Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

21.09.2015 09:06

V polovině října MŽP plánuje nové výzvy z OPŽP

Podle harmonogramu výzev nového Operačního programu životní prostředí (OPŽP) na rok 2015 se zájemci o dotace mohou těšit na další nové dotační příležitosti. Státní fond životního prostředí by měl totiž příští měsíc  15. října vyhlásit výzvy v prioritních osách 1 (čistota vod), 2 (kvalita ovzduší), 3 (zpracování odpadu) a 5 (energetické úspory). Níže uvádíme přehledný přehled plánovaných výzev. Na konci článku si můžete stáhnout plán výzev až do roku 2018. Upozorňujeme, že informace obsažené v tomto harmonogramu mohou být upravovány s ohledem na skutečný vývoj implementace operačního programu.



Prioritní osa Specifický cíl Cílové skupiny Předpokládaný datum zahájení přijmu žádostí Předpokládaný datum ukončení příjmu žádostí
1 1.1. Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod veřejný sektor 15.10.2015 5.1.2016
1 1.2 Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství veřejný sektor 15.10.2015 5.1.2016
2 2.3 Zlepšit systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů veřejný sektor 15.10.2015 14.10.2016
3 3.2 Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů kraje, města, obce, původci odpadu, podnikatelské subjekty 15.10.2015 5.1.2016
3 3.3 Rekultivovat staré skládky kraje, města, obce 15.10.2015 5.1.2016
3 3.5 Snížit environmentální rizika a rozvíjet systémy jejich řízení subjekty angažující se v oblasti omezování environmentálních rizik 15.10.2015 14.10.2016
5 5.1 Snížit energetickou náročnost  veřejných budov a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie vlastníci veřejných budov 15.10.2015 29.2.2016
5 5.2 Dosáhnout vysokého energetického standardu nových veřejných budov stavebníci 15.10.2015 14.102016


Dokument ke stažení:
 

 

21.09.2015 07:54

Novela zákona o ochraně ovzduší vypořádána

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypořádalo návrh novely zákona o ochraně ovzduší. Nejzásadnější body a cíle novely jsou: zakotvení pravidel pro uznávání zahraničních plaket pro vjezd do nízkoemisních zón, přijetí úpravy umožňující přímou kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, zakotvení imisního limitu pro částice PM2,5 od roku 2020, zpřesnění podmínek aplikace imisních limitů pro troposférický ozon, úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací podle přílohy č. 6 zákona o ochraně ovzduší a blok legislativně technických úprav zákona prováděný v návaznosti na více než dvouletou účinnost zákona o ochraně ovzduší a zkušenosti s jeho uplatňováním v praxi správních úřadů a provozovatelů zdrojů.

Návrh zákona je předkládán na základě usnesení vlády č. 547 ze dne 24. července 2013, kterým bylo ministru životního prostředí uloženo zevrubně analyzovat problematiku zkvalitňování ovzduší obcí, které je ovlivňováno spalováním nekvalitního paliva, a to rovněž s přihlédnutím k zahraničním zkušenostem a technickým možnostem kontroly, a vládě předložit legislativní návrhy umožňující řešit danou problematiku. Dále návrh plní usnesení vlády č. 1077 z 15. prosince 2014, kterým bylo ministru životního prostředí uloženo předložit vládě návrh novely přílohy č. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, která stanoví imisní limit pro částice PM2,5 ve výši 20 μg.m-3, a to nejpozději do 31. prosince 2017.

Hlavním cílem návrhu zákona podle ministerstva je naplnit závazky přijaté v rámci mezinárodní spolupráce v oblasti nízkoemisních zón, v reakci na probíhající řízení EU Pilot č. 6200/14/ENVI zajistit plnou transpozici předpisů Evropské unie a posílit ochranu ovzduší a lidského zdraví před působením emisí ze zdrojů znečišťování ovzduší, a to zejména prostřednictvím úpravy nových kontrolních pravomocí orgánů ochrany ovzduší, které umožní efektivnější vymáhání zákonem stanovených povinností.

Navrhuje se zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. V České republice jsou trvale překračovány imisní limity stanovené zákonem pro jemné prachové částice v ovzduší. Tyto částice pronikají do dýchacího traktu, kde se ukládají a způsobují onemocnění dýchacích cest a rizika dalších onemocnění. Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací stacionární zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností. Problémem v České republice je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení (odhořívací a prohořívací kotle 70–80 %), která nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad. Ačkoli zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech (zákaz spalování odpadu, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry), bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné. Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a Českou republikou o vzájemném uznávání systémů nízkoemisních zón se navrhuje se doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v České republice (dosud zde nebyla žádná vyhlášena) uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, v kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako nastavení systému nízkoemisních zón v České republice. V tuto chvíli se jedná pouze o emisní plakety vydané v Německu. Vzory kompatibilních emisních plaket zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí. Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. 

Evropská komise zahájila dne 2. září 2014 šetření v rámci tzv. systému EU Pilot ve věci provedení směrnice 2008/50/ES, v kterém mj. upozornila na nesoulad české právní úpravy se směrnicí v rozsahu stanovení národního cíle a mezní hodnoty (česká právní úprava používá pojem „imisní limit“) pro částice PM2,5. Imisní limit pro ochranu zdraví v bodě 1 přílohy č. 1 k zákonu se proto navrhuje změnit z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3, nicméně účinnost tohoto novelizačního bodu se navrhuje až k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti a vypustit úpravu povinností, které představují z hlediska dopadů na ovzduší neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro provozovatele nebo pro orgány ochrany ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016. Výjimkou jsou ustanovení upravující odstranění možnosti zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv, jejichž účinnost se na základě připomínky Ministerstva financí navrhuje k 1. lednu 2016. Účinnost ustanovení upravujících novou pravomoc obecních úřadů obcí s rozšířenou působností kontrolovat spalovací stacionární zdroje v domácnostech se navrhuje k 1. lednu 2017. Odložená účinnost je navržena také u změn přílohy č. 10. Účinnost ustanovení upravujícího imisní limit pro částice PM2,5 je v souladu s termínem stanoveným pro plnění tohoto imisního limitu ve směrnici 2008/50/ES navržena až na 1. leden 2020.

Návrh zákona bude vládě předkládán s rozporem s Úřadem vlády ČR – místopředsedou vlády pro vědu, výzkum a inovace. Úřad vlády ČR – místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace požaduje vypuštění navrhované úpravy kontrol spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, které považuje za nepřípustný zásah do práva na soukromí.

 

V důvodové zprávě MŽP uvádí následující dopady na podnikatelské subjekty:

  • úspora nákladů při možnosti využití uznatelné emisní plakety – bod 1.3.1
  • zjednodušení volného pohybu osob mezi dotčenými zeměmi – bod 1.3.1
  • potenciální výnos z distribuce plaket pro subjekty pověřené MŽP – bod 1.3.1
  • menší tlak na regulaci provozu stacionárních zdrojů – bod 2.3.1
  • náklady na opatření ke snížení PM2,5 – bod 3.3.1
  • úspora nákladů na opatření při neopodstatněných vyhlášeních smogové situace a regulace a úspora nákladů díky včasnému ukončování smogové situace a regulace – bod 4.3.1
  • úspora nákladů na regulační opatření u zdrojů, které splňují nejlepší dostupné techniky – 4.3.1
  • možnost udělení autorizace subjektu s jiným než příslušným technickým vzděláním – bod 5.3.1
  • změna nákladů dotčených stacionárních zdrojů z vyjmutí/zařazení mezi vyjmenované zdroje – bod 6.3.1
  • zajištění jednoznačného znění zákona – bod 7.3.1                                                           
  • snížení administrativní zátěže na vydání závazného stanoviska – bod 7.3.1
  • úspora nákladů provozovatelů provádějící kontinuální měření – bod 7.3.1
  • možnost mít stanoveny zvláštní podmínky provozu v době zkušebního provozu – bod 7.3.1
  • velmi nízké zvýšení administrativních nákladů na vedení evidence – bod 7.3.1
  • náklady pro provozovatele poštovních služeb v souvislosti s výjimkou z omezení provozu v nízkoemisních zónách – bod 7.3.1
  • prodloužením doby pro uchovávání výsledků jednorázových a kontinuálních měření – bod 7.3.1
  • negativní dopady na dodavatele pohonných hmot používající čistá a vysokoprocentní biopaliva – bod 7.3.1 

náklady výrobců stacionárních zdrojů dotčených přílohou č. 10 na přizpůsobení se požadavkům na ekodesign – bod 7.3.1

 

Aktuální znění předpisu, návrh prováděcích předpisů, důvodovou zprávu, platné znění předpisu a přehled vypořádání najdete ZDE
21.09.2015 07:44

E15: Čína se dostala na strop spotřeby uhlí, ukázaly nové propočty

Nejlidnatější země světa zřejmě pálí více uhlí, než dosud její statistiky uváděly. Trhliny tak dostává vládní cíl omezit spotřebu uhlí v zemi do roku 2020 na 4,2 miliardy tun. Nová čísla také zpochybňují nedávné studie, které uvádějí, že Čína kvůli používání nekvalitního uhlí s nižším obsahem uhlíku vypouští méně skleníkových emisí, než se dosud myslelo. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: E15

19.09.2015 08:27

USA: EPA obvinil Volkswagen, že porušuje zákony o ochraně ovzduší

Německá automobilka Volkswagen musí stáhnout půl milionu aut kvůli tomu, že do svých vozidel instalovala přístroj, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinil, že se tímto způsobem snažila záměrně obejít zákony, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší. Informovala o tom dnes agentura AP, podle níž společnosti Volkswagen z tohoto důvodu hrozí pokuty v řádu miliard dolarů.

Skandál se týká modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají v sobě přístroj, který je naprogramován, aby odhalil okamžik, kdy je vozidlo oficiálně testováno na emise. V takovém případě se ve vozech zapne systém pro kontrolu emisí. Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40 krát víc škodlivých exhalací, než je limit, sdělil EPA.

Podle expertů pravděpodobně vozy Volkswagen fungují lépe, je-li uvedený systém vypnutý. Jinak by pro podobné jednání nebyl důvod. Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagenu nařídil, aby dal na vlastní náklady vozy do pořádku. Firma Volkswagen uvedla, že s vyšetřovateli spolupracuje, další komentáře ale odmítla.

 

Volkswagen vyšetří zatajování emisí u vozů

Německá automobilka Volkswagen nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to dnes šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu „hluboce lituje“. „Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ citovala Winterkorna agentura Reuters. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že Volkswagen plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.

   

 

Aktualizováno: 20.9:2015

18.09.2015 19:30

Firma dostala pokutu dva miliony za navezení nebezpečných stavebních odpadů

Pokutu dva miliony korun uložili inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) firmě za nelegální navezení téměř 20 tisíc tun odpadu na pozemky, které k tomu nebyly určeny. „Odpady pocházely z demolice bývalé přádelny. Firma je navezla na pozemky, které k tomu nebyly určeny, a k nakládání s odpady navíc neměla povolení. Znalecký posudek potvrdil, že šlo o směsné stavební odpady obsahující i nebezpečné ropné látky. Na pozemcích je odpad skladován více než rok,“ uvedl Karel Kozubek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP. ČIŽP s firmou v souvislosti s případem vede správní řízení o uložení opatření k nápravě.

18.09.2015 15:24

Nejvyšší správní soud opět otevřel cestu k modernizaci spalovny v Rybitví

Nejvyšší správní soud rozhodl o kasační stížnosti společnosti AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o. ve věci modernizace spalovny nebezpečných odpadů v Rybitví u Pardubic. "Soud se plně ztotožnil s argumenty společnosti AVE CZ a zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové i rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, které znemožňovalo vydání integrovaného povolení," uvádí firma v tiskové zprávě.

Společnost AVE CZ dlouhodobě usiluje o vydání integrovaného povolení, žádost jí však Krajský soud v Hradci Králové několikrát zamítl. Důvodem byl územní plán, který se stavbou spalovny v Rybitví nepočítal. Nejvyšší správní soud nyní potvrdil argumentaci společnosti AVE CZ a shledal změnu územního plánu, která znemožňovala na území obce Rybitví spalování odpadů, nezákonnou. Soud nařídil pasáž znemožňující spalování odpadů z územního plánu vyškrtnout. Proti rozhodnutí soudu není možné odvolání.

„Rozhodnutí soudu, který nám dal v našem postupu za pravdu, vítáme. Společnost AVE CZ díky rozhodnutí může opět obnovit kroky k získání integrovaného povolení. Na našem záměru dokončit a zprovoznit moderní spalovnu se nic nemění,“ uvádí jednatel společnosti AVE CZ Roman Mužík.

Vedení společnosti AVE CZ zároveň nevylučuje další jednání s Pardubickým krajem a městem Pardubice, které naznačilo zájem spalovnu odkoupit. „Samozřejmě vnímáme negativní stanovisko Pardubického kraje ke zprovoznění spalovny, přestože je z našeho pohledu neopodstatněné a pramení zejména z neinformovanosti občanů. Proto jsme připravení i nadále jednat a dohodu o prodeji spalovny v tuto chvíli nevylučujeme,“ doplnil jednatel společnosti AVE CZ Roman Mužík.

 

 

Zdroj: TZ AVE CZ

18.09.2015 13:19

Ministr Brabec z Bruselu: Schválili jsme pozici pro konferenci o ochraně klimatu v Paříži

ZÁVĚRY KE STAŽENÍ Rada pro životní prostředí dnes přijala závěry, které představují společnou pozici EU na mezinárodní klimatickou konferenci COP21, která se uskuteční na přelomu listopadu a prosince v Paříži. Českou republiku na Radě zastupoval ministr Richard Brabec.

 

„Česká republika přijaté závěry plně podporuje. Tyto závěry jsou důležitým signálem i pro mimoevropské partnery ve vyjednávání, že evropská osmadvacítka je připravena jet do Paříže s konstruktivní pozicí a bude usilovat o dojednání ambiciózní mezinárodní smlouvy, která nastaví systém pro snižování emisí skleníkových plynů jak pro vyspělé země, tak i pro státy s rozvíjející se ekonomikou. Současně je ale nutné, aby se země také adaptovaly na negativní dopady změny klimatu, což představuje další významný aspekt budoucí smlouvy o ochraně klimatu, včetně finančních otázek,“ prozradil po zasedání Rady EU pro životní prostředí ministr Brabec. Zároveň ocenil práci a snahu lucemburského předsednictví nalézt kompromisní znění, s nímž souhlasí všechny členské země EU.

Ministři pro životní prostředí zemí EU se sešli v Bruselu v mimořádném termínu, aby schválili mandát Evropské unie a jejích členských států pro vyjednávání nové mezinárodní smlouvy o ochraně klimatu po roce 2020. Ta má být přijata na přelomu listopadu a prosince na konferenci COP 21 v Paříži.

„Hlavním úkolem pařížské konference bude dojednat novou mezinárodní smlouvu o ochraně klimatu, která by měla začít platit od roku 2020. Nová smlouva má především stanovit cíle a systém hodnocení pro snižování emisí skleníkových plynů (mitigace) a také opatření pro přizpůsobování se změnám klimatu (adaptace). Důležitými prvky smlouvy budou také otázky financování či uplatňování technologií a budování kapacit v rozvojových státech,“ doplňuje Pavel Zámyslický, ředitel odboru energetiky a ochrany klimatu na MŽP.

Na zasedání Rady ministři diskutovali především o dlouhodobém cíli EU pro snižování emisí skleníkových plynů, mechanismu pro navyšování redukčních cílů, který má být zakotvený v nové smlouvě o ochraně klimatu, či o otázkách spojených s financováním opatření na ochranu klimatu.

Před vlastním zasedáním Rady pro životní prostředí proběhla pod vedením ministra Richarda Brabce ještě koordinační schůzka ministrů životního prostředí zemí V4, Bulharska a Rumunska. Vedle přípravy na pařížskou konferenci ministři projednali návrh revize systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS, který Evropská komise představila v červenci letošního roku. Skupina V4, jíž Česká republika v současné době předsedá, především hledala priority, které by v projednávání návrhu mohla společně prosazovat.

 

Dokument ke stažení:

Council conclusions on the EU mandate for Paris 2015

Outcome of Council m eeting

 

Čtěte také:

EU chystá důležité kroky v boji s globálním oteplováním, zaměří se třeba na snižování emisí (ČRo, 18.9.2015)

Část EU tlačí na výraznější snižování emisí, Česko je proti (EurActiv, 18.9.2015)

 

 

Zdroj: MŽP

18.09.2015 09:21

Příprava čtvrté průmyslové revoluce začíná již dnes

Propojit digitalizaci s průmyslem tak, aby vznikly „inteligentní“ továrny, kde budou produkty samy komunikovat s výrobními zařízeními a kde se výroba bude řídit IT systémy. Továrna, ve které si vyráběné produkty samy určí, jak mají být v průběhu výrobního procesu zpracovány, stroje, které samy hlásí technické poruchy, či sklady, které sami reflektují stav zásob a informují dodavatele o nových objednávkách. To je vize tzv. chytré továrny a budoucí průmyslové výroby. Hlavními přínosy tzv. čtvrté průmyslové revoluce má být úspora času, zkvalitnění výrobků nebo možnost produkty flexibilně upravovat, a ušít je tak zákazníkovi rychle na míru. To je hudba budoucnosti průmyslové výroby, která Česko čeká v následujících 10 až 15 letech.

Zatímco například v Německu má Průmysl 4.0 slušně nastartováno, v tuzemsku je jeho zavedení teprve v úplném zárodku. Ministerstvo průmyslu a obchodu v úterý na brněnském strojírenském veletrhu představilo Národní iniciativu, která má rozhýbat debatu o tom, jaké jsou předpokládané dopady na české prostředí. Praktické zkušenosti se zavedením průmyslu čtvrté generace chce vláda čerpat od německých kolegů. Více ZDE

 

Dokument ke stažení:

Národní iniciativa Průmysl 4.0 [pdf, 2323 kB]

 

Zdroj: EurActiv.cz

18.09.2015 08:44

Procter & Gamble bude snižovat emise skleníkových plynů o 30 procent

Společnost Procter & Gamble (P&G) včera oznámila svůj nový cíl snížit do roku 2020 o 30 procent emise skleníkových plynů ze svých zařízení. P&G plánuje dosáhnout svého cíle tím, že bude klást důraz na úsporu energie a zvýší využívání obnovitelné energie. Cíl byl stanoven ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF) a po vyhodnocení nejnovějších vědeckých poznatků prezentovaných Mezivládním panelem pro změnu klimatu (IPCC). Dále se společnost připojuje do programu "Climate Savers", sponzorovaného WWF, který umožňuje vedoucím společnostem spolupracovat a zvýšit své snahy řešit klimatické změny. Více informací o Cílech udržitelnosti společnosti P&G najdete ZDE.

17.09.2015 19:54

MŽP bude navrhovat násobné zvýšení ceny podzemních vod

INTERPELACE V rámci dnešních interpelacích ve Sněmovně ministr životního prostředí Richar Brabec uvedl, že v rámci novely vodního zákona chce rezort napravit abnormální situaci, kdy je levnější odběr podzemních vod než povrchových vod. "Takže my teď v novele vodního zákona předpokládáme nebo budeme navrhovat zvýšení ceny podzemních vod postupně až do roku 2022 v násobcích," uvedl ministr. MŽP chce tak předcházet situaci, kdy řada velkých spotřebitelů, velkých odběratelů podzemní vody včetně vodárenských společností přednostně čerpá podzemní vody, a to i v situaci, kdy je povrchových vod dostatek. Níže uvádíme přepis interpelace poslance Zahradníka a odpověď ministra Brabce.

 

 

Poslanec Jan Zahradník:

Pane místopředsedo, jak jinak. Někdy po pravdě se i k jiným ministrům obracím, dnes to byl například třeba pan premiér, takže nejste jediným terčem mého interpelování, pane ministře. Nyní dovolte tedy mou interpelaci.

Letošní léto bylo suché, to už jsme řekli. Varují nás meteorologové, že období sucha budou pokračovat i v budoucnosti. Hned se objevilo mnoho názorů, jak tomu období čelit. Podle mých informací se vláda vrací ke generelu území chráněných pro akumulaci povrchových vod, což je dobře. O tom jsme již s kolegou Bendlem mluvili letos na jaře na našem jednání. Já se ale chci v mé interpelaci zaměřit na problematiku zdrojů podzemních vod, která je neméně důležitá. Mám, pane ministře, tyto dotazy:

Kdy budou dořešeny staré zátěže, které ohrožují zdroje podzemní vody?

A za druhé. Jak bude zabezpečena rovnováha mezi odběrem podzemní vody a jejím zpětným přítokem?

Děkuji.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec:

Vážený pane kolego, vážené dámy, myslel jsem, že na mne nedojde. Já jsem si sbalil notičky, ale myslím, že to dám dohromady i takto. Mám minimum času, je to velmi rychlé.

Začnu druhým dotazem. V České republice je poněkud abnormální situace, kterou se teď budeme snažit napravit, byť to bude nepopulární určitě mezi řadou lidí, protože na rozdíl od jiných lidí je u nás levnější odběr podzemních vod než povrchových vod. Přitom podzemní vody jsou vzácnější, hůře se doplňují. Takže my teď v novele vodního zákona předpokládáme nebo budeme navrhovat zvýšení ceny podzemních vod postupně až do roku 2022 v násobcích, protože dneska jsou to přibližně dvě až tři koruny za kubík, a u povrchových vod je to někde mezi čtyřmi až šesti korunami za kubík, tedy za tisíc litrů. To znamená, budeme se snažit předcházet situaci, kdy řada velkých spotřebitelů, velkých odběratelů podzemní vody včetně vodárenských společností přednostně čerpá podzemní vody, a to i v situaci, kdy je povrchových vod dostatek. Přitom podzemní vody by měly být samozřejmě ponechány jako rezerva.

Máte naprostou pravdu, že obnovování těch především hlubších podzemních vod je velký problém, protože setrvačnost je poměrně vysoká. Musím říct, že pokud by příští rok bylo opět takové sucho jako letos, tak už to může být sucho s katastrofickými dopady, protože dneska v České republice stále ještě je více jak 50 % podzemních vod nebo podzemních pramenů, zdrojů podzemních vod - bavíme se především o těch mělkých - ve stavu sucha nebo katastrofického sucha. A pokud je nedoplní zima, tak budeme mít vážný problém.

Na tohle neexistuje žádné jednoduché řešení. Ve vládním materiálu je celá řada opatření, například umělé zasakování, kdy se povrchové vody cíleně zasakují do podzemních vod. To je věc, která je v Čechách vyzkoušená už 50 let a funguje dobře. To znamená, to snad k první otázce - bude to kombinace ekonomických faktorů nebo ekonomických nástrojů, finančních nástrojů a konkrétních technických opatření.

K tomu druhému dotazu. Postupně samozřejmě těmi prioritami, kdy první priorita je právě problém s případným ohrožením podzemních vod, to je problém, který momentálně Ministerstvo životního prostředí dává i jako priority pro Ministerstvo financí při rozhodování o prioritizovaném odstraňování starých ekologických zátěží. Takže nejenom v současné době, ale musím říct, že to poslední sucho k tomu přispělo jednoznačně, že případně ohrožení podzemních vod nějakou starou ekologickou zátěží je dneska mezi těmi prvními - řekněme - dvěma prioritami, které by měly rozhodovat o rychlosti odstraňování staré ekologické zátěže.

 

Související:

 

Stanovisko SOVAK ČR k záměru MŽP ke zvýšení poplatku za odběr podzemních vod (27.2.2015)

 
 

 

17.09.2015 18:47

Legislativní rada vlády přijala dva návrhy zákonů o zadávání veřejných zakázek

Dnes se konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada měla k projednání dva body týkající se veřejných zakázek. LRV přijala jednak návrh zákona o zadávání veřejných zakázek a dále návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zadávání veřejných zakázek. V obou případech LRV doporučila návrhy zákonů schválit ve znění jejího stanoviska. Zákony předkložilo Ministerstvo pro místní rozvoj.

 

 

Návrh zákona o zadávání veřejných zakázek:
Zákon se předkládá v souvislosti s přijetím tří evropských směrnic regulujících oblast veřejného zadávání. Jejich obsah je nezbytné transponovat do vnitrostátního právního řádu do dubna 2016. Návrh zákona nově upravuje zejména pravidla pro zadávání veřejných zakázek a s tím související povinnosti dodavatelů, zvláštní důvody pro ukončení smluv na veřejné zakázky, zvláštní podmínky fakturace u smluv na veřejné zakázky a dále pak výkon státní správy v oblasti zadávání veřejných zakázek a informační systém o veřejných zakázkách.

Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zadávání veřejných zakázek:
V návrhu nového zákona o zadávání veřejných zakázek se stanoví, že dosavadní zákon o veřejných zakázkách (č. 137/2006 Sb.) a koncesní zákon (139/2006 Sb.) se ruší. Vzhledem k tomu, že na tyto zákony jsou navázány další právní předpisy, je nezbytné provést i úpravy těchto souvisejících předpisů. Ukázalo se žádoucím promítnout tyto změny i v zákonech, které sice oblast veřejného zadávání přímo neupravují, ale danou specifickou terminologii používají nebo na zákon o veřejných zakázkách odkazují. Navržené novelizace jsou legislativně technického charakteru. Návrhem této novelizace je dotčen například zákon o rozpočtových pravidlech, o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. Dále zákony o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, o veřejných službách v přepravě cestujících a o trestní odpovědnosti právnických osob.
 

17.09.2015 16:04

Nový OPŽP: Validace příspěvkových organizací na portálu IS KP14+

Státní fonnd životního prostředí (SFŽP) dnes infomoval, že vzhledem k tomu, že příspěvkové organizace nemusejí být registrovány v základních registrech a jejich IČO tudíž nelze na portálu IS KP14+ validovat (což je nutný krok k finalizaci a podání žádosti o podporu), byla dne 11. 9. 2015 mezi 13. a 15. hodinou provedena modifikace výzev č. 3 až 15.

V rámci modifikace bylo v IS KP14+ zpřístupněno pole „heslo ROS“, které po zadání umožňuje vložit údaje o subjektu ručně. Heslo ROS je relevantní pro již vyhlášené výzvy č. 3 až 15. V rámci výzev č. 3 až 9 bude příslušným žadatelům (tzn. příspěvkovým organizacím) sděleno na vyžádání na Zelené lince SFŽP (tel.: 800 260 500, e-mail: dotazy@sfzp.cz). V rámci 10. - 15. výzvy pro prioritní osu 4 kontaktujte pracoviště AOPK ČR, samostatný odbor OPŽP (tel.: 283 069 219, e-mail: dotazy-PO4@nature.cz)

17.09.2015 15:48

Visegrádské skupina jednala o energeticko-klimatické politice EU a energetické bezpečnosti

Česka republika bude rozšiřovat objem podzemních zásobníků plynu tak, aby pokryl 50 procent její roční spotřeby. Nyní mají zásobníky kapacitu zajišťující zhruba 37 procent spotřeby. Na dnešní mezinárodní energetické konferenci International Energy Club v Ostravě to řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Země Visegrádské skupiny se na konferenci shodly na spolupráci při zajišťování bezpečných dodávek energie za přijatelnou cenu pro svoje občany a také na tom, že země V4 budou i nadále na půdě Evropské unie hájit právo členských zemí určovat si svůj vlastní národní energetický mix a využívat svých domácích zdrojů včetně uhlí.

Již po šesté se uskutečnila mezinárodní konference evropských energetických odborníků, představitelů firem a státních správ International Energy Club, která se zabývala především fungováním Energetické unie v praxi. V jejím rámci jednali o energeticko-klimatické politice EU a energetické bezpečnosti na ministerském zasedání zemí Visegrádské skupiny pro energetiku ministři a státní tajemníci hospodářských ministerstev zemí V4.

„Vítám, že vznikající Energetická unie akcentuje bezpečnost dodávek energie a vybízí ke zvýšené regionální spolupráci. V rámci českého předsednictví V4 se proto společně s odbornou debatou International Energy Clubu uskutečnilo i ministerské zasedání zemí V4 pro energetiku. S kolegy ze Slovenska, Polska a Maďarska jsme se věnovali především otázkám posílení energetické bezpečnosti a diverzifikaci zdrojů a cest zemního plynu, reformě trhu s elektřinou a mezivládním dohodám se třetími zeměmi. Shodli jsme se na tom, že země V4 budou v této oblasti spolupracovat a vyměňovat si informace o aktuální situaci a to nejen v souvislosti s rusko-ukrajinským konfliktem,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Jeho partnery byli státní tajemník Ministerstva hospodářství SR Miroslav Obert, státní tajemník pro energetiku Ministerstva pro národní rozvoj Maďarska András Aradski a státní tajemník Ministerstva hospodářství Polska Jerzy Pietrewicz.

„Musím zdůraznit, že Česká republika je dobře připravena na nadcházející topnou sezónu. Stále rozšiřujeme objem podzemních zásobníků plynu. Naše Státní energetická koncepce určuje pro zachování energetické bezpečnosti zásoby ve výši čtyřiceti procent roční spotřeby plynu. Momentálně máme v zásobních necelých čtyřicet procent, tedy spotřebu na necelých pět měsíců, ale pracujeme na rozšíření zásobních kapacit na polovinu roční spotřeby. Česká republika by tak měla zásoby na šest měsíců, což považuji za dostatečné. V souvislosti s havárií na rafinérii v Litvínově velmi pečlivě sledujeme i trh s pohonnými hmotami, abychom plně zabezpečovali dodávky koncovým zákazníkům a i v této oblasti budeme spolupracovat s dalšími zeměmi, především s kolegy ze zemí V4,“ uvedl ministr Jan Mládek.   

„Zasedání potvrdilo, že společným zájmem zemí V4 je řešení přetoků elektřiny z Německa, které ohrožují jak spolehlivost soustavy, tak otevřený přístup k přeshraničnímu obchodování s elektřinou. Země V4 proto budou jednat především s Německem a Rakouskem,“ řekl po zasedání zemí Visegrádské skupiny pro energetiku náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku Pavel Šolc.  

Účastníci ministerského zasedání Visegrádu se rovněž shodli na tom, že země V4 budou i nadále na půdě Evropské unie hájit právo členských zemí určovat si svůj vlastní národní energetický mix a využívat svých domácích zdrojů včetně uhlí. 

 

Čtěte také:

Zemím Visegrádu vadí plánované rozšíření plynovodu Nord Stream (E15, 18.9.2015)

17.09.2015 15:38

Ministr životního prostředí potvrdil stanovení průzkumného území na sedmé lokalitě – Hrádek

Ministr životního prostředí Richard Brabec povolil průzkum pro úložiště radioaktivního odpadu i v sedmé lokalitě - v Hrádku u Jihlavy. Správa úložišť tam tedy může provést první etapu geologických průzkumných prací a posoudit, zda je toto místo pro hlubinné úložiště vhodné.

Ministr životního prostředí stanovil průzkumné území pro zvláštní zásah do zemské kůry pro první etapu geologických prací pro poslední lokalitu – Hrádek u Jihlavy. Hrádek je tak sedmou lokalitou, kde rozhodnutí ministerstva umožní Správě úložišť zahájit povrchové geologické průzkumy, které ověří vhodnost lokalit pro možné umístění hlubinného úložiště radioaktivního odpadu a budou důležitým krokem k zúžení jejich počtu pro další etapu průzkumů a k výběru dvou kandidátních lokalit v roce 2020.

Ministr životního prostředí Mgr. Richard Brabec potvrdil doporučení rozkladové komise, ministerstvo tak stanovilo průzkumné území na sedmé lokalitě. Průzkumné území pro zvláštní zásah do zemské kůry v rámci geologických průzkumů bylo v květnu potvrzeno také v lokalitách Čertovka, Čihadlo, Horka, Kraví hora a Magdaléna, v srpnu na lokalitě Březový potok.

 

Výzvy a příležitosti vyhledávání vhodné lokality pro hlubinné úložiště

Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) uspořádala seminář, který se týkal zapojení veřejnosti i možnostem spojených s rozvojem regionů v souvislosti s vyhledáváním vhodné lokality pro budoucí hlubinné úložiště vyhořelého jaderného paliva a vysokoaktivních odpadů. Zkušenosti s komunikací v souvislosti se zapojováním místních samospráv, občanských spolků i veřejnosti do výběru lokality pro hlubinné úložiště přijeli do Čech sdílet zástupci francouzské agentury pro nakládání s radioaktivními odpady - ANDRA.

 

Geologické průzkumy jsou klíčové pro objektivní posouzení a vzájemné srovnání lokalit. Zároveň jsou nezbytným krokem v postupném zužování počtu vhodných lokalit a zájmového území pro další průzkumy a výběru dvou kandidátních lokalit a jejich předložení vládě v roce 2020. „Přípravu na průzkumy zahájíme co nejdříve. V první řadě je nezbytné vytvořit projekt geologických prací, který podrobně popíše veškeré činnosti v rámci průzkumů. Tento projekt bude projednán s obcemi,“ říká ředitel Správy úložišť Jiří Slovák.

První etapa průzkumů bude zahrnovat povrchový odběr vzorků hornin a geofyzikálních měření bez zásahů do hloubky. Projekt geologicko-průzkumných prací bude obsahovat podrobnou dokumentaci všeho, co se bude v rámci geologických průzkumů dělat. Součástí bude rozpis použitých metod, postupů, způsobů provádění prací a jejich rozsah, časový harmonogram apod. Práce budou obsahovat např. podrobné geologické a hydrogeologické mapování, geofyzikální měření či hodnocení geotechnické vhodnosti. Kromě geologických dat SÚRAO využije i další podklady: studii technické proveditelnosti, studii dopadů na životní prostředí a studii socioekonomických vlivů. Pro další etapu průzkumů, včetně hlubokých vrtů, bude Správa úložišť opět žádat o stanovení průzkumného území.

Cílem Správy úložišť v této etapě je pomocí geologických průzkumů zúžit počet vytipovaných lokalit z dnešních sedmi na čtyři. Hlubinné úložiště by mělo zahájit provoz v roce 2065.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE