Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Září    
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 25.11., 26.11., 27.11. 2025
25.9. konference TĚŽBA a její dopady na životní prostředí XI
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
1.10. Pekařské konference
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
22.-24.10. Ochrana ovzduší ve státní správě XVIII, teorie a praxe
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. LEGISLATIVA OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ v praxi se zaměřením na aktuální změn
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

14.06.2016 12:40

Ministerstvo životního prostředí organizuje informační semináře k programu LIFE

Ministerstvo životního prostředí zahájilo v Českých Budějovicích sérii informačních seminářů, které jsou určeny zájemcům o program LIFE. Cílem seminářů je co nejvíce motivovat české žadatele k předkládání projektových návrhů do tohoto programu. V minulosti žadatele totiž odrazovala složitá příprava projektové dokumentace a s ní spojené náklady.

Informační semináře organizuje MŽP jako doprovodnou aktivitu k vyhlášení výzvy Evropské komise k předkládání žádostí do program LIFE. Současně běží i národní výzva k předkládání žádostí o spolufinancování tzv. tradičních projektů a nově také žádostí o finanční podporu na přípravu a zpracování projektové dokumentace.

 „Příprava projektu je administrativně i časově náročná a může zabrat několik měsíců. Informace získané na těchto seminářích mohou žadatelům v mnohém usnadnit práci. Zorientují je v programu LIFE a pomohou jim tak zrychlit celý proces přípravy. Předložení kvalitně zpracovaného projektového návrhu do výzvy je základním krokem k tomu, aby žadatelé získali finanční prostředky z programu LIFE,“ říká ředitel odboru finančních a dobrovolných nástrojů MŽP Ing. Tomáš Kažmierski. A pokračuje: “Po úspěšném startu v Českých Budějovicích probíhají dvoudenní informační semináře na dalších místech České republiky. Začátkem tohoto týdne v Ostravě v prostorách Krajského úřadu Moravskoslezského kraje a 16. – 17. června v brněnské Knihovně Jiřího Mahena.“

V Ostravě i v Brně budou odborníci z národního kontaktního místa přednášet o prioritních oblastech programu LIFE - „Příroda a biologická rozmanitost“(NAT/BIO), „Správa a informace v podprogramu Životní prostředí“(GIE) a „Správa a informace v oblasti klimatu“(GIC). Návštěvníci získají informace také o oblasti „Životní prostředí a účinné využívání zdrojů“(ENV) a o Podprogramu klima, které jsou důležité pro ambiciózní ekoinovační komerční subjekty zavádějící do praxe pilotní technologie nebo metody související s životním prostředím a klimatem. Součástí seminářů budou také prezentace úspěšně řešených projektů a seznámení s projektovými tématy.

V Ostravě se zájemci v terénu seznámí s projektem podpořeným z programu LIFE - Záchrana lužních stanovišť v povodí Morávky, který byl úspěšně realizován v prioritní oblasti NAT/BIO. Více informací naleznete ZDE. V Brně mohou účastníci navštívit projekt LIFE2Water, který probíhá od roku 2014 a spadá do prioritní oblasti ENV. Další podrobnosti jsou k dispozici na https://www.life2water.cz/.

Bližší informace o programu LIFE jsou dostupné ZDE nebo na webu www.program-life.cz.

14.06.2016 10:49

LN: Lidové noviny: Když to máme u nosu, třídíme

Dramaticky se zvýší poplatek za skládkování, který platí obce. A když se občanům bude dařit třídit, bude jim moci obec dávat slevy na poplatku z komunálního odpadu, říká ministr životního prostředí Richard Brabec pro Lidové noviny.

 

 

LN Recyklace a resort životního prostředí jsou nerozlučná dvojice. Jak by šéf tohoto ministerstva správně roztřídil kelímek od jogurtu?

Záleží samozřejmě na tom, z čeho ten kelímek je. Pokud jde ale o tradiční plastový, tak kelímek do plastu a takové to stříbrné víčko do kovového odpadu.

LN A je třeba ho umýt?

No, na to je několik názorů. V zásadě by se vymývat měl, protože větší zbytky jídel komplikují následnou recyklaci. Ale upřímně řečeno, v době, kdy je třeba šetřit vodou…Navíc v úpravnách tříděného odpadu ještě dojde ke zpracování. Já to zkrátka nedělám. Převažuje u mě priorita neplýtvat vodou.

LN Vy jste testem prošel, prošel by i celý národ s ohledem na to, jak třídí?

Myslím, že ano. Češi umějí třídit. A důkazem je, že v oblasti recyklace obalových materiálů patříme k evropské špičce. My už v současnosti plníme vybrané obalové cíle, které stanovuje zákon o obalech v návaznosti na legislativu EU, tedy recyklovat přes 45 procent plastových, 55 kovových a 75 procent papírových obalových odpadů do roku 2016. Celé kouzlo, jak lidi motivovat k většímu třídění komunálního odpadu, navíc spočívá v tom nejjednodušším: až 99 procent lidí má barevné popelnice, tedy kontejnery na tříděný odpad, takzvaně u nosu. Když to máme blízko, tak dobrovolně třídíme. Jasně, je to problematičtější na velkých sídlištích nebo v oblastech, kde je typická kolektivní nezodpovědnost. Ale zlepšuje se to, jak dorůstají nové a nové generace. Přece jen moje generace, tedy padesát plus, si bohužel mnohdy nese ještě ze socialismu ten návyk, že se řeší jen to, co je doma, ale to venku je spíš problém těch ostatních. Mladší lidé se více starají o to, v jakém prostředí žijí. Co je problém, je třídění biologicky rozložitelného komunálního odpadu, takzvané BRKO. Mnohde totiž právě ten tvoří až padesát procent obsahu černých popelnic. A v tom jsou veliké rezervy, protože tento cenný odpad zbytečně končí na skládkách.

LN Co s tím?

Jdeme podobnou cestou jako v případě obalového odpadu. Za pomoci evropských dotačních programů podporujeme výstavbu kompostáren, svozové systémy či rozšiřování počtu hnědých popelnic. Je to primárně prostor pro města a obce, aby recyklaci BRKO podporovaly, protože je pro ně zbytečné, aby si nechaly popelnice plnit tímto odpadem, který jim pak končí na skládkách. A mnohé obce se toho chytly a využily dotace na zřízení kompostáren.

LN Když mluvíte o využití eurofondů pro podporu recyklace tohoto typu odpadu, znamená to ve výsledku akci „hnědá popelnice ke každému domu“?

V zásadě ano, ale bude to více na rozhodnutí každé obce, jak se k tomuto problému postaví. Přece jen se biologicky rozložitelný odpad produkuje ve velmi rozdílné míře na vesnici a ve městě. Na vesnici máte doma často kompost, nebo jsou tam sběrné dvory. Takže hnědé popelnice mají více významu spíše ve městech. Některá města dokonce motivovala své občany, aby si je pořizovali, tím, že byly třeba bezplatně odváženy. Největší motivace, a to i za případného využití fondů, je zapotřebí ve větších sídlech, kde je jedna popelnice pro vchod, nebo celý panelák. Ale i zde se situace zlepšuje. Když se vrátím k původní otázce, jestli umíme třídit, tak ano. A myslím, že nejsme líní třídit ani tento biologicky rozložitelný odpad. Jen je pro to potřeba vytvořit podmínky – jak technické, tedy aby ty hnědé popelnice byly zase u nosu, tak ekonomické, aby každý věděl, že se mu vyplatí nehodit to do černé popelnice.

LN Jak konkrétně to podporujete?

Vloni začalo platit jako povinnost pro obce zajistit hlavně v produkčním období zeleného odpadu ze zahrad, tedy od dubna do října, přístup lidem k tomu, aby mohli třídit. K povinnosti zajistit pro občany třídění skla, papíru a plastů přibyla i povinnost zajistit sběr BRKO. Jdou do toho stovky milionů korun z Operačního programu Životní prostředí, hlavně na svozové systémy, hnědé popelnice, třídírny či kompostárny. Ale teď už podporu kompostáren zaměřujeme cíleně do regionů, kde chybí, protože jsou oblasti, kde už mají kompostáren až dost a je tam naopak problém zajistit pro ně dostatek suroviny. Přispět by k tomu měl nový zákon o odpadech, u nějž dokončujeme vypořádání připomínek z meziresortního připomínkového řízení, který zavádí systém PAYT, tedy „pay as you throw“ – neboli plať za to, co vyhodíš. Motivuje obce a jejich prostřednictvím občana, aby na skládkách končilo ještě méně komunálního odpadu.

LN Rozumím tomu správně, že obce budou díky novému zákonu moci méně zpoplatnit za odpad ty občany, kteří třídí i banánové slupky?

Bude to maličko jinak, ale princip je podobný. A pro občana to bude mít v zásadě stejný výsledek, jak ho popisujete vy. Hlavní cíl je dostat co nejvíce odpadu ze skládek a přitom splnit cíl EU, aby se do roku 2020 zrecyklovalo alespoň 50 procent a do roku 2030 65 procent komunálního odpadu. A my máme uzákoněno díky loňské novele zákona o odpadech, že po roce 2024 bude platit zákaz skládkování využitelného odpadu. Zpět ale k otázce. On se automaticky nezvýší poplatek za černou popelnici pro občana. Ale dramaticky se zvýší poplatek za skládkování, který platí obce. Akdyž se občanům bude dařit třídit, bude jim moci obec dávat slevy na poplatku z komunálního odpadu, který je maximálně 1000 korun na osobu a rok, což mimochodem některé obce už dnes dělají. Umějí zvážit popelnici a podle toho vracejí část poplatku. Samozřejmě jsou i města, kde lidé neplatí nic, protože se tak rozhodli tamní politici a těší se, že je příště zvolí. To ale lidi nemotivuje snižovat množství svého odpadu, ale je fajn vidět, že i přesto se tam třídit daří.

LN Říkáte dramatické zvýšení poplatku za skládkování, jak to s ním vypadá teď, v rámci vypořádání meziresortních připomínek?

Aktuální poplatek je 500 korun za tunu, v návrhu je 1850 korun v roce 2024. A je velký tlak na jeho snížení, o čemž jsme připraveni diskutovat v zájmu toho, aby zákon prošel. Absolutně nepřekročitelnou hranicí pro mě ale je, že musí stoupnout aspoň o sto procent, tedy na tisíc korun, ale myslím, že to bude nakonec víc.

LN Když jsme u peněz, kolik prostředků je připraveno na podporu odpadového hospodářství?

Do roku 2020 je vyčleněno okolo necelých třinácti miliard korun. To jsou peníze na hnědé popelnice, třídírny, kompostárny a svozovou infrastrukturu. K tomu je třeba připočítat klasické kofinancování ze strany žadatelů. A také počítáme s tím, že vznikne řada čistě soukromých projektů, protože z odpadů se stala standardní komerční komodita. Takže peněz je podle mého na tuto oblast dost.

LN Když se vrátím zpět k tomu kelímku, říkal jste, že ho nevyplachujete, protože musíme šetřit vodou. Ač to v poslední době tolik nevypadalo, jsme ohroženi suchem. Vy připravujete projekty za zhruba šest miliard korun, které mají proti této hrozbě bojovat. Kam půjdou tyto peníze?

Záběr je velmi široký. Především jde o projekty, které jsou přírodě blízké. Obnovy malých vodních nádrží, rybníků, mokřadů… Stovky projektů se již podařilo zrealizovat a další stovky se chystají. Je to například celá řada opatření na renaturalizaci vodních toků – hlavně menších. To, co se narovnávalo, se zase meandrovatí. Zkrátka musíme udržet vodu v krajině. Velká část opatření směřuje k tomu, aby se krajům a obcím pomohlo se zadržováním srážkových vod. K tomu slouží třeba financování retenčních nádrží třeba pod parkovišti. Srážková voda je pro nás absolutně klíčová, protože zkrátka jinou nemáme.

LN Spolupracujete při plánování projektů s ministerstvem zemědělství, jenž také bojuje se suchem?

Docela se nám myslím daří věci koordinovat. Například jsme nedávno pozdrželi projednávání jejich materiálu na vládě, abychom si nekanibalizovali navzájem projekty, zvlášť když se mohou třeba zaplatit z evropských zdrojů určených na životní prostředí. Na zemědělství by museli sahat do národních zdrojů. A domluvili jsme se. Boj se suchem je a hlavně bude velmi drahá záležitost, tak je třeba velmi dobře zvažovat, jaké peníze použít, protože eurofondy to určitě nepokryjí, ale kde to pokrýt mohou, tam je musíme využít. Je ale pravda, že například malým obcím při drobných, ale velmi potřebných opatřeních za pár stovek tisíc je třeba okamžitě pomoci z národních peněz, protože samy na eurofondy nedosáhnou.

LN O jaká opatření jde?

Například pomoci obcím, aby se vyhledávaly alternativní zdroje vody. Průzkumy v daném regionu. Na to nejsou dnes zdroje v eurofondech. Další peníze půjdou na prohlubování studní či vrtů pro obce. A s eurofondy je další problém. Tím, jak v minulosti bývalé vlády v programu životního prostředí špatně čerpaly, tak nám tuto oblast Brusel velmi „zkrouhnul“. Namísto 130 miliard korun tam máme jen 72 miliard. A v prioritní ose zaměřené na vodu je jen dvacet miliard, v minulém období tam bylo 45 miliard.

LN Které oblasti jsou pro vás regionálně při boji se suchem prioritní?

Mapa ohrožení suchem se neustále rozšiřuje. Historicky je to samozřejmě oblast jižní Moravy, Žatecko a Lounsko a aktuálně přibývá severní a střední Morava, což dřív díky Beskydům bylo nemyslitelné, přibývá Polabí, oblast kolem Litoměřicka. Vysychají i oblasti, které dříve byly deštníkem Česka – třeba Pošumaví. Akdyž se podíváte, kde je největší problém, tak je to celorepublikově schopnost zemědělské půdy zadržovat vodu. Ta je dramaticky ohrožená erozí. A tím se vracím k drobným opatřením, která je třeba neprodleně v boji proti suchu používat. To je podpora zatravňovaných pásů mezi širými lány, remízků, obnova mezí a tak dále. To zní jako klišé, ale tato opatření mají obrovské efekty. Finalizujeme teď také program pro občany, jakousi obdobu zelené úsporám na retenční nádrže, ideálně pod zem. Chceme, aby směřoval do oblastí, kde sucho reálně hrozí. Protože nebudeme mít asi dost peněz na celoplošné dotace.

 

 

Zdroj: Lidové noviny (14.6.2016)

14.06.2016 10:21

Nová zelená úsporám se možná otevře i veřejným budovám

Program Nová zelená úsporám (NZÚ), ve kterém mohou majitelé rodinných domů a pražských bytových domů získávat dotace zejména na zateplení, by se mohl otevřít i veřejným budovám. V materiálu o změně dokumentace, k němuž v pondělí skončilo připomínkové řízení, se navrhuje, aby na podporu státních budov mohlo do roku 2020 jít až 30 procent z očekávaných 27 miliard korun pro NZÚ. Kritici však upozorňují na to, že pokud se použijí peníze i na renovace státních budov, na opravy rodinných domů budou chybět. Stát by měl podle nich opravovat jen ze svého rozpočtu.

Výše dotace pro veřejné budovy má podle návrhu ministerstva životního prostředí (MŽP) činit až 85 procent, přitom pro rodinné domy se pohybuje pouze kolem 25 až 40 procent uznatelných nákladů. NZÚ je také závislá na vývoji výnosů z emisních povolenek. Podpora veřejných budov byla bez konkrétních podmínek v programu napsána už v minulosti, ale nevyužívala se. Až tento materiál ji podle odborníků reálně zavádí. Vyjádření ministerstva ČTK shání (viz níže).

"Podpora 85 procent způsobilých nákladů je zcela bezprecedentní, vždyť na rodinné či bytové domy není podpora často ani poloviční. Stát by měl své budovy opravovat ze státního rozpočtu, případně přestat bránit realizaci a financování úspor energie komerčně dostupnou metodou EPC (Energy Performance Contracting) a peníze z velmi populárního a úspěšného programu Nová zelená úsporám nechat lidem," odpověděl na dotaz ČTK ředitel aliance Šance pro budovy Petr Holub. Materiál bude schvalovat vláda.

V návrhu, který má ČTK k dispozici, se uvádí, že každá jedna miliarda korun investovaná z prostředků programu NZÚ do projektů na podporu energeticky úsporných opatření v poměru 49 procent pro rodinné domy, 21 procent pro bytové domy a 30 procent pro budovy veřejného sektoru přinese v průměru úsporu energie v konečné spotřebě 627 terajoulů za rok.

Kriticky se k návrhu vyjádřil rovněž Svaz průmyslu a dopravy ČR. Ve svém stanovisku uvedl, že s koncepcí nově zřizovaného podprogramu Budovy veřejného sektoru zásadně nesouhlasí. Pětaosmdesátiprocentní krytí považuje za velmi nadprůměrné.

"Obecně není ze strany státu vhodné ubírat prostředky z motivačního programu namířeného na sektor domácností a směrovat je pro vlastní potřebu. Státní správa musí mít jako řádný hospodář vypracovaný plán renovace svého rozsáhlého nemovitostního fondu, který je nutné obnovovat v přirozeném cyklu," napsal. Stát má povinnost modernizovat své budovy a dodatečné náklady vyplývající z energeticky efektivnějších řešení by měly být v porovnání s celkovými vynakládanými sumami marginální, uvedl svaz.

Současná Nová zelená úsporám umožňuje majitelům rodinných domů na území celé ČR a bytových domů v Praze žádat o dotaci v libovolném čase do konce roku 2021.O program je zájem. K začátku června dorazilo na Státní fond životního prostředí přes 5000 žádostí za více než miliardu korun.

 

Reakce MŽP na dnešní informace ČTK k programu NZÚ:

Prostředků v NZÚ je pro vlastníky rodinných i bytových domů dostatek
V reakci na dnešní článek ČTK MŽP upozorňuje, že prostředků v NZÚ je pro vlastníky rodinných i bytových domů na realizaci energetických úspor dostatek, a že Ministerstvo životního prostředí bude vždy upřednostňovat podporu energetických úspor v rodinných a bytových domech. Podle studií a odborných analýz absorpce trhu však máme spočítáno a odborně prokázáno, že v rámci NZU lze podpořit i zateplování budov veřejného sektoru současně s rodinnými i bytovými domy tak, aby se na všechny dostalo, respektive aby rozhodně zájemci o energetické úspory z řad vlastníků rodinných a bytových domů nepřišly nijak zkrátka. Ostatně rozdělení prostředků NZU mezi rodinné a bytové domy i veřejné budovy v poměru 70 ku 30 %již schválila vláda v programovém dokumentu NZU v roce 2013 a není to tak žádnou novinkou ani pro oborové organizace, které umožnění zateplování vládních budov dnes kritizují ve svých aktuálních vyjádřeních. Zároveň alokace prostředků v programovém dokumentu z roku 2013 neznamená, že prostředky budou takto v budoucnu přerozděleny, protože jak již bylo řečeno, platí preference MŽP zajistit energetické úspory v první řadě v rodinných a bytových domech.

Podpora energetických úspor ale zároveň povede ke snižování výdajů ve státním rozpočtu a tudíž povede k úsporám naprosto všech daňových poplatníků.

Z programu NZU tak budou podpořeny ústřední vládní budovy, kde je nutné naplnit podmínku zvyšování energetických úspor o 3% ročně do roku 2020, což je nezvratná povinnost podle platné evropské legislativy. Výše podpory bude až 85% uznatelných nákladů (v reálu je to však 50% celkových nákladů), a to i s ohledem na fakt, že na financování zateplování vládních budov nelze využít půjčky či úvěry. Využití nástrojů EPC nelze využít na financování zateplování vládních budou neboť to neumožňuje zákon o rozpočtových pravidlech, podle kterého organizační složky státu nemají povoleno získat jakýkoliv druh úvěru či půjčky (neplatí pro ostatní typy budov veřejného sektoru).

 

 

Zdroj: ČTK, MŽP

14.06.2016 10:07

Další změny nařízení REACH vyšly ve věstníku EU

V Úřední věstníku Evropské unie (L156) dnes vyšlo Nařízení Komise 2016/918 ze dne 19. května 2016, kterým se pro účely přizpůsobení vědeckotechnickému pokroku mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (REACH). Změny byly provedeny v návaznosti na čtvrté revidované vydání GHS, kdy byla nařízením Komise (EU) č. 487/2013 přijata odchylka od požadavků na označování, pokud jde o látky a směsi klasifikované jako korozívní pro kovy, avšak nikoliv jako žíravé pro kůži či vážně poškozující oči. Nařízení bude účinné od 1. února 2018.

 

Dokument ke stažení:

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2016/918 ze dne 19. května 2016

 

Aktuální nabídka seminářů:


14.06.2016 09:59

Geotermální elektrárna pumpuje CO2 pod zem a nechá ho zkamenět

Island, to je místo jako stvořené pro zázraky. Vědci a technici z místní elektrárny dokázali něco, co bylo považováno za nemožné. Napumpovali do země emise oxidu uhličitého a tam je nechali za pár měsíců zkamenět. Na první pohled to možná není až tak ohromující, ve skutečnosti je to ale mnohem rychleji, než by kdo čekal. A nejde jenom o rekord. Odborníci už dlouho chtějí skladovat CO2 pod zemí, zatím ale mají strach, že by jim odtamtud mohl uniknout nebo snad dokonce explodovat. Zkamenělý oxid je krotký. Islandský zázrak se stal trhákem nového čísla časopisu Science. Více ZDE

 

Zdroj: Osel.cz

14.06.2016 07:50

E15: Vyrábějí si vlastní elektřinu. Musí za ni platit? Firmy tápou

Letošní novela energetického zákona zkomplikovala život firmám, které si vyrábějí elektřinu pro vlastní spotřebu. Ani po půlroce nevědí, jestli mají platit desítky milionů korun za systémové služby, které používá provozovatel přenosové soustavy ČEPS k úhradě nákladů za stabilizaci sítě. Firmy přitom faktury, na nichž poplatek za systémové služby figuruje, dostávají. Část jich jeho platbu akceptuje, část jej zaplatí, ale vzápětí fakturu reklamuje, a některé ho rovnou neplatí. Více ZDE

13.06.2016 13:54

REACH NOVINKY: Registrace u dodavatelů, SVHC, chrom...

V souvislosti s blížícím se termínem pro poslední vlnu registrací (31. květen 2018) ECHA opět upozorňuje na tuto povinnost a vybízí firmy, aby si u svých dodavatelů ověřili, že do tohoto termínu opravdu své látky registrují. ECHA upozorňuje, že součástí registrace jsou i tzv. scénáře expozic definující jakým způsobem se smí daná látka používat. V tomto ohledu by měli odběratelé úzce komunikovat se svými dodavateli, aby jejich nakládání s látkami bylo pokryto již v registrační dokumentaci. Pro tyto účely jsou k dispozici pro jednotlivá odvětví tzv. "mapy použití". Ty popisují použití v daném sektoru a mají zjednodušovat předávání informací v dodavatelském řetězci. Více ZDE

 

Další novinky:

  • Výbor pro hodnocení rizik (RAC) vydal povolení pro 33 způsobů použití. Konkrétně se 30 návrhů vztahovalo k použití sloučenin chromu pro účely chromování, v elektrotechnickém průmyslu a jako ochrany proti korozi. Více ZDE
  • Výbor členských států (MSC) většinou schválil návrh na zařazení ftalátu DCHP mezi látky tzv. vzbuzující velké obavy (SVHC), zejména kvůli jeho účinkům endokrinního disruptoru a reprodukční toxicitě. Více ZDE
  • Ve dnech 31. května až 9. června se konalo plenární zasedání Výboru pro socioekonomickou analýzu (SEAC) k návrhu na omezení oktamethylcyklotetrasiloxanu (D4) a dekamethylcyklopentasiloxanu (D5). SEAC se ztotožnil s návrhem Anglie omezující používání siloxanových látek D4 a D5 ve sprchových gelech, holících pěnách nebo šampónech. Více ZDE


Aktuální nabídka seminářů:


 

13.06.2016 11:26

Vyšlo nové číslo Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI)

V novém čísle odborného časopisu Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) najdete tentokrát rozhovor s bývalým ministrem životního prostředí a prezidentem Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje Ing. Petrem J. Kalašem.

Odborné články se věnují tématům jakosti vody ve vodárenské nádrži Švihov na Želivce a jejím povodí se zaměřením na specifické organické látky, posouzení spolehlivosti hrází na základě prošetření jejich selhání, specifikům místních vodních zdrojů při zásobování obyvatelstva pitnou vodou, periodickému vysychání toků: další faktor negativně ovlivňující populace našich raků, simulaci dopadů modifikací platby k úhradě správy vodních toků a správy povodí.

Vodohospodářské technicko-ekonomické informace (VTEI) jsou odborným recenzovaným časopisem vydávaným Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. Masaryka, v.v.i. Časopis se především zaměřuje na původní sdělení o výsledcích výzkumu v oblastech voda a odpady.

 

Články jsou dostupné v elektronické formě ZDE.

 

 

13.06.2016 09:27

Povinnost platit za komunální odpad z pohledu Nejvyššího správního soudu

Nejvyšší správní soud řešil situaci rodiny, která tvrdila, že nevyužívá obcí zavedený systém nakládání s komunálním odpadem, jelikož díky svému životnímu stylu odpad téměř nevytváří, a z toho důvodu odmítá za komunální odpad platit. Kdyby obec vybírala místní poplatek za provoz systému shromažďování komunálních odpadů podle § 10b zákona o místních poplatcích, postačovalo by k poplatkové povinnosti vlastnictví nemovitosti, v daném případě stavby určené k individuální rekreaci. Obec však vybírala poplatek za komunální odpad podle § 17a zákona o odpadech, který stanoví, že poplatníkem je fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad. Nejvyšší správní soud v teoretické rovině uznal, že může existovat natolik alternativní domácnost, která skutečně při své činnosti vůbec žádný odpad neprodukuje, a tudíž nemusí platit poplatek za komunální odpad. To ale nebyl případ předmětné rodiny. Více ZDE

 

Zdroj: https://www.pravniprostor.cz

13.06.2016 07:52

Připomínky: Aktualizace Státní politiky životního prostředí ČR 2012 – 2020

Ministerstvo životního prostředí poslalo do připomínkového řízení aktualizaci Státní politiky životního prostředí ČR na období 2012 – 2020 (SPŽP). V průběhu procesu přípravy a na základě informací z finální verze Střednědobého vyhodnocení SPŽP byla shledána ze strany MŽP potřeba SPŽP revidovat a dále zvýšit kvalitu a aktuálnost tohoto strategického dokumentu v souladu s vývojem mezi lety 2012–2015, uvádí MŽP v důvodové zprávě. Tato revize SPŽP má podle ministerstva podobu „malé“ implementační aktualizace, která v souladu s účelem nástroje střednědobého hodnocení SPŽP i obsahem vlastní SPŽP, schválené v roce 2013. Termín pro připomínky je stanoven na 17.6.2016.


V rámci předkládané aktualizace SPŽP bylo přistoupeno k několika typům úprav SPŽP:

  1. změna struktury cílů SPŽP:
  • cíl 1.1.1 Zajištění realizace Programů monitoringu povrchových a podzemních vod pro vyhodnocení všech opatření prováděných podle Rámcové směrnice, jako základního nástroje pro vyhodnocení jejich efektivity byl v aktualizované SPŽP přesunut z úrovně cíle do úrovně nástroje;
  • cíl 1.3.4 Sanovat kontaminovaná místa, včetně starých ekologických zátěží, napravovat ekologickou újmu byl nově přeřazen do tematické oblasti 4 – Bezpečné prostředí;
  • cíl. 2.1.1 Zvýšení schopnosti přizpůsobení se změnám klimatu – byl nově reformulován a přesunut do tematické oblasti 4 – Bezpečné prostředí;
  • tematická oblast 4 byla kompletně restrukturována. Byly do ní přeřazeny původní cíle 1.3.4 a 2.1.1 a je nově dělena následovně:
    • priorita 4.1 Předcházení rizik
      • cíl 4.1.1 Předcházení vzniku zdrojů antropogenních rizik
    • priorita 4.2 Zmírňování dopadů nebezpečí, včetně mimořádných a krizových situací
      • cíl 4.2.1 Zmírňování dopadů antropogenních rizik
      • cíl 4.2.2 Zmírňování dopadů přírodních nebezpečí
      • cíl 4.2.3 Zmírňování dopadů změny klimatu a adaptace
      • cíl 4.2.4 Sanace kontaminovaných míst, včetně starých ekologických zátěží, a náprava ekologické újmy

V souvislosti s výše uvedenými změnami došlo k přečíslování cílů dle nové struktury.

  1. formální či věcná reformulace znění relevantních opatření a nástrojů, jak vyplynulo z podnětů gestorů. Podněty byly sbírány v rámci přípravy Střednědobého vyhodnocení SPŽP a návrh finální formulace byl s gestory konzultován v rámci přípravy této aktualizace. U některých opatření a nástrojů byla navržena též změna gesce či s ohledem na dosavadní stav plnění a výhled realizace změněn termín plnění.
  2. vypuštění duplicit, dále již splněných opatření a nástrojů a taktéž odstranění nyní již nepříliš relevantních opatření a nástrojů, které byly kupříkladu navázány na dříve předpokládaný vývoj legislativy EU k roku 2012.
  3. úprava sady indikátorů SPŽP. Byly vypuštěny indikátory, pro které nejsou, a v době platnosti SPŽP nebudou, dostupná podkladová data. Naopak u jiných indikátorů byl doplněn zdroj podkladových dat, vč. možnosti využití nově dostupného dálkového průzkumu Země. Byly doplněny indikátory sledující jevy, které indikátorová sada SPŽP dříve specificky neobsahovala.
  4. faktické údaje v obecné části dokumentu byly aktualizovány dle nejnovějších dostupných informací. Byl také zohledněn posun v legislativním vývoji a ve strategických dokumentech ČR. SPŽP byla revidována i za účelem souladu s mezinárodními závazky ČR.
  5. Analytický text a popis priorit a cílů SPŽP je nově doplněn o bezprostřední přehled opatření a nástrojů, příslušející indikátory pro danou oblast a vazbu na relevantní existující zdroje a financování.
  6. Dokument je nově doplněn o přehledy
  • vazeb indikátorů a cílů SPŽP;
  • vazeb cílů SPŽP na další strategické dokumenty ČR;
  • souhrnný strukturovaný přehled všech opatření a nástrojů SPŽP;

 

Dokumenty ke stažení - ZDE

 

12.06.2016 11:01

iDNES: Průmysl si může oddechnout, miliardy na zelenou energii zaplatíme všichni

V příštím roce by poprvé mělo jít na obnovitelné zdroje více peněz ze státní kasy než z plateb všech odběratelů elektřiny, vyplývá z návrhu státního rozpočtu. To znamená, že se zátěž přesunula od velkých průmyslových podniků směrem ke všem daňovým poplatníkům. Ti si kvůli změně vyúčtování připlatí více než sedm miliard korun. Více ZDE

 

 

Zdroj: iDNES.cz

10.06.2016 18:42

Metodika vykazování úspor energie z alternativních politických opatření

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo Metodiku vykazování úspor energie z alternativních politických opatření, byla vypracována na základě evropké směrnice o energetické účinnosti. Česko má povinnost vytvořit systém, aby bylo každoročně dosahováno nových úspor ve výši 1,5 % objemu prodeje energie konečným zákazníků. Z poslední aktualizace Národního akčního plánu energetické účinnosti ČR vyplývá, že by ČR díky alternativnímu schématu do konce roku 2020 měla vykázat úspory ve výši 50,67 PJ. Více ZDE

 

10.06.2016 15:35

Připomínky: Program na podporu dosažení úspor energie v konečné spotřebě v odvětví MSP

Materiál s názvem „Program ENERG na podporu dosažení úspor energie v konečné spotřebě v odvětví malého a středního podnikání“ se předkládá v souvislosti s plněním povinnosti článku 7 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti. Předkládaný program je jedním z politických opatření tvořících alternativní schéma dosahování každoroční úspory energie ve výši 1,5 % objemu ročního prodeje energie konečným zákazníkům. Cílem programu je usnadňovat malým a středním podnikatelům na území hlavního města Prahy, přístup k financování projektů zaměřených na snížení energetické náročnosti jejich činnosti nebo využití energie z obnovitelných zdrojů pro jejich činnost za účelem dosažení úspor v konečné spotřebě energie. V rámci programu ENERG bude vyhlášena jedna výzva v roce 2016. Výzva bude kontinuální a bude omezena vyčerpáním alokovaných finančních prostředků nebo datem ukončení programu 31.12 2020. Celková finanční alokace programu ENERG je ve výši 129 856 463,- Kč. Více ZDE

 

10.06.2016 15:09

EEA: Deset zemí EU i nadále porušuje směrnice o národních emisních stropech

Znečištění ovzduší ze zdrojů jako jsou doprava a zemědělství je stále emitovány nad zákonný limit v 10 členských států Evropské unie (EU) na základě nových údajů, které dnes zveřejnila Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). V roce 2014 10 členských států oznámilo údaje o emisích podle NECD, které byly nad stropem pro nejméně jednu znečišťující látku. Německo bylo jediným členským státem, který překročil tři ze svých čtyř emisních stropů v roce 2014 (NOx, NMVOC a NH3). Od roku 2010 10 členských států opakovaně překročil své příslušné emisní stropy pro NOx (Rakousko, Belgii, Francii, Německu, Irsku a Lucembursku), NMVOC (Dánsko, Německo, Irsko a Lucembursko) a NH3 (Rakousko, Dánsko, Finsko, Nizozemsko, Německo a Španělsko). Emise SO2 stropy nebyly překročeny žádným členským státem v období 2010-2014. EU-28 jako celek nepřekročila souhrnné emisní stropy pro některý ze čtyř znečišťujících látek v ovzduší v roce 2014. Další informace ZDE

10.06.2016 14:36

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc květen 2016

EP má námitky vůči plánovanému plynovodu Nord Stream II, Cena elektřiny pro domácnosti v EU roste, EP vyhlašuje boj energetické chudobě.

 

 

Poslanci EP 10. 5. 2016 vyjádřili svoje obavy z plánovaného plynovodu Nord Stream II, který by měl dvojnásobně navýšit kapacitu přepravní cesty z Ruska do Německa přes Baltské moře. Konsorcium energetických společností, vedené ruským Gazpromem, které tento projekt prosazuje, ho označuje za prostředek k posílení konkurence na evropských trzích s plynem. Podle některých poslanců (včetně předsedy poslanecké frakce EPP Manfreda Webera) však nelze uvažovat jen v ekonomických termínech, stejnou měrou by měly být zahrnuty rovněž geopolitické aspekty. Tento postoj naráží na obavy ze zhoršení postavení zemí střední a východní Evropy (zejména Ukrajiny) vůči Rusku, které by nastalo, pokud by byly tranzitní cesty pro přepravu ruského plynu do západní Evropy přesunuty mimo jejich území.

Cena elektřiny pro domácnosti v EU roste, EP vyhlašuje boj energetické chudobě

EP 26. 5. 2016 přijal nezávaznou rezoluci zabývající se právy spotřebitelů na trzích s elektrickou energií a bojem s energetickou chudobou. Rezoluce vychází z usnesení výboru ITRE a reaguje na proces přípravy nové podoby trhů s elektrickou energií. Podle poslanců by měl tržní design otevírat možnost pro nové obchodní modely umožňující větší flexibilitu při zapojení koncových spotřebitelů a posilovat jejich postavení vůči dodavatelům energie. Poslanci se rovněž zabývali fenoménem energetické chudoby, která podle rezoluce ohrožuje až 50 mil. evropských občanů. V tomto ohledu navrhují především podporu možnosti měnit dodavatele energie a dostupnost informací o cenových tarifech. Dalším příspěvkem do debaty na tomto poli je rovněž statistika Eurostatu, podle které v roce 2015 vzrostly v EU ceny elektřiny pro domácnost v průměru o 2,4 %. K největšímu nárůstu cen došlo v Lotyšsku (+26.8 %) a Belgii (+15.1 %), zatímco v ČR byl zaznamenán mírný pokles (-0,6 %). Dalším zajímavým číslem je v kontextu značných investic do energetické tranzice i mírný pokles cen v Německu (-0,9 %).

 

 

Zdroj: Odbor informování o evropských záležitostech Úřadu vlády České republiky


 

 

09.06.2016 13:47

Ministr Brabec bude hostem pořadu Interview ČT

AVÍZO Mnistr životního prostředí Richard Brabec bude dnes před půl sedmou hostem pořadu Interview ČT. Podotýkáme, že Ministerstvo životního prostředí dnes pořádalo tiskovou konferenci k problematice sucha, jeho vzniku, dotačním programům MŽP na boj se suchem a k výhledu na druhou polovinu roku 2016 (více ZDE).

 

09.06.2016 10:52

MŽP k boji proti suchu

V loňském roce zasáhlo Českou republiku extrémní sucho, z jehož následků se Česká republika ještě nestihla vzpamatovat. V důsledku vysokých teplot, nízkého úhrnu srážek a mírné zimy 2015/2016 je aktuální stav průtoků na některých vodních tocích i na 20 % běžných červnových hodnot. Celkem 36 % sledovaných vrtů a 48 % pramenů stále vykazuje silně až mimořádně podnormální hodnoty. Startovací pozice tak před letním obdobím není příznivá. Sucho postihuje nejenom přímo obyvatele v podobě úbytku vody ve studních nebo případnými omezeními využití pitné vody v domácnosti, ale je hrozbou i pro ekonomiku, zejména pro sektor zemědělství. Česká republika už v roce 2014 začala díky iniciativě ministra životního prostředí Richarda Brabce přijímat první opatření, která pomohou udržet vodu v krajině, zajistí zásoby pitné vody pro suchá období a připraví Českou republiku na případné krizové situace vzniklé nedostatkem vody.

„Klimatická změna s sebou přináší 2 extrémní hydrologické jevy – povodně a sucho. Zásadním problémem je, že problematiku sucha na rozdíl od povodní v ČR nikdo v minulosti neřešil. Jsme tak neskutečně tlačeni časem. Navíc patří Česká republika mezi evropské státy, které mají velmi omezené množství disponibilních zdrojů vody na jednoho obyvatele. Na sucho se tak musíme připravit ve všech směrech a bohužel to může také hodně stát,“ uvádí ministr životního prostředí Richard Brabec.

 

 

Ministrova slova potvrzuje i zatím nepříliš optimistický výhled na letošní rok. V loňském roce spadlo výrazně méně srážek (o 150 mm), než je dlouhodobý průměr (cca 650 mm). Letošní rok se zatím jeví také jako srážkově podprůměrný, a to i navzdory tomu, že v minulém týdnu spadlo na území ČR v průměru 25 mm srážek. Převážně se však jednalo o bouřky s nerovnoměrným rozložením výskytu srážek. To se promítlo i do stavu vlhkosti půdy, která se zejména na jihozápadě Čech zvýšila, ale přesto nejsušší oblasti, tedy části Polabí a Poohří a jižní a jihovýchodní Morava vykazují hodnoty nižší než 30 % využitelné vodní kapacity. Podobně se zvedly průtoky na vodních tocích, zejména v povodí Vltavy, ale na zbytku území zůstávají na úrovni 20 až 70 % dlouhodobých červnových průtoků.

„Kvůli brzkému konci zimy nedošlo k potřebné dotaci podzemních vod. Hladiny sledovaných vrtů se od začátku roku nacházely s výjimkami v podnormálním stavu. Intenzivní srážky z minulého týdne zlepšily stav podzemních vod jen lokálně. Celkem 36 % sledovaných vrtů a 48 % pramenů tak stále vykazuje silně až mimořádně podnormální hodnoty. Stávající stav není příznivý a s rostoucí teplotou a zvýšením výparu se situace může začít rychle zhoršovat. Pokud se tedy meteorologická situace významně nezlepší, nelze vyloučit výskyt sucha ani v letošním roce,“ varuje ministr Brabec.

Už v roce 2014 vznikla z iniciativy ministra Brabce mezirezortní komise VODA-SUCHO, která se okamžitě začala zabývat projekty, jež nás na sucho lépe připraví. Je potřeba zvládnout mnoho legislativních úkolů, realizovat výzkumné projekty, ale také provádět okamžitá řešení, která pomohou udržet vodu v krajině. Právě taková opatření totiž řeší jak problémy s povodněmi, tak sucho. Ministerstvo životního prostředí má na projekty pro boj se suchem připraveno v Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 téměř 7 miliard korun. Naprostou většinu z nich uvolní ve výzvách směrem k obcím, podnikům i drobným podnikatelům ještě v letošním roce. Taková opatření zahrnují zejména vytváření a obnovu tůní, mokřadů a malých vodních nádrží, krajinných prvků na polích, travní pásy či průlehy na zpomalení povrchového odtoku vody a řadu dalších opatření v krajině či zastavěných územích měst a obcí. Významnou aktivitou MŽP pro boj se suchem je i podpora zlepšování vodohospodářské infrastruktury, podporovány jsou projekty na rozšiřování vodovodních sítí, rekonstrukci zdrojů pitné vody, včetně zkapacitnění úpraven vod, propojování vodárenských soustav pro zajištění kvalitní pitné vody pro občany.

Snahou MŽP je ale také maximálně efektivně využít národní zdroje, a to tam, kde evropské fondy dotační podporu neumožňují, nebo na projekty pro menší obce i občany, kteří na podporu z EU fondů jen stěží dosáhnou. „V červenci vyhlásíme naprosto nový program určený obcím. Půjde na něj 300 milionů korun a bude zaměřený na zajištění pitné vody našim občanům. Dotace půjde na vyhledávání nových zdrojů pitné vody, včetně zdrojů záložních, podporovány budou i regenerace stávajících zdrojů a napojení na veřejný vodovod, zejména v lokalitách, kde je pitné vody nedostatek nebo není dostatečně kvalitní,“ oznámil dnes také ministr. Ministerstvo vyhlásilo také výzvy pro obce na efektivní hospodaření s dešťovou vodou nebo na recyklaci tzv. šedé vody a její využití. Více najdete na této adrese .

Na sucho se ale musíme připravit i legislativně. V České republice zatím neexistuje systém, který by řídil kroky státu, krajů a obcí v případě výskytu sucha. A to ani v případě krizové situace. Teprve letos se do analýzy potenciálních hrozeb pro ČR dostalo právě dlouhodobé sucho. V praxi to znamená, že MŽP aktuálně připravuje typový plán, jak takovou krizovou situaci řešit, včetně identifikace možných dopadů na životy a poškození zdraví osob, dopadů na ekonomiku a životní prostředí, sociálních i přeshraničních dopadů či fungování státu, ale i likvidace následků krizové situace a požadavků na mimořádné síly a prostředky. V rámci novely vodního zákona, kterou má v gesci Ministerstvo zemědělství a která musí vedle systému řízení povodní zahrnout nově právě i systém řízení sucha, vznikají na MŽP paralelně podklady pro tzv. Plán pro zvládání sucha. „To je dokument podrobných kroků, které bude třeba udělat, když nastane sucho v jakékoliv podobě. Bude zahrnovat podrobný popis vodních zdrojů na celém území ČR, jejich využívání a hodnocení, včetně nejrůznějších opatření, jak suchu čelit. Na základě vývoje indexů sucha vydá Český hydrometeorologický ústav varování, jako to dnes dělá v případě povodní. Následně budou kraje a obce reagovat na vyhlášený stupeň sucha předem definovanými aktivitami. V těch extrémních případech může jít i o omezení odběrů vody u občanů nebo v provozech, tedy i možné omezení výroby. Cílem opatření bude ale především právě předejít vzniku krizové situace. A právě proto musíme udělat teď vše pro to, abychom udrželi vodu v krajině a dokázali maximálně využít dešťovou nebo odpadní vodu. Odpovědnost nyní leží i na jednotlivých potenciálních žadatelích, aby mohl být boj se suchem efektivní a alokované částky z fondů Evropské unie a národních dotačních titulů byly smysluplně využity,“ uzavírá Brabec. Vláda si dala za úkol, aby všechny nové legislativní dokumenty vznikly do konce roku 2017.

 

Dokument ke stažení:

Prezentace MŽP sucho (PDF, 4 MB)

 

 

Zdroj: TZ MŽP

 

 

09.06.2016 09:37

IPPC: Závěry BAT pro čištění odpadních vod a odpadních plynů zveřejněny

Ve Věstníku EU (L 152) vyšlo prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2016/902 ze dne 30. května 2016, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro společné systémy čištění odpadních vod a odpadních plynů a nakládání s nimi v odvětví chemického průmyslu. Závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) slouží jako referenční dokumenty pro stanovení podmínek povolení pro zařízení, na něž se vztahuje kapitola II směrnice 2010/75/EU (IPPC). Příslušné orgány by měly stanovit mezní hodnoty emisí, které zajišťují, že za běžných provozních podmínek emise nepřekročí úrovně emisí spojené s nejlepšími dostupnými technikami, jak jsou stanoveny v závěrech o BAT.

 

Dokument ke stažení:

Závěry BAT - čištění odpadních vod a odpadních plynů

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE