Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Září    
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
25.9. konference TĚŽBA a její dopady na životní prostředí XI
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
1.10. Pekařské konference
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

19.03.2013 16:55

Trh s uhlím přestal v Česku existovat. ČEZ prodá elektrárnu Chvaletice společnosti Litvínovská uhelná.

Krátce po podpisu smlouvy s Czech Coal na dlouhodobé dodávky uhlí za 200 miliard korun ČEZ oznámil prodej Chvaletic firmě, kterou Pavel Tykač o den dříve prodal svým manažerům. Vyšachovali tak Křetínského EPH. Teplárenské sdružení se domnívá, že prodej elektrárny Chvaletice společnosti Litvínovská uhelná a.s. by znamenal konec trhu s hnědým uhlím v Česku. Valná většina dodávek uhlí by byla realizována uvnitř majetkově propojených skupin vlastnících těžební společnosti. To zásadně poškodí teplárny, které se při jednání o cenách tuzemského hnědého uhlí dostanou do velmi nevýhodného postavení.  Teplárenské sdružení tuto možnost předvídalo a upozornilo na ni Evropskou komisi již v loňském roce. Více ZDE.

 

Související článek:

ČEZ prodá elektrárnu Chvaletice Litvínovské uhelné

ČEZ uzavřel dlouhodobou smlouvu na dodávku uhlí pro elektrárnu Počerady se skupinou Czech Coal


 

 

 

19.03.2013 12:15

EurActiv.cz: Emise CO2 z aut: je důležitější cena vozu nebo úspora na palivu?

Díky snižování emisí CO2 z osobních aut a dodávek lze ušetřit velkou část nákladů na palivo, ukazuje nová studie. Inovace ovšem zvyšují cenu vozu, namítá automobilový průmysl, který poukazuje na náročnost stanovených cílů. Podle zelených organizací by ale cíle mohly být ještě ambicióznější. Hovoří se také o potřebě spolehlivější metody testování.

Snižování množství emisí vypouštěných automobily a dodávkami prospěje evropské ekonomice, tvrdí nová studie, kterou zpracovaly konzultační společnosti Cambridge Econometrics a Ricardo-AEA.

Podle výpočtů Cambridge Econometrics a Ricardo-AEA přinesou inovace potřebné ke snižování emisí do roku 2020 náklady ve výši asi 1.000 eur na jedno vyrobené vozidlo. Tyto náklady prý ale budou rychle vyváženy úsporami na palivech. Každý rok by měl totiž uživatel vozu ušetřit asi 400 eur. Jakmile všechny osobní automobily i dodávky v EU dosáhnou tohoto standardu, Evropa na provozu svého vozového parku ušetří až 35 miliard eur ročně.

Nová evropská opatření mají podle zmíněné studie prospět také zaměstnanosti ve členských zemích EU. Vzniknout by prý mohlo 356.000 nových pracovních míst. Pokud by se do roku 2020 podařilo dosáhnout snížení množství emisí na 90 g/km u osobních aut a 141 g/km u dodávek, nových míst by prý mohlo vzniknout až 443.000.

 

Více čtěte na EurActiv.cz ZDE.

 

Dokument ke stažení:

Studie Cambridge Econometrics a Ricardo-AEA

 

Zdroj: EurActiv.cz

 

19.03.2013 10:36

ČEZ uzavřel dlouhodobou smlouvu na dodávku uhlí pro elektrárnu Počerady se skupinou Czech Coal

Energetická společnost ČEZ a těžební společnost Vršanská uhelná ze skupiny Czech Coal svým podpisem finálně stvrdily smlouvu, která zabezpečí dodávky uhlí pro elektrárnu Počerady, a to eventuálně až na téměř 50 let. Vzhledem k dlouhodobosti kontraktu a k tomu, že významně stabilizuje situaci na celém trhu nejen s uhlím, ale i s elektřinou, je tímto uzavřeno jedno z vůbec nejsložitějších jednání vedených v oblasti energetiky v České republice. Více ZDE.

 

19.03.2013 08:25

S. Peterson: Investice do atomových elektráren mají smysl z dlouhodobého hlediska i v době boomu břidlicového plynu

Jak je na tom společnost Westinghouse, která usiluje o historicky největší českou zakázku při dostavbě Temelína, na svém domácím trhu ve Spojených státech? Má tam vůbec šanci rozvíjet jadernou energetiku?

Viceprezident amerického Institutu jaderné energetiky J. Scott Peterson v rozhovoru pro ČESKOU POZICI tvrdí, že vyhlídky jsou pořád nadějné. „Fukušimská havárie Američany od jádra neodradila, licenčním řízením v USA procházejí projekty dalších šestnácti reaktorů,“ říká představitel institutu, který prosazuje zájmy americké jaderné energetiky a průmyslu. Scott Peterson má v institutu na starosti komunikaci.

 

Představitel jaderného odvětví USA Scott Peterson upozorňuje, že Německo není žádným premiantem ve snižování emisí uhlíku.

 

Investice do atomových elektráren mají podle něj smysl z dlouhodobého hlediska i v době boomu břidlicového plynu. Do budoucna je nutné počítat s výkyvy cen plynu, zatímco výrobní cena elektřiny z jaderné elektrárny zůstává stabilní po celou dobu její životnosti. „Zajišťujete si šedesát let stabilních cen,“ říká Scott Peterson a jde o argument, který fakticky platí také pro stavbu dalších dvou bloků jihočeské jaderné elektrárny.

Cestu Německa, která odchází od jádra, považuje za zajímavý experiment a upozorňuje na jeho úskalí – včetně toho, že Němci dnes rozhodně nejsou žádnými premianty ve snižování emisí uhlíku.

Scott Peterson také odmítá argument, že technologie reaktoru Westinghouse AP1000 přináší revoluci, zatímco konkurenční nabídka ruského Rosatomu pro Temelín „jistější evoluci“. Obě řešení jsou evoluční, Američan se však domnívá, že rozdíl je ve stupni evoluce. „Jsem přesvědčen, že design AP1000 je na evoluční křivce o několik stupňů napřed,“ uvedl v rozhovoru, který se uskutečnil v Americkém centru v Praze.

 

Celý rozhovor čtěte ZDE.

 

 

19.03.2013 08:01

Pád ceny povolenek připraví stát o desítky milionů, informuje E15.cz

Stát bude ve středu dražit necelých 1,6 milionu povolenek, které mu zbyly z předchozího obchodovacího období. Zatím poslední dražba, která se v EU konala v pondělí, vynesla 3,47 eura za tunu CO2. Při této ceně by Česko inkasovalo necelých 140 milionů korun. To je skoro o 50 milionů méně, než kolik Ministerstvo životního prostředí vydělalo na podporu energetických úspor v programu Zelená úsporám loni v říjnu. Tehdy cena dosáhla 7,59 eura za tunu CO2. Ministerstvo si žádnou minimální požadovanou cenu nestanovilo. Nefunkčnost trhu s emisemi se začíná projevovat i tím, že se povolenky už ani nedaří dražit. Minulý týden musela být zrušena celounijní aukce 3,5 milionu povolenek, protože firmy nebyly ochotny zaplatit ani minimální vyvolávací cenu. Podobně dopadly v předchozích týdnech i dvě německé aukce. Není proto vyloučeno, že se do zdárného konce nedotáhne ani středeční česká aukce. Více ZDE.

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/pad-ceny-povolenek-pripravi-stat-o-desitky-milionu-966947#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

19.03.2013 07:37

ENERGETIKA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 2013

Vážené dámy a pánové,

jménem společnosti EKONOX, s.r.o. si Vás dovoluji pozvat k účasti na semináři ENERGETIKA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 2013, který se bude konat dne 9. dubna 2013 v Brně v prostorách Výstaviště BVV.

Seminář je zaměřen na změny v legislativě týkající se integrované prevence, se kterými posluchače seznámí Ing. Jan Maršák, PhD z odboru posuzování vlivů na ŽP a integrované prevence Ministerstva životního prostředí ČR. Dále bude přednášena problematika ochrany ovzduší v souvislosti s dlouhodobým trendem snižování emisí, použití moderních technologií při ochraně ovzduší a v neposlední řadě i legislativní změny a jejich dopady. Úvodní přednášku pro tento blok bude mít RNDr. Barbora Cimbálníková z odboru ochrany ovzduší Ministerstva životního prostředí ČR.

Bližší informace, včetně kompletního programu, časového harmonogramu přednášek a organizačních pokynů naleznete v závazné přihlášce. Více informací naleznete také na stránkách společnosti EKONOX, s.r.o. a stránkách mezinárodní výstavy Teplárenské dny 2013.

Těším se na Vaši účast.

 

Kontakt na organizátora semináře:

EKONOX, s.r.o., V Ráji 501, 530 02 Pardubice
Mgr. Barbora Ročňová
tel.: 466 415 010
mobil: 724 355 326
e-mail: rocnova@ekonox.cz
www.ekonox.cz

19.03.2013 06:53

REACH: První výsledky hodnocení látek - pro 32 látek je potřeba předložit další informace

Členské státy hodnotily 36 látek zařazených do průběžného akčního plánu Společenství (CoRAP) pro rok 2012. Pro 4 látky bylo hodnocení uzavřeno, pro ostatní látky požadují hodnotící členské státy předložení dalších informací. Více ZDE.

 

18.03.2013 15:30

Václav Pačes bude místopředsedou dozorčí rady společnosti ČEZ

Místopředsedou dozorčí rady společnosti ČEZ se v úterý stane bývalý šéf Akademie věd (AV) Václav Pačes. Uvedlo to ministerstvo financí. Podle serveru iDnes.cz nahradí Pačes Ivo Foltýna, který se chystá rezignovat. "Očekávám od této výměny odborné posílení dozorčí rady ČEZ, například i větší propojení v oblasti vědy. Pan profesor je jistě také osoba, která zvýší důvěryhodnost kontrolního orgánu této společnosti,“ řekl iDnes.cz ministr financí Miroslav Kalousek. Foltýn se místopředsedou dozorčí rady ČEZ stal v červenci 2011, nominovala jej vládní TOP 09. Nahradil zesnulého Eduarda Janotu. Podle iDnes.cz by měl Foltýn nyní zasednout na volné místo dozorčí rady státní firmy Mero.

 

Zdroj: E15.cz (iDNES.cz)

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/do-dozorci-rady-cez-miri-vedec-vaclav-paces-966793#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/do-dozorci-rady-cez-miri-vedec-vaclav-paces-966793#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/do-dozorci-rady-cez-miri-vedec-vaclav-paces-966793#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

18.03.2013 12:52

CNG je v současné době efektivnější na provoz než naftové motory, pokud roční provoz převýší 18 000 km

Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu a vedoucí mezinárodních fleetových prodejů Volkswagen Group se obsáhle vyjádřil na konferenci "Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě" k budoucí strategii a přístupu skupiny Volkswagen k oblasti CNG. CNG je v současné době efektivnější na provoz než naftové motory, pokud roční provoz převýší 18 000 km. Zákazníci mají však pořád poměrně velký strach při nákupu CNG vozu. Více ZDE.

 

18.03.2013 10:31

Odpady, hodnocení ekoinovací a inovace v čištění odpadních vod se představí jako aktuální témata v doprovodném programu veletrhu ENVIBRNO

Ve dnech 23. až 27. dubna se na brněnském výstavišti uskuteční další ročník Mezinárodního veletrhu techniky pro tvorbu a ochranu životního prostředí ENVIBRNO. Vystavovatelé veletrhu představí novinky a trendy v oborech environmentálních technologií a služeb. Nabídku vystavovatelů doplňuje doprovodný program veletrhu, který se koná pod záštitou a ve spolupráci s ministerstvy a odbornými asociacemi. Za všechny jmenujme například Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo pro místní rozvoj, CzechInvest, Svaz měst a obcí ČR, Asociace pro vodu ČR a další oborové asociace a svazy.

 

Semináře - ENVIBRNO:

Další informace k seminářům na téma odpadů (ODPADY 2013 a jak dál? Aneb budeme dále skládkovat?, Problematika černých skládek a hospodaření s odpady), najdete ZDE.

Další informace k semináři "Inovativní technologie v oblasti čištění komunálních a průmyslových odpadních vod včetně zpracování a využití kalů z ČOV", Více ZDE.


 

 

 

 

 

 

18.03.2013 08:20

Jaké jsou představy nevládních organizací při revizi evropských předpisů v oblasti ochrany ovzduší?

V EU se schyluje k revizi předpisů, které ovlivňují kvalitu života stovek milionů obyvatel. Šanci na změnu vycítily i nevládní organizace. Evropská komise (EK) se letos chystá po deseti letech revidovat svou zastaralou politiku v oblasti ochrany ovzduší. Šanci na změnu k lepšímu vycítily i nevládní organizace. Šedesát z nich se proto spojila, aby na komisi vyvinulo tlak a přimělo ji výrazně zpřísnit takzvané emisní stropy, které státům určují maximální míru znečištění. Nově navrhují regulovat i dosud neregulované látky, například prachové částice velmi malých rozměrů.

M. ŠUTA: Skutečně je v plánu se v rámci směrnice o NRMM (pozn. Non-Road Mobile Machinery) zaměřit i na exhalace z motorů, například traktorů a další zemědělské techniky, bagrů, buldozerů, nakladačů, kompresorů a tak dále. Tato oblast byla doposud podceňována, nicméně údaje ze zemí s podrobnými registry znečištění ukazují, že tato zařízení jsou významným zdrojem znečištění. Představují lokální problém, například na staveništích byly mnohdy naměřeny obrovské koncentrace znečištění, hlavně jemných prachových částic. Ty ohrožují jak zdraví zaměstnanců stavebních firem, tak lidí žijících nebo pracujících v okolí stavby.

 

Priority nevládních organizací:

  1. Tou první jsou závazky k podstatnému snižování emisí jednotlivých států v rámci již zmiňované revidované směrnice o emisních stropech (NEC). A to nejen pro už regulované látky (SO2, NOx, VOC a NH3), ale i pro škodliviny doposud směrnicí neregulované – jemný prach (PM2,5), metan, černý uhlík (black carbon) a rtuť.
  2. Další společnou prioritou je přijetí odvětvových právních předpisů pro snížení emisí z nejvýznamnějších zdrojů znečištění, jako jsou domácí topeniště, silniční a lodní doprava, zemědělství, průmysl, používání rozpouštědel a nesilniční mobilní mechanizace (Non-Road Mobile Machinery, NRMM).
  3. Třetí společnou prioritou je účinnější prosazování současných limitů znečištění a zpřísnění některých z nich. To se týká zejména limitu pro jemný prach (PM2,5), který je nyní 2,5krát vyšší než platné doporučení WHO.

 

Celý rozhovor Českápozice.cz s Miroslavem Šutou z Centra pro životní prostředí a zdraví čtěte ZDE.

 

Zdroj: Českápozice.cz

18.03.2013 07:49

Tento týden zasedají obě komory parlamentu. Senát projedná novelu zákona o odpadech.

Tento týden zasedají obě komory parlamentu. Zítra zahájí svou schůzi poslanci a pozítří senátoři. Z pohledu životního prostředí projednají několik legislativních návrhů, přičemž mezi nejočekávanější patří novela zákona o odpadech. Návrh zákona projednal a schválil senátní Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Komise senátu pro rozvoj venkova doporučila Senátu Parlamentu České republiky schválit návrh zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.

 

Schůze parlamentu:
  1. novela zákona o odpadech (tisk č. 44)

  2. Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o fluorovaných skleníkových plynech

  3. Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů

  1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů /sněmovní tisk 943/  (1. čtení)

  2. Návrh poslanců Bořivoje Šarapatky, Milana Šťovíčka a Tomáše Úlehly na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 701/  (1. čtení)

  3. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 914/  (1. čtení)

  4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 933/


 
Program Vlády (20. 3.):
  1. Návrh nařízení vlády,kterým se mění nařízení vlády č. 53/2009 Sb., o stanovení podmínek pro poskytování dotací na lesnicko-environmentální opatření, ve znění pozdějších předpisů (MZe)

  2. Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 147/2008 Sb., o stanovení podmínek pro poskytování dotací na zachování hospodářského souboru lesního porostu v rámci opatření Natura 2000 v lesích, ve znění pozdějších předpisů (MZe)


 

 

15.03.2013 14:06

Ostrava v žalobě na stát kvůli znečištěnému ovzduší neuspěla. Nepodala ji v zákonné časové lhůtě.

Pražský městský soud odmítl žalobu Ostravy na stát kvůli znečištěnému ovzduší, informuje server českénovinky.cz. Ostrava se žalobou z jara 2010 domáhala ochrany před údajně nezákonnými zásahy vlády, ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravy, které podle města nedostatečně a neefektivně chrání čistotu ovzduší a nevytvořily funkční systém vedoucí k dodržování imisních a emisních limitů. Pražský městský soud rozhodl ve čtvrtek. Žalobou se odmítl zabývat, protože ji Ostrava nepodala v zákonné časové lhůtě. Město může proti rozhodnutí soudu podat do dvou týdnů kasační stížnost, o které by rozhodoval Nejvyšší správní soud.

 

Aktuálně (19.3.2013):

Ostrava podá k Nejvyššímu správnímu soudu kasační stížnost kvůli odmítnutí žaloby na stát za znečištěné ovzduší.

 

Zdroj: českénovinky.cz (Celý článek ZDE)

 

15.03.2013 13:49

Pozor na změny ve formuláři IRZ v souvislosti s napojením na základní registry státní správy

Ministerstvo životního prostředí upozorňuje všechny ohlašovatele, kterým vyplývá ze zákona č. 25/2008 Sb. povinnost ohlašovat do IRZ, že se mění, vzhledem k napojení ISPOP na základní registry státní správy, způsob vyplňování některých povinně uváděných údajů.

Výše uvedené změny měly především vliv na vyplňování údajů o přenosech látek v odpadech a přenosech množství nebezpečného a/nebo ostatního odpadu. Povinným údajem je v těchto dvou případech i informace o osobě provádějící využití/odstranění. V případě tuzemské osoby nyní postačí vyplnit pouze identifikační číslo příslušné osoby. V případě vyplnění zahraniční osoby je způsob vyplnění obdobný jako v předchozím roce.

Podrobné informace k vyplnění formuláře pro ohlašování do IRZ (mj. včetně výše uvedené záležitosti) lze najít v návodu pro vyplnění formuláře IRZ, který je zveřejněn na stránkách IRZ (https://irz.cz/sites/default/files/Navod_pro_vyplneni_F_IRZ_2012_1_0.pdf) a ISPOP (https://www.ispop.cz/magnoliaPublic/dms/cenia-project/manualy_navody/IRZ...).

 

Zdroj: IRZ

15.03.2013 08:18

Návrh Strategie regionálního rozvoje ČR na období 2014–2020 MMR z pohledu životního prostředí

Ministerstvo pro místní rozvoj předkládá materiál „Strategie regionálního rozvoje ČR pro období 2014 -2020“ (dále jen „Strategie“) podle plánu práce vlády na 1. pololetí 2013. Cílem Strategie je propojení odvětvových hledisek a přístupů s územními aspekty vyváženého regionálního rozvoje a územní soudržnosti. Materiál obsahuje formulace souhrnných cílů, problémových okruhů a priorit, které bude třeba sledovat při realizaci politiky regionálního rozvoje v České republice.

Klíčovým východiskem pro koncipování Strategie regionálního rozvoje (dále SRR) je pojetí regionální politiky a regionálního rozvoje. Regionální politika představuje soubor intervencí, které ovlivňují rozložení ekonomických aktivit v území, k rozvoji infrastruktury a ke snížení nerovnováhy v sociálním rozvoji. Důležitá je vzájemná vazba s dalšími podpůrnými státními politikami, například se sociální politikou a s průmyslovou politikou. Dochází také k zohledňování regionální dimenze v rámci sektorových politik. V rámci regionální politiky EU jde o koordinaci národních regionálních politik, a o vlastní realizaci politiky hospodářské, sociální a územní soudržnosti formou finanční podpory rozvojových aktivit jednotlivých regionů.

Významnou změnou koncepce SRR ČR je opuštění standardního tematického členění dle tradičního sektorového pohledu. Analýza, návrhová část i část implementační je členěna do prioritních oblastí, které vychází jednak z konceptu udržitelného rozvoje a jednak z návazností na evropské strategické dokumenty.

  • Prioritní oblast regionální konkurenceschopnost (vychází z ekonomického pilíře) je zaměřena na území s dostatečným potenciálem na realizaci stanovených cílů a zahrnuje klíčová témata inovací, spolupráce podnikatelského sektoru s výzkumnými a vývojovými pracovišti, zvýšení kvality vysokoškolského vzdělávání, flexibility pracovního trhu reagujícího na místní potřeby a v neposlední řadě téma dostatečné a kvalitní infrastruktury dopravní i technické, která je základní podmínkou pro rozvoj konkurenceschopnosti daného území.
  • Druhá prioritní oblast územní soudržnost (vychází ze sociálního pilíře) má především pomoci zmírňovat sociální disparity v území a mezi hlavní témata patří infrastruktura veřejných služeb, podpora integrace sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených skupin obyvatelstva, částečně pak kultura, cestovní ruch a bydlení a v periferních územích také podpora lokální ekonomiky.
  • Prioritní oblast environmentální udržitelnost (vychází z environmentálního pilíře) už ze svého názvu představuje v širších souvislostech témata, která mají přispět ke zlepšení životního prostředí a života obyvatel v něm a soustřeďuje se především na odstraňování ekologických zátěží, omezování vlivu dopravy na krajinu, lepší hospodaření s přírodními zdroji a využívání moderních technologií ve vodním i odpadovém hospodářství. Rovněž nepomíjí ani prevenci a případnou likvidaci škod při živelních pohromách.
  • Čtvrtou prioritní oblastí je veřejná správa, jež musí vytvářet legislativní i administrativní základnu a naplňovat podporu pro realizaci všech výše jmenovaných témat.
 
Environmentální udržitelnost

Ze vstupní analýzy environmentální části vychází zásadní problémy, se kterými musí být počítáno v návrhové části dokumentu. Je důležité respektovat principy udržitelného rozvoje a podporovat vhodné a šetrné využití krajinného potenciálu. V mnohem větším měřítku se musí  počítat s principem prevence, zejména pak v důsledku vzniku škod příčinou živelných pohrom. Ty jsou s největší pravděpodobností způsobeny probíhajícími změnami klimatu a narušením přirozených autoregulačních funkcí krajiny. Díky nim se území České republiky potýká čím dále častěji s extrémními výkyvy počasí. Tento stav je nutné reflektovat a případné budoucí škody eliminovat pomocí vhodných preventivních a adaptačních opatření.

Negativní vlivy na životní prostředí působí mimo jiné koncentrace ekonomických a sídelních aktivit v krajině (zejména pak vznik suburbií). Stav životního prostředí kolísá podle výkonnosti ekonomiky a měrná zátěž je i z historických důvodů v České republice nadále vyšší, než představuje průměr zemí EU 27 i EU 15. Celkově se však hodnoty většiny ukazatelů stavu životního prostředí v posledních 20 letech podstatně zlepšily a průměru se přibližují. Proto je důležité podporovat současné přístupy a nadále pokračovat v zlepšování mechanismů podporující principy udržitelného rozvoje na místní i regionální úrovni. Budoucí navrhovaná opatření musí koordinovat s nástroji podpory hospodářského růstu a sociální stability.

V oblasti obnovitelných zdrojů má Česká republika stále prostor pro zvýšení objemu produkce tzv. zelené energie. Využívání obnovitelných zdrojů musí ovšem respektovat jak současný technologický pokrok, tak možnosti aktuální energetické infrastruktury. V tomto ohledu je nutné nastavit vhodná opatření nejen podporující výstavbu alternativních zdrojů energie, ale také výstavbu zálohových zdrojů a posílení energetických sítí. Změny jsou nutné i v oblasti teplárenství. Rovněž nové přístupy k úsporám energie, vycházející z masivnějšího využití novějších šetrnějších technologií zvyšující energetickou účinnost a podporující přechod na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích včetně sektoru bydlení, nejsou uplatňovány v dostatečné míře. Všechny potřebné kroky v oblasti tzv. zelené energetiky však zároveň musí vycházet i z územních specifik diferencujících potřebná opatření.

Analýza poukázala také na stálou existenci starých ekologických zátěží. Rozsah ekologických zátěží plynoucích z nedostatečného řešení této problematiky v minulosti je značný. Proto je nutná akcelerace likvidace zátěží majících dopad na zdravotní stav obyvatelstva a životní prostředí. V případě brownfields, které neohrožují své okolí přímo, je vhodné tyto lokality navrátit prospěšnému využití, ať už se nacházejí v urbanizovaných oblastech nebo ve stabilizovaných či periferních územích.

Vážným problémem je rostoucí množství komunálního odpadu a způsoby jeho likvidace. Česká republika patří mezi země EU s vyšší mírou třídění, přesto nakládání s odpadem patří mezi důležité priority environmentální udržitelnosti. Řešení vyžaduje uplatňování moderních technologií třídění odpadu, jeho zpracování a dalšího využití a nových, efektivních technologií spalování komunálního odpadu nezatěžujících životní prostředí.

Současným velkým problémem řady míst České republiky je znečištěné ovzduší. Charakter znečištěných lokalit se mění v závislosti na jeho původce. Těmi jsou nejčastěji průmysl, doprava a malá sídla. Zatím co negativní dopady průmyslu se daří snižovat, vliv dopravy jako znečišťovatele stále roste, proto by mělo být s omezováním negativních dopadů dopravy v návrhové části počítáno. Vliv malých sídel závisí především na způsobu vytápění. Různorodost původců je velká, přesto budoucí opatření musí poskytovat možná východiska ke všem významným zdrojům znečištění.

Díky v minulosti uskutečněným rozsáhlým terénním úpravám a vlivu zemědělství na krajinu došlo k poškození retenční schopnosti krajiny. Ta není v současné době často schopna pojmout nadprůměrné množství srážek a narůstá vliv eroze, která se v rámci České republiky ukázala jako další podstatný environmentální problém, v jehož implikaci klesá úrodnost půdy a vznikají velké ekonomické škody v důsledku svahových pohybů. Na tento fakt musí budoucí strategie regionálního rozvoje reagovat a podpořit snižování výskytu vodní i větrné eroze. Vhodným nástrojem k předcházení vzniku výše zmíněných škod jsou doposud nedostatečně využívané komplexní pozemkové úpravy. Ty pomáhají nejen stabilizovat vodní režim, ale i vybudovat celkový systém ekologické stability, zpřístupnit pozemky a omezit vznik eroze. Proto by měli být v návrhové části zejména v rizikových oblastech podpořeny.

Z analýzy vyplývá, že potřebná bude u všech nápravných opatření vhodná systémová koordinace, aby docházelo k potřebným synergickým efektům a podpořily se posilující ekologické funkce krajiny. Dále rozvíjen by měl být také současný trend rozvoje mimoprodukčních funkcí krajiny, jenž napomáhá obnovit přirozenou biodiverzitu krajiny a krajinu stabilizovat. Klíčové je efektivní využívání krajinného potenciálu a šetrné nakládání s přírodními zdroji, posilování ekologických funkcí krajiny, ochrany přírodních zdrojů, přírodních památek a krajinných hodnot.

 

SWOT analýza:

 

Silné stránky:

  • Zvyšující se podíl výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů energie.
  • Zlepšení v oblasti čištění odpadních vod – počet obyvatel napojených na kanalizaci s ČOV vzrostl ve většině krajů.
  • Rostoucí produktivita práce v zemědělství.

 

Slabé stránky:

  • Neuspokojivý stav vybraných složek životního prostředí – ovzduší (zejména Moravskoslezský a Ústecký kraj a města Praha a Brno), kvality vod, eroze a degradace půdy (zemědělsky intenzivně využívané oblasti – jižní Morava, Polabí) a snižující se množství podzemních vod.
  • Intenzivní změna rázu příměstských a městských krajin výstavbou komerčních zón a residenčních čtvrtí. Omezování prostupnosti krajiny, fragmentace krajiny.
  • Nedostatečný rozsah území s komplexními pozemkovými úpravami – nejnižší podíl obcí s KPÚ je v krajích Libereckém, Moravskoslezském a Zlínském.
  • Nevhodné zábory zemědělské půdy pro výstavbu – silný tlak v zázemí měst a okolo dálničních tahů.
  • Zvyšující se podíl obyvatel ohrožených zvýšenou hlukovou zátěží – zejména v okolí dopravních tahů a ve městech.
  • Častější výskyt povodňových stavů – zejména dolní toky řek Moravy, Dyje, Labe, Lužnice, Odry, střední tok Moravy a Bečvy a zvyšující se frekvence výskytu živelních pohrom.

 

Příležitosti:

  • Využití pozitivních dopadů klimatických změn (delší vegetační období rostlin, dostatečné teplotní zajištění pro pěstování teplomilných kultur…).
  • Přijetí nového zákona o ochraně ovzduší.
  • Spolupráce s Polskou republikou na společném postupu ke zlepšení kvality ovzduší v příhraničních regionech s důrazem na Moravskoslezský kraj.
  • Nastavení Společné zemědělské politiky EU v souladu s potřebami českého agrárního sektoru a sektoru životního prostředí.

 

Ohrožení:

  • Zvyšující se riziko zahraničních mimořádných událostí i s možným dopadem na Českou republiku (mezinárodní terorismus, radiační nebo chemické havárie, výpadky energetických sítí – blackout, organizovaný zločin…).
  • Negativní dopady klimatických změn (sucho, riziko záplav, rozšíření teplomilných zemědělských škůdců a chorob…).

 

Prioritní oblasti Environmentální udržitelnost

 

Priorita 6 Ochrana a udržitelné využívání přírodních zdrojů v regionech

Cíl: Na místní a regionální úrovni zajistit ochranu a udržitelné využívání půdního a horninového prostředí, prevenci a omezování vzniku odpadů a jejich negativního vlivu na životní prostředí, efektivní a  šetrné využívání obnovitelných zdrojů energie, ochranu a zlepšení stavu vod a snižování úrovně znečištění ovzduší a emisí skleníkových plynů.

Zdůvodnění: Součástí intervence je sanace vážně kontaminovaných lokalit (průmyslové objekty, vojenské a zemědělské areály, lokality typu brownfields s výskytem SEZ) přímo ohrožujících složky životního prostředí a zdraví člověka, ostatní brownfields (jedná se o plochy, jež jsou dotčeny předcházejícím užíváním a užíváním okolních pozemků, jsou opuštěné, nebo nedostatečně využívané) je nutné vrátit prospěšnému využití. Staré ekologické zátěže jsou koncentrovány především do Ústeckého, Libereckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje.  V rámci ostatních krajů se jedná pouze o jednotlivé lokality.

S ohledem na rostoucí množství komunálního odpadu je nezbytné při jeho likvidaci kromě prevence a zpětného využití také uplatnění moderních technologií jeho třídění a efektivních, životní prostředí nezatěžujících technologií spalování komunálního odpadu.   

Neméně důležitá je i problematika využití obnovitelných zdrojů. Přestože se jejich podíl využití na celkovém objemu získávání energií se neustále zvětšuje, není s ohledem na různorodý místní potenciál adekvátní a dostatečný. Rovněž úspory energie, vycházející z masivnějšího využití novějších šetrnějších technologií, zvyšující energetickou účinnost a podporující přechod na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích včetně sektoru bydlení, nejsou uplatňovány v dostatečné míře.

Kvalita ovzduší v některých lokalitách je snížená zejména polétavým prachem, aromatickými uhlovodíky a oxidem síry. Z hlediska zasažení se jedná o územně ohraničené oblasti, především regiony zatížené velkotěžbou, některými druhy průmyslové výroby a hustě osídlené oblasti (aglomerace) s intenzivní silniční dopravou (především oblast pražské aglomerace, Brna a části Ústeckého a Moravskoslezského kraje).   

Klimatické změny mají významný dopad na oběh vody v krajině a na množství podzemních vod. Snižování množství znečištění vypouštěného do vod je také základním prostředkem ke zlepšování jakosti vod. Dostupnost kanalizace a stupeň čištění odkanalizovaných odpadních vod má vliv na množství a charakter vypouštěných znečišťujících látek a tedy i jakost vodních útvarů.

 

Charakteristika priority: Priorita je zaměřena na podporu udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni, Jedná se zejména o efektivní využívání místních a obnovitelných zdrojů, úspory energie a zvyšování energetické účinnosti, o omezování negativních vlivů starých zátěží na krajinu a zdraví obyvatelstva, udržitelné užívání vodních zdrojů, využití nového potenciálu brownfields a omezení negativních vlivů dopravy a průmyslové činnosti na životní prostředí. 

 

Opatření:

6.1 Odstraňování starých ekologických zátěží, revitalizace brownfields a území po bývalé těžbě nerostných surovin

Opatření je zaměřeno na odstraňování starých ekologických zátěží, revitalizaci brownfields a rekultivaci území po bývalé těžbě nerostných surovin v městských i venkovských oblastech tak, aby tyto lokality mohly být dále využívány pro aktivity výrobní, volnočasové apod.

6.2 Podpora inovativních technologií v oblasti odpadového hospodářství

Opatření je zaměřeno na řešení likvidace komunálního odpadu, podporu inovativních přístupů k jeho dalšímu využití a to zejména s ohledem na specifika obcí (malé obce, obce v členitých územích) apod.

       6.3 Využívání obnovitelných zdrojů energie a podpora úspor energie ve vazbě na místní podmínky

Opatření je zaměřeno na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie a úspor energie ve vazbě na místní podmínky a krajinný potenciál, se zaměřením na zvyšování energetické účinnosti a snížení emisí znečišťujících látek, produkovaných domácnostmi, a na aplikaci inovativních technik v průmyslových sektorech a úspory energie včetně sektoru bydlení apod.

6.4 Omezování negativních vlivů dopravy (hluk, prach atd.) na obyvatelstvo a na krajinu

Opatření je zaměřeno na snižování koncentrace emisí, provádění protihlukových opatření a zklidňování dopravy zejména v rozvojových územích. Dále se jedná o realizace opatření na silnicích ve správě krajů a obcí, zlepšující jejich migrační prostupnost (podchody, propustky apod.).

6.5 Udržitelné užívání vodních zdrojů

Opatření je směrováno ke snížení odběrů vod, omezení úniků z vodovodní sítě, šetření vodou, nakládání se srážkovými vodami zlepšením kvality používaných technologií apod.

 

P. 7 Ochrana přírody a krajiny, prevence vzniku živelních pohrom a řešení jejich dopadů 

Cíl: Ochránit a obnovit hodnoty a přirozené funkce přírody a krajiny, omezit rizika vzniku a zmírnit dopady pohrom přírodního a antropogenního původu. Zajistit provázanost a harmonické vazby pilířů udržitelného rozvoje dle hodnot a potenciálu krajiny na místní a regionální úrovni a tím přispět ke kvalitě života místních obyvatel. Podpořit provádění komplexních pozemkových úprav v rizikových oblastech.

Zdůvodnění: K nejvýznamnějším jevům, které působí negativně na ekologickou stabilitu krajiny, patří její rostoucí fragmentace související s rozvojem sídel, dopravní a další infrastruktury, snížení retenční schopnosti krajiny, nešetrné využívání přírodních zdrojů, intenzívní způsoby zemědělského a v některých případech lesnického hospodaření. Tyto procesy také zvyšují rizika spojená s přírodními katastrofami, které se projevují rozsáhlými škodami na veřejném i soukromém majetku. Významnou hrozbou plošného rozsahu je v České republice narušení hydrologických funkcí krajiny a degradace půdy. Jedním z nástrojů podporujícím komplexní preventivní opatření jsou komplexní pozemkové úpravy, které jsou zatím realizovány pouze na necelých 10 % území ČR.

Charakteristika priority: Hlavními hrozbami vzniku krizových situací jsou jednak živelní pohromy (zejména rozsáhlé povodně, závažný nedostatek vody, dlouhodobá inverzní situace, sněhové kalamity, sesuvy půd, silné větry, šíření invazních rostlin a živočichů) a jednak hrozby způsobené činností člověka (zejména rozsáhlé úniky nebezpečných látek, závažné průmyslové havárie, terorismus a poruchy kritické infrastruktury). Je tedy nezbytné preventivní opatření před takovými hrozbami, případně omezení jejich negativních dopadů. Jednou z podmínek eliminace dopadů výše popsaných hrozeb je ochrana a zachování nezbytných ekologických funkcí krajiny.

Zajištění kvalitního prostředí a zvyšování kvality života obyvatel lze naplňovat mj. zvýšením celkové variability urbanizovaných území zlepšením hospodaření vodou, vytvářením prostorových a funkčních podmínek pro uplatňování ekologických procesů a zlepšením stavu zeleně v sídlech.  

 

Opatření:

7.1 Zlepšení kvality prostředí v sídlech, ochrana a rozvoj krajinných hodnot

Opatření podpoří péči o systémy sídelní zeleně v návaznosti na urbanistickou strukturu rozvíjejících se sídel (obcí). Dále je opatření zaměřeno na podporu plánování a koordinaci zásahů do krajiny na místní i regionální úrovni především ve vztahu k územím ohroženým přírodními riziky (včetně provádění pozemkových úprav), na realizaci aktivit posilujících ekologické funkce a stabilitu území, rozvoj mimoprodukčních funkcí krajiny, omezení a zmírnění dopadů fragmentace krajiny, omezení negativního vlivu nepůvodních invazních druhů na biodiverzitu apod.

7. 2 Posílení preventivních opatření proti vzniku živelních pohrom

Opatření je zaměřeno na dokončení vymezení záplavových území na vodních tocích, dobudování vhodných protipovodňových opatření s důrazem na komplexnost řešení a na přírodě blízkých řešeních zahrnujících i problematiku svahových pohybů, zkvalitnění urbanizace území apod.

7. 3. Obnova území po vzniku živelních pohrom

Opatření přispěje k obnově základních funkcí v území zabezpečovaných v působnosti územních samosprávných celků nebo místních samospráv. Realizací opatření se dále sleduje odstranění nebo omezení možných důsledků pohrom, spočívající v narušení plynulosti, dostupnosti a kvality výkonu veřejné správy

 
Dokumenty ke stažení:

 

15.03.2013 08:01

Veřejná konzultace pro řešení problematiky plastového odpadu

Evropská komise vyhlásila veřejnou konzultaci – zelenou knihu týkající se řešení problematiky plastového odpadu. Účelem této konzultace je zahájit rozsáhlou diskusi o možnostech řešení těch otázek veřejné politiky v oblasti plastových odpadů, jimiž se v současnosti výslovně nezabývají žádné právní předpisy EU o odpadech. Další kroky navazující na tuto zelenou knihu budou nedílnou součástí širšího přezkumu právních předpisů o odpadech, který bude dokončen v roce 2014. Tento přezkum se zaměří na stávající cíle v oblasti využití odpadů a skládek, jakož i na hodnocení úspěšnosti pěti směrnic, které se týkají různých toků odpadů. Více ZDE.

 

14.03.2013 16:20

Novela IPPC vyšla ve Sbírce předpisů!!! Účinná bude od 19. března 2013.

Novela zákona o IPPC vyšla ve Sbírce předpisů a to pod číslem  69/2013 Sb.  - Zákon, kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Zákon vyšel v částce č. 32/2013 Sb.

Prezident republiky Václav Klaus podepsal zákon dne 28. února 2013. Cílem novely je mj. zefektivnění povolovacích procesů a posílení aplikace nejlepších dostupných technik. Zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.

 

Datum účinnosti od: 19. března 2013

 

 

14.03.2013 09:07

Slavit mohou čeští vědci i domácnosti, jak to?

Stovky domácností v Říčanech u Prahy se zapojili do historicky první elektronické aukce energií pro domácnosti. Ušetří až 30 procent. Pět stovek domácností v Říčanech u Prahy bude v následujících dvou letech platit za elektřinu a plyn zřejmě nejmíň v celé zemi. Tuzemská firma Advanced Materials ve středu představila prototyp baterie na bázi lithiových nanomateriálů, tedy velmi malých částeček. Díky jejich vlastnostem by baterie v budoucnu měly najít využití mnoha oblastech. Pražští vědci z Ústavu fyziky plazmatu se při výzkumu na zařízení tokamak COMPASS dočkali úspěchu. Poprvé při svém zkoumání velmi horkého plynu – plazmatu dosáhli režimu odborně nazývaného H-mod. Tým fyziků se tak dostal do světové špičky.

Menší a přitom výkonnější baterie než vyrábějí přední světoví výrobci jako Sony nebo Mitsubishi by se mohly dělat v Česku. Tuzemská firma Advanced Materials ve středu představila prototyp baterie na bázi lithiových nanomateriálů, tedy velmi malých částeček. Baterie úspěšně testovala v Ústavu fyzikální chemie Akademie věd v Praze, napsal dnes server iHNED.cz. Díky jejich vlastnostem by baterie v budoucnu měly najít využití v elektronice, lékařských přístrojích, elektromobilech či při stabilizaci elektrické sítě uchováváním solární a větrné energie. Více ZDE.

 
Pražští vědci z Ústavu fyziky plazmatu se při výzkumu na zařízení tokamak COMPASS dočkali úspěchu. Poprvé při svém zkoumání velmi horkého plynu – plazmatu dosáhli režimu odborně nazývaného H-mod. Dokáže plazma lépe udržet při extrémně vysokých teplotách. Jde o klíčový výsledek, který pomůže výzkumu termojaderné fúze (procesu slučování atomových jader), řekl ČTK Jan Mlynář z Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd před dnešní tiskovou konferencí. Podle něj se tak tým fyziků dostal do světové špičky. Více ZDE.
 

Domácnosti

Stovky domácností v Říčanech u Prahy dražily cenu energií. Ušetří až 30 procent. Pět stovek domácností v Říčanech u Prahy bude v následujících dvou letech platit za elektřinu a plyn zřejmě nejmíň v celé zemi. Lidé se tu zapojili do historicky první elektronické aukce energií pro domácnosti. A celkově ušetřili miliony. Město Říčany u Prahy má za sebou podle starosty úspěšnou aukci. V příštích dvou letech lidé uspoří za plyn téměř třicet procent, za elektřinu necelých sedmnáct. Jde ale jen o cenu za samotnou energii, platby za distribuci zůstávají stejné. Celkově tak účty budou sice nižší, ale ne o tolik. Výhody říčanských domácností chtějí využívat i stovky lidí po celé zemi. V následujících měsících se tak energie budou dražit například v Krnově, Šenově, Bílovci nebo v Praze 6, kde žije přes čtyřicet tisíc domácností. Více ZDE.

 

Zdroje: iHNED.cz, rozhlas.cz, Atominfo.cz


 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE