle Virtuse Energy může být příští rok trh opět nadalokován.

23.02.2016 11:28

Aktualizovaná pravidla pro národní dotace na vodovody a kanalizace ke stažení

Ministerstvo zemědělství (MZe) publikovalo aktualizovaná pravidla pro dotační program 129 250 „Výstavba a technické zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ ve znění 2. dodatku a to v úplném znění včetně příloh. Aktualizované znění rozšiřuje formu podpory nejen na obce do 1 000 obyvatel, ale i na místní (městské) části s velikostí do 1 000 obyvatel. Dokumenty si můžete stáhnout níže.

Program MZe je primárně určen pro obce nebo místní části měst do 1 000 obyvatel na podporu nových vodovodů, úpraven vod, nových kanalizací a ČOV. Konečný termín pro realizaci projektů v rámci tohoto programu je stanoven do konce roku 2017.

K podpoře výstavby vodovodů za účelem zabezpečení zásobování obyvatelstva pitnou vodou je určen podprogram 129 252. K podpoře výstavby kanalizací a čistíren odpadních vod za účelem odkanalizování a zajištění potřebné úrovně čištění odpadních vod je určen podprogram 129 253.

 

Dokument ke stažení:

23.02.2016 09:50

AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI VYPOUŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD - PRAHA 2. termín

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz si Vás dovolují pozvat na již druhý termín semináře "AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI VYPOUŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD - PRAHA", který se uskuteční 26. května v Praze.

Seminář je prioritně zaměřen na nové prováděcí předpisy v oblasti vypouštění odpadních vod, tedy nařízení vlády č. 401/2015 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, účinné od 1. ledna 2016, a na nařízení vlády (č. Sb. není doposud známo) o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, účinné od 1. března 2016.

Prováděcí právní úprava bude provázána s předpoklady vypouštění odpadních vod, s povolováním a ohlašováním čistíren odpadních vod podle vodního a stavebního zákona a se související judikaturou v této oblasti.

Posluchačům bude podána informace o probíhající novelizaci vodního zákona a možných dopadech novely do problematiky vypouštění odpadních vod.

Pozornost bude věnována také dalším, v roce 2015 novelizovaným prováděcím předpisům k vodnímu zákonu, jakož i v roce 2016 připravovaným novelám.

 

Témata přednášek:

  • základní právní předpoklady zneškodňování odpadních vod
  • informace o probíhající novelizaci vodního zákona a další připravované legislativě
  • ČOV na ohlášení - procesní úprava a související judikatura
  • nová prováděcí právní úprava dopadající na ohlašované ČOV
  • povolované ČOV - procesní úprava a související judikatura
  • nová prováděcí právní úprava dopadající na povolované ČOV
  • další novely prováděcích právních předpisů přijaté v roce 2015

 

Seminář je určen pro:

  • vodoprávní úřady
  • vodárenské společnosti
  • vodohospodáře
  • podnikové ekology
  • Českou inspekci životního prostředí
  • pracovníky firem odpovědné za sledování aktuální legislativy a její plnění v oblasti životního prostředí
  • správce vodních toků a povodí
  • dotčené orgány státní správy

 

Termín:  čtvrtek 26. května 2016
Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác
Cena: 1562,- Kč bez DPH

Další podrobnosti k termínu: ZDE


 

 

23.02.2016 08:05

iDNES: Platit za odpad podle váhy? Vzniknou černé skládky, varuje šéf odpadářů

Platit za odpad jen tolik, kolik člověk skutečně vyprodukuje a kolik vytřídí. Tuto změnu prosazuje ministerstvo životního prostředí. Metoda, která už v některých městech funguje, ale narazila na velkou kritiku. „Jako plošný systém by to mohlo způsobilo mnohem více škod, než užitku,“ říká Petr Havelka, šéf České asociace odpadového hospodářství.

 

 

K čemu podle vás metoda placení odpadu podle skutečně produkovaného odpadu, nikoli paušálu, povede?

Jde hlavně o výrazné navýšení rizika vzniku černých skládek. Není to nová věc. Na většině míst, kde se to historicky zkoušelo, nemalá část obyvatel viděla možnost ušetření nákladů, pokud by v jejich popelnici nebylo tolik odpadu. Měli tak motivaci, aby odpad dávali jinam než do své sběrné nádoby. Velmi často do příkopů, do lesa, nebo do popelnice souseda. Myslím, že na podobné příklady z minulosti si vzpomene každý. Sám si také pamatuji na případy, kdy dokonce v příhraničních oblastech vozili občané sousedních států, kde se pokoušeli zavádět tento systém, odpady k nám do České republiky a ty se v pytlích válely v příkopech vedle cest. Po těchto zkušenostech se přistoupilo většinově k systému paušálů. Černých skládek rázem výrazně ubylo. Lidé již neměli motivaci odpady dávat jinam, než kam

 

Poplatek za odpad není zrovna zásadní položkou v rozpočtech. Myslíte, že i úspora maximálně pár set stokorun ročně povede k tomu, že lidé budou raději zakládat černé skládky?

Toto bohužel není moje domněnka, to je fakt, který byl již mnohokrát vyzkoušen a bohužel ve velkém procentu případů to takto funguje. A ještě k těm několika stovkám dám příklad z roku 2012, kdy novelou zákona o místních poplatcích dostaly obce možnost navýšit poplatky z 500 Kč až na 1000 Kč. Drtivá většina z nich tohoto nevyužila, protože proto nebyl politický a sociální prostor v obcích. Ty obce, které šly cestou zdražení, zdražily max. cca na 650 Kč, tedy o 150 Kč. Tyto obce většinově nevybraly více do rozpočtu, ale naopak se jim zvýšilo procento nevýběru, a to citelně. A k tomu se jim dále zvýšily náklady na vymáhání nezaplacených poplatků. Proto některé obce po čase poplatky opět snížily. Lidé jsou skutečně poměrně citliví na cenu, kterou platí za odpady. Nevím čím to, ale je to tak.

Není přeci jen ale možné porovnávat 90. léta se současností v oblasti přístupu lidí k životnímu prostředí a třídění...

Máte pravdu, posun zde určitě je a je pozitivní. Ale nikoli ve věci ochoty platit více, nebo být do něčeho nucen, jinak zaplatím více. Pozitivní posun v české populaci je v tom, že lidé stále více a více třídí. Podstatné však je, že to dělají dobrovolně a funguje to. A to je opravdu velký rozdíl. Až lidi začne ministerstvo životního prostředí trestat, jak plánuje, může se to celkem rychle zhoršit.

 

Kolik obcí u nás přešlo na metodu, kdy lidé platí za odpad podle toho, jak třídí?

Jsou to jen desítky obcí z celkových cca 6200 obcí v ČR. Nejčastěji je pozitivně zmiňován Mikulov. Ale říkám, že oni jsou zatím tou výjimkou, která potvrzuje pravidlo. A na tento systém přešly tyto obce nikoli náhle, ale postupnou a nelehkou komunikací s občany. Lidé toto musí přijmout dobrovolně. Není dobré to stanovovat do zákona. Každá obec může zavést tento systém již dlouho a někde se jim to daří, ale v žádném případě ne díky zákonu a povinnostem. Zákonná povinnost v kombinaci s vysokým trestem může být skutečně velmi silný problém, který pokud rozbují, bude se dlouho dávat zpět do rozumného stavu. A vzniklé černé skládky budou opět platit obce.

 

Nový zákon navrhuje i výrazné zdražení skládkování. Jak se k němu stavíte?

To, co nyní prosazuje ministerstvo životního prostředí, je skutečně zvláštní. ČR má přeci již jako jeden z velmi mála států v EU dokonce uzákoněn i plošný zákaz skládkování k roku 2024, tedy o šest let dříve, než navrhuje Evropská unie. Ta říká, že za 14 let, v roce 2030, se má skládkování omezit na deset procent, nikoli zakázat. Ano, můžeme být přísnější než Brusel, ale alespoň to lidem uměle a zbytečně ještě nezdražujme. Odpady na skládky v ČR přeci nebudou moci, ať již bude poplatek jakýkoli, tak proč brát lidem v mezičase navíc ještě zbytečně další peníze z peněženek. Okolní, nám podobné státy, nejdou cestou represivní, cestou násobného zdražování, zákazů a trestů. Jdou spíše cestou motivační, která není založena na potřebě výběru dalších peněz od lidí. Chtějí odpady zejména třídit a recyklovat, což je levnější řešení, než například jeho spalování v nových spalovnách, které ministerstvo opakovaně zmiňuje. Ty jsou naopak řešením nejnákladnějším a náklady vždy platí občané.

 

Jak konkrétně motivují okolní státy, aby se více recyklovalo a třídilo?

Například v Polsku to bylo mírné zvýšení skládkovacího poplatku na hodnotu, kterou dlouhodobě doporučuje ČAOH, tedy 700-750 Kč. A to v kombinaci s degresí poplatku u odpadů vystupujících z třídících technologií, u odpadů méně využitelných, či nevyužitelných. Toto je velmi silně motivační prvek, kdy firmy v Polsku přestaly vozit odpady na skládky, neboť je to dražší (přes 700 Kč) a vozí je na třídění a zpracování. Na Slovensku našli jinou cestu, tam stanovili pravidlo, že obce, které zajistí třídění pěti a více složek komunálních odpadů , na ně se nebude vztahovat vyšší náklad poplatku na skládkování. A obce se začaly samozřejmě více soustředit na třídění. Dále si stanovili závazné recyklační cíle, které nově vyhlásila Evropské komise. MŽP je kupodivu do českého zákona dát nyní nechce. Proč? Navíc v Česku má být dokonce i poplatek za nevyužitelné odpady navýšen až na 1350 Kč, třikrát více, než v Polsku. Pro koho je to výhodné? Firmy pak samozřejmě nebudou mít motivaci odpady zpracovávat, budou je vozit do spaloven jako nijak neupravenou směs z černých popelnic. Třídění se prostě nevyplatí, díky umělému zdanění to bude moc drahé. Na recyklaci dokonce nyní přecházejí i státy, které dlouhodobě netřídily a vše spalovaly, jako například Dánsko. Myslím, že bychom měli také.

 

Máme u nás dostatečné zázemí pro recyklaci?

Řada kapacit v Česku je funkčních a provozovaných, mnoho nových projektů je připraveno. Pokud však bude zákon prosazen v aktuální navrhované podobě, zejména v oblasti ekonomických nástrojů, pak třídící a zpracovatelská zařízení vznikat v dostatečné míře nebudou. Ministerstvo totiž mimo jiné násobně navyšuje poplatek dokonce i u zbytkových a nevyužitelných odpadů. Tedy u odpadů, které vznikají právě při třídění a úpravě. Je to pro nás obtížně pochopitelné. Vypadá to, že Česko bude mít poplatek za nevyužitelné odpady prakticky nejvyšší v Evropě, což demotivuje od zpracování odpadů. Takový přístup je však neudržitelný, neboť i ČR bude muset již v roce 2025 splnit evropský cíl recyklace 60 % všech komunálních odpadů. Z evropského pohledu není možné do nekonečna s odpady nakládat jako s neupravenou směsí (skládky, spalovny).

 

 

Zdroj: iDNES.cz

 

K novému zákonu o odpadech čtěte také:

 

 

23.02.2016 07:27

Pozvánka na seminář: O odpadech na ČZU III - Změny v legislativě a koncepty „Zero Waste"

Zajímáte se o své okolí? Třídíte odpad? Chcete vědět víc? Pak určitě navštivte v pořadí již třetí seminář o odpadech na České zemědělské univerzitě v Praze, který se bude konat 2. března od 17 hodin v kruhové hale ČZU. Nebude chybět diskuze s oborníky.

V rámci projektu Zelená pro ČZU organizátoři pořádají již třetí, volně navazující seminář o odpadech s podtitulem "Měnící se legislativa" pro studenty i širokou veřejnost. Hlavními tématy budou měnící se legislativa a s tím související tvorba nových plánů odpadového hospodářství. Druhým probíraným tématem bude přístup ČZU k problematice předcházení vzniku odpadů v kampusu univerzity a koncepty „Zero Waste“. Nebude chybět ani diskuze, budete se tedy moci zeptat oborníků na vlastní dotazy.

 

Řečníci:

  • RNDr. Vlastimila Mikulová – Legislativa odpadového hospodářství a její změny
  • Ing. Jan Habart Ph.D. – Legislativa obnovitelných a alternativních zdrojů energie
  • Ing. Miroslav Herout Ph.D. – Legislativa spojená s prostředím kompostárenského průmyslu
  • Ing. Anna Tvrdíková – Zkušenosti absolventky ČZU v oboru zpracování odpadů
  • Ing. Hana Hrstková – Koncepty „Zero Waste“
  • Zdeněk Bočan (AVE) – Plány odpadového hospodářství

 

Dokument ke stažení:

plakat-seminar3.pdf (464553)

 

22.02.2016 18:43

Analýza MPO: Návrh nového systému tarifů pro výpočet elektřiny je od ERÚ špatný

Nový systém tarifů pro platbu elektřiny, který navrhuje pro příští rok Energetický regulační úřad, by znamenal zdražení cen elektřiny pro více než 38 % domácností, vyšší ceny by zaplatilo také 91 % podnikatelů s malou spotřebou elektřiny. Takové jsou výsledky analýzy dopadů nových tarifů elektřiny na občany ČR, kterou na základě úkolu předsedy vlády Bohuslava Sobotky zpracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Analýzu dnes premiéru Sobotkovi představil na Úřadu vlády ministr Jan Mládek.

„K nárůstu plateb by došlo zejména u domácností s nižší spotřebou elektřiny, návrh omezuje motivaci šetřit, paradoxně by došlo k přesunu prostředků od chudších k bohatším. Návrh není dobře připraven, s novým tarifním systémem není důvod pospíchat. Je potřeba jej připravit kvalitně s ohledem na sociální dopady a není nutné jej zavádět již od 1. 1. 2017. Požádal jsem ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka a ministryni práce a sociálních věcí Michaelu Marksovou, aby v krátké době připravili materiál do vlády, který bude členy vlády informovat o rizicích nového systému tarifů tak, jak jej připravil ERÚ,“ uvedl předseda vlády Bohuslav Sobotka.

Sobotka novinářům řekl, že požádal Mládka a Marksovou, aby o problémech s návrhem nových tarifů v co nejbližší době informovali vládu. Materiál, který připraví, dostane i ERÚ. Podle Mládka předloží ministerstvo analýzu návrhu ERÚ vládě pravděpodobně příští pondělí.
 

22.02.2016 18:30

V kosmu je už třetí družice z programu Copernicus

V úterý 16. 2. v 18:57 SEČ úspěšně odstartovala v pořadí již třetí družice vyvíjená Evropskou kosmickou agenturou (ESA) v rámci programu Evropské komise Copernicus. Družice o váze 1250 kg byla vynesena z kosmodromu Pleseck v Rusku ruskou nosnou raketou Rockot do výšky 815 km. První signál z družice byl zaznamenán po 92 minutách od startu a bylo navázáno spojení. Během prvních tří dní na oběžné dráze proběhne kalibrace přístrojů. Předpokládá se, že operační fáze Sentinel 3A nastane během následujících pěti měsíců a doplní tak snímkování poskytované družicemi Sentinel 1A a 2A, které jsou na oběžné dráze od roku 2014, resp. 2015.

Družice Sentinel 3A je v průběhu dvou let již třetí družicí programu Copernicus na oběžné dráze. Data z družic programu Copernicus jsou pro širokou uživatelskou komunitu poskytována zcela bezplatně a dostupná jsou téměř v reálném čase (?), proto je velký potenciál využití zejména v oblasti krizového řízení. Životnost družice S3 se předpokládá podobně jako u S1 a S2 v délce 7–12 let provozu. Start párové družice k Sentinelu 3A, tedy Sentinelu 3B se předpokládá na začátku roku 2017.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Ve dnech 9. – 13. května 2016 se v Kongresovém centru Praha uskuteční rozsáhlá mezinárodní konference Living Planet Symposium 2016. Konferenci pořádá Evropská kosmická agentura (ESA) a je zaměřená na pozorování Země, družicový průzkum Země a využití družicových snímků. Více informací o tematickém zaměření a organizaci konference naleznete ZDE. Ke stažení je k dispozici také program sympozia. Zájemci o účast z řad odborné i laické veřejnosti se mohou po předchozím přihlášení k uživatelskému účtu ESA přihlásit nejpozději do 22. dubna 2016 ZDE.

 

Sentinel 3 tematicky navazuje na misi Envisat a nese radarové i optické přístroje středního rozlišení, proto bude využívat snímkování v optickém i mikrovlnném spektru. Prostorové rozlišení je v závislosti na přístroji 1000, 500 a 300 m, data celkem ve 21 pásmech ve VIS. Družice nese také radar na 13,575 GHz a 5,41 GHz a mikrovlnný radiometr. Sentinel 3 bude zaměřený zejména na pozorování oceánů, zkoumání změn jejich teploty, výšky, pohybu hladiny, barvu a stav vody. To je velmi cenné pro životní prostředí, neboť dění v oceánech má vliv na předpověď vývoje a pochopení změn globálního klimatu. Na základě takto získaných informací bude také lépe předpovídat další vývoj počasí.

Uplatnění Sentinelu 3 bude také v námořní dopravě, kde se klade důraz na včasné informace o stavu oceánu pro vyšší bezpečnost lodí. Poskytne také informace o povodních, bouřích nebo znečištění vody. Sekundárně by družice měla sledovat i pevninu, kde by jejím cílem mělo být například odhalování vznikajících požárů a sledování vegetace, kde je zřejmá spolupůsobení optických a radarových dat.

Další informace o startu družice Sentinel 3A jsou k dispozici na webové stráce ESA, kde je záznam ze startu, široké spektrum prezentací, rozhovorů, fotografií, videí a řada dalších relevantních údajů včetně podrobných technických specifikací.

 

Program Copernicus je evropský program pro monitorování životního prostředí, jehož gestorem v České republice je Ministerstvo životního prostředí v úzké spolupráci s Ministerstvem dopravy. Družice Sentinel se zaměřují na snímkování zemského povrchu, ale také na služby, které napomáhají rozhodování v oblasti životního prostředí zejména v oblastech klimatické změny, krizového řízení a bezpečnosti, využití území, sledování atmosféry a oceánů.

22.02.2016 11:18

MF Dnes: Ochrana přírody musí být obhajitelná

„Zařazení území mezi Evropsky významné lokality automaticky neznamená stopku připravovaným investicím,“ řekl ministr Richard Brabec v soborním rozhovoru pro MF DNES. Je to pár dní, co vláda zamítla opatření na ochranu přírody ve třech lokalitách v Česku, přestože u dvou to Evropská komise přímo požadovala. Převážil jiný zájem – lodní doprava na největší tuzemské řece. Údolí Labe u Děčína, kde se počítá se stavbou jezu, a Louky u Přelouče, které má protnout umělý kanál, se tak na seznam Evropsky významných lokalit (EVL) nedostaly. Česku v krajním případě hrozí žaloba u Evropského soudního dvora v Lucemburku, zastavení dotací a vysoké pokuty. „Klidně může jít o stamiliony,“ varuje ministr životního prostředí Richard Brabec z hnutí ANO.

 

Evropská komise požadovala ochranu sedmi konkrétních míst v zemi, dvě z nich vláda neschválila. Proč?

Došlo na střet ochrany přírody a veřejného zájmu na splavnění Labe. My hájili zájmy přírody, někteří kolegové, ale i kraje či obce pak zájmy dopravy nebo územního rozvoje. V případě těchto dvou lokalit bylo jasné, že přinesou největší rozpory. Zařazení Labského údolí na seznam EVL bylo Evropskou komisí požadováno už v roce 2005, krátce poté se začalo mluvit o Loukách u Přelouče neboli Slavíkových ostrovech. Tudíž se o tom ví dlouho, ale doposud nebyla vůle to předložit. Krom toho, že jsme to podle mě na vládě z pohledu životního prostředí seriózně zdůvodnili, argumentoval jsem i tím, že zařazení lokalit na tento evropský seznam automaticky neznamená stopku připravovaným investičním záměrům. Jen to znamená, že se v rámci EIA hodnotí konkrétní negativní vliv na cennou přírodu, a to z celoevropského pohledu.

Nahlíží se na ně tedy přísněji?

Ano, nahlíží se na ně přísněji. Ale je třeba říci, že u drtivé většiny Evropsky významných lokalit – a dnes jich je v Česku tisíc sto jedenáct – k žádným zásadním střetům mezi stavbami a přírodou nedochází.

Proč jste ministry nepřesvědčil?

Vláda je kolektivní orgán. Rozhodla většinovým hlasováním. Většina nepřijala můj argument, že ani při splnění požadavků Evropské komise se automaticky nevylučuje možnost zlepšit splavnost Labe, kdyby se k tomu ministerstvo dopravy v budoucnu odhodlalo. Upozorňuji, že z třiapadesáti lokalit, které se schvalovaly, se na seznam nedostaly jen tři.

Nicméně nyní nám od EU hrozí sankce. Co bude následovat?

Usnesení vlády včetně zdůvodnění pošleme Evropské komisi. Pak bude na ní, zda naše argumenty akceptuje. Třeba si může říct, že Česko splnilo drtivou většinu požadavků a přestane na Labském údolí a Slavíkových ostrovech trvat. Nebo třeba jen na jedné z nich. Obecně po nás komise požaduje stovky věcí a někdy je nesplníme úplně na sto procent. Přesto se stává, že je úspěšně obhájíme.

A když bude na požadavcích trvat?

Zřejmě se věc posune do stadia takzvaného infringementu, což je řízení mezi členským státem EU a Evropskou komisí o porušení evropských právních předpisů. Tam budeme tlumočit názor vlády a uvidíme. Teď je na komisi, jak se zachová. Infringementů se vedou desítky s Českem a tisíce v rámci EU, to není nic neobvyklého.

Jaká je nejhorší možná varianta?

Komise bude na Česko vyvíjet tlak a využije nástroje k prosazení požadavků vyplývajících z unijních předpisů. Infringement může znamenat, že budou zastaveny dotace pro některé projekty, například v lodní dopravě. Záleží na komisi. Pokud ale ani v této fázi rozpor neodstraníme – tedy nedoplníme vyžadovaná místa na seznam – může přijít žaloba na Česko k Evropskému soudnímu dvoru. A v případě odsouzení je scénář poměrně jasný: jednorázová pokuta, zpravidla ve výši dvou milionů eur, a pak za každý den deset tisíc eur až do vyřešení věci. A pozor! Platit budeme i poté, co česká vláda případně couvne, protože se bude čekat, než se zastaví soudní řízení. To může trvat měsíce. Zmíněné částky jsou přitom spíše spodní hranicí.

Proč si zrovna Labské údolí a Slavíkovy ostrovy Evropská komise tak oblíbila?

Při vstupu do EU se provedlo první mapování vhodných lokalit. Vznikl seznam míst, kde žijí ohrožené druhy živočichů nebo rostlin či jde o významná přírodní stanoviště. Pak to prošlo odborným posouzením v celoevropském měřítku. Komise na to má speciální organizaci, která pracuje s informacemi jednotlivých států i nevládních organizací, a jasně se ukázalo, jak je příroda Labského údolí u Děčína pro Evropu jedinečná.

Jak to myslíte?

Krajinným rázem a zachovalou přírodou jde v porovnání s uměle regulovanými řekami západní Evropy o unikátní místo. Možná poslední kousek Labe, který není přetrasovaný ani člověkem stavebně upravený. Vím, o čem mluvím, koukám na něj ze své chaty.

Nemyslíte, že byli Češi v tomto případě vůči komisi až příliš sdílní?

Někdy jsme napadáni, že jsme papežštější než papež, že třeba rozloha Evropsky významných lokalit v Česku je vyšší než jinde. Není tomu tak. Jsme výrazně pod evropským průměrem. Rozloha EVL v Česku tvoří malinko přes deset procent našeho území. Slováci mají více než dvanáct procent, Rakousko asi čtrnáct a Slovinsko nebo Chorvatsko kolem třiceti procent. Vstoupili jsme do EU a nemůžeme to brát tak, že si z jejich pravidel budeme vybírat jen ta, která nám vyhovují, a ostatní nerespektovat. Důležité je, aby vždy byla ochrana obhajitelná. Tedy že na tom kterém místě je stále co chránit.

Kritici říkají, že tento stupeň evropské ochrany není vždy adekvátní.

Ale to nemusí platit navěky. Seznam se může měnit a také se mění. Když se ukáže, že třeba vzácný druh z místa zmizel, tak lokalitu přestaneme chránit. U nás se nyní deset Evropsky významných lokalit zrušilo, protože se ukázalo, že tam chránění živočichové již nežijí. Mí kolegové ručí hlavou, že důkazy o existenci vzácných druhů vždy obhájíme.

Nevím, zda města, která chtějí na Labi budovat přístavy, nutností ochrany brouka přesvědčíte...

Kromě toho, co už jsem zmínil, jsem nejen kolegům ve vládě asi stokrát říkal: Zvažme, jaký vliv na tuzemskou lodní dopravu bude mít tak zásadní věc, jako je klimatická změna a s ní přicházející povodně nebo sucho. Podle mě je pravděpodobné, že ani vybudování plavebních stupňů na Labi by nezaručilo takovou hladinu, která by umožnila plavbu po delší období v roce. Jednou budou povodně, takže se tam stejně nebude moci plout, podruhé zase sucho. Čím dál více budeme vystaveni takovým extrémům. Plavební stupeň by pro lodní dopravu asi přinesl nějaký efekt při stabilních přírodních podmínkách, které tu byly před pětadvaceti lety. Je však otázkou, zda v budoucnu takové budou. Nejspíš nikoliv. Nicméně opakuji, že jsme přesvědčeni, že ty dva zájmy jsou slučitelné.

Máte příklady z praxe, že se i přes přísnější ochranu někde něco významného postavilo?

Labe u nás nemáme s čím srovnávat, proto se musíme podívat do zahraničí. Třeba když se rozšiřovaly plavební komory na řece Máze u belgického Lutychu, bylo nutné kvůli povolení stavby zaopatřit její slepé rameno tak, aby nebyly ohroženy chráněné druhy živočichů.

Kdyby měla vláda dnes o věci opět rozhodovat, myslíte, že byste návrh obhájil?

Na to je příliš brzy. Komise má od nás teprve prvotní informaci o výsledku rozšíření seznamu. Nechci kolegy podezírat, že zamítavým stanoviskem jen testovali Evropskou komisi. Pokud by to tak bylo, riziko citelných pokut by mělo být hlavním argumentem. Neumím si představit, že bychom někde měli prohraný soudní spor – jakkoliv je k němu nyní ještě relativně daleko – a stále své rozhodnutí nepřehodnotili.

Také můžete být osočováni, že jako „šílení“ vyhlašujete chráněná území a vůbec nehledíte, že tam za omezujících podmínek musí lidé žít a podnikat.

Samozřejmě se s tím občas setkáváme. Bohužel tu vládne zmiňovaná fáma, že vyhlášení Evropsky významné lokality automaticky znamená „stopku“ na všechno. Že si člověk nepostaví skleník, nepřeloží cihlu přes cihlu ani v rodinném domě. Ale je nutné si uvědomit, že v drtivé většině případů se vás to nedotkne. Jsou starostové, kteří se hrozili, že za obcí už ani nepostaví lavičku. To je naprostý nesmysl a konkrétní zkušenosti to vyvracejí. I když je pravda, že třeba u velkých investičních záměrů, jako je stavba dálnice či splavnění řeky, střet může nastat. To je pak třeba konkrétně řešit. Jenže také je spousta možností, jak dosáhnout řešení, aby ty věci fungovaly vedle sebe bez konfliktů. Pokud by to nešlo, má podle příslušné evropské směrnice přednost zájem ochrany přírody. A je povinností ministerstva životního prostředí takový zájem hájit.

 

Zdroj: MF DNES (20.2.2016)

Autor: Pavel Švec, reportér MF DNES

22.02.2016 10:47

PLNĚNÍ POVINNOSTÍ V OBLASTI PREVENCE ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ

Společnost EKONOX, s.r.o. si vás dovoluje pozvat na odborný seminář "PLNĚNÍ POVINNOSTÍ V OBLASTI PREVENCE ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ", který se uskuteční 13. dubna 2016 v Hradci Králové.

Legislativa v oblasti chemických látek a směsí je kromě českých zákonů určována také Evropskou unií a není pro Vás určitě jednoduché, se ve všem správně zorientovat a postihnout veškeré povinnosti, které jsou pro uživatele chemických látek/směsí stanoveny jednotlivými zákony, vyhláškami a směrnicemi.

Od 1.6.2015 došlo k zásadní změně v oblasti nakládání s chemickými látkami a směsmi v důsledku Nařízení ES 1272/2008 (CLP), které zavádí zejména novou klasifikaci, včetně označování (výstražné symboly, H-věty ….). Navazující zákon č.224/2015 Sb. o prevenci závažných havárií (PZH) stanovuje povinnost provozovatelům/ uživatelům zpracovat nový seznam skladovaných/ používaných chemických látek/směsí, zařadit je pod zákon PZH  a zpracovat protokol o nezařazení/ návrh na zařazení, který je povinen provozovatel/ uživatel při kontrole předložit orgánům státní správy nebo zaslat na příslušný krajský úřad.

Seminář je organizován odborně způsobilou osobou dle zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, s dlouholetou praxí v oblasti nakládání s chemickými látkami.

Účastníci semináře získají potvrzení o absolvování školení v oblasti nakládání s chemickými látkami/ směsmi a prevence závažných havárií a budou schopni sami zpracovat protokol o nezařazení.

 

Pozvánka ke stažení:

Prihlaska_PZH_TD_2016.pdf (432425)

 

Kontaktní osoba pro tuto konferenci:

Ing. Šárka Kratochvilova
Tel. číslo: +420 466 400 539
Email: ekonox@ekonox.cz

22.02.2016 09:10

Polsko plánuje nový energetický blok - zapojte se do mezistátní konzultace

Polsko plánuje výstavbu nového energetického bloku Elektrárny Turów s příkonem 450 MWe. Ke spuštění bloku a jeho předání do provozu by mělo dojít ve druhé polovině roku 2020. Lhůta pro připomínky veřejnosti v rámci mezinárodní konzultace je stanovena na 21 dní od zveřejnění.

Ministerstvo životního prostředí obdrželo dne 16.02.2016 dopisem Generálního ředitele pro ochranu životního prostředí Polské republiky oznámení o podstatné změně zařízení vyžadující získání integrovaného povolení, která může mít závažný negativní vliv na životní prostředí v přeshraničním kontextu.

Konkrétně se jedná o PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. Pobočka Elektrárna Turów, ul. Młodych Energetyków v Bogatyni. Změna zařízení je spojená s plánovanou výstavbou nového energetického bloku s elektrickým příkonem netto 450 MWe (496 MWe brutto) s prachovým kotlem s kapacitou 1275 Mg páry/h a nominálním tepelným výkonem 1037 MW na hnědé uhlí.

Mezistátní konzultace probíhá podle čl. 26 Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění). Podle čl. 26 odst. 2 uvedené směrnice byla žádost předložena veřejnosti v České republice k připomínkám. Lhůta pro připomínky je 21 dní od zveřejnění (tj. 19.02.2016). Během lhůty se může vyjádřit každý.

Ministerstvo životního prostředí doporučuje využít pro připomínky níže uvedený formulář, který je nutný zaslat na adresu Ministerstva životního prostředí - odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence (Vršovická 1442/65, Praha 10 100 10).

 

Dokument ke stažení:

změna - no blok_CZE.pdf (19.72 MB)

Pripominky - formular.doc (34.00 kb)

 

21.02.2016 10:05

Firma nespálila pytle s nebezpečným zdravotnickým odpadem, dostala za to pokutu 250 tisíc korun

Za provozování spalovny nebezpečných odpadů v rozporu se schváleným provozním řádem uložili inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Brně pokutu 250 tisíc korun. Při kontrole v březnu 2015 bylo totiž zjištěno, že firma nespálila pytle s nebezpečným zdravotnickým odpadem do 72 hodin od přijetí, jak předepisuje provozní řád spalovny.

„Místo řádné likvidace nechala firma některé pytle s infekčním odpadem ležet až dva měsíce i mimo kontejnery, zčásti dokonce přímo na půdě mimo betonový prostor. Spálit je přitom měla nejpozději do tří dnů. Tímto skladováním mohlo dojít k množení nebezpečných patogenů," popsal Jindřich Mikeš, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Brně.

Inspektoři navíc zjistili, že firma o příjmu nebezpečných zdravotnických odpadů do spalovny nevedla ani průběžné denní záznamy. Překračovala také denní 24hodinovou kapacitu povolenou provozním řádem ve dvou spalovacích kotlích.

Provozovatel spalovny se proti rozhodnutí ČIŽP odvolal, Ministerstvo životního prostředí však pokutu potvrdilo.

20.02.2016 07:17

Inspirace: Billboardová kampaň "Nespaluj odpadky" pro čistší ovzduší

Nespaluj odpadky, tak se jmenuje billboardová kampaň, kterou před několika dny zahájil městký obvod Mariánské Hory a Hulváky v Ostravě. Kampaň má přimět veřejnost k tomu, aby lidé nespalovali odpadky v kotlích, aby mysleli na životní prostředí, ve kterém žijí a na vzduch, který všichni dýchají. Kampaň organizátory z pohledu umístění vizuálů nestála žádné velké peníze. Jednatelé a ředitelé agentur také dýchají stejný vzduch a tak poskytli plochy bezplatně nebo za symbolickou korunu. Další podrobnosti najdete v reportáži ZDE.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE