Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
26.3. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona - nové povinnosti pro rok 2026
Duben    
10.4.  iKURZ: Přeshraniční přeprava odpadů a nové povinnosti elektronického ohlašování (DIWASS)
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Následné termíny: 23.4.
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
28.4.  iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
28.5.  iKURZ: Odpadová legislativa v r. 2026 pro původce odpadů
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

04.08.2016 15:24

Prezentace ke stažení: Boj se suchem a ekologickými zátěžemi

Na přelomu července a srpna se uskutečnila série tří půldenních seminářů zaměřených na problematiku sanací ekologických zátěží a boje se suchem. Semináře připravilo Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR a jejich hlavním cílem bylo nabídnout zájemcům o dotace užitečné informace jak správně postupovat u projektů zaměřených na hospodaření s vodou, na odstraňování nelegálních skladů odpadů nebo odstranění nebezpečných ekologických zátěží. Představeny byly i aktuální možnosti dotací, které je možné na tyto projekty čerpat. Na seminářích vystoupili odborníci ze Státního fondu životního prostředí ČR, Ministerstva životního prostředí, České inspekce životního prostředí i zástupci měst a obcí. Ti, kteří se nemohli seminářů zúčastnit si mohou prezentace ze seminářů stáhnout ZDE.

04.08.2016 13:28

ČRo Plus: Promítnou se vyšší poplatky za odběr podzemní vody - do jejích koncových cen?

V pořadu Českého rozhlasu Plus Den v 60 minutách diskutovali dne 3. srpna 2016 ředitel Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) Oldřich Vlasák a vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod z Ministerstva životního prostředí (MŽP) Evžen Zavadil na téma plánovaného zvyšování poplatků za odběr podzemních vod v rámci novely zákona o vodách. Přepis rozhovoru uvádíme níže.

 

Vladimír KROC, moderátor

Teploty na zeměkouli celosvětově rostou. Vůbec nejteplejší rok má za sebou řada států včetně Ruska a Číny, upozornila výroční zpráva Amerického národního úřadu pro oceány a ovzduší o stavu globálního klimatu. Podle ní musejí také oceány vstřebávat rekordní objem tepla a zásoby podzemní vody se dostaly na historicky nejnižší úroveň. Americký úřad vydal zprávu, na které se podílelo přes 400 vědců z celého světa. V době, kdy se i v Česku diskutuje o posledně jmenovaném fenoménu, tedy stavu podzemních vod, a v době, kdy ministerstvo životního prostředí navrhuje zvýšení poplatku za odběr vod z tohoto zdroje. Proti podnětu, kterým by se mohla příští týden zabývat vláda, se ovšem ohrazuje oborové sdružení vodovodů a kanalizací a varuje, že by zdražení odběru podzemních vod mohlo neúměrně zvýšit koncovou cenu vody. Našimi hosty jsou ředitel zmíněného sdružení Oldřich Vlasák, dobrý večer.

 

Oldřich VLASÁK, ředitel, Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR

Dobrý večer přeji.

 

Vladimír KROC, moderátor

A Evžen Zavadil, zástupce ředitele ministerského odboru ochrany vod, dobrý večer.

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Dobrý večer všem.

 

Vladimír KROC, moderátor

Pane Zavadile, jaké jsou důvody toho zvažovaného zvýšení poplatků za odběr podzemní vody a od čeho se odvíjí úroveň, na jakou by se mělo zdražovat?

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Tak ten nápad navýšit poplatky není vůbec nový. Vznikl už v roce 2008, kdy byl vypracován do obdobné podoby, jako je předkládána dnes. Bohužel přišla jistá krize v roce 2009, návrh byl stažen a návrh je tedy předkládán až dnes. Ta navržená cena, na kterou se mají poplatky zvýšit, se odvíjí od ceny povrchové vody, která je zastupitelným zdrojem pro tu vodu podzemní, co se týče výroby vody pitné. V České republice se zhruba 50 procent vody pitné dělá z povrchových zdrojů, to znamená z přehrady, a 50 procent se bere z vod podzemních. Ministerstvo životního prostředí nevidí nejmenší důvod, proč by vzácnější podzemní voda měla být pro zpracovatele, to znamená především vodohospodářské firmy, levnější, dostupnější než voda povrchová, obzvláště z toho důvodu, že se to potom na celkové ceně pro spotřebitele nijak neprojevuje. A ten rozdíl, který zde ještě stoupl od roku 2008 a který už dneska činní až 4,50 v Jihomoravském kraji, tak je velikým lákadlem pro tyto společnosti, aby přednostně braly tu vodu podzemní.

 

Vladimír KROC, moderátor

Pane Vlasáku, to by podle vás mohlo být opravdu jako nepříjemné to zdražení, o kterém se uvažuje, to znamená, že ten nárůst by mohl být až trojnásobný během šesti let. Pro koho a proč, protože jak jsme teď slyšeli, tak by se to v koncových cenách vody nemělo projevit.

 

Oldřich VLASÁK, ředitel, Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR

Tak já musím publikovat názory našich studií a našich členů, kde jsme propočítali, že to zvýšení poplatku za odběr podzemní vody, v současné době jsou to dvě koruny za kubík, v příštím roce by to měly být tři koruny a v roce 2020 šest korun, by se promítlo zdražením zhruba o šest korun na ten kubík u společností, které jsou odkázány na tyto podzemní zdroje. A z našeho pohledu je to trošku selektivní opatření, které bohužel těm firmám neumožňuje vybrat si moc ten zdroj, protože ta technologie a všechno je zařízeno na tu podzemní vodu v těchto oblastech, a pakliže bychom chtěli přivést odněkud vodu povrchovou, tak to znamená nějaký přivaděč a samozřejmě i změnu technologie, čili je to velmi náročné a i zkušenost z loňského roku, kde probíhalo sucho, ukazuje, že větší nárůst spotřeby byl u povrchových vod než u vod podzemních.

 

Vladimír KROC, moderátor

Pane Zavadile, je faktem, že skutečně jsou oblasti, kde zřejmě odběratelé nemají na výběr. Zvažovali jste i toto?

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Ano, zvažovali. A jak tady pan ředitel Vlasák povídal, tak dneska poplatek za podzemní vodu je dvě koruny a běžný poplatek za povrchovou vodu za celou republiku je zhruba čtyři koruny. Čili již dnes ty obyvatelé, kteří berou podzemní vodu, v podstatě vydělávají na tom, že berou podzemní vodu na úkor těch obyvatel, co berou povrchovou vodu. Čili je to jenom srovnání těch podmínek pro obyvatele celého státu. My to nepovažujeme rozhodně za žádnou diskriminaci a je potřeba také říct, že pokud bychom chtěli tímto opatřením jaksi snížit to množství povrchové vody, které se dneska využívá, musely by být ty poplatky nastaveny podstatně progresivněji, někde na deseti korunách na metr krychlový, aby se těm vodárenským společnostem vyplatilo napojit se na tu vodu povrchovou, kde v případech, kde by to bylo možné. Ta hodnota těch šesti korun toto samozřejmě nezaručuje, ale zaručí to, že již vodárenské společnosti nebudou spekulovat s tím, že se jim vyplatí se napojit na vodu podzemní v případech, kde je to potřeba a zatím používají vodu povrchovou.

 

Vladimír KROC, moderátor

Stále ale trváte na tom, co jste řekl v úvodu, že se nijak do koncových cen toto neprojeví, nepromítne?

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Samozřejmě každé, každé zvýšení ceny, respektive každé zvýšení nákladové položky, ze které se cena tvoří, se musí promítnout do koncové ceny. My jenom říkáme, že ta koncová cena se bez toho, aby byly poplatky navyšovány, a to už je období od roku 2002, zvedla do dneška v podstatě na dvojnásobek a že ten nárůst té koncové ceny bude tak jako tak trvalý bez ohledu na poplatky.

 

Vladimír KROC, moderátor

Ano.

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Víte 2012, když se zvýšilo DPH z 5 procent na 15, tak to znamenalo nárůst během jednoho roku o více než tři koruny na kubický metr, to je podstatně více, než co se předpokládá jako roční nárůst zpoplatnění, že se předpokládá nárůst asi o padesát haléřů.

 

Vladimír KROC, moderátor

Dobře, rozumím. Pane Vlasáku, čeho tedy se v praxi obáváte především?

 

Oldřich VLASÁK, ředitel, Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR

Tak obávám se jedné věci. V prvé řadě by nám mělo jít o hospodaření s vodou tak, aby se ta voda udržela v krajině a omezovat v podstatě veškeré její nějaké zhoršování kvality. V současné době totiž, když si porovnáme Českou republiku s ostatními státy v Evropě, tak při tomto zvýšení budeme patřit mezi státy, kde zpoplatnění jak povrchových, tak podzemních vod bude jedno z nejvyšších. Já bych chtěl říci, že například Slovensko, Maďarsko a další státy mají výrazně nižší tuto cenu. Ze zákona je voda podzemní určená právě hlavně pro výrobu pitné vody. Nám snad ani nejde o to, aby, aby nedošlo k nějakým změnám v těch poplatcích jako takových. Nám jde potom o to, abychom dodrželi to, co jsme chtěli víceméně třeba před rokem. Chceme, aby ta kvalita vodárenské infrastruktury se zlepšila, chceme, aby jednotlivé společnosti si vypracovaly plány obnovy a vracely ty peníze zpátky do vodního hospodářství, a na to by měl být tlak.

 

Vladimír KROC, moderátor

Pane Zavadile, ano.

 

Oldřich VLASÁK, ředitel, Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR

A jenom poslední věta. V době, kdy toto budeme chtít, čili budou to větší investice do té vody od těch společností, tak po nich budeme chtít ještě větší poplatky. My neříkáme nic jiného, než jaký to bude mít dopad.

 

Vladimír KROC, moderátor

Dobře. Pane Zavadile, jenom stručně. Když jsem v úvodu se zmínil o té americké výroční zprávě o stavu klimatu a údaji, podle něhož jsou zásoby podzemní vody celosvětově na historicky nejnižší úrovni, jak je na tom Česká republika?

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

No, Česká republika obecně je na tom špatně, co se týče zásob sladkých vod, to znamená jak povrchových, tak podzemních. Jsme vnitrozemský stát, ale na tom je špatně tím, že má takovou geografickou polohu. V zásadě žádný úplně nepříznivý vývoj tady nezaznamenáváme. Co se týče podzemních vod, tak jsou tady zásoby podzemních vod zhruba ty disponibilní, co se dají čerpat, 1,3 miliardy kubických metrů, spotřeba těch podzemních vod za rok je asi 300 milionů, jo. Čili jsme, čili jsme hluboce pod tím, co bysme mohli čerpat. U povrchových vod jsme někde na pěti miliardách disponibilních zásob a čerpá se zhruba tak ta necelá miliarda.

 

Vladimír KROC, moderátor

Dodává Evžen Zavadil, vedoucí...

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Takže ne že bysme na tom byli dobře, ale není ta situace tragická.

 

Vladimír KROC, moderátor

Ano, udělali jsme si obrázek. Vedoucí oddělení ochrany vod na ministerstvu životního prostředí, děkuju, na shledanou.

 

Evžen ZAVADIL, vedoucí oddělení ochrany vod a zástupce ředitele odboru ochrany vod, MŽP

Hezký večer.

 

Vladimír KROC, moderátor

A děkuji taky Oldřichu Vlasákovi, řediteli Sdružení oboru vodovodů a kanalizací. Na shledanou.

 

Oldřich VLASÁK, ředitel, Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR

Na shledanou, pěkný večer.

04.08.2016 09:50

MPO vyhlásilo další výzvu v programu EFEKT

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo další výzvu v rámci Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (EFEKT) s termínem podání žádostí do 31. 8. 2016. Předmětem podpory je jednak zpracování příručky na zavedení systému hospodaření s energií v podobě energetického managementu pro města, obce, kraje a další subjekty ve veřejném sektoru. A dále metodická podpora energetických manažerů měst, obcí, krajů a ostatních subjektů veřejné správy; rozvoj odborné platformy podporující téma koncepčního energetického managementu, informační podpora, propagace daného tématu a příklad přistoupení nového člena do vzniklého sdružení — informační podpora pro Sdružení energetických manažerů měst a obcí. Bližší informace k výzvě a potřebné formuláře jsou k dispozici níže.

 

Dokument ke stažení:

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

MPO vyhlásilo novou výzvu v programu EFEKT (31.7.2016)


 

 

04.08.2016 08:48

Kovohutě Příbram investovaly 35 milionů korun do nové filtrace plynů

Společnost Kovohutě Příbram nástupnická od počátku srpna 2016 postupně spouští novou filtraci plynů ze šachtové pece, která je hlavním výrobním zařízením divize Recyklace i celé firmy a ekologicky zpracovává olověné odpady (zejména autobaterie) a vyrábí z nich surové olovo. Nový filtr nahrazuje staré filtrační zařízení Intenziv z roku 1997, které již bylo dlouhým provozem amortizováno. Součástí rekonstrukce je i nová dohořívací komora plynů a zařízení na suché odsíření plynů, které v předstihu zajistí další snížení emisí oxidů síry na nově připravované tvrdší emisní limity. Kvalitnější filtrační tkanina by rovněž měla zajistit plnění nových limitů pro emise olova zpřísněných až o 80 %. Podnik do nového filtru ŠP investuje 35 milionů Kč.

04.08.2016 07:49

HN dnes na téma odpovědného třídění odpadů

V Hospodářských novinách dnes vyšla série několika článků na téma třídění odpadů. V článcích nejdete například rozhovor s šéfem neziskové organizace Ekokom Zbyňkem Kozlem, téma odpad a cenná suroviny, recyklace plastu, život bez obalu, bioodpady a podobně. Odkazy na jednotlivé články uvádíme níže.

 

 

 

Odpovědné třídění odpadů
03.08.2016 15:14

Firma za navezení odpadu na lesní pozemek dostala pokutu 350 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložili pokutu 350 tisíc korun stavební společnosti za neoprávněné navezení více jak dvou tisíce tun stavebních a demoličních odpadů na lesní pozemek. Společnost se proti pokutě neúspěšně odvolala.

Firma byla samotným původcem odpadu a místo, kam ho v roce 2014 navezla, nebylo ze zákona pro nakládání s odpady určeno. „Jednalo se o lesní pozemek, u nichž platí obecná zásada, že si každý musí počínat tak, aby nebyly ohrožovány nebo poškozovány,“ uvedl Radek, Pallós, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Olomouci. Inspektoři prokázali, že navezený odpad pocházel převážně z rekonstrukce, kterou firma prováděla. U této stavby také nevedla průběžnou evidenci o odpadech a nakládání s nimi. Nepodala ani hlášení o druzích a množství odpadů.

„Při stanovení výše pokuty jsme zohlednili, že se nejednalo o první porušení zákona o odpadech, kterého se tato firma dopustila. Už v roce 2012 jsme jí uložili pokutu 90 tisíc korun za nakládání se 180 tunami odpadu na místě, které k tomu nebylo určené. Proto nyní následovala sankce vyšší,“ uvedl Erik Geuss, ředitel ČIŽP.

Společnost se proti pokutě 350 tisíc odvolala, ministerstvo životního prostředí však odvolání zamítlo a rozhodnutí ČIŽP potvrdilo.

03.08.2016 11:21

SOVAK ČR: Nově navrhované zákony mohou ohrozit sociálně únosnou cenu vody

Plánované zvýšení poplatků za odběr podzemních vod nebude mít zásadní vliv na ochranu podzemních zdrojů pitné vody. Na základě aktuálních možností zásobování obyvatel České republiky pitnou vodou je o tom přesvědčeno Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR, z.s. (SOVAK ČR).

Postupné navyšování poplatků navrhuje Ministerstvo životního prostředí (MŽP) v novele zákona č.  254/2001 Sb., o vodách. Zvýšením poplatků ale dojde pouze ke zvýšení plateb za vodné pro tu část obyvatel České republiky, kteří jsou odkázáni na podzemní zdroje vod. Ze „Zpráv o kvalitě pitné vody“, které každoročně vydává Státní zdravotní ústav (SZÚ) vyplývá, že počet obyvatel zásobovaných výhradně vodou z podzemního zdroje přesahuje čtyři miliony občanů. Pro drtivou většinu těchto obyvatel nelze zajistit zásobování pitnou vodou jiným způsobem, bez výrazné investice do infrastruktury. V těchto oblastech přinese schválení této novely vodního zákona v nejbližších letech nárůst plateb za vodné jen z důvodu zvýšeného poplatku za odběr podzemních vod až o více než 6,5 Kč za m3 (dopad pro zákazníka je o cca 60 procent vyšší než pouhý nárůst poplatků). Konkrétně návrh MŽP předpokládá, že v roce 2017 vzroste stávající poplatek za odběr m3 podzemních vod ve výši 2 Kč na 3 Kč a dále se bude postupně navyšovat na 6 Kč za m3 v roce 2022.

Zvýšení poplatků za odběr podzemních vod však není jediným impulsem k růstu cen vody. Ještě více se do cen promítne růst poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových. Z analýzy SOVAK ČR vyplývá, že zejména u některých menších lokalit může jít o navýšení plateb za stočné až o 15 Kč za m3 a to díky výraznému zpřísnění požadavků na odstranění dusíku a fosforu.

Proti administrativnímu zvyšování cen vody nevystupuje pouze SOVAK ČR, ale také například Svaz měst a obcí ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR i odborové organizace. Přestože přitom zpracovaly tyto a další organizace k návrhu novely zákona více než 350 stran připomínek, předložilo MŽP novelu s rozpory do Legislativní rady vlády.

Kumulací nových legislativních požadavků, které jdou nad rámec povinností stanovených Evropskou unií, hrozí v některých regionech České republiky překročení takzvané sociálně únosné ceny vody, která nemá překročit podíl dvou procent z příjmů obyvatelstva. V současné době sice Česká republika plošně sociálně únosnou cenu vody splňuje (podíl výdajů za vodu se většinou pohybuje mezi 1 až 1,5 procenta), do cen však zatím nejsou započítány nové administrativní a investiční náklady.

SOVAK ČR přitom ochranu podzemních zdrojů pitné vody považuje také za jednu ze strategických priorit. „Zlepšení kvality podzemních vod či zvýšení jejích zásob, ale nedosáhneme tím, že zvýšíme její cenu, ale lepším hospodařením v krajině, zvýšením schopnosti půdy zadržovat vodu a snížením chemického a průmyslového zatížení půdy a krajiny jako celku,“ podotýká ředitel SOVAK ČR Oldřich Vlasák.

 

Zdroj: SOVAK ČR

03.08.2016 09:22

Recyklace použitých baterií

Je jedním z odborných článků, které najdete v novém čísle CHEMAGAZÍNU. V textu od M. Kuraše z VŠCHT v Praze je uveden přehled způsobů recyklace použitých Zn-C, alkalických a lithium-iontových baterií. V aktuální čísle najdete také příklad recyklace drahých kovů z automobilových katalyzátorů. Přehled obsahu a elektronická podoba časopisu je dostupná ZDE.

 

 

 

03.08.2016 08:31

Informační systém výzkumu je opět funkční

Informační systém výzkumu, vývoje a inovací (IS VaVaI) je po dvou měsících opět funkční pro veřejnost. Na konci července byly zprovozněny zbývající části systému, a sice Rejstřík informací o výsledcích (RIV) a Centrální evidence projektů (CEP). Tyto moduly jsou zatím spuštěny v ověřovacím provozu, veřejnost v nich ale může vyhledávat potřebné údaje. Funguje také export dat a pracuje se na funkčnosti hromadného vkládání dat do modulů CEP a RIV. "Zásadní je hlavně to, že nový systém je rozvíjen a provozován Úřadem vlády ČR, nikoliv externím dodavatelem. Systém je také uživatelsky přívětivější a zjednodušuje administrativu pro vkladatele, tedy zejména výzkumné organizace,“ uvedl místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace a předseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Pavel Bělobrádek. Informační systém nově funguje na adrese www.rvvi.cz.

03.08.2016 08:18

Díky snížení vládních dotací zřejmě v Japonsku zbankrotuje rekordní počet solárních firem

V Japonsku zřejmě letos zbankrotuje rekordní počet firem aktivních v oblasti produkce elektřiny ze sluneční energie. Důvodem je pokles vládních dotací, který má negativní dopad na zisky firem a odrazuje od nových vstupů do odvětví. Uvedla to v úterý výzkumná společnost Tokyo Shoko Reserch, která se specializuje na údaje o bankrotech.

Za prvních šest měsíců roku zbankrotovalo 31 firem aktivních v oblasti solárních elektráren. To bylo o 24 procent více než ve stejném období loni. Pokud bude toto tempo pokračovat, překoná počet bankrotů loňských 54 firem, i když tempo růstu bankrotů zpomalí z téměř 50 procent.

Růst solárních elektráren v Japonsku zrychlil v roce 2012, kdy místní energetické firmy dostaly nařízeno, že musejí kupovat část elektřiny z obnovitelných zdrojů. Cílem bylo zaplnit propad dodávek elektřiny poté, co země v reakci na neštěstí v jaderné elektrárně Fukušima odstavila veškeré své jaderné reaktory.

Vláda nabídla pro nové elektrárny využívající obnovitelné zdroje dotaci na 20 let, její hodnota však každým rokem klesá, což tlačí na ziskovost solárních elektráren. V letošním roce se již proti původnímu návrhu snížily dotace o téměř polovinu, napsala agentura Reuters.

 

 

Zdroj: ČTK

02.08.2016 07:22

Nové dotace na odpadové hospodářství vyhlášeny!

Dotace z Operačního programu Životní prostředí podpoří projekty, které pomohou předcházet vzniku biologicky rozložitelných odpadů prostřednictvím domácích kompostérů. Více než 1,8 miliardy korun je určeno na výstavbu a modernizaci zařízení pro sběr, třídění, úpravu a další nakládání s odpady. Dotace půjdou i na výstavbu, modernizaci, nebo dovybavení bioplynových stanic. O dotaci mohou požádat zejména kraje, města, obce, původci odpadu i podnikatelské subjekty. Příjem žádostí startuje 1. září a potrvá až do 30. listopadu 2016.

 

40. výzva OPŽP

V rámci této nově vyhlášené výzvy je k dispozici sto milionů korun. Z dotace bude možné podpořit projekty zaměřené mimo jiné na předcházení vzniku biologicky rozložitelných odpadů, například pořízení domácího kompostéru pro občany nebo štěpkovač přiměřeného výkonu.

Dále budou přijímány projekty zaměřené na předcházení vzniku textilního a oděvního odpadu prostřednictvím rozšíření nebo vybudování sběrné sítě kontejnerů, a to včetně prostředků na jejich svoz.

Dotaci mohou získat i projekty, jejichž cílem je rozvoj či modernizace softwaru pro neinvestiční projekty v rámci předcházení vzniku komunálních odpadů a projekty soustředící se na budování takzvaných center opětovného použití odpadů nebo systémy opětovného použití odpadů, které budou napojeny na konkrétní obce.

 

41. výzva OPŽP

Dotaci v této výzvě získají projekty zaměřené na výstavbu a modernizaci zařízení pro sběr, třídění a úpravu odpadu. Nezanedbatelná částka půjde i na výstavbu a modernizaci zařízení pro materiálové využití odpadů a bioplynové stanice.

K dalším podporovaným aktivitám patří výstavba a modernizace zařízení pro nakládání s nebezpečnými odpady včetně zdravotnických odpadů za předpokladu, že nebudou skládkovány.

Alokace výzvy činí 1,85 miliardy korun, které budou poměrově rozděleny na dílčí alokace pro každou skupinu typových projektů např. sběrné dvory, třídící linky, bioplynové stanice, a to na základě požadavků na dotaci v rámci přijatých žádostí.

U některých typových projektů, u kterých činí výše dotace 25 nebo 30 % způsobilých výdajů, bude možné kromě dotace využít i zvýhodněnou půjčku od Státního fondu životního prostředí ČR. Příkladem mohou být právě třídící linky. Přehledná tabulka s informacemi, jak velkou podporu lze na jednotlivé typové projekty získat, je pro žadatele k dispozici v Pravidlech pro žadatele a příjemce podpory v kapitole B.6.3.2.3.

 

Dokument ke stažení:

Dokumenty k 40. výzvě

Dokumenty k 41. výzvě

01.08.2016 15:55

Legislativní novinky: Novela zákona EIA a novela zákona o IRZ a ISPOP vycházejí ve Sbírce

Ve Sbírce předpisů ČR (částka č. 99) vychází zákon č. 256/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů a dále zákon č. 255/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

 

Novela EIA:

Novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí připravila vláda v reakci k řešení dopravních staveb, kterým bylo vydáno stanovisko EIA dle již neúčinného zákona č. 244/1992 Sb. Návrh obsahuje změnu zákona č. 100/2001 Sb., která umožní pokračovat v povolovacích procesech pro vybrané dopravní projekty. Novela obsahuje speciální postup pro vydání závazného stanoviska k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí (platnost 5 let). Prioritním dopravním záměrem se rozumí záměr, který naplní stanovená kritéria, tj. který se nachází na transevropské dopravní síti, který byl posouzen podle zákona č. 244/1992 Sb. a pro který již bylo ke dni 31. března 2015 vydáno územní rozhodnutí. Dále se musí jednat o záměr, který stanoví vláda nařízením. V důsledku aplikace těchto kritérií by tak navržené ustanovení měly naplnit pouze vybrané projekty dopravní infrastruktury.

 

Novela o IRZ a ISPOP

Novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí se zejména zaměřuje na problematiku detailnějšího vymezení ohlašujících subjektů a určitých zjednodušení se dočká i ISPOP.

Díky novele se především snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Nově bude příloha zákona obsahovat taxativní výčet průmyslových činností včetně prahových hodnot. Výchozím podkladem pro stanovení činností byla klasifikace CZ-NACE. V seznamu nejsou uváděny činnosti, které jsou plně pokryty evropským nařízením. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů, což představuje přibližně 1700 provozoven z celkových 5 tis. Jejich úspory ministerstvo odhaduje na částku 29 mil. Kč za rok.

Spolu s výše popsanou změnou je navrženo několik dalších změn zákona. Zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP). Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ a rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP.

Výsledný návrh novely zákona představuje podle MŽP kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání pracovní skupiny složené ze zástupců MŽP, MPO, Ministerstva zemědělství (MZe), průmyslových svazů a nevládních ekologických organizací. Pracovní skupina tak nalezla shodu, která na jedné straně znamená snížení administrativní zátěže ohlašovatelů do IRZ, zejména malých a středních podnikatelských subjektů, a na straně druhé nesnižuje pozitivní přínos IRZ z pohledu ochrany životního prostředí.

Zákon bude účinný první den kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

 
 

 

01.08.2016 13:46

Vyšel nový newsletter k ověřování environmentálních technologií

Právě vyšel nový newsletter k ověřování environmentálních technologií dle metodiky EU ETV, který se tentokrát zaměřuje na vodní hospodářství. Najdete v něm následující články: CEMC zvyšuje povědomí o ETV v České republice, Posílení vodního hospodářství v Evropské unii, Poslední ověřená technologie v oblasti "Úprava, čištění a monitorování vody“ - Vertikální odstředivý regulátor průtoku, ETV navštívilo mezinárodní veletrh IFAT a ETV na konferencích "Průmyslové technologie" v Amsterdamu a "Technologie na dešťovou vodu" v Kodani.

V Česku se problematikou ETV zabývá České ekologické manažerské centrum, z.s. (CEMC), které právě vydává první Ověřené prohlášení v programu EU ETV. Do evropské databáze inovativních technologií se jako první z ČR zapisuje Fermentor EWA společnosti Agro-eko. Ověřené prohlášení je k dispozici na stránkách programu EU ETV -  ZDE.

CEMC s podporou Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) připravuje na 22. září slavnostní akt předání Ověřeného prohlášení. Při této příležitosti proběhne i krátký seminář, který seznámí účastníky s aktualitami a možnostmi využití programu v ČR.

 

Více o EU ETV najdete - ZDE

 

01.08.2016 12:14

Sanace ostravských lagun se asi posune nejméně o dva roky

Likvidace ropných lagun po chemičce Ostramo v Ostravě, jejichž odstranění se řeší už více než 20 let, se zřejmě minimálně o dva roky opět posune. Důvodem je požadavek ministerstva životního prostředí (MŽP) na nové posouzení vlivu na životní prostředí (velká studie EIA). ČTK to sdělila společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která výběrové řízení na likvidaci kalů vyhrála. Hrozí podle ní i to, že se odstranění kalů bude muset odložit úplně.

Mluvčí MŽP Petra Roubíčková ČTK sdělila, že projekt dotěžení kalů z lagun Ostramo sice na původní záměr navazuje, ale jde o nový projekt, který musí projít naprosto stejným zákonným procesem jako každý jiný.

Laguny jsou jednou z největších ekologických zátěží v ČR. Obyvatele v okolí obtěžují zejména zápachem. Jejich likvidaci provázejí problémy a termín vyčištění se stále posouvá. Z lagun už bylo vytěženo na 200.000 tun kalů, jenže se ukázalo, že tam jsou další desítky tisíc tun odpadu, s nimiž se nepočítalo. Právě tyto takzvané nadbilanční kaly má odstraňovat společnost AVE CZ, podle smlouvy na to má tři roky, odtěžení má stát 429 milionů korun. Kromě kalů je ale nutné vyčistit i dekontaminovanou zeminu.

AVE CZ sdělila, že upozorňuje ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) na závěry zjišťovacího řízení MŽP, které jsou podle ní nezákonné, a žádá jej o jeho zrušení a opětovné posouzení. Požadavek nové studie EIA je podle firmy neodůvodněný. "Pokud by MŽP na svém nešťastném rozhodnutí trvalo, reálně hrozí, že se celý proces likvidace kalů minimálně o dva roky prodlouží a že k odstranění kalů z ostravských lagun nakonec vůbec nedojde," uvedl jednatel AVE CZ Roman Mužík.

Společnost podle něj velmi transparentně a do detailu popsala způsob, jakým chce nadbilanční kaly upravovat. "Tento způsob je prakticky identický s technologií, která již byla v uplynulém období v lagunách využita a na kterou MŽP již kladné stanovisko EIA vydala," uvedl Mužík. Navíc by se podle něj oproti původní zakázce zpracovávalo celkově menší množství kalů a také by se denně pracovalo kratší dobu, aby zátěž pro okolí byla co nejmenší. Pracovalo by se i za neustálého dohledu monitorovacích stanic.

"MŽP náš záměr již jednou posuzovalo, souhlas MŽP s prováděcím projektem byl dokonce podmínkou účasti v zadávacím řízení předcházejícím uzavření prováděcí smlouvy se státním podnikem Diamo. Nevidíme tedy důvod, proč nyní celý proces likvidace kalů, který navíc bude probíhat ve velice přísném režimu odstraňování nebezpečných odpadů, by měl sám stát neúměrně a zbytečně prodlužovat," uvedl Mužík.

Podle ředitele sanací AVE CZ Radka Halbicha je opětovné posuzování vlivu na životní prostředí zbytečné. "Pokud by na něm ministerstvo trvalo, jeho postup by byl v přímém rozporu s veřejným zájmem na ochraně životního prostředí před důsledky existující ekologické zátěže," uvedl Halbich.

Mluvčí MŽP uvedla, že v dokumentaci musí být detailně zhodnoceny vlivy záměru, což v předloženém oznámení nebylo zpracováno dostatečně. "V rámci dokumentace bude mimo jiné nutné dopracovat rozptylovou a hlukovou studii, které budou podkladem pro stanovení zmírňujících opatření (například nastavení technických nebo provozních opatření k zamezení úniků znečištění do ovzduší během odtěžby)," uvedla Roubíčková. Cílem je minimalizovat vlivy odtěžování kalů na životní prostředí a zdraví lidí.

"Výsledná likvidace kalů v ostravských lagunách bude zcela nepochybně představovat zlepšení stávajícího stavu životního prostředí v regionu, to ale neznamená, že v zájmu údajné časové úspory (jak ji prezentuje AVE) bude MŽP postupovat nezákonně a odpustí oznamovateli standardní proces, kterým musí projít každý oznamovatel, jehož záměr či realizace záměru bude mít významné vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví," uvedla Roubíčková.

 

Související článek:

Ministerstvo životního prostředí nově požaduje proces EIA na sanaci ostravských lagun (27.7.2016)

 

 

Zdroj: ČTK

31.07.2016 10:54

MPO vyhlásilo novou výzvu v programu EFEKT

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásilo v rámci Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (EFEKT) na rok 2016 výzvu č. 2/2016 s termínem podání žádostí do 26. 8. 2016. Cílem projektu je měření a analýza spotřeby energie budov na chlazení pro klimatizaci, dále pak vyhodnocení měrných spotřeb pro přípravu dalších materiálů.

Předmět projektu jsou analýzy klimatizačních systémů a potřeby energie na chlazení resp. klimatizaci budov. Součástí projektu bude rešerše v této oblasti, vyhledání dostupných pokladů s důrazem na projekty a řešení v EU a podobných klimatických podmínkách jako Česká republika. V rámci analýzy budou posouzeny i ostatní opatření související se spotřebou budov na chlazení (Ekodesign, EPBD).

 

Dokument ke stažení:

 

31.07.2016 10:48

Vyhodnocení programu na podporu úspor energie a využití OZE za rok 2015

V roce 2015 bylo z Programu EFEKT dotačně podpořeno 174 projektů v celkové výši 38,4 miliónů Kč. Celkové investice vložené všemi zúčastněnými do podpořených projektů činily více než 77,6 miliónů korun.

Finanční prostředky byly uplatněny z větší části na projekty s přímým vlivem na úsporu energie, a to ve výši téměř 22 mil. Kč. Tato částka přinesla investice přes 57,7 miliónů Kč a znamená celkovou roční úsporu přes 7,4 tisíc GJ a 2,6 tisíce t/CO2 ročně. Na podporu akcí s nepřímými úsporami energie, jako je např. osvěta veřejnosti a vzdělávání odborníků, bylo vyplaceno přes 16 mil. Kč.

Součástí vyhodnocení programu je také zpráva o tzv. monitoringu spotřeby energií v některých vládních budovách.

Vláda schválila svým usnesením č. 647/2016 ze dne 20. července 2016 ukončení zveřejňování zprávy o tzv. monitoringu v rámci vyhodnocení programu EFEKT a souhlasila, aby informace z monitoringu byly součástí zprávy Pracovní skupiny pro implementaci článku 5 směrnice o energetické účinnosti Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky, která se vládě předkládá každoročně do 30. června na základě usnesení vlády č. 1035 ze dne 14. prosince 2015.

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: MPO

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE