Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

08.07.2015 10:12

Poslanci schválili novelu zákona o odpadech i novelu zákona o prevenci závažných havárií

SLEDUJEME V polovině června byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Poslanci ve třetím čtení přijali jednak novelu zákona o odpadech i novelu zákona o prevenci závažných havárií. Obě novely by měly být platné prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení. Novely musí ještě schválit Senát a podepsat prezident. Poslanci odložili na další schůzi novelu zákona o spotřebních daní, tedy podporu biopaliv, protože stále není dokončená notifikace ze strany EU. Poslanci by měli dále projednat v prvním čtení novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, novelu horního zákona. Na pořadu schůze jsou i novely vrácené Senátem, tedy novela zákona o ochraně veřejného zdraví a také novela zákona o místních poplatcích. Anotace k jednotlivým novelám najdete níže.

 

Aktuality:

  • 8.7.: Zákon o odpadech:
    • Výsledek: schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů (komentář MŽP k novele ZDE)
    • Účinnost: první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů
    • Platné znění s vyznačením změn: ZDE (neobsahuje přijaté pozměňovací návrhy)
    • legislativně technické úpravy: ANO
    • pozměňovací návrh - Výbor pro ŽP: ANO (Změny se týkají označování nebezpečných vlastoností odpadů (nově "HP"), ke způsobu a rozsahu označování NO by mělo ministertvo vydat prováděcí předpis, rozšiřují se zákonné povinnosti v oblasti zpětného odběru pneumatik a definují se podmínky pro vznik kolektivního systém), dokument ZDE (MŽP souhlasí, více k návrhům ZDE)
    • pozměňovací návrh - Josef Kott: ANO (Pozměňovací návrh řeší nedostatečnou právní úpravu podmínek předávání odpadů mezi provozovatelem čistírny odpadních vod a dalšími subjekty, a zároveň zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt, odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod) - 07928-10484.doc
    • pozměňovací návrh - Josef Kott: ANO (Označení a hodnocení nebezpečných vlastností odpadů + související legislativně technická úprava), 07929-10485.doc

     

  • 8.7.: Prevence závažných havárií:
    • Výsledek: schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů
    • Účinnost: první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů
    • Platné znění s vyznačením změn: ZDE (neobsahuje přijaté pozměňovací návrhy)
    • legislativně technické úpravy: ANO
    • pozměňovací návrh - Výbor pro ŽP: ANO (Dokument ZDE)
    • pozměňovací návrh - poslanec Zahradník: NE (vypuštění § 31 odst. 3 "Krajský úřad zajistí zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie předloženého provozovatelem podle odst.1 pověřenou právnickou osobou. Při zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie se postupuje podle § 18 a 19 obdobně, lhůta pro zpracování posudku však nesmí být delší než 20 dnů. V odůvodněných, zejména složitých případech, může být tato lhůta prodloužena, nejdéle však o dalších 20 dnů.

     

  • 7.7.: Biopaliva: z důvodu nedokončené notifikace byl bod přerušen do příští schůze (odročeno)
  • 24.6.: AVÍZO: Třetí čtení novely zákona o odpadech i prevenci závažných havárií je naplánováno na středu 8. července jako druhý resp. třetí bod jednání
  • 17.6.: Biopaliva - St 17. 6., 1. bod v 17.00 hodin (pokračování - první čtené) - přerušeno
  • 16.6.: Poslanci dnes projednali ve druhém čtené novelu zákna o odpadech a nevelu zákona o prevenci závažných havárií:
    • Odpady - pozměňovací návrhy:
      • VZP - dokument ZDE (MŽP souhlasí, více k návrhům ZDE)
      • Josef Kott - 07928-10484.doc (26 KB) / PDF (Pozměňovací návrh řeší nedostatečnou právní úpravu podmínek předávání odpadů mezi provozovatelem čistírny odpadních vod a dalšími subjekty, a zároveň zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt, odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod.)
      • Josef Kott - 07929-10485.doc (18 KB) / PDF (Označení a hodnocení nebezpečných vlastností odpadů)
      • Josef Nekl - 07969-10525.odt (49 KB) (Legislativně technické úpravy)
      • Výsledek: ukončeno druhé čtení

       

    • PZH - pozměňovací návrhy:
      • VZP - dokument ZDE
      • Jan Zahradník - navrhuje vypuštění § 31 odst. 3 ve znění: "Krajský úřad zajistí zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie předloženého provozovatelem podle odst.1 pověřenou právnickou osobou. Při zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie se postupuje podle § 18 a 19 obdobně, lhůta pro zpracování posudku však nesmí být delší než 20 dnů. V odůvodněných, zejména složitých případech, může být tato lhůta prodloužena, nejdéle však o dalších 20 dnů."
      • Výsledek: ukončeno druhé čtení

 

Anotace předpisů:

Novela zákona o odpadech

Novela zákona o odpadech je zejména reakcí na infringementové řízení, které je s ČR vedeno ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice o odpadech a to v oblasti působnosti zákona, definic, hierarchie nakládání s odpady, obsahu plánů odpadového hospodářství a vymezení jednotlivých způsobů využívání a odstraňování odpadů v přílohách č. 3, 4 a 12.

Navrhovaným zákonem je dále zajišťována implementace předpisů EU v oblasti odpadních baterií a akumulátorů, recyklace lodí a přepravě odpadů. 

Novela také reaguje rovněž na podněty z tzv. ekoauditu a to ve vztahu k elektronizaci přepravy nebezpečných odpadů a některých evidenčních povinností. Návrh též zajišťuje převod statistického zjišťování týkajícího se údajů o poplatcích za ukládání odpadů na skládky, které je v gesci Ministerstva životního prostředí, z působnosti zákona o státní statistické službě do působnosti zákona o odpadech.

Výbor pro životní prostředí k tzv. infringementové novele zákona o odpadech navrhuje celkem dvanáct pozměňovacích návrhů (více ZDE). Změny se týkají označování nebezpečných vlastoností odpadů (nově "HP"), ke způsobu a rozsahu označování nebezpečných odpadů by mělo ministertvo vydat prováděcí předpis, rozšiřují se zákonné povinnosti v oblasti zpětného odběru pneumatik a definují se podmínky pro vznik kolektivního systém.

Na březnové schůzi PSP ČR prošla novela prvním čtení.

 

Prevence závažných havárií

Ministerstvo životního prostředí zvolilo jako nejvhodnější způsob provedení transpozice tzv. SEVESO směrnice III zpracování nového zákona o prevenci závažných havárií, jenž stávající zákon č. 59/2006 Sb. nahradí.  Využilo tak příležitosti provádění transpozice evropské směrnice formou návrhu nového zákona ke zpřehlednění právní úpravy, k upřesnění obsahových náležitostí bezpečnostní dokumentace a vyjasnění některých otázek souvisejících s prováděním takových změn v objektech, které působí změnu jejich zařazení do příslušné skupiny či vyžadují aktualizaci bezpečnostní dokumentace.

  • Dochází k rozšíření působnosti nového zákona o prevenci závažných havárií, a to ve vztahu k podzemním zásobníkům plynu. 
  • Návrh nového zákona o prevenci závažných havárií dále přesněji vymezuje povinnosti provozovatelů týkající se kategorizace jimi užívaných objektů a upřesňuje postup v případě, že se podmínky pro zařazení objektu do příslušné skupiny mění. 
  • Dalšími změnami v návrhu zákona jsou transponovány požadavky směrnice jak dosáhnout stanovených cílů v oblasti informování a zapojení veřejnosti a zajištění odpovídající úrovně kontroly plnění povinností provozovatelů.
  • Proces schvalování bezpečnostní dokumentace krajskými úřady doznal změny oproti současné právní úpravě, kdy krajské úřady využívají jako jeden z podkladů pro své rozhodnutí o schválení bezpečnostní dokumentace vyjádření Ministerstva životního prostředí.
  • V návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií dochází k výslovnému zakotvení posudku bezpečnostní dokumentace jako odborného podkladu pro rozhodnutí krajského úřadu o jejím schválení. Úloha Ministerstva životního prostředí při projednávání návrhu bezpečnostní dokumentace tak bude vyloučena, což je žádoucí s ohledem na skutečnost, že ministerstvo plní úlohu odvolacího orgánu ve vztahu k rozhodnutím krajského úřadu o schválení či neschválení tohoto návrhu.
  • Vydání rozhodnutí krajského úřadu o schválení bezpečnostní dokumentace se nově zpoplatňuje, a to za účelem zajištění finančních prostředků potřebných pro zabezpečení činností spojených s odborným posouzením těchto dokumentů. Výše správního poplatku je navrhována diferencovaně v závislosti na jednotlivých typech schvalované bezpečnostní dokumentace a odvíjí se od jejich povahy a náročnosti jejich posouzení. Dopad těchto nákladů je analyzován v návrhu variant.
  • V návrhu zákona je dále stanoven přístup veřejnosti k informacím o rizicích spojených s nebezpečnými látkami umístěnými v objektech; každému je garantováno právo žádat informace o objektech, v nichž jsou nebezpečné látky umístěny, a to postupem podle zákona o právu na informace o životním prostředí. Vedle toho budou krajské úřady povinny aktivně zpřístupňovat informace o rizicích spojených s užíváním těchto objektů, o bezpečnostních opatřeních přijímaných s cílem předcházet vzniku závažných havárií v těchto objektech a žádoucím chování obyvatel v případě, kdy k závažné havárii dojde.
  • Dochází rovněž ke zpřehlednění právní úpravy kontroly dodržování povinností ukládaných zákonem o prevenci závažných havárií nebo na jeho základě provozovatelům objektů, v nichž jsou umístěny nebezpečné látky, a nastavení pevného harmonogramu kontrol prováděných v jednotlivých objektech, s možností prodloužit interval mezi jednotlivými kontrolami v konkrétním objektu, pokud výsledky předešlých kontrol takový postup ospravedlňují.


Horní zákon:
Účelem návrhu novely zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ve znění pozdějších předpisů, týkající se právní úpravy úhrad z dobývacích prostorů a z nerostů vydobytých na výhradních ložiskách (dále jen „z vydobytých nerostů“) je změna poměru rozdělení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů mezi státní rozpočet České republiky a obce a zjednodušení a zprůhlednění postupu při výpočtu, vybírání a vymáhání úhrad a navýšení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů.

Zatímco úhrady z dobývacích prostorů se od počátku jejich zavedení do současného horního práva staly příjmem obcí, na jejichž katastrálním území se dobývací prostory nacházely, úhrady z vydobytých nerostů se rozdělily tak, že polovina se stala příjmem obcí, na jejichž území se nerosty vydobyly, a druhá polovina se stala příjmem státního rozpočtu. V roce 2000 byl zákonem č. 366/2000 Sb. s účinností od 22. listopadu 2000 původní poměr rozdělení úhrad z vydobytých nerostů změněn tak, že 75 % se stalo příjmem obcí a 25 % příjmem státního rozpočtu České republiky. Tím se na úkor státního rozpočtu podstatně zvýšila kompenzace poskytovaná obcím. Prostředky odváděné státnímu rozpočtu jsou účelově používány k nápravě škod na životním prostředí způsobených dobýváním výhradních ložisek. Obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu.
Dále je navrhováno, aby sazba úhrady z dobývacích prostorů byla zvýšena na 1000 Kč, pouze v případě dobývacích prostorů, kde není povolena v příslušném ustanovení specifikovaná hornická činnost, je sazba úhrady stanovena na 300 Kč. Způsob výpočtu úhrady zůstane stejný. Příjem z těchto úhrad bude jako doposud v plném rozsahu příjmem obcí.

Obecně se navrhuje zvýšit výnos z úhrad z jednotlivých druhů vydobytých nerostů o cca 100 % (tj. 2x). Výjimkou je černé uhlí, hnědé uhlí dobývané hlubinně, radioaktivní nerosty, ropa a hořlavý zemní plyn, kde se zvýšení výnosu z úhrad nepředpokládá.

Změna způsobu výpočtu úhrady z vydobytých nerostů by měla zajistit požadované zjednodušení jeho provedení a současně zefektivnění kontroly. Změna spočívá v tom, že úhrada se nadále nebude počítat z tržeb za prodej výrobků zhotovených z vydobytých nerostů a upustí se od dosud používaného složitého vzorce. Způsob výpočtu úhrady se bude provádět jednoduchým součinem množství vydobytého nerostu a sazby úhrady.

Výjimkou z tohoto pravidla je způsob výpočtu úhrady za hnědé uhlí dobývané povrchovým způsobem. V tomto případě se výše úhrady zjistí vynásobením úbytku zásob těžbou, tedy výše těžby, výhřevností vytěženého hnědého uhlí, aby tím byla zohledněna kvalita těženého uhlí, a sazby úhrady. Výhřevnost vytěženého hnědého uhlí se zjistí z výsledků laboratorních rozborů uhlí, a to váženým průměrem, aby kvalita uhlí, která není konstantní v celém prostoru dobývání, byla do výše úhrady promítnuta odpovídajícím způsobem. Sazba úhrady bude stanovena v Kč/GJ.

Zákon stanoví limit pro maximální výši sazby úhrady z vydobytých nerostů pro jednotlivé druhy vydobytých nerostů, a to ve výši maximální částky odpovídající 10 % tržní ceny za jednotku množství.

Dále je účelem tohoto návrhu přijetí opatření k zefektivnění státní statistické služby, a to redukcí počtu resortních statistických zjišťování a jejich převedení do působnosti resortních právních předpisů. V tomto konkrétním případě se jedná o vyřazení statistického výkazu Hor (MPO) 1-01 (Roční výkaz báňsko-technických a provozních údajů) z dalšího programu statistického zjišťování a jeho nahrazení evidencí vedenou v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu.


Novela zákona o ochraně přírody a krajiny
Novela navrhuje změnu ustanovení vázaných na problematiku národních parků. Reaguje tak současně na snahy zákonem nově vyhlásit národní parky zřízené v roce 1991 nařízením vlády (především NP Šumava). Novela má tak jednotně řešit pravidla pro všechny národní parky při zachování hierarchie i kontinuity předpisů v této oblasti.

 

Podpora biopaliv

Předmětem navrhované právní úpravy je umožnit pokračování daňového zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv, která splňují kritéria udržitelnosti biopaliv. Navrhované typy daňových zvýhodnění u jednotlivých biopaliv jsou proto následující:

  • Pohonná hmota B30 (směs motorové nafty s metylestery řepkového oleje, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, kde podíl metylesteru ve směsi musí činit nejméně 30 % objemu) bude zdaněna sníženou sazbou spotřební daně ve výši 8 415 Kč/1 000 litrů (standardní sazba spotřební daně u motorové nafty činí 10 950 Kč/1 000 litrů). Snížená sazba spotřební daně ve stejné výši je u této pohonné hmoty platná již podle stávající právní úpravy.
  • Pohonná hmota B100 (čisté metylestery mastných kyselin, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv) bude zdaněna sníženou sazbou daně 1 800 Kč/1 000 litrů. Podle stávající právní úpravy je tato pohonná hmota zcela osvobozena od spotřební daně. Daňové zvýhodnění etylesterů mastných kyselin je v souladu s Programem zrušeno.
  • Rostlinné oleje určené k pohonu motorů, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv, budou zdaněny sníženou sazbou daně ve výši 1 180 Kč/1 000 litrů.
  • Bioplyn (v kapalném nebo plynném stavu) učený k pohonu motorů bude i nadále zcela osvobozen od spotřební daně, resp. od daně ze zemního plynu a některých dalších plynů.
  • Biopaliva druhé generace bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivých paliv.
  • Pohonnou hmotu E 95 bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí obsahujících líh kvasný bezvodý zvláštně denaturovaný splňující kritéria udržitelnosti biopaliv.
  • U pohonné hmoty E 85 bude možné uplatňovat nárok na vrácení daně ve výši 12 600 Kč/1 000 litrů z objemu lihu obsaženého ve směsi. Dosud bylo možné uplatnit nárok na vrácení daně ve výši 11 310 Kč/1 000 litrů.

 

Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší (povinné přimýchávání) - ZDE (str. 4 a 28)

 

 

Přehled navržených bodu programu:

  • Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - druhé/třetí čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - druhé/třetí čtení

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - prvé čtení  
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení 
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 219/7/ - vrácený Senátem  
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ 8/ - vrácený Senátem 
 

 

08.07.2015 08:17

MŽP navrhuje doplnění národního seznamu evropsky významných lokalit

AVÍZO Ministerstvo životního prostředí oznámilo, že posílá do meziresortního připomínkového řízení návrh na doplnění národního seznamu evropsky významných lokalit (Natura 2000). Celková rozloha nově doplňovaných lokalit činí 17 784,3 ha. Pokrytí území ČR evropsky významnými lokalitami se navrhovanými úpravami zvýší o 0,23 %. Po doplnění bude národní seznam obsahovat celkem 1113 lokalit, což představuje 10,2 % území z rozlohy České republiky. ČR i tak podle MŽP stále patří k zemím s nejmenší rozlohou evropsky chráněné přírody v poměru k celému území státu. Tisková konference proběhne ve čtvrtek 9. července dopoledne, kde MŽP vysvětlí proč návrh nyní předkládá a co je jeho obsahem.

08.07.2015 07:51

Zahraniční šance pro české firmy v oblasti recyklace pneumatik

Ministerstvo dopravy Kolumbie projevilo zájem o technologii recyklace pneumatik vzhledem k obrovskému problém s černými skládkami. Sběr a recyklace opotřebovaných pneumatik by umožnilo nejen šetřit přírodní zdroje a snížit ekologickou zátěž životního prostředí odpady, ale rovněž zlepšit kvalitu budované dopravní infrastruktury. Kolumbijská vláda totiž plánuje podporovat stavební firmy při aktivním využívání pryžových granulátů z opotřebovaných pneumatik při stavbě nových silnic či opravě stávající dopravní infrastruktury. České firmy tak mohou prostřednictvím Velvyslanectví ČR v Bogotě předložit Ministerstvu dopravy Kolumbie konkrétní návrh a podmínky spolupráce. Více informací najdete na webu Svazu průmyslu a dopravy ČR ZDE.

 

Zdroj: SPČR

 

07.07.2015 14:34

NZÚ hlásí pro rodinné domy vyčerpáno, MŽP však navýší alokaci o 300 miliónů Kč

Ministerstvo životního prostředí se rozhodlo po vyčerpání alokace pro rodinné domy ve výši 600 milionů v programu Nová Zelená úsporám (NZÚ) navýšit rozpočet programu o dalších 300 miliónů korun. MŽP použije finanční prostředky z dražeb emisních povolenek a může také využít případně nedočerpanou alokaci na bytové domy.

Příjem žádostí na úsporná opatření v rodinných domech v letošní NZÚ dosáhl o tomto víkendu svého limitu. Vyčleněných 600 milionů korun žadatelé vyčerpali už v sobotu 4. července, během které systémem prošlo rekordních 419 úplných žádostí v hodnotě převyšující 105 milionů Kč. Příjem ale běžel dál do tzv. zásobníku, v němž bylo 120 milionů Kč. Tyto prostředky žadatelé vyčerpali dnes. Prodloužený víkend byl tedy, co se týče zájmu žadatelů, rekordní. MŽP se proto obratem rozhodlo alokaci v programu pro rodinné domy navýšit o 300 milionů Kč.

"Rozhodně chceme podpořit jednak projekty v zásobníku a pak i ty další, až do vyčerpání 900milionové alokace. K jejímu navýšení použijeme finanční prostředky z dražeb emisních povolenek za druhé čtvrtletí tohoto roku, rovněž můžeme využít případně nedočerpanou alokaci na bytové domy. Kromě toho během podzimu plánujeme spuštění dlouhodobé kontinuální výzvy NZÚ s postupným doplňováním peněz dle výnosu z dražeb emisních povolenek,“ prozradil ministr životního prostředí Richard Brabec.

V plném proudu je také administrace podaných žádostí. Schváleno je 1076 žádostí za 229 miliónů korun, plynule probíhá i jejich proplácení tak, jak příjemci dokládají realizaci opatření. K dnešku bylo proplaceno 45 žádostí za 2,5 milionu Kč, dalších 55 žádostí za 2,9 milionu je v procesu financování.

„Daří se nám plnit to, co jsme slíbili – jednoduchá administrace, jasná pravidla a pevně dané lhůty, kdy garantujeme proplacení od podání žádosti do 9 týdnů, a řada projektů je proplacena do 6 týdnů od podání žádosti,“ sdělil ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman. 

Největší zájem o dotace je dlouhodobě v Moravskoslezském kraji, kam směřuje více než 17 % celé alokace, následuje Středočeský kraj se 13 %. Nejmenší zájem je naopak v Karlovarském kraji, který se na požadovaných dotacích podílí jen 1%. Skoro polovinu všech žádostí tvoří žádosti na zateplení stávajících rodinných domů, přičemž na požadované alokaci se podílejí skoro ze 70 %. Velmi žádaná je nově zavedená dotace na tzv. „dílčí opatření“, žadatelé tak mohou komplexní renovaci svého domu rozložit do delšího časového období. U alternativních zdrojů energie mají lidí zájem o instalaci solárních termických systémů a také tepelných čerpadel, převážně typu vzduch-voda.

 

 

07.07.2015 14:13

Řecko a těžební limity jako dnešní téma Dvaci minut Radiožurnálu

AVÍZO Co znamená řecké NE reformám a úsporným opatřením? Udrží se Řecko v eurozóně? Co mají podniknout české firmy, které v zemi podnikají? Proč ministr průmyslu odložil rozhodnutí o prolomení limitů na dole ČSA? Jak reaguje na kritiku, že tak nechává v nejistotě obyvatele Horního Jiřetína? Hostem Heleny Šulcové v pořadu Dvaceti minut Radiožurnálu bude dnes ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

 

Zdroj: Rozhlas.cz

07.07.2015 10:49

V jakých oblastech SFŽP očekává další zdroje příjmů?

Poplatky za znečištění životního prostředí a pokuty dosáhly v roce 2014 téměř 1,5 miliardy korun. Fondu se podařilo vybrat více než plánoval v oblastech vodního hospodářství i ovzduší, naopak v oblastech odpadů zůstal příjem Fond o 30% za očekáváním. Vyplývá to ze Zprávy o hospodaření SFŽP za rok 2014, kterou si můžete stáhnout na konci článku.

K největším položkám patřily poplatky a pokuty z oblastí: odpadní a podzemní voda (dohromady více než půl miliardy korun), dále pak ovzduší (320 milionů) a v neposlední řadě autovraky (270 milionů). Ze státního rozpočtu čerpal v roce 2014 Fond dotaci ve výši 312 milionů korun. K příjmům SFŽP náleží také poplatky za dočasné nebo trvalé vynětí zemědělské či lesnické půdy, které v roce 2014 dosáhly přibližně 190 milionů korun.

V oblastech vodního hospodářství i v ovzduší se Fondu dařilo nad rámec plnit rozpočet, naproti tomu v oblasti odpadů příjmová stránka byla naplněna pouze z 68%. Tento dlouhodobý propad příjmů Fond odůvodňuje trvající absencí legislativních opatření. Nedokonalost zákona podle Fondu provozovatelům skládek umožnila jak nadlimitní využívání nebezpečných odpadů pro technické zabezpečení skládek i využívání těchto odpadů jako konstrukčních prvků skládky. Nicméně v roce 2015 Fond očekává, že by příjmy v této oblasti mohly dosáhnout pozitivního posunu. Od ledna 2015 bude totiž možné používat na skládkách jako TZS pouze 20 % hmotností celkové ukládky odpadů.

Výběr poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových byl splněn na 123,4%. K tomuto Fond uvádí, že výše tohoto poplatku je v posledních letech konstantní. Uváděným důvodem jsou nemalé dotace na výstavbu a intenzifikace ČOV. Z tohoto důvodu téměř žádná městské ČOV neplatí poplatky za vypouštění znečištění, protože kvalita vypouštěných odpadních nepřekračuje stanovené limity a ČOV tak platí pouze za množství vypuštění odpadních vod. Ve zprávě dále Fond uvádí, že má k dispozici data z nichž vyplývá, že limity zpoplatnění dle vodního zákona nereflektují současné technické možnosti ČOV.

Výběr poplatku u podzemních vod byl také splněn na 124%. Fond ve zprávě uvádí, že z dostupných dat vyplývá, že v průběhu posledních 20 let se neustále snižuje odběr podzemní vody. Podzemní vody se převážně z 95 až 97% využívají pro výrobu pitné vody. Fond také uvádí, že za posledních 15 let se množství odebrané podzemí vody snížilo přibližně o 20% a jako důvod uvádí zvýšení vodného a to aniž by došlo k adekvátnímu zvýšení poplatků za odběr podzemní vody. Fond ve zprávě uvádí, že cena za odběr podzemní vody již dávno nevystihuje její skutečnou hodnotu a současné legislativní návrhy na zvýšení tohoto poplatku by právě ocenily tuto skutečnou hodnotu a napomohly by dlouhodobě stabilizovat příjmy Fondu v této oblasti. Podotýkáme, že v současné době probíhá proces legislativních změn v oblasti vodního hospodářství.

U poplatků v oblasti ovzduší Fond předpokládá, že nové zákonné přerozdělení příjmů od roku 2017 (nově 65% na místo současných 100%) a navrhované výjimky ze stávajícího zpoplatnění zdrojů znečištění včetně výrazného snížení poplatníků budou mít v budoucnu negativní dopad na příjmovou stránku Fondu. Fond také uvádí, že využitím BAT (nejlepších dostupných technik) dochází ke snížení vypouštěných škodlivých látek do ovzduší a tedy i ke snížení vyměřovacích poplatků.

 

Plánovaný příjem z poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků dosáhl 90,5 % rozpočtové hodnoty. Sestupný trend v oblasti vývoje příjmů z poplatku se dá podle Fondu očekávat i  v roce 2015. Hlavním uváděným důvodem je omlazování vozového parku v České republice a také fakt, že vozidel s EURO 0, 1 , a 2 v nabídce prodejců ubývá. A také, že nedošlo k novelizaci zákona o odpadech, který by rozšířil poplatek za registraci na novější vozidla emisní normy EURO 3 a zároveň  k navýšení poplatku za registraci vozidel s emisní normou EURO 0 až 2.

Příjmy z poplatků za dočasné a trvalé odnětí zemědělské a lesní půdy dosáhl loni 73 % plánovaných příjmů. Hlavním důvodem je podle Fondu stávající legislativa, která umožňuje díky řadě výjimek se platbám vyhýbat  a dále Fond uvádí jako důvod vyčkávací taktiku developerů a investorů z pohledu předpokládané legislativy. Fond je přes přijetí novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu v roce 2014 očekává i následující rok pokles příjmů.

Nejvýznamnějšími výdaji Fondu jsou výdaje do ochrany vod a ovzduší. Dohromady tyto dva druhy výdajů činily v roce 2014 více jak 1,7 miliardy korun, což představuje 60 % z celkových výdajů roku 2014. Další téměř půlmiliarda směřovala do ochrany přírody a odpadového hospodářství. Z pohledu krajů šlo nejvíce finančních prostředků do krajů Moravskoslezského, Jihomoravského a Středočeského.

Státní fond životního prostředí České republiky je specificky zaměřenou institucí, která je významným finančním zdrojem při ochraně a zlepšování stavu životního prostředí. Příjmy Fondu jsou tvořeny především z plateb za znečišťování nebo poškozování jednotlivých složek životního prostředí (poplatky za vypouštění odpadních vod, odvody za odnětí půdy, poplatky za znečištění ovzduší, poplatky za ukládání odpadů) a s tím spojených splátek poskytnutých půjček a jejich úroků. O použití finančních prostředků z Fondu rozhoduje ze zákona ministr životního prostředí na základě doporučení poradního orgánu - Rady Fondu. Tyto příjmy netvoří součást státního rozpočtu České republiky.

 

Dokument ke stažení:

Zpráva_o_hospodaření _SFŽP_ ČR_2014.pdf (4409073)


 

 

07.07.2015 10:04

Důležité termíny pro úspěšné financování žádostí ze starého OPŽP

V letošním roce končí programové období 2007-2013 ze starého Operačního programu Životní prostředí a proto Státní fond životního prostředí připomíná některé důležité termíny pro úspěšné financování žádostí o podporu.

Konec způsobilosti výdajů OPŽP 2007-2013 nastane k 31. 12. 2015, tzn., že podmínkou způsobilosti výdajů je uskutečnění výdajů příjemcem podpory nejpozději do 31. 12. 2015. Toto datum je nejzazší možné, do kdy musí být příjemcem podpory uhrazeny veškeré faktury. Případné výdaje ve smyslu úhrady faktur dodavatelům uskutečněné po tomto datu budou nezpůsobilé.

Žádosti o platbu doručené na SFŽP ČR do konce listopadu 2015 budou na bankovní účty příjemců vyplaceny ještě letos. Žádosti o platbu zahrnující vůči dodavatelům pouze proplacené faktury v prosinci 2015 (tzv. ex-post platby - viz kapitola 8 v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP) bude možné zadat k proplacení až po ukončení finančního vypořádání státního rozpočtu za rok 2015 v informačních systémech MF ČR, nejpozději však do konce března 2016. Žádosti o platbu formou tzv. modifikované ex-ante platby (zahrnující i neuhrazené faktury) nebude možné v roce 2016 zadat a proplatit.

Státní fond životního prostředí ČR již v minulých letech umožnil příjemcům podpory zahrnovat do žádostí o platbu i zálohové faktury. Režim zálohových faktur je nutné mít sjednán ve smlouvě o dílo s dodavatelem, a to na základě podmínek zadávacího a výběrového řízení. Bližší informace lze nalézt v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP, kapitola 8 - Zásady financování a náležitosti žádosti o platbu. Na konci programového období musí dojít v souladu s podmínkami smlouvy mezi příjemcem a dodavatelem k proplacení zálohové faktury ze strany příjemce nejpozději do 31. 12. 2015, přičemž k vyúčtování této zálohové platby ze strany dodavatele může dojít až po tomto datu, a to na základě dodání předmětu plnění. Plnění ze strany dodavatele tedy může být realizováno i po konci roku 2015 (tzn. v případě OPŽP leden až březen 2016) za předpokladu, že je v souladu se schváleným harmonogramem projektu. Zúčtovací faktura za práce realizované do března 2016 pak musí být do konce tohoto měsíce doručena na SFŽP ČR a tyto stavební práce/služby/dodávky jsou z pohledu časové způsobilosti rovněž způsobilé.

 

Dokument ke stažení:

Závazné pokyny pro žadatele (verze ke dni 25. 6. 2015, účinné od 1. 7. 2015, 53MB)

07.07.2015 09:38

Za terénní úpravy pomocí odpadů padla pokuta pět milionů korun

Pokuta pět milionů korun za porušení zákona o odpadech byla uložena stavební společnosti. Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) ji pokutovali za to, že k terénním úpravám použila směs odpadů tvořenou mimo jiné recyklátem z výstavby divadla v Plzni a dále například kusy betonu, zámkovou dlažbu, asfalt, kabely a další.

Na těchto pozemcích mohly být na základě povolení stavebního úřadu provedeny hrubé terénní úpravy za využití zeminy a štěrkové drti na svrchní vrstvě.

„Pokutovaná společnost ale použila směs odpadů tvořenou zeminou a recyklátem stavebních odpadů. Součástí návozu o hmotnosti minimálně 47 327 tun byly také kusy betonu, zámkové dlažby, asfalt, armovací dráty, kabely apod. Řádně nebyla prováděna ani kontrola přebíraných odpadů a plocha nebyla zajištěna před ukládáním odpadů cizími osobami. Společnost navíc s našimi inspektory při kontrole nespolupracovala, za což jí byly uloženy ještě dvě pokuty v celkové výši 150 tisíc korun,“ komentovala výsledky řízení Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

07.07.2015 09:31

ČSÚ se zaměří na spotřebu energií v domácnostech

Dnes začíná Energo 2015 - šetření Českého statistického úřadu o spotřebě paliv a energií v českých domácnostech jehož cílem je získat aktuální údaje o spotřebě paliv a energií podle účelu použití. Domácnosti si také budou moci porovnat svoji spotřebu s průměrnou spotřebou v bytech s podobnými charakteristikami.

Šetření je rozděleno do několika tematických oblastí. „Zjišťovány budou mimo jiné údaje o tom, jak je v domácnostech zajišťováno vytápění a chlazení vnitřních prostor, ohřev vody, vaření či osvětlení. Zajímá nás i spotřeba různých druhů energie, vybavenost domácností různými druhy spotřebičů, jaká je jejich energetická účinnost nebo stáří. To všechno jsou informace, které z jiných zdrojů nejsou v potřebném detailu k dispozici. Cílem celého šetření je získat podrobnější údaje o struktuře spotřeby energií v domácnostech,“ uvedl Jan Ernest, vrchní ředitel sekce produkčních statistik Českého statistického úřadu (ČSÚ). Do výběru budou zahrnuty různé typy obydlí, tedy městská i venkovská. Náhodný výběr je zaměřen na rodinné i bytové domy, které používají různé druhy paliv.

Zjišťování se uskuteční na území České republiky v téměř 20 000 domácnostech. Výsledky budou zveřejněny na podzim 2016. „Získaná data pomohou například při směřování energetické a dotační politiky státu, třeba u programů Nová zelená úsporám, na výměnu starých kotlů na pevná paliva nebo na zateplování bytových a rodinných domů. Díky šetření rovněž budeme mít srovnání spotřeby energie našich domácností s dalšími členskými státy EU.

Domácnosti si také budou moci porovnat svoji spotřebu paliv a energií s průměrnou spotřebou v bytech s podobnými charakteristikami,“ uvedla Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.

Šetření Energo 2015 budou zajišťovat odborně proškolení tazatelé krajských správ ČSÚ. Při návštěvě domácnosti se prokážou průkazem zaměstnance ČSÚ nebo průkazem tazatele společně s občanským průkazem. Na každé krajské správě ČSÚ si lze oprávněnost návštěvy ověřit. Informováni jsou i starostové dotčených měst a obcí a příslušná ředitelství Policie ČR.

 

07.07.2015 07:30

Jan Mládek pro E15: Letos se prolomí limity maximálně na Bílině

Varianta, že by se rozhodnutí o prolomení limitů v lomu ČSA odsunulo o pět let, je výsledkem předběžné opatrnosti, protože nejistot v energetice je hodně. „Pokud ale vláda bude chtít definitivně rozhodnout letos, doporučím jen prolomení v lomu Bílina, protože teď nemohu říct, že uhlí z ČSA budeme potřebovat,“ říká v rozhovoru pro E15 ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

04.07.2015 21:48

Spalovna odpadu v Chotíkově u Plzně dostala opět zelenou

Spalovna komunálního odpadu v Chotíkově u Plzně má opět platné stavební povolení. Rozhodl o tom středočeský krajský úřad. Ten se věcí zabýval poté, co Krajský soud v Plzni na popud aktivistů povolení zrušil. Žaloba aktivistů totiž namítala, že plzeňské hejtmanství je ve věci podjaté. „Kladné rozhodnutí Krajského úřadu Středočeského kraje jsme dostali do datové schránky v pátek po 14. hodině,“ potvrdil generální ředitel Plzeňské teplárenské Tomáš Drápela. „Pro nás je to potvrzením faktu, že schvalovací proces žádnou podjatostí ovlivněný nebyl. Končíme s konzervací, ke které bylo nutné přistoupit, a ve stavbě budeme okamžitě pokračovat.“ upřesnil Drápela.

 

03.07.2015 17:48

EK do konce června další podporu biopaliv neodsouhlasila

Evropská komise (EK) zatím neodsouhlasila víceletý plán na podporu biopaliv, který česká vláda schválila během loňského léta, řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva zemědělství Hynek Jordán. Termín 30. června dříve sliboval ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) jako hraniční, do července měla podle něj dát EK své stanovisko, zda může stát daňově zvýhodňovat biopaliva i nadále. Podle předsedy opozičního sněmovního klubu TOP 09 Miroslava Kalouska Česká republika vkráčela do režimu nepovolené veřejné podpory.

"Notifikace zatím neproběhla, protože ještě nebyla uzavřena všechna závěrečná jednání," uvedl na dotaz ČTK Jordán. Podle něj je důvodem snaha komise i České republiky o vyladění textu, i kvůli legislativní situaci v ČR. Ve Sněmovně se v prvním čtení projednává návrh zákona, který podporu v souladu s plánem snižuje a prodlužuje. Členové dolní parlamentní komory by se k němu měli vrátit na červencové schůzi. Vládní poslanci ale již dříve nepodpořili návrh zákonodárce Karla Raise (ANO), kterým se měla celá daňová podpora biopalivům od 1. července zrušit. Její výše se tak k poslednímu červnu nezměnila.

Trest od komise podle Jordána s nejvyšší pravděpodobností nehrozí. "Notifikace zatím probíhá úspěšně a podpora by měla být uznána i zpětně, navíc se nyní hledají nejlepší možná řešení pro další období," vysvětloval ČTK, navíc podle mluvčího nemá komise k zamítavému stanovisku k plánu důvod.

"Zisk Agrofertu byl pro ně (vládní poslance) větší hodnotou než závazky ČR k Evropské unii," řekl v reakci Kalousek. Podle něj do úspěšné notifikace nemá smysl projednávat ve Sněmovně novelu zákona o spotřební dani, ve které se podpora snižuje. Sankce se podle něj dají obtížně předvídat, státy jsou nejprve vyzvány k nápravě, záleží také na době nedovolené podpory. "Nicméně závazky člověk dodržuje nejen proto, že mu hrozí sankce, a tady je vláda vědomě porušila," dodal.

Evropské úředníky spíše než podpora biopaliv podle předsedy sněmovního klubu Zbyňka Stanjury (ODS) nyní trápí problém s přílivem imigrantů a dluhovou krizí v Řecku. "Uvidíme, co se vlastně vládě podaří notifikovat - zákon projednávaný v prvním čtení se ještě bude měnit, budou tam muset být zapracovány připomínky Bruselu. Nepovolená podpora ale bude muset být vrácena. Nakolik to bude aktuální, to se zatím neví," uvedl Stanjura.

Stát loni podpořil biopaliva rekordní částkou. Proti plánované sumě 1,643 miliardy korun poskytl finanční podporu formou daňového zvýhodnění ve výši 2,212 miliardy Kč. Stát podporu poskytoval třeba prostřednictvím stoprocentní kompenzace spotřební daně u bionafty.

Více než 1,9 miliardy směřovalo na podporu čisté a směsné nafty s obsahem 30 procent metylesteru řepkového oleje. Meziročně podpora stoupla o 677 milionů korun. Podle předpokladu ministerstva zemědělství měla dosáhnout loňská podpora 1,6 miliardy korun. O přečerpání se podle týdeníku Dotyk zasloužila čistá bionafta a směsná nafta. V případě bioetanolu byla skutečná podpora oproti předpokladům mírně nižší.

 

Zdroj: ČTK (30.6.2015)

03.07.2015 13:17

Návrh prováděcí vyhlášky ke zpětnému odběru pneumatik

PŘIPOMÍNKY Poslanecká sněmovna v současné době projednává vládní návrh zákona, kterým se mění zákon odpadech (sněmovní tisk č. 409). Výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny přijal k tomuto návrhu zákona pozměňovací návrhy, na základě kterých budou zákonem o odpadech upraveny podmínky vzniku a fungování kolektivních systémů v oblasti pneumatik. V případě přijetí vládního návrhu zákona s uvedenými pozměňovacími návrhy bude nezbytné jeho provedení vyhláškou Ministerstva životního prostředí, která by měla nabýt účinnosti společně s tímto zákonem.

Navrhovanou vyhláškou se stanoví vzor návrhu na zápis do Seznamu povinných osob v oblasti zpětného odběru pneumatik, vzor žádosti o vydání oprávnění k provozování kolektivního systému, obsah roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik za uplynulý kalendářní rok, podrobnosti způsobu provedení zpětného odběru pneumatik a podmínky financování zpětného odběru pneumatik a nakládání s odpadními pneumatikami při kolektivním plnění povinností. Více ZDE

 

03.07.2015 10:41

ECHA chce vyžadovat pro 15 nových látek povolení k používání

Od podzimu loňského roku probíhala veřejná konzultace k návrhu ECHA na zařazení nových patnácti látek do přílohy XIV, tedy do přílohy která obsahuje seznam látek podléhajících procesu povolení. S přihlédnutím k obdrženým připomínkám vydal výbor členských států doporučení na zařazení látek do citované přílohy. Finální rozhodnutí je na Evropské komisi, která mj. rozhodne o konkrétních termínech do kdy musí výrobci používající danou látku požádat ECHA o povolení. Více ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE