Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

12.12.2015 20:00

Nová klimatická dohoda přijata, oteplování se má držet pod dvěma stupni Celsia

DOHODA KE STAŽENÍ Na nové klimatické dohodě se dnes shodli zástupci 196 delegací po dnech a nocích intenzivního vyjednávání. "Nevidím žádné námitky. Dohoda je přijata," prohlásil dnes v půl osmé večer francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius. Ratifikační proces by měl začít v dubnu příštího roku a trvat 12 měsíců.

Dohoda, která má po ratifikaci od roku 2020 nahradit kjótský protokol, je výsledkem jednání pařížské konference OSN o ochraně klimatu. Zástupci 196 zemí text po odkladech schválili dnes večer. Země světa chtějí do konce století udržet globální oteplování výrazně pod dvěma stupni Celsia oproti předindustriálnímu období a co nejvíce se přiblížit hodnotě ještě o půl stupně nižší.

Podle dohody mají země představit své národní klimatické cíle snižování emisí skleníkových plynů. Tyto cíle mají být pravidelně každých pět let monitorovány a státy je budou moci zpřísňovat. Současné závazky, které už předložilo okolo 180 států, totiž deklarovaný cíl zatím zajistit nedokážou.

 

Hlavní cíle dohody:

  • Omezit oteplení planety na méně než dva stupně Celsia, ideálně na 1,5 stupně Celsia ve srovnání s předprůmyslovou érou.
  • Rozvinuté státy budou snižovat emise hned, rozvojové státy vytvoří předpoklady, aby emise začaly snižovat co nejdříve.
  • V období 2050–2100 spadnou čisté emise způsobené lidmi na nulu.
  • Rozvinuté státy budou chudým zemím přispívat po roce 2020 minimálně 100 miliardami dolarů ročně na boj s emisemi. Každé dva roky budou podávat zprávy o plnění tohoto závazku.
  • Státy budou každé dva roky předávat ověřené zprávy o svých skleníkových emisích a každých pět let budou hodnotit plnění národních emisních cílů a tyto cíle aktualizovat.
  • Nebude existovat odpovědnost velkých emitentů za škody a ztráty způsobené klimatickými změnami.

 

Dohoda také předpokládá, že vyspělé země pomohou těm rozvíjejícím se. Z právně závazného textu vypadala konkrétní zmínka o 100 miliardách dolarů, kterými by vyspělé státy měly po roce 2020 každoročně pomáhat těm méně rozvinutým. Počítá se s ní ale dál s tím, že jde o spodní hranici. Do deseti let by měla být dohodnuta nová, vyšší částka.

Klimatickou dohodu bude v České republice ratifikovat parlament a celý proces bude završen podpisem prezidenta republiky. Smlouva bude účinná od chvíle, kdy ji takto bude ratifikovat 55 států s minimálním podílem 55 procent na globálních emisích. Ratifikační proces by měl podle předpokladů začít v dubnu příštího roku a trvat 12 měsíců. Pokud budou podmínky ratifikace splněny, dohoda od roku 2020 nahradí protokol z Kjóta.

Delegáti o dohodě, která by po roce 2020 měla nahradit kjótský protokol, jednali v Paříži od konce listopadu.

 

Komentář ministra životního prostředí R. Brabce k přijetá smlouvě:

"Svět přijal přelomovou globální dohodu o ochraně klimatu. K nové dohodě se po dlouhých a složitých vyjednáváních připojily i největší světoví emitenti skleníkových plynů jako Čína, USA nebo Indie. Nová dohoda představuje historický milník v mnoha ohledech a myslím, že evropské státy, včetně ČR, mohou být spokojené. Platí, že svět, respektive státy Úmluvy OSN jsou připraveny udělat vše pro to, aby udržely maximální oteplení planety do roku 2100 pod dvěma stupni Celsia a dokonce se přiblížit hodnotě 1,5 stupně. Všechny státy, jak vyspělé, tak rozvíjející se i ty zaostalé budou muset plnit závazky snižování emisí, aby k tomuto cíli přispěly. Evropa, která dnes produkuje přibližně 8% celkových emisí světa, v tom konečně nebude sama, což je zcela zásadní z pohledu efektivity globálního úsilí a konkurenceschopnosti ČR i Evropy. Státy se zároveň zavázaly, že budou společně - závazně i dobrovolně - financovat opatření na snižování emisí i adaptaci na změny klimatu v nejchudších státech světa. Financování bude zajištěno jak z veřejných zdrojů, tak i ze soukromých.

Česká republika v současné době produkuje přibližně 12 tun emisí CO2 ekvivalentu na osobu ročně a naším cílem je toto číslo výrazně snížit a přiblížit se průměru EU, což je 7 tun CO2 ekvivalentu na obyvatele. Díky opatřením, se kterými již dnes počítáme v našich strategiích, které jsme přijali v posledním roce nebo je v rámci vlády připravujeme (jako Státní energetická koncepce, Politika ochrany klimatu v ČR nebo NAP čisté mobility atd.) počítáme s razantním snižováním emisí skleníkových plynů. Mezi taková opatření patří např. snižování emisí díky programu zateplování domů v programu Nová zelená úsporám, snižování emisí v dopravě díky podpoře čistých technologií, postupné uzavírání hnědouhelných elektráren, které dosluhují, přechod energetiky na vyšší využití jádra a obnovitelných zdrojů energie nebo decentralizované zdroje v domácnostech  - např. malé solární elektrárny. Výhledově nová dohoda znamená další razantnější opatření např. v dopravě,  zemědělství a dalších sektorech.    

Tato dohoda znamená historický mezník, kdy si dnes už opravdu téměř celý svět uvědomuje, že klimatická změna, ke které zásadně přispívá činnost člověka, je realitou, která začíná citelně ovlivňovat život každého z nás a že lidstvu neúprosně a rychle utíká čas, kdy ještě máme šanci něco ovlivnit. A to platí i pro Českou republiku. I my neseme odpovědnost za to, v jakém stavu předáme tuto planetu budoucím generacím."

 

Dokument ke stažení:

Paris Agreem ent

Podíl emisí dle států

Historic Paris Agreement on Climate Change (tisková zpráva)

12.12.2015 18:02

MŽP vyhlásilo další výzvu v programu Zelená úsporám pro budovy veřejného sektoru

Na energeticky úsporné renovace veřejných budov je k dispozici 150 milionů korun. Žádosti o dotace začne Státní fond životního prostředí ČR přijímat 15. prosince 2015 v 10 hod. Nutnou podmínkou je nemožnost podpory z jiných dotačních titulů financovaných z fondů EU.

Žádat bude možné například na zateplení obvodových plášťů a střešních konstrukcí, výměnu oken a dveří nebo na instalaci technologií využívajících odpadní teplo. Požádat o podporu mohou zejména obce a města, kraje, příspěvkové organizace, školy a obchodní společnosti vlastněné ze 100 % majetku obcemi či jinými veřejnoprávními subjekty.

Předmětem podpory jsou opatření vedoucí k úsporám energie v budovách veřejného sektoru, které svým účelem využití slouží k poskytování služeb zaměřených na zdravotní, lázeňskou léčebně rehabilitační péči, pořádání doprovodných kulturních, společenských a vzdělávacích akcí a poskytování souvisejících stravovacích a ubytovacích služeb. Nutnou podmínkou je nemožnost podpory z jiných dotačních titulů financovaných z fondů EU v období 2014-2020 (OPŽP, OPPIK, IROP).

Žádosti bude Státní fond životního prostředí ČR přijímat od úterý 15. prosince 2015 od 10 hod. Podání žádosti je rychlé a snadné. Stačí vyplnit elektronický formulář na internetových stránkách programu ZÚ. Akceptované žádosti fond posoudí a bodově ohodnotí podle hodnoticích kritérií definovaných v Závazných pokynech. Finančně budou podpořeny ty projekty, které v součtu bodového hodnocení dosáhnou minimálně 60 bodů.

Cílem programu ZÚ je snížení emisí skleníkových plynů, zlepšení stavu ovzduší a dosažení úspor energie na straně konečné spotřeby. Základní podmínky nově vyhlášené výzvy jsou stanoveny ve Směrnici MŽP č. 7/2010 v platném znění a jejích přílohách, informace k samotné administraci žádostí pak najdete v Závazných pokynech.

 

Dokumenty ke stažení:

12.12.2015 08:40

MF: Česko potřebuje vodu. Přivede ji do Vltavy kanál z Dunaje?

Kvůli suchu a hrozbě nedostatku vody vznikl v Česku radikální plán. Stát zvažuje vést pomocí umělých kanálů vodu z Dunaje do Vltavy či Labe. Zatím si zadal studii proveditelnosti. Velmi ambiciózní projekt by vyšel zřejmě na stovky miliard korun. Češi se tak inspirují například ve Francii, kde vzniká průplav spojující řeky Seina a Šelda.

Podle odborníků zažívá Česká republika v roce 2015 jedno z nejsušších období za posledních 500 let. Ještě začátkem listopadu čísla ukazovala, že v přírodě chybí 150 milimetrů srážek oproti průměru z předchozích let. Vzhledem k tomu, že už do konce roku nezbývá mnoho času, není příliš pravděpodobné, že by se srážkový deficit, který vznikl hlavně v létě, vyrovnal. Potíže s nedostatkem vody se tak mohou přenést i do příštího roku.

Již během roku vláda schválila strategii boje s hrozícím suchem.

 

Více o plánech reagujících na extrémně suché období čtěte v sobotní MF DNES

12.12.2015 07:56

MPO připravilo předpis pro vypsání podpory pro obnovitelné zdroje

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo návrh nařízení vlády, které má umožnit energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ) vypsat v cenovém rozhodnutí ERÚ provozní podporu pro podporované zdroje na které ERÚ v současné době pro rok 2016 v cenovém rozhodnutí podporu ERÚ nestanovil. Nařízení vlády má být platné dnem jeho vyhlášení. Návrh nařízení by měla vláda schvalovat na své poslední letošní schůzi dne 21. prosince. Termín pro připomínky je stanoven na 16. prosince 2015.

PŘIPOMÍNKY Dne 19. listopadu 2015 vydal ERÚ Cenové rozhodnutí ERÚ č. 5/2015, kterým stanovil podporu pro podporované zdroje na rok 2016. Toto Cenové rozhodnutí ERÚ se vztahuje pouze na podporu elektřiny z výroben z obnovitelných zdrojů energie, které byly uvedeny do provozu v období od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2015. Nezahrnuje tedy podporu elektřiny z výroben elektřiny z obnovitelných zdrojů uvedených do provozu v období od 1. ledna 2006 do 31. prosince 2012 ani uvedených do provozu od 1. ledna 2016 a také podporu elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, podporu elektřiny z výroben z druhotných zdrojů a podporu tepla z výroben tepla z obnovitelných zdrojů.

ERÚ tento krok zdůvodnil obavou z překračování zákonného zmocnění ERÚ. Konkrétně z překračování ustanovení § 1 odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů s odkazem na neexistenci žádného rozhodnutí Evropské komise o slučitelnosti podpory zavedené ve zmíněném zákoně pro uvedené zdroje s pravidly veřejné podpory tzv. notifikační řízení.
 

Provozní podpora elektřiny a provozní podpora tepla se bude poskytovat za nasledujících podmínek:

Prvním případem je poskytování provozní podpory na elektřinu z výroben elektřiny z podporovaných zdrojů a teplo z výroben tepla z obnovitelných zdrojů uvedených do provozu před 1. lednem 2013 a na elektřinu z výroben elektřiny z druhotných zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a tepla z výroben tepla z obnovitelných zdrojů uvedených do provozu od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2015. V těchto případech se provádí poskytování provozní podpory a toto poskytování bude přerušeno, pokud Evropská komise nepřijme rozhodnutí požadující, aby Česká republika pozastavila vyplácení podpory podle příslušného nařízení Komise.

Druhým případem je poskytování provozní podpory na elektřinu z výroben elektřiny z podporovaných zdrojů a teplo z výroben tepla z obnovitelných zdrojů uvedených do provozu od 1. ledna 2016, na které se nevztahuje přímo použitelný předpis Evropské komise, kterým se určité kategorie podpory prohlašují za slučitelné s vnitřním trhem. Pro tyto případy se provozní podpora neposkytuje až do rozhodnutí Evropské komise o slučitelnosti podpory.

 

Dokument ke stažení:

Návrh_NV_podporované zdroje (20645)
 

11.12.2015 19:46

Výsledky III. veřejné soutěže OMEGA vyhlášeny

Technologická agentura České republiky (TA ČR) vyhlásila výsledky třetí veřejné soutěže Programu na podporu aplikovaného společenskovědního výzkumu a experimentálního vývoje OMEGA, která byla vyhlášená 14. května 2015. S ohledem na celkové výdaje programu OMEGA a disponibilní prostředky v rozpočtu TA ČR bude podpořeno 68 projektů. Řada z nich se týkají i životního prostředí. Celkem agentura obdržela do veřejné soutěže 299 návrhů projektů.

 

Přehledy:

  • Projekty doporučené k podpoře, ale nejsou podpořeny z důvodu nedostatku disponibilních finančních prostředků. V případě, že se finanční prostředky uvolní, budou projekty postupně podpořeny v pořadí uvedeném v tabulce

 

11.12.2015 13:02

Obsah těžkých kovů v bižuterii neodpovídal nařízení REACH, padly pokuty za půl miliónu korun

Inspektoři České inspekce životního prostředí uložili pokuty v celkové výši 506 tisíc korun 16 dodavatelům bižuterie z dovozu. Ti na trh v Česku uváděli výrobky, které obsahovaly vysoce nadlimitní množství těžkých kovů v rozporu s nařízením REACH.

Obsah těžkých kovů v předmětech je regulován evropským nařízením REACH, jehož dodržování kontroluje také ČIŽP. „U některých výrobků byly limitní hodnoty překročeny v řádech několika tisíců, zejména u kadmia. Ve všech případech ČIŽP nařídila stažení výrobků z trhu. Zboží také nahlásila do evropského systému rychlé výměny informací o nebezpečných výrobcích nepotravinářského charakteru RAPEX,“ uvedl ředitel ČIŽP Erik Geuss.

Podle nařízení REACH jsou obsahy těžkých kovů v bižuterii a kovových částech šperků (v náramcích, náhrdelnících, hodinkách, prstenech, náušnicích atd.) striktně limitovány. Konkrétně kadmium může být v těchto předmětech obsaženo v maximální koncentraci 0,01 % a olovo v 0,05 % hmotnostních. Dále je u těchto předmětů určených k dlouhodobému styku s kůží sledována míra uvolňování niklu. Rychlost uvolňování niklu musí být podle nařízení REACH nižší než 0,5 μg/cm2/týden.

Kontroly České inspekce životního prostředí probíhaly v první polovině roku 2015 a byly zaměřeny zejména na obsah kadmia, olova a niklu. O devíti pokutách (za 161 tisíc korun) z celkových šestnácti informovala ČIŽP už letos v září. V průběhu září až prosince nabylo právní moci i zbývajících sedm uložených pokut za 345 tisíc korun.

11.12.2015 12:50

Hostem dnešní Dvacet minut radiožurnálu byl ředitel Centra výzkumu globální změny

ZÁZNAM ROZHOVORU Podaří se účastníkům klimatické konference v Paříži najít dohodu na snížení emisí skleníkových plynů? Připojí se také velmoci jako je Čína či Indie? Je konference o klimatu bláznovství, jak říká exprezident Václav Klaus? Hostem Heleny Šulcové v pořadu Českého rozhlasu Dvacet minut radiožurnálu bude Michal V. Marek, ředitel Centra výzkumu globální změny Czechglobe.

 

 

Zdroj: ČRo

11.12.2015 09:36

Ombudsmanka požaduje zpřesnění popisu BAT pro čističky odpadních vod

Veřejná ochránkyně práv žádá vládu, aby zastavila znečišťování vodních toků a nádrží. Cestou má být vypuštění číselných hodnot pro koncentrace znečišťujících látek a současně zpřesnění popisu nejlepších dostupných technologií pro čistírny odpadních vod. Doporučení ochránkyně přichází právě v době, kdy má vláda na stole návrh nového nařízení, které stanovuje limity vypouštěných odpadních vod.

Kvalita vody ve vodních tocích a nádržích se podle Veřené ochránkyně práv zhoršuje a mohou za to údajně právní předpisy. Úřad veřejného ochránce práv uvedl, že čistírny odpadních vod v České republice dokážou bez problémů vodu čistit mnohem lépe, ale současná legislativa jim stanovuje velmi benevolentní limity na vypouštěné znečišťující látky. Úřad také uvádí, že v řadě případů byly provozovatelům limity dokonce sníženy oproti původním povolením. Výsledkem je, že čistírny nepracují na plný výkon, ale vodoprávní úřady jim to nemohou nařídit.

„Je nesmyslné mít kvalitní čistírny odpadních vod, ale kvůli právnímu předpisu je nevyužívat naplno a jen přihlížet, jak se voda v řekách a nádržích zhoršuje,“ shrnuje podstatu problému veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová.

Příčinou tohoto stavu je údajně nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, které v příloze uvádí číselné hodnoty pro jednotlivé znečišťující látky, včetně fosforu. Pro vodoprávní úřady je nařízení závazné a podle něj stanovují provozovatelům emisní limity, aniž by mohly brát v plném rozsahu v úvahu potenciál a technologii čistíren. Pokud tedy provozovatel sám dobrovolně neprojeví snahu o plné využití čistírny a nenavrhne přísnější limity, vodoprávní úřad ho k tomu nemůže donutit, úvedl úřad.

Veřejná ochránkyně práv se proto obrátila na vládu s doporučením, aby vypustila číselné hodnoty koncentrací znečišťujících látek a současně zpřesnila popis nejlepších dostupných technologií čistíren. Vodoprávní úřady by pak mohly podle ochránkyně ukládat provozovatelům, aby plně využívali potenciál čistíren a vypouštěli do vodních toků méně znečišťujících látek.

Jako příklad úřad Veřejného ochránce práv uvádí čistírnu odpadních vod Veverská Bítýška, která by podle něj mohla, jestliže jí budou v řízení povoleny benevolentnější limity, do vodního toku v budoucnu vypouštět vodu mj. s vysokou koncentrací fosforu. Ten má za následek přemnožení silic v Brněnské přehradě, které pak musí správce povodí nákladně odstraňovat. Čistírna přitom může i bez zvýšených investic čistit mnohem lépe, dodává úřad. S obdobným problémem se potýká např. i Vranovská přehrada, která je navíc zdrojem pitné vody pro tisíce obyvatel.

Doporučení ochránkyně přichází v době, kdy je vládě připraven k projednání návrh nového nařízení o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových a odpadních vod. Změnu by tedy bylo možné projednat při této příležitosti, tedy už příští týden v pondělí.

 

Čtěte také:

Vláda projedná novelu zákona o ochraně ovzduší a vrátí se k novým limitům pro kvalitu vod (9.12.2015)

Komentář MŽP k navrhované novele nařízení vlády 61/2003 Sb. (27.10.2015)

11.12.2015 07:45

Klimatický summit: Konečný návrh dohody odložen na sobotu

Návrh konečné dohody na konferenci OSN o klimatických změnách v Paříži bude předložen až v sobotu. Uvedla to dnes ráno agentura AFP s odvoláním na francouzské předsednictví konference. Podle plánu chtěla Francie předložit konečný návrh do dnešního večera. Státy se zatím neshodly na dlouhodobém cíli, finančních otázkách nebo rozložení povinností. Globální systém obchodu s emisemi, který požadují firmy, se podle účastníků konference do dokumentu téměř jistě prosadit nepodaří kvůli odporu většiny vlád. Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes odlétá zpět na konferenci do Paříže podpořit finální politická vyjednávání.

10.12.2015 20:00

Senát dnes podpořil biopaliva a malovýrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů

Ve třetím čtení schválili poslanci novelu zákona o spotřebních daních začátkem listopadu a dnes ji schválil Senát. Přijetím zákona se zvýší spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově se zavádí daňové sazby u čistých biopaliv, za které se dosud daně neplatí. Novela přináší také osvobození od daně pro elektřinu, kterou si malovýrobci vyrobí pro svoji potřebu z obnovitelných zdrojů, jejichž výkon nepřesáhne 30 kW. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.

„Jsem rád, že většina poslanců se přiklonila k aktivnímu snižování množství skleníkových plynů v ovzduší, a proto schválila návrh zákona o spotřební dani z biopaliv. Bez tohoto zákona by Česká republika nejspíš nedokázala splnit požadavky Evropské unie na povinné podíly obnovitelných zdrojů energie v dopravě. Za to by nám mohly hrozit sankce v řádu miliard korun,“ uvedl dříve ministr zemědělství Marian Jurečka.

Česká republika se stejně jako všechny členské státy EU zavázala, že bude v roce 2020 využívat v dopravě 10 % energie z obnovitelných zdrojů. Další závazek EU ukládá České republice povinnost do roku 2020 snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot o 6 %. Nejdosažitelnějším obnovitelným zdrojem energie v dopravě jsou právě biopaliva.

Novela zpřísňuje dozor nad trhem s biopalivy oproti dosavadnímu stavu. Navrhuje totiž zvýšit spotřební daň u vysokoprocentních biopaliv a nově zavést daňové sazby u čistých biopaliv tak, aby byly v souladu s rozhodnutím Evropské komise o státní podpoře v oblasti biopaliv. Současná podoba zákona o spotřební dani čisté biopalivo od daně osvobozuje.

Senátní výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu doporučili novelu schválit a výbor pro územní rozvoj a životní prostředí nepřijal žádné usnesení.

Novela přináší také osvobození od daně pro elektřinu, kterou si malovýrobci vyrobí pro svoji potřebu z obnovitelných zdrojů, jejichž výkon nepřesáhne 30 kW. Osvobození zrušila letošní novela energetického zákona.

 

Navrhované změny v zákoně o spotřebních daních:

FAME B100 (čistá bionafta) – nyní je sazba spotřební daně 0 Kč/l, navrhuje se zvýšit na 4,59 Kč/l

SMN B30 – (směsná motorová nafta) nyní je sazba spotřební daně 7,665 Kč/l, navrhuje se 9,265 Kč/l

Etanol E85 (obsahuje 70 až 85 % bioetanolu) – vrácená daň za líh obsažený v palivu ve výši 12,84 Kč/l se nahradí částkou 10,23 Kč/l

Rostlinný olej – nyní je sazba 0 Kč/l, nově se zavádí 4,59 Kč/l

Nízkoprocentně přimíchaná biosložka ve fosilním palivu zůstává i nadále bez daňové i jiné státní podpory.

 

 

10.12.2015 17:46

Právě vyšlo nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI)

Nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace přínáší v úvodu rozhovor s Ing. Janem Křížem, náměstkem ministra životního prostředí, na téma Operační program životního prostředí. Dále v něm najdete odborné články na témata: Přesnost simulace rozlivu pomocí alternativního nástroje AIZM, Využití odpadního tepla k úpravě odpadních vod z průmyslových procesů, Vyhodnocení komplexních pozemkových úprav v povodí Litavy, Kvalita kalů a odpadů z domovních a malých ČOV a možnosti jejich využití v zemědělství, Hodnocení rizika vysychání drobných vodních toků v České republice a Zvládání sucha a výstavba vodních nádrží v kontextu územního plánování. Články jsou dostupné v elektronické formě ZDE.

Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) jsou odborným recenzovaným časopisem vydávaným nynějším Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. Masaryka, v.v.i. Časopis se především zaměřuje na původní sdělení o výsledcích výzkumu v oblastech voda a odpady.

10.12.2015 17:35

OPŽP: SFŽP zveřejnil nástroj pro výpočet udržitelnosti vodohospodářských projektů

Státní fond životního prostředí ČR zveřejňil nástroj pro výpočet udržitelnosti vodohospodářských projektů předložených do prioritní osy 1 Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 pro specifické cíle 1.1 Snížení množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod a 1.2 Zajištění dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství. V případě jakýchkoliv dotazů se můžete obrátit na:dotazy.fea@sfzp.cz.

 

 

Dokument ke stažení:

Úvod k nástroji Udržitelnost

Nástroj Udržitelnost verze 1

 

 

10.12.2015 13:00

Aktuálně z jednání poslanecké sněmovny

36. schůze - SLEDUJEME Dne úterý 24. listopadu byla ve 14 hodin zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Poslanci mají na programu druhé čtení novely energetického a horního zákona. V pátek 27. listopadu měla přijít na řadu i novela zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí (IRZ) a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) v prvním čtení. Nicméně kvůli obstrukcím opozice novela zatím nebyla projednána. Ve čtvrtek jsou standardně na pořadu interpelace. Jednání sněmovny budeme sledovat a přinášet aktuální informace.

 

 

Aktuality:

16.12.:

  • plán: III. čtení novely energetického zákona (ST 548)

 

11.12.:

  • novela atomového zákona prošla prvním čtením

 

10.12.:

  • ukončeno druhé čtení novely horního zákona

 

27.11.:

  • jednání přerušeno do úterý 8. prosince do 14 hodin
  • IRZ a ISPOP: první čtení neproběhlo
  • Ochrana přírody a krajiny: první čtení neproběhlo

 

26.11.:

  • Energetický zákon: ukončené druhé čtení, třetí čtení lze očekávat přibližně do týdne, uvedl ministr Jan Mládek na svém twitterovém účtu
  • Veřejné zakázky: Poslanci dnes také schválili v prvním čtení nový zákon o zadávání veřejných zakázek

 

24.11.:

  • IRZ a ISPOP: první čtení pátek 27.11. jako 3. bod
  • Ochrana přírody a krajiny: první čtení pátek 27.11. jako 2. bod
  • Veřejné zakázky: St 25. 11., 2. a 3. bod
  • Horní zákon: druhé čtení - Út 24. 11., 10. bod - neprojednáno
  • Energetický zákon: druhé čtení - Út 24. 11., 11. bod - neprojednáno

 

Anotace předpisů:

IRZ a ISPOP

Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení by se měl dočkat i ISPOP.

Cílem novely je především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.

Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.

Předkládaný návrh zákona představuje podle ministerstva kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.


Energetický zákon:
V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona (sněmovní tisk č. 351), k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016.


Horní zákon:

Cílů novelizace by mělo být dosaženo novým způsobem výpočtu úhrad z vydobytých nerostů, stanovením nové výše sazeb úhrad z vydobytých nerostů a nového poměru rozdělení výnosu z úhrad mezi obce a státní rozpočet. Dále se navrhuje zvýšit sazbu úhrady z dobývacího prostoru.

Doposud byl výpočet úhrad odvozován od tržeb za vydobyté nerosty. Úhrada se počítala na základě složitého vzorce uvedeného v prováděcím právním předpisu. Nyní bude výpočet zjednodušen, což má umožnit efektivnější kontrolu placení úhrad, a prováděn na základě součinu vytěženého množství nerostu a sazby. V případě hnědého uhlí, dobývaného povrchovým způsobem, se výše úhrady určí součinem množství tepla obsaženého ve vydobytém uhlí a sazby. Způsob výpočtu je stanoven přímo zákonem.

Sazby pro jednotlivé nerosty na výhradních ložiskách budou stanoveny nařízením vlády vydaným na základě zákonného zmocnění. Tento postup by měl umožnit pružně reagovat úpravou sazeb na změny ekonomické situace.

Výnos z úhrad za vydobyté nerosty se navrhuje obecně zvýšit 2x. V případě černého uhlí, hnědého uhlí dobývaného hlubinným způsobem, radioaktivních nerostů, ropy a hořlavého zemního plynu zůstává výnos na současné úrovni.

Dosavadní způsob rozdělení výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, kdy 75 % připadalo rozpočtům obcí a 25 % státnímu rozpočtu, se mění. Základní, obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu, specifické poměry jsou stanoveny v případě nerostů, u kterých se úhrada nezvyšuje a u hnědého uhlí dobývaného povrchových způsobem. Konkrétní způsob rozdělení výnosu je vždy stanoven v zákoně.

Z části výnosu z úhrad z vydobytých nerostů, která připadne státnímu rozpočtu, bude 40 % účelově vázáno pro nápravu škod na životním prostředí způsobených těžbou a další zákonem specifikované činnosti. Tato účelové vázaná část bude rozdělena mezi Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí zákonem stanoveným způsobem. Dále se v této souvislosti navrhuje, aby kompetence Ministerstva životního prostředí týkající se starých důlních děl přešly na Ministerstvo průmyslu a obchodu.

 

Související legislativa: Návrh nařízení vlády o stanovení sazeb úhrad z vydobytých nerostů - více ZDE


Ochrana přírody a krajiny:

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.

 

Přehled bodů programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - druhé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - druhé/třetí čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení  
  • Návrh poslanců Martina Kolovratníka, Jana Birkeho, Zbyňka Stanjury, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 628/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 
 

 

 

10.12.2015 09:58

Jak reklamovat chybné vyúčtování za energie?

Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Zřejmě nejčastějším předmětem reklamace je ale vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu. Jak tedy reklamovat chybné vyúčtování za energie?

V prvé řadě je nutné mít na paměti, že reklamace zpravidla nemá odkladný účinek. To znamená, že fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. "V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací.  Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit.

Obecně platí následující pravidla:

  • Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
  • Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží zákazníkovi náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč; u dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč.
  • Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem (písemně, telefonicky, elektronicky atd.). Dodavatelé energií často zřizují zákaznické linky a nabádají zákazníky, aby jejich prostřednictvím reklamace řešili. Tyto linky poslouží dobře pro prvotní informaci, samotnou reklamaci je však vhodné podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd.
  • V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Je vhodné uvést i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.

 

Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE