Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

20.01.2015 09:26

Bezodpadové a bezemisní zpracování bioodpadů uspělo na mezinárodním poli

Zlínská společnost Biouhel v pondělí uspěla v mezinárodní soutěži Quality Innovation of the Year, která hodnotí originalitu, přínos a kvalitu nových projektů. Vítězství v kategorii „Mikro-podniky, potenciální inovace“ si připsala za karbonizaci biologicky rozložitelných materiálů s využitím odpadního tepla. Podnik bezodpadově a bezemisně zpracovává problematické bioodpady tak, aby mohly být uplatněny v zemědělství a průmyslu. Soutěž Quality Innovation of the Year je od roku 2007 pořádána pod záštitou finského prezidenta a Evropské organizace pro kvalitu.

 

 

Zdroj: Novinky.cz

20.01.2015 07:49

Rozhovor Deníku s ministrem Brabcem o kontrole domácích topenišť, NZÚ a kotlíkových dotací

"Kontrolu toho, čím topíme, připravovaly už minulé vlády. My jsme tu myšlenku vrátili do hry, ale s úpravou. Chceme i po debatě s ústavními právníky nastavit systém jasných podmínek, kdy by při opakovaném porušování kontrola mohla přijít." uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec v rozhovoru pro DENÍK. Na otázku, kdy by takové kontroly lokálního topení mohly dostat oporu v zákoně ministra odpovědě, že tato možnost bude součástí novely zákona o ochraně ovzduší, která by měla vstoupit v platnost v průběhu příštího roku. Ministr dále hovořil o dotačním programu Nová zelená úsporám a kotlíkových dotací.

 

Zanedlouho oslavíte rok ve funkci. Už jste si zvykl na to, že nejste ředitelem chemičky, ale musíte hájit i ten nejposlednější strom v lese? Nelitujete toho, že jste opustil byznys?

Byl to hodně rušný rok a strašně rychle utekl. Naivně jsem si myslel, že už nemohu mít větší fofr, než když jsem kdysi pracoval pro Andreje Babiše, který je hodně náročný šéf. Tohle je ale ještě náročnější, časově i psychicky. Zjistil jsem několik věcí. Především jsem přesvědčen, že ministerstvo opravdu lze řídit jako firmu. Dokonce si myslím, že už jsme to prokázali, čehož příkladem je, že se nám podařilo krizovým řízením zachránit spoustu evropských miliard, které mohly být investovány do stovek užitečných projektů pro zlepšení životního prostředí.

 

Kolik peněz jste zachránili?

Z pozice nejhoršího operačního programu, kde hrozila ztráta 13 miliard korun loni a pěti miliard letos a kde každý další den nečinnosti nás stál 60 milionů korun, se to podařilo stáhnout na nulu a peníze vyčerpáme. Jsem na to pyšný a vděčný všem lidem, kteří se na tom podíleli. Podařilo se to proto, že stejně jako ve firmě vyberete ty správné lidi a vytvoříte jim podmínky, aby mohli pracovat a aby si vybrali další lidi. Pak si stanovíte priority, zavelíte a jedete. Je to vlastně docela jednoduché, když takové lidi najdete. V tom se to od firmy neliší.

 

V čem je naopak rozdíl?

S čím nelze tak moc dělat, jsou zákonné lhůty všech legislativních procesů. Ty moc nezkrátíte, než se ta kolečka takříkajíc rozjedou, je to hrozně pomalé. Jsou tady různá připomínková řízení, každý se k věcem vyjadřuje. To je to, s čím manažeři z běžných firem mají problémy. Ne že by to bylo špatně, často dostanete zajímavou zpětnou vazbu, ale ve fabrice byste to vyřešil za pár dní. Samozřejmě ale nelituji, že jsem do toho šel. Je to hrozně zajímavá práce a snad nebudu moc nafoukaný, když řeknu, že se nám už pár věcí povedlo.

 

Takže se to dlouho táhne i při aplikaci hesla „řídím stát jako firmu“?

I přes manažerský přístup jsem stále nespokojen, jak všechno dlouho trvá, a to při vší úctě k celému aparátu, protože je řada věcí, které nezáleží na vás. Navíc mnozí lidé mají z minulosti tendenci si vše nechat podepisovat od deseti dalších lidí, aby měli alibi, kdyby nastal průšvih... Známe přece řadu případů, kdy jsou nakonec stíháni úředníci, kteří něco podepsali, přestože jim to pravděpodobně přišlo rozkazem jako politické zadání. Toho já se na základě zkušenosti z firem nebojím – vzít odpovědnost na sebe, včetně toho, že pak ty následky jdou za vámi. Musím ale říci, že jsem na ministerstvu i v resortních organizacích našel spoustu schopných lidí, hlavně na úrovni středního managementu. Jenom je potřeba je polít živou vodou, dát jim kompetenci, vzít je do debaty, ale také naučit je převzít odpovědnost, tak jak je to normální ve firmě. A to platí již od úrovně referentů, kteří se musejí naučit ručit za svou práci a nepočítat s tím, že nad nimi je deset lidí, kteří na případnou chybu přijdou. Když mi dají třeba na stůl návrh dopisu ministra a jsou v něm pravopisné chyby, což se bohužel pořád občas stává, tak si mě nepřejte vidět a slyšet...

 

V poslední době lidé vnímají MŽP jako ministerstvo, přes které proudí miliardy dotací na úspory energií v domácnostech, nejčastěji přes program Nová zelená úsporám. Už víte, jak bude vypadat v letošním roce?

Především musím říci, že program NZÚ je zdařilý, přebrali jsme ho od předchozích vlád a chceme ho dál rozvíjet. Nechceme ale skákat ode zdi ke zdi, jak se to dělo v minulosti. Žadatelé chtějí právem předem vědět, jaké budou dlouhodobé podmínky, a nesmí to být každý rok úplně jinak. Na minulý rok jsme měli alokaci pro NZÚ 1,9 miliardy korun, vyčerpalo se zhruba 1,4 miliardy korun. Zbytek, řádově 500 milionů korun, by se měl přelít do letošního roku a celková alokace na letošní rok bude přibližně miliarda a sto milionů, tedy menší než loni. Důvod je takový, že do Nové zelené úsporám plynou peníze z výnosů aukcí emisních povolenek. Minulý rok byla cena povolenek nízká, nyní ale roste, momentálně je asi na sedmi eurech a pro další roky doufáme, že se nám podaří částku v NZÚ navýšit. Pro rok 2016 zatím počítáme s částkou 1,5 miliardy korun, a v roce 2017 dokonce až 2,8 miliardy korun. To by nám mělo umožnit uspokojit větší počet žádostí.

 

Změní se nějak systém žádání o dotace pro majitele rodinných domů?

Především chceme výrazně zjednodušit a zkrátit administraci projektu, kterým lidé o dotaci žádají. Nově umožníme, aby lidé mohli žádat peníze jen na dílčí opatření, například jen na zateplení fasády, výměnu oken nebo třeba výměnu kotle. Už nebude podmínkou pro dotaci, aby se dělala kombinace několika úsporných opatření. To by mělo oslovit i lidi, kteří neměli finanční prostředky na nějaké komplexní přestavby, a proto nepožádali o dotaci. Nyní mohou dělat i menší investice, pokud splní kritéria energetických úspor. Od letoška by se měl snížit počet papírů, které se přikládají, a zkrátí se i lhůty. Žadatel se do tří týdnů po podání elektronické žádosti dozví, zda byla žádost schválena, nebo je třeba něco doplnit. Další zásadní změna je, že pokud žadatel zrealizuje projekt a zašle všechny dokumenty, do tří týdnů budou vyplaceny peníze. To dříve trvalo i několik měsíců.

 

Zavádíte tedy jakési „pravidlo tří týdnů“?

Ano, budou to tři plus tři týdny. Jde o zásadní zkrácení. Vedle toho přijde i další změna. Přestane být závazný seznam dodavatelských firem, ze kterého až dosud museli lidé žádající o dotaci povinně vybírat. Stejně jako v případě seznamu doporučených materiálů a výrobků. Oba tyto seznamy budou nově pouze inspirativní, nikoliv povinné. Jsme přesvědčeni, že takový krok omezí byrokracii, která tu byla.

 

Jak to bude s projektanty? Lidé si stěžovali, že energetických auditorů, kteří museli žádost podat, je málo. Jde zhruba o čtyři stovky auditorů na celou republiku.

Ten systém byl skutečně kritizován, auditorů je málo a byli zahlceni. Nyní se připravuje legislativní novela, která by měla seznam projektantů doplnit o další oprávněné osoby, takzvané energetické specialisty, kterých je více než auditorů a kteří budou moci žádosti rovněž zpracovávat. Když to shrnu, program Nová zelená úsporám by měl být daleko přívětivější k zájemcům o dotace a také rychlejší.

 

Dnes můžete v rámci Nové zelené úsporám získat dotace od 20 až do 600 tisíc. Budou se nějak měnit cifry konkrétních dotací? Kdy vyhlásíte první výzvu?

Nepředpokládáme žádné zásadnější změny proti situaci, která byla v loňském roce. Pokud jde o termín, vše směřuje k tomu, že bychom NZÚ pro rok 2015 měli vyhlásit 1. dubna. Tento termín by měl platit pro rodinné domy, pokud jde o bytové domy, jejichž úspory by se letos v rámci NZÚ měly také financovat, tam bude situace o něco složitější. Musíme celou věc koordinovat s ministerstvem pro místní rozvoj, protože oni jsou správci dalších programů pro bytové domy. Navíc z „naší“ Zelené úsporám půjde dle stávající legislativy financovat jen opravy bytových domů v Praze, zbytek ČR bude realizován z programů MMR, jako jsou program Panel či Jessica. Děláme vše pro to, abychom v rámci NZÚ rozjeli financování bytových domů rovněž od 1. dubna, ale může to být i později. Sám bych to odhadl na měsíční skluz proti rodinným domům.

 

Sourozencem Nové zelené úsporám jsou takzvané kotlíkové dotace, které platí stát a polovinu peněz k nim musejí doplnit kraje. Kolik krajů se letos připojí?

V této chvíli ještě nové žádosti krajů nemáme, dobíhají kotlíkové dotace z minulého roku. Těch výzev bylo zatím dohromady 12, přičemž nejaktivnější byl logicky Moravskoslezský kraj. Pro nás je ale téma kvality ovzduší zásadní problém a chceme udělat maximum, aby lidé dýchali čistší vzduch, což se týká především nejvíc zatížených regionů (Moravskoslezský a Ústecký kraj), ale obecně i mnoha větších měst. Za opravdu revoluční plán považuji, že jsme si v rámci Operačního programu Životní prostředí pro roky 2014 až 2020 vyjednali samostatných devět miliard korun, které by měly sloužit jako dotace na výměnu nevyhovujících kotlů, ta částka by zhruba mohla pokrýt asi sto tisíc nových kotlů. To je řádově víc, než se podařilo dosud pomocí kotlíkových dotací. Ty zajistily při investici asi 500 milionů korun výměnu šesti až sedmi tisíc nových lokálních topenišť.

 

Jaké budou nároky na peníze z evropské kasy?

Chceme ten systém nastavit tak, aby dotace pro domácnost byla minimálně v takové výši, jakou dnes nabízejí naše národní kotlíkové dotace. Možná bude o něco vyšší, ovšem to momentálně ještě počítáme. Protože jde o program Evropské komise, tak si nastavuje vlastní a tvrdší pravidla, než máme my. Zatímco u nás jsme akceptovali výměny kotlů za lepší, s emisní třídou 4 nebo 5, tak zatím to podle jednání s EK to vypadá, že Brusel bude ochoten poskytnout peníze jen na kotle nejvyšší, tedy 5. třídy.

 

Ty jsou samozřejmě nejvíce ekologické, ale také nejdražší.

Zatím je vše ještě v jednání. Evropská komise zpočátku vůbec neslyšela na to, že chceme dát dotace na uhelné kotle a platit lidem výměnu starých uhelných kotlů za nové uhelné, byť nesrovnatelně modernější a hlavně ekologičtější. Preferovali pouze kotle na biomasu či plynové kotle. Argumentujeme tím, že uhelné kotle 5. třídy naprosto dramaticky sníží obsah prachových částic, které nám dnes starými kotli unikají do ovzduší a jsou velkými zdroji rakovinotvorných látek. Evropská komise navíc v posledních týdnech navrhla, aby podmínkou pro dotaci na výměnu kotle bylo i nějaké doplňující opatření na snížení energetické náročnosti budovy. S tím nesouhlasíme a momentálně probíhá intenzivní jednání.

 

V tu chvíli by se kotlíková dotace z evropských peněz podobala spíše Nové zelené úsporám, kde také člověk musel udělat více kroků, aby na peníze dostal.

Přesně tak. Snažíme se přesvědčit Evropskou komisi, že naší absolutní prioritou je zlepšení kvality ovzduší a staré kotle jsou pro nás enormní zátěž. Ty energetické úspory, které žádají, jsou jiná část operačního programu a ona kombinace výměna kotle plus nutnost další investice je prostě pro určitou skupinu lidí příliš velká finanční zátěž. Čím více to lidem zkomplikujeme, tím méně starých kotlů vyměníme, protože mnoho lidí prostě na další investice finančně nedosáhne. Naší ambicí je výměna více než sto tisíc kotlů, což by znamenalo skokové zlepšení kvality ovzduší, především v zimě a v nejvíce zatížených regionech.

 

Ty úplně nejstarší kotle na pevná paliva by měly domácnosti podle platného zákona vyměnit do roku 2022. Už v roce 2017 přitom budou muset na požádání předložit zástupcům obecních úřadů revizi stávajícího kotle. Jak by se podle vás mělo do budoucna topení kontrolovat?

Poslední novela zákona o ovzduší byla přijata v roce 2012 a lidé dostali na výměnu nevyhovujících kotlů deset let, což si myslím je dostatečně dlouhá lhůta na přípravu. Do konce roku 2016 by skutečně měly proběhnout revize kotlů s platností na dva roky. Ovšem tyto revize řeší jen technickou stránku kotle, popř. spalinových cest, zákon vůbec neřeší možnost kontroly při opakovaném podezření, že někdo topí zakázaným palivem. Bohužel lidé především v některých oblastech topí odpady, přestože je to zakázáno. Dneska stačí tři až čtyři domy se špatným palivem a zamořená je celá obec, a to i karcinogenními látkami, které pak musíme dýchat my i naše děti. Přichází stovky stížností jak na obecní úřady, tak i k nám, ale dle dnešní legislativy je téměř nemožné s tím něco dělat.

 

Zpřísníte tedy kontroly, polezou úředníci lidem do kamen, jak se to s oblibou píše v novinách?

Kontrolu toho, čím topíme, připravovaly už minulé vlády. My jsme tu myšlenku vrátili do hry, ale s úpravou. Chceme i po debatě s ústavními právníky nastavit systém jasných podmínek, kdy by při opakovaném porušování kontrola mohla přijít. Muselo by ale jít o opakované porušování, které by bylo zdokumentováno, třeba videem, fotografiemi či svědky. Takového člověka by úřad musel nejprve opakovaně upozornit a teprve v případě, že by vůbec nereagoval, by byla možnost, aby zástupce obce, např. s autorizovanou osobou, přišel na kontrolu. Měli by právo zkontrolovat, čím topíte, a mohli by vzít stěr ze spalinových cest a zjistit, zda netopíte třeba odpady. Kdybyste je tam nepustil, tak by se vám určitě s beranidlem nevpáčili do domu, ale hrozila by vám citelná pokuta. Sankce by měla být taková, aby to lidi donutilo zakázané palivo změnit. Jak ovšem říkám, kontrola by mohla nastat až po opakovaných problémech, nesmí jít o neodůvodněnou šikanu úřadů, ale např. ani ze strany sousedů, ke které také někdy může docházet. Dobře víme, že se jedná o citlivou záležitost, ale tato možnost v některých evropských zemích již řadu let funguje.

 

Kdy by takové kontroly lokálního topení mohly dostat oporu v zákoně?

Tato možnost bude součástí novely zákona o ochraně ovzduší, která by měla vstoupit v platnost v průběhu příštího roku. Záleží na rychlosti legislativního procesu a na množství připomínek, které k němu přijdou. Zákon musí být konformní s Ústavou České republiky a ještě jednou zdůrazňuji, bude připraven tak, aby se nemohl stát předmětem zneužívání nebo šikany.

 

 

Zdroj: DENÍK (Dotace na zateplení či kotle? Peníze přijdou do tří týdnů, 19.1.2015)

19.01.2015 15:36

Vláda schválila vznik Rady pro konkurenceschopnost a hospodářský růst

Hlavním úkolem rady bude posuzování strategií a koncepcí na podporu konkurenceschopnosti a hospodářského růstu, například v oblasti digitální ekonomiky či kulturních a kreativních průmyslů. Členy rady budou tvořit zástupci jednotlivých ministerstev.

"Jde nám o to sjednotit dosud roztříštěné resortní a národní inovační programy, a lépe tak využít vložené prostředky. Díky účasti ministrů průmyslu a školství budeme také schopni daleko lépe zohlednit potřeby firem ve vzdělávání. K budoucí prosperitě nevedou ani vysoké škrty, ani vysoké daně, ale pouze vysoká produktivita, a to díky inovacím," uvedl vicepremiér Bělobrádek.

Nový poradní orgán vznikl rozdělením původní Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost na dvě samostatné rady – Radu vládu pro informační společnost a Radu vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst. Cílem tohoto kroku bylo efektivnější řízení obou agend.

Členy Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst tvoří zástupci jednotlivých ministerstev. Předsedou rady bude vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek, místopředsedou pak ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek a ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek.Konkrétní jména členů rady navrhnou do 28. února příslušné resorty. Funkční období členů rady je čtyřleté, členové nemají nárok na odměnu.

19.01.2015 11:50

Nová zakázka: Zpracování BREF pro stacionární zdroje nespadajících pod BREF

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo veřejnou zakázku "Zpracování referenčních dokumentů o nejlepších dostupných technikách u stacionárních zdrojů nespadajících pod BREF". Předmětem veřejné zakázky je na základě důkladné analýzy trhu zpracovat referenční dokumenty o nejlepších dostupných technikách pro stacionární zdroje neuvedené v příloze č. 1 k zákonu č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, a tím umožnit Řídicímu orgánu Operačního programu Životní prostředí u zdrojů znečišťování ovzduší  dostupných technik v rámci PO2 a PO3 OPŽP, a dále pak usnadnit žadatelům o finanční podporu z evropských fondů na oblast ochrany ovzduší orientaci ve volbě nejefektivnějších technik za účelem zvýšení environmentálních přínosů finančních prostředků poskytovaných z připravovaných programů na programové období 2014+. Bližší specifikace projektu je uvedena v Příloze č. 2 ZD. Nabídky je možné podávat do 4. března 2015.

 

Dokumenty ke stažení:

Odůvodnění

Zadavaci dokumentace (ZD)

Příloha č. 1

Příloha č. 2

Příloha č. 3

 

19.01.2015 08:44

Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice

PŘIPOMÍNKY Národní akční plán vychází z materiálu Aktualizace státní energetické koncepce a provádí ho do konkrétních realizačních kroků. Plán podrobně představuje možnosti rozvoje jaderné energetiky v ČR. Z důvodu nutnosti zajištění energetické soběstačnosti a bezpečnosti ČR je žádoucí neodkladně zahájit přípravu na výstavbu jednoho jaderného bloku v lokalitě Dukovany a jednoho bloku v lokalitě Temelín (s možností rozšíření na 2 bloky v obou lokalitách). Zejména z důvodu udržení kontinuity výroby v lokalitě Dukovany je z pohledu státu klíčová výstavba bloku v Dukovanech a jeho spuštění do roku 2037.

 

Z pohledu státu jednoznačně preferovanou variantou investičního modelu výstavby nových jaderných zdrojů je varianta investice prostřednictvím stávajícího majitele a provozovatele jaderných elektráren společností ČEZ, a. s., popř. její 100% vlastněnou dceřinou společností.

 

V materiálu jsou detailně uvedeny možné varianty výstavby nových jaderných bloků: 1 - investice prostřednictvím stávajícího majitele a provozovatele jaderných elektráren společností ČEZ, a. s., popř. její 100% vlastněnou dceřinou společností., 2 – investice prostřednictvím privátního investorského konsorcia, tzn. sdružení investorů s cílem dosažení určitého cíle a 3 - přímá výstavba ze strany státu prostřednictvím nově založeného státního podniku. Více ZDE

 

Čtěte také:

Rozvoj jádra vyžaduje stabilní podmínky, reaguje ČEZ na akční plán (20.1.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/rozvoj-jadra-vyzaduje-stabilni-podminky-reaguje-cez-na-akcni-plan-1154702#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

19.01.2015 07:45

Brabec: Program Nová zelená úsporám by měl být daleko přívětivější a rychlejší

AVÍZO Ministerstvo životního prostřední (MŽP) v letošním roce nabídne v rámci programu Nová zelená úsporám (NZÚ) 1,1 miliardy korun. První žádost by měla být spuštěna 1. dubna. MŽP pro letošek přichystalo řadu opatření, které by měly žádost o dotace zjednodušit. Nově by lidé mohli žádat peníze jen na dílčí opatření. Žadatelé o dotace také nebudou muset vybírat z dosavadního seznamu takzvaně certifikovaných dodavatelů, materiál na rekonstrukci rodinného domu budou moci dodávat všechny firmy v ČR, samozřejmě za předpokladu, že po opravě bude naplněna úspora energií navržená v projektu. V rozhovoru pro regionální Deník, který vyjde v pondělí, to uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec. Ministr se také zmiňuje o  připravovaných kotlíkových dotací a kontrole domácích topenišť.

 

 

Zdroj: DENÍK (Dotace na zateplení či kotle? Peníze přijdou do tří týdnů)

16.01.2015 14:15

Velký průzkum k revoluční odpadové novince - třídění bioodpadů zahájen!

ZAPOJTE SE! Od prvního dubna 2015 se naplno v obcích rozběhne povinný sběr biologicky rozložitelného komunálního odpadu tzv. BRKO. Jak se s novou revoluční povinností obce vypořádají? Jaký způsob třídění si obce zvolí? Kolik bude třídění občany stát? Kde obce vidí zásadní přínosy? Je v republice dostatek zpracovatelských kapacit na zpracování BRKO? Využijí nějak obce vzorovou vyhlášku, kterou pro ně připravilo Ministerstvo životního prostředí? Budou obce chtít čerpat peněžní prostředky z nového operačního programu životního prostředí (OPŽP) právě na zkvalitnění třídění odpadů v obci? Na tyto zásadní otázky odpoví začátkem dubna první velké dotazníkové šetření, které právě startuje! Elektronický dotazník a další informace najdete ZDE.

 

16.01.2015 11:46

Stanovisko Zemědělského svazu ke změnám v novele zákona o ochraně půdního fondu na půdě senátu

Dne 14. 1. 2015 schválil Senát ČR návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Oproti původní sněmovnou chválené novele zákona senátoři schválili návrhy, které velmi významně znehodnocují původní záměr tj. ochránit zemědělskou půdu a motivovat investory, aby využívali staré, opuštěné areály, tzv. brownfields popř. zastavovali půdu méně kvalitní. Dle senátory schválených změn bude např. pro obce a města snazší přeměnit zemědělskou půdu na stavební parcelu či stavět cyklostezky díky nižším poplatkům. Při současném trendu ubývání zemědělské půdy považuje náš svaz toto rozhodnutí za nešťastné. Se senátním návrhem taktéž nesouhlasí ani ministr životního prostředí Richard Brabec.

Zákon o ochraně půdního fondu má za úkol chránit půdní fond, čemuž si senátní návrh změn protiřečí. V České republice se ročně z půdního fondu z důvodu výstavby vyjme zhruba 7,5 ha denně, ale ještě nedávno to byl dvojnásobek.

Současná novela zákona má reagovat na zvýšení poplatků v roce 2011, kdy se poplatky zvýšily poprvé po téměř dvaceti letech. Důvodem bylo rychle rostoucí a nevratná zástavba zemědělské půdy, jíž má naše republika omezené množství. Celkový úbytek zemědělské půdy od roku 2000 do roku 2012 činil 53 254 hektarů většinou té nekvalitnější zemědělské půdy tj. cca 16 ha/den. A právě pozitivním výstupem zvýšení poplatků, bylo vedle ekonomické krize důvodem, že se částečně ubývání zemědělské půdy zpomalilo.

Zemědělský svaz chápe, že pro rozvoj obcí a podporu zaměstnanosti je nezbytná úprava stávajícího znění. Kompromisní návrh Ministerstva životního prostředí umožňuje snížit poplatky za vynětí v již schválených průmyslových zónách, tak aby nedocházelo k odchodu investorů a potenciálních zaměstnavatelů do sousedních zemí. Na druhé straně i tito investoři musí chápat, že není možné, aby si ukázali na jakýkoliv pozemek, mnohdy velmi kvalitní zemědělskou půdu, který se jim líbí, a ten automaticky dostali. Návrh MŽP schválený poslaneckou sněmovnou jsme vnímali, jako kompromis, který se nerodil lehce.

„Senátory schválené rozšíření výjimek z posuzování záměrů z hlediska dopadů na zemědělský půdní fond znamená, že téměř každá stavba se do nějaké výjimky vejde a stát by tímto způsobem zcela rezignoval na ochranu zemědělské půdy“ konstatoval předseda svazu Ing. Martin Pýcha. Upravený návrh by již vůbec nemotivoval investory, aby využívali staré, opuštěné areály, tzv. brownfields. Je to návrat ke stavu před rokem 2011.

Zemědělská půda je to nejcennější co máme. Je to jedinečné a nenahraditelné přírodní bohatství, které zajišťuje to nejdůležitější - obživu našeho obyvatelstva.

16.01.2015 08:43

Veřejné zakázky v rámci fondů vnější spolupráce nabízejí příležitosti i pro odpadové a vodní hospodářství

Evropská komise zveřejnila seznam oznámení o možnostech zapojení se do soutěže o veřejné zakázky v oblastech vodohospodářství, odpadového hospodářství, stavebnictví a informačních technologií. Jedná se o projekty financované z rozpočtu EU v rámci tzv. fondů vnější spolupráce. V oblasti odpadového hospodářství o dodávky a instalace systému odpadového hospodářství v Libanonu, v sektoru vodohospodářství o výstavbu systému čištění odpadních vod v Turecku, voblasti stavebnictví jde o veřejnou zakázku modernizace infrastruktury sociálních center v Makedonii, a v sektoru ICT pak o dodávku náhradních dílů pro IT zařízení a pomocné instalační služby v Kosovu.

 

Zdroj: CEBRE

16.01.2015 06:20

Vize: příspěvek na likvidaci autovraku bude možné využít na pořízení ojetiny

Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto. Uvedl to dnes ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázané na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny. Podle mluvčího MPO Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu "Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice" z roku 2011. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít meziresortním připomínkovým řízením. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

 

 

15.01.2015 17:40

MLÁDEK: S případným prolomením limitů na dole Bílina panuje všeobecný souhlas

Ministr Jan Mládek navštívil Ústecký kraj v tomto týdnu již podruhé. V úterý jednal s vedením a odboráři Severočeských dolů v Chomutově a v Mostě se setkal s primátorem Janem Paparegou a starosty Mariánských Radčic, Braňan a Bíliny. Taktéž navštívil dotčené obce a seznámil se i s těžební činností přímo v těžební jámě dolu Bílina.

„Hovořil jsem se starosty všech dotčených obcí i s primátorem Mostu Janem Paparegou, s představiteli Severočeských dolů i s odboráři, a jsem rád, že s případným prolomením limitů na dole Bílina panuje všeobecný souhlas. Budu ale o jednotlivých variantách možného prolomení limitů na Bílině a dole ČSA nadále jednat se všemi zainteresovanými stranami i s tripartitou,“ uvedl ministr Jan Mládek.

Proto se dnes setkal také s hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem. Případné prolomení limitů se totiž vedle dolu Bílina týká i dolu ČSA společnosti Severní energetická.

„Pro mne je velmi důležité znát názory všech a diskutovat o nich. Proto jsem požádal o jednání i pana hejtmana Oldřicha Bubeníčka a jsem potěšen, že jsme dnes měli možnost společně hovořit o všech uvažovaných variantách,“ dodal ministr Mládek.   

To potvrdil i hejtman Oldřich Bubeníček. „Velmi oceňuji osobní návštěvu pana ministra, při které mě seznámil s výsledky jednání v Bílině a v Mostě, kde byl před několika dny. Současně jsme se domluvili, že navštíví Ústecký kraj znovu v únoru a to konkrétně zasedání krajského zastupitelstva, aby s aktuálními informacemi seznámil i zastupitele,“ uvedl hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Na začátku února bude o limitech jednat ministr Jan Mládek se členy Rady hospodářské a sociální dohody ČR, v dalších týdnech pak naváže na dnešní jednání setkáním se zastupitelstvem Ústeckého kraje a v březnu se setká se zástupci Litvínova a Horního Jiřetína, s těžaři, odboráři těžařských firem i představiteli ekologických iniciativ.

 

Čtěte teké:

Ministr Mládek jednal o variantách posunutí limitů těžby uhlí na dole Bílina

15.01.2015 10:26

Legislativní rady vlády posoudí záměr zákona o liniových dopravních stavbách

AVÍZO Ve čtvrtek 15. ledna 2015 se na Úřadu vlády od 9:30 hod. koná letos první zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání má pět bodů mezi nimiž i věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách.

Zákon o liniových dopravních stavbách by měl umožnit rychlejší přípravu dopravních staveb. Ministerstvo dopravy nyní předložilo věcný záměr této nové legislativy. Návrh inspirovaný německou právní úpravou, by měl výrazně zkrátit dobu mezi plánem stavby a její realizací, která je dosud v ČR neúnosně dlouhá. Cílem návrhu je zefektivnit proces povolovacího řízení k liniovým dopravním stavbám, aniž by dotčené subjekty ztratily možnost se k nim vyjádřit a prosazovat své zájmy. V současnosti upravuje přípravu a realizaci liniových dopravních staveb celá řada právních předpisů. Nový zákon by vytvořil speciální právní úpravu pro nejdůležitější silniční a železniční stavby, a tím umožnil jejich přehlednější a rychlejší přípravu. Předkladatelem zákona je Ministerstvo dopravy (MD).

LRV dále posoudí návrh zákona o ochraně spotřebitele, návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti, návrh zákona o právu shromažďovacím, návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti.

 

Výsledky jednání LRV:

  • věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách: odloženo
  • návrh zákona o ochraně spotřebitele - LRV doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska
  • návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti - LRV projednávání návrhu zákona přerušila
  • návrh zákona o právu shromažďovacím - LRV projednávání návrhu zákona přerušila
  • návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti. - LRV doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska

 

Související článek:

Věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách (6.10.2014)


 

 

15.01.2015 10:15

Není jasno kolem pokutování elektráren, chybí totiž prováděcí předpis

Od ledna měli provozovatelé hnědouhelných elektráren s nízkou účinností výroby platit pokuty. Ministerstvo průmyslu a obchodu ale nevydalo příslušnou vyhlášku, která stanoví hranici minimální účinnosti elektrárny a sazbu pokuty, takzvaného malusu. „Zjistili jsme, že znění zákona o hospodaření s energií nám nedovolí vyhlášku vydat. Navrhujeme proto ve spolupráci s poslanci novelu zákona. Vyhlášku vydáme ve druhém čtvrtletí. Platit by měla od července,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Více ZDE

 

Druhé a třetí čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií by měla Poslanecká sněmovna projednávat již od 20. ledna 2015.


Zdroj: E15

 

15.01.2015 10:09

E15: Veolia se vrací do byznysu s odpadem, chce novou spalovnu

Praha Veolia ČR zvažuje po loňské fúzi s Dalkií návrat do byznysu s odpadem, který opustila loňským prodejem svého podílu ve firmě Marius Pedersen. „V Česku bych viděl jako hlavní spalování odpadu. Díky naší expertize půjdeme tímto směrem,“ uvedl pro deník E15 generální ředitel Veolia ČR Philippe Guitard. Výši investice neupřesnil, nicméně řekl, že stavba spalovny vyjde v průměru na 200 milionů eur. Více ZDE

 

 

 

Voda, energie a odpady pod společnou značkou VeoliaOd 1. ledna 2015 je skupina Veolia v České republice řízena jednotně. Vznikla jednotná struktura řízení aktivit vodárenství, teplárenství a odpadového hospodářství pod společnou značkou Veolia. Generálním ředitelem skupiny je Philippe Guitard, který je zároveň ředitelem skupiny pro střední a východní Evropu.

V souvislosti se spojením jednotlivých divizí skupiny pod hlavičku Veolia ve všech zemích dochází k spojení existujících nadačních fondů na území České republiky. Začátkem roku 2015 se uskutečňuje fúze Nadačního fondu Dalkia a Nadačního fondu Veolia. První ze jmenovaných fondů zaniká, nástupnickým subjektem bude Nadační fond Veolia. Hlavní programy NF Veolia: MiNiGRANTY VEOLIA, Voda pro Afriku, Cesta pstruha, Ukliďme svět!

Veolia Energie v ČR, vyrábí a distribuuje teplo, chlad a elektrickou energii, zajišťuje dodávky průmyslových utilit – stlačeného vzduchu, dusíku atd. Zásobuje teplem 260 000 domácností a zaměstnává 2 238 pracovníků. Veolia (Voda) je předním dodavatelem služeb na českém vodohospodářském trhu. Zhruba 3,7 mil. obyvatel zajišťuje výrobu a distribuci pitné vody a odvádění a čištění odpadních vod. Více než 1150 měst a obcí ČR ji svěřilo provoz vodohospodářské infrastruktury. Pro 27 průmyslových podniků zajišťuje Veolia provoz vodohospodářských zařízení. Zaměstnává 5 031 lidí.

 

Zdroj: Vodarenstvi.cz

 

Zdroj: E15Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/veolia-se-vraci-do-byznysu-s-odpadem-chce-novou-spalovnu-1153300#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

15.01.2015 09:28

Služební zákon komplikuje nové operační programy

Evropská komise nebude schvalovat české straně operační programy na roky 2014 až 2020, pokud nebudou existovat doprovodné prováděcí předpisy ke služebnímu zákonu. V Senátu to včera řekla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová s tím, že ji o tom Komise oficiálně informovala v úterý.

„Oznamuji, že jsem včera (v úterý) obdržela oficiální e-mail ze strany Komise, že nebudou schvalovány programy 14-20 (2014-2020), aniž by existovaly prováděcí předpisy ke služebnímu zákonu,“ řekla ministryně senátorům v debatě o novele zákona o veřejných zakázkách.

 

MMR ČR: Zástupci Ministerstva vnitra, Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva práce a sociálních věcí minulý týden jednali v Praze s delegací Evropské komise o problematice zákona o státní službě. I přes vstřícný průběh jednání a objasnění řady otázek, Evropská komise 12. ledna 2015 potvrdila, že zatím nezahrne české programy do skupiny aktuálně schvalovaných programů. Ve vyjádření, ve kterém se Evropská komise odvolává na dopis komisařky pro zaměstnanost, sociální záležitosti a inkluzi Marianne Thyssen z prosince 2014, se uvádí, že aktuálně nejsou z české strany zohledněna očekávání Evropské komise definovaná v Dohodě o partnerství.

 

Šlechtová také řekla, že Komise porovnala uzavřenou dohodu o partnerství se schváleným služebním zákonem. České straně potom poslala dopis s varováním, že vzhledem k tomu, že služební zákon neobsahuje všechno, co se slíbilo v dohodě o partnerství, nemusí Komise proplácet peníze z prvních výzev za nynější programové období 2014-2020.

Přestože se jedná o komplikaci v procesu schvalování operačních programů pro nové období, nemusí nutně dojít k posunu v předpokládaných termínech vyhlášení prvních výzev. „Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovalo a vláda následně v minulém roce schválila mechanismus pro vyhlašování výzev i před schválením programů ze strany Evropské komise. Pokud jednotlivé resorty, které řídí operační programy, tato kritéria naplní, budou moci vyhlašovat výzvy dle původních předpokladů,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová v tiskové zprávě MMR.

K problematice server EurActiv.cz uvedl, že Evropská komise má výtky k trojici českých operačních programů, a proto je příští měsíc neschválí. Česká republika bude mít možnost složit „reparát“ až o několik měsíců později, druhé kolo schvalování totiž proběhne v červnu. Evropské komisi se v připravených programech „Podnikání a inovace“, „Rybářství“ a „Životní prostředí“ nelíbí zejména způsob odměňování úředníků, který má řešit služební zákon. Výhrady Komise potvrdil novinářům i tajemník pro evropské záležitosti při Úřadu vlády Tomáš Prouza. Brusel podle něj po Česku požaduje, aby ohodnocování úředníků probíhalo transparentněji. „Zástupci Evropské komisi zcela nerozuměli českému systému zákonů a vyhlášek, ale myslím, že se nám jim to podařilo vysvětlit. Texty vyhlášek ještě budou chtít vidět,“ uvedl Prouza.

 

Čtěte také:

Brusel smetl Česku operační programy 2014-2020 (EurActiv.cz, 14.1.)

 

Zdroj: iDNES.cz, EurActiv.cz, MMR ČR

14.01.2015 18:58

Senát schválil novely EIA i o ochraně půdního fondu se změnami

AKTUALIZOVÁNO Senátoři schválili novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Senátoři podpořili shodné pozměňovací návrhy obou výboru senátu, tedy Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí a Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Další návrhy senátoři nepodpořili. Omezí se tak možnost zneužívání odkladného účinku žalob v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Úprava se týká ustanovení, podle něhož mělo mít původně už samotné podání žaloby na povolovací řízení automaticky odkladný účinek na výkon rozhodnutí. Novelu tak znovu posoudí poslanecká sněmovna. Ministr životního prostředí Richard Brabec se senátní úpravou souhlasil. Podle něj je s ní srozuměna také Evropská komise.

Senát dále projednal novelu zákona o veřejných zakázkách, kterou také budou muset počtvrté projednat poslanci. Vrátil jim ji Senát. Jeho členům vadí především retroaktivita, která by nastala po schválení vzhledem k dlouhému projednávání. Senátoři proto navrhli změnu platnosti a účinnosti některých bodů. Chtějí také, aby byl zákon velkorysejší k zadávání víceprací. Ty by podle horní komory měly mít hodnotu až 30 procent nasmlouvané ceny oproti 20 procentům schváleným v Poslanecké sněmovně.

Senátoři dnes v podvečer projednali také novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Senátoři se nakonec přiklonili k pozměňovacím návrhům Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Tyto pozměňovací návrhy byly totožné se změnami, které navrhoval také výbor Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí až na poslední bod č. 6. (více k ZPF - ZDE).

 

 

Přijaté pozměňovací návrhy - EIA:

1. V čl. I v bodě 9 § 9d odstavec 2 upravit takto:

„ (2) O žalobách proti rozhodnutím vydaným v navazujících řízeních rozhodne soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu. Soud i bez návrhu rozhodne o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o předběžném opatření podle soudního řádu správního. Soud přizná žalobě odkladný účinek nebo nařídí předběžné opatření, hrozí-li nebezpečí, že realizací záměru může dojít k závažným škodám na životním prostředí.“.

2. Článek IX upravit takto:

„Čl. IX

Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.“.

 

Přijaté pozměňovací návrhy - ZPF:
  1. V čl. I v bodě 15 § 9 odst. 2 písmeno a) upravit takto:

„a) na pozemcích uvedených ve schválené územně plánovací dokumentaci, které jsou určeny pro

    1. výstavbu objektů a zařízení občanské vybavenosti nebo objektů a zařízení zdravotnických, kulturních, osvětových a církevních,

  1. výstavbu garáže, zahrádkářské chaty, rekreační chaty, drobné stavby s výměrou do 25 m2 (stavby s doplňkovou funkcí ke stavbě hlavní), stavby vinného sklepa, v zastavitelné ploše, je-li ve vlastnictví fyzické osoby a jejichž odnětí se má uskutečnit v zájmu této osoby,

  2. stavbu pro bydlení v zastavitelné ploše,“.

  1. V čl. I v bodě 17 § 9 odst. 5 písmeno a) upravit takto:

„a) veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury33) umísťovaný ve vymezeném koridoru, který není v rozporu s platnými zásadami územního rozvoje, na základě vyhodnocení umístění záměru, odborně stanoveného odhadu výměry zabírané zemědělské půdy a jejího zařazení do tříd ochrany,“.

  1. V čl. I v bodě 28 § 11a odst. 1 písmeno b) upravit takto:

„b) stavby pozemních komunikací ve vlastnictví státu, krajů nebo obcí 35), včetně jejich součástí a příslušenství,“.

  1. V čl. I v bodě 28 § 11a odstavci 1 na konci tečku nahradit čárkou a doplnit nové písmeno l), které zní:

„l) veřejně prospěšné stavby v zastavitelné ploše.“.

  1. V čl. I v bodě 63 příloze části D bodu 2 v písmeni a) vypustit slova „schváleným do 31. prosince 2014“.

  2. V článku II doplnit nový bod 15, který zní:

„15. V případě rozhodování o výši odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 11 odst. 2 zákona č. 334/1992 Sb., rozhodne orgán ochrany zemědělského půdního fondu v řízeních, jež podléhají části D bodu 2 písm. a) přílohy k tomuto zákonu, zahájených podle zákona č. 334/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a do dne nabytí účinnosti tohoto zákona neskončených, podle znění přílohy zákona č. 334/1992 Sb. účinného ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.“.


 
Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)

Cílem "malé" novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice). Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek.

Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA. Po jednání vlády na záčátku září ministr životního prostředí Richard Brabec uvedl, že Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně připravuje zásadní novelu stavebního zákona. Novela by měla vytvořit tzv. jednotné povolovací řízení, tedy spojí se proces EIA (a další procesy) s územním a stavebním řízení do jednoho, účinnost se předpokládá 1. ledna 2016.


Schválené pozměňující návrhy PSP:
  • Poslanci například ze 60 na 45 dní zkrátili lhůtu pro zjišťovací řízení.
  • Soudy by měly následně o případných žalobách proti povolovacímu řízení vynést verdikt do 90, nikoli do 150 dnů.

  • Předmětem sporu bylo ustanovení, podle něhož by už samotné podání žaloby mělo mít automaticky odkladný účinek na výkon rozhodnutí. Sněmovna ale určila, že o odkladu budou rozhodovat soudy. 

  • Ze 100 na 500 parkovacích míst se upravil limit pro zjišťovací řízení pro výstavbu parkoviště. Stejně tak by neměly podléhat řízení všechny záměry rozvoje měst, ale jen ty s rozlohou nad pět hektarů.

  • U průmyslových zón by se mělo řízení konat až od 20 hektarů plochy a nikoliv od 3000 metrů čtverečních, jak navrhla vláda. V případě výstavby skladů stanovila Sněmovna limit na celkovou výměru nad 10.000 metrů čtverečních zastavěné plochy, v případě výstavby obchodních komplexů a nákupních středisek na 6000 metrů čtverečních zastavěné plochy.

  • Novela měla původně začít platit od začátku příštího roku, Sněmovna ale s Brabcovým souhlasem posunula účinnost na 1. března 2015. Toto pozdržení je neformálně domluveno i s Evropskou komisí, řekl ČTK ministr

 
Ochrana zemědělského půdního fondu

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

Komplexní novela, kterou připravilo MŽP na základě dohody s ostatními rezorty, lépe definuje kvalitu půdy a její ochranu. S ohledem na praxi posledních let zpřesňuje podmínky pro nakládání se zemědělskou půdou. Umožňuje správním úřadům lépe chránit kvalitu půdy skrze zásady plošné ochrany zemědělského půdního fondu, které směřují využívání zemědělské půdy především do zastavitelných ploch či do ploch s méně kvalitní půdou. Z povolovacího procesu vypouští úřady pověřených obcí, což zrychlí procesy státní správy a sníží administrativu. Nově zavádí působnost České inspekce životního prostředí jako kontrolního orgánu v případě znečišťování půdy.

Novela mění i výši odvodů. Ke snížení odvodů dochází vlivem nového způsobu výpočtu odvodů. U půdy nejvyšší bonity se nově nebudou koeficienty ekologické váhy sčítat, ale použije se jedna nejvyšší hodnota. Cena za odnětí půdy ze ZPF se tak u nás srovná s okolními státy EU (např. Slovensko za vynětí ze ZPF u půd nejvyšších tříd účtuje 20 Euro/m2). U půd ve IV. a V. kategorii dochází k mírnému navýšení ceny za odnětí půdy ze ZPF. Zde byla původní cena naopak nastavena příliš nízko. Do budoucna by měl stát směřovat jakoukoliv výstavbu právě do těchto kategorií méně kvalitních půd.

Sněmovna přijala i několik výjimek. Odvody nebudou např. placeny u staveb drah, je-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, a pozemních komunikací ve vlastnictví státu a u cyklistických stezek, je-li stavba v souladu se zásadami územního rozvoje, resp. územním plánem.

Levnější budou i odvody u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na plochách výroby a skladování určených k tomuto účelu územním plánem schváleným do konce roku 2014, a staveb pro výrobu, případně skladování na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje vláda na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu. U těchto staveb se nepoužije výpočet ekologické váhy vlivu. Základní odvod za tyto stavby tak může za dnešních cen zemědělské půdy dosáhnout max. 180,- Kč/m2.

 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení

 

 

Senát: 14. 1. 2015 / 5. schůze od 9hodin
Názen předpisu Výsledek

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů
/senátní tisk č. 17/

schváleno ve znění pozměňovacích návrhů

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/senátní tisk č. 19/

schváleno ve znění pozměňovacích návrhů

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/senátní tisk č. 16/

schváleno ve znění pozměňovacích návrhů


 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE