Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

08.04.2015 08:09

Návrh NV o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod...

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech. Rozsah změn si vyžádal zpracování nového nařízení vlády namísto novely platného nařízení č. 61/2003 Sb., které bude tak zrušeno. 

 

 

Návrh nařízení vlády zakotvuje oproti platné právní úpravě:

  • transpozici směrnice 2013/39/EU, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky,
  • vybrané definice – např. „průmyslové odpadní vody“, „městské odpadní vody“, jejichž absence vyvolávala v praxi nejasnosti,
  • zpřesnění náležitostí a podmínek povolení podle § 38 odst. 12 vodního zákona (Jedná se o výjimečné povolení umožňující vypouštět odpadní vody po přechodnou dobu – např. při zkušebním provozu - v emisních limitech neodpovídajících emisním standardům stanovených v nařízení vlády.),
  • úpravu přílohy č. 7 – nejlepší dostupné technologie mají být do budoucna definovány pouze slovním popisem, konkrétní hodnoty mají být vypuštěny.

 

Termín připomínek je stanoven na 28. dubna 2015. Navrhované nařízení má nabýt účinnosti 15. října 2015. Podklady ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, více ZDE (T: 9.4.2015)

07.04.2015 17:51

ČRo: Blackout v Turecku způsobila lidská chyba

Rozsáhlý výpadek proudu na konci března pravděpodobně způsobila série špatných rozhodnutí v řízení distribuce elektřiny. Dispečeři nejprve odpojili ze sítě dvě elektrárny, jenže v tu chvíli zároveň probíhala na dalších přenosových trasách údržba. Věřili, že takové zatížení turecká elektrická síť vydrží, ale zmýlili se. Když zkolabovalo první vedení vysokého napětí, během zlomku vteřiny následovalo postupně dalších pět tras. Masivní výpadek elektrického proudu tak stál místo šéfa státní distribuční společnosti. Ten na sebe vzal odpovědnost, který na několik hodin postihl 70 milionů lidí. Více ZDE

 

Související článek:

Turecko dnes postihl rozsáhlý blackout (31.3.2015)

 

Zdroj: ČRo

07.04.2015 15:03

Dana Drábová bude dnes hostem Hyde Parku

AVÍZO Dohoda z Lausanne dává naději nejen Blízkému východu. Podaří se ale efektivně uhlídat íránský jaderný program? Jak daleko je Teherán od výroby jaderné bomby? V Hyde Parku dnes večer s Danou Drábovou, předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Záznam pořadu - ZDE.

 

 

 

Zdroj: ČT24

Foto: ČT24 HP ze dne 2.4.2014

07.04.2015 12:29

Národní konvent o EU doporučuje vládě, jak zlepšit energetickou bezpečnost

Národní konvent o Evropské unii zveřejnil doporučení vzešlé z  kulatého stolu k energetické bezpečnosti. Cílem setkání bylo iniciovat hlubší diskusi o energetické bezpečnosti – tématu, jež v současnosti rezonuje napříč Evropskou unií. Doporučení a závěry budou sloužit jako vodítka pro vládu a ostatní tvůrce evropské politiky. Další informace a dokumenty ke stažení - ZDE.

 

 

07.04.2015 12:15

Německo chce zdanit uhelné elektrárny

Německu v současnosti hrozí, že nedokáže splnit vlastní cíl snížit do roku 2020 své emise CO2 o 40 procent proti úrovni roku 1990. Německá vláda se tak chystá uvalit zvláštní daň na výrobu elektřiny ve starých uhelných elektrárnách.

Podle připravovaného materiálu by uhelné elektrárny starší než 20 let měly platit 18 až 20 eur (495 až 550 korun) za každou tunu CO2 vzniklého při výrobě. Ministerstvo předpokládá, že tento odvod nahradí evropský systém emisního obchodování, který je kvůli nízkým cenám povolenek neúčinný a nemotivuje energetické firmy k upřednostňování nízkouhlíkových zdrojů.

Část spolkových zemí se ale brání proti záměru zdanit výrobu uhelných elektráren a v podstatě je tak donutit k zastavení výroby, obávají se i ztrát pracovních míst. Produkci elektrické energie by měly v budoucnu nahradit obnovitelné zdroje, jejichž podíl na celkové výrobě elektřiny by měl v roce 2035 dosáhnout 55 až 60 procent.

 

Zdroj: ČTK

07.04.2015 09:03

EKO-KOM zveřejňuje rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh

Až doposud společnost EKO-KOM a.s. správní řízení jako jeho účastník nijak nekomentovala. Představitelé společnosti Interseroh nás aktivně vedenou kampaní obviňují z nezákonného ovlivnění rozhodnutí MŽP. Tuto kampaň společnost EKO-KOM považuje za nekalosoutěžní jednání, jehož cílem je poškodit dobré jméno firmy a pravděpodobně také ovlivnit nezávislé rozhodování správního orgánu.

Konkrétní znění rozhodnutí MŽP společnost Interseroh Czech a.s. doposud nezveřejnila, ale opakovaně tvrdí, že pro ni negativní rozhodnutí „vyšlo z dílny EKO-KOM a.s.“. Toto nařčení naprosto odmítáme.

Naše společnost se, po důkladném zvážení, rozhodla rozhodnutí MŽP, proti kterému společnost Interseroh podala rozklad, uveřejnit, aby si veřejnost a média mohla udělat ucelený pohled, nakolik je tvrzení, že jsme toto rozhodnutí nezákonně ovlivnili, oprávněné či nikoliv.

Stávající Rozhodnutí MŽP je dokumentem, který dle zákona musí být veřejně přístupný. Podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány státní správy, MŽP nevyjímaje, povinny poskytovat i nepravomocná správní rozhodnutí, pokud se týkají ochrany životního prostředí, kam recyklace obalů a rozhodnutí podle zákona o obalech nepochybně náleží.

Rozhodnutí MŽP, kterým se zamítá žádost Interseroh Czech a.s. o autorizaci ke sdruženému plnění dle Zákona o obalech se opírá zejména o následující důvody, které MŽP rozvádí na celkem 26 stranách (rozhodnutí je možné si stáhnout na webu EKO-KOM a.s., odkaz níže):

 

  • Nebylo prokázáno, že by žadatel zajistil sběrnou síť, ani oprávnění žadatele využívat existujícího systému sběru. MŽP telefonicky kontaktovalo zástupce 76 obcí, které v návrhu uvedla Interseroh Czech a.s., avšak žádná z nich spolupráci s Interseroh nepotvrdila, naprostá většina obcí tuto firmu ani neznala. [§ 10 odst. 1 zákona o obalech]
  • Z projektu vyplývá, že žadatel chtěl odvíjet rozsah sběru pouze od minimální míry využití odpadových obalů. Rozsah zpětného odběru ovšem musí být celorepublikový a nesmí být omezený množstvím. [§ 10 odst. 1 zákona o obalech]
  • Žádost nedokládá dostatečné finanční zajištění projektu sdruženého plnění. Neobsahuje podrobný popis předpokládaného finančního zajištění projektu, mj. neobsahuje ani předpokládanou výši sazeb odměn za sdružené plnění. [§ 17 odst. 3, 4 zákona o obalech]
  • Finanční zajištění je mj. dokládáno zajištěním úvěru, jehož splatnost však končí před uplynutím jednoho roku od udělení autorizace (i kdyby k udělení autorizace došlo v okamžiku, kdy Interseroh Czech a.s. úvěr MŽP doložila). Zákon o obalech vyžaduje podrobný popis předpokládaného finančního zajištění sdruženého plnění po dobu prvního roku fungování. [§ 17 odst. 3, 4 zákona o obalech]
  • V projektu je zmíněno financování systému Interseroh prostřednictvím cash-poolingu ALBA GROUP. Takové propojení s některým z akcionářů (podnikajících v odpadovém sektoru) či osobou jej ovládající zákon vylučuje. [§ 20 odst. 9 zákona o obalech]
  • Způsob spolupráce žadatele, svozových firem a obcí je popsán nedostatečně. Není zřejmé, jak bude minimalizováno riziko duplicitní evidence odpadů z obalů. Zákon o obalech vyžaduje poskytnutí dostatečných záruk, že projekt zajišťování sdruženého plnění neohrozí zajišťování plnění povinností zpětného odběru a využití realizované jinými osobami podle § 13 odst. 1 zákona o obalech. [§ 17 odst. 4 zákona o obalech]
  • Žádost nezaručuje spolupráci s obcemi za obdobných podmínek. O poptávce odpadů z obalů od obcí bude rozhodováno ad hoc. [§ 21 odst. 3 zákona o obalech]
  • Žadatel nesplňuje požadavek na zamezení střetu zájmů, neboť z žádosti je zjevný záměr a jeho akcionáře jednat ve prospěch osoby, resp. skupiny osob, jejichž činnost přímo souvisí s nakládáním s odpady (ALBA GROUP). [§ 19 odst. 2 zákona o obalech]
  • Smlouva o sdruženém plnění, tvořící součást projektu, připouští plnění podmínek zákona jednotlivými povinnými osobami za odlišných podmínek (jedná se např. o možnost poskytnutí individuálních slev), což zákon o obalech nepřipouští. [§ 21 odst. 1 písm. c) zákona o obalech]
  • Žádost o autorizaci předpokládá nižší míru využití odpadů z obalů než zákon o obalech. [příloha č. 3 zákona o obalech]
  • Rozhodnutí MŽP zmiňuje i nedostatky evidence prodejních obalů (nemožnost evidovat množství prodejních obalů určených spotřebiteli, přičemž tento údaj je nezbytný ke splnění zákonných požadavků) a nedostatků evidence obalů z PVC.
  • Výhrady k prokázání splnění některých podmínek pro udělení autorizace vyslovovaly i Ministerstvo průmyslu a obchodu, resp. Ministerstvo zemědělství.
      

S cílem neohrozit zájmy společnosti Interseroh Czech jsou v textu rozhodnutí zabělena místa, která obsahují skutečnosti, které by eventuálně mohly být považovány za obchodní tajemství žadatele.

Poznámka: Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí („MŽP“) č. j. 16857/ENV/14, 1064/720/14, sp. zn.: 16857/ENV/14, 1064/720/14, ze dne 26. ledna 2015, kterým MŽP rozhodlo o neudělení autorizace k zajišťování sdruženého plnění povinností zpětného odběru a využití odpadů z obalů podle ustanovení § 17 zákona o obalech žadateli o autorizaci, společnosti Interseroh Czech a.s., IČO: 01746189, se sídlem Pobřežní 394/12, Karlín, 186 00 Praha 8 („Interseroh“), je veřejným dokumentem. Jedná se o rozhodnutí správního orgánu, které je veřejně přístupné: podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány státní správy, MŽP nevyjímaje, povinny poskytovat i nepravomocná správní rozhodnutí [podle tohoto zákona jsou nepřístupná pouze nepravomocná rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech - § 8 odst. 2 písm. c)].

 

Odkaz na dokument ke stažení:

Rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh Czech (Odkaz na web EKO-KOM a.s., zpráva ze 7.4.2015)

 

Souvisejcí článek:

Stanovisko společnosti INTERSEROH Czech a.s. k poslednímu kroku společnosti EKO-KOM (9.4.2015)

EKO-KOM: Zveřejněním rozhodnutí MŽP nemohly být poškozeny obchodní zájmy společnosti Interseroh (10.4.2015)

 

04.04.2015 08:54

Obce, spolky nebo školy mohou žádat o dotaci na sázení stromů

Grant ve výši až 30 tisíc korun poskytuje Nadace Partnerství a můžete jej využít ke koupi sazenic stromů a keřů, kůlů, ochranného pletiva a dalšího potřebného materiálu. Důležité je, aby se do sázení zapojila místní veřejnost a sázely se druhy, které jsou na území původní. Nadace žádosti přijímá do 28. května.

„Na podzimní výsadby stromů máme letos v plánu rozdělit celkem 300 tisíc korun, které jsme získali darem od společnosti Makro, Reda, závodníků RunCzech a dalších sponzorů. Je možné žádat o grant ve výši minimálně 10 tisíc a maximálně 30 tisíc korun. Za tuto částku by se mělo vysadit nejméně 10 a více kusů stromů,“ uvádí koordinátorka grantů Zuzana Šeptunová z Nadace Partnerství. Zároveň by podle ní měli žadatelé výsadbu naplánovat tak, aby se do ní mohlo zapojit co největší množství obyvatel všech věkových skupin. Když si totiž lidé strom sami vysadí, mají k němu lepší vztah a je pak méně pravděpodobné, že jej zničí.

Dalším důležitým kritériem udělení grantu je zvolit druhy dřevin vhodné pro danou lokalitu. V našich podmínkách se daří domácím druhům – například lípám, dubům nebo javorům. Tradiční jsou také aleje ovocných stromů. Žadatelé o nadační příspěvek by se měli naopak vyhnout nepůvodním druhům, mezi něž patří například túje, akáty či stříbrné smrky. Jejich výsadbu nadace nepodporuje. Obce, školy, spolky a další organizace, které chtějí grant obdržet, musí počítat také s následnou péčí o vysazené stromy, a to po dobu minimálně 5 let.

A proč by stromy v naší krajině a městech měly přibývat? „Listnatý strom o výšce 25 metrů během půl roku vyprodukuje množství kyslíku potřebné pro život 10 lidí na jeden celý rok. Zároveň dokáže zachytit až 1 tunu prachových částic, které postupně odvede do půdy. Věříme, že čistější vzduch, příjemný stín i hezčí místa k procházkám, snad budou pro lidi dostatečnou motivací,“ říká Zuzana Šeptunová.

 

Dokument ke stažení:

Seznam doporučených druhů k výsadbě (pdf, 109 kB)

03.04.2015 08:29

Připravte se na první výzvy, poslední verze OPŽP ke stažení!

OPŽP 9. verze pro EK Na přelomu dubna a května lze očekávat první výzvy v novém programovém období. To se týká i OPŽP patřícího mezi čtyři programy, které jsou z pohledu připravenosti nejdále. Je důležité začít s přípravou projektů co nejdříve, vyzval potencionální žadatele na dnešní tiskové konferenci premiér B. Sobotka. Je tak důležité si dopředu prostudovat patřičné dokumenty programů. Poslední verzi OPŽP připravenou pro Komisi si proto určitě stáhněte na konci článku.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se dnes setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem, ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou, ministryní práce a sociálních věcí Michaelou Marksovou a ministrem školství Marcelem Chládkem. Premiér s ministry jednal o přípravě na čerpání peněz z fondů EU a aktuálním stavu jednotlivých operačních programů.

Na tiskové konferenci premiér uvedl, že v dubnu by měly být zveřejněny avíza výzev a následně po schválení programů Evropskou komisí (přelom dubna a května) budou oficiálně výzvy vyhlášeny. Podmínkou je schválení revize víceletého finančního rámce Evropským parlamentem. Hlasovat by o ní měl na konci dubna. Premiér dále vyzval všechny dotčené subjekty – potencionální příjemce podpory, aby již začali s přípravou projektů.

Operační program životního prostředí (program MŽP) i OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (program MPO) patří mezi čtyři programy, které jsou z pohledu připravenosti nejdále. Celková alokace těchto čtyř programů dosahuje 50 procent evropských peněz (11,8 miliard eur), které může v novém programovém období Česká republika vyčerpat. Do této skupinu programů patří také program Zaměstnanost (MPSV) a program Výzkum, vývoj a vzdělávání (MŠMT).

Státní fond životního prostředí zveřejnil poslední osmou verzi Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) pro programové období 2014 - 2020. Tato verze je připravena ke schválení Evropskou komisí. Aktuální dokument si tak můžete níže stáhnout a připravit se s předstihem na první výzvy.

 

Záznam z tiskové konference po schůzce premiéra s ministry
- ZDE

 

Dokument ke stažení:

 

 

 

Aktualizováno: 12:10 

Zdroj: Vláda ČR, SFŽP

02.04.2015 20:36

Babišova studie: Prolomit limity na dole Bílina ano, na dole ČSA ne

STUDIE KE STAŽENÍ! Studie, kterou si nechal zpracovat vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš, doporučuje, aby byly prolomeny těžební limity na dole Bílina. Studie dále uvádí, že aktuální stav spotřeby hnědého uhlí ani energetická bilance ČR nevyžaduje prolomit limity v dole ČSA, což by znamenalo mimo jiné zbourání části Horního Jiřetína. Nezávislou studii, která má určit, zda se těžba za limity stanovenými v roce 1991 vyplatí, si nyní nechává zpracovávat i ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Studie zadaná MPO bude připravena do konce června. Materiál vypracovaný pro Babiše obsahuje také predikci těžby hnědého uhlí v rámci limitů v následujících letech při jednotlivých scénářích. Bez ohledu na vývoj situace okolo těžebních limitů bude v letech 2015 až 2020 těžba klesat. Studie také upozorňuje na růst dovozu hnědého uhlí ze zahraničí.

 

Dokument ke stažení:

Studie CBU_Bilance těžeb a spotřeby HU_finál.pdf

 

Zdroj: ČTK

02.04.2015 17:32

Problém uznávání výrobků v Evropě řeší ověření ETV

Česká republika stejně jako většina východoevropských zemí zaznamenává výrazné překážky na vnitřním trhu EU. Na problém negativní zkušenosti českých podnikatelů vstupujících na evropský trh poukázala Hospodářská komora ČR.

“Elegantní řešení protekcionismu v Evropě nabízí Evropská komise v podobě ověřování environmentálních technologií (EU ETV). Oslovení zahraničních zákazníků s využitím prohlášení o výkonnosti přizpůsobených podle potřeb cílových trhů je jedinečnou příležitostí pro české exportéry,” uvedl Ing. Evžen Ondráček, vedoucí ověřovacího orgánu CEMC ETVCZ.

ETV je novým marketingovým nástrojem, který pomáhá při uplatnění jejich výrobků nejen na evropském trhu, ale i na dalších vybraných trzích. Lze jej využít k přesvědčení investorů, kupců a grantových agentur o inovativnosti řešení, prokázání shody s právními předpisy atd.

Díky své univerzálnosti a certifikaci nachází metodika ETV uplatnění při hodnocení výstupů výzkumných projektů, které mají charakter certifikované metodiky nebo ověřené technologie.

“Tyto ověřené inovativní technologie, které jsou již připraveny na trh, se prostřednictvím ETV mohou dostat do prestižní evropské databáze inovativních technologií a díky pilotnímu projetu EU ETV mohou získat významnou dotaci právě na ETV, a tím k tržním příležitostem prostřednictvím spolupráce s Evropskou komisí,” upřesnil Ing. Evžen Ondráček.

Program EU ETV nebude chybět ani v rámci programu Jarních průmyslových veletrhů v Letňanech. "V rámci doprovodného programu dne 22. 4. 2015 od 11h (PVA, Vstupní hala I, Konf. sál 3) jsme pro vás připravili přednášku Jak prorazit s inovací na zahraničních trzích,“ uzavřel Ing. Evžen Ondráček.

 

Důležité odkazy:

  • Více informací a registrace o přednášce „Jak prorazit s inovací na zahraničních trzích“ - ZDE
  • Tisková zpráva HK ČR ze dne 30.3.2015 - ZDE
  • Kompletní průvodce pro navrhovatele - ZDE
  • Video o ETV - ZDE
  • Stránky EK – JRC, ověřovací orgány - ZDE

 

 

02.04.2015 14:27

Krátké zpávy: Pražská ČOV získala stavební povolení, Sobotka jednal o energetické unii, CSR

Praha může začít s přestavbou čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. Získala totiž povolení ke stavbě nové vodní linky. Čistírnu musí město postavit kvůli předpisům EU. Do zkušebního provozu, který potrvá rok, má být uvedena v prosinci 2017. Radní pro infrastrukturu na dotaz ČTK řekla, že Praha termín patrně nestihne. Zpoždění odhaduje na několik měsíců. Pokud Praha termín nestihne, hrozí jí sankce od České inspekce životního prostředí a pokutu od EU by mohla dostat i Česká republika. Linku město zaplatí z poplatků za vodné a stočné a z rozpočtu, na evropské dotace město nedosáhne. Výstavba linky je první fází celkové modernizace čistírny, která by v konečném součtu měla stát přes deset miliard korun.

 

Premiér jednal s místopředsedou EK o energetice či prioritách V4

Energetická unie přinese České republice větší bezpečnost a spolehlivost dodávek i větší propojení a kapacitu sítí. Po dnešním jednáním s místopředsedou Evropské komise odpovědným za energetickou unii Marošem Šefčovičem to v tiskovém prohlášení uvedl premiér Bohuslav Sobotka. Právě plánovaná energetická unie je hlavním tématem návštěvy slovenského místopředsedy komise v Praze. Kromě tohoto tématu jednal Sobotka se Šefčovičem také o spolupráci Česka a Evropské komise v oblasti energetiky a o přípravě českého předsednictví visegrádské skupině, jehož se Praha ujme od července.

 

Do České republiky přichází Global Compact, největší CSR platforma na světě

Největší platforma společenské odpovědnosti na světě, Global Compact, která funguje pod záštitou OSN, dnes vstoupila do České republiky. Slavnostní akt vzniku Národní sítě Global Compact ČR se uskutečnil na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Hostitelskou organizací Národní sítě Global Compact Česká republika se stala Asociace společenské odpovědnosti. V rámci platformy United Nations Global Compact je již zapojeno téměř 13 000 organizací z více než 160 zemí světa.

 

Ministr Brabec: Babiš není Řebíček. Sním za něj klobouk

Stranická legitimace ministra životního prostředí v hnutí ANO nese číslo 002, přičemž jedničku má zakladatel Andrej Babiš. Jako Babišův nástupce se ovšem Brabec necítí, o post partajního lídra neusiluje, byť byl na nedávném sněmu ANO zvolen do předsednictva. Tvrdí, že se chce věnovat ministerské práci. Rozhovor s ministrem R. Brabcem čtěte ZDE

 

 

Zdroj: ČTK, MPO, TÝDEN.cz

 

02.04.2015 12:37

iDNES: Lidé třídí, EKO-KOM vydělává miliony. Ale mlží, za co je utrácí

Z třídění obalů se v Česku stal dobrý byznys pro jedinou firmu - EKO-KOM. Stát nástup konkurence odmítá. Není jasné, za co přesně utrácí monopolní hráč vydělané miliony. EKO-KOM založilo deset velkých firem, které produkují obaly. Společnost EKO-KOM vybere od výrobců obalů ročně přes 1,6 miliardy korun, v Česku nikdo kromě ní nemůže peníze za třídění rozdělovat. Obcím posílá peníze za to, že v nich stojí barevné kontejnery, do kterých obyvatelé poctivě třídí. Lidé si tak tyto odměny pro své radnice platí vlastně sami v ceně potravin či nápojů, jejichž výrobci musí tyto poplatky odvádět. Je to vlastně taková daň, jen ji místo státu přerozděluje soukromá firma s výsadním postavením. Monopol, který se snaží už déle než rok zatím neúspěšně narušit společnost Interseroh. Více ZDE

 

Náš TIP: Pokud máte dlouhou chvíli, tak si určitě přečtěte diskuzi pod článkem

 

Zdroj: iDNES.cz (článek vyšel v tištěné verzi MF DNES dne 26.3.2015)

02.04.2015 09:59

Komise vydala požadavky na bezpečnost krbů na líh bez odvodu spalin

Evropská komise přijala vydala rozhodnutí o požadavcích na bezpečnost, které musí splňovat evropské normy pro krby na líh bez odvodu spalin podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/95/ES o obecné bezpečnosti výrobků. Rozhodnutí vstupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Podle Komise pro krby na líh bez odvodu spalin neexistují žádné evropské normy, přestože podle existujících studií jsou s nimi spojena různá rizika. Mnoho modelů je konstruováno s odnímatelnými nádržemi na palivo, které jsou umístěny v komoře uvnitř krbu, a palivo může tudíž unikat do této komory. Následně se může vypařit, zvýšit svou teplotu a prudce shořet, a tím způsobit náhlé hoření.

Rychlé šíření ohně představuje riziko popálení pro uživatele a vznícení okolních materiálů. Doplňování paliva do ethanolového krbu, který je dosud horký, je velmi nebezpečné, protože ethanol se může rychle vypařit, vznítit a způsobit výbuch. Volně stojící podlahové modely mohou být umístěny příliš blízko hořlavých materiálů a v důsledku toho mohou způsobit požár. Nesprávná instalace nástěnných krbů může způsobit přehřátí, které pak může vést k oddělení krbu od stěny během provozu. Existuje také riziko, že volně stojící podlahové modely se mohou převrátit. Pokud k tomu dojde, hořící palivo se vylije z krbu, a oheň se tak rozšíří do místnosti.

Spalování paliv v krbech na líh bez odvodu spalin může ohrožovat lidské zdraví. Při nedokonalém spalování vzniká oxid uhelnatý, který je toxickou sloučeninou. Při dokonalém spalování vzniká oxid uhličitý, který je zdraví nebezpečný a může vést k hyperventilaci. Instalace krbů na líh bez odvodu spalin navíc nevyžaduje kontrolu příslušných orgánů.

 

Dokuemnt ke stažení:

Rozhodnutí Komise (EU) 2015/547 ze dne 1. dubna 2015 o požadavcích na bezpečnost, které musí splňovat evropské normy pro krby na líh bez odvodu spalin podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/95/ES o obecné bezpečnosti výrobků (L 90 ze dne 2.4.2015)

02.04.2015 09:30

Změny dokumentu OPŽP se týkají výběrových řízení, vratek a sankcí

Státní fond životního prostředí (SFŽP) zveřejnil informaci, že ke dni 1. 4. 2015 byly zaktualizovány Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP. Upraveny byly kapitoly 5, 8 a Přílohy č. 3 a 8.

V kapitole 5 byla odstraněna povinnost u zadávacího řízení mimo režim zákona zrušit výběrové řízení v případě obdržení pouze jedné nabídky. Dále byly do této kapitoly vloženy informace, za jakých podmínek je možné zadat stávajícímu dodavateli realizaci dodatečných veřejných zakázek na služby či stavební práce, tzv. víceslužeb a víceprací. V Příloze č. 8 byl v tabulce postihů upraven možný rozsah víceslužeb a víceprací.

V kapitole 8 a Příloze č. 3 byl upraven text ohledně vratek, které je nezbytné konzultovat s finančními manažery akce. Dále byl v kapitole 8 upraven text týkající se uplatnění sankce vůči zhotoviteli - příjemce je povinen sankci uplatnit v souladu s uzavřenou smlouvou o dílo, přičemž částka odpovídající výši sankce nebude odečtena od způsobilých výdajů projektu, sankci je nutné finančně vypořádat odděleně od dodavatelských faktur.

Aktualizovaná verze Závazných pokynů je k dispozici ZDE.

 

Zdroj: SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE