Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

13.04.2015 12:31

Rozhovor: Šrumec kolem barevných kontejnerů

Všichni známe barevné kontejnery, do kterých většina z nás ukládá tříděný odpad. Kolem tohoto zdánlivě nezáživného tématu se v poslední době rozhořela velká bitva, kde jde o velké peníze z kapes občanů a hlavně o to, zda stát podrží v této oblasti lukrativní monopol soukromé firmy. Krajskelisty.cz hovořili o tom s Ivanem Václavkem, generálním ředitelem společnosti Interseroh Czech, která se – zatím neúspěšně – snaží do této oblasti vstoupit. Generální ředitel očekává rozhodnutí rozkladové komise někdy kolem 10. 5. 2015. Více ZDE

 

 

 

Čtěte také:

EKO-KOM: Zveřejněním rozhodnutí MŽP nemohly být poškozeny obchodní zájmy společnosti Interseroh (10.4.2015)

INTERSEROH: zveřejnění rozhodnutí MŽP jen potvrzuje, o jak absurdní a účelové důvody při zamítnutí šlo (9.4.2015)

EKO-KOM zveřejňuje rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh (7.4.2015)

10 stupňů k ničemu (27.3.2015)

 

Zdroj: https://www.krajskelisty.cz

13.04.2015 10:47

MŽP připravilo novelu vyhlášky k bateriím a akumulátorům

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 170/2010 Sb., o bateriích a akumulátorech. Navrhovanou vyhláškou je nahrazována příloha č. 3 vyhlášky, kde dochází k rozšíření údajů o bateriích a akumulátorech uváděných na trh a zpětně odebraných nebo odděleně sebraných bateriích a akumulátorech. Dále se doplňují obsahové náležitosti přehledu hospodaření s prostředky určenými na finanční zajištění plnění povinností výrobců baterií a akumulátorů ze strany provozovatele kolektivního systému. Termín připomínek je stanoven na 5. května 2015. MŽP plánuje, že vyhláška bude platná od 1. července 2015.

Více ZDE

13.04.2015 08:41

IPPC: Reaktivace Technické pracovní skupiny “Povrchové úpravy”

Dne 1. dubna 2015 se uskutečnilo na Ministerstvu průmyslu a obchodu úvodní jednání Technické pracovní slupiny (TPS) “Povrchové úpravy” k revizi dokumentu o BAT (BREF) “Povrchová úprava používající organická rozpouštědla”. V  rámci jednání se uskutečnila volba vedoucího TPS.

Přítomní členové aktivované TPS byli podrobně seznámeni s problematikou integrované prevence, revizí dokumentu BREF týkající se povrchových úprav používající organická rozpouštědla, tvorbou TPS a náplní činností členů TPS a členů TWG. V  rámci jednání se uskutečnila volba vedoucího TPS, kdy byla všemi přítomnými členy TPS jako vedoucí pracovní skupiny zvolena Ing. Hana Geiplová z firmy SVÚOM, s.r.o., Praha. V rámci diskuse informovali zástupci ministerstva členy TPS, že snahou je, aby v TPS byli zástupci z každé průmyslové oblasti povrchových úprav používající organická rozpouštědla. Přehled členů TPS “Povrchové úpravy” naleznete ZDE.

 

Zdroj: Informační portál IPPC (MPO)

12.04.2015 11:44

ČT24: Čerpání dotací má zjednodušit nový systém. Nefunguje, stěžují si úředníci

Do konce měsíce chtějí první ministerstva vyhlásit předběžné výzvy nových operačních programů. Za dalších několik týdnů se pak mají začít plnit žádostmi. Jenže podle samotných úředníků, kteří budou dotace spravovat, není dosud připraven monitorovací systém. Jak ukázal interní dokument, který minulý týden zamířil z CzechInvestu na ministerstvo průmyslu a obchodu, spuštění systému má zpoždění a úředníkům CzechInvestu se nedaří naplnit jej potřebnými daty. CzechInvest dokonce navrhuje nechat podnikatele provizorně žádat v dalším období přes dosavadní systém. Více ZDE

 

Čtěte také:

10 kroků k získání evropské dotace (iHNED.cz, 13.4.2015)

Monitorovací systém dotací za stovky milionů zkoumá policie (Týden.cz, 12.4.2015)

Nečastější otázky a odpovědi k novému dotačnímu monitorovacímu systému (8.4.2015)

10.04.2015 20:23

Většina států mimo EU nepředložila své závazky na snižování emisí

Pouze 33 zemí světa poslalo OSN oficiální text, ve kterém stanovují, jakou měrou budou přispívat k boji proti změnám klimatu ve stanoveném časovém limitu, který byl stanoven na 31. března 2015. Mimo země EU to bylo pouze Švýcarsko, Norsko, Mexiko, USA a Rusko.

Dohromady tyto země produkují 29,5 % světových emisí skleníkových plynů. Důvodem, proč tak neučinily i ostatní státy, byla dohoda z loňského summitu v Limě, kde bylo stanoveno, aby prohlášení odeslaly pouze ty země, které jsou připraveny tyto závazky plnit.

Evropská komise v posledních týdnech opakovaně vyzývala ostatní země světa, aby předložily své příspěvky v dostatečném předstihu, avšak téměř nikdo tak neučinil a výzva byla ignorována i dvanácti státy z G20. Jedná se tak o nepříliš pozitivní signál před konáním summitu o změně klimatu OSN, která proběhne v prosinci tohoto roku v Paříži. 

 

Zdroj: CEBRE

10.04.2015 13:59

Pozvánka na přednášku: AMERICKÁ CESTA K INOVACÍM

Americký vědecký atašé dr. Wyett Vreeland navštíví v pondělí 20. dubna Technologickou agenturu ČR. O své zkušenosti z National Institute of Standards and Technology se podělí v přednášce, která proběhne od 10 do 12 hodin v sídle Technologické agentury ČR. Přednáška je otevřená pro veřejnost, překlad není zajištěn. Počet míst je omezený, přihlašujte se ZDE.

 

 

 

Zdroj/foto: TAČR

10.04.2015 11:20

EKO-KOM: Zveřejněním rozhodnutí MŽP nemohly být poškozeny obchodní zájmy společnosti Interseroh

Společnost EKO-KOM a.s. začátkem dubna zveřejnila rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (MŽP) o neudělení autorizace společnosti INTERSEROH Czech a.s. Včera jsme publikovali úplné stanovisko společnosti INTERSEROH Czech a.s. k tomuto kroku a dnes přinášeme reakci společnosti EKO-KOM a.s.

"Společnost EKO-KOM zveřejnila rozhodnutí o neudělení autorizace společnosti Interseroh Czech vědoma si ustanovení zákona o právu na informace o životním prostředí 123/98 Sb., podle kterého jsou i nepravomocná rozhodnutí správních orgánů veřejným dokumentem. Tento fakt máme potvrzen i nezávislým právním posudkem. V otázce udělení či neudělení autorizace rozhoduje MŽP dle platné legislativy a jen ministerstvo posuzuje, zda žadatel splnil podmínky dané zákonem o obalech. Podle zveřejněného rozhodnutí společnost Interseroh Czech, jako žadatel o autorizaci, zákonné podmínky v řadě případů nesplnila. Ke zveřejnění rozhodnutí jsme přistoupili až po opakovaných mediálních vyjádřeních společnosti Interseroh, kterými nás opakovaně obviňovala z nepřípustného ovlivňování správního rozhodování MŽP, což naprosto odmítáme. Zveřejněním rozhodnutí MŽP rozhodně nemohly být poškozeny obchodní zájmy společnosti Interseroh Czech, protože veškerá rozhodnutí jsou následně po skončení řízení veřejným dokumentem. Veřejnost je naopak vyzývána mediální kampaní Interseroh Czech, aby se k řízení vyjádřila, proto považujeme za správné jí umožnit se s dokumentem seznámit."

 

Související článek:

INTERSEROH: zveřejnění rozhodnutí MŽP jen potvrzuje, o jak absurdní a účelové důvody při zamítnutí šlo (9.4.2015)

EKO-KOM zveřejňuje rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh (7.4.2015)


 

 

10.04.2015 10:46

Aktuality z jednání Poslanecké sněmovny - odpady, havárie, chemie, energetika a podpora biopaliv

VÝSLEDKY Poslanci na březnové schůzi schválili ve třetím čtení novelu energetického zákona, projednali v prvém čtení infringementovou novelu zákona o odpadech a zákon o prevenci závažných havárií. Novelu zákona o ochraně veřejného zdraví znovu projedná garanční výbor. Poslanci také řešili problematiku podpory biopaliv. Diskuze k tématu byla prozatím přerušena. Poslanci nakonec projednali i zákony, které jim vrátil Senát. V obou případech se přiklonili k senátní verzi a tak i novelu u zákona o hospodaření energií může posoudit prezident. Novela by měla platit od července. Níže najdete aktuality z jednání Sněmovny, další podrobnosti a odkazy.

 

AKTUALITY:

  • 10.4.: Novela energetického zákona: poslanecká sněmovna schválila novelu zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů
    • Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 351/10 (stanovisko/doporučení HV - ZDE)
    • legislativně technická úprapa: schváleno
    • přehled schválených pozměňovacích návrhů: energetický zákon_3R.pdf (zažlucené - ANO, přeškrtnuté - NE, neoznačené - nehlasovatelné)
    • pro bylo 86 poslanců (toto množství bylo zapotřebí)
    • neschválen návrh, který by umožnil rozdělování solárních elektráren na menší
    • poplatek za obnovitelné zdroje se bude nově platit podle kapacity jističe, a nikoli podle spotřeby
    • poslanci odmítli návrh, aby se v zákoně ukotvilo postavení ombudsmana Energetického regulačního úřadu
    • poslanci přijali řešení problémů s nezapsanými věcnými břemeny. Informace o infrastruktuře budou poskytovány lidem, kteří prokážou právní zájem. Ruší se tak povinnost jejich zapsání do KN roku 2017.
    • při změně odběratele, lze smlouvu vypovědět bez sankce do 15. dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu
    • fotovoltaické elektráry s instalovaným výkonem do 10 kW nebudou potřebovat pro instalaci licence
    • v polovině roku 2017 povede energetický regulační úřad pětičlenná rada ERÚ (po skončení mandátu Aleny Vitáskové)
    • Novelu dále posoudí Senát
    • reportáže ČT 24 - ZDE

     

 

Jan Mládek (ministr MPO): „Jsem velmi rád, že se dnes podařilo tento klíčový balík novel úspěšně schválit ve třetím čtení. Nejenom, že tato legislativa usnadní život lidem, kteří si chtějí na střechy svých domů pořídit malé solární elektrárny, na které dosud potřebovali mít licenci, ale díky novému způsobu výběru poplatků za obnovitelné zdroje též pomůže českému průmyslu, aniž by došlo k jakémukoliv souvisejícímu zdražení elektřiny pro obyvatele. Málokterá změna zákona prošla natolik podrobnou diskuzí, ve které by se v každé části legislativního procesu detailně probíraly i sebenepravděpodobnější možnosti zneužití či obejití každé věty paragrafovaného znění. A je to dobře. Všichni, kdo měli zájem, se do této diskuze zapojili a i díky jejich relevantním připomínkám dospěl návrh do podoby, o jejíž kvalitě je přesvědčena většina zákonodárců."

 

  • 10.4.: Rozúčtování tepla: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona ve znění schváleném Senátem
  • 10.4.: zákon o hospodaření energií: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona ve znění scvháleném Senátem
    • Na doporučení senátorů se v zákoně zmírní požadavek na plošnou instalaci měřidel a indikátorů spotřeby tepla v bytových domech. Nebudou se muset instalovat tam, kde se to nevyplatí. Uživatelé bytů nebo jejich vlastníci budou povinni umožnit instalaci nebo kontrolu měřidel pouze na základě výzvy vlastníka budovy nebo společenství vlastníků.
    • Novela by měla platit od 1. července 2015
    • Anotace a přehled změn - ZDE (jednání Senátu - 19.3.2015)
    • Novelu dále posoudí prezident
  • 8.4.: Podpora BIOPALIV - projednávání tohoto bodu bylo přerušeno. Zatím není jisté, kdy se Sněmovna k projednávání předlohy vrátí. Premiér Bohuslav Sobotka novinářům řekl, že ČSSD zákon pustí do druhého čtení. Chce se ale zeptat Evropské komise, jestli je norma v pořádku z pohledu evropských pravidel. Podle současného zákona musí dodavatelé pohonných hmot zajistit, aby v benzinu bylo nejméně 4,1 procenta objemu biosložky a u nafty šest procent. Tuto povinnost lze splnit podle návrhu zákona i tak, že místo přimíchávání do benzinu a nafty dodavatelé prodali požadovaný objem biosložky formou čistého biopaliva nebo jiného směsného paliva. Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší - ZDE (str. 5 a 29). ČT24 k tématu ZDE.
  • 7.4.: zákon o odpadech: přikázán - projedná garanční výbor pro životní prostředí ve zkrácené lhůtě 45 dnů
  • 7.4.: zákon o PZH: přikázán - projednají výbory: pro veřejnou správu a regionální rozvoj, výbor pro bezpečnost a garanční výbor pro životní prostředí ve zkrácené lhůtě 45 dnů
  • 7.4.: Úprava programu:
    • zákony bloku prvního čtení: úterý 7.4., týká se zákona o odpadech i zákona o PZH
    • energetický zákon (třetí čtení) - pátek 10.4. (3. bod)
    • Návrh zákona o hospodaření energií - zákon vrácený Senátem (více ZDE), pátek 10.4. (1. bod)
    • Rozúčtování tepla - zákon vrácený Senátem (více ZDE), pátek 10.4. (2.bod)
    • Podpora BIOPALIV (mění i zákon o ochraně ovzduší) - St 8. 4., 9. bod
       
  • 2.4.: Schůze přerušena do úterý 7. dubna do 14 hodin
  • 2.4.: Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2013 - vzato na vědomí (projev ministra k bodu - ZDE)
  • 1.4.: Probíhá třetí čtení novely energetického zákona, jednání přerušeno v 10.45 hodin. K novele by se mohli poslanci podle ministra MPO Jana Mládka  vrátit v pátek příští týden.
    • Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 351/10
  • 31.3.: Třetí čtení energetického zákona: St 1. 4., 2. bod
  • 31.3.: Podpora BIOPALIV (novela zákona o spotřebních daních):  St 8. 4., 8. bod
  • 12.3.: Schůze byla přerušena do úterý 31. března do 14 hodin.
  • 11.3.: Novela energetického zákona prošla druhým čtením. Rezort podle ERÚ dostatečně neodhadl náklady, které zákon vyvolá u energetických firem a které by se následně promítly do cen elektřiny a plynu. Ve sněmovně tuto argumentaci převzali poslanci Úsvitu, kteří se snažili novelu vrátit ministerstvu k přepracování. Úsvit varuje v souvislosti s novelou před růstem cen i destabilizací Energetického regulačního úřadu. Ministr průmyslu Mládek kritiku odmítl a hnutí obvinil z obstrukcí. Debata o vládní předloze zaplnila celou dopolední část sněmovní schůze. Zákon nakonec postoupil do třetího čtení (odhad duben 2015), ještě před ním hospodářský výbor posoudí rekordních 350 pozměňovacích návrhů (18. března 2015 - pozvánka ZDE).
    • Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 351/10 (rozeslán 12. 3. 2015 v 11:50)
  • 10.3.2015: Vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony se bude znovu zabývat garanční výbor

 

 

 

Novela zákona o odpadech

Novela zákona o odpadech je zejména reakcí na infringementové řízení, které je s ČR vedeno ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice o odpadech a to v oblasti působnosti zákona, definic, hierarchie nakládání s odpady, obsahu plánů odpadového hospodářství a vymezení jednotlivých způsobů využívání a odstraňování odpadů v přílohách zákona. Navrhovaným zákonem je dále zajišťována implementace předpisů EU v oblasti odpadních baterií a akumulátorů, recyklace lodí a přepravě odpadů. Novela také reaguje rovněž na podněty z tzv. ekoauditu a to ve vztahu k elektronizaci přepravy nebezpečných odpadů a některých evidenčních povinností. Více k novele ZDE. Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění - ZDE

 

Hlavní oblasti změn - přehled:

  • Změna v působnosti zákona, definicích, hierarchii nakládání s odpady, obsahu POH a způsobu využívání a odstraňování odpadů
  • Oblast zpětného odběru minerálních olejů – vynětí z okruhu vybraných výrobků, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru
  • Oblast zpětného odběru baterií a akumulátorů
  • Zrušení výjimek u knoflíkových článků a přenosných baterií a akumulátorů pro bezšňůrové elektrické nástroje
  • Změna v oblasti hodnocení NO a evidence přepravy NO

 

Prevence závažných havárií

Ministerstvo životního prostředí zvolilo jako nejvhodnější způsob provedení transpozice tzv. SEVESO směrnice III zpracování nového zákona o prevenci závažných havárií, jenž stávající zákon č. 59/2006 Sb. nahradí.  Využilo tak příležitosti provádění transpozice evropské směrnice formou návrhu nového zákona ke zpřehlednění právní úpravy, k upřesnění obsahových náležitostí bezpečnostní dokumentace a vyjasnění některých otázek souvisejících s prováděním takových změn v objektech, které působí změnu jejich zařazení do příslušné skupiny či vyžadují aktualizaci bezpečnostní dokumentace. Dokumenty ZDE.

  • Dochází k rozšíření působnosti nového zákona o prevenci závažných havárií, a to ve vztahu k podzemním zásobníkům plynu. 
  • Návrh nového zákona o prevenci závažných havárií dále přesněji vymezuje povinnosti provozovatelů týkající se kategorizace jimi užívaných objektů a upřesňuje postup v případě, že se podmínky pro zařazení objektu do příslušné skupiny mění. 
  • Dalšími změnami v návrhu zákona jsou transponovány požadavky směrnice jak dosáhnout stanovených cílů v oblasti informování a zapojení veřejnosti a zajištění odpovídající úrovně kontroly plnění povinností provozovatelů.
  • Proces schvalování bezpečnostní dokumentace krajskými úřady doznal změny oproti současné právní úpravě, kdy krajské úřady využívají jako jeden z podkladů pro své rozhodnutí o schválení bezpečnostní dokumentace vyjádření Ministerstva životního prostředí.
  • V návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií dochází k výslovnému zakotvení posudku bezpečnostní dokumentace jako odborného podkladu pro rozhodnutí krajského úřadu o jejím schválení. Úloha Ministerstva životního prostředí při projednávání návrhu bezpečnostní dokumentace tak bude vyloučena, což je žádoucí s ohledem na skutečnost, že ministerstvo plní úlohu odvolacího orgánu ve vztahu k rozhodnutím krajského úřadu o schválení či neschválení tohoto návrhu.
  • Vydání rozhodnutí krajského úřadu o schválení bezpečnostní dokumentace se nově zpoplatňuje, a to za účelem zajištění finančních prostředků potřebných pro zabezpečení činností spojených s odborným posouzením těchto dokumentů. Výše správního poplatku je navrhována diferencovaně v závislosti na jednotlivých typech schvalované bezpečnostní dokumentace a odvíjí se od jejich povahy a náročnosti jejich posouzení. Dopad těchto nákladů je analyzován v návrhu variant.
  • V návrhu zákona je dále stanoven přístup veřejnosti k informacím o rizicích spojených s nebezpečnými látkami umístěnými v objektech; každému je garantováno právo žádat informace o objektech, v nichž jsou nebezpečné látky umístěny, a to postupem podle zákona o právu na informace o životním prostředí. Vedle toho budou krajské úřady povinny aktivně zpřístupňovat informace o rizicích spojených s užíváním těchto objektů, o bezpečnostních opatřeních přijímaných s cílem předcházet vzniku závažných havárií v těchto objektech a žádoucím chování obyvatel v případě, kdy k závažné havárii dojde.
  • Dochází rovněž ke zpřehlednění právní úpravy kontroly dodržování povinností ukládaných zákonem o prevenci závažných havárií nebo na jeho základě provozovatelům objektů, v nichž jsou umístěny nebezpečné látky, a nastavení pevného harmonogramu kontrol prováděných v jednotlivých objektech, s možností prodloužit interval mezi jednotlivými kontrolami v konkrétním objektu, pokud výsledky předešlých kontrol takový postup ospravedlňují.

Zákon o ochraně veřejného zdraví
S úpravou ochrany zdraví při práci souvisí i zákonná úprava nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi, která se navrhuje sladit se správním řádem, živnostenským zákonem, s terminologií nařízení Evropské unie v oblasti chemických látek a směsí a pracovněprávními předpisy. Dílčím způsobem je dále doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení.

  • V ustanovení § 44a se navrhuje slovo „vývoz“ nahradit slovem „distribuce“. Úprava textu § 44a odst. 2 je provedena s ohledem na změněnou terminologii zákona o chemických látkách a chemických směsích a terminologii užívanou při klasifikaci chemických látek a směsí podle přímo použitelných předpisů EU (nařízení EU č. 1272/2008 a nařízení ES č. 1907/2006). Dále se legislativně technické sjednocuje pojem „podnikající fyzická osoba“. Dále se v poznámce pod čarou č. 35a zavádí text platného chemického zákona a navrhuje se zrušení poznámek pod čarou obsahujících již neplatné právní předpisy. Text odstavce 4 se rovněž uvádí do souladu s novým občanským zákoníkem. V § 44a odst. 9 se zohledňuje specifická úprava vedení evidence pro výbušniny, obsažené v zákoně o hornické činnosti.
  • Sjednocuje se terminologie, pokud jde o podnikající fyzické osoby. Dále se zákon slaďuje s chemickou legislativou a návrh se upravuje s ohledem na změny provedené v § 44b. Zachovává se platný právní stav pokud jde o oprávnění nakládat s vysoce toxickými látkami a směsmi. Tedy zachovává se oprávnění provádět takovou činnost na základě odborné způsobilosti v souladu se živnostenským zákonem. Četnost školení se prodlužuje na dva roky s ohledem na povinnost zaměstnavatele provádět v tomto termínu i ostatní školení zaměstnanců.
  • Navrhuje se vypustit text duplicitní s § 44a odst. 6, a to z těchto důvodů: ustanovení § 44b upravuje odbornou způsobilost pro nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi klasifikovanými jako vysoce toxické. To, že se předmětné ustanovení nevztahuje na případy, kdy zvláštní právní předpisy, např. živnostenský zákon, stanoví jinak a dále na výkon speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace, která má samostatně upravenu odbornou způsobilost v § 58, již plyne z citovaného ustanovení § 44a odst. 6. Proto se duplicitní úprava zrušuje, a to i ta, která je obsažena v § 44b odst. 2. Obsahem citovaného ustanovení není pravidlo chování, ale sdělení, že odbornou způsobilost pro vázanou živnost výroby, dovozu nebo prodeje nebezpečných chemických látek upravuje zvláštní právní předpis, kterým je živnostenský zákon. Jednak je citace nesprávná, protože živnostenský zákon neupravuje odbornou způsobilost pro dovoz uvedených látek, předmětná úprava je však i nadbytečná a zavádějící.
  • Navrhuje se upravit výčet typů vysokoškolského vzdělání osob, které jsou oprávněny nakládat s vysoce toxickými chemickými látkami a směsmi. Návrhem se zákonná úprava zpřesňuje a doplňuje se o jediný dosud opominutý lékařský obor, a to zubní lékařství; tím odpadá důvod pro část úpravy v § 44b odst. 1 písm. a) bodě 4.
  • Dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení. Dále se v návrhu v souladu s požadavkem směrnice EU pro oblast vod určených pro lidskou spotřebu řeší oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví prvního stupně zakázat používání vody, která nesplňuje jakost pitné vody a možnost povolení mírnějšího hygienického limitu překračovaného ukazatele byla podle § 3a vyčerpána, pokud je taková nepitná voda nadále dodávána spotřebitelům. Pro takový případ je nezbytné zavést povinnost kontroly jakosti pitné vody ze strany jejího dodavatele, aby byl dostatek údajů pro včasný zákaz nebo omezení dodávky vody, která by ohrožovala zdraví. Současně se stanoví, že dodavatel je povinen informovat o dodávce nepitné vody spotřebitele. Tato úprava se do zákona doplňuje, neboť dosud je v něm řešena jen voda pitná a nejakostní pitná voda, tj. pitná voda, pro niž je povolen mírnější hygienický limit nebo výjimka.

 

Podpora biopaliv (novela zákona o spotřebních daní mění i zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb.):

Předmětem navrhované právní úpravy je umožnit pokračování daňového zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv, která splňují kritéria udržitelnosti biopaliv. V současné době jsou daňová zvýhodnění poskytována na základě Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě, jehož účinnost končí k 30. červnu 2015. Návrhy navazujících daňových zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv jsou obsahem Víceletého programu podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období let 2015 - 2020. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje k 1. červenci 2015. Výjimkou jsou ta ustanovení zákona o spotřebních daních, která ruší daňové zvýhodnění biopaliv od 1. ledna 2021, neboť výše zmíněný Víceletý program podpory je omezen do konce roku 2020.

Navrhované typy daňových zvýhodnění u jednotlivých biopaliv jsou proto následující:

  • Pohonná hmota B30 (směs motorové nafty s metylestery řepkového oleje, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, kde podíl metylesteru ve směsi musí činit nejméně 30 % objemu) bude zdaněna sníženou sazbou spotřební daně ve výši 8 415 Kč/1 000 litrů (standardní sazba spotřební daně u motorové nafty činí 10 950 Kč/1 000 litrů). Snížená sazba spotřební daně ve stejné výši je u této pohonné hmoty platná již podle stávající právní úpravy.
  • Pohonná hmota B100 (čisté metylestery mastných kyselin, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv) bude zdaněna sníženou sazbou daně 1 800 Kč/1 000 litrů. Podle stávající právní úpravy je tato pohonná hmota zcela osvobozena od spotřební daně. Daňové zvýhodnění etylesterů mastných kyselin je v souladu s Programem zrušeno.
  • Rostlinné oleje určené k pohonu motorů, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv, budou zdaněny sníženou sazbou daně ve výši 1 180 Kč/1 000 litrů.
  • Bioplyn (v kapalném nebo plynném stavu) učený k pohonu motorů bude i nadále zcela osvobozen od spotřební daně, resp. od daně ze zemního plynu a některých dalších plynů.
  • Biopaliva druhé generace bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivých paliv.
  • Pohonnou hmotu E 95 bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí obsahujících líh kvasný bezvodý zvláštně denaturovaný splňující kritéria udržitelnosti biopaliv.
  • U pohonné hmoty E 85 bude možné uplatňovat nárok na vrácení daně ve výši 12 600 Kč/1 000 litrů z objemu lihu obsaženého ve směsi. Dosud bylo možné uplatnit nárok na vrácení daně ve výši 11 310 Kč/1 000 litrů.

Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší - ZDE (str. 5 a 29)

 

Přehled navržených bodu programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení  
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - druhé/třetí čtení  
  • Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - prvé čtení  

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ - druhé/třetí čtení 

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení  (podpora BIOPALIV, mění i zákon o ochraně ovzduší)
  • Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení
  • Zpráva o činnosti a hospodaření Energetického regulačního úřadu za rok 2013 /sněmovní tisk 344/ 
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/3/ - vrácený Senátem 
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 308/3/ - vrácený Senátem 

 

10.04.2015 08:28

Monitoring vodohospodářských projektů - prezentace ke stažení

Pokud jste se nezúčastnili seminářů pořádaných na téma následného monitoringu vodohospodářských projektů, tak si níže můžete stáhnout prezentaci, kterou zveřejnil Státní fond životního prostředí (SFŽP).

Fond také uvádí, že k vyplnění nástrojů pro účely ex post monitoringu daného projektu jste vyzváni zasláním elektronické zprávy (úkolu) v IS BENE-FILL a na vyplnění máte lhůtu 3 měsíce. Z toho důvodu upozorňujeme všechny příjemce na povinnost zaktualizovat své kontaktní údaje v IS BENE-FILL, a to prostřednictvím požadavku zaslaného na emailovou adresu dotazy@sfzp.cz

V případě jakýchkoliv dotazů týkajících se ex post monitoringu vodohospodářských projektů v programovém období 2007 - 2013 se můžete obrátit na email monitoring.vhi@sfzp.cz.

 

Dokumenty ke stažení:

Prezentace ze seminářů ke stažení

10.04.2015 07:58

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc březen

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ENERGETIKA Přístup EU k životnímu prostředí přináší občanům prospěch, uvádí nová studie, Komise zhodnotila pokrok při provádění legislativy o vodě, Rada nesouhlasí s dřívějším vytvořením stálé rezervy emisních povolenek a Komise koncem února zveřejnila balík k energetické unii.

Zpráva Evropské agentury pro životní prostředí je integrovaným hodnocením životního prostředí v EU. Informuje o provádění evropské environmentální politiky a analyzuje možnosti, jak upravit stávající politiky, aby bylo dosaženo vize EU o spokojeném životě v mezích naší planety do roku 2050. Obsahuje údaje na celosvětové, regionální i vnitrostátní úrovni, jakož i srovnání jednotlivých zemí. Kromě příštích pěti let se zabývá i dalším obdobím a jasně upozorňuje na riziko zhoršování stavu životního prostředí, které ovlivňuje blahobyt a prosperitu občanů.

Z analýzy vyplývá, že je třeba vytvářet integrovanější politiku, na což Komise reaguje řadou iniciativ pro oblast životního prostředí na rok 2015 (např. nový, rozsáhlejší soubor opatření týkajících se oběhového hospodářství, přezkum strategie EU v oblasti biologické rozmanitosti, akční plán správy oceánů a pozměněný soubor opatření zabývajících se kvalitou ovzduší).

Obsah a sporné body

Zpráva uvádí, že v letech 2000–2011 vzrostla v EU „zelená odvětví“ o více než 50 %, a patří tak mezi menšinu sektorů, kterým se daří i v krizi. Zlepšuje se rovněž nakládání s odpady, přesto však stále příliš mnoho odpadu končí pohřbeno pod zemí a potenciál pro recyklaci a získávání energie zůstává nevyužit. Cílem Komise pro rok 2015 je vytvořit z EU konkurenceschopnější ekonomiku, která účinně využívá své zdroje. Aby bylo možno získat ze zdrojů co nejvíce, je třeba se zaměřit na všechny fáze životního cyklu výrobku, od těžby surovin přes design výrobků, jejich výrobu, distribuci a spotřebu, opravy a recyklační systémy až po nakládání s odpady a větší využívání druhotných surovin.

Cíle spojené s obnovitelnými zdroji energie a energetickou účinností do roku 2020 jsou na dosah. Emise skleníkových plynů poklesly od roku 1990 o 19 %, zatímco hospodářství EU vzrostlo o 45 %.  Nicméně politiky a opatření nebudou stačit ke splnění dlouhodobého cíle snížení emisí o 80–95 % do roku 2050, který by měl přeměnit Evropu v nízkouhlíkovou ekonomiku. Komise již tento problém řeší a připravuje nové návrhy politiky k dosažení 40% snížení emisí do roku 2030, které v loňském roce schválila Evropská rada.

V souvislosti s kvalitou ovzduší se za poslední desetiletí emise řady látek znečišťujících ovzduší výrazně snížily, i přes tyto úspěchy však v EU zůstává špatná kvalita ovzduší hlavní příčinou předčasných úmrtí.

Odkazy

 

Komise zhodnotila pokrok při provádění legislativy o vodě

Sdělení předkládá hodnocení dosud dosaženého pokroku a je zohledněna skutečnost, že uvedené dvě směrnice jsou propojené a jejich provádění by mělo být koordinováno. Hodnocení je založeno na prvních zprávách o konkrétních akcích přijatých členskými státy za účelem provádění opatření. Na konci sdělení jsou zařazena doporučení Komise s ohledem na posouzení programů opatření členských států a také předběžné vyhodnocení povodňových rizik.

Účinné hospodaření s vodou, jak vyžaduje Rámcová směrnice o vodě, má pomoci členským státům připravit se na extrémní meteorologické jevy, které jsou v důsledku změny klimatu stále častější a způsobují obrovské škody. Za účelem doplnění Rámcové směrnice o vodě byla v roce 2007 přijata směrnice o povodních, která požaduje, aby členské státy posoudily a zmapovaly rizika a nebezpečí povodní a řídily je prostřednictvím vypracování plánů pro zvládání povodňových rizik.

Obsah a sporné body

Za účelem provádění rámcové směrnice o vodě je nutné, aby členské státy přijaly řadu nákladově efektivních opatření. Členské státy musí shrnout tato opatření ve svých plánech povodí, které jsou aktualizovány každých 6 let.

Sdělení přichází s řadou doporučení, jejichž cílem je podpořit například lepší ceny vody, kontroly odběru vody, průmyslových závodů a opatření v oblasti znečištění ze zemědělství. Doporučuje taktéž navýšit použití prostředků z fondů EU. Rizika povodní byly z velké části zmapovány a plánování řízení těchto rizik pokračuje. Desetiletí degradace a nedostatečného řízení ale znamenají, že dobrá kvalita ve všech vodách EU je stále daleko. To vytváří dodatečné náklady na čištění vody a rizika ohrožující lidské zdraví.

Specifickým problémem je nadměrné odčerpávání vody pro zavlažování kolem Středozemního a Černého moře, rozšířené znečištění živinami ze zemědělství a změny v toku řeky v důsledku špatného plánovaní nebo ochrany před povodněmi.

Odkazy

 

Rada nesouhlasí s dřívějším vytvořením stálé rezervy emisních povolenek

V rámci zveřejnění návrhu energeticko-klimatického balíku v lednu 2014 Komise rovněž představila návrh na vytvoření stále rezervy emisních povolenek. Komise navrhuje revizi obchodování s emisními povolenkami v EU ETS s cílem dosáhnout zvýšení jejich tržní ceny, a podpořit tak masivní investice do energetické infrastruktury. Reforma systému tak fakticky institucionalizuje princip tzv. backloadingu povolenek (jejich stažení z oběhu), kterého bylo dosaženo v roce 2013.

Návrh spočívá ve vytvoření stálé rezervy povolenek o objemu 12 % obchodovaných v předchozích 2 letech. Na tomto principu by měla být vytvářena rezerva každoročně od zavedení do praxe počínaje 1. 1. 2021. Pokud objem volně obchodovaných emisních povolenek klesne pod 400 mil., bude z rezervy uvolněno 100 mil. do volného oběhu. Rezerva by neměla být navyšována, pokud objem povolenek určených pro stažení z trhu klesne pod 100 mil. Jestliže objem rezervy klesne pod 100 mil. emisních povolenek, předpokládá se uvolnění celé rezervy na trh.

V únoru 2015 byl návrh rozhodnutí projednáván výborem  ENVI, který prosazuje, aby došlo k zahájení mechanismu stálé rezervy emisních povolenek již v roce 2018. Podle něj by nemělo (od roku 2019) docházet k automatickému uvolňování rezervy emisních povolenek stažených v předchozím roce na trh. Povolenky, které budou staženy v letech 2014-2016, by rovněž neměly být opětovně vráceny na trh, s čímž se v návrhu počítalo, ale jejich objem by měl být přidán do nově vzniklé rezervy v roce 2019.

K zavedení mechanismu automatické rezervy má dle výboru dojít již na konci roku 2018 (tj. o tři roky dříve než navrhovala Komise). Výbor rovněž navrhuje, aby finanční prostředky získané z aukce 300 mil. emisních povolenek byly převedeny do fondu určeného na (nízkouhlíkové) inovace v energetice. 

Obsah a sporné body

  • Rada ve svém stanovisku podpořila původní návrh termínu na spuštění mechanismu stálé rezervy, tj. rok 2021. S výborem ENVI se shoduje v opatření, které by 900 mil. emisních povolenek, jejichž aukce měla být z původního období 2014-2016 posunuta na léta 2019-2020 (tzv. backloading), přesunulo přímo do stálé tržní rezervy. Vedle toho Rada podporuje, aby se objem doposud nerozdělených povolenek připravených pro nové subjekty na trhu, resp. plynoucích ze zavírání některých elektráren, stal předmětem plánované revize směrnice o emisních povolenkách připravované Komisí.

Předpokládaný další vývoj

Přijetím stanoviska Rady e zahájen proces vyjednávání zástupců Rady, EP a Komise. První jednání trialogu se uskutečnilo 30. 3. 2015.

Odkazy

 

Plán na vytvoření energetické unie získává podporu

Komise 25. 2. 2015 zveřejnila balík k energetické unii, kterým chce podpořit spolupráci členských států v energetické oblasti. Základním dokumentem je tzv. Strategie pro evropskou energetickou unii, nebo-li sdělení s názvem Rámcová strategie k vytvoření odolné energetické unie s pomocí progresivní politiky v oblasti změny klimatu, která se zaměřuje na zajištění bezpečnosti dodávek energií a dokončení jednotného energetického trhu. Představuje ambiciózní plán na integraci energetických politik v EU (dle místopředsedy Komise Maroše Šefkoviče nejambicióznější projekt od vzniku ESUO) nad rámec návrhu předsedy Evropské rady Donalda Tuska z dubna 2014, který prezentoval návrh na koordinaci dodávek plynu, a dalších iniciativ doposud představených samotnou Komisí.

Součástí balíku je rovněž sdělení o propojení energetických soustav a sdělení, které formuluje vizi pro globální dohodu o klimatu v Paříži v prosinci letošního roku. To stanovuje mj. cíl zajistit propojenost energetických soustav mezi členskými státy v objemu min. 10 % celkové produkční kapacity daného státu do roku 2020 (15 % do roku 2030) a to prostřednictvím implementace existující legislativy, tj. tzv. projektů veřejného zájmu a finančního nástroje TEN-E).

Klíčové a sporné body

Komise navrhuje vytvořit energetickou unii jako pátou svobodu s volným pohybem energií napříč hranicemi členských států s jednotným vnitřním energetickým systémem. Ten představuje jednu z pěti dimenzí představené strategie.

K dalším čtyřem patří: (1) zajištění bezpečnosti energetických dodávek včetně např. zajištění větší průhlednosti při uzavírání dlouhodobých kontraktů na dodávky plynu; (2) zvýšení energetické účinnosti; (3) nízkouhlíková ekonomika v EU v souvislosti s ochranou klimatu a (4) výzkum a inovace v prioritních oblastech využívání obnovitelných zdrojů, smart grids atd.

Odborníci a další zúčastněné subjekty iniciativu Komise převážně přivítali. Pochybnosti vyvolává konflikt mezi nízkouhlíkovou politikou EU a snahou o diverzifikaci infrastruktury pro dodávky zemního plynu. Environmentální organizace kritizují příliš velký důraz kladený na dodávky zemního plynu. Např. think tank CEPS shledává v plánu na energetickou unii rovněž byrokratické riziko a možný nástroj pro vyjádření protiruského postoje.  

Balík k energetické unii byl projednáván na půdě Rady 5. – 6. 3. 2015 ministry životního prostředí (společně s přípravou na prosincovou mezinárodní konferenci OSN o změně klimatu v Paříži) a následně i Evropskou radou ve dnech 19. -20. 2015. Evropská rada vyjádřila souhlas se všemi pěti body strategie předložené Komisí.

Pozadí

Naplnění strategie vyžaduje přijetí několika legislativních aktů, které budou po předložení Komisí schvalovány řádným legislativním postupem, tj. v součinnosti Rady a EP. Součástí balíku je i harmonogram nezbytných kroků pro budování energetické unie, včetně plánu na revizi resp. přijetí konkrétních legislativních a prováděcích aktů v letech 2015-2016.

Odkazy

 

 

Zdroj: Odbor informování o evropských záležitostech Úřadu vlády České republiky

 

09.04.2015 14:44

INTERSEROH: zveřejnění rozhodnutí MŽP jen potvrzuje, o jak absurdní a účelové důvody při zamítnutí šlo

Společnost EKO-KOM a.s. začátkem dubna zveřejnila rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (MŽP) o neudělení autorizace společnosti INTERSEROH Czech a.s. Níže uvádíme úplné stanovisko společnosti INTERSEROH Czech a.s. k tomuto kroku.

 

Stanovisko společnosti INTERSEROH Czech a.s. k poslednímu kroku společnosti EKO-KOM:

Současný monopolista, společnost EKO-KOM a.s., zveřejnil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, kterým ministerstvo nepravomocně zamítlo žádost společnosti INTERSEROH Czech a. s. působit jako autorizovaná obalová společnost. Jakkoliv z věcného hlediska toto zveřejnění jen potvrzuje, o jak absurdní a účelové důvody při zamítnutí šlo, EKO-KOM tak učinil navzdory skutečnosti, že správní řízení stále běží rozkladem k ministrovi životního prostředí. Coby účastník řízení tedy zveřejněním nepravomocného rozhodnutí  učinil krok, který není v souladu se zákonem. Neobstojí ani tvrzení EKO-KOMu, že rozhodnutí zveřejňuje „aby si veřejnost a média mohla udělat ucelený pohled…“, protože ucelený pohled by si mohl udělat pouze ten, kdo by se seznámil se stovkami stran materiálů souvisejících s projektem a kompletním průběhem správního řízení včetně jednání všech jeho účastníků.

Je to jen další důsledek faktu, že ministerstvo, podle našeho názoru v rozporu se zákonem, přizvalo současného monopolistu coby účastníka řízení. Dalo tak našemu potenciálnímu konkurentovi k dispozici nejen kompletní podnikatelský záměr společnosti INTERSEROH Czech ale zejména možnost hledat cesty k zachování současného exkluzivního byznysu. Zveřejnění rozhodnutí navíc vážně poškozuje obchodní zájmy společnosti INTERSEROH Czech, protože každý další subjekt, který bude nyní chtít vstoupit na český trh a působit zde jako autorizovaná obalová společnost, tímto zveřejněním dostává zdarma konkrétní návod, jak postupovat, na co se soustředit a čeho se vyvarovat.

Společnost INTERSEROH Czech doufá, že rozklad proběhne v souladu se zákonem a komise správně vyhodnotí všechny skutečnosti a v České republice zvítězí zákon nad zájmy monopolu. V této souvislosti jen opakujeme, že na prosazení zákona budeme trvat a využijeme k tomu všechny  prostředky, které máme k dispozici, protože jsme přesvědčeni, že jsme splnili všechny zákonné požadavky pro získání autorizace.

 

Reakci společnosti EKO-KOM a.s. na toto stanovisko ZDE

 

Ing. Ivan Václavek

Generální ředitel

INTERSEROH Czech a.s.

 

Související článek:

EKO-KOM zveřejňuje rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh (7.4.2015)

09.04.2015 13:31

Biopaliva jako dnešní téma Dvaceti minut Radiožurnálu

ZÁZNAM ROZHOVORU  Návrh na pokračování podpory biopaliv rozpoutal vášnivé debaty v Poslanecké sněmovně. Ocitá se ministr financí Andrej Babiš kvůli biopalivům ve střetu zájmů? Kritizuje opozice ministra financí oprávněně, nebo jde jen o politickou hru a podpora biopaliv je závazkem vůči EU, od něhož nelze couvnout? Na to se dnes moderátorka Karolína Koubová zeptá místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska. Pořad je vysílán v 17.05 hod.

 

 

 

 

 

Zdroj: ČRo

Foto: https://www.miroslav-kalousek.cz

09.04.2015 13:15

E.ON chce mít 20 % tržní podíl v prodeji CNG. Otevřel také první speciální CNG centrum v ČR

Společnost E.ON Energie, která je dnes jednou ze tří největších investorů v oblasti výstavby CNG stanic, chce nejpozději do roku 2017-2020 dosáhnout 20 % podílu v prodeji CNG v ČR. Už v roce 2015 chce zvýšit prodej CNG o 40 až 50 procent. E.ON Energie plánuje na území ČR účast i v LNG projektech. E.ON také ve spolupráci se společností KOMERSIA WEST otevřel první CNG Centrum. Kromě non stop provozu samoobslužné CNG stanice nabízí centrum prodej, poradenství, servis CNG vozidel. Více ZDE

 

 

CNG aktualita 9.4.: Zástupci strojírenského holdingu Vítkovice Machinery Group (VMG) a ŠKODA AUTO Česká republika podepsali dne 9. 4. 2015 rekordní kontrakt na dodávku vozů ŠKODA Octavia G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn. Během následujících tří let obohatí vozový park VMG 300 vozů ŠKODA, firemní flotila skupiny tak bude využívat takřka výhradně vozidel s CNG pohonem.

 

 

09.04.2015 11:02

Zemědělci do roku 2020 získají z národních zdrojů a z evropského rozpočtu téměř 53 miliard korun

Vláda včera večer schválila čtyři nařízení Ministerstva zemědělství, které upravují podmínky pro výplatu některých dotací Programu rozvoje venkova na období let 2014-2020. Zemědělci díky tomu do roku 2020 získají z národních zdrojů a z evropského rozpočtu téměř 53 miliard korun.

„Jedná se o významný balík dotační podpory pro naše zemědělce a finanční prostředky půjdou do široké škály aktivit. Dotace jsou například určeny pro ty, kteří aktivně hospodaří v méně příznivých oblastech nebo v systému ekologického zemědělství. Půjdou také na podporu zemědělských postupů zvyšujících úrodnost půdy a potlačujících erozi, která je stále ožehavějším problémem. Finanční příspěvek dostanou ale také chovatelé na zajištění dobrých životních podmínek pro zvířata a použít je mohou například na zvětšení celkového lehacího prostoru ve stáji,“řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Konkrétně vláda schválila nařízení o podmínkách poskytování plateb pro oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními. Platby přispějí k udržitelnému hospodaření, zmírní negativní dopady zemědělství na životní prostředí a také dorovnají ztížené podmínky v méně příznivých oblastech. Do roku 2020 dostanou zemědělci v rámci tohoto nařízení více než 18 miliard korun (při orientačním kurzu 27 korun za 1 euro).

Nařízení o podmínkách provádění agroenvironmentálně – klimatických opatření umožňuje čerpání dotací na takové způsoby využití zemědělské půdy, které ochrání a zlepší životní prostředí a krajinu. Cílem je zvýšení úrodnosti půdy a ochrana před erozí i vysycháním. Opatření také podporuje postupy, které posílí schopnost zadržování vody v krajině. V příštích pěti letech na ně půjde více než 24 miliard korun.

Nařízení o podmínkách poskytování dotací na opatření dobré životní podmínky zvířat má zlepšit podmínky v chovech skotu a prasat. Podpora přispívá k zavádění inovativních technologií chovu a postupů. Dotace bude kompenzovat dodatečné výdaje a příjmy ušlé v důsledku zvýšených nákladů plynoucích z dobrovolného závazku dodržet podmínky opatření. Celková výše prostředků v tomto opatření je přibližně 1, 8 miliardy korun.

Nařízení o podmínkách provádění opatření ekologické zemědělství podpoří zemědělce hospodařící v systému přechodu na ekologické zemědělství a v systému ekologického zemědělství, které je šetrné ke složkám životního prostředí a poskytuje základ pro produkci kvalitních surovin a potravin s vysokou přidanou hodnotou. Zabraňuje degradaci půdy, zejména snížením rizika eroze a kyselosti půdy. Také pomůže ochránit cenná území s druhovou různorodostí a přispěje ke zvýšení ekologické stability krajiny. Příjemci celkem dostanou téměř 9 miliard korun.

Dotace jsou ze 75 % hrazeny z evropského a z 25 % kofinancovány z českého rozpočtu. Každý z příjemců podpory, kromě opatření Agroenvironmentálně klimatických, musí být aktivní zemědělec. Nařízení navazují na zahájení nového období Společné zemědělské politiky EU na roky 2014 až 2020 a umožňují čerpání dotací z Programu rozvoje venkova na toto období.

 

Vláda dále včera vzala na vědomí Národní program snižování emisí - více ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE