Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

08.12.2015 07:33

Ministr Richard Brabec přednesl projev na klimatické konferenci

TEXT PROJEVU MINISTRA Ministr životního prostředí Richard Brabec včera vystoupil na konferenci COP21 v Paříži, kde se scházejí ministři členských států OSN, aby podpořili mezinárodní vyjednávání nové smlouvy o ochraně klimatu.

Ministr Brabec uvedl, že Česká republika je na dobré cestě ke splnění závazků. Úroveň emisí skleníkových plynů v Česku byla v roce 2013 o 34 % nižší než v roce 1990. A dále, že se Česko spolu s EU přijali ambiciózní závazek do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 1990.

Kromě toho Česká republika investuje významné finanční prostředky do energetické účinnosti a ekologického vytápění v různých oblastech, včetně domácností a průmyslu. Celkový rozpočet na tato opatření dosáhne do roku 2020 částky převyšující 2 miliardy eur.

Česku považuje podle Brabce Zelený klimatický fond za důležitý nástroj zprostředkovávající nezbytnou finanční podporu. Česká republika přislíbila do fondu přispět částkou 5,3 mil. dolarů a dalšími dvěma miliony dolarů podpořila německou iniciativu Climate Finance Readiness Programme.

Ministr R. Brabec v neposlední řadě uvedl, že Česká republika přijala jednak Politiku ochrany klimatu v ČR a také, že v kontextu s dlouhotrvajícím obdobím sucha Česko připravilo Národní adaptační strategii.

 

Globální emise oxidu uhličitého (CO2) letos v porovnání s loňskem nevzrostou či dokonce lehce klesnou. Je to poprvé, co tato situace nastane, i když světová ekonomika roste. Tvrdí to vědci ve studii zveřejněné v časopise Nature Climate Change, která byla představena na klimatické konferenci OSN v Paříži. Jev je prý dán menším využíváním uhlí v Číně a rostoucí oblibou obnovitelných zdrojů energi. Vědci ale očekávají, že tento stav bude jen dočasný a emise stoupnou zároveň s tím, jak porostou rozvíjející se ekonomiky, využívající především uhlí. Obavy panují v tomto směru zejména ohledně Indie.

 

Vyjednávací týmy aktuálně finalizují text nové smlouvy, která bude ve středu předána francouzskému předsednictví konference, které o ní zahájí finální politická jednání. Přijetí smlouvy na summitu se pak očekává v pátek. Mezitím se zástupkyně České republiky dostala do speciálního týmu, který bude kontrolovat správnost návrhu smlouvy z hlediska lingvistického a právního.    

Konference je 21. zasedáním smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu a koná se v Paříži od 30. listopadu do 11. prosince 2015. Hlavním úkolem pařížské klimatické konference je dojednání nové mezinárodní smlouvy o ochraně klimatu, která by měla začít platit pro všechny smluvní strany této Rámcové úmluvy po roce 2020.

 

Ministr R. Brabec byl včera hostem pořadu Studia ČT24 (od 27 do 33 minuty )

 

Text projevu ministra R. Brabce na COP 21:

Pane prezidente, vaše excelence, dámy a pánové, vážení hosté,

nejprve mi dovolte vyjádřit nejhlubší díky vládě a lidu Francie a zejména Jeho Excelenci předsedovi konference smluvních stran panu Laurentu Fabiusovi za přípravu a uspořádání této důležité mezinárodní akce. Velmi oceňujeme skutečnost, že i přes nedávné brutální teroristické útoky Francie neztratila odvahu a tuto významnou konferenci uskutečnila. I z tohoto důvodu musíme všichni usilovat o úspěšný výsledek jednání o ochraně klimatu.  

Dovolte mi rovněž, abych se plně ztotožnil s prohlášeními Evropské unie a jejích členských států. Je nesporné, že změna klimatu je jednou z nejvážnějších globálních hrozeb, před nimiž svět stojí. V průběhu tohoto roku jsme byli svědky extrémních a různorodých klimatických jevů na celém světě. Není pochyb o tom, že změna klimatu má zásadní dopady nejen na životní prostředí, ale i na ekonomickou prosperitu a účinné potírání chudoby a je i bezpečnostní výzvou.

Abychom mohli změně klimatu účinně čelit, musíme jednat společně. Všechny smluvní strany se musejí na zajištění naší budoucnosti spravedlivě podílet a být součástí nového ujednání. Zde v Paříži musíme dosáhnout právně závazné mezinárodní smlouvy, která zajistí, aby nárůst průměrné globální teploty ve srovnání s předindustriálními hodnotami nepřekročil hranici 2 °C. Je také důležité, aby nám nová smlouva umožňovala v průběhu času navyšovat ambice. Nová smlouva musí být vyvážená, a proto je třeba věnovat potřebnou pozornost dalším zásadním otázkám budoucího klimatického režimu. Opatření pro snižování emisí skleníkových plynů musí být propojena s adaptačními opatřeními tak, aby vedla k omezování nepříznivých dopadů změny klimatu. Pro zajištění efektivní realizace nové smlouvy bude mít velký význam odpovídající finanční a technická podpora a rovněž budování kapacit.

Přijetím účinné, trvalé a spravedlivé smlouvy zde v Paříži vyjádříme naši odpovědnost vůči současným i budoucím generacím. Česká republika je na dobré cestě ke splnění redukčních závazků vyplývajících z Úmluvy a jejího Kjótského protokolu. Úroveň emisí skleníkových plynů v České republice byla v roce 2013 o 34 % nižší než v roce 1990. Spolu s EU a jejími členskými státy jsme předložili vnitrostátně stanovený příspěvek (Intended National Determined Contribution – INDC) a přijali ambiciózní závazek do roku 2030 dále snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 1990.

Ke splnění našich současných i budoucích závazků a příspěvků budeme i nadále realizovat a rozvíjet ambiciózní a efektivní klimatickou politiku na národní úrovni. V současné době dokončujeme novou Politiku ochrany klimatu v ČR, která vytvoří předpoklady k přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku do roku 2050. Soustředí se především na opatření, která mají nejvyšší potenciál pro snižování emisí skleníkových plynů, a uhlíkovou náročnost v různých odvětvích (např. energetika, průmysl, doprava, odpady, zemědělství a lesnictví). Kromě toho Česká republika investuje významné finanční prostředky do energetické účinnosti a ekologického vytápění v různých oblastech, včetně domácností a průmyslu. Celkový rozpočet na tato opatření dosáhne do roku 2020 částky převyšující 2 miliardy eur.

Stejně jako ostatní státy zažila i Česká republika řadu povodní a dlouhotrvající období sucha, jež způsobily rozsáhlé a nevratné škody. V této souvislosti jsme připravili komplexní Národní adaptační strategii, která byla přijata před několika týdny. Tato strategie vychází z vědeckých poznatků, informuje o možných negativních dopadech a obsahuje návrhy na adaptační opatření v mnoha oblastech (například vodohospodářství, lesnictví, zemědělství, městské prostředí, zdraví, krizové řízení apod.).

Jsme si vědomi skutečnosti, že nejchudší a nejzranitelnější rozvojové země jsou při řešení svých klimatických otázek závislé na pomoci. V tomto ohledu považujeme Zelený klimatický fond za důležitý nástroj zprostředkovávající nezbytnou finanční podporu. Česká republika přislíbila do tohoto fondu přispět částkou 5,3 mil. dolarů a dalšími dvěma miliony dolarů podpořila německou iniciativu Climate Finance Readiness Programme. Rád bych využil této příležitosti, abych vás ujistil, že Česká republika bude i nadále poskytovat potřebnou podporu rozvojovým zemím a pomáhat jim řešit jejich potřeby související s adaptací na změnu klimatu a zmírňování jejích následků.  

 

Vaše excelence, dámy a pánové,

V posledních letech se všechny smluvní strany aktivně zapojily do projednávání nové smlouvy. Jsme si vědomi toho, že tato jednání jsou poměrně složitá a velmi obtížná. Neměli bychom však promarnit ohromné úsilí, které jsme doposud vynaložili. Změňme naše ambiciózní cíle a záměry v reálný a funkční právně závazný výsledek pařížských jednání, který přispěje k bezpečnějšímu životu na naší planetě.

Děkuji vám za pozornost.

07.12.2015 17:58

EEA hodnotila programy na předcházení vzniku odpadů

Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) dnes zveřejnila druhou zprávu, která hodnotí stav předcházení vzniku odpadů (PVO) v Evropě. Zpráva hodnotí 27 národních a regionálních programů PVO. Předcházení vzniku odpadů patří mezi priority Evropské unie v oblasti odpadů. Na prevenci vzniku odpadů je pochopitelně kladen důraz i v rámci nově zveřejněného balíčku k oběhovému hospodářství.

 

Selected highlights:

  • The programmes cover a range of sectors and waste types. All of them cover sectors such as households and all except one the public services, whereas only a few programmes include the agriculture, and mining and raw materials sectors. The majority of the programmes address food/organic waste, municipal/household waste, waste electrical and electronic equipment, packaging waste and hazardous waste.
  • Most programmes mention the overall objective of breaking the link between economic growth and the environmental impact associated with the generation of waste.  Improving material efficiency, resource efficiency, decoupling of resource use from economic growth and preventing the use of primary materials are listed in several programmes. The reduction of harmful substances is included in more than half of the programmes.
  • Seventeen include quantitative targets ranging from total waste generated to more specific targets for particular sectors or waste types with different baseline and target years. Twenty-four programmes specify indicators for tracking progress on objectives and targets and, ultimately, on the effectiveness of waste prevention policies. Only ten programmes include explicitly monitoring systems. In some cases, monitoring is covered in other documents.
  • The analysis highlights a broad range of planned measures: 39% focus on the design, production and distribution phase; 40% are related to the consumption and use phase; and 21% focus on the general framework conditions of waste generation. Of the policy instruments included in the programmes, 63% concern information and awareness raising; economic and regulatory instruments account for 16% and 14%, respectively; and 7% voluntary agreements.

 

Dokument ke stažení:

Waste prevention in Europe - the status in 2014.pdf  (2.0 MB)

07.12.2015 16:00

Vláda odložila projednání nových limitů pro kvalitu vypouštěných a povrchových vod

VÝSLEDKY Vláda dnes odložila projednání nového nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech. Vláda tak nerozhodla o osudu přílohy č. 7, která je připravena ve dvou variantách. Nové nařízení by mělo nahradit od poloviny prosince 2015 stávající nařízení č. 61/2003 Sb. Připravuje se také nové nařízení, které řeší limity pro vypouštění odpadních vod do vod podzemních. Nové nařízení vlády by zas mělo platit od 1. února 2016 a nahradit současné nařízení č. 416/2010 Sb. Pro kategorii výrobků CE bude platit přechodné ustanovení.

Vláda dnes souhlasila s návrhem Ministerstva zemědělství, aby se část spotřební daně z pohonných hmot vrátila i zemědělcům podnikajícím v živočišné výrobě. Zatím měli na vratku nárok pouze hospodáři, kteří naftu spotřebovali při péči o pole.

Konkrétní témata, která návrh nařízení vlády zakotvuje oproti platné právní úpravě je jednak transpozice směrnice 2013/39/EU, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky, dále vybrané definice – např. „průmyslové odpadní vody“, „městské odpadní vody“, jejichž absence vyvolávala v praxi nejasnosti a zpřesnění náležitostí a podmínek povolení podle § 38 odst. 12 vodního zákona. Jedná se o výjimečné povolení umožňující vypouštět odpadní vody po přechodnou dobu – např. při zkušebním provozu - v emisních limitech neodpovídajících emisním standardům stanovených v nařízení vlády.

Mezirezortní připomínkové řízení bylo ukončeno v dubnu 2015, nicméně návrh nařízení vlády je předkládán se 2 rozpory. První rozpor se týká právě přílohy č. 7. Jde o rozpor s MPO, MZE, MPSV a HK ohledně přílohy č. 7 návrhu nařízení vlády, která v souladu se zmocněním podle § 38 odst. 8 vodního zákona zakotvuje „specifikaci“ nejlepších dostupných technologií (BAT). Oproti platné právní úpravě obsažené v nařízení vlády č. 61/2003 Sb., je navrhováno vypuštění číselných hodnot BAT z přílohy č. 7. BAT jsou jedním ze vstupů do tzv. kombinovaného přístupu, kterým musí být v souladu s citovaným zákonným ustanovením a Rámcovou směrnicí o vodách (čl. 11 směrnice 2000/60/ES), stanoveny emisní limity pro vypouštění odpadních vod do vod povrchových.

K návrhu nařízení vlády jako celku nebyla zpracována RIA. Podstatou připomínek MPO, MZE a MPSV ve vztahu k příloze č. 7 bylo nicméně právě nezpracování RIA k vypuštění číselných hodnot z této přílohy. Na základě uvedené připomínky MŽP přistoupilo k dodatečnému zpracování dílčí RIA k této otázce, zhodnocení dopadů bylo nicméně připomínkovými místy označeno za nedostatečné.

HK vedle nezpracované RIA k příloze argumentovala také obavou z narušení právní jistoty oprávněných z platných povolení k nakládání s vodami. Tuto obavu se MŽP nedopařilo vyvrátit, přestože se s ní neztotožňuje, neboť podle něj vodoprávní úřad nedisponuje v souladu s § 12 vodního zákona - ustanovením, které reguluje postupy při změně/zrušení povolení k nakládání s vodami - pravomocí změnit či dokonce zrušit platné povolení k vypouštění odpadních vod z moci úřední, dojde-li ke změně právní úpravy, na základě které bylo povolení vydáno (nařízení vlády č. 61/2003 Sb.).

V návrhu nařízení vlády je tak příloha č. 7 uvedena variantně - varianta I reflektuje návrh MŽP, varianta II představuje platné znění nařízení vlády č. 61/2003 Sb., a odpovídá požadavku připomínkových míst - zvolení právní úpravy je ponecháno na rozhodnutí vlády.

Druhý rozpor s HK se týká § 5 odst. 1 návrhu nařízení vlády. Ustanovení transponuje čl. 4 a 5 směrnice 91/271/EHS, o čistění městských odpadních vod. Podstata rozporu je taková, že MŽP zastává názor, že veškeré městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami z aglomerací o velikosti nad 2000 EO musí být v souladu se směrnicí před vypouštěním do povrchových vod podrobeny čištění minimálně na úroveň emisních standardů odpovídajících velikosti aglomerace. HK se domnívá, že úroveň čištění nemá být odvozována od velikosti aglomerace, ale od přítokového zatížení jednotlivých ČOV v aglomeraci.

Rozsah změn si vyžádal zpracování nového nařízení vlády namísto novely platného nařízení vlády č. 61/2003 Sb., které bude tak zrušeno. Nové nařízení vlády by mělo být účinné od 15. prosince 2015.

 

Limity pro vypouštění odpadních vod do vod podzemních:

V současné době probíhá i příprava nového nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, která nahradí v současnosti plané nařízení vlády č. 416/2010 Sb. Návrh nařízení vlády mění oproti platné právní úpravě obsažené v nařízení vlády č. 416/2010 Sb. zejména náležitosti povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních (§ 2 návrhu), a maximální přípustné hodnoty znečištění odpadních vod vypouštěných do vod podzemních a způsob jejich stanovení (§ 3, příloha č. 1 a příloha č. 2 návrhu). Předpokládá se účinnost dnem 1. února 2016, přičemž minimální požadavek na kategorii výrobku označovaného CE podle § 3 odst. 6 stanovený pro ukazatel Ncelk bude nutné splnit do nejpozději do 18 měsíců od účinnosti nařízení.


Zelená nafta poteče i do živočišné výroby
Vláda dnes souhlasila s návrhem Ministerstva zemědělství, aby se část spotřební daně z pohonných hmot vrátila i zemědělcům podnikajícím v živočišné výrobě. Zatím měli na vratku nárok pouze hospodáři, kteří naftu spotřebovali při péči o pole.

„Naší snahou je co nejvíce podpořit chovatele skotu, prasat nebo drůbeže, protože tyto oblasti čelí v poslední době krizi. Přitom je důležité, aby živočišná výroba zůstala na venkově zachována, protože zajišťuje práci mnoha lidem a navíc výrazným způsobem ovlivňuje péči o půdu a životní prostředí. Rozšíření vratky daně za pohonné hmoty i na živočišnou výrobu pomůže srovnat konkurenční podmínky našich zemědělců se zahraničím,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Zemědělci a zemědělští podnikatelé dostanou zpátky část spotřební daně za pohonné hmoty využité při živočišné výrobě. Zavedení této podpory se očekává v roce 2016. Podle odhadů se celková výše podpory přiblíží 385 milionům korun ročně.

Podmínky pro uplatnění nároku na vrácení spotřební daně budou stanoveny zákonem o spotřebních daních, který nyní musí předložit Ministerstvo financí. Žádosti bude vyřizovat Celní správa ČR.

 

07.12.2015 09:48

Letošní EKOFILM se zaměřil na odpady

Stěžejním tématem letošního filmového festivalu byly odpady. Téma odpadů zvolilo Ministerstvo životního prostředí záměrně, začátkem roku chce totiž veřejnosti představit nový odpadový zákon.

"Pro letošní ročník jsme záměrně zvolili téma odpady. Ministerstvo životního prostředí připravuje nový odpadový zákon, který na začátku příštího roku představí veřejnosti. Ten bude cílit především na předcházení odpadu, zvýšené materiálové i energetické využití a odklon od skládkování odpadu. Díky třídění odpadu dochází k opětovnému využití jednotlivých složek odpadu, neztrácejí se cenné suroviny, které se dají z odpadu znovu získat, a znamená to ve výsledku i snižování spotřeby primárních surovin,“ vysvětluje k tématu festivalu ministr životního prostředí Richard Brabec.

Festival v tomto roce nabídl divákům i řadu výstav, besedy se známými osobnostmi filmu i kultury a mnoho doprovodných akcí. Mezi nimi například besedu Radioaktivní odpad za našimi humny, které se zúčastnil i ředitel SÚRAO Jiří Slovák, dále pak výstavu Odpady jsou zdroje, která poukázala na to, že tříděním to nekončí, ale začíná.

Nejlepší film, snímek Vlčí hory od slovenského režiséra Erika Baláže, letošního ročníku festivalu získal z rukou ministra Brabce 30centimetrovou plastiku představující historickou filmovou kameru vyrobenou s ohledem na hlavní téma ročníku z přetaveného kovoodpadu.

První ročník MFF EKOFILM proběhl už v roce 1974 v Ostravě a bude pokračovat i nadále. Momentálně Ministerstvo životního prostředí připravuje veřejnou zakázku na 3 roky. Cílem je zajistit kontinuální financování a jistotu pro organizátora. Cílem EKOFILMu je nejen osvěta a kvalitní filmy, ale hlavně to, aby festival lidi bavil.

 

07.12.2015 08:03

MŠMT nesouhlasí s kritikou kvůli novele zákona o veřejného zdraví

Novela zákona o ochraně veřejného zdraví s účinností od 1. ledna 2016 způsobila problém školám a školským zařízením. Odstranila ustanovení, které se týká možnosti nezletilých žáků nakládat s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky klasifikovanými jako toxické nebo žíravé či jako vysoce toxické.

Ministryně školství Kateřina Valachová se ostře ohradilo proti kritice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ohledně důsledku novely zákona Ministerstva zdravotnictví, která upravuje nakládání s nebezpečnými látkami ve výuce.

Novela zákona z dílny Ministerstva zdravotnictví o ochraně veřejného zdraví provedená zákonem č. 267/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 způsobila problém školám a školským zařízením. Odstranila ustanovení, které se týká možnosti nezletilých žáků nakládat s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky klasifikovanými jako toxické nebo žíravé či jako vysoce toxické.

Takto široký zákaz však není z pohledu MŠMT důvodný, ba dokonce je nežádoucí v případě, kdy se nezletilý žák má v souvislosti s těmito látkami vzdělávat.

Ministryně školství Kateřina Valachová důrazně upozorňuje, že od počátku se problém řeší. Ačkoliv ministerstvo školství tento problém nezpůsobilo, má připravené řešení v rámci novely školského zákona, která fakticky převezme rušené ustanovení ze zákona o ochraně veřejného zdraví. A o tomto způsobu řešení informovala členy školského výboru Poslanecké sněmovny stejně jako dotčené zaměstnavatelské svazy.

Ministerstvo zdravotnictví podle ministerstva školství odmítlo prováděcí předpis opravit.

Ministerstva zdravotnictví se nám již dříve vyjádřilo, že ochrana zdraví žáků včetně ochrany zdraví žáků při praktickém vyučování je předmětem školského zákona. Pokud jde o podmínky ochrany zdraví žáků při praktickém vyučování, upravuje je školský zákon tak, že odkazuje na pracovněprávní předpisy (cit.: "na žáky se při praktickém vyučování vztahují ustanovení zákoníku práce, která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, péči o zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých, a další předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci").

Ministerstvo zdravotnictví bylo při přípravě vyhlášky č. 180/2015 Sb. vázáno směrnicemi EU na ochranu zdraví mladistvých zaměstnanců. Důvodem vydání nové vyhlášky o pracích zakázaných mimo jiné mladistvým zaměstnancům byla skutečnost, že dosud platná směrnice EU na tomto úseku byla v r. 2014 novelizována, a to ve smyslu zpřísnění požadavků na ochranu zdraví mladistvých zaměstnanců. Vedle toho nová směrnice zohlednila i jednotnou klasifikaci a označování chemických látek a směsí v souladu s nařízeními EU v této oblasti.

Vyhláška č. 180/2015 Sb. prošla při přípravě řádným legislativním procesem, přičemž žádná z připomínek se netýkala toho, že byť novou právní úpravou došlo ke zpřísnění podmínek práce s chemickými látkami a směsmi pro mladistvé zaměstnance, bránila by tato skutečnost přípravě na povolání mladistvých zaměstnanců. Podotýkáme, že ani dříve platná vyhláška č. 288/2003 Sb. neumožňovala mladistvým v rámci přípravy na povolání pracovat s karcinogeny, mutageny a procesy s rizikem chemické karcinogenity, s azbestem a jinými nebezpečnými  chemickými látkami a přípravky.

Ministerstvo zdravotnictví nyní podrobně zkoumá návrh MŠMT na novelizaci vyhlášky č. 180 a zmírnění podmínek v této oblasti a pokud to bude možné, MZ návrhu MŠMT vyhoví.

 

07.12.2015 07:42

Všechny obce budou vykonávat na místních komunikacích působnost speciálního stavebního úřadu

Od 1. ledna 2016 budou všechny obce bez výjimky vykonávat působnost speciálního stavebního úřadů pro místní komunikace. Stanoví to totiž novela zákona pozemních komunikacích, která bude účinná na konci roku 2015. Jako řešení se podle Svazu měst a obcí ČR nabízí uzavření veřejnoprávní smlouvy s jinou obcí, která by dočasně výkon této agendy vykonávala.

Celá záležitost je o to nepříjemnější, že vznikla podle Svazu nedopatřením či snad chybou v průběhu legislativního procesu, kdy v § 40 odst. 4 zákona vypadlo slůvko „místních komunikací“ a nyní tak budou všechny obce včetně obcí I. typu vykonávat působnost speciálního stavebního úřadu ve věcech místních komunikací.

Na to obce, zejména obce typu I., nemusí mít dostatečné odborné zázemí. Tato skutečnost může obcím, ale i žadatelům a účastníkům jednotlivých správních řízení, způsobit značné problémy, uvedl Svaz. Pro napravení této chyby bude třeba zákon znovu novelizovat. Jako nejrychlejší se jeví forma poslaneckého návrhu.

Novelizace zákona však potrvá minimálně ½ roku a do té doby je třeba nalézt vhodné řešení tohoto problému, tak aby se minimalizovala rizika, která by vznikla neodborným vedením správních řízení na obcích.

Návrh řešení diskutovali zástupci Svazu 30. listopadu 2015 na ministerstvu dopravy na společném jednání se zástupci ministerstev dopravy, vnitra, životního prostředí a asociace krajů. Pro překlenutí období, než bude předmětný paragraf zákona novelizován se jako nejvhodnější řešení jeví uzavření veřejnoprávní smlouvy s jinou obcí, která by dočasně výkon této agendy vykonávala.

Na druhou stranu je třeba říci, že některým obcím naopak může tato změna vyhovovat. Současný stav mnohdy značně komplikuje opravy místních komunikací, protože se projednání stavebního povolení časově natahuje. V minulosti, kdy např. stavební úřady na dvojkových obcích měly pravomoc speciálního stavebního úřadu v případě místních komunikací, k tomu docházelo pouze výjimečně.

Proto je třeba, aby obce zvážily, zda jsou schopny tuto pravomoc vykonát samy anebo požádají sousední obec, která za ně kompetence na základě uzavřené veřejnoprávní smlouvy převezme.

 

Zdroj: SMOČR

07.12.2015 07:21

První pumpa k čerpání vodíku se má stavět v Litvínově

Už za pár let by si mohli lidé vedle běžných paliv na pumpách načerpat do svých aut také vodík. O konkrétním plánu bude tento týden podle informací serveru iDNES.cz rozhodovat vedení Unipetrolu, který v Česku provozuje síť čerpacích stanic Benzina.

Podle jednoho z manažerů má už firma projekt na využití vodíku připraven. První pumpa se má stavět v Litvínově, vodík se k ní nebude vozit cisternou, ale půjde potrubím přímo z Chemopetrolu. Tiskový mluvčí Unipetrolu nemohl vyloučit, že v roce 2018 několik vodíkových pump nebudeme mít.

Unipetrol také jedná s Ústavem jaderného výzkumu (ÚJV) Řež o půjčení vodíkového autobusu s palivovými články (tzv. Trihybusu), který ústav několik let testuje v okolí Neratovic. Autobus má jezdit mezi Litvínovem, Mostem a Chomutovem. Unipetrol chce jednat s městy a místními dopravci o rozšíření projektu, aby nezůstalo jen u jednoho autobusu.
Unipetrol se na masivnější využití vodíku v dopravě připravuje už delší dobu. Před časem vstoupil do České vodíkové technologické platformy, která sdružuje hlavní zájemce o zavedení vodíkových technologií v Česku.

 

O využití vodíku v dopravě si přečtěte v dnešní MF DNES

 

 

Zdroj: iDNES.cz

05.12.2015 18:02

Základ pro novou klimatickou dohodu je na světě, obsahuje však řadu sporných bodů

Vyjednavači 195 zemí dnes na klimatické konferenci představili klíčový návrh textu, jenž by měl tvořit základ nové globální dohody o snižování emisí skleníkových plynů. Lhůta pro dodání dokumentu byla do dnešních 12:00 SEČ a vyjednavači na něm pracovali celou noc. Obsahuje 48 stran. Návrh, schválený vysokými představiteli OSN, ale stále obsahuje stovky sporných bodů. O návrhu budou od pondělí jednat ministři životního prostředí nebo zahraničí zúčastněných zemí.

Neshoda prý trvá například ohledně dlouhodobého závazku o maximálním nárůstu globální teploty v porovnáním s předindustriálním obdobím. Státy se přou o to, zda budou v konečné dohodě uvedeny dva stupně Celsia, nebo 1,5 stupně, jak požadují malé ostrovní státy. Mezi další sporné body patří financování pomoci jižním zemím, aby se mohly lépe přizpůsobit změnám klimatu, nebo rozdělení závazků mezi rozvinuté a rozvojové země. Česká republika na konferenci potvrdila závazek do roku 2030 dále snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 procent ve srovnání s rokem 1990.

Ministr životního prostředí Richard Brabec na klimatickou konferenci odlétá v neděli 6. prosince. Projev ministra se očekává v rámci ministerského bloku, který se uskuteční v pondělí 7. prosince okolo 19 h. Kromě každodenních společných koordinačních jednání, kde se ministr Brabec setká s ministry EU, plánujeme ještě několik bilaterálních jednání např. s rakouským ministrem ŽP, dále schůzku s novým polským ministrem ŽP nebo s ministryní pro klima Velké Británie.

Z konference, jež se koná ve francouzské metropoli od konce listopadu, by měla vzejít nová globální dohoda o snižování emisí skleníkových plynů nahrazující Kjótský protokol z roku 1997.

05.12.2015 06:13

Solární bublina za 400 miliard splaskne nejdříve za deset let

Od začátku kauzy s přehnanými dotacemi na solární energii uplyne za měsíc šest let. Solární bublina z roku 2010 je tak bezpochyby jedním z největších průšvihů české politiky. Doplácet na ni budeme ještě nejméně deset let, konečný účet se přiblíží 400 miliardám. Mimořádné podmínky pro solární investice trvaly přitom jen pár měsíců. Využít jich mohli jen velmi předvídaví nebo exkluzivně informovaní investoři. Vydělali ti, kteří dokázali solární parky bleskově postavit a bleskově prodat. Policie ale stále není blízko jejího rozřešení. Vyšetřování přitom může odhalit, kdo ze solárního boomu těžil. Více čtěte na iDNES.cz ZDE.

 

 

Zdroj: iDNES.cz

 

04.12.2015 21:28

Alena Vitásková bude hostem nedělních Otázek Václava Moravce

AVÍZO Příběh podpory solárních elektráren započal v roce 2010 a konečný účet se přiblíží 400 miliardám. Dozvuky solárního boomu z přelomu desetiletí jsou i patrné v aktuální roztržce mezi ministerstvem průmyslu a Energetickým regulačním úřadem ohledně výplaty podpory obnovitelných zdrojů energie pro příští rok. Úřad stále odmítá vypsat podporu s tím, že by překročil zákon. Má jít až o 42 miliard korun. Podle ministra průmyslu Jana Mládka, pokud nezmění úřad názor, vláda by problematiku řešila v lednu. Hostem v nedělních Aktech Otázkách Václava Moravce bude předsedkyně Energetického regulačního úřadu Alenou Vitáskovou. Hovořit se bude na téma "Příběh podpory solárních elektráren". Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/topolanek-zachovat-limity-na-lomu-csa-je-chyba-na-niz-ma-podil-i-eu-1252330#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

 

 

 

04.12.2015 21:11

Koltíkové dotace: SFŽP upřesnil pravidla pro registraci kotlů a tepelných čerpadel

Vzhledem k nejasné situaci v aplikaci prováděcích předpisů ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES („Ekodesign“), kdy se v tuto chvíli na úrovni Evropské unie hledá vhodné řešení způsobu nezávislého posuzování shody výrobků s požadavky Ekodesignu, došlo k upřesnění pravidel pro registraci kotlů, tepelných čerpadel a solárních kolektorů do tzv. seznamu výrobků a technologií (SVT). Nově lze tak zaregistrovat také výrobky, u kterých posouzení shody, v souladu s příslušnými nařízeními Komise, provedl přímo výrobce.

 

Dokument ke stažení:

04.12.2015 14:10

Česko přestane podporovat vývoz malých uhelných elektráren

Snaha omezit globální oteplování tvrdě zasáhne české strojírenství. Členské země OECD, včetně Česka, se dohodly, že přestanou poskytovat exportní financování firmám, jež vyvážejí zařízení pro malé uhelné elektrárny. A české firmy, které jsou historicky v energetickém strojírenství velmi silné, tak přijdou o miliardové zakázky. Dohodnuté změny týkající se energetických zdrojů do 300 MW vstoupí v platnost od roku 2017. Výjimku dostanou pouze projekty v nejchudších zemích planety. K dohodě se dospělo na zasedání pracovní skupiny pro vývozní úvěry zemí OECD v Paříži v rámci diskusí o boji proti klimatické změně. Celý text na iHNED.cz čtěte ZDE.

 

Zdroj: iHNED.cz

04.12.2015 10:46

Glosa: Pozor na EKO blbnutí

Klimatické změny, oteplování, ekologie – výrazy tento týden nadmíru frekventované. Jak ale soudí autor páteční pravidelné glosy publicista Petr Voldán, jako ve všem je také tady potřeba zachovávat i nezbytnou dávku zdravého rozumu. Abychom se prý vyvarovali – jak říká – zbytečného EKO blbnutí. Poslechněte si Petra Voldána

 

 

Mohlo by vás zajímat:

Chotíkov není zbytečný - Spalovnu komunálních odpadů v Chotíkově u Plzně vůbec nebylo nutno stavět, protože téměř všechny odpady z Plzeňského kraje by se daly zpracovat jinak. Tvrdí to materiál, publikovaný na webové stránce Hnutí Duha, v němž se vyjadřuje Ivo Kropáček z Hnutí DUHA a Miroslav Patrik, předseda Dětí Země. Jejich tvrzení jsou však podle publicisty Pavla Kaufmanna zavádějící a je třeba je uvést na pravou míru. Závěrem si autor pokládá otázku, komu dělají zelení aktivisté „užitečného blbce“? České skládkařské lobby nebo německé spalovací lobby, která již dnes počítá s tím, že bez spalování českého odpadu, které jim pěkně zaplatíme, to bude mít v budoucnu těžké? Více ZDE

 

 

Zdroj: ČRo

03.12.2015 16:58

Nová Priorita přináší žhavé otázky a odpovědi k OPŽP

Aktuální dvojčíslo Priorita nabízí souhrn těch nejzajímavějších otázek a odpovědí, které zazněly na seminářích pořádaných Státním fondem životního prostředí ČR v Praze k OPŽP. Otázky a odpovědi jsou rozděleny do oblastí, jako je dotace a právo, ekonomika projektu, ale i přímo podle jednotlivých oblastí podpory a konkrétních výzev. Priorita dále upozorňuje na podmínky čerpání zvýhodněných úvěru na vodohospodářské projekty v rámci vyhlášených výzvy. V neposlední řadě se dočtete i o reklamní kampani ke kotlíkovým dotacím.

 

Dokument ke stažení:

Priorita č. 11-12/2015

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE