Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

28.08.2014 08:20

Mimořádné zasedání Legislativní rady vlády ČR

Dnes 28. srpna 2014 se od 9:00 hodin koná mimořádné zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání má celkem osm návrhů zákonů. Z hlediska členství České republiky v Evropské unii má velký význam novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (bod 6. programu). Rada dále projedná energetický zákon a novelu zákona o veřejných zakázkách (bod 2. programu). Rada také projedná zákoník práce, novelu občanského soudního řádu anebo zákon o významné tržní síle.

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Cílem předloženého návrhu zákona je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice).

Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek. Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA.

 

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

 

Na základě stanoviska LRV došlo v novele zákona EIA zejména k následujícím změnám:

  • závěr zjišťovací řízení (ZZŘ)
- tzv. pozitivní ZZŘ (je nutné provést proces EIA) bude vydáván ve formě usnesení - dosud pouze vyjádření  
- po dobu soudního přezkumu tzv. negativního ZZŘ (proces EIA se nepovede) nelze vydat povolení k záměru
  • coherence stamp (CS) = ověřovací závazné stanovisko, zda (ne)došlo ke změnám záměru mezi procesem EIA a vydáním povolení
- krom stavebního řízení bude CS vydáván vždy i pro územní řízení - dosud CS obligatorní pouze pro stavební řízení a změnu stavby před dokončením
- pokud ke změnám záměru nedošlo a orgán EIA coherence stamp nevydá, vždy tuto skutečnost sdělí úřadu, který vede povolovací řízení - dosud dle novely nebylo nutné sdělení vydávat
  • účast dotčené veřejnosti v povolovacích řízeních
-  30 denní lhůta pro přihlášení dotčené veřejnosti k účastenství v povolovacích řízeních - dosud 15 denní lhůta
  • přístup k soudní ochraně
- dotčená veřejnost bude oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu - dosud novela počítala s vytvořením možnosti práva dotčené veřejnosti na příznivé životní prostředí

 

 

 

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb. (energetický zákon) a další související zákony
Cílem návrhu novely energetického zákona je zapracování relevantních ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady o energetické účinnosti a dále je energetický zákon adaptován na některá nařízení Evropské unie týkajících se velkoobchodního trhu s energií a transevropských energetických sítí.

Současně návrh také reaguje na vývoj trhu s elektřinou a s plynem a rozvoj teplárenství v České republice, upravuje vztahy mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou, s plynem a v teplárenství tak, aby se usnadnila aplikovatelnost, kontrola a vymahatelnost jejich práv a povinností.

Dále návrh zákona nově zřizuje nový kolektivní orgán Energetického regulačního úřadu - Radu, upravuje předpoklady pro členství v ní a funkční období jejích členů.

Návrh zákona též obsahuje mimo jiné novelu zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie.

 

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila a nově bude předložen na dalším zasedání Legislativní rady vlády (18.9.2014).

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
Předložený návrh novely zákona o veřejných zakázkách si klade za cíl především odstranění nedostatků některých ustanovení zákona, které v praxi působí jisté obtíže a které by mohly působit rovněž problematicky zejména s ohledem na připravovanou novou právní úpravu dané oblasti. Navržená úprava se týká např. konkretizace pravidel pro zadávání veřejných zakázek, zrušení seznamu hodnotitelů veřejných zakázek, do kterého jsou zapisovány fyzické osoby odborně způsobilé hodnotit nabídky, navrženou úpravou má být zavedeno nové dílčí hodnotící kritérium, kdy zadavatel bude moci zohlednit také organizaci, kvalifikaci a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky, návrh úpravy je zaměřen i na urychlení rozhodovacího procesu při výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, a to zejména zavedením koncentrace řízení, rozšířením povinnosti navrhovatelů skládat kauci a úpravou podmínek zastavení a přerušení řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

 

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

28.08.2014 07:49

ČEZ zahájil ostrý provoz paroplynové elektrárny v Turecku

Medium: /edee/content/img/pro-media-2014/tz-fotogalerie/tz-4807/medium/circulating-water-pit-area.jpg

Skupina ČEZ spolu s partnerem, tureckou společností Akkök, převzali od dodavatele nově vystavěnou paroplynovou elektrárnu Egemer na jihovýchodě země a včera zahájili ostrý provoz. Elektrárna dosahuje účinnosti přesahující 57 % a životnosti minimálně 30 let, přičemž by měla ročně vyrobit až 7000 GWh elektrické energie. Při výstavbě bylo třeba se vypořádat s řadou překážek, zejména s velmi náročným terénem – elektrárna totiž stojí na pláži, jen necelý kilometr od Středozemního moře. Díky této unikátní poloze však může být elektrárna chlazena přímo mořskou vodou. Více ZDE

 

 

27.08.2014 15:26

Senát: Novelu zákona o odpadech znovu projednají poslanci

Senátoři dnes projednali další novelu zákona o odpadech. Novela se původně zaměřovala pouze na problematiku sběren a výkupen odpadů. Nakonec při projednávání ještě v poslanecké sněmovně se novela rozšířila například o omezení skládkování nebo o povinný sběr kovů a biologicky rozložitelného odpadu. Protože senátoři dnes k normě schválili další pozměňovací návrhy, bude muset novelu znovu posoudit poslanecká sněmovna.

Výbor senátu (VHZD) přijal v úterý pozměňovací návrh, který znamená, že bude možné vykupovat odpady jen od podnikatelů a firem a platba se uskuteční bezhotovostně. Tento pozměňovací návrh nebyl senátem nakonec přijat. Senátoři se přiklonili k obdobnému pozměňovacímu návrh Výboru pro Územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP).

VUZP původně navrhoval odložit třídění biologického rozložitelného odpadu o půl roku tedy na 1. července 2015. Nakonec senátoři schválili pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu výboru, kterým zkrátili odložení pouze na 1. dubna 2014.

Přijatý pozměňovací návrh výboru senátu znamená, že provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, s výjimkou autovraků, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz. Provozovatel tohoto zařízení dále může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě, a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.

Novelu zákona znovu bude muset posoudit poslanecká sněmovna, ta může s pozměňovacím návrhem senátu souhlasit nebo se přiklonit k původnímu znění.  Jednací řád PSP ČR říká, že pokud Senát vrátí Sněmovně návrh zákona s pozměňovacími návrhy, předseda jej na nejbližší schůzi, nejdříve však za 10 dnů od doručení poslancům předloží Sněmovně znovu, aby o něm hlasovala ve znění schváleném Senátem; přijme-li Sněmovna usnesení, jímž vysloví souhlas s návrhem Senátu, je návrh zákona přijat. Neschválí-li Sněmovna návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Návrh zákona je přijat, schválí-li jej Sněmovna nadpoloviční většinou všech poslanců.

Poslanci dříve ve třetím čtení novelu rozšířili o povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a o omezení skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále by mělo také Ministerstvo zemědělství ČR se podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem.

 

Aktuality z jednání senátu dne 27.8.2014:
  • Hlasování:
    • Návrh na zamítnutí: NÁVRH NEBYL PŘIJAT
    • Pozměňovací návrh (dále PN) k PN VUZP (posunutí účinnosti pro sběr BRO na 1. duben 2015 namísto 1. července 2015): SCHVÁLENO
    • Pozměňovací návrh VUZP (v kontextu výše uvedeného): SCHVÁLENO
    • Senátor Vystrčil - stáhl svůj PN
    • PN senátora Eyberta - nehlasovatelný
    • Pozměňovací návrhy VHZD: ZAMÍTNUT
    • Vracení zákona ve znění pozměňovacích návrhů: SCHVÁLENO
  • Zvukový záznam vyjádření ministra životního prostředí Richarda Brabce v senátu - ZDE
  • Stenozáznam z jednání - ZDE
  • Diskuze: Senátor Pavel Eybert navrhne pozměňovací návrh, který vrací text senátního návrhu novely zákona k původnímu znění. Dále v obecné rozpravě oznámil i senátor Miloš Vystrčil, že předloží vlastní pozměňovací návrh (obecně závazná vyhláška - podmínky provozu sběren a výkupen). Senátor Vladimír Dryml řekl, že navrhne návrh na zamítnutí. Senátor Horník upozornil, že MŽP slíbilo vypracovat vzorovou vyhlášku pro obce z pohledu BRO (do konce října)

  • Výbor pro Územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí projednal novelu zákona dnes dopoledne - text usnesení je uveden níže
  • Senátoři schválili program schůze
  • Novela zákona o odpadech je zařazena jako 5. bod dopoledního programu

 

Vystoupení ministra MŽP Richarda Brabce:

Odkaz na senátní tisk:

  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 324/
  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 585)
  • Návrh zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu rozeslán 28. 8. 2014 poslancům jako tisk 153/4
  • Dokument Senátu doručen sněmovně a rozeslán 28. 8. 2014 poslancům jako tisk 153/5

 

Pozměňovací návrhy výborů:

 

A) Výbor pro Územní ro zvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP) ze dne 27.8.2014: SCHVÁLEN

  1. V čl. I za bod 1 vložit nový bod 2, který zní:

„2. V § 18 odstavce 4 a 5 znějí:

„(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, s výjimkou autovraků, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz.

(5) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě, a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.“.

Následující body odpovídajícím způsobem přečíslovat.

  1. Článek III upravit takto:

„Čl. III

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 1 § 17 odst. 3, pokud jde o povinnost obce zajistit místa pro oddělené soustřeďování biologicky rozložitelných odpadů, které nabývá účinnosti dnem 1. července 2015, a s výjimkou čl. I bodu 7 a čl. II, které nabývají účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.“.

Usnesení ke stažení - ZDE

 

B) Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu (VH ZD) ze dne 26.8.2014: ZAMÍTNUT

1. V článku I vložit nový bod 1, který zní:

„1. V § 14 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

„(3) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz.

(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.“

Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 5 až 9.“.

Usnesení ke stažení - ZDE

 

Text navrhované novely zákona (přijatý PSP ČR):

§ 17 včetně nadpisu zní:

„§ 17 Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem

(1) Na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud dále zákon nestanoví jinak.

(2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami.

(3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělen é soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálníc
h odpadů.

(4) Původci, kteří produkují odpad podobný komunálnímu odpadu, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí. Smlouva musí být písemná a musí obsaho vat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.

(5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komu nální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

(6) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, tří dění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona o místních poplatcích.

 

1. V § 21 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
„d) seznam odpadů, které je možné využívat jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky, a požadavky na jejich využívání,
e) výčet recyklovatelných a využitelných odpadů, které je od roku 2024 zakázáno ukládat na skládku.“.

 

2. V § 21 se doplňují odstavce 6 a 7, které znějí:

"(6) Jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky je možné využívat pouze odpady stanovené prováděcím právním předpisem, které svými technickými parametry tomuto účelu odpovídají.

(7) Na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem.“.

 

3. V § 45 odst. 3 se doplňuje věta „Maximální celkové množství odpadů uložených na skládku jako materiál pro technické zabezpečení skládky může dosa
hovat maximální výše 20 % celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v daném kalendářním roce.“.

 

4. V § 73 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní: „(2) Ministerstvo zemědělství spolupracuje na tvorbě prováděcích práv ních předpisů, které se týkají nakládání s biologicky rozložitelnými odpady.“.

 

5. V § 78 odst. 4 písm. b) se za slova „v právních předpisech“ vkládají slova „nebo poruší zákaz výkupu odpadů stanovených prováděcím právním předpisem od fyzických osob“.

 

Čl. II
Přechodné ustanovení

Správní řízení podle § 78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která nebyla pravomocně skončena před nabytím účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.

 

Čl. III
Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 6, který nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

 

 

Související článek/média:

  • Komentář ČAOH k projednané novele senátem - ZDE (28.8.2014)
  • Komentář Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin po jednání výboru VHZD - ZDE (26.8.2014)

 

27.08.2014 14:05

ČN: Plzeňský kraj a starostové obcí podepsali memorandum o Šumavě

Vedení Plzeňského kraje, měst Klatov, Sušice a svazu šumavských obcí dnes podepsali v Plzni memorandum o šumavském parku. Do konce týdne ho rozešlou všem poslancům, které vyzývají, aby hlasovali pro speciální zákon o Národním parku Šumava (NPŠ). Chtějí tak zabránit zhoršujícímu se stavu přírodního bohatství Šumavy, úbytku pracovních sil, stagnující návštěvnosti a dlouhotrvajícímu odlivu obyvatel, řekli ČTK hejtman Václav Šlajs (ČSSD) a starostové. Sněmovna má senátní návrh zákona o šumavském parku projednávat v září, ale 30. července ho odmítla vláda. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

27.08.2014 09:04

Text novely zákona o odpadech č. 184/2014 sb. - OEEZ

Ve Sbírce předpisů ČR vychází nová novela zákona o odpadech č. 184/2014 Sb. Novela zákona transponuje evropskou směrnici o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ). Novela zákona o odpadech - OEEZ mimo jiné zavádí: novou úpravu definice výrobce elektrozařízení, rozšíření povinnosti posledních prodejců odebírat použitá elektrozařízení, navýšení minimální úrovně dalšího využití elektroodpadu, zřízení centrálního registru míst zpětného odběru, který usnadní konečným uživatelům přístup k informacím o jim dostupných místech zpětného odběru elektrozařízení, zjednodušení administrativní podoby Seznamu výrobců elektrozařízení, větší hustotu míst zpětného odběru pro elektrozařízení pocházející z domácností. Novela bude platná od 1. října 2014 s výjimkou ustanovení čl. I bodů 33 a 37 až 39, které nabývají účinnosti dnem 1. června 2015. Text novely zákona najdete v rubrice Právo ZDE.

 

27.08.2014 08:07

Do tvorby nových dokumentů k administraci OPŽP 2014-2020 chce SFŽP zapojit i odbornou veřejnost

Přípravy na další programové období probíhají již několik měsíců na úrovni ministerstev, vlády ČR a ve spolupráci s Evropskou komisí. Součástí příprav je i tvorba dokumentů, nezbytných pro administraci projektů. Státní fond životního prostředí ČR bude i v dalším období zprostředkujícím subjektem, který se proto nyní na přípravě nových programových dokumentů významně podílí.

„Rádi bychom využili zkušenosti a poznatky všech, kteří se do končícího Operačního programu Životní prostředí zapojili a pomohou nám nastavit administraci projektů způsobem, který se vyvaruje zbytečného opakování chyb předchozího období, které ve svém důsledku zpomalovaly čerpání i žadatele," řekl k záměrům fondu jeho ředitel Petr Valdman.

Se začátkem nového programového období Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 připravuje státní fond na přelom srpna a září 2014 sérii diskusních setkání na téma administrace žádostí, realizace projektů a kontrola projektů. Cílem setkání bude prodiskutovat poznatky z administrace Operačního programu Životní prostředí 2007-2013 a najít způsob, jak zlepšit nastavení postupů a dokumentů pro období nastávající. SFŽP věří, že se takových diskuzí rádi zúčastníte i vyplněním dotazníku.

 

Vyplnění dotazníku:

Dotazník najdete ZDE. Po vyplnění zašlete, prosím, dotazník na adresu Zelené linky: dotazy@sfzp.cz, do předmětu e-mailu napište Dotazník OPŽP 2014+.

 

 

Zdroj: SFŽP

27.08.2014 07:53

Pracovní nabídka: Specialista IPPC

CENIA, česká informační agentura životního prostředí hledá v současné době perspektivního kandidáta na pozici specialista IPPC. Profil pozice: příprava a zpracování vyjádření k žádostem o vydání integrovaného povolení, řešení problematiky v oblasti chemického průmyslu a zpracování dřeva (výroba desek na bázi dřeva), řešení problematiky technické ochrany životního prostředí, spolupráce na projektech CENIA.

 

Profil kandidáta:

  • vysokoškolské vzdělání (chemické obory, případně technologie zpracování dřeva)
  • minimálně 2 roky praxe na obdobné pozici v chemickém průmyslu nebo v průmyslu zpracování dřeva
  • orientace v problematice integrované prevence a v legislativě životního prostředí
  • kvalifikační předpoklady k získání odborné způsobilosti dle zákona č. 76/2002 Sb. (požadavky na rozsah odborných znalostí jsou uvedeny zde.)
  • aktivní přístup, samostatnost, organizační dovednosti
  • schopnost práce v týmu
  • písemný i slovní projev na dobré úrovni
  • schopnost prezentace na seminářích a konferencích
  • uživatelská znalost Aj
  • ochota dále se vzdělávat
  • dobrá znalost práce s PC

 

Nabízíme:

  • tvůrčí a kreativní zaměstnání
  • odměňování podle zákoníku práce a nařízení vlády č. 564/2006Sb., osobní ohodnocení, mimořádné odměny, možnost zapojení do prací na projektech
  • zaměstnanecké benefity, pružnou pracovní dobu, 5 týdnů dovolené
  • možnost dalšího odborného růstu
  • nástup – říjen 2014
  • pracoviště – Praha 10

 

Vaše životopisy zasílejte do 12. 9. 2014 na adresu eva.branisova(zavináč)cenia(tečka)cz. Případné odborné dotazy týkající se pracovní náplně Vám zodpoví Jan Kolář, tel: 267 125 323.

 

Zdroj: CENIA

27.08.2014 07:39

PRINCIP "ZNEČIŠŤOVATEL PLATÍ" z právního pohledu

Knižní tip Monografie pojednává o vývoji, postavení a aplikaci principu „znečišťovatel platí“ v právu životního prostředí a v souvisejících právních oblastech - energetika, doprava, hornictví, zemědělství. Princip „znečišťovatel platí“ představuje na evropské úrovni, resp. v rámci členských států OECD již poměrně dlouho uznávaný a prakticky uplatňovaný ekonomicko-právní princip vedoucí k internalizaci nákladů na ochranu životního prostředí. Popisovaný princip představuje jeden ze základních principů práva životního prostředí, na němž je podle čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování EU založena politika EU v oblasti ochrany životního prostředí.

Publikace popisuje vývoj tohoto principu a jeho rozšíření v členských státech OECD a následně v právu EU. Princip je analyzován z hlediska jeho aplikace v rámci mezinárodního práva, práva EU a vnitrostátního práva ČR, je zmíněno jeho provedení v právní úpravě USA.

Monografie přibližuje jednotlivé nástroje provádějící princip „znečišťovatel platí“, mezi které se řadí zejména ekonomické nástroje - různé platby za znečišťování životního prostředí - a odpovědnostní nástroje - odpovědnost za škody na životním prostředí, resp. ekologickou újmu. Z hlediska ekonomických nástrojů se text zaměřuje zejména na poplatky za znečištění životního prostředí, ekologické daně a obchodovatelná povolení a kredity. Zatímco ekonomické nástroje postupují ex ante a naplňují tak zejména motivační (preventivní) funkci, odpovědností nástroje zaujímají k aplikaci principu přístup ex post a plní proto hlavně funkci kompenzační.

 

Autoři: Ondřej Vícha

Nakladatelství: Linde Praha (odkaz na knižní titul)
Datum vydání: červenec 2014
Vydání: 1.
ISBN: 978-80-7201-947-2
EAN: 9788072019472
Formát: A5, brožovaný
Rozsah: 240 stran
Cena: 280 Kč
Obsah publikace: - ZDE

 

 

Recenze

Princip „znečišťovatel platí“ (angl. polluter-pays principle) je výchozím principem environmentální politiky Evropské unie již od jejích počátků v 70. letech. V době, kdy Evropské hospodářské společenství nemělo explicitní pravomoc pro oblast ochrany životního prostředí, zvolila Komise princip „znečišťovatel platí“ jako výchozí princip nově vznikající environmentální politiky z důvodu, aby ujistila členské státy, že aktivity Společenství v této oblasti nebudou znamenat navýšení jejich odvodů do společného rozpočtu.

Přestože je princip „znečišťovatel platí“ základem environmentální politiky EU téměř 40 let, je stále aktuální, což prokazuje i nejnovější, v pořadí již sedmý akční program EU pro oblast ochrany životního prostředí, který je na principu „znečišťovatel platí“ vystavěn. Uplatnění tohoto principu souvisí s trvající potřebou internalizovat systematičtěji externality, které významně ovlivňují nejen ekonomiku a životní prostředí, ale i kvalitu života a zdraví obyvatelstva. Princip znečišťovatel platí“ se promítá nejen do Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020 a Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky, ale i do environmentální legislativy, skrze kterou významně ovlivňuje okruh povinností subjektů podnikajících v České republice.

Publikaci Ondřeje Víchy považuji v současné době „ekonomické krize“, kdy ochrana životního prostředí jako společné hodnoty často ustupuje celé řadě mnohdy kontroverzních ekonomických záměrů a plánů, které mají nastartovat hospodářský růst, za velmi potřebnou. Princip „znečišťovatel platí“ je základem mnoha konkrétních nástrojů regulace lidské činnosti směřující k odpovědnému přístupu znečišťovatelů k ochraně životního prostředí. V česky psané odborné literatuře doposud nebyla vydána žádná tak rozsáhlá a komplexní analýza tohoto významného principu environmentální politiky a práva. Kniha čtivým a srozumitelným způsobem pojednává nejen o teoretických základech principu „znečišťovatel platí“ na mezinárodní, unijní i vnitrostátní úrovni, ale zaměřuje se také na konkrétní projevy aplikace tohoto principu v praxi. Autor se ve své knize podrobně věnuje rovněž nedostatkům platné právní úpravy.

Na základě výše uvedeného jednoznačně vydání knihy Ondřeje Víchy doporučuji.

 

Autor:

JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Katedra správního práva a správní vědy
Právnická fakulta UP v Olomouci

27.08.2014 07:30

Evropská komise schválila českou Dohodu o partnerství

Dohoda o partnerství pro programové období 2014–2020 České republiky byla včera 26. srpna v odpoledních hodinách schválena Evropskou komisí. Dokument nastavuje základní parametry pro využívání podpory z Evropských strukturálních a investičních fondů v příštích deseti letech a Česká republika bude moci čerpat téměř 24 mld. euro.

„Přijetí dokumentu v podobě navržené Českou republikou završuje více než tříleté vyjednávání, do kterého bylo zapojené široké spektrum partnerů. Dohoda jasně definuje hlavní oblasti rozvoje ČR, které budou podporovány z evropských fondů, a nastavuje základní pravidla pro fungování celého systému. Děkuji všem partnerům, kteří odvedli veliký kus práce,“ komentovala tento významný krok ministryně Věra Jourová.

Se schválením Dohody o partnerství také úzce souvisí další vyjednávání jednotlivých operačních programů. Ty byly vládou schváleny na začátku července a poté odeslány do Bruselu k formálnímu vyjednávání. I přes intenzivní neformální jednání k programům zůstávají otevřené některé body, kterým se bude potřeba detailněji věnovat.

 

„Dohoda o partnerství“ přináší ČR možnost získat prostředky z unijních fondů na politiku soudržnosti (koheze) ve výši 22 miliard eur pro léta 2014-2020. Dále má ČR k dispozici 2 miliardy eur pro rozvoj venkova a 31 milionů eur na podporu rybářství. Česká republika se tak zařadila po bok dalších 14 členských států, kterým se podařilo uzavřít „dohodu o partnerství“ - zastřešující dokument, nutný pro čerpání strukturálních fondů.

 

„Děkuji všem partnerům v České republice i v Evropské komisi, kteří se podíleli na úspěšném vyjednávání a profesionální přípravě Dohody o partnerství. Nyní budou všichni soustředit své síly na probíhající vyjednávání jednotlivých programů. První výzvy pro čerpání finančních prostředků z fondů EU v novém programovém období lze očekávat na začátku příštího roku,“ řekl Daniel Braun, první náměstek ministryně pro místní rozvoj.

Na podzim tohoto roku plánuje Ministerstvo pro místní rozvoj představení schválené dohody a nového programového období 2014–2020 v regionech. Na přelomu října a listopadu se v Praze a dalších sedmi krajských městech uskuteční série konferencí pod názvem „Evropské fondy 2014–2020:Jednoduše pro lidi“. Cílem konferencí je představit možnosti nového programového období a upozornit na hlavní změny oproti současnému programovému období 2007-2013. Součástí konference bude také blok novinek z oblasti veřejných zakázek.

I přesto, že nastavení programového období 2014–2020 má již jasné obrysy, stále je možnost čerpat poslední dotace v programovém období 2007–2013. Čerpání v programovém obdob 2007–2013 bude probíhat až do 31. 12. 2015.

 

26.08.2014 12:29

ČRo: Zvýší se spotřební daň pro CNG?

Do roku 2020 je v Česku garantovaná snížená spotřební daň na stlačený zemní plyn neboli CNG, což v praxi znamená cenu asi 18 korun za litr. Sníženou sazbou chtěla vláda motivovat řidiče k nákupu vozů na alternativní palivo. Přes rychle rostoucí zájem je počet aut na CNG v Česku v porovnání s rozvinutými evropskými státy stále zanedbatelný. Kabinet se navíc zavázal k postupnému růstu daně z nuly na evropské minimum. Ministerstvo financí na e-mail Českému rozhlasu odpovědělo, že dosud nevedlo žádné jednání o prodloužení snížené spotřební daně ze CNG po roce 2020. Od roku 2011 se spotřební daň každý druhý až třetí leden zvyšuje. Příští rok dosáhne asi 70 haléřů za kubík a v roce 2020 to bude o další 2 koruny a 10 haléřů více. Příspěvek o možném zvýšení spotřební daně na CNG připravil redaktor ČRo Matěj Skalický - záznam ZDE.

 

Zdroj: Rozhlas.cz (Češi si oblíbili auta na CNG. Nová sazba spotřební daně by ale mohla jeho cenu zvýšit)

26.08.2014 11:48

AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI INTEGROVANÉ PREVENCE 2014 - vyhláška č. 288/2013 Sb., a související metodické dokumenty v oblasti IPPC

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI INTEGROVANÉ PREVENCE 2014 - vyhláška č.. 288/2013 Sb., a související metodické dokumenty v oblasti IPPC", který se uskuteční 11. září 2014 v Praze.

Zájemci o problematiku integrované prevence a provozovatelé průmyslových zařízení budou seznámeni s aktuálním legislativním rámcem v této oblasti. Důraz bude kladen zejména na podrobné vysvětlení metodických dokumentů, které navazují na nový prováděcí předpis (vyhláška č. 288/2013 Sb.), a jejich kontextu.

Budou prezentovány i dosavadní zkušenosti s těmito dokumenty, nejčastější dotazy a také užitečné zdroje podpůrných informací. Účelem je zlepšit orientaci v integrované prevenci, zpřístupnit využívání flexibilních mechanismů (výjimka z BAT) a zefektivnit plnění požadavků v této oblasti. 

Seminář bude vycházet z praktických poznatků přednášejících doplněných o dotazy účastníků.

 

Přednášející:

Ing. Jan Slavík, Ph.D. (vedoucí oddělení IPPC a IRZ Ministerstvo životního prostředí, Odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence)

Ing. et Ing. Skoba Ondřej (Krajský úřad Zlínský kraj, Odbor životního prostředí a zemědělství, oddělení hodnocení ekologických rizik, Integrovaná prevence)

 

Další infromace:

Termín: Čtvrtek 11. září 2014, přednášky 9:00 - 15:00 hodin

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác

Cena: 1417,- Kč bez DPH

 

Další informace získáte na UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz - ZDE
26.08.2014 09:59

MŽP vypořádalo připomínky k novele zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

Obecným cílem navrhované novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Z podkladů je vyplývá, že materiál bude předložen vládě ČR variantně. Důvodem je rozpor s Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách. K plné shodě nedošlo se Svazem měst a obcí ČR zejména ohledně výjimek z platby odvodů, výpočtu odvodů a ohledně dělení výnosů z odvodů za odnětí zemědělské půdy. Ministerstvo vnitra požadovalo stanovit účinnost zákona až k 1. lednu 2016, rozpor byl odstraněn závazkem zajištění odpovídajícího školení.

Na konci května 20044 vláda ČR projednala další postup ve věci novelizace zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF) a rozhodla, že novela zákona o ochraně ZPF znovu zamíří do opakovaného mezirezortního připomínkového řízení. Materiál prošel zkráceným meziresortním připomínkovým řízením s variantním řešením. Buď respektovat vládní návrh schválený v prosinci 2013, tedy pokračovat v notifikačním procesu u Evropské komise, anebo materiál poslat do opakovaného připomínkového řízení, aby se k návrhu novely mohli vyjádřit členové současné vlády. Bezmála všechna ministerstva se přiklonila k druhé variantně. Ministerstvo životního prostředí tak poslalo novelu zákona znovu do mezirezortu.

Při řešení rozporu s Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách nedošlo k úplnému konsenzu, a proto bude materiál předkládán vládě variantně. Varianta I je taková, že ve výpočtu odvodů u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťovaných na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které schvaluje na návrh MPO vláda, se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení. Varianta II říká to, že odvody pro stavby pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na takto definované plochy se nevyčíslují a nepředepisují. Předkladatel, tedy Ministerstvo životního prostředí preferuje variantu č. I.

K plné shodě nedošlo se Svazem měst a obcí ČR zejména ohledně výjimek z platby odvodů, výpočtu odvodů a ohledně dělení výnosů z odvodů za odnětí zemědělské půdy. Co se týče dělení výnosů svaz navrhoval nové rozdělní a to: 75 50 % je příjmem státního rozpočtu, 15 10 % je příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí České republiky a 10 40 % je příjmem rozpočtu obce, v jejímž obvodu se odnímaná půda nachází. Předkladatel se však domnívá, že požadavek není důvodný, neboť rozdělení odvodů platné od roku 2011 znamenalo navýšení příjmu obcí z odvodů v průměru o 100 % oproti příjmům podle právní úpravy platné do roku 2010.

Ministerstvo vnitra požadovalo stanovit účinnost zákona k 1. lednu 2016, neboť zejména pro územní samosprávné celky je nezbytná dostatečně dlouhá legisvakance. Stejný požadavek uplatnilo Hl. m. Praha. Rozpor byl odstraněn závazkem předkladatele zajistit seznámení pracovníků obecních úřadů obcí s rozšířenou působností s obsahem novely tak, že bude probíhat školení pracovníků ochrany zemědělského půdního fondu krajských úřadů i pracovníků obecních úřadů obcí s rozšířenou působností postupně po jednotlivých krajích. Školení budou po dohodě s pracovníky krajských úřadů prováděna v jednotlivých krajích od října letošního roku a budou ukončena před účinností novely zákona.

 

Přehled změn novely zákona, další informace a aktuální podklady ke stažení ZDE


 

 

26.08.2014 08:39

Anotace změn návrhů zákonů, které zítra projedná vláda ČR

Z pohledu životního prostředí vláda ČR zítra projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o hospodaření energií. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci. Dále vláda projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o právu na informace o životním prostředí.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.

V důsledku nesprávné implementace posledních dvou uvedených směrnic je proti ČR vedeno řízení o porušení Smlouvy o fungování EU. ČR musí doplnit českou legislativu o požadavky, které se Evropské komisi nezdají být dostatečně řešeny v současném právním řádu. Dosáhnout ukončení řízení o porušení SFEU je žádoucí z důvodů čerpání prostředků z evropských fondů na operační programy, uvádí MPO v průvodní zprávě. Evropská komise podmínila možnost čerpání veřejné podpory do specifických oblastí tím, že v těchto oblastech musí být plně implementována veškerá evropská legislativa. To se týká nejen dvou starších směrnic, ale rovněž směrnice 2012/27/EU.

 

Přehled změny:

 

Oblast energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb:

  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.

 

Státní energetické koncepci a územní energetické koncepce:

  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.

 

Energetická náročnost budov

Druhý zmiňovaný důvod novelizace zákona je doplnění transpozice dvou starších uváděných směrnic. Úpravy s tímto spojené se dotýkají energetické náročnosti budov, ale zásadní část změn ponese až prováděcí právní předpis.

Kromě této dodatečné transpozice je potřeba upravit povinnosti spojené s průkazem energetické náročnosti budovy.

  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.
 
Výsledek jednání vlády ČR - ODLOŽENO

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostřed (dále jen „InfŽP“).

V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 

Výsledek jednání vlády ČR - SCHVÁLENO

 

Stav vodního hospodářství ČR

Vláda dále projedná Zprávu o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013, kterou předkládá Ministerstvo zemědělství. Cílem této každoroční zprávy je popis stavu hospodaření s vodou a ochrany vod. Informuje o hydrologické bilanci, povodňových situacích, jakosti povrchové a podzemní vody, nakládání s vodami, zdrojích znečištění, správě vodních toků. Přináší také informace o vodovodech a kanalizacích, rybářství a rybníkářství, státní finanční podpoře vodního hospodářství a ochrany vod, legislativních opatřeních, prioritních úkolech a v neposlední řadě o mezinárodních vztazích a výzkumu a vývoji v obou hlavních popisovaných oblastech, tj. vodním hospodářství a ochraně vod.

 

 

Výsledek jednání vlády ČR - SCHVÁLENO

 

Mohlo by Vás zajímat:

Přehled legislativních novinek za srpen 2014

ECHO: Senát projedná novelu zákona o odpadech (Termín: 27.8.2014)


 

Zdroj: podkladové materiály k návrhům zákonů, MZE

25.08.2014 12:25

Informační seminář o využití membránových technologií při čištění a ochraně vod

Česká membránová platforma o.s. (CZEMP) zve pracovníky státní správy, samosprávy a další zájemce o tuto problematiku na informační seminář VODA A MEMBRÁNOVÉ PROCESY: PERSPEKTIVY A APLIKACE, který se koná 9. září 2014 od 9:30h v multimediálním sále Krajského úřadu Libereckého kraje. Cílem semináře je zvýšit povědomí o možnostech uplatnění a zavádění membránových technologií při ochraně a čištění vod zejména při čištění komunálních a průmyslových odpadních vod či skládkových vod. Podrobný program semináře najdete v příloze článku ZDE.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE