Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

02.12.2015 08:17

Program na podporu úspor energie na rok 2016 vyhlášen!

NOVÉ DOTACE Ministerstvo průmyslu a obchodu a vyhlásilo Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie tzv. EFEKT na rok 2016 s alokací 80 mil. Kč. Projekty je možné přihlásit do 28. února 2016, nicméně projekty zaměřené na Energetická konzultační a informační střediska je potřeba podat do konce roku.

Prioritou programu je osvěta a vzdělávání laické i odborné veřejnosti, pomoc statutárním městům a krajům se zaváděním energetického managementu a podpora malých investičních akcí s přímými úsporami energie zejména pro města a obce, ale též pro menší podnikatelské projekty.

V porovnání s operačními programy nemá program EFEKT významný rozpočet, pro rok 2016 bylo vyhrazeno 80 mil. Kč, ale i přesto hraje nezastupitelnou roli zejména v oblastech, které nelze financovat ze strukturálních fondů EU. Nespornou výhodou programu je podle vyhlašovatele nižší administrativní náročnost pro žadatele a podpora poskytovaná ex ante, tedy před realizací projektu, která usnadňuje provedení náročnějších úsporných opatření také pro drobné podnikatele a malé obce.

Velkou důležitost klade MPO podpoře projektů zavádění energetického managementu a podpoře energeticky úsporných projektů řešených metodou EPC (Energy Performance Contracting). I nadále EFEKT zůstává jediným dotačním titulem, z něhož je možno čerpat dotace na revitalizaci veřejného osvětlení.

 

Podporované aktivity a plánovaná alokace:

Aktivita

Odhad alokace
[mil. Kč
]

A

Pilotní projekty, projekty vzdělávání a studie

5

B.1

Opatření ke snížení energetické náročnosti veřejného osvětlení

38

B.2

Rekonstrukce otopné soustavy a zdroje tepla

8

B.3

Energeticky úsporná opatření v budovách řešená metodou EPC

5

C

Energetická konzultační a informační střediska

9

D.1

Kurz, seminář v oblasti úspor energie

2

D.2

Publikace, příručky a informační materiály v oblasti úspor energie

3

E.1

Zavádění systému managementu hospodaření s energií

4

E.2

Posouzení vhodnosti energeticky úsporných projektů EPC

2

E.3

Zpracování územní energetické koncepce

2

E.4

Zpracování zprávy o uplatňování územní energetické koncepce

2

C E L K E M

80

 

Projekty je možné přihlásit do 28. února 2016. Výjimkou jsou žádosti o dotaci na Energetická konzultační a informační střediska (EKIS), které je potřeba připravit ještě do konce letošního roku, tj. v termínu do 31. 12. 2015. Všechny informace, včetně potřebných formulářů a přesného návodu k podání projektů jsou dostupné níže.

Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie 2016 je národní dotační program, který byl založen v r. 1998, ještě před vstupem České republiky do EU. Cílem programu bylo a je podnítit zájem o úspory energie a využití obnovitelných zdrojů energie. Webové stránky programu jsou dostupné na https://www.mpo—efekt.cz.

 

Dokumenty ke stažení:

 

 

Zdroj: za využítí informací z www.mpo.cz

02.12.2015 07:31

Nejvíce peněz na výměnu kotlů půjde ve Středočeském a Moravskoslezském kraji

Dotace na výměnu starých kotlů za nové ekologické už mohou poskytovat všechny kraje v Česku. Ministerstvo financí odsouhlasilo projekty zbývajících krajů, které na rozhodnutí čekaly. Šlo o kraje Středočeský, Plzeňský, Královéhradecký, Jihočeský, Moravskoslezský a Vysočina. V první výzvě kraje požádaly skoro o tři miliardy korun.

Podle odhadů se bude měnit až 350.000 starých kotlů po celé republice. Do pěti let má na výměny kotlů v domácnostech jít až devět miliard korun, které získalo MŽP od Evropské komise. "Máme v plánu tři výzvy, každou po třech miliardách korun do roku 2020. V té první si kraje bezmála o několik milionů zažádaly o skoro tři miliardy korun. Zájem je takový, jaký jsme o čekávali," uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. O necelou jednu miliardu korun požádali kraje Středočeský a Moravskoslezský, tedy kraje, kde je kvalita ovzduší dnes nejhorší.

Kotlíkové dotace jsou určeny pro občany na výměnu zdroje vytápění v rodinných domech. Na výměnu starého kotle na pevná paliva za jiný, ekologičtější zdroj a takzvaná mikro-energetická opatření mohou lidé získat až 85procentní dotaci z maximální částky 150.000 korun. Dalších 5 procent dotací navíc dostanou domácnosti v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší. Dotace budou kraje poskytovat přímo občanům.

Od roku 2022 nebude podle platného zákona o ovzduší v ČR možné provozovat v domácnostech staré neekologické kotle první a druhé emisní třídy. Už od loňska nesmějí být na tuzemský trh uváděny kotle třetí emisní třídy a vyšší. MŽP v rámci novely zákona o ochraně ovzduší chystá ještě další změny, které by měly zpřísnit kontroly kotlů.

 

Kraj Částka v projektové
žádosti (Kč)
Středočeský 517 800 000
Moravskoslezský 469 200 000
Jihočeský 303 000 000
Vysočina 238 000 000
Plzeňský 231 800 000
Královehradecký 200 000 000
Pardubický 178 000 000
Olomoucký 172 200 000
Zlínský 160 500 000
Ústecký 162 000 000
Liberecký 140 400 000
Jihomoravský 135 600 000
Karlovarský 67 200 000
Praha 23 700 000

 

01.12.2015 15:47

Energetiku na MPO povede Lenka Kovačovská

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek jmenoval s účinností k 1. prosinci Lenku Kovačovskou svou náměstkyní pro řízení sekce energetiky. Lenka Kovačovská tak zaujme místo po Pavlu Šolcovi. Mezi její klíčové výzvy bude patřit především naplňování Státní energetické koncepce a rozvoj jaderné energetiky.

Lenka Kovačovská dosud působila na MPO v pozici ředitelky odboru strategie a mezinárodní spolupráce v energetice MPO. Mezi klíčové výzvy nové náměstkyně patří zejména naplňování Státní energetické koncepce a kroky související s rozvojem jaderné energetiky. Dále pak vyjednávání za Českou republiku ohledně energetické unie, například v souvislosti s diskutovanou novou podobou trhu s elektřinou či naplňování energeticko-klimatických cílů EU do roku 2030.

Lenka Kovačovská byla vybrána na základě výběrového řízení vypsaného v souvislosti se zaváděním služebního zákona a zaujme tak místo uvolněné po Pavlu Šolcovi. Jako ředitelka odboru strategie a mezinárodní spolupráce v energetice se podílela na přípravě nedávno schválených klíčových strategických dokumentů, jakými byla aktualizace Státní energetické koncepci či Národní akční plán Jaderné energetiky. Současně se účastnila řady jednání na celoevropské úrovni.

 

01.12.2015 12:38

Kotlíkové dotace podpoří přechod na vytápění plynem, uhlí je podle plynařů slepá ulička

Stát v rámci kotlíkových dotací neposkytne jen dotaci na nový plynový kotel a jeho instalaci, nýbrž i dotaci na náklady související s přechodem na nový kotel. Dotace na přechod na vytápění plynem může dosáhnout až 127 500 korun. Volba nového kotle na uhlí není podle Českého plynárenského svazu cesta správným směrem, může být volbou jen na krátký čas.

Poprvé stát v rámci kotlíkových dotací nepřispěje jen na prostou výměnu kotlů na plyn, ale jedná se o komplexní servis na modernizaci celého vytápění domu. Tedy například na jeho instalaci, vyvložkování komína, vybudování plynové přípojky, celé nové otopné soustavy nebo její rekonstrukci atd.

Podávání žádostí o dotace by mělo začít už v lednu 2016, ale v některých krajích jako například Středočeském, Jihočeském, Královehradeckém nebo Libereckém už tento měsíc. Stát zájemcům o dotaci rozdá během příštích let celkem 9 miliard. „Stát vám nyní přispěje 85 procent na celkové uznatelné náklady, tedy více než 127 tisíc korun nejen na plynový kotel, ale i na další náklady, jakými jsou vyvložkování komína, vybudování plynové přípojky k domu, instalaci kotle, případně dotaci i na nová topná tělesa nebo jejich rekonstrukci,“ uvedl Jan Valenta, předseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Nyní si lze s 85 procentní dotací nejen vyměnit kotel na plyn, ale modernizovat celý systém vytápění v rodinném domě. Dalších 5 procent dotací navíc dostanou domácnosti v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, jejichž seznam připravilo ministerstvo životního prostředí. S kvalitou vzduchu jsou dnes na tom u nás nejhůře severní a střední Morava a severní a střední Čechy.

Evropské státy postupně zakazují kotle na tuhá paliva. Do roku 2022 bude pod pokutou 50 tisíc korun zakázáno používání asi 75 procent kotlů. Volba nového uhelného kotle tak není podle ČPS cesta správným směrem, může být volbou jen na krátký čas, protože nelze vyloučit, že brzy v budoucnu bude uhelnými kotli opět ovzduší znečišťováno nad zákonem přípustnou míru. „Investice do kotlů na pevná paliva jsou však již dnes takřka nesmyslné. Uhlí bude stále dražší, nařízení v Evropě budou stále více omezovat emise polétavých prachů a lze očekávat, že v horizontu maximálně 10 let už nebude uhlí vůbec pro lokální vytápění využíváno“, dodal Jan Valenta.

Jednotlivé plynárenské společnosti RWE, E.ON a Pražská plynárenská připravili zájemcům o výměnu za moderní plynový kotel nyní své nabídky. Jedná se např. o vyřízení dotací bez papírování a obíhání úřadů, demontáž stávajícího kotle a jeho ekologickou likvidaci, úpravu spalinové cesty a případné vyvložkování komína, zajištění energetického posudku domu, výstavbu přípojky i nové otopné soustavy, montáže kotlů, služby energetického specialisty a projektové dokumentace, drobná opatření na snížení energetické náročnosti domu atd.

Vytápění na plyn, kromě toho, že je výrazně ekologičtější, je zejména velmi pohodlné. Jednoduše otočíte knoflíkem v obýváku nebo nastavíte hodnotu tepelné pohody na vašem zařízení. Při výměně kotle na plyn již nikdy nebudete muset přikládat pravidelně do kotle, objednávat a skládat uhlí, vynášet popel atd. Uvolní se Vám i skladovací prostor v domě pro uhlí, nepotřebujete plechovou popelnici na žhavý popel, odpadne Vám i časté malovaní zaprášených interiérů domu, vyjmenovává přednosti vytápění  plynem ČPS. Svaz také upozorňuje na to, že všechny tyto náklady je nutné připočítat k ceně uhlí, které v konečném důsledku podle propočtů nevychází levněji než zemní plyn.

Podle odhadů ministerstva životního prostředí bude potřeba do roku 2022 vyměnit v ČR většinu, tedy asi 360 tisíc zastaralých kotlů. Pak už nebude možné topit ve starých neekologických kotlích. Stát již nyní připravuje nový zákon o ochraně ovzduší, který by měl umožnit obecním úřadům, aby mohly zkontrolovat domácnosti, čím v kamnech topí, pokud budou škodit životnímu prostředí.

 

 

01.12.2015 08:36

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na úvod Konference o změnách klimatu

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se v pondělí 30. listopadu 2015 zúčastnil setkání hlav států a předsedů vlád, které se uskutečnilo v Paříži na úvod konference o změnách klimatu. Hlavním úkolem pařížské klimatické konference je dojednání nové mezinárodní smlouvy o ochraně klimatu, která by měla začít platit pro všechny smluvní strany této Rámcové úmluvy po roce 2020. Níže uvádíme plné znění jeho projevu.

Politici ve svých úvodních projevech apelovali na společnou zodpovědnost za budoucnost planety. Francouzský prezident François Hollande v úvodním projevu zdůraznil, že boj proti terorismu a proti globálnímu oteplování jsou těsně spojeny. Podle britského premiéra Davida Camerona by se dalo před vnoučaty jen těžko obhájit, kdyby se nepodařilo změnám klimatu zabránit. Americký prezident Barack Obama zdůraznil, že země nyní musejí ukázat své odhodlání bojovat se změnami klimatu, protože jsou odpovědné za budoucnost planety a za to, jak budou žít následující generace.

Zazněly již první peněžní přísliby pomoci: Spojené státy, Kanada a devět evropských zemí včetně Německa a Británie vytvořily fond, kde je zatím zhruba 250 milionů dolarů (asi 6,3 miliardy korun) a z něhož budou moci čerpat finanční prostředky rozvojové země postižené důsledky klimatických změn. Vlády dvacítky zemí světa a soukromí investoři včetně zakladatele Microsoftu Billa Gatese či šéfa sociální sítě Facebook Marka Zuckerberga zase daly na vědomí, že v následujících letech vloží desítky miliard dolarů do výzkumu, vývoje a výroby ekologických zdrojů energie (více ZDE).

 

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky:

Vážené Excelence, dámy a pánové, vážení delegáti!

V úvodu bych rád vyjádřil upřímné poděkování vládě a lidu hostitelské Francie za přípravu a uspořádání této významné mezinárodní události. Vysoce si vážíme obrovského přínosu a úsilí, kterým Francie podpořila proces klimatického vyjednávání. Obzvlášť si ceníme skutečnosti, že nedávné nesmyslné brutální teroristické útoky neodradily Francii od uspořádání klimatické konference. Hluboce cítíme se všemi, kterých se tragické události dotkly; současně si uvědomujeme, že o to více musíme usilovat o dosažení kýženého výsledku našich jednání. Globální změna klimatu totiž může vyvolat konflikty a eskalovat napětí – tomu musíme nutně předejít.

Dovolte mi také ztotožnit se s vystoupeními, které zde přednesli představitelé ostatních států Evropské unie. Sešli jsme se zde s cílem řešit jednu z nejvýznamnějších hrozeb, kterým svět čelí – změnu klimatu. Je to zásadní výzva současnosti a my všichni musíme spolupracovat, abychom zabezpečili budoucnost svou i našich dětí.

V dnešní době je už zřejmé, že změna klimatu není jen záležitostí životního prostředí, ale nežádoucím způsobem ovlivňuje i mnohé další aspekty našich životů. Ohrožuje naši národní bezpečnost i ekonomickou prosperitu, má negativní dopady na boj proti chudobě i na potravinové zabezpečení, je jednou z příčin migrace. Abychom ochránili a zachránili naši planetu a zachovali využití přírodních zdrojů i pro budoucí generace, musíme odpověď na tuto naléhavou výzvu hledat společně, tady a teď.

Ano – zde v Paříži musíme dojít k souhlasu v podobě ucelené právně závazné smlouvy, která zajistí, aby nárůst průměrné globální teploty nepřekročil 2°C ve srovnání s předindustriální úrovní. Součástí této smlouvy musejí být všechny ekonomiky, jak rozvinuté, tak rozvojové, a všichni, kdo výrazně přispívají k produkci emisí skleníkových plynů. Pouze taková univerzální účast v rámci nové smlouvy může zajistit skutečnou změnu současných rostoucích trendů emisí skleníkových plynů, přispívajících ke změně klimatu.

Musíme se též soustředit na účinná adaptační opatření, která mohou snížit nežádoucí dopady změny klimatu a současně přinést užitek životnímu prostředí, společnosti i ekonomice. Proto musí nová smlouva přistoupit k řešení změny klimatu vyváženě, způsobem, který zajistí stejný politický i praktický význam procesu snižování emisí skleníkových plynů i efektivní přizpůsobení se dopadům změny klimatu. Proto je nezbytné, abychom aktivity zaměřené na snižování emisí skleníkových plynů i adaptaci včlenili do národních rozvojových plánů. Pouze tak podpoříme udržitelný rozvoj odolný vůči změně klimatu, jakož i nízkouhlíkový hospodářský růst, a naplníme tak vizi rozvoje světa do roku 2030, kterou jsme přijali v tomto roce v podobě Cílů udržitelného rozvoje na summitu OSN v New Yorku.

Je zřejmé, že tyto kroky si vyžádají nemalé finanční zdroje, technologickou podporu i posílení kapacit – musíme si však uvědomit, že jde o investice do naší budoucnosti.

Tento imperativ má Česká republika na mysli, když odpovědně plní své závazky plynoucí z Úmluvy a z jejího Kjótského protokolu. Naše emise skleníkových plynů byly v roce 2013 o více než 34 % nižší než v roce 1990. Spolu s Evropskou unií a jejími členskými státy jsme předložili náš vnitrostátně stanovený příspěvek (Intended National Determined Contribution, INDC) a přijali ambiciózní závazek do roku 2030 dále snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 1990.

Ačkoliv primární odpovědnost za přijetí a realizaci klimatických opatření spočívá na národní úrovni, jsme si vědomi nutnosti pomáhat potřebným. Za efektivní nástroj pro nasměrování zdrojů tam, kde je to nejvíce potřeba, především do nejméně rozvinutých zemí a obzvlášť zranitelných států, považujeme Zelený klimatický fond. Tomuto fondu Česká republika poskytla 5,3 miliónů USD. Dalšími 2 milióny USD jsme podpořili německý program klimatického financování CF Ready.

Chtěl bych vás ujistit, že Česká republika bude pokračovat v poskytování klimatického financování na podporu rozvojových zemí, a to jak bilaterální, tak multilaterální cestou. Současně bude hledat možnosti pro další navýšení těchto zdrojů a posílíme provázanost ochrany klimatu v rozvojových zemích s rozvojovou pomocí, kterou Česká republika poskytuje.

Excelence, dámy a pánové,

cesta k pařížské klimatické konferenci byla dlouhá a komplikovaná, dnešnímu zasedání předcházelo mnoho hodin náročného vyjednávání. Naše práce však ještě nekončí. Svět, který nás pozorně sleduje, naléhavě potřebuje ambiciózní a dlouhodobou právně závaznou smlouvu, vztaženou na všechny smluvní strany Úmluvy. Je naší povinností změnit vizi v realitu.

Děkuji za vaši pozornost.

 

01.12.2015 07:41

HN: Energetické audity v kontextu legislativy

V letošním roce byl novelizován Zákon 406/2000 Sb., ze kterého povinnosti v oblasti energetických auditů vyplývají. Se zákonem však nebyla novelizována vyhláška 480/2012 Sb., která specifikuje rozsah a náležitosti energetických auditů. Ta odpovídá spíše předchozímu znění zákona, kdy povinnost energetických auditů měly pouze subjekty s vyšší spotřebou energie. Právě specifikace hranic pro povinnost zpracovat energetický audit se v kontextu dnešních požadavků zákona může jevit jako značná komplikace. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

 

01.12.2015 07:30

Miliardáři spojují síly a plánují investovat do čisté energie

Nejbohatší investoři se spojí v nové koalici na podporu čisté energie - Breakthrough Energy Coalition. Vznik průlomové energetické koalice ohlásil v pondělí zakladatel Microsoftu Bill Gates. Spolupracovat s ním bude i šéf Facebooku Zuckerberg nebo šéf Amazonu Bezos. Projekt má pomáhat se startem na trhu společnostem, které budou vymýšlet inovativní přístupy k získávání čisté energie.  Hlavní oblasti, na které se chce projekt zaměřit, jsou výroba a skladování elektrické energie, doprava, průmysl či zemědělství.

Energetická koalice bude navíc spolupracovat s mezinárodní iniciativou Mission Inovation, která sdružuje 19 zemí včetně Spojených států, Číny nebo Indie. Vlády členských států se v ní zavázaly během pěti let zdvojnásobit svoje investice do primárního energetického výzkumu a bezuhlíkových technologií.

 

30.11.2015 18:10

Pozor na prosincové provozní odstávky ISPOPu

V průběhu prosince se bude jednat celkem o dvě odstávky, a to v termínech 3. až 4. prosince 2015 a 10. až 11. prosince 2015. V obou případech dojde k odstavení v 15:00 a k opětovnému spuštění v 6:00 následujícího dne. V době odstávky bude snížena dostupnost systému, případně systém nemusí být dostupný vůbec.

 

 

Zdroj: CENIA

30.11.2015 12:27

ODPADY - AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA + HLÁŠENÍ ODPADŮ DO ISPOP V ROCE 2016 (PRAHA)

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz si Vás dovolují pozvat na seminář "ODPADY - AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA + HLÁŠENÍ ODPADŮ DO ISPOP V ROCE 2016", který se uskuteční 27. ledna 2016 v Praze.

Výklad aktuální legislativy a jejich dopadů do praxe a erudovaných praktických informací hlášení odpadů do ISPOP získáte přímo od spoluautora právních předpisů z MŽP a specialistky na ohlašování odpadů do ISPOP z CENIA.

S ohledem na aktuální stav přípravy vyhlášek v odpadovém hospodářství, organizátor považujeme za nejvhodnější řešení, posunout původně avizovaný termín konání semináře od 2 týdny později na 27. ledna 2016 tak, aby Vám mohla být nejnovější právní úprava představena ve své finální podobě.

Seminář bude věnovaný zákonu č. 185/2001 Sb., o odpadech, jeho novelizaci (zákon č. 223/2015 Sb.) a konkrétním dopadům některých změn v roce 2016 na původce odpadů a provozovatele zařízení pro nakládání s odpady.

Obsah semináře bude zaměřený především na odpadovou problematiku z pohledu nového právního předpisu. Budete seznámeni s novelizacemi navazujících prováděcích vyhlášek 383/2001 Sb., a 294/2005 Sb. a vyhláškami, které nahradí vyhlášky č. 381/2001 Sb. a 376/2001 Sb.

Součástí semináře bude krátká praktická ukázka nových modulů informačního systému nakládání s odpady (Seznam výrobců elektrozařízení, Registr míst zpětného odběru elektrozařízení) a Registru zařízení.  

 

Témata přednášek:

  • NOVELIZACE ZÁKONA O ODPADECH (ZÁKON Č. 223/2015 Sb.)
  • NOVÁ VYHLÁŠKA, KTEROU SE STANOVÍ KATALOG ODPADŮ
  • NOVÁ VYHLÁŠKA O HODNOCENÍ NEBEZPEČNÝCH VLASTNOSTÍ ODPADŮ
  • NOVELIZACE VYHLÁŠKY Č. 294/2005 Sb., O PODMÍNKÁCH UKLÁDÁNÍ ODPADŮ NA SKLÁDKY A JEJICH VYUŽÍVÁNÍ NA POVRCHU TERÉNU
  • NOVELIZACE VYHLÁŠKY Č. 383/2001 Sb., O PODROBNOSTECH NAKLÁDÁNÍ S ODPADY – PŘÍLOHY Č. 20, 22, 26 A 27
  • NÁVRH NOVÉ VYHLÁŠKY O PODMÍNKÁCH POUŽITÍ UPRAVENÝCH KALŮ NA ZEMĚDĚLSKÉ PŮDĚ
  • PŘÍKLADY CHYB BRÁNÍCÍCH ÚSPĚŠNÉMU PODÁNÍ HLÁŠENÍ A DALŠÍ NEDOSTATKY V HLÁŠENÍCH (NESPRÁVNÁ KATALOGOVÁ ČÍSLA ODPADŮ, ŠPATNÉ KÓDY NAKLÁDÁNÍ, NEVYROVNANÉ BILANCE...)
  • TYPY KONTROL PROVÁDĚNÝCH MŽP NAD OHLAŠOVANÝMI DATY – KŘÍŽOVÉ KONTROLY, POROVNÁNÍ V ČASOVÝCH ŘADÁCH, SEZNAMY „HŘÍŠNÍKŮ“
  • REGISTR ZAŘÍZENÍ – NOVÁ WEBOVÁ APLIKACE PRO VEŘEJNOST

 

Přednášející:

  • Mgr. et Mgr. ŠTĚPÁN JAKL (MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ)
  • RNDr. EVA HORÁKOVÁ (CENIA, česká informační agentura životního prostředí, oddělení odpadového hospodářství )

 

Termín, místokonání a cena:

  • středa 27. ledna, přednášky 9:00 - 15:30 hodin
  • Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác
  • 1570,- Kč bez DPH

 

 

Další informace najdete - ZDE

 

 

30.11.2015 12:24

Za krádež vánoční stromku hrozí pokuta 15 tisíc korun, za jmelí zas až 5 tisíc

Do Vánoc zbývá už necelý měsíc. V lesích se prořezávají stromky a lesníci řeší i jejich krádeže. Vzkaz pro zloděje je ale jasný: kavkazské jedle, o které je v posledních letech největší zájem, v českých a moravských lesích nerostou. A pro pár smrčků nemá cenu riskovat. Za krádež stromku totiž hrozí pokuta až 15 tisíc korun a za jmelí může na místě lesní stráž pokutovat až dvěma tisíci korunami.

„Posilujeme lesní stráže, které mohou za krádež stromku na místě udělit blokovou pokutu dosahující až 15 tisíc korun,“ upozorňuje Václav Lidický, výrobně technický ředitel státního podniku Lesy ČR. K řadě opatření, která se ve státních lesích před Vánoci chystají, patří i prostřih korun stromků, aby se snížila jejich estetická hodnota. Účinný je také chemický postřik. „Stromkům neublíží, ale zloděje odradí silným zápachem,“ uvádí Venuše Pochotová z Lesního závodu Boubín.

K Vánocům patří také jmelí. Podle Lesního zákona je jeho sběr v lese zakázán. Vlastník lesa může z tohoto zákazu udělit výjimku. „Ročně jich vystavujeme několik s podmínkou, že lezci nepoškodí strom a mají příslušná osvědčení,“ říká Václav Lidický. Při nelegálním trhání jmelí může lesní stráž trhače jmelí na místě pokutovat až dvěma tisíci korunami a ve správním řízení až pěti tisíci korunami. Není vyloučena ani náhrada škody. Většina jmelí se ale trhá na listnatých stromech, tedy v alejích mimo les nebo na zahradách, kde je sběr jednodušší.

30.11.2015 08:53

Vláda projedná strategické dokumenty pro lepší kvalitu ovzduší

AVÍZO Vláda ve středu by měla projednat jednak Národní program snižování emisí a také Střednědobou strategii zlepšení kvality ovzduší v České republice do roku 2020. Střednědobá strategie tvoří strategický rámec pro Národní program snížení emisí ČR a pro Programy zlepšování kvality ovzduší v 7 zónách a 3 aglomeracích ČR, jež představují základní koncepční dokumenty. Vypracování strategií ukládá Ministerstvu životního prostředí zákon o ochraně ovzduší. Tyto dokumenty na sebe vzájemně navazují a ovlivňují se. VÝSLEDKY JEDNÁNÍ VLÁDA NAJDETE ZDE.

Dokument Střednědobé strategie shrnuje základní poznatky, které se týkají úrovně kvality ovzduší v ČR, souvisejících příčin a důsledků. Jsou zde analyzovány další národní i mezinárodní strategické a koncepční dokumenty, které mají přímý i nepřímý vliv na kvalitu ovzduší v ČR a vytvářena spojení mezi těmito dokumenty a Střednědobou strategií. Součástí jsou i analýzy finanční a nákladové, návrhy opatření a aktivit vedoucích ke zlepšení kvality ovzduší v ČR včetně identifikace subjektů, do jejichž kompetence a působnosti realizace navržených opatření patří.

Globálním (strategickým) a dlouhodobým cílem Strategie je dosažení  společensky přijatelné míry rizik  plynoucích ze znečištění ovzduší pro lidské zdraví (zejména zkrácení očekávané doby dožití vlivem expozice částicemi PM2.5, koncentrací B(a)P, předčasná úmrtí vlivem přízemního ozónu), ekosystémy (acidifikace, eutrofizace, vliv přízemního ozónu) a kulturního a historického dědictví na celém území ČR. Mezi specifické cíle patří: dosažení imisních limitů na celém území ČR do roku 2020 a současně udržování a zlepšování kvality ovzduší tam, kde jsou současné koncentrace znečišťujících látek pod hodnotami imisních limitů, dodržení k roku 2020 národních emisních stropů stanovených scénářem NPSE-WaM, postupné vytváření podmínek pro splnění národních závazků snížení emisí k roku 2025 a 2030 a dobudování kapacit systému posuzování kvality ovzduší (technická a znalostní základna, lidské zdroje).

Národní program působí na celonárodní úrovni, kde analyzuje stav ovzduší v ČR, příčiny znečištění, emise znečišťujících látek z jednotlivých sektorů ekonomiky, scénáře vývoje znečišťování ovzduší, závazky ČR a jejich dodržování, navrhuje postupy a opatření k nápravě stávajícího stavu, cíle v oblasti snižování úrovně znečišťování ovzduší a lhůty k jejich dosažení. Jeho struktura a základní obsah jsou dány zákonem o ochraně ovzduší. Opatření jsou ukládána napříč jednotlivými odvětvími hospodářství, tam kde jsou účelná a kde je identifikován potenciál ke snižování emisí. Dokument identifikuje orgány odpovědné za realizaci opatření.

Narodní program obsahuje katalog opatření, které se týkají snížení vlivu silniční dopravy na úroveň znečištění ovzduší, snížení vlivu stacionárních zdrojů na úroveň znečištění ovzduší, snížení vlivu zemědělské výroby na úroveň znečištění ovzduší, snížení vlivu stacionárních zdrojů provozovaných v domácnostech, popř. v živnostenské činnosti na úroveň znečištění ovzduší a snížení vlivu jiných zdrojů na úroveň znečištění ovzduší. Opatření jsou ekonomické, technické/technicko-organizační, vzdělávací/informační a jiné např. administrativní.

Programy zlepšování kvality ovzduší řeší kvalitu ovzduší na regionální úrovni. V současné době se plány nacházejí v procesu posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) a je možné je dohledat v systému ZDE.

 

Úložiště radioaktivních odpadů

Vláda by také měla projednat novelu návrhu nařízení vlády, kterým se stanoví výše odvodu a způsob jeho placení původci radioaktivních odpadů na jaderný účet a roční výše příspěvku obcím a pravidla jeho poskytování. Obce, na jejichž katastrálním území se nachází úložiště radioaktivních odpadů, by tak dostaly ročně o milion korun vyšší příspěvek než dosud. Počítá s tím nařízení, které vláda projedná. Příspěvek pro obce od Správy úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) dosud činil tři miliony korun za rok, nyní se má zvýšit na čtyři miliony Kč. Návrh nařízení počítá také s tím, že se bude dále navyšovat částka, kterou platí původci malého množství radioaktivních odpadů. Nově je tak navrhován povolený roční nárůst za ukládání dvě procenta a zároveň je upraven základ tak, aby odpovídal hodnotám z roku 2015.

 

Odkaz (připomínkové řízení):

Střednědobá strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR (23.6.2015)

 

30.11.2015 08:23

Při nesprávné likvidace elektroodpadu hrozí pokuta 50 milionů korun

Podniky koncem roku vyhodnocují rozpočty a z volných financí nejčastěji pořizují novou elektroniku. V důsledku toho v listopadu a prosinci narůstá zájem o likvidaci vysloužilých přístrojů, které jsou nahrazovány novými. Firmy by se měly informovat, jak s elektroodpadem nakládat dle zákona o odpadech. Elektronovela totiž změnila místa odběru. Při nesprávné manipulaci podnikům hrozí pokuta až 50 milionů korun.

Takzvaná elektronovela zákona o odpadech vstoupila v platnost již 1. října 2014. Změny, které obsahuje, však přicházejí postupně. Dříve se elektrozařízení odkládala i na místech, které nebyly zcela korektně obhospodařovány a nedocházelo tak k požadované recyklaci. Například ještě do začátku roku 2015 mohli občané předat své vysloužilé přístroje jak do sběrných míst zpětného odběru, tak do provozoven odpadových firem. „Nově může elektrozařízení končit jen na místech zpětného odběru. Sběrná síť se tak zúžila. Uvidíme, jak to v tomto směru bude do budoucna, mnohé evropské státy mají otevřený systém sběru a tím dosahují vyšší hustotu sběrné sítě,“ upozornil na změny Petr Havelka, výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství.

Společnosti, které likvidaci elektrozařízení, baterií a akumulátorů zajišťují, očekávají v nejbližších dnech nárůst poptávky zejména ze strany firem. „V případě právnických osob je největší zájem o likvidaci na podzim. Firmy před koncem roku nakupují převážně elektroniku a zbavují se starých zařízení. U fyzických osob registrujeme nárůst poptávky po ekologické likvidace zase po Vánocích,“ sdělil David Vandrovec, ředitel skupiny REMA, která se zabývá zpětným odběrem vysloužilých elektrospotřebičů, baterií a akumulátorů. „U firem je samozřejmě největší zájem o likvidaci výpočetní techniky. Oproti tomu u domácností zajišťujeme odběr nejčastěji praček, ledniček, myček a malého elektra,“ doplnil Vandrovec.

Odborníci se shodují, že firmy nepodceňují likvidaci velkých přístrojů, jako jsou stolní počítače, kopírky, monitory či notebooky, a postupují dle platného zákona. Své povinnosti však obcházejí u drobných přístrojů a zejména baterií, které často končí v komunálním odpadu. „Lidé si často neuvědomují, že běžné bateriové články nebo vysloužilé akumulátory z notebooků a mobilů spadají do kategorie, která je zákonem o odpadech řešena podobně jako elektroodpad. Dlouhodobě se na to snažíme spotřebitele upozorňovat, že i drobné baterie a akumulátory je nutné ekologicky likvidovat. Navíc firmám při obcházení tohoto přístupu hrozí vysoké pokuty,“ vysvětlil Radim Tlapák, jednatel společnosti NTB CZ, která provozuje internetový obchod BatteryShop.cz.

V případě, že české podniky poruší povinnost správného nakládání s elektroodpadem, bateriemi a akumulátory, může jim být udělena pokuta až do výše 50 milionů korun. „Postih hrozí právnickým osobám například v případech nelegálního rozebírání elektroodpadů nebo při nedodržení povinnosti předávat elektroodpady v souladu se zákonem o odpadech,“ informoval Erik Geuss, ředitel České inspekce životního prostředí. Nelegální nakládání s elektroodpady je motivováno zejména získáním železných a barevných kovů z těchto zařízení za účelem zpeněžení ve výkupnách odpadů.

 

Kde najdu místo zpětného odběru elektrozařízení?

Internetová aplikace Registr míst zpětného odběru elektrozařízení ve smyslu § 37s zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech poskytuje informace o sběrných nádobách a sběrných místech (sběrné dvory, prodejny apod.), kde je možné odevzdat vysloužilé elektrické spotřebiče.

Aplikace pracuje s aktuální polohou uživatele (uživatel může svou polohu také do systému zadat sám, popř. ji vyhledat na mapě) a při volbě parametrů (okruh vyhledávání, typ vysloužilého elektrospotřebiče), vyhledá nejbližší sběrné místo nebo sběrnou nádobu.

Údaje do aplikace jsou vkládány a aktualizovány výrobci (vč. dovozců) elektrozařízení určených k použití v domácnosti, kterým tuto povinnost ukládá zákon o odpadech v § 37s, a to s účinností od 1. června 2015.

Cílem této aplikace je, aby konečný uživatel vysloužilého elektrospotřebiče jednoduše nalezl nejvýhodnější místa zpětného odběru bez ohledu na kolektivní systém či výrobce, který tato místa zřídil.

V budoucnu se předpokládá rozšíření této aplikace na baterie a akumulátory a pneumatiky.

 

Aplikaci najdete v Informačním Systému Odpadového Hospodářství (ISOH) - ZDE

 

30.11.2015 08:09

EU: Daně z oblasti životního prostředí tvoří 6,3% daňových příjmů

V rámci Evropské unie ekologické daně dosáhly celkové výše 330,1 miliard € v roce 2013. Nicméně ve srovnání s desetiletým horizontem podíl daní ze životního prostředí klesl z 6,9% v roce 2003 na 6,3% v roce 2013, uvedl Eurostat. Ten dále konstatuje, že více než tři čtvrtiny celkového příjmu tvoří daně z energie (77%), z dopravy činí příjmy 20% a příjmy ze znečištění a zdrojů tvoří 3% příjmů. V České republice tento poměr je 93%, 6% a 1%. Celkový podíl příjmů z daní ze životního prostředí činil v Česku roce 2013 6,2%. Podíl ekologických daní na celkových příjmech z daní a příspěvků na sociální zabezpečení je stěžejním indikátorem iniciativy pro účinnější využívající zdrojů v rámci Strategie Evropa 2020. Cílem je dosáhnout nejméně 10 % podílu do roku 2020. 

 

Dokument ke stažení:

 

30.11.2015 07:41

Ombudsmanka: Žadatelé mají právo vědět, proč dotaci nedostali

Jestliže je žádost o dotaci zamítnuta, musí se tak stát v souladu se správním řádem. Poskytovatel o tom musí vydat rozhodnutí s řádným odůvodněním a s poučením žadatele, jak se může bránit. Tento postup vyplývá podle veřejné ochránkyně práv z judikatury správních soudů, přesto není v praxi dodržován.

Z podnětů, které veřejná ochránkyně práv dostává, vyplývá, že rozhodování o dotacích (podle velkých rozpočtových pravidel) provází nejasnosti a žadatelé vnímají tento proces jako nejasný a netransparentní. Žadatelé o dotace, jimiž mohou být jednotlivci, domácnosti, podnikatelé, nemocnice, školy, obce atd., upozorňují na právní nejistotu svého postavení. Rozhodnutí nejsou odůvodňována, takže žadatelé o dotaci neví, proč jim nebylo vyhověno. Někdy se stává, že dokonce ani žádné rozhodnutí nedostanou.

Podle ochránkyně není takový postup v souladu s právem a s judikaturou správních soudů. Uspořádala proto odborné setkání, na které pozvala zástupce žadatelů o dotace, organizace, které jim pomáhají, zástupce poskytovatelů dotací (např. ministerstva) a také odborníky z akademické sféry. V diskuzi s nimi otevřela citlivé téma postavení žadatelů o dotaci v procesu rozhodování. Podle jejích zjištění totiž panují nejasnosti, jestli se na rozhodování o dotacích vztahuje správní řád, což má dopady i na možnost obrany proti zamítnutí žádosti o dotaci.

Ochránkyně upozornila, že rozhodnutí o zamítnutí dotace je správním rozhodnutím a žadatelé tak mají právo na jeho přezkoumání. V souladu se správním řádem je o tom poskytovatelé musí v rozhodnutí poučit.

Příkladem z praxe ochránkyně může být škola, která neúspěšně žádala o dotaci pro soukromé školy. Poskytovatel odmítl možnost, že by se na rozhodnutí vztahoval správní řád a že by žadatelka měla možnost se proti zamítnutí bránit. Podle ochránkyně je však dohoda o poskytnutí dotace smlouvou veřejnoprávní. I když se uzavření takové smlouvy může řídit zvláštním právním předpisem (v tomto případě zákonem o dotacích pro soukromé školy), obecně se na ně vztahuje také správní řád. Odmítnutý žadatel tedy musí dostat správní rozhodnutí s odůvodněním a také s poučením o možném opravném prostředku. Jen tak je podle ochránkyně možné zaručit právo na spravedlivý proces a zamezit riziku libovůle ze strany správních orgánů.

29.11.2015 12:20

Směrnice omezující znečišťují látky ze středních spalovacích zařízení vyšla ve věstníku EU

Směrnice o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší ze středních spalovacích zařízení vyšla dne 28. listopadu 2015 v Úředním věstníku Evropské unie. Směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení ve věstníku a členské státy jsou povinny ji implementovat do 19. prosince 2017.

Směrnice stanovuje pravidla pro omezení emisí oxidu siřičitého (SO2), oxidů dusíku (NOx) a prachu do ovzduší ze středních spalovacích zařízení a rovněž stanovuje pravidla pro monitorování emisí oxidu uhelnatého (CO).

Směrnice se vztahuje na spalovací zařízení o celkovém jmenovitém tepelném příkonu 1 MW a vyšším, avšak nižším než 50 MW, a to bez ohledu na druh paliva, které používají. Dále se směrnice rovněž vztahuje na propojení tvořená novými středními spalovacími zařízeními podle článku 4, včetně propojení, jejichž celkový jmenovitý tepelný příkon je 50 MW či vyšší, pokud takové propojení není spalovacím zařízením, na něž se vztahuje kapitola III směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích.

 

Dokument ke stažení:

Směrnice o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší ze středních spalovacích zařízení

29.11.2015 11:46

Brabec: Pro Česko je dojednání nové klimatické dohody velmi důležité

V Paříži bude v pondělí zahájen klíčový klimatický summit, z něhož by měla vzejít dohoda o omezení emisí skleníkových plynů na několik příštích desetiletí. Nové ujednání má od roku 2020 nahradit Kjótský protokol, který se původně vztahoval na období od roku 2008 do roku 2012, ale jeho platnost byla prodloužena právě do roku 2020. Klimatická konference v Paříži potrvá do pátku 11. prosince.

Podle vyjádření hostitelské Francie očekává Paříž účast až 40 000 vládních i nevládních zástupců. Toto číslo představuje historicky nejvyšší počet účastníků. Na oficiálním pondělním zahájení konference přislíbilo účast nejméně 138 nejvyšších představitelů států z celého světa, včetně prezidenta USA Baracka Obamy a prezidenta Ruské federace Vladimíra Putina. Českou republiku bude na zahajovací akci zastupovat premiér Bohuslav Sobotka. Šéfem české delegace pro vyjednávání v Paříži bude ministr životního prostředí Richard Brabec, který se zároveň zúčastní Zasedání ministrů, které v rámci COP 21 proběhne ve dnech 7.–8. prosince.

Česká delegace primárně usiluje o přijetí takové mezinárodní smlouvy, která by byla právně závazná pro všechny smluvní strany, a to včetně největších světových producentů emisí skleníkových plynů. V nové smlouvě by měl být zakotven dlouhodobý cíl, který zajistí udržení nárůstu průměrné globální teploty pod úrovní 2 °C v porovnání s obdobím před 2. průmyslovou revolucí. Díky němu by dostala jasný signál nejen široká veřejnost, ale i privátní sféra v čele s průmyslem.

Dalším důležitým prvkem nové smlouvy bude nastavení transparentního systému hodnocení cílů snižování emisí skleníkových plynů, po něm může být nastaveno pravidelné a postupné navyšování těchto ambicí. Klíčová budou rovněž pravidla pro přesné měření a vykazování emisí všemi státy. Česká delegace se zaměří i na implementaci účinných adaptačních opatření a podporu udržitelného rozvoje odolného vůči změně klimatu. Ten přímo závisí i na poskytování peněžní pomoci nejchudším rozvojovým státům, a to na financování opatření pro snižování emisí i pro adaptaci na změnu klimatu. Finanční prostředky by měly být alokovány efektivně, tj. včetně Zeleného klimatického fondu, který by měl být hlavním nástrojem financování v těchto oblastech.

„Pro Českou republiku je dojednání nové smlouvy velmi důležité a jsme připraveni vést konstruktivní dialog se všemi státy. Budeme usilovat o dojednání takové smlouvy, která povede k univerzální účasti všech států i k nastavení efektivního a globálního systému pro snižování emisí skleníkových plynů ve vyspělých i rozvojových státech. Za zásadní považujeme rovněž finanční podporu nejchudším státům světa proto, aby byl podpořen jak udržitelný rozvoj odolný vůči dopadům změny klimatu, tak i nízkouhlíkový hospodářský růst. Tak naplníme vizi rozvoje světa do roku 2030, kterou jsme letos přijali v cílech udržitelného rozvoje na summitu OSN v New Yorku,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Česká republika během zasedání spoluorganizuje dva doprovodné semináře konference v Paříži. Ty se zaměří na financování ochrany klimatu v rozvojových zemích v rámci tzv. Climate Finance Readiness programu a na adaptační opatření na změnu klimatu v horských regionech tzv. Karpatské úmluvy, které ČR aktuálně předsedá.

 

FQA a Změna klimatu:

Co je globální oteplování?

Pod pojmem globální oteplování se obecně rozumí nárůst teploty Země v důsledku zvyšování koncentrací skleníkových plynů v atmosféře a přirozené variability klimatu. Podle údajů Sekretariátu Rámcové konvence OSN o změnách klimatu (UNFCCC) se průměrná teplota za posledních 150 let zvedla o 0,8 stupně Celsia. V Paříži by se měla potvrdit dohoda, podle které by globální oteplování nemělo překročit dva stupně v porovnání s teplotou v předindustriálním období.

 

Co globální oteplování způsobuje?

Část vědců a vědeckých organizací vidí přímou souvislost mezi zvyšováním teploty a lidskou činností. Podle nich lidstvo využíváním fosilních paliv produkuje velké množství skleníkových plynů, které přispívají k ohřívání atmosféry. Podle zatím poslední zprávy Mezivládního panelu ke změnám klimatu (IPCC) koncentrace oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů v ovzduší vzrostly na úroveň, která nemá obdoby nejméně za posledních 800.000 let. Spalování fosilních paliv je hlavní příčinou čtyřicetiprocentního růstu koncentrace oxidu uhličitého od doby průmyslové revoluce. Světová produkce skleníkových plynů se zrychluje: z ročního růstu o 1,2 procenta v období let 1970 až 2000 na 2,2 procenta v dekádě 2000 až 2010. Teorie člověkem způsobeného oteplování má však i své odpůrce. Podle nich není vztah mezi oteplováním a lidskou činností jasně prokázaný a může jít o přirozený jev, který provází klima od pradávna. Jako možnou příčinu těchto výkyvů uvádějí například změny sluneční aktivity či drobné odchylky v rotaci zemské osy.

 

Co je to skleníkový efekt?

Takzvaný skleníkový efekt je důsledkem schopnosti atmosféry propouštět sluneční záření a zároveň zadržovat teplo odražené od zemského povrchu. Jedná se o jev, jenž je za normálních okolností pro Zemi přínosný, protože bez něj by podle údajů Českého hydrometeorologického ústavu byla teplota zemského povrchu oproti současnému stavu asi o 33°C nižší. Značná část vědců se však obává, že lidstvo zvýšenou produkcí skleníkových plynů tento efekt nežádoucím způsobem stupňuje, a způsobuje tak globální oteplování.

 

Jaké jsou nejvýznamnější skleníkové plyny?

Nejvýznamnějším skleníkovým plynem přirozeného původu je vodní pára, jejíž podíl na celkovém skleníkovém efektu se odhaduje v rozmezí 60 až 80 procent. Nejrozšířenějším skleníkovým plynem produkovaným v souvislosti s lidskou činností je oxid uhličitý, který je zodpovědný za asi 60 procent globálního oteplování způsobeného člověkem. Kromě oxidu uhličitého jsou do této kategorie skleníkových plynů řazeny metan (20 procent), halogenované uhlovodíky (14 procent) a oxid dusný (6 procent).

 

Jaké jsou zdroje skleníkových plynů?

Na přírůstku emisí v letech 1970 až 2010 se skoro z 80 procent podílelo spalování černého uhlí, ropy a zemního plynu a průmysl. Z jednotlivých oborů hospodářství je největší hrozbou výroba energie (35 procent), následuje zemědělství a lesnictví (24 procent), průmysl (21 procent), doprava (14 procent) a stavebnictví (šest procent).

Oxid uhličitý a oxid dusný vzniká při spalování černého uhlí, ropy a zemního plynu. Hrozbou je také kácení lesů, stromy totiž pohlcují CO2 z atmosféry a pomáhají tak regulovat podnebí. Hospodářská zvířata při trávení velké množství metanu a hnojiva s obsahem dusíku emitují oxid dusný. Na přírůstku emisí v letech 1970 až 2010 se skoro ze čtyř pětin podílelo spalování fosilních paliv a průmysl.

 

Kdo jsou největší znečišťovatelé ovzduší?

Největším znečišťovatelem ovzduší byla v roce 2013 Čína, která se podílela na celkovém znečištění 29 procenty. Následují Spojené státy (15 procent), Indie (sedm procent), Rusko (5,3 procent) a Japonsko (3,8 procenta). Největším evropským znečišťovatelem bylo Německo (2,2 procenta).

 

Jaké následky může globální oteplování mít?

K často zmiňovaným následkům globálního oteplování patří tání ledovců a s ním spojený růst hladiny oceánů, který může ohrozit nízko položené přímořské oblasti. Dále je mu připisován častější výskyt extrémních povětrnostních jevů jako jsou záplavy, velká vedra nebo hurikány. Změny počasí mohou kvůli neúrodě uvrhnout podle Světové banky do chudoby dalších 100 milionů lidí. Někteří vědci také varují před možností většího rozšíření malárie a dalších chorob, to by podle Světové banky mohlo postihnout až 200 milionů lidí. Hrozí také vyhynutí až 30 procent živočišných a rostlinných druhů v případě, že by teplota vzrostla o 2,4 procenta. Podle IPCC by se hladina světového oceánu mohla zvýšit do roku 2100 o 26 až 82 centimetrů, což by se mohlo dotknout až 280 milionů lidí. Vážnost zmíněných hrozeb a míra jejich dopadu na život na Zemi je však stále předmětem sporů.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE