Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

10.12.2015 08:27

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc listopad

Evropská rada v listopadu odsouhlasila první závěry ke správě o Energetické unii. Rada také odsouhlasila regulaci středních spalovacích zařízení, která tak prošla celým schvalovacím procesem.

Rada 10. 11. 2015 odsouhlasila podobu nové směrnice o znečisťujících emisích ze středních spalovacích zařízení. Tato směrnice vyústila z dohod, uzavřené s Radou v červnu 2015 o zahrnutí středních spalovacích zařízení do mechanismu omezování emisí oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Komise 18. 12. 2013 předložila návrh na regulaci emisí některých znečišťujících látek pro kategorii středních spalovacích zařízení, která na rozdíl od ostatních kategorií spalovacích zařízení ještě nejsou zahrnuty do unijní legislativy.

Podle Komise je v EU ve střední kategorii 143 tis. zařízení. Nová zařízení budou povinna splňovat limity po dvouletém přechodném období od vstupu směrnice v platnost, větší zařízení s příkonem 5-50 MW do roku 2025 a malá zařízení s příkonem 1-5 MW do roku 2030. Směrnice již byla v říjnu 2015 odsouhlasena Evropským parlamentem a vyšla dne 28. listopadu 2015 v Úředním věstníku Evropské unie.

 

Energetická unie

Evropská rada dne 26. 11. 2015 stanovila principy, podle kterých by se měl řídit systém správy Energetické unie. S politickým zadáním od Rady je nyní řada na Komisi, aby přišla s návrhem legislativy, která zajistí transparentnost a přinese jasná pravidla pro vytváření národních plánů a zpráv. Zásadní bude jednání s jednotlivými členskými státy, neboť představy o tom, co všechno má Energetická unie splňovat, se velmi liší.

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič představil první zprávu o stavu energetické unie dne 18.11.2015. Právě rok 2016 se má stát podle Komise rokem, kdy se energetická unie skutečně zrodí. Soustředit se přitom chce na přechod k nízkouhlíkové ekonomice. Komise se v roce 2016 zaměří na předložení právních předpisů pro lepší fungování našeho trhu s elektřinou, další zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie, snížení spotřeby energie a zabezpečení dodávek zemního plynu.


Vybrané novinky ve Věstníku EU (celý přehled ZDE):


Nové veřejné konzultace:

 

09.12.2015 21:07

Obce odmítají novelu vodního zákona a požadují přepracování

Poplatkovou novelu vodního zákona zřejmě nečeká lehký legislativní proces. Už v připomínkovém řízení ji odmítá Svaz měst a obcí ČR, který požaduje její přepracování. Podle něj jde novou daň z odběru pitné vody. Svaz průmyslu a obchodu ČR považuje zákon za klíčový pro konkurenceschopnost průmyslu. Ten novelu zákona neodmítl, nicméně na ministerstvo zaslal dvanáct stran připomínek. K novele vodního zákona bylo možné se vyjádřit do 7. prosince.

Svaz měst a obcí ČR (SMO ČR) je toho názoru, že předložená novela se věnuje hlavně zvyšování poplatků, aniž by zajišťovala efektivní využití těchto prostředků pro systematické zlepšování vodního hospodářství v Česku či potřebné zajištění financování opatření pro zmírnění následků sucha a dále radikálním způsobem mění postupy prokazování splnění limitů vypouštění a výběru poplatků.

Všechny navrhované změny jsou natolik zásadního charakteru, že pravděpodobně dojde ke znejistění celého systému. Svaz novelu vodního zákona tak odmítá jako celek a požaduje její úpravu a nové předložení.

Podle Ministerstva životního prostředí, jako předkladatele novely, je cílem novely zvýšení poplatků za vypouštění odpadních vod a motivace znečišťovatelů ke zlepšení čištění odpadních vod. Zlepšení čištění na stávajících technologiích je možné jen instalací dosud nepoužívaných nových technologií s řádově vyššími investičními i provozními náklady, které není možné získat jinak než násobným zvýšením stočného, upozorňuje Svaz.

Motivační úloha nových poplatků podle Svazu nebude mít žádné účinky na zlepšení čištění odpadních vod, protože platit budou všichni, prakticky bez možnosti jejich významného snížení. Ve skutečnosti jde tedy o nové daně a to z odběru pitné vody z veřejných zdrojů. V Evropském kontextu jde o zavedení unikátních daní, které spolu s rovněž nevídanou výší DPH ze stočného staví Česko do čela zemí významně vydělávajících na hromadném odvádění a čištění komunálních odpadních vod. Svaz soudí, že výsledkem bude další snižování spotřeby pitné vody, která je v ČR již dnes velmi nízká a to pod hranicí doporučovaných hygienických minim.

Svaz dále soudí, že rozhodnutí o udělení exkluzivity laboratořím Povodí na rozbory vypouštěných odpadních vod z ČOV neznamená žádnou úsporu nákladů pro jejich provozovatele, jak uvádí předkladatel návrhu zákona. S tím souhlasí i Svaz průmyslu a obchodu ČR, který se k novele vodního zákona také vyjádřil.

Ten považuje předložený zákon za klíčový zákon, který významně ovlivňuje konkurenceschopnost průmyslu, proto byla věnována projednání zákona maximální pozornost a veškeré připomínky byly důkladně pro diskutovány napříč všemi odvětvími. Za naprosto zásadní právě označil připomínku týkající se zachování stávajícího systém u nastavení systému monitoringu, tzn. systém u akreditovaných laboratoří soutěžících na trhu v běžných komerčních podmínkách. Za další zásadní připomínku označil také změnu sazeb poplatků.

Jelikož Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) není oficiálním připomínkovým místem, byly připomínky k zákonu projednány se Svazem měst a obcí a výsledný materiál byl jménem SMO ČR zaslán na Ministerstvo životního prostředí. SOVAK ČR se zcela ztotožňuje s připomínkami Svazu měst a obcí.

Podrobné připomínky resp. jejich úplné texty jak Svazu průmyslu a dopravy tak Svazu měst a obcí je uveden na konci textu. O dalším vývoji vás budeme pochopitelně informovat.

 

Mezi klíčové body novely patří:

  • Novelizace poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění vypouštění odpadních vod do vod povrchových.
  • Novelizace poplatku za odebrané množství podzemní vody - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění odběrů podzemních vod. Poplatek za odběr podzemních vod má být stejný nebo vyšší, než je platba za odběr povrchových vod a nedocházelo tak k přednostnímu využívání podzemních vod.
  • Novelizace správy poplatků - Dochází k přenesení většiny kompetencí ve správě poplatků z ČIŽP na SFŽP, jakožto hlavního příjemce výnosu z poplatků. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.) místo správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) a z centralizace celého procesu, je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže ČIŽP, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. S touto změnou souvisí i změna získávání podkladů pro výpočet poplatků za vypouštění odpadních vod, kdy zjišťování koncentrace znečištění v odpadních vodách bude v režii SFŽP.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se odpadních vod - Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle  vodního zákona. Za odpadní vodu budu považována směs obsahující nejméně devadesát osm hmotnostních procent vody. U průmyslových odpadních vod, jež jsou zneškodňovány na průmyslové čistírně odpadních vod, nebude minimální obsah vody limitován. Odvádí - li se odpadní voda a srážková voda společně jednotnou kanalizací, stávají se srážkové vody vtokem do této kanalizace vodou odpadní. Dále novela nově stanovuje, že kdo akumuluje splaškové odpadní vody vznikající převážně jako produkt lidského metabolismu a činností v domácnostech a neobsahující nebezpečné závadné látky (§ 39 odst. 3) v bezodtokové jímce, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování odvozem na čistírnu odpadních vod. Odvoz může provádět pouze osoba oprávněná.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se povinností při haváriích a úhrady nákladů na opatření k nápravě závadného stavu ze zvláštního účtu kraje - Dochází k rozšíření možností ČIŽP při šetření havárií na vodách a ke zjednodušení čerpání finančních prostředků ze zvláštního účtu krajského úřadu (§ 42 odst. 5).
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se ochrany před povodněmi - Dochází k zezávaznění dnes nepovinného stanovení omezujících podmínek v záplavovém území podle míry povodňového nebezpečí nebo ohrožení vodoprávním úřadem.
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení vodního zákona - Dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.
  • Naplnění požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit) - Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se nově poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje, které vypouštějí více než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.

 

Odkaz na podrobné připomínky:

Svaz měst a obcí ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR

 

Související článek:

Změna poplatků je tu! Novela vodního zákona jde do připomínkového řízení (7.11.2015)

Budeme pít německou vodu, plánují v Chebu. Vyjde levněji než ta česká (10.12.2015, iDNES.cz)


 

 

09.12.2015 21:06

Přijde klimatická katastrofa? Hostem Událostí, komentáře byl ministr R. Brabec

ZÁZNAM Dva dny před předpokládaným závěrem pařížské konference OSN o klimatických změnách vyjednavači představili nový návrh závěrečné dohody. Má jen 29 stran a některé klíčové spory stále neřeší. Třeba příspěvky méně rozvinutým zemím, nebo udržitelnou úroveň oteplování. Jaký bude závěr pařížské konference? Dohodnou se delegáti na nutných opatřeních? Hostem Událostí, komentáře bude dnes ministr životního prostředí Richarda Brabce. Záznam pořadu ZDE (od 28:30 minuta)


 

 

09.12.2015 19:43

Klimatický summit: Představen další návrh závěrečné dohody, spory ale trvají

Dva dny před předpokládaným závěrem pařížské konference OSN o klimatických změnách dnes diplomaté představili nový návrh závěrečné dohody, který má jen 29 stran. Vyjednávači text tak výrazně zhustili, předcházející pracovní verze závěrečného dokumentu měla 48 stran. Některé klíčové spory ale stále nebyly vyřešeny.

Mnohé zásadní části nové verze dokumentu totiž stále obsahují vynechaná volná místa, různé varianty pojmů či hned několik zcela odlišných formulací, o jejichž přesném znění se dál vyjednává. Nyní je v dokumentu 47 částí ve variantách a stále 366 závorek s různými možnostmi pojmů.

Ve třech variantách je například stále znění hned druhého, klíčového článku textu, týkajícího se "smyslu dohody". Podle první verze je cílem udržet stoupání teplot pod dvěma stupni Celsia. Druhá zmiňuje udržení teplot "výrazně pod dvěma stupni" s upozorněním, že pro některé části světa znamená oteplování nad 1,5 stupně výrazné riziko. Třetí - nejpřísnější - možnost předpokládá cíl pod 1,5 stupně Celsia.

Jednou z nedořešených otázek dál zůstávají peníze, tedy způsob a míra příspěvků vyspělých zemí těm méně rozvinutým na pomoc se snižováním emisí a následky klimatických změn. Cílem je přitom mít 100 miliard dolarů (zhruba dva biliony korun) ročně do roku 2020 na pomoc nejméně rozvinutým zemím.

Mnohé země, včetně EU a Spojených států, ale daly před večerním jednáním najevo, že nynější kompromis je málo a trvá odhodlání prosadit co nejambicióznější podobu budoucí Pařížské dohody.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Klimatická dohoda z Paříže nebude mít na Čechy přímý vliv, řekl ministr Brabec v rozhovoru pro iDNES.cz (9.12.2015, iDNES.cz)

09.12.2015 12:31

Nabídka a poptávka zajímavých technologií

Enterprise Europe Network, která poskytuje odborné služby zaměřené na podporu a zvyšování konkurenceschopnosti především malých a středních podniků, zveřejnila další přehled zajímavých technologií. Další informace je možné získat na info.een@tc.cz nebo na telefonu 234 006 173. Níže uvádíme zajímavé technologie z pohledu životního prostředí.




Výroba čiré a biologicky odbouratelné nebo recyklovatelné fólie pro povlakování laminátu

Britská firma aktivní v oblasti výroby doplňků a příslušenství hledá inovativní „zelené“ technologie pro zpracování a výrobu rolí průsvitného filmu s ohebností PVC, který by byl vhodný pro povlakování laminátu. Firma hledá partnery z průmyslu nebo výzkumu, kteří by nabídli licenci nebo jinou výhodnou formu spolupráce.

Biologicky rozložitelný polymerní kompozit

Ukrajinská univerzita vyvinula biologicky rozložitelný polymerní kompozit složený z polyolefinu, plastifikátorů a biologicky rozložitelného polymeru. Kompozit lze použít pro všechny obvyklé techniky v plastikářském průmyslu (vytlačování, vstřikování nebo tvarováním za tepla) i pro různé oblasti použití, jako je stavební a chemický průmysl, zemědělství (agrochemie) apod. Přidáním různých bio organických změkčovadel do kompozitu umožní urychlení procesu chemické destrukce i za anaerobních podmínek (například v půdě). Hledají se průmysloví partneři či výzkumné ústavy pro technickou /výzkumnou spolupráci a licenční smlouvu.

Technologie zpomalení hoření na vodní bázi akrylového polymer

Střední izraelská firma vyvinula na bázi vody akrylový polymer zabraňující hoření vhodný pro různou aplikovatelnost, zejména v textilním průmyslu a v průmyslu nátěrových hmot. Výhodou je šetrnost k životnímu prostředí, transparentnost, snadná začlenitelnost do různých materiálů, dobrá kompatibilita, Ph stabilita apod. Hledají se průmysloví partneři pro uzavření obchodní smlouvy s technickou pomocí a licenční smlouvy.

 

 

09.12.2015 08:11

EURO přinesl rozhovor s šéfkou ERÚ

Odvolat, nebo neodvolat, zlodějka, nebo hrdinka, můžete si vybrat, ke kterému názorovému proudu se chcete přidat. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková je aktuálně nejkontroverznější personou české energetiky. Již několik měsíců se spekuluje o jejím odvolání. Spekulace zesílily poté, co odmítla vypsat miliardové podpory pro obnovitelné  zdroje spuštěné v letech 2006 až 2012. Kvůli tomu, že doposud nepřišla z Bruselu notifikace, zjednodušeně řečeno schválení výše podpory pro zmíněné období. Celý rozhovor čtěte ZDE

 

 

09.12.2015 07:39

Klimatický summit: Vyjednavačům se nedaří najít kompromis

Diplomaté v Paříži zřejmě předloží výrazně zúžený návrh klimatické dohody. Zmizet by z ní měly některé sporné pasáže. Dokument měl být ale podle původních představ hostitelské Francie už téměř hotový. Blíží se páteční termín pro představení smlouvy, kvůli vleklým rozporům to ovšem vyjednavači nejspíš nestihnou. Klimatická dohoda podle vyjednavačů s velkou pravděpodobností vznikne, zatím se ale státy nedohodly ani na její závaznosti, ani na cílovém růstu globální teploty, ani na penězích. „Pokud se nestane malý zázrak, byť je pravděpodobné, že s blížícím se termínem se budou sbližovat i pozice, tak si myslíme, že to bude pokračovat minimálně přes noc do soboty,“ odhaduje ministr životního prostředí Richard Brabec z hnutí ANO. 

 

Zdroj: ČRo

08.12.2015 17:40

ČEZ zlepší energetickou účinnost a sníží emise CO2 na vyrobenou MWh elektřiny o 46 %

Skupina ČEZ si předsevzala zlepšit energetickou účinnost a snížit v České republice emise CO2 na vyrobenou MWh elektřiny o 46 % do roku 2020 ve srovnání s rokem 2001. ČEZ se tím připojil k ostatním energetikám, které v souvislosti s klimatickou konferencí v Paříži deklarovaly své konkrétní cíle. ČEZ v Paříži aktivně jedná o efektivním nastavení ceny uhlíku a propojení obchodování s CO2 a patří mezi přibližně 100 mezinárodních firem a dalších organizací, které již podpořily tzv. návrhy pro byznys.

„Pro Evropu je zcela zásadní, aby došlo k celosvětové shodě nad snižováním emisí skleníkových plynů, a starý kontinent tak nezůstal v tomto boji osamocen. Pravděpodobně by pak Evropa měla velké problémy obstát v globální hospodářské konkurenci, protože nákladná opatření na snížení emisí by prodražila její produkci ve srovnání se zbytkem světa,“ uvedl Daniel Beneš, generální ředitel společnosti ČEZ.

Jedním ze stěžejních prvků klimatické dohody je zapojení všech významných světových emitentů, a to nejen z oblasti energetiky, ale i celého průmyslu, který ponese velkou část nákladů boje proti změnám klimatu. Dohoda by měla vyslat jasný signál soukromému sektoru, aby směřoval své finanční prostředky do nízkouhlíkových investic.

„Ze společných setkání politiků a zástupců byznysu vyplynulo, že hlavním problémem pro dekarbonizaci světové ekonomiky není neochota firem snižovat emise skleníkových plynů, ale mnohdy špatná volba nebo neexistence vhodných technologií a nástrojů a rovněž dlouhodobá nestabilita regulatorního prostředí,“ vysvětlil Beneš.

Zcela zásadní je v tomto směru nastavení ceny uhlíku, které pak stimuluje nejen podnikatelské subjekty, ale i veřejný sektor a domácnosti ke snižování emisí. Jde o způsob, který zachová technologickou neutralitu a je založen na tržní bázi. Direktivní rozhodování naopak vede k prodražování plnění cíle a k negativním efektům na celou ekonomiku.

„Dlouhodobou strategií ČEZ je dosáhnout uhlíkově neutrální výroby elektřiny do roku 2050. K tomuto ambicióznímu cíli, který jde i nad rámec závazků EU a většiny států světa, jsme se přihlásili spolu s dalšími významnými energetikami v Evropě,“ doplnil cíl společnosti její generální ředitel Daniel Beneš. ČEZ za poslední dekádu investoval do nízkouhlíkových technologií přes 5 miliard eur, čímž se již podařilo snížit emisní intenzitu o 30 %.

 

Dokument ke stažení:

Brožura obsahující společné vyjádření Iniciativy Magritte

 

08.12.2015 15:12

Poplatky za odpady: Pozor na novelu zákona o místních poplatcích

Poslaneckou iniciativou se do zákona o místních poplatcích (novela č. 266/2015 Sb.) dostala úprava § 10b řešící osvobození od poplatku za odpady. Pokud tedy stanovujete poplatek za odpady ve vaší obci podle zákona o místních poplatcích, nezapomeňte upravit vaši obecně závaznou vyhlášku, upozorňuje Svaz měst a obcí ČR.

A to ideálně do konce roku. Dle přechodných ustanovení novely je totiž nutné, aby spolu s účinností změny zákona od 1. ledna 2016 došlo k úpravě  - vydání nových předmětných obecně závazných vyhlášek.

Podle nového znění odst. 3 je od poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů osvobozena fyzická osoba, která je:

a) umístěna do dětského domova pro děti do 3 let věku, školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy,
b) umístěna do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě rozhodnutí soudu, na žádost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zákonného zástupce dítěte nebo nezletilého,
c) jako nezaopatřené dítě umístěna v domově pro osoby se zdravotním postižením na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy o poskytnutí sociální služby, nebo
d) umístěna v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo chráněném bydlení.

 

Text přechodného ustanovení novely č. 266/2015 Sb.:

Pro poplatkové povinnosti u místních poplatků, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije zákon č. 565/1990 Sb. a obecně závazné vyhlášky vydané na základě jeho zmocnění, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

 

 

Zdroj: za využití informace ze SMO ČR

08.12.2015 10:12

Nové dotace na energetické úspory vyhlášeny. Bude možné využít i zvýhodněný úvěr

NOVÉ DOTACE Zejména města a obce mohou významně snížit výlohy za energie ve veřejných budovách. Ministerstvo životního prostředí totiž dnes vyhlásilo novou výzvu z Operačního programu Životní prostředí společně s výzvou z Národního programu Životní prostředí. Obě výzvy podpoří projekty na realizaci energetických úspor u veřejných budov. Žádosti o dotaci lze podávat od 1. prosince 2015 do 15. dubna 2016 a žádost o zvýhodněný úvěr pak od 14. prosince 2015 do 21. prosince 2016. Celková alokace činí tří miliard korun a na zvýhodněné úvěry ve výši půl miliardy korun.

Nová výzva č. 19 z Opetračního programu Životní prostředí (OPŽP) se zaměřuje na projekty energetických úspor u veřejných budov, a to realizací celkových nebo dílčích energeticky úsporných renovací a zvýšením využití obnovitelných zdrojů energie včetně projektů využívajících takzvané energetické služby se zárukou (EPC). Alokace výzvy činí tři miliardy korun. Dotaci mohou získat majitelé veřejných budov na území celé České republiky.

Souběžná výzva z Národního programu Životní prostředí (NPŽP) pak nabízí zvýhodněné úvěry na kofinancování projektů podpořených Výzvou (č. 19) z OPŽP. Příjemci dotací z OPŽP mohou díky ní pokrýt až sto procent celkových způsobilých výdajů na jimi realizovaný projekt. Roční úroková míra u úvěru je stanovena fixně na jedno procento bez dalších poplatků. Maximální délka splatnosti úvěru je 10 let, přičemž bude umožněn odklad splátek až do 12 měsíců po realizaci projektu. Na zvýhodněné úvěry bylo z prostředků státního fondu vyčleněno půl miliardy korun.

Nabídka možnosti čerpat zvýhodněný úvěr na projekty se v případě výzvy OPŽP vztahuje hlavně na města a obce, dobrovolné svazky obcí, městské části hlavního města Prahy, příspěvkové organizace, obchodní společnosti ovládané z více než 50 procent obcemi a městy nebo jinými veřejnoprávními subjekty.

Žádosti o dotační podporu v 19. výzvě Operačního programu Životní prostředí mohou žadatelé podávat od 1. prosince 2015 do 15. dubna 2016, žádost o zvýhodněný úvěr pak od 14. prosince 2015 do 21. prosince 2016.

Podporu lze získat na zateplení obvodového pláště budovy, výměnu a renovaci otvorových výplní, realizaci opatření majících prokazatelně vliv na energetickou náročnost budovy nebo zlepšení kvality vnitřního prostředí. Podporovány jsou projekty nuceného větrání s rekuperací odpadního tepla, projekty na výměnu zdroje tepla pro vytápění nebo přípravu teplé užitkové vody s výkonem nižším než 5 MW a projekty na využívání obnovitelných zdrojů energie.

Při posuzování projektů budou pracovníci Státního fondu životního prostředí ČR posuzovat zejména konečné snížení spotřeby energie v budově, odhadované roční snížení emisí skleníkových plynů nebo i tuhých znečišťujících látek.

 

Typy podporovaných projektů a aktivit:

A) Celkové nebo dílčí energeticky úsporné renovace veřejných budov:

  • Zateplení obvodového pláště budovy,
  • Výměna a renovace (repase) otvorových výplní,
  • Realizace stavebních opatření majících prokazatelně vliv na energetickou náročnost budovy nebo zlepšení kvality vnitřního prostředí,
  • Realizace systémů nuceného větrání s rekuperací odpadního tepla,
  • Realizace systémů využívajících odpadní teplo,
  • Výměna zdroje tepla pro vytápění nebo přípravu teplé užitkové vody s výkonem nižším než 5 MW využívajícího fosilní paliva nebo elektrickou energii za účinné zdroje využívající biomasu, tepelná čerpadla, kondenzační kotle na zemní plyn nebo zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla využívající obnovitelné zdroje nebo zemní plyn.
  • Instalace solárně-termických kolektorů pro přitápění nebo pouze přípravu TV.

 

B) Samostatná opatření výměny zdroje tepla s výkonem nižším než 5 MW využívajícího fosilní paliva nebo elektrickou energii pro vytápění nebo přípravu teplé vody za účinné zdroje využívající biomasu, tepelná čerpadla, kondenzační kotle na zemní plyn nebo zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla využívající obnovitelné zdroje, instalace solárně-termických kolektorů a instalace systému nuceného větrání s rekuperací odpadního tepla, kde veřejná budova splňuje určitou energetickou náročnost a v případě instalace systému nuceného větrání s rekuperací zároveň nesplňuje požadavky na zajištění dostatečné výměny vzduchu.

 

Příjemci podpory:

  • Kraje
  • Obce a města
  • Svazky obcí
  • Městské části hl. m. Prahy
  • Organizační složky státu
  • Státní organizace
  • Příspěvkové organizace
  • Veřejné výzkumné instituce
  • Veřejnoprávní instituce
  • Vysoké školy a školská zařízení
  • Nestátní neziskové organizace
  • Církve a náboženské společnosti a jejich svazy

 

Dokumenty ke stažení:

A) OPŽP 19. výzva:

 

B) NPŽP - 8. výzva (zvýhodněné úvěry):

 

C) Obecné dokumenty:

08.12.2015 08:29

Recyklace papíru přímo v kanceláři se stává skutečností

První recyklační linka na papíry do kanceláře se jmenuje PaperLab a Epson ji prezentuje jako první takové zařízení, které nepotřebuje vodu. Výjimkou je pouze malé množství vody pro udržení správné úrovně vlhkosti uvnitř systému. Není tak třeba zařízení připojovat k přívodu vody a kanalizaci.

Přístroj funguje tak, že rozloží papír na základní vlákna, které následné spojí do nových listů. Byť se o tom firma nezmiňuje, v průběhu procesu by mělo dojít i k čištění.

Epson si už dříve nechal patentovat technologie, které mohou napovědět, jak celý proces funguje. V nich se popisuje způsob mechanického drcení a rozvlákňování papíru a následné využití systému vzduchového cyklonového odlučovače pro odstranění inkoustu.

 

Ke spojení vláken lze podle Epsonu využít různá pojiva. Díky tomu systém může vytvořit zářivě bílý, barevný, odolný proti plamenům nebo dokonce parfémovaný papír.

Podle firmy je celý systém efektivnější než klasický způsob recyklace, kdy se potištěný papír odveze na recyklační linku a následně jde vyrobený čistý papír znovu do prodeje.Na druhou stranu Epson nezmiňuje energetické a další náklady, které bude uživatel s provozem zařízení mít.

PaperLab je podle společnosti schopen „vyrobit“ 14 listů za minutu nebo 6 720 za den. Vložený papír projde celým procesem do tří minut po vložení. Systém může také produkovat papír formátu A3 a dokonce zvládne v určitém rozmezí nastavit tloušťku a hustotu papíru.

 

 

Zdroj: https://technet.idnes.cz

08.12.2015 07:33

Ministr Richard Brabec přednesl projev na klimatické konferenci

TEXT PROJEVU MINISTRA Ministr životního prostředí Richard Brabec včera vystoupil na konferenci COP21 v Paříži, kde se scházejí ministři členských států OSN, aby podpořili mezinárodní vyjednávání nové smlouvy o ochraně klimatu.

Ministr Brabec uvedl, že Česká republika je na dobré cestě ke splnění závazků. Úroveň emisí skleníkových plynů v Česku byla v roce 2013 o 34 % nižší než v roce 1990. A dále, že se Česko spolu s EU přijali ambiciózní závazek do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 1990.

Kromě toho Česká republika investuje významné finanční prostředky do energetické účinnosti a ekologického vytápění v různých oblastech, včetně domácností a průmyslu. Celkový rozpočet na tato opatření dosáhne do roku 2020 částky převyšující 2 miliardy eur.

Česku považuje podle Brabce Zelený klimatický fond za důležitý nástroj zprostředkovávající nezbytnou finanční podporu. Česká republika přislíbila do fondu přispět částkou 5,3 mil. dolarů a dalšími dvěma miliony dolarů podpořila německou iniciativu Climate Finance Readiness Programme.

Ministr R. Brabec v neposlední řadě uvedl, že Česká republika přijala jednak Politiku ochrany klimatu v ČR a také, že v kontextu s dlouhotrvajícím obdobím sucha Česko připravilo Národní adaptační strategii.

 

Globální emise oxidu uhličitého (CO2) letos v porovnání s loňskem nevzrostou či dokonce lehce klesnou. Je to poprvé, co tato situace nastane, i když světová ekonomika roste. Tvrdí to vědci ve studii zveřejněné v časopise Nature Climate Change, která byla představena na klimatické konferenci OSN v Paříži. Jev je prý dán menším využíváním uhlí v Číně a rostoucí oblibou obnovitelných zdrojů energi. Vědci ale očekávají, že tento stav bude jen dočasný a emise stoupnou zároveň s tím, jak porostou rozvíjející se ekonomiky, využívající především uhlí. Obavy panují v tomto směru zejména ohledně Indie.

 

Vyjednávací týmy aktuálně finalizují text nové smlouvy, která bude ve středu předána francouzskému předsednictví konference, které o ní zahájí finální politická jednání. Přijetí smlouvy na summitu se pak očekává v pátek. Mezitím se zástupkyně České republiky dostala do speciálního týmu, který bude kontrolovat správnost návrhu smlouvy z hlediska lingvistického a právního.    

Konference je 21. zasedáním smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu a koná se v Paříži od 30. listopadu do 11. prosince 2015. Hlavním úkolem pařížské klimatické konference je dojednání nové mezinárodní smlouvy o ochraně klimatu, která by měla začít platit pro všechny smluvní strany této Rámcové úmluvy po roce 2020.

 

Ministr R. Brabec byl včera hostem pořadu Studia ČT24 (od 27 do 33 minuty )

 

Text projevu ministra R. Brabce na COP 21:

Pane prezidente, vaše excelence, dámy a pánové, vážení hosté,

nejprve mi dovolte vyjádřit nejhlubší díky vládě a lidu Francie a zejména Jeho Excelenci předsedovi konference smluvních stran panu Laurentu Fabiusovi za přípravu a uspořádání této důležité mezinárodní akce. Velmi oceňujeme skutečnost, že i přes nedávné brutální teroristické útoky Francie neztratila odvahu a tuto významnou konferenci uskutečnila. I z tohoto důvodu musíme všichni usilovat o úspěšný výsledek jednání o ochraně klimatu.  

Dovolte mi rovněž, abych se plně ztotožnil s prohlášeními Evropské unie a jejích členských států. Je nesporné, že změna klimatu je jednou z nejvážnějších globálních hrozeb, před nimiž svět stojí. V průběhu tohoto roku jsme byli svědky extrémních a různorodých klimatických jevů na celém světě. Není pochyb o tom, že změna klimatu má zásadní dopady nejen na životní prostředí, ale i na ekonomickou prosperitu a účinné potírání chudoby a je i bezpečnostní výzvou.

Abychom mohli změně klimatu účinně čelit, musíme jednat společně. Všechny smluvní strany se musejí na zajištění naší budoucnosti spravedlivě podílet a být součástí nového ujednání. Zde v Paříži musíme dosáhnout právně závazné mezinárodní smlouvy, která zajistí, aby nárůst průměrné globální teploty ve srovnání s předindustriálními hodnotami nepřekročil hranici 2 °C. Je také důležité, aby nám nová smlouva umožňovala v průběhu času navyšovat ambice. Nová smlouva musí být vyvážená, a proto je třeba věnovat potřebnou pozornost dalším zásadním otázkám budoucího klimatického režimu. Opatření pro snižování emisí skleníkových plynů musí být propojena s adaptačními opatřeními tak, aby vedla k omezování nepříznivých dopadů změny klimatu. Pro zajištění efektivní realizace nové smlouvy bude mít velký význam odpovídající finanční a technická podpora a rovněž budování kapacit.

Přijetím účinné, trvalé a spravedlivé smlouvy zde v Paříži vyjádříme naši odpovědnost vůči současným i budoucím generacím. Česká republika je na dobré cestě ke splnění redukčních závazků vyplývajících z Úmluvy a jejího Kjótského protokolu. Úroveň emisí skleníkových plynů v České republice byla v roce 2013 o 34 % nižší než v roce 1990. Spolu s EU a jejími členskými státy jsme předložili vnitrostátně stanovený příspěvek (Intended National Determined Contribution – INDC) a přijali ambiciózní závazek do roku 2030 dále snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 1990.

Ke splnění našich současných i budoucích závazků a příspěvků budeme i nadále realizovat a rozvíjet ambiciózní a efektivní klimatickou politiku na národní úrovni. V současné době dokončujeme novou Politiku ochrany klimatu v ČR, která vytvoří předpoklady k přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku do roku 2050. Soustředí se především na opatření, která mají nejvyšší potenciál pro snižování emisí skleníkových plynů, a uhlíkovou náročnost v různých odvětvích (např. energetika, průmysl, doprava, odpady, zemědělství a lesnictví). Kromě toho Česká republika investuje významné finanční prostředky do energetické účinnosti a ekologického vytápění v různých oblastech, včetně domácností a průmyslu. Celkový rozpočet na tato opatření dosáhne do roku 2020 částky převyšující 2 miliardy eur.

Stejně jako ostatní státy zažila i Česká republika řadu povodní a dlouhotrvající období sucha, jež způsobily rozsáhlé a nevratné škody. V této souvislosti jsme připravili komplexní Národní adaptační strategii, která byla přijata před několika týdny. Tato strategie vychází z vědeckých poznatků, informuje o možných negativních dopadech a obsahuje návrhy na adaptační opatření v mnoha oblastech (například vodohospodářství, lesnictví, zemědělství, městské prostředí, zdraví, krizové řízení apod.).

Jsme si vědomi skutečnosti, že nejchudší a nejzranitelnější rozvojové země jsou při řešení svých klimatických otázek závislé na pomoci. V tomto ohledu považujeme Zelený klimatický fond za důležitý nástroj zprostředkovávající nezbytnou finanční podporu. Česká republika přislíbila do tohoto fondu přispět částkou 5,3 mil. dolarů a dalšími dvěma miliony dolarů podpořila německou iniciativu Climate Finance Readiness Programme. Rád bych využil této příležitosti, abych vás ujistil, že Česká republika bude i nadále poskytovat potřebnou podporu rozvojovým zemím a pomáhat jim řešit jejich potřeby související s adaptací na změnu klimatu a zmírňování jejích následků.  

 

Vaše excelence, dámy a pánové,

V posledních letech se všechny smluvní strany aktivně zapojily do projednávání nové smlouvy. Jsme si vědomi toho, že tato jednání jsou poměrně složitá a velmi obtížná. Neměli bychom však promarnit ohromné úsilí, které jsme doposud vynaložili. Změňme naše ambiciózní cíle a záměry v reálný a funkční právně závazný výsledek pařížských jednání, který přispěje k bezpečnějšímu životu na naší planetě.

Děkuji vám za pozornost.

07.12.2015 17:58

EEA hodnotila programy na předcházení vzniku odpadů

Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) dnes zveřejnila druhou zprávu, která hodnotí stav předcházení vzniku odpadů (PVO) v Evropě. Zpráva hodnotí 27 národních a regionálních programů PVO. Předcházení vzniku odpadů patří mezi priority Evropské unie v oblasti odpadů. Na prevenci vzniku odpadů je pochopitelně kladen důraz i v rámci nově zveřejněného balíčku k oběhovému hospodářství.

 

Selected highlights:

  • The programmes cover a range of sectors and waste types. All of them cover sectors such as households and all except one the public services, whereas only a few programmes include the agriculture, and mining and raw materials sectors. The majority of the programmes address food/organic waste, municipal/household waste, waste electrical and electronic equipment, packaging waste and hazardous waste.
  • Most programmes mention the overall objective of breaking the link between economic growth and the environmental impact associated with the generation of waste.  Improving material efficiency, resource efficiency, decoupling of resource use from economic growth and preventing the use of primary materials are listed in several programmes. The reduction of harmful substances is included in more than half of the programmes.
  • Seventeen include quantitative targets ranging from total waste generated to more specific targets for particular sectors or waste types with different baseline and target years. Twenty-four programmes specify indicators for tracking progress on objectives and targets and, ultimately, on the effectiveness of waste prevention policies. Only ten programmes include explicitly monitoring systems. In some cases, monitoring is covered in other documents.
  • The analysis highlights a broad range of planned measures: 39% focus on the design, production and distribution phase; 40% are related to the consumption and use phase; and 21% focus on the general framework conditions of waste generation. Of the policy instruments included in the programmes, 63% concern information and awareness raising; economic and regulatory instruments account for 16% and 14%, respectively; and 7% voluntary agreements.

 

Dokument ke stažení:

Waste prevention in Europe - the status in 2014.pdf  (2.0 MB)

07.12.2015 16:00

Vláda odložila projednání nových limitů pro kvalitu vypouštěných a povrchových vod

VÝSLEDKY Vláda dnes odložila projednání nového nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech. Vláda tak nerozhodla o osudu přílohy č. 7, která je připravena ve dvou variantách. Nové nařízení by mělo nahradit od poloviny prosince 2015 stávající nařízení č. 61/2003 Sb. Připravuje se také nové nařízení, které řeší limity pro vypouštění odpadních vod do vod podzemních. Nové nařízení vlády by zas mělo platit od 1. února 2016 a nahradit současné nařízení č. 416/2010 Sb. Pro kategorii výrobků CE bude platit přechodné ustanovení.

Vláda dnes souhlasila s návrhem Ministerstva zemědělství, aby se část spotřební daně z pohonných hmot vrátila i zemědělcům podnikajícím v živočišné výrobě. Zatím měli na vratku nárok pouze hospodáři, kteří naftu spotřebovali při péči o pole.

Konkrétní témata, která návrh nařízení vlády zakotvuje oproti platné právní úpravě je jednak transpozice směrnice 2013/39/EU, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky, dále vybrané definice – např. „průmyslové odpadní vody“, „městské odpadní vody“, jejichž absence vyvolávala v praxi nejasnosti a zpřesnění náležitostí a podmínek povolení podle § 38 odst. 12 vodního zákona. Jedná se o výjimečné povolení umožňující vypouštět odpadní vody po přechodnou dobu – např. při zkušebním provozu - v emisních limitech neodpovídajících emisním standardům stanovených v nařízení vlády.

Mezirezortní připomínkové řízení bylo ukončeno v dubnu 2015, nicméně návrh nařízení vlády je předkládán se 2 rozpory. První rozpor se týká právě přílohy č. 7. Jde o rozpor s MPO, MZE, MPSV a HK ohledně přílohy č. 7 návrhu nařízení vlády, která v souladu se zmocněním podle § 38 odst. 8 vodního zákona zakotvuje „specifikaci“ nejlepších dostupných technologií (BAT). Oproti platné právní úpravě obsažené v nařízení vlády č. 61/2003 Sb., je navrhováno vypuštění číselných hodnot BAT z přílohy č. 7. BAT jsou jedním ze vstupů do tzv. kombinovaného přístupu, kterým musí být v souladu s citovaným zákonným ustanovením a Rámcovou směrnicí o vodách (čl. 11 směrnice 2000/60/ES), stanoveny emisní limity pro vypouštění odpadních vod do vod povrchových.

K návrhu nařízení vlády jako celku nebyla zpracována RIA. Podstatou připomínek MPO, MZE a MPSV ve vztahu k příloze č. 7 bylo nicméně právě nezpracování RIA k vypuštění číselných hodnot z této přílohy. Na základě uvedené připomínky MŽP přistoupilo k dodatečnému zpracování dílčí RIA k této otázce, zhodnocení dopadů bylo nicméně připomínkovými místy označeno za nedostatečné.

HK vedle nezpracované RIA k příloze argumentovala také obavou z narušení právní jistoty oprávněných z platných povolení k nakládání s vodami. Tuto obavu se MŽP nedopařilo vyvrátit, přestože se s ní neztotožňuje, neboť podle něj vodoprávní úřad nedisponuje v souladu s § 12 vodního zákona - ustanovením, které reguluje postupy při změně/zrušení povolení k nakládání s vodami - pravomocí změnit či dokonce zrušit platné povolení k vypouštění odpadních vod z moci úřední, dojde-li ke změně právní úpravy, na základě které bylo povolení vydáno (nařízení vlády č. 61/2003 Sb.).

V návrhu nařízení vlády je tak příloha č. 7 uvedena variantně - varianta I reflektuje návrh MŽP, varianta II představuje platné znění nařízení vlády č. 61/2003 Sb., a odpovídá požadavku připomínkových míst - zvolení právní úpravy je ponecháno na rozhodnutí vlády.

Druhý rozpor s HK se týká § 5 odst. 1 návrhu nařízení vlády. Ustanovení transponuje čl. 4 a 5 směrnice 91/271/EHS, o čistění městských odpadních vod. Podstata rozporu je taková, že MŽP zastává názor, že veškeré městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami z aglomerací o velikosti nad 2000 EO musí být v souladu se směrnicí před vypouštěním do povrchových vod podrobeny čištění minimálně na úroveň emisních standardů odpovídajících velikosti aglomerace. HK se domnívá, že úroveň čištění nemá být odvozována od velikosti aglomerace, ale od přítokového zatížení jednotlivých ČOV v aglomeraci.

Rozsah změn si vyžádal zpracování nového nařízení vlády namísto novely platného nařízení vlády č. 61/2003 Sb., které bude tak zrušeno. Nové nařízení vlády by mělo být účinné od 15. prosince 2015.

 

Limity pro vypouštění odpadních vod do vod podzemních:

V současné době probíhá i příprava nového nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, která nahradí v současnosti plané nařízení vlády č. 416/2010 Sb. Návrh nařízení vlády mění oproti platné právní úpravě obsažené v nařízení vlády č. 416/2010 Sb. zejména náležitosti povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních (§ 2 návrhu), a maximální přípustné hodnoty znečištění odpadních vod vypouštěných do vod podzemních a způsob jejich stanovení (§ 3, příloha č. 1 a příloha č. 2 návrhu). Předpokládá se účinnost dnem 1. února 2016, přičemž minimální požadavek na kategorii výrobku označovaného CE podle § 3 odst. 6 stanovený pro ukazatel Ncelk bude nutné splnit do nejpozději do 18 měsíců od účinnosti nařízení.


Zelená nafta poteče i do živočišné výroby
Vláda dnes souhlasila s návrhem Ministerstva zemědělství, aby se část spotřební daně z pohonných hmot vrátila i zemědělcům podnikajícím v živočišné výrobě. Zatím měli na vratku nárok pouze hospodáři, kteří naftu spotřebovali při péči o pole.

„Naší snahou je co nejvíce podpořit chovatele skotu, prasat nebo drůbeže, protože tyto oblasti čelí v poslední době krizi. Přitom je důležité, aby živočišná výroba zůstala na venkově zachována, protože zajišťuje práci mnoha lidem a navíc výrazným způsobem ovlivňuje péči o půdu a životní prostředí. Rozšíření vratky daně za pohonné hmoty i na živočišnou výrobu pomůže srovnat konkurenční podmínky našich zemědělců se zahraničím,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Zemědělci a zemědělští podnikatelé dostanou zpátky část spotřební daně za pohonné hmoty využité při živočišné výrobě. Zavedení této podpory se očekává v roce 2016. Podle odhadů se celková výše podpory přiblíží 385 milionům korun ročně.

Podmínky pro uplatnění nároku na vrácení spotřební daně budou stanoveny zákonem o spotřebních daních, který nyní musí předložit Ministerstvo financí. Žádosti bude vyřizovat Celní správa ČR.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE