Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
26.3. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona - nové povinnosti pro rok 2026
Duben    
10.4.  iKURZ: Přeshraniční přeprava odpadů a nové povinnosti elektronického ohlašování (DIWASS)
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Následné termíny: 23.4.
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
28.4.  iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
28.5.  iKURZ: Odpadová legislativa v r. 2026 pro původce odpadů
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

02.07.2015 15:15

Asociace píší kvůli novele energetického zákona vládě, upozorňují na bariéry rozvoje malých zdrojů

Představitelé sdružení Česká fotovoltaická průmyslová asociace a Aliance pro energetickou soběstačnost vyzvali premiéra Bohuslava Sobotku, vicepremiéra Andreje Babiše a ministra průmyslu a obchodu, aby se opět zabývali energetickým zákonem, který byl nedávno novelizován. Schválená a prezidentem podepsaná novela zákona sice zbavila budoucí zájemce o instalace malých obnovitelných zdrojů administrativní zátěže v podobě nutnosti zažádat o licenci u ERÚ, zároveň ale uvalila povinnost pro současné i nové provozovatele obnovitelných zdrojů platit daň z elektřiny. Tato podmínka nejenže představuje zbytečnou zátěž pro zájemce o výrobu elektřiny, ale ani nemá ekonomické opodstatnění. Ročně částka nepřesáhne 300 korun za jednu střešní instalaci o výkonu do 10 kilowatt.

Původním záměrem novely bylo umožnit nový rozvoj malých zdrojů do 10 kilowattů výkonu, které podle zákona nebudou potřebovat licenci od ERÚ a to i za předpokladu, že budou připojeny do distribuční soustavy. Na druhou stranu novela učinila z majitelů malých solárních elektráren plátce daně. „Provozovatelům nejen malých střešních systémů tak vznikne registrační povinnost k dani z vyrobené elektřiny. Povinnost měsíčně podávat daňové přiznání a platit daň ze spotřebované elektřiny bude znamenat novou administrativní bariéru dalšího rozvoje šetrné energetiky v Česku. U malých instalací půjde o desítky korun měsíčně, takže toto opatření nepřinese nic státu, jen zatíží úředníky,“ upozorňuje na možné důsledky výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost Martin Sedlák.

Zavedení nové administrativní bariéry ohrožuje oživení zájmu o solární energetiku. „Vláda ve svém programovém prohlášení přislíbila podporu malých solárních zdrojů. Přesto je rozvoj solárního průmyslu již více než rok na bodu mrazu a první vstřícný krok v podobě zrušení licenční povinnosti byl anulován novou bariérou. Nestabilní legislativní prostředí ohrožuje především malé instalační společnosti, které bojují o udržení se na trhu a čekají na nová legislativní pravidla,“ dodává Veronika Knoblochová z České fotovoltaické průmyslové asociace. Na tento nesystémový krok upozorňovaly obě asociace i část senátorů již během schvalování novely energetického zákona v květnu 2015.

Další překážkou pro růst malých zdrojů energie může být nová tarifní struktura, kterou aktuálně připravuje Energetický regulační úřad. Hrozí, že se zvýší pevné platby na odběrné místo (jistič) a zájemci o obnovitelné zdroje přijdou o možnost finanční úspory vlastní výrobou elektřiny. AliES i CZEPHO proto chtějí otevřít v rámci dalšího legislativního procesu diskuzi o dalším odstraňování bariér nebo zavedení nefinančního mechanismu podpory, například formou tzv. net-meteringu.

Jeho podstatou je právo na výrobu energie pro krytí vlastní spotřeby a právo využívat rozvodné sítě podle dohodnutých pravidel. Pokud solární elektrárna vyrobí více, než v dané době rodinný dům spotřebuje, elektřina přeteče do sítě a spotřebuje se v sousedství s minimálními přenosovými ztrátami a zatížením rozvodné sítě. V případě, že vyrobí méně, rodinný dům může čerpat elektřinu ze sítě jako dosud. Ve stanoveném zúčtovacím období má majitel elektrárny právo odebrat ze sítě přesně tolik, kolik do ní dodal případně o něco méně a rozdíl distribuční společnosti pokryje související náklady. Systém má samoregulační efekt. Rodině se vyplatí mít jenom tak velkou elektrárnu, která vyrobí tolik, kolik rodinný dům spotřebuje. Za nadvýrobu totiž majitel nedostane nic, elektřina propadne distribuční společnosti. Veškerá elektřina, která je dodaná v režimu net-metering je využívaná distribuční společností ke krytí ztrát v síti a není předmětem obchodu s elektřinou.

 

DokumEnt ke stažení:

Dan_z_elektriny_pro_OZE_MPO.pdf (110554)

02.07.2015 13:58

Karlovy Vary instalují chytré odpadové nádoby, které stlačí odpad a vyšlou signál v okamžiku naplnění

Karlovy Vary jako první v České republice zavádí novou technologii sběru komunálního odpadu. Revoluční kompresní odpadové nádoby, které dokážou snížit objem odpadu a upozorní na stav svého naplnění, budou rozmístěny na osmi stanovištích v centru a lázeňské zóně Karlových Varů. Lis je poháněn prostřednictvím solární energie.

Odpadovou nádobu vyvinula americká společnost Bigbelly Solar. Díky zakomponované kompresní jednotce je odpad vhozený do nádoby pro směsný odpad v pravidelných intervalech stlačován, čímž se až čtyřikrát zvýší její objem. Lis je poháněn prostřednictvím solární energie. Nádoba komunikuje se softwarem a v pravidelných intervalech hlásí stav svého naplnění. 

Nádoby Bigbelly by měly snížit náklady na svoz komunálního odpadu, odpadovým firmám poskytnout přesné informace o stavu a naplněnosti a umožňit efektivní logistiku svozů. Díky přenosu signálu bude stav nádob monitorovat také městská policie.

Trojstánky s nádobami, které budou sloužit k separaci papírového a plastového odpadu od směsného, budou nainstalovány v centru města a lázeňské zóně.

02.07.2015 13:48

Inspekce se zaměří společně s vodáky na malé vodní elektráreny

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) se společně s vodáky zaměří na kontrolu minimálních zůstatkových průtoků na vodních tocích sloužících mimo jiné pro provoz malých vodních elektráren. Domluvili se na tom zástupci inspekce, Českého svazu kanoistů a vodáckého serveru raft.cz. Vodáci inspektorům pomohou monitorovat stav vody prostřednictvím webu.

„V posledních letech dostáváme řadu podnětů na řešení problematiky jezů na vodních tocích, přes které neprotéká žádná voda, případně je její množství zcela nedostatečné,“ upozornil Erik Geuss, ředitel České inspekce životního prostředí. Z praxe inspektorů vyplývá, že nízký stav vody v tocích je často způsoben provozem malých vodních elektráren (MVE). Jejich provozovatelé nedodržují stanovený minimální zůstatkový průtok, což má negativní dopad na životní prostředí.

„Často se na řekách setkáváme s tím, že přijedete k jezu, kde je vybudována sportovní propust pro vodáky. Jenže ta je buď zcela zahrazena, nebo v ní není žádná voda. Všechna je totiž nasměrována do elektrárny,“ popsal obvyklou situaci na řekách Petr Ptáček, majitel Vodácké školy záchrany a vodáckého webu raft.cz. Kvůli jedné elektrárně tak musí vodáci přenášet lodě i stovky metrů, přitom by se mohl úsek při dodržení průtoku bezpečně splouvat.

Podle Pavla Šálka z Českého svazu kanoistů (ČSK VT) není vodní turistika už dávno jen zábavou několika lidí, ale živí spoustu podnikatelů, např. půjčovny, cestovní kanceláře, kempy, restaurace, výrobce vodáckých potřeb. „Jedno podnikání na řece nesmí likvidovat druhé.“

V důsledku vyschnutí části koryta dochází k úhynu vodních živočichů a rostlin. Ohrožuje to reprodukci i samotnou existenci ryb a nepříznivě ovlivňuje i další organismy. Negativní účinky snížení průtoků se zvlášť výrazně projevují v regulovaných a znečištěných úsecích toků. Nadměrný odběr vody z koryta znamená rovněž zmenšení samočistících schopností řeky.

Od roku 2010 až do roku 2014 provedli inspektoři z oddělení ochrany vod 435 kontrol MVE, při kterých bylo v 71 případech zahájeno správní řízení, většinou pro zjištěné nedodržování stanoveného minimálního zůstatkového průtoku či nedovolený odběr povrchových vod. Za zjištěná porušení vodního zákona byly uloženy pokuty v celkové výši 1 421 509 korun.

Vodáci se rozhodli mapovat problémová místa a publikovat je na webu www.suchejezy.cz.

02.07.2015 09:44

Průmysl v loňském roce táhnul českou ekonomiku

Průmyslová produkce se v roce 2014 vrátila k růstu po dvou letech recese. Ve zpracovatelském průmyslu byly hlavními nositeli růstu výroba motorových vozidel a výroba počítačů. Vyplývá to z dokumentu Ministerstva průmyslu a obchodu Analýza vývoje ekonomiky ČR za rok 2014, která byla předložena vládě.

Česká ekonomika po dvouletém poklesu vzrostla v roce 2014 reálně o 2 %. Za tímto zvýšením stála rostoucí domácí poptávka, která odrážela jak optimističtější očekávání spotřebitelů a části podnikatelského sektoru v další ekonomický vývoj, tak i příznivý vývoj zaměstnanosti a růst disponibilního důchodu při nízké inflaci.

K dynamickému růstu investic přispělo také intenzivní čerpání prostředků ze strukturálních fondů. Naproti tomu vnější sektor zůstal své tradiční prorůstové roli dlužen, protože v mnoha členských zemích Evropské unie zůstala růstová dynamika slabá a vyhlídky na její rychlejší oživení zatíženy strukturálními problémy a geopolitickými riziky.

Hlavním zdrojem růstu a rozhodujícím faktorem výkonu celé domácí ekonomiky tak byly výsledky průmyslu, které dokumentuje růst hrubé přidané hodnoty. Ta se zvýšila výrazněji (o 2,6 %) než celkový výkon měřený HDP, zvláště potom ve zpracovatelském průmyslu (o 6,0 %). Podíl průmyslu na tvorbě HPH vzrostl na 32,6 % a z toho podíl zpracovatelského průmyslu na 26,7 %.

Průmyslová produkce se v roce 2014 vrátila k růstu po dvou letech recese. Podržela si ho převážně i ve druhé polovině roku, kdy byla tempa růstu již ovlivňována vysokou základnou z druhé poloviny roku 2013 a český průmysl již zřetelněji ožíval. „Za celý rok 2014 se produkce českého průmyslu meziročně zvýšila o 4,9 % a v jeho rámci výroba ve zpracovatelském průmyslu stoupla o 6,4 %. Průmysl, a především pak zpracovatelský průmysl, tak lze označit za hlavního tahouna ekonomického růstu v roce 2014,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Ve zpracovatelském průmyslu byly hlavními nositeli růstu výroba motorových vozidel a výroba počítačů, které dosahovaly nadprůměrného tempa, a jejich podíl na celkových tržbách průmyslu se meziročně zvyšoval. Zatímco hlavním znakem ve většině odvětví zpracovatelského průmyslu byla stabilizace, v sektorech těžby a dobývání a výroby a rozvodu elektřiny, plynu a tepla produkce nadále klesala (v roce 2014 o 2,8 %, resp. o 2 %).

Rostoucí průmyslová produkce a zvýšení celkových tržeb (o 10 %) při nižším růstu zaměstnanosti (průměrný evidenční počet zaměstnanců se zvýšil o 1,8 %) se promítly do růstu produktivity práce (o 8 %), která výrazně předstihla růst reálných mezd (3,4 % přepočtených indexem cen průmyslových výrobců, resp. 2,1 % přepočtených indexem spotřebitelských cen). Zvýšení produktivity práce se projevilo poklesem jednotkových mzdových nákladů nominálních (o 5,1 %) a reálných (o 4,3 %). Průměrná hrubá měsíční nominální mzda zaměstnanců v průmyslu v roce 2014 meziročně vzrostla o 2,5 % a činila 27 608 Kč. 
Hospodářský růst v roce 2014 byl vyvážený a postavený na zdravých základech. V letošním roce MPO očekává další zrychlení jeho dynamiky, které by mělo být zajištěno opět domácí poptávkou a na straně zdrojů pokračujícím růstem průmyslové výroby.

02.07.2015 09:14

V Signálech 2015 se EEA zaměřila na změnu klimatu

Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) vydala pravidelné "Signály 2015", které se zaměřují na změnu klimatu. V sérii krátkých článků a rozhovorů, Signaly 2015 přinášejí přehled o tom, co způsobuje změny klimatu, a to, co změna klimatu znamená pro lidské zdraví, životní prostředí a ekonomiku. Signály obsahují devět článků a dva rozhovory. Dokument si můžete stáhnout níže.

Vědci dokazují, že pro odvrácení těch nejvíce nepříznivých dopadů změny klimatu je nutností omezit globální emise skleníkových plynů. Zároveň je jasné, že změně klimatu se musíme přizpůsobit. I přes podstatné snížení těchto emisí je předpokládána určitá míra změny klimatu, a její dopady budou citelné po celém světě včetně Evropy. Povodně a sucha budou postupně častější a intenzivnější.

Nedávné výzkumy odhadují, že bez příslušných adaptačních opatření bude na následky horka v r. 2100 umírat 200 000 lidí. Škoda způsobená rozvodněnými řekami může dosáhnout více než 10 miliard EUR ročně. Tváří v tvář současným i budoucím dopadům potřebují Evropané zmírňovat změnu klimatu, ale zároveň se i přizpůsobovat jejím dopadům.

Opatření na zmírnění a přizpůsobení se změně klimatu jsou často považována za neúměrně drahá a působí jako zbytečná ekonomická zátěž. Evropské země však v současnosti vynakládají veřejné i soukromé finanční prostředky na výzkum, infrastrukturu, zemědělství, energetiku, dopravu, rozvoj měst, ochranu obyvatel, zdraví a ochranu přírody. Přesměrování těchto existujících výdajů směrem k udržitelným opatřením ohleduplným ke klimatu nám vedle zmírnění a přizpůsobení se změně klimatu pomůže i k vytváření nových pracovních míst.

V Signálech 2015 najdete devět článků a dva rozhovory, které přibližují aktuální i očekávané budoucí dopady měnícího se klimatu na Evropu. Dále jsou zde uvedeny informace o odvětvích nejvíce přispívajících ke změně klimatu a přehled adaptačních a zmírňujících opatření EU; také se blíže seznámíte s investicemi, půdou, oceány a potravinovou produkcí v souvislosti se změnou klimatu.

 

Dokument ke stažení:

Signals 2015 - Living in a changing climate.pdf [5.7 MB]

 

 

Zdroj: EEA, CENIA


 

 

02.07.2015 08:50

STARÝ OPŽP: Aktualizace Závazných pokynů

Upozorňujeme čtenáře, že ke dni 25. 6. 2015 byly zaktualizovány Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP 2007 -2013, které nabyly účinnosti 1. 7. 2015. Upraveny byly zejména kapitoly 4, 8 a 10.

Kapitola 4.7 byla přejmenována na Zástava na předmětu podpory - postup pro udělení výjimky a příp. garance za dotaci OPŽP a byl v ní upraven a doplněn text týkající se postupů v případě, kdy je předmět podpory zastaven.

V kapitole 8.1 v odstavci o) byl upraven text o vypořádání DPH s finančním úřadem. V odstavci s) byl dále upraven text týkající se proplacení podpor na základě předložení zálohované faktury, kde lze akceptovat i vystavení dalších ZF v průběhu financování za určitých podmínek. Byla také vložena výjimka ohledně ZF pro projekty, kde do června 2015 nebylo zahájeno, příp. dokončeno výběrové řízení na zhotovitele. Do kapitoly 8.9 byla vložena informace ohledně započtení pohledávek.

V kapitole 10.3 byla vložena informace týkající se sledování čistých příjmů prostřednictvím Monitorovacího nástroje u projektů generujících příjem.

Byla vložena nová kapitola 10.5 Projekty 61. výzvy - ukončení realizace, ZVA. Tato kapitola definuje u projektů z 61. výzvy termín ukončení realizace a dále uvádí informace o podkladech k závěrečnému vyhodnocení akce u těchto projektů.

 

Zdroj: OPŽP 2007- 2013

02.07.2015 08:12

HN: Příprava stavebních projektů se ještě prodlouží

Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí vstoupila v účinnost 1. dubna letošního roku a první zkušenosti ukazují, že vyřízení povolení na stavbu je ještě složitější. Nová právní úprava způsobila podnikatelům nárůst administrativy a delší povolovací procesy. Novinkou je povinnost investora zajišťovat si průběžně takzvané verifikační stanovisko - tedy razítko i v případě drobných změn projektu, jako je přesunutí sprinklerů v budově. Soukromému sektoru se nelíbí především to, že novela výrazně posiluje práva veřejnosti v povolovacích řízeních. Více ZDE.

 

Čtěte také:

Novela EIA účinná od dubna letošního roku – další zhoršení již tak neudržitelného stavu v oblasti povolování staveb (18.6.2015)

Novela zákona EIA – první zkušenosti (30.4.2015)

 

Zdroj: iHNED.cz

 

 

01.07.2015 10:50

Některé datové standardy pro odpady budou vyhlášeny až na konci roku

MŽP sdělilo, že z důvodu běžícího projednávání návrhu vládní novely zákona o odpadech v Parlamentu ČR (sněmovní tisk č. 409), nebude v letošním roce vyhlášen datový standard v termínu 30. 6. 2015 k plnění některých ohlašovacích povinností o odpadech (viz níže). Novela bude s největší pravděpodobností účinná v období říjen/listopad 2015. K datu účinnosti zákona bude nastaven také termín nabytí účinnosti novely vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Předpokládaný termín zveřejnění datového standardu těchto ohlašovacích povinností je tak listopad 2015. 

Datové standardy vyhlášené k 30. 6. 2015, určené pro vybrané formuláře agend vod a odpadů lze využít k ohlašování v roce 2016 a jsou k dispozici v záložce na webu ISPOP - Datové standardy.

 

K 30.6. nebude vyhlášen datový standard pro:

  • F_ODP_ZAR (Ohlašování zařízení na využívání a odstraňování odpadů, § 23 odst. 1 vyhlášky č. 383/2001 Sb. - příloha č. 22)
  • F_ODP_SKL (Ohlašování skládek odpadů, § 23 odst. 2 vyhlášky č. 383/2001 Sb. - příloha č. 23)
  • F_ODP_DO (Ohlašování dopravce odpadů, § 23 odst. 3 vyhlášky č. 383/2001 Sb. - příloha č. 27)

 

 

Zdroj: ISPOP

01.07.2015 10:10

CHLP NOVINKY: Nová veřejná konzultace, stanoviska RAC a výboru SEAC

Spojené království předložilo návrh na omezení látek oktamethylcyklotetrasiloxanu (D4) a dekamethylcyklopentasiloxanu (D5) v přípravcích pro osobní péči, které jsou při běžném používání oplachovací, v koncentraci vyšší než 0,1% hmotnostní.

Veřejná konzultace k návrhu na omezení D4aD5 potrvá do18. prosince 2015. Výbory v rámci konzultace položily několik otázek, aby získaly další informace. Připomínky jsou vítány do 1. září 2015, protože pomohou při počátečních jednáních o návrhu ve výborech.

Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce na internetových stránkách ECHA, kde jsou uvedeny další podrobnější informace.

 

RAC přijal stanoviska ke 2 návrhům na omezení a odsouhlasil několik žádostí o povolení

RAC přijal stanoviska k návrhu na omezení bisfenolu A a dekaBDE, hodnotil 4 žádosti o povolení, odsouhlasil 8 návrhů stanovisek pro jednotlivá použití a přijal stanoviska k 8 návrhům harmonizované klasifikace a označování.

 

Návrh na omezení bisphenolu A

Výbor pro posuzování rizik (RAC) přijetím svého stanoviska podpořil návrh Francie na omezení uvádění na trh a používání bisfenolu A v termálním papíru. Riziko u pracovníků při manipulaci s termálním papírem (např. pokladní) není náležitě kontrolováno.

V návaznosti na stanovisko RAC bude v diskusi o navrhovaném omezení bisfenolu A pokračovat Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) v září 2015 a jeho konečné stanovisko lze očekávat v prosinci 2015.

 

Návrh na omezení dekabromodifenyl etheru(decaBDE)

RAC souhlasil s návrhem ECHA a přijal stanovisko k omezení používání dekaBDE jako zpomalovače hoření v látkách, směsích a předmětech. DecaBDE byl zařazen na Kandidátský seznam jako látka perzistentní, bioakumulativní a toxická/ vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (PBT/vPvB). Expozice dekaBDE může vést k neurotoxicitě u savců, včetně lidí.

 

Žádosti o povolení

RAC dále odsouhlasil návrhy stanovisek k sedmi způsobům použití trichlorethylenu a rovněž k průmyslovému použití chromanu olovnatého při výrobě pyrotechnického zpožďovacího zařízení, které je součástí nábojů používaných při námořní sebeobraně.

RAC také odsouhlasil dvě další referenční hodnoty: u 1,2—dichlorethanu (EDC) vztah mezi dávkou a karcinogenitou a DNEL pro bis (2—methoxyethyl) ether (Diglyme).

Výbor RAC také přijal stanoviska k osmi návrhům harmonizované klasifikace a označování.

 

Další informace:

Více informací o přijatých stanoviskách


Výbor SEAC přijal stanoviska ke dvěma návrhům na omezení a odsouhlasil dva návrhy stanovisek k žádostem o povolení

Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) přijal stanoviska k návrhu na omezení amoniových solí a decaBDE a odsouhlasil dva návrhy stanovisek k žádostem o povolení.

 

Návrh na omezení amoniových solí

SEAC přijal konečné stanovisko k návrhu Francie na omezení používání anorganických amonných solí v celulózových izolačních materiálech a potvrdil své dřívější stanovisko, že navrhované omezení je nejvhodnějším opatřením na úrovni EU a je odůvodněné ze socioekonomického hlediska. SEAC podpořil prodloužení doby implementace omezení po jejím vstupu v platnost z 12 na 24 měsíců.

 

Návrh na omezení dekabromodifenyl etheru(decaBDE) — veřejná konzultace

SEAC podpořil návrh ECHA a odsouhlasil návrh stanoviska k omezení používání decaBDE jako zpomalovače hoření např. v plastech, polymerech a v textilním průmyslu. Cílem omezení je snížení emisí decaBDE.

K návrhu stanoviska SEAC na omezení decaBDE byla zahájena veřejná konzultace, která je zaměřena na automobilový průmysl, letecký sektor a odvětví zabývající se recyklací materiálu obsahujícího decaBDE.

Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat do 17. srpna 2015 v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce na internetových stránkách ECHA.

SEAC plánuje své konečné stanovisko přijmout v září 2015.

 

Návrh na omezení bisphenolu A

V návaznosti na stanovisko RAC bude SEAC o navrhovaném omezení bisfenolu A pokračovat v diskusi v září 2015 a konečné stanovisko SEAC lze očekávat v prosinci 2015.

 

Žádosti o povolení

SEAC odsouhlasil návrh stanoviska k průmyslovému použití trichlorethylenu jako rozpouštědla a odmašťovadla v uzavřených systémech a také k průmyslovému použití chromanu olovnatého při výrobě pyrotechnického zpožďovacího zařízení.

SEAC posoudil poslední návrhy stanoviska RAC k použitím trichlorethylenu a potvrdil svá stanoviska ke dvěma žádostem o povolení pro pět použití trichlorethylenu, které byly odsouhlaseny na předchozím jednání v březnu.

 

Další informace:

Celá zpráva v angličtině

 

 

 

 

01.07.2015 09:31

Prezentace ze seminářů k novému OPŽP ke stažení!

Na stránkách nového Operačního programu Životní prostředí 2014 - 2020 byly publikovány prezentace z odborných seminářů na téma "OPŽP v letech 2014-2020", které pořádalo Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí koncem června v Praze, Brně a Ostravě. Prezentace si můžete stáhnout níže.

Dále upozorňujeme na odstávku informačních systémů SFŽP ČR, která proběhne z technických důvodů a to od čtvrtka 2. července od 18 hod. do pátečních ranních hodin. V rámci odstávky bude  mimo provoz většina informačních systémů SFŽP ČR.

 

Dokument ke stažení:

01.07.2015 09:19

Začíná české předsednictví V4. Zaměří se i na odpady, ochranu klimatu, energetiku či biodiverzitu

Česká republika se dneškem na rok ujímá předsednictví Visegrádské skupiny, tzv. V4. Předsednictví ČR přebírá od Slovenska a v rámci něj bude pokračovat v rozběhnutých projektech a tématech. Konkrétně v oblasti životního prostředí to bude řešení problematiky oběhového hospodářství, ochrany klimatu, otázek energetické unie, podpory biologické rozmanitosti a dalších.

Mottem českého předsednictví, které potrvá od 1. července 2015 do 30. června 2016, je „V 4 Trust“ (lze číst také jako „We for trust“) – tj. společná důvěra. Toto heslo zahrnuje jednu z nejvýznamnějších hodnot visegrádské spolupráce. Tou je jedinečná míra vzájemné důvěry založená na funkčních, blízkých vztazích a na otevřené výměně názorů mezi partnery.

V oblasti životního prostředí bude MŽP klást důraz na problematiku oběhového hospodářství a změny evropské odpadové legislativy, na klimaticko-energetický rámec EU do r. 2030, revizi systému EU ETS a na mezinárodní vyjednávání o ochraně klimatu, jemuž se na konci roku bude věnovat mezinárodní konference v Paříži.

 

Záznam z tiskové konference k představení priorit předsednictví V4 - ZDE

 

„Tento rok je rozhodující pro mezinárodní jednání o ochraně klimatu, což je i vysokou prioritou v programu zemí V4. Na konferenci v Paříži budeme podporovat přijetí právně závazné smlouvy, která stanoví mitigační závazky pro všechny smluvní strany a zahrne tak i největší producenty emisí skleníkových plynů. Tato smlouva by měla také přispět k dosažení udržitelného rozvoje prostřednictvím účinné adaptace na klimatické změny a současně řešit otázku financování opatření na ochranu klimatu,“ uvedl ministr Brabec.

Mezi další priority českého předsednictví patří problematika ochrany ovzduší, naplňování Strategie EU pro biodiverzitu či podpora implementace Rámcové úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat.

 

Program českého předsednictví V4 ke stažení ZDE.

 

Čtěte také:

Česká republika zná své priority pro předsednictví zemí V4 (25.6.2015)

 

01.07.2015 08:18

Novela zákona o hospodaření energií vstupuje v platnost

AKTUÁLNÍ ZNĚNÍ KE STAŽENÍ Dnes vstupuje v platnost novela zákona o hospodaření energií. Novela zavádí například pro velké společnosti povinnost ve formě energetického auditu. Energetický štítek se bude nově zpracovávat pouze v případě prodeje nebo pronájmu.

Změna zákona se dotkne velkých podnikatelů, kteří budou muset nově každé čtyři roky nechat zpracovat energetický audit, nebo zavést systém hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 

Vlastníci bytových domů, administrativních budov, stavebníci a společenství vlastníků budou muset nechat zpracovat pro tyto stavby tzv. energetický štítek pouze v případě prodeje nebo pronájmu.

Novela počítá s tím, že při prodeji nebo pronájmu staveb postavených před rokem 1947, u níž nebyla od té doby žádná větší změna, by vlastník po dohodě s druhou stranou nemusel štítek předkládat.

Další změnou je zpřesnění povinností pro realitní kanceláře, které musí zveřejňovat v inzerátech na nemovitosti energetickou třídu budovy. Pokud realitky od vlastníka nemovitosti neobdrží průkaz, budou podle novely muset v nabídce uvést nejhorší energetickou třídu G.

Předloha také nově upravuje přijímání Státní energetické koncepce.

Dnes vstupuje také v platnost novela mařízení vlády č. 150/2015 Sb. o stanovení jednotkové výše poplatku za přírodní minerální vodu odebíranou ze zdroje přírodní minerální vody. Jednotková výšše poplatku za přírodní minerální vodu odebíranou ze zdroje přírodní minerální vody činí tak 6 Kč za 1 m3. Současné NV č. 385/2001 Sb. se zrušuje.

Dokument ke stažení:

 

01.07.2015 08:04

Prostřednictvím Prague marketu budou jednou pražané platit za vodu nebo odpady

Jízdné za MHD, poplatky za odpad, vodu nebo psa budou Pražané v budoucnu platit přes e-shop. Projekt takzvaného Jednotného městského trhu služeb (Prague market) schválili pražští radní. Prague market by se měl stát jednotným kontaktním, objednávkovým a platebním místem. Cílem je vytvořit jednotný e-shop, na kterém budou lidé platit stejně jako při běžném nákupu přes internet. Zákazníci budou moci uplatnit všechny běžné formy plateb, tedy platební karty, bankovní převody, inkaso nebo služby typu paypal.

Zatím ale není jasné, kdy bude služba dostupná a kdo a za jakých podmínek ji bude provozovat. Náklady na vybudování elektronické samoobsluhy by podle schváleného materiálu měly činit maximálně 20 milionů korun, roční provoz pak dva miliony. Rada nyní nechá záměr rozpracovat, plán realizace chce mít do konce září.

 

Zdroj: ČT24

30.06.2015 18:24

Výstupy Pracovní skupiny PVS k havárii pitné vody v Praze Dejvicích

Pracovní skupina sestavená Pražskou vodohospodářskou společností (PVS), jejímž úkolem bylo zjistit příčinu rozsáhlé kontaminace pitné vody v Dejvicích a navrhnout opatření a některé změny v provozních postupech vedoucí k minimalizaci rizik opakování podobné havárie, zveřejnila dnes své závěry.

Ze závěrečné zprávy shrnující výsledky šetření průběhu havárie vyplývá, že ke vniku kontaminace do řadu DN 500 došlo z největší pravděpodobností v místě nalezených prasklin přibližně v křížení ulic Střešovická a U laboratoře. Prasklina ve vodovodním řadu DN 500 mm z roku 1960, kterou vnikla kontaminovaná voda do vodovodního řadu, vznikla, popřípadě se rozšířila, v době, kdy byl vodovod odstaven za účelem opravy armatur, případně po skončení opravy, při jeho proplachování. K výskytu a progresu praskliny pravděpodobně došlo v důsledku působení kombinace vnějších vlivů, a to zejména stáří materiálu a provedenou manipulací spojenou s vypuštěním předmětného řadu. Kontaminace řadu DN 500 má původ v přilehlé síti kanalizace (netěsnosti, drobná narušení řadu).

Uložení přilehlé stokové sítě bylo provedeno  v rozporu s prostorovou normou (ČSN 736005 – prostorové uspořádání sítí technického vybavení), kdy se kanalizace nachází výše než vodovodní řad DN 500 mm z roku 1960 a může tak dojít ke kontaminaci spodní vody z kanalizace.

Předseda představenstva PVS Petr Žejdlík uvedl, že „komise nedospěla k závěrům, že ze strany PVK došlo během provozní činnosti v lokalitě Dejvic k porušení povinností vyplývajících ze Smlouvy o podnájmu a podmínkách provozování vodovodů a kanalizací ve vlastnictví hlavního města Prahy uzavřené mezi PVS a PVK a ani zákona o ochraně veřejného zdraví, jelikož PVK nelze oprávněně přičítat k tíži objektivní důvody příčiny vzniku samotné havárie. Současně je ovšem nutno konstatovat, že objektivní odpovědnost PVK, coby provozovatele vodovodu pro veřejnou potřebu, zůstává na straně provozovatele nedotčena. Byla přijata účinná nápravná opatření, přičemž jejich nedodržení na straně provozovatele, bude považováno za hrubé porušení Smlouvy o podnájmu a podmínkách provozování vodovodů a kanalizací ve vlastnictví hlavního města Prahy, uzavřené mezi PVS a PVK….“

 

Stručné závěry Pracovní skupiny

Příčina

Pracovní skupina ve vztahu k příčinám havárie pitné vody v Dejvicích došla k těmto závěrům:

  1. Ke vniku kontaminace do řadu DN 500 došlo z největší pravděpodobností v místě nalezených prasklin přibližně v křížení ulic Střešovická a U laboratoře. Ke kontaminaci vodovodní sítě pásma 428 Gravitace Andělky došlo z koncové části vodovodu DN 500 (mezi hydrantem DN 80 a uzávěrem Gymnasijní/Evropská). Prasklina ve vodovodním řadu DN 500 mm z roku 1960, kterou vnikla kontaminovaná voda do vodovodního řadu vznikla, popřípadě se rozšířila, v době, kdy byl vodovod odstaven za účelem opravy armatur, případně po skončení opravy, při jeho proplachování. K výskytu a progresu praskliny pravděpodobně došlo v důsledku působení kombinace vnějších vlivů, a to zejména stáří materiálu a provedenou manipulací spojenou s vypuštěním předmětného řadu,
  2. Kontaminace řadu DN 500 má původ v přilehlé síti kanalizace (netěsnosti, drobná narušení řadu). 
  3. Uložení přilehlé stokové sítě (kanalizačního řadu v ulici Střešovická) bylo provedeno  v rozporu s prostorovou normou (ČSN 736005 – prostorové uspořádání sítí technického vybavení), kdy se kanalizace nachází výše než vodovodní řad DN 500 mm z roku 1960 a může tak dojít ke kontaminaci spodní vody z kanalizace.

 

Nápravná opatření 

Po prošetření příčin vzniku havárie byla přijata celá řada nápravných opatření, z nichž za nejvýznamnější lze považovat:

  1. Okamžitá změna přístupu k zatříďování zásahů na vodovodních řadech do rizikových skupin s tím, že do zásahů s vysokým stupněm nebezpečí budou automaticky zatřiďovány všechny zásahy, které budou prováděny za obdobných podmínek jako v Dejvicích.
  2. Zavedení rychlejší metody detekce mikrobiologického znečištění i za cenu jejich menší přesnosti.
  3. Změny procesních a časových postupů prováděných prací, zejména pak všechny prováděné práce budou organizovány tak, aby poslední zásah na síti byl proveden v nejnižším místě řadu, pokud je známo jeho podélné uložení, nebude docházet ke zprovozňování vodovodních řadů před dny pracovního klidu.
  4. Provedení obnovy vodovodního řadu DN 500 a kanalizačních stok v přilehlých lokalitách Prahy 6.
  5. Přepracování technických standardů, které upravují provozování majetku hl. m. Prahy a na které odkazuje Provozní smlouva.

 

Příloha:

Závěrečná zpráva zřízené komise Pražské vodohospodářské společnosti k prověření kvalitativní havárie v Dejvicích

 

 

Zdroj: SOVAK ČR, hl.m. Praha

30.06.2015 12:44

Pavel Hubený zůstává ředitelem Správy NP Šumava

Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes jmenoval s účinností od 1. července ředitelem Správy Národního parku Pavla Hubeného. Pavel Hubený vede jako pověřený ředitel správu parku od loňského května. Předtím působil 20 let v čele CHKO Šumava. Pavel Hubený, absolvent ekonomické a regionální geografie na přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy loni v květnu nahradil ve funkci Jiřího Mánka.

Pavel Hubený by podle svých slov rád navázal na své předchůdce v naplňování myšlenky mezinárodně uznávaného národního parku a dal garanci obyvatelům Šumavy i jejím návštěvníkům že krajina Šumavy bude i nadále jejich domovem i prostorem pro relaxaci, poznávání, turistiku.

„Prvním krokem k tomu je nový plán péče, který garantuje kontinuitu ochrany přírody a přitom umožňuje lidem Šumavu opravdu prožít. Připravujeme jej i s vidinou novely zákona o ochraně přírody a krajiny tak, aby byl s myšlenkami novely maximálně v souladu. Rád bych nabídl regionu ochranu přírody bez nějakých filosofických zvratů, překvapení nebo dokonce zklamání z nenaplněných slibů," řekl Hubený.

Úkoly jsou podle Hubeného jasné: připravit plán péče, který je důležitým dokumentem pro čerpání z Evropských fondů, mimo jiné i pro obce v národních parcích a nalézt možnosti maximálního zpřístupnění centrální Šumavy. Jmenování mu umožňuje dotáhnout řadu záměrů. Například předložil 34 projektů, které čekají na posouzení vlivu na životní prostředí.

„Prioritou číslo jedna je plán péče. My ho máme připravený, 14. července jej budeme prezentovat. Pro nás by bylo ideální, pokud by byl schválený ještě v průběhu letošního roku," uvedl Hubený.

 

Zdroj: MŽP, ČTK

30.06.2015 12:35

Ministr Mládek navrhuje odložit rozhodnutí o prolomení limitů na dole ČSA

REAKCE TEPLÁREN a DRÁBOVÉ Ministr průmyslu Jan Mládek navrhne vládě a tripartitě, aby rozhodnutí o prolomení těžebních limitů na dole ČSA, kde těží Severní energetická, bylo odloženo na rok 2020. Řekl to na tiskové konferenci. Podle Mládka bude v rozhodnutí o dole hrát roli prodloužení životnosti Jaderné elektrárny Dukovany. Ministr uvedl, že podle jeho informací není Státní úřad pro jadernou bezpečnost připraven prodloužit fungování jaderných bloků v Dukovanech o 20, ale jen o deset let. Více ZDE.

Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) zatím vždy v případě Jaderné elektrárny Dukovany vydal povolení k provozu na deset let. ČTK to sdělila jeho předsedkyně Dana Drábová s tím, že jde o obvyklou praxi. Reagovala tak na vyjádření ministra průmyslu Jana Mládka, který na dnešní tiskové konferenci k těžebním limitům uvedl, že podle informací ministerstva není SÚJB připraven prodloužit fungování jaderných bloků v Dukovanech o dvacet let, ale pouze o deset. Více ZDE.

 

Záznam z tiskové konference MPO "Výsledky studií o těžebních limitech" - ZDE (ČT24).

 

Reakce Teplárenského sdružení ČR na limity těžby:

Ve Státní energetické koncepci se jako cíl v oblasti palivové základny pro soustavy zásobování teplem uvádí: „Využít kvalitní hnědé uhlí pro dodávky tepla z kombinované výroby. Vytvořit legislativní 
a administrativní prostředí včetně ekonomických nástrojů směřujících k přednostnímu využití tohoto uhlí zejména ve větších a středních soustavách zásobování teplem.“

„Vláda ve Státní energetické koncepci jasně deklarovala, že uhlí pro teplárny zajistí, takže očekáváme, že tento slib bude při rozhodování o limitech těžby uhlí naplněn,“ řekl předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek.

„Pokud by mělo dojít pouze ke korekci limitů na lomu Bílina, pak je potřeba přijmout balík dalších opatření, která zajistí, aby uhlí za limity skončilo opravdu v teplárnách a došlo k omezení využití uhlí v konečné spotřebě, jak to předpokládá Státní energetická koncepce,“ dodal Topolánek.

Ve státní energetické koncepci se jako jeden z hlavních cílů uvádí: „Do roku 2020 zajistit maximální možný odklon od užití uhlí v konečné spotřebě v domácnostech.“ Zásadní snížení využití hnědého uhlí v maloobchodu včetně domácností předpokládá také studie, kterou si Ministerstvo průmyslu a obchodu nedávno objednalo u společnosti VUPEK Economy.

„Rozhodnutí o limitech předurčí množství kvalitního tříděného uhlí, které bude dlouhodobě k dispozici pro malospotřebitele včetně domácností. Bude nezbytné toto rozhodnutí promítnout do dalších politik a opatření včetně dotačních programů, jako jsou Nová zelená úsporám nebo Operační program životní prostředí,“ řekl ředitel výkonného pracoviště Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek.

Stát by měl pomoci snížit spotřebu hnědého uhlí také teplárnám. Možnosti určitě existují, i když uhlí v teplárnách v příštích 20 letech úplně nahradit nepůjde.
Je potřeba co nejrychleji nastartovat OP PIK, kde jsou k dispozici nemalé prostředky pro rekonstrukce tepelných sítí, což by zvýšilo účinnost dodávky tepla a snížilo poptávku po uhlí. Ministerstvo průmyslu 
a obchodu by také mělo s Evropskou komisí dojednat odstranění omezení disponibilních prostředků pro velké podniky, které bude do budoucna velkou překážkou pro efektivní vyčerpání alokovaných prostředků. Nemalou část hnědého uhlí by mohl v budoucnosti nahradit komunální odpad, k tomu je však potřeba vytvořit legislativní a ekonomické podmínky a omezit skládkování. Nový zákon o odpadech však nabírá stále větší zpoždění. Určitý potenciál má také další využívání biomasy, tady je potřeba se zamyslet nad rozumnou podporou, aby biomasa z ČR nemizela v zahraničí, kde jsou dnes pro její energetické využití výhodnější podmínky.

 

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE