Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

24.07.2015 14:29

Vychází časopis Biom věnovaný bioodpadům

V třídění a využivání biologicky rozložitelných odpadů máme v Česku co zlepšovat. Pro někoho je povinné třídění bioodpadů obtíží, pro jiného příležitostí. Jaké možnosti mají malé obce a jaká je situace ve velkých městech? Kde postačí komunitní kompostárna a kdy již musí svoji roli sehrát například bioplynová stanice? Časopis shrnuje nedávné legislativní změny, hodnotí současnou praxi v obcích a seznamuje s několika místy, kde si s bioodpady umí poradit.

 

 

Dokument ke stažení:

Časopis Biom 2/2015 PDF

24.07.2015 08:39

Vymezení pojmu „proluka“ pro účely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zveřejnilo metodický výklad pojmu proluka [1], který je uvedený v zákoně o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF).

Pojem „proluka“ je v zákoně vymezen v tomto znění: „Prolukou se pro účely zákona rozumí soubor sousedících nezastavěných pozemků nebo nezastavěný pozemek nacházející se v zastavěném území, bezprostředně sousedící s pozemkem či pozemky uvedenými v § 58 odst. 2 písm. a) nebo c) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.“

Zmíněné ustanovení v zákoně o ochraně ZPF vymezuje jednu z výjimek, na základě které není potřeba souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu v případě budování staveb pro bydlení v zastavěném území na ploše zemědělské půdy, která tvoří proluku o velikosti do 0,5 ha.

Praktické naplnění zmíněné definice pojmu „proluka“ bude znamenat, že stavba pro bydlení na zemědělské půdě uvedených parametrů, která bezprostředně sousedí se zastavěným stavebním pozemkem nebo pozemní komunikací, nebude posuzována z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a na takových plochách se rovněž nebude platit odvod za odnětí zemědělské půdy.

 

Poznámky:

[1] Pojem „proluka“ je uvedený v ustanovení § 9 odst. 2 písm. a) bod 2 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.

24.07.2015 07:48

HK ČR: Novela stavebního zákona letitý problém zdlouhavého povolování staveb neřeší

ČR patří „stavebně“ mezi nejpomalejší země v Evropě. Za dobu, co v ČR trvají povolovací řízení, v zahraničí se postaví nové továrny. Přesto novela stavebního zákona, kterou předložilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), lhůty pro povolování staveb nezkracuje. Naopak umožňuje úřadům je nastavit natolik benevolentně nebo vůbec, že se výstavba českých silnic a naplňování průmyslových zón novými investory bude nadále zdržovat. Hospodářská komora ČR oceňuje, že se MMR snaží problémy ve stavebnictví řešit, předložená novela ale není dostatečně ambiciózní, jak by měla.

„Pouze jednoznačné lhůty pro úřady při povolování staveb přispějí ke zrychlení výstavby. Novela stavebního zákona ale tyto lhůty nekrátí a nastavuje benevolentně. Investoři v podnikatelském prostředí trpícího neustále se prodlužujícími řízeními při povolování staveb tak nebudou moct nadále reálně odhadnout celkovou délku řízení,“ upozorňuje na problémy předložené novely stavebního zákona prezident Hospodářské komory České republiky Vladimír Dlouhý, podle něhož „úvahy“ správních orgánů ve stanovení lhůt tak budou muset investoři strpět, aniž by měli účinnou možnost jakkoli takové úvahy zpochybnit.

Příliš zdlouhavé povolování staveb brzdí například výstavbu silnic, ale také naplňování průmyslových zón novými investory, kteří přinášejí nová pracovní místa a přispívají k rozvoji krajů. Hospodářská komora ČR chce zjednodušit, zlevnit a zkrátit lhůty povolování staveb, zároveň ale chce zpřesnit současný stavební zákon a snížit administrativní zátěž. Proto mimo jiné prosazuje po vzoru Německa nebo Rakouska tzv. jednotné povolovací řízení.

„To by sloučilo všechna potřebná řízení, jako je např. EIA, územní řízení, stavební řízení, řízení o integrovaném povolení, řízení dle zákona o ochraně přírody a krajiny a další a výsledkem by bylo jedno povolení k realizaci stavby stavebním úřadem,“ říká Dlouhý. MMR jednotné povolovací řízení avízovalo, novela ale nakonec počítá jen s tzv. koordinovaným řízením, které sloučí některé kroky při povolování staveb – územní a stavební řízení s integrací EIA. Například řízení o vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu nebo povolení ke kácení lesa se tak bude muset řešit dále odděleně. Přesto je to podle Komory alespoň první krok správným směrem.

Hospodářská komora ČR usiluje novelu významně změnit. Proto ministerstvu pro místní rozvoj poslala k návrhu novely přes 130 připomínek na 60 stranách. Připomínky zpracovali právní experti Komory na základě několika stovek podnětů z členské základny a odborných sekcí při Hospodářské komoře.

 

Výběr zásadních problémů novely stavebního zákona, na které Komora upozorňuje:

 

  • Méně razítek, méně běhání po úřadech. HK ČR prosazuje tzv. jednotné povolovací řízení. To by sloučilo všechna potřebná řízení (jako je např. EIA, územní řízení, stavební řízení, řízení o integrovaném povolení, řízení dle zákona o ochraně přírody a krajiny a další) a výsledkem by bylo jedno povolení k realizaci stavby stavebním úřadem. Stejný koncept se osvědčil např. v Německu nebo Rakousku. Přestože MMR jej avízovalo, novela počítá jen s tzv. koordinovaným řízením. To ale sloučí jen některé kroky při povolování staveb – územní a stavební řízení s integrací EIA. Např. řízení o vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu nebo povolení ke kácení lesa se tak bude muset řešit dále odděleně. 
     
  • Koordinované povolení je HK ČR připravena akceptovat jen za předpokladu výrazného zkrácení lhůt pro vydávání rozhodnutí. Podnikatelské prostředí trpí neustále se prodlužujícími řízeními, investoři nemohou tak reálně odhadnout celkovou délku řízení. Novela ale tyto lhůty nekrátí, naopak je nastavuje benevolentně nebo vůbec. Lhůty, dolní a horní hranice pro činnost úřadů je podle HK ČR potřeba stanovit konkrétně, protože pouze jednoznačné lhůty přispějí ke zrychlení řízení a k ochraně práv investorů. Jedná se např. o lhůty pro vydání kolaudačního souhlasu, koordinovaného povolení, schválení stavebního záměru, přerušení a zastavení řízení a další. Novela je ale z hlediska lhůt a jejich vymáhání opět nastavena diskriminačně a benevolence při stanovování lhůt bude negativně dopadat na investory, kteří musí „úvahy“ správních orgánů v jejich stanovení strpět, aniž by měli efektivní možnost takové úvahy zpochybnit. 
     
  • Koordinované řízení podle návrhu zákona musí trvat max. 120 až 180 dnů podle složitosti (koordinované povolení), ale v období mezi obdržením podkladů a vydáním závazného stanoviska (např. EIA) tato lhůta neběží a příslušnému úřadu tak nejsou dány žádné časové mantinely rozhodování. Tedy zůstává situace, kdy jiné navazující řízení (EIA) může protáhnout vše i na několik let. Hospodářská komora ČR proto navrhuje lhůtu 30 dnů od obdržení posouzení vlivů na životní prostředí pro vydání závazného stanoviska.  
     
  • Jakékoliv opatření obecné povahy (vymezení zastavěného území, plán územního rozvoje, územní opatření), které se bezprostředně dotýká staveb lze napadnout soudně, přičemž spory se mohou vléci dlouho. Proto Hospodářská komora ČR navrhuje 90denní lhůtu pro rozhodnutí soudu.  
     
  • Novela často pracuje s lhůtou „bezodkladně“, například u posuzování vlivů na životní prostředí v souvislosti se zveřejněním a doručením dokumentace zpracovateli posudku. Hospodářská komora ČR navrhuje určení přesné lhůty 5 dnů, jelikož na délku trvání lhůty „bezodkladně“ mají úřady různý názor. 
      
  • V novele úplně chybí lhůta k projednání žádosti o územní rozhodnutí s nutností provedení posouzení vlivů na životní prostředí mezi stavebním úřadem a příslušným úřadem. Hospodářská komora ČR navrhuje lhůtu maximálně 15 dnů. 
     
  • Současný postup MMR je nekoncepční. Novela stavebního zákona musí být koordinována s ostatními resorty (zejména s ministerstvy průmyslu a obchodu, dopravy a životního prostředí). Novela neřeší dopravní stavby, telekomunikační a IT sítě, a tak budou muset být schvalovány stejným způsobem jako třeba rodinné domy. Ty ale stojí na jednom pozemku a neprotínají několik katastrálních území.
     
  • Protože problematika liniových staveb je kompetenčně rozdělena mezi několik resortů, celý proces povolování takových staveb včetně řešení majetkoprávního vypořádání je v ČR neúměrně dlouhý. To brzdí výstavbu důležité infrastruktury a čerpání dostupných prostředků z evropských fondů. HK ČR proto podporuje myšlenku jednak přenést kompetence jednotlivých úřadů na speciální úřad, a jednak přijmout speciální právní úpravy pro veřejnoprávní povolování a další procesy související s liniovými stavbami (výkupy pozemků, vyvlastnění, posuzování vlivu na životní prostředí atd.). Zároveň prosazuje, aby zákon o liniových stavbách byl přijat současně s novelou stavebního zákona.
     
  • HK ČR prosazuje, aby požadavky vyplývající z poslední novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) byly zmírněné. Chápeme právo veřejnosti vyjadřovat se k jednotlivým stavebním záměrům. Tato práva však musí být v rovnováze s právy stavebníků a investorů. Např. omezením, že k záměru mohou vyjadřovat jen místní asociace nebo na subjekty přímo dotčené návrhem. Současný stav je totiž takový, že EIA umožňuje šikanózně zdržovat výstavbu, a to dokonce i skupinám, které zájmy na ochraně životního prostředí pouze formálně deklarují, přičemž jejich cílem může být cokoli jiného. HK ČR trvá na tom, aby se snížil také odkladný účinek rozhodnutí, např. při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA).
     
  • Pokud Hlavní město Praha nově nebude mít možnost vydávat vlastní stavební a územní předpisy, je nutné legislativně vyřešit, jak se bude nahlížet na projekty již realizované podle dosavadních předpisů a přechodných ustanovení – v opačném případě hrozí legislativní chaos a série žalob. Dále je nutné precizovat a legislativně ošetřit, jak Praha bude schopná bez jakýchkoli výjimek realizovat další územní a stavební rozvoj dle obecných stavebních a územních předpisů, případně vytvořit mechanismus pro zohlednění hlavních specifik metropole.

 

Čtěte také:

Svazu průmyslu a dopravy se nelíbí navrhovaná novela stavebního zákona (22.7.2015)

 

24.07.2015 07:45

Ministři životního prostředí zemí EU jednali o cílech udržitelného rozvoje a ochraně klimatu

Na neformálním zasedání Rady EU pro životní prostředí zástupci států evropské osmadvacítky projednávali otázky související s Cíli udržitelného rozvoje (SDGs) a ochranou biodiverzity, řešili i financování ochrany klimatu a témata týkající se probíhajících mezinárodních klimatických vyjednávání. MŽP by mělo připravit rámcovou pozici ČR k revizi systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS do konce srpna.

Ministři životního prostředí v Lucemburku diskutovali o možnostech a přínosech prosazování evropských environmentálních politik při implementaci tzv. Cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Ty by měly být přijaty na právě připravovaném zářijovém summitu OSN. Cílem pracovní debaty bylo získat náměty zástupců zemí evropské osmadvacítky k připravovanému Globálnímu pracovnímu programu Mezinárodního svazu ochrany přírody (IUCN). Program nabízí možnosti podpory implementace Strategie EU v oblasti biodiverzity do roku 2020.

V další části jednání se delegáti zaměřili na otázky související s financováním ochrany klimatu. Právě adekvátní a efektivní řešení této problematiky je jedním z klíčových předpokladů pro úspěch nové globální klimatické dohody, která by měla být uzavřena letos v prosinci na mezinárodní konferenci (COP 21) o ochraně klimatu v Paříži.

Nadcházející francouzské předsednictví COP 21 dále představilo současný stav tzv. Lima-Paris Action Agenda, společného peruánsko-francouzského projektu, jehož smyslem je vyvolat aktivitu v oblasti ochrany klimatu jak u státních, tak především i nestátních aktérů, a přispět tak k cílům Rámové úmluvy OSN o změně klimatu a úspěchu letošní pařížské klimatické konference.

„Minulý týden Evropskou unií vydaný návrh na revizi systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS na 4. obchodovací období po roce 2020, dnes představený komisařem Ariasem Cańetem, je pro ČR důležitý i s ohledem na koordinaci zemí V4, kterým ČR předsedá od 1. 7. 2015 do 30. 6. 2016. I proto by MŽP mělo připravit rámcovou pozici ČR do konce srpna tak, aby mohla být projednána s dotčenými subjekty a následně schválena vládním výborem pro EU. Dále budou tyto pozice diskutovány i mezi zeměmi V4,“ prozradil náměstek Vladislav Smrž.

24.07.2015 07:40

Francouzský parlament schválil přísnou uhlíkovou daň a snížení podílu jádra

Francouzský parlament ve středu večer schválil konečnou podobu zákona, podle kterého se do roku 2025 sníží podíl jádra na výrobě elektřiny ze 75 na 50 %. O 30 % má do roku 2030 klesnout i spotřeba fosilních paliv. Zvýšit se má naopak produkce energie z obnovitelných zdrojů. V roce 2030 by se z nich mělo vyrábět 40 % elektřiny.

Počítá se také se snížením celkové spotřeby energie. Oproti roku 2012 má být v roce 2050 poloviční.

Do roku 2030 by Francie měla podle zákona snížit své emise skleníkových plynů, a to o 40 % v porovnání s rokem 1990.

Součástí francouzského zákona je také zvýšení uhlíkové daně na 100 eur za tunu CO2 do roku 2030. Vnitrostátní uhlíkovou daň zavedla Francie minulý rok. Poplatek v současné výši 14,5 eur za tunu se vztahuje na spotřebu zemního plynu, topného oleje, uhlí a paliv v dopravě. Nemusí ho platit podniky, které spadají pod unijní systém emisního obchodování (EU ETS). Dopad tak má především na domácnosti.

 

Zdroj: EurActiv.cz (Odejít od jádra znamená změnit celou společnost. Možné to je, vzkazují NGOs z Francie)

23.07.2015 07:41

E15: Berlín a Brusel chtějí v Evropě vybudovat nadnárodní trh s elektřinou

Evropa se vrací k volnému trhu s elektřinou. Tak se dají shrnout německá energetická koncepce a plány Evropské komise. V příštích letech by měly v Evropě dominovat krátkodobé trhy s elektřinou, které budou v rámci Evropy propojené. Na nich nebude nikdo uměle bránit cenám elektřiny, aby v době nedostatku vystřelily prudce vzhůru, klidně nad tisíc eur za megawatthodinu. Tyto cenové špičky by měly motivovat výrobce, obchodníky i spotřebitele k investicím, které pomohou nový energetický systém s vysokým podílem obnovitelných zdrojů stabilizovat. Více ZDE

 

Zdroj: E15

22.07.2015 15:47

Vláda se seznámila s aktivitami MŽP ke zlepšení ovzduší v MSK

Ministr životního prostředí Brabec dnes předložil vládě informaci o současných i plánovaných aktivitách MŽP, které realizuje s cílem zlepšit stav ovzduší v Moravskoslezském kraji. MSK dlouhodobě patří mezi oblasti s nejvíce znečištěným ovzduším v ČR a Evropě, plošně jsou tu překračovány imisní limity pro polétavý prach a rakovinotvorný benzo(a)pyren. Nově vznikající Programy zlepšování kvality ovzduší pro zónu Moravskoslezsko a aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek kritizuje Čisté nebe.

Na ovzduší se podepisují zejména lokální topeniště, doprava a průmysloví znečišťovatelé, a to na českém i polském území. Obyvatelé kraje trpí zhoršenou kvalitou života. "Ministerstvo životního prostředí realizuje na území MSK opravdu řadu aktivit a ruku v ruce s nimi sem směřují i velké investice ke zlepšení kvality ovzduší a veřejného zdraví. Naposledy jsme kraj zvýhodnili desetiprocentní bonifikací všech opatření v rámci programu Nová zelená úsporám. Počítáme s tím, že ovzduší ohroženému zplodinami z domácích kotlů výrazně pomůžeme kotlíkovými dotacemi s celkovou alokací pro MSK v první výzvě 470 mil. Kč,” potvrzuje ministr Richard Brabec.

Jen z evropských fondů šlo od roku 2007 na zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji přes devět miliard korun, a to zejména na rekonstrukci průmyslových provozů, odprášení spalin a alternativní dopravu. Česko se stalo prvním státem EU, který dokázal pro podniky s Komisí vyjednat devadesátiprocentní míru podpory z fondů EU na snížení emisí průmyslových podniků v MSK.

 

Mluvčí společnosti ArcelorMittal Ostrava Barbora Černá Dvořáková řekla, že firma nyní realizuje 14 nadstandardních ekologických projektů za tři miliardy korun. "Ve většině případů se jedná o zachytávání emisí prachu. Dotace mají být v hodnotě 2,1 miliardy korun, dosud jsme vyčerpali 558 milionů," uvedla mluvčí. Všechny projekty musí firma dokončit letos. Třinecké železárny získaly od roku 2014 na ekologické investice dotace ve výši 1,7 miliardy korun. "Do konce roku dokončíme všechny velké investiční celky směřující k odprášení, z dotace zbývá dočerpat 500 milionů korun," řekla mluvčí železáren Petra Jurásková.

 

Jak doplňuje ministr Brabec: „Letos jsme ke zlepšení ovzduší v MSK a v celé ČR vyjednali v EK revoluční program. Podařilo se nám získat prostředky z evropských fondů, které budou mít možnost úplně poprvé využít přímo občané, a to na výměnu starých neekologických kotlů za moderní nízkoemisní na biomasu, uhlí nebo jejich kombinaci, za tepelné čerpadlo nebo plynový kotel. Evropská komise původně nechtěla podporovat výměnu uhelných kotlů opět za ty uhelné, ale my jsme si je právě s ohledem na sociální situaci například v MSK nakonec obhájili. Zároveň zdůrazňuji, že nový kotel na uhlí s těmi nejpřísnějšími ekologickými parametry může mít o více než 90 % nižší emise benzo(a)pyrenu i prachu oproti tomu starému neekologickému. V tomto programu je také celá ostravská aglomerace zvýhodněna, dostane o 5% vyšší dotaci na nákup nového kotle.“

 

Obyvatelé Moravskoslezského kraje budou moci na výměnu starých kotlů za nové šetrnější k životnímu prostředí čerpat do roku 2020 zřejmě až 1,3 miliardy korun z evropských dotací.

 

Také v roce 2015 se Ministerstvo životního prostředí zaměřuje na zlepšení kvality ovzduší, zejména na legislativní změny a strategie. Kromě novely zákona o ovzduší, která mj. umožní kontroly provozu kotlů přímo v domácnostech, MŽP právě dokončuje „Střednědobou strategii ČR do roku 2020 na zlepšení kvality ovzduší”. Ta zastřešuje koncepční dokumenty v oblasti ochrany ovzduší na národní (Národní program snižování emisí) a regionální úrovni (Programy zlepšování kvality ovzduší pro jednotlivé zóny a aglomerace). Jsou v nich mimo jiné nová opatření a nástroje ke snížení vlivu zdrojů, které se v daných oblastech významně podílejí na znečištění ovzduší.

Národní program snižování emisí přináší nutná opatření napříč všemi významnými sektory hospodářství ovlivňujícími kvalitu ovzduší, a to zejména ve změnách legislativy a finanční podpoře z národních i evropských zdrojů. Nově navržené kroky se týkají povinných i dobrovolných nástrojů ke snižování emisí v oblasti průmyslu, domácností, omezování emisí amoniaku z používání hnojiv a z chovů hospodářských zvířat v zemědělství a v dopravě zaměřených na odklon silničních vozidel z hustě osídlených oblastí, omlazení vozového parku v ČR nebo na podporu alternativních pohonů.

„Programy zlepšování kvality ovzduší pro zónu Moravskoslezsko a aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek vznikají přednostně. V nich se zaměřujeme především na řešení vysokých emisí polétavého prachu, benzo(a)pyrenu, ale i oxidu dusičitého, benzenu a arsenu a tedy i na vytipované zdroje tohoto znečištění,” dodává ministr Brabec. Programy stanoví emisní stropy pro stacionární a mobilní zdroje pro vymezená území s překročeným imisním limitem, to znamená, že budou definovat maximální možné množství vypouštěných emisí tuhých znečišťujících látek za kalendářní rok. Díky emisním stropům dojde k cílenému omezení imisního zatížení daných oblastí. Krajské úřady budou mít povinnost otevřít povolení provozu těchto zdrojů s významným příspěvkem k imisním koncentracím a zvážit další možnosti snížení emisí, třeba v podobě zpřísnění emisních limitů nebo stanovení dalších podmínek provozu.

Do 3. srpna se mohou lidé na Ostravsku vyjadřovat k plánům na zlepšení ovzduší. Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo 3. července návrh opatření obecné povahy, kterým se vydává Program zlepšování kvality ovzduší pro aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek. Zástupci Čistého nebe varují, že pokud bude strategie schválena v navrhované verzi beze změn, stav ovzduší na Ostravsku se v dohledné době nezlepší. Více o aktivitě ZDE

Ministerstvo životního prostředí intenzivně spolupracuje při řešení situace v Moravskoslezském kraji také s Polskem. Na místní kvalitu ovzduší má nezanedbatelný vliv přeshraniční přenos znečišťujících látek, zejména při zhoršených rozptylových podmínkách. MŽP aktuálně spolupracuje na česko-polsko-slovenském integrovaném projektu zaměřeném na společnou implementaci programů zlepšování kvality ovzduší, harmonizovaný sběr emisních dat a společnou strategii řízení kvality ovzduší. Projekt byl předložen ke kofinancování do evropského dotačního programu LIFE.

 

Aktivity MŽP ke zlepšení kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji:

1. Dotace v rámci společného programu na podporu výměny kotlů

2. Výzvy z OPŽP 2007–2013 s 90% mírou dotace – průmyslové zdroje znečištění

3. Výzva OPŽP 2007–2013 – podpora alternativní dopravy

4. Nová zelená úsporám

5. Podpora ozdravných pobytů dětí

6. Dobrovolné dohody v MSK s průmyslovými podniky

7. Česko-polská spolupráce v oblasti ochrany ovzduší

8. Pracovní skupina MŽP pro řešení nevyhovující situace v MSK

9. Spolupráce se Statutárním městem Ostrava

10. Podpora MŽP při zavádění nízkoemisních zón

11. Koncept chytrého regionu (Smart region) a chytrého města (Smart city) s prioritou zlepšit celkovou kvalitu života a životní prostředí v Moravskoslezském kraji

22.07.2015 15:12

Memorandum má zlepšit životní prostředí v Ostravě a Moravskoslezském kraji

Ministr životního prostředí Richard Brabec, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, hejtman MSK Miroslav Novák a primátor města Ostravy Tomáš Macura dnes podepsali memorandum o spolupráci na přípravě konceptu chytrého města (Smart City) a chytrého regionu (Smart Region) pro zlepšení kvality života a životního prostředí v Ostravě a Moravskoslezském kraji.

Dojednaná spolupráce směřuje k všestranné podpoře místního udržitelného rozvoje, zejména pomocí inteligentních strategií a energeticky úsporných nízkoemisních technologií. Ministerstvo životního prostředí přislíbilo poskytnout prostředky z Národního programu Životní prostředí. Ministerstvo průmyslu a obchodu zase umožní krajům a obcím žádat o dotace v rámci Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie.

"Jedním z možných nástrojů pro celkové zlepšení kvality života, životního prostředí i konkurenceschopnosti v daném území, je dnes podepsané memorandum, kterým se všichni signatáři zavázali k dlouhodobému rozvíjení a podpoře opatření pro dosažení úspor energie a přírodních zdrojů, zkvalitnění a propojení dopravních systémů a mobility, snížení emisí CO₂ a dalších emisí znečišťujících látek, zejména v oblastech dopravy, energetiky a stavebnictví. Významně tím bude podpořen i rozvoj průmyslu v regionu, ovšem se zárukou minimalizace dopadů na ostravské ovzduší a životní prostředí vůbec,“ komentuje podpis memoranda ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci zapojení do memoranda navazuje na dosavadní kroky, které byly v Moravskoslezském kraji realizovány při řešení hospodářských, vědecko-výzkumných, sociálních a environmentálních problémů. Umožníme krajům a městům nad 100 tisíc obyvatel, aby mohly využít náš program EFEKT 2015 k získání dotace na zkvalitnění svého energetického managementu, a krajům a obcím žádat o dotaci na zpracování konceptu inteligentních měst a budeme spolupracovat při tvorbě Územní energetické koncepce. Právě evropský koncept chytrých měst a regionů a s ním spojený celostní a provázaný způsob jejich fungování bude hrát důležitou roli při transformaci tohoto strukturálně postiženého regionu,“ říká ministr Mládek.

O podporu na konkrétní opatření, která vzejdou z koncepce chytrého města, bude moci město Ostrava požádat v rámci výzev na zlepšení životního prostředí ve městech a obcích z dotačního programu Ministerstva životního prostředí „Národní program Životní prostředí“.

Zájemci z řad měst a obcí budou moci ještě letos po vzoru Ostravy žádat o podporu projektů na zpracování akčních plánů udržitelné energetiky. MŽP tuto výzvu plánuje vyhlásit v říjnu s alokací 10 mil. Kč. V této výzvě bude možné žádat o podporu projektů na udržitelný rozvoj měst a obcí – Místní agenda 21.

V rámci českého předsednictví Visegrádské 4 dále MŽP ve spolupráci s MMR připravuje na letošní listopad do Ostravy konferenci a expertní kulatý stůl na téma Smart Cities, který má na příkladech dobré praxe zemí V4+4 přinést další inspiraci.

Moravskoslezský kraj dlouhodobě patří mezi oblasti s nejvíce znečištěným ovzduším v ČR a Evropě a jeho obyvatelé jsou tak postiženi zhoršenou kvalitou života. Na území kraje jsou plošně překračovány imisní limity pro jemné prachové částice PM10 a PM2,5 a benzo(a)pyren. Kvalitu ovzduší tu ovlivňují zejména lokální topeniště, doprava a průmysloví znečišťovatelé, a to na českém i polském území.

 

Rozvoj Smart regionu MSK již podporují např. tyto první kroky a aktivity:

  • Zavádění systematického energetického managementu u budov v majetku kraje,
  • Podpora rozvoje alternativních druhů dopravy - uzavření Memoranda mezi MSK a ČEZ, a. s., o spolupráci v rámci podpory rozvoje elektromobility v MSK a Memoranda mezi MSK a Vítkovice, a. s., o spolupráci v oblasti rozvoje nízkoemisních druhů dopravy, konkrétně CNG; zahájení postupné obměny vozového parku MSK za auta na CNG a elektřinu; příprava Akčního plánu rozvoje nízkoemisní dopravy v MSK na léta 2014–2020,
  • Rozvoj dalších chytrých investic v oblasti dopravy: výstavba kolejového napojení k Letišti Leoše Janáčka Ostrava – kofinancování z rozpočtu MSK ve výši cca 87 mil. Kč; tzv. Bílá kniha s mapováním stavu komunikací II. a III. třídy na území kraje a vyhodnocováním potřebnosti investic, rekonstrukcí a modernizací sítí,
  • Integrovaný dopravní systém MSK ODIS (do konce roku 2014 se předpokládá vydání celkem 70 000 kusů karet - podpora využití hromadné dopravy, motivační faktor, zaměstnanecké ODIS karty

 

Dokument ke stažení:

Memorandum (PDF, 245 kB)

22.07.2015 11:06

MF posílí letos investice do likvidací ekologických škod v Moravskoslezském kraji

Ministerstvo financí, které je zodpovědné za řešení ekologických škod vzniklých před privatizací, zadá v letošním roce celkem 20 revitalizačních a ekologických projektů. Většina těchto projektů je v Moravskoslezském kraji. Celkem by v letošním roce z privatizačního účtu, ze kterého se tyto zátěže financují, mělo být na jejich řešení uvolněno více než 3 mld. Kč, což znamená 20 % z celkové alokace fondu.

„Přestože vláda v roce 2002 přislíbila, že postupně uvolní na sanace v Moravskoslezském kraji 20 mld. Kč, do loňského roku se podařilo ukončit projekty v celkové hodnotě jen asi 3 mld. Kč,“ upozornil ministr financí Andrej Babiš.

„Bohužel v dobách, kdy příjmy do Fondu privatizace byly historicky nejvyšší, se na vypořádání ekologických závazků státu věnoval pouze zlomek těchto prostředků,“ řekl ministr financí s tím, že k prioritám tehdejších ministrů problémy Moravskoslezského kraje nepatřily. „Například v letech 2004-2005 se na ekologické smlouvy v Moravskoslezském kraji proinvestovalo celkem necelých 750 mil. Kč, přestože jen v roce 2005 dosáhly příjmy privatizačního fondu 113 mld. Kč. Přednost před Ostravskem dostala například sanace zátěží ve Škodě Plzeň, kde bylo během dvou let proinvestováno 5 mld. Kč s průměrným tempem čerpání 100-350 mil. Kč měsíčně,“ vysvětlil.

Celkové výdaje z Fondu privatizace na krytí ekologických škod pak v roce 2005 představovaly pouze 6 %. „Je zřejmé, že kdyby předchozí vlády investovaly takový podíl finančních prostředků, jako investujeme nyní my, byly by ekologické zátěže již dávno vyřešeny,“ řekl Andrej Babiš.

V období neúspěšného pokusu o zadání komplexní ekologické zakázky, tj. po dobu 4 let od roku 2008 do roku 2011, bylo zadávání ekologických zakázek fakticky zastaveno s výjimkou jednacích řízení bez uveřejnění. Ani po roce 2011 zadávání ekologických zakázek žádným výrazným způsobem neakcelerovalo. Například poslední velká zakázka (nad 300 mil. Kč) v programu ekologie byla v otevřeném řízení zadána v roce 2008.

Na jedenáct projektů v Moravskoslezském kraji, jejichž zadání je plánováno v letošním roce, je určeno celkem 2,2 mld. Kč. Největší z nich je sanace skládky Skatulův hliník ve Frýdku-Místku v předpokládané hodnotě více než 0,5 mld. Kč, která je největší ekologickou zakázkou zadávanou v otevřeném řízení za posledních 7 let. Po jejím dokončení bude také možné zahájit dlouho odkládané stavební práce na obchvatu města.

Všechny akce budou respektovat nová transparentní pravidla zadávání a jejich dodavatelé budou, na rozdíl od minulosti, vybíráni výhradně v otevřených řízeních. Díky této strategii se již v roce 2014 podařilo Ministerstvu financí snížit ceny těchto zakázek v průměru na polovinu, v některých případech až na čtvrtinu.

22.07.2015 10:27

Svazu průmyslu a dopravy se nelíbí navrhovaná novela stavebního zákona

Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR návrh novely stavebního zákona nepředstavuje řešení, které by mohlo prokazatelně přispět ke zrychlení a zjednodušení povolovacích řízení, rovněž nepřináší optimalizaci samotného posuzování stavebního záměru ze strany stavebních úřadů, dostatečně neminimalizuje procesní kroky, nezpružňuje proces a nesnižuje administraci ve vzájemné komunikaci mezi stavebním úřadem a investorem ani mezi úřady navzájem.

Svaz ve svém stanovisku uvádí, že naděje kladené do systémové změny stavebního zákona vedoucí ke skutečnému zrychlení a zjednodušení povolovacích řízení nejsou naplněny. Podle něj zůstává novela velmi vzdálená principu, kdy investor není nucen obíhat několik desítek úřadů, které reprezentují tutéž instituci, tedy stát a dožadovat se administrace své žádosti, ať jde o samotné povolení k realizaci či závazná stanoviska, jež jsou pro jeho vydání podkladem.

Předložený návrh rovněž nepřináší optimalizaci samotného posuzování stavebního záměru ze strany stavebních úřadů, dostatečně neminimalizuje procesní kroky, nezpružňuje proces a nesnižuje administraci ve vzájemné komunikaci mezi stavebním úřadem a investorem ani mezi úřady navzájem. Návrh tak, jak je předložen, nezasahuje do úprav procesu EIA přijatých na začátku tohoto roku, byť se již během necelého čtvrt roku od jeho účinnosti projevují přijaté úpravy jako nefunkční, zdržující a mnohdy nedůvodně administrativně náročné. Návrh rovněž trpí meziresortní nedůvěrou a ochranou svých kompetencí na úkor prokazatelné snahy o zefektivnění postupů.

Podle svazu taktéž neexistuje relevantní důvod pro vyčleňování vodních děl z koordinovaného postupu a obecný princip vztahující se k působnosti obecných/speciálních/jiných úřadů by měl u souboru staveb platit i v případě, že je stavbou vedlejší vodní dílo vyžadující povolení k nakládání s vodami.

Lhůty pro celé koordinované řízení s nebo bez EIA a řízení územní s EIA je nezbytné výrazně zkrátit. Svaz požaduje doplnit harmonogram procesu koordinovaného řízení, aby bylo zřejmé, v jakých časových intervalech se řízení pohybuje. Tento požadavek úzce souvisí s potřebou stanovit konkrétní lhůty pro činnost stavebních nebo příslušných úřadů nebo dotčených orgánů tak, aby byla zřejmá délka jednotlivých etap povolovacího procesu.

Svaz dále upozorňuje na skutečnost, že postupu prací žadatele o koordinované povolení pro zařízení IPPC není věnována žádná pozornost. Další podrobnosti se dočtete níže ve stanovisku SP ČR.

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko_stavební_zákon.pdf

22.07.2015 09:38

STARÝ OPŽP: Seznam schválených žádostí (odpady, vzdělávání)

Ministr životního prostředí Richard Brabec schválil dne 21. července žádosti o podporu v rámci dobíhajícího Operačního programu Životní prostředí. Projekty  se týkají prioritní osy 4 - Zkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží (64. výzva) a prioritní osy 7 - Rozvoj infrastruktury pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu (65. výzva). Přehled schválených žádostí je možné si stáhnout níže.

 

 

Dokument ke stažení:

Schválené žádosti z LXIV. a LXV. výzvy OPŽP

22.07.2015 09:29

Zahraniční poptávky a nabídky technologií pro oblast životního prostředí

Níže uvádíme přehled nabídek a poptávek technologií pro oblast životního prostředí. Pro bližší informace s e prosím obraťte na Enterprise Europe Network Česká republika mailem na info.een@tc.cz nebo na telefon č. 234 006 173. Pro více technologií se podívejte ZDE.

 

 

 

Poptávka po inovativním využití plastového odpadu
TRUK20150716001
Skotský podnik, který se zabývá recyklací odpadů, hledá inovativní způsob recyklace plastů, zejména ty s vysokou hustotou (HDPE), polypropylen (PP) a (PET), k výrobě nových produktů. Firma by ráda spolupracovala s průmyslovými či akademickými partnery na základě obchodní smlouvy s technickou spoluprací či licenční smlouvy.

 

Mikro-turbína využívající odpadní kaskádu z čistírny odpadních vod
TRUK20150415001
Britská firma z oblasti čištění vody by ráda prozkoumala možnosti získávání energie z odpadní vody, což by umožnilo získat lokální zdroje elektrické energie z obnovitelných zdrojů tam, kde to v současné době není možné. Firma hledá průmyslového partnera schopného demonstrovat nízkonákladové řešení mikro-turbíny schopné provozu na vyčištěných odpadních vodách z čistíren odpadních vod.

 

Turecká společnost působící v oblasti recyklace odpadů hledá partnery pro joint venture
BOTR20150703001
Zkušená turecká společnost působící v oblasti recyklace, hledá možnosti společného podnikání se zahraniční společností, s cílem vytvořit partnerství při stavbě recyklační linky, (včetně stavební části).

 

Stlačený vzduch jako forma ukládání energie
TOFR20150317001
Francouzský start-up zabývající se VaV činností pracuje se stlačeným vzduchem jako úložištěm energie. Inovativní myšlenkou je vývoj technologie zvyšující výkonnost CAES (Compressed Air Energy Storage) využitím termodynamických cyklů - vyměny tepla komprese/expanse a adsorbce/desorbce. MSP hledá jednak výzkumnou spolupráci s odborníky v oblasti termodynamiky k posouzení technologie před podáním patentové přihlášky a zároveň má zájem o průmyslové partnery pro technickou spolupráci vedoucí k industrializaci.

22.07.2015 09:21

RoHS: V roce 2016 dojde k rozšíření působnosti na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) upozorňuje výrobce, zplnomocněné zástupce výrobců, dovozce, distributory diagnostických zdravot. prostředků in vitro o tom, že nařízení vlády č. 481/2012 Sb. o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních se s účinnosti od 22.7.2016 začíná vztahovat i na tuto produktovou skupinu elektrozařízení.

MPO s ročním předstihem informuje, že pro na trh uváděné diagnostickézdravotnické prostředky in vitro, které jsou elektrickým nebo elektronickým zařízením ve smyslu nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, začne s účinností od 22. 7. 2016 platit, že nesmí obsahovat nebezpečné látky — olovo, rtuť, kadmium, šestimocný chrom, polybromované bifenyly (PBB) a polybromované difenylethery (PBDE) v nadlimitních hmotnostních koncentracích. Zákaz obsahu uvedených látek se týká také jejich obsahu v kabelech a náhradních dílech pro jejich opravy nebo opětovné použití, modernizaci funkcí nebo zvýšení kapacity.

Současně nařízení vlády č. 481/2012 Sb. obsahuje řadu výjimek ze zákazu použití některých nebezpečných látek (konkrétně příloha č. 3) a také určuje typy zařízení, na která se vůbec nevztahuje.

Vzhledem k včasnému zajištění povinností MPO doporučujeme dotčeným hospodářským subjektům (výrobci, zplnomocnění zástupci výrobců, dovozci a distributoři) vedle samotného nařízení vlády č. 481/2012 Sb. [pdf, 1028 kB] využít také Manuál k nařízení vlády č. 481/2012 Sb. [pdf, 2487 kB] a výrobce MPO upozorňuje také na normu ČSN EN 50581 Technická dokumentace k posuzování elektrických a elektrotechnických výrobků z hlediska omezování nebezpečných látek, která specifikuje technickou dokumentaci, kterou musí výrobce vyhotovit, aby doložil shodu s požadovaným omezením některých nebezpečných látek.

 

Zdroj: MPO

21.07.2015 18:27

Ministr Brabec chce založit pracovní skupinu expertů mezi českým a rakouským MŽP

Ministr Richard Brabec se setkal se svým rakouským protějškem, spolkovým ministrem zemědělství, lesnictví, životního prostředí a vodního hospodářství Andrä Rupprechterem. Oba ministři probírali nejen společná evropská témata jako například ochranu klimatu. Ministři diskutoval i o možnostech rozšíření spolupráce na poli energetické účinnosti a došlo i na debatu o jaderné energetice.

„Spolupráce Rakouska i ČR je v mnoha oblastech velmi čilá, nicméně rád bych rozšířil spolupráci obou zemí v otázkách životního prostředí. Po vzoru velmi úspěšného česko-německého pravidelného setkávání našich expertů nad společnými otázkami životního prostředí bych rád podobnou pracovní skupinu založil i mezi českým a rakouským MŽP,“ otevřel pracovní debatu ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Skupina by se zabývala konkrétními tématy v oblastech ochrany vod, ochrany ovzduší, posuzování vlivů na životní prostředí či zelených technologií, ale třeba i slaďováním pozic ČR a Rakouska před jednáními v EU v otázkách životního prostředí. Čeká nás světová konference na téma klima v Paříži, rozhodování Evropy o nové odpadové politice Evropy a mnoho dalšího,“ dodal ministr Brabec.

V otázce jaderné energie se ministři ujistili, že názory obou států se nemění. Zatímco Rakušané prosazují maximální podíl z obnovitelných zdrojů a uvítali by odklon okolních zemí od jádra jako v případě Německa, Česko chce podle schválené energetické koncepce postupně odstavovat největší zdroje znečištění, tedy tepelné elektrárny, a místo nich klást důraz na jádro a obnovitelné zdroje. "Vzhledem k našim geografickým podmínkám nemůžeme dosáhnout takového podílu obnovitelných zdrojů jako Rakousko. Důraz na jadernou energetiku však neznamená, že je upozadíme," vysvětlil Brabec.

Pro Rakušany je podle něj klíčové, aby české jaderné elektrárny byly maximálně bezpečné, a zároveň oceňují otevřenost české strany. Český ministr také zdůraznil, že již řadu let funguje společná expertní skupina pro jadernou energii, která zajišťuje výměnu informací.

Oba ministři se věnovali také otázkám ochrany klimatu, ovzduší a možnostem prohloubení spolupráce na poli energetické účinnosti. S otázkou energetické účinnosti a úsporou emisí skleníkových plynů úzce souvisí i ochrana klimatu. Rakousko má od roku 2013 Národní adaptační strategii s opatřeními na přizpůsobení se či zmírnění dopadu změn klimatu. „Adaptační strategie ČR je nyní ve fázi posuzování v rámci SEA a na podzim by měla být předložena vládě ČR,“ doplnil ministr Brabec.

Ministr Brabec představil rakouskému spolkovému ministru Rupprechterovi také priority českého předsednictví V4, Karpatské úmluvy a Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje.

Při předsednictví Visegrádské skupině bude v oblasti životního prostředí MŽP klást důraz na problematiku oběhového hospodářství a změny evropské odpadové legislativy, na klimaticko-energetický rámec EU do r. 2030, revizi systému obchodu s emisními povolenkami EU ETS a na mezinárodní vyjednávání o ochraně klimatu, jemuž se na konci roku bude věnovat mezinárodní konference v Paříži.

„Na konferenci v Paříži budeme podporovat přijetí právně závazné smlouvy, která stanoví mitigační závazky pro všechny smluvní strany a zahrne tak i největší producenty emisí skleníkových plynů, a to včetně v poslední době dynamicky rozvíjejících se ekonomik. Tato smlouva by měla také přispět k dosažení udržitelného rozvoje prostřednictvím účinné adaptace na klimatické změny a současně řešit otázku financování opatření na ochranu klimatu,“ zdůraznil ministr Brabec.

Mezi další priority českého předsednictví patří problematika ochrany ovzduší, naplňování Strategie EU pro biodiverzitu či podpora implementace Rámcové úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. V rámci předsednictví V4 plánuje MŽP řadu aktivit společně s Karpatskou úmluvou, jíž ČR předsedá v letech 2014-2017, a to zejména s ohledem na geografické i tematické prolínání obou předsednictví.

Ministr Brabec také představil priority nadcházejícího předsednictví Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje (MKOD), které ČR přebírá v příštím roce po Chorvatsku. Mezi hlavní cíle této komise patří dosáhnout trvale udržitelného rozvoje vodního hospodářství, včetně ochrany a rozumného využívání povrchových a podzemních vod, omezit nebezpečí havárií, při nichž uniknou látky nebezpečné vodám, minimalizovat nebezpečí plynoucí z povodní a ledových jevů a přispět ke snížení znečištění Černého moře ze zdrojů v povodí Dunaje.

Setkání mezi českým a rakouským ministrem životního prostředí se uskutečnilo po dlouhých 6 letech.

21.07.2015 13:56

OPŽP: Střednědobý harmonogram výzev do roku 2018

HARMONOGRAM KE STAŽENÍ! Státní fond životního prostředí (SFŽP) zveřejnil střednědobý harmonogram výzev do roku 2018 pro Operační program Životní prostředí. Harmonogram výzev je indikativním plánem pro vyhlášení výzev v rámci nového OPŽP a slouží k rámcovému plánování žadatelů.

SFŽP uvedl, že informace obsažené v harmonogramu mohou být upravovány s ohledem na skutečný vývoj implementace operačního programu a případný vliv vnějších okolností, které nebylo možné předvídat. S ohledem na maximální snahu poskytovat potenciálním žadatelům relevantní informace bude ale podle Fondu usilováno o to, aby případné úpravy byly realizovány pouze v případě, kdy to bude skutečně vynuceno okolnostmi a s co nejmenším dopadem na proces přípravy žádostí na straně potenciálních žadatelů.

 

Dokument ke stažení:

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

Zdroj: SFŽP

21.07.2015 13:51

SFŽP ČR spouští registraci do seznamu výrobců pro "kotlíkové dotace"

Statní fond životního prostředí ČR spouští registraci do seznamu výrobců kotlů, tepelných čerpadel a solárních termických panelů pro Specifický cíl 2.1, Prioritní osy 2, Operačního programu Životní prostředí 2014–2020.

Seznam je otevřený pro výrobce kotlů, tepelných čerpadel a solárních termických panelů splňujících požadavky uvedené v „Závazných pokynech pro Specifický cíl 2.1, Prioritní osy 2, Operačního programu Životní prostředí 2014–2020 – Výzva pro kraje č. 1“ a současně požadavky Nařízení Komise č. 813/2013 ze dne 2. srpna 2013, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign ohřívačů pro vytápění vnitřních prostorů a kombinovaných ohřívačů (v případě kotlů na zemní plyn a tepelných čerpadel) a Nařízení Komise 2015/1185 ze dne 24. dubna 2015, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign lokálních topidel na tuhá paliva.

Soulad s těmito předpisy je doložen prohlášením certifikačního orgánu, který provedl posouzení shody tohoto výrobku s příslušnou technickou normou a provedl zkoušky potřebné k tomuto prohlášení. Současně je vyžadováno plnění i těch požadavků, které jsou v příslušných nařízeních stanoveny s účinností až od určitého budoucího data. Předepsané parametry musí kotle splnit pro všechna uvažovaná paliva (tj. taková, k jejichž výlučnému použití se uživatel zaváže, přičemž tato skutečnost může být předmětem kontroly) a všechny použitelné způsoby přikládání, pokud je výrobce umožňuje.

Kontaktní adresou pro registraci do seznamu je: kotliky-registrace@sfzp.cz

 

Čtěte také:

MŽP zveřejnilo základní podmínky pro nové „kotlíkové dotace“ a vyhlásilo výzvy pro kraje (15.7.2015)

 

 

Zdroj: SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE