Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

06.09.2014 08:50

Metodika k odhalování nelegálních výkupen odpadů

Svaz průmyslu druhotných surovin ČR publikoval vlastní Metodiku k odhalování nelegálních výkupen odpadů. Zásadní otázkou je vždy - je výkupna odpadů povolená? Metodika se proto zaměřuje na následující zásady: každá výkupna musí být označena, každá výkupna musí mít platný souhlas krajsského úřadu (rozhodnutí), každá výkupna musí mít krajským úřadem schválený provozní řád, platnost oprávnění k provozování výkupny ověříte na krajském úřadu, žádná výkupna nesmí přijímat odpady v době od 22 – 06 hod., obec je příjemcem 50% uložené pokuty, pokud správní řízení vede Česká inspekce životního prostředí či obec s rozšířenou působností.

 

Dokument ke stažení:

Metodika k odhalování nelegálních výkupen odpadů

05.09.2014 12:05

V září budou mít poslanci na pilno, projednají novely zákonů EIA, o odpadech a jiné

Během září jsou naplánovány dvě schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se významně dotýkají environmentální legislativy. Už příští týden poslanci posoudí novelu zákona o odpadech. Jedná se o senátní návrh novely, která se původně zaměřovala pouze na problematiku sběren a výkupen odpadů. Nakonec při projednávání v poslanecké sněmovně se novela rozšířila i o omezení skládkování nebo o povinný sběr kovů a biologicky rozložitelného odpadu. Senátoři pak k novele schválili další pozměňovací návrhy, a tudíž poslanci musejí normu znovu posoudit (více o jednání v senátu - ZDE).

O týden později v úterý 16. září poslanci zahájí 17. schůzi. Na pořadu jednání je především "malá" nicméně významná  novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Novelu schválila vláda tento týden. Novela tak postupuje dále do schvalovacího procesu a měla by být platná od prvního ledna 2015. O týden dříve projednala novelu Legislativní rada vlády (LRV) a následně byl návrh zákona upraven zejména následujícím způsobem.

 

A) závěr zjišťovací řízení (ZZŘ)

  • tzv. pozitivní ZZŘ (je nutné provést proces EIA) bude vydáván ve formě usnesení - dosud pouze vyjádření  
  • po dobu soudního přezkumu tzv. negativního ZZŘ (proces EIA se nepovede) nelze vydat povolení k záměru

B) coherence stamp (CS) = ověřovací závazné stanovisko, zda (ne)došlo ke změnám záměru mezi procesem EIA a vydáním povolení

  • krom stavebního řízení bude CS vydáván vždy i pro územní řízení - dosud CS obligatorní pouze pro stavební řízení a změnu stavby před dokončením
  • pokud ke změnám záměru nedošlo a orgán EIA coherence stamp nevydá, vždy tuto skutečnost sdělí úřadu, který vede povolovací řízení - dosud dle novely nebylo nutné sdělení vydávat

C) účast dotčené veřejnosti v povolovacích řízeních

  • 30 denní lhůta pro přihlášení dotčené veřejnosti k účastenství v povolovacích řízeních - dosud 15 denní lhůta

D) přístup k soudní ochraně

  • dotčená veřejnost bude oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu - dosud novela počítala s vytvořením možnosti práva dotčené veřejnosti na příznivé životní prostředí

 

Poslanci projednají i novelu zákona o hospodaření s energií. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci. Více k návrhu zákona najdete ZDE.

Dále na pořadu schůze je druhé a třetí čtení novely zákona o podmínkách obchodování s emisními povolenkami. Novela má za cíl stanovit provozovateli povinnost vrátit povolenky, které mu byly neoprávněně přiděleny a vydány, a pro případ, že tak neučiní, má za cíl umožnit Ministerstvu životního prostředí uložit provozovateli sankci. Dále norma rušení povinnosti ověřovatelů emisí mít autorizaci k ověřování množství emisí skleníkových plynů, pro svou činnost budou muset získat pouze akreditaci ČIA. V neposlední řadě ministerstvo navrhuje zrušit poplatek ve výši 3.000 Kč, za změnu povolení k emisím skleníkových plynů. Sněmovní výbor pro životní prostředí (VZP) přijal řadu pozměňovacích návrhů - stanovisko ZDE.

Novela horního zákona má za cíl vyloučit použití technologií tj. hydraulického štěpení hornin a podzemního zplynování uhlí, které nezaručují jistotu vyloučení kontaminace podzemních vod či neřízené procesy spalování. Vláda na své schůzi 2. července 2014 vyslovila s návrhem zákona nesouhlas a to i z důvodu, že nepovažuje za potřebné horní zákon v navrhovaném směru novelizovat. Stávající právní úprava ve spojitosti se státní energetickou a surovinovou politikou podle vlády poskytuje dostatečnou ochranu životního prostředí před negativními dopady průzkumu ložisek a těžby tzv. břidlicových plynů. Vláda dále uvádí, že se ve svém programovém prohlášení zavázala neumožnit další průzkum a následnou těžbu břidlicových plynů na území České republiky.

 

Přehledy:

 
PSP ČR: od 10. 9. 2014 / 16. schůze (10 minut po skončení 14. schůze)
Názen předpisu Výsledek
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 153/4/ - vrácený Senátem  NEPROJEDNÁNO
(anotace)

 

PSP ČR: od 16. 9. 2014 / 17. schůze (od 16. 9. 2014 14 h)
Názen předpisu Výsledek

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, a další související zákony /sněmovní tisk 207/ - druhé/třetí čtení 

anotace
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - prvé čtení  anotace
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 299/ - prvé čtení  anotace
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/ - prvé čtení  anotace

Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení 

 
Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 250/ - prvé čtení  

 

 

05.09.2014 10:25

Vyšel nový Věstník MŽP č.5 - STAHUJTE!

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) publikovalo nový Věstník č.5. Věstník obsahuje metodický pokyn k vyhlašování nízkoemisních zón a o stanovení podmínek vydávání emisních plaket a pokyn k aplikaci § 8 a § 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, upravující povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo. Věstník dále obsahuje výklad ustanovení § 83 písm. m) vodního zákona, sdělení odboru druhové ochrany a implementace mezinárodních závazků MŽP o zajištění zpracování souhrnů doporučených opatření pro evropsky významné lokality a v neposlední řadě dodatek č. 2 ke směrnici MŽP č. 1/2014 o poskytování finančních prostředků z programu Nová zelená úsporám.

 

Dokument ke stažení:

Věstník MŽP č.5

05.09.2014 09:30

Harmonogram přezkumů integrovaných povolení

Pro snadnější orientaci povolujících úřadů a provozovatelů v jejich povinnostech zpracovalo Ministerstvo životního prostředí informativní materiál s konkrétními údaji k přezkumům integrovaných povolení a revizí referenčních dokumentů o BAT (BREF) a závěrů o BAT, který doplňuje metodický dokument k problematice ekonomického hodnocení dosažení úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami a odborného posouzení.

Dne 17. dubna 2014 byl Ministerstvem životního prostředí zveřejněn v informačním systému integrované prevence metodický dokument k problematice ekonomického hodnocení dosažení úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami a odborného posouzení k zákonu č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů.

Uvedený metodický dokument byl zaměřen na problematiku úrovní emisí stanovených v rozhodnutích o závěrech o nejlepších dostupných technikách (tzv. závěry o BAT). Po zveřejnění rozhodnutí o závěrech o BAT v Úředním věstníku EU vzniká povinnost povolovacímu úřadu do 4 let zajistit, aby byly závazné podmínky integrovaného povolení (emisní limity), v souladu se závěry o BAT. Povolující úřad může přistoupit ke zmírnění těchto emisních limitů tím, že udělí výjimku z úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami (tzv. výjimku z BAT). Další povinností je v rámci 4 let provést přezkum všech podmínek dotčených integrovaných povolení.

Uvedené aktivity a povinnosti jsou úzce navázány na proces výměny informací a související formální kroky podle směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích (IED). Pro snadnější orientaci povolujících úřadů a provozovatelů v jejich budoucích povinnostech byl zpracován tento informativní materiál s konkrétními údaji k přezkumům integrovaných povolení a revizí referenčních dokumentů o BAT (BREF) a závěrů o BAT, který doplňuje uvedenou metodiku. Předpokládá se jeho aktualizace z důvodu průběžného vývoje v této oblasti na evropské úrovni.

 

Dokument ke stažení:

Harmonogram přezkumů

04.09.2014 18:50

Návrh novely vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady (kovový odpad)

Ministerstvo životního prostředí připravilo návrh novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Cílem návrhu vyhlášky je zlepšení kontroly výkupu kovových odpadů a snížení rizik souvisejících s trestnou činností spojenou s krádežemi kovových předmětů a jejich prodeje jako kovového odpadu do zařízení ke sběru a výkupu odpadů. Ministerstvo navrhuje účinnost od 1. ledna 2015, aby byla dána přiměřená legisvakanční lhůta. Termín připomínek je stanoven na 26. září 2014. Více ZDE

 

04.09.2014 11:40

Životní prostředí v příští Evropské komisi by mělo vést Dánsko, energetiku Británie.

Česká kandidátka na eurokomisařku Věra Jourová nebude v příští Evropské komisi spravovat regionální politiku, ale dopravu a vesmír. Alespoň to tvrdí dokument, který včera zachytila bruselská redakce EurActivu a údajně pochází z kanceláře designovaného předsedy Komise Jean-Claudea Junckera. Evropské fondy by v příštích pěti lety měl mít na starosti Chorvat Mimica. Energetiku a klimatické změny by měl mít nastarosti Jonathan Hill z Velké Británie a životní prostředí Margrethe Vestager z Dánska. Celý článek ZDE.

 

Rozdělení portfolií v příští Evropské komisi podle EurActiv.com:

Polsko - Elżbieta Bieńkowska – místopředsedkyně, rozpočet a finanční kontrola (EPP)

Estonsko - Andrus ANSI – místopředseda, růst, hospodářská a měnová unie, evropský semestr, sociální dialog (ALDE)

Lotyšsko - Valdis Dombrovkis – místopředseda, energetická unie (EPP)

Slovinsko - Alenka Bartušek – místopředsedkyně, digitální agenda a inovace (ALDE)

Nizozemsko - Frans Timmermans – místopředseda, regulace (S&D)

Itálie - Federica Mogherini – místopředsedkyně, vysoká představitelka pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (S&D)

Švédsko - Cecilia Malmström – spravedlnost a boj s podvody (ALDE)

Maďarsko - Tibor Navracsics – cla (EPP)

Řecko - Dimitris Avramopoulos – migrace, právo, vnitřní záležitosti (EPP)

Chorvatsko - Neven Mimica – regionální politiky (S&D)

Bulharsko - Kristalina Georgieva – daně (EPP)

Irsko – Phil Hogan – zemědělství (EPP)

Malta – Carmena Vela – rybolov (S&D)

Německo – Günther Oettinger – obchod (EPP)

Francie - Pierre Moscovici – hospodářská soutěž (S&D)

Finsko - Jyrki Katainen – hospodářské a měnové záležitosti (EPP)

Dánsko - Margrethe Vestager – životní prostředí (ALDE)

Portugalsko – Carlos Moedas – zaměstnanost a sociální záležitosti (EPP)

Velká Británie – Jonathan Hill – energetika a klimatická změna (ECR)

Španělsko – Miguel Arias Cañete – výzkum a inovace (EPP)

Česká republika – Věra Jourová – doprava a vesmír (ALDE)

Kypr - Christos Stylianides – internet a kultura (EPP)

Rumunsko - Corina Creţu – humanitární pomoc (S&D)

Belgie - Marianne Thyssen (?) – dovednosti, mládež a multijazyčnost (EPP)

Slovensko – Maroš Šefčovič – rozvojová politika (S&D)

Rakousko – Johannes Hahn – politika sousedství (EPP)

Litva - Vytenis Andriukaitis – zdraví a potravinová bezpečnost (S&D)

 

Zdroj: EurActiv.cz

04.09.2014 11:06

Tradiční Železný týdne zahájí již zítra! Partnery jsou letos muzea.

Dvanáct regionálních muzeí podpoří letos tradiční akci kolektivního systému ELEKTROWIN Železný týden. Akce, která se letos koná už počtvrté, je určena ke zvýšení zpětného odběru vysloužilých spotřebičů v České republice. Železné týdny se v jednotlivých regionech postupně uskuteční od 5. do 28. září.

"Už tradičně se během září zvyšuje množství spotřebičů odevzdaných k recyklaci, Železný týden je pro naše spoluobčany velkou výzvou, během něj se vždy provětrají sklepy, garáže i půdy, kam se někdy během roku staré spotřebiče odkládají,“ říká generální ředitel ELEKTROWIN a.s. Roman Tvrzník.

"Naši předkové sice slovo ‚recyklace‘ neznali, v každodenním životě se ale chovali velmi ekologicky,“ upozorňuje Jindřich Ondruš, ředitel Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. „Ještě zhruba před 150 lety zejména na venkově domácnosti neprodukovaly prakticky žádný zbytkový odpad, protože zužitkovaly téměř vše beze zbytku,“ dodává Ondruš.

Ani zámožnější městské domácnosti dlouho neřešily, kam s vysloužilými elektrospotřebiči. Ještě ve 30. letech 20. století byl totiž například nákup ledničky velký luxus a i když taková lednice dosloužila, zůstávala v bytě jako kus nábytku.

I díky tomu se například pražskému Národnímu technickému muzeu daří získávat cenné přírůstky. Jen během loňského zářijového „recyklačního víkendu“ sem návštěvníci přinesli zhruba stovku spotřebičů, z nichž kurátoři vybrali ty nejzajímavější do sbírek muzea. Byly mezi nimi například dvě ledničky ze 30. let 20. století.

"Přelom 80. a 90. let už ale tak dobře zdokumentovaný nemáme, alespoň ne v oblasti elektrotechniky, informatiky a akustiky,“ upozorňuje Hynek Stříteský, ředitel Muzea elektrotechniky a médií, které je součástí NTM. Vysvětluje, že s nástupem tržní ekonomiky si domácnosti pořizovaly náhle dostupnou elektroniku i jiné spotřebiče z dovozu, zároveň se výrazně zrychlila jejich další obměna. Historickou hodnotu vyřazovaných spotřebičů si tehdy nikdo neuvědomoval. Podobně jako NTM chce letos využít Železný týden k rozšíření sbírek třeba také Muzeum východních Čech v Hradci Králové, jehož motto zní "sbíráme Vaše vzpomínky".

"Po výběru se mohou přinesené spotřebiče stát součástí muzejních sbírek a v budoucnu tak vydat dalším generacím svědectví o každodenním životě v minulosti i o dějinách techniky a průmyslu,“ vysvětluje Josef Šrámek, kurátor historického oddělení pověřený výběrem předmětů do sbírek.

Liberecká iQLandie zase v souvislosti s letošním Železným týdnem připravila sérii workshopů, kde si návštěvníci za pomoci lektorů rozeberou nejběžnější domácí spotřebiče a zároveň se dovědí, jak a proč fungují.

„První spotřebiče, které se stanou názornou pomůckou při workshopech, jsme shromáždili z vlastních domácností,“ říká Jana Pivoňková z marketingu iQLandie. "Rádi bychom ale využili i ty, které přinesou návštěvníci,“ dodává.

Do jednotlivých muzeí také během září zavítá unikátní pojízdné Recyklatorium, které vybídne návštěvníky k odložení drobného vysloužilého elektrospotřebiče, a to za odměnu. Za odevzdaný spotřebič čeká každého sleva na vstupném a dárek jako odměna za šetrný přístup k životnímu prostředí.

"Každý, kdo přinese spotřebič, se zároveň stane ‚hrdinou recyklace‘,“ doplňuje Roman Tvrzník s tím, že příchozí si také mohou otestovat své znalosti recyklace ve vědomostním kvízu přímo v Recyklatoriu. "Kromě dalších dárků si odnesou i upomínkovou fotografii s Recyklatoriem nebo dokonce jedinečný výtisk časopisu s vlastní fotografií na titulní straně,“ doplňuje Tvrzník.

Všechny staré spotřebiče se ovšem do muzeí nevejdou. Díky systému jejich zpětného odběru a recyklace, který v ČR funguje od roku 2005, se ale daří při výrobě nových využít většinu materiálů obsažených ve vyřazených výrobcích.  Vysloužilce z domácností může každý zdarma odevzdat nejen během zářijových "Železných týdnů“ v regionálních muzeích, ale na kterémkoli ze sběrných míst v celé ČR, a to po celý rok. Jen ELEKTROWIN už jich ve spolupráci s městy a obcemi, prodejci elektra nebo třeba dobrovolnými hasiči vytvořil na 12 000.

 

Kdy a kde proběhne letošní Železný týden?

5.–7. 9.

Muzeum Vysočiny – Jihlava

Valašské muzeum v přírodě – Rožnov p. Radhoštěm

Východočeské muzeum – Pardubice

 

12.–14. 9.

Slezské zemské muzeum – Opava

Muzeum východních Čech – Hradec Králové

Technické muzeum – Brno

 

19.–21. 9.

iQLANDIA science centrum – Liberec

Muzeum Lega – Tábor

Národní technické muzeum - Praha


26.–28. 9.

Muzeum města – Ústí nad Labem

Techmania Science Center – Plzeň

Vlastivědné muzeum – Olomouc 

 

Foto: Elektroodpad na Moravském náměstí v Brně. Autor: DENÍK/Attila Racek

04.09.2014 09:26

CNG novinky: 10 nejnovějších plnicích stanic

Počet plnicích CNG stanic v poslední době velmi rychle narůstá. V minulých letech docházelo k nárůstu nových plnicích stanic CNG v řádu jednotek, nyní se staví po desítkách. Stanice CNG nyní vznikají už i na běžných čerpacích stanicích – pouze přidáním stojanu na CNG – a proto si toho nemusí každý všimnout. V současné době je motoristům u nás k dispozici už celkem 60 plnicích CNG stanic, v Evropě přes 4 tisíce. Více ZDE

 

04.09.2014 09:16

MŽP připravuje program na podporu nízkoemisních zón

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) nabízí městům a  obcím možnost spolupráce při tvorbě Programu na podporu zavádění nízkoemisních zón, který bude součástí Národních programů Státního fondu životního prostředí ČR. Cílem programu bude spolufinancováním souvisejících opatření podpořit města a obce při zavádění nízkoemisních zón na jejich území.

Pro zjištění zájmu o takto zaměřený program a konzultace všech možností budoucího programu připravuje ministerstvo  na přelomu září a října společné jednání se zástupci měst a obcí, kde zvažují zavedení nízkoemisních zón. Konkrétní termín a místo setkání budou zveřejněny na webových stránkách Státního fondu životního prostředí ČR a Ministerstva životního prostředí.

MŽP prosí zájemce, aby se o tuto spolupráci obraceli na níže uvedneý kontakt do 20. září 2014.

 

Kontakt:

Bc. Jana Pokorná (oddělení ekonomických nástrojů Ministerstva životního prostředí)

e-mail: jana.pokorna@mzp.cz

Tel.: 267 12  2715.

 

04.09.2014 08:22

Nová "zúčtovací vyhláška" bude účinná od 1. října

NOVINKA Ve Sbírce předpisů ČR vychází nová vyhláška Energetického regulačního úřadu č. 193/2014 Sb. o způsobech a termínech účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie s účinností 1. října 2014. Nová vyhláška nahrazuje zúčtovací vyhlášku č. 439/2012 Sb.

Cílem navrhované právní úpravy je sjednocení procesů a definování účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny účastníkům trhu a následné stanovení způsobu a termínů účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy, a rovněž účtování a hrazení složky ceny za distribuci elektřiny spojenou s podporou decentrální výroby elektřiny.

Cílem této vyhlášky je také definovat způsob a postup stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou a jeho úhrady operátorovi trhu a termíny a způsob informování výrobce povinně vykupujícím nebo vykupujícím o dosažení záporné ceny na denním trhu s elektřinou a o situaci, kdy nedojde k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu. Vzhledem k zastavení podpory na biometan od roku 2014 není již v tomto právním předpisu oproti stávajícímu právnímu předpisu stanoveno hrazení složky ceny za přepravu plynu a ceny za distribuci plynu na krytí nákladů spojených s podporou biometanu.

 

Text nové vyhlášky:

193

VYHLÁŠKA


ze dne 28. srpna 2014


o způsobech a termínech účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie



Energetický regulační úřad stanoví podle § 53 odst. 2 písm. h), i), k), n) a o) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 90/2014 Sb., k provedení § 11 odst. 9 až 11, § 13 odst. 1, § 28 odst. 4 a § 43 odst. 3 tohoto zákona:

 

§ 1

Předmět úpravy


Tato vyhláška stanoví
 

a) způsob a termíny účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny,
 
b) způsob a termíny účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy,
 
c) způsob a termíny účtování a hrazení složky ceny za distribuci elektřiny spojené s podporou decentrální výroby elektřiny,
 
d) termíny a způsob informování výrobce povinně vykupujícím nebo vykupujícím o dosažení záporné ceny na denním trhu s elektřinou a o situaci, kdy nedojde k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu,
 
e) způsob a postup stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou a jeho úhrady mezi povinně vykupujícím a operátorem trhu.

 
§ 2

Účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených
s podporou elektřiny


(1) Obchodník s elektřinou nebo výrobce elektřiny účtuje zákazníkovi cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za dodávku elektřiny.

(2) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel distribuční soustavy účtuje zákazníkovi cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za přenos nebo za distribuci elektřiny.

(3) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel distribuční soustavy účtuje výrobci cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny do 15 dnů od sdělení množství elektřiny, za které se cena hradí, pokud se nedohodnou jinak. Výrobce elektřiny sděluje množství elektřiny provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli distribuční soustavy prostřednictvím systému operátora trhu podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou1), nebo podle vyhlášky upravující vykazování a evidenci elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů a biometanu2).

(4) Provozovatel distribuční soustavy, ke které je připojena lokální distribuční soustava, účtuje provozovateli této lokální distribuční soustavy cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny do 7 dnů od sdělení množství elektřiny, za které se cena hradí. Provozovatel lokální distribuční soustavy sděluje množství elektřiny provozovateli distribuční soustavy podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou1). Při sdělování množství elektřiny, účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny mezi provozovatelem nadřazené a provozovatelem připojené distribuční soustavy se postupuje obdobně.

(5) Má-li zákazník povinnost hradit cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny obchodníkovi s elektřinou nebo výrobci elektřiny, účtuje příslušný provozovatel distribuční soustavy cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny tomuto obchodníkovi s elektřinou nebo výrobci elektřiny, a to způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za distribuci.

 

§ 3

Účtování a hrazení ceny na úhradu nákladů spojených s podporou
elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové
soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy


(1) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy předávají operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvanáctého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o předběžném množství elektřiny, za které se hradí cena na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu provozovateli přenosové soustavy a provozovateli regionální distribuční soustavy do patnáctého dne téhož kalendářního měsíce cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny. Výše úhrady se určí jako součin výše ceny za MWh a předběžného množství elektřiny se započtením korekčního faktoru podle § 7.

(2) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy předávají operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvacátého osmého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o skutečném množství elektřiny, za které se cena hradí. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi předběžným a skutečným množstvím elektřiny se započtením korekčního faktoru podle § 7.

(3) V případě zjištění nedostatků v údajích o skutečném množství elektřiny předaných operátorovi trhu podle odstavce 2 za předchozí zúčtovaná období předává provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy operátorovi trhu prostřednictvím samostatného výkazu aktualizaci skutečného množství elektřiny, za které se hradí cena na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi skutečným množstvím elektřiny podle odstavce 2 a jeho aktualizací.

(4) Provozovatel přenosové soustavy a provozovatel regionální distribuční soustavy uhradí operátorovi trhu částku podle odstavce 1 a případné doplatky podle odstavců 2 nebo 3 do 5 pracovních dnů od doručení vyúčtovacího dokladu. Operátor trhu vrátí provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy případný přeplatek podle odstavců 2 a 3 ve stejném termínu.

 

§ 4

Účtování a hrazení složky ceny za distribuci elektřiny

spojené s podporou decentrální výroby elektřiny


(1) Provozovatel nadřazené distribuční soustavy účtuje složku ceny za distribuci elektřiny spojenou s podporou decentrální výroby elektřiny (dále jen "složka ceny") provozovateli připojené distribuční soustavy způsobem a v termínech shodných s účtováním ceny za distribuci. Provozovatel připojené distribuční soustavy sděluje údaje o množství elektřiny, za které je složka ceny účtována, provozovateli nadřazené distribuční soustavy podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou1).

(2) Provozovatel regionální distribuční soustavy předává operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvanáctého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o předběžném množství elektřiny, za které se hradí složka ceny. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu provozovateli regionální distribuční soustavy do patnáctého dne téhož kalendářního měsíce úhradu ve výši, která se určí jako součin výše složky ceny a předběžného množství elektřiny.

(3) Provozovatel regionální distribuční soustavy předává operátorovi trhu prostřednictvím jeho informačního systému nejpozději do dvacátého osmého dne kalendářního měsíce údaje za předcházející měsíc o skutečném množství elektřiny, za které se složka ceny hradí. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi předběžným a skutečným množstvím elektřiny.

(4) V případě zjištění nedostatků v údajích o skutečném množství elektřiny předaných operátorovi trhu podle odstavce 3 za předchozí zúčtovaná období předává provozovatel regionální distribuční soustavy operátorovi trhu prostřednictvím samostatného výkazu aktualizaci skutečného množství elektřiny, za které se složka ceny hradí. Na základě těchto údajů účtuje operátor trhu neprodleně provozovateli regionální distribuční soustavy rozdíl mezi skutečným množstvím elektřiny podle odstavce 3 a jeho aktualizací.

(5) Provozovatel regionální distribuční soustavy uhradí operátorovi trhu částku podle odstavce 2 a případné doplatky podle odstavců 3 nebo 4 do 5 pracovních dnů od doručení vyúčtovacího dokladu. Operátor trhu vrátí provozovateli regionální distribuční soustavy případný přeplatek podle odstavců 3 a 4 ve stejném termínu.

 

§ 5

Informace o dosažení záporné ceny a o situaci, kdy nedojde
k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny

Povinně vykupující nebo vykupující informuje výrobce o dosažení záporné ceny nebo o tom, že nedošlo k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu, a to v den, kdy taková situace nastala, způsobem umožňujícím dálkový přístup uvedením odkazu na informace zveřejňované operátorem trhu o obchodování na denním trhu s elektřinou.




§ 6

Stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou
a jeho úhrada

(1) Při stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou se vychází z cen dosažených na denním trhu organizovaném operátorem trhu.

(2) Povinně vykupující hradí operátorovi trhu platbu vyplývající z rozdílů mezi hodinovými cenami a výkupní cenou za obchodní hodiny, ve kterých došlo k sesouhlasení nabídky a poptávky na denním trhu, stanovenou postupem podle přílohy k této vyhlášce.




§ 7

Způsob vypořádání z předcházejících období

Pokud Energetický regulační úřad stanoví provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy podle vyhlášky upravující způsob regulace cen a postupy pro regulaci cen v elektroenergetice3) kladný korekční faktor související s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů, kombinované výroby elektřiny a tepla a druhotných energetických zdrojů, operátor trhu účtovanou úhradu podle § 3 odst. 1 a 2 sníží o jednu dvanáctinu stanoveného korekčního faktoru. Pokud Energetický regulační úřad stanoví provozovateli přenosové soustavy nebo provozovateli regionální distribuční soustavy záporný korekční faktor, operátor trhu účtovanou úhradu podle § 3 odst. 1 a 2 zvýší o jednu dvanáctinu stanoveného korekčního faktoru.




§ 8

Zrušovací ustanovení

Vyhláška č. 439/2012 Sb., o stanovení způsobu a termínů účtování a hrazení složky ceny za přenos elektřiny, přepravu plynu, distribuci elektřiny a plynu na krytí nákladů spojených s podporou elektřiny, decentrální výroby elektřiny a biometanu a o provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o zúčtování), se zrušuje.




§ 9

Účinnost


Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2014.

 

Předsedkyně:

Ing. Vitásková v. r.

 

 

Příloha k vyhlášce:

 

Stanovení měsíční výše platby vyplývající z rozdílů mezi hodinovou cenou a výkupní cenou

Měsíční výše platby P vyplývající z rozdílů mezi hodinovou cenou a výkupní cenou se vypočte podle vzorce:

 

 

kde

 

n          je počet hodin v kalendářním měsíci,

hci       je sesouhlasená hodinová cena na denním trhu s elektřinou v hodině i; pokud sesouhlasená hodinová cena na denním trhu je záporná, použije se pro účely výpočtu platby P hodnota 0,

MEi     je množství elektřiny dodané ze všech obnovitelných zdrojů uplatňujících formu podpory výkupními cenami v hodině i v kalendářním měsíci,

o          je počet druhů obnovitelných zdrojů,

m         je počet kategorií a tarifů výkupních cen podle data uvedení zařízení do provozu, případně podle výše instalovaného výkonu a použitého paliva uvedeného v cenovém rozhodnutí Energetického regulačního úřadu u podpory formou výkupních cen obnovitelného zdroje s,

vcst      je výkupní cena obnovitelného zdroje s ve výkupní ceně t,

MEst    je množství elektřiny dodané z obnovitelného zdroje s ve výkupní ceně t za kalendářní měsíc za hodiny, ve kterých došlo k sesouhlasení nabídky a poptávky na denním trhu.

 

04.09.2014 07:54

E15: Nová podpora bioplynu naráží na odpor

Sotva letos stát zastavil veškerou provozní podporu novým obnovitelným zdrojům, už připravuje podporu novou. Tentokrát pouze pro bioplynové stanice, které budou zpracovávat zemědělský a komunální biologický odpad. Nové odpadové bioplynky by podle připravované novely zákona o podporovaných zdrojích měly mít nárok na provozní podporu formou zeleného bonusu od roku 2017. Obnovení podpory si do zákona prosadilo ministerstvo zemědělství jako formu pomoci zemědělcům. Vzniknout by mohlo až 80 nových bioplynek. Z pohledu Energetického regulačního úřadu jde o nesystémové řešení. Ministerstvo životního prostředí chce bioplynky podporovat proto, že budou moci od příštího roku zpracovávat také odpady z kuchyní a stravoven. Více ZDE

 

Zdroj: E15

03.09.2014 16:18

Vláda schválila novelu zákona EIA. Aktuální znění návrhu zákona ke stažení!

Na tiskové konference vlády ČR ministr životního prostředí Richard Brabec dnes oznámil, že vláda schválila novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Novela má velký význam z pohledu čerpání evropských dotací. Cílem návrhu je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy s tzv. směrnicí EIA. Novela postupuje dále do schvalovacího procesu a měla by být platná od prvního ledna 2015. Dále ministr R. Brabec uvedl, že Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně připravuje zásadní novelu stavebního zákona. Novela by měla vytvořit tzv. jednotné povolovací řízení, tedy spojí se proces EIA (a další procesy) s územní a stavební řízení do jednoho, účinnost se předpokládá 1. ledna 2016.

 

 

Na základě stanoviska LRV došlo v novele zákona EIA zejména k následujícím změnám:

  • závěr zjišťovací řízení (ZZŘ)

- tzv. pozitivní ZZŘ (je nutné provést proces EIA) bude vydáván ve formě usnesení - dosud pouze vyjádření  
- po dobu soudního přezkumu tzv. negativního ZZŘ (proces EIA se nepovede) nelze vydat povolení k záměru

  • coherence stamp (CS) = ověřovací závazné stanovisko, zda (ne)došlo ke změnám záměru mezi procesem EIA a vydáním povolení

- krom stavebního řízení bude CS vydáván vždy i pro územní řízení - dosud CS obligatorní pouze pro stavební řízení a změnu stavby před dokončením
- pokud ke změnám záměru nedošlo a orgán EIA coherence stamp nevydá, vždy tuto skutečnost sdělí úřadu, který vede povolovací řízení - dosud dle novely nebylo nutné sdělení vydávat

  • účast dotčené veřejnosti v povolovacích řízeních

-  30 denní lhůta pro přihlášení dotčené veřejnosti k účastenství v povolovacích řízeních - dosud 15 denní lhůta

  • přístup k soudní ochraně

- dotčená veřejnost bude oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu - dosud novela počítala s vytvořením možnosti práva dotčené veřejnosti na příznivé životní prostředí

 

 

Přehled výsledků:
  Výsledek

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Schváleno
Anotace
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů Schváleno
Anotace
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů Schváleno
Anotace
Informace o základních tezích novely stavebního zákona a časovém harmonogramu legislativních prací Schváleno
více ZDE
Statut Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky Schváleno
Návrh na určení Ministerstva průmyslu a obchodu jako vnitrostátního příslušného orgánu odpovědného za usnadňování a koordinaci procesu udělování povolení pro projekty společného zájmu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013 ze dne 17. dubna 2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě Odloženo

 

Dokumenty ke stažení - EIA (stav k 3.9.2014):

Materiál (PSP ČR - ST 299)

Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění


Související článek:

Vláda příští týden projedná důležité zákony (29.8.2014)

Vláda zítra projedná i teze novely stavebního zákona (2.9.2014)

 

03.09.2014 14:45

Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace na rok 2015

Evropská komise na konci července vydala "Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace na rok 2015" (dále PPU). Sdělení, které je přijímáno druhým rokem, určuje prioritní oblasti, v nichž hodlá Komise využívat evropskou normalizaci jako nástroj politiky na podporu nových nebo existujících právních předpisů a politik Unie v průběhu roku 2015. Níže uvádíme některé strategické priority evropské normalizace týkající se oblasti životního prostředí.

 

Ekodesign / výrobky spojené se spotřebou energie
Pokud jde o akce uvedené ve sdělení Komise „Plán pro Evropu účinněji využívající zdroje“, je nutné vypracovat normy týkající se účinného využívání zdrojů, jako jsou indexy recyklovatelnosti, využitelnosti nebo opětovné použitelnosti či trvanlivost výrobků nebo jejich hlavních složek, jakož i ostatní environmentální parametry, aby byla usnadněna charakterizace případných požadavků ekodesignu v dalších oblastech.

Další žádosti o normalizaci na podporu nařízení Komise, kterými se provádí směrnice o ekodesignu (např. větrací soustavy, ohřívače pro vytápění vnitřních prostorů a pro ohřev vody, pohotovostní režim při připojení na síť pro zařízení připojená do sítě a umožňující práci v síti), budou vydány jako jednotlivá pověření.

V případech, kdy Komise považuje za pravděpodobné, že nová opatření (tj. nařízení Komise nebo nařízení Komise v přenesené pravomoci) týkající se ekodesignu a/nebo energetických štítků budou navržena pro výrobky v rámci pracovního plánu pro ekodesign na období 2012–2014, by mohly být podány nové žádosti o normalizaci v těchto oblastech.

Komise hodlá žádosti o normalizaci vydat během druhého čtvrtletí 2015.

 

Recyklace odpadu
Provádění akce uvedené v bod ě 2.1.4.4 sdělení Komise COM(2013) 561 (dále jen „roční pracovní program Komise na rok 2014“) je třeba stále považovat za součást tohoto PPU, kromě odkazu na charakterizaci odpadu s nebezpečnou vlastností H 12 – uvolňování akutně toxického plynu kategorie 1, 2 nebo 3, pro který se pověření právě připravuje.

Komise hodlá žádosti o normalizaci vydat během prvního čtvrtletí 2015.

 

Kvalita ovzduší a průmyslové emise
Směrnice o arsenu, kadmia, rtuti, niklu a polycyklických aromatických uhlovodících požaduje monitorování polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU). Pro zajištění lepší srovnatelnosti údajů jsou požadovány ověřené standardní metody pro PAU.

Směrnice o průmyslových emisích zmocňuje Komisi k zavedení kontinuálního monitorování emisí polychlorovaných dibenzodioxinů a polychlorovaných dibenzofuranů (PCDD/PCDF) ze zařízení na spalování odpadu, jakmile budou v Unii dostupné vhodné měřicí postupy. Komise předpokládá, že v průběhu roku 2015 zašle evropským normalizačním organizacím pověření k dokončení ověřování existujících technických specifikací v této oblasti.

 

Alternativní paliva a související infrastruktura
Bude zapotřebí normalizace za účelem provádění balíčku Čisté zdroje energie pro dopravu, včetně Evropské strategie pro alternativní paliva a návrhu směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.

Komise hodlá rovněž podpořit rychlejší uvedení pokročilých koncepcí na trh prostřednictvím harmonizace a vytváření norem pro fotovoltaické technologie. Komise zkoumá oblasti týkající se alternativních paliv, které budou vyžadovat další normalizaci.

 

Chemické látky
Za součást tohoto PPU se nadále považuje provádění akce uvedené v bodě 2.2.16 ročního pracovního programu Komise na rok 2014.

Na základě rámcové směrnice o vodě a příbuzných předpisů Komise zvažuje vypracování norem pro analytické metody u látek znečišťujících vodu a určitých biologických a mikrobiologických parametrů.

 

Fluorované skleníkové plyny
Nové nařízení o fluorovaných skleníkových plynech (č. 517/2014) zavádí dalekosáhlé změny politiky s cílem omezit používání fluorovaných skleníkových plynů v zařízeních, jako jsou klimatizační systémy, chlazení, pěny, protipožární zařízení a aerosoly. Komise tudíž předpokládá tyto akce:

  • zmapovat stávající normy a jejich význam pro druhy zařízení, pro které platí nové nařízení o fluorovaných skleníkových plynech,
  • vydat doporučení k přezkumu, aktualizaci a případné harmonizaci těchto norem na základě technologického pokroku s cílem umožnit bezpečné používání alternativ nepoškozujících životní prostředí a odstranit zbytečné překážky jejich využívání,
  • zahájit proces přezkumu v oblastech, kde je považován za nezbytný.

 

Udržitelné používání fosforu
Na základě svého závazku, který přijala v plánu pro Evropu účinně využívající zdroje, zveřejnila Komise v roce 2013 konzultativní sdělení o udržitelném využívání fosforu. Činnosti a opatření politiky navazující na konzultaci mohou vést k možným normalizačním činnostem.

 

Horizont 2020
Vypracování a provádění programů pro výzkum a inovace, také prostřednictvím normalizace, jsou nezbytné pro řešení problematiky konkurenceschopnosti. Program Horizont 2020 poskytne silnou podporu pro využívání inovací na trhu, zejména na pomoc normalizaci prostřednictvím výzkumu a prostřednictvím zavádění vědy do norem. Normalizační činnosti jsou nezbytnou cestou pro přijímání výsledků výzkumu trhem a pro šíření inovací.

 

Dokument ke stažení:

Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace na rok 2015

Roční pracovní program Unie pro oblast evropské normalizace (31.7.2013)

 

03.09.2014 08:52

Host Studia Leonardo: prof. Václav Janda z Ústavu technologie vody a prostředí VŠCHT

ECHO Vysokou kvalitu vody v Česku považujeme za samozřejmost. Za tímto faktem se ale skrývá složitý proces výběru, úpravy a transportu vody do domácností. Kudy voda proteče, než doma otočíme kohoutkem? Moderátor Jan Burda se zeptá ve čtvrtek 4. září od 16.10 prof. Václava Jandy z Ústavu technologie vody a prostředí VŠCHT v Praze. Od 10:00 do 16:40 lze zítra hostovi pokládat otázky. Studio Leonardo (ČRo Plus) můžete poslouchat ZDE.

 

 

Prof. Ing. Václav Janda, CSc.
Inženýrské studium dokončil v roce 1977, doktorské v roce 1981 v oboru Technologie vody na Katedře technologie vody a prostředí. Do roku 1993 pracoval na Ústavu technologie vody a prostředí jako odborný asistent a vědecký pracovník. V roce 1993 se habilitoval a působil jako docent. V roce 2000 byl jmenován profesorem v oboru Chemie a technologie ochrany životního prostředí. Pracuje také jako proděkan Fakulty technologie ochrany prostředí. Absolvoval zahraniční stáže v Belgii (University of Ghent, 1989) a Velké Británii (University of Leeds, 1993). Je tajemníkem Československé asociace vodárenských expertů. 

Nosnými tématy ve vědecké a pedagogické činnosti jsou chemické a biologické způsoby úpravy vlastností vody a analýza organických látek ve vodách a obecně životním prostředí. Zajímá se také o otázky výroby energie a racionální využití alternativních zdrojů energie a tepla. 

 

Zdroj: ČRo Plus

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE