Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

13.05.2014 12:11

Veřejná konzultace: Systém obchodování s emisemi (ETS) - zamezení úniku uhlíku po roce 2020

Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci s cílem prodiskutovat možné systémy zabraňující úniku uhlíku po roce 2020. Do konzultace se mohou zapojit všichni občané a organizace, příspěvky jsou vítány obzvláště od zástupců průmyslu, odborů, nevládních organizací a veřejných orgánů. Konzultace je otevřena do 31. července 2014 a její výsledky poslouží jako podklad pro další práci na klimaticko-energetickém rámci 2030, pokud jde o stanovení pravidel pro bezplatné přidělování povolenek a únik uhlíku po roce 2020. Více informací ZDE.

 

 

 

Zdroj: CEBRE

13.05.2014 10:06

Věděli jste, že plynovody a přípojky mají v Česku celkovou délku přes 73 tisíc kilometrů?

V ČR odebírá plyn 2,8 milionu domácností, což představuje více než polovinu ze všech domácností. Plynovody proteče přes ČR ročně téměř 40 000 mil. m3 plynu, ČR spotřebuje více než 8 000 mil. m3. Všechny vysokotlaké, středotlaké a nízkotlaké plynovody a přípojky mají celkovou délku 73 613 km. Plynárenské sítě jsou v naprosté většině případů ukryté pod zemí. Významným opatřením pro spolehlivost je zejména ve velkých městech vedení plynovodů v kolektorech, tedy jakýchsi podzemních chodbách. Celá distribuční soustava je monitorována 24 hodin denně prostřednictvím dispečinků. Více ZDE

13.05.2014 09:16

Skupina ČEZ vydělala v prvním čtvrtletí téměř 10 miliard korun, meziročně o necelých 8 miliard korun méně.

V prvním čtvrtletí 2014 dosáhla Skupina ČEZ čistého zisku 9,9 mld. Kč, provozního zisku před odpisy 21,2 mld. Kč a vygenerovala provozní cash flow ve výši 15,6 mld. Kč, což je meziročně o 5 % méně než v prvním čtvrtletí roku 2013. Výsledky reflektují zhoršující se podmínky podnikání v energetice, klesající velkoobchodní ceny elektřiny spolu se stagnací ekonomiky v Evropě. Meziroční vývoj zisku ovlivnilo navíc teplotně nadprůměrné a srážkově podprůměrné první čtvrtletí roku 2014 a mimořádné výnosy v prvním čtvrtletí roku 2013. Více ZDE

13.05.2014 08:42

IPPC: Pokyny Evropské komise týkající se základních zpráv

V Úředním věstníku Evropské unie byly zveřejněny Pokyny Evropské komise týkající se základních zpráv podle čl. 22 odst. 2 směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích. Cílem těchto pokynů je praktickým způsobem objasnit formulace a záměr směrnice o průmyslových emisích, aby ji členské státy prováděly jednotně. Tyto pokyny však nejsou právně závazným výkladem směrnice o průmyslových emisích. Jediným právně závazným textem zůstává samotná směrnice o průmyslových emisích. Oficiální výklad směrnice o průmyslových emisích může nadto poskytnout pouze Soudní dvůr. Pokyny jsou ke stažení ZDE.

 

ZÁKLADNÍ ZPRÁVA

Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích přinesla do oblasti integrované prevence řadu požadavků v oblasti ochrany půdy a podzemních vod, z nichž za nejdůležitější lze považovat vypracování základní zprávy.

Pokud jsou v zařízení používány, vyráběny nebo ze zařízení vypouštěny nebezpečné látky, které mohou způsobit znečištění půdy a podzemních vod v místě zařízení, je provozovatel zařízení povinen zajistit vypracování základní zprávy a předložit základní zprávu úřadu ke schválení jako součást žádosti.
Požadavky na základní zprávu jsou nadefinovány přílohou č. 2 vyhlášky č. 288/2013 Sb.

K vyhodnocení toho, zda má provozovatel povinnost zpracovat základní zprávu, se použije postup z metodického dokumentu k problematice základní zprávy. Dokument obsahuje i řadu dalších informací pro povolující orgány, provozovatele a zpracovatele základní zprávy. Metodický dokument k problematice základní zprávy byl zveřejněn ve Věstníku MŽP ročník 13 - září, říjen - částka 9,10.

Provozovatele stávajících zařízení, kteří mají povinnost zpracovat základní zprávu, ji musí předložit povolujícímu úřadu ke schválení v rámci prvního řízení o změně integrovaného povolení, které bude zahájeno po 7. lednu 2014.

V případě zcela nových zařízení, nebo zařízení nově vstupujících do režimu integrované prevence, se základní zpráva předkládá v rámci podání žádosti o vydání integrovaného povolení.

Samotná skutečnost, že je předkládána základní zpráva, nezakládá důvody k tomu, aby byla změna posuzována jako podstatná podle definice v § 2 písm. i) zákona o integrované prevenci. Charakter změny musí posoudit povolující úřad podle předložených technických informací.

Základní zprávu mohou zpracovávat pouze odborně způsobilé osoby podle zákona č. 62/1988 Sb. o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu (o geologických pracích). Odborná způsobilost musí odpovídat charakteru dokumentu – tj. oblasti hydrogeologie, sanační geologie a/nebo environmentální geologie, přičemž postačí jen jedno z uvedených osvědčení. Seznam odborně způsobilých osob podle zákona o geologických pracích je uveden zde.

 

Nový metodický pokyn "Indikátory znečištění"

Nový metodický pokyn, vydaný ve Věstníku MŽP ročník XIV - leden 2014 - částka 1, ruší a plně nahrazuje metodický pokyn „Indikátory znečištění“ z roku 2011. Pokyn slouží k indikativnímu posuzování úrovně znečištění zemin, podzemní vody a půdního vzduchu na antropogenně znečištěných lokalitách, a to zejména při posuzování průzkumů a výsledků sanací vážně kontaminovaných lokalit.

Metodika k problematice základní zprávy, která se odkazuje na metodický pokyn "Indikátory znečištění" z roku 2011, bude aktualizována. Do aktualizace se postupuje v oblasti základní zprávy podle aktuálního metodického pokynu z ledna 2014 a nikoliv podle pokynu „Indikátory znečištění“ z roku 2011.

 

Dokumenty ke stažení:

Základní práva (příloha 2)

Metodický dokument k problematice základní zprávy

Metodický pokyn Vzorkování v sanační geologii

Metodický pokyn MŽP Analýza rizik kontaminovaného území

Metodický pokyn MŽP Indikátory znečištění

Metodický pokyn pro průzkum kontaminovaného území

 

 

Zdroj: MŽP (IPPC)

12.05.2014 13:49

Vláda: novela zákona o podmínkách obchodování s emisními povolenkami a regulace vodárenství

 

Výsledky jednání Vláda dnes projedná návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo tento návrh zákona do připomínkového řízení na konci roku 2013. Novela má za cíl stanovit provozovateli povinnost vrátit povolenky, které mu byly neoprávněně přiděleny a vydány, a pro případ, že tak neučiní, má za cíl umožnit MŽP uložit provozovateli sankci. Platná právní úprava povinnost vracení povolenek neupravuje. Dále MŽP navrhuje zrušení povinnosti ověřovatelů emisí mít autorizaci k ověřování množství emisí skleníkových plynů, pro svou činnost budou muset získat pouze akreditaci ČIA. V neposlední řadě MŽP navrhuje zrušit poplatek ve výši 3.000 Kč, za změnu povolení k emisím skleníkových plynů.

Vláda dále projedná Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství. Cílem je mimo jiné zajištění čerpání finančních prostředků z fondů EU a stanovení jednoznačných pravidel a podmínek soutěže na vodárenském trhu. Více ZDE

 

Výsledky:

A) regulace vodárenství: Na tiskové konferenci premiér Bohuslav Sobotka informoval, že tento bod byl přerušen s tím, že bude materiál nadále analyzován a to ve smyslu dopadů na cenu vodného/stočného a rozpočtu. Z původní tří variant se vláda rozhodla dále posoudit už jen dvě varianty a to zachování současného stavu a přenos kompetencí na Energetický regulační úřad (ERÚ). Třetí navrhovanou variantou původně bylo zřízení nového nezávislého regulačního úřadu. Zvukový záznam z TK - ZDE. Více k návrhu ZDE.

Výsledek jednání vlády: Projednávání bylo přerušeno na 14 dní.

 

B) Emisní povolenky: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, a další související zákony
Výsledek jednání vlády: Schváleno

 

C) EU Dotace:

Informace o stavu přípravy programů a řešení předběžných podmínek pro programové období 2014 - 2020 - duben 2014. V této souvislosti čtěte také:

Jourová a Brabec řešili v Bruselu EIA, bezprostřední stopka dotacím prý zatím nehrozí (EurActiv.cz, 9.5.2014)

Výsledek jednání vlády: Vláda vzala na vědomí.

 

 


 

 

 

12.05.2014 12:53

Evropská komise uvolní 750 milionů EUR na prioritní projekty v oblasti energetické infrastruktury

Evropská komise otevřela první výzvu k předkládání návrhů na financování klíčových projektů transevropské energetické infrastruktury. Celkem bude pro první prioritní projekty k dispozici 750 milionů EUR a to zejména v odvětví zemního plynu a elektrické energie. Tyto projekty by měly řešit otázky bezpečnosti dodávek a pomoci ukončit energetickou izolaci některých členských států EU. Projekty by měly také přispět k dokončení evropského vnitřního trhu s energií a k integraci obnovitelných zdrojů do energetické sítě. Aby bylo možné požádat o grant, je podmínkou, aby byl projekt zahrnut do seznamu "projekty společného zájmu". První seznam byl přijat Evropskou komisí v říjnu roku 2013, který obsahuje více než 250 klíčových projektů energetické infrastruktury. Uzávěrka přihlášek je stanovena na 19. srpna 2014, rozhodnutí by mělo být známo v listopadu 2014. Další informace ZDE.

 

Dokument ke stažení:

Úplný seznam projektů společného zájmu podle země (ČR viz strana 10 až 12)

 

 

 

12.05.2014 09:31

Vychází novela vyhlášky, která stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu, četnost a rozsah kontroly

LEGISLATIVNÍ NOVINKA Ve Sbírce právních předpisů ČR pod číslem 83/2014 Sb. vychází novela vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Cílem novely vyhlášky je uvedení znění vyhlášky do souladu s novelou zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Dále z několikaleté praktické aplikace stávající platné vyhlášky vyplynuly některé dílčí nedostatky, které novela napravuje a současně dochází ke zpřesnění některých ustanovení vyhlášky. Dále je z vyhlášky odstraněno ustanovení, kterým jsou žadatelům uloženy povinnosti při předkládání žádostí, návrhů a oznámení podle § 3 odst. 4 a 5. Jedná se o žádosti provozovatelů vodovodů o povolení užití vody, která nesplňuje některé z limitních hodnot ukazatelů jakosti pitné vody definované tzv. mezní hodnotou.

 

Dokument ke stažení:

Text  vyhlášky

 


 

 

12.05.2014 08:18

NKÚ: Přidělování evropských dotací na čištění odpadních vod se vleklo, průměrně trvalo téměř dva a půl roku

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na dotace, které Ministerstvo životního prostředí (MŽP) a Státní fond životního prostředí (SFŽP) poskytly v letech 2008 až 2013 na čištění odpadních vod prostřednictvím operačního programu Životní prostředí. Kontroloři především prověřovali, jak MŽP a SFŽP vybírají, průběžně sledují, vyhodnocují a také kontrolují projekty, které dotace získaly. Prověřili i patnáct konkrétních projektů.

Vyřízení žádostí o dotace bylo mnohdy zdlouhavé. Od přijetí projektové žádosti do rozhodnutí o poskytnutí dotace uplynulo průměrně 28 měsíců. Ve 23 případech kontroloři zjistili, že MŽP dotaci schválilo až po dokončení stavebních a montážních prací. Průtahy byly zapříčiněny například složitostí projektových žádostí a chybami v nich, přetížeností projektových manažerů nebo nutností schválit velké projekty Evropskou komisí. MŽP a SFŽP navíc neuchovaly všechny nezbytné dokumenty a doklady související s vyhlašováním výzev a výběrem projektů, aby bylo možné zkontrolovat, zda tyto části výběru projektů proběhly transparentně.

Podle NKÚ lze jen těžko posoudit, zda se daří naplňovat cíle operačního programu Životního prostředí. Například oblast podpory 1.1, kterou se kontroloři zabývali, má za cíl významné snížení znečištění a eutrofizace povrchových vod. MŽP ale konkrétně nestanovilo, co už se považuje za „významné“ snížení znečištění. Nedostatky kontroloři našli i v kontrolním systému. Například u veřejnosprávních kontrol u příjemců dotací si MŽP a SFŽP nestanovily žádné lhůty. Třeba SFŽP tak provedl kontrolu hlášenou na červen 2012 až v září, kontrolní list zpracoval v únoru a protokol předal příjemci až v březnu 2013.

Operační program Životní prostředí patří k těm, u kterých Evropská komise kvůli chybám pozastavila proplácení dotací a nařídila České republice zkrátit o 5 % všechny výdaje proplacené příjemcům do srpna 2012. Vláda sice v roce 2012 sestavila akční plán, který měl problémy s čerpáním vyřešit, ale ke konci roku 2013 nebylo z kontrolované oblasti podpory stále vyčerpáno 23,5 miliardy korun, tedy téměř polovina její alokace. V rámci celého operačního programu Životní prostředí bylo ke konci roku 2013 příjemcům proplaceno 44 % alokace. Podle Ministerstva pro místní rozvoj přitom mělo být ke konci roku 2013 vyčerpáno alespoň 65 % alokace, jinak hrozí, že Česká republika nenávratně přijde o více než 5 miliard korun. 

 

Dokument ke stažení:

Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 13/21

 

Zdroj: NKÚ

09.05.2014 21:29

Další kotlíkové datace pro Ústecký kraj již za tři dny! Přijem žádostí také zahájí Královéhradecký kraj.

Ministerstvo životního prostředí a Ústecký kraj vyhlašují od 12. května příjem žádostí do 5. výzvy Společného programu na podporu výměny kotlů. V Ústeckém kraji se jedná o již druhou vyhlášenou výzvu v rámci tohoto programu.

Cílem Programu je snížení znečištění ovzduší z malých spalovacích zdrojů do tepelného výkonu 50 kW, tzv. lokálních topenišť využívajících tuhá paliva. Alokace na tuto výzvu je celkem 30 mil. Kč, tedy 15 mil. Kč z rozpočtu Ústeckého kraje a 15 mil. Kč z prostředků Státního fondu životního prostředí České republiky. Podpora se bude poskytovat na výměnu stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní tepelné zdroje v Ústeckém kraji.

Typy podporovaných kotlů jsou specifikovány ve výzvě. Podporovaný kotel musí být zároveň v době realizace akce uveden v průběžně aktualizovaném Seznamu výrobků a technologií (SVT).

Krajský úřad Ústeckého kraje bude přijímat žádosti oprávněných žadatelů od 12. 5. 2014 osmi hodin do 31. 7. 2014 patnácti hodin nebo do vyčerpání alokace (podpora se nevztahuje na výměny kotlů realizované před datem 12. 5. 2014). O administraci přijatých žádostí se potom dělí kraj se Státním fondem životního prostředí ČR.

První výzva v Ústeckém kraji byla loni na podzim ukončena předčasně po měsíci přijímání žádostí z důvodu vyčerpání prostředků. Proto jsme uvítali, že došlo k další dohodě s krajem na celkové alokaci 30 milionů korun a obyvatelé Ústeckého kraje budou mít znovu možnost s přispěním státu i kraje vyměnit svůj stávající kotel na tuhá paliva za nový, který bude méně zatěžovat znečištěné ovzduší," říká k vyhlášení této výzvy ředitel fondu Petr Valdman.

Další informace včetně všech dokumentů pro tuto výzvu najdete ZDE.

 

Čtěte také:

Do zahájení příjmu žádostí na Krajském úřadu Královéhradeckého kraje zbývají tři dny . Žádosti o příspěvek na výměnu starých kotlů začne krajský úřad přijímat 12. května a jejich příjem skončí 11. července nebo vyčerpáním 20 milionů Kč, které jsou na program určeny. Po Moravskoslezském, Středočeském a Ústeckém kraji se tedy do programu zapojí i Královéhradecký kraj. Například v Moravskoslezském kraji se od roku 2012 podařilo vyměnit na 4 500 starých kotlů za 220 milionů Kč. Více ZDE (dokumenty ZDE)


Dokumenty ke stažení:

5. výzva Společný program na kotlíky_Ústecký kraj

09.05.2014 21:11

Mládek: Vyřešme už konečně sanaci ostravských lagun! Likvidace by mohla skončit v roce 2018.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek navštívil 9. května Laguny Ostramo, kde jsou uloženy odpady z rafinérské výroby a z regenerace upotřebených mazacích olejů. Přítomným novinářům sdělil, že laguny jsou obrovským problémem, který chce současná vláda urychleně vyřešit. Podmínkou rychlého a efektivního řešení je však spolupráce s  ministerstvem životního prostředí a zejména ministerstva financí, v jehož gesci je toto téma na základě usnesení vlády.

Ministerstvo průmyslu a obchodu je v celé záležitosti angažováno pouze jako zřizovatel státního podniku DIAMO, které se zabývá likvidací toxických odpadů. DIAMO tuto aktivitu zajišťuje na základě schváleného financování akce ministerstvem financí a důkladné součinnosti ze strany ministerstva životního prostředí.

"Vyzývám kolegy ministra financí a ministra životního prostředí, abychom společně tento ožehavý problém bezodkladně vyřešili," prohlásil ministr, který si na místě prohlédl nevábné a zapáchající laguny plné toxického bahna. Jak dodal "sanace ostravských ropných lagun byla zablokována v době, kdy byl ministrem financí Miroslav Kalousek a kdy byl zrušen jeho mnohamiliardový ekologický tendr. Od té doby se tam nic neudělalo," kritizoval ministr Mládek.

Upozornil nejen na obrovskou ekologickou zátěž, kterou laguny představují, ale také i na nepříznivé dopady na místní obyvatele. "Laguny jsou vzdáleny od prvních obytných domů sídliště Fifejdy často jen několik set metrů a místním 12 tisícům obyvatel pochopitelně už dávno došla trpělivost nad průtahy s řešením," upozornil Jan Mládek. Podle jeho slov by po několikaletém přešlapování na místě mělo do konce roku proběhnout výběrové řízení na firmu, která poté komplexně laguny v roce 2015 ekologicky odstraní. 

 

Čtěte také:

Likvidace ropných kalů po bývalé chemičce Ostramo v Ostravě by měla skončit v roce 2018. První část tendru na odtěžení zbývajícího množství kalů by měla být uzavřena letos v červenci. Vybráno bude pět firem, které postoupí dále a následně bude vybrána nejlepší společnost. Hlavním předpokladem bude nabízená cena. Novinářům to dnes řekl ředitel závodu Odra státního podniku Diamo Josef Havelka. Více na Českénoviny.cz ZDE.

 

 

Informace o současném stavu průběhu sanace laguny Ostramo

 

V průběhu prací realizovaných na zakázce „Sanace lagun Ostramo“ v období let 2004 až 2011 byly zjištěny takzvané „nové skutečnosti“, které mají zásadní vliv na dokončení celé této sanační akce. Jedná se o:

 

Nadbilanční kaly v lagunách

V lagunách bylo v průběhu sanačních prací zaměřených na přepracování náplní lagun na palivové směsi ověřeno nadbilanční množství kalů (nad objem definovaný v zadání realizovaných nápravných opatření – 200 679 tun), a to v množství cca 91 562 tun, které mj. brání dalšímu postupu sanačních prací na lokalitě. Toto nadbilanční množství kalů bude proto nutno z lagun odstranit.

 

Vývin obtížně zkondenzovatelných lehkých uhlovodíků a volného vodíku při dekontaminaci zeminy ve stávajícím zařízení technologie nepřímé termické desorpce (ITD) již při nízkých provozních teplotách

Před uvedením technologie nepřímé termické desorpce, určené k dekontaminaci nadlimitně znečištěných zemin do provozu, byly v rámci laboratorních i provozních zkoušek zjištěny nové závažné skutečnosti, zejména vznik velkého množství volného vodíku a dalších těžce zkondenzovatelných plynů v procesu ITD. Ty znemožňují bezpečné a efektivní využití již postavené technologie, a proto je nutné ji upravit a doplnit.

 

Výskyt silně kontaminovaných vod, tzv. solanek vně podzemní těsnící stěny a její netěsnost

V průběhu let 2006 až 2012 byl vně lagun Ostramo identifikován a kvantifikován výskyt silně kontaminovaných vod – tzv. solanek, které se dle původních předpokladů měly vyskytovat pouze uvnitř podzemní těsnící stěny (dále PTS) lagun Ostramo. V první polovině roku 2012 navíc byla zjištěna a v 01/2013 i potvrzena netěsnost PTS. Tyto nově zjištěné skutečnosti mají nepříznivý vliv na průběh sanace podzemních vod v  areálu lagun Ostramo i okolí, kdy sanace obou prostorů nemůže být prováděna nezávisle, ale musí být hydraulicky provázaná.

Nové skutečnosti představují:

  1. Navýšení finančních prostředků pro řešení nových skutečností.
  2. Vypsání výběrových řízení na dodavatele prací pro řešení nových skutečností.

 

ad a) Navýšení finančních prostředků pro řešení nových skutečností

Stávající státní garance na sanaci lagun Ostramo představuje částku 4,2 mld. Kč. V rámci této státní garance jsou financovány sanační akce: Havarijní nápravná opatření (HNO) a Nápravná opatření – laguny Ostramo (NO-LO). K 1. 5. 2014 zbývá k dočerpání v rámci sanační akce NO-LO celkem 1,38 mld. Kč (včetně DPH). Tyto zbývající státní prostředky jsou vázány na dosud nerealizované práce v rámci NO-LO. Po zjištění nových skutečností muselo SČO (Sdružení Čistá Ostrava) práce přerušit a dle původního projektu probíhá v současné době pouze sanace saturované zóny.

Usnesením vlády č. 728 z roku 2013 byla ze stávající státní garance uvolněna částka 1 mld. Kč (včetně DPH) zejména pro řešení problematiky odstranění nadbilančních kalů z prostoru lagun, a to z toho důvodu, aby mohly sanační práce plynule pokračovat do doby definitivního dořešení financování procesu sanace.

Celkově byly nové skutečnosti oceněny na částku 3,86 mld. Kč (dle metodiky MF + 20% rezervy dle požadavku MŽP).

 

Návrh řešení:

Na základě usnesení vlády č. 732 z roku 2013 připravit materiál do vlády České republiky o navýšení státní garance na řešení nových skutečností dle zpracovaného a schváleného projektu „Dokončení sanace lagun Ostramo“, jehož součástí bude harmonogram reálného čerpání finančních prostředků po dobu provádění sanačních prací. Harmonogram – viz příloha.

Nenavýšení státní garance na řešení nových skutečností umožní provedení pouze části sanace tj. odstranění nadbilančních kalů z prostoru lagun a pouze částečné řešení likvidace vysoce zasolených vod.  Nebude provedena sanace kontaminovaných zemin (475 tis. t), a tím nebude možno z důvodu neodstranění zdroje kontaminace dokončit sanaci podzemních vod.

 

ad b) Vypsání výběrových řízení na dodavatele prací pro řešení nových skutečností

  (zadavatel: DIAMO, s. p.).

 

V současné době probíhají tři veřejné zakázky na odstranění nových skutečností, které vznikly v průběhu sanace:

  • Nápravná opatření – laguny Ostramo, nadbilanční kaly

VZ vyhlášena dne 22. 10. 2013. K prokázání splnění kvalifikace bylo podáno 10 žádostí s účastí 20 společností včetně zahraničního zastoupení (Polsko, Německo, Belgie a Finsko).

  • Sanace kontaminovaných zemin projektu NOLO upravenou technologií linky nepřímé termické desorpce (ITD)

DIAMO, s. p., vyzval dne 29. 10. 2013 vedoucího účastníka SČO, společnost GEOSAN GROUP, a. s. k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění. Jednání pokračují v termínech stanovených DIAMO, s. p.

  • Sanace silně kontaminovaných podzemních vod projektu NO-LO

DIAMO, s. p., vyzval dne 27. 01. 2014 vedoucího účastníka SČO, společnost GEOSAN GROUP, a. s. k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění.

Jednání pokračují v termínech stanovených DIAMO, s. p.

 

Předpoklad ukončení výběrových řízení a uzavření realizačních smluv je v roce 2015.

 

 

Zdroj: MPO, ČeskéNoviny.cz

Foto: MPO (Ministr Mládek vystoupil na Podnikatelském fóru)

07.05.2014 16:09

ČT24: Stát zaplatí za výkup pozemků víc, shodli se poslanci

Poslanci dnes schválili novelu, která zvyšuje ceny za výkup půdy pro dopravní stavby. Měla by například odblokovat výstavbu rychlostní silnice R35 nebo modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru. Svoji půdu potřebnou pro pozemní komunikace dosud mnozí majitelé odmítali kvůli nízkým cenám  prodat. Vše tak končilo vyvlastňováním a především velkým zdržením staveb. O půdu přicházeli za mizivý peníz třeba i lidé, které už kdysi stát o majetek obral. Vláda předložila návrh poslancům tak, aby ho mohli schválit již dnes v prvním čtení. Tento postup ale vetovaly ODS a TOP 09, jak jim umožňuje jednací řád. Sněmovna by mohla zákon schvalovat na své červnové schůzi. Více ZDE

 

Související článek:

Poslanci na mimořádné schůzi projednají urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

 

 

Foto: wikimedia.org (Autor: BishkekRocks)

Zdroj: ČT24

07.05.2014 12:42

EU28 snížila emise CO2 o 2,5% ve srovnání s rokem 2012, Česko je lehce nadprůměrné.

Podle Eursotatu se EU28 v roce 2013 se snížily emise oxidu uhličitého (CO2) ze spalování fosilních paliv o 2,5 % ve srovnání s rokem 2012. Emise CO2 klesly ve dvaadvaceti členských státech. Nejvyšší úrovní emisí CO2 v absolutních číslech dosáhlo Německo (760 mil. tun), následuje Spojené království (455 mil. tun), Francie (346 mil. tun), Itálie (342 mil. tun), v Polsku (290 mil. tun), Španělsko (224 mil. tun) a Nizozemsko (162 mil. tun). Těchto sedm členských států představovalo celkově 77% celkových emisí. Největší pokles byl zaznamenán na Kypru (-14,7%), Rumunsku (-14,6%), ve Španělsku (-12,6%), ve Slovinsku (-12,0%), Bulharsku a Řecku (shodně -10,2%). Česká republika snížila emise CO2 o necelé 3%. Graf a srovnávací tabulka ZDE.

 

07.05.2014 10:08

100 dnů ministra Richarda Brabce v čele MŽP

Richard Brabec dnes bilancoval svých 100 dní ve funkci ministra životního prostředí. Během prvních 3 měsíců se soustředil především na zlepšení čerpání peněz z evropských fondů směřujících do ochrany životního prostředí, úspory v resortu a na urychlení přípravy nové legislativy. Ministr Brabec představil i své priority pro nadcházející období. I nadále mezi ně patří záchrana dotačních prostředků z evropských fondů, zlepšení ovzduší v nejvíce postižených regionech, příprava dlouho odkládané ekologické legislativy v souladu s evropskými normami a nově i řešení problematiky sucha.

12,2 miliardy korun z OPŽP na energetické úspory ve veřejných budovách, na ochranu ovzduší a vod, likvidaci odpadů i na protipovodňová opatření. 1,9 miliardy korun na energetické úspory v domácnostech. 35 milionů Kč na ochranu ovzduší v krajích díky kotlíkovým dotacím. A také několik stovek milionů úspor v resortu. Taková je tříměsíční dotační bilance ministra životního prostředí Richarda Brabce.

„Záchrana finančních prostředků z Operačního programu Životní prostředí pro mne od prvního okamžiku byla a i nadále zůstává absolutní prioritou. Dotace do ochrany životního prostředí v takovém objemu, jaký nabízí aktuální programovací období, se již velmi pravděpodobně nebudou nikdy opakovat. Za 3 měsíce jsme vyhlásili 5 nových výzev celkem za 12,2 miliardy korun. O ukončené výzvy byl větší zájem, než jsme mohli nabídnout. Proto budeme hledat ještě další možnosti, jak peníze mezi jednotlivými osami přesunout tak, aby bylo možné zafinancovat projekty, které jsou opravdu kvalitní a pro ochranu životního prostředí zásadní. Už v létě budeme vědět, kolik peněz se nám z evropských fondů podaří letos zachránit,“ řekl ministr Brabec.

 

Záznam z tiskové konference najdete na ČT24 - ZDE

 

„Zároveň finišujeme v přípravě nového programového dokumentu OPŽP pro roky 2014–2020. V tomto období bude k dispozici necelých 70 miliard korun, tedy téměř o polovinu méně, než tomu bylo doposud. Program jsme připravili i s ohledem na nedočerpané prostředky v aktuálním programovacím období. V únoru jsme vyhlásili tzv. fázovací výzvy např. v oblasti ochrany vod. To znamená, že část prostředků budou moci žadatelé čerpat z aktuálního programovacího období. A další část pak v rámci nového programovacího období, kde budou tyto fázovací projekty zohledněny. Prioritami pro čerpání dotací v novém období zůstávají ochrana vod, ovzduší a přírody, úspory energie a prevence vzniku odpadů. První výzvy v novém období bychom chtěli vyhlásit na začátku příštího roku,“ dodal k evropským fondům ministr Brabec.

„Ruku v ruce s evropskými dotacemi jdou speciální programy MŽP z národních zdrojů, jako jsou Nová zelená úsporám či kotlíkové dotace. Zelená úsporám je zaměřena na větší projekty s vyššími efekty pro životní prostředí díky energetickým úsporám domácností, ale zároveň i pro zaměstnanost. Kotlíkové dotace jsou pak rychlé a jednoduché projekty, které výrazně přispějí ke zlepšení ovzduší. V dubnu jsem podepsal dohodu s Ústeckým, Moravskoslezským a nově i Královéhradeckým krajem o společném financování výměny lokálních topenišť v domácnostech. Státní fond životního prostředí u všech dotačních programů zkrátil lhůty pro vyhodnocení podaných žádostí,“ pokračuje ministr Brabec.

Ministerstvo životního prostředí také intenzivně pracuje na souladu české a evropské legislativy ochrany životního prostředí. Nečinnost předchozích vlád při sjednocování legislativy ohrozila současné i budoucí čerpání dotací z evropských fondů. Ministr Brabec v rekordně krátkém čase předložil do mezirezortního připomínkového řízení novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a plán odpadového hospodářství.

Ministr se během svých prvních měsíců v úřadu zaměřil i na naše národní parky. Stejně jako u většiny jeho předchůdců vedly první kroky Richarda Brabce na Šumavu. Následovaly Krkonoše a jihomoravské Podyjí. Návštěva parku České Švýcarsko ministra Brabce čeká v květnu. „Šumavský národní park se za ta léta stal politickým tématem. Mrzí mne současná vyhrocená atmosféra. Ve všech ostatních národních parcích probíhá normální komunikace a spolupráce mezi správou parku, obcemi i občanskými sdruženími. Místní lidé zde žijí bez problémů v souladu s ochranou přírody, kterou vyžaduje kategorie ‚Národní park' a která jim přináší nejen zvýšený turistický ruch, ale i zvýhodnění v podobě bonifikace v rámci různých dotačních programů. Chci Šumavě zajistit jak dostatek pracovních příležitostí díky šetrnému turismu, tak důslednou ochranu přírody, kterou vyžaduje, nejenom dle standardů Evropské unie. Šumava bude mou prioritou, dokud se mi nepodaří všechny skupiny přesvědčit, že i v národním parku lze dodržovat pravidla pro ochranu přírody a zároveň mít stabilizovanou ekonomickou situaci,“ pokračuje Richard Brabec. Správa národního parku aktuálně pracuje na přípravě zonace NP Šumava. V květnu zahájí ministerstvo proces projednání dokumentu podle zákona o ochraně přírody a krajiny.

V závěru tiskové konference představil ministr Brabec své priority pro nejbližší období do konce roku. Kromě dotační politiky životního prostředí, která zůstává jeho prioritou, sem patří i nový zákon o odpadech. Jeho věcný záměr představí ministerstvo letos v září. V legislativě je to pak i novela zákona o ochraně přírody a krajiny, která se zaměří na aktualizaci cílů ochrany přírody v národních parcích a sjednocení legislativy pro všechny národní parky v ČR. Významnou prioritou zůstane i snaha o zásadní zlepšení ovzduší v nejvíce zatížených regionech, především v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Ministr Brabec se ale soustředí i na aktuální problematiku sucha. V dubnu ustanovil expertní skupinu, zastřešenou Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. M., která s využitím všech aktuálně dostupných údajů připravuje „Strategii udržení vody v krajině a snížení dopadů dlouhodobého sucha“. Hlavním úkolem skupiny je najít vhodný mix účinných a pro naše podmínky nejvhodnějších adaptačních opatření na sucho a udržení vody v krajině. „Sucho, stejně jako povodně, patří mezi extrémní projevy klimatických změn a týká se i České republiky. Proto je nezbytné se podobně jako na hrozící povodně začít okamžitě připravovat skrze preventivní opatření i na sucho,“ uzavírá ministr Brabec.

 

Zdroj: MŽP, ČT24

07.05.2014 09:21

Nové veřejné konzultace: strategie Evropa 2020, CSR a ekoznačka

Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci o strategii Evropa 2020, představující plán EU na dosažení dlouhodobého růstu a zaměstnanosti. Prostřednictvím konzultace se Komise snaží získat pohled na strategii Evropa 2020 od všech zúčastněných stran, včetně široké veřejnosti a organizací, a poučit se z prvních čtyř let jejího fungování. Svoji úlohu sehraje konzultace také v přezkumu strategie Evropa 2020 v roce 2015. Konzultace je otevřena do 31. října 2014. Dále komise zahájila veřejnou konzultaci ke strategii v oblasti sociální odpovědnosti podniků (CSR) v období 2011–2014: úspěchy, nedostatky a další výzvy. Podslední novou konzultací je k provádí nařízení EU o ekoznačce Životní prostředí. Odkazy najdete ZDE.


Zdroj: EK, CEBRE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE