
SLEDUJEME Ve sbírce zákonů ani nestačil zaschnout inkoust u další novely zákona o odpadech ani u balíčku nové legislativy k prevenci závažných havárií a už má Poslanecká sněmovna na programu hned několik novel environmetálních předpisů. Do dalšího legislativního procesu vstupuje především novela o integrovaném registru znečišťování. Poslanci se již zabývali vráceným zákonem o ochraně veřejném zdraví ze Senátu. Tématem byla i podpora biopaliv. Schůze byla zahájena v úterý 15. záři odpoledne, následně 18. září byla přerušena do 29. září. Níže uvádíme aktuální zpravodajství a anotaci předpisů.
Aktuality:
29.9.:
- Zemědělský půdní fond: Sněmovní tisk byl přikázání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru, dále návrh zákona projedná výbor pro životní prostředí a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Lhůta na projednávání byla prodloužena o 20 dnů.
- schůze pokračuje od 14 hodin
- jako druhý bod programu je Ochrana zemědělského půdního fondu (1. čtení)
- následná schůze bude zahájena 6. října 2015, kde v návrhu programu najdeme první čtení návrhů zákonů: biocidy, IRZ, ochrana přírody a krajiny. A dále druhé a třetí čtení novely energetického zákona a podporu biopaliv.
18.9.:
- Schůze přerušena do 29. září do 14 hodin
17.9.:
- Interpelace na ministra životního prostředí ve věci ochrany podzemních vod. V rámci dnešních interpelacích ve Sněmovně ministr životního prostředí Richar Brabec uvedl, že v rámci novely vodního zákona chce rezort napravit abnormální situaci, kdy je levnější odběr podzemních vod než povrchových vod. "Takže my teď v novele vodního zákona předpokládáme nebo budeme navrhovat zvýšení ceny podzemních vod postupně až do roku 2022 v násobcích," uvedl ministr. MŽP chce tak předcházet situaci, kdy řada velkých spotřebitelů, velkých odběratelů podzemní vody včetně vodárenských společností přednostně čerpá podzemní vody, a to i v situaci, kdy je povrchových vod dostatek. Níže uvádíme přepis dotazu poslance Zahradníka a odpověď ministra Brabce. Více ZDE
- na pátek 18.9. naplánováno čtení: poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon o Národním parku České Švýcarsko. Navrhnuto prvé čtení podle § 90 odst. 2 (souhlas v prvém čtení). Jde o technickou novelu zákona jejímž cílem je správu parku převést na organizační složku státu (příspěvkovou organizaci), tedy na stav jako je i u ostatních správ národních parků.
16.9.:
- Energetický zákon (ST538): ukončeno první čtení, návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru (garanční výbor), ústavně právnímu výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Lhůta k projednání byla zkrácena o 30 dnů. Neprošel původní návrh minstra průmyslu a obchodu Mládka, aby sněmovna předlohu schválila hned v prvním čtení bez dalšího projednávání ve výborech.
- Horní zákon: Sněmovna v prvním čtení podpořila vládní novelu horního zákona, která kromě jiného znamená, že stát by měl dostávat větší část z výnosu poplatků z povrchové těžby hnědého uhlí od těžebních společnosti. Podíl státu se zvýší na 67 procent, zatímco podíl obcí se sníží z dosavadních 75 procent na 33 procent. Předloha mění také způsob výpočtu úhrady za nerosty, které firmy vytěží. Návrhy na zamítnutí a dopracování nebyly schváleny, návrh byl následně přikázán k projednání hospodářskému výboru (garanční výbor), výboru pro životní prostředí, pro veřejnou správu a regionální rozvoj, ústavně právnímu výboru, sociálnímu výboru a rozpočtovému výboru. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/poslanci-podporili-vetsi-podil-statu-z-poplatku-za-uhli-1227935#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
- Ochrana veřejného zdraví: Sněmovna nepřijala pozměňovací návrhy Senátu a setrvala tak na znění postoupeném Senátu. Novela z pohledu životního prostředí novelizuje §44 a §44b týkající se úpravy nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi, dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, dále se v novele pro oblast vod určených pro lidskou spotřebu řeší oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví prvního stupně zakázat používání vody, která nesplňuje jakost pitné vody a možnost povolení mírnějšího hygienického limitu, novela také mění oblast hluku.
15.9.:
- Biopaliva: sněmovna v prvním čtení nakonec podpořila vládní návrh, který umožňuje další daňové zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv. Ministr zemědělství Marian Jurečka dnes potvrdil, že EK program další podpory biopaliv už v srpnu schválila. Řekl však, že sazby spotřební daně budou na základě dohody s Komisí od počátku roku 2016 do poloviny roku 2017 vyšší, než předpokládá vládou předložená novela. "Vlastně tím, že teď od 1. července letošního roku jsme v režimu nedovolené podpory, tak jsme se s komisí dohodli tak, aby Česká republika nemusela za tento půlrok platit sankce, tak v příštím roce a půl tuto překompenzaci, kterou vyplatíme distributorům pohonných hmot, tak promítneme do zvýšení sazeb," řekl Jurečka ČTK a Českému rozhlasu. EK by tak neměla ČR ze nedovolenou podporu trestat. Zvýšení sazeb proti návrhu pak někdo doplní v druhém čtení zákona. Například pro pohonnou hmotu FAME B100 by měla od příštího roku platit sazba 4,59 Kč/litr, zatímco vláda původně navrhla jen 1,80 Kč/litr. Po skončení přechodného období, tedy od 1. července 2017 by měla klesnout na 2,19 Kč/litr.
- Místní poplatky: Poplatek za komunální odpad bude promíjet obecní úřad, nikoli zastupitelstvo obce. Rozhodla o tom Sněmovna na návrh Senátu. Své původní rozhodnutí, že by prominutí poplatku mělo schvalovat zastupitelstvo, tak změnila. Úprava je součástí novely o místních poplatcích, která má od poplatků za odpad osvobodit děti z dětských domovů a obdobných zařízení a také obyvatele domovů pro zdravotně postižené a pro seniory. Novela počítá také s tím, že odpovědnost za hrazení komunálních plateb za děti ponesou jejich rodiče. Nemohlo by se tak už stát, že by děti po dovršení 18 let věku čelily exekuci kvůli dluhům za odvoz komunálního odpadu.
15.9.:
- na 16.9. 2015 naplánováno čtení následujících bodů:
- Ochrana veřejného zdraví: jako 2 bod
- Horní zákon: jako 11 bod
- Energetický zákon: jako 12 bod
Anotace předpisů:
IRZ a ISPOP
Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP.
Cílem novely je především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.
Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.
Předkládaný návrh zákona představuje podle ministerstva kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.
Zákon o biocidech
Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.
Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.
Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.
Ochrana veřejného zdraví (vrácený senátem)
Novela zákona novelizuje §44 a §44b týkající se úpravy nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi. Dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení. Dále se v návrhu pro oblast vod určených pro lidskou spotřebu řeší oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví prvního stupně zakázat používání vody, která nesplňuje jakost pitné vody a možnost povolení mírnějšího hygienického limitu překračovaného ukazatele byla podle § 3a vyčerpána, pokud je taková nepitná voda nadále dodávána spotřebitelům. Novela také mění oblast hluku. Pozměňovací návrh, který umožňoval vydání časově neomezeného povolení v případě, že nelze v rozumně dosažitelné míře zajistit, aby hygienické limity hluku v chráněném venkovním prostoru byly dodrženy nebyl na konci března poslanci schválen. Senát přijal pozměňovací - přehled ZDE (odkaz na Senátní tisk).
Energetický zákon - vládní návrh (ST538)/poslanecký návrh (ST496)
V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona (sněmovní tisk č. 351), k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.
Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.
Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016. Vzhledem k časové urgentnosti přijetí novely, která má technický charakter ohledně vyjádření odložení účinnosti těch částí, které se týkají Rady ERÚ, navrhuje se požádat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR o schválení této novely již v prvním čtení.
K poslaneckému návrhu vláda zaujala negativní stanovisko a připravila vlastní návrh novely energetického zákona.
Horní zákon
Cílů novelizace by mělo být dosaženo novým způsobem výpočtu úhrad z vydobytých nerostů, stanovením nové výše sazeb úhrad z vydobytých nerostů a nového poměru rozdělení výnosu z úhrad mezi obce a státní rozpočet. Dále se navrhuje zvýšit sazbu úhrady z dobývacího prostoru.
Doposud byl výpočet úhrad odvozován od tržeb za vydobyté nerosty. Úhrada se počítala na základě složitého vzorce uvedeného v prováděcím právním předpisu. Nyní bude výpočet zjednodušen, což má umožnit efektivnější kontrolu placení úhrad, a prováděn na základě součinu vytěženého množství nerostu a sazby. V případě hnědého uhlí, dobývaného povrchovým způsobem, se výše úhrady určí součinem množství tepla obsaženého ve vydobytém uhlí a sazby. Způsob výpočtu je stanoven přímo zákonem.
Sazby pro jednotlivé nerosty na výhradních ložiskách budou stanoveny nařízením vlády vydaným na základě zákonného zmocnění. Tento postup by měl umožnit pružně reagovat úpravou sazeb na změny ekonomické situace.
Výnos z úhrad za vydobyté nerosty se navrhuje obecně zvýšit 2x. V případě černého uhlí, hnědého uhlí dobývaného hlubinným způsobem, radioaktivních nerostů, ropy a hořlavého zemního plynu zůstává výnos na současné úrovni.
Dosavadní způsob rozdělení výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, kdy 75 % připadalo rozpočtům obcí a 25 % státnímu rozpočtu, se mění. Základní, obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu, specifické poměry jsou stanoveny v případě nerostů, u kterých se úhrada nezvyšuje a u hnědého uhlí dobývaného povrchových způsobem. Konkrétní způsob rozdělení výnosu je vždy stanoven v zákoně.
Z části výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, která připadne státnímu rozpočtu, bude 40 % účelově vázáno pro nápravu škod na životním prostředí způsobených těžbou a další zákonem specifikované činnosti. Tato účelové vázaná část bude rozdělena mezi Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí zákonem stanoveným způsobem. Dále se v této souvislosti navrhuje, aby kompetence Ministerstva životního prostředí týkající se starých důlních děl přešly na Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ochrana přírody a krajiny
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.
Biopaliva
Projednávaná novela zákona o spotřebních daních totiž snižuje podporu biopaliv a zpřísňuje podmínky na trhu s biopalivy. Novela zvyšuje spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavádí daňové sazby u čistých biopaliv. Některé navrhované změny v zákoně o spotřebních daních (od 1. 7. 2017): FAME B100 – nyní je sazba spotřební daně 0 Kč/l, navrhuje se zvýšit na 2,19 Kč/l a směsná motorová nafta B30 – nyní je sazba spotřební daně 7,665 Kč/l, navrhuje se 8,515 Kč/l. (Více k historii - ZDE).
Ochrana půdního fondu
Předložený návrh podle navrhovatelů jednak usnadňuje výstavbu rodinných domů na zastavitelných plochách, když k nim nevyžaduje souhlas orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, jednak odstraňuje diskriminační úpravu, podle níž za odnětí půdy, na níž bude vystavěna pozemní komunikace, jsou povinny platit obce a kraje, ne však stát, který jako jediný má zcela nepochopitelně stanovenou výjimku. Poslední novelizační bod říká, že v případě veřejně prospěšných staveb v zastavitelné ploše se odvody za trvale odňatou zemědělskou půdu ze zemědělského půdního fondu nestanoví.
Přehled sněmovných tisků:
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/8/ - vrácený Senátem
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
- Návrh poslanců Marka Černocha, Jany Hnykové, Olgy Havlové, Martina Lanka, Karla Fiedlera, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jiřího Štětiny a Jaroslava Holíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 496/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
- Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení
- Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 543/ - prvé čtení
-
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 219/7/ - vrácený Senátem (pozm. přijat)
- Návrh poslanců Robina Böhnische, Michala Kučery, Josefa Hájka, Jana Zahradníka, Marie Pěnčíkové, Jiřího Junka, Jaroslava Holíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 161/1999 Sb., kterým se vyhlašuje Národní park České Švýcarsko, a mění se zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 451/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Zdroj: PSP ČR, ČTK