Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

24.01.2014 21:42

MŽP vyhlásilo novu výzvu na pořízení ekologických autobusů a výstavbu plnících stanic CNG

www.mesec.czMinisterstvo životního prostředí vyhlásilo další výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) v Prioritní ose 2 - Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí. Výzva je určena pro projekty zaměřené na podoblast podpory 2.1.5 - Snížení imisní zátěže omezením emisí z veřejné dopravy tzv. alternativní doprava. Žádosti o podporu v rámci Prioritní osy 2 jsou přijímány od 29. ledna do 31. března 2014. V rámci podoblasti podpory je možné podporovat projekty zaměřené na: nákup autobusů městské hromadné dopravy s pohonem na CNG a výstavbu plnících stanic CNG. Projekty lze kombinovat. Tato výzva je určena pouze pro projekty, které budou realizovány na území Moravskoslezského kraje, Ústeckého kraje a Aglomerace Brno, kdy Aglomerace Brno je definována Přílohou č. 3 - Seznam zón a aglomerací zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší.

„O vyhlášení výzvy na výměnu starých autobusů za ty na stlačený zemní plyn jsme usilovali od roku 2011. V minulých dnech jsme v Bruselu se zástupci Evropské komise dojednali poslední sporné body, které bránily vyhlášení výzvy na příjem žádostí o dotaci na výměnu autobusů městské hromadné dopravy. Tuto výzvu jsme vyhlásili dnes. Nejstarší, zcela neekologické a neefektivní autobusy můžou být díky až 85% dotaci z EU nahrazeny novými, moderními autobusy na stlačený zemní plyn. Z dotace lze financovat i plnící stanice CNG pro městskou hromadnou dopravu,“ řekl ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský.

Za tuto další jednu miliardu korun navíc z prostředků Fondu soudržnosti je možné pořídit zhruba 10 plnicích stanic CNG a zhruba 154 nových autobusů MHD s pohonem CNG, a to při orientační ceně 6,8 milionu korun za autobus a 13 milionů korun za plnicí stanici.

 

Důležité upozornění k příjmu a hodnocení žádostí:

Podoblast podpory 2.1.5 je nově zařazenou podoblastí do OPŽP, která je intenzivně diskutována se zástupci Evropské komise. Na národní úrovni je již připravena a schválena veškerá administrativa, včetně schválení Implementačního dokumentu OPŽP na úrovni Monitorovacího výboru OPŽP. V této chvíli je v přípravě změna Programového dokumentu OPŽP, kterou musí schválit Evropská komise.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti musíme žadatele upozornit na fakt, že žádosti budou přijaty, ale samotné zahájení hodnocení žádostí (Specifická kontrola přijatelnosti - akceptace) bude ze strany Fondu zahájeno až po schválení změny Programového dokumentu OPŽP Evropskou komisí.

 

Dokumenty ke stažení:

Dokumenty k LVII. výzvě

 

Zdroje: MŽP, SFŽP

Foto: mesec.cz

24.01.2014 14:10

Technologie na čištění vody od hormonů a léčiv máme, řekl Radek Zbořil pro E15

https://img.mf.cz/739/328/3-DSC_7749.JPGUmí zbavit podzemní vodu toxických látek, nádrže vyčistí od sinic a vyvíjejí technologii, která z odpadních vod dostane hormony i zbytky léčiv. S nanočásticemi expandují do celého světa. Generální ředitel Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů Radek Zbořil v rozhovoru pro E15 popisuje současnost i budoucnost čištění vod pomocí nanotechnologií. Univerzita Palackého v Olomouci a Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů je jedním z členů sdružení Nanobiowat, které vyvíjí nové technologie čištění vody. Nanomateriály podle Zbořila dokážou velmi dobře čistit i prostředí zasažené těžbou uranu a pomoci tak při řešení starých ekologických zátěží. Centrum se také snaží vyvinout technologie na bázi nanomateriálů, které s vysokou účinností likvidují ve vodě hormonální antikoncepci a zbytky z farmaceutických produktů. Zbořil také uvádí, že tyto látky jsou vysoce toxické už ve velmi nízkých koncentracích a že EU zatím nevydala v tomto směru patřičné směrnice, které by jejich výskyt omezovaly. "Nicméně už čtvrtým nebo pátým rokem se toto téma na půdě Evropského parlamentu intenzivně diskutuje a limity přijdou brzy. To samozřejmě urychlí aplikace nových účinných technologií a věříme, že jsme na tento okamžik připraveni." uvádí Zbořil v rozhovoru. Celý rozhovor čtěte ZDE.

 

Zdroj a foto: E15


 

 

24.01.2014 13:28

AMSP vydala povedený Podnikatelský manuál k novému občanskému zákoníku

https://www.amsp.cz/uploads/DM/manu__lNOZ.pngAsociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) vydala praktickou kuchařku "Podnikatelský manuál k novému občanskému zákoníku" pro firmy a podnikatele s nejdůležitějšími dopady NOZ a praktickými příklady – rady, tipy, doporučení. Manuál asociace vydala ve spolupráci s autory zákonů a advokátní kanceláří PRK Partners. Zájemci o brožuru si ji mohou bezplatně stáhnout v el. podobě z webu AMSP ČR www.amsp.cz – v sekci „Publikace AMSP“.

 

Náš tip: v sekci Publikace AMSP najdete také "Inovační manuál pro malé a střední podniky"



Zdroj: AMSP

 

24.01.2014 09:22

Mládek pro HN: Odložme verdikt o Temelínu

https://ihned.cz/img/11_0/pata_new0.pngRozhodnutí o dostavbě Temelína je podle budoucího ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka nejlepší odložit. Zároveň by ale měla vláda říci, jaký bude další osud vybudování dvou nových jaderných bloků v této elektrárně.

Nastupující vláda podle Mládka zřejmě nebude garantovat výkupní ceny elektřiny. "Nebylo by seriózní pokračovat v tendru, který jeho účastníky stojí spoustu peněz, pokud bude zřejmé, že garantované ceny nejsme schopni dodat," uvedl Mládek v rozhovoru pro HN.

Jak minulý týden zjistil ve svém průzkumu týdeník Ekonom, většina nových poslanců by sice dostavbu bloků podpořila, odmítá ale poskytnout ČEZ požadované záruky. Ty by mohly spotřebitele přijít až na desítky miliard korun ročně.

Podle Mládka proto firma ani nemá jinou možnost než dostavbu odložit. Bez garancí totiž investice bude s velkou pravděpodobností ztrátová, a ČEZ by tak hrozily žaloby od minoritních akcionářů.

ČEZ se k možnému odkladu nevyjadřuje. "Letos normálně běží jednání s oběma uchazeči o dostavbu," řekla HN mluvčí Barbora Půlpánová. Již dlouho se ale spekuluje, že firmě by odklad spíše vyhovoval: nový výkon Temelína totiž bude nejspíš potřeba až několik let po plánované dostavbě v roce 2025.

Otázkou je, jak dlouho budou s nabídkami ochotni čekat oba uchazeči, americký Westinghouse a česko-ruské konsorcium MIR.1200. Mládek hovoří o odkladu o tři až pět let, nabídky ale pozbudou platnosti příští rok v červenci.

Firmy to nekomentují, jejich účast v novém tendru ale není jistá. "Stálo nás to desítky milionů dolarů, Česko by u nás ztratilo důvěru," zní třeba z Westinghousu. 

 

Rozhovor s budoucím ministrem průmyslu a obchodu J. Mládkem najdete v dnešním vydání Hospodářských novin.

 

Zdroj: Hospodářské noviny (iHNED.cz)

24.01.2014 08:51

Aktuální seznam správních aktů nahrazovaných integrovaným povolením

https://www.obrazky.cz/media/3/5jqRYYB618-g7XHq8kPkGJKN_NFzg8lBzI41pgXjPMc&width=224Ministerstvo životního prostředí publikovalo seznam správních aktů nahrazovaných integrovaným povolením. Seznam nahrazovaných správních aktů byl vytvořen pro usnadnění přípravy žádostí o integrované povolení podle vyhlášky č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci. Seznam je vytvořen z následujících právních předpisů účinných k 01. 01. 2014:



 
  • Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
  • Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
  • Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů
  • Zákon č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon)
  • Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
  • Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon

Dokument ke stažení:
IPPC_zákon_správní_akty_nahrazované_2014_SEZNAM

Zdroj: MŽP
 

 

24.01.2014 08:38

SPČR: Návrhy EK týkající se klimatického rámce do roku 2030, mohou zhoršit konkurenceschopnost evropského a českého průmyslu.

https://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/271585/132921929/stock-photo-twilight-photo-of-power-plant-132921929.jpgSvaz průmyslu a dopravy ČR považuje přijetí balíku návrhů Evropské komise, týkající se klimatického rámce do roku 2030, za špatnou zprávu pro celou Evropskou unii, pro nové členské země a pro tuzemské firmy a domácnosti. Brusel rozhodnul o tom, že klíčovým cílem její klimatické politiky je snížení emisí skleníkových plynů oproti roku 1990 o 40 procent a o navýšení podílu obnovitelných zdrojů energie (OZE) na 27 procent do zmíněného roku 2030.

„Evropa opět prokázala, že nechce aktivně přistoupit ke zvyšování své konkurenceschopnosti,“ uvedl v reakci na rozhodnutí Evropské komise Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Podle něho cíl navýšit podíl OZE nereflektuje různost zemí. „Průmysl bude proti poskytování podpory na obnovitelné zdroje energie a proti zatažení domácností a firem do kolotoče dalšího zvyšování nákladů,“ upozornil Jan Rafaj.

Svaz průmyslu a dopravy ČR považuje návrhy Evropské komise za špatnou zprávu pro evropský průmysl, jehož náklady od roku 2005 stouply o 38 procent, zatímco ve Spojených státech se snížily o 4 procenta. Je to dobrá zpráva pro USA a další mimoevropské země a pro čínské výrobce solárních panelů.

Špatná zpráva je to pro nové členské země Unie v porovnání se starými členskými zeměmi, které budou pravděpodobně pokračovat v subvenčních praktikách. Vedle toho jsou staré členské země EU jako je Německo zaměřeny zejména na finalizaci výrobků, například oproti České republice, která má výraznější náklady na energie.

Špatná zpráva je to pro tuzemský průmysl a domácnosti. Náklady českých domácností na energie dosahují zhruba 9 procent, například v Polsku 10 až 11 procent, zatímco v SRN je to jen 6 procent.

Dohodu na cílech EU chce Evropská komise od členských zemí a Evropského parlamentu do konce letošního roku. Svaz průmyslu a dopravy ČR bude požadovat od české vlády a politické reprezentace a také od poslanců, kteří budou v květnu zvoleni do Evropského parlamentu, aby prosazovali zájmy tuzemských firem a občanů. „Budeme s nimi velmi intenzivně jednat,“ uvedl Jan Rafaj.

Zmíněný návrh Bruselu mimo jiné znamená, že by roční dynamika snižování stropu v odvětvích v EU ETS narostla ze současných 1,74 % na 2,2 % po roce 2020, u sektorů mimo EU ETS by to bylo o 30 % proti 2005.

Svaz průmyslu a dopravy ČR upozorňuje, že podobné závazky se nemohou přijímat bez důkladné analýzy podmínek, za kterých je možné deklarovaného cíle dosáhnout. Vyjadřujeme obavy, že následkem takto ambiciózních cílů může být odchod průmyslových firem z EU. Je to v rozporu s deklarací Bruselu, že vytvoří příznivější podmínky pro evropský průmysl. „Je to v rozporu s prohlášeními komisaře pro průmysl a podnikání Antonia Tajaniho, že konkurenceschopnost Evropy je nejvíce podrážena cenami energií a její skladbou,“ uvedl Jan Rafaj.

Podle zjištění Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi některými zaměstnavatelskými a podnikatelskými svazy v dalších zemích EU panuje zklamání z toho, že návrhy Komise ohledně průmyslové politiky a požadavky na jeho posílení nepřináší dostatečně nové impulsy a že skutečná podpora průmyslu zůstává spíše na papíře.

 

Související články:

Návrh klimatické politiky EU sklízí kritiku ze všech stran (EurActiv.cz, 23.1.2014)

EK navrhuje do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 40 %. Závazek pro energetickou účinnost a úspory komise nestanovila.

 

 

24.01.2014 07:43

Zeman s Brabcem hovořil o prioritách v resortu. Brabec plánuje audit smluvních vztahů úřadu.

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200004066-68a906a9ca/brabec.jpgPátý byl včera na Hradě další člen hnutí ANO Richard Brabec, který by se měl stát ministrem životního prostředí. Podle Brabce byla debata s hlavou státu velmi praktická a prezident prý měl odborný vhled do problematiky životního prostředí. Brabec mu představil své priority v oboru a také hovořili o prvních krocích na resortu. Brabec chce nejdříve udělat audit a pak řešit operační program životního prostředí. V problematice operačních programů bude podle Brabce potřeba především krizového řízení. „A věci s tím související, to znamená jak regulace vodárenství, tak například i záležitosti kolem EIA,“ přiblížil. Po svém nástupu plánuje také udělat audit smluvních vztahů úřadu. Vládu Bohuslava Sobotky jmenuje Zeman ve středu 29. ledna, celkem 95 dní po volbách.

 

Související článek:

Richard Brabec, kandidát na ministra MŽP, už chystá personální zemětřesení

 

23.01.2014 18:01

EK požádala ČR, aby zavedla povinnost mít individuální měřiče, informují Českénoviny

Evropská komise dnes formálně požádala Českou republiku, aby do svého práva převzala povinnost zajistit konečným odběratelům energií individuální měřiče, ukazující jejich skutečnou spotřebu. Plyne to z balíku rozhodnutí o porušení evropského práva, který dnes komise zveřejnila. EK připomněla, že příslušná evropská směrnice o energetických službách měla být ve vnitrostátním právu členských zemí přejata do roku 2008. Nyní má Česko dva měsíce na to, aby své závazky splnilo.

 

Zdroj: Českénoviny

23.01.2014 14:01

Česko má personální zastoupení v Evropské radě pro pelety. Do předsednictva byl zvolen předseda Klastru Česká peleta Vladimír Stupavský.

https://ceska-peleta.cz/wp-content/uploads/stupavsky-146x146.jpgDo vedení Evropské rady pro pelety (European Pellet Council) se dostal Vladimír Stupavský, předseda Klastru Česká peleta. Do předsednictva byl zvolen při posledním setkání všech 17 zemí, které rada sdružuje. Jejími členy jsou národní asociace z Evropy, tři americké, jedno kanadské a japonské sdružení. Česku může aktivní účast v Radě přinést zajímavé příležitosti pro další rozvoj peletového odvětví. Patří mezi ně například know-how ze zkušenějších zemí, jako je Německo nebo Rakousko, možnost účastnit se jednání na úrovni institucí EU anebo udělování certifikací, které zajistí českým výrobcům dobré podmínky pro obchodování na evropském trhu. Více ZDE

 

23.01.2014 09:48

Novelu připravenou MPO, která reaguje na spekulace některých obchodníků ohledně úhrady OZE, schválila vláda

File:Fornybar energi.jpgVláda ČR dne 22. ledna 2014 projednala a schválila novelu zákona č. 165/2012 sb. o podporovaných zdrojích energie, kterou připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Novela upřesňuje způsob výběru ceny na úhradu obnovitelných zdrojů, kterou podle zákona jsou povinni platit všichni spotřebitelé spolu s cenou elektřiny a dalších souvisejících služeb.

Tuto cenu hradí konečný zákazník obchodníkovi spolu s cenou elektřiny a souvisejících služeb a ten jí prostřednictvím distributora předává Operátorovi trhu s elektřinou. Operátor trhu pak z výnosů spolu s dotacemi ze státního rozpočtu hradí podporu obnovitelných zdrojů energie jejím výrobcům. Jedná se o technickou novelu, která odstraňuje výkladové pochybnosti. Ty se objevily na podzim loňského roku po přijetí předchozí úpravy. Jejím cílem bylo snížení konečné ceny elektřiny pro spotřebitele tím, že snížila právě cenu na úhradu vícenákladů na obnovitelné zdroje.

 

MPO redakci Třetíruka.cz potvrdilo, že MPO požádalo předsedu PSP o to, aby vládní návrh zákona zařadila Poslanecká sněmovna  na pořad jednání své schůze, která začíná  4. 2. 2014 (více o programu schůze - ZDE) . Zároveň s předáním vládního návrhu zákona byla předsedovi PSP podána žádost o projednání zákona v prvním čtení.

 

Krátce po vstupu novely v účinnost se objevily spekulace některých obchodníků, jak využít pochybnosti v právním výkladu a neúčtovat tuto cenu zákazníkům. To by mohlo být využito v konkurenčním boji a ve svém konečném důsledku by poškodilo právě tyto zákazníky, protože by pak kromě platby svému dodavateli museli uhradit dodatečně ještě nevybranou cenu. "Hovořit o narychlo připravené novele je projevem neznalosti. Až na výjimky obchodníci nemají pochybnosti a platby budou vybírat," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala.

Předchozí novelu připravila ještě vláda premiéra Nečase a po řádném, měsíc trvajícím připomínkovém řízení, ji schválila již Rusnokova vláda a předchozí sněmovna ji schválila jako jeden z posledních bodů před svým rozpuštěním. Problém s výběrem poplatků nikdo z desítek připomínkových a schvalujících míst neuplatnil včetně Legislativní rady vlády, jejíž stanovisko bylo součástí předloženého návrhu. "Žádný zmatek ve výběru doposud nezpůsobila, nicméně dlouhodobé ponechání pochybností by mohlo problémy ve výběru způsobit. Aby se předešlo spekulacím a možným budoucím rizikům, připravilo ministerstvo novelu upřesňující postup výběru," doplnil náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc.

MPO jako gestor zákona zveřejnilo právní stanovisko k této problematice již v listopadu loňského roku a považuje ho s ohledem na další ustanovení zákona i původní ustanovení za jasné. Upřesnění ve schválené novele tedy má zejména omezit prostor pro případné spekulace a zabránit nejistotě vyplývající z možných sporů.

 

Související dokument PSP ČR:

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

 

Související článek:

Na nejasnost okolo účtování nákladů na podporu OZE reaguje MPO návrhem novely zákonů

 

Zdroj: MPO, PSP ČR

Obrázek: Wikimedia (Trygvetv)


 

 

23.01.2014 06:02

Richard Brabec, kandidát na ministra MŽP, už chystá personální zemětřesení

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200004066-68a906a9ca/brabec.jpgNezůstane kámen na kameni. Takový vzkaz vyslal kandidát na ministra životního prostředí Richard Brabec (ANO) směrem ke svému resortu i ke Státnímu fondu životního prostředí (SFŽP). „Mám v plánu poměrně zásadní změny, a to jak na vlastním ministerstvu, tak ve SFŽP. Například na všechny náměstkovské pozice již mám připraveny své odborníky,“ prozradil Brabec ve středu Právu. Jména však před svým jmenováním prozradit nechtěl. „Chci mít v resortu i SFŽP kombinaci kvalitních odborníků, kteří na institucích již působí nebo působili, třeba i na nižších patrech, s novými lidmi i ze soukromé sféry, kteří mají praktické zkušenosti. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: Novinky.cz (Právo)

 

 

22.01.2014 12:20

EK navrhuje do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 40 %. Závazek pro energetickou účinnost a úspory komise nestanovila.

Twilight photo of power plant - stock photoEvropská unie by měla do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 40 procent oproti roku 1990. Navrhla to dnes Evropská komise. V návrhu nového rámce pro klimatickou a energetickou politiku také počítá s celounijním závazkem vyrábět ke stejnému roku 27 procent energie z obnovitelných zdrojů. Součástí rámce je i reforma systému obchodování s emisními povolenkami od roku 2021. Energetická účinnost a úspory, které figurují jako třetí závazek pravidel do roku 2020, v novém návrhu nejsou.

 

 

2030 climate and energy goals for a competitive, secure and low-carbon EU economy

A reduction in greenhouse gas (GHG) emissions by 40% below the 1990 level, an EU-wide binding target for renewable energy of at least 27%, renewed ambitions for energy efficiency policies, a new governance system and a set of new indicators to ensure a competitive and secure energy system. These are the pillars of the new EU framework on climate and energy for 2030 presented today by the European Commission.

Supported by a detailed analysis on energy prices and costs, the 2030 framework will ensure regulatory certainty for investors and a coordinated approach among Member States, leading to the development of new technologies. The framework aims to drive continued progress towards a low-carbon economy and a competitive and secure energy system that ensures affordable energy for all consumers, increases the security of the EU’s energy supplies, reduces our dependence on energy imports and creates new opportunities for growth and jobs, by taking into account potential price impacts on the longer term.

The Communication setting out the 2030 framework will be debated at the highest level, in particular in the European Council and European Parliament. It is accompanied by a legislative proposal for a market stability reserve for the EU emissions trading system (EU ETS) starting in 2021, to improve its robustness. A report on energy prices and costs in Europe, published alongside the Communication, suggests that the rising energy prices can be partly mitigated by ensuring cost effective energy and climate policies, competitive energy markets and improved energy efficiency.

 

The key elements of the 2030 policy framework set out by the Commission are as follows:

 

  1. A binding greenhouse gas reduction target: A centre piece of the EU’s energy and climate policy for 2030, the target of a 40% emissions reduction below the 1990 level would be met through domestic measures alone. The annual reduction in the ‘cap’ on emissions from EU ETS sectors would be increased from 1.74% now to 2.2% after 2020. Emissions from sectors outside the EU ETS would need to be cut by 30% below the 2005 level, and this effort would be shared equitably between the Member States. The Commission invites the Council and the European Parliament to agree by the end of 2014 that the EU should pledge the 40% reduction in early 2015 as part of the international negotiations on a new global climate agreement due to be concluded in Paris at the end of 2015.
  2. An EU-wide binding renewable energy target: Renewable energy will play a key role in the transition towards a competitive, secure and sustainable energy system. Driven by a more market-oriented approach with enabling conditions for emerging technologies, an EU-wide binding target for renewable energy of at least 27% in 2030 comes with significant benefits in terms of energy trade balances, reliance on indigenous energy sources, jobs and growth. An EU-level target for renewable energy is necessary to drive continued investment in the sector. However, it would not be translated into national targets through EU legislation, thus leaving flexibility for Member States to transform the energy system in a way that is adapted to national preferences and circumstances. Attainment of the EU renewables target would be ensured by the new governance system based on national energy plans (see below).
  3. Energy efficiency: Improved energy efficiency will contribute to all objectives of EU energy policy and no transition towards a competitive, secure and sustainable energy system is possible without it. The role of energy efficiency in the 2030 framework will be further considered in a review of the Energy Efficiency Directive due to be concluded later this year. The Commission will consider the potential need for amendments to the directive once the review has been completed. Member States’ national energy plans will also have to cover energy efficiency.
  4. Reform of EU ETS: The Commission proposes to establish a market stability reserve at the beginning of the next ETS trading period in 2021. The reserve would both address the surplus of emission allowances that has built up in recent years and improve the system's resilience to major shocks by automatically adjusting the supply of allowances to be auctioned. The creation of such a reserve - in addition to the recently agreed delay in the auctioning of 900 million allowances until 2019-2020 ('back-loading') - is supported by a broad spectrum of stakeholders. Under the legislation, proposed today, the reserve would operate entirely according to pre-defined rules which would leave no discretion to the Commission or Member States in its implementation.
  5. Competitive, affordable and secure energy: The Commission proposes a set of key indicators to assess progress over time and to provide a factual base for potential policy response. These indicators relate to, for example, energy price differentials with major trading partners, supply diversification and reliance on indigenous energy sources, as well as the interconnection capacity between Member States. Through these indicators, policies will ensure a competitive and secure energy system in a 2030 perspective that will continue to build on market integration, supply diversification, enhanced competition, development of indigenous energy sources, as well as support to research, development and innovation.
  6. New governance system: The 2030 framework proposes a new governance framework based on national plans for competitive, secure and sustainable energy. Based on upcoming guidance by the Commission, these plans will be prepared by the Member States under a common approach, which will ensure stronger investor certainty and greater transparency, and will enhance coherence, EU coordination and surveillance. An iterative process between the Commission and Member States will ensure the plans are sufficiently ambitious, as well as their consistency and compliance over time.

 

The Communication setting out the 2030 framework is accompanied by a Report on energy prices and costs, which assesses the key drivers and compares EU prices with those of its main trading partners. Energy prices have risen in nearly every Member State since 2008 – mainly because of taxes and levies, but also due to higher network costs. The comparison with international partners highlights rising price differentials, notably with US gas prices – which could undermine Europe's competitiveness, particularly for energy intensive industries. Nevertheless, rising energy prices can be partly offset by cost effective energy and climate policies, competitive energy markets and improved energy efficiency measures, such as using more energy-efficient products. European industry's energy efficiency efforts may need to go even further, bearing in mind physical limits, as competitors do the same and European industry decides to invest abroad to be closer to expanding markets. These findings inform the 2030 framework.

 

Next steps:

The European Council is expected to consider the framework at its spring meeting on 20-21 March.

 

Background:

The framework builds on the existing ‘climate and energy package’ of targets for 2020 as well as the Commission’s 2050 roadmaps for energy and for a competitive low-carbon economy. The Communication on the 2030 policy framework follows the Commission’s March 2013 Green Paper, which launched a broad public consultation on the most appropriate range and structure of climate and energy targets for 2030. These documents reflect the EU's goal of reducing greenhouse gas emissions by 80-95% below 1990 levels by 2050 as part of the effort needed from developed countries.

 

More information:

On energy aspects of the framework:

https://ec.europa.eu/energy/2030_en.htm

On climate aspects of the framework:

https://ec.europa.eu/clima/policies/2030/index_en.htm

 

See also:

MEMO/14/39 – Q&A on ETS market stability reserve

MEMO/14/40 – Q&A on the 2030 framework

MEMO/14/38 - Q&A on the energy prices study

 

Čtěte také:

European Commission recommends minimum principles for shale gas (EK, 22.1.2014)

Commission publishes report on "Energy Economic Development in Europe" (EK, 22.1.2014)


 

Zdroj: Evropská komise, Českénoviny.cz

 

22.01.2014 12:17

OCHRANNÁ PÁSMA VODNÍCH ZDROJŮ (HRADEC KRÁLOVÉ)

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz si Vás dovolují pozvat na seminář "OCHRANNÁ PÁSMA VODNÍCH ZDROJŮ", který se uskuteční v úterý 29. dubna v Hradci Králové. Seminář navazuje na předchozí, před dvěma lety konaný seminář na toto téma, který se setkal s velmi pozitivním ohlasem a žádostmi o jeho opakování.

Pozornost bude věnována právní úpravě ochranných pásem upravených zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, jejich zřizování a problematickým otázkám, s nimiž se setkávají jak oprávnění, tak dotčené osoby a vodoprávní úřady.

Seminář bude vycházet z praktických poznatků přednášejících doplněných o dotazy účastníků.

 

Seminář je určen pro:

  • vlastníky a provozovatele vodních děl
  • pracovníky vodáren, vodních zdrojů, čistíren odpadních vod
  • vodoprávní úřady
  • vodohospodáře
  • pracovníky v investiční výstavbě
  • podnikové ekology a pracovníky firem odpovědné za sledování aktuální legislativy a její plnění v oblasti životního prostředí
  • dotčené orgány státní správy

 

Přednášejí JUDr. Zdeněk Horáček, Ph.D. (Ambruz & Dark/ Deloitte Legal, dříve odbor vodohospodářské politiky a protipovodňových opatření, Ministerstvo zemědělství) a Mgr. Veronika Vytejčková (Ministerstvo životního prostředí, odbor legislativní).

 

Termín a místo konání: úterý 29. dubena, Hradec Králové (Kongresové centrum Aldis)

Cena: 1397,- Kč bez DPH

 

Další podrobnosti o semináři najdete na stránkách www.uzitecneseminare.cz ZDE.

 

 


 

 

22.01.2014 10:45

Novely obalového a chemického zákona, potažmo zákona o PZH, projednají poslanci na začátku února

https://www.obrazky.cz/media/3/5jqRYYB618-g7XHq8kPkGJKN_NFzg8lBzI41pgXjPMc&width=224Novela obalového zákona a chemického zákona, potažmo zákona o prevenci závažných havárií, je zařazena na šestou schůzi Poslanecké sněmovny. Schůze je naplánována na čtvrtého února a oba návrhy zákonů se mají projednat v prvním čtení. Novela zákona o obalech se týká nových recyklačních cílů a dále se v příloze uvádí názorné příklady některých výrobků zda jsou či nejsou obalem. Novela chemického zákona adaptuje nařízení EU o používání fosforečnanů a jiných sloučenin fosforu v pracích prostředcích pro spotřebitele a v detergentech určených pro automatické myčky nádobí pro spotřebitele. V případě, že skladujete méně než 2500 tun těžkého topného oleje, nebudete jako provozovatel spadat pod zákon o prevenci závažných havárií. Vládní návrh zákona o obalech je předběžně zařazen jako bod 15 a vládní návrh chemického zákona a zákona o prevenci závažných havárií jako bod 16. Upozorňujeme, že jde o návrh programu. Více ZDE

 

22.01.2014 09:26

HN: Praha si zkusí obří výpadek elektřiny

https://ihned.cz/img/11_0/pata_new0.pngDesítkám lidí se 26. února v noci rozdrnčí telefony. Z postelí je vytáhne obrovský výpadek elektřiny, který chystá pražský magistrát. I když jen nanečisto. Hodinu před půlnocí na celém území metropole a také v části Středočeského kraje dojde k blackoutu. Blackout patří mezi nejreálněji hrozící katastrofy, které mohou Česko postihnout. Zkušenosti s rozsáhlými výpadky elektřiny má z posledních let Evropa i Severní Amerika. Blízko velkým problémům byla ostatně loni v červnu i Praha, když vybuchla rozvodna na Jižním Městě a do tmy se na desítky minut ponořila polovina metropole. Vedení Prahy si od cvičení slibuje, že odhalí, jak je město na podobnou situaci připraveno a co je potřeba v postupech změnit či doplnit. Blackout není jedinou katastrofou, na niž se momentálně Praha připravuje. Postupy a scénáře se ladí například i pro případ pádu letadla.

 

Zdroj: Hospodářské noviny

22.01.2014 08:14

TÝDEN: Česko přijde o deset miliard z evropských fondů

Euro-BanknotenČeská republika přijde o deset miliard korun z evropských fondů, které nestihla vyčerpat z limitu pro loňský rok. Původně přitom ministerstvo odhadovalo ztrátu za loňský rok až na 30 miliard Kč. "Roční limit čerpání byl loni splněn z 97 procent. V tuto chvíli to vypadá, že míra nedočerpání bude nejvýše 12 miliard korun. Nicméně stále ještě jednáme s Evropskou komisí o dalších výjimkách u projektů zpožděných kvůli loňským povodním a průtahům u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, takže je pravděpodobné, že konečná částka bude ještě nižší," řekl první náměstek ministra pro místní rozvoj Daniel Braun s tím, že ve hře zůstávají projekty za celkem dvě miliardy korun. Minimální limit, kolik muselo Česko loni i kvůli projektům z předchozích dvou a tří let vyčerpat, byl 16,95 miliardy eur (zhruba 467 miliard korun). "V průběhu roku bylo 11 programů, které jsme klasifikovali jako rizikové a nakonec výraznější nedočerpání bylo jen u dvou, kde to bylo dlouhodobě jasné - Operační program Životní prostředí a Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost," dodal Braun. Vůbec nejhůře dopadl právě OP životní prostředí, který podle aktuálních odhadů loni nevyčerpal 5,27 miliardy korun. Více ZDE

 

 

Zdroj: Týden.cz (20. 1. 2014)

Obrázek: wikimedia (Stevy76)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE