Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

28.01.2016 14:30

Metrologie a ochrana přírody a krajiny byla dnes tématem Legislativní rada vlády

VÝSLEDKY Návrh věcného záměru zákona o metrologii i návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny dnes schválila Legislativní rada vlády (LRV) na svém zasedání. Oba předpisy doporučila LRV schválit ve znění jejího stanoviska.


Návrh věcného záměru zákona o metrologii:
Současný zákon o metrologii v některých případech nejasně formuluje práva a povinnosti subjektů a neupravuje jednoznačně některé činnosti. Připravovaná právní úprava má nahradit současně platnou a to v celém rozsahu. Věcný záměr zákona tak navrhuje zpřesnit uvádění stanovených měřidel na tuzemský trh, vyhláškami stanovit procesy autorizace a registrace subjektů a orgánů veřejné správy, metrologické a technické požadavky na stanovená měřidla a postupy zkoušek, nově stanovit správní delikty a přestupky a další opatření. Nedochází k rozšíření současného rozsahu regulace v oblasti legální metrologie, regulace je pouze zpřesněna. Účinnost nově zpracovaného zákona o metrologii je navržena od 1. ledna 2020. Zákon předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny:
Předmětem navrhované změny je ustanovení § 58 zákona, které upravuje režim náhrad za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření v důsledku ochrany přírody. Potřebu novelizace vyvolaly nejasnosti v praxi, které skončily soudními spory a nakonec rozsudky Nejvyššího soudu ČR.

Novelizací nebude možné finanční náhradu požadovat za újmu za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření na pozemcích, které jsou ve státním vlastnictví (tj. na pozemcích, na kterých hospodaří zejména příspěvkové organizace, státní podniky a jiné státní organizace). Jde o pozemky, na kterých stát daným omezením (zejm. vyhlášením některé kategorie zvláště chráněného území nebo zajištěním druhové ochrany) sám deklaroval veřejný zájem na ochraně přírody.
Vlastníkem zemědělské a lesní půdy je stát, nikoliv státní podniky či jiné subjekty, které na státní půdě hospodaří podle zvláštních právních předpisů nebo podle soukromoprávních smluv. Stát jako vlastník může své vlastnictví omezit a nedochází tím k porušení ústavních postulátů.

Navrhovatel novelizací chce tak odstranit zbytečnou administrativu (přesun finančních prostředků mezi státem a státními podniky) u pozemků, na nichž stát sám deklaroval veřejný zájem na ochraně přírody. Zákon předkládá Ministerstvo životního prostředí (MŽP).


 

28.01.2016 13:50

Návrh zákona o obalech: Konec bezplatných tašek a nové cíle pro recyklaci a využití obalového odpadu

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o obalech s termínem 25. února 2016. Novela má za cíl upravit omezení spotřeby lehkých nákupních tašek, zavádí povinnost označování biologicky rozložitelných a kompostovatelných tašek a dále stanovuje nové cíle pro recyklaci a celkového využití obalového odpadu. Navrhovaným zákonem se také zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Zákon má být platný v polovině listopadu 2016 s výjimkou.

Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/720 ze dne 29. dubna 2015, kterou se mění směrnice 94/62/ES, pokud jde o omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. Za účelem provedení této směrnice je navrhováno stanovit v zákoně o obalech zákaz bezplatného poskytování plastových odnosných tašek v místě prodeje výrobků spotřebiteli, s výjimkou velmi lehkých plastových odnosných tašek a to od 1. ledna 2018.

Rovněž se zavádí povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky způsobem, který bude blíže stanoven prováděcím právním předpisem až v návaznosti na vydání příslušeného prováděcího aktu Evropské komise. Lhůta pro transpozici uvedené směrnice uplyne 27. listopadu 2016.

Návrh zákona také stanoví nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu, neboť platný zákon o obalech upravuje tyto cíle pouze do roku 2016. Nové cíle jsou stanoveny pro období počínaje rokem 2016 (cíle pro tento rok se nemění), a to v souladu se závaznou částí Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024, která byla vyhlášena v podobě nařízení vlády č. 352/2014 Sb.

Navrhovaným zákonem se dále zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podle zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tím dojde ke sjednocení způsobu ohlašování údajů z evidencí v případě samostatně plnících povinných osob a v případě autorizované obalové společnosti.

 

Podklady v rámci připomínkového řízení najdete - ZDE

 

 

 


 

 

28.01.2016 11:49

Změna odpadových vyhlášek je zas o krok blíž

Ministerstvo životního prostředí již vypořádalo tři navrhované odpadové vyhlášky z minulého roku. Konkrétně se jedná o novelu vyhlášky, kterou se mění vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady, dále o dvě nové vyhlášky a to katalog odpadů a vyhlášky o hodnocení nebezpečných vlastností. Jakmile bude k dispozici poslední vyhláška, kterou se má změnit vyhláška o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu, tak vás budeme opět informovat. Aktuální znění výše uvedených předpisů a anotace najdete ZDE

 

28.01.2016 08:58

Kotlíková dotace: patnáct nejčastějších dotazů a odpovědí

Kotlíkové dotace pod taktovkou Ministerstva životního prostředí jsou v plném proudu. Příjem žádostí odstartoval už v 10 krajích a ve všech je o dotace obrovský zájem. V Královéhradeckém i Zlínském kraji už 1. kolo dotací zájemci vyčerpali. Lidé se v souvislosti s kotlíkovými dotacemi se nejčastěji ptají na tzv. mikroenergetická opatření, na způsob proplácení dotace, přehled doporučených výrobků či zda mohou vyměnit stará kamna nebo zdroj na elektřinu. Nejčastější otázky a odpovědi ke kotlíkovým dotacím uvádí níže.

„Zájem mě nejenom těší, ale také jsme ho předpokládali, takže pro MŽP nebude problém vyhlásit další vlnu kotlíkových dotací třeba i o půl roku dříve. Kraje ale musí nejdříve současné prostředky kompletně vyčerpat a také vyhodnotit 1. vlnu dotací. Zejména samozřejmě statistiky zájmu o konkrétní kotle, finanční rozsah projektů a efekty s tím spojené. Čím dříve kraje dotace zadministrují, tím dříve prostředky budeme moci uvolnit. Věřím také, že některé kraje také spustí plánovaná 2. kola kotlíkových dotací dřív, než původně plánovaly. Ani MŽP, ani kraje nesmí s ničím otálet, když je tak obrovský zájem našich občanů, kteří chtějí ekologičtější a účinnější kotel. Čím dřív kotle vyměníme, tím dřív budeme lépe dýchat,“ komentuje zájem o dotace i další postup ministr životního prostředí Richard Brabec.   

Ministerstvo životního prostředí získalo v Evropské komisi do roku 2020 celkem 9 miliard korun na výměnu až 100 tisíc kotlů v domácnostech po celé ČR. Podmínky pro získání dotace se v každém kraji mírně liší. Kraje si mohly po svém zvolit, jakým způsobem budou od zájemců přijímat žádosti nebo třeba zda rozdělí peníze najednou nebo ve více kolech. Celou částku najednou rozděluje např. Vysočina nebo Liberecký kraj, Zlínský kraj a mnoho dalších peníze od MŽP rozděluje postupně v několika kolech.   

 

15 nejčastějších otázek a 15 odpovědí MŽP:

Jsou podmínkou k získání dotace mikroenergetická opatření nebo zateplení?

Ne. Tzv. mikroenergetická opatření je nutné provést, pouze pokud rodinný dům nesplňuje požadavky na minimálně klasifikační třídu C dle průkazu energetické náročnosti. Není však nutné realizovat rozsáhlá opatření, která by po jejich realizaci zařadila dům do klasifikační třídy C. Pro získání dotace postačí realizovat alespoň jedno z opatření ze seznamu. Seznam mikroenergetických opatření najdete např. v dokumentu Závazné pokyny pro specifický cíl 2.1 na straně 6: https://www.opzp.cz/vyzvy/16-vyzva/dokumenty. Ideální opatření pro Váš dům doporučí energetický specialista. Dotace na mikroenergetické opatření je z max. částky 20.000 Kč. V případě větších rekonstrukcí je pak možné kotlíkovou dotaci vhodně zkombinovat s dotací na zateplení z programu Nová zelená úsporám, kde je možné získat dotaci až 50% ze způsobilých výdajů.

 

Je možné získat dotaci i na kotle vyměněné před vyhlášením dotace krajem, jaké je rozhodné datum nákupu kotle?

Kraj Vysočina a Jihomoravský kraj stanovily časovou způsobilost čerpání dotace pro fyzické osoby od vyhlášení krajské výzvy, tzn. v případě Kraje Vysočina je časová způsobilost od 17. 12. 2015 a v případě Jihomoravského kraje od 18. 12. 2015 pro účely 1. výzvy. Ostatní kraje zachovaly časovou způsobilost jako datum vyhlášení programu MŽP tj. od 15. 7. 2015. Pokud si někdo pořídil nový kotel před těmito daty (17. 12. 2015 pro kraj Vysočina, 18. 12. 2015 pro Jihomoravský a 15. 7. 2015 pro ostatní kraje), může při splnění podmínek, získat podporu z programu Nová zelená úsporám. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR. Rozhodné datum pro nákup kotle v kraji viz tabulka níže.

 

Je možné žádat o podporu na zdroj, který není uveden v Seznamu registrovaných výrobků?

Ano, je to možné. Žadatel ale musí být schopen deklarovat plnění technických parametrů definovaných programem (ekodesign). Tyto dokumenty si musí zajistit u výrobce/dovozce. Dokumenty předá na příslušný krajský úřad, který danou záležitost projedná se Státním fondem životního prostředí ČR, jenž prověří soulad s programem. Pokud je souladu dosaženo může žadatel čerpat podporu. Seznam je ke stažení na webu SFŽP ČR: https://www.opzp.cz/dokumenty/187-seznam-registrovanych-vyrobku?verze=1

 

Musím mít na výměnu kotle nebo mikroenergetické opatření zpracovaný projekt a kým?  

Ne. Projektová dokumentace není podmínkou poskytnutí podpory. U komplexnějších projektů ale doporučujeme zpracovat, je způsobilým nákladem.

 

Jsou dotace určeny rovněž na výměnu starých kamen, kotlů na plyn nebo elektrického zdroje?

Ne. Dotace jsou určeny pouze na výměnu kotlů na pevná paliva s ručním přikládáním. Podporu je možno poskytnout i v případě, že je rodinný dům vytápěn dvěma zdroji, tj. kotlem na pevná paliva a dále např. kotlem na zemní plyn, elektrokotlem aj. V takovém případě je nutné prokázat, že kotel na pevná paliva plní funkci hlavního zdroje vytápění a že je prokazatelně v provozu.

Na výměnu starých kamen je možné při splnění podmínek využít dotace z programu Nová zelená úsporám. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR.

Ti, kdo používají zdroj na elektřinu jako stávající zdroj, si při splnění podmínek mohou z programu Nová zelená úsporám zažádat o dotaci na tepelné čerpadlo. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR.

 

Mohou být žadateli rovněž právnické osoby?

Ne, dotace jsou určeny pouze pro fyzické osoby. Právnické osoby mají možnost při splnění podmínek získat podporu na výměnu zdroje tepla z programu Nová zelená úsporám, nejsou však např. podporovány kotle na spalování uhlí. Doporučujeme kontaktovat krajské pracoviště SFŽP ČR.

 

Jsou náklady na energetického specialistu uznatelnými náklady?

Ano, tyto výdaje je možno zahrnout do způsobilých nákladů.

 

Platí dotace i na vyvložkování komínu?

Ano. Do způsobilých nákladů je možno zahrnout všechny nezbytné náklady souvisejí s uvedením nového kotle do řádného provozu.

 

Probíhá proplacení peněz za výměnu kotle pouze zpětně, tzn. až po jeho výměně?

Konkrétní formy i čas vyplacení dotace se v krajích různí. Středočeský kraj a Liberecký kraj budou proplácet způsobilé výdaje zpětně, ale nabízejí i možnost poskytnutí záloh. 

Ústecký kraj zaplatí výměnu kotle přímo dodavatelské firmě, žadatel tedy, kromě jeho příslušného podílu, nemusí předem platit. Většina ostatních krajů proplácí dotaci zpětně, po instalaci zdroje a doložení veškeré dokumentace. Některé obce nabízejí bezúročnou půjčku. Základní informaci o formě platby najdete v tabulce níže, detaily o formách vyplacení dotace poskytne konkrétní krajský úřad.

 

Vztahuje se dotace i na chatu nebo rekreační objekt?

Kotlíkové dotace se nevztahují na rekreační objekty, týkají se pouze rodinných domů do 3 bytových jednotek. Vždy je rozhodující stav zapsaný v katastru nemovitostí. Akceptujeme rodinné domy, objekty k bydlení, obytné části zemědělských usedlosti.

 

Jak ministerstvo kontroluje, jaký kotel si lidé ve skutečnosti pořídí? Fungují nějaké kontroly?

Za administraci kotlíkových dotací jsou zodpovědné kraje, včetně kontrol plnění podmínek dotace. Kontroly jsou administrativní, ověřují se dodané výrobky a služby na základě faktur a předávacích protokolů. Zároveň budou probíhat kontroly na místě, bude zkontrolováno celkem minimálně 5 % ze všech projektů, kterým bude přiznána dotace s ohledem na počty projektů v jednotlivých krajích. Kontrolované projekty můžou proběhnout i metodou náhodného výběru. Každý žadatel má povinnost zajistit minimálně 5letou udržitelnost vyměněného kotle a kdykoliv v té době může přijít kontrola. Žadatel také už při přiznání dotace prohlašuje, že kontrolu kotle ve svém domě umožní. 

 

Žadatel realizoval výměnu zdroje v předstihu a nedisponuje fotografiemi původního kotle ani potvrzením o ekologické likvidaci. Může žádat o podporu?

V tomto případě bohužel nelze o podporu žádat, vždy je nutné doložit požadované přílohy.

 

Je nutné k žádosti předkládat Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB)?

PENB je nutno předkládat pouze tehdy, pokud žadatel prokazuje plnění energetické náročnosti rodinného domu stávajícím stavem v úrovni energetické náročnosti třídy C.

 

Musí dojít k likvidaci původního kotle nebo je možnost ponechání jako zálohy?

Ano, musí dojít k ekologické likvidaci kotle. Využití jako zálohy není možné. Obecně nelze původní kotel dále jakkoli provozovat a to ani případným prodejem a instalací na jiném místě.    

 

Kdy je způsobilým výdajem realizace (rekonstrukce) otopné soustavy? 

Náklady na realizaci či rekonstrukci otopné soustavy je možno považovat za způsobilé pouze tehdy, pokud jsou jednoznačně vyvolány realizací nového zdroje.

 

 

 

 

 

28.01.2016 08:27

Zástupci zelené energie chtějí svého vládního zmocněnce

VÝZVA KE STAŽENÍ Sdružení a asociace spojující zástupce zelené energie vyzývají předsedu vlády Bohuslava Sobotku, aby učinil opatření, která povedou ke stabilizaci sektoru šetrné energetiky. Jako jedno z klíčových řešení navrhují vytvoření vládního zmocněnce pro šetrnou energetiku, který by koordinoval agendu příslušných institucí.

Aliance pro energetickou soběstačnost a Česká fotovoltaická průmyslová asociace žádají v otevřeném dopise premiéra Bohuslava Sobotku o kroky, které by vedly ke stabilizaci sektoru obnovitelných zdrojů. Připomínají situaci z konce minulého roku, kdy neochota Aleny Vitáskové vypsat podporu ve výši 42 miliard vedla k nejistotě investorů i bank, které na projekty poskytly úvěry.

Jedním z konkrétních nástrojů, jak by mohl premiér pomoci, je vytvoření vládního zmocněnce pro využití obnovitelných zdrojů, který by koordinoval agendu relevantních ministerstev (MPO, MŽP a MZ) a státních úřadu (ERÚ). „Svého zmocněnce dostane jaderný průmysl, není důvod, proč by podobný post nemohl vzniknout také pro obnovitelné zdroje,“ říká mluvčí výzvy Martin Sedlák z Aliance pro energetickou soběstačnost.

Výše zmíněná sdružení v dopise premiérovi děkují za to, že vláda již zahájila pozitivní a odpovědnou diskuzi o změnách klimatu. S tím však přímo souvisí otázka navýšení podílu výroby energie z obnovitelných zdrojů v České republice. Sektor zelené energetiky v posledních letech prochází ve světě velkým technologickým vývojem a stává se podle sdružení čím dál významnějším odvětvím i z hlediska zaměstnanosti. Například v USA díky zelené politice prezidenta Obamy zaměstnává více lidí solární průmysl než těžba uhlí. „Mimo jiné i proto Česko potřebuje jasnou a závaznou vizi, která nebude ohrožena libovůlí jednotlivých úředníků nebo ministrů,“ uzavírá Martin Sedlák.

 

Dokument ke stažení:

Vyzva_Stabilita_v_OZE_final.pdf (198182)

28.01.2016 07:57

REACH novinky: povolení pro použití zpomalovače hoření a změna přílohy nařízení

Evropská komise udělila třinácti společnostem povolení pro dvě použití hexabromcyklododekanu (HBCDD). Rozhodnutí o povolení bylo vydáno pro dvě použití a to formulace pěnového polystyrenu (EPS) pro pevné pelety za použití přísady hexabromcyklododekanu jako zpomalovače hoření (pro další použití ve stavebnictví) a k výrobě předmětů z pěnového polystyrenu (EPS) se zpomalovačem hoření pro použití ve stavebnictví. Platnost povolení skončí ke dni 21. srpna 2017. Více ZDE

 

 

Změna přílohy XVII nařízení REACH

Dne 14. ledna 2016 bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nařízení Komise, kterým se mění příloha XVII nařízení REACH. Nařízení vstoupí v platnost začátkem března 2016. V příloze XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se doplňuje nová položka 46a, která se týká zákazu uvádět na trh nonylfenol ethoxyláty (NPE) po 3. únoru 2021 v textilních výrobcích. Více ZDE

 

 

28.01.2016 07:03

Studie: Nejen semafory zdržují, škodí ekonomice ale i životnímu prostředí

Semafory na silnicích neprospívají ekonomice. K takovému závěru dospěl výzkum londýnského think-tanku Institute of Economic Affairs. Dvouminutové zdržení na červenou znamená roční ztrátu přibližně 16 miliard liber, což představuje jedno procento britského HDP.

Podle šéfa institutu se trend v instalování světelné signalizace na cestách v poslední době rozšířil do míst, kde neslouží svému účelu a má spíše negativní dopad jak na ekonomiku, tak na životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.

I když bylo právě životní prostředí před lety důvodem, proč se na tak rozsáhlé řízení provozu přistoupilo, dnes se podle studie IEA ukazuje, že podobná opatření příliš ekologická nejsou. Řidiči totiž musí kvůli retardérům nebo semaforům buď prudce brzdit nebo zrychlovat, což vede k většímu hluku, vyšší spotřebě paliva a ve finále k ne právě nepatrným dopadům na lidské zdraví.

Nešťastné dopady na ostatní účastníky silničního provozu má také infrastruktura pro cyklisty na silnicích, pomalé zóny v městských oblastech a také přednostní silniční pruhy pro autobusy.

Korigující prvky v dopravě navíc tím, že na ně spoléháme, zmenšují naši sociální přirozenost a ničí individuální zodpovědnost. „Řidiči na ně spoléhají víc než na svůj osobní úsudek,“ píše se ve správě.

V Anglii přibylo za posledních patnáct let neuvěřitelných pětadvacet procent semaforů.

 

 

Zdroj: iDNES.cz (Semafory zdržují a škodí ekonomice, tvrdí britský ekonomický institut)

27.01.2016 17:03

Kotlíkové dotace: Zlínský a Pardubický kraj ukončily příjem žádostí

Pouze do 3. února mohou zájemci o dotaci na výměnu kotlů ve Zlínském kraji předkládat vyplněné žádosti na krajském úřadě. Zlínský kraj tak využil možnosti ukončit příjem žádostí dříve, pokud bude dosaženo výše podpory, kterou lze v první kotlíkové vlně ve Zlínském kraji rozdělit. V Pardubickém kraji zas stačil jediný den a peníze, které měl kraj připravené na kotlíkové dotace jsou předběžně vyčerpány. Příjem dotací tak bude zastaven tento pátek.

Od pondělí 25. ledna, kdy oficiálně začal příjem žádostí o dotaci Programu výměny zdrojů tepla v domácnostech Zlínského kraje (tzv. kotlíkové dotace) bylo do dnešních 12hodin přijato více než 1100 žádostí o podporu. Zájem žadatelů o kotlíkovou dotaci tak výrazně převyšuje 100 mil. finanční alokaci, která byla vyčleněna pro první vlnu žádostí. Proto Zlínský kraj přistoupil, v souladu s vyhlášeným programem, k dřívějšímu ukončení příjmu žádostí, přičemž žádosti budou přijímány pouze do 3. února 2016 do 16.00 hodin.

Žádosti, které byly pracovníky krajského úřadu doposud zaevidovány, budou postupně vyhodnocovány a žadatelé informováni o průběhu hodnocení.

Kraj rozdělí z evropských peněz na výměnu kotlů v prvním kole asi 160 milionů korun. Pokud bude program úspěšný, budou podle hejtmanova náměstka Ivana Mařáka následovat další dvě kola. Celkem by se mohlo v kraji rozdělit až 480 milionů korun a vyměnit až 3000 kotlů.

 

První kotlíkové dotace v Pardubickém kraji jsou vyčerpány

Vzhledem k počtu přijatých žádosti o kotlíkové dotace a objemu prostředků, které jsou v 1. výzvě k dispozici, rozhodl dnes Pardubický kraj o termínu ukončení příjmu žádostí. Ten stanovil na pátek 29. ledna 2016 v 14:30 hodin. Žádosti podané po tomto termínu budou z dalšího hodnocení vyřazeny. Další výzva na kotlíkové dotace bude vyhlášena zřejmě v prosinci.

V rámci 1. výzvy projektu kotlíkové dotace v Pardubickém kraji přijali úředníci v průběhu prvního dne osobně nebo prostřednictvím pošty přes 900 žádostí. Ty budou nyní posouzeny, zda splňují všechny potřebné náležitosti, a žadatelé budou vyrozuměni přibližně do dvou měsíců.

Neúspěšní žadatelé mohou předložit novou žádost o kotlíkovou dotaci do 2. výzvy, jejíž vyhlášení se předpokládá v prosinci 2016.

27.01.2016 14:40

Biomasa skupiny ČEZ rostla o 35 % a dodala čistou elektřinu 150 tisícům domácností

Výroba elektřiny z biomasy v domácích elektrárnách a teplárnách ČEZ a dalších členů Skupiny ČEZ v ČR dosáhla loni úrovně 369 milionů kWh, což znamená pokrytí spotřeby téměř 150 tisíc domácností. Drtivou většinu spalované biomasy tvořila také v loňském roce dřevní štěpka.

Lídrem spalování biomasy ve skupině zůstává Elektrárna Hodonín, která disponuje pro tyto účely nejkvalitnějším zázemím. Vedle analytické laboratoře patří k základním prvkům moderního provozu v Hodoníně třídič biomasy a především unikátní vzorkovač biomasy na spotřebě. Provoz je také evropským unikátem v dodávce přeshraničního tepla. I v loňském roce ho totiž dodala do slovenského města Holíč zhruba 90 000 GJ.

V rámci výroby z portfolia obnovitelných zdrojů Skupiny ČEZ je kategorie biomasa druhou nejvýznamnější položkou po vodních elektrárnách.

 

  Výroba 2014 [miliony kWh] Výroba 2015 [miliony kWh]
Elektrárna Poříčí 82,362 116,929
Teplárna Dvůr Králové 0,068 0,006
Elektrárna Hodonín 152,759 208,815
Elektrárna Dětmarovice 0 5,738
EC Jindřichův Hradec 38,015 37,802
Celkem v ČR 274,204 369,290

Výroba z biomasy v provozech Skupiny ČEZ v ČR (Zdroj: ČEZ, a.s.)

27.01.2016 12:11

Čína střídá USA na pozici největšího trhu s elektromobily

Prodej elektromobilů v Číně se v loňském roce ztrojnásobil na 188.000 vozů. Čína tak vystřídala Spojené státy na pozici největšího trhu s elektromobily na světě. Ve Spojených státech se loni podle studie prodej elektromobilů snížil o tři procenta na 115.000 vozů. Třetí místo obsadila Británie, kde se prodalo 28.000 elektromobilů. Za ní následovaly Francie, Norsko a Německo. Vyplývá to ze studie německého institutu Center of Automotive Management (CAM). Podle autora studie Stefana Bratzela stojí za silným růstem prodeje v Číně státní podpora elektromobilů. Čínský ministr financí Lou Ťi-wej nicméně tento týden uvedl, že Čína postupně zruší veškeré subvence na automobily s alternativním pohonem.

 

Psali jsme také:

Čína vsadila na elektromobily, které mají pomoci snížit znečištění ovzduší (14.1.2016)

27.01.2016 07:39

Informace o Nové tarifní struktuře v elektroenergetice

Energetický regulační úřad koncem minulého týdne představil Novou tarifní strukturu (NTS) v elektroenergetice s předpokládaným termínem spuštění od 1. ledna 2017. Velká část faktury nebude od příštího roku záviset na tom, kolik kdo spotřebuje elektřiny, ale jak velký má jistič. Navržené změny se netýkají složky ceny pro podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie ani ceny silové elektřiny. Níže uvádíme informace k NTS jak je poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

V prohlášení MPO k NTS, které má redakce k dispozici, MPO uvádí, že Nová tarifní struktura je ve výhradní působnosti Energetického regulačního úřadu, který ji dlouhodobě připravoval. MPO ideu nové struktury podporuje. Pokud by ke změně tarifní struktury nedošlo, v budoucnosti by na to doplatily nejchudší vrstvy obyvatel. Protože však není vyloučeno, že změna tarifní struktury bude pro některé domácnosti znamenat možné zdražení, MPO společně s MPSV a ve spolupráci s ERÚ bude hledat nastavení sociálního systému, které by v případě nutnosti účinně ochránilo sociálně slabší skupiny obyvatelstva.

 

Rychlá informace o Nové tarifní struktuře

 

Změna tarifní struktury v ČR od  1.1.2017, která byla zveřejněna na konferenci 21. 1. 2016, se týká výhradně regulovaných cen, tj. „ceny služby přenosové soustavy" a „ceny služby distribuční soustavy". Zjednodušeně řečeno týká se pouze služeb energetické soustavy ČR konečným spotřebitelům. Tvorba a zavedení NTS je ve výhradní působnosti Energetického regulačního úřadu, který je podle pravidel EU a energetického zákona zodpovědný za regulaci cen v energetických odvětvích. ERÚ připravuje NTS od roku 2014. NTS nemá nic společného s novelou energetického zákona, a proto ani touto novelou nebyla iniciována.

Navržená změna se proto netýká složky ceny pro podporu elektřiny (tj. platby konečného spotřebitele) pro podporované zdroje, protože podmínky vytvořené na základě rozhodnutí EK platí podle novely zákona 165/2012 již od 1. 1.2016. To znamená, že výše platby na podporu elektřiny z OZE, kterou hradí zákazník je vypočítána podle hodnoty rezervované příkonu u vysokého a velmi vysokého napětí v MW a podle jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem u nízkého napětí. V zákoně č. 165/2012 Sb. existuje pojistka, která zaručuje, že zákazník nebude platit více, než podle systému platného do 31. 12. 2015. Tzn, že zákon obsahuje omezení pro výši plateb na úroveň maximálně 495 Kč/MWh odebranou ze sítě za fakturované období (je stanoveno v § 28 zákona 165/2012). Není tedy zavedeno prostřednictvím NTS a nemá s NTS nic společného.

Navržená změna se netýká ceny silové elektřiny (elektřiny jako komodity). Ta je určována trhem s elektřinou jako komoditou a obchodní strategií dodavatelů elektřiny pro konečné spotřebitele. Týká se regulovaných složek ceny elektřiny.

NTS nově určuje složky regulovaných cen a zároveň zvyšuje váhu fixní části ceny v porovnání s variabilní částí síťových poplatků.  To je naprosto v souladu s potřebami probíhající transformace energetiky a s trendem v zahraničí. Snižuje se tím závislost regulované platby za elektřinu na odebraném množství (naměřených odebraných kWh) a zvyšuje se závislost na rezervovaném příkonu. Rezervovaný příkon je na hladině napětí VVN a VN vyjádřen v MW, na hladině nízkého napětí v Ampérech hlavního jističe před elektroměrem.

Hlavní změnou nového tarifního systému je spravedlivější a transparentnější rozdělení nákladů provozovatelů soustav mezi stálou a proměnnou složku ceny služby přenosové soustavy a ceny služby distribuční soustavy. Toto nové rozdělení odpovídajícím způsobem odráží strukturu nákladů na provoz, obnovu a rozvoj sítí v závislosti na požadavcích zákazníků na služby těchto sítí. Nové rozdělení se projeví zvětšením velikosti stálých regulovaných plateb v Kč/MW/měsíc nebo v Kč/A/měsíc a zmenšením velikosti plateb závislých na objemu elektřiny odebrané z elektrizační soustavy.

Další významnou změnou je vyčlenění nové samostatné složky ceny služby přenosové soustavy nebo ceny služby distribuční soustavy. To znamená, že ze současné fixní ceny vztažené na výkonový požadavek zákazníka (v Kč/MW/měsíc nebo v Kč/A/měsíc pro hladinu nízkého napětí) bude vyčleněna samostatná cena za místo připojení v Kč/místo připojení/měsíc. Tato cena pokrývá náklady provozovatele přenosové a distribuční soustavy spojené s měřením, odečty a fakturací spotřeby elektřiny a náklady na pořízení a údržbu měřicích zařízení.

Důvodem aktualizace tarifní struktury je změna elektroenergetického systému, který se v posledních letech proměňuje z centrálního na decentrální. Cílem změny struktury regulovaných tarifů je také spravedlivější rozdělení vyvolaných nákladů na jejich původce a významné omezení křížových dotací. Nová tarifní struktura by měla dávat signály pro rozvoj energetické infrastruktury včetně zdrojů a také souvisejících nových služeb spojených s využíváním elektřiny. Dalším cílem je podpořit racionální chování spotřebitelů z hlediska nároků a požadavků na kapacitu připojení k energetické síti a efektivnější využívání elektřiny.

NTS neznamená navýšení povolených výnosů regulovaných subjektů.

Situaci sociálně slabých je potřeba řešit sociálním systémem a nikoliv v tarifech za elektřinu, a dalších dodávkách energie (plyn, teplo). Proto vláda ČR požaduje tento způsobu řešení ve svých usneseních č. 149 a 229 z roku 2015.

Projekt přípravy nové tarifní struktury byl zahájen pod vedením ERÚ zahájen v roce 2014 a plně v kompetenci ERÚ.

 

Souhrnný přehled složek cen je následující:

Cena zajištění distribuce elektřiny

  • cena za rezervovaný příkon,
  • cena za místo připojení v Kč/místo připojení/měsíc (platba nezávislá na velikosti rezervovaného příkonu),
  • cena za použití sítí distribuční soustavy v Kč/MWh, vztažená na množství elektřiny odebrané z distribuční soustavy,

 

Platba za systémové služby – bude nově také vázána na rezervovaný příkon (na hladině nízkého napětí bude platba vázána na velikost hlavního jističe).

Platba za činnost operátora trhu zahrnující poplatek na činnost ERÚ.

Platba na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie.

 

 

Související článek:

Kolik zaplatím za elektřinu v příštím roce a jak se zapojit do konzultace k novým tarifům? (21.1.2016)


 

 

26.01.2016 20:00

Rychlé zprávy: EIA a dopravní stavby, podpora OZE a nevyhovující kotle pro kotlíkové dotace

Nařízení vlády o podpoře pro obnovitelné zdroje energie na letošní rok je podle mluvčího Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Jiřího Chvojky neplatné. Evropská komise podle něj v dopise informovala, že vyplacení veškeré podpory musí předcházet její schválení. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka však není důvod první část z podpory ve výši až čtyř miliard korun nevyplatit už v polovině února. Dopis je podle něj jen soukromou korespondencí EK s předsedkyní ERÚ Alenou Vitáskovou. Vitásková dnes navštívila Sněmovnu a tam situaci vysvětlovala v několika poslaneckých klubech. "Evropská komise podporu zčásti ani vcelku nepovažuje ze existující, tedy projednává ji jako novou podporu. V takovém případě musí být nejdříve notifikace z Bruselu, než se začnou vydávat peníze," řekl Chvojka ve Sněmovně novinářům. V důsledku toho je podle názoru úřadu nařízení vlády z 21. prosince neplatné.

 

EIA a dopravní stavby

Česku hrozí zdržení u 64 důležitých dopravních staveb, u kterých Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by mohlo zdržet výstavbu i o několik let a ohrozit i čerpání evropských fondů, uvedl po jednání ekonomických ministrů premiér Bohuslav Sobotka. Celkem se jedná asi o 90 miliard. Vláda se proto bude snažit s Evropskou komisí vyjednat zvláštní režim pro tyto stavby. Podle ministra dopravy se zásadní jednání o výjimce v Bruselu uskuteční 3. února. Česká strana se prý pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.

 

Kotlíkové dotace - vadné kotle?

Dva kotle na pevná paliva nesplňují podle Asociace výrobců topenářské techniky podmínky, a přitom jsou zařazeny do oficiálního seznamu kotlů pro takzvané kotlíkové dotace. Podněty na tyto dva výrobky předala dnes asociace ministerstvu životního prostředí. Kotle prý nemají parametry emisní třídy, které jsou podstatné pro jejich uvedení na trh a ani deklarované parametry ekodesignu. Oba kotle byly certifikovány nezávislou zkušebnou v zahraničí. Ministerstvo životního prostředí předmětné výrobce osloví, aby vyvrátili měření asociace a prokázali, že dotyčné kotle parametry splňují, případně MŽP provede vlastnímu měření ve státním zkušebním ústavu. Pokud by se požadované parametry neprokázaly, výrobky by byly ze seznamu odstraněny.

26.01.2016 14:57

Technologická agentura chystá dva nové programy

Dva zcela nové programy na podporu aplikovaného výzkumu chystá Technologická agentura České republiky (TA ČR). První cílí na oblast společenskovědní a humanitní, druhý pak chce více zapojit studenty a mladé výzkumníky do 35 let do výzkumné a vývojové činnosti. TA ČR chystá pro letošní rok také tři nové veřejné soutěže pro čerpání finanční podpory z programů GAMA, EPSILON a DELTA.

Nové programy na podporu aplikovaného výzkumu mají název ÉTA a ZÉTA. „Pokud k nim zaujme kladné stanovisko Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) a následně je schválí vláda, od roku 2017 by z programu ZÉTA mohly být uvolněné finanční prostředky na první projekty. Z programu ÉTA pak v roce následujícím,“ uvedla Rut Bízková, předsedkyně TA ČR.

První program, nazvaný ZÉTA, má za cíl zapojit studenty a mladé výzkumné pracovníky (do 35 let) do výzkumné a vývojové činnosti s aplikačním potenciálem. Dílčím cílem je pak podpora vyrovnávání příležitostí mladých pracovníků ve VaVaI - žen a mužů - při řešení projektů aplikovaného výzkumu financovaných tímto programem.

Druhý program, s názvem ÉTA, navazuje na program OMEGA, a podpoří aplikovaný společenskovědní a humanitní výzkum. „Jde u něj o nový přístup ke společenskovědnímu výzkumu, který se musí stát velmi důležitou součástí multidisciplinárních řešení,“ upozornila Rut Bízková.  „Program se zaměřuje na člověka a jeho svět - jeho samotného, společnost, přírodu, veřejnou správu. Chceme, aby se hodnotily nejen výstupy, ale hlavně dopady, tedy to, k čemu to bylo,“ dodala.

Jeho cílem je posílení aktivit výzkumu, vývoje a inovací za účasti společenských a humanitních věd a uplatnění výstupů těchto aktivit v podobě nových nebo podstatně zdokonalených stávajících výrobků, postupů, procesů nebo služeb v oblastech:

  • člověk a společnost v kontextu dynamických společenských a technologických proměn a výzev 21. století;
  • člověk a prostředí pro jeho život v kontextu udržitelného rozvoje krajiny, regionů, měst a obcí a stavební kultury;
  • člověk a ekonomika pro objevení a rozvoj nových konkurenčních výhod a kompetencí v kontextu 21. století;
  • člověk a společenský systém v kontextu interakce mezi občanem a státem, veřejných politik, správy a veřejných služeb orientovaných na občana.

Na program BETA pak naváže BETA 2 podporující veřejné zakázky ve výzkumu a vývoji pro potřeby orgánů státní správy. „Svým posláním a cíli naváže na končící program BETA a zavádí jednodušší postupy v celém procesu zadávání veřejných zakázek výzkumu pro potřeby veřejné správy,“ vysvětlil Martin Bunček, místopředseda TA ČR.

Na podporu projektů u programu ZÉTA je navrhovaná částka  847 mil. Kč, u programu ÉTA 3,2 mld. Kč a v programu BETA2 je to 1,6 mld. Kč.

V trvalém popředí zájmu je u TA ČR podpora aplikovaného výzkumu na mezinárodní úrovni. V minulých letech směřovala finanční podpora především do spolupráce mezi českými subjekty a jejich partnery v čínských lokalitách a Vietnamu. Letos je připravená pro kooperaci s Korejskou republikou. „Základem pro to je loni domluvená a podepsaná spolupráce mezi Technologickou agenturou a dvěma stěžejními korejskými agenturami na podporu aplikovaného výzkumu – KIAT a KETEP,“ uvedla Rut Bízková. Pro podporu mezinárodní spolupráce má TA ČR vytvořený program DELTA. Veřejná soutěž pro uchazeče o spolupráci s Korejskou republikou se uskuteční pravděpodobně ve druhém čtvrtletí letošního roku.

TA ČR se také letošní rok bude připravovat na své premiérové předsednictví v asociaci evropských agentur podporujících výzkum a inovace s názvem TAFTIE. Jejím členem je od roku 2010. Předsedat bude v roce 2017. „Je to samozřejmě velmi prestižní záležitost. Obnáší to přípravu hlavních témat jednání TAFTIE v daném roce a přípravu i organizaci hlavních meetingů,“ podotkla Rut  Bízková.

Asociace TAFTIE, která  vznikla v roce 1992, propojuje evropské agentury na podporu aplikovaného výzkumu a inovací.  Pro členské země EU je cenným zdrojem informací a zkušeností. Během předsednictví bude TA ČR koordinovat práci zapojených agentur v asociaci a bude mít možnost aktivně ovlivnit témata i strategii dalšího rozvoje evropského výzkumného a inovačního prostoru.

Vyvrcholením letošního snažení pak bude pro Technologickou agenturu ČR tradiční Den TA ČR s vyhlašování Cen TA ČR 2016 pro autory nejlepších projektů aplikovaného výzkumu v tomto roce. Akce se uskuteční v nové budově Národního muzea 20. října 2016.

 

Mohlo by vás zajímat:

Evropská komise včera zveřejnila hodnocení Sedmého rámcového programu (EU´s 7th Framework programme FP7) pro výzkum a technologický rozvoj. Rámcový program běžel od roku 2007 do roku 2013 a zahrnoval čtyři specifické programy, jež podporovaly nadnárodní spolupráci v oblasti výzkumu, profesní rozvoj jednotlivých výzkumných pracovníků, vzdělávání, mobilitu a posílení výzkumných kapacit v Evropě. Právě zveřejněné hodnocení ukázalo, že 55 miliard eur investovaných v průběhu zmíněných 7 let do výzkumu a inovací v EU přilákalo mnoho účastníků soukromého sektoru, včetně rekordního počtu malých a středních podniků, což zvýšilo konkurenceschopnost na trhu a významně se podílelo na tvorbě pracovních míst a hospodářském růstu. V rámci programu bylo také vytvořeno pět společných technologických iniciativ v klíčových oblastech, jako je inovativní medicína, inovace vodíku či palivové články.

26.01.2016 14:36

Česko přebírá předsednictví v Mezinárodní komisi pro ochranu Dunaje

Včera došlo k oficiálnímu předání předsednictví České republiky v Mezinárodní komisi pro ochranu Dunaje pro rok 2016. Role jejího prezidenta se pro rok 2016 ujal šéfporadce ministra životního prostředí Petr J. Kalaš, který převzal z rukou jejího odcházejícího chorvatského prezidenta Dražena Kurečiće symbolicky láhev s vodou z Dunaje.

„Česká republika naváže na práci předešlých předsedajících států a bude podporovat naplnění Mezinárodního plánu povodí Dunaje a Mezinárodního plánu pro zvládání povodňových rizik. Chceme být aktivní v oblasti povodní a sucha. V neposlední řadě se budeme aktivně zasazovat o posílení stávající vzájemné spolupráce v regionu, a to jak jednotlivých zemí, tak i dalších iniciativ působících v regionu. Mezi ně patří zejména Makroregionální strategie EU pro Podunají a Rámcová úmluva o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat,“ shrnul priority českého předsednictví jeho prezident Kalaš.

První významnou akcí českého předsednictví bude Ministerská konference, která se uskuteční 9. února 2016 ve Vídni.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE