Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

09.04.2013 12:14

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa bude dnes hostem pořadu Dvacet minut Radiožurnálu

Na stole jsou dva návrhy zákonů o Národním parku Šumava. Přinesou jeho zkázu, nebo umožní lidem v parku pohodlnější život? Na otázky Martina Veselovského bude odpovídat ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Poslouchejte po 17. hodině. Pokud se chcete hosta na cokoli zeptat, dotaz mu můžete poslat prostřednictvím formuláře.

 

Zdroj: Rozhlas.cz

09.04.2013 10:56

Závěry o BAT pro výrobu cementu, vápna a oxidu hořečnatého

Dnes 9. dubna 2013 bylo v Úředním věstníku Evropské unie publikováno prováděcí rozhodnutí Komise, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropské parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích pro výrobu cementu, vápna a oxidu hořečnatého. Rozhodnutí 2013/163/EU ke stažení.

 

Zdroj: IPPC.cz

09.04.2013 10:20

Další informace pro výzvu k předkládání návrhů v rámci programu investic do demonstračních projektů v oblasti nízkouhlíkových technologií a obnovitelných zdrojů energie.

Ve středu 3. dubna 2013 vypsala Evropská komise II. výzvu k předkládání návrhů v rámci programu investic do demonstračních projektů v oblasti nízkouhlíkových technologií a obnovitelných zdrojů energie. Iniciativa je známá pod názvem NER300 a vyčleňuje významnou finanční podporu pro projekty zaměřené na technologie zachycování a ukládání uhlíku a na projekty zaměřené na inovativní obnovitelné zdroje energie. Cílem této iniciativy je podpořit rozvoj nízkouhlíkového hospodářství v Evropě, vytvořit nová pracovní místa a přispět k dosažení cílů EU v této oblasti. Na realizaci programu spolupracuje s Evropskou komisí také Evropská investiční banka (EIB).

Název „NER300“ je symbolický. Celý program je financován z prodeje 300 milionů emisních povolenek, které evropský systém pro obchodování s emisemi (EU ETS) uvolní z rezervy pro nové účastníky na trhu (New Entrants Reserve – NER). Prodej prvních 200 milionů emisních povolenek umožnil v I. výzvě podpořit 23 projektů souhrnnou částkou 1,2 miliardy EUR. Nově vyhlášená II. výzva bude financována vedle nevyužitých prostředků I. výzvy také prodejem zbylých 100 milionů emisních povolenek. Disponibilní množství finančních prostředků bude závislé na ceně emisních povolenek v době prodeje, nicméně při současných cenách lze objem podpory ve II. výzvě odhadovat na 800 milionů EUR. Tato výzva by tak měla přitáhnout investice v hodnotě přes 1,6 miliardy EUR, protože výrobní a provozní náklady projektů budou z NER300 financovány až do výše 50 %. Zbývající polovinu finančních prostředků musí investoři a členské státy zajistit z jiných zdrojů, přičemž získanou podporu je možné kombinovat i s financováním z jiných nástrojů EU, včetně strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.

Společnosti, které mají zájem o spolufinancování svých projektů z programu NER300, musí nabídku podat nejprve na vnitrostátní úrovni, tedy Ministerstvu životního prostředí a to v termínu do 3. července 2013. Konečný termín k předložení návrhů Evropské komisi je pro všechny členské státy stanoven na 3. října 2013 a o finálním výběru projektů se bude rozhodovat na úrovni EU prostřednictvím Evropské investiční banky.

Dokumentaci k podmínkám II. výzvy a informace k podání žádosti včetně adresy pro její zaslání je možné stáhnout v angličtině na internetové stránce II. výzvy. Obecné zásady programu a jednotlivé kategorie a podporovaných projektů jsou obsaženy také v rozhodnutí Evropské komise č. 670/2010, jehož české znění je k dispozici níže.

Kontaktní osobou za Českou republiku je Mgr. Jan Šatra (jan.satra@mzp.cz) z odboru energetiky a ochrany klimatu.

 

Dokumenty ke stažení:

09.04.2013 09:30

Množství emisí znečišťujících látek se v ČR mírně snižuje avšak na kvalitu ovzduší má tato skutečnost pouze omezený vliv, rozhodujícím faktorem je zejména výskyt inverze

Dobré rozptylové podmínky panovaly v topné sezóně 2012/13 na celém území České republiky celkem 48 dní. Imisní limit 50 mikrogramů na metr krychlový pro polétavý prach nebyl v těchto dnech v období od října do března překročen ani na jedné z 53 měřících stanic zařazených v současném smogovém varovném a regulačním systému. Množství vypouštěných emisí znečišťujících látek se v České republice v posledních pěti letech mírně snižuje. Například při porovnání emisí tuhých znečišťujících látek mezi roky 2010 a 2011 se v Moravskoslezském kraji toto množství emisí snížilo cca z 6 800 t/rok na hodnotu 6 100 t/rok, obdobně ve Středočeském kraji z 11 100 t/rok na hodnotu 10 200 t/rok. Množství emisí znečišťujících látek se tedy mírně snižuje avšak na kvalitu ovzduší má tato skutečnost pouze omezený vliv. Více ZDE.

 

09.04.2013 08:51

Legislativní novinka - vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 343/2011 Sb., o seznamu účinných látek (biocidy)

Ve sbírvce předpisů vyšla vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 343/2011 Sb., o seznamu účinných látek, ve znění vyhlášky č. 313/2012 Sb. Cílem  vyhlášky  je mj. transponovat do právního řádu České republiky směrnice č. 2012/38/EU, 2012/41/EU a 2012/42/EU, kterými se zařazují do přílohy I základní směrnice 98/8/ES další účinné látky pro použití v biocidních přípravcích. Další infromace k vyhlášce ZDE.

 

Text vyhlášky ke stažení - ZDE (stav k 5.4.2013)


 

 

09.04.2013 08:03

Ministr zemědělství Bendl se nabídl jako prostředník při vyjednávání o budoucnosti chemičky Spolana v Neratovicích

Ministr Petr Bendl navštívil Spolanu ve středočeských Neratovicích. Továrna nesmí po roce 2014 používat k výrobě rtuť a Středočeský krajský úřad jí zamítl žádost o prodloužení výjimky. V regionu ale hrozí ztráta stovek pracovních míst.

„Situace je vážná a hrozí možné uzavření Spolany Neratovice. Proto chci vyvolat jednání s hejtmanem Středočeského kraje, abych se ho zeptal, jak rada kraje po té, co neodsouhlasila prodloužení integrovaného povolení Spolaně, hodlá vyřešit hrozbu hromadného propouštění. Jak hodlá vyřešit v regionu sociální situaci na Neratovicku, pokud naráz přijde o práci 700 lidí přímo ve Spolaně a ohroženy budou další stovky pracovních míst, které jsou na Spolaně závislé. I mně samozřejmě leží na srdci naše životní prostředí. Proto chci k jednání přizvat jak ministra obchodu a průmyslu, tak životního prostředí,“ řekl Petr Bendl.

Je nutné si uvědomit také to, že stát do areálu investuje 8 miliard korun na likvidaci staré ekologické zátěže. Práce za 1,6 miliard z nich stále zbývá dokončit. Ministr Petr Bendl se nabídl jako prostředník mezi Spolanou, neziskovými organizacemi a Středočeským krajským úřadem při jednáních o budoucnosti chemičky. Doufá, že se podaří najít cestu, která bude schůdná pro všechny strany a nepodepíše se negativně na sociální situaci tisíců lidí v regionu.

 

08.04.2013 13:52

Za deset let ArcelorMittal Ostrava snížila své roční emise na třetinu, v plánu jsou další investice za 2,6 miliard

V roce 2012 odprášila huť ArcelorMittal Ostrava o dalších 85 tun prachu. Snížila tím svůj dopad na životní prostředí na historické minimum 584 tun, což představuje třetinovou hodnotu oproti stavu před deseti lety, kdy skupina ArcelorMittal do hutě vstoupila. Na další ekologické investice chce využít evropské dotace určené pro ekologizaci průmyslu. Plánované ekologické investice v celkové hodnotě přes 2,6 miliardy korun sníží emise prachu, oxidů dusíku a přispějí také ke zlepšení pracovního prostředí. Největší investici představuje denitrifikace energetiky a odprášení aglomerace Jih. Více ZDE.

 

08.04.2013 13:00

Bestseller zvaný integrované povolování

Jsme velkým výrobním závodem se složitým výrobním provozem. S ohledem na typ a velikost výroby jsme povinni mít integrované povolení. Před několika léty jsme o ně řádně požádali, vše proběhlo obvyklým správním procesem, povolení bylo vydáno a jeho podmínky jsou po celou dobu bezezbytku plněny. Před časem se dostavil dozorový orgán a usoudil, že do IP je zahrnuta jen část provozů, které by tam podle jeho názoru měly být, a formou správního rozhodnutí nás vyzval, abychom si podali žádost o změnu integrovaného povolení. Dlouhodobě se proti takovému úkolu bráníme, protože jsme přesvědčeni, že zákon úřadu takovou pravomoc ze zákona nedává. Jaký je Váš názor.

Než začnu rozplétat položenou otázku, dovolím si sdělit velmi stručně svůj osobní názor na institut integrovaného povolování. Nemyslím si, že integrovaná, zkusme říkat česky spojená, společná nebo jednotná, ochrana životního prostředí formalizovaná jedním správním aktem, je z principu vadná. Zejména pro velké výrobní závody, případně jiné velké aktivity, které prokazatelně mohou ohrožovat životní prostředí a jež zasahují do více složek životního prostředí, to „není špatný nápad“ a může to efektivitě státního dozoru i povinnému subjektu při jeho rozhodování prospět. Podmínkou ovšem je, aby předpis, v našem případě primární, tedy zákon, neměl vady a aby jeho aplikace, tedy úřední konání, bylo na takové úrovni, aby se povinné subjekty necítily usurpované státní mocí. Řečeno dikcí dnes již neplatného správního řádu z roku 1967, pracovat tak, aby „…..řízení posilovalo důvěru ve správnost rozhodování, aby přijatá rozhodnutí byla přesvědčivá ….“  Zdali jsou dvě uvedené základní podmínky pro fungování systému naplněny, posuďte z dalšího textu sami.

Výše položenou otázku jsem modifikoval tak, aby odpověď na ni ukázala na základ problému. Případ byl totiž daleko bohatší a od začátku do konce trval více než 2 roky. Ze spisu je patrné, že výroba je v závodě skutečně velmi složitá. Surovinami nejsou většinou polotovary, ale základní materiály, jako jsou například kovové ingoty, základní chemické látky, palivo, vlastní voda ze studní i rybníků apod. A výsledkem potom dokonalé maloobchodní výrobky, vyvážené do celého světa.

Proces integrovaného povolování proběhl standardním způsobem, při kterém výrobní závod vytipoval kromě vlastního výrobního zařízení, pro které se musel tomuto režimu podrobit, podle vlastního uvážení a uvážení zpracovatele žádosti (zadal si zpracování odborníkům) i další výroby a provozy navazující. Tyto výroby zahrnul do žádosti a předal příslušnému úřadu. Ten využil pro ověření správnosti a úplnosti podané žádosti služeb odborně způsobilé osoby (CENIA – přímo řízená organizace MŽP) ve smyslu ustanovení §§ 6 a 11 zákona o integrované prevenci (dále jen zákona) a následně integrované povolení vydal. Rozhodnutí nebylo napadeno a stalo se pravomocným.

Příslušný krajský úřad provedl po několika letech přezkum plnění podmínek vlastního rozhodnutí a to podle ustanovení § 18 zákona. Přezkumem dotčených provozů dospěl krajský úřad k přesvědčení, že zde existují tzv. přímo spojené činnosti ve smyslu ustanovení § 2 písmeno a) zákona, které nejsou zajištěny integrovaným povolením a proto vydal formou rozhodnutí výzvu k podání žádosti o změnu integrovaného povolení příslušného zařízení. Za právní základ vzal ustanovení § 19 odst.1 písmeno b), které odkazuje na ustanovení § 19a, odstavec 1. K oprávněnosti použití těchto ustanovení, což je meritem dnešní otázky, se dostaneme dále.

Rozhodnutí, kterým byl výrobní závod k doplnění vyzván, mělo kromě zásadní nejistoty nad možností použít tento právní základ ještě celou řadu věcných vad, které lze charakterizovat jednak jako nepochopení výrobních postupů ve složitém závodu, ale i nepochopení smyslu integrovaného povolování. Nad všechny příklady „úrovně“ tohoto správního řízení, především rozhodování krajského úřadu, poslouží časová posloupnost postupných kroků úřadů a účastníka řízení, která je tato.

Rozhodnutí 1                únor 2011

Odvolání 1                    únor 2011

Zrušení rozhodnutí 1    květen 2011     

Rozhodnutí 2                září 2011

Odvolání 2                    září 2011

Zrušení rozhodnutí 2    prosinec 2011

Rozhodnutí 3                duben 2012

Odvolání 3                    květen 2012

Zrušení rozhodnutí 3    listopad 2012

Zastavení řízení            prosinec 2012

Z dalšího textu bude patrné, že příslušný odbor výkonu státní správy MŽP nebyl vůči krajskému úřadu nijak přísný, ale vady opakovaných rozhodnutí byly takové, že rozhodnutí „fakt nešla podržet“. Úpornost krajského úřadu byla pozoruhodná i na naše poměry a pro neschopnost takového konání se nejlépe hodí rčení mojí babičky z vesničky v Orlických horách „hanba by mě musela fackovat“.

V této fázi rozboru si neodpustím poznámku o tom, že z výše uvedených dat plyne jasně další věc, totiž zásadní časová asymetrie mezi správními kroky odvolatele a správních orgánů. Pokud by totiž odvolatel zmeškal odvolací lhůty (15 dnů) jen zcela málo, nemá prakticky naději na úspěch. Na druhé straně lhůty pro opakovaná rozhodnutí krajského úřadu v délce 4 měsíců a znovu 4 měsíců a pro odvolací rozhodnutí příslušného odboru VSS MŽP v délce 3 měsíců, opět 3 měsíců a na závěr 6 měsíců nikoho nepřekvapí a jen zarytý kverulant by ztrácel čas tím, že by vhodným způsobem poukázal na zásadní neplnění správního řádu, který mohu bez nadsázky nazvat úřední zvůlí. Pokud by čtenář měl, tak jako já, před sebou spis, potom by zjistit, že uvedené dlouhé lhůty nebyly způsobeny nutností spis doplňovat.

Vraťme se však k právnímu základu, který byl ve správním řízení (nebo správních řízeních?) krajským úřadem použit a odvolacím orgánem nezpochybněn.

Ustanovení § 19 odst.1 písmeno b) zákona i s úvodem zní:

  1. Na základě přezkumu podle § 18 je úřad oprávněn:

b) vyzvat provozovatele zařízení v přiměřené lhůtě stanovené úřadem k podání žádosti o změnu integrovaného povolení podle § 19a odst.1,

Tím je zákonem založeno úřadu toto právo a podrobnosti a podmínky užití tohoto práva jsou stanoveny odkazem na jiné ustanovení - § 19a, odst.1, který zní:   

  1. Dojde-li úřad na základě ohlášení plánované změny v provozu zařízení podle § 16 odst.1 písm.b) nebo na základě přezkumu podle § 18 a 19 k závěru, že se jedná o podstatnou změnu v provozu zařízení, vyzve provozovatele zařízení, aby úřadu ve lhůtě, kterou stanoví, podal žádost o změnu integrovaného povolení ………“

Z předchozího textu plyne, že výzvu lze vydat ve dvou případech. Prvním je ohlášení plánované změny v provozu zařízení, která musí být navíc posouzena jako podstatná. To se v našem případě nestalo, k žádné změně od doby vydání IP nedošlo. Druhou možností je vyzvat účastníka řízení na základě zjištění, učiněných při přezkumu, což je náš případ. Opět ovšem musí jít o zjištění „podstatné změny provozu zařízení“, například zvýšení stávající výroby nebo doplnění provozu zařízení o další výrobu, kterou platné IP neobsahuje.

Ani to se ovšem v našem případě nestalo, jak lze snadno zjistit z pasáže nazvané Celkové shrnutí přezkumu, jehož část, týkající se následné výzvy, považuji za potřebné ocitovat.

„Jako nejzávažnější zjištění bylo, že do integrovaného povolení nejsou zahrnuty přímo související činnosti a zařízení, která byla při přezkumu zjištěna, provozovatel provozuje tato na základě složkových povolení tedy v dobré víře (složková povolení měla být nahrazena povoleními v režimu IP). Počet těchto činností a zařízení nebyl při kontrole stanoven, pouze byly zjištěny příkladově (viz příslušný bod protokolu).“

O žádné „změně provozu zařízení“, natož podstatné, se v závěru protokolu nemluví. A je tomu tak prostě proto, že k ničemu takovému od doby podání žádosti a následně vydání integrovaného povolení v roce 2006 nedošlo. Jsem proto přesvědčen, že v našem případě nebyla naplněna zásadní zákonná podmínka a výzva byla proto vydána bez opory v zákoně.

Odvolací orgán ovšem takový právní názor nemá. Rozhodnutí rušil pro obsahové nedostatky, v odůvodnění svých rozhodnutí hovoří o možných finančních sankcích případně o možném zastavení provozu (pokud se bude účastník řízení i nadále zpěčovat) a uvádí následující:

Zákonodárce nesporně chtěl umožnit provozovateli uvést své aktivity do souladu se zákonem i v případě, že obsah stávajícího IP není správně vymezen, dříve než bude přikročeno k sankcím. Zákon o IP opomíjí výslovně regulovat situaci, která zde nastala, tedy situaci, kdy je třeba doplnit rozsah zařízení do IP, což předpokládá množství podkladů, které má jen provozovatel.“ Ano, je tomu tak – zákon skutečně opomíjí takovou situaci, což je jeho vada a tu nelze napravit žádnou disputací, jak se o to odvolací orgán snaží například tvrzením, že „Není ale na druhou stranu možné, aby aktivity, které by z definice patřily k zařízení, nebylo možno nadále do IP doplnit jen proto, že při vydání IP zahrnuty nebyly.“

Jsem, na rozdíl od právního názoru OVSS MŽP, přesvědčen, že to možné je. A co víc – jakákoli snaha o „vysvětlování“ jak to zákonodárce vlastně myslel je zcela nepatřičná, je obcházením zákona a pokud takovýto názor bude promítnut i do správního aktu také procesně nebezpečná (osobní odpovědnost úředníka za vadné rozhodnutí stále platí, byť není využívána).  

Poslední myšlenkou tohoto pojednání je reakce na názor odvolacího orgánu, že „ i v případě chyb v původním postupu KrÚ (nezahrnutí části zařízení do IP) nelze po správním orgánu požadovat, aby v nesprávném postupu pokračoval“ s odkazem na jeden z rozsudků NSS. Takové tvrzení je jistě pravdivé, ale lze je naplnit jen v případě, že text zákona či jiného obecně závazného právního předpisu chybu správního úřadu napravit umožní, což dle mého přesvědčení není náš případ. 

           

Odpověď: Opakované výzvy krajského úřadu k doplnění zařízení, které podléhá integrovanému povolení, o další navazující činnosti nemají v našem případě oporu v zákoně. Takovou možnost má příslušný úřad jen ve dvou případech, které jsou taxativně vyjmenovány v ustanovení § 19a zákona. V jiných případech, jako je například změna názoru na potřebný rozsah zahrnutých navazujících činností, takovou možnost úřad nemá. Je to vada v zákoně, kterou lze zhojit pouze jeho novelou a MŽP je v této oblasti ústředním orgánem státní správy. To samozřejmě neznamená, že si držitel integrovaného povolení nemůže o doplnění požádat dobrovolně, například po neformální dohodě s chybujícím úřadem.

 

Poznámka 1.

Pro úplnou informaci je třeba zdůraznit, že některé nezahrnuté činnosti jsou i nadále řízeny rozhodnutími podle složkových předpisů, takže nejde o situaci, kdy by ochrana ŽP byla nedostatečná.

 

Poznámka 2.

Autor byl informován, že se výrobní podnik po zastavení řízení pokusil v rámci spolupráce s úřady aktivně a dobrovolně nabídnout určité činnosti pro doplnění stávajícího IP. Požadavky úřadu byly však nesmyslně široké, takže je musel odmítnout.  

 

 

Ing. Michael Barchánek

05.04.2013 13:26

Přes 100 tisíc hlášení bylo podáno do ISPOP, nejvíce za odpady

V úterý 2. 4. 2013 skončilo období pro splnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podávané prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) za rok 2012. V ISPOP je k 2. 4. 2013 zaregistrováno celkem 48 733 subjektů. Další ohlašovací špička proběhne pro poplatková hlášení dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, k 15. 10. 2013.

V úterý 2. 4. 2013 skončilo období pro splnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podávané prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) za rok 2012. V Integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) je k 2. 4. 2013 zaregistrováno celkem 48 733 subjektů. Tyto subjekty (právnické osoby, osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), zahraniční a fyzické osoby) zaslaly od začátku roku 113 963 validních hlášení, za více než 109 250 provozoven nebo zdrojů znečišťování.

Podat hlášení bylo možno již začátkem prosince. Uživatelé měli k dispozici kromě obrazových manuálů i videoprůvodce k vyplnění formuláře. Těžiště individuální podpory uživatelů ISPOP spočívalo na helpdesku EnviHELP, který vyřídil celkem 4 308 dotazů. Písemné odpovědi tazatelé získali ve většině případů takřka obratem, ve složitějších případech byli telefonicky kontaktováni. Připravenost provozovatele i zkušenost ohlašovatelů dokazuje i konečné snížení formální chybovosti zasílaných hlášení (14% v roce 2012, 7% v roce 2013). Předpokládané počty přijatých hlášení byly naplněny téměř v 99 %.

Ohlašovací období zahrnovalo dvě ohlašovací špičky vymezené zákonnými termíny (15. únor a 31. březen, resp. 2. duben 2013). Další ohlašovací špička proběhne pro poplatková hlášení dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, k 15. 10. 2013.

 

Tabulka shrnuje počet řádných hlášení u ohlašovacích povinností s nejvyšším počtem hlášení:

Formulář hlášení

Počet řádných hlášení k 15. 2. 2013

Počet řádných hlášení k 2. 4. 2013

F_ODP_PROD - Hlášení o produkci a nakládání s odpady

67 875

73 621

F_OVZ_SPOJ - Oznámení o výpočtu poplatku a ohlášení souhrnné provozní evidence (společný formulář)*

2 285

19 132

F_IRZ - hlášení do Integrovaného registru znečišťování*

1 011

4 981

F_VOD_38_4 - Základní údaje předávané znečišťovatelem vodoprávnímu úřadu, správci povodí a pověřenému odbornému subjektu**

3 722

4 224

F_VOD_PV – Poplatkové přiznání pro výpočet vyrovnání poplatku (za zdroj odběru podzemní vody)

3 995

4 187

F_VOD_OV – Poplatkové přiznání za zdroj znečišťování (odpadní vody)

1 189

1 231

F_OBL_RV – Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence

574

626

* Zákonný termín pro podání hlášení je 31. březen, resp. 2. duben 2013.

**Průběžná evidence – termín je definován dle rozhodnutí vodoprávního úřadu.

 

Zdroj: CENIA

05.04.2013 13:23

Lidem hrozí další výdaje za vodovodní přípojky

Kromě rostoucí ceny za vodné a stočné by měli vlastníci vodovodních a kanalizačních přípojek hradit i náklady za jejich údržbu a opravu v části pod veřejným prostranstvím (chodníky, silnice). Navrhuje to projednávaná novela zákona o vodovodech a kanalizacích. Náklady, které mohou dosáhnout až desítky tisíc korun, až dosud hradí provozovatel veřejné sítě. Ministerstvo zemědělství se hájí, že navrhlo v novele zákona o vodovodech a kanalizacích změnu současného stavu, kdy za opravu a údržbu přípojky neplatí jeho vlastník, ale všichni odběratelé v ceně pro vodné a stočné. Na přímou žádost Úřadu ombudsmana, který požadoval úpravu tohoto ustanovení, zejména s ohledem na rozlišení opravy a úplné obnovy přípojky, došlo k jeho změně. Více ZDE

 

05.04.2013 08:34

Týden vědy, výzkumu a inovací pro praxi 2013 (15. - 19. 4. 2013)

České ekologické manažerské centrum (CEMC) Vás srdečně zve na 22. ročník chemicko-technologické konference s mezinárodní účastí APROCHEM 2013, na 8. ročník symposia Výsledky výzkumu a vývoje pro odpadové hospodářství ODPADOVÉ FÓRUM 2013 a na 4. ročník konference Výsledky výzkumu, vývoje a inovací pro obnovitelné zdroje energie - Konference OZE2013. Odborná akce se koná pod záštitou Ministerstva životního prostředí, Ministerstva průmyslu a obchodu a Technologické agentury České republiky.

Týden vědy, výzkumu a inovací pro praxi 2013 se tradičně uskuteční v překrásné scenérii Jeseníků v hotelu Dlouhé stráně v Koutech nad Desnou (část obce Loučná nad Desnou) od 15. do 19. dubna 2013.

Hlavním naším cílem je napomoci lepšímu propojení výzkumné sféry s praxí a rozšíření kontaktů. Cílovou skupinou jsou pracovníci z řad výzkumných pracovišť, tak i zástupci podnikatelské sféry a veřejné správy. Jsme přesvědčeni o tom, že věda, výzkum a inovace budou hrát stále větší roli v konkurenceschopnosti naší ekonomiky a rovněž při řešení problematiky životního prostředí a v souladu s tím poroste i význam symbiózy uvedených konferencí.

Technologické centrum AV ČR bude pořádat doprovodnou akci Česko-slovenské Kooperační setkání aneb Společný prostor pro akademickou a firemní sféru, které se uskuteční formou bilaterárních schůzek s partnery z řad účastníků a to od 15. do 18. dubna 2013.

 

Časový sled odborných akcí:

Konference APROCHEM 2013: 15. - 17. 4. 2013 (Po, Út, St) - program

Symposium ODPADOVÉ FÓRUM 2013: 17. - 19. 4. 2013 (St, Čt, Pá) - program

Konference OZE 2013: 17. - 19. 4. 2013 (St, Čt, Pá) - program

 

Stáhněte si Přihlášku účasti na konferenci

Pořadatel:

CEMC - České ekologické manažerské centrum (kontakty ZDE)

28. Pluku 524/25, Praha 10, PSČ 101 00

 

Další podrobné informace najdete na: https://www.tretiruka.cz/konference/

 

 

 

 

04.04.2013 14:44

Schválení aktualizované státní energetické koncepce lze očekávat nejdříve v září

Ministerstvo průmyslu a obchodu chtělo původně aktualizovanou státní energetické koncepci předložit vládě spolu se stanoviskem ministerstva životního prostředí již letos v březnu, informuje E15.cz. Termín se podle náměstka ministra průmyslu Pavla Šolce přesouvá na konec září. Zářijový termín bude podle náměstka Pavla Šolce platit pouze v případě pokud nenastanou průtahy v procesu projednávání.

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nova-statni-energeticka-koncepce-zatim-v-nedohlednu-schvaleni-se-oddaluje-971817#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nova-statni-energeticka-koncepce-zatim-v-nedohlednu-schvaleni-se-oddaluje-971817#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.04.2013 13:58

ODPADY 2013 a jak dál? Aneb budeme dále skládkovat?

V rámci doprovodného programu veletrhu ENVIBRNO se uskuteční ve středu 24. dubna 2013 od 10.00 do 16.00 hodin tradiční seminář "ODPADY 2013 a jak dál? Aneb budeme dále sládkovat?" Seminář se bude věnovat problematice odpadového hospodářství hned z několika úhlů pohledu, jeho součástí bude i problematika energetického využívání odpadů. Vstup je volný, pořádá STEO - Sdružení provozovatelů technologií pro ekologické využívání odpadů. Program, přihláška a další informace ZDE.
 

 

04.04.2013 10:12

Evropa se rozhodla, že spasí svět. Ale za jakou cenu?, říká V. Semil v rozhovoru pro E15.cz

Evropa se rozhodla jednostranně snižovat emise skleníkových plynů. Spoustu peněz utrácí za málo účinné obnovitelné zdroje. Přitom obrovské mrhání energie ignoruje. Třeba rozmach letecké dopravy nebo produkci stále těžších aut, říká Václav Smil, profesor z kanadské University of Manitoba v rozhovoru pro E15.cz.

Více na: https://euro.e15.cz/hyde-park/rozhovory/vaclav-smil-zelene-tazeni-evropanu-svet-nespasi-971639#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Evropa se rozhodla, že spasí svět. Ale za jakou cenu? Podívejte se na Německo, na ty jejich cíle, že do roku 2020 budou mít 50 procent obnovitelných zdrojů. Ale to je jenom instalovaný výkon. Ne skutečná výroba. Protože skutečné využití této kapacity, takzvaný load factor, je nějakých 11 či 12 procent pro slunce a 20 až 25 procent pro vítr. Takže když instalují 100 megawattů, tak ve skutečnosti vyrábí jenom 25 megawattů. Já nejsem proti zelenosti. Ale pokud nebudou i Čína či Indie zelené, tak Evropa nic a nikoho nespasí.

 

Velmi zajímavý rozhovor s Václavem Smilem čtěte ZDE

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://euro.e15.cz/hyde-park/rozhovory/vaclav-smil-zelene-tazeni-evropanu-svet-nespasi-971639#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.04.2013 09:50

Pozor! Druhá výzva EK pro investice do inovativních nízko-uhlíkových technologií

Evropská Komise včera spustila druhou výzvu pro předkládání návrhů na investice do inovativních nízko-uhlíkových technologií v rámci programu NER300, který má být hlavním nástrojem na boj se změnami klimatu a má podpořit zelený růst a tvorbu pracovních míst v energetice. Státy mají tři měsíce na shromáždění návrhů od zainteresovaných podniků a jejich předložení Evropské investiční bance. Více informací zde .

 

04.04.2013 07:36

Už neplatí, že výdaje až na výjimky jsou způsobilé pouze pokud byly vynaloženy po datu akceptace žádosti na SFŽP

Státní fond životního prostředí informuje, že monitorovacím výborem byla schválena formou per rollam aktualizovaná verze Implementačního dokumentu. Tato verze ke dni 21. 3. 2013 je účinná od 3. 4. 2013. V kapitole 5 Implementačního dokumentu byla odstraněna podmínka, že výdaje jsou až na výjimky způsobilé pouze pokud byly vynaloženy po datu akceptace žádosti na SFŽP. Jako rozhodné datum pro způsobilost všech výdajů je nyní bráno datum 1. 1. 2007.

 

Dokument ke stažení:

Implementační dokument  (verze k 21. 3. 2013, účinná od 3. 4. 2013)

 

Zdroj: SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE