Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Září    
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 25.11., 26.11., 27.11. 2025
25.9. konference TĚŽBA a její dopady na životní prostředí XI
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
1.10. Pekařské konference
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
22.-24.10. Ochrana ovzduší ve státní správě XVIII, teorie a praxe
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. LEGISLATIVA OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ v praxi se zaměřením na aktuální změn
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

15.10.2015 13:15

ČSÚ: Výdaje na výzkum a vývoj poprvé překročily 80 miliard

Český výzkum a vývoj zaznamenal dynamický nárůst. Výdaje na tuto oblast dosáhly v loňském roce 85,1 miliard. To je meziročně o téměř 10 % víc. Intenzita výzkumu a vývoje, tj. podíl těchto výdajů na HDP, byla nad průměrem zemí EU a poprvé dosáhla hranice 2 %. Regionálně je nejúspěšnější Jihomoravský kraj. Nejvíce peněz dávají na výzkum a vývoj podniky. Ve vládním sektoru směřují výdaje především do oblasti přírodních věd a na vysokých školách se výzkum a vývoj orientuje nejvíce na technické vědy.

 

V roce 2014 vzrostly v České republice výdaje za výzkum a vývoj meziročně o 7,3 miliard korun. Z domácích veřejných zdrojů směřovalo na výzkum a vývoj 28 miliard. Stát vynaložil 2,3 % ze svého rozpočtu, resp. 0,7 % ve vztahu k HDP. Jedná se o historicky nejvyšší hodnoty. „V letech 2011 a 2012 byly hlavním důvodem pro výrazný nárůst celkových výdajů na výzkum a vývoj především příjmy ze strukturálních fondů EU, z nichž byla budována mnohamiliardová výzkumná centra. V posledních dvou letech se k nim přidaly zdroje soukromé, a to zejména zásluhou v tuzemsku působících firem pod zahraniční kontrolou,“ uvedla Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ. V letech 2012 až 2014 se u nás evropské peníze podílely na financování výzkumu a vývoje z 15 %.

 

Soukromé podniky, vysoké školy, veřejné výzkumné instituce a další subjekty spotřebovaly v posledních deseti letech za provedený výzkum a vývoj téměř 600 miliard korun. „Podniky investovaly v posledních třech letech dvakrát více finančních prostředků než vysoké školy a třikrát více než veřejné výzkumné instituce,“ sdělil Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Nejvíce peněz dávají na výzkum a vývoj podniky působící v odvětvích zpracovatelského průmyslu, především v oblasti automobilového průmyslu a ve strojírenství. Více se začíná investovat i v oblasti poskytování ICT služeb a programování, biotechnologií či nanotechnologií. Ve vládním sektoru směřují výdaje především do oblasti přírodních věd, což je doména pracovišť Akademie věd ČR. Na vysokých školách se výzkum a vývoj orientuje nejvíce na technické vědy.

Z hlediska výdajů na výzkum a vývoj si nejlépe stojí Jihomoravský kraj s více než 3,5% podílem na HDP. Žádný jiný kraj zatím nepřekročil hranici 3 %. „O Brnu se čím dál častěji hovoří jako o metropoli české vědy. Čilý ruch probíhá v tomto městě jak ve sféře veřejného, tak soukromého výzkumu a vývoje. Celkové výdaje na výzkum a vývoj v Brně vzrostly na 15,6 miliard v loňském roce, což je jednou tolik než v roce 2010,“ řekl Marek Štampach z ČSÚ. V absolutních číslech je Praha stále dominantní, ovšem dynamika vývoje je vyšší v Jihomoravském kraji. Za posledních pět let tam investice rostly rychleji než v hlavním městě či ve středních Čechách.

 

Dokument ke stažení:

Prezentace z tiskové konference ČSÚ

 

Čtěte také:

Revoluční vynálezy se českým vědcům nedaří prodat, ukázala analýza (idnes, 16.10.2015)

 

15.10.2015 09:15

Vyhodnocení sucha na území České republiky v roce 2015

Začátkem tohoto týdne Český hydrometeorologický ústav vydal předběžnou zprávu, která vyhodnocuje sucho na území Česka v tomto roce. V závěrech ČHMÚ uvádí, že v době zpracování předběžné zprávy sucho, zejména z hlediska povrchových a podzemních vod, stále ještě pokračuje. Výsledky prezentované ve zprávě proto nemohou být tak považovány za definitivní. Proces vyhodnocení sucha bude nadále pokračovat. Předpokládaný termín vydání zprávy je prosinec 2015.

Srážkový deficit v roce 2015 se v ČR začal projevovat už od února a pozvolna pokračoval i v průběhu jarních měsíců. Během června se deficit od začátku roku ustálil přibližně na ¼ průměrného kumulovaného srážkového úhrnu a v polovině srpna dosáhl 150 mm. Deficit srážek koncem zimy a začátkem jara 2015 byl způsoben přítomností tlakových výší nad větší části euroatlantické oblasti, tedy absencí tlakových níží a s nimi spojených front. Na začátku léta už byla krajina vyschlá a situaci postupně zhoršovaly i opakující se vlny veder. Rozložení tlakových útvarů a zejména rozsáhlé a obnovující se tlakové výše přispívaly k tomu, že se do střední Evropy nedostával dostatečně vlhký mořský a oceánský  vzduch. Frontální systémy, které se dostaly nad naše území, neměly dostatečnou vlhkost. Suchá krajina s nedostatkem vláhy v kombinaci s relativně stabilním zvrstvením vzduchu nepřispívala ani k tvorbě tzv. bouřek z tepla. Současně nízká relativní vlhkost vzduchu a málo oblačnosti přispívaly i k celkově většímu výparu.

Za vrchol sucha v letním období 2015 lze označit 16. srpen před příchodem několikadenních intenzivnějších srážek, které přechodně zlepšily situaci v půdě a částečně na vodních tocích, ale stav sucha neukončily.

V průměru spadlo za období od 1. 1. do 31. 8. 2015 na území ČR 353 mm srážek, což je od roku 1961 druhý nejnižší srážkový úhrn za uvedené období, nižší úhrn 335 mm byl zaznamenán v roce 2003.

Deficit srážek se projevil ve výrazně negativní vláhové bilanci, kdy v polovině srpna téměř na celém území ČR, s výjimkou pohraničních horských oblastí, základní vláhová bilance dosáhla hodnot pod -100 mm. Podobně vlhkost půdy průběžně klesala a v polovině srpna na rozsáhlých územích Moravy, východních, jižních i západních Čech dosáhla extrémní hodnoty pod 10 % využitelné vodní kapacity, odpovídající přibližně 25 % dlouhodobých průměrů a byla tak velmi blízká bodu vadnutí. Uvedený vývoj se projevil mimo jiné zvýšeným počtem požárů ve volné krajině a posunem nástupu fenofází rostlin.

Extrémní projevy nastaly i v podobě zmenšení průtoků vodních toků a to zejména ve středních a nižších polohách, kde se již v zimě nevytvořila sněhová pokrývka a nedošlo k doplnění zásob vody v půdě a zásob podzemních vod. Ve většině sledovaných profilů průtok klesl pod úroveň Q355, který je považován za limit sucha. V řadě zejména menších profilů došlo k zaznamenání nejmenších průtoků od počátku pozorování, a dokonce i k vyschnutí některých toků, a to i toků s relativně velkou plochou povodí (např. Úterský potok, 297,2 km2). Pokud jde o průtok Labe v Děčíně, vyskytl se v roce 2015 nejmenší průtok od vybudování nádrží vltavské kaskády, která minima významně nadlepšovala vypouštěním akumulované vody.

V hlásné sítí podzemních vod v polovině srpna kleslo celkem 59 % hladin mělkých vrtů na silně podnormální nebo mimořádně podnormální úroveň. Tyto nízké hladiny se vyskytovaly v celé republice, nejvíce však v severovýchodních a jihozápadních Čechách.

Předběžné srovnání sucha s historickými výskyty sucha na území ČR ukazuje, že z hlediska srážek byly podmínky roku 2015 podobné roku 2003, avšak tehdejší rekordy z hlediska srážkového deficitu nebyly překonány. Obdobně v případě porovnání průběhu vláhové bilance a vlhkosti půdy v uvedených letech lze konstatovat velmi podobné hodnoty s rokem 2003.

Průtoky ve vodních tocích byly negativně ovlivněny rovněž na sníh relativně chudou zimou a vysokým výparem v důsledku horkých vln v průběhu léta. Proto byla většinou překonána průtoková minima z roku 2003. Historické analogie k hydrologickému suchu 2015 lze tedy spatřovat spíše v letech 1947, či 1904.

 
Další podrobnosti se dočtete v předběžné zprávě ČHMÚ - ZDE

 

Zdroj: ČHMÚ

 

15.10.2015 08:32

Nové předpisy: autovraková vyhláška a rozúčtování tepla

Ve Sbírce předpisů ČR vychází jednak vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků a dále vyhláška o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům.

 

Autovraky

Novela vyhlášky č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky se týká přílohy č. 3 a 4. Dochází k přidání položky "hmotnost dle technického průkazu" do přílohy č. 3 a zároveň přidání nových listů, č. 4 a 5, do přílohy č. 4. List č. 4 zavádí povinnost informovat o způsobu nakládání s materiály a odpady, které vznikly z vybraných autovraků a o plnění cílů opětovného použití, využití a recyklace. List č. 5 Materiál získaný z drcení autovraků je povinný pouze zařízení, která provozují drtící zařízení - šrédr. Zároveň došlo k odstranění některých již nevyužívaných položek v listu č. 1, například razítko a podpis, které, vzhledem k zasílání formuláře elektronicky, již ztratily svůj účel. Vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2016.

 

 

Rozúčtování tepla

Druhá nová vyhláška stanovuje rozsah výše základní a spotřební složky u rozúčtování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody pro dům, jejich rozdělení mezi příjemce služeb, hodnoty určené jako spodní a horní hranice oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období, vymezení pojmů a další náležitosti k rozúčtování nákladů. A dále stanovuje některé další náležitosti, které musí poskytovatel služeb uvést ve vyúčtování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody pro dům. Vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2016.

 

Přehled nových předpisů:


 

 

 

14.10.2015 13:26

Plánovaná geotermální elektrárna v Tanvaldu nezískala územní rozhodnutí

Stavební úřad v Tanvaldu na Jablonecku zamítl žádost na umístění stavby plánované geotermální elektrárny v areálu zkrachovalé textilní továrny Seba T. Podle jeho vyjádření se jedná se o stavbu, která má charakter experimentu s možnými negativními dopady na občany, jejich majetek a život ve městě.

Projekt připravuje firma Entergeo, proti se postavilo tanvaldské zastupitelstvo a petici odmítající projekt podepsalo 2116 obyvatel Tanvaldu i jeho okolí. Entergeo se může proti rozhodnutí úřadu odvolat.

Stavební úřad žádost firmy Entergeo zamítl, přestože záměr dostal souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí. Pro výstavbu elektrárny chce firma využít pozemek pod železniční tratí, na kterém stojí vodní elektrárna. Projekt počítá s ohříváním vody vháněné až pět kilometrů hlubokými vrty do suchého podzemí, odkud se bude čerpat zpět na povrch. Tento způsob není zatím ve světě příliš rozšířený a v Česku s ním nejsou žádné zkušenosti. Jaroslav Mikš, který proti plánům na výstavbu geotermální elektrárny od začátku bojuje, označil záměr za nebezpečný experiment.

Podobně se ve svém odůvodnění vyjádřil i stavební úřad. "Navrhovaná stavba má být umístěna prakticky ve středu města, jedná se o stavbu, která má charakter experimentu s možnými negativními dopady na občany, jejich majetek a život ve městě. V tomto případě proti sobě stojí veřejný a soukromý zájem a tyto dva zájmy jsou jednoznačně v rozporu, což je zřejmé i ze skutečnosti, že v průběhu územního řízení byly uplatněny námitky účastníků řízení a dotčené veřejnosti a připomínky veřejnosti proti navrhované stavbě, které podepsalo 691 osob," uvádí úřad ve svém rozhodnutí.

Podobnou elektrárnu začali před lety stavět v Basileji ve Švýcarsku. Hlubinné vrty tam ale provázely silné otřesy, které způsobily škody v přepočtu 170 milionů korun. Obava z otřesů a neprověřená technologie byly hlavním důvodem, proč se proti podobnému projektu společnosti Entergeo předloni postavili také lidé v Semilech a v nedalekém Benešově. Odpůrce nepřesvědčila ani ujištění, že seizmické stanice budou situaci sledovat a čerpání vody se případně omezí. Nepomohly ani sliby dodávek levného tepla nebo dotací pro radnice. "Změnili jsme územní plán, ten už nedovoluje podobné zařízení na území města postavit," řekla již dříve ČTK semilská starostka Lena Mlejnková.

 

Zdroj: ČTK

Obrázek: Náčrt geotermální elektrárny v Semilech
Zdroj: https://jablonecky.denik.cz/z-regionu/entergeo-pripravuje-vystavbu-geotermalni-elektrarny-v-tanvaldu-20140115.html

14.10.2015 13:14

ArcelorMittal dokončil nové odprášení hasicí věže koksovny, emise se tak sníží o dvě třetiny

ArcelorMittal Ostrava úspěšně uvedla do provozu další z ekologických investic. Dnes převzala od dodavatele modernizovanou hasicí věž na koksovně. Modernizace a ekologizace hasicí věže dvou koksárenských baterií v hodnotě 34,5 milionu korun sníží množství tuhých znečišťujících látek vypouštěných během hašení žhavého koksu hluboko pod limity Evropské unie. Právě ukončené garanční zkoušky potvrdily vysokou účinnost: ročně se zachytí deset tun prachu, což je oproti původnímu stavu o dvě třetiny více. Výstavba trvala 33 dní a proběhla za provozu koksovny.

„Evropská unie stanovila pro koksovny mezní hranici vypouštěného prachu na 25 gramů na tunu vyrobeného koksu. Za snížení množství prachu pod 18 gramů na tunu nám poskytla na tento projekt 50% dotaci. Naměřená hodnota emisí je s rezervou pod touto hodnotou,“ popisuje úspěch Tapas Rajderkar, generální ředitel ArcelorMittal Ostrava.

Nový ekologický projekt se soustředil na posílení a zefektivnění zachytávání prachových částic, které vznikají při chlazení žhavého koksu, kdy se voda přemění v páru. Zatímco dříve prach v hasicí věži zachytávaly tzv. lamely, nyní je průřezem hasicí věže nainstalován dvouvrstvý komůrkový systém o rozměrech 100x100x25 cm, který záchyt prachu ve vodní páře výrazně posílil, aniž by omezil účinnost hašení a průtok vody.

Aby byly zajištěny potřebné tahové podmínky, hasicí věž byla zvýšena o čtyři metry. Také dostala nové nerezové nádrže na vodu a kompletně nové je i kazetové opláštění z modřínového dřeva. To zajistí snadný přístup do všech částí věže pro případné opravy a čištění nové technologie.

Modernizace věže probíhala 33 dní za provozu koksárenské baterie. Dodavatelem byla místní společnost Hutní Projekt Frýdek-Místek. Pracovalo se o víkendech i svátcích, přičemž po dobu výstavby musela být výroba koksu a stavební harmonogram plně sladěny, aby se neohrozila výroba, stavba investice a především bezpečnost zaměstnanců.

Letošní rok je pro ostravskou huť rokem ekologizace. Napříč provozy se staví nová zařízení k omezování emisí celkem za tři miliardy korun, která dohromady zachytí více než 510 tun prachu ročně. Po jejich dokončení se ostravská huť zařadí mezi nejčistší hutě na světě.

Hasicí věž slouží ke zchlazení čerstvě vyrobeného koksu, který po vytlačení z komory dosahuje teploty 1100°C a na vzduchu začíná hned hořet. Speciální vagón jej doveze pod hasící věž, která žhavý koks skropí vodou a zchladí na cca 300°C, čímž jej zachrání před shořením.

 

Obr. 1 Čerstvě vyrobený koks po vytlačení z koksárenské baterie_náhled-1

 

14.10.2015 10:56

MŽP vyhlásilo nové výzvy za 6 miliard na vodovody, kanalizace, ČOV, ovzduší, odpady i energetické úspory

NOVÉ DOTACE MŽP ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR dnes vyhlásilo 7 nových výzev v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020. Příjem žádostí v nově vyhlášených výzvách startuje úderem dnešní půlnoci. Zřejmě nejvíce očekávanou je výzva na vodohospodářské projekty, v níž se budou přijímat žádosti o podporu na výstavbu kanalizací a výstavbu a modernizaci čistíren odpadních vod.

Ministerstvo životního prostředí společně se Státním fondem životního prostředí ČR vyhlašuje 7 nových výzev. Příjem žádostí startuje v noci ze 14. na 15. října. Maximální dotace z OPŽP u nově vyhlášených výzev činí přes 6 miliard korun. V těchto výzvách budou žadatelé o dotaci předkládat projekty na zkvalitnění vodohospodářské infrastruktury, nakládání s odpady, rekultivace starých skládek, na energetické úspory, ochranu ovzduší a průmyslové znečištění.

„Zřejmě s největším očekáváním žadatelé vyhlížejí výzvu zaměřenou na zlepšení vodohospodářské infrastruktury v obcích a městech. Budou v ní podpořeny projekty na výstavbu kanalizací, ovšem za předpokladu existence vyhovující čistírny odpadních vod, a také projekty na modernizace a intenzifikace čistíren odpadních vod. Na ty v nově vyhlášené výzvě (č. 21) uvolňujeme 3,3 miliardy korun,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.

Žádosti o podporu budou přijímány do systému MS 2014+, a to až do 5. ledna 2016. S projekty se mohou o dotaci hlásit obce a města, dobrovolné svazky obcí, městské části hl. města Prahy, příspěvkové organizace a obchodní společnosti ovládané z více než 50 % obcemi a městy nebo jinými veřejnoprávními subjekty.

„Vypsané výzvy vnímáme jako velmi potřebné a mnohdy úpěnlivě očekávané,“ řekl předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodal: „Stran budování kanalizace je však i nadále nutné diskutovat o jejím technickém řešení tak, aby se nesnížila absorpční kapacita území a možnost čerpat související dotace.“

Vyhlášení výzvy pro vodohospodářské projekty navazuje na jednání monitorovacího výboru OPŽP, které proběhlo v druhé polovině září. „Diskutovaným tématem byla problematika preference oddílné kanalizace, otázka bonifikace projektové připravenosti a způsob hodnocení projektů,“ uvedl k vodohospodářské výzvě Jan Kříž, náměstek ministra pro fondy EU. „Všechny připomínky ze strany odborných skupin, včetně Svazu měst a obcí, jsme řádně vypořádali, a to i během kulatého stolu s odbornou veřejností, který ministerstvo k této problematice uspořádalo,“ doplnil náměstek Kříž.

„V této výzvě jsme navíc nastavili pravidla způsobilosti výdajů velmi vstřícně k žadatelům. Ti tak mohou mezi oprávněné náklady zařadit i výdaje na připojení jednotlivých nemovitostí, což umožní výrazně lépe naplnit cíle projektů, kterými jsou odvádění a čištění odpadních vod,“ upřesňuje nová nastavení ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman, podle kterého se podpora v rámci 21. výzvy bude vztahovat pouze na projekty nabízející nejefektivnější řešení, a to ve všech aglomeracích bez ohledu na jejich velikost.

S touto výzvou úzce souvisí i následující výzva, v níž mohou získat podporu projekty na výstavbu a modernizaci úpraven vody a zvyšování kvality zdrojů pitné vody, včetně výstavby a modernizace systémů pro ochranu zdrojů pitné vody, a také projekty na výstavbu a dostavbu přivaděčů a rozvodných sítí pitné vody. V této výzvě je na projekty připraveno celkem 1,6 miliardy korun.

„Dále otvíráme výzvu se zaměřením na projekty na zlepšení odpadového hospodářství a také výzvu, v níž se mohou žadatelé hlásit o dotaci na rekultivaci starých skládek. Celková alokace u obou výzev činí 659 milionů korun,“ upřesňuje ministr životního prostředí Brabec a zároveň dodává: „Rovných 300 milionů jsme vyhradili na podporu projektů bioplynových stanic, které budou nakládat na vstupu minimálně z 25 % s takovými druhy odpadů, které již není možné materiálově využívat, nebo nejsou k materiálovému využití vhodné.“

V další výzvě se mohou žadatelé hlásit o finanční příspěvek na úhrady vícenákladů na dosažení pasivního energetického standardu u nových veřejných budov. Pro zájemce o dotaci je v ní 200 milionů korun a stejná částka je pak vyhrazena i na výstavbu a obnovu systémů sledování kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů v celorepublikovém či regionálním měřítku.

Podle ministra životního prostředí Brabce aktuální série výzev počítá i s podporou projektů na odstranění průmyslového znečištění. Na tuto oblast je zaměřena 18. výzva, v níž budou podpořeny projekty na náhradu nebo rekonstrukce stacionárních technických nebo technologických jednotek, v nichž jsou vyráběny chemické látky. Zde je pro žadatele připraveno 60 milionů z celkové alokace operačního programu.

 

Prioritní osa 2: Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech T: 14.10.2016

Specifický cíl: 2 - Zlepšit systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a meteorologických aspekt

Systémy sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a počasí slouží mimo jiné k vyhodnocování současného stavu, předpovědi budoucího vývoje v krátkodobém a v dlouhodobém horizontu a také k vyhodnocování účinnosti opatření ke zlepšení kvality ovzduší.

Typy podporovaných projektů a aktivit:

  • výstavba a obnova systémů sledování kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů v celorepublikovém či regionálním měřítku (zejména monitorovací sítě, laboratoře, zabezpečení sběru vzorků a přenosu dat, technika pro primární zpracování dat, jejich archivaci a prezentaci),
  • pořízení a aktualizace systémů určených pro hodnocení kvality ovzduší a posouzení dopadů opatření ke zlepšení kvality ovzduší (zejména tvorba, aktualizace a vývoj databází, softwaru pro zpracování dat, modelování a simulaci),
  • podpora obnovy a rozvoje systémů pro archivaci a zpracování údajů o znečišťování ovzduší (emisních dat) jak standardních znečišťujících látek, tak skleníkových plynů,
  • realizace infrastruktury pro identifikaci zdrojů znečišťování (zejména monitorovací technika, laboratoře, zabezpečení sběru a zpracování vzorků a přenosu dat), správu a zpracování dat a pro vývoj a zdokonalování nástrojů pro modelování atmosféry,
  • realizace integrovaných systémů a budování společné infrastruktury pro sledování kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů, výstražné, regulační a předpovědní systémy, modelování s vysokým rozlišením a identifikaci zdrojů znečišťování, podpora implementace opatření vyplývajících z plánů a programů ke zlepšení kvality ovzduší v koordinaci s příhraničními regiony Polské a Slovenské republiky (např. v rámci programu LIFE pro střední Evropu).

 

Další informace: 17. výzva ZDE.

 

Prioritní osa 3: Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika T: 14.10.2016

Specifický cíl: 4 - Snížit environmentální rizika a rozvíjet systémy jejich řízení

Cílem je rozvoj, inovace a aplikace technologií a postupů přispívajících ke zvýšení bezpečnosti při nakládání s chemickými látkami a tím k omezování a snižování environmentálních rizik.

Typy podporovaných projektů a aktivit

 

Podporované aktivity:

  • náhrada nebo rekonstrukce zařízení (stacionární technické nebo technologické jednotky, ve které je nebezpečná chemická látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována), s cílem zvýšení bezpečnosti provozu, snížení míry rizika nad rámec standardů a norem společenství,
  • vytvoření informačních systémů, znalostních portálů a SW nástrojů pro tvorbu a aplikaci nových metodik a postupů v managementu chemických látek a prevenci závažných chemických havárií,
  • vytvoření expertních center REACH a center prevence rizik - infrastruktura pro institucionální zázemí implementace REACH a prevence závažných chemických havárií,
  • rekonstrukce nebo nákup technologií pro omezení průmyslového znečištění (souvislost s BAT a IPPC).

 

Typy podporovaných projektů:

Úplný výčet typů projektů není možné s ohledem na množství technických řešení jednoznačně definovat; mezi podporované typy projektů patří například:

  • rekonstrukce zařízení výrob s nebezpečnými chemickými látkami,
  • rekonstrukce chladícího zařízení - změnou chladiva, snížením množství kapalného čpavku, náhradou chladícího zařízení, modernizací rozvodů,
  • protipožární izolace zásobníků LPG,
  • vybudování bezpečného stáčení vstupních surovin a nových produktů,
  • rekonstrukce skladovacích nádrží vč. realizace havarijních jímek,
  • rekonstrukce skladů hořlavých kapalin,
  • rekonstrukce skladovacích nádrží kapalných uhlovodíků,
  • rekonstrukce skladů kapalných průmyslových hnojiv,
  • výstavba zabezpečených skladů agrochemikálií,
  • modernizace zabezpečovacího zařízení u vlečky pro přepravu nebezpečných látek,
  • znalostní portály - vytvoření uceleného znalostního systému nebezpečných chemických látek pro potřeby implementace nařízení CLP s ohledem na specifika GHS, TDG a na požadavky prevence závažných havárií,
  • informační systémy pro podporu prevence závažných havárií,
  • vytvoření expertních center REACH pro hodnocení rizik chemických látek,
  • vybavení pracoviště pro hodnocení rizik chemických látek,
  • rekonstrukce nebo nákup technologií vedoucích ke snížení průmyslového znečištění, např. průmyslové ČOV.

 

Další informace: 18. výzva ZDE.

 

Prioritní osa 5: Energetické úspory T: 14.10.2016

Specifický cíl: 5 - Dosáhnout vysokého energetického standardu nových veřejných budov

Cílem je urychlit zavedení povinnosti výstavby budov s téměř nulovou spotřebou energie. Budovy veřejného sektoru mají jít v této oblasti příkladem.

Typy podporovaných projektů a aktivit

  • vícenáklady na dosažení pasivního energetického standardu v případě výstavby nových budov.

V rámci specifického cíle nebude poskytována podpora na výstavbu bytových a rodinných domů.

 

Další informace: 20. výzva ZDE.

 

 

Prioritní osa 1: Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní T: 05.01.2016

Specifický cíl: 1 - Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a vnos

Cílem je dosažení dobrého stavu vod, který je popsán chemickým a ekologickým stavem či potenciálem.

Typy podporovaných projektů a aktivit

  • výstavba kanalizace za předpokladu existence vyhovující čistírny odpadních vod v aglomeraci, výstavba kanalizace za předpokladu související výstavby, modernizace a intenzifikace čistírny odpadních vod včetně decentralizovaných řešení likvidace odpadních vod (domovní čistírny odpadních vod nebudou podporovány),
  • výstavba, modernizace a intenzifikace čistíren odpadních vod,
  • odstraňování příčin nadměrného zatížení povrchových vod živinami (eutrofizace vod) – podporovaná zejména u vodárenských nádrží, nádrží koupacích vod a na přítocích do těchto nádrží.

 

Další informace: 21. výzva ZDE.

 

Prioritní osa 1: Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní T: 05.01.2016

Specifický cíl: 1 - Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství

Cílem je zvýšit počet obyvatel zásobovaných pitnou vodou odpovídající jakosti, zvýšit zabezpečení stability dodávky pitné vody, a to zejména v oblastech, kde není vybudován veřejný vodovod a nejsou kvalitní vodní zdroje, a v oblastech, kde dochází k problémům s dodávkou v době sucha.

Typy podporovaných projektů a aktivit

  • výstavba a modernizace úpraven vody a zvyšování kvality zdrojů pitné vody včetně výstavby a modernizace systémů (technická opatření) pro ochranu zdrojů pitné vody v jejich bezprostřední blízkosti, sloužící veřejné potřebě
  • výstavba a dostavba přivaděčů a rozvodných sítí pitné vody včetně souvisejících objektů sloužících veřejné potřebě.

 

Další informace: 22. výzva ZDE.

 

Prioritní osa 3: Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika T: 05.01.2016

Specifický cíl: 3 - Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů

Mezi hlavní cíle patří podporovat způsoby nakládání s odpady, které využívají odpad jako zdroj druhotných surovin, podporovat příprav k recyklaci odpadu a nakládání s odpady, které vede ke zvýšení ekonomické hodnoty odpadu, podporovat oddělený sběr odpadů, systémy odděleně sbíraných specifických druhů odpadů a tzv. „door-to-door“ systém.

 

Podporované aktivity:

  • projekty bioplynových stanic, které budou nakládat na vstupu minimálně z 25% s takovými druhy odpadů, které již není možné materiálově využívat, nebo nejsou k materiálovému využití vhodné. Jedná se především o vedlejší produkty živočišného původu a odpad z kuchyní a stravoven.

 

Příklady podporovaných projektů

  • výstavbu bioplynové stanice pro zpracování bioodpadů,
  • vybavení či modernizace bioplynové stanice.

 

Další informace: 23. výzva ZDE.

 

Prioritní osa 3: Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika T: 05.01.2016

Specifický cíl: 3 - Rekultivace staré skládky

 

Podporované aktivity:

  • rekultivace starých skládek (technicky nedostatečně zabezpečených).

 

Příklady podporovaných projektů:

  • rekultivace starých skládek technicky nezabezpečených, které byly provozovány před účinností zákona č. 238/1991 Sb. nebo nejpozději v termínu a způsobem dle § 15 odst. 1 a 2 zákona č. 238/1991 Sb.

 

Další informace: 24. výzva ZDE.

14.10.2015 08:36

MPO plánuje změny v programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů

PŘIPOMÍNKY  Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro rok 2016 (EFEKT) byl připraven s rozpočtem 80 mil. Kč. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které každoročně program vyhlašuje na konci roku, připravilo několik zásadních změn.

Například je navržena nová aktivita Energeticky úsporná opatření v budovách řešená metodou EPC a u řady stávajících aktivit se zvýší podpora. MPO chce také krajům a statutárním městům pomoci financovat a motivovat je ke zpracování územních energetických koncepcí. Změna se má dotknout i vzdělávacích aktivit, nově by měla být dotace rozdělena do dvou kategorií podle výše vložného. Další informace k návrhu programu EFEKT2016 najdete ZDE

 

 

14.10.2015 07:31

Šetrná energetika a přeměna odpadů na zdroje

Unie zaměstnavatelských svazů ČR ve spolupráci s vydavatelstvím Mladá fronta a. s. si Vás dovoluje pozvat na čtvrtek 22. října na odbornou konferenci na téma Šetrná energetika a přeměna odpadů na zdroje. Cílem konference je podpořit a kultivovat odbornou diskuzi nad tématy, která jsou v některých případech stále vnímána s předsudky a mediálně zkreslována.

UZS ČR, jako jeden z nevýznamnějších zaměstnavatelských svazů, klade velký důraz na seriózní odbornou diskuzi a kvalitní sociální dialog a chce proto i v rámci této konference dát prostor k vyjádření názoru všem aktérům, kterých se daná témata týkají, tj. zástupcům vlády ČR, zaměstnavatelům, zaměstnancům a odborníkům.

Na konferenci proto bude diskutováno zejména o těchto tématech: role šetrné energetiky v rámci státní energetické koncepce, snížení energetické závislosti ČR na zahraničních zdrojích, inovace v obnovitelných zdrojích, elektromobilita, smartcities, trendy v malé šetrné energetice, zkušenosti s energetikou ve Spolkové republice Německo (Energiewende), odpady jako klíčová komodita podporující šetrné nakládání se zdroji, efektivní nakládání s odpady a jejich zpracování, včetně energetického využití, strategie nakládání s odpady a její ekonomické dopady, atd.

Akci oficiálně zahájí v 9.30 hodin v konferenčních prostorách Barceló Hotelu Praha prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA. Konference se koná pod záštitou předsedy vlády ČR Mgr. Bohuslava Sobotky, Ministerstva životního prostředí ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Hospodářské komory ČR.

 

Zahájení:

  • Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA, prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR uvítání, začátek konference
  • Ing. Jan Mládek, CSc., ministr průmyslu a obchodu
  • Mgr. Richard Brabec, ministr životního prostředí*
  • Ing. Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR*
  • Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů zdravice
  • doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

 

Dopolední program:

  • Ing. Martin Písecký, vedoucí oddělení elektroenergetiky, Ministerstvo průmyslu a obchodu - Chytré sítě a legislativa v oblasti šetrných zdrojů
  • Ing. Berenika Peštová, Ph.D., náměstkyně ministra – ředitelka sekce technické ochrany životního prostředí - Vývoj legislativy odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí
  • Mgr. Martin Cmíral, Ph.D., ředitel Business Development a místopředseda představenstva ČEZ ESCO, a.s. - Decentralizovaná energetika
  • Karel Ferschmann, předseda Skupiny pro životní prostředí Sdružení místních samospráv, starosta obce Němčovice - Pohled obcí na budoucnost OH ve vztahu k nákladům za odpady
  • Ing. Jan Habart, Ph.D., předseda CZ Biom - Bioplyn v oblasti zpracování odpadů
  • Ing. Karel Srdečný, Energetický auditor Ekowat - Energetické úspory v budovách a provozovnách
  • Ing. Michal Šnobr, analytik J&T - Energetika na prahu revoluce
  • Vyhlášení soutěže Inovativní projekt v oblasti šetrné energetiky a „Inovativní projekt v oblasti získávání druhotných surovin a jejich uplatnění ve výrobku (přeměna odpadů na zdroje)

 

Odpolední odborné kulaté stoly:

ŠETRNÁ ENERGETIKA
Moderátor: Ing. Pavel Stehlík, MBA, člen představenstva České fotovoltaické průmyslové asociace
Hosté v panelu: zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu, Ing. Martin Sedlák, výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost, Ing. Veronika Knoblochová, výkonná ředitelka České fotovoltaické průmyslové, Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů, Ing. Jan Habart, Ph.D., předseda CZ Biom, Mgr. Martin Cmíral, Ph.D., ředitel Business Development a místopředseda představenstva ČEZ ESCO, a.s.,

Diskutovaná témata:

  • světové trendy v energetice
  • chytré sítě a decentralizaci energetiky
  • potenciál obnovitelných zdrojů v ČR
  • stabilizace sektoru obnovitelných zdrojů v ČR
  • retroaktivní zásahy včetně kontrol překompenzace po 10ti letech a legitimní očekávání investorů

 

PŘEMĚNA ODPADŮ NA ZDROJE
Moderátor: Ing. Petr Šulc, výkonný ředitel Svazu průmyslu druhotných surovin
Hosté v panelu: Ing. Berenika Peštová, Ph.D., náměstkyně ministra, Ing. Petr Havelka, výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství, Karel Ferschmann, předseda Skupiny pro životní prostředí Sdružení místních samospráv, starosta obce Němčovice, Ing. Richard Blahut, vedoucí odpadové sekce Sdružení veřejně prospěšných služeb, Ing. Pavlína Kulhánková, ředitelka odboru ekologie, Ministerstvo průmyslu a obchodu

Diskutovaná témata:

  • Pohled obcí na budoucnost OH ve vztahu k nákladům za odpady
  • Dopady změn odpadové legislativy na oblast druhotných surovin
  • Nová odpadová legislativa a vhodné budoucí nastavení odpadového hospodářství v ČR
  • Pozice obcí ve vztahu k provozovatelům systémů kolektivního sběru a autorizované obalové společnosti

 

Kompletní program s bližšími informacemi naleznete ZDE. Pro registraci prosím využijte následující odkaz.

 

Pozn. * pozvání bez potvrzení účasti

13.10.2015 20:34

Novela stavebního zákona očima ekologů

Chystaná novela stavebního zákona, jejímž cílem je urychlit povolovací proces, podle ekologických organizací zásadně omezí práva lidí na to, aby se mohli vyjádřit ke stavbám ve svém okolí. Podle zástupců Asociace Zelený kruh by veřejnost mohla být mimo jiné vyřazena z rozhodování o kácení dřevin kvůli velkým stavbám. Řekli to dnes na tiskové konferenci. Mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková ale tvrdí, že veřejnosti budou přiznána totožná práva jako nyní. U záměrů kácení dřevin se správní řízení neruší, nýbrž posune do územního řízení.

Ekologové nesouhlasí také s tím, že by veřejnost kromě vlastníků nemovitostí v obci nemohla napadat územní plán u soudu a zrušilo se povinné veřejné projednávání v rámci EIA a při povolování stavby.

Pro ministerstvo životního prostředí (MŽP) je novela v částech, které se dotýkají jeho kompetencí, přijatelným kompromisem. Reakci ministerstva pro místní rozvoj (MMR) ČTK zjišťuje. MMR obdrželo k návrhu novely přes 2000 připomínek, z toho stovky zásadních musí vypořádat. Novelu mělo původně poslat do vlády v červnu, termín se ale zřejmě protáhne na konec roku.

Zásadní změnou má být sloučení povolovacího procesu do jednoho řízení. Do koordinovaného, podle dřívější pracovní verze jednotného povolovacího řízení, by se sloučilo nyní oddělené uzemní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA. Má to podle MMR výrazně urychlit povolování staveb i ulehčit drobným stavebníkům.

Novela navrhuje zrušit povinné veřejné slyšení v rámci procesu EIA. Úřad by tak rozhodoval, jestli se uspořádá nebo ne. Nyní se má veřejné slyšení konat vždy. "Protože úřady i investoři nemají zájem na pořádání veřejných slyšení, je možné, že by se nepořádalo v případech, kdy by to bylo potřeba," obává se expert Daniel Vondrouš ze Zeleného kruhu.

Podle Roubíčkové veřejná projednání v rámci EIA ale znamenají náklady pro státní správu a celkově ho prodlužují. "Je třeba si uvědomit, že ve většině případů jsou v rámci EIA řešeny jednoduché a nekonfliktní záměry," oponuje. Dodala, že proto je v návrhu novely veřejné projednání nově nepovinné a bude na zvážení orgánu, tedy MŽP nebo krajského úřadu. Zákon bude dávat vodítko, ve kterých případech bude vhodné veřejné projednání realizovat, doplnila.

Úřady a soudy rozhodují o stavbách pomalu a komplikovaně. Vondrouš připustil, že je potřeba systém zjednodušit a posílit jejich kapacity, ovšem ne touto novelou. To je i obsahem výzvy Zeleného kruhu a Nadace VIA. Původně měla novela zákona, který se novelizuje podruhé po třech letech, platit už v polovině příštího roku. V září už ale MMR navrhlo posunout účinnost novely na konec příštího roku nebo leden 2017.

 

Související:

Ekofórum - Novela stavebního zákona oslabuje účast občanů na rozhodování....audio ZDE

 

 

Zdroj: ČTK

13.10.2015 20:05

Cesta k Energetické unii a COP 21: jak to vidí Berlín a Praha

Dne 20. října 2015 se v rámci česko-německého dialogu uskuteční na Ministerstvu rpůmyslu a obchodu panelová diskuze za účelem identifikace nejdůležitějších společných témat evropské energetiky.

V červenci 2015 byl mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo podepsán tzv. strategický dialog, který má za cíl rozvinout spolupráci mezi oběma zeměmi v různých oblastech, mimo jiné i v oblasti energetiky. Právě v rámci tohoto česko—německého strategického dialogu si Vás Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí České republiky ve spolupráci se Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky a Spolkovým ministerstvem životního prostředí, ochrany přírody, výstavby a bezpečnosti reaktorů Spolkové republiky Německo dovolují pozvat na panelovou diskuzi "Cesta k Energetické unii a COP 21: jak to vidí Berlín a Praha".

Panelová diskuse se ve dvou částech zaměří na výzvy pro národní a evropskou energetickou politiku související s Energetickou unií a na vývoj směrem ke globální dohodě o klimatu COP 21. V prvním panelu věnujícímu se energetice by hosté měli identifikovat pro ně nejdůležitější témata v rámci vývoje v EU, výzvy do budoucna, jak může tyto výzvy vyřešit česko — německá spolupráce, jaký dopad toto celé může mít na firmy z obou zemí a na energetickou bezpečnost.

Panelová diskuse se uskuteční v prostorách Ministerstva průmyslu a obchodu (Na Františku 32, Praha 1) dne 20. října 2015 od 14:15 hodin. Panelová diskuze bude probíhat v anglickém jazyce bez tlumočení, více informací je k nalezení v přiloženém programu diskuse. Účast je nutné potvrďit do 18. října 2015 na olhova@mpo.cz.

13.10.2015 16:41

ČEZ dnes odeslal oficiální zájem o německé portfólio společnosti Vattenfall

Společnost ČEZ dnes odeslala vyjádření zájmu o koupi německých aktiv švédské společnosti Vattenfall. Nabízená aktiva podle ČEZ představují zajímavou příležitost k rozšíření podnikání ČEZ s řadou synergických efektů. ČEZ je naopak připraven být spolehlivým partnerem regionu s rozsáhlým know-how v provozování klasických elektráren i těžby hnědého uhlí.

Nabízené zdroje podle společnosti ČEZ plně zapadají do její strategie zaměřující se jednak na obnovitelné zdroje, decentralizovanou energetiku, komplexní energetické služby a produkty, ale také na investice do klasických zdrojů. Při jejich co nejefektivnějším provozování pak lze využít bohaté zkušenosti získané za desítky let v Česku i jinde ve světě.

Hodnota německých aktiv švédského státního Vattenfallu by se podle odhadů mohla pohybovat v rozmezí 2 až 3,5 miliardy eur (54 až 95 miliard korun). Firmu k prodeji tlačí švédská vláda, která se obecně staví proti výrobě elektřiny ze špinavého uhlí.

 

Prodej zahrnuje:

  • ELEKTRÁRNY: Boxberg, Jänschwalde, Schwarze Pumpe a blok R elektrárny Lippendorf
  • DOLY: Jänschwalde, Nochten, Reichwalde, Welzow-Süd a Cottbus Nord
  • 10 VODNÍCH ELEKTRÁREN, které jsou samostatně, bez hnědouhelných aktiv, neprodejné.

 

 

Související článek:

Kellner a Křetínský se opět spojují. Chtějí spolu koupit doly a elektrárny v Německu (13.10.2015, iHNED.cz)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/kretinsky-se-kvuli-ziskani-dolu-a-elektraren-vattenfallu-spoji-s-ppf-1235610#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

13.10.2015 16:13

SEA: Veřejné projednání strategií v oblasti ovzduší proběhne v polovině října

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dnes oznámilo, že veřejné projednání návrhu Střednědobé strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR a návrhu Národního programu snižování emisí ČR na životní prostředí (dále také „SEA SSZO“, resp. SEA NPSE“) se uskuteční v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí dne 16. října 2015 od 15.00 hodin v zasedacím sále č. 900 budovy ministerstva (Vršovická 1442/65, Praha 10).

Během společného veřejného projednání budou představeny návrhy SSZO a NPSE a dokumentace vyhodnocení vlivů koncepcí na životní prostředí. Získané připomínky budou využity při zpracování závěrečného stanoviska dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.

Dle požadavků zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou v průběhu procesu SEA SSZO a SEA NPSE povinně zveřejňovány příslušné dokumenty v Informačním systému SEA - odkaz níže.

 

Odkaz na dokumenty v systému SEA:

Střednědobá strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR

Národní program snižování emisí ČR 2020

13.10.2015 10:36

Prezentace ze seminářů k novému OPŽP již ke stažení!

Státní fond životního prostředí (SFŽP) zveřejnil prezentace z odborných seminářů zaměřených na představení Operačního programu Životní prostředí pro roky 2014-2020. Semináře fond pořádal ve dnech 30. září a 6. října. Zveřejněny jsou prezentace k jednotlivým Prioritním osám, k provozování vodohospodářské infrastruktury, k veřejným zakázkám a k ekonomické části administrace. Prezentace se mohou vizuálně odlišovat od prezentací přednášených na seminářích, avšak obsahově jsou stejné. Další seminář se bude konat opět v Praze 15. října 2015.

 

Dokument ke stažení:

Prezentace ze seminářů - představení OPŽP 2014-2020

 

 

Zdroj: SFŽP

13.10.2015 09:42

V Ostravě se testoval unikátní systém čištění vodovodního potrubí pomocí ledu a soli

Ostrava je prvním místem v ČR, kde se otestovala unikátní metoda čištění vodovodního potrubí směsí ledu a soli. Metoda nazývaná „ICE PIGGING“ je více než 1000x účinnější než běžný proplach. Hlavní její výhody jsou abrazivní efekt, rychlost procesu a poloviční potřeba vody než v případě proplachu.

Převratná technologie vznikala 10 let ve Velké Británii a na jejím vzniku se podílela i Univerzita v Bristolu. V Česku ji poprvé vyzkoušela akciová společnost Ostravské vodárny a kanalizace ve spolupráci s mateřskou společností Suez, která vlastní, na tuto metodu čištění, patentová práva. Metoda nazývaná jejími autory „ICE PIGGING“ je více než 1000x účinnější než běžný proplach. Z trubek odstraní maximum sedimentu, biofilmu i uvolněného materiálu. Pokud dopadnou testy úspěšně, může jít o revoluci v oblasti čištění vodovodního potrubí nejen v Ostravě, ale celé ČR.

Princip čištění metodou „ICE PIGGING“ je ve své podstatě velmi jednoduchý. Do vodovodního potrubí se natlačí směs ledové tříště, která tvoří 95 % objemu a 5 % ní složka kuchyňské soli. Při optimálním tlaku dokáže směs vyčistit vodovodního potrubí tak, jak se to nikdy nepodaří při běžném proplachu či čištění vzduchem.

„V oblasti čištění vodovodního potrubí jde o převratnou novinku. Její testování je poměrně nákladné, ale naší snahou je zkoušet nové technologie a neustále zlepšovat naše služby. A v této metodě vidíme budoucnost. Její zavedení by mohlo pomoct nejen obyvatelům Ostravy, ale všem v ČR, kdo jsou napojeni na veřejnou vodovodní síť,“ řekl David Kutý, výrobní ředitel ze společnosti Ostravské vodárny a kanalizace a.s.

Hlavní výhodou čištění směsí ledu a soli je abrazivní efekt. Laicky řečeno, tato směs vnitřní stěny potrubí spolehlivě obrousí. Z trubek dokáže odstranit 1000x více nečistot než dosud používané způsoby čištění, a to bez ohledu na materiál, ze kterého je potrubí vyrobeno. Na čištění je potřeba jen 50 % vody než v případě proplachu. Výhodou je také rychlost procesu. Čas čištění potrubí se zkrátí na polovinu. Rizika jsou při proplachu velmi nízká. Pokud se led někde zasekne např. v armatuře, po krátkém čase se rozpustí.

Co tedy brání plošnému zavedení tohoto čištění? „Jsme teprve na začátku. Je třeba vzít v úvahu, že tato metoda je zcela nová. Provedli jsme testy, na které si u nás zatím nikdo jiný netroufl. Výsledky je třeba v klidu a pečlivě vyhodnotit a zvážit, jak bychom mohli tento způsob čištění v Ostravě využívat,“ dodal David Kutý.

 

Obr: detail vzorkovnice a detekčního zařízení on-line vyhodnocujícího požadované parametry pitné vody v průběhu testu

13.10.2015 08:24

SEA: Veřejné projednání Národních plánů povodí Labe, Odry a Dunaje

Na konci října respektive na začátku listopadu 2015 se uskuteční veřejné projednání návrhu koncepcí „Národní plán povodí Labe“, „Národní plán povodí Odry“ a „Národní plán povodí Dunaje“. Veřejné projednání se uskuteční v rámci procesu posuzování vlivů výše uvedených koncepcí na životní prostředí dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. V rámci veřejného projednání budou představeny návrhy národních plánů povodí a dokumentace vyhodnocení vlivů národních plánů povodí na životní prostředí. Místo a datum konání, společně s odkazem na informační systém SEA, ve kterém jsou dle požadavků zákona v průběhu procesu SEA povinně zveřejňovány příslušné dokumenty, naleznete v přiložených pozvánkách.

 

 

Dokument ke stažení:

 

Mohlo by Vás zajímat:

Setkání odborných útvarů úseku vodního hospodářství proběhne na konci října

 

 

Zdroj: MZe

 

13.10.2015 07:51

E15: Firmy šetří povolenky na horší časy, očekává se zdražení

Podniky, které zatím dostávají více emisních povolenek, než potřebují, si přebytek nechají pro budoucí časy. To zvýší tlak na růst ceny povolenek. Průmyslové firmy, které až dosud dostávaly zdarma emisní povolenky na celou nebo část výroby, budou brzy přehodnocovat strategie. Podniky, které dostávají více povolenek, než potřebují, část přebytku dosud prodávaly, aby získaly hotovost. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

12.10.2015 18:04

IPPC: Další fórum pro výměnu informací proběhne začátkem listopadu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) pořádá ve středu 11. listopadu 2015 v budově Ministerstva průmyslu a obchodu (Na Františku 32, 110 15 Praha 1) XVI. zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách. Smyslem Fóra je seznamovat širokou odbornou veřejnost s novinkami v oblasti nejlepších dostupných technik (BAT- Best Available Techniques), a zjišťovat zpětnou vazbu z průmyslu, zemědělství a dalších zainteresovaných orgánů a organizací. Na Fóru se každoročně scházejí odborníci zabývající se problematikou integrované prevence z dotčených státních orgánů, krajských úřadů vykonávající státní správu v přenesené působnosti a členové národních technických pracovních skupin.

Fórum MPO pořádá ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí (MŽP), Ministerstvem zemědělství (MZe), Českou inspekcí životního prostředí (ČIŽP) a agenturou CENIA.

 

Organizační pokyny:

  • Vyplněnou přihlášku odešlete nejpozději do 6. listopadu 2015 na adresu: novotnal(zavináč)mpo.cz nebo se registrujte telefonicky na čísle: 224 853 284.
  • Akce se koná 11. listopadu 2015 v budově MPO (Na Františku 32, 110 15, Praha 1- Staré Město) jednací síň č. 239, I. patro.
  • Registrace účastníků od 8:30 hod do 9:00 hod, oficiální zahájení od 9:00 hod, předpokládaný konec akce v 13:00 hod.

 

Dokumenty ke stažení:

12.10.2015 17:00

Vláda odložila strategii klimatu, snižování závislosti na fosilních palivech a i stanoviska EIA

VÝSLEDKY Na pondělní schůzi dne 12. října vláda znovu odložila bod Analýza proveditelnosti legislativy v rámci snižování závislosti na fosilních palivech v podmínkách České republiky. Vláda dále odložila jednak Strategii přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR a i informaci ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zák. č. 244/1992 Sb.) a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014. Vláda schválila Akční plán realizace Strategie regionálního rozvoje ČR 2015-2016 a návrh nařízení vlády, kterým se vyhlašuje Chráněná krajinná oblast Brdy.

 

VÝSLEDKY JEDNÁNÍ VLÁDY:

  • Analýza proveditelnosti legislativy v rámci snižování závislosti na fosilních palivech v podmínkách České republiky - odloženo
  • Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR - odloženo
  • Informace ve věci vydávání ověřujících závazných stanovisek ke stanoviskům EIA vydaným podle starého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zák. č. 244/1992 Sb.) a vyhodnocení 23 velkých projektů podle usnesení vlády č. 1078 ze dne 15. 12. 2014 - odloženo
  • Návrh nařízení vlády, kterým se vyhlašuje Chráněná krajinná oblast Brdy - schváleno
  • Akční plán realizace Strategie regionálního rozvoje ČR 2015-2016 - schváleno

 

CHKO Brdy

Nová CHKO vznikne na území zanikajícího vojenského újezdu. Na rozhraní Středočeského a Plzeňského kraje na ploše 345 km2 tak zajistí ochranu mimo jiné 16 evropsky významných lokalit, které se na jejím plánovaném území nacházejí.

Kategorie chráněná krajinná oblast je navržena vzhledem k charakteru území, které splňuje kritéria podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, jde totiž o rozsáhlé území, s harmonicky utvářenou krajinou, charakteristicky vyvinutým reliéfem, významným podílem přirozených ekosystémů lesních a trvalých travních porostů, s hojným zastoupením dřevin a s dochovanými památkami historického osídlení.

Péči o území bývalého vojenského újezdu přebírá rezortní organizace MŽP – Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Speciální ochranu bude vyžadovat mimořádně cenné bezlesí, které vděčí za svůj vznik armádě – krajinu formovaly dopady střel a pojezdy tanků.

V území se nachází také řada hodnotných biotopů s na ně vázanými zvláště chráněnými druhy rostlin a živočichů. Zvláštností území jsou druhotně vzniklá rozsáhlá vřesoviště a sukcesní stádia, která vznikla po odlesnění a jsou udržována vojenskou činností. Dále se tu nacházejí přírodně hodnotné kromě samotných „dopadových ploch“ např. litorální porosty, mokřadní společenstva a louky v okolí Padrťských rybníků, zoologicky hodnotný tok Klabavy, který je významný z hlediska výskytu početné populace raka kamenáče či populace vranky obecné, nebo okolí zříceniny hradu Valdek, kde se nacházejí reliktní bory na silně kamenitém svahu a staré smíšené listnaté porosty, zároveň jde o geomorfologicky hodnotnou lokalitu. Na biotopy, které jsou součástí I. zóny ochrany přírody, jsou vázány zejména tyto druhy živočichů: rak kamenáč, rak říční, vranka obecná, čolek horský, ropucha obecná, skokan štíhlý, skokan ostronosý, rosnička zelená, ještěrka živorodá a obecná, užovka hladká a obojková, zmije obecná, slepýš křehký, ťuhýk obecný, krutihlav obecný a čáp černý a tyto druhy rostlin: rosnatka okrouhlolistá, suchopýr pochvatý, prstnatec májový, kosatec sibiřský a upolín evropský.

K návrhu na vyhlášení CHKO po zrušení Vojenského újezdu Brdy se Ministerstvo životního prostředí přiklonilo též na základě požadavku místních samospráv a občanů z dotčeného regionu.  Záměr na vyhlášení CHKO Brdy byl od počátku roku 2012 konzultován se zastupiteli dotčených obcí, zástupci Středočeského a Plzeňského kraje, místními občany a se zástupci subjektů hospodařících v území. Poté byl návrh záměru projednán s dotčenými vlastníky nemovitostí, obcemi a kraji a upraven podle pravomocných rozhodnutí o podaných námitkách.

Do území navrhované CHKO spadá celým svým katastrálním územím pouze obec Míšov. V několika případech zasahují do CHKO svým zastavěným územím obce (Nové Mitrovice a Čížkov). Další obce se nachází po obvodu mimo území navrhované CHKO, přičemž do navrhované CHKO zasahují pouze jejich katastry. Vyhlášení CHKO Brdy se tak celkem dotkne katastrálních území 34 obcí.

V souvislosti s vyhlášením chráněné krajinné oblasti Brdy a kvůli lepší dostupnosti pro veřejnost vznikne na Příbramsku detašované pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, v rámci něhož bude pracovat i správa chráněné krajinné oblasti Brdy. Kanceláře v Příbrami se budou věnovat především dotačním programům v širším regionu středních Čech a frekventovanějším správním agendám v CHKO, zatímco budova v Jincích bude poskytovat zázemí těm pracovníkům, kteří se budou zaměřovat na zajištění odborné a technické podpory činností organizace (např. management, lesnictví, botanika, zoologie) a kteří se budou pohybovat přímo v prostoru bývalého vojenského újezdu.

Klub českých turistů začne turistické značení v Brdech provádět po 1. lednu 2016.

 

Závislosti na fosilních palivech

Vláda České republiky vyjádřila v programovém prohlášení vůli připravit zákon, který sníží závislost České republiky na fosilních palivech za podmínky, že tím neutrpí konkurenceschopnost České republiky. Cílem tohoto materiálu je shrnout hlavní principy, na kterých by měl být návrh zákonné úpravy postaven a navrhnout další postup přípravy této zákonné úpravy.
Hlavním účelem navrhované právní úpravy je přijetí dlouhodobého cíle, kterým má být postupné a výrazné snížení spotřeby fosilních paliv, respektive výrazný pokles emisí skleníkových plynů ve všech sektorech ekonomiky. Materiál shrnuje hlavní důvody pro přijetí zákonné úpravy a její předpokládané přínosy pro ČR, mezi které patří především omezení dovozní závislosti na fosilních palivech, usnadnění plnění závazků ČR v oblasti energetiky, ochrany klimatu a ovzduší a vytvoření dlouhodobě stabilního prostředí pro investice do úspor energie a inovací v průmyslu a energetice.

Materiál byl předložen v květnu tohoto roku do připomínkového řízení (více ZDE).


Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR

Adaptační strategie ČR shrnuje pozorované změny klimatu na globální, evropské a národní úrovni a prezentuje zpracované projekce dalšího vývoje klimatu a předpokládané dopady na území ČR. Materiál rovněž identifikuje prioritní oblasti hospodářství a životního prostředí ve vztahu k předpokládaným dopadům změny klimatu a shrnuje vhodná adaptační opatření tím, že uvádí do kontextu adaptační opatření navrhovaná v rámci různých strategických složkových (sektorových) dokumentů a doplňuje směry adaptačních opatření v oblastech, pro které taková opatření zpracována nebyla.

Materiál také shrnuje potřebné legislativní změny a možné ekonomické nástroje a dosavadní ekonomické poznatky, dále komunikační principy pro zapojení veřejnosti a také potřebné směřování výzkumu, vzdělávání, výchovy a osvěty v této oblasti. Strategie rovněž uvádí rámcové vyhodnocení finanční náročnosti realizace navržených adaptačních opatření, analýzu vlivu na podnikatelské prostředí a kvantifikaci nákladů v případě nečinnosti, v návaznosti pak přehled stávajících i perspektivních ekonomických nástrojů a možnosti jejich využití. Další zpřesnění a doplnění ekonomických aspektů bude zpracováno v rámci přípravy národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu.

Materiál byl předložen v květnu tohoto roku do připomínkového řízení (více ZDE).

 

Související článek:

E15: Stavbám za desítky miliard hrozí odklad (12.10.2015, E15)

Vláda chce čelit změnám klimatu. V pondělí o tom bude jednat (11.10.2015, Parlamentnílisty.cz)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE