Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

24.01.2013 14:17

ÚOHS zamítl návrh AREVy na pozastavení zadávacího řízení k dostavbě JE Temelín

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl ve svém rozhodnutí z 18. ledna 2013 návrh společnosti AREVA NP SAS na vydání předběžného opatření, jímž by bylo zadavateli ČEZ, a.s., uloženo pozastavit zadávací řízení „Dostavba Jaderné elektrárny Temelín“.
 
Stále však v platnosti zůstává rozhodnutí Úřadu ze dne 19.11.2012, kterým bylo z moci úřední nařízeno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít v zadávacím řízení smlouvu. Meritorní řízení týkající se uvedené veřejné zakázky stále probíhá.
 

Vyjádření - AREVA:

AREVA byla poněkud překvapena, že ÚOHS žádost zamítl, neboť úřad se fakticky neseznámil se skutkovým stavem. Vzhledem k tomu, že řízení ve věci samé stále běží, jak sám potvrdil předseda ÚOHS, AREVA zvažuje své další kroky.

Můžeme potvrdit, že v rámci probíhajícího přezkumného řízení AREVA zkraje ledna opět požádala ÚOHS o vydání předběžného opatření za účelem pozastavení tendru na dostavbu JE Temelín, tj. nad rámec již vydaného předběžného opatření, které stále platí a zakazuje společnosti ČEZ podepsat smlouvu na veřejnou zakázku.

 
 
Zdroj: ÚOHS
24.01.2013 12:38

Seznamte se s rychle rostoucí paulovnií, možná jednou vystřídají topoly a vrby

Pěstovat si dřevo na otop na vlastní zahradě není podle Čecha žijícího v Irsku žádná utopie. Šlechtí už několik let rychle rostoucí paulovnie, které jsou podle něj pro planetu "zdravější" než u nás prosazované topoly či vrby. Petr Hirš je přesvědčen, že šlechtěné paulovnie by mohly časem v Evropě nahradit dnes pěstované energetické dřeviny, jako jsou japonské topoly či vrby, kritizované především pro nadměrnou produkci isoprenu. Paulovnie isopren neprodukuje vůbec a navíc roste mnohem rychleji, díky stejnému typu fotosyntézy jako má například kukuřice. Plantáž o ploše 1,6 hektaru, osazená paulovniemi, dokáže z ovzduší napoutat 13 tun CO2 za rok a její produkce kyslíku je také zajímavá. Její výtěžnost se třetím rokem pohybuje kolem 60 až 80 tun z hektaru za rok. Pro letošní rok licenci na pěstování a všechny sazenice odrůdy CFI odkoupily Polsko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, takže u nás přichází její pěstování v úvahu až za rok. Více čtěte ZDE.

 

Zdroj: https://hobby.idnes.cz (Autor: Martina Čermáková)

 

 
23.01.2013 09:58

MMR ve věcném záměru zákona o stavebních úřadech navrhuje novou soustavu stavebních úřadů

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) poslalo do připomínkového řízení návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech. Záměr přináší reformu výkonu státní správy ve věcech stavebního zákona a zákona o vyvlastnění a reaguje na potřebu odstranění roztříštěnosti právní úpravy a zvýšení profesionality a nestrannosti rozhodování ve věcech územního plánování, územního řízení, stavebního řádu a vyvlastnění a řešení rizika tzv. systémové podjatosti zaměstnanců zařazených do obecních a krajských úřadů, vykonávajících přenesenou působnost v oblasti územního plánování, územního řízení a stavebního řádu. Věcný záměr navrhuje vytvoření specializované, třístupňové, hierarchicky členěné soustavy stavebních úřadů na ústřední, krajské a místní úrovni. Termín připomínek je stanoven na 12. února 2012. Více ZDE.

 

23.01.2013 08:42

EurActiv.cz: Klimatická politika EU nám škodí, stěžují si průmyslníci

Evropský těžký průmysl si stěžuje na zátěž, kterou mu přináší vysoké ceny energie vyvolané evropskou klimatickou politikou. Jednou z hlavních starostí energeticky náročného průmyslu v EU je rostoucí cena energie způsobená evropskou politikou v oblasti klimatu a energetiky. Nelíbí se jim například to, že dodavatelé energií přenášejí rostoucí náklady právě na průmyslové podniky, jako jsou například ocelárny nebo chemičky. Mezi lety 2003 a 2011 prý přitom ceny vzrostly o 28 %. Evropská konfederace průmyslu železa a oceli Eurofer odhaduje celkové náklady spojené s emisním obchodováním na 11 až 15 miliard eur. Více čtěte na EurActiv.cz ZDE.

 

Zdroj: EurActiv.cz

23.01.2013 08:30

Čína investuje 1,55 miliardy do průzkumu ložisek břidlicového plynu, odhadují se rezervy okolo 25 biliónů kubíků

Čína zvyšuje investice do průzkumu ložisek břidlicového plynu v úsilí vykrýt rostoucí poptávku po energiích, informuje portál energie-portal.sk. Za tímto účelem udělila v posledním období 16 domácím společnostem celkem 19 licencí na průzkum takových ložisek. Uvedlo to čínské ministerstvo přírodních zdrojů, podle kterého firmy plánují investovat do průzkumu a rozvoje ložisek 12,8 miliardy jüanů (1,55 miliardy eur). Více ZDE.

 

22.01.2013 14:34

Česko se na backloading emisních povolenek dívá spíše skepticky, uvádí EurActiv.cz

EurActiv.cz dnes informuje, že podle evropské komisařky pro oblast klimatu se musí členské státy brzy rozhodnout, jak se postaví k plánům na dočasné stažení části emisních povolenek z obchodování. Čeká se hlavně na pozici Německa. Česká republika je nadále skeptická, především kvůli nízkým výnosům z aukcí povolenek v letošním roce.

Letos by měl podíl ČR na dražených povolenkách představovat asi 48 milionů, odhaduje ministerstvo životního prostředí. Při uplatnění backloadingu lze očekávat pokles tohoto množství asi na 30 milionů povolenek. V rámci derogací by pak mělo být bezplatně přiděleno 27 milionů povolenek. Pro dražby by tak zůstaly pouze 3 miliony. Výnosy z aukcí chce přitom již letos ministerstvo použít pro financování programu, který naváže na Zelenou úsporám.

I když Česko podporuje funkční systém emisního obchodování, které je důležité pro stabilní investiční prostředí, z krátkodobého hlediska se na backloading dívá spíše skepticky. Vláda hodlá svou pozici upřesnit na základě dalšího vývoje, vyplývá z rámcové pozice, kterou schválila v prosinci.

V České republice podporuje plány Komise především společnost ČEZ, která poukazuje na to, že nízká cena povolenky ohrožuje investice do plánovaných nízkouhlíkových zdrojů. Zásadně proti umělému navyšování ceny povolenek vystupuje naopak Svaz chemického průmyslu. Svaz průmyslu a dopravy se vzhledem k rozdílným pohledům svých členů rozhodl žádné stanovisko nezaujímat.

 

Zdroj: EurActiv.cz (celý článek ZDE)

 

22.01.2013 14:25

Majitelé elektromobilů se mohou těšit na nový tarif D27d a C27d

Od letošního července si budou moci odběratelé z řad domácností i firem maloodběratelů sjednat u E.ONu novou sazbu elektřiny. Pro domácnosti se chystá zavedení sazby D27d, firmy pak pro stejný účel mohou využívat sazbu C27d.  Sazba je určena pro nabíjení elektromobilů, a to zejména pro stávající odběratele, užívající jednotarifové sazby (např. D02d či C02d), kteří vlastní a používají elektromobily. Nová speciální sazba je výsledkem jednání energetických společností E.ON, PRE, ČEZ a Energetického regulačního úřadu a dále Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP). Více ZDE.

 

22.01.2013 13:50

Vláda měla zítra projednat další výsledky etapy prací na tzv. ekoauditu, bod programu bude odložen sdělilo MŽP

Vláda měla zítra projednat bod "Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí". Materiál je výsledkem další etapy prací v rámci tzv. ekoauditu. Konkrétní opatření byla projednávána v rámci setkání zástupců MŽP, MPO, tripartity, podnikatelské sféry a dalších subjektů. Dohodnuté závěry se i týkají IRZ, změn v prováděcím předpise upravující ukazatele a hodnoty přípustného znečištění odpadních vod a nebo zvážení redukce okruhu dotčených subjektů spadající pod zákon o předcházení ekologické újmy.

 

Předložený materiál je výsledkem další etapy prací v rámci tzv. ekoauditu, kdy jsou shromažďovány podněty z podnikatelské sféry vztahující se k předpisům na ochranu životního prostředí a na základě nich se prověřuje, zda nejsou jednotlivé požadavky vyplývající z českých předpisů neodůvodněně přísné, zejména ve vztahu k předpisům EU.

 

Účelem ekoauditu je zlepšování podnikatelského prostředí a snižování administrativní náročnosti. Materiál tedy naplňuje i Programové prohlášení vlády, kde se vláda v kapitole o životním prostředí zavazuje provádět pravidelný audit environmentální legislativy s cílem snížit finanční a administrativní zatížení občanů a podnikatelské sféry s tím, že zjednodušování nepovede ke snižování standardů ochrany životního prostředí.

 

Předmět a obsah materiálu

V lednu roku 2012 byly Ministerstvu životního prostředí (MŽP) zaslány podklady pro přípravu další etapy aktualizace ekoauditu. Na základě dohody zástupců MŽP a Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) bylo v pracovních skupinách diskutováno 74 konkrétních podnětů vztahujících se k jednotlivým ustanovením právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí. Stranou zůstaly pouze podněty již uplatněné v předchozích fázích nebo ty, u nichž by v důsledku realizace hrozil rozpor s požadavky unijního práva.

Konkrétní opatření byla projednávána v rámci setkání zástupců MŽP, MPO, tripartity, podnikatelské sféry a dalších subjektů. Dohodnuté závěry těchto diskusí a seznam 36 úkolů z nich plynoucích jsou obsahem III. části materiálu.

Jedná se například o úkol vyhodnotit ohlašování přenosů látek v odpadech do integrovaného registru znečišťování jako podklad pro další možnou redukci takto ohlašovaných látek (poslední redukce provedená novelizací příslušného nařízení vlády byla v r. 2011 přijata právě na základě dohody v rámci ekoauditu), připravit konkrétní změny v prováděcím předpisu upravujícím ukazatele a hodnoty přípustného znečištění odpadních vod, připravit metodický pokyn pro řízení o registraci významných krajinných prvků pro orgány ochrany přírody nebo o zvážení redukce okruhu dotčených subjektů, na které se vztahuje hodnocení rizik podle zákona o předcházení ekologické újmy, a to stanovením vhodnějších limitů pro tyto subjekty.

 

Dle posledních informací z odboru komunikace MŽP bod programu bude odložen z důvodu zahraniční cesty ministra průmyslu a obchodu (MPO) M. Kuby. MPO je spolupředkladatelem návrhu. Není jisté, že bod projedná vláda o týden později. O dalším vývoji Vás budeme informovat.

 

Zdroj: MŽP - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí MŽP

22.01.2013 08:27

ECHA vydala 4. doporučení pro zařazení dalších 10 látek z Kadidátského seznamu do přílohy XIV REACH

Látky byly vybrány z Kandidátského seznamu jako prioritní k zařazení do přílohy XIV nařízení REACH na základě svých nebezpečných vlastností, používaného objemu a použití v aplikacích, kde může docházet k potenciální expozici pracovníků. Při přípravě doporučení vzala ECHA v úvahu připomínky, které obdržela v rámci veřejné konzultace. Více ZDE.

 

21.01.2013 15:54

E15.cz: ČEZ v Albánii přišel o licenci, hrozí arbitráž

Anabáze českého gigantu ČEZ v Albánii nejspíše skončí mezinárodní arbitráží. Albánský regulační úřad se totiž dnes rozhodl odebrat ČEZu licenci na distribuci elektřiny. Vyvrcholily tak dlouhodobé spory - Albánci si stěžují, že jim ČEZ dluží a neinvestuje do sítě, ČEZ se naopak v zemi dlouhodobě potýká se špatnou platební morálkou odběratelů. Obě strany tak nejspíše čeká mezinárodní arbitráž. Více NA E15.cz ZDE.

 

Stanovisko ČEZ:

 

Albánský regulační úřad dnes rozhodl o odebrání licence společnosti ČEZ Shpërndarje. Dle Skupiny ČEZ je takový postup v rozporu s tamními zákony a proti jeho rozhodnutí podá formální protest. Současně podnikne první kroky k zahájení mezinárodní arbitráže.

Albánský regulátor spolu s rozhodnutím o odebrání licence určil administrátora, který má pod jeho dohledem převzít správu společnosti, včetně všech rozhodovacích pravomocí a odpovědnosti za chod společnosti, a na kterého se tudíž přenesou práva statutárních orgánů CEZ Shpërndarje. Dosavadní vlastník, tedy Skupina ČEZ, tím ztrácí veškerá akcionářská práva a nemá jakoukoliv možnost, jak se proti tomuto de facto vyvlastnění bránit. Společnost ČEZ s tímto postupem, kdy o fungování společnosti svévolně rozhoduje pouze regulační orgán, zásadně nesouhlasí a považuje ho za neslučitelný nejen s jakýmikoliv evropskými normami, ale i s albánskými zákony. Bezprostředně proto podá žalobu a uvědomí albánskou vládu o svém záměru zahájit arbitrážní řízení.

Situace v Albánii se zkomplikovala na začátku loňského roku, kdy v důsledku loňského katastrofálního sucha byla albánská státní elektrárenská společnost KESH nucena elektřinu za mnohem vyšší ceny dovážet ze zahraničí, čímž se dostala na hranici bankrotu a bez pomoci albánské vlády by nepřežila. Ta se tak svým rozhodnutím na začátku tohoto roku pokusila situaci vyřešit, bohužel způsobem nemajícím v Evropě obdoby, tedy přenosem veškerých nákladů na bedra zahraničního investora, společnosti ČEZ Shperndarje. K 1.1.2012 byla tudíž rozhodnutím regulátora navýšena cena od společnosti KESH o 91%. Tento negativní vliv se po intenzivních jednáních podařilo částečně zmírnit novým rozhodnutím regulátora o snížení vstupní ceny elektřiny od státních elektráren KESH z 2 830 na 2 200 ALL/MWh, což představuje snížení původního meziročního nárůstu z 91% na 49%, a schválením studie stanovující počáteční výši nedobytných pohledávek. Další zvrat však znamenalo vystavení daňového nedoplatku a penále ve výši 4 bil. ALL (cca 28 mil EUR) či za nedodržení objemu importů elektřiny ve výši 430 mil. ALL (ca 3 mil. EUR). Na začátku října Skupina ČEZ změnila obsazení dozorčí rady a představenstva ČEZ Shperndarje nezávislými odborníky za účelem zklidnění vypjatého stylu vyjednávání.

 

 

Zdroje: E15.cz, ČEZ

 

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cez-v-albanii-prisel-o-licenci-hrozi-arbitraz-950090#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

21.01.2013 12:52

Dojednán text nové Minamatské úmluvy o rtuti

V sobotu 19. 1. 2013 byl za podpory České republiky dojednán text nové Minamatské úmluvy o rtuti. Úmluva přinese celosvětové snížení emisí rtuti do ovzduší a dalších složek životního prostředí, náhradu rtuti ve výrobcích a kontrolu nad nakládání s odpady. Úmluva by měla být podepsána na podzim v Japonsku.

Rtuť se prostřednictvím atmosféry přenáší na velké vzdálenosti a ovlivňuje životní prostředí a zdraví lidí daleko od zdrojů znečištění. Ročně se jí do ovzduší dostane 2 000 tun kvůli lidské činnosti, zejména spalování uhlí. Tento objem se v budoucnu sníží. Úmluva zavádí celosvětová pravidla, jak se rtutí zacházet ve všech fázích jejího životního cyklu – od těžby (jež se v budoucnu zastaví), přes použití ve výrobcích (např. teploměry a další měřicí přístroje používané v medicíně) a procesech (např. výroba chlóru rtuťovou metodou), při obchodu až po nakládání s odpady obsahujícími rtuť.

Úmluva nese na základě návrhu japonské vlády název podle města Minamata. Právě to bylo v 50. letech 20. století svědkem vážné otravy obyvatel rtutí. Znečištěné odpadní vody z petrochemického závodu se dlouhodobě vypouštěly do moře, došlo ke kontaminaci ryb methylrtutí, které způsobilo otravy a poškození zdraví řady lidí. Japonská vláda, která vyjednávací proces významně podporovala, bude hostit v říjnu 2013 ve městě Kumamoto diplomatickou konferenci. Na té bude nová úmluva otevřena k podpisu.

Také Česká republika k přípravě nové úmluvy významně přispěla. Za jejího předsednictví v Radě EU se v únoru 2009 podařilo vyjednat pověření k přípravě úmluvy a v letech 2011 a 2012 ČR dokonce hostila jednání regionu střední a východní Evropy.

 

Zdroj: MŽP

21.01.2013 06:55

ECHA zkoumá argumenty pro rozšíření omezení kadmia a jeho sloučenin v plastových materiálech

ECHA žádá o předložení informací ohledně použití kadmia a jeho sloučenin v plastových materiálech v souvislosti s přípravou dokumentace podle přílohy XV REACH. Cílem je posoudit dopad případného rozšíření stávajícího omezení. Připomínky je možné podat do 11. února 2013 prostřednictvím on—line dotazníku. Více ZDE.

 

18.01.2013 17:00

MŽP vydalo souhlasné stanovisko v procesu EIA pro dostavbu JE Temelín

Ministerstvo životního prostředí vydalo na základě mezistátního procesu EIA dnes 18. 1. 2013 souhlasné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru „Nový jaderný zdroj v lokalitě Temelín včetně výkonu do rozvodny Kočín“ na životní prostředí (tzv. stanovisko EIA) s tím, že bylo stanoveno 90 podmínek nezbytných k ochraně životního prostředí, za jejichž respektování je záměr z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví přijatelný. Ministerstvo životního prostředí tím ukončilo jeden z nejnáročnějších a odborně nejkomplikovanějších procesů EIA v historii. V průběhu celého procesu EIA bylo zpracováno tisíce stran odborných studií, analýz, posudků a dalších podkladů, na jejichž přípravě se podílely desítky odborníků nejen z České republiky.

Záměr „Nový jaderný zdroj v lokalitě Temelín včetně výkonu do rozvodny Kočín“ představuje novostavbu nového jaderného zdroje včetně souvisejících stavebních objektů a technologických zařízení. Z hlediska původní koncepce jaderné elektrárny Temelín jde o dostavbu elektrárny o dva bloky moderního typu (reaktory III.+ generace) včetně doplnění linek vyvedení elektrického výkonu do rozvodny Kočín a zvažované zvýšení kapacity přívodu surové vody do elektrárny z čerpací stanice Hněvkovice. V rámci záměru budou použity bloky o výkonu do 1 700 MWe s reaktorem typu PWR III.+ generace. Celkový čistý instalovaný výkon pro oba plánované bloky je tedy do 3 400 MWe.

Proces EIA byl provázen velikou účastí nevládních organizací a veřejnosti, přičemž převážná většina připomínek těchto subjektů byla zaslána ze sousedních zemí, konkrétně Spolkové republiky Německo a Rakouska. Nevládní organizace a veřejnost podaly v procesu EIA více jak 60 000 vyjádření, ve kterých v převážné většině převažovaly obavy spojené s provozem jaderných zdrojů. Všechna doručená vyjádření se rovněž stala podkladem pro stanovisko EIA, přičemž všechny připomínky uvedené v doručených vyjádřeních, které MŽP v průběhu procesu EIA obdrželo, byly důkladně vyhodnoceny a vypořádány. Relevantní připomínky pak byly promítnuty do zmíněných 90 podmínek souhlasného stanoviska EIA. Vypořádání připomínek doručených k oponentnímu posudku je přílohou stanoviska EIA a je jeho nedílnou součástí.

Podmínky stanoviska EIA se zaměřují na vyloučení a minimalizaci vlivů záměru na všechny složky životního prostředí a veřejné zdraví, za podstatné lze považovat především podmínky vztahující se k jaderné bezpečnosti, ochraně vod a ochraně ovzduší. MŽP považuje za zásadní zejména požadavek na další průběžné zohledňování případných nových požadavků legislativy včetně dalších doporučení a mezinárodní praxe v oblasti jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a havarijní připravenosti. Tato podmínka zaručuje, že další projektová příprava záměru bude bez ohledu na dodavatele reflektovat aktuální vývoj v oblasti jaderné energetiky.

MŽP zajišťovalo proces EIA tak, aby byl všem zástupcům veřejnosti jak z České republiky, tak ze zahraničí dán dostatečný prostor ke vznášení připomínek a účasti na procesu EIA a došlo tak k naplnění mezinárodních úmluv (Espoo a Aarhuská úmluva), jimiž je Česká republika vázána. Z tohoto důvodu byly kromě veřejného projednání v Českých Budějovicích (dne 22. 6. 2012), jehož zajištění vyplývá z českého zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, nadstandardně a mimo rámec procesu posuzování vlivů na životní prostředí provedeny i veřejné diskuse na území Spolkové republiky Německo (v Pasově dne 12. 6. 2012) a na území Rakouska (ve Vídni dne 30. 5. 2012). Veškeré dokumenty, na jejichž základě je stanovisko EIA vydáváno, byly rovněž přeloženy do německého jazyka, rovněž na veřejném projednání bylo zajištěno tlumočení do německého jazyka. MŽP proto konstatuje, že účast zahraničních občanských sdružení a veřejnosti byla zajištěna v maximálním rozsahu.

Stanovisko EIA bylo v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí vydáno na základě dokumentace vlivů záměru na životní prostředí, posudku o vlivech záměru na životní prostředí, veřejného projednání a všech vyjádření doručených MŽP. Stanovisko EIA je odborným podkladem pro vydání rozhodnutí popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů (např. pro vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení), nejde tedy o rozhodnutí o realizaci či nerealizaci záměru. Podmínky uvedené ve stanovisku EIA musí být zahrnuty v těchto rozhodnutích; v opačném případě musí být uvedeny důvody, pro které tak nebylo učiněno nebo bylo učiněno pouze částečně. Bez stanoviska EIA nelze tato rozhodnutí vydat.

 

Úplné znění stanoviska EIA, vč. vypořádání připomínek k posudku, lze nalézt v Informačním systému EIA ZDE.

 

Zdroj: MŽP

18.01.2013 12:57

L. Chytka vystřídal dosavadního šéfa odboru odpadů na MŽP J. Manharta

Na ministerstvu životního prostředí (MŽP) došlo k zásadní změně. Dosavadního ředitele odboru odpadů MŽP Jaromíra Manharta vystřídal Lubomír Chytka. K personální změně nám tiskový mluvčí ministerstva Matyáš Vitík uvedl, že "změny souvisejí s potřebou vyšší dynamiky práce a odborné komunikace na odboru a interaktivně do odborné veřejnosti - a také vzhledem k legislativním úkolům, které pro odbor odpadů letos vyplývají z požadavků vlády ČR."

 

Další podrobnosti zjišťujeme

18.01.2013 12:18

Skupina poslanců předložila návrh novely zákona o podporovaných zdrojích energie. Operátor trhu by měl nově získávat peníze ze státního rozpočtu měsíčně.

Skupina poslanců předložila poslanecké sněmovně návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Nová právní úprava by měla podle návrhu zjednodušit a zlevňit celý systém transferu prostředků ze státního rozpočtu operátorovi trhu a to změnou čtvrtletní frekvence na frekvenci měsíční. Dále návrh formálně upřesňuje název a účel dotace ze státního rozpočtu, která je jednou ze složek financování podpory elektřiny z podporovaných zdrojů.

 

Dotace ze státního rozpočtu je jednou ze složek financování podpory elektřiny z podporovaných zdrojů a jediný zdroj financování provozní podpory tepla. Dosavadní právní úprava naráží na limity stávajícího ustanovení § 29 zákona, které stanoví čtvrtletní frekvenci pro poskytnutí dotace ze státního rozpočtu Ministerstvem průmyslu a obchodu (ministerstvo) operátorovi trhu. Tento časový rozvrh poskytování dotace ze státního rozpočtu dále zvyšuje náklady na podporu obnovitelných zdrojů energie, což vyplývá z potřeby zajištovat finanční prostředky pro výplatu provozní podpory elektřiny a tepla, kterou je  povinen ze zákona v daných termínech operátor trhu vyplatit, a proto se navrhuje výplata s měsíční frekvencí. Potřebná výše prostředků pro výplatu podpory v termínech daných současným zákonem není z hlediska časového zcela kryta z příjmů, které jsou na podporu elektřiny určeny - tedy z úhrady části ceny elektřiny za přenos elektřiny a ceny za distribuci elektřiny na krytí nákladů spojených s podporou elektřiny a dotací ze státního rozpočtu.

Z uvedeného důvodu je pro zajištění plnění všech zákonných povinností potřeba, aby operátor trhu (který procesně zajištuje výplatu podpory) překlenul úvěrem uvedené časové období, kdy není shoda mezi výší nákladů na podporu elektřiny z OZE vyplacené výrobcům elektřiny z OZE a výší výnosů sloužících na úhradu podpory elektřiny z OZE, z důvodu nedostatku finančních prostředků v řádu mld. Kč. Dosavadní výpočty ukazují, že úvěrová služba operátorovi trhu, jejíž náklady by musely být následně započteny do nákladů na podporu elektřiny z OZE, by činila cca 80 až 100 mil. Kč.

Současná právní úprava (§ 29) přímo stanovuje požadavek podání žádosti o poskytnutí dotace ze strany operátora trhu. Tato obecně závazná procedura je již obsažena v jiném právním předpise (zákon o rozpočtových pravidlech), a proto se v zákoně č. 165/2012 Sb., jeví jako nadbytečná, přičemž bude vždy zřejmé, jaká částka bude operátorovi trhu poskytována a zákon jednoznačně stanoví termíny jejího uvolňování k 25. dni každého kalendářního měsíce, a to ve výši jedné dvanáctiny částky stanovené na tyto účely.

Navrhovatel navrhl sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení. Návrh novely zákona předložili poslanci - F. Sivera, A. Rádl, J. Bureš, M. Urban, F. Laudát, J. Husák, K. Šidlo, P. Hojda, C. Zapletal a J. Rusnok. Návrh zákona je veden jako sněmovní tisk č. 900.

 

Dokumenty ke stažení:

Návrh zákona včetně důvodové zprávy

Platné znění zákona s vyznačením změn

 

Zdroj: důvodová zpráva k návrhu

 

 

 

 

 

 

 

Návrh poslanců Františka Sivery, Aleše Rádla, Jana Bureše, Milana Urbana, Františka Laudáta, Jana Husáka, Karla Šidla, Pavla Hojdy, Cyrila Zapletala a Jiřího Rusnoka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 407/2012 Sb.

18.01.2013 09:40

iHNED.cz: Dvousetmetrový "mořský had" vyrábí u Skotska elektřinu z vln pro tisíc domácností

Server iHNED.cz včera informoval, že společnost E.ON testuje elektrárnu na vlnách u Orknejských ostrovů. Velká Británie chce do roku 2020 vyrábět pomocí přílivu a odlivu a síly mořských vln 2GW elektřiny, což by stačilo pro zásobování 1,4 milionu domácností. Zařízení je pojmenované po skutečném druhu mořského hada Pelamis platurus. E.ON testuje Pelamis druhé generace o výkonu 0,75MW. E.ON v blízké budoucnosti plánuje první "vlnový park", kde by měly být nejprve čtyři tyto přístroje. Pelamis je vyroben tak, aby vydržel i stoletou mořskou bouři a až třicetimetrové vlny. Produkce elektřiny není závislá na výšce vln, ale na jejich tvaru a pravidelnosti. Naopak, pokud jsou vlny větší než dva metry, jeho tvar je uzpůsoben tak, aby jejich vrcholky podplouval, podobně jako to dělají třeba surfaři. Video ZDE.

 

Zdroj: iHNED.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE