Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

06.05.2014 14:03

Návrhy změn prováděcích vyhlášek k zákona o ochraně ovzduší

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí (MŽP) předložilo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2012/33/EU jsou upraveny definice pojmů těžký topný olej a plynový olej. Nad rámec transpozice směrnice je upraven specifický emisní limit pro cementářské pece tepelně zpracovávající odpad společně s palivem. Dále MŽP předložilo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 312/2012 Sb., o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší. Návrh změny vyhlášky upravuje zpřísnění procentním podílem vyjádřených mezních hodnot obsahu síry v lodních palivech, mění termíny pro jejich dosažení a stanoví metody snižování emisí, při jejichž aplikaci nemusí být mezní hodnoty obsahu síry v palivu splněny.


Odkazy:
 
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, více ZDE
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 312/2012 Sb., o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší, více ZDE

 

 

06.05.2014 10:46

Poslanci na mimořádné schůzi projednají urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

JIŽ ZÍTRA OD 14HODIN Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR již zítra odpoledne projedná na mimořádné schůzi Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Novela zvyšuje maximální výkupní cenu u pozemků potřebných pro dopravní stavby, a měla by tak odblokovat jednání s vlastníky nemovitostí. Majitelé zemědělské půdy budou moci při rychlém jednání získat až osminásobek ceny stanovené znalcem,  ve výjimečných odůvodněných případech pak až šestnáctinásobek. Praxe ukázala, že dosavadní bonus ve výši 100% je nízký a vlastníky pozemků dostatečně nemotivuje k prodeji půdy. Nabytí účinnosti se navrhuje ve standardní patnáctidenní lhůtě. Navrhované řešení se přijímá na omezenou dobu, a to do doby přijetí komplexního řešení majetkové přípravy a schvalování dopravních staveb v podobě speciálního zákona o dopravních liniových stavbách. Schůze je naplánována na 14 hodinu.

 

Text nárhu zákona:

Čl. I


V § 3b odst. 1 zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění zákona č. 405/2012 Sb., písmena a) a b) znějí:

„a) ceny stanovené znaleckým posudkem vynásobené koeficientem 16 v případě pozemku s výjimkou stavebního pozemku7),
b) ceny stanovené znaleckým posudkem vynásobené koeficientem 1,15 v případě stavebního pozemku7) nebo stavby.“.

 

S ohledem na zhodnocení provedené v obecné části důvodové zprávy se navrhuje v § 3b odst. 1 zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění zákona č. 405/2012 Sb. změna textace písmen a) a b) tak, že (1) dojde k formální úpravě matematického vyjádření určení výše bonusu z navyšování o určitou částkou % na násobky znalecky stanovené ceny určeným koeficientem a (2) dojde k navýšení maximálního bonusu u zemědělské a lesní půdy z dvojnásobku odhadní ceny (koeficient 2) na navýšení odhadní ceny až o patnáctinásobek (koeficient 16). U stavebních pozemků a staveb nedochází ke změně výše bonusu, zůstává zachováno možné navýšení znalecky stanovené ceny až o 15 %, což odpovídá násobení této ceny koeficientem 1,15. U jiných než stavebních pozemků se navrhuje – jak je uvedeno výše – navýšení až o patnáctinásobek znalecky stanovené ceny.

 

Čl. II
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení.

 

Nabytí účinnosti se navrhuje ve standardní patnáctidenní lhůtě. Navrhované řešení se přijímá na omezenou dobu, a to do doby přijetí komplexního řešení majetkové přípravy a schvalování dopravních staveb v podobě speciálního zákona o dopravních liniových stavbách.

 

 

Dokumenty ke stažení:

Návrh zákona včetně důvodové zprávy

Návrh zákona včetně důvodové zprávy - příloha

Platné znění s vyznačením změn

 

 


Foto: wikimedia.org (Autor: BishkekRocks)

 

06.05.2014 09:13

TAČR: Nová výzva v programu EPSILON, DELTA bude vyhlášena v červnu

Technologická agentura České republiky vyhlásila dne 5. května 2014 první veřejnou soutěž ve výzkumu a experimentálním vývoji pro Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON. Cílem programu EPSILON je podpora projektů, jejichž výsledky mají vysoký potenciál pro rychlé uplatnění v nových produktech, výrobních postupech a službách. Pro účely dosažení cíle je program rozčleněn do 3 podprogramů: Podprogram 1 - Znalostní ekonomika, Podprogram 2 - Energetika a materiály a Podprogram 3 - Životní prostředí. Dále agentura informuje, že program DELTA dube vyhlášen začátkem června.

 

EPSILON

Technologická agentura České republiky vyhlásila dne 5. května 2014 první veřejnou soutěž ve výzkumu a experimentálním vývoji pro Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON. Předmětem veřejné soutěže je výběr návrhů projektů aplikovaného výzkumu nebo experimentálního vývoje podporovaných z veřejných prostředků Technologické agentury České republiky (dále jen poskytovatel) za účelem naplňování cílů programu EPSILON. Soutěžní lhůta začíná dnem 6. 5. 2014 a končí dnem 30. 6. 2014. Podrobné informace nezbytné pro zpracování a podání návrhu projektu, včetně informací o způsobu a kritériích hodnocení jsou obsaženy v Zadávací dokumentaci a souvisejících dokumentech.

Cílem programu EPSILON je podpora projektů, jejichž výsledky mají vysoký potenciál pro rychlé uplatnění v nových produktech, výrobních postupech a službách. Nástrojem pro dosažení uvedeného cíle je naplňování Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (Priority) prostřednictvím podpory projektů, v rámci kterých budou realizovány výzkumné cíle oblastí a podoblastí daných priorit. Program je tedy založen na plnění cílů Priorit nikoliv oborově. Cíl programu směřuje k podpoře zejména průmyslových aplikací při využití nových technologií a nových materiálů v energetice, životním prostředí a dopravě. Pro účely dosažení cíle je program rozčleněn do 3 podprogramů: Podprogram 1 - Znalostní ekonomika, Podprogram 2 - Energetika a materiály a Podprogram 3 - Životní prostředí

 

Další infromace najdete na stránkách TAČR - ZDE

DELTA bude vyhlášena dne 9. června 2014.

Technologická agentura ČR dále informuje, že 1. veřejná soutěž Programu spolupráce v aplikovaném výzkumu a experimentálním vývoji prostřednictvím společných projektů technologických a inovačních agentur DELTA bude vyhlášena dne 9. června 2014.

TA ČR považuje za účelné před vyhlášením veřejné soutěže programu DELTA seznámit uchazeče s předpoklady, jejichž splnění je nezbytné pro úspěšné předložení návrhu projektu do veřejné soutěže. Uchazeči se tak mohou v předstihu seznámit se specifickými požadavky tohoto programu a včas zahájit přípravné aktivity. Tento dokument však slouží pouze jako předběžný informativní materiál o některých specifických podmínkách programu. Dalším zveřejněným materiálem je dokument „Letter of Intent“, který vyplní při podání návrhu projektu zahraniční partner. V něm tento zahraniční partner potvrdí závazek účastnit se řešení projektu a podá základní informace o části projektu, kterou bude řešit.

Dokumenty ke stažení:

 

 

Zdroj: TAČR

 

05.05.2014 20:30

Plán odpadového hospodářství, OPŽP 2014-2020 a nitrátová směrnice

PŘIPOMÍNKOVÁ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí předkládá do meziresortního připomínkového řízení návrh nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015 – 2024. Plán stanovuje konkrétní cíle, zásady a opatření pro nakládání s odpady na území České republiky. POH ČR je základní strategický dokument v oblasti odpadového hospodářství a představuje nástroj pro řízení odpadového hospodářství ČR a pro realizaci dlouhodobé strategie odpadového hospodářství. V současné době je platný Plán odpadového hospodářství České republiky z roku 2003 vyhlášený nařízením vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky. Nařízením vlády č. 181/2013 Sb. pak byla prodloužena platnost stávajícího Plánu odpadového hospodářství ČR do konce roku 2014. Poprvé je součástí dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Ministerstvo tím jasně naznačuje cestu upřednostňovaných způsobů nakládání s odpady podle celoevropské odpadové hierarchie. Více ZDE.

 

Další připomínková řízení:

Operační program Životní prostředí (2014-2020), více ZDE

Směrnice Rady o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (nitrátová směrnice), více ZDE

 

05.05.2014 14:41

SOVAK: Nový systém regulace cen vody zvýší byrokracii pro obce i občany

Návrh Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), který předpokládá přesun kompetencí týkajících se regulace na Energetický regulační úřad (ERÚ), zvýší podle Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) administrativní zátěž pro vodohospodářské podniky, města, obce a zejména konečné zákazníky.

Uvedený návrh předkládá MPO na jednání Vlády ČR jakožto návrh zásadní změny regulace oboru vodovodů a kanalizací s deklarovaným cílem umožnit financování z nového Operačního programu životní prostředí (OPŽP) do vodohospodářského oboru. Návrh doporučuje jako řešení v první řadě variantu přesunu části kompetencí stávajících regulačních orgánů, kam patří zejména Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo financí, ale také např. Ministerstvo životního prostředí pod ERÚ.
„Upozorňujeme, že předkladatel zaměnil chronologii kroků a navrhuje, kdo bude obor regulovat, aniž by bylo před tím rozhodnuto, jakých kvantitativních a kvalitativních cílů se má změnou regulace dosáhnout. Bez důkladné analýzy cílů a přínosů těchto cílů pro konečné spotřebitele, ale i města a obce jako majoritní vlastníky vodohospodářského majetku, je tak naprosto nesmyslná a jedná se o zjevné obcházení postupu určeného jak Legislativními pravidly vlády, tak i Obecnými zásadami RIA,“ komentuje úmysl předseda představenstva SOVAK ČR František Barák.

Druhým problémem je podle SOVAK ČR snaha nahradit nevyhovující Přílohu č. 7 stávajícího OPŽP jinou regulací, a to napříč celým oborem.
Přitom ve vyhodnocení zkušenosti s implementací Podmínek přijatelnosti a Přílohy č. 7 PD OPŽP (str. 6) materiál přiznává, že těmito dokumenty založená regulace přináší obtíže, je pro regulované subjekty velmi náročná a řada z nich jí není schopná dostát. Přesto materiál navrhuje zavést takovou regulaci plošně. Problém regulace podle OPŽP je právě to, že nevycházela z dostatečné analýzy vodohospodářského trhu a jeho možných defektů, ale vyvinula se z „pragmatického“ ustupování Evropské komisi při formulaci OPŽP ve stávajícím programovém období. Je proto logické vyhnout se opakování této chyby v daleko širším měřítku na úrovni národního zákonodárství.

SOVAK ČR nabízí v přípravě materiálu odbornou pomoc a je zarážející, že zpracovatel materiálu SOVAK ČR v procesu přípravy ponechal zcela stranou.


Čtěte také:

Vodohospodáři odmítají regulaci. Bojí se byrokracie a zvyšování cen vody (6.5.2014, E15)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vodohospodari-odmitaji-regulaci-boji-se-byrokracie-a-zvysovani-cen-vody-1082476#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Stanovisko SOVAKU ČR k materiálu "Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství"

Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství

 

Sdružení SOVAK ČR je dobrovolným, neziskovým zájmovým sdružením v oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu a sdružuje subjekty, jejichž hlavním předmětem činnosti je zajišťování zásobování vodou nebo odvádění a čištění či jiné zneškodňování odpadních vod, a to jak z hlediska provozování a spravování, tak z hlediska vlastnictví, rozvoje a výstavby. V současné době má SOVAK ČR 113 řádných členů a 139 členů mimořádných. Členové SOVAK ČR zásobují kvalitní pitnou vodou přes 9 milionů obyvatel a odvádějí a čistí odpadní vody 8 milionů obyvatel v České republice.

 

 

Zdroj: Vodárenství.cz

05.05.2014 13:34

ČT24: O licenci pro solární elektrárnu nerozhodne soud, ale ERÚ

Jestli solární elektrárna na Ústecku získala licenci oprávněně, či nikoliv, nerozhodne soud, ale Energetický regulační úřad, který jí povolení vydal. Dnes o tom rozhodl Krajský soud v Brně. Ten projednával první ze série žalob proti Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ). Instituci žaluje Nejvyšší státní zastupitelství (NSZ), podle kterého úřad chyboval při udělování licencí některým fotovoltaickým elektrárnám. V prosinci 2010 totiž některé z nich narychlo získávaly licence těsně předtím, než solární elektřině klesla státní podpora. Soudce dnes mimo kameru České televizi potvrdil, že není jisté, zda shodné rozhodnutí padne u všech z dalších 21 žalob, které NSZ na úřad podal. Ty bude krajský soud teprve řešit. Další informace  areportáž ZDE.

 

 

Zdroj: ČT24

05.05.2014 10:52

ČSÚ potvrzuje klesající trend spotřeby vody

Klesající trend spotřeby vody nadále pokračoval i v roce 2013. Stejně tak pokleslo i specifické množství vody fakturované celkem a vody fakturované domácnostem. Celorepublikově pokles představuje u vody fakturované 2,5 l/os/den, u vody fakturované domácnostem 0,7 l/os/den. Cena pitné vody stoupla z 32,7 Kč/m3 na 33,70 Kč/m3. Cena stočného představuje po zpřesnění metodiky výpočtu 29,20 Kč/m3. Údaje dnes zveřejnil Český statistický úřad.



Vodovody

  • Podíl obyvatel zásobovaných vodou z vodovodu vzrostl na 93,8 %, což představuje nárůst o 31,3 tisíc napojených obyvatel.
  • Délka vodovodní sítě vykazuje nárůst o 566 km, tj. o 0,8 %, počet osazených vodoměrů vzrostl o 0,9 %, tj. o 17 062 kusů, počet vodovodních přípojek vzrostl o 1,2 %, tj. o  23 039 kusů.
  • Výroba vody určené k realizaci poklesla o 22,8 mil. m3, tj. o 3,7 %. Pokleslo i množství vody fakturované celkem o 1,9 %. Z toho domácnosti odebraly o 0,7 % a ostatní odběratelé o 4% méně. Podíl ztrát z vody vyrobené určené k realizaci poklesl z 19,3 % na 17,9 %.

 

Kanalizace

  • Podíl obyvatel bydlících v domech napojených na kanalizaci ve sledovaném roce vzrost o 0,3% na 82,8 %. Celkový počet obyvatel v domech napojených na kanalizaci je  8 705 tisíc, z toho je 95 % napojeno na čistírnu odpadních vod, což představuje meziroční nárůst zhrubo 35 tisíc napojených obyvatel (index 100,4)
  • Cena stočného dosáhla v roce 2014 15,1 mld. Kč, tj. meziroční nárůst o 7,8 %.
  • Sjednocením metodiky vykazování zpoplatněných srážkových vod mohlo v některých krajích dojít k poklesu objemu průmyslových a ostatních vod (tab. 1.2.2), který ve většině případů není způsoben faktickým poklesem, ale upřesněním vykazování již zmiňovaných zpoplatněných srážkových vod. V důsledku toho pokleslo množství vod vypouštěných do kanalizace o 3,8 % (bez zpoplatněných srážkových vod).
  • Celkové množství vody čištěné (včetně vod srážkových) vzrostlo o 9 %. Podíl čištěných vod činil 97,4 %.
  • Počet čistíren odpadních vod vzrostl o 64 zařízení. Množství vyprodukovaných kalů pokleslo o 13,9 tis. t sušiny, tj. o 8,3 %.

 

Další podrobnosti, tabulky a grafy najdete - ZDE


 

 

05.05.2014 09:59

V novém věstníku MŽP najdete přehled environmentálních právních předpisů

NOVINKA! Ministerstvo životního prostředí vydalo nový Věstník č.3. Ve věstníku najdete především ucelený přehled právních předpisů MŽP v oblasti životního prostředí, který je rozdělen dle jednotlivých složek. Dále ve Věstníku najdete i Sdělení odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence MŽP o zveřejnění doplnění Seznamu odborně způsobilých osob dle § 6 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci). Odkaz na starší věstníky najdete v rubrice Právo v levém sloupci. Věstník je možné si stáhnout ZDE.


 

 

05.05.2014 09:04

HN: Tisíce lidí dostanou peníze na nový kotel, detaily nového dotačního programu se teprve rodí.

Prodávat v Česku plynové, peletkové nebo elektrické kotle pro domácnosti bude od příštího roku dobrý byznys. Na nákup moderního přístroje budou moct lidé získat dotaci z fondů EU, což dosud nešlo. Na výměnu kotlů poputuje významná část z dvanáctimiliardového balíku, který Státní fond životního prostředí rozdělí do roku 2020 na zlepšení kvality ovzduší. "Na venkově je vinou čoudících komínů mnohdy horší smogová situace než ve městech," vysvětluje nový ředitel fondu Petr Valdman. Peníze na nový kotel by podle něj měli lidé dostat na území celého Česka. Jde o to, že na výměnu kotle jde příspěvek získat už nyní, jenže to je omezené jak regionálně, tak finančně. Detaily nového dotačního programu se teprve rodí. Více se dočtete v dnešních Hospodářských novinách. Více ZDE a v dnešních Hospodářských novinách.

 

Zdroj: Hospodářské noviny

05.05.2014 08:00

Anketa ČAOH: Pouze pětina hlasujících souhlasí s možným zdražením odpadového hospodářství

Proti umělému zvyšování poplatků v zákoně o odpadech se v anketě Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) vyslovilo celkem 9 293 respondentů. Potřebu zvýšení skládkovacích poplatků podpořilo 3 609 hlasů a téměř srovnatelné množství účastníků (3 511) se nepřiklonilo ke kladné ani záporné odpovědi. Otázka zdražování služeb odpadového hospodářství byla za předchozích vlád horkým tématem, které se několikrát projednávalo v rámci pracovních skupin na MŽP. K otázce možného zvyšování poplatků se podle asiciace vrací i nově vytvořená pracovní skupina na ministerstvu, takže tato problematika je opět aktuální. Více ZDE

 

Zdroj: ČAOH

03.05.2014 19:00

Globální změna jako dnešní téma Hyde Parku Civilizace

NÁŠ TIP Globální změna, pojem, který popisuje o mnoho víc než „jen“ globální změnu klimatu nebo ještě úžeji globální oteplování. Globální změna je široké spektrum biofyzikálních a socioekonomických změn, které mění fungování Země jako systému v planetárním měřítku. Například proměny klimatu, produktivity krajiny a oceánů, chemie ovzduší, ekosystémy. Jak vědci zkoumají globální změnu? A co všechno už zjistili? V sobotu na vaše otázky odpoví ředitel Centra výzkumu globální změny AV ČR profesor Michal V. Marek. Sledujte online/záznam - ZDE.

 

Čtěte také:

Brno otevře špičkové výzkumné centrum pro výzkum globální změny (28.4.2014)

 

Zdroj: ČT24

02.05.2014 08:12

Věcný záměr zákona o veřejných zakázkách

Podklady ke stažení! Ministerstvo pro místní rozvoj předložilo do připomínkového řízení návrh věcného záměru zákona o veřejných zakázkách. V souvislosti s přijetím tří evropských směrnic regulujících oblast veřejného zadávání (Směrnice o zadávání veřejných zakázek 2014/24/EU, Směrnice o zadávání veřejných zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb 2014/25/EU a Směrnice o udělování koncesí 2014/23/EU) bude nezbytné jejich obsah během následujících dvou let transponovat do vnitrostátního právního řádu. Termín připomínek je stanoven na 23. května 2015. Více ZDE.

30.04.2014 13:48

MPO vyhlašuje rozšířený Program Inostart pro podporu inovací

INOSTAR již od 2.5. Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje rozšířený Program Inostart s příjmem žádostí od 2. května 2014. V Programu Inostart se jedná o podporu malých a středních podnikatelů, kteří jsou na počátku svého podnikání a chtějí zrealizovat inovativní projekty. Banky těmto podnikatelům nechtějí poskytovat úvěr, neboť je často považují za rizikové klienty. Program je financován z Programu švýcarsko-české spolupráce, ze kterého je vyčleněn grant ve výši 10 mil. CHF (cca 210 mil. Kč) k podpoře malých a středních podniků.

Program byl vyhlášen v září 2012 jako pilotní program v Moravskoslezském a Olomouckém kraji a nyní je jeho působnost rozšířena na celé území ČR. Při této příležitosti dochází i k dalším změnám v programu, konkrétně se jedná zejména o možnost využít poradenské služby ještě před uzavřením úvěrové smlouvy (při přípravě projektu) a dále rozšíření i na společnosti střední velikosti (doposud byl otevřen jen pro malé podnikatele). Program potrvá do konce roku 2016.

Hlavním cílem Programu Inostart je umožnit začínajícím malým a středním podnikatelům získat úvěr k realizaci inovativních projektů.

„V Programu Inostart se jedná o podporu malých a středních podnikatelů, kteří jsou na počátku svého podnikání a chtějí zrealizovat inovativní projekty. Banky těmto podnikatelům nechtějí poskytovat úvěr, neboť je často považují za rizikové klienty. Poskytnutí záruky z veřejných zdrojů však nastartuje ochotu banky poskytnout úvěr. Je nutné si uvědomit, že právě malí a střední podnikatelé jsou klíčovými zaměstnavateli a programy, jako je Inostart, které jim pomohou v začátcích podnikání, mohou sehrát důležitou roli v boji s vysokou nezaměstnaností," vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Pro podporu podnikatelů je využita kombinace veřejných a soukromých zdrojů. Z prostředků Programu švýcarsko-české spolupráce podnikatelé získají podporu formou záruky za úvěr (poskytuje Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s.), další podporu získají formou poradenství (poskytuje GRANTIKA České spořitelny, a.s.), úvěry podnikatelům poskytuje Česká spořitelna, a.s., z vlastních prostředků.

A jak to tedy vypadá v praxi? Začínající podnikatel (do 3 let) předloží České spořitelně žádost o úvěr, jejíž přílohou bude podnikatelský záměr projektu včetně požadavků na poradenství a žádost o poskytnutí záruky k úvěru. Úvěr v rozmezí 0,5–15 mil. Kč bude zajištěn bankovní zárukou Českomoravské záruční a rozvojové banky až do výše 60 % nesplacené jistiny každého úvěru, případné další zajištění si dohodne podnikatel s Českou spořitelnou. Finanční prostředky lze využít na nákup dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a pořízení zásob a drobného hmotného a nehmotného majetku. Dotace na poradenství bude poskytnuta až do výše 10 % objemu příslušného úvěru, maximálně 150 000,- Kč. Minimální splatnost úvěru činí pět let, existuje také možnost odkladu splácení 3 roky.

Žádosti o úvěry z Programu Inostart je možné podávat od 2. května 2014. Veškeré potřebné údaje naleznou podnikatelé na www.cmzrb.czwww.csas.cz/inostart.

 

Zdroj: MPO

30.04.2014 13:15

EU oficiálně zahrnula LED technologii „E-LIGHT“ mezi tzv. ekoinovace pro automobily

EKOINOVACE Začátkem března 2014 schválila Evropská komise oficiální zařazení technologie E‐Light, vyvinuté společností MM Automotive Lighting, mezi tzv. ekoinovace. Modul tlumeného světla s diodami LED zaručí potvrzené energetické úspory a umožní výrobcům aut připsat si k dobru 1 g CO2 na 1 km u každého vozidla, u něhož bude tento modul zabudován do světlometů. Platné předpisy v EU se totiž snaží dosahovat postupného snižování emisí CO2 s tím, že počáteční limit do roku 2015 je 130 g CO2 na 1 km s postupným snižováním na 95 g CO2 na 1 km v roce 2020, přičemž za každý gram, o který bude tento limit překročen, se budou platit pokuty. Více ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE