Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

29.10.2014 18:36

Rada pro životní prostředí: Cíle balíčku k oběhovému hospodářství jsou příliš ambiciózní

Řada států Evropské unie má výhrady k cílům odpadového hospodářství, tak jak je navrhla Evropská komise letos v červenci v balíčku k oběhovému hospodářství. Ministři mnoha členských států hodnotí tyto cíle jako příliš ambiciózní a ekonomicky obtížně realizovatelné.

Ministři životního prostředí států osmadvacítky včera diskutovali o návrhu Evropské komise na úpravu evropské legislativy pro nakládání s odpady a obaly. Komise navrhované změny v legislativě zveřejnila letos v červenci v balíčku k oběhovému hospodářství. Ten obsahuje např. návrh na zvýšení cíle pro recyklaci a opětovné použití komunálního odpadu v zemích EU do r. 2030 na 70 %, zvýšení recyklace u obalového odpadu na 80 % v roce 2030 nebo zákaz ukládání recyklovatelného odpadu na skládky od roku 2025.

„Předkládané cíle EU pro některé řešené oblasti jsou příliš ambiciózní, navíc řada členských států neví, zda se jim podaří splnit cíle v roce 2020. Česká republika obecně podporuje výrazné omezení skládkování a MŽP již zahájilo kroky tímto směrem. Stanovení ambiciózních cílů tak, jak je navrhuje Komise, by měla předcházet důkladná analýza ekonomických dopadů na stávající systémy odpadového hospodářství v jednotlivých členských zemích. Cíle by pak měly být nastaveny takovým způsobem, aby neohrozily jejich konkurenceschopnost a nevedly k nárůstu administrativní zátěže. Členským státům je třeba umožnit dostatečnou míru flexibility ve vazbě na rozdílnou situaci jejich odpadového hospodářství,“ shrnuje diskutovanou problematiku ministr Brabec.

Rada pro životní prostředí dále schválila, že do upravované hospodářsko-politické Strategie Evropa 2020 by se měla pro období 2010–2020 promítnout ochrana životního prostředí ve všech plánech hospodářství, konkrétně třeba v zaměstnanosti a růstu. Rada podpořila i efektivní využívání zdrojů, které přináší nejen jejich úsporu, ale zajišťuje i konkurenceschopnost a snižuje závislost států na surovinách. Evropská komise by měla prozkoumat možnost, jak využívání zdrojů zahrnout do právě revidované Strategie Evropa 2020.

Českou republiku reprezentoval na včerejší Radě pro životní prostředí ministr Richard Brabec.

 

 

Další informace:

Council calls for a 'greener' Europe 2020 strategy

Meeting in Luxembourg on 28 October, environment ministers adopted conclusions on 'greening' the European Semester and the Europe 2020 strategy.

The conclusions recognise that a greener economy contributes to long term prosperity, and highlight the need for a transition towards a resource efficient circular economy. In particular, they underline the need for:

  • better integrating resource efficiency in the Europe 2020 strategy, through the introduction of a non-binding aspirational target
  • taking into consideration circular economy principles and the potential for green employment in the European Semester
  • conducting a more structured and regular reporting on green skills, employment and growth as part of the joint employment report annexed to the annual growth survey
  • further developing the definition of green jobs, to avoid limiting it to jobs in 'green sectors'
  • improving the measurement methodology to better account for progress towards resource efficiency at national level
  • developing a system to asses natural resources, biodiversity and the ecosystem services they provide (EU natural capita)
  • providing a strengthened role of the environment ministers in the European Semester

These conclusions are part of the mid-term review of the 2020 strategy. Together with debates in other Council configurations, they will be the basis for a synthesis report to be endorsed by the European Council in December.

 

Other topics on the agenda

The Council also held a debate on a proposed directive on waste management. It focused on the level of ambition of the proposal, the need for further work on some of the measures included and the consideration of waste prevention and reuse issues.

Ministers discussed how to take forward the 2030 Climate and Energy framework agreed by the European Council last week. They also adopted conclusions defining the EU  position for the Lima conference, which will bring together the parties to the UN Framework Convention on Climate Change.

 

29.10.2014 15:06

Pozvánka: Účast veřejnosti v environmentálním rozhodování

Ústav státu a práva AV ČR, v.v.i. ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí ČR připravuje sérii vzdělávacích seminářů o nadcházející novelizaci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a souvisejících zákonů, která nejen zásadně mění koncepci procesu posuzování vlivů, ale rovněž nově otevře řadu řízení týkajících se životního prostředí účasti veřejnosti.

Semináře budou komentovat mimo jiné nadcházející velkou novelizaci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a souvisejících zákonů, která nejen zásadně mění koncepci procesu posuzování vlivů, ale rovněž nově otevře řadu řízení týkajících se životního prostředí účasti veřejnosti.

 

Zvláštní pozornost bude věnována účasti veřejnosti

  • v procesu posuzování vlivů,
  • v procesech podle stavebního zákona,
  • ve správních řízeních s environmentálním prvkem,
  • ve správním soudnictví.

 

Semináře se budou konat v sídle AV ČR (Národní 3, Praha 1) ve dnech 21.11., 28.11., 1. 12. a 5.12. 2014.

 

Přednášející:
JUDr. Hana Müllerová, Ph.D. - Ústav státu a práva AV ČR, v.v.i.
JUDr. Petra Humlíčková, Ph.D. - Katedra práva životního prostředí, Právnická fakulta UK v Praze

 

Více informací včetně přihlášení účasti na semináři naleznete ZDE
29.10.2014 12:43

Zrušení EIA na rozšíření Letiště Vodochody. Energetické štítky od 1. ledna 2015. Regulace vodárenství.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) potvrdilo zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody. Znamená to pozastavení jeho výstavby. Podle ředitele letiště Martina Kačura bude případ pravděpodobně řešit Nejvyšší správní soud, řekl ČTK. Ministerstvo své rozhodnutí okomentuje v nejbližších dnech, čeká na oficiální potvrzení, že stanovisko bylo firmě Penta Investments, která letiště ovládá, doručeno.

 

Novinky ve štítkování domácích spotřebičů od 1. ledna 2015

Povinnost označovat elektrospotřebiče energetickým štítkem se od ledna 2015 rozšíří na odsavače par a elektrické i plynové trouby. Nově budou štítky při prodeji používat také internetoví obchodníci s domácími spotřebiči. Povinnost označovat spotřebiče štítkem, který vyjadřuje energetickou náročnost jejich provozu, byla již dříve zavedena u dalších spotřebičů. V předchozích letech byla zavedena u chladniček, myček nádobí, praček, vinoték, klimatizátorů a sušiček prádla. Od letošního září platí pro vysavače. Od 1. července 2017 by se měl dále snížit maximální příkon vysavačů uváděných na evropský trh na 900 Wattů. Od letošního září se smějí vyrábět pouze vysavače s příkonem do 1600 W. Druhou nejvýznamnější změnou od 1. ledna je zavedení povinného používání energetických štítků jako grafického souboru i při internetovém prodeji u všech zmíněných kategorií výrobků. Na tiskové konferenci to dnes uvedl generální ředitel Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů Radek Hacaperka.

 

Aktuální stanovisko SOVAK k regulaci vodárenství

Stanovisko navazuje na základní stanovisko SOVAK ČR k regulaci vodárenství z dubna 2014 a reaguje na aktuální stav přípravy dokumentu „Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství“. SOVAK ČR má za to, že na základě oficiálních a protokolárně stvrzených závěrů z jednání s Evropskou komisí ze srpna tohoto roku vyplývá, že Evropská komise považuje předběžnou podmínku za vypořádanou, bude-li pokračováno v implementaci podmínek pro žadatele dobíhajícího OPŽP a to s ohledem na fakt, že tuto variantu považuje za funkční a také ji byla v nezměněné formě představena v rámci vyjednávání o stávající verzi OPŽP. Ze strany EK lze tak požadavek na zřízení samostatného regulačního úřadu považovat za překonaný a podmínku blokující schválení OPŽP za vypořádanou. Více ZDE
 

Zdroj: ČTK, ČEZ

29.10.2014 08:26

Zpráva o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013

Ministerstvo zemědělství ČR vydalo Zprávu o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013. Publikace stručně označovaná jako "Modrá zpráva" informuje o stavu vodního hospodářství v roce 2013, obsahuje zejména popis stavu v hlavních ukazatelích. Modrá zpráva například uvádí že, celkem 93,8 %, tj. 9,854 milionů obyvatel České republiky bylo v roce 2013 připojeno na vodovody pro veřejnou potřebu, což nás řadí na srovnatelnou úroveň s nejvyspělejšími státy ve zpřístupnění pitné vody odpovídající vyžadovaným zdravotním kriteriím. V domech napojených na kanalizaci žilo v loňském roce celkem 8,7 milionů obyvatel České republiky, což je 82,8 % z celkového počtu obyvatel. Z vod vypouštěných do kanalizace (bez vod srážkových) bylo 97,4 % čištěno. V roce 2013 byla dle šetření Českého statistického úřadu průměrná cena bez DPH pro vodné 33,70 Kč/m3 a průměrná cena pro stočné představuje po zpřesnění metodiky výpočtu 29,20 Kč/m3.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Úsek vodního hospodářství připravil aktualizované znění publikace s názvem „Technickobezpečnostní dohled nad vodními díly – vybrané informace pro vodoprávní úřady a vlastníky vodních děl“, které přináší informace o procesu a způsobu zajišťování technické bezpečnosti vodních děl a s tím spojených povinností plynoucích z platné legislativy. Více ZDE

 

 

Dokument ke stažení:

Zpráva o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013


 

 

29.10.2014 07:59

SÚJB povolil umístění nových bloků v Temelíně

Dne 22. října 2014 SÚJB v souladu s atomovým zákonem č. 18/1997 Sb. povolil umístění jaderných zařízení 3. a 4. blok v lokalitě Temelín, čímž završil správní řízení zahájené na základě žádosti ČEZ, a.s. dne 30. listopadu 2012.

Žadatel o povolení, ČEZ, a.s. v průběhu správního řízení zohlednil požadavky české legislativy a mezinárodní dobré praxe pro tuto fázi licenčního procesu natolik uspokojivě, že Státní úřad pro jadernou bezpečnost neshledal žádné vážné důvody, které by bránily vydání povolení k umístění dvou nových jaderných bloků v lokalitě Temelín.

Rozhodnutí SÚJB, které se vztahuje k povolení dvou jaderných bloků - každý s heterogenním tlakovodním reaktorem o výkonu do 1700 MWe - obsahuje řadu podmínek. SÚJB jej vydal po posouzení zákonem vyžadovaných dokumentů, zejména Zadávací bezpečnostní zprávy pro nový jaderný zdroj 3. a 4. blok v lokalitě Temelín a Analýzy potřeb a možnosti zajištění fyzické ochrany.

Celé Rozhodnutí SÚJB bude zveřejněno po nabytí právní moci.

 

Zdroj: SÚJB

28.10.2014 17:35

Připomínky: Věcný záměr zákona o odpadech

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí předložilo do připomínkového řízení návrh věcného záměru zákona o odpadech. Platný zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. řídí odpadové hospodářství v České republice více než dvanáct let. Zákon o odpadech se tak postupem času stal značně komplikovaným a nepřehledným. Oblast odpadového hospodářství  již nebude komplexně upravena jednou právní normou, ale bude rozdělena, a to na zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností. Předpokládané datum nabytí účinnosti zákona o odpadech je 1. leden 2016.

Důvodem pro vytvoření dvou samostatných předpisů není jen snaha o zpřehlednění právní úpravy, ale také důvody praktické. Evropské směrnice týkající se výrobků s ukončenou životností jsou velmi často novelizovány a pro provedení jejich transpozice vždy musí být novelizován celý zákon o odpadech, ačkoliv se změny týkají pouze části zákona upravující vybrané výrobky.

 

Program předcházení vzniku odpadů ČR spolu s Plánem odpadového hospodářství a připravovaným odpadovým zákonem představují klíčové dokumenty, které budou ovlivňovat budoucí směřování odpadového hospodářství ČR.

 

Základem pro přípravu věcného záměru zákona byly vedle platného znění zákona o odpadech i Rozšířené teze rozvoje odpadového hospodářství v ČR, které byly schváleny vládou v srpnu roku 2010. Tyto teze byly výsledkem dohody klíčových zástupců oblasti odpadového hospodářství. Ve věcném záměru bylo přihlédnuto i k aktualizované Strategii rozvoje nakládání s odpady v obcích a městech ČR z května roku 2011, která byla zpracována Svazem měst a obcí ČR a Asociací krajů ČR a komplexně řeší odpadové hospodářství z pohledu obcí a krajů.

Účelem nové právní úpravy je komplexně upravit problematiku odpadového hospodářství počínaje předcházením vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho odstraňování, a to s ohledem na prosazení hierarchie nakládání s odpady a při zajištění co nejvyšší míry ochrany životního prostředí a lidského zdraví za současné sociální únosnosti a ekonomické udržitelnosti. Upravují se i práva a povinnosti osob při nakládání s odpady a působnost orgánů veřejné správy v odpadovém hospodářství.

 

Další informace a podklady najdete ZDE

 

28.10.2014 17:22

Emise skleníkových plynů jsou v EU nejnižší od roku 1990

Evropská komise dnes ve spolupráci s Evropskou agenturou pro životní prostředí vydala výroční zprávu o pokroku v oblasti klimatické politiky EU. Dle výsledků zprávy došlo v EU v roce 2013 ke snížení emisí skleníkových plynů o 1,8 % a bylo tak dosaženo vůbec nejnižší úrovně emisí od roku 1990. Dle odhadů by se při pokračujícím trendu mohlo dosáhnout dokonce lepších výsledků, než byly stanoveny ve strategii pro rok 2020. Celou zprávu naleznete ZDE

 

 

Zdroj: CEBRE

 

28.10.2014 16:54

Pozvánka na semináře: 100+1 aneb o závit dál

Projektujete, schvalujete, realizujete kusové vodohospodářské výrobky a chcete získat rychle přehled o novinkách v oboru, chcete vědět, která je nejlevnější fungující domovní čistírna, jak vyřešit podle nejnovějších poznatků odvádění odpadních vod z objektů obývaných občasně, jak splnit požadavky na nízké odtokové parametry u lapáku tuků, nebo se elegantně vypořádat s požadavky na využití dešťové vody nebo na recyklaci šedých vod? Tak pro Vás jsou určeny semináře 100+1. Více ZDE

 

28.10.2014 06:36

EEA: Výroba a spotřeba v EU vyžaduje zásadní změnu

Výroba a spotřeba v zemích EU má rozsáhlé negativní dopady na životní prostředí i za hranicemi EU28. Současné vzorce výroby a spotřeby je proto třeba v zájmu zachování trvalé udržitelnosti evropské ekonomiky zásadně přehodnotit. Přechodem k tzv. zelené ekonomice, se zaměřením na globální environmentální dopady výroby a spotřeby v EU, se zabývá zpráva Environmental indicator report 2014, Environmental impacts of production-consumption systems in Europe, kterou zpracovala Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). Zpráva byla vydána ve dnech konání Globálního fóra pro zelený růst, které se konalo v Kodani ve dnech 20. – 21.  října 2014.

Zpráva uvádí, že přibližně polovina tlaků na životní prostředí způsobených spotřebou v EU se projevuje mimo území EU, neboť země EU dováží produkty a suroviny, s jejichž získáváním jsou spojeny zátěže životního prostředí. Jedná se zejména o změny ve využití území, spotřebu přírodních zdrojů a energie a produkci znečištění do ovzduší a do vod. V případě primárních surovin evropská ekonomika dováží osminásobně více surovin (v hmotnostních jednotkách) než vyváží, a je tedy na importu surovin značně závislá.

Ačkoliv globální efekt spotřeby v EU může být i pozitivní, např. v podobě nových pracovních míst a růstu ekonomiky exportujících zemí, jeho negativními aspekty spočívají kromě vlivu na životní prostředí v plýtvání levnými výrobky z dovozu, ve zvyšování množství odpadů v produkčním řetězci a v růstu spotřeby energie. Rámcovým cílem politiky životního prostředí EU, jenž je formulován v 7. Akčním programu EU pro životní prostředí do roku 2020 „Spokojený život v mezích naší planety“.

 

Dokument ke stažení:

Environmental indicator report 2014

 

Zdroj: CENIA

27.10.2014 14:45

Vláda schválila Program předcházení vzniku odpadů a výši prostředků na podporované zdroje v roce 2015

PROGRAM PVO KE STAŽENÍ! Vláda ČR dnes schválila Program předcházení vzniku odpadů ČR. Program předcházení vzniku odpadů ČR spolu s Plánem odpadového hospodářství a připravovaným odpadovým zákonem představují klíčové dokumenty, které budou ovlivňovat budoucí směřování odpadového hospodářství ČR. Na Programu se podíleli zástupci municipalit a průmyslu, projednáván byl s odborníky i dotčenými institucemi. Ve finální podobě bude předán Evropské komisi a v následujícím období se zahájí realizace schválených opatření.

Vláda také dnes schválila návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. Na podporu tak půjde příští rok skoro 16 mld. Kč.

 

Připomínáme, že začátkem října České ekologické manažerské centrum uspořádalo na toto téma první národní konferenci. Audiovizuální záznam, prezentace, výstupy a další informace najdete ZDE.

 

 

Problematika předcházení vzniku odpadů má velice široký obsah. Komplexní Programy předcházení vzniku odpadů se netýkají pouze sektoru nakládání s odpady, ale rovněž těžebního sektoru a výrobního průmyslu, návrhářů a poskytovatelů služeb, vzdělávání a osvěty, veřejné i soukromé spotřeby. Tento rozměr je zapotřebí vnímat při přípravě cílů a opatření, která mají vést k činnostem skutečně předcházejícím vzniku odpadů a z pohledu vývoje a kontroly v budoucích letech. Musí být zároveň smysluplně a prokazatelně správně vyhodnocovány.

Prevenční přístupy v oblasti odpadového hospodářství nejsou ničím zásadně novým a již dlouhodobě jsou začleňovány do strategických dokumentů Evropského společenství. Některé členské státy Evropské unie zavedly programy předcházení vzniku odpadů mnohem dříve, než přikazuje směrnice o odpadech.

Program odpadové prevence má přispět ke stabilizaci produkce odpadů a následnému postupnému snižování jejich množství. Dokument se skládá z analytické a návrhové části. Část analytická popisuje strategický a legislativní rámec, výchozí situace v naplňování opatření a kroků vedoucích k předcházení vzniku odpadů, analýzu vybraných toků odpadů. Návrhová část se podrobněji zaměřuje na vybrané toky odpadů: komunální odpad, biologicky rozložitelný odpad, odpad z potravin, odpady stavební a textilní a výrobky na konci životnosti, jakými jsou například obaly, elektro, baterie, akumulátory.

„Evropská směrnice z roku 2008 uložila členským státům vytvořit Národní programy předcházení vzniku odpadů do prosince 2013, takže opět doháníme skluz předchozích vlád. Náš nový prevenční odpadový program mapuje situaci, která se v České republice nikdy dříve neřešila, proto jeho výstupy ukazují na potřebu získání analytických a metodických nástrojů pro sledování toků, zejména u textilu a potravin. Na národní úrovni je zapotřebí podpořit funkci potravinových bank, domácího a komunitního kompostování. A dále investovat do výzkumu a do osvěty veřejnosti, zejména pak do informovanosti o jednotlivých složkách komunálního odpadu,“ informoval ministr životního prostředí Richard Brabec.

Program předcházení vzniku odpadů ČR je víceletý koncepční dokument se stanoveným 1 hlavním strategickým a 12 dílčími cíli a 26 opatřeními, který by měl být dle zmíněné evropské směrnice průběžně vyhodnocován a revidován (v hodnotící zprávě nového Plánu odpadového hospodářství na období 2015 – 2020), nejpozději však do šesti let od jeho schválení. Převážná většina opatření by měla být splněna nejdříve v roce 2020.

Na Programu předcházení vzniku odpadů ČR se podíleli zástupci municipalit a průmyslu, projednáván byl s odborníky i dotčenými institucemi. Ve finální podobě bude předán Evropské komisi a v následujícím období se zahájí realizace schválených opatření.

Jedním z trendů prevence vzniku odpadů, zpracovaných v „Programu“, je podpora opětovného použití výrobků a činností k němu vedoucích, a to prostřednictvím ekonomických nástrojů, kritérií pro veřejné zakázky a dalších opatření. V ČR zatím není vybudovaný systém zařízení pro přípravu opětovného použití, proto se předpokládá vytvoření sítě zařízení podobného typu. Způsob fungování center pro předcházení vzniku odpadů musí být specificky pro podmínky ČR teprve nastaven. Podobná centra jsou rozšířena v některých zemích EU např. Velká Británie nebo Belgie a z jejich zkušeností budeme vycházet a zároveň se i učit. Podpora „znovupoužití“ si podle předpokladů vyžádá i vhodnou legislativu.

S finančním zajištěním realizace opatření nového Programu předcházení vzniku odpadů se samozřejmě počítá v novém Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 (Specifický cíl 1, prioritní osy 3 – Předcházet vzniku odpadů a snížit vliv nebezpečných vlastností odpadů). Další prostředky na prevenci vzniku odpadů se připravují z národních programů Státního fondu životního prostředí. Zaměření na výzkum a vývoj odpadové prevence budou součástí programů Technologické agentury ČR.

 

Přehled cílů PVO:
  • Po celou dobu realizace Programů předcházení vzniku odpadů zajistit komplexní informační podporu o problematice včetně zavedení problematiky předcházení vzniku odpadů do školních osnov, výzkumných programů a výchovných, osvětových a vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí.
  • Zajistit účinné zapojení státní správy na všech úrovních do problematiky předcházení vzniku odpadů s cílem postupného snižování množství odpadů při výkonu státní správy.
  • Vytvořit podmínky a nastavit motivační prvky pro snižování surovinových a energetických zdrojů ve výrobních odvětvích a zvyšování využívání druhotných surovin v souvislosti s dalšími strategickými dokumenty, zejména Surovinovou politikou ČR a Politikou druhotných surovin ČR a v návaznosti na Plán odpadového hospodářství ČR.
  • Podpořit všemi dostupnými prostředky zavádění nízkoodpadových a inovativních technologií šetřící vstupní suroviny a materiály a podpořit výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska naplnění cílů programů.
  • Na všech úrovních podpořit, propagovat a dostatečně informovat o dostupných dobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení, environmentálního značení, čistší produkce s cílem jejich postupného rozšiřování).
  • V souvislosti s jednotlivými cíli Programů, s cíli jiných programů a politik životního prostředí a s požadavky orgánů Evropské unie zajistit vhodné legislativní prostředí pro realizaci Programů.
  • Věnovat maximální pozornost odpadům z potravin a vytvořit podmínky pro postupné snižování těchto odpadů na všech úrovních potravinového cyklu (fáze výroby potravin včetně jejich uvádění na trh a konzumace).
  • Vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce jednotlivých složek komunálního odpadu a následnému snižování na všech úrovních veřejné správy a na úrovni občanů.
  • V součinnosti s dalšími strategickými dokumenty vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce nebezpečných odpadů, stavebních a demoličních odpadů, textilních odpadů a odpadů z výrobkových směrnic s výhledem reálného snižování jejich produkce v následujících letech.
  • Podporovat využívání servisních a charitativních středisek a organizací za účelem prodlužování životnosti a opětovného používání výrobků a materiálů.
  • Zvýšit aktivní úlohu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti podpory Programu předcházení vzniku odpadů
  • Zvýšit účinnost prosazování problematiky předcházení vzniku odpadů v aktivitách a činnostech kolektivních systémů a systémů zpětně odebíraných výrobků.
  • Zajistit realizaci potřebných analytických podkladů a hodnotících nástrojů za účelem vyhodnocování účinnosti Programů předcházení vzniku odpadů a posouzení dosažených pokroků dílčích prevenčních opatření a cílů.

 

V roce 2015 půjde na podporované zdroje 16 mld. ze státního rozpočtu

Ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo na začátku října do zkráceného připomínkového řízení návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. MPO navrhuje, aby byl pro rok 2015 vyčíslen požadavek na státní rozpočet ve výši 15,7 mld. Kč. Tato výše odpovídá prostředkům vyhrazeným pro podporu podporovaných zdrojů energie v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu. Protože pro rok 2015 musí vláda stanovit prostředky státního rozpočtu do 31. října 2014, navrhuje se účinnost nařízení vlády dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Vláda dnes nařízení schválila.

Nařízení vlády se vydává podle § 28 odst. zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Jedním z ustanovení tohoto zákona je "zastropování" maximální výše ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny, kterou bude hradit zákazník v ceně elektrické energie. Toto nařízení zamezuje dalšímu zvyšování ceny elektrické energie, což mávýznamný pozitivní efekt především pro český průmysl a udržení jeho konkurenceschopnosti. Náklady na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů, které nehradí v rámci ceny elektřiny zákazník, budou uhrazeny ze státního rozpočtu.

ERÚ zaslal dne 23. září 2014 na Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjádření, kde na základě regulačních výkazů a plánů operátora trhu, povinně vykupujících a provozovatelů distribučních soustav předpokládá, že státní dotace pro rok 2015 by měla tvořit částku 13,814 mld. Kč.

V uvedeném vyjádření však následně ERÚ uvádí, že hodnota bude dále upřesňována na základě vyhodnocování cen silové elektřiny, výkupních cen a zelených bonusů a plánů výroby podporovaných zdrojů energie. Dále je podle ERÚ také ještě neukončená diskuze s operátorem trhu o způsobu vypořádání korekčního faktoru.

Na základě uvedeného vyjádření ERÚ a s vědomím změny nového systému výběru plateb na podporu elektřiny v regulované ceně elektřiny od zákazníků, které by měla (podle předpokladu novely energetického zákona nacházející se nyní v legislativním procesu) nastat během roku 2015,a v rámci této změny systému bylo na jednání předsedy vlády a místopředsedů vlády z června tohoto roku rozhodnuto o zvýšení účasti státního rozpočtu na úhradě celkových nákladů na podporu  elektřiny a to o 2,4 mld. Kč v roce 2015 (oproti současnému stavu) na druhou polovinu tohoto roku a dále o 4,8 mld. Kč na rok 2016 a dále (oproti současnému stavu) se navrhuje ponechat v nařízení vlády hodnotu 15,7 mld. Kč. Případné rozdíly v této částce budou zohledněny v následujících obdobích.

 

Výsledek jednání vlády 27.10.2014: Návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015 - Schváleno.

 

 

Dokument ke stažení:

 

 

 

27.10.2014 09:36

E15: Se smogem v Číně by mohl pomoci český vynález

Speciální české nátěry by mohly pomáhat vyčistit čínský vzduch. Patent české firmy bude v příštích měsících v Číně vyzkoušen v pilotním projektu. Uvedl to Martin Šiler, místopředseda představenstva společnosti Nordmann's fir environmental technology, který do Číny přijel jako součást podnikatelské delegace. Šiler počítá, že investice spojené s tímto projektem a dalšími dvěma projekty dosáhnou během pěti let až 400 milionů eur. Memorandum, které plánuje Šiler v pondělí se svým čínským partnerem podepsat, počítá také s projektem na čištění vody a s vybudováním společné česko-čínské průmyslové zóny pro ekologické technologie. Že je Čína slibným trhem pro firmy zabývající se čištěním vody nebo vzduchu či skladováním odpadů, potvrzuje i bývalý ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Více ZDE

 

Zdroj: E15 (ČTK)

 

25.10.2014 06:29

Veletrh FOR ENERGO představí trendy v energetice a mezinárodní summit

Aktuální novinky a trendy z oblasti energetiky, elektrotechniky, elektroniky a automatizace představí specializovaný veletrh FOR ENERGO. Ten proběhne 18. až 20. listopadu 2014 v areálu PVA EXPO PRAHA. Novinkou letošního ročníku je pořádání ENERGO SUMMITu, na kterém vystoupí přední odborníci ze střední Evropy a České republiky. Summit se uskuteční první den veletrhu v úterý 18. listopadu 2014. „Obnovitelné zdroje energie, energetická účinnost a rozvoj energetických technologií jsou hlavními tématy současné evropské energetické politiky. Je mi proto potěšením převzít záštitu nad letošním Energo Summitem,“ píše současný eurokomisař pro digitální ekonomiku a společnost, Günther Oettinger, ve svém pozdravu účastníkům. Potvrzuje tím důležitost této akce a jeho slova dokládají, že témata summitu jsou vysoce aktuální. Mediálním partnerem je i portál Tretiruka.cz. Více ZDE

 

https://www.energosummit.cz/2014/images/header.jpg

 

 

24.10.2014 13:31

EU do roku 2030 sníží EU emise o 40 procent. Česko získá miliardy na zvýšení energetické účinnosti.

ZÁVĚRY KE STAŽENÍ! Evropská unie do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 40 procent proti roku 1990. Česko podle premiéra Bohuslava Sobotky dostane díky kompenzacím 50 až 70 miliard v příštích 10 letech, jež dá na zvýšení energetické účinnosti. Dohoda také obsahuje ke stejnému roku v EU výrobu nejméně 27 procent energie z obnovitelných zdrojů, zvýšení energetické účinnosti nejméně o 27 procent a posílení propojenosti energetických sítí.

Cíl čtyřicetiprocentního snížení emisí oxidu uhličitého je závazný pro každou členskou zemi. Závazek týkající se obnovitelných zdrojů je závazný na celoevropské úrovni.

 

Závěry o rámci politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030
stahujte ZDE

 

Závazek týkající se nejméně sedmadvacetiprocentních úspor energií je „indikativní“ a za základ bere model vycházející pro rok 2030 ze současné úrovně spotřeby a technologií. Cíl má být v roce 2020 přehodnocen s úvahou, zda jej není možné zvýšit na evropské úrovni na 30 procent.

Dohodl to v noci pátek summit osmadvacítky v Bruselu. Rozhodnutí je podle předsedy Evropské rady pozitivní zprávou pro mezinárodní společenství před světovou klimatickou konferencí plánovanou na prosinec 2015 do Paříže.

 

Rozhovor ČRo:

 

 

Reportáže na ČT 24:

 

 

Komentář vlády ČR:

Ve čtvrtek 23. října dospěli šéfové států a vlád členských zemí Evropské unie k dohodě nad podobou nového klimaticko-energetického balíčku do roku 2030. Ke shodě nad dlouhodobými cíli EU v oblasti energetiky a klimatu přispěla svým vyjednáváním také Česká republika, zastoupená na dvoudenním summitu v Bruselu premiérem Bohuslavem Sobotkou. 

Po nočním jednání dospěli lídři EU ke stanovení závazného cíle ke snížení emisí skleníkových plynů ve výši 40 procent oproti roku 1990, který byl pro Českou republiku klíčovou součástí dohody. „Jsem velice rád, že jsme po náročném vyjednávání dospěli s našimi evropskými partnery ke shodě, a přihlásili jsme se tak k plnění našich mezinárodních závazků. Vzhledem k tomu, že je Česká republika vysoce průmyslovou zemí, vnímám vyjednání kompromisu, který poskytuje jistotu pro průmysl a ochranu budoucích investic a zároveň peníze pro modernizaci energetiky a průmyslu, za úspěch,“ uvedl předseda vlády Bohuslav Sobotka.

Členské státy se zároveň shodly i na dalších dvou cílech pro energetickou účinnost a využívání energie z obnovitelných zdrojů, a to ve výši 27 %. Česká republika prosadila do textu závěrů explicitní odkaz na suverenitu členských států při volbě svého energetického mixu. Díky české podpoře státy získaly také garanci nepřevoditelnosti těchto dvou evropských cílů na národní úroveň.

Českým vyjednavačům se podařilo získat dostatečné finanční kompenzace, které České republice umožní plnění ambiciózních závazků. Klíčovým nástrojem pro podporu české ekonomiky je zvýšení množství povolenek, které ČR společně s dalšími státy s nižším HDP obdrží. Jejich množství bude zvýšeno o 10 procent. ČR může v závislosti na cenách povolenek získat odhadem mezi 50 až 70 miliardami korun. Jako základní kritérium pro kompenzace zůstal poměr HDP na obyvatele, který ČR od počátku jednání prosazovala.

Evropská rada dohodla vnik nových fondů jeden na podporu inovací a druhý na podporu modernizace ekonomiky. Česká republika díky tomu získá desítky miliard korun a další prostředky na podporu ekonomiky.

Součástí výsledného balíčku je také dohoda na dokončení jednotného energetického trhu, tedy dlouhodobé priority ČR, jejíž naplnění přispěje ke konkurenceschopnosti a energetické bezpečnosti osmadvacítky. Právě v oblasti energetické bezpečnosti se zemím Visegrádské skupiny včetně České republiky podařilo prosadit důraz na dokončení prioritních infrastrukturních projektů. Tím se omezuje závislost EU na dominantním dodavateli zemního plynu

 

ČEZ: Evropská energetika potřebuje jasný směr

Společnost ČEZ vítá závěry Evropské rady, jež vytvářejí obrysy směřování klimaticko-energetické politiky EU do roku 2030. Aby mohlo dojít k nápravě krize energetiky, je třeba stanovit jasná pravidla a směr, kam se má v budoucnu ubírat. Záviset však bude také na konkrétní legislativě, do které Evropská komise cíle pro rok 2030 promítne v první polovině roku 2015.

„Evropská energetika potřebuje ze všeho nejvíce stabilitu a dlouhodobou předvídatelnost, proto jsem rád, že Evropská rada přijala klimaticko-energetické cíle do roku 2030. Je ale důležité, aby byly konkrétní pravomoci ponechány v co největší míře jednotlivým státům, a to jak při implementaci celounijního cíle pro obnovitelné zdroje, tak i při nastavení cíle v oblasti úspor na primární či koncové spotřebě,“ uvedl Daniel Beneš, generální ředitel ČEZ.

Klimaticko-energetické cíle do roku 2030 přijaté Evropskou radou:

  • Závazný cíl pro každou členskou zemi snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % proti úrovni z roku 1990
  • Na evropské úrovni zvýšit podíl výroby energie z obnovitelných zdrojů na nejméně 27 % (pro výrobu elektřiny to představuje 47% podíl)
  • Na evropské úrovni zvýšit energetickou účinnost o 27 %
  • Závazný cíl pro propojení elektrifikačních soustav na úrovni 15 %

Evropská komise promítne tyto cíle do konkrétní legislativy v první polovině roku 2015. Pak teprve bude jasné, zda se má například cíl v oblasti úspor týkat primární či koncové spotřeby. „Úspora na spotřebě nám přijde v rozporu s ambicemi zvýšit energetickou bezpečnost. Zvýhodňovalo by to totiž plynové zdroje oproti jaderným, což nás ale zavazuje k vyšším dodávkám plynu. Současně by to ohrožovalo konkurenceschopnost průmyslu, což nemůžeme dopustit,“ vysvětlil Beneš.

Kromě nastavení cílů pro rok 2030 jako dlouhodobé vize EU je klíčová reforma systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS). K té by mělo dojít co nejdříve, ideálně již od roku 2017. Současně by měly být dříve backloadované povolenky staženy z trhu natrvalo. Mezi roky 2013 a 2030 by totiž mělo být vydáno 31600 milionů povolenek, přičemž celkový nedostatek bude jen 600 milionů, tedy 50x nižší.

„Osud energetiky mají v rukou bruselští úředníci, proto považuji za zásadní s nimi stále častěji jednat a sdílet s nimi poznatky o fungování energetiky v jednotlivých zemích. To jsme dělali v rámci Iniciativy Magritte a budeme v tom pokračovat i nadále,“ dodal na závěr Beneš.

 

 

Zdroj: ČTK, iDNES.cz, ČRo, ČT24

Vydáno: 24.10.2014 03:30 (Aktualizace: 24.10.2014 14:57)

 

24.10.2014 13:30

Pozor na aktualizované dokumenty OPŽP

Monitorovacím výborem OPŽP byla dne 16. 10. 2014 schválena aktualizovaná verze Implementačního dokumentu. Tato verze je účinná od 24. 10. 2014. Upraveny byly kapitoly 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10 a přílohy č. 1 a 2. Detailní přehled změn je uveden ve změnovém listu Implementačního dokumentu. Odkazy na aktualizovaný Implementační dokument potažmo na aktualizované přílohy najdete níže. Informaci dnes zveřejnil Státní fond životního prostředí na webu věnovanému OPŽP.

 

 

Dokument ke stažení:

 

24.10.2014 12:09

MŽP: Úložiště jaderného odpadu - co se do reportáže ČT nevešlo

Česká televize včera v pořadu Události v regionech odvysílala reportáž o výsledcích správních řízení vydaných Ministerstvem životního prostředí ve věci vyhledávání budoucího místa pro jaderné úložiště. Reportáž najdete na na webových stránkách ČT. Z pohledu MŽP se v reportáži neobjevily důležité informace, které mohou vyvrátit obavy starostů i veřejnosti o průběh řízení a načasování vydání rozhodnutí.

 

O rozhodnutí

Ministerstvo životní prostředí vydalo doposud 6 kladných rozhodnutí v různých lokalitách ČR pro první etapu vyhledávání budoucího místa pro úložiště jaderného odpadu. Jedná se o první fázi průzkumu, která nemá dopady na životní prostředí. Jde o povrchovou a neinvazivní metodu průzkumu. Zahrnuje povrchové a přípovrchové měření, sběr dat, sondáže a odběr hornin pomocí neinvazivních metod. Ze zákona MŽP proto nic nebránilo vydat souhlasná rozhodnutí.

 

SÚRAO: Ministerstvo životního prostředí vyhovělo prvním žádostem Správy úložišť o stanovení průzkumného území. Průzkum má posoudit vhodnost lokalit hostit hlubinné úložiště radioaktivních odpadů. Jakmile rozhodnutí nabyde právní moci, mají obce nárok začít čerpat zákonné finanční příspěvky. Příspěvky se pohybují v rozmezí 9 – 12 milionů korun pro lokalitu ročně. Celkově stát vyčlenil částku přes 70 milionů korun ročně pro všechny lokality. Přehled průzkumných území a výše ročních finančních příspěvků

 

Obecní referenda proti úložišti

Referenda jsou závazná pro zastupitele obcí, kteří se jimi musí řídit např. při jednání s dalšími úřady. Předpokládáme, že starostové se referendy řídili a podali v průběhu správního řízení připomínky, které tato referenda odrážela. Ministerstvo všechny připomínky v tomto řízení vypořádalo.

 

Lhůty a odvolání

MŽP postupovalo v uvedených řízeních striktně podle správního řádu. V červenci vyzvalo účastníky řízení k nahlédnutí do spisu před vydáním rozhodnutí, řada z nich však požádala o prodloužení lhůty k tomuto úkonu do poloviny srpna. Tomuto požadavku MŽP vyhovělo, což v důsledku znamenalo vydání konečného rozhodnutí o několik týdnů později, tedy v povolební době.

Do 15 dnů od doručení rozhodnutí mohou obce podat na MŽP odvolání. Pokud o odvolání nerozhodne přímo příslušný odbor ministerstva, pak se jím bude zabývat rozkladová komise jako poradní orgán ministra. Konečné rozhodnutí o rozkladu vydá ministr životního prostředí. Podle zákona o obcích mají ještě současní starostové veškeré původní pravomoci do zvolení nových zastupitelstev, a mohou se tak v řádné lhůtě odvolat. Pokud obce nemají sestavená zastupitelstva a nové starosty, i zde je možnost, jak vzniklou situaci efektivně vyřešit. Obce mohou podat tzv. blanketní odvolání a požádat MŽP o prodloužení lhůty k jeho doplnění. MŽP je připraveno takovému požadavku vyhovět, bude-li blanketní odvolání podáno ve lhůtě stanovené k odvolání a bude-li požadovaná lhůta na doplnění řádně odůvodněna.

 

Dokument ke stažení:

Přehled průzkumných území a výše ročních finančních příspěvků

 

Čtěte také:

MŽP povolilo průzkum hlubinného úložiště na Kraví hoře (21.10.2014)


 

Zdroj: MŽP

23.10.2014 17:57

Summit EU: ČR podpoří snížení emisí, nechce ale zdražit energii

Česká republika podpoří snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent, které chce Evropská unie dosáhnout do roku 2030 oproti hodnotám z roku 1990. Na závazek týkající se zvýšení poměru elektřiny vyráběné z obnovitelných zdrojů však hodlá Česko přistoupit pouze tehdy, pokud jej neomezí v rozhodování o vlastním energetickém mixu či nepovede k přílišnému nárůstu cen energií. Českým novinářům to dnes řekl premiér Bohuslav Sobotka před začátkem bruselského summitu EU.

"Chceme si udržet naše vlastní národní tempo z hlediska zvyšování podílu obnovitelných zdrojů tak, aby se to negativně neprojevilo v cenách elektrické energie," řekl na úvod summitu Sobotka, podle nějž má Česko negativní zkušenost kvůli takzvanému solárnímu boomu z minulých let.

 

VÝSLEDKY SUMMITU - ZDE

 

Nové závazky, které hovoří až o 27 procentech energie z obnovitelných zdrojů, po nichž volá zejména Německo, by podle Sobotky neměly ohrozit konkurenceschopnost českého průmyslu.

Otevřenou zůstává kromě konkrétních čísel a závazků zejména otázka podoby možných kompenzací, které mají nebezpečí ztráty konkurenceschopnosti redukovat. Na nich hlasitě trvá zejména Polsko, které například 90 procent své elektřiny stále vyrábí z uhlí.

Summit bude v této souvislosti řešit rovněž otázky emisních povolenek, jejichž rozdělování je dlouhodobě tématem evropských diskusí. Půjde zvláště o dva fondy, které mají prostřednictvím povolenek umožnit podporu modernizace energetického sektoru méně rozvinutých zemí Evropy. "ČR je připravena podpořit navýšení podílu pro méně vyspělé země v rámci Evropy, pravděpodobně by to pro nás bylo výhodné," řekl na adresu povolenkových fondů Sobotka.

 

Klimaticko-energetický balíček je hlavním tématem jednání dvoudenního summitu

 

Čtěte také:

ČRo: Česko chce na summitu získat miliardy eur na modernizaci své energetiky (23.10.2014)

ČTK: Summit EU začal hledat shodu na klimatickém balíčku, více ZDE (23.10.2014)

 

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE