Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

04.03.2014 13:31

Vychází nové Odpadové fórum. Hlavním tématem jsou stavební odpady.

Březnové číslo je opravdu šťavnaté! Hlavním tématem jsou stavební odpady, které však nejsou tématem jediným. Rozhovor poskytl pan Tomas Turecki, se kterým jsme mluvili na aktuální téma Horizont 2020. V rubrice Ohlédnutí jsme se zaměřili na největší chemickou katastrofu v dějinách, která se odehrála v indickém Bhópálu a dodnes není nebezpečí zažehnáno. V čím dál tím oblíbenější Polemice se ptáme, zda jsou pracovní skupiny na MŽP opravdu vyvážené a také tu najdete obnovené zprávy ze světa, které budou opět pravidelnou rubrikou. Přejeme příjemné čtení.

Na adrese dupress@seznam.cz objednávejte roční předplatné i jednotlivá čísla. Ediční plán na celý rok 2013 najdete ZDE.

 

 

 

Časopis ODPADOVÉ FÓRUM je odborný měsíčník zabývající se všemi aspekty, které souvisejí s odpadovým hospodářstvím.


 

 

04.03.2014 12:44

ČRo: Vitásková se obává o nezávislost ERÚ, poslanec Urban chce rozšířit jeho vedení

Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková se obává destabilizace energetického trhu v České republice. K tomu by podle ní mohlo dojít, pokud uspěje poslanec ČSSD Milan Urban se svým návrhem, aby úřad v budoucnu vedla pětičlenná rada. „Jde už o několikátý pokus omezit samostatnost, nezávislost a pravomoci Energetického regulačního úřadu,“ tlumočí postoj Aleny Vitáskové mluvčí ERU Jiří Chvojka a dodává, co konkrétně předsedkyni úřadu na návrhu poslance ČSSD Milana Urbana vadí. 

 

ČRo: Podle Aleny Vitáskové chtějí přes návrh poslance Urbana zájmové skupiny ovládnout ERÚ, aby nemohlo dojít k dalšímu snížení cen energií. Impuls k jejímu sesazení je podle Vitáskové dán také plánem úřadu převzít i vodárenský sektor. Předsedkyně ERÚ také tvrdí, že ji Milan Urban vydíral. Více ZDE.

 

„Novela zakládá zejména vznik nějaké rady ERÚ, která by měla být složena ze zástupců jednotlivých energetických odvětví, tedy lidí, kteří mají přímo zájem na tom, aby se zvyšovaly ceny energií a jednotlivých energetických společností. Proto je to pro nás nepřijatelné.“ Více na: https://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/vitaskova-vini-poslance-urbana-z-ohrozeni-eru-pry-sleduje-osobni-zajmy-1066338#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více ZDE

 

Otevřený dopis předsedkyně ERÚ A. Vitáskové předsedovi vlády ČR B. Sobotkovi


Vážený pane předsedo vlády,
obracím se na Vás jako na premiéra i předsedu České strany sociálně demokratické formou otevřeného dopisu, abych jasně a veřejně deklarovala svůj zásadní nesouhlas s opakovanou snahou mého odstranění z funkce, a to před uplynutím řádného funkčního období (když se to nedaří jiným způsobem, je třeba změnit zákon), dále pokusem ovládnout Energetický regulační úřad (ERÚ) a destabilizovat energetický trh v České republice, tentokrát dokonce za cenu porušení evropských směrnic, s nedefinovaným dopadem na energetický trh. Aktuální pokus o převzetí regulace energetiky nekontrolovatelnými skupinami (pravděpodobně nejen energetickým lobby) připravil svým pozměňovacím návrhem k novele zákona č. 45812000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) poslanec ČSSD a předseda podvýboru pro energetiku Milan Urban.

Vzhledem k programovému prohlášení Vaší vlády, kde se mimo jiné uvádí, že "vláda bude prosazovat ekonomický program pro Českou republiku, který je založen na podpoře podnikání, fungující a transparentní státní správě" a bude "usilovat o environmentální udržitelnost energetiky a udržení vysoké bezpečnosti dodávek energie při zachování přiměřených cen", považuji aktivity pana poslance Milana Urbana za jeho soukromou iniciativu, která není v souladu s cíli koaliční vlády.

Pan poslanec Milan Urban předložil pozměňovací návrh na rozsáhlou změnu organizace ERÚ a způsobu vydávání cenových rozhodnutí na poslední chvíli a v rozporu s doporučením předsedy Hospodářského výboru a zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu. Jeho návrh změn je v rovině právní v rozporu s právním řádem České republiky a evropskou legislativou, zejména tzv. třetím legislativním balíčkem, v rovině věcné směřuje k zásadnímu ohrožení funkčnosti a nezávislosti ERÚ jako regulačního úřadu. Za dva nejvážnější pokusy paralyzovat ERÚ vidíme snahu o vytvoření tzv. rotujícího předsednictví, které je v přímém rozporu se směrnicí 2009/72/ES, a dále snahu fakticky znemožnit cenovou regulaci z důvodu možnosti protahování řízení v otázce cenových rozhodnutí. Pan poslanec Milan Urban tak chce do původní tzv. malé novely energetického zákona, která měla pouze vyjasnit způsob vybírání poplatků na podporu obnovitelných zdrojů, vložit klíčové změny s dopadem na celý energetický trh, a to bez jakékoliv odborné diskuse a se snahou obejít standardní meziresortní připomínkové řízení.

Za takovou překotnou snahou je třeba hledat nějaký motiv. ERÚ pod mým vedením historicky poprvé významně snížil ceny pro konečné spotřebitele za regulované složky elektřiny i plynu, zastavil nekontrolovatelný růst poplatků za obnovitelné zdroje, pojmenoval příčiny a systémové chyby při udělování licencí obnovitelným zdrojů, zejména solárním elektrárnám. Rovněž jsem zahájila řadu kroků vedoucích k posílení ochrany práv spotřebitelů, zřídila jsem funkci energetického ombudsmana, aktivně pracuji na tom,  aby na spotřebitele v České republice nedopadla tíže energetické chudoby, která podle posledních údajů Eurostatu ohrožuje až 20 procent českých domácností. Poprvé v historii jsem také významně posílila naší úlohu v mezinárodních strukturách v rámci Evropské unie, například vytvořením pracovní skupiny regulátorů zemí V4. Všechna tato opatření znamenají snížení prostoru pro nepřiměřený zisk regulovaných subjektů a z toho důvodu mohou být velkými energetickými hráči a zájmovými skupinami vnímána negativně.

Nelze se ubránit dojmu, že pozměňovací návrhy pana poslance Milana Urbana jsou ve skutečnosti snahou "nějaké skupiny" destabilizovat Energetický regulační úřad a zbavit jej nezávislosti v okamžiku, kdy se dokončuje přijetí pravidel jednotného evropského energetického trhu REMIT, že jde o narušení procesu přijetí pravidel IV. regulačního období v plynárenství, nového tarifuího modelu v elektroenergetice a dalších kroků, které mají za cíl snížení cen energií pro konečné spotřebitele.

V této souvislosti je nutné definovat osobní zájem poslance Milana Urbana v oblasti biometanu jako nového zdroje OZE podporovaného z veřejných prostředků, což se mu přes jeho velké úsilí nepodařilo prosadit. S tímto "zájmem" může souviset i připravovaná regulace vodního hospodářství nezávislým regulátorem, ke které jsme připravili v uplynulých týdnech možný harmonogram postupu a náš zájem se tohoto úkolu ujmout.

Je tedy na místě se ptát, zda pan poslanec Milan Urban připravil tuto změnu jako reakci na již dosažené snížení cen a plán ve snižování cen pokračovat? Jeto reakce na snahu o spravedlivé nastavení nových pravidel regulace v plynárenství i elektroenergetice? Reakce na přípravu nových tarifních modelů, jejichž zavedení má opět za cíl snížení cen? Je to odplata za to, že jsem poukázala na systémová selhání státu v oblasti podpory obnovitelných zdrojů a snažila se napravit situaci tak, aby neměla retro aktivní dopad? Je to odplata za to, že jsem nepodpořila jeho návrh na nepřiměřenou podporu biometanu? V souvislosti s biometanem jsem poslancem Milanem Urbanem jako předsedkyně nezávislého regulačního orgánu vydírána. V kontextu celkového dění se domnívám, že za snahou pana poslance Milana Urbana není snaha o lepší funkčnost energetického trhu a rovných podmínek pro všechny jeho účastníky. Je to pouze další pokus jak mě dostat z pozice předsedkyně Energetického regulačního úřadu. Nevychází celá dlouhá řada pokusů, tak změníme zákon. To nemůže být logická úvaha politika - poslance, ale vazala zájmových skupin. Výstižně je tato problematika popsána ve výroční zprávě BIS za rok 2012 pod bodem Organizovaný zločin - a to v oblasti mimo jiné prolobbovaných zákonů na vysoké úrovni, kdy dopady do společnosti mají nedozírné negativní následky, zatímco příslušným zájmovým skupinám přináší dlouhodobě garantované vysoké zisky. Vážený pane předsedo vlády, žádám Vás, abyste se o tento alarmující pokus poslance Vaší strany o oslabení regulace energetiky osobně zajímal a abyste se zasadilo řádné projednání a odborné posouzení dopadů jeho návrhů. Jsem kdykoliv připravena osobně vysvětlit, jak negativní dopady navrhovaných změn ovlivní kontrolu státu nad energetickými odvětvími.

S úctou

 

Čtěte také:

Vitásková tvrdí, že vedení ERÚ chtějí převzít zájmové skupiny. Urban to popírá (ČRo, 4.3.2014)

Argumenty poslance ČSSD Milana Urbana a mluvčího ERÚ Jiřího Chvojky zazněly na Radiožurnálu (Audio, ČRo 4.3.2014)

Hospodářský výbor přerušil jednání o novele upravující poplatky za OZE


 

Dokumenty ke stažení:

Otevřený dopis předsedkyně ERÚ A. Vitáskové předsedovi vlády ČR B. Sobotkovi
Vyjádření ERÚ k pozměňovacímu návrhu novely energ. zákona posl. Urbana předloženého HV PSP ČR, který se týká Rady ERÚ
Pozměňovací návrh k novelle zák. č. 458/200 Sb., energetický zákon, v platném znění
ALTERNATIVA - Pozměňovací návrh k novele zák. č. 458/2000 Sb., energetický zákon, v platném znění

04.03.2014 08:21

E15: Evropané podporují boj se změnami klimatu, tvrdí pochybný průzkum. Česko je pro snížení emisí o 40 procent, pokud se připojí země mimo EU

Evropská komise dostala před nadcházející Evropskou radou, kde se budou projednávat klimatické a energetické cíle Evropské unie do roku 2030 další podpůrnou munici. V průzkumu veřejného mínění Eurobarometr se čtyři s pěti Evropanů vyjádřili, že boj proti klimatickým změnám a účinnější využívání energií mohou podpořit ekonomiku a zaměstnanost. Průzkum rovněž ukázal, že sedm občanů z deseti souhlasí s tím, že ekonomicky výhodné by mohlo být snížení dovozu fosilních paliv do EU. Komise si výsledek práce sociologů pochvaluje. Průzkumu se v členských státech EU zúčastnilo necelých 28 tisíc obyvatel. To je vzorek, který odpovídá 0,007 procenta unijní populace. Českých deset milionů obyvatel reprezentovala tisícovka respondentů. Více ZDE

Více na: https://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/evropane-podporuji-boj-se-zmenami-klimatu-tvrdi-pochybny-pruzkum-1066117#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/evropane-podporuji-boj-se-zmenami-klimatu-tvrdi-pochybny-pruzkum-1066117#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Většina Evropanů podporuje opatření na ochranu klimatu - průzkum ZDE

 

Česko je pro snížení emisí o 40 procent, pokud se připojí země mimo EUVíce na: https://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/cesko-je-pro-snizeni-emisi-o-40-procent-pokud-se-pripoji-zeme-mimo-eu-1066139#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Cíl snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 40 procent proti úrovním z roku 1990, jak navrhuje Evropská komise, je pro Prahu přijatelný za předpokladu, že se k němu na klimatické konferenci příští rok připojí i země mimo Evropskou unii. Uvedl to ministr životního prostředí Richard Brabec s tím, že v opačném případě bude Česko prosazovat snížení jen o 35 procent. Více ZDE

Více na: https://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/cesko-je-pro-snizeni-emisi-o-40-procent-pokud-se-pripoji-zeme-mimo-eu-1066139#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Zdroj: E15.cz

 

ZVíce na: https://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/evropane-podporuji-boj-se-zmenami-klimatu-tvrdi-pochybny-pruzkum-1066117#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.03.2014 07:48

iDNES: Rozšíření letiště Vodochody prověří ministr.

Projektem rozšíření letiště ve Vodochodech se na popud starostů a Středočeského kraje začal zabývat ministr životního prostřední Richard Brabec. Ministerstvo místní pobouřilo vydáním kladného stanoviska. Brabec slíbil, že pokud zjistí nedostatky, bude požadovat změnu. Kladné stanovisko k projektu vydalo ministerstvo loni v říjnu. Obyvatelé okolních obcí, kteří mají obavy z hluku a nárůstu dopravy, věří, že Brabec ještě rozhodnutí zvrátí. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

03.03.2014 12:43

Češi loni poprvé odevzdali k recyklaci přes 1 000 tun použitých baterií!

Češi loni poprvé odevzdali k recyklaci přes 1 000 tun použitých baterií! Stále je to ale jen necelá třetina celkového prodaného množství. Podle aktuálních údajů neziskové společnosti ECOBAT se v roce 2013 poprvé podařilo v České republice zpětně odebrat 32 procent použitých baterií a akumulátorů uvedených na trh, neboli rekordních 1 031 tun. Meziročně je to nárůst o 12 procent. Podle údajů za loňský rok odevzdala 40 procent celkového množství vysloužilých baterií v ČR veřejnost, 60 procent odevzdaly firmy. Čísla se ale velmi liší kraj od kraje. Podle současné směrnice Evropské unie musí ČR zpětně odebrat minimálně 25 procent baterií, které se v průměru za tři roky dostanou na trh. Více ZDE


 

 

01.03.2014 17:40

MŽP urychluje čerpání evropských miliard. Finance však nepůjdou na úkor spaloven.

Ministerstvo životního prostředí chce za 1,5 miliardy korun podpořit projekty na recyklaci komunálního odpadu a kvalitnějšího nakládání s odpady. Příjem žádostí začíná tento měsíc. Úřad se tak snaží čerpat poslední peníze z Operačního programu Životní prostředí, který má dlouhodobě problémy. „Škrtáme projekty, které nemají šanci na úspěch, teď děláme inventuru. Peníze, které se vyvážou, budou přesouvané do nových výzev,“ řekl náměstek ministra Jan Kříž. Kříž. Finance však nepůjdou na úkor spaloven. Ministerstvo by podle Kříže totiž chtělo z evropských peněz přispět alespoň na stavbu spalovny Chotíkov u Plzně za téměř tři miliardy korun. Nové vedení ministerstva chce změnit odpadovou politiku, energetické zpracování odpadů ve spalovnách v novém programu nicméně nechává. „Stále máme disponibilní prostředky na to, abychom to vyhlásili. Ještě věříme, že by třeba Chotíkov uspěl. Úřad chce proto pro Evropskou komisi znovu připravit odůvodnění a dát projektu šanci. S podporou zařízení pro energetické využití odpadů, jejich výstavbou a modernizací počítá i návrh nového operačního programu na dalších šest let. Jestli se však dostanou i do finální verze, rozhodne až nový Plán odpadového hospodářství ČR a nový zákon o odpadech. Více ZDE

 

Čtěte také:

SFŽP vyhlásil tři nové výzvy pro OPŽP v prioritních osách 1, 2, 3, 4 a 6

POZOR! SFŽP zveřejnil plán výzev z OPŽP na rok 2014. MŽP také schválilo kritéria prodlužování registračních listů.

 

Zdroj: E15.cz (ČTK)

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/brabec-urychluje-cerpani-evropskych-miliard-penize-dostanou-i-spalovny-1065498#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

S podporou zařízení pro energetické využití odpadů, jejich výstavbou a modernizací počítá i návrh nového operačního programu na dalších šest let. Jestli se však dostanou i do finální verze, rozhodne až nový Plán odpadového hospodářství ČR a nový zákon o odpadech. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/brabec-urychluje-cerpani-evropskych-miliard-penize-dostanou-i-spalovny-1065498#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/brabec-urychluje-cerpani-evropskych-miliard-penize-dostanou-i-spalovny-1065498#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/brabec-urychluje-cerpani-evropskych-miliard-penize-dostanou-i-spalovny-1065498#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

01.03.2014 06:51

SFŽP vyhlásil tři nové výzvy pro OPŽP v prioritních osách 1, 2, 3, 4 a 6

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo prostřednictvím Státního fondu životního prostředí České republiky (SFŽP) výzvy (LVIII., LIX. a LX. výzva) pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) v prioritních osách 1, 2, 3, 4 a 6. Specifické informace a podmínky pro podání žádosti v rámci těchto výzev jsou uvedeny v textech jednotlivých výzev, věnujte jim proto náležitou pozornost. V případě dotazů doporučujeme se obrátit na Zelenou linku SFŽP.

 

Žádosti o podporu v rámci LVIII. výzvy jsou přijímány od 5. března do 15. dubna 2014 v následujících oblastech podpory:

Oblast podpory 1.3 Omezování rizika povodní

  • 1.3.1. Zlepšení systému povodňové služby a preventivní protipovodňové ochrany

Oblast podpory 2.2 Omezování emisí
Oblast podpory 4.1 - Zkvalitnění nakládaní s odpady

Oblast podpory 4.2 - Odstraňování starých ekologických zátěží
Oblast podpory 6.1 - Implementace a péče o území soustavy Natura 2000
Oblast podpory 6.2 - Podpora biodiverzity
Oblast podpory 6.3 - Obnova krajinných struktur
Oblast podpory 6.4 - Optimalizace vodního režimu krajiny
Oblast podpory 6.5 - Podpora regenerace urbanizované krajiny
Oblast podpory 6.6 - Prevence sesuvů a skalních řícení, monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů včetně zdrojů podzemních vod

 

Dokumenty: LVIII. výzva

 

V sekci Dokumenty ke stažení na webu OPŽP a dále v Elektronickém prostředí pro žadatele BENE-FILL, sekci Dokumenty ke stažení, byly dne 3. 3. 2014 zveřejněny závazné nástroje pro zpracování Finanční analýzy (FA) pro Prioritní osu 4 a 6 Operačního programu Životní prostředí 2007-2013. V případě použití obecných modelů (verze 18.0) je nezbytné vyplnit vstupní údaje v cenové úrovni roku 2013. U modelů Provozní ztráty jsou data zadávána v aktuální cenové úrovni, tj. v cenové úrovni roku 2014.Více ZDE

 

Žádosti o podporu v rámci LIX. výzvy jsou přijímány od 5. března do 30. května 2014 v následujících oblastech podpory:

Oblast podpory 2.1 - Zlepšení kvality ovzduší

  • 2.1.1. Snížení imisní zátěže ze zdrojů v objektech nenapojených na CZT
  • 2.1.2. Snížení příspěvku k imisní zátěži obyvatel omezením emisí z energetických systémů včetně CZT
  • 2.1.3. Snížení imisní zátěže omezením prašnosti z plošných zdrojů

 

Dokumenty: LIX. výzva

 

Žádosti o podporu v rámci LX. výzvy jsou přijímány od 5. března do 30. dubna 2014 v následujících oblastech podpory:

Oblast podpory 3.1 - Výstavba nových zařízení a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání OZE pro výrobu tepla, elektřiny a kombinované výroby tepla a elektřiny

  • 3.1.1. Výstavba a rekonstrukce zdrojů tepla využívajících OZE

Oblast podpory 3.2 - Realizace úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry

  • 3.2.1. Realizace úspor energie

 

Dokumenty: LX. výzva

 

Další informace:

Žádosti o podporu musí být v souladu s Programovým dokumentem OPŽP, Implementačním dokumentem OPŽP a výzvou pro podávání žádostí.

Podmínky pro podávání žádostí jsou uvedeny v aktuálním znění Směrnice MŽP č. 12/2012 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze SFŽP ČR a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP.

Žádost je možné elektronicky odeslat prostřednictvím informačního systému BENE-FILL od 6 hodin prvního dne lhůty stanovené pro příjem žádostí. Žádost je třeba doručit na příslušná krajská pracoviště SFŽP ČR nebo AOPK ČR (v případě žádostí do prioritní osy 6) do 16 hodin posledního dne lhůty. V případě zaslání žádosti poštou je rozhodující datum a čas doručení a je třeba počítat s přiměřenou časovou rezervou.

Všechny závazné dokumenty jsou k dispozici na internetových stránkách OPŽP www.opzp.cz v sekci Dokumenty ke stažení.

Specifické informace a podmínky pro podání žádosti v rámci těchto výzev jsou uvedeny v textech jednotlivých výzev, věnujte jim proto náležitou pozornost.

Informace k veřejné podpoře:

V oblasti právní úpravy týkající se veřejné podpory pro období 1. 7. 2014 - 31. 12. 2020 dochází k zásadním změnám. Zvláště pak připravované změny nařízení Komise č. 800/2008 (GBER) a již nové znění Pokynů o regionální státní podpoře na roky 2014 -2020 viz příloha „Nová mapa regionální podpory pro Českou republiku." Podrobnější informace o vývoji v oblasti veřejné podpory naleznete na https://www.uohs.cz.

Tyto změny mohou znamenat zásadní rozdíl ve výši dotace při vydávaní Rozhodnutí o poskytnutí dotace oproti podané žádosti.

 

Potřebujete poradit?

Pro zájemce o dotace z Operačního programu životní prostředí SFŽP zřídil Zelenou linku. Profesionálně vyškolení pracovníci poradí žadatelům při řešení možných nejasností ohledně zpracování a podávání žádostí. Číslo na call centrum je 800 260 500, provoz běží ve všední dny od 7.30 do 16.00 (jednotně ve všech krajích). Své dotazy můžete také posílat na dotazy@sfzp.cz

 

Webové odkazy:

Státní fond životního prostředí - www.sfzp.cz

Operační program životního prostředí - www.opzp.cz

 

 

Čtěte také:

POZOR! SFŽP zveřejnil plán výzev z OPŽP na rok 2014. MŽP také schválilo kritéria prodlužování registračních listů.


 

Zdroj: SFŽP, OPŽP

 

 

 

01.03.2014 06:47

E15: Německo se chce soudit s Evropou. Kvůli vyšetřování slevy firmám na energii

Německo podalo k evropskému soudu v Lucemburku stížnost na rozhodnutí Evropské komise vyšetřovat výjimky, které Berlín dává velkým průmyslovým podnikům z placení přirážky na podporu obnovitelných zdrojů energie, uvedel včera server E15.cz. Výjimku ze stále rostoucí „zelené přirážky“ má v Německu kolem 2000 velkých odběratelů energie. Vláda tím ochraňuje německý průmysl před ztrátou konkurenceschopnosti kvůli vysokým nákladům na obnovitelné zdroje, které musí platit běžní spotřebitelé a malé firmy. Pokud komise tuto praxi prohlásí za porušení pravidel EU, budou zřejmě muset firmy tyto peníze vrátit. Více ZDE

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nemecko-se-chce-soudit-s-evropou-kvuli-vysetrovani-slevy-firmam-na-energii-1065420#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nemecko-se-chce-soudit-s-evropou-kvuli-vysetrovani-slevy-firmam-na-energii-1065420#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

28.02.2014 13:55

SFŽP dnes spustil informační systémy OPŽP v plném rozsahu

Příjemci podpory mohou okamžitě aktualizovat finančně platební kalendáře, podávat žádosti o platby a elektronicky odesílat nadefinované zdroje financování v rámci přípravy podkladů pro Rozhodnutí o poskytnutí dotace. SFŽP ČR spustil 27. 2. 2014 informační systémy OPŽP v plném rozsahu.

Vydávání Rozhodnutí o poskytnutí dotace a proplácení žádostí o platby bylo obnoveno v plném rozsahu. Důvodem dočasného pozastavení informačních systémů byly operace spojené s uzávěrkou roku 2013, překlápění databází na Ministerstvu financí ČR a schvalování rozpočtových opatření ve státní pokladně u tisíců projektů OPŽP. „Oproti loňskému roku se podařilo systémy spustit o celý měsíc dříve, což bude mít významný pozitivní vliv na financování programu v roce 2014," řekl ke spuštění systémů Petr Valdman, který je pověřen řízením SFŽP ČR.

 

Čtete také:

POZOR! SFŽP zveřejnil plán výzev z OPŽP na rok 2014. MŽP také schválilo kritéria prodlužování registračních listů.

 

28.02.2014 13:27

MŽP připravilo novelu zákona o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. Prioritním cílem předkládaného návrhu je zajištění plné kompatibility české právní úpravy se směrnicí INSPIRE, a to tak, aby se Česká republika vyhnula zahájení řízení o porušení Smlouvy o fungování Evropské unie ze strany Komise. Materiál také zahrnuje úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO. V materiálu jsou již zapracované připomínky uplatněné připomínkovými místy a ve stanovisku Legislativní rady vlády při projednávání velké novely informačních zákonů. Více ZDE

 

28.02.2014 08:55

Odpadová legislativa bude velkým tématem březnové schůze senátu

V druhé polovině března senát projedná několik legislativních návrhů z pohledu životního prostředí zejména pak z pohledu odpadové legislativy. Senátoři podle navrhovaného programu projednají novelu zákona o obalech i novelu chemického zákona. Oba tyto předpisy začátkem února schválila poslanecká sněmovna. Na programu je i druhé čtení senátního návrhu novely zákona o odpadech, která má za cíl dát obcím možnost určit, kde mohou být umístěné sběrny a výkupny odpadů. Dále senátoři projednají návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice o obalech a obalových odpadech za účelem omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. Schůze senátu je naplánována na 19. března od 9 hodin.

 

Chemický zákon:

Novela zákona představuje adaptaci na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 259/2012 kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 648/2004, pokud jde o používání fosforečnanů a jiných sloučenin fosforu v pracích prostředcích pro spotřebitele a v detergentech určených pro automatické myčky nádobí pro spotřebitele. Cílem změny nařízení je harmonizace uvádění detergentů na trh a ochrana životního prostředí tím, že se sníží eutrofizace způsobená fosforem z detergentů používaných spotřebiteli. V rámci adaptace je třeba ve vnitrostátní úpravě stanovit nápravná opatření a sankce při porušení povinností stanovených nařízením. V návaznosti na adaptaci na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 259/2012 je nutno zrušit ustanovení vodního zákona, která jsou fakticky duplicitní s úpravou obsaženou v přímo použitelném nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 259/2012.

Novela zákona dále do zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií, transponuje čl. 30 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES. Implementace čl. 30 musí být provedena do 4. února 2014. Výsledkem transpozice čl. 30 směrnice bude, že provozovatelé tepláren, kteří skladují méně než 2500 tun těžkého topného oleje, nebudou nadále spadat pod zákon o prevenci závažných havárií. V současné době je zařazeno pod zákon o prevenci závažných havárií 13 objektů s umístěným těžkým topným olejem. Po nabytí účinnosti navržené novely zákona klesne počet objektů s umístěným těžkým topným olejem zařazených pod zákon o prevenci závažných havárií na 5.


Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s Vládním návrhem zákona počátkem února, kterým se mění zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), ve znění zákona č. 279/2013 Sb., a některé další zákony podle sněmovního tisku 67, ve znění schválených úprav. Vzhledem k tomu, že do sněmovního tisku 67/0 nebyla do třetí části článku V. promítnuta novela vodního zákona publikovaná ve Sbírce zákonů pod číslem 275/2013, bylo nutné tuto opravu zohlednit legislativně technickými opravami

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), ve znění zákona č. 279/2013 Sb., a některé další zákony /senátní tisk č. 234/

 

 

Zákon o obalech:

Novela zákona o obalech se dotýká recyklačních cílů a dále se v příloze uvádí názorné příklady některých výrobků z hlediska zda jsou či nejsou obalem. Poslanci na únorové schůzi nejprve zamítli pozměňovací návrh výboru pro životní prostředí a naopak se přiklonili k pozměňovacímu návrhu poslance M. Urbana (ČSSD). Více ZDE.

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 239/

 


Zákon o odpadech:
Senátoři v prosinci minulého roku projednali v prvním čtení novelu zákona o odpadech. V návrhu senátoři navrhují, aby zákon obsahoval zmocnění pro obce stanovit obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti, na kterých místech v obci může být zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů povoleno a dále omezení provozní doby takového zařízení. Novelu projednaly patřičné výbory a navrhují níže uvedené pozměňovací návrhy:

VUZ: Podkladový materiál
UP: Podkladový materiál
VHZD: Podkladový materiál

 

Návrh senátního návrhu zákona senátora Jaroslava Zemana a dalších senátorů, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 196/ (2. čtení)

 

Směrnice o obalech - omezení plastových tašek:

Senát také projená návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech za účelem omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek /evropský senátní tisk č. N 102/09/. Obecným cílem předmětného návrhu ve věci plastových nákupních tašek je omezit nepříznivé dopady na životní prostředí, podpořit předcházení vzniku odpadu a účinnější využívání zdrojů a zároveň omezit negativní sociálně-ekonomické dopady. Konkrétněji se pak návrh snaží snížit v Evropské unii spotřebu plastových nákupních tašek o tloušťce nedosahující 50 mikronů (0,05 milimetrů).

Návrh mění ustanovení článku 4 (Prevence) směrnice 94/62/ES tak, že ukládá členským státům povinnost přijmout opatření ke snížení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. Tato opatření mohou podle návrhu spočívat mimo jiné v uplatnění ekonomických nástrojů nebo v omezeních při uvádění na trh v rámci odchylky od článku 18 směrnice. Posledně jmenované ustanovení tak rozšiřuje řadu nástrojů, jež mají členské státy k řešení neudržitelné spotřeby plastových tašek k dispozici. V článku 3 (Definice) je pro účely směrnice vymezen pojem „lehké plastové nákupní tašky“.

 

Další body navrhovaného programu Senátu ČR:

  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2012 /senátní tisk č. 192/
  • Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o prevenci a regulaci zavlékání či vysazování a šíření invazních nepůvodních druhů /evropský senátní tisk č. N 095/09/

 

28.02.2014 07:55

ČT24: Sobotkův kabinet má krizový plán, jak vyčerpat unijní dotace

Česko čerpá dotace nejhůř z celé Evropské unie. Kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD) proto připravil krizový plán, jak ztracené miliardy z evropských fondů zachránit. Plán počítá s mimořádným nasazením úředníků, kteří budou hledat náhrady za neúspěšné projekty či s převedením peněz na zateplení veřejných budov. Podle informací České televize by ho měla vláda schválit už příští týden. Resort životního prostředí nestihne zrealizovat 200 projektů, na které jsou peníze blokované. A právě ty mají být převedené jinam – na zateplení veřejných budov. "Výzvu za minimálně tři miliardy korun bychom rádi vypsali už příští nebo přespříští týden," uvedl ministr životního prostřední Richard Brabec (ANO). Více ZDE

 

Čtěte také:

POZOR! SFŽP zveřejnil plán výzev z OPŽP na rok 2014. MŽP také schválilo kritéria prodlužování registračních listů.

Vláda chystá krizové plány čerpání evropských fondů, Česku utíkají miliardy (ČRo, 28.2.2014)

 

Zdroj: ČT24

27.02.2014 17:08

POZOR! SFŽP zveřejnil plán výzev z OPŽP na rok 2014. MŽP také schválilo kritéria prodlužování registračních listů.

Z důvodu maximalizace čerpání finančních prostředků v Operačním programu Životní prostředí schválilo MŽP jako řídící orgán OPŽP velmi ambiciózní Plán výzev na rok 2014. U jednotlivých výzev byla Státním fondem životního prostředí ČR (SFŽP) podstatným způsobem zkrácena doba hodnocení přijatých žádostí. Plán výzev je pouze orientační, skutečné termíny příjmu žádostí stejně jako dílčí omezení oblastí podpory budou zveřejněny vždy až s vyhlášením dané výzvy. Státní fond dále apeluje na všechny žadatele, aby důkladně vyhodnocovali rizika možné nerealizace projektu, neboť nenaplnění účelu dotace v příslušných termínech znamená její nenávratnou ztrátu. Proto pro zvýšení právní jistoty žadatelů a zajištění spravedlivého přístupu k jednotlivým žádostem, schválilo MŽP jako řídicí orgán Operačního programu Životní prostředí kritéria prodlužování registračních listů, kterými se SFŽP ČR bude řídit při rozhodování o  jejich prodlužování.

 

SFŽP apeluje na všechny žadatele, aby neprodleně zahájili přípravu žádostí o podporu vč. přípravy zadávacích dokumentací pro vyhlášení veřejných zakázek tak, aby převážná část finančních prostředků mohla být proplacena ještě v roce 2014, i za využití zálohových faktur.

Uznatelnost způsobilých výdajů se předpokládá od 1. 1. 2007. Bude tedy možné, za předpokladu splnění podmínek OPŽP, podávat i žádosti na projekty v realizaci.

 

Transparentní a objektivní pravidla rozhodování o prodlužování Registračních listů

Pro zvýšení právní jistoty žadatelů a zajištění spravedlivého přístupu k jednotlivým žádostem, schválilo MŽP jako řídicí orgán Operačního programu Životní prostředí kritéria prodlužování registračních listů, kterými se SFŽP ČR bude řídit při rozhodování o  jejich prodlužování.

Operační program Životní prostředí se chýlí ke konci a není možno do nekonečna vázat finanční prostředky v registračních listech a blokovat kvůli tomu reálné a potenciálně úspěšné projekty. V některých případech žádají žadatelé o páté, šesté prodloužení registračního listu, bez zjevného pokroku v administraci, a dokonce i některé projekty z prvních výzev nemají dosud vydáno Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) a projekt nezahájil realizaci. Je naprosto nezbytné přealokovat finanční prostředky na ty projekty, které jsou připraveny neprodleně zahájit realizaci a jsou schopny pomoci snížit predikovanou ztrátu ve výši 13 miliard Kč v letošním roce.

 

Aby bylo možno oddělit „zdravé" projekty od problémových, bude od 1. 3. 2014 státní fond důsledně uplatňovat následující kritéria:

 

Podmínky zapříčiňující odstoupení od registrace akce
1. Nereálnost harmonogramu realizace projektu:
a) Ukončení realizace je nastaveno po roce 2015
b) U oblastí podpory 1.1 a 1.2 nesmí dojít ke zkrácení realizačních termínů o více než 1/2 původní doby.
c) Nedostatečné disponibilní zdroje žadatele.
2. K termínu ukončení platnosti registrace nedošlo ani k předběžnému oznámení veřejné zakázky včetně předložení zadávací dokumentace. U zakázky malého rozsahu žadatel nevypsal (neobeslal nebo neuveřejnil na profilu) zadávací řízení.
3. Nedodání dokladů pro vydání RoPD nebo žádosti o prodloužení registrace v řádném termínu.

 

Předpoklady pro prodloužení registrace akce
1. Prodlužovat pouze 2 x a pouze o max. 6 měsíců v celkovém součtu. Týká se pouze projektů nad 10 milionů Kč požadované dotace EU dle registračního listu.
2. Žádost o prodloužení registrace obsahuje jasný harmonogram odvedených prací a výhled situace do budoucna, bez zbytečných prostojů na straně žadatele a v souladu s podmínkami v bodě 1.
3. V době podání žádosti o prodloužení registrace u projektů z oblastí podpory 1.1 a 1.2 musí být znám způsob vypořádání podmínek vyplývajících z Přílohy č. 7 OPŽP. S tímto způsobem vypořádání musí souhlasit všechny zúčastněné strany včetně stávajícího provozovatele.

 

Státní fond apeluje na všechny žadatele, aby důkladně vyhodnocovali rizika možné nerealizace projektu, neboť nenaplnění účelu dotace v příslušných termínech znamená její nenávratnou ztrátu.

Zveřejněný plán výzev na letošní rok a připravovaný operační program pro životní prostředí v novém programovém období jsou jedním z opatření pro projekty, které se z jakýchkoliv důvodů dostaly z pohledu včasné realizace do kritické situace. Pracovníci státního fondu jsou připraveni poskytnout maximální součinnost v rámci konzultací u ohrožených projektů.

 

Dokument ke stažení:

Plán výzev z OPŽP na rok 2014

 

 

 

 

 

 

Zdroj: SFŽP

27.02.2014 17:03

Komise pro ŽP Akademie věd ČR zásadně nesouhlasí s případnou výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe

Komise pro životní prostředí (KŽP) Akademie věd ČR zásadně nesouhlasí s případnou výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe, která by byla jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy za účelem krátkodobého ekonomického prospěchu. Jak mimo jiné komise ve svém stanovisku zdůrazňuje, výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe v současnosti nemá ekonomické, sociální ani ekologické zdůvodnění a opodstatnění. 

 

Komise pro životní prostředí je poradním orgánem Akademické rady AV ČR, jejímž účelem je zpracovávat profesionální stanoviska k problematice životního prostředí v ČR, podporovat výzkum a organizovat semináře v této oblasti. V současné době má 22 členů, kteří jsou respektovanými odborníky nejen z ústavů AV ČR, ale i vysokých škol a dalších výzkumných institucí.

 

STANOVISKO KOMISE PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ AV ČR K PROJEKTU
KANÁLU DUNAJ-ODRA-LABE


Komise pro životní prostředí Akademie věd zásadně nesouhlasí s případnou výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe, která by byla jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy za účelem krátkodobého ekonomického prospěchu.

Případná realizace projektu by měla mj. tyto negativní dopady:

1. Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe by si vyžádala rozsáhlé zemní práce, které by těžce narušily přirozený rozklad organických látek a následně způsobily ztrátu vody z dotčených půd a snížení jejich sorpční schopnosti.

2. Extrémní investiční náročnost projektu ve výši stovek miliard Kč (200–400?) je mimo reálné možnosti veřejných zdrojů zadlužené a dluh zvyšující české ekonomiky. Projekt přitom není preferován ani Evropskou unií ani některými sousedními zeměmi.

3. Nízká vodnatost dotčené české krajiny a nutnost překonávání velkých výškových rozdílů by zvyšovaly provozní náklady natolik, že nelze očekávat využití kanálu pro pravidelnou nákladní kontejnerovou dopravu. Ta by navíc zhoršovala hospodářské výsledky v současnosti kapacitně značně nevytížené souběžné železniční dopravy.

4. Doc. Machar z Univerzity Palackého v Olomouci odhadl pomocí metody hodnocení biotopů ČR (https://fzp.ujep.cz/Projekty/VAV-610-5-01/HodnoceniBiotopuCR.pdf) ekologickou újmu z výstavby ve výši 1,043 miliardy bodů (Machar I., Urbanismus a územní rozvoj, XIII, č. 4/2010, s. 20), což při aktuální hodnotě bodu za rok 2013 (15,88 Kč/bod) představuje ztrátu biotopové kapitálové hodnoty ve výši 16,5 mld. Kč. Následný pokles biodiverzity a zejména každoroční úbytek nejohroženějších životodárných podpůrných a regulačních služeb ekosystémů lze metodou energie-voda-vegetace odhadovat v řádu minimálně desítek miliard Kč (https://fzp.ujep.cz/projekty/HodnoceniFunkciASluzebEkosystemuCR.pdf).

Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe v současnosti nemá ekonomické, sociální ani ekologické zdůvodnění a opodstatnění. Jde o investičně velmi náročný projekt, který v nynější dematerializující se evropské ekonomice prokazatelně nezaručuje ekonomickou návratnost a navíc by v české krajině vytvořil nevratné ekologické ztráty na zbytcích relativně přirozených nivních biotopů české krajiny jako „střechy Evropy“, jejichž ekosystémy zadržují a uvolňují vodu do povodí tří moří.

 

 

27.02.2014 12:11

Podpora bioplynu jako dnešní téma Dvaceti minut Radiožurnálu s Jaroslavem Faltýnkem (Hnutí ANO)

Poslanci hnutí ANO prosazují vrácení podpory elektřiny z bioplynu. Je to střet zájmů, protože Agrofert, firma jejich šéfa, v této oblasti podniká? A proč chce ANO změnit jednací řád Poslanecké sněmovny tak, že by tím de facto opozici nasadila náhubek? Odpovídat bude dnes předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu. Poslouchejte po 17. hodině.

 

Související články:

Hospodářský výbor přerušil jednání o novele upravující poplatky za OZE

Zdroj: ČRo (rozhlas.cz)

27.02.2014 09:32

SFŽP hledá projektové manažery a specialistu OPŽP

Státní fond životního prostředí (SFŽP) na svém webu zveřejnil několik nabídek práce. Fond v současné době hledá několik projektových manažerů/manažerek a specialistu Operačního programu životního prostředí (viz níže uvedený přehled). Životopis je nutné zaslat fondu do 15. března 2014. Případné další pracovní nabídky najdete na webu SFŽP ZDE.

 

Přehled volných pracovních pozic:

Projektového manažera / projektovou manažerku se zaměřením na projekty v oblasti ochrany přírody a krajiny se specializací na obnovu a zakládání zeleně do Odboru ochrany přírody a odpadů

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE