Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

23.01.2014 18:01

EK požádala ČR, aby zavedla povinnost mít individuální měřiče, informují Českénoviny

Evropská komise dnes formálně požádala Českou republiku, aby do svého práva převzala povinnost zajistit konečným odběratelům energií individuální měřiče, ukazující jejich skutečnou spotřebu. Plyne to z balíku rozhodnutí o porušení evropského práva, který dnes komise zveřejnila. EK připomněla, že příslušná evropská směrnice o energetických službách měla být ve vnitrostátním právu členských zemí přejata do roku 2008. Nyní má Česko dva měsíce na to, aby své závazky splnilo.

 

Zdroj: Českénoviny

23.01.2014 14:01

Česko má personální zastoupení v Evropské radě pro pelety. Do předsednictva byl zvolen předseda Klastru Česká peleta Vladimír Stupavský.

https://ceska-peleta.cz/wp-content/uploads/stupavsky-146x146.jpgDo vedení Evropské rady pro pelety (European Pellet Council) se dostal Vladimír Stupavský, předseda Klastru Česká peleta. Do předsednictva byl zvolen při posledním setkání všech 17 zemí, které rada sdružuje. Jejími členy jsou národní asociace z Evropy, tři americké, jedno kanadské a japonské sdružení. Česku může aktivní účast v Radě přinést zajímavé příležitosti pro další rozvoj peletového odvětví. Patří mezi ně například know-how ze zkušenějších zemí, jako je Německo nebo Rakousko, možnost účastnit se jednání na úrovni institucí EU anebo udělování certifikací, které zajistí českým výrobcům dobré podmínky pro obchodování na evropském trhu. Více ZDE

 

23.01.2014 09:48

Novelu připravenou MPO, která reaguje na spekulace některých obchodníků ohledně úhrady OZE, schválila vláda

File:Fornybar energi.jpgVláda ČR dne 22. ledna 2014 projednala a schválila novelu zákona č. 165/2012 sb. o podporovaných zdrojích energie, kterou připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Novela upřesňuje způsob výběru ceny na úhradu obnovitelných zdrojů, kterou podle zákona jsou povinni platit všichni spotřebitelé spolu s cenou elektřiny a dalších souvisejících služeb.

Tuto cenu hradí konečný zákazník obchodníkovi spolu s cenou elektřiny a souvisejících služeb a ten jí prostřednictvím distributora předává Operátorovi trhu s elektřinou. Operátor trhu pak z výnosů spolu s dotacemi ze státního rozpočtu hradí podporu obnovitelných zdrojů energie jejím výrobcům. Jedná se o technickou novelu, která odstraňuje výkladové pochybnosti. Ty se objevily na podzim loňského roku po přijetí předchozí úpravy. Jejím cílem bylo snížení konečné ceny elektřiny pro spotřebitele tím, že snížila právě cenu na úhradu vícenákladů na obnovitelné zdroje.

 

MPO redakci Třetíruka.cz potvrdilo, že MPO požádalo předsedu PSP o to, aby vládní návrh zákona zařadila Poslanecká sněmovna  na pořad jednání své schůze, která začíná  4. 2. 2014 (více o programu schůze - ZDE) . Zároveň s předáním vládního návrhu zákona byla předsedovi PSP podána žádost o projednání zákona v prvním čtení.

 

Krátce po vstupu novely v účinnost se objevily spekulace některých obchodníků, jak využít pochybnosti v právním výkladu a neúčtovat tuto cenu zákazníkům. To by mohlo být využito v konkurenčním boji a ve svém konečném důsledku by poškodilo právě tyto zákazníky, protože by pak kromě platby svému dodavateli museli uhradit dodatečně ještě nevybranou cenu. "Hovořit o narychlo připravené novele je projevem neznalosti. Až na výjimky obchodníci nemají pochybnosti a platby budou vybírat," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala.

Předchozí novelu připravila ještě vláda premiéra Nečase a po řádném, měsíc trvajícím připomínkovém řízení, ji schválila již Rusnokova vláda a předchozí sněmovna ji schválila jako jeden z posledních bodů před svým rozpuštěním. Problém s výběrem poplatků nikdo z desítek připomínkových a schvalujících míst neuplatnil včetně Legislativní rady vlády, jejíž stanovisko bylo součástí předloženého návrhu. "Žádný zmatek ve výběru doposud nezpůsobila, nicméně dlouhodobé ponechání pochybností by mohlo problémy ve výběru způsobit. Aby se předešlo spekulacím a možným budoucím rizikům, připravilo ministerstvo novelu upřesňující postup výběru," doplnil náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc.

MPO jako gestor zákona zveřejnilo právní stanovisko k této problematice již v listopadu loňského roku a považuje ho s ohledem na další ustanovení zákona i původní ustanovení za jasné. Upřesnění ve schválené novele tedy má zejména omezit prostor pro případné spekulace a zabránit nejistotě vyplývající z možných sporů.

 

Související dokument PSP ČR:

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

 

Související článek:

Na nejasnost okolo účtování nákladů na podporu OZE reaguje MPO návrhem novely zákonů

 

Zdroj: MPO, PSP ČR

Obrázek: Wikimedia (Trygvetv)


 

 

23.01.2014 06:02

Richard Brabec, kandidát na ministra MŽP, už chystá personální zemětřesení

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200004066-68a906a9ca/brabec.jpgNezůstane kámen na kameni. Takový vzkaz vyslal kandidát na ministra životního prostředí Richard Brabec (ANO) směrem ke svému resortu i ke Státnímu fondu životního prostředí (SFŽP). „Mám v plánu poměrně zásadní změny, a to jak na vlastním ministerstvu, tak ve SFŽP. Například na všechny náměstkovské pozice již mám připraveny své odborníky,“ prozradil Brabec ve středu Právu. Jména však před svým jmenováním prozradit nechtěl. „Chci mít v resortu i SFŽP kombinaci kvalitních odborníků, kteří na institucích již působí nebo působili, třeba i na nižších patrech, s novými lidmi i ze soukromé sféry, kteří mají praktické zkušenosti. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: Novinky.cz (Právo)

 

 

22.01.2014 12:20

EK navrhuje do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 40 %. Závazek pro energetickou účinnost a úspory komise nestanovila.

Twilight photo of power plant - stock photoEvropská unie by měla do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 40 procent oproti roku 1990. Navrhla to dnes Evropská komise. V návrhu nového rámce pro klimatickou a energetickou politiku také počítá s celounijním závazkem vyrábět ke stejnému roku 27 procent energie z obnovitelných zdrojů. Součástí rámce je i reforma systému obchodování s emisními povolenkami od roku 2021. Energetická účinnost a úspory, které figurují jako třetí závazek pravidel do roku 2020, v novém návrhu nejsou.

 

 

2030 climate and energy goals for a competitive, secure and low-carbon EU economy

A reduction in greenhouse gas (GHG) emissions by 40% below the 1990 level, an EU-wide binding target for renewable energy of at least 27%, renewed ambitions for energy efficiency policies, a new governance system and a set of new indicators to ensure a competitive and secure energy system. These are the pillars of the new EU framework on climate and energy for 2030 presented today by the European Commission.

Supported by a detailed analysis on energy prices and costs, the 2030 framework will ensure regulatory certainty for investors and a coordinated approach among Member States, leading to the development of new technologies. The framework aims to drive continued progress towards a low-carbon economy and a competitive and secure energy system that ensures affordable energy for all consumers, increases the security of the EU’s energy supplies, reduces our dependence on energy imports and creates new opportunities for growth and jobs, by taking into account potential price impacts on the longer term.

The Communication setting out the 2030 framework will be debated at the highest level, in particular in the European Council and European Parliament. It is accompanied by a legislative proposal for a market stability reserve for the EU emissions trading system (EU ETS) starting in 2021, to improve its robustness. A report on energy prices and costs in Europe, published alongside the Communication, suggests that the rising energy prices can be partly mitigated by ensuring cost effective energy and climate policies, competitive energy markets and improved energy efficiency.

 

The key elements of the 2030 policy framework set out by the Commission are as follows:

 

  1. A binding greenhouse gas reduction target: A centre piece of the EU’s energy and climate policy for 2030, the target of a 40% emissions reduction below the 1990 level would be met through domestic measures alone. The annual reduction in the ‘cap’ on emissions from EU ETS sectors would be increased from 1.74% now to 2.2% after 2020. Emissions from sectors outside the EU ETS would need to be cut by 30% below the 2005 level, and this effort would be shared equitably between the Member States. The Commission invites the Council and the European Parliament to agree by the end of 2014 that the EU should pledge the 40% reduction in early 2015 as part of the international negotiations on a new global climate agreement due to be concluded in Paris at the end of 2015.
  2. An EU-wide binding renewable energy target: Renewable energy will play a key role in the transition towards a competitive, secure and sustainable energy system. Driven by a more market-oriented approach with enabling conditions for emerging technologies, an EU-wide binding target for renewable energy of at least 27% in 2030 comes with significant benefits in terms of energy trade balances, reliance on indigenous energy sources, jobs and growth. An EU-level target for renewable energy is necessary to drive continued investment in the sector. However, it would not be translated into national targets through EU legislation, thus leaving flexibility for Member States to transform the energy system in a way that is adapted to national preferences and circumstances. Attainment of the EU renewables target would be ensured by the new governance system based on national energy plans (see below).
  3. Energy efficiency: Improved energy efficiency will contribute to all objectives of EU energy policy and no transition towards a competitive, secure and sustainable energy system is possible without it. The role of energy efficiency in the 2030 framework will be further considered in a review of the Energy Efficiency Directive due to be concluded later this year. The Commission will consider the potential need for amendments to the directive once the review has been completed. Member States’ national energy plans will also have to cover energy efficiency.
  4. Reform of EU ETS: The Commission proposes to establish a market stability reserve at the beginning of the next ETS trading period in 2021. The reserve would both address the surplus of emission allowances that has built up in recent years and improve the system's resilience to major shocks by automatically adjusting the supply of allowances to be auctioned. The creation of such a reserve - in addition to the recently agreed delay in the auctioning of 900 million allowances until 2019-2020 ('back-loading') - is supported by a broad spectrum of stakeholders. Under the legislation, proposed today, the reserve would operate entirely according to pre-defined rules which would leave no discretion to the Commission or Member States in its implementation.
  5. Competitive, affordable and secure energy: The Commission proposes a set of key indicators to assess progress over time and to provide a factual base for potential policy response. These indicators relate to, for example, energy price differentials with major trading partners, supply diversification and reliance on indigenous energy sources, as well as the interconnection capacity between Member States. Through these indicators, policies will ensure a competitive and secure energy system in a 2030 perspective that will continue to build on market integration, supply diversification, enhanced competition, development of indigenous energy sources, as well as support to research, development and innovation.
  6. New governance system: The 2030 framework proposes a new governance framework based on national plans for competitive, secure and sustainable energy. Based on upcoming guidance by the Commission, these plans will be prepared by the Member States under a common approach, which will ensure stronger investor certainty and greater transparency, and will enhance coherence, EU coordination and surveillance. An iterative process between the Commission and Member States will ensure the plans are sufficiently ambitious, as well as their consistency and compliance over time.

 

The Communication setting out the 2030 framework is accompanied by a Report on energy prices and costs, which assesses the key drivers and compares EU prices with those of its main trading partners. Energy prices have risen in nearly every Member State since 2008 – mainly because of taxes and levies, but also due to higher network costs. The comparison with international partners highlights rising price differentials, notably with US gas prices – which could undermine Europe's competitiveness, particularly for energy intensive industries. Nevertheless, rising energy prices can be partly offset by cost effective energy and climate policies, competitive energy markets and improved energy efficiency measures, such as using more energy-efficient products. European industry's energy efficiency efforts may need to go even further, bearing in mind physical limits, as competitors do the same and European industry decides to invest abroad to be closer to expanding markets. These findings inform the 2030 framework.

 

Next steps:

The European Council is expected to consider the framework at its spring meeting on 20-21 March.

 

Background:

The framework builds on the existing ‘climate and energy package’ of targets for 2020 as well as the Commission’s 2050 roadmaps for energy and for a competitive low-carbon economy. The Communication on the 2030 policy framework follows the Commission’s March 2013 Green Paper, which launched a broad public consultation on the most appropriate range and structure of climate and energy targets for 2030. These documents reflect the EU's goal of reducing greenhouse gas emissions by 80-95% below 1990 levels by 2050 as part of the effort needed from developed countries.

 

More information:

On energy aspects of the framework:

https://ec.europa.eu/energy/2030_en.htm

On climate aspects of the framework:

https://ec.europa.eu/clima/policies/2030/index_en.htm

 

See also:

MEMO/14/39 – Q&A on ETS market stability reserve

MEMO/14/40 – Q&A on the 2030 framework

MEMO/14/38 - Q&A on the energy prices study

 

Čtěte také:

European Commission recommends minimum principles for shale gas (EK, 22.1.2014)

Commission publishes report on "Energy Economic Development in Europe" (EK, 22.1.2014)


 

Zdroj: Evropská komise, Českénoviny.cz

 

22.01.2014 12:17

OCHRANNÁ PÁSMA VODNÍCH ZDROJŮ (HRADEC KRÁLOVÉ)

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz si Vás dovolují pozvat na seminář "OCHRANNÁ PÁSMA VODNÍCH ZDROJŮ", který se uskuteční v úterý 29. dubna v Hradci Králové. Seminář navazuje na předchozí, před dvěma lety konaný seminář na toto téma, který se setkal s velmi pozitivním ohlasem a žádostmi o jeho opakování.

Pozornost bude věnována právní úpravě ochranných pásem upravených zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, jejich zřizování a problematickým otázkám, s nimiž se setkávají jak oprávnění, tak dotčené osoby a vodoprávní úřady.

Seminář bude vycházet z praktických poznatků přednášejících doplněných o dotazy účastníků.

 

Seminář je určen pro:

  • vlastníky a provozovatele vodních děl
  • pracovníky vodáren, vodních zdrojů, čistíren odpadních vod
  • vodoprávní úřady
  • vodohospodáře
  • pracovníky v investiční výstavbě
  • podnikové ekology a pracovníky firem odpovědné za sledování aktuální legislativy a její plnění v oblasti životního prostředí
  • dotčené orgány státní správy

 

Přednášejí JUDr. Zdeněk Horáček, Ph.D. (Ambruz & Dark/ Deloitte Legal, dříve odbor vodohospodářské politiky a protipovodňových opatření, Ministerstvo zemědělství) a Mgr. Veronika Vytejčková (Ministerstvo životního prostředí, odbor legislativní).

 

Termín a místo konání: úterý 29. dubena, Hradec Králové (Kongresové centrum Aldis)

Cena: 1397,- Kč bez DPH

 

Další podrobnosti o semináři najdete na stránkách www.uzitecneseminare.cz ZDE.

 

 


 

 

22.01.2014 10:45

Novely obalového a chemického zákona, potažmo zákona o PZH, projednají poslanci na začátku února

https://www.obrazky.cz/media/3/5jqRYYB618-g7XHq8kPkGJKN_NFzg8lBzI41pgXjPMc&width=224Novela obalového zákona a chemického zákona, potažmo zákona o prevenci závažných havárií, je zařazena na šestou schůzi Poslanecké sněmovny. Schůze je naplánována na čtvrtého února a oba návrhy zákonů se mají projednat v prvním čtení. Novela zákona o obalech se týká nových recyklačních cílů a dále se v příloze uvádí názorné příklady některých výrobků zda jsou či nejsou obalem. Novela chemického zákona adaptuje nařízení EU o používání fosforečnanů a jiných sloučenin fosforu v pracích prostředcích pro spotřebitele a v detergentech určených pro automatické myčky nádobí pro spotřebitele. V případě, že skladujete méně než 2500 tun těžkého topného oleje, nebudete jako provozovatel spadat pod zákon o prevenci závažných havárií. Vládní návrh zákona o obalech je předběžně zařazen jako bod 15 a vládní návrh chemického zákona a zákona o prevenci závažných havárií jako bod 16. Upozorňujeme, že jde o návrh programu. Více ZDE

 

22.01.2014 09:26

HN: Praha si zkusí obří výpadek elektřiny

https://ihned.cz/img/11_0/pata_new0.pngDesítkám lidí se 26. února v noci rozdrnčí telefony. Z postelí je vytáhne obrovský výpadek elektřiny, který chystá pražský magistrát. I když jen nanečisto. Hodinu před půlnocí na celém území metropole a také v části Středočeského kraje dojde k blackoutu. Blackout patří mezi nejreálněji hrozící katastrofy, které mohou Česko postihnout. Zkušenosti s rozsáhlými výpadky elektřiny má z posledních let Evropa i Severní Amerika. Blízko velkým problémům byla ostatně loni v červnu i Praha, když vybuchla rozvodna na Jižním Městě a do tmy se na desítky minut ponořila polovina metropole. Vedení Prahy si od cvičení slibuje, že odhalí, jak je město na podobnou situaci připraveno a co je potřeba v postupech změnit či doplnit. Blackout není jedinou katastrofou, na niž se momentálně Praha připravuje. Postupy a scénáře se ladí například i pro případ pádu letadla.

 

Zdroj: Hospodářské noviny

22.01.2014 08:14

TÝDEN: Česko přijde o deset miliard z evropských fondů

Euro-BanknotenČeská republika přijde o deset miliard korun z evropských fondů, které nestihla vyčerpat z limitu pro loňský rok. Původně přitom ministerstvo odhadovalo ztrátu za loňský rok až na 30 miliard Kč. "Roční limit čerpání byl loni splněn z 97 procent. V tuto chvíli to vypadá, že míra nedočerpání bude nejvýše 12 miliard korun. Nicméně stále ještě jednáme s Evropskou komisí o dalších výjimkách u projektů zpožděných kvůli loňským povodním a průtahům u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, takže je pravděpodobné, že konečná částka bude ještě nižší," řekl první náměstek ministra pro místní rozvoj Daniel Braun s tím, že ve hře zůstávají projekty za celkem dvě miliardy korun. Minimální limit, kolik muselo Česko loni i kvůli projektům z předchozích dvou a tří let vyčerpat, byl 16,95 miliardy eur (zhruba 467 miliard korun). "V průběhu roku bylo 11 programů, které jsme klasifikovali jako rizikové a nakonec výraznější nedočerpání bylo jen u dvou, kde to bylo dlouhodobě jasné - Operační program Životní prostředí a Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost," dodal Braun. Vůbec nejhůře dopadl právě OP životní prostředí, který podle aktuálních odhadů loni nevyčerpal 5,27 miliardy korun. Více ZDE

 

 

Zdroj: Týden.cz (20. 1. 2014)

Obrázek: wikimedia (Stevy76)

22.01.2014 08:03

Pražský dopravní podnik vyzkouší nový elektrobus, který se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uvede ve dnech 22. až 26. ledna 2014 do zkušebního linkového provozu další elektrobus, tentokrát model Siemens-Rampini. Jedná se o zcela bezemisní elektrobus, který se díky své velikosti hodí do úzkých ulic centra města. V Praze si ho cestující budou moci vyzkoušet na lince č. 216. Díky rozsáhlé tramvajové síti, jaká v Praze je, lze provoz elektrobusu zajistit bez zásadních investic. Dobíjení je velice jednoduché, rychlé a efektivní. Při čekání na konečné stačí zdvihnout sběrač na 10 – 15 minut a dobíjet. Elektrobus se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Dojezd bez dalšího dobíjení by měl být cca 150km. Více ZDE

 

21.01.2014 19:00

Pohled na NP Šumava očima britské studie: rozšíření divočiny je ekonomicky výhodné (studie ke stažení!)

File:P8221240-Kalsching-2012-08-22.JPGČím více divočiny bude v Národním parku Šumava, tím větší příliv peněz do této oblasti a lepší prostředí pro místní podnikatele. Vyplývá to z výsledků nové mezinárodní studie britské konzultační společnosti EFTEC (Economics for the Environment Consultancy). Socioekonomické aspekty doposud nebyly posuzovány a měly by podle vědců být argumentem pro lidi, kteří s rozšířením divočiny nesouhlasí. Výsledky ukazují, že přijetí návrh ministerského zákona, který předpokládá velké investiční záměry, by snížilo hodnotu parku jako populární oblasti s divokou přírodou a poškodilo rozvoj ekoturismu. Turismus na Šumavě přináší podle studie ročně téměř dvě miliardy korun. Celkový ekonomický přínos parku ale podle odhadů dosahuje ročně až 44 miliard korun.

Rozhodování o divočině v Národním parku Šumava bude mít zásadní vliv i na místní ekonomiku. Kvalitnější ochrana divoké přírody, rozšíření bezzásahových území a rozvoj turistiky zaměřené na divokou přírodu podpoří ekonomický rozvoj regionu, zatímco prosazování developerských projektů na úkor vzácné přírody vyvolá jen krátkodobé zisky, z nichž navíc nebudou profitovat obce a místní obyvatelé.

To je hlavní závěr nové studie, kterou na včerejší tiskové konferenci za účasti renomovaných expertů představili Ian Dickie, obchodní ředitel EFTEC a vědci z Centra výzkumu globální změny Akademie věd ČR. Celkový ekonomický přínos národního parku vyčíslila studie na 44 miliard korun ročně, a to zejména díky existenci vzácné a málo porušené přírody. Bezzásahové zóny s divočinou přitom přinášejí víc peněz než místa, kde zasahuje člověk.

Studie „Ekonomické dopady rozdílných scénářů péče o NP Šumava“ hodnotí tři možnosti vývoje: pokračování současného stavu, přijetí zákona navrženého bývalým ministrem Chalupou, který jde na ruku velkým developerům, a přijetí návrhu zákona, připraveného vědci a ekologickými organizacemi. Vědci předají tuto studii novému ministru životního prostředí, který rozhodne o dalším osudu našeho největšího národního parku.

 

Komentáře:

Ian Dickie, MA, MSc., obchodní ředitel EFTEC a ředitel Aldersgate Group z Velké Británie:
Rozšířit v NP Šumava území divočiny představuje dvojnásobnou výhru - pro šumavskou přírodu i pro místní ekonomiku. Toto řešení zajistí parku unikátní pozici na rostoucím evropském trhu s ekoturismem a prožitkovou turistikou. Naopak scénáře, jež slibují rozvoj Šumavy prostřednictvím velkých developerských projektů a snížením rozlohy divočiny, by poškodily jak přírodu, tak na i na ni navázanou turistiku. Příležitost k udržitelnému růstu místní ekonomiky by byla ztracena ve prospěch zisku několika velkých investorů a dočasných pracovních příležitostí.“

Prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc., vedoucí oddělení výzkumu biodiverzity Centra výzkumu globální změny Akademie věd ČR (CzechGlobe) a profesor ekologie na Přírodovědecké fakultě Karlovy univerzity:
„Studie je prvním skutečně vědecky fundovaným socioekonomickým rozborem situace. Ukazuje jednoznačně, že naivní představy místních politiků o spásném rozvoji národního parku stavbami lanovek a omezením velikosti stanovišť ponechaných přírodě k jejímu nerušenému rozvoji by značně poškodily ekonomickou situaci a kvalitu života místních obyvatel. Tito lidé by byli sami proti sobě, pokud by podobné věci připustili. Studie ukazuje řadu pozitivních způsobů, jak využít nezměrného obchodního potenciálu člověkem nerušené přírody na Šumavě pro blahobyt lidí, kteří zde žijí.“

 

Experti ve studii dokladují, že ekonomické důsledky případného přijetí ministerského zákona a v menší míře i zachování současného nekoncepčního přístupu
k managementu NP Šumava:

  • negativně ovlivní současnou turistiku za přírodou a potenciál jejího rozvoje,
  • sníží hodnotu národního parku jako oblasti s divokou přírodou a vysoce kvalitními ekosystémy,
  • a tím oslabí marketingovou hodnotu území jako atraktivní turistické a rekreační destinace.

Studie vážně zpochybnila ekonomický přínos založený na stavebním rozvoji a takových projektech, jako je například vybudování lanovky a sjezdovky na Hraničník. Naopak návrh na rozšíření bezzásahových oblastí ponechaných přírodě považují experti za ekonomicky životaschopný scénář, který:

  • využije globální růst ekoturismu,
  • vytvoří ekonomické příležitosti rozvojem turistiky v nových územích divočiny chráněné jako bezzásahové oblasti i v širším regionu NP,
  • nepoškodí vzácnou přírodu a nepodkope ekologickou integritu národního parku.

Experti poukazují na ekonomicky dobře fungující Národní park Bavorský les, který „… má 53 % divočiny a velkou návštěvnost: spočívá v ikonické hodnotě ‚značky‘ divočina, v přírodní krajině a pocitu odlehlosti, která se k ní váže ...turistika vynahrazuje ztráty z lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu...větší podíl příjmů z turistiky [oproti dřevařství] zůstává v regionu.“(str. 28).

 

VÝTAH HLAVNÍCH BODŮ STUDIE V ČESKÉM JAZYCE

 

Dokumenty ke stažení:

VLASTNÍ STUDIE V ANGLICKÉM JAZYCE
PREZENTACE AUTORA, IANA DICKIEHO, V ANGLICKÉM JAZYCE NA TK 20.1.2014
PREZENTACE DICKIEHO A KINDLMANNA V ČESKÉM JAZYCE NA TK 20.1.2014

 

Související články:

Budoucí ministr Brabec je pod tlakem aktivistů, tvrdí starosta Modravy (LN, 22.1.2014)

Brabec pro LN: Nejvzácnější části Šumavy musí zůstat bez zásahů (Českénoviny.cz, 21.1.)

Studie: Rozšíření divočiny v NP Šumava je ekonomicky výhodné (Českénoviny.cz)

Šumava na rozšíření divočiny vydělá, tvrdí studie (E15)

 

Zdroje: E15.cz, Českénoviny.cz, www.sumava-kurovec.cz

Foto: Miloš Hlávka/Wikimedia

 

Turismus na Šumavě přináší podle studie ročně téměř dvě miliardy korun. Celkový ekonomický přínos parku ale podle odhadů dosahuje ročně až 44 miliard korun.. Socioekonomické aspekty doposud nebyly posuzovány a měly by podle vědců být argumentem pro lidi, kteří s rozšířením divočiny nesouhlasí.Více na: https://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/sumava-na-rozsireni-divociny-vydela-tvrdi-studie-1054344#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

21.01.2014 14:23

EU by neměla myslet jen na snižování emisí

EU se zatím soustředila pouze na snižování emisí a otázky konkurenceschopnosti evropského průmyslu na globálním trhu a energetické bezpečnosti zůstávaly stranou. Rámec pro klima a energetiku do roku 2030 by jim měl věnovat odpovídající pozornost. V oblasti životního prostředí by měl být jeden reálně dosažitelný cíl pro celou EU.

„Snižování emisí je v pořádku, EU ale musí myslet také na konkurenceschopnost a energetickou bezpečnost. Evropské podniky dnes platí třikrát vyšší ceny zemního plynu a dvakrát vyšší ceny elektřiny než americké,“ upozornil předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek a dodal: „V Bruselu by měli přemýšlet, jak snižovat emise a nezatěžovat přitom kapsy domácností a podniků ani veřejné rozpočty.“

EU by měla mít pouze jeden společný cíl v oblasti životního prostředí, a to snížení emisí skleníkových plynů. Snižování emisí by mělo probíhat na tržním principu a principu technologické neutrality, aby bylo dosaženo maximálních úspor s minimem nákladů.

„O tom, jak budou snižovat emise, by měly rozhodovat domácnosti a podniky samy podle toho, co se jim vyplatí a ne podle příkazu úředníka z Prahy nebo z Bruselu. Samostatné cíle na energii z obnovitelných zdrojů a úspory energie se ukázaly být velmi drahé, neefektivní a protitržní,“ uvedl Mirek Topolánek.

Elementární podmínkou správného fungování trhu je, že každá vypuštěná tuna emisí bude zpoplatněna stejně. Emise z malých stacionárních zdrojů dnes ale nejsou zpoplatněny vůbec. To poškozuje teplárny v konkurenci s individuálním vytápěním, které zhoršuje ovzduší.

Závazky podílu energie z obnovitelných zdrojů do roku 2030 by způsobily masivní vývoz biomasy z ČR. Hloupost současných cílů pro množství energie z obnovitelných zdrojů spočívá mimo jiné i v tom, že při jejich plnění není důležité, kde biomasa vyrostla, ale kde byla spálena.

„I ekologické organizace by měly pochopit, že kvůli přijetí nějakého politického závazku stromy v Česku rychleji neporostou a souboj dotačních schémat o omezené zdroje biomasy s Německem a Rakouskem prostě nemůžeme vyhrát. Pokud česká biomasa skončí za hranicemi, budou se teplárny muset vrátit k uhlí, které ubývá,“ varoval ředitel Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek.

Teplárny využívají již dnes značné množství energie z obnovitelných zdrojů, především ve formě biomasy a biosložky komunálního odpadu. Do roku 2030 chtějí tento podíl v závislosti na ekonomických a technických podmínkách dále významně navýšit a postupně nahrazovat uhlí. Teplárny také významně přispívají k úsporám primární energie v České republice zejména využíváním vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla.

 

Zdroj: TZ Teplárenské sdružení

21.01.2014 13:38

Novely vyhlášek, které stanoví Katalog odpadů a podrobnosti nakládání s odpady posoudí Legislativní rada vlády

www.wielkopolska.poli...Ministerstvo životního prostředí předložilo k projednání v pracovních komisích Legislativní rady vlády návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů) a vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Cílem předkládané vyhlášky je provedení odpovídajících změn v prováděcích vyhláškách tak, aby odpovídaly novelizovaným ustanovením zákona o odpadech. Dále tato vyhláška provádí opravu některých nepřesností ve stávajícím textu novelizovaných vyhlášek a přináší také novou úpravu některých institutů. Navrhovaná novela blíže specifikuje tzv. přejímku odpadů do zařízení a předávání informací o vlastnostech přejímaných odpadů a dále uvádí frekvenci pro evidenci odpadů  v případech, kdy se jedná o nepřetržitý vznik odpadů. Nabytí účinnost je plánováno na 1. března 2014. Další podrobnosti a dokumenty ke stažení ZDE.

 

Související článek:

Návrh novely vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady (25.9.2013, připomínkové řízení)

21.01.2014 13:19

Komise MŽP: 26 projektů na podporu neziskovek nesplnilo formální požadavky

File:Bureaucracy Illustration Czech.jpgKomise ministerstva životního prostředí (MŽP) posuzovala na konci roku 2013 formální náležitosti podaných žádostí o dotaci na podporu projektů, které předložily neziskové organizace (NNO) na rok 2014. Při jednání komise pro otevírání obálek bylo zaevidováno 164 nabídek projektů. Všechny formální náležitosti stanovené vyhlášením Výběrového řízení splnilo 138 nabídek, které dle zápisu Komise postupují do expertního hodnocení. Tedy 26 projektů bylo vyřazeno z formálních důvodů. Důvody které komise nejčastěji uváděla: nedodržení závazné osnova projektu nebo chybějící podpis na žádosti o dotaci

 

Dokument ke stažení:

Zápis z komise pro otevírání obálek Výběrového řízení na podporu projektů NNO pro rok 2014

 

Zdroj: MŽP, obrázek (Petr Novák, Wikipedie)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE