Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

05.05.2015 14:32

Novela "autovrakové" vyhlášky jde do připomínkového řízení

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí (MŽP) připravilo návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky). Změny se mají týkat přílohy č. 3 (Potvrzení o převzetí autovraku) a č. 4 (Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady za rok).

MŽP argumentuje tím, že data, která jsou hlášena Komisi se počítají matematicko-statistickou metodou. Ta je podle ministerstva již neaktuální a nezohledňuje skutečnou situaci při zpracování autovraků. Nový formulář umožní také kontroly ČIŽP ohledně plnění cílů recyklace a případné odebírání souhlasů Krajským úřadem. Předpokládaná účinnost novely je 1. září 2015. Více ZDE

 

05.05.2015 12:50

Změna přílohy REACH z pohledu OLOVA

Dne 23. dubna 2015 bylo v Úředním věstníku EU publikováno nařízení Komise, kterým se mění příloha XVII nařízení REACH, a to z pohledu olova a jeho sloučeniny. Na trh se tak nemohou uvádět nebo používat předměty, které jsou určeny veřejnosti, jestliže je koncentrace olova rovna nebo vyšší než 0,05 % hmotnostních a pokud si je děti mohou vkládat do úst. Omezení se netýká křišťálového sklo, smaltů, drahokamů a polodrahokamů nebo předmětů při jejichž výrobě nejsou k dispozici vhodné alternativy k olovu (klíče, zámky, visací zámky a hudební nástroje). Nařízení vstoupí v platnost 13. května 2015. Více ZDE

 

 

05.05.2015 08:58

Analýza proveditelnosti legislativy v rámci snižování závislosti na fosilních palivech v ČR

PŘIPOMÍNKY Vláda České republiky vyjádřila v programovém prohlášení vůli připravit zákon, který sníží závislost České republiky na fosilních palivech za podmínky, že tím neutrpí konkurenceschopnost České republiky. Hlavním účelem navrhované právní úpravy je přijetí dlouhodobého cíle, kterým má být postupné a výrazné snížení spotřeby fosilních paliv, respektive výrazný pokles emisí skleníkových plynů ve všech sektorech ekonomiky. Materiál shrnuje hlavní důvody pro přijetí zákonné úpravy a její předpokládané přínosy pro ČR, mezi které patří především omezení dovozní závislosti na fosilních palivech, usnadnění plnění závazků ČR v oblasti energetiky, ochrany klimatu a ovzduší a vytvoření dlouhodobě stabilního prostředí pro investice do úspor energie a inovací v průmyslu a energetice. Více ZDE

05.05.2015 07:55

Na MPO proběhlo první zasedání Rady vlády pro stavebnictví

V pondělí 4. května 2015 se uskutečnilo první zasedání Rady vlády pro stavebnictví České republiky za účasti vedoucích představitelů dotčených resortů a nevládních organizací. Jednání vedl její předseda a ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Projednány byly, kromě jiného, aktuální stav přípravy legislativních materiálů, které budou mít v budoucnu dopady na celý sektor stavebnictví. Jedná se zejména o novelu stavebního zákona, zákon o zadávání veřejných zakázek, zákon o posuzování vlivu na životní prostředí (implementace Směrnice EP a Rady č. 2014/52/EU), přípravu právního předpisu k Nařízení EP č. 347/2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě a stav přípravy zavádění státní expertízy.

Rada rovněž schválila ustavení a složení šesti pracovních skupin, které budou připravovat podkladové materiály k aktuálním problémům stavebnictví pro další jednání Rady. Hlavními tématy příštího zasedání Rady budou energetické úspory v budovách a bytová výstavba.

 

 

Zdroj: MPO

05.05.2015 07:35

Strategické dokumenty v oblasti ovzduší jsou v procesu SEA

V procesu posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) se v současné době nacházejí: Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, Národní program snižování emisí ČR 2020 a Střednědobá strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR. Dokumenty je možné dohledat v systému SEA - ZDE.

 

 

04.05.2015 17:50

Soutěž Copernicus nabízí přes 8 milionů korun na využití družicových dat i na monitorování životního prostředí

Celoevropská soutěž pro odbornou veřejnost letos nabízí celkem 300 000 eur v peněžních odměnách, přístup k datům i síti důležitých kontaktů, finanční podporu pro začátek podnikání a další možnosti za nejlepší projekty založené na práci s družicovými daty.

 

Soutěž je propojena se 4. českým uživatelským fórem Copernicus, které letos ve dnech 12. - 13. května pořádá agentura CENIA, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy (více ZDE).

Pátý ročník soutěže Copernicus Masters je spuštěn od 15. dubna 2015. Až do 13. července 2015 lze přihlásit do soutěže nápady nebo podnikatelské koncepty na aplikace založené na družicových datech. Zejména díky datům evropského programu Copernicus a jeho družic Sentinel se pro využití družicových snímků v různých oblastech podnikatelského sektoru otevírá široké pole působnosti.

 

Máte vymyšlený koncept aplikace nad družicovými daty a přemýšlíte, jak jej realizovat? Potřebujete podporu pro svůj záměr a jeho uvedení na trh? Soutěž Copernicus Masters je pro Vás v tomto případě ideální výzvou!

 

Soutěžní příspěvky se mají dotýkat jednoho z následujících témat: monitorování životního prostředí, dopravní logistiky, lesnictví a zemědělství, veřejné bezpečnosti, cloud computingu a mobilních služeb nebo také inovativního využití družicových snímků vysokého rozlišení či radarových dat. Z každé vyhlášené výzvy bude vybrán jeden vítěz a poté bude vyhlášen i celkový vítěz – Copernicus Master pro rok 2015. Ten si ze soutěže odnese 20 000 eur a družicové snímky v hodnotě 60 000 eur.

Soutěž je zajímavá tím, že se zaměřuje na odbornou veřejnost. Nápady z ní mohou tedy prospět dalšímu rozvoji služeb z programu Copernicus. Bonus pro výherce soutěže je lákavý, finančně oceňuje několik kategorií i s příslibem pomoci s realizací a uvedením daného nápadu na trh. 

 

Více o soutěži se dozvíte na: ZDE
04.05.2015 15:22

Změny při zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů SFŽP

Se změnou zákona o veřejných zakázkách se mění i pravidla pro zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů. Nově se budou žadatelé a příjemci podpory z Národních programů řídit závaznými pokyny pro OPŽP. Informaci dnes zveřejnil Státní fond životního prostředí (SFŽP).

S ohledem na skutečnost, že dne 6. 3. 2015 byl vyhlášen a nabyl účinnosti zákon č. 40/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, mění se také Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů.

Od 1. 4. 2015 jsou všichni žadatelé i příjemci podpory v rámci všech výzev Národních programů povinni postupovat při zadávání veřejných zakázek dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí (OPŽP).

 

Dokument ke stažení:

Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v Operačním programu Životní prostředí (OPŽP).

04.05.2015 12:01

HN: Soumrak biopaliv v Evropě? Naopak

Evropský parlament na konci dubna sice schválil limit pro biopaliva první generace, tedy pro bionaftu a bioetanol ze zemědělských plodin, ale porážka výrobců těchto paliv to není. Spíše jejich skryté vítězství. Schválený limit sedmi procent se týká nikoli objemu nahrazených ropných produktů, ale energetického obsahu. Spálením jednoho litru biopaliva se totiž získá méně energie než spálením stejného množství benzinu či nafty. Výrobcům biopaliv se tudíž otevírá prostor ke zhruba čtvrtinovému nárůstu prodeje do konce tohoto desetiletí. Stávající producenti v Česku i okolních zemích tak budou moci lépe využít kapacitu svých dosud nepříliš využitých výrobních závodů. Více ZDE

 

Zdroj: iHEND.cz

04.05.2015 08:44

E15: Komise hledá způsoby, jak zlepšit čerpání evropských peněz

Několik způsobů, jak podpořit nedostatečné čerpání peněz z končících operačních programů, by měla v nejbližší době nabídnout Evropská komise zemím, kterých se problém týká. Podle české eurokomisařky Věry Jourové je to pro Českou republiku výborná šance jak dotáhnout a maximálně využít zatím nedočerpané prostředky určené původně pro roky 2007 až 2013. Jednou z klíčových věcí, které by mohly pomoci například u velkých staveb dopravní infrastruktury tak má být takzvané fázování. Komise zvažuje také „pružnost“ v rámci různých takzvaných prioritních os. Mělo by tedy být možné až o desetinu přesáhnout povolené čerpání v jedné z nich za předpokladu stejně vysokého nedočerpání v jiné části programu. Více ZDE

 

Evropská komise by mohla do června schválit všechny operační programy, díky nimž Česká republika může v období 2014 až 2020 čerpat až 23,83 miliardy eur (652 miliard korun). V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekla včera ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

 

Zdroj: E15

02.05.2015 15:55

Problematika evropských dotací, monitorovací systém a veřejné zakázky

AVÍZO Nejen o toku evropských miliard pak přijdou diskutovat ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a exministr, starosta Kyjova František Lukl. Témata pro druhou část Otázek Václava Moravce budou: zakázka na monitorovací systém MS2014+, čerpání evropských dotací, Integrovaný regionální operační program, možnosti čerpání pro obce, zákon o veřejných zakázkách.

30.04.2015 17:30

Komise dnes schválila nový Operační program Životní prostředí 2014–2020

Evropská komise dnes schválila Operační program Životní prostředí 2014–2020. Ministerstvo životního prostředí o tom informovala eurokomisařka Věra Jourová. OPŽP se tak stal hned druhým programem, který k čerpání schválila Evropská komise.

"Momentálně už běží přípravy na jednání Monitorovacího výboru OPŽP, které proběhne v polovině června, tak abychom ostré výzvy mohli vyhlásit ihned po tomto jednání a příjem žádostí spustit už od 14. srpna tohoto roku,“ komentuje ministr Brabec dnešní schválení OPŽP 2014–2020 Evropskou komisí.

Operační program Životní prostředí 2014–2020 navazuje na končící OPŽP 2007–2013. Pro žadatele je v něm přichystáno téměř 2,637 miliardy eur (72 mld. Kč). V novém programovém období lze získat finanční podporu v některé z následujících oblastí:

1. zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní,

2. zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech,

3. odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika,

4. ochrana a péče o přírodu a krajinu,

5. energetické úspory.

 

Mezi očekávané přínosy programu dnes komise v tiskové zprávě zařadila nové napojení 60.000 obyvatel na vylepšené čističky odpadních vod a lepší zásobení vodou pro dalších 150.000 lidí. Asi 80.000 českých občanů prý bude mít prospěch z nových protipovodňových opatření.

Program pomůže zvýšit české kapacity pro recyklaci odpadů o 700.000 tun, podpoří 1600 opatření na podporu živočišných a rostlinných druhů a jejich stanovišť. Napomoci má také každoročnímu snížení emisí skleníkových plynů o 620.000 tun oxidu uhličitého (CO2) a snížení spotřeby energie ve veřejných budovách o 2,000.000 gigajoulů (GJ).

 

První avízo výzev z NOVÉHO OPŽP vyhlášeno! Více ZDE

 

 

Zdroj: MŽP, ČTK

30.04.2015 13:15

Energetická koncepce a plán rozvoje jaderné energetiky již příští týden na vládě

AVÍZO Dne 6. května 2015 by měla vláda podle návrhu programu projednat jednak Aktualizaci Státní energetické koncepce ČR a Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice.

 

 

 

 

 

30.04.2015 10:02

Novela zákona EIA – první zkušenosti

DOPORUČUJEME Jakkoliv se člověk podle obecných zkušeností nemá pouštět do sporu s právníky, dovolím si v některých bodech polemizovat s autorem předchozího článku (Novela zákona EIA – průlomová změna pro investory, úřady i veřejnost, 22.4.2015 | Autor: Mgr. Radek Motzke). Naše sporné pohledy budou zřejmě vyplývat z našeho odlišného postavení v procesu EIA – člena Ekologického právního servisu zastupujícího převážně veřejnost a autorizované osoby stojící obvykle na straně investorů nebo úřadů.

Ve svém příspěvku se vracím k několika z kapitol z jeho poměrně podrobně a přesně zaměřeného článku.

 

a) změny v projektech musí být znovu podrobeny zjišťovacímu řízení

Je samozřejmě pravdou, že v minulosti, stejně jako tomu bude zcela nepochybně i v budoucnosti, docházelo v některých případech k porušení ducha, ne-li i litery zákona. To bylo dáno zejména tím, že investoři provedli v projektu, který prošel procesem EIA, změny, jejichž dopad na životní prostředí nebyl posouzen.

Současně je ale pravdou, že z hlediska veřejnosti obecně platí systém „jen ne u mě“ – tedy: víme, že potřebujeme spalovny, energetiku, dálnice, továrny, ale stavte je někde jinde, ne v naší blízkosti. Z tohoto pohledu přináší novela zákona některé velmi komplikující postupy vedoucí k prodloužení celého procesu schvalování záměrů.

Skutečnost, že změněné projekty byly v následných správních řízeních povolovány, byla dána neznalostí úřadů, které tato řízení vedly, nikoliv nedostatkem v zákoně. Hlavním problémem v této oblasti byla otázka, co je a co už není významnou změnou záměru – a tato otázka zůstává sporná i nadále, resp. zůstává na posouzení příslušného úřadu, co napíše ve stanovisku ke coherence stamp. Jsou úřady, které si pod významnou změnou u 9 km dlouhé silnice představují lapol, a jsou jiné, pro které není významnou změnou ani posun mimoúrovňové křižovatky v CHKO o 500 m.

 

b) respektování podmínek z procesu EIA

Nevím, jaké zkušenosti mají ostatní mí kolegové, ale v řízeních, kterých jsem se účastnila, se nerespektování podmínek závěru zjišťovacích řízení a stanovisek objevovalo zcela výjimečně a obvykle bylo dáno především chybně postavenými, nerelevantními, někdy i protiprávními podmínkami. Za nepříliš šťastnou v tomto směru považuji novou právní úpravu, která pro závěr zjišťovacího řízení zamezuje stanovení podmínek realizace záměru, protože právě u záměrů, které nebudou dále procházet ověřovacím stanoviskem, navíc ve fázi zjišťovacího řízení u nich nejsou všechny parametry obvykle známy, je riziko odchylek majících vliv na životní prostředí znatelné.

 

c) pojistka proti vydírání investorů ze strany pochybných neziskovek

V procesu EIA samotném nemá stanovení definice „dotčené“ veřejnosti tak velký vliv, jak je prezentováno. Stále zůstává v platnosti, že zjišťovacího řízení a následně projednání dokumentace se může zúčastnit kdokoliv bez omezení. To samo o sobě stačí, aby i jednoduchý záměr byl poslán do plného procesu posuzování, jak tomu v převážné většině případů bylo i dnes – pokud se ve zjišťovacím řízení objevily námitky obyvatelstva (stačili 2-3 občané), byl záměr téměř vždy poslán k dalšímu posuzování.

Relativním přínosem tak zůstává pouze omezení možnosti odvolání proti závaznému stanovisku a účasti v následném správním řízení na tzv. dotčenou veřejnost, tedy na etablované neziskové spolky a spolky podporované 200 podpisy. Problémem ovšem je, zda takto na to budou nahlížet i soudy a evropský soudní dvůr, pokud k nim budou podávány stížnosti a žaloby menšími skupinami obyvatel, a zda budou automaticky takové žaloby zamítat.

Ze strany úřadů můžeme očekávat spíše ústupky dotčené veřejnosti a „pojišťování se“ při vedení řízení, což je ostatně celkem logické. 

 

d) novela brání průtahům při soudním přezkumu povolení, soudy musí rozhodnout do 90 dnů.

S ohledem na běžně prezentovaný výklad této lhůty (ostatně obdobně jako u všech ostatních lhůt platných pro úřady) jako lhůt pořádkových, nevymahatelných, a asociací soudců již předem kritizovaných jako nedostatečně dlouhé, snad polemika v této oblasti při zkušenostech se soudním systémem v ČR ani není potřebná.

Kromě toho není zřejmé, na základě čeho budou soudy rozhodovat o věcných (odborných) otázkách řízení EIA, napadených odpůrci - soudní znalci v této oblasti neexistují, odborné znalosti soudců v této oblasti nejsou až na výjimky dostatečné.

 

e) omezení okruhu developerských projektů, které musí projít alespoň zjišťovacím řízením (nově jde pouze o průmyslové zóny nad 20 ha, záměry rozvoje měst nad 5 ha, skladové komplexy nad 1 ha a obchodní komplexy a nákupní střediska nad 6000 m2, tématické areály nad 2 ha).

V naší právní úpravě existuje výraz „oznámení podlimitního záměru“. Každá autorizovaná osoba působící napříč různými kraji se jistě setkala s tím, že se jedná o zcela iluzorní záležitost, plně závislou na uvážení příslušného krajského úřadu, kdy daný úřad může poslat do zjišťovacího řízení cokoliv. Obvykle v takových případech slýcháme ze strany úřadů: „my jsme se tady u nás dohodli, že když podlimitní záměr dosáhne 25, 50, ..% limitu, posíláme ho na zjišťovací řízení“. Jedná se o právní nejistotu, kdy zcela nepodstatný záměr může skončit v kolečku ročního posuzování velké EIA – a tuto nejistotu novela neodstranila.

 

f) novela zamlžuje, co je a co není navazujícím rozhodnutím, jemuž musí předcházet vydání stanoviska EIA.

Již po prvním měsíci fungování novely je zřejmé, že úřady (jak krajské, tak následně stavební, báňské, vodoprávní….) ani netuší, jak s definicí následného správního řízení zacházet. K jedné akci je často vydáváno několik povolujících závazných stanovisek a rozhodnutí, přičemž některé z nich existují paralelně vedle sebe. Slyšela jsem výklad, že následným správním řízením je takové, které stojí na konci povolovacího řetězce. To ale podle mě do značné míry odporuje definici v zákoně. Je úsměvné, že např. integrované povolení není považováno za následné správní řízení, byť se jedná o komplexní rozhodnutí zaštiťující všechny oblasti životního prostředí. Po IP totiž následuje ještě stavební řízení. Je tak nastartován proces, kdy po absolvování 4 měsíců řízení o integrovaném povolení a dalším min. 1,5 měsíci stavebního řízení se přihlásí dotčená veřejnost, která dosud nikde nefigurovala, a celý proces skončí u soudu. Ten v ideálním případě po 90 dnech rozhodne o pochybení úřadu a celé kolečko se vesele opakuje. V právním a hospodářském prostředí ČR, kdy se ještě v dubnu neví, jaký dotační titul bude vyhlášen v květnu, bude docházet u investorů k velkým škodám, a v denním tisku se dočteme o tom, jak nepřipravení jsou naši investoři…

 

g) rozšířil se okruh účastníků navazujících řízení a také okruh námitek, které v nich mohou uplatňovat  -  tzv. privilegované neziskovky se mohou odvolat v širokém okruhu otázek proti navazujícím rozhodnutím, i když se nijak neúčastnily řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo.

Jedná se o velmi nebezpečnou právní úpravu, nahrávající právě vydírání ze strany neziskovek. Ty tak mohou nechat uplynout prakticky celý proces schvalování, který trvá mnohdy rok a více, aniž by vstoupily do řízení, a teprve v konečném stadiu pak mohou vše „shodit“ a zdržet o další rok. Nejistota celého procesu a jeho prodražení se tak podstatně zvětší.

 

h) novela se vztahuje se na probíhající řízení EIA a částečně i na probíhající navazující řízení, pokud obsah již vydaného stanoviska EIA není v souladu s novelou zákona EIA a souvisejícími předpisy, musí záměr projít řízením EIA znovu.

Jak jsem se na vlastní kůži přesvědčila, tato bezprecedentní právní úprava, zcela nelogická, matoucí a nejednoznačná, může způsobit dlouhodobé průtahy v již končícím správním řízení. Mimo jiné mohou nastat případy, kdy díky změně zařazení záměru původně spadajícího do kategorie II do kategorie I dojde k nutnosti absolvovat celý proces EIA u naprosto bezproblémových případů (znám např. chov drůbeže, který prošel bez jakýchkoliv připomínek dvěma zjišťovacími řízeními a nyní musí jít do velké EIA kvůli odlišnému zařazení). Obdobou je také těžba, kde se roční objem těžby nově kombinuje s plochou těžby.

Způsoby, jakými stavební a báňské úřady z neznalosti a obav z dotčené veřejnosti řeší vzniklé zmatky, by byly na zasmání, kdyby se nejednalo o zmatečnost několikaletých schvalovacích a povolovacích procesů. Neznalost nové právní úpravy ze strany některých stavebních úřadů, zejména těch menších, je až zarážející.

 

i) „zezávaznění“ (ověření) stanovisek

Letmým pohledem na stránky Cenia zjistíme, kolik stanovisek bylo vydáno mezi 20. - 31.3.2015. Přitom  se někdy jednalo o případy projednávané více než dva roky, navíc platnost stanoviska vydaného před 1.4.2015 je v neukončeném nebo nezahájeném následném správním řízení pouze iluzorní. Všechna tato stanoviska bude nově nutno „zezávaznit“, a v tomto procesu již budou některé podmínky činit problémy. Jedná se především o podmínky vyplývající ze zákona, které se nově do závazných stanovisek neuvádějí, přitom ale na jejich uvedení úřady a veřejnost dosud trvaly.

Souhlasím s autorem v tom, že je chybou, že zákon neumožňuje se proti ověřovacímu stanovisku odvolat, protože by tak možná došlo k vyjasnění pozic účastníků hned na začátku (ovšem při právní úpravě, kdy námitky nemusejí být v různých stupních procesu podávány, a pak se mohou objevit až v konečném správním řízení, je to v podstatě jedno).  


j) zlepšení podmínek pro účast veřejnosti

Autor vycházel z přesvědčení, že veřejnost neměla před nabytím účinnosti novely zákona, tedy do 30.4.2015, dostatečná práva pro svou obranu při realizaci ekologicky sporných zakázek, a že posílení práva veřejnosti je krok správným směrem.

Mé zkušenosti z procesu posuzování vlivů na životní prostředí jsou poněkud odlišné než zkušenosti autora předchozího článku. Souhlasím s tím, že v ojedinělých případech docházelo ke střetům s veřejností z neznalosti podstaty záměru nebo z neznalosti právní úpravy této oblasti.

Daleko častější jsou ale případy, kdy zcela jednoznačně vedla k blokování realizace záměru snaha eliminovat záměr v předmětném území nikoliv proto, že by byl škodlivý pro životní prostředí, ale prostě proto, že ho tam místní občané nechtějí. Zažila jsem případ, kdy ani v souladu s územním plánem obce nebylo možno kvůli blokaci ze strany občanů využít malou průmyslovou zónu situovanou mimo obytnou zástavbu, přičemž byly v průběhu dvou let postupně „shozeny“ záměry logistiky, obchodního centra, pily, skladu a kovovýroby. V obdobných případech pak jsou zneužívány ekologické argumenty a využívány všechny možnosti právní úpravy, aby bylo realizaci záměru zamezeno, a je těžké chtít od úřadu, aby byl pod takovým tlakem na straně zdravého rozumu. Obecné argumenty na právo na zdravé životní prostředí jak totiž možno aplikovat kdykoliv a kdekoliv, protože každý záměr nějaký negativní vliv na životní prostředí vykazuje. Jak v takových případech bude rozhodovat soud, je opravdu otázkou.

 

k) integrace procesu EIA do povolovacího řízení

Integrace procesu EIA do povolovacího řízení by byl samozřejmě velmi přínosný krok, který by za jistých podmínek mohl celkovou dobu pro realizaci záměru významně zkrátit.

Jako velmi problematickou až nemožnou však vidím integraci procesu EIA v případě variantních řešení, zejména u rozsáhlých staveb.

Dalším problémem je již opakovaná nepřipravenost a uspěchanost při vydávání právních předpisů v naší zemi. Ta má vliv nejen na kvalitu přípravy záměrů, ale zejména na kvalitu práce správních úřadů. Paradoxně jsou to úřady, které (v lepším případě) dávají za úkol investorovi, aby zjistil, jak vlastně byla která pasáž v zákoně myšlena, nebo které si (v horším případě) vytvářejí vlastní výklady. Ty se pak úřad od úřadu, kraj od kraje a mnohdy i úředník od úředníka liší a zvyšují právní nejistotu investora i veřejnosti.

 

Závěr

Nemohu říci, že bych přes všechny nedostatky právního prostředí v ČR považovala naši zemi v oblasti životního prostředí za nekultivovanou. Jsem přesvědčená, že v uplynulém desetiletí došlo u práva v oblasti životního prostředí a jeho reálné vymahatelnosti k řadě zlepšení. V řadě případů měly neziskové organizace a veřejnost potřebný korekční účinek na příliš rozpínavé a necitlivé plány investorů a přispěly k rovnováze mezi ekologickou a ekonomickou stránkou projektů.

Bohužel již nejsem beze zbytku přesvědčená o tom, že tato novela tak, jak byla po formální stránce koncipována, k dalšímu zlepšení v této oblasti významně přispěje, a že nebude jen formální komplikací procesu EIA a navazujících správních řízení.

 

Autor: Ing. Pavla Žídková

 

 

Své názory, komentáře, reakce či zkušenosti s novelou EIA nám určitě zasílejte do redakce na info@tretiruka.cz. Děkujeme
 

 

30.04.2015 09:07

MPO zveřejnilo první avízo výzev z OPPIK!

ÚSPORY ENERGIE, INOVACE...  Ministerstvo průmyslu a obchodu jako Řídící orgán Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014—2020 (OP PIK) zveřeňilo předběžnou informaci pro žadatele o parametrech prvních výzev a požadavcích kladených na projekty předkládané v rámci žádostí o podporu do vybraných programů OP PIK.

Ministerstvo plánuje vyhlásit 11 výzev OP PIK s alokacemi ve výši 17,35 miliardy korun a přijímat první žádosti o dotaci od začátku června. Z celé první vlny má nejvyšší alokaci výzva Úspory energie v hodnotě 5 miliard korun, ovšem většina výzev a bezmála 11 miliard budou směřovat na rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace a rozvoj malých a středních podniků.

Zveřejněné dokumenty obsahují textaci výzev dle vládou schváleného Metodického pokynu pro řízení výzev, hodnocení a výběr projektů v programovém období 2014—2020 a mají za cíl seznámit potenciální žadatele ještě před oficiálním vyhlášením výzev s návrhem těchto plánovaných výzev, se způsobilými výdaji či postupem pro hodnocení a výběr projektových žádostí. V případě nyní zveřejňovaných dokumentů se tedy nejedná o finální texty výzev, tudíž nelze na jejich základě přijímat žádosti o podporu ani začít fyzicky realizovat projekty, protože v režimu veřejné podpory vzniká uznatelnost nákladů nejdříve dnem podání předběžné žádosti o podporu. Všechny další potřebné dokumenty a přílohy k výzvám budou uveřejněny s oficiální výzvou po schválení výběrových kritérií výzev Monitorovacím výborem OP PIK. Jednání Monitorovacího výboru OP PIK svolává Řídící orgán OP PIK na nejbližší možný termín (27. květen 2015).

Příjem předběžných (neboli registračních) žádostí je plánován na červen 2015, přesné termíny budou včas oznámeny. Příjem žádostí bude probíhat prostřednictvím portálu IS KP14+ Aplikace MS2014+. Více informací včetně video—tutoriálů naleznete na www.dotaceEU.cz/ISKP. Další informace k programům podpory a výzvám OP PIK Vám podá infolinka agentury CzechInvest 800 800 777. 

 

Přehled prvních výzev OP PIK plánovaných k vyhlášení v červnu 2015:

Prioritní osa a specifický cíl OP PIK Program podpory — výzva Druhy výzev Plánovaná finanční alokace
PO—1 / SC 1.1 "Aplikace" kolová 2 mld. Kč
PO—1 / SC 1.1 "Potenciál" kontinuální 1,5 mld. Kč
PO—1 / SC 1.1 "INOVACE — Inovační projekt" kontinuální 4 mld. Kč
PO—1 / SC 1.2 "Partnerství znalostního transferu" kolová 300 mil. Kč
PO—1 / SC 1.2 "Spolupráce — klastry" kolová 500 mil. Kč
PO—2 / SC 2.1 "Technologie" kontinuální 250 mil. Kč
PO—2 /SC 2.2 "Marketing" kolová 300 mil. Kč
PO—2 / SC 2.3 "Nemovitosti" kontinuální 1,5 mld. Kč
PO—2 / SC 2.4 "Školicí střediska" kolová 500 mil. Kč
PO—3 / SC 3.2 "Úspory energie" kontinuální 5 mld. Kč
PO—4 / SC 4.2 "ICT a sdílené služby" kolová 1,5 mld. Kč

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE